Duurzame energie deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 72.504 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 17:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Mistraller schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 13:57:
In de handleidigen staat dat de isolatie kortstondig 180 graden aan moet kunnen. (Omdat de pomp soms afgeschakeld staat, kan de vloeistof overgaan in damp, dus hoge temperaturen!)
Als ik het zo zie lijkt deze climaflex op het spul van de bouwmarkt en die kan geen 180 graden weerstaan. (Deze heb ik overigens ook om onze cv leidingen.)
Climaflex is niet bepaald te vergelijken met dat bouwmarkt spul: bij mij wordt de buitenkant van de isolatie een heel stuk warmer met bouwmarktisolatie...

Climaflex XT heeft een temp bereik van -45 tot +105 graden met een labda van 0,034. Dus niet geschikt voor wat jij wil. Denk dat je dan op Armaflex DuoSolar oid uitkomt, die heeft een veel groter temperatuurbereik van -50 tot +150/+175 graden (en prijs) :*)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 15:57
Hier zie ik trouwens wel een mooi voorbeeld van het aansluiten van het thermostatisch mengventiel:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hovem/Zonneboiler.jpg

Weliswaar voor de CV aangesloten, maar toch op een manier waar ik niet aan gedacht heb!

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

flitspaal.nl schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 14:09:
Ik ben nog steeds bezig om aan de hand van percentages en de uitstraling in de woning te bepalen waar ik het meeste winst kan halen met isoleren. Ik kom nu op het volgende staatje uit.

Percentages:

Vloer : 15% (195 m3 ) ( Uitstraling : 349W )
Dak : 30% (390 m3 ) ( Uitstraling :700W )
Gevel : 55% ( 715 m3 ) ( Uitstraling : 1301W )
Totaal ga je dus uit van 1300m3 gas per jaar?
Als ik extra zou isoleren dan zou ik kunnen besparen :

Dak : 280m3 ( extra 3.0 r toevoegen ) ( 4,3m3 per m2 )
Vloer : 117m3 ( extra 3.0 r toevoegen ) ( 2,7m3 per m2 )
HR++ glas achter : 75m3 ( van dubbel naar HR++ )

Totaal 472m3 gas besparing? Klinkt dat geloofwaardig? Zoja dan begin ik vandaag nog :P
...dan klinkt 36% besparing voor mij best realistisch. Ik neem aan dat je al spouwmuurisolatie oid hebt, omdat je het daar helemaal niet over hebt?

En waarom vind ik dat? Welnu, bij ons huis is laatst zo'n 44% voorgespiegeld met HR++ glas, spouwmuurisolatie en vlieringisolatie (vloerisolatie is NIET meegenomen): Van 1800m3 gas voor verwarming naar 1000m3.
Daarnaast gebruiken we nog een 300-400m3 voor warmwater en koken die grotendeels met een zonneboiler zou kunnen worden opgevangen.

En dan zouden wij dus gaan van totaal 2200m3 naar 1100m3: 50% eraf. Voorlopig klinkt dat nog als een droom, want dat is simpelweg met de huidige gasprijs bijna €800 per jaar besparing..

Investering die hiertegenover staat is ongeveer:
- Spouwmuurisolatie €1000
- Vlieringisolatie €150
- HR++ glas (incl. 7m2 glazen dakpanelen) €1100. Verwachtte subsidie €500.
- Zonneboiler €2000 (na subsidie)

Totaal, na subsidie €3750. Met €800 besparing is terugverdientijd 4,5jr _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 23:16
Mars Warrior schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 14:57:
Is er een subsidieregeling voor HR++ glas? * Rukapul vindt al die verschillende en tijdelijke subsidieregelingen maar een zooitje.

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 16-01-2009 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Rukapul schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 15:02:
[...]

Is er een subsidieregeling voor HR++ glas? * Rukapul vindt al die verschillende en tijdelijke subsidieregelingen maar een zooitje.
Alleen als je in Brabant woont en minimaal een tweetal zaken doet en minimaal €1000 investeert. Heb hem nu ff bij het HR++ glas gezet, maar had ook bij één van de andere dingen gekund.

Verder is het inderdaad flink zoeken, want elke gemeente doet wel wat per jaar. Soms een subsidie (die gestapeld mag worden met andere subsidies), danweer een lening met lage rente...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Mars Warrior schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 15:58:
[...]

Alleen als je in Brabant woont en minimaal een tweetal zaken doet en minimaal €1000 investeert. Heb hem nu ff bij het HR++ glas gezet, maar had ook bij één van de andere dingen gekund.

Verder is het inderdaad flink zoeken, want elke gemeente doet wel wat per jaar. Soms een subsidie (die gestapeld mag worden met andere subsidies), danweer een lening met lage rente...
Hmmz. Brabant klopt. Voor komend jaar zat ik eigenlijk te denken aan CV + vloerisolatie, maar 50% korting klinkt erg leuk in de oren, zeker wanneer ht ook zou gelden voor >40m2 HR++ wat fors op zou kunnen lopen. (Reden om het vooralsnog wat uit te stellen is dat ik de aluminiumkozijnen uit de jaren '70 mee wil vervangen terwijl die technisch gezien eigenlijk nog best wel in goede staat zijn maar vanuit duurzaam en comfort perspectief wat minder).

Ik ga binnenkort even op zoek naar de betreffende regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mars Warrior schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 14:57:
[...]

Totaal ga je dus uit van 1300m3 gas per jaar?
Klopt. 1300m3 voor het warmstoken van mijn huis. 1300 voor warmstoken, 200 / 250 voor warm water en koken.
...dan klinkt 36% besparing voor mij best realistisch. Ik neem aan dat je al spouwmuurisolatie oid hebt, omdat je het daar helemaal niet over hebt?
Ja de spouw is geisoleerd met steenwol. En daar kan ( helaas ) niets meer bij zonder zeer ingrijpende maatregelen
En waarom vind ik dat? Welnu, bij ons huis is laatst zo'n 44% voorgespiegeld met HR++ glas, spouwmuurisolatie en vlieringisolatie (vloerisolatie is NIET meegenomen): Van 1800m3 gas voor verwarming naar 1000m3.
Daarnaast gebruiken we nog een 300-400m3 voor warmwater en koken die grotendeels met een zonneboiler zou kunnen worden opgevangen.

En dan zouden wij dus gaan van totaal 2200m3 naar 1100m3: 50% eraf. Voorlopig klinkt dat nog als een droom, want dat is simpelweg met de huidige gasprijs bijna €800 per jaar besparing..

Investering die hiertegenover staat is ongeveer:
- Spouwmuurisolatie €1000
- Vlieringisolatie €150
- Zonneboiler €2000 (na subsidie)

Totaal, na subsidie €3750. Met €800 besparing is terugverdientijd 4,5jr _/-\o_
Wat weinig voor je vliering? Ik reken :

HR++ glas : 700 euro
Vloerisolatie : 350 euro
Dakisolatie + afwerken 750 a 1000 euro.

De vloer wordt geisoleerd met 2x6cm piepschuim en worden met de bovenliggende laag verlijmd, die zit goed vast.

Dakisolatie met steenwol en een dampwerende laag. En dat dan weer afwerken met gipsplaat. Vooral het houtwerk kost nogal wat.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Coops
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-01-2024
Helaas ;) woon ik in een oud (+100) pand in het centrum van Praag (Ja, das net even voorbij Duistsland 8) ). Isoleeren is dan ook een lastig iets, alle ramen zijn wel dubbel (met een ruimte van zo'n 20cm er tussen) maar het glas is allemaal erg dun en niet echt isoleerend als ik het heel positief omschrijf. De kozijnen allemaal hout en erg oud dus de simpelste voor van isoleeren (tocht voorkomen) hielp al heel erg veel.

Maar liever zou ik de kozijnen in hun geheel vervangen en er nieuwe beter sluitende versies in laten hangen. Iets anders dan hout mag niet omdat het een oud pand is (bla, bla, bla, locale wetgeving en zo) het moet dus hout zijn. Weet iemand of het mogenlijk en natuurlijk nuttig is om met houten kozijnen gebruik te maken van HR++ glas dan wel een andere enrgie besparende glas soort. In verband met gewicht van het glas het hangen van de kozijnen en natuurlijk de dikte van het glas.

Het gaat denk ik niet in 2009 gebeuren (vierde verdieping van een monumentaal pand) dus als alleen ik mijn kozijnen vernieuwen wil zal dat vast niet mogen. Ik denk ik dat ik het nog een jaartje uit moet zingen met alleen zo goed mogenlijk isoleeren, maar als het wel lukt dan wil ik het wel graag in een keer goed doen.

Andere vormen van isolatie zijn eigenlijk niet echt een optie de vloer beneden wordt verwarmt door mijn onder buren (lekker houden zo >:) ) Boven mijn hoofd heb ik op dit moment geen idee of het kan en mag veranderen, en als het allemaal kan en mag wat zo iets dan zou moeten kosten. Maar ik ga dat wel uit zoeken die jaar.
Ook staan voor als het niet meer zo koud is de verwarmingen op de lijst met mogenlijke verbeteringen... ik heb geen idee hoe zuinig of deze dingen zijn maar ik kan me niet aan het gevoel ont trekken dat ze erg goedkoop in aanschaf geweest moeten zijn en dus hoogst waarschijnlijk niet echt zuinig. (geen gas in het pand het was er te oud voor of zo iets, en als het er wel was dan had ik over al een oude gas kachel gehad en dat zijn nu ook niet echt energie vriendelijke apparaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:33
HR++ in hout is prima mogelijk, want dat hebben wij overal. Ook in ramen die open kunnen. En zo'n gek idee is het volgens mij niet, want hout is helemaal niet zo'n slechte isolator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

flitspaal.nl schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 16:48:
Wat weinig voor je vliering? Ik reken :

HR++ glas : 700 euro
Vloerisolatie : 350 euro
Dakisolatie + afwerken 750 a 1000 euro.

De vloer wordt geisoleerd met 2x6cm piepschuim en worden met de bovenliggende laag verlijmd, die zit goed vast.

Dakisolatie met steenwol en een dampwerende laag. En dat dan weer afwerken met gipsplaat. Vooral het houtwerk kost nogal wat.
De vliering is eenvoudig te verklaren: de vloer van de vliering wordt geisoleerd met 11cm glaswol. Dus ff wat vloerdelen loshalen, isolatie erin, en weer dichtmaken. Vliering zelf is onverwarmd!

Dus kosten enkel isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
QuestionMarc schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 14:50:
Hier zie ik trouwens wel een mooi voorbeeld van het aansluiten van het thermostatisch mengventiel:

[afbeelding]

Weliswaar voor de CV aangesloten, maar toch op een manier waar ik niet aan gedacht heb!
Ha je hebt de foto's eindelijk gevonden ;) Volgens mij had ik al een keer of 4 naar die site verwezen :)

Morgen ga ik eindelijk weer meters maken met mijn installatie! Het boilervat komt op z'n plek, en de doorvoeren naar binnen worden aangelegd.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Of het toevallig is weet ik niet maar op Zonstraal.net is men begonnen met een wiki over zonnepanelen en PV

http://www.zonstraal.be/wiki/Hoofdpagina

Update : Ik heb een voorzet gegeven op de wiki wat betreft zonneboilers

[ Voor 18% gewijzigd door mkleinman op 16-01-2009 20:30 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Intels kwartaalwinst is met 90 procent gekelderd, terwijl ook de omzet flink daalde. De Atom-cpu vormde het enige lichtpuntje voor het bedrijf: de omzet uit deze processor steeg wel. De chipgigant verwacht echter nog slechtere marktomstandigheden.

