Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik heb wat her en der lopen zoeken maar een concullega van Isodiscount heeft een rechtzaak verloren omdat ze hun isolatiefolie vergeleken met 20-22cm steenwol. Uit testen van TNO is gebleken ( hotbox test ). dat dit spul niet of nauwelijks werkt.
In plaats van een R waarde van 6.0 kwam het niet verder dan 1.7.
Uit een andere ( reeele test ) ( 3 gebouwen ) bleek het spul wel een reeele R waarde van 6.0 te hebben.
Wat is nu wijsheid?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
In het begin (vanaf november 2008) dat we in ons nieuwe huis woonden kwam ons weekverbruik overeen met een jaarverbruik tussen de 2400 en 2600m3 gas. Na wat simpele isolatie werkzaamheden komt het weekverbruik nu overeen met een jaarverbruik tussen de 2050 en 2250m3 gas.
Theoretisch zou de extra isolatie zo'n 150m3 moeten besparen, maar ik kom inmiddels dus al uit op 350m3, al denk ik dat te kunnen verklaren dat door de cv-buis isolatie mijn radiatoren nu bijna 20 graden warmer worden en dat dat toch wel heel veel invloed heeft op het branden van de kachel en dus meer bespaart dan enkel de besparing van het isoleren zelf
Als het werkelijk klopt dan heb ik met €60 aan isolatie al zo'n €245 bespaard op jaarbasis
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Van origine een frans bedrijf, zie het .com domein. Ook daar kan ik weinig over vinden. Er is te weinig over te vinden, ik zou het niet vertrouwen!
Ow ja, Google kwam nog met een link naar een site van ene fam. Kleinman... maar of dat te vertrouwen is
[ Voor 14% gewijzigd door IJsbeer op 19-01-2009 21:08 ]
Verwijderd
Doe een proef, koop een rol of stuk van dat spul, bouw een soort thermosfles, zet er iets warms in en meet hoe snel het afkoelt. Daar is de R waarde uit af te leiden. Ik weet alleen niet meer uit mijn hoofd wat die formule is.flitspaal.nl schreef op maandag 19 januari 2009 @ 19:53:
Niemand die hier dat spul van Isodiscount.nl kent?
Ik heb wat her en der lopen zoeken maar een concullega van Isodiscount heeft een rechtzaak verloren omdat ze hun isolatiefolie vergeleken met 20-22cm steenwol. Uit testen van TNO is gebleken ( hotbox test ). dat dit spul niet of nauwelijks werkt.
In plaats van een R waarde van 6.0 kwam het niet verder dan 1.7.
Uit een andere ( reeele test ) ( 3 gebouwen ) bleek het spul wel een reeele R waarde van 6.0 te hebben.
Wat is nu wijsheid?
Maar eigenlijk hoort er een net, controleerbaar rapport van te zijn.
Probeer dat TNO rapport te krijgen, en kijk of ze echt onderzocht hebben zoals jij het wilt toepassen.
Overigens geloof ik niet dat steenwol en schapenwol elkaar echt veel zullen ontlopen.
De Rwaarde hangt ook af van de dichtheid, en de stevigheid in de spouwmuur of onder de dakpannen.
Meestal is de goedkoopste, maar kwalitatief goede soort isolatie het beste. Evt maak je het wat dikker, als dat technisch kan.
Verwijderd
dus, ik presenteer een nieuwe r waarde voor de vloer,
de r waarde "spoor je wel"
http://van.wijk.net/pvt/r-w-vloer.jpg
geef die isolatieman 100 euro extra, cash en hij spuit zo nog een half uurtje door
/edit
ok, nog eentje dan :
http://van.wijk.net/pvt/druipsteen.jpg
ik weet de r waarde niet, gemiddeld is het 55 tot 65cm dik,
ik denk dat de r waarde wel oke is
[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2009 21:20 ]
Weet ik wat ik met halfvolle PUR-bussen nog kan gaan aanrichtenVerwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 21:09:
het is een beetje duf zo, zonder zon ....
dus, ik presenteer een nieuwe r waarde voor de vloer,
de r waarde "spoor je wel"
http://van.wijk.net/pvt/r-w-vloer.jpg
geef die isolatieman 100 euro extra, cash en hij spuit zo nog een half uurtje door![]()
/edit
ok, nog eentje dan :
http://van.wijk.net/pvt/druipsteen.jpg
ik weet de r waarde niet, gemiddeld is het 55 tot 65cm dik,
ik denk dat de r waarde wel oke is(en ja de ventilatie roostertjes zijn nog open)
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik ga mijn vloer niet extra isoleren met isolatie foam maar met 12cm extra piepschuimVerwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 21:25:
`t is wel officiele isolatie foam van isofer he niels
met bubbels !
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
t/m 2008 ?
Ik vind op de CBS site wel tot 2006 ongeveer, en daarna niets...
Ben benieuwd hoe steil de helling van deze grafiek is geworden (en leuk dat CBS dat zou kunnen weten)
Verwijderd
nou wimlex kom maar even langs....Prins Willem-Alexander beraamt een revolutie. Dat zei hij maandag in Abu Dhabi in een toespraak tijdens de tweede editie van de World Future Energy Top. "Ons doel met deze top is niets minder dan een revolutie te beramen - een vreedzame revolutie die ons en de generaties na ons duurzame oplossingen verschaft voor de meest urgente kwesties waar de mensheid zich voor gesteld ziet: klimaatverandering, energiezekerheid en een rechtvaardige menselijke ontwikkeling'', aldus de prins, die met zijn vrouw, prinses Maxima, een korte officiële reis door de Golfregio maakt.
"Per vliegtuig, aangedreven door fossiele brandstof die miljoenen jaren geleden dankzij de zon is ontstaan, zijn mijn vrouw en ik naar deze prachtige stad gereisd. Als het aan de zon lag, hadden we helemaal geen energieprobleem. Elke dertig minuten neemt de aarde namelijk voldoende licht op om de hele wereld een jaar lang van energie te voorzien. Elke dertig minuten! Konden we die energie maar benutten'', verzuchtte de Prins van Oranje.
http://www.energieportal....revolutie-nodig-4839.html
Nou, 't kan wel zonder fossiele brandstoffen... gewoon de Batavia huren en op z'n VOC's naar 't zuiden zeilen...Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 23:03:
[...]
nou wimlex kom maar even langs....
http://www.energieportal....revolutie-nodig-4839.html
'oude tijden herleven"
Jan, Piet-Joris en Corneel die gingen varen die gingen varen....
Jan, Piet-Joris en Corneel die gingen varen de kaap'ren mee....
Kun je nog grotexpedities gaan houden daar, ziet er erg melig uitVerwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 21:25:
`t is wel officiele isolatie foam van isofer he niels
met bubbels !
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
http://statline.cbs.nl/St...&PA=37359&D1=19&D2=a&VW=TNielsTn schreef op maandag 19 januari 2009 @ 22:18:
Iemand overigens al grafieken gespot van de prijs-ontwikkelingen inzake electriciteit in Nederland,
t/m 2008 ?
Ik vind op de CBS site wel tot 2006 ongeveer, en daarna niets...
Ben benieuwd hoe steil de helling van deze grafiek is geworden (en leuk dat CBS dat zou kunnen weten)
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Verwijderd
Ik wil het atag systeem nabouwen, met de qsolar ketel en een andere zonneboiler
een 500ltr met 3 spiralen, kan dat dus niet...
Weet iemand boiler leveranciers ?
Je kunt toch gewoon bij één van de zonneboiler leveranciers enkel een boiler bestellen lijkt me?Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 12:00:
Dacht ik mijn systeem voor elkaar te hebben, lever sunsystems geen boiler diw ik wil....
Ik wil het atag systeem nabouwen, met de qsolar ketel en een andere zonneboiler
een 500ltr met 3 spiralen, kan dat dus niet...
Weet iemand boiler leveranciers ?
Verwijderd
2x200ltr
Dan zou ik 1 boiler hottop warmwater kunnen maken en de andere voor opwarming cv retour water.
in de winter zou je een voorkeurschakeling kunnen maken voor het warme water.
Weet nog even niet hoe dat dan hydrolisch inelkaar komt.
Volgens mij geld dat vanaf een oppervlakte vanaf 6m2 niet meer, dan kun je samenstellen wat je wilt en krijg je €180 per GJ subsidie...SpiceWorm schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 12:42:
Op de factuur van het systeem moeten een aantal componenten staan om in aanmerking te komen voor de subsidie, de boiler hoort daarbij.
