Disclaimer |
Het is natuurlijk niet toegestaan om te vragen om keys, illegale varianten van de beta's etc. In de komende dagen/weken zal ik het starttopic verder uitbreiden, het is me nu net even te laat Let ook even op de volgende tekst : In normaal Nederlands :
|
Introductie |
Sinds vrijdag 9 januari 2009 is het mogelijk om gratis de nieuwste versie van Windows uit te proberen. Let op : het installeren gebeurt op eigen risico aangezien het gaat om een beta versie. In eerste instantie zat er een download limiet van 2.5 Miljoen aan de Windows 7 Beta ISO, maar die dat limiet is (tijdelijk) verdwenen zoals je op het Windows Team Blog kunt lezen. |
Hoe download ik de beta? |
Helaas is de Publieke Beta van Windows 7 sinds 12 februari niet meer te downloaden. Heb je de ISO al wel, maar zoek je nog een (geldige/legale) key? Bezoek dan even de Windows 7 Beta pagina. |
Wat is hot in Windows 7? |
Hier vindt je een aantal nieuwe en handige features die terug te vinden zijn in Windows (al dan niet in combinatie met andere hardware/software). Aangezien de verschillende features natuurlijk voorzien zijn van afbeeldingen en ik de TS niet onnodig lang wil maken plaats ik ze in de vorm van links : • Play To i.c.m. Xbox 360 Media Center Extender Speel muziek op je laptop af via je DLNA 1.5 compliant device (Xbox 360, PS3, JVC Receiver) • Homegroup (eenvoudig documenten, video, afbeeldingen en printers delen) • Hoe kan ik Aero gebruiken binnen een virtuele Windows 7? • Benader de media op je Windows 7 PC via het internet |
Hoe installeer Windows 7 op de niet standaard manier? |
Je kunt Windows 7 natuurlijk gewoon 'standaard' installeren vanaf een dvd op een fysieke hardeschijf, maar de echte Tweaker wil natuurlijk meer en installeert Windows 7 vanaf een USB stick (of harddisk) en dan niet op een fysieke schijf, maar op een VHD (die weer als file op een fysieke harddisk staat). Hoe doe je dit? Hieronder even een step-by-step handleiding. Installeren vanaf een USB Stick Om Windows 7 goed op een EEE PC te kunnen installeren kun je Windows natuurlijk het beste installeren vanaf een USB stick. Aangezien er met regelmaat nieuwe builds uitkomen is het installeren zowieso een goed alternatief voor het branden van dvd's. Let op : Je hebt wel een stick van minimaal 4 GB nodig! • Kopieer de Windows 7 source van de dvd (of uitgepakte iso) naar de USB stick • Open Command Prompt als Administrator (Start -> type in cmd -> rechtermuisklik op cmd.exe en dan Run as Administrator. • Run nu [drive:]\boot\bootsect /nt60 [drive:] (Waarbij drive: de driveletter van de USB stick is) • Start nu de computer opnieuw op en wijzig in de BIOS eventueel nog de opstartvolgorde zodat er wordt opgestart vanaf je USB stick. Installeer Windows 7 in een VHD (in plaats van op een fysieke harddisk) Het kan natuurlijk zijn dat je computer maar beschikt over 1 partitie en dat je dit niet kunt (of wilt) aanpassen, maar toch Windows 7 wilt uitproberen. Vanaf Windows 7 (en Windows Server 2008 R2) is het mogelijk om Windows te installeren in een virtuele harddisk. Hierdoor is je hele partitie waar je Windows 7 op installeert niets anders dan 1 fysiek bestand op je harddisk waarbij dus je installatie van Windows Vista (of XP) niet verloren gaat en je geen extra partitie hoeft aan te maken. LET OP : Zorg ten allen tijde dat je een backup hebt van je bestanden! • Start de installatie vanaf een USB stick (zie hierboven), of gewoon van de installatie DVD • Bij het eerste installatiescherm druk je op <Shift>+<F10> waarbij je een Command Prompt scherm krijgt. Voordat we Diskpart starten maken we eerst een map aan op de C schijf waarin we de VHD gaan maken • md c:\vhd • Open nu Diskpart (gewoon Diskpart typen gevolgd door enter) Aangezien we de oude partitie niet willen verwijderen maken we nu alleen een vhd aan waarbinnen we straks Windows 7 gaan installeren. Om nu een vhd te maken en te mounten voeren we onderstaande commando's uit: • Create vdisk file="C:\VHD\Win7.vhd" maximum=30000 type=expandable • Select vdisk file=C:\VHD\Win7.vhd • Attach vdisk We hebben nu een vhd gemaakt met een maximum omvang van 30 GB, je kunt hem natuurlijk naar wens groter of kleiner maken. Hierna hebben we de disk geselecteer en hem gemount. Sluit dit Command Prompt venster en ga gewoon verder met de setup. In het venster waar je moet selecteren op welke partitie je Windows 7 wilt