Als jij het geen probleem vindt dat je niet weet op welke instellingen je pc loopt.
Je mb weet nl. niet precies op welke voltages alle onderdelen stabiel lopen op de snelheid die je hebt ingevoerd.
Daarom maakt het een gokje en vaak gokt het mb de voltages hoger dan nodig.
Sommige mb-en gokken bijvoorbeeld de vCore gevaarlijk hoog als die op auto staat, maar ik zie dat je die gelukkig niet op auto hebt staan.
Het punt dat ik wil maken, is dat je niet weet wat het mb instelt als je de instelling op auto laat staan.
9 van de 10 keren, mogelijk zelfs 99/100 of 999/1000 zal je mb niets schadelijks instellen, maar je weet het niet.
Bovendien wil je als tweaker toch wel weten wat je systeem nou werkelijk nodig heeft op die overclock, je systeem verbruikt minder stroom, wordt koeler en misschien zelfs stiller als je de voltages terug weet te schroeven.
__________________________________________________________________________________________
En nu een probleem van mezelf:
Mijn systeem is 9 uur orthos blend stabiel, 8 uur orthos cpu stabiel, 8 uur orthos mem stabiel en 10 cycles intel burn test stabiel op 9x455.
Toch hangt hij vrij regelmatig. (meerdere keren per dag)
Ik krijg geen reboot of bsod, zoals ik van het overklokken gewend ben, maar een 'freez'.
Het beeld bevriest dus, het geluid stopt ook, al blijft het doorlopen op dezelfde toon van het vastloopmoment... erg vervelend.
Het moment van vastlopen is helaas niet te voorspellen.
Hij is vastgelopen bij hd film afspelen, 3dmark test, browsen, muziek afspelen en vuze.
Omdat de 'veroorzakende factor' voor mij onbekend is, vind ik het heel moeilijk vast te stellen welke instellingen goed zijn en welke niet.
Bij gebruik van vuze lijkt het sneller te gebeuren.
Wat ik heb geprobeerd:
vCore, vDram, vNB, vSB, vTT, vPLL verhogen.
Multiplier naar beneden.
FSB omhoog/omlaag.
Verschillende geheugentimings.
Transbooster omhoog.
Wanneer ik de multi lager heb en de FSB hoger lijkt het eerder te gebeuren.
Echter het verhogen van de vNB of welke voltages dan ook lijkt niet te helpen.
Op 9x445 heeft het zich (voorlopig) nog niet voorgedaan.
>Zijn er meer mensen met dit probleem?
>Waarom 'bevriest' het systeem en krijg ik nooit een reboot/bsod?
>Wat zou ik verder nog kunnen proberen?
Systeem:
cpu: e8400
mb: p5q-e
ram: ocz platinum pc2-8500
vid: hd4850/512
psu: m520
Temps blijven laag.
edit:
op 9x445 is vCore 1,27/vNB 1,3/vRam 2,02/vTT 1,2/vSB 1,1/vPLL 1,5 voldoende
op 9x455 is vCore 1,35/vNB 1,4/vRam 2,12/vTT 1,3/vSB1,2/vPLL 1,56 niet voldoende
Ik blijf testen.
[
Voor 3% gewijzigd door
daan! op 09-03-2009 13:40
]