Volgens mij moeten de eerder geposte controllers dit makkelijk aankunnen.Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 13:01:
Zo een systeem met 2 boilers 1 voor de verwarming en 1 voor warmwater een mooie oplossing zijn.
2x200ltr
Dan zou ik 1 boiler hottop warmwater kunnen maken en de andere voor opwarming cv retour water.
Weet nog even niet hoe dat dan hydrolisch inelkaar komt.
Besef wel ff dat een 2de boiler zomaar €800 tot €1000 kost, dus helemaal gratis is deze luxe ook weer niet.
En wat doe je als je geen warmwater afneemt, de warmwater boiler wel warm is en je verwarmingsboiler nog koud is...? Beetje zonde toch, als je de beschikbare warmte dan niet inzet...
Ik heb ergens gelezen dat je die vrij programmeerbare controllers ook kunt instellen dat ze in de zomer 2 boilers gebruiken, en in de winter maar 1 zodat die ene toch een hoge temperatuur kan bereiken en zodoende voldoende warmte levert om de retourleiding van de cv op te warmen en zo dus gas te besparen...
Kan de website zo even niet vinden. Moet toch eens wat verzamelen, want zo wordt het elke keer bos/bomen verhaal
Verder irriteert het mij enigszins dat buitenlandse bedrijven wel antwoorden op mijn emails om informatie en mogelijke systeemsamenstellingen, maar tot nu toe van de 4 nederlandse bedrijven die ik 1 a 2 weken geleden heb gemaild enkel helios-energie heeft geantwoord. Zijn mijn vragen dan zo moeilijk

Lol, vooral het stukje 'RWE wil een atoomcentrale bouwen in ... . Dat is midden in een gebied waar regelmatig aardbevingen voorkomen'.Wilke schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 13:06:
Dit hier al gepost?
http://www.nuvideo.nl/eco...dereen-duur-te-staan.html
Weinig aan toe te voegen.
(bljift het wel duitsland, dus geen ernstige bevingen, maar goed!).
En het argument: "Sinds 2000 zijn de prijzen met 50% gestegen, oa door de overname van RWE." klopt natuurlijk van geen kant. De prijzen zijn overal gestegen.
Verwijderd
De warmwater boiler is altijd warm.Mars Warrior schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 13:15:
[...]
Volgens mij geld dat vanaf een oppervlakte vanaf 6m2 niet meer, dan kun je samenstellen wat je wilt en krijg je €180 per GJ subsidie...
[...]
Volgens mij moeten de eerder geposte controllers dit makkelijk aankunnen.
Besef wel ff dat een 2de boiler zomaar €800 tot €1000 kost, dus helemaal gratis is deze luxe ook weer niet.
En wat doe je als je geen warmwater afneemt, de warmwater boiler wel warm is en je verwarmingsboiler nog koud is...? Beetje zonde toch, als je de beschikbare warmte dan niet inzet...
De cv ketel houd de boiler op temperatuur als er geen od te weingi zon is.
Het hottop principe vind ik ideaal, de cv ketel kan dan de boiler gemoduleerd opwarmen,
hoeft niet bij elke warmwatervraag aan te gaan, dat komt volgensmij de levensduur
van de cv ketel ook weer ten goede.
De boiler voor de cv wordt ook verwarmt omdat de zonnecolector spiralen in serie staan.
Ik zou de regeling kunnen aanpassen dat als de warmwaterboiler op temp is al het warme
water van de collector naar de cv boiler gaat
De vrijprogrameerbare kan dat zeker aan, echt een cool dingIk heb ergens gelezen dat je die vrij programmeerbare controllers ook kunt instellen dat ze in de zomer 2 boilers gebruiken, en in de winter maar 1 zodat die ene toch een hoge temperatuur kan bereiken en zodoende voldoende warmte levert om de retourleiding van de cv op te warmen en zo dus gas te besparen...
www.ta.co.at de UV1611 is de vrij programeerbareKan de website zo even niet vinden. Moet toch eens wat verzamelen, want zo wordt het elke keer bos/bomen verhaal![]()
Ik deel je irritatie, de kennis van zonneboilers lijkt wel te zijn afgekoeld hier in nederland.Verder irriteert het mij enigszins dat buitenlandse bedrijven wel antwoorden op mijn emails om informatie en mogelijke systeemsamenstellingen, maar tot nu toe van de 4 nederlandse bedrijven die ik 1 a 2 weken geleden heb gemaild enkel helios-energie heeft geantwoord. Zijn mijn vragen dan zo moeilijk
Ik heb ook diverse installateurs benaderd, ze antwoorden niet eens...
Het zelfde met bouwbedrijven die reargeren ook niet.
Volgens mij is er helemaal geen crisis!!!!!
Hou er rekening mee dat er jaren 0,0 vraag naar die dingen is geweest en er dus weinig installateurs zijn met echt ervaring en die hun productkennis hebben uitgebreid.Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 15:11:
[...]
Ik deel je irritatie, de kennis van zonneboilers lijkt wel te zijn afgekoeld hier in nederland.
Ik heb ook diverse installateurs benaderd, ze antwoorden niet eens...
Nu is er subsidie en dus begint de vraag (langzaam) weer te komen. Installateurs zijn, in het algemeen, 'ouderwets' dus dingen als mail (al staat het op de site) wordt vaak niet gelezen.
Daarnaast zijn de vragen die wij stellen natuurlijk wel even een tikje anders dan de gemiddelde consument, die komt hoogstwaarschijnlijk niet verder dan: wat kost dat en wat bespaard dat.
Onze CV ketel stond (enkel ltv verwarming in huis) 'netjes' op 75oC (uit metingen van het ECN wordt tapwater (60oC) met iets van 75% rendement geproduceerd, 35oC ltv met 98% rendement. Daar kun je uit concluderen dat onze CV ketel vele jaren 1/3 teveel energie heeft gebruikt voor verwarming...).
Als je die rendementsverschillen trouwens meeneemt in je opbrengstberekening, kom ik in onze situatie, met een zonneboiler van 12 gj/jaar (etc etc), bij gebruik van de boiler voor ruimteverwarming, op een lagere opbrengst dan enkel tapwater.
Uit datzelfde ECN rapport (kan het zo niet terug vinden) komt nog een leuk idee naar voren, wat hier vrij eenvoudig toe te passen. Door de inlaat van de lucht wtw eerst door een stuk grond (3m diep ongeveer, door pvc buis) te laten lopen wordt de lucht in de winter al voorverwarmd tot zo'n 8 a 12 graden, terwijl het rond het vriespunt ligt. Dat scheelt toch weer behoorlijk.
Daarbij kun je in de zomer de lucht ook wat koelen, al is dit maar iets van 100W koelcapaciteit.
Daar het je natuurlijk ook wel gelijk in, maar ik heb het ook over de zonneboiler leveranciers zelf, die in vergelijking met hun branchegenoten in Duitsland, Zwitserland en Engeland in mijn ogen flink achterlopen in systeemmogelijkheden, flexibiliteit en kennis. Als voorbeeld had ik van een zonneboiler leverancier nl niet verwacht dat hij de term hotfill niet kentIJsbeer schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 16:55:
[...]
Hou er rekening mee dat er jaren 0,0 vraag naar die dingen is geweest en er dus weinig installateurs zijn met echt ervaring en die hun productkennis hebben uitgebreid.
Nu is er subsidie en dus begint de vraag (langzaam) weer te komen. Installateurs zijn, in het algemeen, 'ouderwets' dus dingen als mail (al staat het op de site) wordt vaak niet gelezen.
Daarnaast zijn de vragen die wij stellen natuurlijk wel even een tikje anders dan de gemiddelde consument, die komt hoogstwaarschijnlijk niet verder dan: wat kost dat en wat bespaard dat.

Ha, oud maar heel leuk principe. Ik ken mensen die 10jr geleden al middels een handbediende klep hun waterleiding omgeleid hebben door hun tuin om zo in de winter het water alvast een graad of 10 op te warmen en zodoende minder gas te verstoken voor warm tapwaterSpiceWorm schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 18:01:
Uit datzelfde ECN rapport (kan het zo niet terug vinden) komt nog een leuk idee naar voren, wat hier vrij eenvoudig toe te passen. Door de inlaat van de lucht wtw eerst door een stuk grond (3m diep ongeveer, door pvc buis) te laten lopen wordt de lucht in de winter al voorverwarmd tot zo'n 8 a 12 graden, terwijl het rond het vriespunt ligt. Dat scheelt toch weer behoorlijk.