installeren selecteer je de eerder aangemaakte partitie (waarschijnlijk de enige disk in de lijst met maar 1 partitie, check eventueel de omvang met de omvang van de eerder aangemaakte vhd). Negeer de eventuele foutmelding waar staat dat de computer misschien niet vanaf deze partitie kan opstarten als de BIOS het niet ondersteund. Als je Windows 7 nu geinstalleerd hebt zul je zien dat je binnen Windows 7 ineens een 'extra' partitie hebt van (in dit geval) 30 Gb en dat op je 'oude' C schijf in de vhd map een Win7.vhd staat. Wil je de installatie verwijderen omdat je bv. een nieuwe Windows 7 build installeert dan kun je deze vanuit bv. je oude OS gewoon verwijderen. Let er op dat je dan ook even de bootentry moet verwijderen met de daarvoor geschikte tools. |
Hoe installeer ik Windows 7 op mijn Pentium 2 / EEEPC? |
Nu draait Windows 7 het lekkerst op 'Vista Certified' hardware natuurlijk, maar er zijn mensen die Windows 7 ook 'lekker' aan de praat hebben op bijvoorbeeld een Pentium 3, of misschien zelfs wel op een Netbook. Het is natuurlijk leuk om zelf te proberen, vandaar dat hieronder een overzichtje staat met How-To's (Hulde voor de mensen die de tijd hebben dit uit te zoeken/testen!) • Windows 7 op een Asus EEE PC 901 |
Applicaties & Drivers die (nog) niet goed werken |
Applicaties waarvan bekend is dat ze niet (goed) werken onder Windows 7 Beta vind je hier! Het is onmogelijk om hier een compleet overzicht te geven, heb je een applicatie (incl. versie) DM me dan even dan zet ik hem erbij. • Deamon-Tools • Agnitums Outpost Firewall Pro 2009 6.5.2509.366.0663 (BSOD bij installatie) • Alcohol 52%/120% • Super Antispyware • AVG Anti-Virus 8 (32-bits versie) • Symantec Endpoint Protection • Webroot Spysweeper • TrendMicro Internet Security 2008 • TrendMicro Internet Security 2009 • Need For Speed Undecover • Raxco perfect disk 2008 9.00 Build 76 [i]WinAmp |
Applicaties & Drivers die met een aanpassing wel werken |
Applicaties waarvan een 'fix' bekend is staan hier genoemd! • Google Chrome met Windows 7 Beta 64-bit • Hoe minimaliseer ik Live Messenger (2009) op de Vista / XP manier? • Nokia PC Suite 7.x • PunkBuster draaien in Vista Compatibiliteitsmodus (wordt oa. gebruikt bij MultiPlayer CoD4 en BF2, zie hieronder) • Call Of Duty 4 (Zie oplossing voor Punkbuster) • Battlefield 2 (Zie oplossing voor Punkbuster) • [message,noline]31394751]Ultramon 3.0.4[/message] • Creative X-Fi of Auzentech X-Fi Soundcard |
Ik heb een ander issue mte Windows 7, hoe fix ik dat? |
Voor alle overige bekende issues staan in de berichten hieronder de fixes! • Hoe fix ik het [i]desktop.ini/notepad[/i] auto-start probleem in Build 7057? |
Waar kan ik nog meer info vinden over Windows 7? |
Natuurlijk is dit topic je belangrijkste bron voor Windows 7 ervaringen • Microsoft TechNet Windows 7 Beta Forums |
Send Feedback...kan ik dat ook doen? |
Zoals je misschien wel hebt gemerkt zit er (zowat) bovenin ieder scherm een link met 'Send Feedback'. Je kunt via deze link feedback geven op Windows 7. Nu kun je standaard maar weinig zinnigs melden, maar als je nu beschikt over een TechNET abonnement (Thnx PWM) dan kun je pas echt feedback geven en dus reageren op de feedback van anderen.![]() Om e.e.a. te 'koppelen' moet je even inloggen op TechNet Plus (met een geldig Windows Live ID natuurlijk) en dan vervolgens even de instructies lezen op deze pagina ![]() |
Patches en updates |
De meeste patches worden gewoon via Windows update verspreidt, maar sommige patches kun je beter direct installeren. Hieronder een overzicht (disclaimer : verantwoordelijkheid van het patchen van je systeem ligt natuurlijk ten allen tijde bij jezelf!). • MP3 Fix (32-bit) • MP3 Fix (64-bit) • KB961367 - An update is available for WMCenter and WMPlayer in Windows 7 Beta |
En hoe zit het met Windows Server 2008 R2? |
Dit topic is bedoeld om ervaringen te delen met betrekking to Windows 7 zolang deze in beta is. Windows 7 biedt een heel aantal veelbelovende features in combinatie met Windows Server 2008 R2, maar voor pure Windows Server 2008 R2 vragen kun je hier terecht: • [rml][Windows Server 2008 R2] Ervaringen en discussies[/rml] |
Created by TheVMaster |
Aanvullingen alsmede complete vervanging van teksten zijn altijd welkom, svp via DM of e-mail!
[ Voor 33% gewijzigd door TheVMaster op 15-03-2009 15:10 . Reden: Nieuwe handigheidjes toegevoegd :) ]