..tweakers..

bye bye,
de atom doet het hier erg goed, all-in vebruikt het systeem nu na 4 maanden 12,2 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@qsolar :

het maakt bij een qsolar niet uit welke collector je eraan hangt,
ook niet qua groote.
dat staat in de folder trouwens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

duurzaam : oftwel, langdurig, volhouden, duurzaam-lang, strategisch.
politicus : oftewel volksvertegenwoordiger, iemand die jij en mij aan het vertegenwoordigen is.

http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=6773

tsja, als het geen nuts voorziening meer is,
dan moeten we het maar zelf maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2009 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Mistraller schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 19:47:
[...]

Ha je hebt de foto's eindelijk gevonden ;) Volgens mij had ik al een keer of 4 naar die site verwezen :)

Morgen ga ik eindelijk weer meters maken met mijn installatie! Het boilervat komt op z'n plek, en de doorvoeren naar binnen worden aangelegd.
Die fotos heb ik wel eens bekeken, maar toen had ik mijn eigen set nog niet en dan valt zo'n ding niet op he :)

Overigens ben ik er nog niet in geslaagd om een thermometertje te vinden op het net...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

NielsTn schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 11:41:
Nee.... ik hoop dat 't Rijk deze lokale graaicultuur voor is, en desnoods de gelden maar inlijft :+
Alsjeblieft niet, zul je zien dat al het geld weer naar de randstad gaat.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoc
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-04 17:03

remoc

Q25SC380N

Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 20:10:
@qsolar :

ook niet qua groote.
In de handleiding van de qsolar (drukgevulde systeem, pagina 6 onderaan, 8A510805 Ivo QSolar 0508.pdf, van http://www.atagverwarming...=Installatievoorschriften ) staat :
"De ATAG Q-Solar werkt in combinatie met een ATAG SolarCollector. Het collectorcircuit is een volledig gescheiden gesloten circuit onder druk gevuld met een glycol/water-mengsel.De boiler draagt daarom de codering:N (Not vented) Het boilergedeelte is specifiek voor dit systeem gebouwd en is uitsluitend voor dat
systeem geschikt.
[...]
De pomp schakelt ook uit als het tapwater in de boiler in zijn geheel een temperatuur heeft bereikt van ca. 80°C. Hierdoor is er geen kans op oververhitting! "

In de handleiding van de qsolar (drukloze systeem, pagina 6 onderaan, 8A510804 INST VRSCHR QSOLAR NL.pdf, van http://www.atagverwarming...=Installatievoorschriften ) staat :
"De ATAG Q-Solar werkt in combinatie met een ATAG ZonLichtCollector. Het collectorcircuit is een volledig gescheiden drukloos gesloten circuit en werkt volgens het terugloopprincipe."

Deze informatie komt uit de installatie handleidingen. Voor beide qsolar systemen kan ik niet vinden dat daar een ander (niet-ATAG) type collector kan worden aangesloten.

Het is in de discussie over de qsolar wel van belang over welk type je het hebt.

Meten is weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoc
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-04 17:03

remoc

Q25SC380N

sander817 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 16:04:
[...]
ik ben al een paar maanden met sunsystems bezig, 3 collectoren + 400 ltr, maar daar heb ik nog nooit wat over gehoord. Heeft Johan je dat meegedeeld? Dan zal ik eens gaan mailen
Ik ben wel benieuwd naar wat Johan heeft gezegd hierover. Heb je al antwoord gehad ?

Meten is weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Speksteenkachel schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 21:05:
[...]

Alsjeblieft niet, zul je zien dat al het geld weer naar de randstad gaat.
Ach in Groningen is al min of meer besloten dat een deel van de opbrengsten geleend gaan worden aan Enexis, het netwerkbedrijf wat een afsplitsing is van Essent.
Hoe beter kun je duidelijk maken dat dat kennelijk leeggeplukt is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Over subsidie van de provincie Brabant

Zie de website Brabantbespaart.nl
Voor sommige gemeentes in NO Brabant is er ook nog het Vlagheide fonds
En na de verkoop van Essent zal er wel weer wat anders komen.
Die 500 EUR is alleen voor huiseigenaren, je moet minstens 2 dingen verbeteren, en minstens 1 ervan moet je pas doen na het aanvragen van de subsidie.
Aanvragen tot uiterlijk 30 nov 2009

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 22:15:
[...]

Die 500 EUR is alleen voor huiseigenaren, je moet minstens 2 dingen verbeteren, en minstens 1 ervan moet je pas doen na het aanvragen van de subsidie.
En voor Limburgers is ook een soort samenwerking/subsidie voorhanden : LINK

Gennep doet ook mee, maar WEDDEN dat de scholen hier niet op gewezen worden...
en voor eigenhuis-bezitters wordt zowiezo al daar niets ondersteund..... :(

[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 16-01-2009 23:06 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 20:10:
@qsolar :

ook niet qua groote.
@ eric-pvt In de folder kan ik dat niet vinden.
Heb jij toevallig wat meer info over jouw systeem, voornamelijk toegepaste apparatuur.

weet iemand of de ketel welke bij een qsolar systeem wordt geleverd
een andere ketel is dan standaard ketel ?
dit ivm extre regeling die de ketel moet doen voor verwarmen van de boiler, cv installatie en
cv installatie icm de boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

[...]

Dat heet op zijn oud-hollandsch: wipkip- en knipperlichtbeleid... :X

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

TD-er schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 21:44:
[...]

Ach in Groningen is al min of meer besloten dat een deel van de opbrengsten geleend gaan worden aan Enexis, het netwerkbedrijf wat een afsplitsing is van Essent.
Hoe beter kun je duidelijk maken dat dat kennelijk leeggeplukt is.
... wat retehard werd ontkend ("niets van waar", "onbewezen", "uit de lucht geplukt", "pers-hype", etc.) door ... een vrouwelijke bobo van de Provincie Brabant (ook Essent/Enexis gebied, en BAKKEN met geld aan de uitverkoop van de Essent holding aan viespeuk RWE verdienend) die op het symposium "slimme elektriciteitsnetten" in Nieuwspoort in duh haag (3 oktober) een vreselijk nietszeggend poeha verhaal stond op te hangen...

Energie = geld = macht = po-li-tiek

... zelfs op provinciaal niveau ...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

flitspaal.nl schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 08:44:
[...]

Je huisgenoten / vriendin / vrouw?

Bij het eerste wordt het wat lastiger, maar laat ze zien wat je kan besparen aan geld. Ik heb hier het afgelopen jaar bijna 500 euro op de stroomrekening bespaard.
Het lijkt ze weinig te kunnen schelen. :X
Bij vriendin / vrouw kan je hier wat makkelijker over discussieren. ( althans ik :) )
Had ik er maar één.. ;(
Update : Uit je verhaal krijg ik het gevoel dat je met een paar huisgenoten zit opgescheept :). Ik weet niet hoe jullie huis eruit ziet maar is het geen idee om elke kamer zijn eigen energiemeter te geven? En iedereen betaald dan zijn/haar eigen deel?
Weet niet, is wat ingewikkeld denk ik. Maar zal er eens over denken.
[...]

Onzin, als je Tonzon radiatorfolie neemt, dat plak je rechtstreeks achter de radiator, je ziet er niets van en er kan ook geen stofnest ontstaan
Daar moet ik eens naar kijken dan. :)
[...]

Dat verdien je zeker terug. Hierover staat een interessant artikel op www.milieucentraal.nl. En buiten de gasbesparing is het ook comfort verhoging.
En ik zie nu dat hier ook nog subsidie op mogelijk is. (woon in NB ;))
[...]

Ook onzin, je moet alleen ff zoeken, ik heb hier thuis twee stuks 50watt halogeen lampen vervangen ( GU10 ) vervangen voor 2x 7W philips spaarlampen ook met GU10 socket. Lichtopbrengst is ietsje minder maar de licht kleur die deze dingen geven is nagenoeg hetzelfde als met halogeen.

Daarnaast heb je ook ECO lampen, nog steeds gewoon gloeilampen maar met een verbeterd rendement. Dus 50W lichtopbrengst terwijl de lamp maar 34watt verstookt.

Bij mij in huis is bijna alles spaarlamp of ledlamp, zelfs in de gang, overloop, wc, douche, overal. Alleen op zolder heb ik nog een paar halogeen inbouwspots. Als ik daar een goede spaarlampvervanger voor vind dan gaan die ook meteen eruit.

Offtopic : Mocht iemand voor hele kleine halogeenlampjes ( weet type niet ) met glas eromheen spaarlamp of led vervangers weten dan houdt ik mij aanbevolen. Ik ben ze alleen nog niet tegengekomen.
GU10 hebben wij niet, wij hebben zo'n staafje van een centimeter of 12 iirc.

Maar dan nog zit je met al die gloeilampen. Een LED/spaar-lamp kopen is niet zo moeilijk, maar om er een te vinden met gloeilampkleurig licht..
[...]

Tja, dat is denk ik iets wat je snapt of niet. Beetje de vergelijking met een auto 24 uur per dag aan laten staan omdat je dan meteen weg kan rijden. Iedereen zal dan meteen zeggen dat dat verspilling is. En dan daaroverheen de opmerking maken "En die lamp daar aan laten staan. Dat is dan geen verspilling?"

Het is een bewust wordings proces. Het scheelt je niet alleen een heel hoop centen die je richting je energiemaatschappij stuurt maar bespaard ook het milieu voor toekomstige generaties. En ook dat hebben maar weinig mensen door. Die kijken niet verder dan hun neus lang is.
Ach, ze vinden iig zelf dat ze heel milieuvriendelijk en zuinig bezig zijn. Een aantal dingen doen ze ook wel goed (wasdroger de deur uit gedaan), maar al die gloeilampen, da's imho gewoon nergens voor nodig..
[...]

Ik vermoed dat een zonneboiler in jouw geval een te kleine winst gaat opleveren, die al bijna niet is te berekenen. In dat geval is energiebesparen een stuk beter.
We gebruiken wel best veel tapwater in de keuken (daar gaan echt wel tientallen liters doorheen schat ik.. zeker 30 of meer op een dag denk ik toch! valt weinig aan te doen overigens maar daar ga ik hier niet op in). En da's nu allemaal elektrisch. Maarja, te klein is te klein.

Die boiler zal wel een flinke slurper zijn, maar het is gewoon moeilijk er een alternatief voor te vinden in onze situatie. ;( Je zou haast zelf iets gaan knutselen.
[...]

Kijk eens naar RMClock. daarmee kan je je processor terugschakelen. ik gebruik het hier ook op m'n laptop. Dat scheelt behoorlijk wat in wattage.
Windows-tool, daar heb ik niet zoveel aan. :+ Maar mijn X2 4200+ loopt al bijna continue op 1Ghz dankzij Cool'n'Quiet.
Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 22:15:
[...]

Goede tip! Dubbelglas zou dan realistischer worden. Moet er wel een 2de maatregel bij. Ik weet zo niet of vloerisolatie kan, dakisolatie moet minimaal 35m² zijn (moet je dan niet een heel groot huis hebben? zo groot is onze vliering denk ik niet! maar ik zou het kunnen meten), gevelisolatie weet ik ook niet zeker, zonnecollector/zonnecel is niet zomaar "nagelvast" te plaatsen op een schuur denk ik, windmolen in een woonwijk jaja, warmtepomp?, houtkachel hebben we al.

"warmte terugwineenheid voor douchewater" klinkt wel als iets potentieel interessants. Ik vroeg me al veel eerder af of het niet zonde is, warm water het riool inpompen. Zou alleen niet weten hoe/wat/prijs.
CanonG1 schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 12:44:
Gisteren ben ik in contact gekomen met iemand van Pico Sol. Zij plaatsen kleinschalige autonome zonnestroominstallaties in ontwikkelingslanden.

