• remcoboy1479
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 18:32
Ping83 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:02:
Twee weken gelden Amex Platinum aangevraagd en dinsdag ontvangen (1e jaar 50% korting). Ik heb mij meteen aangemeld voor de €200 cashback actie, dus ik kan meteen bij de Mediamarkt/Bijenkorf inkopen doen en de vakantie boeken. Scheelt weer aan reisverzekeringen.
Ik kan nergens op de site zien dat de cashback nog loopt, heb je een linkje?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 18:28
remcoboy1479 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:26:
[...]

Ik kan nergens op de site zien dat de cashback nog loopt, heb je een linkje?
In de Amex Experiences app staat er nog een bericht over. Je kunt hiervan gebruik maken tot 18 juli.

• Ping83
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 16:13
Inderdaad, je moet je wel even telefonisch aanmelden. Na 24 uur wachten kun je er gebruik van maken. Na mijn aankoop was de creditering binnen twee dagen zichtbaar.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:27
Ik heb zelf mijn MC Black opgezegd. Voor mij waren de redenen om een Black te kiezen ipv een Gold card vooral de doorlopende reis- en annuleringsverzekering, de verzekering voor aanrijdschade bij autohuur en de toegang tot de lounges op de luchthaven.

Echter zijn de voorwaarden van de reis- en annuleringsverzekering slechter dan de "gewone" verzekeringen die we hier af kunnen sluiten in NL. Laatst nog bijvoorbeeld ten aanzien van reeds bekende medische aandoeningen. Zo heb ik een familielid met een terminale ziekte. Een gewone reis- en annuleringsverzekering dekt dit gewoon, maar bij de verzekering van de Black is dit uitgesloten.

Ook de voorwaarden voor de dekking tegen aanrijdschade zijn (voor mij) verre van ideaal. Zo is de schade alleen gedekt als ik het voertuig bestuur, ook al is de autohuur wel geheel betaald met de Black. Zo is de verzekering tijdens een road trip met vrienden al een heel stuk minder waard. Ook als je met je partner op vakantie gaat en hij/zij is geen (mede-)kaarthouder is er geen dekking. En ik heb nog nooit in mijn leven een auto alleen voor mezelf gehuurd (voor eigen risico en rekening). Dan is de dekking eigen risico van de ANWB Gold card een stuk handiger. Dan moet je wel een verzekering afsluiten bij de huur, maar dan zijn in ieder geval alle geregistreerde bestuurders gedekt en je hoeft niet extra te betalen voor een lager eigen risico.

En de lounges zijn regelmatig/vaak in een andere terminal dan in degene waar ik moet zijn, en er zijn relatief weinig lounges vóór de security.

12 × LG 330Wp | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

• kwon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 20:45
@HarmoniousVibe thanks voor je recensie! Ik ben zelf al een tijdje houder van de Gold card van de ANWB en zat eigenlijk te wachten op een welkomstaanbieding van de Black card om over te stappen. Dat ligt nu wel anders.

• Luuk2015
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 12:19

Luuk2015

Vires in numeris

HarmoniousVibe schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:10:
En de lounges zijn regelmatig/vaak in een andere terminal dan in degene waar ik moet zijn, en er zijn relatief weinig lounges vóór de security.
Ik snap volgens mij je probleem niet helemaal, lounges binnen andere terminals kan je toch gewoon bezoeken? Tenzij je binnen de EU schengen vliegt en een non-schengen lounge wilt bezoeken?
En wat bedoel je ermee dat er weinig lounges voor de security zijn, dat is toch niet echt een probleem?

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 23:22
Ik gok dat hij vaak vanaf de M-gates op Schiphol vliegt, dan kan je niet naar de schengen lounge.

• HarmoniousVibe
Luuk2015 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:30:
[...]

Ik snap volgens mij je probleem niet helemaal, lounges binnen andere terminals kan je toch gewoon bezoeken? Tenzij je binnen de EU schengen vliegt en een non-schengen lounge wilt bezoeken?
En wat bedoel je ermee dat er weinig lounges voor de security zijn, dat is toch niet echt een probleem?
Lang niet altijd voor zover ik weet. Vaak moet je je ticket scannen om in een desbetreffende terminal achter de security te geraken. Tenminste, ik heb best op een aantal luchthavens geprobeerd om naar de lounge te komen, maar dat lukt dus niet altijd. Idd ook niet als je vanaf Schiphol met een budgetmaatschappij vliegt, maar ik heb het ook op andere luchthavens gehad. Soms moet je bijvoorbeeld je vliegticket scannen om ergens een deel van de terminal in te kunnen.

En ook al kan het wel, dan is het verre van handig. Dan moet je dus eerst naar je eigen terminal om je checked baggage te droppen. Dan moet je naar een andere terminal (soms met een bus, of ver lopen), door security heen en dan kun je de lounge in. Dan moet je weer terug naar je eigen terminal om daar weer naar je eigen terminal te gaan en alsnog het laatste gedeelte op de harde stoeltjes moet gaan zitten wachten.

