mcDavid schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 04:18:
Heb je dat al getest?
Het lijkt me namelijk waarschijnlijker dat je paneeltje in zonlicht al snel een keer of 10 keer zoveel energie opwerkt als met een (halogeen)-lamp.
(o.a. door véél hogere energiedichtheid, voornamelijk in het spectrum waarvoor het paneeltje geoptimaliseerd is)
Dat kon ik nog niet testen omdat er 's nachts geen zon is.
Ik was uit mezelf al wakker geworden waardoor ik erachter kwam dat rond 9:45 de radio met een beetje volume begon te spelen (daarvoor was het te mager om er wat van te maken). Normaal kan ik nog wel terug in slaap vallen, maar nu niet dus het hielp toch.

Nu speelt ie nog. Ik meet nu ook redelijk nauwkeurig 3V terwijl de 200W halogeen daar echt wel overheen kon als ik het paneel er dichtbij had.
Volgens mijn multimeter komt het paneel platliggend nu op zo'n 90mA met mijn raam op Astra 19,2 oost (raam op het zuiden dus

). Da's genoeg voor de radio, ik had met een setje (ik geloof wel bijna lege) batterijen gemeten dat die vanaf 20mA een beetje kan spelen. Lijkt me een nette prestatie voor een paneel dat volgens de specs maximaal 250mA doet. Maar in de zomer ga ik dus waarschijnlijk power overhebben. Wellicht kan ik daarvan een ventilator aan de gang krijgen tegen de hitte.
Dus.. Zo kan ik met een paneeltje van €7,85 zo'n 25 jaar (of langer) radio luisteren. Daar koop je geen batterijen voor. Zelfs een adaptertje in het net steken gaat erg lastig worden voor dat geld.
Vreemde gewaarwording dat ik me niet meer hoef af te vragen wanneer de batterijen leegraken.. En jammer dat XFM niet meer uitzend in de beschaafde wereld, daar kon ik wel de hele dag naar luisteren.
[
Voor 6% gewijzigd door
Mentalist op 29-01-2009 12:40
]