[afbeelding]

Ze draaien volledig op vrijwilligers en giften, dus als je wat kunt missen en het doel steunt, maak dan wat geld over of bestel zo'n grappig zonnebloempje.
Bestelling geplaatst. :P

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@W3ird_N3rd: de LED lampen van merk Calex (hier eerder in topic voorbij gekomen) zijn erg prettig zo is mijn ervaring.
2 Watt, en in de vorm van de normale 'gloeilamp', in E12 en E24(?) fitting, rond de 8-9 euro p.st.

qua kleur/licht bevallen ze me zeer zeker !

En voor de boiler (electrisch, I suppose?):
een tijdschakelaar er tussen, die dat ding uitschakelt om (bv.) 22.00u, en om 7.00u weer inschakelt?

[ Voor 21% gewijzigd door NielsTn op 17-01-2009 03:47 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

NielsTn schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 03:46:
@W3ird_N3rd: de LED lampen van merk Calex (hier eerder in topic voorbij gekomen) zijn erg prettig zo is mijn ervaring.
2 Watt, en in de vorm van de normale 'gloeilamp', in E12 en E24(?) fitting, rond de 8-9 euro p.st.
E14 en E27 hopelijk! Maar zal ze eens opzoeken.

Ik heb er nu van srt-versand uit Duitsland, kosten maar €6 en werken prima maar zijn zelfs naar mijn mening blauwig. Nu kan mij persoonlijk dat niets schelen, maar ik kan helaas niet voor iedereen spreken. :+

een tijdschakelaar er tussen, die dat ding uitschakelt om (bv.) 22.00u, en om 7.00u weer inschakelt?
Check het tijdstip van deze post, dan begrijp je waarom dat geen zin heeft. :+ Krijg je dan trouwens geen Legionella? Ik las hier dacht ik iets dat daar zeker 48 uur overheen gaat maar weet het niet zeker..

Ik bedenk me dat voor die brabantbespaart subsidie de woonkamer èn 7m² in andere vertrekken misschien ook als 2 maatregelen kan tellen. Ook eens uitzoeken..

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 17-01-2009 04:10 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 11:59
Ik heb dezelfde ervaringen met de Calex led lampen. Het licht is behoorlijk wit, niet echt warm dus. De hoeveelheid licht is wel goed.
Ik heb een 2 watt E27 lamp en een 1,2 watt E14 kaarslamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mars Warrior schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 17:56:
[...]

De vliering is eenvoudig te verklaren: de vloer van de vliering wordt geisoleerd met 11cm glaswol. Dus ff wat vloerdelen loshalen, isolatie erin, en weer dichtmaken. Vliering zelf is onverwarmd!

Dus kosten enkel isolatie.
Dus tussen de balken gepropt? En met dampwerende laag aan de onderkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het L woord kwam weer voorbij,
bij wouterlood.com zien we dat de boiler de hele winter niet boven de 60c komt,
en hij leeft nog steeds.
lees nu even hoe legionella onstaat, voordat je dit woord gebruikt.
een collector is niet anders dan een auto radiator,
wc eend adviseert gewoon als altijd wc eend.

sunsystems pimpt een luigjes (nu atag) :
http://www.sunsystems.nl/.../luigjes%20zonnecollector
vlakke plaat eraf, heatpipes erop.

de kans dat je koolmonoxide in huis krijgt of brand van een hr ketel is groter dan de kans op legionella,
wees even scherp op fossiele middelen als dat je bent op duurzame energiemiddelen,
dan missen we nog zeker 5 topics vol nadelen van fossiele middelen.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2009 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

De score van 17december tot en met vandaag 17 januari maar eens bekeken, durfde bijna niet te kijken :P

Elektra : 248
Gas: 307
Water: 11

Ik schrok van de hoge waarden voor gas en elektra, maar goed ong. 75% van je gasverbruik zit in de koude maanden en we zitten nu op 856 kuub sinds 15 mei 2008, dus ik vind het nog te doen. Elektra is sowieso ook hoger vanwege die takke donkere dagen en mijn dinnetje die vanwege haar handicap de warmte van een bad en de IR cabine opzoekt.

Maar goed nieuws: Zometeen komen de 3 powerleds binnen a 6 watt om alvast 3 stuks 50watt halogeenlampen de deur uit te kunnen stampen, woot :) Elke keer als we wat centjes over hebben gaan er meer onnodige verbruikers de tent uit, opzouten ermee! :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
2Dutch schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 11:26:
...
Maar goed nieuws: Zometeen komen de 3 powerleds binnen a 6 watt om alvast 3 stuks 50watt halogeenlampen de deur uit te kunnen stampen, woot :) Elke keer als we wat centjes over hebben gaan er meer onnodige verbruikers de tent uit, opzouten ermee! :)
succes met monteren! zet maar een zonnebril op: een 2Watt LED doet ongeveer vergelijken met een 60Watt normale gloeilamp....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik heb er ook een paar.
Na 4 weken was de eerste echter al stuk :'(
Maar weer eens terug naar de winkel want volgens de verpakking zit er 10 jaar garantie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
zonnigtype schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 21:28:
Sorry, je leest niet goed: ik had het over de normopbrengst, niet over de "absolute" kWh opbrengsten. Je hebt het over 160-180 Wattpiek modules. Ik tel op je foto 18 stuks, maakt totaal bij gemiddeld 170 Wp een installatiegrootte van 18 x 170 is 3,06 kWp. Voor 2005 geef je productie van 2.588 kWh op. Je komt dan, als het door mij afgeleide totale nominale STC vermogen klopt, uit op een genormeerde opbrengst van 2.588/3,06 = 846 kWh per kilowattpiek per jaar, lees: 846 kWh/kWp.jaar. Etcetera. Siderea en alle andere professionele instanties en vakbladen rekenen, om ergens een houvast te hebben, met genormeerde opbrengsten, kWh/kWp, dus. Sonnenertrag database "vergelijking Europa" (e.v.andere grafieken): maatstaf is kWh/kWp.
Ah, dan was het toch wel zoals ik het in eerste instantie begreep, snapte alleen niet waarom er dan twee getallen onder elkaar stonden, ik vond het al zo onhandig.
2 opmerkingen:
1) Elk paneel is getest en zit een wp-certificaat bij (of op?), dit hebben we tijdens de installatie niet opgeschreven dus, geen idee wat het totale wp vermogen is. Daarbij nog twee typen panelen, waarvan een deel nog is vervangen dus wat er nu precies op het dak ligt?
2) We wonen in het bos ('dennebomen'-bos), dus vooral in de winter missen we heel wat uurtjes zon, of is er altijd wel een plekje wat beschaduwd is.

Enige optimalisatie die ik nog kan bedenken is nog een derde streng te maken (nu 2 van de 3 in gebruik), waardoor je de invloed van schaduw maar invloed laat hebben op een kleinere groep panelen. Dat zou bijv. kunnen door elke rij op een eigen streng aan te sluiten.
Maar misschien zit nu wel het ene type panelen op één streng, en het andere type op de andere, ik weet niet of dat meer invloed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
W3ird_N3rd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 03:30:
"warmte terugwineenheid voor douchewater" klinkt wel als iets potentieel interessants. Ik vroeg me al veel eerder af of het niet zonde is, warm water het riool inpompen. Zou alleen niet weten hoe/wat/prijs.
Voor zo'n 500 euro ex. installatie heb je er één (je hebt ze onder de douchebak, of in de leiding, die laatsteis efficiënter qua warmte terug winning). Bij een groot gezin of veel douchen heb je ze vrij snel terug verdient (een paar jaar). Technea heeft veel info online.. Mogelijk probleem is dat je tapdrempel van de ketel niet gehaald wordt. Bij ons is dat het geval, aangezien ik de douche bijna altijd tegen de tapdrempel aan heb staan, en dan sta je plots onder een koude douche. (Als de watervraag onder de tapdrempel komt slaat de ketel weer af). Zoek anders op douche wtw.

edit: dat over de tapdrempel kan makkelijk worden opgelost. In de installatiehandleiding pagina 3 zie je de verschillende toepassingsmogelijkheden. Hiervoor moet dus wel de afvoer van je riool langs je koudwateraansluiting lopen. En de oplossing voor de tapwaterdrempel staat dus in systeem B.

[ Voor 17% gewijzigd door SpiceWorm op 17-01-2009 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

sander817 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 21:19:
waar heb jij die levensduur van 30 jaar vandaan?
Een aantal leveranciers claimen een levensduur van 30jr. Dat betekent natuurlijk nog niets, maar SolarUK geeft al 25jr garantie op zijn buisjes met gratis vervanging als ze binnen die tijd kapot gaan...
IJsbeer schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 11:05:
[...]
Dus tussen de balken gepropt? En met dampwerende laag aan de onderkant?
Yep. Isover met aan één kant dat alu-kraft dat dus inderdaad aan de onderkant komt te zitten.
Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 11:15:
sunsystems pimpt een luigjes (nu atag) :
http://www.sunsystems.nl/.../luigjes%20zonnecollector
vlakke plaat eraf, heatpipes erop.
Die had ik al eens gezien, maar het lijkt erop dat ze de bestaande boiler met terugloop hebben gehandhaafd. Kunnen hun dan ook vacuumcollector systemen leveren met terugloop bij oververhitting :? :? :?

Verder nog wat zitten zoeken en vergelijken van collectortjes. Komt ook dat een collega van mij in zwitserland en duitsland heeft geinformeerd. Hier is nagevraagd hoe het zit met buizen/vlakkeplaat en de toepassing van zowel tapwater als bijdrage in de verwarming:
  • Voor tapwater wordt gesteld dat het verschil tussen buizen en vlakkeplaat niet enorm is, al kan het verschil oplopen tot een procent of 30 in het voordeel van buizen.
  • Voor verwarming is het echter anders: dan is een goede buis bijna 100% efficienter per m2 dan een vlakkeplaat omdat het rendement bij toenemende dT rond de 70-75% blijft hangen, waar een vlakkeplaat vaak moeite heeft om nog een procent of 40 te halen.
  • In de winter met weinig zon kan het verschil nog groter worden, nl een factor 5 tot 6.
  • Iha moest men wat lachen om de nederlandse systemen met een lullige 100l als boilergrootte: wel heel efficient, maar voor onze buren is 300-500l toch wel een minimum voor alleen al tapwater. Voor verwarming denken ze eerder aan vaatjes van 1000l of meer...
    Dat nederlandse leveranciers meestal toch op kleine boilers uitkomen komt volgens hun ook omdat men primair een max. besparing van 50% op tapwater wil afgeven en zich niet wil branden aan bijverwarming...
  • Ook werd nog opgemerkt dat bij bijv. een oost/west ligging, dat de meeste buisjes gedraaid kunnen worden richting de zon, en zo, ondanks de oost/west ligging het rendement van een zuid ligging heel goed kunnen benaderen.
  • Over oververhitting in de zomer (hun systemen zijn vaak voor de zomer enorm overgedimensioneerd) helaas geen woord anders dan dat een hele grote boiler dit probleem al voorkomt :?
  • Als laatste werd nog opgemerkt (open deurtje...) dat het niet zo is dat per definitie een buis efficienter is dan een vlakkeplaat, maar dat je wel naar de kwaliteit moet kijken. Bij gelijkwaardige kwaliteit echter werd unaniem gesteld dat buisjes een stuk efficienter zijn dan vlakkeplaat, zeker voor bijverwarming.
Beweringen worden goed onderbouwd met de kille cijfers van SPF, maar voorlopig geeft dus niemand een 'echt' antwoord op mogelijke oververhitting of ontkend het probleem anders dan dat je dan maar de juiste buisjes moet nemen die met een leegloop systeem kunnen samenwerken: best of both worlds...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou me die punten allemaal niet afvragen... maar goed, wie ben ik....

of je radiator in de zomer van je subaru in de zon, boven de 100c komt,
leeg of vol met vloeistof of water,
dat is een probleem wat gewoon helemaal niet bestaat.
Kunnen hun dan ook vacuumcollector systemen leveren met terugloop bij oververhitting
een collector is een radiator, waar vloeistof doorheenloopt,
een vlakke plaat werkt zoals een auto radiator of cv radiator,
een heatpipe werkt met vacuum verdamping aan het vloeistof circuit.
beide kunnen zowel met terugloop als met druk en glycol werken.
in de zomer kun je ook gewoon een terugloop volledig vullen,
het vriest dan tenslotte niet.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2009 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
NielsTn schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 11:38:
[...]

succes met monteren! zet maar een zonnebril op: een 2Watt LED doet ongeveer vergelijken met een 60Watt normale gloeilamp....
Tuurlijk. Ik heb hier 4W ledlampen (peermodel) en die geven met moeite evenveel licht als een 40W gloeilamp. Dus 2W is te vergelijken met 20W gloeilamp.
Op zolder heb ik allemaal LED spots, die zijn 3W maar eigenlijk is dat te weinig, het is iig minder dan de 20W spots die erin zaten. Ik heb ze gratis, maar anders is LED echt weggegooid geld. Pak dan gewone spaarlampen. Alleen die hebben een groot nadeel en dat is dat het een paar minuten duurt eer ze 'op stoom' komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
QuestionMarc schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 13:58:
[...]

