Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Levi schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 15:04:
Ik lees hier vrij recent dat mensen hun Amex Platinum kaart hebben verlengd met een puntenbonus van 50.000 punten. Zelf heb ik de Amex Platinum kaart nu een jaar (destijds van de actie gebruik gemaakt waarbij het maandbedrag het eerste jaar € 30,- bedroeg).
Twee keer contact opgenomen met Amex (tweede keer via optie "annuleren") maar beide keren wordt mij aan de telefoon verteld dat Amex geen kortingen of punten meer mag weggeven aan bestaande klanten en dat dit alleen nog geldt voor nieuwe klanten.
Hebben meerdere mensen deze ervaring? Twijfel nu of ik bij Platinum blijf of toch overstap op Gold.
De reden die ze geven is opmerkelijk.
Je moet wel enige uitgaven hebben op de kaart om in aanmerking te komen voor een aanbod. Heb je voldoende spend op de kaart, je leest o.a. In ditctopic 20k euro/jaar? (Dat is voor een lagere bonus van 20k punten)
En je moet echt minimaal een jaar de kaart hebben, zelfs niet een dag eerder bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:41
Hier in Londen ben ik positief verrast over de kaartacceptatie. Nog geen enkele plek tegengekomen waar ik niet met amex kon betalen (had geen zin om geld over te maken naar Wise).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ishy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-12-2024
Mawlana schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:00:
Hier in Londen ben ik positief verrast over de kaartacceptatie. Nog geen enkele plek tegengekomen waar ik niet met amex kon betalen (had geen zin om geld over te maken naar Wise).
wel rekening houden dat de wisselkoers van Wise veel voordeliger is dan die van Amex. Je kan wel handig gebruik maken in Londen van het dinner tegoed, vrij veel restaurants daar in de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
ishy schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:39:
[...]

wel rekening houden dat de wisselkoers van Wise veel voordeliger is dan die van Amex. Je kan wel handig gebruik maken in Londen van het dinner tegoed, vrij veel restaurants daar in de lijst.
Het klopt inderdaad dat de wisselkoers van Wise aanzienlijk voordeliger is. Voor een nachtje Londen had ik geen zin in Wise (al is het weinig moeite), vooral omdat ik dan twee accounts zou moeten opladen - mijn vrouw wil immers ook kunnen afrekenen.. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Mawlana op 05-03-2023 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-07 23:49

Daniel

Kapitein NCC-1701
Iemand anders ook al maanden problemen met Amex punten overboeken naar Marriott Bonvoy? Krijg structureel een foutmelding. Telefonisch gaat het goed en ook naar andere partners geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-07 20:31
Heeft iemand ervaring met de autoverhuurverzekering bij Amex platinum? Ik heb diverse autoverhuurbedrijven op het oog waar niet met Amex maar wel met paypal kan worden betaald. Wordt bij een betaling via paypal (of Amazon?) ook dekking gegeven? De klantenservice is onduidelijk en de voorwaarden beschrijven dit niet. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
gomaster schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:35:
Heeft iemand ervaring met de autoverhuurverzekering bij Amex platinum? Ik heb diverse autoverhuurbedrijven op het oog waar niet met Amex maar wel met paypal kan worden betaald. Wordt bij een betaling via paypal (of Amazon?) ook dekking gegeven? De klantenservice is onduidelijk en de voorwaarden beschrijven dit niet. Iemand hier ervaring mee?
Raar dat de klantenservice onduidelijk is, welke reactie heb je precies ontvangen?
er zijn maar twee antwoorden mogelijk: ja of nee (of eventueel een derde: ik weet het niet en zoek het uit).

Heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens mij is er in dit topic wel eerder over gesproken of mogelijk ook elders op internet. Dacht dat Amex hierin wel redelijk meegaand is en na contact vooraf vaak wel aankopen via PayPal onder de verzekering laat vallen, mits duidelijk is dat de Amex kaart niet geaccepteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:23

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
gomaster schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:35:
De voorwaarden beschrijft het wel degelijk. Pagina 22 artikel 4.10.1 punt 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
Mawlana schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:37:
[...]

Total Express bij mij om de hoek accepteert helaas geen Amex. Esso weer wel, maar het prijsverschil is ~8ct/liter. Dat is toch weer ruim € 3 per tankbeurt.
Zonet weer geprobeerd om met amex te beraden bij Total Express: het is zowaar gelukt. :D

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:01
*knip*

[ Voor 94% gewijzigd door ZieMaar! op 06-03-2023 15:10 . Reden: dit dus ook niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pLabel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-07 12:40
Ik heb een ICS Mastercard Gold kaart en had een auto gehuurd bij AVIS in Dubai. Bij aankomst blijkt dat het internationaal geregistreerd staat, volgens hen, als een debit kaart en niet een credit kaart.. Door deze registratie diende ik een volledige verzekering af te sluiten.

Iemand ervaring hiermee? Dat een creditcard als debitcard wordt gezien in het buitenland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-07 16:16
pLabel schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:50:
Iemand ervaring hiermee? Dat een creditcard als debitcard wordt gezien in het buitenland?
Dat zou aan de BIN liggen van de kaart. Kun je zelf checken op https://www.bincodes.com/bin-checker/ door de eerste 6 cijfers van het nummer in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pLabel
mfkne schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:57:
[...]

Dat zou aan de BIN liggen van de kaart. Kun je zelf checken op https://www.bincodes.com/bin-checker/ door de eerste 6 cijfers van het nummer in te voeren.
Top bedankt, komt inderdaad een debitcard uit.

Ps. heb de kaart al opgezegd en een andere besteld. Wil niet nog eens zoveel extra willen betalen haha

[ Voor 14% gewijzigd door pLabel op 06-03-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb niet het idee dat die checker ook maar een beetje juist is. Voor mijn niet-Amex credit card geeft die ook vrolijk 'debit' aan, en voor een andere kaart klopt er niets van de getoonde gegevens.

Sowieso kan je aan een BIN niet herkennen of een kaart credit of debit is, je kan er alleen aan zien welke bank/instelling de kaart heeft uitgegeven en via welk betaalnetwerk de verwerking loopt. De uitgever bepaalt de functionaliteit van de kaart en dit staat op de chip, de magneetstrip, en wordt bij een online terminal ook geverifieerd bij de systemen van de uitgever. De eerste 6 cijfers van het kaartnummer hebben daar geen enkele betekenis in.