Maar goed, hoe praktisch het allemaal is en hoeveel het waard is hangt helemaal van je eigen voorkeuren en hoe vaak, waar, en hoe je vliegt. Zelf vlieg ik voornamelijk binnen Europa geen nagenoeg geen layovers en dan heb ik echt niet de behoefte aan een duurdere luchtvaartmaarschappij. Ik slaap toch bijna de hele vlucht.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat kreeg je ook alweer voor lounge toegang met de MC Black? Amex Gold zit nu ook PP bij.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Erasmo schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:35:
Wat kreeg je ook alweer voor lounge toegang met de MC Black? Amex Gold zit nu ook PP bij.
MC Black heeft een Priority Pass prestige lidmaatschap.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ah zo. Ik moet zeggen dat ik sinds corona er niet zo heel actief meer me bezig ben. Heb de Amex voor de puntjes wat lekker doorspaart maar doe nu nog maar 1 vlucht per jaar, en hoop die volledig met de miles te kunnen doen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Viavia28
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 15-09 20:29
Ik ben op zoek naar de meest geschikte credit card voor tijdens een wereldreis. Ik hoef geen poespas met spaarplannen e.d. (tenzij het ECHT een voordeel is) maar wil vooral een zo laag mogelijke koersopslag.
Het valt me op dat de vergelijkingssites allemaal slecht overzichtelijk zijn en vooral een verkapte reclame zijn voor een van de kaarten.

Ik kwam een artikel van de consumentenbond tegen maar die lijkt al wat verouderd. Daar hebben ze het over de Bunq Travel Card, maar ik kan die nergens meer vinden.

Iemand die ervaring heeft met een lange reis en het kiezen van een credit card?

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Wise heeft een multicurrency debit card met lage koersopslag. Of eigenlijk moet ik zeggen, het is een multicurrency rekening met lage koersopslag, de debit card maakt automatisch gebruik van de juiste currency.

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun

• AyurVeda
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19:49
Viavia28 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:56:
Ik ben op zoek naar de meest geschikte credit card voor tijdens een wereldreis. Ik hoef geen poespas met spaarplannen e.d. (tenzij het ECHT een voordeel is) maar wil vooral een zo laag mogelijke koersopslag.
Het valt me op dat de vergelijkingssites allemaal slecht overzichtelijk zijn en vooral een verkapte reclame zijn voor een van de kaarten.

Ik kwam een artikel van de consumentenbond tegen maar die lijkt al wat verouderd. Daar hebben ze het over de Bunq Travel Card, maar ik kan die nergens meer vinden.

Iemand die ervaring heeft met een lange reis en het kiezen van een credit card?
Mastercard Black. Zijn meteen al je verzekeringen geregeld, wordt wereldwijd ruim geaccepteerd (itt bv amex) en als bonus kun je gebruik maken van lounges op vliegvelden. Kost wel ruim 200 euro per jaar, maar heb je er met de verzekeringen en lounges (gratis eten op vliegvelden!) zo weer uit als je een wereldreis maakt. Koersopslag kan beter, maar het hangt er heel erg van af of die paar 10e procent echt veel gaat uitmaken. Alleen als je van plan bent veel geld uit te geven in andere valuta...

[Voor 7% gewijzigd door AyurVeda op 11-09-2021 18:58]

• Viavia28
AyurVeda schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 18:56:
[...]

Mastercard Black. Zijn meteen al je verzekeringen geregeld, wordt wereldwijd ruim geaccepteerd (itt bv amex) en als bonus kun je gebruik maken van lounges op vliegvelden. Kost wel ruim 200 euro per jaar, maar heb je er met de verzekeringen en lounges (gratis eten op vliegvelden!) zo weer uit als je een wereldreis maakt. Koersopslag kan beter, maar het hangt er heel erg van af of die paar 10e procent echt veel gaat uitmaken. Alleen als je van plan bent veel geld uit te geven in andere valuta...
Ja zoiets zat ik al te denken. Net als de N26 metal. Zit ook een uitgebreide reisverzekering bij, zelfs met corona dekking. Thanks voor de tip

• Wally2002
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18:37
Viavia28 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 20:47:
[...]

Ja zoiets zat ik al te denken. Net als de N26 metal. Zit ook een uitgebreide reisverzekering bij, zelfs met corona dekking. Thanks voor de tip
Je schrijft zelf dat je voor een wereldreis een creditcard zoekt. Strikt genomen valt de N26-kaart dan al af, want dat is een debitkaart. :)

Ik begrijp dat je vooral lage koersopslag wil. Dan kom je al snel uit bij Revolut, N26 en vergelijkbare fintechs. Dat zijn debit of zelfs prepaid kaarten. Bij bv. hotel, autohuur of een tankstation wil men nog wel eens om een 'echte' creditcard vragen.
Zelf zou ik voor zowel een goedkope/gratis fintech debit/prepaid alsook een volwaardige creditcard gaan, zodat je altijd een backup hebt.

Wat betreft acceptatie van kaartschema's zit je met MasterCard en VISA goed. VISA schijnt wereldwijd op meer plekken geaccepteerd te worden. DYOR.

• NY_Giant
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21:10
@Viavia28 Persoonlijk zou ik bij een wereldreis niet volledig vertrouwen op de verzekeringen die de creditcards bieden. Op het eerste oog zien ze er leuk uit, maar ook in dit topic is gebleken dat er vaak zaken zijn uitgesloten die met een reguliere reisverzekering wél gedekt zijn.

Verder helemaal eens met @Wally2002. Neem N26, Revolut, Curve, Wise of een van de vele alternatieven voor de lage koersopslag. (Of wellicht een combinatie hiervan, zodat je alternatieven hebt bij een eventuele blokkade van een rekening).

Neem een Nederlandse creditcard van Rabobank, ING of ICS voor betere acceptatie (hotels, autohuur) en meer zekerheid. En zelf zou ik daar dan nog een losse, reguliere Nederlandse reisverzekering aan toevoegen.

