Tsurany schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 13:59:
[...]
Dat libraries werkt op zich best handig, maar waarom moeten al die standaard mappen er dan nog steeds staan? Als ik iets zoek wat een programma weg schrijft moet ik alsnog tussen al die mappen door gaan wroeten.
Maar bedankt voor die snelle link naar de start menu mappen, die had ik dus niet gezien. Probeerde het al door op een gewone map te drukken maar niet door op die link te drukken. En ik wil dat graag omdat ik, als ik een programma wil openen, geen start menu vol wil hebben met programma's die ik eigenlijk bijna nooit gebruik en er puur op heb staan voor die keer dat. Of bijvoorbeeld al m'n games die elke keer een andere map krijgen ook al zijn ze van dezelfde uitgever.
En waarom is het niet zo dat bij een standaard installatie met 1 gebruiker alles gewoon direct naar de standaard map geschreven word? Ik snap dat echt niet.
En je voorbeeld met savegames, dat maakt juist wel uit, dat is juist iets waar ik makkelijk bij wil kunnen komen. Ik moet, als ik mijn savegames van mijn XP install naar mijn Windows 7 install wil kopieren, een stuk of 10 mappen doorlopen om te kijken of ze daar niet toevallig tussen staan. Doordat elk spel het op een aparte map mag opslaan is het zo'n chaos geworden om die saves terug te vinden. Nu zie ik voor het eerst een savegame map in Windows 7 maar natuurlijk schrijft bijna geen enkel spel daar zijn saves naar toe.
Omdat er anders geen mappen zouden staan? Je moet ergens beginnen, verder maakt het ook meteen duidelijk waar de libraries voor zouden kunnen dienen. Nogmaals, het staat voor het grootste gedeelte van de gebruikers als een goed begin en je kan het volledig aanpassen. Als een programma iets wegschrijft dan bepaal jij toch waar het opgeslagen wordt? En als je dat in de documenten map hebt gedaan is het slechts twee muiskliks vanaf een lege desktop om dat terug te vinden.
Ze hebben niets voor niet de zoekfunctie uitgevonden, verder is het start menu nu ook weer niet zo druk, eens je een keer weet waar iets staat vind je het later ook wel terug. Verder heb je steeds de keuze om een programma te verwijderen of bij installatie het plaatsen van het icoon af te vinken, waarom zou je dit laatste uberhaupt doen, dan moet je op een minder gebruiksvriendelijke wijze door de harde schijf gaan bladeren. Voor games is er de Game Explorer. Alles wordt toch standaard naar de map van de gebruiker geschreven?
Die savegames ligt zoals tal van keren vermeld aan de niet-MS developers, verder hoef je slechts de locatie via Google op te zoeken om ze te vinden.
[...]
Je kan ze wel verplaatsen, tuurlijk. Maar dan zit je nog steeds met tientallen mappen in je My Documents folder die je daar niet wilt hebben.
En je start menu kan je wel aanpassen, maar je moet wel twee folders handmatig doorzoeken en eerst UAC uitzetten voor je er uberhaupt wat aan mag aanpassen. Waarom moet ik twee folders handmatig aanpassen als ik maar een enkele user ben?
Ik probeer wel te achterhalen hoe het zit, maar ik snap gewoon de logica er niet van. Waarom niet een aparte start menu map met daarin voor elke gebruiker een andere map? Dan zit het gewoon makkelijk bij elkaar.
UAC uitzetten? Gewoon even de permissies over de hele map eenmaal aanpassen, verder is dit weeral de fout aan de niet-MS developers. De installer hoort dit steeds te vragen... Voor alle gebruikers of voor deze gebruiker? Daar heb je het zelf al, er is voor elke gebruiker een aparte map, maar ook een map voor alle gebruikers samen.
[...]
Je hebt niet enkel Users, Program Files en Windows, je hebt ook nog ProgramData waar een aantal programma's hun data weer naar toe schrijven, waar bijvoorbeeld AVG en Trackmania weer perse een map moeten aanmaken. En Program Files zit vol met Microsoft programma's. Alleen al 10 mappen van hun programma's die standaard meegeleverd zijn. Als ik daar mijn software tussen wil zoeken is dat dus een rotwerkje. Daarom wil ik een aparte map waarin programma's komen te staan die IK installeer, zodat ik MIJN programma's apart heb.