Als je een vergelijking zou maken met computernetwerken, dan staat een BIN gelijk aan een blok van IP adressen. Aan het blok zelf kan je niet zien welke diensten er precies beschikbaar zijn voor een specifiek IP adres binnen het blok, je kan alleen zien welke organisatie er voor verantwoordelijk is. Zo is het ook bij kaartnummers.

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 06-03-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
Maar dat gaat juist niet samen met het verhaal dat de kaart "internationaal gaat aangegeven als debit".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat verhaal is bullshit. Ook retailers hebben het wel eens mis :)

Of... ze hebben een andere reden om een extra verzekering te vragen, maar willen dat niet aan de klant vertellen. Dus geven ze de kaart maar de schuld.

[ Voor 62% gewijzigd door Zr40 op 06-03-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanobrotchen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-06 10:24
Ik zelf had als oplossing het bedrijf genaamd / kaart: Neteller.
Het heeft een handige app. is in principe gratis tenzij je een kaart wil (dat is ongeveer 20-30 eruo om de kaart te kopen)
Je moet wel alleen 1% comissie betalen als je geld op je kaart wilt zetten.
Het is een prepaid kaart namelijk.
En voor de crypto mensen: je kan ook in crypto handelen in de app en direct weer omzetten in geld voor op je credit card.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-07 16:56
Hier ook even een korte vraag. Ga vrijdag vliegen en denk gebruik te gaan maken van de lounge toegang van Priority Pass. Heb een Amex Gold (had hem nog geen halfjaar bij de upgrade actie naar Platinum met veel punten kado - kon toen helaas niet upgraden maar ga dat bij een volgende actie wel doen).

Kan ik gewoon mijn Priority Pass app laten scannen en krijg ik dan automagisch toegang zonder te betalen? Of wordt het gerefund door Amex of moet ik nog iets aangeven? In de Priority Pass app kan ik nergens vinden dat ik vier keer gratis toegang zou hebben, vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb er één keer gebruik van kunnen maken. Inderdaad, laten scannen en je mag naar binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05:54
pLabel schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:50:
Ik heb een ICS Mastercard Gold kaart en had een auto gehuurd bij AVIS in Dubai. Bij aankomst blijkt dat het internationaal geregistreerd staat, volgens hen, als een debit kaart en niet een credit kaart.. Door deze registratie diende ik een volledige verzekering af te sluiten.

Achter (of voor) op de pas staat ergens in het klein debit, prepaid, of credit.

Het klinkt imho eerder als een slinkse truc van de medewerker om je die verzekering aan te smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Zr40 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:39:
Ik heb er één keer gebruik van kunnen maken. Inderdaad, laten scannen en je mag naar binnen.
Dank. En is het wat? Lees veel slechte reviews over de Aspire Lounge 41. Misschien bewaren voor de terugweg met een overstap op Atlanta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het ligt er een beetje aan wat je wensen/eisen zijn. Een bijzondere ervaring zou ik het niet noemen, maar ik heb dan verder ook geen ervaring met de 'echt luxe' lounges.

Ik heb een jaar geleden gebruik kunnen maken van de Aspire lounge in Helsinki en het is een plek waar je ontspannen kan zitten terwijl je wacht, wat kan eten en drinken, en je laptop/telefoon/etc kan opladen. In ieder geval veel beter dan wachten bij de gate midden in de verbouwing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Zr40 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:57:
Het ligt er een beetje aan wat je wensen/eisen zijn. Een bijzondere ervaring zou ik het niet noemen, maar ik heb dan verder ook geen ervaring met de 'echt luxe' lounges.

Ik heb een jaar geleden gebruik kunnen maken van de Aspire lounge in Helsinki en het is een plek waar je ontspannen kan zitten terwijl je wacht, wat kan eten en drinken, en je laptop/telefoon/etc kan opladen. In ieder geval veel beter dan wachten bij de gate midden in de verbouwing!
Dank! Ik ben er vanaf een uur of 6:30 dus hoop vooral koffie en een ontbijtje te kunnen scoren en chill een Netflix filmpje te kunnen kijken of nog wat te kunnen werken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-07 17:33
Hopelijk vlieg je vanuit Terminal 1 op Schiphol. Ik ben tot op heden altijd geweigerd bij de Aspire Lounge 41 in T2 met reden "vol". Ze laten meestal enkel business class reizigers toe. In T1 bestaat dit probleem niet. Lounge 26 mag ik altijd wel in.

Maar stel je er niet te veel bij voor het zijn meer eens soort kantines. Wel fijn om even rustig te zitten en wat te snaaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:31
Mandera schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:10:
Hopelijk vlieg je vanuit Terminal 1 op Schiphol. Ik ben tot op heden altijd geweigerd bij de Aspire Lounge 41 in T2 met reden "vol". Ze laten meestal enkel business class reizigers toe. In T1 bestaat dit probleem niet. Lounge 26 mag ik altijd wel in.

Maar stel je er niet te veel bij voor het zijn meer eens soort kantines. Wel fijn om even rustig te zitten en wat te snaaien.
41 is T3 toch? Altijd als ik daar langs loop zie ik ook zo'n bord staan waarop staat dat ze nu 'te vol' zijn om PP mensen toe te laten. Ben toch blij dat ik altijd bij de Privium lounge terecht kan. Maak alleen gebruik van aspire als ik met een maat reis omdat privium geen gratis gast toe laat O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pLabel
AlexFL schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:48:
[...]

Achter (of voor) op de pas staat ergens in het klein debit, prepaid, of credit.

Het klinkt imho eerder als een slinkse truc van de medewerker om je die verzekering aan te smeren.
Achterop staat inderdaad 'credit', maar dat was voor hun niet genoeg. Heb nog een klacht ingediend bij AVIS om het extra betaalde geld terug te halen, maar zij hebben de link doorgestuurd van de BIN checker waar toch 'debit' uit komt.

Mijn nieuwe creditcard is volgens de BIN checker wel een creditcard, dus hopelijk geen gezeur meer bij autohuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
hollandje schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:12:
[...]

41 is T3 toch? Altijd als ik daar langs loop zie ik ook zo'n bord staan waarop staat dat ze nu 'te vol' zijn om PP mensen toe te laten. Ben toch blij dat ik altijd bij de Privium lounge terecht kan. Maak alleen gebruik van aspire als ik met een maat reis omdat privium geen gratis gast toe laat O-)
Ik zal ook blij zijn als ik de Platinum heb. Dan zijn er een stuk meer opties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-07 07:35
donleone83 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:50:
[...]