Daarbij kun je in de zomer de lucht ook wat koelen, al is dit maar iets van 100W koelcapaciteit.
Controle lichte bouwvergunning voor Zonnepaneel of -collector van de VROM site.

Overzicht gemaakte keuzes
- De warmte of energie die wordt opgewekt met het paneel of de collector is bedoeld voor een gebouw dat staat op hetzelfde perceel.
- Het gaat niet om een monument of een beschermd stads- of dorpsgezicht.
- De installatie voor het opslaan van warm water of het omzetten naar elektriciteit is geen onderdeel van het paneel of de collector.
- De installatie is geplaatst in het bouwwerk.
- Het paneel of de collector wordt geplaatst op een hellend dak.
- Het paneel of de collector ligt binnen het vlak van het dak.
- Het paneel of de collector heeft dezelfde hellingshoek als het dakvlak.
- Het paneel of de collector wordt direct op het dak geplaatst.
Ik wist niet dat het tegenwoordig zo simpel was

Verwijderd
ze spraken met elkaar af het niet te vertellen.
waar je wel even op moet letten is dat je bij de bovenstaande situaties uitgaat van de ACHTERZIJDE van de woning (geldt niet een huis met plat dak, ivm met zichtlijnen vanaf de straat ). als je het aan de voorzijde van de woning wil plaatsen ivm de goede ligging dat is het minimaal meldingsplichtig of licht vergunningplichtig!!
Tevens gelden er naast de eisen van VROM ook nog de Gemeentelijke verordeningen ( kun je op de site van elke gemeente vinden ) waar EXTRA eisen gesteld kunnen worden bovenop de eisen van VROM
[ Voor 21% gewijzigd door Cpt00kirk op 20-01-2009 20:21 ]
Daarover kan ik op de VROM site niets vinden, althans hierover worden GEEN vragen gesteld. Ook de ambtenaar van de gemeente Eindhoven heeft hier niets over gemeld...Cpt00kirk schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 20:20:
waar je wel even op moet letten is dat je bij de bovenstaande situaties uitgaat van de ACHTERZIJDE van de woning (geldt niet een huis met plat dak, ivm met zichtlijnen vanaf de straat ). als je het aan de voorzijde van de woning wil plaatsen ivm de goede ligging dat is het minimaal meldingsplichtig of licht vergunningplichtig!!
Bij een dakkapel wordt deze vraag WEL gesteld, en als je aangeeft dat-ie aan de voorzijde moet komen moet je inderdaad een lichte bouwvergunning aanvragen. Maar voor zonnepanelen/collectoren komt deze vraag dus niet...
En volgens de ambtenaar is de meldingsplicht al in 2003 (meen ik) komen te vervallen
Gemeente Eindhoven verwijst direct naar de VROM site, dus stelt blijkbaar geen aanvullende eisen bovenop de VROM eisen. Of de ambtenaar die ik aan de telefoon had (van bouwvergunningen) had het fout natuurlijkTevens gelden er naast de eisen van VROM ook nog de Gemeentelijke verordeningen ( kun je op de site van elke gemeente vinden ) waar EXTRA eisen gesteld kunnen worden bovenop de eisen van VROM

[ Voor 12% gewijzigd door Mars Warrior op 20-01-2009 20:35 ]
Hoe wou je de cv-ketel gaan aansturen i.c.m de boiler ? Ik ken nog geen cv-ketel waar ik afzonderlijk de cv-pomp en de gasbrander kan aansturen. De ATAG Q-Solar kan dat aleen maar omdat dat 1 systeem van ATAG is. Ik denk niet dat ik een losse ATAG Q25 kan aansturen zodat deze alleen de cv-pomp laat draaien, en de brander niet aanzet.Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 13:01:
Zo een systeem met 2 boilers 1 voor de verwarming en 1 voor warmwater een mooie oplossing zijn.
2x200ltr
Meten is weten
Op een ander forum kwam ik onderstaande stelling tegen, volgens mij heeft die persoon het bij het juiste eind.
"Zoals ik reeds eerder heb vermeld is een temp van boven de 70° niet nodig,zeker niet in de zomer.
De boiler wordt toch bijna dagelijks opgewarmd door de zon. In het tussenseizoen (vanaf oktober) zal je niet veel meer boven de 70° gaan.
Bij mij wordt de bijverwarming in de zomer gewoon uitgeschakeld.
Na een drie tal dagen zonder zon (zwaar bewolkt) in de zomer moet de bijverwarming bijspringen.
Liever de temp wat lager houden om kalkaanslag te vermijden dan later een kost te hebben ten gevolge van de kalkaanslag ."
Komt nog bij dat de circulatiepomp niet meer hoeft rond te pompen als de temperatuur van 70' is bereikt.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Alles incl BTW.
Elektra: 10,60 + 12,91 (belasting) cent per kWh. = 23,51 ct/kWh
Gas (Groningen): 49,56 + 18,80 (belasting) per m3 = 68,63 ct/m3
Oftewel elke Watt die een apparaat 24/365 gebruikt kost 2,06 euro op jaarbasis in 2009.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
De Q-Solar heeft een aparte zonnesturings print.remoc schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 20:56:
@sprokkie:
[...]
Hoe wou je de cv-ketel gaan aansturen i.c.m de boiler ? Ik ken nog geen cv-ketel waar ik afzonderlijk de cv-pomp en de gasbrander kan aansturen. De ATAG Q-Solar kan dat aleen maar omdat dat 1 systeem van ATAG is. Ik denk niet dat ik een losse ATAG Q25 kan aansturen zodat deze alleen de cv-pomp laat draaien, en de brander niet aanzet.
Daarop worden extra temp sensoren aangesloten en een modulerende drieweg klep en een pomp voor de zonnecollector.
Als je geintreseerd bent kan ik je wel de installatie handleiding emailen,
daar staat ook het elektrische schema in.
Ik denk ook dat dit een erfenis is van op een gasbel wonen en in elk huis een gasaansluiting hebben. In de omliggende landen (belgië) de besparing veel groter. Roomser dan de Paus doe ik niet aan, energieprobleem lost zichzelf op (marktwerking, iets met vraag en aanbod).IJsbeer schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 16:55:
Hou er rekening mee dat er jaren 0,0 vraag naar die dingen is geweest en er dus weinig installateurs zijn met echt ervaring en die hun productkennis hebben uitgebreid.
Euhm, ja maar mijn waterleiding gaat sowieso een paar kilometer door de grond heen? Of bedoel je door de vijver? Tapwater hier nu is 5oC.Ha, oud maar heel leuk principe. Ik ken mensen die 10jr geleden al middels een handbediende klep hun waterleiding omgeleid hebben door hun tuin om zo in de winter het water alvast een graad of 10 op te warmen en zodoende minder gas te verstoken voor warm tapwater

Als dat plaatje klopt (langs de verticale as staat diepte), waarom brengen we sowieso niet al ons aangevoerde lucht en water via de 5 meter diepte? Is het al voorverwarmd naar 20oC. De CV ketel inlaat kan er ook nog op. Of is dat nu net het idee van een bodem-warmtepomp? In dat ECN rapport hadden ze het enkel over een dikke PVC buis (niet dikwandig) die al voldoende capaciteit had. Dit lijkt met toch stukken goedkoper dan 30 a 50 meter de grond in...?
edit: je hebt al een bodemwater warmtepomp voor 9500 euro inclusief installatie (dus met gesloten bron)(reclamemodus weer uit...), en daar zit ook nog eens een keer 4300€ subsidie op.
Zoals zo vaak uitgerekend levert een warmtepomp met de huidige energie prijzen niet zoveel op (financieel). Maar als die pomp van water van 20 graden, maar water van 21 graden hoeft te maken, hoeft hij toch veel minder hard te werken als wanneer hij tapwater van 60oC moet maken? Is de COP dan niet veel hoger dan 4 a 5? Sterker nog, hij hoeft er niet eens 21oC van te maken, 20o is genoeg.
En dan voor warm tapwater in de winter gewoon de 'oude' HR107 CV gebruiken, als de zonneboiler niet genoeg doet uiteraard.
edit 2: idd klopt niet, 10 tot 15oC is waarschijnlijker. Maar toch ga ik dit eens uitzoeken.
