Toon posts:

Duurzame energie deel 10 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:
  • 70.172 views

• Anoniem: 238103
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
sinds mijn vorige posting(dec 2008) over mijn investering en maandbetalingen is het spaarsaldo uitgespaarde energiekosten,
in januari alweer met 420 euro netto toegenomen in 1 maand.
namelijk 210 euro niet betaald, en 210 euro teruggehad van greenchoice.
de aanschaf subsidie zonnesteek is binnen, 1625 euro,
ook deze is naar de uitgespaarde energiekosten spaarrekening gegaan.
het saldo is nu alweer 2000 euro netto hoger dan 1 maand geleden.

"all in" moet ik nog 2100 euro uitsparen.
dat is met 210 euro per maand dus 1 oktober 2009,
en dan is de volledige qsolar+5m2 collector+3Kwp pv volledig terugverdient.
dat is 2 jaar en 5 maanden.

hier blijkt dus dat je uitgangspositie de terugverdientijd bepaald,
een fossiele domme verbruiker zoals ik die was, met een hoge maandlast,
verdient vele malen sneller terug dan een "slimme zuinige tweakert".

[Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 25-01-2009 10:29]

• Niet online
De aansluitingen van unipipe is voor de doehetzelvert niet te doen.
Je moet zo'n speciale tang hebben.......
daar heb ik de loodgieter voor laten komen,
de unipipe heb ik allemaal zelf voorbereid, en gelegd.
je kan zelf de bochten maken om een emmer heen gebogen.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 23:20
Anoniem: 238103 schreef op zondag 25 januari 2009 @ 10:20:
[...]

de aanschaf subsidie zonnesteek is binnen, 1625 euro,
ook deze is naar de uitgespaarde energiekosten spaarrekening gegaan.
het saldo is nu alweer 2000 euro netto hoger dan 1 maand geleden.

"all in" moet ik nog 2100 euro uitsparen.
dat is met 210 euro per maand dus 1 oktober 2009,
en dan is de volledige qsolar+5m2 collector+3Kwp pv volledig terugverdient.
dat is 2 jaar en 5 maanden.

hier blijkt dus dat je uitgangspositie de terugverdientijd bepaald,
een fossiele domme verbruiker zoals ik die was, met een hoge maandlast,
verdient vele malen sneller terug dan een "slimme zuinige tweakert".
Eerlijk gezegd vind ik subsidies meerekenen in de terugverdientijd niet helemaal eerlijk.
En jij hebt dingen ook nogal scherp in kunnen kopen. Aan de andere kant heb je wel het risico durven nemen door zeg maar de early-adopter te spelen en voor de verandering is een early-adopter in dit geval goedkoper uit, want de prijzen zullen geleidelijk aan wel stijgen met de hoogte van de subsidie.

Maar in elk geval heel mooi om te zien dat je echt geen tig-jaar hoeft te "wachten" tot het wat opbrengt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Niet online
tsja, subsidie verdwijnt meestal in de zak van welke leverancier dan ook.
snel scherp inkopen en doe het zelf leveren dus euries op.
de set staat voor 25 jaar, ik bespaar dus theoretisch 21,5 jaar lang 210 euro per maand (ex prijsstijging)
ofwel dus 53.000 euro tijdens de levensduur.
de doelstelling was 50% van tien jaar uitsparen.

[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 25-01-2009 14:40]

• TD-er
Anoniem: 238103 schreef op zondag 25 januari 2009 @ 14:39:
[...]
Aiii heb je toch je target gemist ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:07
de set staat voor 25 jaar, ik bespaar dus theoretisch 21,5 jaar lang 210 euro per maand (ex prijsstijging)
Hoe kom je aan de € 210 per maad. 3000 Wp levert maximaal zo'n 3000 kWh per jaar op, * €0.27 = € 810 per jaar € 67,50. In de cember gaf je aan 100 m3 gas bepaard te hebben. Als ik dat doortrek over een jaar kom ik op € 70 per maand, totaal nog geen 2/3 van die 210 €.
Voor ik PV panelen en zonneboiler had zat ik op 4000 kWh en 1200 m3 gas per jaar, tegen de huidige prijzen € 160 per maand zonder vastrecht. Ik ben benieuwd hoe jou sommetje er dan uit ziet. Of reken je ook SDE subsidie mee as besparing?

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 21:20
deejeebv schreef op zondag 25 januari 2009 @ 15:31:
[...]