[Voor 7% gewijzigd door NY_Giant op 12-09-2021 13:04]

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

NY_Giant schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:41:
@Viavia28 Persoonlijk zou ik bij een wereldreis niet volledig vertrouwen op de verzekeringen die de creditcards bieden. Op het eerste oog zien ze er leuk uit, maar ook in dit topic is gebleken dat er vaak zaken zijn uitgesloten die met een reguliere reisverzekering wél gedekt zijn.

Verder helemaal eens met @Wally2002. Neem N26, Revolut, Curve, Wise of een van de vele alternatieven voor de lage koersopslag. (Of wellicht een combinatie hiervan, zodat je alternatieven hebt bij een eventuele blokkade van een rekening).

Neem een Nederlandse creditcard van Rabobank, ING of ICS voor betere acceptatie (hotels, autohuur) en meer zekerheid. En zelf zou ik daar dan nog een losse, reguliere Nederlandse reisverzekering aan toevoegen.
Dat zou mijn advies ook zijn als het echt een wereldreis is. Ik zou verder gaan: Je bent op reis zo afhankelijk van je CC dat ik er twee zou meenemen. Ik heb zelf jaren MasterCard en Amex gehad. Gewoon simpele kaarten zonder uitgebreide verzekeringen en andere zaken. Ik heb in de loop der jaren een paar keer meegemaakt dat een CC om vage redenen geblokkeerd werd en als dat op het verkeerde moment gebeurt dan is die backup card heel fijn.
Debit en prepaid kaarten zijn geen volledige vervanging voor een CC. De grootste kosten op reis zijn meestal hotels en autohuur en daar accepteren ze vaak alleen CC i.v.m. de borg.
Voor verzekeringen zou ik gewoon niet op de CC vertrouwen. Het is in dit topic ook vaak genoeg gebleken dat ze alles doen om maar niet te betalen. Incl zaken als eisen dat je de volledige trip met die CC moet betalen om iets vergoed te krijgen.

• NY_Giant
AMEX erbij als backup is inderdaad een goed idee. Met een beetje zoeken kun je die het eerste jaar prima gratis krijgen. Of je combineert een Visa van ICS met een Mastercard van Rabobank of ING. Mogelijkheden genoeg en met een beetje uitzoekwerk hoeft het helemaal niet duur te zijn.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

AMEX is dan wel zo'n beetje de duurste wat betreft koersopslag...

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Zr40 schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:31:
Je kunt ‘m gewoon als backup gebruiken. Als je ‘m maar weinig gebruikt merk je ook niks van koersopslag.

Het voordeel van Amex vs een MasterCard-Visa combi is dat MasterCard en Visa in veel gevallen door dezelfde toko uitgegeven worden. Ik wilde echt een volledig aparte kaart.

• Tacticus
  • Registratie: juli 2020
  • Niet online
Kan je met een N26 basic account een auto huren in het buitenland zoals bij een travel card van bunq?

• ivanwmc
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 20:19
downtime schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:42:
[...]

Je kunt ‘m gewoon als backup gebruiken. Als je ‘m maar weinig gebruikt merk je ook niks van koersopslag.

Het voordeel van Amex vs een MasterCard-Visa combi is dat MasterCard en Visa in veel gevallen door dezelfde toko uitgegeven worden. Ik wilde echt een volledig aparte kaart.
Wat ik doe in geval van hotel en autohuur, etc. transacties in vreemde valuta, is mijn amex gebruiken als deposit. De rekening zelf betaal ik met Openbank/N26/Revolut.

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Tacticus schreef op zondag 12 september 2021 @ 15:51:
Kan je met een N26 basic account een auto huren in het buitenland zoals bij een travel card van bunq?
Eerder was al gezegd dat debetkaarten niet door verhuurders worden aanvaard.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Tacticus
  • Registratie: juli 2020
  • Niet online
Borromini schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:23:
[...]

Eerder was al gezegd dat debetkaarten niet door verhuurders worden aanvaard.
Travelcard van Bunq wordt wel aanvaard door verhuurders?

• Flextrip
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 20:54
Tacticus schreef op maandag 13 september 2021 @ 07:29:
[...]

Dat is uiteraard aan de verhuurders. Kijk gewoon of het een debit of een 'echte' credit card is.

Indien het geen creditcard is, doen sommige verhuurders moeilijk. Zelf heb ik een keer een gereserveerde auto met een MasterCard debitcard niet meegekregen. Konden ze in dat geval
blijkbaar gelijk zien aan de cijfers die niet uitstaken.

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

@Tacticus
Ja en nee, die kaarten staan redelijk "negatief" bij sommige verhuurders en je hebt dus altijd een onzekerheid. Heeft te maken met de garanties die de bedrijven krijgen van de kaartverstrekkers. (even zwart/wit)

Idem met reserveren van hotels, die ik per ongeluk met de N26 had gedaan, was ook gewoon geweigerd. (snapte niets van het verhaal... totdat ie zei N26 carte en ik dus mijn fout inzag..., ook al staat er voldoende op, ze accepteren ze gewoon niet)
Die N26 had ik toen gebruikt om Apple Pay te krijgen, ondertussen is die weer weg, want Apple Pay op de diverse "normale" creditcards.

Als je veilig wilt zijn qua autoverhuur in verre oorden, een basis creditcard aanvragen, hier kan je ook gewoon een x bedrag geld naartoe storten mocht je liever niet "roodstaan". (vroeger spaarde ik zo ook nog eens, helaas is dat niet meer, 0% rente bij ICS :P )

https://www.icscards.nl/k...ra-geld-storten-en-sparen

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

Ik heb alleen gelezen wat N26 op hun site zegt, daar staat duidelijk dat ze alleen debetkaarten aanbieden. Geen idee hoe Bunq werkt. Ik kan je wel zeggen dat debet voor een huurwagen sowieso niet werkt.