[ Voor 22% gewijzigd door SpiceWorm op 20-01-2009 23:20 ]
"De temperatuur is een ander verhaal. Globaal stijgt de bodemtemperatuur drie graden Celsius bij elke honderd meter die je zakt. Aan de oppervlakte is het grondwater gemiddeld tien graden. Dus op 1500 meter diep is dat opgelopen tot 55 graden. “De zandsteenlaag begint hier op 1750 meter diepte en dat geeft een watertemperatuur van 65 graden, genoeg om de kassen mee te verwarmen. Dat gebeurt door bovengronds het hete water te leiden langs een warmtewisselaar en over te dragen op de verwarmingsbuizen in de kas.”
http://www.nostraverus.co...energie_uit_de_grond.html
't zag er ook te mooi om waar te zijn uit....
Gewoon VROM "richtlijn" aanhouden (die is mede onder druk van Greenpeace er gekomen, eigenlijk al voorbereid begin deze eeuw). Gemeenteambtenaren die moeilijk willen doen (ja, die zijn d'r), moeten je eerst maar eens voor de rechter gaan dagen met harde bewijsstukken. Voordat het die richting op gaat melden bij Zonnestroom Producenten Vereniging en krachten bundelen, want dit oeverloze duurzame energie frustrerende ******* (jeweetwel) moet dit land uit gefikt worden. Even netjes gesproken, dan...Mars Warrior schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 20:32:
[...]
Daarover kan ik op de VROM site niets vinden, althans hierover worden GEEN vragen gesteld. Ook de ambtenaar van de gemeente Eindhoven heeft hier niets over gemeld...
Bij een dakkapel wordt deze vraag WEL gesteld, en als je aangeeft dat-ie aan de voorzijde moet komen moet je inderdaad een lichte bouwvergunning aanvragen. Maar voor zonnepanelen/collectoren komt deze vraag dus niet...
En volgens de ambtenaar is de meldingsplicht al in 2003 (meen ik) komen te vervallen![]()
[...]
Gemeente Eindhoven verwijst direct naar de VROM site, dus stelt blijkbaar geen aanvullende eisen bovenop de VROM eisen. Of de ambtenaar die ik aan de telefoon had (van bouwvergunningen) had het fout natuurlijk

ZPV heeft ook al eens in Amstelveen ingegrepen toen een of andere gemeentemiep "iets" bleek te hebben tegen keurige frames aan een vertikale muur (ook niet "verboden" door VROM). Zou je eens bij Floris na kunnen vragen wat er precies is uitgekomen.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
nog even over warmtepompen ter ondersteuning van je gastgestookte HR-ketel. Ik zie dat Daikin ook iets in het assortiment heeft met dergelijke mogelijkheden:Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 18:14:
De Elga (ELektrische warmtepomp voor de GAsketel) is een lucht-waterwarmtepomp met een binnen- en buitenunit. De kleine binnenunit wordt geplaatst naast een HR-ketel; de hoogrendement buitenunit van Carrier op een dak tot 15 meter van de HR-ketel. Bouwkundige aanpassingen en een grondgekoppelde bron zijn niet nodig
http://www.techneco.nl/sy...mpen_bestaande_bouw/elga/
(bestaande bouw warmtepomp)
http://www.daikin.nl/products/altherma/default.jsp
Dit kan ook weer uitgebreid worden met een "Solarkit" . Interessante ontwikkelingen.
In een nieuwbouw huis hoeft er eigenlijk geen gas meer aangelegd te worden, verwarmen op elektra is nu al zuiniger en dat wordt alleen maar versterkt als het gas opraakt.
11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric
Ik heb van het weekend m'n bezwaarschrift tegen de weigering van de bouwvergunning afgemaakt. Vervelend werk, ik ben veel liever aan het klussen (voorbereiding plaatsing zonneboiler) of verbruiksgrafiekjes e.d. maken. Ook heb ik een nieuwe bouwvergunning ingediend waarin de collectoren vrijwel plat op het dak liggen om m'n subsidie van "Zon op je dak" veilig te stellen. Ik hou jullie op de hoogte.zonnigtype schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 00:09:
[...]
Gewoon VROM "richtlijn" aanhouden (die is mede onder druk van Greenpeace er gekomen, eigenlijk al voorbereid begin deze eeuw). Gemeenteambtenaren die moeilijk willen doen (ja, die zijn d'r), moeten je eerst maar eens voor de rechter gaan dagen met harde bewijsstukken. Voordat het die richting op gaat melden bij Zonnestroom Producenten Vereniging en krachten bundelen, want dit oeverloze duurzame energie frustrerende ******* (jeweetwel) moet dit land uit gefikt worden. Even netjes gesproken, dan...
ZPV heeft ook al eens in Amstelveen ingegrepen toen een of andere gemeentemiep "iets" bleek te hebben tegen keurige frames aan een vertikale muur (ook niet "verboden" door VROM). Zou je eens bij Floris na kunnen vragen wat er precies is uitgekomen.
Ik heb aan de ZPV advies gevraagd, maar het contactformulier op de site werkte niet in mijn browser (Firefox en Safari) en ik kreeg geen reactie op een mailtje aan Floris.
A'dam PVOutput
Ik heb Floris een mailtje gestuurd met een link naar deze post.ericplan schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 10:01:
Ik heb aan de ZPV advies gevraagd, maar het contactformulier op de site werkte niet in mijn browser (Firefox en Safari) en ik kreeg geen reactie op een mailtje aan Floris.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Zit je alleen met de aansluit capaciteit van je electriciteits aansluiting. Zo'n warmtepomp installatie lust nogal wat. Wil je in het goedkoopste tarief blijven vallen zal het dus erg belangrijk worden om alle lasten goed en slim te verdelen (kookplaat, oven, magnetron, warmtepomp, bijverwarming, zonnepanelen, wasmachine, droger, afwasmachine). Misschien zelfs wel met automatische last-afschakeling (bijvoorbeeld warmtepomp of wasmachine uit als de oven of kookplaat aan staat)...maxtrash schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 09:23:
nog even over warmtepompen ter ondersteuning van je gastgestookte HR-ketel. Ik zie dat Daikin ook iets in het assortiment heeft met dergelijke mogelijkheden:
http://www.daikin.nl/products/altherma/default.jsp
Dit kan ook weer uitgebreid worden met een "Solarkit" . Interessante ontwikkelingen.
In een nieuwbouw huis hoeft er eigenlijk geen gas meer aangelegd te worden, verwarmen op elektra is nu al zuiniger en dat wordt alleen maar versterkt als het gas opraakt.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Kalk kan volgens mij echt geen issue zijn, dat ontstaat pas als er lokaal water aan de kook raakt. (Bij een verwarmingselement in een wasmachine bijvoorbeeld, dat warmer wordt dan 100 graden.) Bij een zonneboiler is dat niet aan de orde, dus IMHO ontstaat er alleen aanslag zoals die in elke waterleiding te vinden is. Daarnaast zijn boilers behandeld tegen aanslagontwikkeling. (Bij onze zit ook een anode die beschermt tegen oxidatie)Speksteenkachel schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 21:50:
Bij deze toch nog een vraag over het instellen van de temperatuur van een zonneboiler.
Op een ander forum kwam ik onderstaande stelling tegen, volgens mij heeft die persoon het bij het juiste eind.
"Zoals ik reeds eerder heb vermeld is een temp van boven de 70° niet nodig,zeker niet in de zomer.
De boiler wordt toch bijna dagelijks opgewarmd door de zon. In het tussenseizoen (vanaf oktober) zal je niet veel meer boven de 70° gaan.
Bij mij wordt de bijverwarming in de zomer gewoon uitgeschakeld.
Na een drie tal dagen zonder zon (zwaar bewolkt) in de zomer moet de bijverwarming bijspringen.
Liever de temp wat lager houden om kalkaanslag te vermijden dan later een kost te hebben ten gevolge van de kalkaanslag ."
Komt nog bij dat de circulatiepomp niet meer hoeft rond te pompen als de temperatuur van 70' is bereikt.
Bij 70 graden zit je heel dicht tegen het omslagpunt van 65 graden aan waar de ketel bij zal springen. Omdat je de boiler niet eerst geheel op 70 graden leegtapt, voordat er koud water in stroomt, zal de temperatuur bij waterverbruik, direct gaan dalen. Dus in de avond zal je al heel snel gaan bijstoken. Daarom is een hogere temperatuur toch echt aan te bevelen.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Beetje boude uitspraak. De praktijk wijst naar aanmerkelijk lagere temperaturen waar het al optreedt met alle overlast (die veelal niet gering is) vandien.Mistraller schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 12:15:
[...]