Hoe kom je aan de € 210 per maad. 3000 Wp levert maximaal zo'n 3000 kWh per jaar op, * €0.27 = € 810 per jaar € 67,50. In de cember gaf je aan 100 m3 gas bepaard te hebben. Als ik dat doortrek over een jaar kom ik op € 70 per maand, totaal nog geen 2/3 van die 210 €.
Voor ik PV panelen en zonneboiler had zat ik op 4000 kWh en 1200 m3 gas per jaar, tegen de huidige prijzen € 160 per maand zonder vastrecht. Ik ben benieuwd hoe jou sommetje er dan uit ziet. Of reken je ook SDE subsidie mee as besparing?
FYI: EricPVT heeft geen SDE-subdsidie (en as far as I know : he's glad about it :+ ).
de subsidie zal eerder lokaal zijn (gemeente/provincie).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:51
Lol, dat was ook mijn tactiek...mijn solarline 2-110 heeft me bruto 1719 euro gekost, en daar gaat nog 960 euro SDE subsidie vanaf :)

Nu alleen de materialen voor de installatie nog...ik denk zo'n 200 euro, en wat tijd, en het spul draait voor iets meer dan 1000 euro :P

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-05 13:16
Speksteenkachel schreef op zondag 25 januari 2009 @ 09:51:
Even een vraag aan de zonneboilerervaringsdeskundigen (mooi woord voor scrabbel).

Ons gezin bestaat uit 4 personen en ik wil de zonneboiler alleen gebruiken voor warm tapwater, m'n spek verwarmt immers al de woning.
Nou wil ik gaan kiezen uit onderstaande boilers, welk type zou het beste in onze situatie passen.

a 150 liter boiler met opbrengst 4,7GJ
b 200 liter boiler met opbrengst 4,7GJ
c 200 liter boiler met opbrengst 5,2GJ
Ik geef hier even de mening van mijn installateur in spe: 4,7 GJ op een vat van 150l is aan de magere kant. (Dus op 200l helemaal.) Volgens hem krijg je zelfs in de zomer je boiler temp dan niet tot aan de max.

Ik denk dat hij gelijk heeft en ik overweeg 9.0GJ op 150l. Ik zou liever 200l nemen, maar dat past niet in de CV-kast.

Ik hoop alleen dat ik dan niet teveel problemen krijg met oververhitting van de Glycol. Naja dan moet ik maar wat vaker in bad ofzo.

Ik zie het al voor me. Loop je in de zomer te vloeken. Shiiit alweer mooi weer, ophouwen nou!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 08:43

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Taan schreef op zondag 25 januari 2009 @ 16:39:
[...]

Ik geef hier even de mening van mijn installateur in spe: 4,7 GJ op een vat van 150l is aan de magere kant. (Dus op 200l helemaal.) Volgens hem krijg je zelfs in de zomer je boiler temp dan niet tot aan de max.

Ik denk dat hij gelijk heeft en ik overweeg 9.0GJ op 150l. Ik zou liever 200l nemen, maar dat past niet in de CV-kast.

Ik hoop alleen dat ik dan niet teveel problemen krijg met oververhitting van de Glycol. Naja dan moet ik maar wat vaker in bad ofzo.

Ik zie het al voor me. Loop je in de zomer te vloeken. Shiiit alweer mooi weer, ophouwen nou!
Die installateur zit er wat mij betreft volstrekt naast.

Ik heb 2 collectoren die 4,2GJ per jaar opleveren op een 300 liter boiler ( dus 8,4GJ totaal ). Volgens jou installateur zou mijn boiler dus nooit vol kunnen raken. Dan zit hij er volstrekt naast!

Er zijn tal van installaties die hun informatie op internet hebben staan. Bijvoorbeeld Eric-PVT hier op dit forum.

Daarnaast tal van mensen met vacuumbuizen. Zie ook solar2all.com. Hij heeft 30 vacuumbuizen op een 250 liter boiler uit m'n hoofd. Hij krijgt met twee vingers in z'n neus zijn collector bloedheet.

9.0GJ op 150l boiler is een volstrekt scheve verhouding. maar dan ook volstrekt scheef.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04-2021

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

Eric-pvt hoeveel opbrengst heeft jou zonneboiler ook al weer op je 200l?