Dank. En is het wat? Lees veel slechte reviews over de Aspire Lounge 41. Misschien bewaren voor de terugweg met een overstap op Atlanta.
Ik vond het prima voor wat eten en drinken, maar het klopt dat het zwaar gedateerd is. Ik kan mijzelf voorstellen dat je als je er de volle mep voor betaald hebt dat je dan meer verwacht.

Aspire Lounge 26 vond ik dan wel weer erg netjes.

[ Voor 14% gewijzigd door Crasheeee op 07-03-2023 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vla007
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-01 23:23
Vandaag mijn AMEX Gold Card ontvangen. Laat het sparen maar beginnen👌🏼

Zijn de AMEX Gold verzekeringen nou echt goed genoeg om mijn doorlopende reisverzekering op te zeggen?

Even nog een ander interessant feitje, aangezien ik een AMEX heb aangevraagd, vond ik mijn ABN-AMRO Gold Card te duur en heb deze aangepast naar de “gewone” ABN cc. Ik kreeg vandaag een brief over de voorwaarden van mijn gespreid betalen faciliteit 😂 dit terwijl ik dit nog nooit heb gehad en dit zoals hier in het forum beschreven niet meer mogelijk is bij ICS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:26
donleone83 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:29:
Hier ook even een korte vraag. Ga vrijdag vliegen en denk gebruik te gaan maken van de lounge toegang van Priority Pass. Heb een Amex Gold (had hem nog geen halfjaar bij de upgrade actie naar Platinum met veel punten kado - kon toen helaas niet upgraden maar ga dat bij een volgende actie wel doen).

Kan ik gewoon mijn Priority Pass app laten scannen en krijg ik dan automagisch toegang zonder te betalen? Of wordt het gerefund door Amex of moet ik nog iets aangeven? In de Priority Pass app kan ik nergens vinden dat ik vier keer gratis toegang zou hebben, vandaar de vraag.
Veel is al genoemd door anderen, maar let wel even op dat niet alle lounges de digitale PP accepteren. Dit staat tussen de eigenschappen van de lounge in de app.
Als je via jouw PP ook een extra gast met gereduceerd tarief mag meenemen, dan wordt dat (bij mij iig) driekwart jaar later een keer op m'n MC belast :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb het hier geloof ik nog niet langs zien komen: de Amex Gold kaart kost nu € 20 per maand (voorheen: € 16,50 per maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:32
Zr40 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:52:
Ik heb het hier geloof ik nog niet langs zien komen: de Amex Gold kaart kost nu € 20 per maand (voorheen: € 16,50 per maand).
Al een tijdje…

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Zr40 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:07:
Sowieso kan je aan een BIN niet herkennen of een kaart credit of debit is, je kan er alleen aan zien welke bank/instelling de kaart heeft uitgegeven en via welk betaalnetwerk de verwerking loopt. De uitgever bepaalt de functionaliteit van de kaart en dit staat op de chip, de magneetstrip, en wordt bij een online terminal ook geverifieerd bij de systemen van de uitgever. De eerste 6 cijfers van het kaartnummer hebben daar geen enkele betekenis in.
De BIN wordt echter toegekend door de scheme en zijn wel degelijk te gebruiken voor het bepalen van het type kaart. Download de BIN tabel van Mastercard maar eens (https://www.mastercard.us...-account-range-table.html), dan zul je zien dat product code en acceptance brand gekoppeld zijn aan de BIN (8 lang tegenwoordig). Oftewel, een issuer is niet vrij om te doen en laten wat hij wil, met de BINs die zijn toegewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee toch? Vorige maand was het nog € 16,50 namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

celshof schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 00:07:
[...]
De BIN wordt echter toegekend door de scheme en zijn wel degelijk te gebruiken voor het bepalen van het type kaart. Download de BIN tabel van Mastercard maar eens (https://www.mastercard.us...-account-range-table.html), dan zul je zien dat product code en acceptance brand gekoppeld zijn aan de BIN (8 lang tegenwoordig). Oftewel, een issuer is niet vrij om te doen en laten wat hij wil, met de BINs die zijn toegewezen.
Als je die tabel bekijkt zie je dat het zelfs 10 cijfers zijn waarmee dat bepaald wordt (er zijn genoeg registraties in de tabel waarvan het laatste cijfer van de range niet bij 0 begint). Dat klopt verder ook, maar het beslaat dus méér dan alleen de BIN. Dat was mijn punt: enkel de BIN is niet voldoende om te bepalen wat het voor een kaart is. Het is alleen voldoende om te kunnen bepalen wie de kaart heeft uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:32
Heeft iemand ervaring met Amex en transferen van MR points, en dan specifiek als die points niet aankomen :+ ?

Ik heb nu een akkefietje tussen Iberia en Amex die vrolijk naar elkaar wijzen, maar ik mis 50k punten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
Zr40 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:43:
[...]

Ik betaal al vanaf het begin € 20,-. Ik ben wel pas een paar maanden Gold gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Zr40 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:52:
[...]

Als je die tabel bekijkt zie je dat het zelfs 10 cijfers zijn waarmee dat bepaald wordt (er zijn genoeg registraties in de tabel waarvan het laatste cijfer van de range niet bij 0 begint). Dat klopt verder ook, maar het beslaat dus méér dan alleen de BIN. Dat was mijn punt: enkel de BIN is niet voldoende om te bepalen wat het voor een kaart is. Het is alleen voldoende om te kunnen bepalen wie de kaart heeft uitgegeven.
Door te sorteren en 3 minuten te kijken bij de overgangen van brands, heb Ik geen gevonden, waarbij positie 9 en 10 een andere brand opleveren.
Gezien BINs 8 lang zijn en gebruikt worden voor het bepalen van fees, ontkom je daar ook niet aan. Wordt nogal een bende, als ik als acquirer 8 posities gebruik, zoals voorgeschreven, en dan meerdere fees terug krijg, omdat er verschillende producten bij die 8 posities horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
hollandje schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:12:
[...]