Kalk kan volgens mij echt geen issue zijn, dat ontstaat pas als er lokaal water aan de kook raakt. .......
Feit is wel dat de meeste waterleidingbedrijven in geval van nogal hard grondwater onthardingsinstallaties hebben waardoor die kalk al tot een minimum is gereduceerd.
Paktijkvoorbeeldje:
Wij hadden zelf een meer dan 25 jaar oude huurgeiser die echt stikvol met ketelsteen zat. En dat merkten we, elke week minstens het dan bijna verstopte kraanzeefje schoonmaken.
Het moet allemaal afkomstig zijn van vóór die onthardingsinstallatie, want na het (na veel aandringen van onze kant) vernieuwen van die geiser was het over en merken we nauwelijks meer iets van kalk.
Maar hoe dan ook, het warmwatercircuit bevatte nooit temperaturen die ook maar in de buurt kwamen van die 100°C.
Wij hebben een FLAM kachel die gestookt kan worden met zowat alles:sander817 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 13:06:
zijn er mensen hier met pelletkachels?
- Hout
- Bruinkook
- Steenkool
- Mais
- Pellets
In de sig staat een link naar "energiebesparen in gennep" maar de site daarachter werkt niet. Wat is dat voor site?sander817 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 13:06:
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Nu ben ik sinds half december 2008 het gasverbruik aan het bijhouden. Dit ben ik gaan doen om dus het verschil in gasverbruik inzichtelijk te krijgen tussen voor en na de kunststofkozijnen.
Nu is mijn vraag;
hoe vergelijk ik mijn verbruik met behulp van graaddagen want ik snap de formule niet. Althans ik kom er niet uit hoe ik nu de getallen toe moet passen en deze kan verwerken in Excel.
Is er toevallig iemand die een voorbeeldje heeft of mij uit kan leggen hoe ik dit kan verwerken in Excel?
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Je hebt vier factoren:Freemann schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 15:56:
...
Nu is mijn vraag;
hoe vergelijk ik mijn verbruik met behulp van graaddagen want ik snap de formule niet. Althans ik kom er niet uit hoe ik nu de getallen toe moet passen en deze kan verwerken in Excel.
Is er toevallig iemand die een voorbeeldje heeft of mij uit kan leggen hoe ik dit kan verwerken in Excel?
y: je gasverbruik per tijdseenheid, totaal
x: aantal graaddagen per zelfde tijdseenheid
a: 'weersonafhankelijk' verbruik van gas (warm water, koken) per zelfde tijdseenheid
b: een factor die afhankelijk is van je huis en gedrag. Lage b geeft lagere stookkosten.
Graaddagen bereken je heel eenvoudig door per dag de gemiddelde temperatuur van 18 af te trekken.
y = a + bx
Als het dus buiten 18 graden is heb je een gasverbruik van a m3 per dag. Als het buiten 0 graden is dan heb je een gasverbruik van a +b*18 kuub per dag.
Simpel voorbeeld:
Als je weet dat je in dec 2008 270 kuub gas hebt verbruikt, en je weet dat je voor warm water en koken ongeveer 0,7 kuub per dag verbruikt, kan je met behulp van het aantal berekende graaddagen (stel 450) voor de hele maand de factor b bepalen:
270 = 0,7*31 + b*450 en dat geeft b = 0,55
Nu kan je per maand b gaan vergelijken, zonder je af te hoeven vragen wat de invloed van het weer is geweest. Je kan zelfs op basis van deze b een redelijke voorspelling doen van je jaargebruik, uitgaande van 3000 graaddagen per jaar (volgt ongeveer uit langjarige gemiddelden KNMI):
y = 0,7 * 365 + b * 3000 geeft y = 1900 kuub
Hoop dat dit je het duidelijker maakt?
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
mijn siteje over mijn pogingen de veel te hoge energierekening omlaag te halenCanonG1 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 15:21:
[...]
In de sig staat een link naar "energiebesparen in gennep" maar de site daarachter werkt niet. Wat is dat voor site?
hij werkt hier normaal, zover ik zie
[ Voor 5% gewijzigd door sander817 op 21-01-2009 16:31 ]
http://www.pluimers.be/pdf/na-isolatie_spouwmuren.pdf
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Alle kalk en mineralen afzettingen ontstaan bij verdamping.Techneut schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 14:01:
[...]
Beetje boude uitspraak. De praktijk wijst naar aanmerkelijk lagere temperaturen waar het al optreedt met alle overlast (die veelal niet gering is) vandien.
Feit is wel dat de meeste waterleidingbedrijven in geval van nogal hard grondwater onthardingsinstallaties hebben waardoor die kalk al tot een minimum is gereduceerd.
Paktijkvoorbeeldje:
Wij hadden zelf een meer dan 25 jaar oude huurgeiser die echt stikvol met ketelsteen zat. En dat merkten we, elke week minstens het dan bijna verstopte kraanzeefje schoonmaken.
Het moet allemaal afkomstig zijn van vóór die onthardingsinstallatie, want na het (na veel aandringen van onze kant) vernieuwen van die geiser was het over en merken we nauwelijks meer iets van kalk.
Maar hoe dan ook, het warmwatercircuit bevatte nooit temperaturen die ook maar in de buurt kwamen van die 100°C.
het circuit zelf is inderdaad geen 100 graden, maar vergeet niet dat aan het oppervlak van je verhittingsunit, zeer lokaal wél temperaturen van 100 graden ontstaan, mer zeer lokaal dus eventjes water in gasvorm (=verdamping), en dus afzettingen. Anders zou toch je hele wasmachine, vaatwasser, etc wel voorzien zijn van een laagje kalk, in de praktijk zit de kalk echt alleen maar op de verwarmingselementen. En daarom zit in je waterkoker de kalk wel op meerdere plaatsen, (maar nog altijd het meeste op het verwarmingselement
De kalk die je ziet op andere oppervlakken buiten je leidingcircuit worden juist weer door verdamping aan de lucht veroorzaakt. Dit gaat het beste op plekken die veelvuldig nat worden en weer drogen, dus juist dat zeefje. Het water (uitsluitend het water) verdampt, de kalk blijft achter en slaat neer. Zie ook je putjes, tegeltjes, etc.
In een gesloten circuit kan echter normaliter geen water zomaar verdampen, als er geen kookpunt bereikt wordt! En dus blijft in dat geval het mineraal opgelost in het water.
---------------
Wat voor een optie is dat dan? Ikzelf heb een 32" braviaIrby schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 09:26:
Gisteren weer 110W aan besparing gerealiseerd: de helderheid van m'n monitor (19 inc) en tv (40 inch sony bravia lcd) aangepast. Blijkt mijn tv een "verlichtings"-optie te hebben. Als ik die uitzet, en ik zie het verschil echt niet, verbruikt de tv 100W minder! Ik geloofde m'n Conrad metertje niet, dus ik heb de tv een keer of 4-5 van instellingen veranderd
I don't have a solution; but I do admire the problem.
Hier de Pure Siesta in bedrijf gesteld als energie-zuinig wekker/radio!Irby schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 09:26:
Gisteren weer 110W aan besparing gerealiseerd: de helderheid van m'n monitor (19 inc) en tv (40 inch sony bravia lcd) aangepast. Blijkt mijn tv een "verlichtings"-optie te hebben. Als ik die uitzet, en ik zie het verschil echt niet, verbruikt de tv 100W minder! Ik geloofde m'n Conrad metertje niet, dus ik heb de tv een keer of 4-5 van instellingen veranderd
leuke gadgets:
- dimbaar display (automatisch a.d.h.v. omgevingslicht);
- helder geluid uit de speaker;
- DAB en FM-zenders komen zonder ruis/brom binnen;
- klein/compact;
- weinig verbruik (ca. 1 Watt)
te weinig om te kunnen meten in elk geval
;
[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 21-01-2009 18:17 ]
Verwijderd
vroeger niet, maar nu is nu, en nu zit er keramiek in.
alleen de oude luigjes van 20 jaar geleden had er last van.
ook fossiele boilers hebben last van kalk, noem dat dan ook.
het is tav zonneboiler hopeloos history en je brengt mensen eerder aan het twijfelen,
over iets wat niet meer bestaat.
en,
natuurlijk moet die temperatuur zo hoog mogelijk, 98c het liefst,
de afmixing zorg dan dat een 200 liter boiler wel 500liter warm tapwater kan afgeven.
en,
als de zonneboiler 2 uur bezig is,
en op 70+c is gekomen, heb je 80Wh stroom verbruikt,
het zou wel erg dom zijn hem niet door te laten draaien.
van 80Wh energie een uur douchen, kun je gevoegelijk shaken op gas.
gas ... wat natuurlijk helemaal uit moet 8 maanden lang, het liefst.
lekker douchen kan een m3 gas kosten,
in 1 m3 gas zit 8kwh energie.
waarom zou je 8000Watt fossiel aanwenden voor de douche,
terwijl je ook, 0,08Watt duurzame warmte wattjes kan gebruiken, voor hetzelfde.
de big-oil marketing werkt op volle toeren,
dat is duidelijk, duurzaam is eng en je wenst het ziektes toe die er niet zijn,
"het is tenslotte jouw energie"
"groen en vast" is helaas enkel de zonneboiler warmtepomp isolatie en pv, de rest is een hopeloos rokende puinhoop, met erg volatile prijsjes.