En de Public map verwijderen? Had ik op m'n laptop gedaan, raad eens welke map terug is?
En waarom is het standaard geshared? Ik wil niet dat mijn pc standaard mappen shared, dat is nergens voor nodig, zeker niet als ik zelf wil kiezen wat ik share.
Het is allemaal tot op zekere hoogte aanpasbaar, maar je moet er wel enorm veel voor doorzoeken en allerlei mappen zelf verwijderen ipv dat je bij instalatie iets van geadvanceerd kan kiezen waardoor je daar zelf voor kan kiezen, dat zou toch mooi zijn?
ProgramData is verborgen en hoor je als gewone gebruiker niet te zien. Verder ligt het schrijven naar de locaties weer aan de niet-MS developers die de richtlijnen niet opvolgen. Als ik een programma schrijf dat dingen plaats op je achtergrond en ik zou dat logisch vinden, dan ligt de fout toch bij mij? Waarom moet jij daar je software gaan zoeken? Die open je toch via je bureaublad, start balk en start menu? Verder kan je dingen gewoon verwijderen via het configuratiescherm. Jouw programma's zijn alle programma's die op de computer staan, dus ook die voorgeinstalleerd staan. Niet tevreden mee? Laat ze staan of verwijder ze. Waarom zijn ze er? Basisfunctionaliteit.
Verberg hem dan? Wat is er verder mis dat die geshared staat, het is tenslotte om gemakkelijk enkele bestanden te delen. Niet tevreden? Haal het delen dan weg? Waarom zou een installatie allerlei geadvanceerde vragen stellen aan een thuisgebruiker? Installeren en direct kunnen werken is belangrijk! Het heeft geen nut zich zorgen te maken om een Public map die standaard gedeeld staat omdat daar niets mee mis is.
[...]
Ja het werkt opzich allemaal wel, alleen het moet toch wel veel makkelijker kunnen?
De reden dat ik Program Files niet wil gebruiken is omdat het ook stikt van de microsoft programma's, elk ding wilt weer z'n eigen map hebben, dat is, vind ik, vrij irritant.
Verberg die mappen dan? Waarom zou je dingen niet zijn eigen map geven?
[...]
Het is niet dat mijn documenten daar belanden, het is dat een deel van die bestanden ook in mijn documenten map belanden, daarom wil ik niet de standaard my documents folder gebruiken. En als standaard gebruiker moet ik helaas wel daar komen als ik savegames wil backuppen of een config bestand zoek voor een programma, dan moet je helaas er wel doorzoeken.
En ik snap dat de standaard gebruiker niet wilt klooien, maar waarom kan er geen optie inzitten voor geadvanceerde gebruikers? Dat zou toch ideaal zijn? Dat je zelf kan kiezen of een programma automatisch mag opstarten of niet.
En ik snap niet hoe jou start menu er keurig uit kan zien, mijne is na installatie van mijn standaard software al veranderd in een ellelange lijst die niet makkelijk door te bladeren is.
En wat ik vind dat Windows 7 verkeerd doet is een ProgramData map, een Appdata map en een My Documents map waar programma's ook in kunnen installeren. Waarom niet gewoon C:\Software en C:\Windows programma's en dan nog een map met C:\*username*\Application Data waarin al die programma's hun configs mogen opslaan? Waarom moet dat in zoveel verschillende mappen.
Ik snap dat het deels bij de developers ligt die daar voor zorgen, maar zou Microsoft hier niet een opvang systeem voor kunnen maken? Soort virtuele folders die allemaal doorlinken naar dezeflde map?
Savegames backuppen, een config bestand aanpassen, zo'n dingen gebeuren eenmalig eens, verder weet je na een keer ook wel waar ze staan. En een config bestand aanpassen gaat meestal wel gepaard met het weten waar het staat, anders zou je het niet gaan aanpassen. Dat er andere bestanden belangen ligt aan de niet-MS developers, die kan je trouwens ook gewoon verplaatsen, verwijderen of verbergen.