Aspire 41 gaat vanaf 13 maart ook nog eens dicht tot 30 juni voor verbouwing. Dan kun je volgens mij met Priority Pass nergens meer terecht in T3 van Schiphol.
Zr40 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:57:
Generieke lounges zoals Aspire zijn wereldwijd over het algemeen niks bijzonders. Als het even kan zoek ik altijd een airline specific lounge uit als ik PP moet gebruiken maar helaas is het aanbod daarvan beperkt (en wordt steeds beperkter)

[ Voor 30% gewijzigd door Daniel op 11-03-2023 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:03
Daniel schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:01:
[...]

Aspire 41 gaat vanaf 13 maart ook nog eens dicht tot 30 juni voor verbouwing. Dan kun je volgens mij met Priority Pass nergens meer terecht in T3 van Schiphol.

[...]

Generieke lounges zoals Aspire zijn wereldwijd over het algemeen niks bijzonders. Als het even kan zoek ik altijd een airline specific lounge uit als ik PP moet gebruiken maar helaas is het aanbod daarvan beperkt (en wordt steeds beperkter)
Gelukkig heb ik via Amex Platinum nog Privium in de lounge daar in te kunnen.
Maar als Aspire 41 dicht gaat, ben ik wel heel benieuwd waar alle NON KLM/AF/BA carriers hun Premium Pax lounge toegang aan gaan bieden?
Vlieg je QR Bizz of SQ en dan geen lounge??

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:42:
[...]

Maar als Aspire 41 dicht gaat, ben ik wel heel benieuwd waar alle NON KLM/AF/BA carriers hun Premium Pax lounge toegang aan gaan bieden?
Wat ik begrepen heb kunnen die gedurende de verbouwing elders terecht.

Schiphol zelf meldt op dit moment:
Due to renovations, Aspire Lounge 41 is temporarily available for business class passengers only. Other passengers can visit the temporary Aspire Café Lounge 41.
ik vermoed dat straks iedereen in die Cafe lounge terecht kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
Zr40 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:43:
[...]

Dat kan heel goed kloppen, omdat het nieuwe tarief ingaat als je huidige jaar afloopt. Dus dat kan voor iedereen op een ander moment zijn. Idem voor Platinum, toen dat geïntroduceerd werd kregen nieuwe leden gelijk het hogere bedrag, maar bestaande pas wanneer hun 'jaar' afgelopen was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:16
celshof schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 00:07:
[...]
offtopic: Leuk dat daar alle BINs al staan van de Mastercard Debits die NL banken zeer binnenkort gaan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:42:
[...]

Denk dat je per airline een alternatief krijgt. BA verwijst door naar een restaurant op de D-pier. In the olden days kon je bij Emirates kiezen tussen lounge of een bij Schiphol-horeca te spenderen voucher van 35 euro. Wellicht krijg je dat soort opties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Levi
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-03-2023
Wally2002 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 15:12:
[...]

De reden die ze geven is opmerkelijk.
Je moet wel enige uitgaven hebben op de kaart om in aanmerking te komen voor een aanbod. Heb je voldoende spend op de kaart, je leest o.a. In ditctopic 20k euro/jaar? (Dat is voor een lagere bonus van 20k punten)
En je moet echt minimaal een jaar de kaart hebben, zelfs niet een dag eerder bellen.
Dank nog voor je reactie! Ik heb zeker een spend van minimaal 20k op de kaart gehad, nog wel meer verwacht ik. Nogmaals gebeld maar wederom hetzelfde verhaal. Omdat ik dit jaar minder verwacht te vliegen heb ik mijn kaart nu gedowngrade naar gold. Hopelijk na een jaar weer een leuk aanbod om terug te gaan naar platinum _/-\o_

Overigens, ik weet niet of het hier al vermeld is maar voor de Platinum houders: de Privium express lounge in het Schengen gebied is voortaan net als de andere Privium lounges tot 21:00 uur geopend in plaats van tot 13:00 uur. Dus weer iets meer waar voor je geld aangezien de Privium lounges in mijn ogen vele malen beter zijn dat de Aspire lounges.

Levi (Utrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:23
Ter vervanging van mijn Rabo MasterCard heb ik nu een kaart van ICS. Met de Rabo heb ik in het verleden bijv. hotels (vooruit)betaald welke geen Amex accepteren. Ik wil nu dus de Rabo card opzeggen. Iemand enig idee wat er gebeurd als er een refund plaatsvindt op een kaart die niet meer bestaat? Natuurlijk ga je er niet van uit, maar het zou niet de eerste keer zijn dat een boeking wordt geannuleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Mijn ervaring is dat refunds wel kunnen plaatsvinden. Rabobank weet jou wel te vinden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Terugbetaling kan perfect op een afgesloten kaart.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Redondo1982
Mooi nieuwtje van Amex:
Nu gratis Amazon Prime abonnement koppelen aan je Gold Card. Als bestaande abonnee krijg je gewoon creditering op je kaart, mits je je Gold Card koppelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:51

Pieroman

/me

Redondo1982 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:21:
Mooi nieuwtje van Amex:
Nu gratis Amazon Prime abonnement koppelen aan je Gold Card. Als bestaande abonnee krijg je gewoon creditering op je kaart, mits je je Gold Card koppelt.
Leuk extraatje!
Benieuwd of dit dan ook naar Platinum komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Pieroman schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:41:
[...]

Leuk extraatje!
Benieuwd of dit dan ook naar Platinum komt.
Ik had al gekeken op de site, maar zag niks staan. Zal wel gaan komen, kan me niet voorstellen dat ze dit niet doen.

Maar ik vind dit wel initiatieven waar ik vrolijk van word. Hier heb je echt wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:10
Mooi nieuwtje van Amex:
Is dat niet alleen in België? Aangezien het alleen op de Belgische website staat en niet op de Nederlandse: https://www.americanexpre...rican-express-gold-kaart/ (wel) https://www.americanexpress.com/nl-nl/creditcard/gold-card/ (niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tastiestemperor
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-07 21:12
Goof2000 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:56:
[...]

Is dat niet alleen in België? Aangezien het alleen op de Belgische website staat en niet op de Nederlandse: https://www.americanexpre...rican-express-gold-kaart/ (wel) https://www.americanexpress.com/nl-nl/creditcard/gold-card/ (niet)
Nope, heb dezelfde aanbieding gekregen op mijn NL kaart en staat ook op hun website.
https://www.americanexpress.com/nl-nl/voordelen/gold-card/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:47
Afbeeldingslocatie: https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/nl-nl/voordelen/gold-card/img/value_prop_NL-V2.png

Wordt ook hier benoemd :)

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mooi nieuwtje van Amex:
Ik heb niet echt de behoefte om te betalen voor Prime maar als het toch is inbegrepen dan zit er wel iets leuks voor mij tussen, dus ik denk ik probeer het gewoon uit. Eerst 30 dagen gratis proefperiode van Amazon zelf, maar ze verifiëren natuurlijk wel de kaart.

