Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-06 19:12
Erasmo schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 07:04:
Je vergeet de punten bij Amex, als je dat handig aanpakt kun je er ook (een gedeelte iig) van de tickets mee financieren.
Dat is iets wat mij vaak verbaast in Nederland. Ik gebruik nu al een tijdje Amex (overigens érg te spreken over hun klantenservice), maar weet niet of ik nogmaals ga verlengen. Wellicht dat ik het fout doe maar vergeleken met Amerikanen moet je toch wel érg veel punten sparen om überhaupt in aanmerking te komen voor een ticket of upgrade. Verder kun je je punten alleen naar Singapore airlines overboeken als enige Star Alliance deelnemer (maar ik spaar op zijn beurt weer bij United omdat ze daar niet verlopen) en bijvoorbeeld Emirates is ook met omweg helemaal niet te bereiken :P Het is dus een groot gepuzzel om je punten effectief in te zetten behalve bij denk ik KLM.

Ik gebruik nu overigens de Green card. Heb overwogen om over te stappen naar Gold, maar niet alle hotels die ik boek accepteren Amex waardoor de reis in dat geval niet verzekerd zou zijn, als ik de voorwaarden lees. Daardoor heb ik alsnog een aparte reisverzekering nodig waardoor het voordeel om de maandelijkse prijs te betalen zichzelf een beetje opheft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je moet inderdaad je aankopen met de kaart doen, wat je niet met de kaart betaalt valt ook niet onder de verzekeringen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
Borromini schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:37:
Je moet inderdaad je aankopen met de kaart doen, wat je niet met de kaart betaalt valt ook niet onder de verzekeringen.
Klopt, maar daardoor wordt je dus voor veel reizen alsnog verplicht een aparte reisverzekering af te sluiten? Vluchten zijn geen probleem, maar hotels zijn lang niet altijd te betalen met Amex. Je zou kunnen proberen via bijvoorbeeld Booking of Expedia, maar ook dan kun je niet altijd kiezen voor directe betaling en loop je een eventuele goedkopere prijs mis als het hotel het zelf op hun website goedkoper aanbiedt.

In principe vervalt dan de gehele rechtvaardiging van de meerprijs. Overigens lijkt mij die Mastercard Black die @geenstijl aanhaalt zo slecht nog niet. Enige wat mij persoonlijk tegenstaat i.t.t. de Amex Platinum is dat er geen autohuurverzekering bij wordt geboden. Voordeel is dat Mastercard vrijwel altijd te gebruiken is en daardoor alle reizen automatisch in die reisverzekering valt. Daarnaast bieden ze ook dekking voor dagjes uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43
N.a.v. de vraag van @geenstijl en de daaropvolgende reacties:

Zojuist even via mijn referral link gecheckt: Amex Gold via referral is nu eerste 6 maanden gratis (niet een heel jaar), met 20.000 membership rewards punten. Platinum inderdaad 50% korting eerste jaar en 30.000 punten.

Voor wat betreft de gekoppelde verzekering en het niet kunnen betalen met Amex:
op op het forum van InsideFlyer en mogelijk ook in dit draadje zijn ervaringen terug te lezen dat men vooraf contact heeft gezocht met Amex/de verzekeraar, heeft aangegeven dat niet betaald kon worden met Amex, en de verzekeraar betreffende boeking/reis alsnog dekt. Leg dit uiteraard wel goed vast.

Betreffende de huurautoverzekering van de Mastercard Black: Volgens ICS zelf: "Afkoop van risicoaansprakelijkheid bij autohuur". Uit de voorwaarden:
materiële schade aan het huurvoertuig tijdens de verhuurtermijn als gevolg van schade, brand, vandalisme of diefstal van het huurvoertuig, met inbegrip van de banden of ruiten;
2. eventuele claims van het autoverhuurbedrijf voor voor later verlies van inkomsten indien het huurvoertuig niet verhuurd kan worden als gevolg van zodanige schade of verlies.
Doe vooral je eigen research, zie de voorwaarden en uitsluitingen, verzekerd bedrag is tot 50.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga voor Amex Gold of Platinum, alleen wacht ik nog even 1 of 2 maanden met aanvragen, omdat ik het tot juni eigenlijk nog niet nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wetterhahn
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-06 14:37
Het aanbod voor een referral is nu nog beter geworden. 40.000 bij een Amex Gold en 60.000 bij Amex Platinum. Geldig tot 20 april. Nog steeds op beide eerste jaar 50% korting op de jaarbijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-06 13:01

Kju

geenstijl schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 13:42:
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga voor Amex Gold of Platinum, alleen wacht ik nog even 1 of 2 maanden met aanvragen, omdat ik het tot juni eigenlijk nog niet nodig heb.
Je kan overwegen of je dan geen punten laat liggen. Mijn spend is hoog genoeg om met punten de kosten van de kaart ruimschoots te dekken en dan heb ik nog punten over. Je gewone reisverzekering kan je opzeggen. in juni krijg je minder punten kado, nu krijg je 60k via een referral. <knip> Referrals aanbieden is niet toegestaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 09-03-2022 17:16 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
De Bijenkorf card zal 1 april definitief stoppen en in maart zou de vervangende Mastercard Gold toegezonden worden. Bij mij staat in de app al 1 week lang de actie om de nieuwe kaart te activeren, maar heb nog niets ontvangen. Meer mensen dezelfde ervaring? Wordt anders even bellen met ICS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-06 21:06

Pieroman

/me

Wally2002 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:41:
De Bijenkorf card zal 1 april definitief stoppen en in maart zou de vervangende Mastercard Gold toegezonden worden. Bij mij staat in de app al 1 week lang de actie om de nieuwe kaart te activeren, maar heb nog niets ontvangen. Meer mensen dezelfde ervaring? Wordt anders even bellen met ICS.
Ik zag toevallig gisteren ook de melding staan maar heb nog geen nieuwe kaart ontvangen. Denk dat deze dus nog onderweg is, je bent in ieder geval niet de enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:41
Wally2002 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:41:
Idem hier. Maar mijn bijenkorf card doet het nog dus geen probleem, komt vanzelf wel goed denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Ik heb hem al wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindasaus
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:36
Ben eigenlijk niet zo enthousiast over de app van American Express, hoe je een positief saldo overmaakt naar je bankrekening is niet te vinden.
Had wat meer gebruiksgemak verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:04

JRR

Pindasaus schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:01:
Ben eigenlijk niet zo enthousiast over de app van American Express, hoe je een positief saldo overmaakt naar je bankrekening is niet te vinden.
Had wat meer gebruiksgemak verwacht.
Via de app gaat dit niet. Hiervoor moet je ze bellen maar dan is het nog maar de vraag of ze je positieve saldo terug willen storten… Kreeg in 2020 €1200,- terug van een geannuleerd vliegticket, maar met geen mogelijkheid dat ze dit wilden terugstorten naar de betaalrekening. Het zou gewoon verrekend worden met mijn volgende maandafschriften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hier is het ook gewoon over meerdere maanden verrekend geweest tot mijn saldo terug op negatief stond (niet voor proberen bellen). Persoonlijk ook niet zo enthousiast over.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Wat betreft een positief saldo bij Amex heb ik in dit draadje ooit onderstaande gepost, ik heb een incasso door mijn bank laten storneren.
Wally2002 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 00:44:

Heb ik 1 keer gedaan, toen ik door een aantal refunds na het verschijnen van de maandelijkse rekening meer tegoed op de kaart had dan de incasso waard was. Had eerst telefonisch gevraagd op ze het positieve saldo konden overboeken, maar daar zat 56 dagen wachttijd bij, juist vanwege de mogelijkheid dat de maandelijkse incasso kan worden teruggedraaid. Dat dus niet gedaan en de medewerker gaf aan dat als het dan positief blijft dat verder geen probleem zou zijn.
Werd er een dag later over gebeld (standaard protocol dat ze mislukte incasso’s nabellen) maar geen probleem omdat ik nog steeds positief stond.
Neem aan dat Amex nog steeds een positief saldo zal terugstorten maar er zit dus een tijd tussen om voor hun het risico uit te sluiten, dat je eerdere betalingen zal storneren.

Overigens had ik toen een ervaren medewerker aan de lijn, die weliswaar mij niet kon/mocht adviseren een incasso te storneren maar wel kon aangeven hoe e.e.a. bij Amex loopt.

Ik raad het overigens dringend af een stornering te doen als daarmee je saldo negatief wordt, dus uitsluitend dit te doen als je laatste, te storneren incasso lager is dan je positieve saldo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Ik sta op het punt om een Amex Platinum Metal aan te vragen. Referrals zijn niet toegestaan op Tweakers.

[ Voor 43% gewijzigd door Ardana op 29-03-2022 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdome
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:57
Dick schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:46:
Ik sta op het punt om een Amex Platinum Metal aan te vragen. <knip>
Zo'n bericht is volledig overbodig en niet de bedoeling.

[ Voor 37% gewijzigd door Ardana op 29-03-2022 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ph0en1x
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09-2024
Bijzondere en redelijk irritante ervaring gehad met American Express. Gisteravond een Platinum Card aangevraagd. Ik voldoe aan alle voorwaarden. Echter verkeerde browserscherm gebruikt en daardoor de referral link die ik had gekregen onbenut gelaten. Yep, stom.