Dus goed inlezen voor je zo'n kaart neemt als je er een auto mee wil huren.

Als het eigen risico je afschrikt bij autoverhuur (niet abnormaal want kan stevig zijn) kan je bv. kijken om te huren via Sunny Cars. Nog steeds CC nodig maar zij bieden standaard extra verzekeringen die de franchise voor jou afkopen. Geen idee of er nog bedrijven zijn met dat zakenmodel. Ik vind het in ieder geval erg handig.

[Voor 28% gewijzigd door Borromini op 13-09-2021 08:35]

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• HarmoniousVibe
Ik las dat er heel wat (Europese) landen zijn die aan het overstappen zijn van Maestro/V-Pay naar MC/Visa Debit. Dit zal de creditkaartacceptatie flink verhogen, maar eerlijk gezegd hoop ik dat het niet gebeurt in NL. Een pintransactie kost een acceptant iets van tegen de 6ct, terwijl een creditkaarttransactie 1,6 tot 2% aan transactiekosten kost. Voor zover ik weet maakt het daarbij niet uit hoe de rekening tussen de kaarthouder en de aanbieder wordt vereffend (i.e. de transactiekosten verschillen niet tussen MC/Visa debit en credit). Dit zou het betalingsverkeer in Nederland vele malen duurder maken dan het momenteel is. En daarvan worden wij de dupe.

• ShitHappens
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 18:15
Laatste keer dat ik met betaalterminals bezig was, waren de transactiekosten voor de merchant voor Maestro/V-pay en Mastercard/Visa debit hetzelfde. Enkel voor daadwerkelijk credit was 't zo'n percentage.
En wie weet krijgen we een bredere acceptatie van die debit varianten, maar nog steeds beperkt credit... Deze worden namelijk apart geregeld vis de payment provider.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Maestro is uiteindelijk ook gewoon een debet-systeem van MasterCard.

• kwon
ShitHappens schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:04:
Laatste keer dat ik met betaalterminals bezig was, waren de transactiekosten voor de merchant voor Maestro/V-pay en Mastercard/Visa debit hetzelfde. Enkel voor daadwerkelijk credit was 't zo'n percentage.
En wie weet krijgen we een bredere acceptatie van die debit varianten, maar nog steeds beperkt credit... Deze worden namelijk apart geregeld vis de payment provider.
Ben wel nieuwsgierig, was het toen voor de merchant ook mogelijk om bijvoorbeeld Mastercard debit te accepteren terwijl je tegelijkertijd Mastercard credit uitsluit? Ik meen dat er zoiets als een 'honor all cards'-regel bestaat waardoor je in die zin een deel van de controle over de kosten verliest.

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 17-09 17:11

Sorcerer8472

Mens sana?

Zr40 schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:31:
Waarbij trouwens wel op te merken dat Rabobank tegenwoordig ook al 2% vraagt, de 2.5+% van Amex is dan niet eens zo'n heel groot verschil als je het daarmee vergelijkt.

Redenen voor mij om Amex te houden na een aantal jaar ervaring is de ruime limiet, zijn de punten als je ze kunt gebruiken, en de flexibiliteit. Bijv. bij een probleem met een hotel dat me te veel rekende was het direct opgelost telefonisch waarna ik wat mailverkeer als bewijs kon duursturen. Een credit stond dezelfde dag nog op het rekeningoverzicht.

Bij de Rabobank duurt het allemaal lang, moet je formulieren opsturen, etc. En minder verzekeringen. Maar als het om grote bedragen gaat dan tikt de wisselkoersopslag wel aan vergeleken met de debit-oplossingen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• HarmoniousVibe
Borromini schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:21:
Maestro is uiteindelijk ook gewoon een debet-systeem van MasterCard.
Dat weet ik, maar in een heel aantal landen wordt "Mastercard Debit" gebruikt ipv Maestro. Dat is een systeem wat geënt is op de infrastructuur voor creditkaarten.

• HarmoniousVibe
ShitHappens schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:04:
Hmm, ik had gehoord dat men geen onderscheid kon/kan maken, maar dat kan inderdaad te maken hebben met acceptatie ipv acceptatie+kosten.

• NY_Giant
Sorcerer8472 schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:56:
[...]

Waarbij trouwens wel op te merken dat Rabobank tegenwoordig ook al 2% vraagt, de 2.5+% van Amex is dan niet eens zo'n heel groot verschil als je het daarmee vergelijkt.
Wat dat betreft is Rabobank geen uitzondering. Ook ING en ABN AMRO/ICS rekenen een koersopslag van 2% op hun creditcards bij betaling of geld opnemen in niet-euro's. Voor de Maestro-pas is de koersopslag 1,2%. De grote drie volgen elkaar daarin blijkbaar blindelings. Maar het verschil met AMEX wordt de laatste jaren inderdaad steeds kleiner.

Gelukkig is die grote koersopslag tegenwoordig makkelijk te vermijden via de vele fintechs met hun Visa of Mastercard debitcards. Maar echte creditcards blijven voor bepaalde zaken toch essentieel.

• Vinnienerd
  • Laatst online: 13:17
HarmoniousVibe schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:22:
[...]