Nu zie ik dit in de app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2-sSGEZhMPITP2NtDOVZRuFG8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kWGXU9Fy8vsWfb5IbpbJyZk3.png?f=fotoalbum_large

Is dat gewoon de manier hoe Amazon een testbetaling annuleert (door wel te capturen maar gelijk ook een aparte refund te doen), of zie ik hier de Amex creditering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Zr40 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:30:
[...]

Ik heb niet echt de behoefte om te betalen voor Prime maar als het toch is inbegrepen dan zit er wel iets leuks voor mij tussen, dus ik denk ik probeer het gewoon uit. Eerst 30 dagen gratis proefperiode van Amazon zelf, maar ze verifiëren natuurlijk wel de kaart.

Nu zie ik dit in de app:

[Afbeelding]

Is dat gewoon de manier hoe Amazon een testbetaling annuleert (door wel te capturen maar gelijk ook een aparte refund te doen), of zie ik hier de Amex creditering?
Amazon is echt de moeite waard, heb het al jaren. Wel persoonlijke mening natuurlijk.

Ik weet alleen niet of dit direct een creditering is van Amex of een check van Amazon. Ik denk het eerste. Ik kan het nog niet checken, omdat die van mij binnenkort weer afgehouden wordt en dan pas kan checken. Is immers al een lopend abo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:30:
[...]

Nu zie ik dit in de app:

[Afbeelding]

Dit lijkt niet om een Amex refund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ-Princeps
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:32
Doorverwezen naar dit topic:
Heeft er iemand ervaring met het verkrijgen van een United Airlines credit card als buitenlander? De US based kaarten lijken op het eerste zicht geen optie en bij de internationale mogelijkheden loop ik een beetje verloren...
Ik vrees dat ik dit jaar mijn Premier Platinum niet ga halen met enkel vluchten dus ben op zoek naar alternatieven...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Misschien interessant voor anderen ook: https://www.bipandgo.com/nl/abonnementen-amex/

Gratis abonnement via AMEX.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat is er precies gratis aan? Ik zie €16/jaar, eenmalig €10 voor ingebruikstelling, en eenmalig €10 voor verzending buiten Frankrijk. Dit is gelijk aan het reguliere abonnement. Alleen als je in Frankrijk woont krijg je met Amex de verzendkosten cadeau.

[ Voor 51% gewijzigd door Zr40 op 13-04-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Zr40 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:59:
Wat is er precies gratis aan? Ik zie €16/jaar, eenmalig €10 voor ingebruikstelling, en eenmalig €10 voor verzending buiten Frankrijk. Dit is gelijk aan het reguliere abonnement. Alleen als je in Frankrijk woont krijg je met Amex de verzendkosten cadeau.
En de 16 euro per jaar krijg je gratis zolang als je de AMEX kaart hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Waar zie jij dan staan dat de abonnementskosten gratis zijn? Er staat in groot lettertype aangegeven dat de kosten €16/jaar zijn, met daaronder het voordeel dat er geen verzendkosten gerekend worden binnen Frankrijk, maar geen tekst die aanduidt dat het gratis is of vergoed wordt. Ook onder 'meer weten' staat de prijs van €16/jaar vermeld.

Deze pagina lijkt vooral gericht op marketing, dat je je tolabonnement ook met Amex kan betalen en daarmee Amex punten kan ontvangen. Maar de prijs is niet anders; zolang je buiten Frankrijk woont betaal je hetzelfde als wanneer je het abonnement zonder Amex zou betalen.

Als je naar de Franstalige versie van de pagina kijkt zie je het nog duidelijker: volop melding van dat je FB miles of Membership Rewards verdient als je met Amex betaalt, maar je betaalt nog steeds €16/jaar voor het abonnement.

En in de FAQ staat het ook duidelijk:
What is the difference between the standard annual subscription and the one for American Express?

There is no difference, the terms are the same. Only the payment method changes. With the standard Bip&Go Fixed Price plan, your expenses and fee for your subscription are debited directly from your account, via the bank details you provide.

With the American Express Fixed Price offer , your expenses are debited straight from your American Express card, which means that you can accumulate Miles or Membership Rewards ® with your loyalty programme.

[ Voor 49% gewijzigd door Zr40 op 13-04-2023 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:02
Of gaat het om dit stukje tekst?
De tol- en parkeerkosten moeten betaald worden via automatische afschrijving van deze American Express-kaart. Betaling door American Express van het Frankrijk-abonnement met elektronische facturen à € 16 per jaar..
Slecht vertaald of gratis?

[ Voor 42% gewijzigd door U123456 op 13-04-2023 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ah, ja, ik kan zien hoe dat klinkt als 'Amex vergoedt het'. Maar ik denk dat het een matige vertaling vanuit het Frans moet zijn; 'betaling via' zou beter passen dan 'betaling door'. In de Franstalige versie staat namelijk op die plek:
Les frais de péage et de stationnement doivent être réglés par prélèvement sur cette Carte American Express. Prise en charge de l’abonnement France en facture électronique à 16€/an.
Even vrij vertaald: kosten worden betaald via automatische incasso op de Amex kaart. Abonnementskosten €16 per jaar.

Maar stel dat het wel gratis zou zijn, waarom zetten ze dat dan niet prominent op de pagina? Vind je het niet gek dat een interessant voordeel verstopt zou zitten in de kleine lettertjes?

[ Voor 31% gewijzigd door Zr40 op 13-04-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Zr40 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:04:
Ah, ja, ik kan zien hoe dat klinkt als 'Amex vergoedt het'. Maar ik denk dat het een matige vertaling vanuit het Frans moet zijn; 'betaling via' zou beter passen dan 'betaling door'. In de Franstalige versie staat namelijk op die plek:

[...]

Even vrij vertaald: kosten worden betaald via automatische incasso op de Amex kaart. Abonnementskosten €16 per jaar.