[Voor 28% gewijzigd door SpeksteenWP op 25-01-2009 17:33]

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:30

Mars Warrior

Earth, the final frontier

EEN ZONNEBOILER BIJ JE THUIS
HOE GROOT OF HOE KLEIN

De grafische voorstelling geeft de opbrengst van diverse collectoroppervlakken weer alsmede de bereikte zonnefractie in functie van het verbruik. (het opslagvatvolume werd gekozen op 40 liter/m² collector)

De invloed van het opslagvat op de zonnefractie wordt hier duidelijk. Bij een vastgelegd collectoroppervlak zien we de opbrengst van de installatie eerst sterk stijgen als we een groter vat kiezen. Vanaf een bepaald volume wordt de invloed van een groter vat beperkter, bij nog grotere vaten zien we zelfs de opbrengst dalen. De negatieve invloed van een groter vat (warmteverlies) overheerst op de positieve invloeden.
De maximale opbrengst wordt bereikt met vatvolumes van 45 – 50 liter/ m² collector. Veel kleinere vaten geven nauwelijks minder opbrengst zodat 35 l/m² als optimum kan worden aanzien omwille van de lagere investering.

Aldus IZEN Solar Systems...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04-2021

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

IZEN zijn volgens mij dezelfde boilers als de Zen boilers van Redenko.

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-05 13:16
Mars Warrior schreef op zondag 25 januari 2009 @ 19:34:
EEN ZONNEBOILER BIJ JE THUIS
HOE GROOT OF HOE KLEIN
...
Aldus IZEN Solar Systems...
Jammer dat hier alleen het aantal m2 wordt genoemd en niet het aantal GJ. Het laatste zegt meer volgens mij en de verhouding varieert nogal per aanbieder.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
deejeebv schreef op zondag 25 januari 2009 @ 15:31:
[...]

Wat me bijstaat is die 210 euro het verschil tussen zijn oude voorschot bedrag bij de Nuon en zijn nieuwe voorschot bedrag. Niet alleen behaald door de panelen en Zboiler, maar ook door extra isolatie en een mentaliteits verandering ;)

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-05 10:23
Op marktplaats worden shell 105 watt panelen verkocht. Het gaat om 30 sets van 10 stuks met omvormer. Ze zijn 10 jaar oud. Normaal gesproken kunnen ze nog 20 jaar mee.

In mijn situatie heb ik ongeveer 30m2 plat dak tot mijn beschikking. Daar wil ik graag wat paneeltjes op plaatsen. De sde subsidie zie ik nu niet zitten, vanwege de administratie en extra meter, en ben daarom aan het kijken naar 2e hands paneeltjes of een aanbieding. Het liefst met een opbrengst tussen de 2k en 3k kwh per jaar. Plaatsen wil ik zelf met een aantal vrijwilligers.

Is het verstandig om panelen aan te schaffen die al 10 jaar oud zijn. Als het huidige prijspeil van pv panelen ogeveer 4euro per watt is dan zullen deze ongeveer 2,6 moeten doen (20 jaar ipv 30 jaar). Of is deze gedachtengang niet in orde?

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 16:36
Hebben jullie dit product al eens gezien?
http://www.sunhunter.eu/sunhunter.intro.NL.html

Nog geen technische specs.

Cedo Nulli

• Mars Warrior

Mars Warrior

Taan schreef op maandag 26 januari 2009 @ 10:39:
[...]
Jammer dat hier alleen het aantal m2 wordt genoemd en niet het aantal GJ. Het laatste zegt meer volgens mij en de verhouding varieert nogal per aanbieder.
Klopt. Had mooier geweest. Aan de andere kant als ik kijk naar Sunsystems (buisjes) en HRsolar (vlakkeplaat) dan levert het Sunsystems 4.2GJ met 2m2 effectief oppervlak en HRsolar 4.5GJ bij 2.5m2 effectief oppervlak. Geen idioot verschil dus per m2.

Wat ik mooi vond om te zien is dat je je rendement redelijk eenvoudig kunt optimaliseren, en dat je door heel veel meer panelen extra niet plotseling heel veel meer opbrengst terugkrijgt. In de winter heb je nu eenmaal een stuk minder zon / opbrengst waardoor het max. blijkbaar rond de 80% uitkomt.

De grafiek is bij een verbruik van 100l/dag. Geen idee wat dat doet bij bijv. 200l/dag...

• tw_eek
BCM schreef op maandag 26 januari 2009 @ 11:17:

Nee, nog nooit. Wel interessant voor een plat dak.

Helaas is er weinig informatie over het bedrijf te vinden, behalve de site zelf. Wat is de technologie? Rendement? Geen flauw idee.

