Ik zie hier sowieso meteen al de gevreesde 'periodieke automatische incasso' staan. Betekent bijna altijd dat je betalingen, rente, etc. gebatcht worden.
Het probleem is concreet: betalingen komen gewoon niet overeen. Ik koop iets voor 100 euro en 1 maand later wordt 103,50 afgeschreven via automatische incasso zonder enige referentie naar welke betaling(en) hier onderdeel van uitmaken. Zonder factuur. Gezien de opslagpercentages, rentepercentages, etc., allemaal verschillen per land, valuta, etc., maakt het het heel lastig om uit te rekenen wat je nou hebt betaald aan BTW, rente, etc. en hoe dit geboekt moet worden. Zit er BTW over de kosten die de bank rekent? Zoniet, dan ben ik meer BTW verschuldigd die ik apart moet boeken.
En als ik elders een rekening moet openen om een gekoppelde 'prepaid' CC te gebruiken, dan wordt elke betaling 3 betalingen en 4 administratieve handelingen: 1 keer geld overmaken naar die rekening, dan betalen, dan het resterende bedrag terugboeken en dan alsnog het hele feest van uitzoeken hoe de betalingsstructuur in elkaar zit. Hoewel een partij als N26 het wel weer makkelijk maakt dat transacties in euro's geen geld kosten (aka daar kan ik *wel* betalingen correleren zonder hoofdpijn te krijgen).
Maar als ik een aparte bankrekening open bij bijv. N26, dan weet ik weer niet waar mijn geld aan besteed wordt. Wapens? Olie? Kolen? Ik heb genoeg tijd verspild aan het uitzoeken of ik bij Triodos wilde bankieren, ik heb geen zin om weer een week lang te zitten graven naar sustainability reports en investeringsportfolio's alleen maar om 100 euro aan elektronica te bestellen bij Codico.
Ik ben dus benieuwd of er meer bedrijven zijn die tegen dit probleem zijn aangelopen en hier een oplossing voor hebben. Zoniet, dan zal ik waarschijnlijk maar voor een CC-provider zonder opslag gaan en op de omslachtige manier betalen. N26 is zo te zien niet meer beschikbaar, maar Revolut nog wel?