Maar stel dat het wel gratis zou zijn, waarom zetten ze dat dan niet prominent op de pagina? Vind je het niet gek dat een interessant voordeel verstopt zou zitten in de kleine lettertjes?
Staat toch ook in het Nederlands best duidelijk:
"
*Zolang u in het bezit bent van een geldige American Express-kaart die in aanmerking komt voor de aanbieding. De tol- en parkeerkosten moeten betaald worden via automatische afschrijving van deze American Express-kaart. Betaling door American Express van het Frankrijk-abonnement met elektronische facturen à € 16 per jaar. De optie factuur op papier (+ € 12 incl. btw) blijft ten laste van de houder. De ingebruikstellingskosten van € 10 (alleen het eerste jaar) en het abonnement in Spanje/Portugal/Italië blijven ten laste van de houder. Prijs incl. btw geldig op 15/06/2019, te betalen bij uitgifte van de eerste factuur, per badge, met elektronische factuur. Aanbod geldig tot 31/12/2023."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ja, daar gaat mijn laatste reactie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Zr40 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:21:
Ja, daar gaat mijn laatste reactie over.
Ja, zolang je dus elektronische facturen optie kiest is het abonnement gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ja, dat is dus niet wat ze bedoelen en dat probeer ik je uit te leggen. De FAQ (ook in het Nederlands) en de Franstalige versie zijn daar duidelijk over. Het abonnement en de kosten zijn identiek aan het abonnement zonder Amex, het enige verschil is de betaalmethode: Amex ipv banktransactie. Het enige voordeel is dat je Miles of punten verdient met de betaling. Dat staat ook duidelijk vermeld.

Als het weldegelijk gratis zou zijn, waarom zetten ze dan toch in groot lettertype kosten €16/jaar op de informatiepagina?

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 14-04-2023 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Nouja dan geloof je het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Is ook lastig om te geloven als zij zelf op alle andere plekken dan die slecht vertaalde kleine lettertjes duidelijk zijn in het feit dat het niet gratis is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Zr40 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:42:
Is ook lastig om te geloven als zij zelf op alle andere plekken dan die slecht vertaalde kleine lettertjes duidelijk zijn in het feit dat het niet gratis is :)
De jaarbijdrage van 16 euro wordt door Amex betaald.
Overige kosten door de gebruiker.

Zie mijn quote vetgedrukt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

En zie mijn eerdere reacties, daar heb ik het vetgedrukte meermaals besproken. Het wordt met Amex betaald, niet door Amex. Als jij denkt dat een slechte vertaling die in strijd is met de rest van de tekst op de site betekent dat het gratis is, maak er vooral gebruik van. Ik probeer alleen te waarschuwen dat het dat echt niet is. Fijne dag nog :)

[ Voor 84% gewijzigd door Zr40 op 14-04-2023 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Ik ga binnenkort naar Cuba en heb een classic Visa card nu liggen via ICS (direct daar geregeld). Dit aangezien mijn amex en ING mastercard niet gaan werken.

Aangezien de valuta van Cuba behoorlijk in beweging is en er een behoorlijk verschil is tussen cash omwisselen en CC gebruiken, wilde ik weten wat voor koers ICS gebruikt (exclusief opslagen enzo).

Nu biedt ICS een valuta calculator aan. Werkt goed voor allerlei valuta, maar niet voor de CUP. Dan krijg je een error. Dus even gebeld. Nee meneer ik kan het helaas ook niet berekenen voor u. Ik heb er een melding van gemaakt en het wordt opgelost, maar wanneer geen idee. Tip: kijk op de ABN AMRO koers lijst:

https://www.abnamro.nl/nl.../valutacentrum/index.html

Geen CUP 8)7

En waarom dit voor Cuba extra relevant is:

100 euro naar CUP is
1. 2.637 CUP (Google)
2. 2.912 CUP (https://www.valuta.nl/cubaanse_peso)
3. 12.977 (https://www.cadeca.cu/, wisselkantoor in Cuba)
4. 19.000 (https://eltoque.com/, 'straattarief' markt)

Nu snap ik dat optie 4 niet de koers is die ICS zal aanhouden. Maar het gat tussen optie 1 en 3 is enorm, en dan nog heb ik dus geen indicatie. Iemand advies :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb even gekeken bij Wise, maar zij geven aan dat de kaart helemaal niet werkt in Cuba en bepaalde andere landen. Aangezien je zegt dat Amex en je ING Mastercard daar ook niet werken, wellicht geldt er een embargo of sanctie of iets dergelijks waardoor Europese bedrijven dit niet kunnen aanbieden?

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 14-04-2023 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:54
We Are Borg schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:30:
Maar het gat tussen optie 1 en 3 is enorm, en dan nog heb ik dus geen indicatie. Iemand advies :) ?
Contant €/$ mee nemen. Ik ben zelf niet in Cuba geweest, maar dit lijkt mij de veilige optie.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Napsju schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:24:
[...]

Contant €/$ mee nemen. Ik ben zelf niet in Cuba geweest, maar dit lijkt mij de veilige optie.
Jep dat had ik al bedacht maar ik zal voor de zekerheid nog meer cash meenemen. Euro’s want dollars omwisselen is erg duur (8 procent fee)

@Zr40 amex werkt niet want Amerikaans. ING werkt niet want die hebben ooit een boete gehad dus blokkeren voor de zekerheid de boel. Visa via ICS zou moeten werken aldus ICS maar ze kunnen geen koers geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:44
We Are Borg schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 06:39:
[...]
@Zr40 amex werkt niet want Amerikaans. ING werkt niet want die hebben ooit een boete gehad dus blokkeren voor de zekerheid de boel. Visa via ICS zou moeten werken aldus ICS maar ze kunnen geen koers geven.
Ik zou ICS niet op hun mooie blauwe ogen geloven. Als ze geen wisselkoers kunnen geven dan vind ik het verhaal dat hun kaarten daar geaccepteerd worden ook twijfelachtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
Ik zou nog even terugkomen op de creditatie van Amex inzake Amazon. Bij mij is er nu een dag na het boeken van € 2,99 een credit op de kaart gekomen met hetzelfde bedrag.

Ik vind het nog steeds een toffe actie, zeker omdat ik verwacht dat Amazon de prijzen zal gaan verhogen zoals in andere landen het geval is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Visa is toch ook gewoon Amerikaans, of mis ik iets?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pieroman

Pieroman

/me

We Are Borg schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 06:39:
[...]