[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2009 18:56 ]
Hier een Hema wekker van 9 Euro en een verbruik van 1.3 WattNielsTn schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 18:14:
[...]
Hier de Pure Siesta in bedrijf gesteld als energie-zuinig wekker/radio!
• weinig verbruik (ca. 1 Watt)te weinig om te kunnen meten in elk geval
;
....maar zonder radio-functie..AlterEgo schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 18:57:
[...]
Hier een Hema wekker van 9 Euro en een verbruik van 1.3 Watt
@Eric: da's bij jullie zowiezo onmogelijk met een vette UPS ertussen....Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 19:26:
hippe extra functie : wakker worden als de stroom is uitgevallen
en hier kan ik het me de komende weken veroorloven om uit te slapen
Verwijderd
http://www.nu.nl/economie...g-over-rwe-aan-kroes.html
(snel huilend naar moeder)
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2009 19:32 ]
Verwijderd
gas is een nette 3m3 per dag,
inclusief douchen en hotfills.(was en afwas)
een zuinige zon-cv doet zijn werk, in gas en stroom.
in december kwam ik 100m3 lager uit,
op dit moment is dat verschil niet zo groot meer, zonder de zon,
geraamd kom ik dan uit op 63 m3 minder als het zo blijft als nu.
theoretisch zou dat uit het losse polsje toch ~40m3 door de zon uitgespaard zijn.
al zou ik er 25% naast zitten, in de folder staat 5% minder gas op de cv,
dat klopt dus niet, het kan fors veel meer zijn, icm goede isolatie.
Verwijderd
vanaf minuut 12 (45 minuten resttijd)
Zie link , op dit forum zoeken naar pelletsander817 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 13:06:
http://www.bondbeterleefm...y=1219049017&first=&last=
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Dus zeg 1000m3 gas (+/- €700) besparen en 200kWh elektra (+/- €45) er ook nog 'gratis' bijkrijgen?
Of is dit te simpel gedacht
Ik vermoed van wel. Mits je een modulerende thermostaat hebt die dus verteld dat ook de pomp ( grootste verbruiker ) minder hard moet werken.Mars Warrior schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 20:39:
Weer hier iemand of je mag stellen dat als mijn gasverbruik met 50% zou dalen, dit dan betekent dat de kachel ook 50% minder stroom zal gaan trekken?
Dus zeg 1000m3 gas (+/- €700) besparen en 200kWh elektra (+/- €45) er ook nog 'gratis' bijkrijgen?
Of is dit te simpel gedacht
Verwijderd
van die besparing kan je in ieder geval een andere zuinigere cv pomp kopen.(20watt)
uiteindelijk haal je het dan wel.
Er zijn (nog) maar weinig ketels met een modulerende pomp. Volgens mij alleen recentere modellen. Modulerende brander bestaat al wel jaren.flitspaal.nl schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 20:49:
[...]
Ik vermoed van wel. Mits je een modulerende thermostaat hebt die dus verteld dat ook de pomp ( grootste verbruiker ) minder hard moet werken.
Die pomp zelf kan ook een stuk zuiniger. Die krengen zijn redelijk universeel en een beetje tweaker moet deze, de alpha 2, toch zo ingebouwd hebbenflitspaal.nl schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 20:49:
[...]
Ik vermoed van wel. Mits je een modulerende thermostaat hebt die dus verteld dat ook de pomp ( grootste verbruiker ) minder hard moet werken.
A'dam PVOutput
Verwijderd
maar ook de uper20 is al erg oke, lekker stil, lekker zuinig, en toch een goede doorvoer.Europomp schat dat per jaar 44 miljard kWh bespaard zou kunnen worden indien alle D-label pompen in Europa vervangen zouden worden een een energiezuinige A-label pomp. Dit is gelijk aan de energie die wordt geproduceerd door vijf kerncentrales
energiekosten vermijden, of energieverbruik vermijden is ook duurzaam,
het vermijd vraag en de reden voor vieze centrales.
je kan dit gewoon laten doen bij de jaarlijkse servicebeurt.(zomers bijvoorbeeld als je cv stilstaat)
het "niet" doen is waarschijnlijk duurder.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2009 21:07 ]
Mijn installateur vertelde dat de nefit HR toestellen al een tijdje met modulerende pomp zijn uitgerust.IJsbeer schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 20:59:
[...]
Er zijn (nog) maar weinig ketels met een modulerende pomp. Volgens mij alleen recentere modellen. Modulerende brander bestaat al wel jaren.
---------------
Verwijderd
maar let wel op dat er voldoende doorvoer is.
(alle radiatoren vol open en allemaal warm worden)
Klopt. Nefit, onderdeel van Bosch, wordt (volgens mij) als 'test' gebruikt voor innovatieviteiten die ze samen ontwikkellen. De nieuwe ketels van Bosch (die in feb komen) hebben ook 'plots' een modulerende pomp.Mistraller schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 21:06:
[...]
Mijn installateur vertelde dat de nefit HR toestellen al een tijdje met modulerende pomp zijn uitgerust.
Precies, dat handmatige zou je dus liever niet willen, want het mooiste zou zijn als de ketel zelf zou regelen dat de stroomsnelheid optimaal is, passende bij het gebruik. (zodat het optimum tussen temp uitgaand en temp inkomend water bereikt wordt, en de HR ketel het hoogste rendement bereikt.)Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 21:09:
sommige pompen zijn ook instelbaar, gewoon een brug verstellen onder het klepje,
maar let wel op dat er voldoende doorvoer is.
(alle radiatoren vol open en allemaal warm worden)
---------------
Ik heb mijn nieuwe televisie trouwens ook op de ECO stand gezet. Qua kleuren en beeld ziet het er perfect uit.Ik moet de kWh meter er nog een keer tussen plaatsen. Kijken of het wat bespaard.
[ Voor 34% gewijzigd door mkleinman op 21-01-2009 21:25 ]
Verwijderd
tussen natuurlijk en dynamic/cinema zit bij mij 22 watt verschil.
Mijn Nefit uit 2005 heeft een UPER15-60 modulerende pomp.IJsbeer schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 21:18:
[...]
Klopt. Nefit, onderdeel van Bosch, wordt (volgens mij) als 'test' gebruikt voor innovatieviteiten die ze samen ontwikkellen. De nieuwe ketels van Bosch (die in feb komen) hebben ook 'plots' een modulerende pomp.
Volgens mij pakt de huidige pomp (WILO meen ik) iets van 90-120W. Dan is 20W wel een heel groot verschil.Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 20:59:
/hint : als je je gasverbruik 50% laat dalen, kom je er vanzelf achter.
van die besparing kan je in ieder geval een andere zuinigere cv pomp kopen.(20watt)
uiteindelijk haal je het dan wel.
Maar zo'n GRUNDFOS Alpha 2 kost ook weer tegen de €300, een aardige investering dus voor een ketel van 17jr oud, terwijl een nieuwe ketel als bijv. een Remeha Avanta dacht ik zo'n €900 is excl. installatiekosten...