Tuurlijk. Ik heb hier 4W ledlampen (peermodel) en die geven met moeite evenveel licht als een 40W gloeilamp. Dus 2W is te vergelijken met 20W gloeilamp.
Op zolder heb ik allemaal LED spots, die zijn 3W maar eigenlijk is dat te weinig, het is iig minder dan de 20W spots die erin zaten. Ik heb ze gratis, maar anders is LED echt weggegooid geld. Pak dan gewone spaarlampen. Alleen die hebben een groot nadeel en dat is dat het een paar minuten duurt eer ze 'op stoom' komen.
Vergeet NIET dat een gloeilamp een zeer lage efficientie heeft: van de 60 Watt zal circa 2 Watt bijdragen aan LICHT, de overige is helaas warmte...
LED-lampen hebben een beduidend hogere efficientie, worden dus navenant amper warm, maar wel veel licht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

calex spaarlampen hebben die aangloei tijd niet,
alle bekende en vooral dure merken wel.
ze zijn er nu ook dimbaar voor een zacht prijsje, in 3 7 en 9watt uitvoering,
ik heb er meteen 6 gekocht en ben er erg happy mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:26

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 14:11:
calex spaarlampen hebben die aangloei tijd niet,
alle bekende en vooral dure merken wel.
ze zijn er nu ook dimbaar voor een zacht prijsje, in 3 7 en 9watt uitvoering,
ik heb er meteen 6 gekocht en ben er erg happy mee.
Niet helemaal waar, nieuwe Megaman Pingpong spaarlamp b.v. gaat pas aan na een halve seconde en heeft flink de tijd nodig om op stoom te kopen. Maar alle philipsen die ik recent kocht starten direct en geven vrijwel direct hun volledige lichtopbrengst.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

Maak er maar vijfvoud van, dus 8 watt om een equivalent van 40W te bereiken. Ruwweg dezelfde lichtopbrengst als spaarlampen. Alleen door het licht van LED's wat meer te bundelen, dus wat meer richten op de plaats waar je het wil hebben, waar gloeilampen veelal rondom licht uitstralen kom je wat hogere vergelijkbare waarden uit.
Bedoel je met 2 watt LED's misschien een clustertje van ongeveer 4 à 5 stuks van elk 2 watt? In dat geval kom je inderdaad op die vergelijkbare waarden die je noemt.

Maar is dit de juiste plaats (duurzame energie) voor deze discussie? M.a.w. hoort dit niet meer thuis in de al gedurende een een hele tijd levendig lopende discussie "LEDs; de verlichting van de toekomst"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
SpiceWorm schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 12:43:
[...]

Enige optimalisatie die ik nog kan bedenken is nog een derde streng te maken (nu 2 van de 3 in gebruik), waardoor je de invloed van schaduw maar invloed laat hebben op een kleinere groep panelen. Dat zou bijv. kunnen door elke rij op een eigen streng aan te sluiten.
Maar misschien zit nu wel het ene type panelen op één streng, en het andere type op de andere, ik weet niet of dat meer invloed heeft.
Het lijkt mij het beste als je alle gelijke panelen in 1 streng zet. Dit omdat anders de krachtiger panelen mogelijk beperkt worden door de lichtere panelen. Tenzij de max. stroom bij beide gelijk is, dan maakt het uiteraard niets uit.
Bij PV-cellen staat het namelijk allemaal in serie, oftewel de stroom door de streng is door alle panelen gelijk. PV-cellen wekken stroom op en niet zozeer spanning. Als 1 cel minder licht krijgt, door bijvoorbeeld schaduw, dan neemt dus de stroom door de hele streng af.
Hetzelfde krijg je als je panelen er tussen hebt zitten die minder vermogen opwekken bij een gelijke klemspanning (dan is de stroom dus minder).
Uiteraard zal het wel iets meevallen, doordat de omvormer zal proberen uit te vogelen bij welke klemspanning het product van spanning en stroom maximaal is, maar als je toch gaan herverdelen qua strengen, zou ik dat zeker in overweging nemen.

Over het verschil tussen vlakke plaat en vacuumbuizen. Het lijkt me nogal logisch dat een vlakke plaat in de winter minder opbrengst heeft, of in elk geval minder hoge temperaturen haalt. Een vlakke plaat kan zijn warmte namelijk kwijt aan de koude winterlucht, terwijl dat bij vacuumbuizen vrijwel niet mogelijk is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Techneut schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 14:30:
[...]
Maak er maar vijfvoud van, dus 8 watt om een equivalent van 40W te bereiken. Ruwweg dezelfde lichtopbrengst als spaarlampen. Alleen door het licht van LED's wat meer te bundelen, dus wat meer richten op de plaats waar je het wil hebben, waar gloeilampen veelal rondom licht uitstralen kom je wat hogere vergelijkbare waarden uit.
Bedoel je met 2 watt LED's misschien een clustertje van ongeveer 4 à 5 stuks van elk 2 watt? In dat geval kom je inderdaad op die vergelijkbare waarden die je noemt.

Maar is dit de juiste plaats (duurzame energie) voor deze discussie? M.a.w. hoort dit niet meer thuis in de al gedurende een een hele tijd levendig lopende discussie "LEDs; de verlichting van de toekomst"?
Zowiezo is de vergelijking tussen LED/GLOEI/SPAAR nooit echt duidelijk. OK, we weten dat een 60W peer een bepaalde hoeveelheid licht uitstraalt. Een Spaar van 11W geeft ongeveer evenveel licht, staat op de verpakking. Maar bij LED mag je al blij zijn als het aantal lumen er op staat, waar je ook niks aan hebt, want hoeveel lumen produceert die peer ook al weer? Motto bij led-lampen verkoop is dan ook, hou het vaag want anders verkopen we er geen één!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:11
TD-er schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 14:50:
Een vlakke plaat kan zijn warmte namelijk kwijt aan de koude winterlucht, terwijl dat bij vacuumbuizen vrijwel niet mogelijk is.
Er zijn toch ook vlakke plaat collectoren die met gas gevuld zijn?

Van de HRsolar site: http://www.hrsolar.nl/producten.html

Afdichting
De afdichtingen van de collector zijn van uiterst gasdichte materialen gemaakt.
Hierdoor kan de collector worden gevacumeerd en gevuld met een edelgas (te vergelijken met isolatieglas hr++). Het voordeel hiervan is dat er minder convectie plaatsvindt, wat resulteert in een hoger rendement. Tevens is er geen condensvocht in de collector en geeft een langere levensduur.

Het lijkt wel dat men hier denkt dat de ontwikkelingen bij vlakke plaat collectoren stil staan en dat iedere vlakke plaat "hetzelfde" is. Omgekeerd lijkt iedere vacuumbuis "goed" te zijn als het maar een vacuumbuis is. Het lijkt mij zoals met ieder product: er zijn "goede" en er zijn "slechte".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
QuestionMarc schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 15:02:
[...]

Sowieso is de vergelijking tussen LED/GLOEI/SPAAR nooit echt duidelijk. OK, we weten dat een 60W peer een bepaalde hoeveelheid licht uitstraalt. Een Spaar van 11W geeft ongeveer evenveel licht, staat op de verpakking. Maar bij LED mag je al blij zijn als het aantal lumen er op staat, waar je ook niks aan hebt, want hoeveel lumen produceert die peer ook al weer? .......
Niet zo heel moeilijk, ongeveer 16 lumen per watt. Dan geeft die opgave van vermogen en aantal lumen op het doosje van de LED wel de informatie die je zoekt.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 17-01-2009 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

>>Niet helemaal waar, nieuwe Megaman Pingpong spaarlamp

ik zei calex, dank u.

>>Over het verschil tussen vlakke plaat en vacuumbuizen. Het lijkt me nogal logisch dat een vlakke plaat in de winter minder opbrengst heeft, of in elk geval minder hoge temperaturen haalt.

nee, buizen in de wind, of een vlakke plaat indak waarin de zon doodloopt.
als het al zo zou zijn dan is het marginaal.
dan nog in de zomer bepaald de afmeting de opbrengst,
er zijn hele andere redenen om wel of geen plaat of buizen te nemen.

jongens toch, wat is nederland energie debiel,
en duitsland is deze informatie algemeen beschikbaar, wat een enorme achterstand hebben we.
nu heeft de overheid de kredietcrisis niet voorzien,
dus dat gaat met energie ook fout, ik denk dat het slim is kontakt op te nemen met duitse leveranciers.
naar mij hoef je ook niet te luisteren namelijk.......

de zon brak hier weer door om 2 uur,
het momentaan vermogen is alweer 230 watt hoger dan eind december !

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2009 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
alex75 schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 15:13:
[...]

Afdichting
Hierdoor kan de collector worden gevacumeerd en gevuld met een edelgas (te vergelijken met isolatieglas hr++). Het voordeel hiervan is dat er minder convectie plaatsvindt, wat resulteert in een hoger rendement. Tevens is er geen condensvocht in de collector en geeft een langere levensduur.