Dus ik vanochtend bellen om te kijken of ik m'n aanvraag direct weer kan annuleren zodat ik een nieuwe kan doen met de referral link. Krijg ik een Engelse dude (willekeurig callcenter figuur denk ik) aan de telefoon terwijl ik Nederlands had ingetoetst, maar prima. Die vond het allemaal geen probleem, zou het bij de juiste afdeling neerleggen en gaf me nog mee dat ik beter even kon wachten met het doen van een nieuwe aanvraag tot in de middag.

Krijg ik net per mail een verzoek om contact op te nemen. Eerst in de wacht, toen een Nederlands persoon aan de lijn die me nu al kon vertellen dat de aanvraag door het automatische systeem was afgewezen. Waarom kon hij niet zeggen, maar het was "geen code die overeenkwam met een annulering" of iets in die trant. Met 3 tot 5 werkdagen krijg ik een toelichting per post. Een BKR-registratie heb ik niet.

Iemand iets vergelijkbaars meegemaakt? Klinkt als een stukje gebrekkige interne communicatie in hun systemen en heb de neiging om maar gewoon een nieuwe aanvraag te doen met exact dezelfde gegevens via die referral link die ik heb gekregen. Zoals die eerste Engels sprekende me had aangeraden.

Maar irritant is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-06 14:13
Wally2002 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:35:
N.a.v. de vraag van @geenstijl en de daaropvolgende reacties:

Zojuist even via mijn referral link gecheckt: Amex Gold via referral is nu eerste 6 maanden gratis (niet een heel jaar), met 20.000 membership rewards punten. Platinum inderdaad 50% korting eerste jaar en 30.000 punten.

Voor wat betreft de gekoppelde verzekering en het niet kunnen betalen met Amex:
op op het forum van InsideFlyer en mogelijk ook in dit draadje zijn ervaringen terug te lezen dat men vooraf contact heeft gezocht met Amex/de verzekeraar, heeft aangegeven dat niet betaald kon worden met Amex, en de verzekeraar betreffende boeking/reis alsnog dekt. Leg dit uiteraard wel goed vast.

Betreffende de huurautoverzekering van de Mastercard Black: Volgens ICS zelf: "Afkoop van risicoaansprakelijkheid bij autohuur". Uit de voorwaarden:

[...]

Doe vooral je eigen research, zie de voorwaarden en uitsluitingen, verzekerd bedrag is tot 50.000 euro.
Kan uit ervaring vertellen dat dit niet vooraf hoeft te worden overlegd. Deze wintersport corona opgelopen, zoals goed gebruik in Oostenrijk alleen het huisje cash kunnen betalen, hiervan kwitantie overlegd en alles werd gedekt. De 400 euro per nacht dekking bij Platinum was erg welkom om in een luxer hotel de quarantaine te overbruggen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvd64
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-06 21:58
Heeft iemand hier ervaring met (het aanvragen van) een Duitse CC?

https://beantragen-kreditkarte.de/kreditkarten-vergleich/

Best wat gratis kaarten beschikbaar.
Ik ben NL en woon in NL, dus geen idee of dat wellicht een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieroman
  • Laatst online: 20-06 21:06

Pieroman

/me

mvd64 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:23:

https://beantragen-kreditkarte.de/kreditkarten-vergleich/

Best wat gratis kaarten beschikbaar.
Ik zie in dit overzicht zo niet welke kaart gratis beschikbaar zou zijn?
Als je op zoek bent naar een debitcard dan is het gewoon mogelijk om bijvoorbeeld Revolut of N26 (staat ook in jouw lijst) te gebruiken in NL.
Een reguliere creditcard lijkt me lastiger en zou mij die +- € 20 die je in Nederland voor een basiskaart kwijt bent niet waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:49
mvd64 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:23:
Voorwaarde is meestal dat je beschikt over een Duits adres en een Duitse IBAN. Dus als je dat kunt regelen, dan zou het moeten lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvd64
Pieroman schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:36:
[...]

Ik zie in dit overzicht zo niet welke kaart gratis beschikbaar zou zijn?
Die staan hier:
https://beantragen-kreditkarte.de/kostenlose-kreditkarte/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvd64
U123456 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:40:
[...]
Voorwaarde is meestal dat je beschikt over een Duits adres en een Duitse IBAN. Dus als je dat kunt regelen, dan zou het moeten lukken :)
Duitse IBAN is nog wel te doen. Adres… nein :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02:50
Ik ben op zoek naar een betaalbare creditcard met fatsoenlijke aankoopverzekering en dekking van eigen risico bij autohuur. Volgens mij heb ik dan enkel de keuze uit ANWB Creditcard (ICS), ABN AMRO Gold card (ICS) en ING Platinum creditcard.

Huidige situatie: € 60 per jaar voor twee en/of bankrekeningen bij KNAB en circa € 40 voor een Mastercard Gold (via ICS) inclusief partnercard.

Een Mastercard Black is me iets te duur (vooral in combinatie met partnercard), al zou ik dan kunnen besparen op mijn reis- en annuleringsverzekering geloof ik. Ik heb echter een maand geleden een doorlopende reis- en annuleringsverzekering geregeld, daar zit ik nog wel even aan vast dus. :+

Alles onderbrengen bij ING klinkt interessant aangezien ik dan ook kan profiteren van rentepunten. :D ANWB Creditcard kan ook, maar als ik toch moet overstappen liever ING ivm Apple Pay denk ik.

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:11
Mawlana schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:17:
Ik ben op zoek naar een betaalbare creditcard met fatsoenlijke aankoopverzekering en dekking van eigen risico bij autohuur. Volgens mij heb ik dan enkel de keuze uit ANWB Creditcard (ICS), ABN AMRO Gold card (ICS) en ING Platinum creditcard.

Huidige situatie: € 60 per jaar voor twee en/of bankrekeningen bij KNAB en circa € 40 voor een Mastercard Gold (via ICS) inclusief partnercard.

Een Mastercard Black is me iets te duur (vooral in combinatie met partnercard), al zou ik dan kunnen besparen op mijn reis- en annuleringsverzekering geloof ik. Ik heb echter een maand geleden een doorlopende reis- en annuleringsverzekering geregeld, daar zit ik nog wel even aan vast dus. :+

Alles onderbrengen bij ING klinkt interessant aangezien ik dan ook kan profiteren van rentepunten. :D ANWB Creditcard kan ook, maar als ik toch moet overstappen liever ING ivm Apple Pay denk ik.

Iemand suggesties?
American Express Platinum kaart heeft een zeer uitgebreide auto huur verzekering!
Kaart is nu 1ste jaar 50% korting (29,25pm), maar als je een beetje vliegt zit er ook veel extra voordeel in
60.000 amex MR punten ( kan je minstens 1 business class ticket naar Azië of USA uit halen!)
Priority pass voor 2: gratis naar de business class lounge wereldwijd! Zelfs op Eindhoven en Rotterdam.
Bagage vertraging verzekering
Vlucht vertraging verzekering

Met name de eerste 2 benefits zijn die meerprijs al waard, en dan de huurauto verzekering nog.
Na 1 jaar zeg je de kaart op, of krijgt een heel mooi verleng aanbod 🤓

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• versc049
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-05 22:23
Iemand met een Mastercard Black hier?

Bij een Mastercard Back krijg je een Priority pass voor lounge toegang.
Echter er zijn 3 soorten abonnementen te verkrijgen bij Priority pass, Standard, Plus en Prestige.Welke van deze Priority passen krijg je bij een Mastercard Black?
Bij de Standard pass moet je alsnog entree betalen voor gebruik van een lounge.

Het valt me namelijk op dat bij Amex platium op de website staat dat je gratis gebruik kan maken van lounges, bij Mastercard Black staat alleen dat je welkom bent (en dus wellicht nog wat moet bij betalen).

https://www.prioritypass.com/nl/join-prioritypass

Ah...edit.. of gewoon beter kijken
https://www.yourmastercar...rd-black/airport-lounges/

[ Voor 9% gewijzigd door versc049 op 02-04-2022 10:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:11
Mocht het ergens toch nog helpen: kan inderdaad bevestigen dat het een Prestige Priority Pass is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:51
versc049 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 09:43:
Iemand met een Mastercard Black hier?

Bij een Mastercard Back krijg je een Priority pass voor lounge toegang.
Echter er zijn 3 soorten abonnementen te verkrijgen bij Priority pass, Standard, Plus en Prestige.Welke van deze Priority passen krijg je bij een Mastercard Black?
Bij de Standard pass moet je alsnog entree betalen voor gebruik van een lounge.

Het valt me namelijk op dat bij Amex platium op de website staat dat je gratis gebruik kan maken van lounges, bij Mastercard Black staat alleen dat je welkom bent (en dus wellicht nog wat moet bij betalen).

https://www.prioritypass.com/nl/join-prioritypass

Ah...edit.. of gewoon beter kijken
https://www.yourmastercar...rd-black/airport-lounges/
Je krijgt een echte pas met onbeperkt toegang, een nadeel is dat je de prioritypass niet digitaal kan gebruiken maar altijd echt mee moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:09
Hebben jullie op dit moment ook problemen met betalen d.m.v. PayPal i.c.m. AMEX?