Lijkt me dus voorlopig even een gevalletje overkill
Ik was dat document al eerder tegengekomen, maar dan via de nederlandse versie van pluimers (.nl dus). Half februari wordt onze muur al door een bedrijf nagekeken dat PS Parels gebruikt. Pluimers levert zowel PS Parels als PUR, dus heb ook maar ff om info gevraagd wat hun voorkeur is in welke gevallen...styno schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 16:31:
De volgende link gaat niet zozeer over duurzame energie maar over een (voor zover mijn eerste indruk) gedegen theoretisch en praktijk onderzoek naar het isoleren van bestaande spouwmuren. Korte samenvatting: Een lege spouw muur isoleert eigenlijk nauwelijks en na-isoleren kan eigenlijk altijd, zeker wanneer dit met PUR gebeurt.
http://www.pluimers.be/pdf/na-isolatie_spouwmuren.pdf
Ben benieuwd waar die bedrijven mee komen qua mogelijkheden en mogelijke besparing...
Overigens wel leuk om te zien als je wat doorrekent dat door isolatie je tapwater aandeel in het totaal aantal m3 gas leuk toeneemt, en daarmee dus ook het aandeel van een zonneboiler
Podcast (MP3) hier te downloaden.
Commentaar is welkom, volgende week mag ik weer
sjit, zo eentje wou ik nu net kopen, maar ik begrijp dus dat je die dus nooit terug verdient? Moet ik die niet hebben.Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 18:57:
mijn wekker heeft geen stekker
(de terugverdientijd is dus erg hoog?)
* SpiceWorm heeft zich er vandaag toevallig ook over verbaasd dat de pomp in de CV ketel 2 standen kent, 70 watt of 90 watt. En vroeg zich, als een echte tweaker beaamd, af of die niet vervangen kon worden. En welja, het antwoord kwam op got.
Met de uitgebreide besturing kan hij ook nog moduleren. En die wilo, gebruikt als het goed is 20 watt of niet?flitspaal.nl schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 21:24:
Mijn zonneboiler heeft een verstelbare ( 3 standen ) WILO pomp voor het collector circuit. Deze staat inmiddels ingesteld op de laagste stand.
Leuk gedaan! Volgens mij ook goed te volgen en toegankelijk voor de leek, niet te hoge informatie dichtheid etc. Belangrijk, want er zijn zo ontzettend veel dogma's ontremd zonnestroom.CanonG1 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 23:02:
Commentaar is welkom, volgende week mag ik weer
Misschien is het wel interessant om te vermelden dat je met een PV installatie pak-em-beet de komende 30 (40?) jaar stroom-in-het-voren koopt met een investering in zonnepanelen. En stroom die onafhankelijk is van de elektriciteitsprijs (dus olieprijs).
Maria's CDA vrindjes Hessels, van Geel, en Verhagen zitten echter maar wat te soppen van dat Duitse Nuklearwunder wat Nederland de "zegeningen" van de atoompolitiestaat zal komen brengen.Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 19:32:
hoe je een jachtgeweer aan de trekker optilt met je wijsvinger
http://www.nu.nl/economie...g-over-rwe-aan-kroes.html
(snel huilend naar moeder)
Dat bezoekje was dus waarschijnlijk gewoon voor de bühne. Groetjes van (ook zelfde partij) balkje...
Waarschijnlijk maakt de VVD (Neelie's stulpje) zich alweer op voor de volgende blauw-groene coalitie met het CDA...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Het staat in elk geval in de handleiding. Volgens mij was het 30W laagste stand, 50W middenste stand ( default ) 70W hoogste stand.SpiceWorm schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 23:09:
[...]
Met de uitgebreide besturing kan hij ook nog moduleren. En die wilo, gebruikt als het goed is 20 watt of niet?
Maar dat weet ik niet zeker, zou ik de handleiding er vanavond op na moeten slaan.
Mijn wekkerradio gebruikt 2 W, ik heb er nu al een week een meter tussen zitten en hij staat op 0.300 kwh, niet echt iets om wakker voor te liggen dus. Een wekker vind ik trouwens ook geen sluipverbruik.SpiceWorm schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 23:08:
[...]
sjit, zo eentje wou ik nu net kopen, maar ik begrijp dus dat je die dus nooit terug verdient? Moet ik die niet hebben.
* SpiceWorm heeft zich er vandaag toevallig ook over verbaasd dat de pomp in de CV ketel 2 standen kent, 70 watt of 90 watt. En vroeg zich, als een echte tweaker beaamd, af of die niet vervangen kon worden. En welja, het antwoord kwam op got.
Op de fiets vervuil je niets!
Precies. Toen ik deze kans kreeg om zonnestroom en zo te promoten via dit ongebruikelijke kanaal greep ik die met beide handen aan. Mensen die op mijn website komen zullen dat waarschijnlijk toch al uit een soort 'begin-interesse' doen, terwijl ik nu misschien een compleet nieuwe doelgroep bereik.SpiceWorm schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 00:40:
Leuk gedaan! Volgens mij ook goed te volgen en toegankelijk voor de leek, niet te hoge informatie dichtheid etc. Belangrijk, want er zijn zo ontzettend veel dogma's ontremd zonnestroom.
Dat wil ik volgende week gaan doen. Ik ben deze week ook vergeten mijn website te pluggen, stomMisschien is het wel interessant om te vermelden dat je met een PV installatie pak-em-beet de komende 30 (40?) jaar stroom-in-het-voren koopt met een investering in zonnepanelen. En stroom die onafhankelijk is van de elektriciteitsprijs (dus olieprijs).
Dat is ongeveer 20kWh op jaarbasis, ofwel ruim 2% van ons jaarverbruik. Dat vind ik een beetje veel om een paar lichtgevende cijfertjes te laten zien. Het kost ongeveer € 5 per jaar, zo kost je wekker van € 10 na 5 jaar ineens € 35 - prijsstijgingen niet meegerekend. En hoeveel wekkers zijn er in Nederland x 2W?QuestionMarc schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 08:17:
Mijn wekkerradio gebruikt 2 W,
Ik ben gek op woordspelingenniet echt iets om wakker voor te liggen dus.
Dat is een goeie... wat is de precieze definitie van sluipverbruik? Ik zou zeggen dat er ruwweg twee mogelijkheden zijn:Een wekker vind ik trouwens ook geen sluipverbruik.
- Het is onnodig stroomverbruik wat optreedt als de eigenaar denkt dat een apparaat uit is.
- Het is onnodig stroomverbruik wat optreedt zonder dat de gemiddelde eigenaar van het apparaat het door heeft.
Volgens de eerste definitie zou een wekker geen sluipverbruik hebben, volgens de tweede wel.
[ Voor 33% gewijzigd door JeroenH op 22-01-2009 08:47 ]
Wat ik hoorde was ik wat minder blij mee. SunSystems / TecSolar staat op een voorlopige lijst. Met maximaal 314 euro subsidie voor een paneel op dit moment.
Gesteld ik zou NU toekenning krijgen dan zou ik slechts 628 euro krijgen. Echter wanneer het systeem getest wordt ( en dat wordt hij ) en hij komt op de volledige lijst dan krijg ik NIET het extra bedrag na gestort.
Dat scheelt even dik 1000 euro
Ik word overigens vandaag nog teruggebeld door een adviseur van SenterNovem rond deze kwestie.
Nadeel van deze certificatie is dat het een 'systeem-test' is, dus moet, in jou geval, een test zijn met 2 panelen en 300l vat. Wat nu als Sunsystems laat testen met 2 panelen en 500l? Dan mag je je geld weer afstaan?
Als sunsystems laat testen met 2x24 buizen en een 500l boiler dan vis ik achter het net. Ik weet dan niet of de NEN 12975 test blijft staan ( 314 euro per paneel ) of niet.IJsbeer schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 09:01:
Dat zou raar zijn! Benieuwd hoe dit afloopt!
Nadeel van deze certificatie is dat het een 'systeem-test' is, dus moet, in jou geval, een test zijn met 2 panelen en 300l vat. Wat nu als Sunsystems laat testen met 2 panelen en 500l? Dan mag je je geld weer afstaan?
Da's een goede vraag idd.
De optie heette ook echt "verlichting". Het zat in hetzelfde menu als contrast en kleuren. Zodra m'n UPC-box, home cinemaset en tv aanstonden was het verbruik 306W, na aanpassing 199W. Ik heb het getest met een random uitzending op pauze te zetten, zodat er geen wisselend stroomverbruik was door lichte/donkere beelden. Overigens zit die mediabox achter een schakelaar: als alles uitstaat meet ik een verbruik van 32W. Het enige nadeel van de schakelaar (stekkerschakelaar, geen wit opzetding met oranje schakelaar) is dat ik wel 20 (!) seconden moet wachten voordat m'n mediabox kan worden aangezet
[...]