Jep dat had ik al bedacht maar ik zal voor de zekerheid nog meer cash meenemen. Euro’s want dollars omwisselen is erg duur (8 procent fee)

Heb even bij de Rabobank gekeken en die hanteren vrolijk de officiële koers, dus 25 CUP voor een euro.
Mijn ervaring met Cuba is dat alles cash is en dat zelfs veel steden geen geldautomaat hebben. Zeker met de hogere straatprijs lees ik dat je het beste in casas of restaurants kan wisselen. Veel zaken geven blijkbaar zelfs de voorkeur aan betaling in euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Apache4u schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:14:
Visa is toch ook gewoon Amerikaans, of mis ik iets?
Dochter van ABN

https://abnamro.icsbusiness.nl/over-ics/historie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
VISA is het kaartschema en dat is idd Amerikaans.

ICS is de kaartuitgevende instantie en is dochter van ABN (dus Nederlands).

Als Mastercard niet geaccepteerd wordt in Cuba omdat het een Amerikaans bedrijf is, dan lijkt mij het zelfde te gelden voor VISA, maar heb daar zelf geen ervaring mee of betrouwbare info over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Wally2002 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:07:
[...]

VISA is het kaartschema en dat is idd Amerikaans.

ICS is de kaartuitgevende instantie en is dochter van ABN (dus Nederlands).

Als Mastercard niet geaccepteerd wordt in Cuba omdat het een Amerikaans bedrijf is, dan lijkt mij het zelfde te gelden voor VISA, maar heb daar zelf geen ervaring mee of betrouwbare info over.
De MasterCard wordt niet geaccepteerd specifiek omdat deze in mijn geval door ING is uitgegeven :)

Acceptatie zover ik kan beoordelen gaat om de uitgevende instantie. USA is een no go. En ING toevallig maar dat komt omdat ING bang is voor nog een boete :)

[ Voor 12% gewijzigd door We Are Borg op 15-04-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Laatst online: 17:59

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Ik overweeg om van AMEX FB Gold over te stappen naar de reguliere AMEX Gold kaart omdat ik tegenwoordig niet meer zoveel vlieg en dan meer voordelen zie in de reguliere kaart. Weet iemand hoe het zit met je opgespaarde FB Miles? Kun je die mee nemen naar de reguliere Gold kaart en om laten zetten naar Membership Reward Points?
Als ik Google vind ik eigenlijk alleen manieren om MRP om te zetten naar FB Miles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wordt die 50k FlyingBlue punten bij upgrade naar AmEx FB platinum gezien als een goede deal? Ik ben op zoek naar een kaart met autohuurverzekering dus daarvoor zou het mooi meegenomen zijn maar er hangt wel nog een aardig prijskaartje aan. De normale AmEx platinum is ook mogelijk maar die biedt mij ook weinig nuttige extra’s (snel door de paspoortcontrole kan ik al en ik heb al hogere hotelstatus dan wat AmEx biedt)

Ik zit dan eerder naar de Lufthansa Miles&More Gold te kijken. Die heeft een CDW verzekering en kost maar €9/maand. Iemand ervaring daarmee?

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 15-04-2023 18:59 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
SayWhatAgain! schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:17:
Ik overweeg om van AMEX FB Gold over te stappen naar de reguliere AMEX Gold kaart omdat ik tegenwoordig niet meer zoveel vlieg en dan meer voordelen zie in de reguliere kaart. Weet iemand hoe het zit met je opgespaarde FB Miles? Kun je die mee nemen naar de reguliere Gold kaart en om laten zetten naar Membership Reward Points?
Als ik Google vind ik eigenlijk alleen manieren om MRP om te zetten naar FB Miles.
FB Miles blijven bij FB staan (de geldigheid wel in gaten houden, je hebt niet meer de automatische verlenging via de Amex FB kaart) .
MR spaar je alleen bij uitgaven van de reguliere amex kaart, die zijn niet te 'kopen' met andere Miles of punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
fsfikke schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:58:
Wordt die 50k FlyingBlue punten bij upgrade naar AmEx FB platinum gezien als een goede deal? Ik ben op zoek naar een kaart met autohuurverzekering dus daarvoor zou het mooi meegenomen zijn maar er hangt wel nog een aardig prijskaartje aan. De normale AmEx platinum is ook mogelijk maar die biedt mij ook weinig nuttige extra’s (snel door de paspoortcontrole kan ik al en ik heb al hogere hotelstatus dan wat AmEx biedt)
Upgrade bonussen variëren, soms is het een tijdje behoorlijk karig en loont het te wachten op een promotie.
50K FB miles bij upgrade is niet slecht, is volgens mij een promotie die beperkte tijd beschikbaar is maar zeker niet de hoogste ooit (het is 80k geweest in het verleden).

FB Amex is vooral interessant voor de XP en platinum for two (naast FB sparen en het verlengen van je FB Miles geldigheid, maar dat kan ook met bv silver).
Ik zit dan eerder naar de Lufthansa Miles&More Gold te kijken. Die heeft een CDW verzekering en kost maar €9/maand. Iemand ervaring daarmee?
Vermoedelijk alleen te verkrijgen als je in Duitsland woont en een Duitse bankrekening hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wally2002 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:51:
[...]

Vermoedelijk alleen te verkrijgen als je in Duitsland woont en een Duitse bankrekening hebt?
Ik kon hem gewoon aanvragen met een Nederlands adres. Ben benieuwd :Y)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

oohh schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:05:
[...]

Ik zou ICS niet op hun mooie blauwe ogen geloven. Als ze geen wisselkoers kunnen geven dan vind ik het verhaal dat hun kaarten daar geaccepteerd worden ook twijfelachtig.
Als ik het me goed herinner heb ik destijds met mijn Mastercard nog geld af kunnen halen in Cuba, maar dat was net voor Fidel stierf. Toen was er nog een dooi in de relaties tussen de VS en Cuba...

American Express hanteert volgens mij de harde lijn als het om bv. Cuba gaat, hun reispoot doet dat ook (bieden geen tickets naar Cuba aan e.d.). Verbaast me niks als Cuba die kaarten niet aanneemt/AMEX betalingen in Cuba niet toelaat.
We Are Borg schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:30:
Ik ga binnenkort naar Cuba en heb een classic Visa card nu liggen via ICS (direct daar geregeld). Dit aangezien mijn amex en ING mastercard niet gaan werken.

