Tot nu toe eigenlijk alleen maar postieve ervaringen met windows 7, maar ik moet zeggen dat dat ook al het geval was met vista. W7 is een leuke upgrade van vista maar geen revolutie, zo is het ook niet bedoelt. Ondetussen staat het op :
Desktop : Upgrade van vista64, hardware : ga-ep35-ds3r, 4gb met E6600 @ 3000 en een gtx260-216. Behalve een probleem met de sptd driver van daemon tools, verder niets. Alles wat ik heb staan draaid uitstekend, zelfs gta4, oude quicken2002, ashampoo burner, nod32 enz enz. De pc voelt niet merkbaar sneller of langzamer met w7 dan met vista. Maar het is dan ook een aardig snelle pc. Gek dat na bijna 3 jaar de e6600 nog steeds "current" is, was vroeger wel anders met cpu's.
Laptop : Acer 5220 celeron 1,76 met 1,5gb : loopt duidelijk sneller met W7 dan vista, ook geen enkel probleem verder. Laptop wordt eigenlijk alleen gebruikt voor internet/mail/fotootjes kijken dus dat stelt qua gebruik niet al te veel voor. Draadloos internet opbouwen is beduidend sneller dan met vista.
Desktop : Verse w7 32 bits install, Hardware : M3N78 met X2-5000ee, 2gb. Deze pc draaid als PS3 server met de pms software en een grote harddisk vol films. Ook hier weer w7 duidelijk sneller dan vista. Deze pc heeft dan ook "maar" 2gb-64mb voor de onboard graphics. Zeer stabiel en makkelijk te bedienen via remote desktop.
Opmerkingen :
- m3n78 : via HD audio drivers installen niet, de driver die w7 zelf installed werkt echter wel prima. Sata schijven staan als scsi in de device manager maar dat is een nvidia foutje, zag ik ook al onder vista hier en daar.
- Nvidia graphics drivers : uitstekend de 181.20 drivers herkennen w7 gewoon en zijn zeer stabiel op zowel de gtx260-216 als de m3n78 die een 8200 chipset heeft.
- Hier en daar werkt een video op een site niet, ik denk dat het ligt aan de nog niet herkende wmp12. Je kan voor dit soort gevallen natuurlijk even xp op virtualbox onder w7 draaien als je perse dat videootje wil zien
De laptop en de "server" hebben beperkte taken, ze draaien al enkele dagen zonder problemen en hier verwacht ik dan verder ook geen zaken tegen te komen. Ik laat hier w7 beta op staan tot de einddatum. Ik hoop dat het ook lukt met de desktop, hoewel het geen probleem en geen al te groot gemis is om daar weer terug naar vista te gaan indien nodig.
Windows 7 is vooral een forse vooruitgang op "mindere" systemen, als je echter een snelle pc hebt met 4gb ram of meer, dan merk je niet veel van de snelheidsverbeteringen. De nieuwe interface en de vele handige veranderingen, explorer, netwerk, uac enz, zijn natuurlijk wel prettig.
[
Voor 4% gewijzigd door
HaseMike op 15-01-2009 15:25
]