Werk je zelf bij sunhunter (no offence ;) )

update:
bron: www.demorgen.be
Rendement
De Sunhunter-zonnepanelen hebben ongeveer hetzelfde rendement - de energie van het zonlicht dat effectief in elektriciteit wordt omgezet - als klassieke panelen, maar ze hebben geen schuine draagstructuren. Daardoor kunnen ze vlak naast elkaar geplaatst worden, wat zorgt dat er op hetzelfde oppervlak twee keer zoveel Sunhunterpanelen kunnen staan als klassieke zonnepanelen.

Installatie
Daarnaast zijn de panelen via een kliksysteem vrij eenvoudig te installeren, en gemakkelijk herplaatsbaar bij een verhuizing of verbouwing. Ze zijn met 16 kg per m2 ook zeer licht, zodat ze geen te grote ballast vormen voor platte daken.

En dan nog eentje:

Van de polderjongen hetvolgende:
bron:http://zonstraal.forumup.be/about1405-0-asc-15-zonstraal.html
De Sunhunter is een - fascinerend - ontwerp van het in Fremont, CA (USA) zetelende Solyndra:

Het betreft een dubbele buisconstructie, met als coating op de binnenbuis een CIGS (cadmium - indium - gallium - (di)selenide). Volgens zeggen van een van de vlijtige heren op de Intersolution stand is er een gel tussen de binnen en buitenbuis aangebracht die het zonlicht zo efficiënt mogelijk op de CIGS coating zou moeten brengen. Ook vertelde hij dat er maar liefst 80 (!) patenten aan deze moduletechnologie waren verbonden. De buisconstructie is - volgens eigen site - hermetisch van de buitenwereld afgesloten (je kon de sealing zien zitten bij de eindstukken, geen idee wat het voor spul is).

Het ziet er hartstikke leuk uit allemaal, het concept is zonder meer goed doordacht, maar zolang er geen keiharde productiegegevens (kWh/m2, kWh/kWp, op welke lokatie, etc.) bekend zijn, loop ik er met een mooi boogje omheen. Eerst wat hard core productie bewijsmateriaal zien, en dan spreken we verder. Ook gezien de blijkbaar forse prijsstelling.

[Voor 75% gewijzigd door tw_eek op 26-01-2009 12:52]

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:06
(jarig!)

Zie ik het nou goed dat dat feitelijk ronde, buisvormig zonnepanelen zijn? How weird...

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• tw_eek
CanonG1 schreef op maandag 26 januari 2009 @ 11:43:
[...]

Zie ik het nou goed dat dat feitelijk ronde, buisvormig zonnepanelen zijn? How weird...
Misschien zit er in het midden een dubbelzijdig paneeltje 8) . De buis is de lens. Dat was wel een erg simpele oplossing :X

[Voor 7% gewijzigd door tw_eek op 26-01-2009 13:03]

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 16:36
Nope, ik werk niet bij Sunhunter. Ik krijg nieuws aangeleverd van Energeia. Daar stond het in.

Ik ben erg benieuwd naar rendementen/prijs per Wp. (en naar de betrouwbaarheid van deze cijfers)

Op zich een erg mooi principe. Nu maar hopen dat het waar is.

Cedo Nulli

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 08:36:

Ik heb nu een aantal opties en ik moelijk zeggen dat ik twijfel.

1. Ik wacht niet af en ga voor 628 euro
2. Ik cancel mijn huidige aanvraag en wacht op de certificering ( 1680 euro )
3. Ik koop er een collector bij en ga voor 12,4*180 = 2268 euro

3 valt meteen af. Ik wil eigenlijk niet nog een 3e collector. Ik heb hier de plek niet voor ( wil ook nog PV ) en mijn boiler is dan zwaar undersized.

Blijven dus 1 en 2 over. Wil ik de gok nemen en zolang nog wachten.
Gaat optie 2 trouwens wel op? Ik zie die lui van Sentor Nozums er ook nog voor aan om dan te zeggen: ten tijden van installatie kreeg je 628, dus dat is wat je nu max krijgt.
Al verder met deze 'uitdaging'?

• mkleinman

mkleinman

IJsbeer schreef op maandag 26 januari 2009 @ 13:35:
[...]

Gaat optie 2 trouwens wel op? Ik zie die lui van Sentor Nozums er ook nog voor aan om dan te zeggen: ten tijden van installatie kreeg je 628, dus dat is wat je nu max krijgt.
Al verder met deze 'uitdaging'?
Nog niet veel verder. Overigens werd optie 2. door SenterNovem zelf aangebracht. Ik hoefde daarvoor alleen een e-mail te sturen.