Dat weet ik, maar in een heel aantal landen wordt "Mastercard Debit" gebruikt ipv Maestro. Dat is een systeem wat geënt is op de infrastructuur voor creditkaarten.
Maestro is gewoon een merk onder Mastercard (hence hetzelfde woord in een andere taal :P ). En bestond blijkbaar al sinds de jaren '90 (Wikipedia: Maestro (debit card)).

Wat betreft tarieven:
https://www.pindeal.nl/si...maestro-vpay-mooi-verhaal
De keuze om PIN te laten vallen is natuurlijk niet over één nacht ijs gegaan. De verschillende belanghebbenden - overheid, banken en belangenorganisaties - hebben speciale afspraken gemaakt om het toen al zeer efficiënte en voordelige betalingsverkeer in Nederland te waarborgen.

Een van de belangrijke afspraken had te maken met het transactietarief. In een zogeheten 'convenant betalingsverkeer' - simpelgesteld een overeenkomst tussen de grootbanken en belangenorganisaties - werd een tariefgarantie overeengekomen. Ondernemers zouden vergelijkbare tarieven krijgen voor Maestro en VPAY acceptatie als voor de PIN betalingen.

• HarmoniousVibe
Vinnienerd schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:39:
[...]

Maestro is gewoon een merk onder Mastercard (hence hetzelfde woord in een andere taal :P ). En bestond blijkbaar al sinds de jaren '90 (Wikipedia: Maestro (debit card)).

Wat betreft tarieven:

[...]
Nogmaals, dat weet ik. Maar Mastercard Maestro is iets anders dan Mastercard Debit.

Jouw quote gaat over het nationale betalingssysteem van Currence (pinsysteem) wat op een gegeven moment over is gegaan naar Maestro. Maar nogmaals, dit heeft dus niks van doen met Mastercard Debit.

Een Mastercard Debit-kaart is geen pin/bankpas zoals we die kennen (Maestro/VPay), maar een creditkaart met "Debit" erop:

Geen logo van Maestro, maar echt van Mastercard. Visa heeft iets soortgelijks, genaamd Visa Debit. Wat dus iets anders is dan Visa VPay.

• Vinnienerd
HarmoniousVibe schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:01:
[...]

Nogmaals, dat weet ik. Maar Mastercard Maestro is iets anders dan Mastercard Debit.

Jouw quote gaat over het nationale betalingssysteem van Currence (pinsysteem) wat op een gegeven moment over is gegaan naar Maestro. Maar nogmaals, dit heeft dus niks van doen met Mastercard Debit.

Een Mastercard Debit-kaart is geen pin/bankpas zoals we die kennen (Maestro/VPay), maar een creditkaart met "Debit" erop:

[Afbeelding]

Geen logo van Maestro, maar echt van Mastercard. Visa heeft iets soortgelijks, genaamd Visa Debit. Wat dus iets anders is dan Visa VPay.
Vergeet Visa Electron niet :P

• Viavia28
NY_Giant schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:41:
@Viavia28

Hebben die nog steeds een lage koersopslag? Ik ben net door de websites gegaan van die 4 en er wordt nergens iets gezegd over koersopslag. Lijkt me toch een flinke USP waar je mee wilt pronken. Waarom kan ik nergens iets terugvinden? Was dat alleen in het begin en doen ze dat nu niet meer, nu de klanten binnen zijn?

• JaDatIsPeter
  • Registratie: februari 2019
  • Niet online
Tacticus schreef op zondag 12 september 2021 @ 15:51:
N26 = Debit. Waarschijnlijk niet.
Bunq = Credit.

bronnen:
https://together.bunq.com...travel-card-a-credit-card
https://n26.com/en-eu/mastercard
https://cardmapr.nl/artik...ernatief-voor-op-vakantie

• NY_Giant
Viavia28 schreef op maandag 13 september 2021 @ 20:14:
[...]

Hebben die nog steeds een lage koersopslag? Ik ben net door de websites gegaan van die 4 en er wordt nergens iets gezegd over koersopslag. Lijkt me toch een flinke USP waar je mee wilt pronken. Waarom kan ik nergens iets terugvinden? Was dat alleen in het begin en doen ze dat nu niet meer, nu de klanten binnen zijn?
Dat hebben ze nog steeds, al zijn er bij de gratis varianten vaak wel maandelijkse limieten. Ook bij niet-euro's uit de muur halen, zijn er vaak toeslagen. Het is even zoeken, maar als je er een paar combineert, kun je er flink van profiteren. Als je bovendien bereid bent te gaan voor een van de betaalde varianten, worden de limieten ruimer en vallen extra kosten vaak weg. Bij een wereldreis wellicht wel een aanrader dus...

- https://www.revolut.com/e...-exchange-rate-will-i-get
- https://support.n26.com/e...-exchange-rate-will-i-get
- https://help.curve.com/ho...me-money-abroad-HyquHdnUu

Mijn ervaring is dat je meestal met de interbank rates van Revolut het voordeligst uit bent. In het weekend rekenen ze wel een toeslag van 1% vanwege het koersrisico door het sluiten van de financiële markten. Die toeslag kun je echter vermijden door vóór het weekend alvast geld om te wisselen naar een van de ondersteunde valuta.

N26 heeft geen limieten of extra toeslagen boven op de Mastercard-rates bij betalingen in niet-euro's. Dus wellicht zou je daar het minste omkijken naar hebben, al zijn hun ATM-fees weer wat ongunstiger.

Curve is een kaart waar je meerdere Visa of Mastercards aan kunt koppelen. Zo hoef je eigenlijk maar met één kaart op stap. Curve is bovendien ideaal om je Nederlandse Visa of Mastercard aan te koppelen om zo de Nederlandse koersopslag te ontwijken.