Het lijkt wel dat men hier denkt dat de ontwikkelingen bij vlakke plaat collectoren stil staan en dat iedere vlakke plaat "hetzelfde" is. Omgekeerd lijkt iedere vacuumbuis "goed" te zijn als het maar een vacuumbuis is. Het lijkt mij zoals met ieder product: er zijn "goede" en er zijn "slechte".
Mijn redenering gaat uit van het feit dat het te verwarmen deel van een vaccumbuis niet in de buitenlucht hangt en bij een vlakke plaat wel.
Uiteraard zijn er bij vlakke plaat ook ontwikkelingen en volgens mij -als ik je verhaal goed begrepen heb- zorgt een gas tussen het glas en de collector min of meer voor hetzelfde effect als bij vacuumbuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn vlakke plaat heeft isolatieglas met een hr laag aan de binnenzijde.
hierdoor loopt elke zonnestraal hopeloos dood binnen de collector.
de collector radiator staat zelf niet bloot aan de wind of buitentemperatuur,
en de achterkant is fors geisoleerd.
hierdoor is het een warmtebed.
een cabrio in de winterzon of een zwarte auto, welke word warmer ?

http://van.wijk.net/pvt/collector.jpg
Temperatuur: maximum 210° C
Max. werk druk (bar): 10 bar
Collector behuizing: Aluminium frame
Collector binnenwerk: Absorber met hoog spectraal-selectieve coating
Transparente bovenzijde: Laag ijzerhoudend gehard solar glas
Isolatie: Steenwol 40mm met zwarte dampremmende laag

mooi, das duidelijk, mijn cv zit erop en ik woon in windzone 1 aan de kust.
ik moet forse winteropbrengst scoren, met af en toe enorme wind.(>10beaufort)
hierbij vliegen takken en andere rotzooi door de lucht.
laten we vooral een vlakke plaat kiezen dan met hardglas, en niet de kristal kast van oma op het dak,
omdat we op jaarbasis 2% meer willen oogsten.....
size matters en there`s no substitude for cubic inches.
get my point here, het enige wat ertoe doet is dat je budgetair de allergrootste collector neemt die je kan betalen, en daarna zoveel mogelijk uit dat vat wegtrekt.
dat kan met hotfilles, douchen, badderen, en de cv,
wat je mist vul je aan met gas, of warmtepomp.

overschot in zomer slaat nergens op,
zomers heb je gewoon 100% dekking van je zonneboiler,
maar met je hr ketel zou je slechts 20m3 gebruiken voor het douchen,
je rendement zit in de winter, maar dan is de zon weg.
grote collector dus, en het maakt dan erg weinig uit wat voor, zolang ie maar erg groot is.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2009 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
En hoe warm kan het glas worden aan de buitenkant? en hoeveel scheelt dat in vergelijking met vacuumbuizen?

Aan de andere kant kun je natuurlijk ook kijken hoeveel van de warmte per oppervlak een vacuumbuis opvangt en hoeveel een vlakke plaat.
Ik ben wel benieuwd hoeveel het scheelt per seizoen. Puur gevoelsmatig verwacht ik dat het verschil tussen zomer en winter met een vacuumbuis minder is, vergeleken met een vlakke plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En hoe warm kan het glas worden aan de buitenkant? en hoeveel scheelt dat in vergelijking met vacuumbuizen?
het enige wat ertoe doet is je uitgespaarde gas op jaarbasis, niet de technische details,
en je comfort (cw waarde) niet de opbrengst in joules.

het verschil is binnenkort te volgen :
http://www.familie-kleinman.nl/energie/?page_id=21
http://van.wijk.net/pvt/

ik ben zelf ook erg benieuwd....ik denk alleen dat ik al erg voorloop,
(met een "so called" mindere collector)
omdat ik op de cv al erg veel gas uitspaar, en dat maak je in de zomer niet meer goed,
ik sta nu al fors lager dan vorig jaar, omdat het zo zonnig was,
in het voorjaar bespaar je het meest op cv-gas.(tussenseizoen)

ok, nu even terug naar de installateur : zon-cv dat werkt niet meneertje, mevrouwtje ;)
toch verbruikte ik 100m3 gas minder in dec 2008... tov dec 2007,
inmiddels goed voor 75 euro, in 1 maand.
zoveel rendement gaf zelf icesave niet ;) en het was hier heerlijk warm,
dik boven de 21c, vrouwlief houd namelijk van lekker warm.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2009 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 18:08:
[...]

het enige wat ertoe doet is je uitgespaarde gas op jaarbasis, niet de technische details,
en je comfort (cw waarde) niet de opbrengst in joules.
Uiteraard is dat waar je het voor doet, maar met name de verschillen in opbrengst in de winter zijn voor een zonnecollector belangrijk. Dat is dus van belang om mee te nemen in de overweging tijdens aanschaf.
Uiteindelijk gaat het gewoon om de verhouding tussen besparing (opbrengst?) en investering en met een zonnecollector is de meeste besparing in de winter te halen.
Ik ben heel benieuwd.
Totdat het exacte gedrag van beide bekend is en daarnaast ook nog alle omgevingsvariabelen worden meegenomen, kan je pas iets zeggen over beter of minder. Er is IMHO niet een betere of slechtere tussen die twee, omdat de toepassing nogal kan verschillen.
omdat ik op de cv al erg veel gas uitspaar, en dat maak je in de zomer niet meer goed,
ik sta nu al fors lager dan vorig jaar, omdat het zo zonnig was,
in het voorjaar bespaar je het meest op cv-gas.(tussenseizoen)

ok, nu even terug naar de installateur : zon-cv dat werkt niet meneertje, mevrouwtje ;)
toch verbruikte ik 100m3 gas minder in dec 2008... tov dec 2007,
inmiddels goed voor 75 euro, in 1 maand.
zoveel rendement gaf zelf icesave niet ;) en het was hier heerlijk warm,
dik boven de 21c, vrouwlief houd namelijk van lekker warm.
netjes, niet alleen een fikse besparing in absolute aantallen en dan neem je nog niet eens mee dat de situatie in 2008 waarschijnlijk ook nog een stuk kouder was dan in 2007.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
@ eric-pvt

Ik geloof ook zeker wel dat die qsolar een degelijk apparaat is, met een hoge opbrengst etc. En ook, dat de 2e grofweg een verdubbeling geeft van de winst (in de winter iig). En dat je voor weinig euro's veel m2's hebt. Maar dan toch, waarom zou senternovem op een vlakke plaat 4,5 GJ raten, en 1x 24 buizen op ongeveer hetzelfde? Terwijl de systemen gebaseerd op een vlakke plaat redelijk wat duurder zijn. Flitspaal heeft eerder al eens geconcludeerd dat een specifiek vacuumsysteem zonder subsidie net zoveel GJ's per euro oplevert als een vlakke plaat systeem ná subsidie.

Het enige wat je volgens mij hier tegenin zou kunnen brengen is dat je zegt dat de GJ berekening van senternovem niet klopt. En als je dat zou stellen, kan ik daar weinig tegen in kunnen brengen.

Het enige waar we dan nog houvast aan kunnen hebben is een simulatieprogramma als getsolar, maar ik denk dat senternovem een soortgelijk programma gebruikt om de jaaropbrengst te berekenen.
Of een idioot die 2 verschillende systemen op z'n dak heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:11
Fijn dat er iets meer discussie is gekomen.

Ik ben geinteresseerd in de collector van HRsolar vanwege de combinatie prestatie/afmetingen (4,5 GJ en 212x118(2,5m2). Op mijn dak heb ik maar beperkte ruimte op het zuiden vanwege een schoorsteen en schuine dakvlakken (pyramide achtig). Ik kan nu 4 á 5 collectoren plaatsen waar met vacuumbuizen 2 á 3 collectoren mogelijk is.
Nu nog eens denken wat de beste boilergrootte is. Veel deelnemers hier willen meteen de grootst mogelijke.
Ik heb uit het relaas van eric-pvt begrepen dat hij, in het stookseizoen met zon, de geproduceerde warmte het liefst direct gebruikt ipv de warmte op te slaan voor gebruik op een ander moment. Als de boiler niet te groot gekozen wordt kan je er al snel warmte aan onttrekken. De retour van mijn vloerverwarming is 25 à 30gr. Ik weet niet wat de uitkomst is van een berekening over de temperatuurrelatie van dezelfde hh energie in een 500ltr en bijv. een 1000ltr boiler. Weet iemand daar iets van?

@eric-pvt, jij schreef kort geleden dat jij jouw collector oppervlakte best uit zou willen breiden met 5m2. Hoe zie jij dat ivm met jouw boilergroote (200ltr)? Heb jij met jouw ervaring een idee over de boilergrootte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 17:21
alex75 schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 20:11:
Fijn dat er iets meer discussie is gekomen.

Nu nog eens denken wat de beste boilergrootte is. Veel deelnemers hier willen meteen de grootst mogelijke.
Ik heb uit het relaas van eric-pvt begrepen dat hij, in het stookseizoen met zon, de geproduceerde warmte het liefst direct gebruikt ipv de warmte op te slaan voor gebruik op een ander moment. Als de boiler niet te groot gekozen wordt kan je er al snel warmte aan onttrekken.
Als je van de subsidie gebruik wilt maken, zul je het HRSolar systeem zoals getest moeten aanschaffen, met de 100 l. boiler.
Ik zelf heb gekozen voor de Solesta, ook met 100 l. boiler. Ik ga een extra boilervat aansluiten van 120 l., via een aparte regeling ga ik als het eerste vat > 60 °C is water rondpompen naar het extra vat. Ik heb het schema eerder gepost.
Vandaag heb ik een begin gemaakt met de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niets zo variabel als het weer en de zonneschijn.
met pv is best een raming te maken, met de zonneboiler niet,
ik zien totaal geen lijn in het geheel, maar gelukkig wel een dalende in vebruik.
was het erg koud in dec-jan, scheen de zon ineens erg veel.....
woon ik aan de kust zonder sneeuw, in limburg had je weer pech gehad.
in 2007 was het voorjaar erg koud maar scheen de zon ook fors.....

er is volgens mij geen gemiddelde wat een zonboiler doet.
het enige wat senternovum moet doen, is zon cv promoten, ipv warm tapwater.
(dat moet eerst op sportvelden&zwembaden)
maar het is vast te moeilijk en voor de consument te voordelig.
met wat ik nu weet had ik 2 collectoren genomen, ondanks een te klein vat van 200liter.
voor ons is 200liter voldoende, ook hier had ik een 380liter kunnen nemen.....
maar ja iedere installateur en adviseur riep : deze is al veeel te groot.
ze hebben het allemaal helemaal totaal mis, had ik maar niet naar ze geluisterd.
2 jaar bezig, eerst 1400m3 minder, afgelopen jaar 2000m3 minder.
dat is nogal wat, in co2, in geld, en met de huidige prijs een knetter van een terugverdientijd,
die een hr ketel niet heeft.
zo rond 1 mei zal ik de zonneboiler al hebben terugverdiend.

met ltv verwarming is ~20c in de radiator erg veel,
mijn ltv draait continu(20watt pomp), en het gasverbruik is voor dat stukje 20->45c,
en dat is erg weinig.
soms slaat de ketel gewoon af, zoals vanmiddag... er kwam nog wat zon door...

dat de zon cv boilers vooral idioot stijgen in prijs, is het eerste voorteken dat het gaat werken,
dat is namelijk marktwerking ook.

grote faktor in de zonneboiler is de afname, die is uniek in elk huis, dat is je leef patroon,
hier word ie enorm leeggetrokken, en krijgt ie de kans niet tot stilstand te komen,
<code hot / stop>
bij code hot zomers gaat hier de witte kookwas aan, en zelfs dat ga je niet redden met 3 heatpipes van 4m2 ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2009 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Dit topic gaat lekker hard, deeltje 10 zal wel eens een nieuw record kunnen vestigen :)
Ook leuk te zien dat er meer mensen aan deelnemen, hoe meer er hier deelnemen hoe minder ze het in Den Haag vinden lijkt het wel:
Kernenergie in Nederland is nodig om de Europese Unie als geheel onafhankelijker te maken van gas van buiten de EU. Dat heeft Wim van de Camp, CDA-lijsttrekker bij de Europese verkiezingen, zaterdag gezegd tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van zijn partij. Het CDA was al voorstander van kernenergie vanuit klimaatperspectief.

"Nederland zit hoog en droog op onze bel van Slochteren, maar deze crisis raakt de kern van ons energie- en klimaatbeleid", zei Van de Camp. Hij doelde hiermee op de kou die mensen op de Balkan en in de nieuwe EU-lidstaten lijden nu Rusland de gaskraan heeft dichtgedraaid door een ruzie met de Oekraïne. De CDA'er kwam met een eigen variant op de bekende slogan van Gamma: "Kernenergie, dat zeg ik."
http://binnenland.nieuws....maken_van_gas_buiten_unie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

we gaan het hier ontdekken, en we zijn het nieuwe saudie arabie met een noordzee vol molens.
we kunnen europa ermee bedienen.
doe mij maar een elektrische zonneboiler dan...
ik ken maar 1 goede kerncentrale, en dat is die je vrolijk maakt in de lente,
als de vogels gaan fluiten en mijn zonnepanelen de kernfusie energie oogsten,
en het stralend weer is.

kernenergie van het cda is even nuttig als 100 miljoen verschieten in irak,
ik lees net dat 79% van de bevolking daar tegen is en was.
laten we zeggen, we hebben 90 vestas 3Mw molens weggeknalt,
ofwel de hele sde van 2008.
uranium groeit trouwens ook niet op de bodem van de noordzee, maar komt ook uit schurkenstaatjes met kraantjes die open en dicht kunnen.
wat voor volksvertegenwoordiger ben je eigenlijk als je continu naar de grond blijft kijken,
terwijl de wind door je haar waait, en je lekker warm word van de zon.
de grootste kernreactor en eigendom van iedereen, en gratis, btw en accijns vrij.

ik weet trouwens ook zeker dat het volgend jaar niet duurder waait.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2009 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online

Ik zag bij de blokker vervanging voor halogeenlampjes van hetzelfde merk als het gros van onze spaarlampen (Ectron, €1,99 voor een 11W (=60W) standaard spaarlamp). Daar zitten leds in. Ze zaten gesealed, dus ik kan ze niet beoordelen. Iemand die deze lampjes kent?

Over de isolatie voor onze zonneboiler; de flexibele buis die meegeleverd is, is voorzien van Armaflex 19/22. Ik denk dat ik dus toch maar armaflex ga gebruiken.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kreeg vandaag rente op mijn saldo,
Huidig saldo 5.926,82
Rentepercentage 4,5 %
dit saldo bestaat volledig uit mijn vermeden energiekosten(2 jaar en 7 maanden), en staat bij een groene bank. de rente bedraagt : 426,82 na 2 jaar.
zelden heb ik zo snel gespaard, en heb ik zo`n hoog rendement behaald, op een investering.

de rekening bij de oude `foute` fossiele bank, die ermee in clusterbommenfabrieken investeerde, was na de investering volledig leeg(2006), en achteraf gezien is dat maar goed ook.
kunnen ze dat er lekker niet meer van doen, en ze staan bij http://www.nietmetmijngeld.nl onderaan.
de grootste rendementen haal je nu dus in duurzaam, en gewoon ook thuis.

mijn investering was initieel 8440 euro,
deze is in q4 2008 aangevuld met een investering van 1025Wp met subsidie,(2275 euro)
en in december met nog eens 250Wp van marktplaats(800euro)
hierdoor zal de komende 2 jaar mijn maandbedrag ongeveer alleen netbeheer worden,
en het saldo maandelijks met nog 65 euro netto gaan toenemen.

de vraag waar ik het allemaal van doe, is hiermee wel beantwoord,
het was een gok, but it pays off !
in verhouding tot niets doen, bij een hoge maandlast,
verwijs ik hierbij de terugverdientijd naar het land der blinden.

ik(wij) spaar gewoon, en ik spaar mijn vermeden energiekosten.
ik kan de vermeden energiekosten niet meer bijhouden ....

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2009 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand die deze lampjes kent?
ik heb ze in de keuken, lichtopbrengst is matig,
maar voor bijverlichting voldoende.
voor het keukenblad net niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 21:43:
....
de rekening bij de oude `foute` fossiele bank, die ermee in clusterbommenfabrieken investeerde, was na de investering volledig leeg(2006), en achteraf gezien is dat maar goed ook.
kunnen ze dat er lekker niet meer van doen, en ze staan bij http://www.nietmetmijngeld.nl onderaan.
de grootste rendementen haal je nu dus in duurzaam, en gewoon ook thuis.
En per 22 januari a.s. komt een site beschikbaar waar mensen hun bank kunnen checken,
en vergelijken of ze geneigd zijn tot overstappen: Eerlijke bankzaken dus

Nu maar hopen dat een groene, duurzame golf uit de samenleving de gevestigde orde overspoelen zal.... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

[...]

Dit klopt, op de verpakking van de 1,6W Calex lampen staat dat ze overeenkomen met een gloeilamp van 18W.
De mini spaarlampen van Megaman geven wat dat betreft een beter resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 20:39:
dat de zon cv boilers vooral idioot stijgen in prijs, is het eerste voorteken dat het gaat werken,
dat is namelijk marktwerking ook.
Niet mee eens, dit toont aan dat aanschafsubsidie op produkten niet werkt.
Zodra ergens subsidie op wordt gegeven gaan die produkten in prijs stijgen en steken de producenten dit geldbedrag in eigen zak.
Beter is om een bedrag te krijgen per opgewekt en afgenomen GJ alleen is dit bijna niet te realiseren met warmteopwekking in tegenstelling tot elektriciteitopwekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Speksteenkachel schreef op zondag 18 januari 2009 @ 10:59:
[...]

Niet mee eens, dit toont aan dat aanschafsubsidie op produkten niet werkt.
Zodra ergens subsidie op wordt gegeven gaan die produkten in prijs stijgen en steken de producenten dit geldbedrag in eigen zak.
Ik mag toch aannemen dat dit voornamelijk voor de installatiemarkt geldt en minder voor de dozenschuivers en producenten? Immers, door de vrije Europese markt mag dit soort apparatuur zich vrij bewegen wat prijsverschillen door subsidieregelingen zou moeten dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op zondag 18 januari 2009 @ 11:06:
[...]

Ik mag toch aannemen dat dit voornamelijk voor de installatiemarkt geldt en minder voor de dozenschuivers en producenten? Immers, door de vrije Europese markt mag dit soort apparatuur zich vrij bewegen wat prijsverschillen door subsidieregelingen zou moeten dempen.
Johan van sunsystems beweert dat hij liever geen susbidie ziet.
Zijn concurrentie krijgt daardoor meer grip.
Hij verkocht voordat er deze susbsidie op zat meer zei hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Er zou eigenlijk ergens een tabel moeten zijn van kale prijzen zonneboilers van voor de subsidieregeling en er na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Wij kunnen al 15 jaar de vermeden kosten niet bijhouden...we vliegen vrijwel nooit, gaan goedkoop op vakantie met een tent, we hebben maar 1 auto, ik probeer altijd opdrachten dicht bij huis te scoren, etc. Daar staat zelfs niet eens een investering tegenover.

Is maar net hoe je hier dus tegenaan kijkt. En nogmaals, ook de Rabo heeft gewoon groencertificaten waar wij een aardige duit in hebben gestoken. En van de grootbanken is de Rabo de minst "erge". Ik heb mijn lesje met kleinere banken momenteel wel eventjes geleerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 18-01-2009 12:09 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

[...]

Afdichting
Ik heb ze gemaild voor meer info. Ze hebben nl ook een controller die met een oost/west configuratie om kan gaan (aan beide kanten collectoren). Het klinkt verder interessant, maar ik kan geen onafhankelijk testrapport vinden van hun collectoren, en ik heb al eerder antwoorden gehad van fabrikanten die zeggen dat hun systeem het perfect doet in de herfst/winter/lente, maar aan die blauwe ogen heb ik niet zoveel :P
Ik vergelijk elke keer 'goed' met 'goed', en dan blijft het zo dat vacuum het (veel) beter doet volgens de testrapporten van SPF. Wat dit betekent in euro's per jaar, dat vertelt niemand...
En als je op SPF wat rondneust, dan zie je ook zat vacuumbuisjes die het veel slechter doen dan vlakkeplaat systemen, dus dat is mijn punt ook helemaal niet.
Je ziet ook dat de nieuwste vacuumbuizen horizontaal liggen voor een nog hoger rendement dan de vertikaal opgestelde buizen: ook hier gaan de ontwikkelingen dus gewoon door...
Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 16:38:
jongens toch, wat is nederland energie debiel,
en duitsland is deze informatie algemeen beschikbaar, wat een enorme achterstand hebben we.
nu heeft de overheid de kredietcrisis niet voorzien,
dus dat gaat met energie ook fout, ik denk dat het slim is kontakt op te nemen met duitse leveranciers.
naar mij hoef je ook niet te luisteren namelijk.......
Vandaar dat mijn collega ook in Duitsland is gaan informeren en daar verbazen ze zich dus over onze probleempjes en kennis...
Verder heb ik ook al antwoord uit Engeland. En daar precies eender "Is the 'D' in Dutch the same as the 'D' in Doing Diffucult?" als een deelantwoord op vragen over oa oververhitting: de controller lost dit NATUURLIJK allemaal op. Hoe krijg je het voor elkaar als leverancier om systemen te leveren die niet tegen de zon kunnen???????????
Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 16:38:
nee, buizen in de wind, of een vlakke plaat indak waarin de zon doodloopt.
als het al zo zou zijn dan is het marginaal.
dan nog in de zomer bepaald de afmeting de opbrengst,
er zijn hele andere redenen om wel of geen plaat of buizen te nemen.
In die laatste zin kan ik me wel vinden als het gaat om bijv. de schoonheidscommissie: die hebben in een aantal gevallen toch heel veel problemen met vacuumbuisjes en totaal geen problemen met in-dak vlakkeplaten omdat die lijken op dakramen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc

mijn investering was initieel 8440 euro,
deze is in q4 2008 aangevuld met een investering van 1025Wp met subsidie,(2275 euro)
en in december met nog eens 250Wp van marktplaats(800euro)
hierdoor zal de komende 2 jaar mijn maandbedrag ongeveer alleen netbeheer worden,
en het saldo maandelijks met nog 65 euro netto gaan toenemen.
Dus al 12 k € uitegeven, helemaal gratis is het dus niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
QuestionMarc schreef op zondag 18 januari 2009 @ 12:26:
[...]

tja.. en sommigen kopen een x aantal auto's voor 12k Euro...

Eric (en anderen die duurzame technieken toepassen in huishoude, like myself) besparen hiermee maandelijks aanzienlijk op vaste lasten (die komende tijden/jaren alleen maar toenemen.....).
daarnaast: comfort neemt toe in de woning, de woning zelf zal in waarde toenemen, ergo: een eenmalige investering in het begin staat gewoon garant voor jaren plezier er na!
Oh.. en ik vergeet dat het een leuke en verslavende hobby is geworden (bij mij dan) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[...]

het verschil is binnenkort te volgen :
http://www.familie-kleinman.nl/energie/?page_id=21
http://van.wijk.net/pvt/

Je loopt inderdaad dik voor, no doubt about that :-). Vanaf vandaag loopt voor mij de spreekwoordelijke teller pas echt. De zon komt vanaf vandaag pas hoger aan de hemel te staan dan ten tijde van ingebruik name. ( 24 november ). Dus vanaf vandaag wordt het echt interessant voor mij.
ik kreeg vandaag rente op mijn saldo,
Huidig saldo 5.926,82
Rentepercentage 4,5 %
dit saldo bestaat volledig uit mijn vermeden energiekosten(2 jaar en 7 maanden), en staat bij een groene bank. de rente bedraagt : 426,82 na 2 jaar.
zelden heb ik zo snel gespaard, en heb ik zo`n hoog rendement behaald, op een investering.
Dit is echt een goed plan!.

Wij zijn hier vandaag mee begonnen.

Saldo op dit moment:

E 505,48

Dit is de teruggave van de Nuon van 2008 en de vermeden energiekosten van januari 2008, hiermee rekening gehouden met de prijsstijging van 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Over het verschil tussen buizen en vlakke plaat; het viel mij op dat ook de buizen van onze buurman met sneeuw en ijs bedekt waren, (systeem in bedrijf) en onze collector, (met een lage hellingshoek, niet in bedrijf) omstreeks dezelfde periode begonnen te ontdooien / sneeuw begon te glijden. Ik had verwacht dat zijn buizen eerder sneeuwvrij waren, maar dat was dus niet zo.

Het blijft lastig vergelijken, al is het alleen maar omdat het oppervlak wat op de zon gericht is, bij vlakke plaat groter is. Zou je daarom het rendement van buizen niet kunnen verhogen door een spiegelende onderlaag onder de buizen? Alle zon die nu tussen de buizen op de dakpannen valt is immers verloren energie.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op zondag 18 januari 2009 @ 14:59:
Over het verschil tussen buizen en vlakke plaat; het viel mij op dat ook de buizen van onze buurman met sneeuw en ijs bedekt waren, (systeem in bedrijf) en onze collector, (met een lage hellingshoek, niet in bedrijf) omstreeks dezelfde periode begonnen te ontdooien / sneeuw begon te glijden. Ik had verwacht dat zijn buizen eerder sneeuwvrij waren, maar dat was dus niet zo.

Het blijft lastig vergelijken, al is het alleen maar omdat het oppervlak wat op de zon gericht is, bij vlakke plaat groter is. Zou je daarom het rendement van buizen niet kunnen verhogen door een spiegelende onderlaag onder de buizen? Alle zon die nu tussen de buizen op de dakpannen valt is immers verloren energie.
de nieuwste vacuumbuizen hebben onder iedere buis een dubbele paraboolspiegel.
Ik weet niet of dit zoveel beter is, heb m'n twijfels.
Bijvoorbeeld bij wind, het geluid (resonantie) en bij sneeuw blijft het nog beter dus liggen als de onderzijde afgedicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehm....waar is het gratis dan ?
duurzaam is duur, niets doen nog duurder.
volgend jaar is duurzaam weer duurder en niets doen bijna onbetaalbaar,
of je moet van zelf kastijding houden ;)
mijn ketel was stuk, en ik heb een zonneboiler gekozen, en die was niet veel duurder dan de andere offerte (nefit hr turbo) ik heb dus iets meer uitgegeven dan initieel jan modaal zou doen.
je uitstoot verminderen is best oke,
en een leuke hobby erbij mag wat kosten.
ik heb een hobby gevonden met terugverdientijd,(nefit hr turbo heeft die niet)
alleen dat meterstanden gedoe moet wat minder worden,
dat begint een beetje een tik te worden.

(ook een nieuwe standaard fossiele ketel kost 5k trouwens, gelukkig kan je hem nu ook leasen bij je leverancier, dan krijg je gratis een nog hogere maandlast)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2009 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij zijn hier vandaag mee begonnen.

Saldo op dit moment:

E 505,48
spreek je over 12 maanden weer ! ;)
als je dus niets doet was dit saldo dus een uitgaaf,
en bedenk goed, het verschil tussen +1 en -1 = 2

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2009 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.nu.nl/economie...ekt-voor-kust-israel.html
als je wat dieper graaft blijkt dit voor de kust van gaza te liggen...
fossiel blijkt weer het meest aggresief.
minder behoefte aan fossiel voorkomt oorlog.
in nederland, het nederland van balkie in big-oil irak, lezen we er niets over.
http://www.telegraph.co.u...ndpound2bn-gas-field.html

je kan beter evenveel investeren in wieken dan in kogels,
dat deed de voc mentaliteit ook al in 1580.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2009 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik had op mijn collectoren ook rijp zitten met die strenge vorst van twee weken terug. Ondanks de rijp die erop lag draaide mijn systeem gewoon ( collector was 28 graden ). Zo goed werkt de isolatie van het vacuum dus. Ik verwacht met sneeuw trouwens dat de sneeuw zal blijven liggen op de vacuumbuizen.
Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 15:49:
[...]

alleen dat meterstanden gedoe moet wat minder worden,
dat begint een beetje een tik te worden.

(ook een nieuwe standaard fossiele ketel kost 5k trouwens, gelukkig kan je hem nu ook leasen bij je leverancier, dan krijg je gratis een nog hogere maandlast)
Zolang er nog ruimte zit om alternatieve zaken te doen aan isoleren en consuminderen heeft het noteren en bijhouden van meterstanden zeker weten nut.

Overigens heb je ook al HR ketels van rond de 1000 euro ( bijvoorbeeld Remeha Avanta ).

En wat betreft leasen heb je helemaal gelijk. Dat is naast de HR ketel ook nog eens extra geld weggooien 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door mkleinman op 18-01-2009 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens heb je ook al HR ketels van rond de 1000 euro
ja dat zegt de folder, maar voordat ie draait, ben je >2k verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 16:13:
[...]

ja dat zegt de folder, maar voordat ie draait, ben je >2k verder.
Hangt er een beetje af hoe handig je zelf bent. Als je het zelf kan doen dan valt het reuze mee. Moet je het laten doen dan kost het inderdaad om en nabij de 1000 euro meer voor het installeren. Dan zit je rond de 2000 tot 2500 euro.

Ik had mazzel met mijn ketel. Een oom van mijn vriendin is loodgieter/gasfitter. En die heeft alles voor ons geinstalleerd in een weekend. Inclusief het verlengen / verleggen van een hoop leidingwerk.
Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 15:52:
[...]
spreek je over 12 maanden weer ! ;)
als je dus niets doet was dit saldo dus een uitgaaf, en bedenk goed, het verschil tussen +1 en -1 = 2
Het zal mij inderdaad benieuwen :)

Overigens ga ik deze week het display van de zonneboiler naar de woonkamer verplaatsen. Het is veel te leuk om te zien hoe de zonneboiler het doet.

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 18-01-2009 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok, dan.....
http://www.heizungsratgeb...solar-der-firma-atag.html

alleen als je een duitser bent kan je heatpipes op je qsolar zetten, of wel een atag collector,
of een natte krant.
en kan je er zelfs meerdere (ketels+boiler) in cascade zetten.
in nederland kan dat niet, het is maar dat je het weet.(? ;))

Durch seine Flexibilität besitzt Q- Solar einen großen Vorteil, da sie mit ALLEN handelsüblichen Kollektoranlagen kombiniert werden kann

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2009 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 17:16:
ok, dan.....

alleen als je een duitser bent kan je heatpipes op je qsolar zetten, of wel een atag collector,
of een natte krant.

Durch seine Flexibilität besitzt Q- Solar einen großen Vorteil, da sie mit ALLEN handelsüblichen Kollektoranlagen kombiniert werden kann
...even gebookmarked, voor mijn shopping-spree door Duurzaam Duitsland (hopelijk) dit jaar ! >:)

Wellicht vergeet Maria vd Hoeven om eerst eens de installatiebedrijven/loodgieters goed te informeren/scholen over duurzaamheid en de ontwikkelingen.... Oh nee... daar is geen budget voor,... :+

[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 18-01-2009 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
2000m3*31MJ = 62 GJ.

Oftewel 12x meer dan ze bij senternovem hadden bedacht voor een 5m2 vlakke plaat.

De zonnepanelen hebben vandaag 300 wh gedaan, voor zo'n 28 m2, met een rendement van 14%. Zonnecollectoren met een rendement van zo'n 70% doen het 5x beter, bij hetzelfde oppervlak.
Echter zal de collector waar ons oog op is gevallen (apertuur oppervlak) 7m2 zijn, dus 4x kleiner. 300 wh*5/4 = 375 wh. Dat vertaalt zich dus in een opbrengst van de zonneboiler van 125% tov. de pv installatie hier.

De beste dag van januari was volgens mij 5 kWh, dus dan kom je voor de boiler op 6,25kWh. (een uur lang 6250 W, dus 6250 j/seconde voor 3600 seconden).

Dat is in kilojoule 22500 kj. De soortelijke warmte van water is 4186 j/kelvin, dus zeg 4kj/kelvin/liter. 22500/4 = 5620 liter water één graad opwarmen. Op een boilervat van 100l is dat dus een stijging van (562/100) 56oC. Bij 150l is dat 37oC.

22500 kj is 22,5 MJ, da's 0,7 m3 gas. Stel dat alle dagen van januari dat weer (hele dag helder, geen bewolking, etc) hadden kom ik op 21 kuub gas, ik kom echt met alle goede wil van de wereld niet op de 100 m3 gas die eric-pvt zegt bespaard te hebben in december 2008, en dat ook nog met 70% collectorrendement en 7m2 ipv 5m2.
Daarbij komt dat 21 december echt de kortste dag is, dus de 20 kortste dagen van het jaar lopen van 11 december tot en met 31 december, en zelfs al reken je dat niet mee kom je op een verschil van een factor 5.
Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 15:49:
mijn ketel was stuk, en ik heb een zonneboiler gekozen
Ik geleuf er niets van dat de besparing enkel uit je zonneboiler komt. Vind het mooi voor je dat je er blij met je zonneboiler bent (zou ik ook zijn, het voelt hier net een beetje als de avond voor sinterklaas vroeger, de boiler kan niet snel genoeg zijn geïnstalleerd), vind het mooi dat je veel minder gas gebruikt, maar ik geloof niet dat de besparing alleen uit je zonneboiler komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Dat is opzich wel logisch, de vacuumbuis straalt veel minder uit. Echter is dat wel een nadeel, aangezien het ijs of sneeuw de instraling verminderd.
Het blijft lastig vergelijken, al is het alleen maar omdat het oppervlak wat op de zon gericht is, bij vlakke plaat groter is.
Klopt, maar stel dat het per m2 apertuur de opbrengst gelijk is (echt wie daar aan gaat twijfelen die gaat maar lekker in spanje wonen ofzo, zeker weten genoeg opbrengst). Dan nóg betaal je per m2 apertuuroppervlak minder bij een vacuumsysteem van bijv. sunsystems.

Ik heb nog een nadeel gevonden van vacuumsystemen; als je beperkt dakoppervlak hebt heeft een vlakke plaat meer collectoroppervlak per gebruikte m2.

Maargoed, alles valt en staat natuurlijk met de kwaliteit van de vacuumbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

In het (lekker zwart/wit) kader van hollandse installateurs weten niks van zonneboilers kreeg ik van een Engels bedrijf op de vraag over het koppelen van meerdere boilers en winter (minder boilers aktief) / zomer (meer boilers aktief) opbrengst weer eens een doodsimpel antwoord in de vorm van een linkje, weliswaar een amerikaanse leverancier, maar toch...

(Merk op dat Resol Duits is...)

Solar Components- Differential Temperature Controllers

Delta Sol ES - CMC-020-11566103
Graphic display. 6 relay outputs, inputs for 8 temperature sensors, CS10 irradiance sensor and pulse flow meter for heat metering. 36 pre-programmed systems ranging from simple system to east/west with 2 stores. Vbus data output.

Delta Sol E - CMC-020-11566133
Similar to the Delta Sol M, 1 built in heat meter suitable for systems up to east/west with 3 stores

Delta Sol M - CMC-020-11599023
Text menu display. 9 relays including volt-free message relay. Vbus and RS232 data communication ports. Inputs for 12 temperature sensors and CS10 irradiance sensor. 2 built in heat meters with pulse flow inputs. 7 pre-programmed systems ranging from simple system to east/west with 4 stores and many hydraulic variants (pumps, valves, bypass etc). Built in weather compensated heating circuit control for buffer store systems. 5 user defined function blocks can provide extra delta-T, thermostat or timer functions, enabling control of up to 8 stores.

Delta Sol BS/3 - CMC-020-11542073
4 sensor inputs, 2 relays. Graphic user display for temperatures and system status. Thermostat option for back up heating etc. Optional 4th sensor can provide total heat quantity (kWh) register.

Delta Sol BS/4 - CMC-020-11542093
As BS3, but with electronic relay to allow speed control of conventional pumps for optimum energy efficiency.