Your bank wasn't able to verify your AMEX x-xxxx at this time. Please choose another way to pay.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-06 14:13
Morpheusk schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:50:
Hebben jullie op dit moment ook problemen met betalen d.m.v. PayPal i.c.m. AMEX?

Your bank wasn't able to verify your AMEX x-xxxx at this time. Please choose another way to pay.
Ja, dit had ik vanochtend ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
--Christiaan-- schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:52:
[...]

Ja, dit had ik vanochtend ook!
Nou lekker dan, nog niet opgelost hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Lijken problemen te zijn bij Amex, op hun site staat:
We ervaren op dit moment technische problemen die onze Ledenservice, online account services en American Express® App raken. Onze excuses voor het eventuele ongemak. Bedankt voor uw geduld terwijl wij aan een oplossing werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Wally2002 schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:44:
Lijken problemen te zijn bij Amex, op hun site staat:

[...]
Duurt lang als je wat wilt bestellen. O-) Helaas nog steeds in storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Inmiddels ruim twee weken geleden een platinum kaart aangevraagd. Na aanvraag een bevestiging gekregen en een week later een mail dat ze 'goed op weg' waren met mijn aanvraag. Later toch maar even gebeld waar de kaart bleef. Bleek de aanvraag te zijn gepauzeerd omdat ze mijn adres niet konden bevestigen. Geen enkele melding of vraag van ze over gehad... Klantenservice was op zich vriendelijk, maar in het menu kies je voor NL om vervolgens vrolijk een Engelssprekende dame aan de lijn te krijgen. Na het telefoontje wel direct een link gekregen om wat aanvullende documenten te uploaden.

Maandag een mail gekregen dat de kaart is verzonden en woensdag zou worden bezorgd, maar niets ontvangen. Vandaag ineens weer een mail dat de aanvraag is goedgekeurd en ze de kaart gaan versturen? Statuslinks in de mail werken niet of linken gewoon door naar de homepage 8)7

Eerste ervaringen met Amex zijn dus helaas nog niet erg positief. Ik had de kaart aangevraagd om vluchten, auto en hotels mee te boeken voor op vakantie, maar als het nog veel langer duurt dan gaat dat hem niet meer worden. Prijzen zijn al flink aan het stijgen en de beschikbaarheid loopt terug. Jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:49
Soms denk ik wel eens dat American Express hier in Europa op zijn laatste benen loopt. Ze gaan het vanaf volgend jaar knap lastig krijgen als de acceptatie van Visa/Mastercard (door het verdwijnen van Maestro) stijgt naar bijna 100%, terwijl je in veel Europese landen echt niet (meer) kunt betalen met AMEX.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 981489

U123456 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:00:
Soms denk ik wel eens dat American Express hier in Europa op zijn laatste benen loopt. Ze gaan het vanaf volgend jaar knap lastig krijgen als de acceptatie van Visa/Mastercard (door het verdwijnen van Maestro) stijgt naar bijna 100%, terwijl je in veel Europese landen echt niet (meer) kunt betalen met AMEX.
Het enige wat Amex kan redden zijn hele goede voordelen (miles, verzekeringen etc) waardoor je klanten aan je bind. En de kosten van Amex/MC/Visa gelijk trekken op een lijn, dan word het voor merchants aantrekkelijk om de kaart overal te bieden(iets wat ik niet snel zie gebeuren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

Het is afhankelijk van je situatie. Mijn doel is om punten te sparen met de uitgaven die ik al doe, dus tanken, laden, boodschappen, alles wat via Paypal gaat, alle online aankopen, reis(kosten). De AH sla ik over, voor de rest kan ik overal met AMEX boodschappen doen. Tanken kan ook altijd met AMEX.

Die paar keer (en het komt echt heel weinig voor) dat ik persoonlijk niet met AMEX kan betalen dan heb ik een andere kaart bij me. Het gaat dan echt niet om noemenswaardige bedragen.

De kaartbijdrage wordt gedekt doordat ik geen aparte reis- en annuleringsverzekering meer heb plus nog de perks waar ik regelmatig van profiteer (Hilton, AMEX, Priority Pass, AMEX Centurion Lounge, rewards punten uitwisselen en daardoor af en toe bijna gratis vliegen).

Als dit je niet boeit en het je echt om acceptatie gaat, neem dan inderdaad liever VISA of Mastercard...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:24

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
U123456 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:00:
Want? Puur vanwege de acceptatie die je noemt ? Van boodschappen (jumbo), brandstof (Shell) tot al mijn online aankopen (amex direct of via Paypal): gaat prima :)

Bij mij ging de aanvraag voor plat kaart prima: @Dick had pech. En zoals @Kju aangeeft: er zijn zat voorbeelden waarom deze kaart wel interessant is.

Als aanvulling op dat lijstje: op reis (Amerika, Azië) wordt de kaart 9 van de 10 keer geaccepteerd. Limiet op basis van uitgave is ideaal en als ik ze bel voor een probleem/vraag lossen ze het echt op. Corona vouchers van Ryanair die weigert terug te betalen: case geopend, documentatie gestuurd terwijl de credit al op de kaart was aangemaakt. Bij mijn ING backup kaart duurde dit allemaal veel langer met veel minder klantgerichtheid aan de telefoon

[ Voor 4% gewijzigd door We Are Borg op 14-04-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
Anoniem: 981489 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:38:
[...]

Het enige wat Amex kan redden zijn hele goede voordelen (miles, verzekeringen etc) waardoor je klanten aan je bind. En de kosten van Amex/MC/Visa gelijk trekken op een lijn, dan word het voor merchants aantrekkelijk om de kaart overal te bieden(iets wat ik niet snel zie gebeuren).
Tsja, die voordelen moeten ergens van betaald worden, natuurlijk. Dus aantrekkelijke(r) voordelen met lage(re) kosten voor de acceptant is nogal tegenstrijdig...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 981489

Wild Chocolate schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:35:
[...]

Tsja, die voordelen moeten ergens van betaald worden, natuurlijk. Dus aantrekkelijke(r) voordelen met lage(re) kosten voor de acceptant is nogal tegenstrijdig...
Ik bedoelde gewn lagere kosten acceptant, maar eerder hoger voor MC/Visa(had ik beter moeten specificeren)

Maar de voordelen hoeven niet heel duur te zijn, hoe groter het klantenbestand hoe meer Amex kan onderhandelen met partners voor kortingen om bijv een Priority Pass aan te bieden of Privium bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je ziet dat ondertussen bv. ook Kruidvat (en discounters zoals Jumbo en Lidl) aannemen, dan zal AMEX voor grote volumes zoals die bedrijven wel concurrentieel zijn qua kosten. Anders stap je als discounter niet in zo'n verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Laatst online: 01:20
@Borromini Zo discount vind ik die Jumbo niet hoor. Ik denk de duurste supermarkt hier. Bij de Lidl in NL heb ik nog geen succes gehad met AMEX. In DE werkt het wel bij de Lidl. De ALDI in NL en DE werkt wel. Ook Kruidvat werkt nu, maar weer niet bij bestellen op kruidvat.nl

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

In België positioneren ze zich anders :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
We Are Borg schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:55:
[...]

Want? Puur vanwege de acceptatie die je noemt ? Van boodschappen (jumbo), brandstof (Shell) tot al mijn online aankopen (amex direct of via Paypal): gaat prima :)

Bij mij ging de aanvraag voor plat kaart prima: @Dick had pech. En zoals @Kju aangeeft: er zijn zat voorbeelden waarom deze kaart wel interessant is.

Als aanvulling op dat lijstje: op reis (Amerika, Azië) wordt de kaart 9 van de 10 keer geaccepteerd. Limiet op basis van uitgave is ideaal en als ik ze bel voor een probleem/vraag lossen ze het echt op. Corona vouchers van Ryanair die weigert terug te betalen: case geopend, documentatie gestuurd terwijl de credit al op de kaart was aangemaakt. Bij mijn ING backup kaart duurde dit allemaal veel langer met veel minder klantgerichtheid aan de telefoon
Ik heb inderdaad wat pech gehad met de verwerkingstijd van de aanvraag, kan gebeuren. Echter de klantenservice is tot op heden ook vrij dramatisch. Inmiddels heb ik de kaart binnen, maar veel positiever is mijn gevoel er nog niet op geworden. Het activeren van de kaart ging mis doordat ik in plaats van de cvc code die op de voorkant staat de code op de achterkant had ingevuld. Mijn fout, maar ook niet erg handig om op de plek waar op iedere andere kaart de cvc code staat een andere code neer te zetten…

Nouja, even klantenservice bellen en opgelost zou je denken. Niet dus. Klantenservice is maar tot 20u bereikbaar, dat is zelfs bij mijn nagenoeg gratis Abn kaart 24/7. Vervolgens toch via een omweg iemand aan de lijn gekregen, wederom niet in het Nederlands. Persoon aan de telefoon kon nergens mee helpen omdat het 20u was geweest. Echt ondermaats voor een prijzige kaart die ze als een premium service proberen te verkopen. Krijg heel erg het gevoel dat het alleen maar mooie marketing is. Ben er bang voor wat er gebeurt als je eens ergens aanspraak op moet maken.