@JaDatIsPeter De Travel Card van bunq is inderdaad een creditcard, al heeft die eigenlijk de kenmerken van een debitcard. En juist door die debitcard-kenmerken wordt de kaart niet altijd geaccepteerd bij bijvoorbeeld autoverhuur, ondanks wat bunq de klant wil doen laten geloven. Daarvan zijn ook genoeg voorbeelden te vinden op Together. Bij een buitenlandse reis waarbij een échte creditcard essentieel is, zou ik dan ook nooit alleen op de Travel Card vertrouwen.

[Voor 3% gewijzigd door NY_Giant op 14-09-2021 00:02]

• ivanwmc
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 20:19
Ik gebruik Curve ook graag als extra laag van beveiliging bij de enkele keer dat ik geld bij een ATM (geldautomaat) opneem. Het is me al eens overkomen dat de Curve kaart geskimd was. Na de ATM transactie werd eerst een online transactie van zo'n €80 gedaan. Toen dat gelukt was, volgden 4 transacties van rond de €2.000 ieder, die allemaal werden geweigerd. Ik ben altijd heel streng met m'n limieten en dat heeft me gered.

Curve stortte de €80 dezelfde middag nog terug en stuurde me een nieuwe kaart op. Niet naar mijn buitenlandse adres, maar naar mijn woonadres in Nederland. Daarna heb ik ATM's nog meer dan anders vermeden. Maar ik kon gewoon mijn vakantie vervolgen omdat de Curve kaart de onderliggende kaarten afgeschermd heeft...

• NielsFL
  • Registratie: februari 2020
  • Niet online
kwon schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:25:
[...]
Ben wel nieuwsgierig, was het toen voor de merchant ook mogelijk om bijvoorbeeld Mastercard debit te accepteren terwijl je tegelijkertijd Mastercard credit uitsluit? Ik meen dat er zoiets als een 'honor all cards'-regel bestaat waardoor je in die zin een deel van de controle over de kosten verliest.
"Honor All Cards" is vervallen met het reguleren van de interchange fees in de EU voor Mastercard/Visa. (0.3% voor credit card, 0.2% voor debit card.)

Credit Cards blokkeren mag en kan dus. Met Stripe bijvoorbeeld kun je zoiets doen:
Block if :card_funding: = 'credit' and :card_country: = 'NL'

Als merchant zul je zoiets niet snel doen. Iets verkopen is meestal beter dan niets verkopen. Alleen bij zeer lage marges, zoals in supermarkten, ligt dat misschien anders.

Over tarieven valt natuurlijk ook gewoon te onderhandelen. Grote marktpartijen zullen voor een MasterCard transactie echt niet heel veel meer betalen dan voor een Maestro transactie.

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 09:34
Krijg net een mail dat de Bijenkorf card gaan verdwijnen. Nu dus op zoek naar een alternatief.

• Morpheusk
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 12:57
Boeken jullie wel eens via Amex travel? Zojuist weer eens gedaan, toch al snel minimaal 10% goedkoper dan via booking.com. Iemand nog voor of nadelen meegemaakt?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• falconxp
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
Sethro schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:58:
Krijg net een mail dat de Bijenkorf card gaan verdwijnen. Nu dus op zoek naar een alternatief.
Ik probeer eerst gewoon de Gold Card uit die ze als vervanging gaan introduceren. De eerste 3 jaar is de kaart 20 euro.

• IUser
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Ja sucks. Voor mij blijft er dan nog amex over om punten te sparen. Heeft iemand ervaring met de euroclix mastercard?

[Voor 27% gewijzigd door IUser op 14-09-2021 13:07]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ja. De cashback is vrijwel niets, en verder is het gewoon een goedkope ICS Mastercard.

• IUser
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:15:
Ja. De cashback is vrijwel niets, en verder is het gewoon een goedkope ICS Mastercard.
Hmm niet echt de moeite waard klinkt het.

• Bob-B190
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17-09 18:47
falconxp schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:13:
[...]

Ik probeer eerst gewoon de Gold Card uit die ze als vervanging gaan introduceren. De eerste 3 jaar is de kaart 20 euro.
Kan je net zo goed overstappen, bij de ING kost hij 18,60 daar heb ik de rest ook...

Memento mori

• We Are Borg
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20:06
Morpheusk schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:11:
Boeken jullie wel eens via Amex travel? Zojuist weer eens gedaan, toch al snel minimaal 10% goedkoper dan via booking.com. Iemand nog voor of nadelen meegemaakt?
Nooit gebruikt. Maar jij vergelijkt nu met booking.com. Ik neem contact op met het hotel rechtstreeks voor de beste deal. Lijkt mij sterk dat amex daar nog een betere deal tegenover kan zetten :)

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 09:34
Bob-B190 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:18:
[...]

Kan je net zo goed overstappen, bij de ING kost hij 18,60 daar heb ik de rest ook...
Heb ik ook net aangevraagd. bijenkorf meteen punten opgemaakt en opgezegd

• NY_Giant
[...]

Nadeel van de creditcard van ING is dat je maar vijftien transacties per dag kunt doen. Dat zal in veel gevallen voldoende zijn. Maar toch irritant als je daar net een keer overheen gaat.

• HarmoniousVibe
NielsFL schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 00:51:
[...]

"Honor All Cards" is vervallen met het reguleren van de interchange fees in de EU voor Mastercard/Visa. (0.3% voor credit card, 0.2% voor debit card.)