Voorlopig besloten om nog een week of 3 a 4 te wachten. Daarna kijken wat de stand van zaken is bij SunSystems. Mocht het systeem dan inmiddels aangemeld zijn dan trek ik mijn aanvraag in totdat het rapport er is.

Mocht er dan nog steeds geen aanmelding zijn dan gaan we waarschijnlijk voor de 628 euro.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• IJsbeer
  • Niet online
Johan kan er dus nog niets over zeggen? Die moet toch weten wanneer ze getest worden?

[Voor 37% gewijzigd door IJsbeer op 26-01-2009 14:00]

• mkleinman

mkleinman

IJsbeer schreef op maandag 26 januari 2009 @ 13:59:
Johan kan er dus nog niets over zeggen? Die moet toch weten wanneer ze getest worden?
Ze zijn nog niet aangemeld. Hij wil eerst met, ik meen een tweetal, andere leveranciers van TECsolar vacuumbuizen kijken of ze samen deze sets kunnen gaan aanbieden. Dat scheelt ze alle 3 dan in de kosten. Johan wist daar vorige week nog onvoldoende over.

• Mistraller
tw_eek schreef op maandag 26 januari 2009 @ 10:51:
Op marktplaats worden shell 105 watt panelen verkocht. Het gaat om 30 sets van 10 stuks met omvormer. Ze zijn 10 jaar oud. Normaal gesproken kunnen ze nog 20 jaar mee.

In mijn situatie heb ik ongeveer 30m2 plat dak tot mijn beschikking. Daar wil ik graag wat paneeltjes op plaatsen. De sde subsidie zie ik nu niet zitten, vanwege de administratie en extra meter, en ben daarom aan het kijken naar 2e hands paneeltjes of een aanbieding. Het liefst met een opbrengst tussen de 2k en 3k kwh per jaar. Plaatsen wil ik zelf met een aantal vrijwilligers.

Is het verstandig om panelen aan te schaffen die al 10 jaar oud zijn. Als het huidige prijspeil van pv panelen ogeveer 4euro per watt is dan zullen deze ongeveer 2,6 moeten doen (20 jaar ipv 30 jaar). Of is deze gedachtengang niet in orde?
Prijs voor een complete set is 5,25 - 5,50 per WattPiek. Voor een paneel van 10 jaar kan je een rendementsverlies verwachten, ik zou zeggen een procent of 10 (op basis van de rendementsgarantie van mijn panelen). Een prijs van 2,60 per WattPiek lijkt me redelijk. (Doch geen koopje)
De omvormers zijn belangrijker in dit verhaal, die gaan geen 30 jaar mee.

---------------

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Speksteenkachel schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 12:59:
Ik heb info aangevraagt bij Redenko over Zen zonneboilers en had binnen twee dagen bericht terug met allemaal pdf bestanden over types, opbrengsten en een aanvraagformulier voor een vrijblijvende prijsopgave.
Zijn wel vlakke plaat met terugloop principe dus geen heatpipes.

http://www.redenko.com/particulieren/zonneboiler/
Redenko is het bedrijf van Jadranka Cace, vice voorzitter van ... ODE.

Vandaar... ;)

Mbt de Sunhunters: ja, het is een rond "zonnepaneel". Coating op een binnenbuis, je zag de cellen gewoon zitten (dunnelaag heeft ook "celstructuur", die met reteslimme etstechnieken uit computer industrie wordt gerealiseerd, de structuur zit dwars op de lengte van de binnenbuis). Ik wist ook niet wat ik zag, ik bezocht die Solyndra site paar weken voordat ik naar Gent ging (toevalstreffer). Nogmaals: leuk systeem, maar: eerst harde productiecijfers en opbrengsten per oppervlakte, s.v.p.... Ze gaan er binnenkort een paar in Europa, mogelijk België plaatsen. Dealer is I.R.S. Solar uit België, staat nog niet op hun site (kun je beter op Solyndra kijken). Systeem is vooralsnog duurder dan conventionele systemen, maar als ze er in slagen betrouwbaar en masse die buizen te maken, kan dat rap veranderen. Op de geciteerde Vlaamse site (zonstraal forum) werd gewag gemaakt van een nominaal vermogen van 180 Wp/module. Maar dat zou volgens mij moeten betekenen dat de reflecterende "doek" onder de opstelling daarbij meegenomen zou moeten zijn. Is nog niet duidelijk (je praat dan over afwijkende opstellingscondities, moeilijk om ronde buizen met vlakke modules te vergelijken). Frames zien er zeer iel uit, doch hele systeem is bij 208 km/uur windkracht getest. Buizen liggen horizontaal, 25 centimeter boven het dak/met reflectiedoek.