Edit: net eens bij de Google reviews gekeken. Ik blijkt niet de enige te zijn met gemengde gevoelens over dit bedrijf. Jammer, had er veel meer van verwacht.

Edit 2: Inmiddels is het gelukt. Klantenservice (wel weer in het Engels helaas) was vrij vlot te bereiken en proces daarna verliep vrij soepel. Snap nog steeds niet dat ze maar zo beperkt open zijn, maar de ervaring is gelukkig wel weer iets verbeterd.

[ Voor 9% gewijzigd door Dick op 15-04-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijdhagen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-05 17:18
Edit: americanexpress.nl/welkomplatinum, ik ben blind :)

Vandaag de Amex Platinum ontvangen.
Ik begreep dat de priority pass automatisch geregeld wordt, maar weet iemand:
- Hoe ik de privium kan aanvragen.
- Hoe het werkt met de gold status van bijv. Marriot, kan ik de kaart aan mijn Bonvoy account matchen oid?

Veel dank!

[ Voor 9% gewijzigd door Strijdhagen op 25-04-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Inloggen, dan extra en dan Platinum website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijdhagen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-05 17:18
Kju schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:16:
Inloggen, dan extra en dan Platinum website.
Thanks, via de app werkt het allemaal niet zo lekker maar via de website is het goed geregeld 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterxx2
  • Laatst online: 08-06 00:41
Binnenkort begint hier een grote verbouwing thuis en de rekeningen zullen dan ook komen.. nu zat ik na te denken om rekeningen via PayPal > Amex te betalen ipv een overboeking via de bank. Op deze manier kan ik punten sparen via de Amex kaart.
Dat het via PayPal gaat is omdat bij de uitvoerders, die de rekeningen gaan sturen, je niet direct met Amex kan betalen.

Ik dacht aan twee mogelijke opties:
1) De partijen die ik moet betalen vraag ik om mij een factuur via PayPal te sturen (transactie kosten liggen bij hen),
2) Ik maak via PayPal geld over naar een bankrekening van de te betalen partij. Dit betaal ik met Amex (de transactiekosten liggen bij mij).

Zie ik iets over het hoofd waarom dit niet zou lukken of een slecht idee is? Of heeft iemand andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Misterxx2 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:30:
Binnenkort begint hier een grote verbouwing thuis en de rekeningen zullen dan ook komen.. nu zat ik na te denken om rekeningen via PayPal > Amex te betalen ipv een overboeking via de bank. Op deze manier kan ik punten sparen via de Amex kaart.
Dat het via PayPal gaat is omdat bij de uitvoerders, die de rekeningen gaan sturen, je niet direct met Amex kan betalen.

Ik dacht aan twee mogelijke opties:
1) De partijen die ik moet betalen vraag ik om mij een factuur via PayPal te sturen (transactie kosten liggen bij hen),
2) Ik maak via PayPal geld over naar een bankrekening van de te betalen partij. Dit betaal ik met Amex (de transactiekosten liggen bij mij).

Zie ik iets over het hoofd waarom dit niet zou lukken of een slecht idee is? Of heeft iemand andere suggesties?
Een goed idee, maar er zijn wel wat aandachtspunten:

Optie 1 is hoe de meeste (zakelijke) transacties lopen via PayPal. Voor de gemiddelde transactie zal dat vooral voor levering van goederen zijn. Mij lijkt me aannemelijk dat de aannemer de fees gewoon doorbelast naar jou toe. Die zijn duidelijk hoger dan de waarde van de punten.

Optie 2 die je noemt is mij niet bekend, voor zover ik weet wordt er altijd geld op het PayPal account van de ontvanger bijgeschreven en kan de ontvanger ervoor kiezen dit weer uit te geven, of op te nemen op zijn gekoppelde bankrekening.

PayPal kent twee type betalingen:
a) de 'normale' betaling waarbij er sprake is van kopersbescherming (en verkopersbescherming). Daar is de PayPal-fee voor, afhankelijk van de omvang van de omzet rekent PayPal een bepaald percentage plus een vast bedrag (3,6% + 0,35 euro), dit wordt afgetrokken bij de ontvanger.
b) de 'Friends & Family' optie, daar is geen sprake van transactiekosten en kost dus geen extra fee. Er is dan geen sprake van enige bescherming vanuit Paypal, betaald is betaald.

Resteert m.i. alleen optie b: via PayPal overmaken als F&F-betaling, zonder fee's, naar het PayPal-account van de ontvanger.

Afhankelijk van de omvang van de rekening, je bestedingsgeschiedenis en wellicht nog andere indicatoren bestaat er wel kans dat de transactie bij Amex en/of bij Paypal opvalt.

Dit nog even los van de vraag of de aannemer hier überhaupt aan wil beginnen, zeker als het PayPal-gebeuren onbekend voor hem is en extra energie/handelingen kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Misterxx2 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:30:
Zie ik iets over het hoofd waarom dit niet zou lukken of een slecht idee is?
Ik denk dat je grootste probleem zal zijn dat het erg onwaarschijnlijk is dat een aannemer hier aan mee gaat werken. Nee heb je, ja kun je krijgen. Als die aannemer de transactiekosten moet dragen, rekent hij die natuurlijk dubbel en dwars aan jou door. Misschien kun je hem een voordeel voorspiegelen dat de aannemer toch “ja” zegt. Je zal hem dus moeten overtuigen om aan een ongebruikelijke betaalconstructie mee te werken.

[ Voor 0% gewijzigd door S1NN3D op 27-04-2022 22:12 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snaggyheadshot
Vraag voor de Amex Gold gebruikers hier:

Zelf ben ik al een tijdje Amex Gold classic gebruiker, in principe naar tevredenheid. Toch overweeg ik om over te gaan stappen naar MC Black. Waarom zou je nog gaan voor een Amex?

Een Mastercard gold kost 204 euro per jaar vs 198 voor een Gold Card van Amex / 702 voor Platinum.

Tegenover de Gold Card is het eenvoudig: Mastercard biedt veruit meer waar voor je geld:
- 365 dagen aankopen verzekerd i.p.v. 180
- 50 ipv 100 euro eigen risico
- Maximaal 1400 euro per artikel indien Amex vs geen limiet op Mastercard (muv PC/Smartphone)
- Onbeperkt lounge toegang op luchthavens i.p.v. 2 keer per jaar
- (Veel) ruimere reis en annuleringsverzekering (die ook dekking biedt als de reis niet via Mastercard is geboekt)
- Hogere acceptatiegraad
- Autohuurverzekering
- Concierge service
- Lagere koersopslag

De Platinum card heft enkele voordelen op bijvoorbeeld het gebied van reisverzekering, autohuurverzekering en loungetoegang. Maar wel tegenover een veel hogere prijs.

Dus, tenzij je veel met KLM vliegt en waarschijnlijk een FB Amex bezit: waarom zou je nog kiezen voor een Amex? Je kunt weliswaar punten sparen, maar het lijkt mij dat enkel big-spenders (10/20K+ per jaar) en (zeer)frequent flyers hier voordeel bij hebben. Zelfs als je een gunstige reward flight/upgrade kan vinden heb je een veelvoud aan punten nodig. Daartegenover staat dat je met een MC Black voor 498 euro minder per jaar bijna dezelfde privileges hebt dan een Amex platinum card. (Even het feit dat een extra card niet gratis is daar gelaten)

Ik ben er nog niet over uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:11
snaggyheadshot schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:40:

Zelf ben ik al een tijdje Amex Gold classic gebruiker, in principe naar tevredenheid. Toch overweeg ik om over te gaan stappen naar MC Black. Waarom zou je nog gaan voor een Amex?

Een Mastercard gold kost 204 euro per jaar vs 198 voor een Gold Card van Amex / 702 voor Platinum.

Tegenover de Gold Card is het eenvoudig: Mastercard biedt veruit meer waar voor je geld:
- Maximaal 1400 euro per artikel indien Amex vs geen limiet op Mastercard (muv PC/Smartphone)
- (Veel) ruimere reis en annuleringsverzekering (die ook dekking biedt als de reis niet via Mastercard is geboekt)
- Hogere acceptatiegraad
- Autohuurverzekering
- Concierge service
- Lagere koersopslag

De Platinum card heft enkele voordelen op bijvoorbeeld het gebied van reisverzekering, autohuurverzekering en loungetoegang. Maar wel tegenover een veel hogere prijs.

Dus, tenzij je veel met KLM vliegt en waarschijnlijk een FB Amex bezit: waarom zou je nog kiezen voor een Amex? Je kunt weliswaar punten sparen, maar het lijkt mij dat enkel big-spenders (10/20K+ per jaar) en (zeer)frequent flyers hier voordeel bij hebben. Zelfs als je een gunstige reward flight/upgrade kan vinden heb je een veelvoud aan punten nodig. Daartegenover staat dat je met een MC Black voor 498 euro minder per jaar bijna dezelfde privileges hebt dan een Amex platinum card. (Even het feit dat een extra card niet gratis is daar gelaten)

Membership Rewards punten zijn redelijk wat waard, laatst nog 75k aan punten gepakt voor een upgrade naar Platinum. Dat is alleen al minstens 750€ in cash waard, of als je het slim speelt een reisje business class naar Azië.
Ja, de fee is hoger, maar met wat slim up en downgraden elk half jaar, drukt dat de fee aanzienlijk.