Dat kan je toch zelf kiezen, hier zijn tal van tools voor beschikbaar, dit is zelfs tot op de individuele driver en shell optie beschikbaar. (Bijvoorbeeld met Sysinternals Autoruns, vink hier niets af als je niet weet waar je mee bezig bent)
Wat noem jij ordelijk? Ik vind scrollen in een middelmatig lange lijst handiger dan enkele keren klikken. (Valve > Steam i.p.v. Ontspanning > Spellen > Valve > Counter-Strike) Verder zou ik dan gewoon Stea of Coun intyppen in het zoekvak in het start menu.
Programma's installeren zich altijd in Program Files, zoek maar eens op waar de andere mappen juist voor dienen. Waarom het huidige goede systeem veranderen naar een complex systeem dat heel gemakkelijk kan falen en ook nog eens tegen de compatibiliteit is?
[...]
Dat lijkt me niet zo lastig, zorg er voor dat de standaard opslag voor documenten en dergelijken gebeurt via het libraries systeem en dat de My Documents map niet meer word gebruikt en alles daarheen dus onderschept word.
Dat gebeurt toch al, My Documents is namelijk de standaard map van de Documents Library.
[...]
Je kan het makkelijk afzetten, maar je moet wel eerst merken dat het automatisch opstart. Al die programma's starten op zonder dat je het merkt omdat al die icoontjes van draaiende programma's nu zo keurig verstopt zijn, wat ik opzich een mooie feature vind, alleen met wel zulke nadelen.
Wat HomeGroup voor mij moet zijn is een netwerk systeem waarmee je ook meteen kan synchronizeren, dat zou voor mij ideaal zijn. Waarom moet dat zorgen voor bloat? Je hebt nu al het Sync Center, enkel dat werkt verbazingwekkend slecht, dus waarom kan die niet de Documents Library van mijn Laptop syncen met die van mijn Desktop? De mappen indeling is hetzelfde dus dat moet toch niet zo moeilijk zijn?
En alles vast pinnen aan je start menu? Dat zijn al snel een icoontje of 20, daar is mijn start menu te klein voor. En desktop gebruiken is toch niet handig als je met programma's bezig bent? Moet je eerst alles minimizen naar je desktop. Zou het geen mooi systeem zijn als je ergens een menu hebt waarin al je geinstalleerde programma's staan? Windows houd zelf bij wat voor programma's geinstalleerd zijn, dat zie je in hun Programs and features menu, waarom kunnen ze daar niet gewoon een menu van maken met daarin enkel al je applicaties?
Kijk ik ben opzich tevreden over Windows 7, als in het is beter dan XP en Vista, werkt sneller en geeft meer overzicht. Homegroup en Libraries zijn een verbetering, dat zeker. Maar ik had gehoopt op meer. Want ik ben nog steeds bezig met overal mijn savegames vandaan plukken bij een reinstall, nog steeds de configs van programma's opzoeken in verschillende mappen. Dat moet toch zoveel makkelijker kunnen?
Groove en Messenger starten op, dat heeft heus haast geen invloed, zeker niet als je Groove niet gebruikt en Messenger niet op automatisch aanmelden hebt staan. Ook worden je meest gebruikte applicaties geladen bij het opstarten. En toch start het snel op, waarom zou je jou hier nog veel zorgen om maken?
Dat is de bedoeling van HomeGroup niet, er staat dan ook HomeGroup en geen SyncGroup of HomeSync. Het is de bedoeling om de personen in een huis gemakkelijk elkaar te zien in een groep.
Je moet dan ook de meest gebruikte applicaties pinnen aan je balk, en dat zijn er heus geen 20. Verder kan je de balk ook kleiner maken of meerdere pagina's gebruiken.
Tsurany schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 16:03:
[...]
Ik verwacht niet dat een OS zich aanpast aan mijn wensen, ik verwacht dat een OS zich KAN aanpassen aan iedereen z'n wensen. Voor gewone gebruikers hou je het standaard systeem, bij installatie kan je een geadvanceerd menu openen en daar dergelijke instellingen maken, dat zou toch een zeer nuttige toevoeging zijn?
Die kan je ook gewoon na de installatie aanpassen.
[...]
Je kan het wel aanpassen, maar toch staat het er standaard weer. Een optie bij installatie met "Wilt u deze standaard mappen installeren?" of "Wilt u de standaard Public folder gebruiken?" Of wilt u voor elke user een eigen start menu?", dat lijkt me een keurige mogelijkheid voor advanced opties in een installer.
De meeste gebruikers antwoorden Ja op zulke vragen, en het wordt standaard ook zo geinstalleerd. Verder is elke extra vraag in de installer er een te veel.
[...]
Als ik gewoon een gealfabetiseerde lijst hebt met geïnstalleerde programma's en geen uitgebreid menu met de handleiding, de uninstaller en die zooi, maar gewoon een lijst met enkel de snelkoppeling, dan is dat voor mij een stuk sneller. Gewoon start en direct de juiste aankiezen gaat sneller dan start en dan een zoekopdracht intikken.
Veel thuisgebruikers hebben die handleiding wel nodig. Sommige mensen vinden het handig om via het start menu dingen te verwijderen.
Verder gaat de juiste aankiezen helemaal niet sneller aangezien jij het er eerst voor moet organiseren.
[...]
Ik wilde mijn standaard windows mappen even samenvoegen omdat ik die snelkoppelingen bijna nooit gebruik maar ze niet wil verwijderen. Moest ik eerst UAC uitzetten anders mocht ik er niet aankomen. Mocht ook wel een nieuwe map maken daar maar die nieuwe map vervolgens niet renamen.
Eenmalig de permissies veranderen...
[...]
Maar ik moet wel elke keer een andere locatie instellen en daarvoor ook enorm vaak eerst voor advanced installation kiezen, waarom kan ik niet tegen mijn OS zeggen van installeer voortaan hier alles, klaar. Zou je in 1x klaar zijn.
Is ook gewoon mogelijk, aanpassen in het register. Alleen ga je dan incompatibiliteiten met slechte niet-MS developers kweken die verkeerd gaan zoeken en installeren.
[...]
Ja bijvoorbeeld. Maar waarom zou je een troep krijgen op C:\? Het aantal installaties met meer dan 5 gebruikers is al zo enorm klein, en die hoeven elkaars user directory toch niet te zien?
En inderdaad, bij installatie zo'n optie, dan kan je gewoon alles voor 1 user optimaliseren, heb je met de rest niet eens wat te maken. Ik vind het heel leuk dat Microsoft zich richt op meerdere user installaties, maar voor de Single User word het er niet handiger op, die heeft ook last van die opties.
De root map hoor je normaal niet meer te zijn als een gewone gebruiker. Verder zijn er sommige gebruikers die wel aan elkaars mappen moeten kunnen. Bijvoorbeeld de ouders aan die van de kinderen. Voor de single user is het even handig voor als meerdere gebruikers, dit bereidt hun trouwens voor op een bedrijfsomgeving.
[...]
Precies, dan kan je direct kiezen of je programma's zoals Paint, DVD maker, Media Center,... wel geinstalleerd wilt hebben. Kiezen wat voor profiles je wilt instellen en dergelijken. En dan bij installatie keurig een tekst er onder met dat Geavanceerde instellingen niet aanbevolen zijn voor een standaard gebruiker, nou dan blijven die er wel keurig vanaf, everybody wins.
Je kan ook gewoon een gestripte installatie maken, wat eerder de bedoeling is. De programma's worden namelijk niet geinstalleerd maar samen met al de rest uitgepakt.
Tsurany schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 16:10:
[...]
Dat kan je op zekere hoogte ook doen ja, maar dan moet je zelf door je systeem spitten en de folders verwijderen. Bovendien kan je een aantal dingen gewoon niet aanpassen omdat programma's dat gebruiken.
Wat ik wil zien is de mogelijkheid om bij installatie al te kiezen, ipv na elke installatie puin te moeten ruimen.
Zoveel ruimte nemen die extra applicaties nu ook niet in, verder heb je nog altijd Programs & Features en Windows Features.