Aangezien de valuta van Cuba behoorlijk in beweging is en er een behoorlijk verschil is tussen cash omwisselen en CC gebruiken, wilde ik weten wat voor koers ICS gebruikt (exclusief opslagen enzo).

Nu biedt ICS een valuta calculator aan. Werkt goed voor allerlei valuta, maar niet voor de CUP. Dan krijg je een error. Dus even gebeld. Nee meneer ik kan het helaas ook niet berekenen voor u. Ik heb er een melding van gemaakt en het wordt opgelost, maar wanneer geen idee. Tip: kijk op de ABN AMRO koers lijst:

https://www.abnamro.nl/nl.../valutacentrum/index.html

Geen CUP 8)7

En waarom dit voor Cuba extra relevant is:

100 euro naar CUP is
1. 2.637 CUP (Google)
2. 2.912 CUP (https://www.valuta.nl/cubaanse_peso)
3. 12.977 (https://www.cadeca.cu/, wisselkantoor in Cuba)
4. 19.000 (https://eltoque.com/, 'straattarief' markt)

Nu snap ik dat optie 4 niet de koers is die ICS zal aanhouden. Maar het gat tussen optie 1 en 3 is enorm, en dan nog heb ik dus geen indicatie. Iemand advies :) ?
Voor zover ik weet kan je helemaal niet naar CUP laten omzetten. Naar CUC wel ('peso convertible'). Dat is de toeristenmunt. In Cuba is er een dubbel prijzensysteem: voor de locals in CUP, niet omwisselbaar en niet voor buitenlanders/toeristen, en voor toeristen in CUC, om echte valuta binnen te harken.

[ Voor 53% gewijzigd door Borromini op 15-04-2023 23:58 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pieroman

Pieroman

/me

Borromini schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 23:54:
[...]
Voor zover ik weet kan je helemaal niet naar CUP laten omzetten. Naar CUC wel ('peso convertible'). Dat is de toeristenmunt. In Cuba is er een dubbel prijzensysteem: voor de locals in CUP, niet omwisselbaar en niet voor buitenlanders/toeristen, en voor toeristen in CUC, om echte valuta binnen te harken.
De CUC is per 1 januari 2021 afgeschaft dus dit gaat niet meer op.
Daarom dat er nu ook zo'n verschil bestaat tussen de officiële (toen) vastgelegde koers en de huidige wisselkantoor/straatkoers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfkne
fsfikke schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:58:
Ik kan zelf de Hilton Honors card (ook uitgegeven door DKB in Duitsland) aanbevelen: https://www.hiltonhonors-kreditkarte.de/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theswitch
  • Laatst online: 11:48
mfkne schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:20:
[...]

Ik kan zelf de Hilton Honors card (ook uitgegeven door DKB in Duitsland) aanbevelen: https://www.hiltonhonors-kreditkarte.de/
Die heb ik nu een jaar of 5. Zodra je in 1 jaar genoeg uitgeeft (20k dacht ik) krijg je Diamond status, anders Gold. Dacht dat je Diamond altijd zou houden maar zie net dat ik weer Gold ben. Heb mijn curve er aan gekoppeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Theswitch op 16-04-2023 09:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Goed nieuws voor de Amex goud houders. Bij Loetje wordt nu ook Amex geaccepteerd en ze staan op de dining credit lijst voor goud als het goed is.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Erasmo schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:12:
Goed nieuws voor de Amex goud houders. Bij Loetje wordt nu ook Amex geaccepteerd en ze staan op de dining credit lijst voor goud als het goed is.
Ik heb hem afgelopen week gebruikt bij een van de deelnemende restaurants. Was eigenlijk toeval - mijn vriendin had gereserveerd. Maar hoe werkt het nu? Ik heb betaald met mijn Amex, krijg ik nu ergens de komende weken 50 euro gecrediteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrywijn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-03 00:36
oohh schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:05:
[...]

Rare aanname, dit zijn toch twee totaal verschillende systemen? Blijkbaar werkt iets op de website niet goed. Maar of je je kaart daar wel of niet kan gebruiken staat daar toch los van? Lijkt me sterk als het transactie-systeem van ICS gekoppeld is aan een elementje op de website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MyNameIs
  • Laatst online: 15:58
donleone83 schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:54:
[...]

Ik heb hem afgelopen week gebruikt bij een van de deelnemende restaurants. Was eigenlijk toeval - mijn vriendin had gereserveerd. Maar hoe werkt het nu? Ik heb betaald met mijn Amex, krijg ik nu ergens de komende weken 50 euro gecrediteerd?
Als je je van te voren hebt aangemeld voor de actie dan krijg je de 50 euro automatisch gecrediteerd ja. Zelf vorige week ook bij Loetje gegeten, best fijne perk :)

[ Voor 6% gewijzigd door MyNameIs op 16-04-2023 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-07 15:29
Weet iemand hier op welke dag je amex gold lounge acces reset? Is dit precies vanaf de dag dat je de kaart hebt genomen en dan een jaar later of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-07 07:35
AMD and INTEL schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:50:
Weet iemand hier op welke dag je amex gold lounge acces reset? Is dit precies vanaf de dag dat je de kaart hebt genomen en dan een jaar later of?
“American Express betaalt 4 toegangen per jaar voor u en uw metgezellen.”

M.a.w. De reset is op 1 januari vanaf het volgende jaar.

[ Voor 73% gewijzigd door Crasheeee op 19-04-2023 13:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
Nog even een datapuntje m.b.t. retention offer dat ik deze week kreeg voor American Express Platinum. Kaart ruim een jaar in bezit met ongeveer 20k euro spend in afgelopen 12 maanden.
25k membership rewards en 3 maanden 1 MR per uitgegeven euro extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Wally2002 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:34:
Nog even een datapuntje m.b.t. retention offer dat ik deze week kreeg voor American Express Platinum. Kaart ruim een jaar in bezit met ongeveer 20k euro spend in afgelopen 12 maanden.
25k membership rewards en 3 maanden 1 MR per uitgegeven euro extra.
Thanks. Goed om te weten. Heb die kaart al meerdere jaren met een vergelijkbare of hogere spend maar nog nooit een aanbieding mogen ontvangen. Wel meerdere keren de vraag of ik centurion wilde. Daar zag ik echt de meerwaarde niet van in dus vriendelijk bedankt. Zal ze eens bellen.

Dat betekent, stam + t .

Pagina: 1 ... 56 ... 93 Laatste

Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1