Credit Cards blokkeren mag en kan dus. Met Stripe bijvoorbeeld kun je zoiets doen:
Block if :card_funding: = 'credit' and :card_country: = 'NL'

Als merchant zul je zoiets niet snel doen. Iets verkopen is meestal beter dan niets verkopen. Alleen bij zeer lage marges, zoals in supermarkten, ligt dat misschien anders.

Over tarieven valt natuurlijk ook gewoon te onderhandelen. Grote marktpartijen zullen voor een MasterCard transactie echt niet heel veel meer betalen dan voor een Maestro transactie.
Ja, maar de interchange fees zijn maar een (klein) deel van de kosten. Het is vrij lang geleden dat ik iets met fysieke PoS units heb gedaan, maar als ik via Google naar de eerste hit kijk voor het accepteren van betalingen (Rabo):

dan lijkt dit te suggereren dat als je hier met een MC Debitkaart aan komt zetten, dat deze waarschijnlijk alleen geaccepteerd wordt als er ook creditcards worden geaccepteerd en dat de totale fee gewoon 1,7% is.

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 17:00
Ik check altijd wel even. Ik heb wel eens tarieven meegemaakt die too good to be true leken maar wel degelijk true waren. Autohuur halve prijs. Hotelsuite voor de prijs van een single room. Dat soort dingen.

PSN: Kjujay

• Atomsk
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14-09 14:26
IUser schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:18:
[...]

Er is ook nog https://crypto.com/eea/cards, maar dat is nogal omslachtig. Wil je meer dan 1% cashback, dan moet je minimaal 350 euro vastzetten in hun crypto coin. Het is een prepaid card, dus je moet eerst overboeken voordat je ermee kunt betalen.

_██_
(ಠ_ృ)

• Kju
  • Laatst online: 17:00
Je kan ook 2% op een creditcard bij https://nexo.io/earn-crypto?nav_links_hidden plus eventueel 10% rente op een euro stablecoin. Maar het is niet helemaal vergelijkbaar natuurlijk. Ik denk dat je eerst moet kijken wat je spend is en of het al die moeite waard is. Ik zit nu op125-150k reward points per jaar met AMEX Platinum maar ik vind het niet de moeite waard om crypto te gaan staken...

PSN: Kjujay

• MrAngry
  • Laatst online: 11:21
Voor de volledigheid:
De Bijenkorf Membership is vernieuwd. Dat betekent nóg meer inspirerende masterclasses en events, maar helaas ook dat er geen plek meer is voor de Bijenkorf Card en het punten sparen voor korting. Vanaf 1 april 2022 is de Bijenkorf Card niet meer geldig en kunt u er niet meer mee betalen. ICS zorgt er uiteraard voor dat u tijdig een nieuwe creditcard ontvangt, de ICS Mastercard Gold, zodat u gemakkelijk en veilig kunt blijven betalen.
Een uitgebreidere creditcard
De nieuwe ICS Mastercard Gold biedt u veel extra voordelen ten opzichte van de Bijenkorf Card. Zo krijgt u een langere Aankoopverzekering, kortingen op shoppen en vakanties én een goedkopere Extra Card. U krijgt automatisch de ICS Mastercard Gold toegestuurd. U hoeft hiervoor niets te doen.

Een makkelijke overstap
Om de overgang voor u zo makkelijk mogelijk te maken, blijven uw kaartnummer en pincode ongewijzigd, net als uw inloggegevens voor de ICS website en app. U blijft de komende 3 jaar ook dezelfde Card-bijdrage betalen: € 20,- per jaar (daarna betaalt u € 37,50). Voor een Extra Card betaalt u slechts € 5,- per jaar (nu betaalt u hiervoor € 11,50).
U blijft member van de Bijenkorf
Wat natuurlijk niet verandert, is dat u als member van de Bijenkorf altijd profiteert van gratis bezorging en retournering van online aankopen en steeds wisselende bijzondere aanbiedingen en voordelen. Voor vragen over de Bijenkorf Membership kunt u terecht op de website van de Bijenkorf.

Belangrijke data op een rij
• Vanaf 1 februari 2022 spaart u geen de Bijenkorf punten meer. U kunt nog wel betalen met de Bijenkorf Card.
• Vanaf 1 maart 2022 kunt u geen punten meer inwisselen en komen de gespaarde punten te vervallen.
• In maart 2022 ontvangt u uw ICS Mastercard Gold, waarmee u direct kunt betalen zoals u gewend was.
• Vanaf 1 april 2022 kunt u de Bijenkorf Card niet meer gebruiken.

Meer informatie
Heeft u nog vragen over deze wijziging? Bekijk voor vragen over de Bijenkorf Card en de ICS Mastercard Gold de Veelgestelde vragen.

Wilt u geen nieuwe creditcard? U kunt dan voor 1 februari 2022 de Bijenkorf Card opzeggen via Mijn Account. U mist dan wel een 365 dagen Aankoopverzekering, wereldwijd betaalgemak én veel shop- en reisvoordeel.
Ik zie zo snel niet wat die goldcard voor voordeel heeft boven de standaard rabocard, ook van ICS. Erg jammer dat het stopt, ik was fan.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Ik kijk af en toe wel eens bij AMEX Travel, tot nu toe was het elke keer duurder dan dat ik rechtstreeks zou boeken, of via een website als Booking.com.

• falconxp
  • Nu online
[...]

Aankoopverzekering is bij de standaard ING kaart maar 180 dagen en bij de Gold van ICS 1 jaar

• falconxp
  • Nu online
MrAngry schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:21:
Voor de volledigheid:

[...]