Wat voor een optie is dat dan? Ikzelf heb een 32" bravia
Mijn monitor verbruikte zo'n 40W, na aanpassing van de Brightness naar 55% 29W. Je ziet inderdaad dat het wit wat minder wit is, maar persoonlijk vind ik dat zelfs wat prettiger. Ik kon het sowieso naar 80% oid zetten zonder dat ik merkbaar verschil zag.
Over de wekker-discussie: ik heb een wekker die gewoon op een oplaadbare AA-batterij werkt, als we het toch over sluipverbruik hebben
11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric
Verwijderd
Sunsytems adverteerd ophun website met een een subsidie aanbieding waarmee je wel ruimt 2000 euroflitspaal.nl schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 08:49:
Ik heb SenterNovem gebeld om te vragen naar mijn subsidie aanvraag. Die is inmiddels binnen en ik krijg ergens uiterlijk half maart bericht.
Wat ik hoorde was ik wat minder blij mee. SunSystems / TecSolar staat op een voorlopige lijst. Met maximaal 314 euro subsidie voor een paneel op dit moment.
Gesteld ik zou NU toekenning krijgen dan zou ik slechts 628 euro krijgen. Echter wanneer het systeem getest wordt ( en dat wordt hij ) en hij komt op de volledige lijst dan krijg ik NIET het extra bedrag na gestort.
Dat scheelt even dik 1000 euro.
Ik word overigens vandaag nog teruggebeld door een adviseur van SenterNovem rond deze kwestie.
subsidie krijgt, dat klopt dan dus niet ???
heb je je bevindingen van SenterNovem al doorgegeven aan Johan ?
Die subsidie aanbieding geldt voor 3 of meer panelen ( >6m2 ). Ik heb er maar 2 op mijn dak. En ben ook niet voornemens om er nog 1 bij te plaatsen.Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 09:50:
[...]
Sunsytems adverteerd ophun website met een een subsidie aanbieding waarmee je wel ruimt 2000 euro
subsidie krijgt, dat klopt dan dus niet ???
heb je je bevindingen van SenterNovem al doorgegeven aan Johan ?
Ik ben er nu met Johan mee over aan het mailen.
Dat laatste niet mee eens, want zeker bij een beetje installatie heb je altijd stroom tijdelijk over en die moet het net op (ga niet met accu's zitten rotzooien, dat geeft heden ten dage nog veel te veel verliezen). Bij salderen (wettelijk verplicht) voed je in voor zelfde all-in prijs als wat je voor elektra betaalt (op dat tarief, maakt niet uit bij enkeltarief, wel bij dubbel tarief). Elektraprijs hangt af van gasprijs, die is gekoppeld aan olieprijs. Olieprijs lager >>> invoedingsprijs ("marktwaarde") wordt lager, en andersom. Tenzij de koppeling olie-gas-elektra(-stadswarmte...) wordt losgelaten, wat onwaarschijnlijk is, want dan loopt Bos bakken met geld mis...SpiceWorm schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 00:40:
[...]
Leuk gedaan! Volgens mij ook goed te volgen en toegankelijk voor de leek, niet te hoge informatie dichtheid etc. Belangrijk, want er zijn zo ontzettend veel dogma's ontremd zonnestroom.
Misschien is het wel interessant om te vermelden dat je met een PV installatie pak-em-beet de komende 30 (40?) jaar stroom-in-het-voren koopt met een investering in zonnepanelen. En stroom die onafhankelijk is van de elektriciteitsprijs (dus olieprijs).
Overigens is mijn elektraprijs bij Greenchoice nu al 24,1 cent. Salderingswaarde (meer energiebelasting dan "leveringsprijs"...). Per 1 juli mogelijk lager, als tenminste de "belofte" van daling olie/gas/elektraprijs waargemaakt wordt. Kristallen bollen werk.
Waar je wel zeker van bent is dat je het zelf opwekt, waarschijnlijk als gevolg daarvan sowieso al bewuster leeft of gaat leven (wat het meeste geld en milieubelasting scheelt), en dat gemiddeld genomen de elektraprijzen wel door zullen stijgen, met hoogstens een plateau'tje of klein dipje voor zo lang als het duurt. Tenzij er een gigantische recessie komt, maar dan moeten we het echt over hele andere zaken gaan hebben dan over de waarde van de kWh prijs... Ben benieuwd wat de "status" van netgekoppelde zonnepanelen in zo'n situatie zou worden.
Die 314 euro blijft staan, ben ik wel vrij zeker van. Je kan een systeem kopen en dus subsidie aanvragen wat valt in één van de 3 categorieën (<6m2 met systeemtest (200€/GJ), <6m2 zonder systeemtest (0,7GJ per m2 en 200€ GJ), en > 6m2 (180€/GJ).flitspaal.nl schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 09:05:
Als sunsystems laat testen met 2x24 buizen en een 500l boiler dan vis ik achter het net. Ik weet dan niet of de NEN 12975 test blijft staan ( 314 euro per paneel ) of niet.
Da's een goede vraag idd.
Dit is ook de enige reden dat ik wil gaan voor 3x24, eigenlijk een te groot systeem voor het gebruik. Echter in de toekomst zou je de overschotten in de zomer in een phase change materiaal op kunnen slaan, waardoor je wel gehele opbrengst gebruikt.
Maar ook zonder dat zout levert het 3e paneel nog wat op: dat paneel extra verdiend zichzelf zich net binnen de levensduur terug (zonder subsidie), dus vandaar dat ik het nog wel vind kunnen.
Vwb een boiler: het is me op dit ogenblik niet duidelijk wat voor boiler nu nodig is voor èn tapwater èn cv verwarming. Ik dacht dat je dan 2 warmtewisselaars nodig hebt (1 voor collector, 1 voor cv verwarming), maar nu lees ik dus weer dat je dan een combiboiler nodig hebt?
Ben ut ff kwijt
Ik bedoelde meer dat wanneer je 70% van je eigen stroombehoefte opwekt, je voor 70% onafhankelijk bent van de olieprijs. Als de elektriciteitsprijs stijgt, 'raakt' die je maar voor 30%. En bij 100% eigen opwekking maakt de marktprijs niks meer uit. De prijs is dan enkel de afschrijving op je PV installatie / opwekking in kwh.
Of bedoel je dat je elke kwh die je niet gebruikt betaald krijgt, en daardoor alsnog 'betaald', als in, misgelopen inkomsten (welke weer afhankelijk zijn van de olieprijs)? Ik vind dat eerste wel een rustgevende gedachte, het tweede alweer minder
Nog even over jouw vragen over de pv installatie: (originele, voor vervanging BP)
De panelen zijn van het type BP3160S, met de volgende verdeling
10 panelen uit de bp fabriek uit indie: 162-164 wp (linkerhelft op de foto + een rechtsonder)
9 panelen uit de bp fabriek uit spanje: 152-154 wp (rechterhelft op de foto)
Verdeeld in twee strengen, een voor de rechter 9 panelen en een voor de linker 9 panelen.
Dat maakt 9x153wp + 10x163 wp = 1377+ 1630 =3007 wp.
Van de nieuwe panelen hebben we geen gegevens, ik ga er vanuit dat er minimaal gelijkwaardige panelen zijn geplaatst (en mono kristallijn ipv poly kristallijn).
Het lijkt me een soort reseller van SunSystems.Mars Warrior schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 11:05:
Kent iemand Sun Ray Spa's ? De tekst op deze pagina is nl identiek aan die van SunSystems, enkel de naam van het bedrijf is anders...
Als je ltv hebt kun je die gewoon aansluiten op de bovenste spiraal, daar hoeft je CV ketel helemaal niets van te weten te komen (de vloerverwarming heeft geheimhoudingsplicht). Echter moet je wel een goede regelaar hebben, die voorkomt dat je CV ketel via de vloerverwarming alsnog je boilervat gaat opwarmen.Vwb een boiler: het is me op dit ogenblik niet duidelijk wat voor boiler nu nodig is voor èn tapwater èn cv verwarming. Ik dacht dat je dan 2 warmtewisselaars nodig hebt (1 voor collector, 1 voor cv verwarming), maar nu lees ik dus weer dat je dan een combiboiler nodig hebt?
Dit topic is gesloten.