Delta Sol BSPro - CMC-020-11542043
4 sensor inputs and 2 electronic relays, graphic user display for temperatures and system status. Many adjustable options including heat quantity (kWh) register. 9 pre-programmed systems including east/west or two stores.

Delta Sol BSPlus - CMC-020-11542213
As BS Pro, but with 3 time programmes for the thermostat option and Vbus data output.

Tja, en wat zie je dan? Controllers die simpelweg oost/west collectoren slim kunnen combineren, en daarbij nog een hele berg 'stores', al dan niet afhankelijk van het weer slim kunnen koppelen _/-\o_

Nu blijkt dat HRSolar ook deze controllers levert, alleen natuurlijk wel met hun eigen naam, vandaar dat het me niet meteen was opgevallen. Alleen, HRSolar adverteert niet met deze mogelijkheden :?

Gezien de geringe ruimte (hoogte) die ik heb voor een boiler, gecombineerd met de maximale vloerbelasting (houten vloer), en een oost/west ligging van het dak, lijkt het koppelen van meerdere kleinere (zeg 100-150l) boilers een ideale combinatie. Als het dan ook nog echt klopt dat HRSolar zijn vlakkeplaten het eigenlijk naar oppervlakte wel goed lijken te doen (4.5GJ voor 2.5m2 tegen 4.2GJ op 4m2 bij SunSystems), dan lijkt het toch wel zo te zijn dat de claim van HRSolar dat ze state-of-the-art spul leveren te kloppen...
* Mars Warrior zoekt nog naar het addertje onder het gras, de prijs mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:26

ericplan

5180 Wp PV

Mars Warrior schreef op zondag 18 januari 2009 @ 20:55:
In het (lekker zwart/wit) kader van hollandse installateurs weten niks van zonneboilers kreeg ik van een Engels bedrijf op de vraag over het koppelen van meerdere boilers en winter (minder boilers aktief) / zomer (meer boilers aktief) opbrengst weer eens een doodsimpel antwoord in de vorm van een linkje, weliswaar een amerikaanse leverancier, maar toch...

(Merk op dat Resol Duits is...)

Deze link naar Steca had ik ook al eens gepost ;) Maar zoeken in deze structuur lukt mij ook nooit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vind het mooi dat je veel minder gas gebruikt, maar ik geloof niet dat de besparing alleen uit je zonneboiler komt.
i call it a day....

natuurlijk is dit een waslijst van maatregelen, zo te lezen vanaf deel 3 t/m 10.
de 100m3 is 100m3 minder dan vorig jaar rond deze tijd,
voor mijn woning, met mijn gezinssamenstelling, met mijn verbruikspatroon.
met minder isolatie, en minder fijnafstemming van de cv en het zondeel.
het is een grote besparing door isolatie, aangevuld met wat zonwarmte, wat ik langer vast weet te houden.
dat hoeft niet op het conto van de zon-cv te komen en dat heb ik ook niet gezegd.
narekenen hoeft echt niet, het is namelijk gewoon zo.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2009 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

ericplan schreef op zondag 18 januari 2009 @ 21:33:
[...]

Deze link naar Steca had ik ook al eens gepost ;) Maar zoeken in deze structuur lukt mij ook nooit.
Dat probleem heb ik nu ook 8)

Maar het laat maar weer zien dat alles gewoon kan, dat je beter in Duitsland kunt navragen en dat we in NL nog wat achterlopen qua informeren van eindgebruikers door leveranciers over de verschillende mogelijkheden, laat staan het kiezen van de voor de eindgebruiker beste combi :z

Maar deze dingen kunnen toch simpelweg in de OP, of komen ze 'vanzelf' in de wiki O-) O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Heeft er iemand ervaring met zonneboilers van Redenko/Zen ?

http://www.redenko.com/particulieren/zonneboiler/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 17:21
Ik belde zojuist met de helpdesk SDE van SenterNovem. Ik vroeg hoe het stond met de uitbetaling van mijn voorschot over 2008. Dit was nog niet in gang gezet. De mederwerker verwachte eind februari meer te kunnen zeggen.
Dit terwijl eerder via de mail was toegezegd dat de voorschotten over 2008 in januari 2009 zouden worden uitbetaald.
Het moet toch niet gekker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heeft iemand ervaring met het volgende isolatie materiaal? XLMat? Deze worden verkocht via http://www.isodiscount.nl?

Onder andere hebben ze :
Xlmat Xlain schapenwol 17 laags. Rti6.00 m2.K/W

Dikte (mm) +/- 30 mm

Rti = Vergelijkbare thermische isolatiewaarde tov minerale wol gemeten in werkelijke reële omstandigheden.
Als het inderdaad een Rwaarde van 6 heeft dan zou dit echt geweldig zijn.

Of zou dit een gevalletje zijn "If its to good to be true?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 17:16:
ok, dan.....

of een natte krant.

Nee hoor,
Ik heb ondertussen de installatie handleidingen bemachtigd van de Q-solar.
In het Nederlands, dus ook voor nederlanders.

De aansturing van de zonneboiler zit daar al helemaal in.
Super duidelijk uitgelegd hoe je alles elektrisch aansluit, het hydrolische schema is wat klein, maar daar komen we wel uit.

Je moet wel bij de ketel, dan 1 drieweg klep en een gemoduleerde drieweg klep kopen, en een paar temperatuur sensoren.
Je sluit het setje van sunsystems er zo op aan.

Ik ben bijna overtuigd van deze oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op zondag 18 januari 2009 @ 20:55:
Je zou eens kunnen kijken op deze website.

http://www.ta.co.at/content/view/57/36/lang,en/

Die hebben regelaars in alle soorten en maten.
De UVR1611 is helemaal een top apparaat, dan kan je gewoon zelf programeren
wat je wilt regelen
Wat voorbeelden van zonne systemen met deze regelaar ( live view )
http://www.solarwebseiten.de/index.html

ook een handige zuiderbuur heeft dat systeem
http://users.skynet.be/zonnigniel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Over dat 'gelul' van onze grote CDA vriend van der Camp en zijn wens voor kernenergie: Al in 2006 zond de VPRO de tweedelige Tegenlicht documentair 'Energy war' uit (1 en 2). Grappig dat daarin het hele gedoe met de Russische en Oekraïnse gasperikelen al uitgebreid besproken werd (het is dan ook geen conflict dat pas geleden is ontstaan). Maar ook een Nederlandse energie deskundige die stelde dat de energetisch positief winbare uranium voorraden het einde van het fossiele tijdperk maar met 5 tot 10 jaar kan uitstellen. Voor die 5 tot 10 jaar moeten dan wel gigantische uitgaven gedaan worden (1 kerncentrale kost 5 - 6 miljard Euro) en daarna blijven we natuurlijk met het gevaarlijke afval zitten en de daarmee gemoeide kosten.

Ik snap dan ook niet waarom een Christelijk bestuurder hier zo hard op wil inzetten. Ik meende dat er in de bijbel passages stonden waarin de mensen als hoeder van de planeet wordt gewezen op zijn verantwoordelijkheden.... Juist een partij als het CDA zou daarom snoeihard in moeten zetten op duurzaam en dus hernieuwbare energiebronnen. En dan heb ik het niet over biobrandstoffen want die zorgen ervoor dat onze hongerige, minder bedeelde medemensen in derde wereldlanden het nog zwaarder krijgen door het beslag wat deze brandstofwinning doet op landbouwgronden. Maar helaas handelt het CDA wel vaker lijnrecht in tegenstelling met het boek dat hun lijdraad zou moeten zijn, oorlog voeren is ook zo'n liefhebberij van deze partij....

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 21:38:
i call it a day....

natuurlijk is dit een waslijst van maatregelen, zo te lezen vanaf deel 3 t/m 10.
de 100m3 is 100m3 minder dan vorig jaar rond deze tijd,
voor mijn woning, met mijn gezinssamenstelling, met mijn verbruikspatroon.
met minder isolatie, en minder fijnafstemming van de cv en het zondeel.
het is een grote besparing door isolatie, aangevuld met wat zonwarmte, wat ik langer vast weet te houden.
dat hoeft niet op het conto van de zon-cv te komen en dat heb ik ook niet gezegd.
narekenen hoeft echt niet, het is namelijk gewoon zo.
ah, vandaar, dat begreep ik wel telkens. Ik kon het me al bijna niet voorstellen, dus vandaar dat ik het even doorgerekend had.

Ik had nog een leuk ideetje voor de overschotten van de zonneboiler in de zomer: terrasverwarming! We kunnen hier een radiator onder het houten terras gooien, waardoor je uiterst comfortabel nog wat langer buiten kan zitten 's avonds! Ennn als klap op de vuurpijl kun je die verwarming zowieso 's nachts aan laten schakelen om de hitte eruit te trekken, tegen oververhitting overdag. Echter zit je de volgende dag na 4 uren intensief zonneschijn alweer met een volle boiler (40kwh), de rest van de dag staan de panelen alsnog op hot. Dus dat heeft ook maar beperkt nut. Daarvoor moet je boiler dus zo'n 2,5x zo groot zijn om met 10 uren zon om te kunnen gaan.

Idee twee: de tweede (bovenste) warmtewisselaar kun je bij onvoldoende capaciteit (winter oid) als primaire boiler zien. Zo probeer je niet direct 300 liter water op te warmen, maar bijvoorbeeld maar 100 liter. Zodra dat 'virtuele' deel vat vol zit begin je pas aan de onderste 200 liter, door het water om te leiden naar de '2e' boiler, wat eigenlijk gewoon de onderste warmtewisselaar van dezelfde boiler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

....of je stopt het in de douche of badkamervloer, altijd lekker, ook zomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

we hebben toch wel allemaal van die bliksem stekkertjes tussen de omvormers en zonneboilers he ?
ik wel, vanaf dag 1.
de grootste bliksem komt vaak uit onverwachte hoek.
http://www.noordhollandsd...net_niet_helemaal_vergoed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
styno schreef op maandag 19 januari 2009 @ 14:14:
.....
Ik snap dan ook niet waarom een Christelijk bestuurder hier zo hard op wil inzetten. Ik meende dat er in de bijbel passages stonden waarin de mensen als hoeder van de planeet wordt gewezen op zijn verantwoordelijkheden.... Juist een partij als het CDA zou daarom snoeihard in moeten zetten op duurzaam en dus hernieuwbare energiebronnen. En dan heb ik het niet over biobrandstoffen want die zorgen ervoor dat onze hongerige, minder bedeelde medemensen in derde wereldlanden het nog zwaarder krijgen door het beslag wat deze brandstofwinning doet op landbouwgronden. Maar helaas handelt het CDA wel vaker lijnrecht in tegenstelling met het boek dat hun lijdraad zou moeten zijn, oorlog voeren is ook zo'n liefhebberij van deze partij....
Tja... helaas zit er weinig verstand van zaken in politiek Den Haag, en regeren veel partijen met een heilig geschrift in de hand het hele (resterende) land (zowel hier als in de rest van de wereld)....

Zullen we maar een politieke partij opzetten om D.E. goed te vestigen?
Lijven en naturaliseren we heer Scheer in, en met wat Tweakers is al een goede zetel gevuld... Nog wat petitie voor handtekeningen en inschrijven in kiesdistricten....Voila! 8)
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:44
Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 19:15:
we hebben toch wel allemaal van die bliksem stekkertjes tussen de omvormers en zonneboilers he ?
ik wel, vanaf dag 1.
de grootste bliksem komt vaak uit onverwachte hoek.
http://www.noordhollandsd...net_niet_helemaal_vergoed
Als je maar niet van die cheapo thingies gebruikt, want die doen helemaal niets tegen echte spikes...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.