American Express vraagbaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

@snaggyheadshot Dat de AMEX Platinum een betere kaart is, dat is wel duidelijk. De meerprijs verdien je, mits je het goed aanpakt, meer dan ruim terug met de punten.
Als je nu al een Gold Card hebt weet je vast wel wat je spend is en kan je terug rekenen of het de moeite waard is.

Bij MC Black is het me ook nooit duidelijk: is dat een Priority Pass voor 1 of 2 personen en krijg je daar een partnercard bij? Bij de AMEX Platinum heb ik twee Priority Passes waardoor we altijd met z'n vieren de lounges in kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
- Hogere acceptatiegraad
- Autohuurverzekering
- Concierge service
- Lagere koersopslag
Eens, aan dit lijstje valt niets af te dingen.

Voor Amex geldt dan weer wel:
- geen vaste bestedingslimiet maar eentje die met je meegroeit
- zoals door anderen al genoemd: punten sparen. In te zetten om een deel van je rekening te betalen, of om te wisselen naar bepaalde frequent flyer programma's of giftcards
- 85 euro hotelkrediet voor upgrades ( wel beperkt toepasbaar)
- Apple Pay
- Loungebox
- gratis extra kaart
- extra punten door mensen te verwijzen (ook voor het nieuwe lid vaak betere deal dan het standaard aanbod, mits minimaal een jaar geen amex lid te zijn geweest)
- er zijn online de nodige ervaringen te vinden met retention offers in de vorm van korting op de bijdrage of extra punten, e.e.a. afhankelijk van je jaarlijkse uitgaven op de kaart.Mij is niet bekend of ICS dit ook doet.
- En bij upgrade van je kaart is er vaak ook een promotie met extra punten, die je dan na een half jaar weer kan downgraden.

voor de Amex Flying Blue kaart spaar je uiteraard FB Miles en krijg je de XP bij afsluiten of upgrade.
Je vergeet:
- Privium voor 2 (dus ook de houder van de extra platinum kaart)
- privileges bij enkele hotelketens (o.a. direct hoger niveau in de programma's, extra's bij geselecteerde hotels geboekt via Amex)
Dus, tenzij je veel met KLM vliegt en waarschijnlijk een FB Amex bezit: waarom zou je nog kiezen voor een Amex? Je kunt weliswaar punten sparen, maar het lijkt mij dat enkel big-spenders (10/20K+ per jaar) en (zeer)frequent flyers hier voordeel bij hebben.
Dat kun je uitrekenen met wat je ongeveer verwacht uit te geven op de kaart. De membership Rewards kun je ofwel omzetten naar een frequent flyer programma (is niet perse een 1 op 1 conversie), inzetten om je maandelijkse rekening (deels) mee te betalen of giftcards voor o.a. bol.com, Bijenkorf, Hema, Zalando, Pathe, Ticketmaster. 5.000 MR punten is voor het betalen van je rekening of kopen giftcards 20 euro waard. Voor Amex gold krijg je dus ongeveer 0,5% op je uitgaven als waarde in punten.
Zelfs als je een gunstige reward flight/upgrade kan vinden heb je een veelvoud aan punten nodig. Daartegenover staat dat je met een MC Black voor 498 euro minder per jaar bijna dezelfde privileges hebt dan een Amex platinum card. (Even het feit dat een extra card niet gratis is daar gelaten)
Eens, de vraag is dus hoeveel waarde je hecht aan de extra privileges bij de Amex platinum, je een extra card wil met dezelfde voordelen en wat je verwachte uitgaven zijn ivm de punten.
Wij kunnen je hier eigenlijk niet veel verder mee helpen, je hebt alles nu op een rijtje, dit is uiteindelijk een persoonlijke afweging. Wat voor de een een veel betere propositie is heeft voor de ander misschien weinig waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Stinger_Ventura schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:44:
[...]

Membership Rewards punten zijn redelijk wat waard, laatst nog 75k aan punten gepakt voor een upgrade naar Platinum. Dat is alleen al minstens 750€ in cash waard, of als je het slim speelt een reisje business class naar Azië.
Ja, de fee is hoger, maar met wat slim up en downgraden elk half jaar, drukt dat de fee aanzienlijk.
Dit is niet juist. 75k MR punten is 300 euro waard aan giftcards of als betaling met punten van je rekening.

Wel eens dat je via slim up/downgraden of jaarlijks even bellen, afhankelijk van je spend vaak wel een mooi aanbod krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
Kju schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:52:
@snaggyheadshot Dat de AMEX Platinum een betere kaart is, dat is wel duidelijk. De meerprijs verdien je, mits je het goed aanpakt, meer dan ruim terug met de punten.
Als je nu al een Gold Card hebt weet je vast wel wat je spend is en kan je terug rekenen of het de moeite waard is.
Ik vind de jaarlijkse fee van platinum te hoog en ik heb nog nooit een refferal aangebracht. Voor een NL'er vind ik dat ik een 'redelijke' spend heb. Probleem waar ik vaak tegenaanloop is dat medereizigers weinig tot niets aan die punten hebben (ik reis niet snel alleen) waardoor ik geen idee heb wat ik nu effectief met die punten moet doen. Hoe pak jij dit aan?
Kju schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:52:
@snaggyheadshot

Bij MC Black is het me ook nooit duidelijk: is dat een Priority Pass voor 1 of 2 personen en krijg je daar een partnercard bij? Bij de AMEX Platinum heb ik twee Priority Passes waardoor we altijd met z'n vieren de lounges in kunnen.
Bij een MC is de partnercard niet gratis, maar die heb ik ook niet :P Dus ik heb ook alleen iets aan een priority pass als een medereiziger gratis of voor een lagere fee óók in de lounge kan.

Tenslotte kun je met een MC ook puntensperen, al dan niet met Airmiles door uitgaven in het buitenland te doen. Maarja die kún je op veel meer plekken sparen. Misschien niet direct handig voor airline privileges, maar opzicht best leuke dingen mee te kopen.
Wally2002 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 23:13:
[...]

Voor Amex geldt dan weer wel:

- zoals door anderen al genoemd: punten sparen. In te zetten om een deel van je rekening te betalen, of om te wisselen naar bepaalde frequent flyer programma's of giftcards
- Loungebox
voor de Amex Flying Blue kaart spaar je uiteraard FB Miles en krijg je de XP bij afsluiten of upgrade.
- Privium voor 2 (dus ook de houder van de extra platinum kaart)

Dat kun je uitrekenen met wat je ongeveer verwacht uit te geven op de kaart. De membership Rewards kun je ofwel omzetten naar een frequent flyer programma (is niet perse een 1 op 1 conversie), inzetten om je maandelijkse rekening (deels) mee te betalen of giftcards voor o.a. bol.com, Bijenkorf, Hema, Zalando, Pathe, Ticketmaster. 5.000 MR punten is voor het betalen van je rekening of kopen giftcards 20 euro waard. Voor Amex gold krijg je dus ongeveer 0,5% op je uitgaven als waarde in punten.
Als ik in de randstad zou wonen was mijn keuze ook vrij gemakkelijk. Dan was een Platinum kaart het mij zeker waard. Echter woon ik in het zuiden des lands en ligt voor mij DUS,BRU,CGN,EIN en NRN veel meer voor de hand. Er is simpelweg een te grote keuze aan budget-airlines en Star-Alliance (Brussels Airways, Eurowings, Lufthansa) airlines waar de voordelen van een Amex simpelweg niet tegen opwegen.

Als er nu eens een Miles and More Amex kwam was ik snel om :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

Net als jij vlieg ik liever voordelig. Daarom heb ik een normale Platinum en geen FB Platinum. Ik spaar de punten op en eens in de zoveel tijd gebruik ik ze voor upgrades of rewardtickets door ze in te wisselen. Ik heb een paar jaar geleden nog 95.000 punten ingewisseld voor FB-miles en heb deze toen ingewisseld voor tickets voor vier personen van New York naar Miami en Miami naar Boston en ik betaalde maar 38 euro bij. Je kan ook punten overboeken naar andere maatschappijen om bijvoorbeeld een extra koffer te betalen als je lite-tickets hebt. Je kan ook nog gewoon je aankopen met punten betalen of als je via AMEX boekt je autohuur of hotel. Er zijn nog zo veel andere mogelijkheden. Als het te veel moeite is, neem dan liever die MC Black en ga dan ippies sparen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotangclan
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-06 11:34
Zijn er creditcard maatschappijen waarbij het claim / charge back process gemakkelijk verloopt?

Ik gebruik mijn credit card (en idealiter via PayPal) puur omdat ik daarbij charge backs kan doen indien nodig (waarin je met iDeal gewoon je geld kwijt bent).

Ik zit nu bij ANWB ICS, en hoewel ik op zich goede ervaringen heb is het proces wat tijdrovend: ik moet een pdf invullen, en losse documenten mailen. Claims zijn op 1x na (althans toen ging het wat lastig) wel altijd succesvol geweest.

Het kan makkelijker in mijn ogen. Iemand ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:54
gotangclan schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:35:
Zijn er creditcard maatschappijen waarbij het claim / charge back process gemakkelijk verloopt?