Ik zie zo snel niet wat die goldcard voor voordeel heeft boven de standaard rabocard, ook van ICS. Erg jammer dat het stopt, ik was fan.
Aankoopverzekering is 1 jaar bij de Gold van ICS. Bij de andere standaard MC kaarten maar 180 dagen

• Vinnienerd
falconxp schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:24:
[...]

Aankoopverzekering is bij de standaard ING kaart maar 180 dagen en bij de Gold van ICS 1 jaar
Maar wel Apple Pay :P

• kwon
Hier even een positieve ervaring met ICS over een betwiste transactie. Ik ben al jarenlang tevreden klant van hen ondanks alle bagger die ze de laatste tijd over zichzelf uitgestort krijgen. Dit is de eerste keer dat ik ooit een transactie heb betwist. Het gaat om een ANWB Visa Gold Card.

Ik had via een online reisbureau voor mezelf en vier anderen een retourticket naar Valencia met Vueling geboekt. Totaal 600 euro kwijt. Vueling cancelde de terugvlucht en bood volledige restitutie aan via de oorspronkelijke betaalmethode. Dat had ik geaccepteerd en per mail een bevestiging gekregen. Ik neem aan dat ze het geld hadden teruggestort naar dat reisbureau en dat die het vervolgens aan mij zouden terugbetalen. Via het online portal van het reisbureau had ik ook om terugbetaling gevraagd.

Twee weken gewacht en geen geld terug. Ik bellen met dat reisbureau maar telefoontjes worden niet beantwoord. Het e-mailadres in de algemene voorwaarden werkte niet.

6 september een betwistingsformulier aan ICS gemaild, vervolgens vragen ze me op 9 september nog om aanvullende informatie. Deze op 13 september gemaild en twee dagen later (vandaag) krijg ik de bevestiging dat de betaling wordt teruggedraaid en dat dit bij het volgende rekeningoverzicht zichtbaar wordt. Wel met voorbehoud dat als uit onderzoek blijkt dat ik tóch aansprakelijk ben voor de transactie, de correctie kan worden herzien.

Nou, prima allemaal.

Edit: heb niet hoeven te wachten op het volgende rekeningoverzicht, het is vandaag al gecrediteerd.

[Voor 3% gewijzigd door kwon op 15-09-2021 18:49]

• koksie
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 15:34
Ik hoop dat de Rabobank meeleest. Daar moest ik steeds allerlei papieren formulieren invullen en binnen 2 weken terugsturen en duurde het in totaal ruim 6 maanden tot ze tandenknarsend het geld terugbetaalden. Papieren formulieren. In 2021. I kid you not.

• Wally2002
IUser schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:18:
[...]

Ik heb de EuroClix kaart een tijdje.

Voor 15 euro per jaar (eerste jaar gratis) is het een van de goedkoopste creditcards zoniet de goedkoopste.

Daarbij krijg je omgerekend 0,25% cashback (naarmate je meer euroclix hebt wordt de inwisselkoers beter), maar dat hangt dus vooral van je spend af hoeveel het de moeite waard is. Maar met verdwijnen van de Bijenkorfcard is dit de enige niet-Amex kaart waar je punten spaart gekoppeld aan je uitgaven.

Verder 180 dagen aankoopverzekering en aflevergarantie.

Euroclix Mastercard wordt door ICS uitgegeven. App en site werken dus zoals bij andere ICS kaarten.

Volgens mij dus zeker wel de moeite waard, bij gebrek aan goedkopere alternatieven.

• nielsiejjj92
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 21:10
MrAngry schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:21:
Voor de volledigheid:

[...]

De Rabobank en ING geven hun eigen creditcards uit. Daar heeft ICS helemaal niets mee te maken (en ook nooit gehad). Snap niet dat dit fabeltje elke keer weer opkomt.

• Weicool
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 20:49
Ik kan de leden service van American Express al de hele week niet bereiken. Steeds maar weer technische storing op het telefoonnummer achter op de kaart.

• Wally2002
Weicool schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:06:
Ik kan de leden service van American Express al de hele week niet bereiken. Steeds maar weer technische storing op het telefoonnummer achter op de kaart.
Ze hebben al een tijdje flinke wachttijden, op hun site hebben ze het over 40 minuten. Schijnt dat ze flink gesnoeid hebben in het personeel (ivm Corona) en ook veel telefoontjes krijgen over identificeren.
Technische storing wellicht daar mee te maken?

• thlst
  • Registratie: januari 2016
  • Niet online
Zo moet het niet. Hier ook mensen die dit zien ?

https://nos.nl/artikel/23...oor-andere-ing-gebruikers

[Voor 12% gewijzigd door thlst op 17-09-2021 17:17]

• thlst
  • Registratie: januari 2016
  • Niet online
nvm

[Voor 99% gewijzigd door thlst op 17-09-2021 17:16]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

nielsiejjj92 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:09:
[...]

De Rabobank en ING geven hun eigen creditcards uit. Daar heeft ICS helemaal niets mee te maken (en ook nooit gehad). Snap niet dat dit fabeltje elke keer weer opkomt.
Misschien is er verwarring met de afhandelaar van het betalingsverkeer? In België is dat voor MasterCard & Visa bv. één bedrijf (ATOS WorldLine), los van wie de kaarten heeft uitgegeven.

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 16:24
@Borromini Atos en Worldline zijn in 2019 al ieder hun eigen weg gegaan.

Lekker!

Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee