![]() |
![]() |
.: Inhoud :. |
- Regels - Voorwoord - Unattended CD - Howto's - Tips and troubleshouting - Handige links - Losse tools - Voorgaande delen - Tot slot |
.: Regels :. |
• Je kent natuurlijk de regels welke op GoT gelden, het is dan ook zaak dat je er aan houd. • Reacties in de trant van: "Ik ben nu dit of dat aan het doen" of "ik ga me cd zometeen testen!!" worden niet gewaardeerd. Het voegt niets bruikbaars toe aan het topic en het boeit niet. • Reacties als "gebruik gwoon nLite dan hoef je verder ook nix te leren of te kunnen" worden ook niet gewaardeerd. Voor wie ff niet opgelet heeft: We zitten op een tweakers forum. En hier wordt getweaked en geprutst bij het leven en hier leren we ook veel. Konden we dat ook als alles voor ons werd gedaan? Dat neemt niet weg dat nLite een geweldig programma is en tevens een aanrader. /me Noot: De mods kijken er op toe dat dit ook nageleefd wordt, waarschuwingen en tempbans kunnen als maatregel gebruikt worden. |
.: Voorwoord :. |
De installatie van Windows XP kost vaak veel tijd. Er wordt tijdens de installatie om gegevens gevraagd, welke niet veranderen. Toch moet je deze invoeren. Verder ben je veel tijd kwijt aan het installeren van de juiste drivers voor hardware, extra software en het configureren van deze software. Als je echter al deze handelingen zou automatiseren, dan bouw je in feite je eigen unattended CD. Denk bijvoorbeeld eens aan het volgende: Lijkt misschien moeilijk en is het waarschijnlijk ook. Gelukkig hebben we de beschikking over dit: • Windows XP CD • CD-brander met software • CDRW of DVDRW /me Noot: denk om het milieu • Algemene kennis van Windows XP En dit: • Howto's Succes Terug naar Inhoud |
.: Unattended CD :. |
Ok, aan de slag Microsoft heeft voor OEM-boeren het volgende pakket beschikbaar gesteld dat een en ander wat makkelijker maakt: • Windows XP Service Pack 2 Deployment Tools Om een basis unattended cd te maken kan je gebruik maken van de volgende tutorial: • HOWTO: Unattended Install van Windows XP Let op dat wanneer je het programma start je de keuze geboden wordt voor 3 verschillende manieren van installatie: |
![]() |
Sysprep wordt gebruikt om een image van een HD over te zetten en Remote Installation Service (RIS) wordt gebruikt om als server een installatie te distrubiëren naar verschillende clients. Deze installatie-methode's zijn zeker ook interessant, maar te specifiek om in dit topic te kunnen behandelen, en waarschijnlijk niet zo geschikt voor installatie vanaf cd. Mocht er belangstelling zijn voor 1 van deze methode's van installatie, schroom dan niet een apart topic te openen. In dit topic gaan we er van uit dat je kiest voor "Windows-installatie zonder toezicht". Terug naar Inhoud |
.: Howto's :. |
Nu je een standaard unattended cd hebt gemaakt wil je waarschijnlijk meer. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos, teveel om in 1 post uit te leggen. Daarom zijn er handleidingen opgezet met voorbeelden en hardstikke duidelijk. • MSFN How to create a Ultimate Unattended XP CD? Howto voor de Unattended CD. Ultieme handleiding voor het maken van de unattended CD. Stap voor stap voor beginner tot expert. Dankzij Bashrat ook vertaald naar het Nederlands • Een alternatieve Howto om een Unattended XP CD te maken Vlaamse handleiding voor de Unattended XP CD gemaakt door Espetado Mocht je een probleem tegenkomen welke niet behandeld wordt in deze howto's kan je ze in dit topic kwijt. Terug naar Inhoud |
.: Tips and troubleshouting :. |
• Mr Tweak FAQje • Tip: Gebruik VMWare of ViritualPC om Windows in een virtuele omgeving te installeren om te testen. Meestal traag en niet geschikt om te gebruiken om de installatie van drivers te testen. Alternatief is het aanmaken van een 2e partitie en daarop installeren. De zogenaamde dual-boot. Let op dat je in het antwoordbestand niet zet om de schijf te formateren tijdens de installatie Terug naar Inhoud |
.: Handige Links :. |
• nLite homepage Voor de luie tweaker biedt nLite volop mogelijkheden om de unattended cd te bereiden. Slipstream Service Pack's, integreer hotfixes en maak je CD bootable. Verder biedt deze tool mogelijkheid om weinig tot niet gebruikte features van de Windows XP CD te verwijderen zodat er meer ruimte overblijft om extra programma's op de cd te kunnen zetten. nLite is volop in ontwikkeling dus kijk regelmatig even op z'n site. Mocht je een probleem tegenkomen, kijk dan ook even op nuhi's forum... /me Noot: je dient voor nLite wel het .NET Framework 2.0 geïnstalleerd te hebben • MSFN forum (engels) Hier vind je zeer veel informatie over regtweaks, silent switches voor bepaalde software, alternatieve installatie-methodes enz enz. Verder kom je nog wel eens zelfgemaakte tooltjes tegen die sommige taken kunnen automatiseren. Kortom teveel om op te noemen • Hotfixes voor Windows XP Alle updates voor Windows XP in een mooi overzicht. Helaas blijft updaten noodzakelijk /me Noot: Concentreer je alleen op de 1e post • RyanVM's post-SP2 update pack Een update-pakket voor de Windows XP SP2 cd. Vooral handig is de mogelijkheid tot directe integratie met behulp van nLite. Zo hoef je geen losse updates meer te downloaden, maar heb je alles in een. Deze is ook in de Nederlandse smaak te downloaden. • Windows Installation Helper Utility Een interface om gebruikers de mogelijkheid te geven om tijdens de Windows Installatie extra software te selecteren. Aardig alternatief voor Xplode, welke helaas niet meer gratis is • Drivers From CD (AutoIt Method) Alternatieve methode om Drivers te integreren. Lees gerust het hele topic door voor onder meer toegepaste voorbeelden. Ikzelf zou deze methode graag toegepast zien worden in de Bâshrat's Driverpacks, voorlopig zit dat er helaas nog niet in Terug naar Inhoud |
.: Losse tools :. |
• StartX Alternatief voor CMDOW waarmee opflitsende dos-vensters verleden tijd zijn • Shortcut.exe Snelkoppelingen aanmaken vanaf de opdracht-prompt • Driver Compressor Tool Een batch-script welke hulp biedt bij het comprimeren van drivers zodat deze minder ruimte beslaan op de CD. Is experimenteel, maar voor de meeste drivers werkt het erg goed • i6comp.exe Installshield decompressor. Meestal gebruikt om drivers uit Installshield packages te trekken. • AutoIt Programma wat door middel van scripts bijna alles in Windows kan doen. In een unattended cd wordt dit toegepast om waarschuwingen en dialoogvensters te sluiten • WinInstall Zelf een MSI-pakketje maken of aanpassen? Met dit gratis programma is het mogelijk. MSI is voornamelijk interessant voor bedrijven welke software via Active Directory uitrollen • FileMon Programma's schrijven hun instellingen vaak weg naar een bepaald bestand. Met dit tooltje kan je achterhalen wat en waarheen wordt geschreven. Vervolgens kan je deze bestanden meenemen op je unattendend cd • RegMon Duik met dit programma in het register om instellingen van programma's te achterhalen. Deze kan je vervolgens wegschrijven naar een reg-bestand en toepassen wanneer jij dat wilt. Terug naar Inhoud |
.: Voorgaande Delen :. |
[rml]1[/rml] [rml]2[/rml] [rml]3[/rml] Terug naar Inhoud |
.: Tot slot :. |
Namens mij wil ik iedereen bedanken die het mogelijk hebben gemaakt deel 4 te kunnen openen. Moderator Elevator, zonder jouw zou WOS uitlopen in Chaos. Tevens hartelijk dank voor het hosten van update-pakketten Mr Tweak bedankt voor het schrijven van de TS deeltje 3. Scheelt me een hoop werk door de layout over te kunnen nemen P.S. Met het idee later aanvullingen op de startpost te kunnen maken heb ik geprobeerd sommige stukken van de startpost drastisch in te korten. Mocht blijken dat bepaalde informatie mist kan je me altijd mailen. Terug naar Inhoud |
[ Voor 33% gewijzigd door Acheron op 06-02-2009 18:30 ]
Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!