Ik gebruik mijn credit card (en idealiter via PayPal) puur omdat ik daarbij charge backs kan doen indien nodig (waarin je met iDeal gewoon je geld kwijt bent).

Ik zit nu bij ANWB ICS, en hoewel ik op zich goede ervaringen heb is het proces wat tijdrovend: ik moet een pdf invullen, en losse documenten mailen. Claims zijn op 1x na (althans toen ging het wat lastig) wel altijd succesvol geweest.

Het kan makkelijker in mijn ogen. Iemand ervaringen hiermee?
Met Amex was het makkelijk. Belletje + wat gegevens op de mail en het was geregeld (vliegtickets in corona tijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 9man
  • Laatst online: 20-06 08:48
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hier via Schiphol-account Privium activeer afspraak gemaakt, was binnen week plek. Afgelopen zondag geactiveerd.
Ik kon mijn kaart ook niet via de app activeren, online ging dan weer wel goed.
Verder is de site vrij matig en traag en de acceptatie van de kaart is gewoon matiger tov MC/VISA.
Ook apart dat je om cash op te kunnen nemen, eerst moet bellen om die optie de activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:04
Ik heb op de dag van de staking mijn Privium account geactiveerd. Er was via het online formulier geen beschikbaarheid meer, maar ik ben gewoon langsgegaan en toen was ik vrijwel direct aan de beurt.

Wellicht is de wachttijd nu aanzienlijk langer, maar dat zou ook niet zo verwonderlijk zijn gezien de perikelen die momenteel spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AyurVeda
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03 09:14

- Hogere acceptatiegraad
- Autohuurverzekering
- Concierge service
- Lagere koersopslag

Wat de vergelijking Amex Gold vs MC Black betreft, het hangt er maar net vanaf hoeveel gebruik je denkt te gaan maken van de autohuurverzekering en lounges en hoeveel je jaarlijks met Amex uitgeeft. Huur je niet/nauwelijks en maak je nauwelijks gebruik van de lounge, dan is Amex Gold de betere kaart ivm punten, anders MC Black. Heb je een partnerkaart nodig, dan zal de balans weer meer richting Amex Gold gaan.

Ivm Amex platinum is MC Black ws inderdaad wel de betere kaart, zeker als je geen partner/gezin hebt. Ik ben zelf wel voor Amex platinum gegaan, waarbij ik de volgende besparingen hebben meegenomen in de businesscase:
Reis- en annuleringsverzekering 200 euro
Punten 200 euro (minimaal)
2x/jaar eten/drinken op Schiphol (lounge 4 personen) 80 euro (minimaal...)
1×/jaar geen eigen risico autohuur 20 euro
Cashbacks/kortingen op kosten die ik sowieso zou hebben 100 euro

Blijft dus 100 euro over voor de "luxe" dingen die je krijgt (maar waar ik anders geen geld aan had uitgegeven), zoals kamerupgrades, late checkout, auto upgraden, privium etcetera.

Moet zeggen dat ik de afgelopen jaren meer dan 700 euro aan beparingen heb gehad, mede door 2x200 euro cashback bij mediamarkt/jumbo en 200 euro cashback bij restaurants. Daarnaast levert hotelstatus vaak ook nog korting op (gratis ontbijt bij hilton, 20% extra korting bij melia) en was privium deze meivakantie toch echt wel heerlijk om te hebben ;)

Maar het is dus een businesscase die je afhankelijk van eigen uitgaven moet maken, waarbij het wel uitmaakt of je een partner hebt of niet, denk ik. Als ik alleenstaand was, was ik waarschijnlijk ook voor MC Black gegaan (met besparing op reisverzekering, 2x eten in de lounge en 1x autohuur heb je je kaart er dan ruimschoots uit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-06 15:11
Ik lees al een tijdje mee in dit topic en ben getriggerd door alle voordelen die je met zo'n creditcard kunt genieten, zoals verzekeringen en loungetoegang.
Ik heb nu gewoon een normale creditcard van de ING met 3500 euro limiet en gebruik deze alleen af en toe op vakantie om de borg van een huurauto mee te betalen of om via Booking een hotel te boeken en incidenteel iets bij Zalando te bestellen.

Ik ben nu aan het nadenken om ook over te stappen naar Amex Gold/Platinum of MC Black, alleen denk dat het gezien mijn uitgavenpatroon / reisplannen komend jaar niet echt van waarde gaat zijn:

- In juni een stedentrip naar Praag, vliegen met easyJet (:')) vanaf een M gate, dus heb niets aan een eventuele lounge. In Praag ook niet geboekt bij een "keten"hotel, maar iets kleinschaligs. Ga geen auto huren daar.
- In juli/augustus op zomervakantie naar Frankrijk met de auto. Wederom dus niets aan loungetoegang en ook weer niet naar ketenhotels.
- In september een stedentrip naar Athene, vliegen met Transavia 's morgens heel vroeg rond 05:30 ofzo, dus dan zijn de lounges volgens mij nog dicht. In Athene een AirBNB geboekt.
- In oktober nog een grote reis naar Namibië. Hier zou zo'n creditcard denk ik wel van pas kunnen komen. Hoewel, we vliegen vanaf Brussel Zaventem en zie op https://global.americanex...-card-idc-en?locale=en-US alleen lounges op Brussel Charleroi (CRL) en geen op Brussel Zaventem (BRU)? Wat vreemd is, want vanaf BRU vertrekken alle grote maatschappijen en naar verre bestemmingen, CRL is over het algemeen alleen een vakantieluchthaven met Ryanair vluchten binnen Europa?
- We gaan in Namibië wel een auto huren waar zo'n 2400 euro eigen risico op zit

- Heb momenteel een doorlopende reisverzekering met wintersportdekking voor 9 euro per maand, deze zou ik met zo'n creditcard kunnen opzeggen?
- Ik heb een partner die meegaat op al deze reizen, dus zij zou ook toegang moeten krijgen tot lounges etc.

Mis ik nog iets?
Als ik dit zo voor mijzelf op een rijtje zet denk ik zo'n creditcard er niet uit ga halen qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Hoe eerder je de kaart hebt hoe eerder je start met punten sparen en je je reis- en annuleringsverzekeringen op kan zeggen. Met AMEX Platinum kan je alle loyalty (behalve Privium) en Priority Pass delen met een tweede persoon. En Brussel heeft wel twee lounges https://www.prioritypass..../belgium/brussels-airport.

Edit: Ben even ingelogd maar kan alleen bij Priority Pass zien dat het voor twee personen met elk een eigen gast is. Toen ik ooit Platinum werd waren alle perks voor twee. Mijn vrouw heeft dus dezelfde status bij alle loyaltyprogramma’s als ik. Je zou hier dus even over moeten bellen.

[ Voor 31% gewijzigd door Kju op 06-05-2022 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02:50
Sindskort in het bezit van een AMEX Gold. In Nederland valt het me nog reuze mee qua acceptatie (ik heb een MC Gold achter de hand als backup), maar gisteren in België (Brugge en Antwerpen) heb ik het nergens kunnen gebruiken. Best jammer. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ArmyOfQueens schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 23:23:

[...]

- Heb momenteel een doorlopende reisverzekering met wintersportdekking voor 9 euro per maand, deze zou ik met zo'n creditcard kunnen opzeggen?

[...]

Mis ik nog iets?
Als ik dit zo voor mijzelf op een rijtje zet denk ik zo'n creditcard er niet uit ga halen qua kosten.
Vergelijk sowieso goed de voorwaarden van je huidige reis- en annuleringsverzekering met die van de creditcard. Je zal niet de eerste zijn bij wie de dekking van de verzekering van de creditcard achteraf toch wat tegen blijkt te vallen. Daarvan zijn ook in dit topic wel wat voorbeelden te vinden. Dus controleer dat goed voor je besluit je huidige reis- en annuleringsverzekering op te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
ArmyOfQueens schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 23:23:
- In juni een stedentrip naar Praag, vliegen met easyJet (:')) vanaf een M gate, dus heb niets aan een eventuele lounge. In Praag ook niet geboekt bij een "keten"hotel, maar iets kleinschaligs. Ga geen auto huren daar.
Bij Amex Platinum krijg je Privium. Privium heeft een eigen lounge voor de security waar je in kan. (ook voor de extra kaarthouder).
- In september een stedentrip naar Athene, vliegen met Transavia 's morgens heel vroeg rond 05:30 ofzo, dus dan zijn de lounges volgens mij nog dicht. In Athene een AirBNB geboekt.
Als dit Schiphol is: Amex Gold en Platinum geven recht op een LoungeBox bij Grab&fly. Ook de extra kaarthouder. Bij Platinum ook voor 1 gast. Op B, C en F pier zouden ze om 5u opengaan, maar dat is wellicht al te laat.
- We gaan in Namibië wel een auto huren waar zo'n 2400 euro eigen risico op zit
Amex plat verzekerd auto tot 75k euro in geval van schade of diefstal (in principe* ongeacht wiens schuld het is). Dus heb je geen aanvullende verzekeringen via verhuurder nodig. Schade aan anderen tot 750k EUR (of 1 mln USD). Dit is wat anders dan een eigen risico, dat is er volgens mij niet bij Amex plat . *) lees goed de voorwaarden, er zijn uitsluitingen.
In principe wel, Amex dekt ook wintersport. Wel is het verstandig om de exacte voorwaarden te bekijken en te vergelijken.
- Ik heb een partner die meegaat op al deze reizen, dus zij zou ook toegang moeten krijgen tot lounges etc.
Bij Amex is de extra gold of platinum kaart gratis. Voor de extra kaart gelden alle perks, dus verzekeringen, priority pass, hotelvoordelen, punten sparen en Privium (bij de Platinum Amex).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
AyurVeda schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:54:
[...]