En behoorlijk veel tijd in de installatie (instellen + verwijderen uit uitgepakte image), dus dat gaat het verschil niet maken. En dat uur spenderen (aan het verwijderen van die software) is overbodig werk.
Tsurany schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 16:32:
[...]
Dat je je libraries kan aanpassen betekent niet dat al die andere mappen niet meer bestaan, die moet je nog steeds handmatig verwijderen. En library systeem lost ook lang niet alles op qua mappen.
Wat maakt een lege map nou uit, enkele bytes? Wat lost het library systeem dan niet op?
Tsurany schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 18:08:
[...]
Ik vind het gewoon jammer dat een OS dat zo enorm veel gebruikt word de gebruiker zo weinig mogelijkheden geeft om zijn eigen installatie te kiezen. Wat ik merk is dat Microsoft zelf een systeem maakt en wilt dat zijn gebruikers het zo gebruiken zoals ze dat zelf bedacht hebben. Wil je iets anders dan moet je handmatig mappen gaan verwijderen of aanpassen. Ik vind het jammer dat er in meer dan 8 jaar tijd hier nog geen oplossing voor is bedacht. In plaats daarvan komen er steeds meer mappen bij die standaard geshared zijn.
Die shared map is al lang zo, verder is er uit algemene studie gebleken dat het niet gebruiksvriendelijk is om een heel enquete te gaan doen tijdens de installatie. Just straigth to the point, where, most important settings, install, done. Als je een beter systeem weet, leg het maar uit.
[...]
Het is aan te passen door zelf handmatig alle ongewenste mappen te verwijderen en door zelf handmatig alles te verplaatsen. Dat vind ik jammer en een ongewenste oplossing.
En ik verwijder de Public mappen op mijn laptop en nu ik hem net weer aan zet is Public Music, Public Video en Public Pictures weer terug. En kwam ik er bovendien achter dat mijn Users map standaard geshared werd over het netwerk zonder dat ik dat ooit heb ingesteld, erg vreemd.
Heb je de permissies van de Users map al eens bekeken?
[...]
Ik start graag een schooljaar met een verse installatie en halverwege het schooljaar doe ik vaak ook een herinstallatie zodat ik niet alle oude programma's hoef te verwijderen die ik voor school moet gebruiken of die ik een tijdje getest hebt.
Ik installeer enkel bij een nieuwe versie van het OS, daarbuiten is dat haast niet nodig.
[...]
Nou qua game developers die hun savegames op veel verschillende plaatsen opslaan, ja daar kan je Microsoft wel op aankijken. Hun ontwikkelen een systeem en kunnen dus makkelijk game developers dwingen het in de door hun bepaalde mappen te plaatsen.
Hoe ga je bepalen of het een savegame is?
[...]
Ik heb geen enkel probleem, ik geef enkel aan dat ik hun systeem niet handig vind en graag een beter systeem zou zien. Een systeem waarbij enorm veel overbodige mappen gemaakt worden en standaard geshared worden vind ik een slordig en onprettig systeem.
Enorm veel? Ik tel hier maar een tien mappen. Als je verder gaat kom je in dingen waar je als gewone gebruiker niet hoort te zijn.
[...]
Ik vind het best dat ze standaard mappen willen aanmaken, maar waarom maken ze geen keuzemogelijkheid voor wie dat niet op prijs stelt? Zeker als die mappen standaard via het netwerk geshared worden.
Zoals eerder vermeld, het werkt voor de meeste gebruikers handig, geeft een voorbeeld, en verder zijn ze niet publiek. Bekijk de permissies maar.
[...]
Dat is dus het hele punt, ik vind het gewoon jammer dat je zelf geen keuze hebt over welke programma's en welke mappen standaard met je OS mee geinstalleerd worden en je er zelf dus achteraan moet gaan.
Maar ik zal er verder over ophouden, ik ben kennelijk de enige die er zo over denkt dus dan heeft het weinig zin er over door te gaan. Kan het nieuwe topic mooi ergens anders over gaan.
Met zo'n dingen moet je e-mails sturen of telefoneren naar de Support van Microsoft of eventueel de Feedback als je geen antwoord wilt, hier klagen heeft geen zin.