Wat de vergelijking Amex Gold vs MC Black betreft,

Ivm Amex platinum is MC Black ws inderdaad wel de betere kaart, zeker als je geen partner/gezin hebt. Ik ben zelf wel voor Amex platinum gegaan, waarbij ik de volgende besparingen hebben meegenomen in de businesscase:

Blijft dus 100 euro over voor de "luxe" dingen die je krijgt (maar waar ik anders geen geld aan had uitgegeven), zoals kamerupgrades, late checkout, auto upgraden, privium etcetera.

Moet zeggen dat ik de afgelopen jaren meer dan 700 euro aan beparingen heb gehad, mede door 2x200 euro cashback bij mediamarkt/jumbo en 200 euro cashback bij restaurants. Daarnaast levert hotelstatus vaak ook nog korting op (gratis ontbijt bij hilton, 20% extra korting bij melia) en was privium deze meivakantie toch echt wel heerlijk om te hebben ;)

Maar het is dus een businesscase die je afhankelijk van eigen uitgaven moet maken, waarbij het wel uitmaakt of je een partner hebt of niet, denk ik. Als ik alleenstaand was, was ik waarschijnlijk ook voor MC Black gegaan (met besparing op reisverzekering, 2x eten in de lounge en 1x autohuur heb je je kaart er dan ruimschoots uit).
Zijn dat specifieke cashbacks voor Platinum gebruikers? Een dergelijke actie ben ik namelijk nog nooit tegengekomen :P

Ik vind het toch een lastige keuze. Ik heb nu Gold maar heb nog steeds een aparte reisverzekering, omdat ik vaak op locaties kom waar men geen Amex accepteert en soms überhaupt zelfs geen creditcard. Ook boek ik niet mijn reizen altijd vooraf. Zeker als je dan met de auto gaat is het mij onduidelijk of ik dan verzekerd ben of niet als ik uiteindelijk het hotel niet kan betalen met Amex.

In het voordeel van Amex kwam ik er achter dat je ook gratis een zakelijke card kan aanvragen als additie op ej privé-kaart wat in mijn geval het sparen van punten een flinke boost kan geven. Ik denk dus dat ik voor die extra gratis zakelijke kaart ga en een jaartje aan ga kijken :P Uiteraard eerst even 'opzeggen' om te kijken of er nog een leuke aanbieding in de maandelijkse kosten kan worden gegeven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
@snaggyheadshot waar staat dat je een zakelijke kaart gratis kan aanvragen naast je privé Amex? Ik wist het niet en kan ook zo niet vinden. Wel zou ik het vreemd vinden dat het gratis is, omdat een business gold card duurder is dan een de normale gold card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:53

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

[...]

Wat de vergelijking Amex Gold vs MC Black betreft, het hangt er maar net vanaf hoeveel gebruik je denkt te gaan maken van de autohuurverzekering en lounges en hoeveel je jaarlijks met Amex uitgeeft. Huur je niet/nauwelijks en maak je nauwelijks gebruik van de lounge, dan is Amex Gold de betere kaart ivm punten, anders MC Black. Heb je een partnerkaart nodig, dan zal de balans weer meer richting Amex Gold gaan.

Ik wil daar ook wel meer over lezen. Ik heb een Gold card voor de voordelen voor zakelijk reizen maar vond de platinum toch nog wel een hike qua prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snaggyheadshot
Morpheusk schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:11:
@snaggyheadshot waar staat dat je een zakelijke kaart gratis kan aanvragen naast je privé Amex? Ik wist het niet en kan ook zo niet vinden. Wel zou ik het vreemd vinden dat het gratis is, omdat een business gold card duurder is dan een de normale gold card.
Zie hier :) Is ook mogelijk voor Green card bezitters (maar die krijgen dan een Green Business card).

[ Voor 4% gewijzigd door snaggyheadshot op 09-05-2022 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
snaggyheadshot schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:39:
[...]

Zie hier :) Is ook mogelijk voor Green card bezitters (maar die krijgen dan een Green Business card).
Cool, wel apart dat je dan goedkoper uit bent dan eerst de business variant aanvragen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
Morpheusk schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:20:
[...]

Cool, wel apart dat je dan goedkoper uit bent dan eerst de business variant aanvragen. :?
Dat is mij ook niet helemaal duidelijk :')

Iets zegt mij dat Amex geen klanten wilt verliezen die slim zakelijke uitgaven deden via hun persoonlijke kaart voor rewards. Op Insideflyer diverse meldingen dat hier strenger op wordt toegezien sinds kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:33
snaggyheadshot schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:50:
[...]

Dat is mij ook niet helemaal duidelijk :')

Iets zegt mij dat Amex geen klanten wilt verliezen die slim zakelijke uitgaven deden via hun persoonlijke kaart voor rewards. Op Insideflyer diverse meldingen dat hier strenger op wordt toegezien sinds kort.
Volgens mij is ook belastingdienst streng ivm zakelijk btw aftrekbaar fisciaal ... dit is aan mij vorige week verteld.
Dat kan alleen zulke per jaar beperkt aan particulier een aankopen voor eigen prive...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Deze zakelijke optie is niet zo lang geleden ingevoerd nadat men (ongeveer een jaar geleden) plotseling heel streng geworden is wat betreft zakelijke uitgaven op een particuliere kaart.
Vooral ook zzp ers. Dat heeft tot wat commotie geleid.
Voor zover mij bekend is er officieel nooit een reden aangegeven anders dan verwijzen naar de algemene voorwaarden maar vermoedelijk zitten hier wel opmerkingen van de toezichthouder achter.

Met dit product behoudt amex de klanten en hun transacties terwijl de zakelijke uitgaven wel netjes gescheiden lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djurres
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:00
Wally2002 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 23:17:
[...]

Dit is niet juist. 75k MR punten is 300 euro waard aan giftcards of als betaling met punten van je rekening.

Wel eens dat je via slim up/downgraden of jaarlijks even bellen, afhankelijk van je spend vaak wel een mooi aanbod krijgt.
Bijna, 75k MR punten hebben idd een waarde van 300 euro. Zet je deze om in bijvoorbeeld Flying Blue punten, (5:4 -> 60.000) punten en je boekt een retourtje dubai dan zijn je punten ineens wel 750€ waard.

Als je dan eens goed kijkt op bvb:
https://www.flyingblue.nl...end/flights/promo-rewards
https://www.awardhacker.com/

Dan kan je echt veel meer waarde uit je punten halen. Je moet er alleen slim mee om gaan en verder kijken dan je neus lang is.

Einde dit jaar vlieg ik business naar midden-amerika (11,5u vlucht), met z'n 2e voor 600€ + 170.000 punten ;)
Durf wel te zeggen dat dat waar voor zn geld is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Djurres schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:20:
[...]

Bijna, 75k MR punten hebben idd een waarde van 300 euro. Zet je deze om in bijvoorbeeld Flying Blue punten, (5:4 -> 60.000) punten en je boekt een retourtje dubai dan zijn je punten ineens wel 750€ waard.

Dan kan je echt veel meer waarde uit je punten halen. Je moet er alleen slim mee om gaan en verder kijken dan je neus lang is.

Einde dit jaar vlieg ik business naar midden-amerika (11,5u vlucht), met z'n 2e voor 600€ + 170.000 punten ;)
Edit: in de oorspronkelijke post van @Stinger_Ventura werd aangegeven dat de 75k wel 750 euro in cash waard zou zijn. Dat was mijn inziens wat misleidend en daar was ook mijn vorige post waar @Djurres op reageert op gericht.

in de reactie van Djurres blijkt inderdaad dat er goede deals te halen zijn. Altijd goed om datapoints te hebben.

hoeveel een FlyingBlue punt waard is verschilt wel erg per persoon. Ben je flexibel in reisdata of bestemming, dan kun je inderdaad leuke tickets vinden. Ik kom ook wel berekeningen tegen van gemiddeld ongeveer 0,01 euro per mijl, gebaseerd op diverse data points.

[ Voor 13% gewijzigd door Wally2002 op 10-05-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
Wally2002 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:39:
[...]

een belangrijke toevoeging die niet direct uit je eerdere post bleek.
In je post had je het erover dat het 750 euro in cash waard is. Dat suggereert mijn inziens wat anders dan omzetten naar mijlen om daarmee gunstige vliegtickets boeken.

hoeveel een FlyingBlue punt waard is verschilt wel erg per persoon. Ben je flexibel in reisdata of bestemming, dan kun je inderdaad leuke tickets vinden. Ik kom ook wel berekeningen tegen van gemiddeld ongeveer 0,01 euro per mijl, gebaseerd op diverse data points.
Dat was niet mijn post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Djurres schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:41:
[...]

Dat was niet mijn post ;)
My bad. Post aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
Ultrafast schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 00:39:
[...]

Volgens mij is ook belastingdienst streng ivm zakelijk btw aftrekbaar fisciaal ... dit is aan mij vorige week verteld.
Dat kan alleen zulke per jaar beperkt aan particulier een aankopen voor eigen prive...
Dat ligt er maar net aan. Als iemand een ZZP'er is zonder BV kan je gerust met je privékaart zakelijke aankopen doen. Het zakelijke en privé vermogen is dan niet gescheiden. Lijkt mij dus niet iets waar Amex rekening mee zou hoeven houden.
[...]

Wat ik dan interessant vind: hoe kom jij aan die 170K punten? Refs? Zakelijke uitgaven? Hoge spend? Lang sparen?

[ Voor 25% gewijzigd door snaggyheadshot op 10-05-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
snaggyheadshot schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:48:
[...]

Dat ligt er maar net aan. Als iemand een ZZP'er is zonder BV kan je gerust met je privékaart zakelijke aankopen doen. Het zakelijke en privé vermogen is dan niet gescheiden. Lijkt mij dus niet iets waar Amex rekening mee zou hoeven houden.

[...]

Wat ik dan interessant vind: hoe kom jij aan die 170K punten? Refs? Zakelijke uitgaven? Hoge spend? Lang sparen?
Denk 140k MR aan refs gehad, en verder best hoge spend. Heb AmEx gold nu 1 jaar, 170k ingeleverd en nu 90k MR staan weer.. Binnenkort maar weer omzetten naar FB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:44
[...]

170.000 MR punten of FB punten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djurres
Boinkie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:20:
[...]

170.000 MR punten of FB punten?
170k MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Djurres schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:05:
[...]

Denk 140k MR aan refs gehad, en verder best hoge spend. Heb AmEx gold nu 1 jaar, 170k ingeleverd en nu 90k MR staan weer.. Binnenkort maar weer omzetten naar FB :)
Die refs zijn wel lekker hè. Zit nu op 250k+ aan punten. Moet ook maar is gaan kijken of er goede BC deals zijn. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
Morpheusk schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:01:
[...]

Die refs zijn wel lekker hè. Zit nu op 250k+ aan punten. Moet ook maar is gaan kijken of er goede BC deals zijn. :Y
Jup, refs helpen enorm. Als je echt een beetje je best doe kan je prima vluchten vinden voor weinig. Citytripje Dubai is bvb mooie aanrader, en daar kan je ook weer spenden met je AMEX dus dan "verdien" je weer een beetje terug qua punten :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:04
Djurres schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:41:
[...]

Jup, refs helpen enorm. Als je echt een beetje je best doe kan je prima vluchten vinden voor weinig. Citytripje Dubai is bvb mooie aanrader, en daar kan je ook weer spenden met je AMEX dus dan "verdien" je weer een beetje terug qua punten :p
Je moet er dan wel op letten dat Amex een relatief hoge commissie (2,5%) op het omzetten van niet-EUR valuta naar EUR rekent. En hun koers is ook niet de meest gunstige.

Ik gebruik daarom zelf eigenlijk altijd andere kaarten wanneer ik niet-euro betalingen doe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
oohh schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:44:
[...]

Je moet er dan wel op letten dat Amex een relatief hoge commissie (2,5%) op het omzetten van niet-EUR valuta naar EUR rekent. En hun koers is ook niet de meest gunstige.

Ik gebruik daarom zelf eigenlijk altijd andere kaarten wanneer ik niet-euro betalingen doe.
Inderdaad.
ICS rekent 2,0% aan commissie, iets lager maar nog steeds wel redelijk fors.
Zelf gebruik ik Revolut of N26 voor niet-euro betalingen (zijn overigens debit kaarten, geen credit)
behalve voor hotelreserveringen, tickets ed daar komt de Amex tevoorschijn ivm de verzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Relatief makkelijke en efficiente manier om MR te verzilveren zijn de maandelijkse flying blue promo awards, vooral business -50% is goede value-for-money. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
oohh schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:44:
[...]

Tsja, ik uh, doe daar niet zo moeilijk over. De besparing heb ik al lang en breed uit de kaart gehaald, en wat is 2,5% op relatief kleine transacties. Tuurlijk kost het geld, maar met je Rabo pas in het buitenland pinnen kost ook geld :)

Alles voor de punten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AyurVeda
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03 09:14
snaggyheadshot schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:06:
[...]

Zijn dat specifieke cashbacks voor Platinum gebruikers? Een dergelijke actie ben ik namelijk nog nooit tegengekomen :P
Ja, specifiek voor platinum.

Het klinkt overigens alsof MC Black een betere deal is voor je dan Amex Gold. Bij MC geldt de reisverzekering altijd, ook als je er niet mee hebt betaald.
HTT-Thalan schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:06:
[...]

Ik wil daar ook wel meer over lezen. Ik heb een Gold card voor de voordelen voor zakelijk reizen maar vond de platinum toch nog wel een hike qua prijs.
Waar wil je precies meer over lezen? Over die cashbacks zijn verschillende berichten geweest op dit forum of bv hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02:58
Hoe krijgen jullie referrals voor amex? Wil zelf ook wel wat referrals zien te scoren maar heb nou nog niemand gevonden met interesse. Ben MKB zonder collega's dus daar gaan al veel mogelijkheden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

hollandje schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:21:
Hoe krijgen jullie referrals voor amex? Wil zelf ook wel wat referrals zien te scoren maar heb nou nog niemand gevonden met interesse. Ben MKB zonder collega's dus daar gaan al veel mogelijkheden :(
De eerste was mijn partner, en nu wisselen we elkaar af. Voor de rest is het voornamelijk toeval.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
Erasmo schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:27:
[...]

De eerste was mijn partner, en nu wisselen we elkaar af. Voor de rest is het voornamelijk toeval.
Ah I c. Ja mijn partner heeft de tweede kaart dus dan kan het helaas niet meer :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fosse
  • Laatst online: 18:38
[...]
[...]
Kleine vraag wat betreft dat gratis ontbijt bij Hilton. De Hilton site vermeld "gratis continentaal ontbijt". Ik heb altijd het gevoel dat je dan enkel een croissant en een kop koffie krijgt. Of krijg je met Hilton Gold (via Amex Platinum) het "normale" Hilton ontbijt in het hotel waar je verblijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
Fosse schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:15:
[...]

Kleine vraag wat betreft dat gratis ontbijt bij Hilton. De Hilton site vermeld "gratis continentaal ontbijt". Ik heb altijd het gevoel dat je dan enkel een croissant en een kop koffie krijgt. Of krijg je met Hilton Gold (via Amex Platinum) het "normale" Hilton ontbijt in het hotel waar je verblijft?
Volgens One Mile At A Time krijg je vaak een volledig ontbijt. Maar als het hotel je een continentaal ontbijt aanbiedt, voldoen ze aan de belofte.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
oohh schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:27:
[...]

Ik heb op de dag van de staking mijn Privium account geactiveerd. Er was via het online formulier geen beschikbaarheid meer, maar ik ben gewoon langsgegaan en toen was ik vrijwel direct aan de beurt.

Wellicht is de wachttijd nu aanzienlijk langer, maar dat zou ook niet zo verwonderlijk zijn gezien de perikelen die momenteel spelen.
Dat is interessant. Wij vliegen volgende week en hoewel ik verwacht dat de drukte wel mee zal vallen nu, wil ik toch graag gebruikmaken van Privium. De website biedt echter al geruime tijd geen beschikbaarheid meer en telefonisch kunnen ze ook niets betekenen.

Bij jou was het dus geen enkel probleem dat je geen afspraak had? Kon je gewoon de lounge binnenlopen en dan is erg een aanmelddesk oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qcharted
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-02 09:51
Fosse schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:15:
[...]

Ben zelf Hilton Diamond, dus ik kan wel helpen met wat Hilton vraagjes ;) . Sinds corona is er het een en ander veranderd aan het ontbijtbeleid. In de hele wereld, behalve de USA, krijg je toegang tot het volledige intercontinentale ontbijt met Hilton Gold voor 2 personen. Dus inclusief een pancake of gebakken eitje in de ochtend. In de USA hebben ze alleen een iets ander beleid, hier krijg je afhankelijk van het merk Hilton hotel (Conrad, Hilton, Waldorf Astoria, Garden Inn enz.) een bedrag per persoon voor max 2 personen welke je mag uitgeven. Weet even niet precies hoeveel dit is.
Onthoud trouwens ook dat bij sommige Hilton merken (Hampton bijv.) ontbijt al standaard in de prijs zit. Kwaliteit is dan natuurlijk wel iets lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
Dick schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:23:
[...]

Dat is interessant. Wij vliegen volgende week en hoewel ik verwacht dat de drukte wel mee zal vallen nu, wil ik toch graag gebruikmaken van Privium. De website biedt echter al geruime tijd geen beschikbaarheid meer en telefonisch kunnen ze ook niets betekenen.

Bij jou was het dus geen enkel probleem dat je geen afspraak had? Kon je gewoon de lounge binnenlopen en dan is erg een aanmelddesk oid?
Hmm, dat is waarschijnlijk waarom ik al geruime tijd geen bevestiging heb gekregen van mijn aanmelding :')
Pagina: 1 ... 44 ... 93 Laatste

Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1