[Voor 56% gewijzigd door zonnigtype op 26-01-2009 16:28. Reden: Solyndra/Sunhunter]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• mkleinman

mkleinman

De zonneboiler komt hier nu goed op temperatuur. 29 graden onderin de boiler. Bovenin nog een paar graden hoger. Jammer genoeg weet ik niet precies hoe hoog aangezien daar nog geen thermometer zit. Maar in elk geval een teken dat het systeem nu goed op gang begint te komen met de wat hogere zonstand buiten :)

[Voor 24% gewijzigd door mkleinman op 26-01-2009 17:16]

• Niet online
ja, hij gaat lekker, bovenin alweer 36 hier, en onderin ook 29c.....
bij thuiskomst ook weer eens -2kwh hoogtarief op de meter.

• Niet online
effe over mijn verbruik-terugverdien-maandbedrag :

ik zat tussen 4400 en 6800 kwh per jaar tot 2006, aangevuld met een leuke 2400 tot 3000m3 gas,
dat koste in 2006 gewoon 235 euro per maand.<punt uit>(nuon variabel)

mijn 1974 huurwoning heb ik mogen kopen, in 2002,
maar had ernstig onderhoud nodig, hiervoor heb ik gewoon gespaard,
alle geld is dus simpelweg een investering in eigen woning,
en behoeft geen terugverdientijd.(die er wel in lijkt te zitten)
verbruik ? dit is na isolatie, zuinige apparatuur etc teruggebracht tot een CanonG1 niveau,
wat betekend : minder dan 1000kwh stroom voor 2 personen.
door isolatie en zonneboiler is het gasverbruik tot onder 500m3 gedaald per jaar.

omdat mijn uitgangspunt dom fossiel was, en veel te hoog, is het resultaat ook goed.
ben je al goed bezig en woon je in een moderne woning,
dan is het resultaat ook minder.
tegelijkertijd heb ik heel toevallig ook goed gekozen, in moment en prijs, en dat telt ook bij.

initieel heb ik dus begin 2007 8440,-- betaald voor een qsolar compleet en 1800Wp compleet,
de helft van de pv van marktplaats, de andere helft nieuw.
gemiddelde prijs van de pv is 2,31 euro per Wp.

pas eind 2008(q4) heb ik aan een zonnesteek actie meegedaan,
verder absoluut geen subsidie genoten.
hierdoor neemt de pv toe tot 3025 Wp,
maar kost niets.
het is gefinanciert uit uitgespaarde energiekosten.

hierdoor eindig ik 2009 met een energieoverschot, en dus 12 maanden lang 235 NIET betaald, WEL gespaard.
dit is trouwens 2820 euro netto geld,(per jaar, ik ben al 2+ jaar onderweg) niet geindexeerd aan het maandbedrag van de buurman, die betaald inmiddels 429,-- en had vandaag een forse reparatie aan zijn ouwe vr ketel, van 930 euro.

dat is wat ik bedoel oliedom fossiel, er staat namelijk een nieuwe laguna voor de deur.

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 26-01-2009 19:29]

• Niet online
de woning was trouwens getaxeerd bij verkoop aan huurder op 219.000,(nbto)
vrij normaal.
de woz aanslag 2 jaar later was alweer 270.000(dat geld is nu bij icesave denk ik)
weer 2 jaar later worden ze verkocht voor 285.000,
na hertaxatie met epa A(lage epc) is de verkoop waarde 339.000 (11-2007)
duurzaam winstgevend.
je ziet zo wel dat de terugverdientijd meer iets is als een leuk meevallertje.
de hele verbouwing zal erdoor worden betaald.
maak je huis duurzaam, en de verkoopwaarde stijgt voor een volgend gezin,
energie nul word natuurlijk goud waard,
reken dat gewoon mee in je terugverdientijd.
de hypotheekbank rekent al met de energielast.

ik trouwens ook, misschien ga ik de hypotheek er wel deels mee inlossen,
ook weer een kwestie van maandlasten vermijden.

(ja ik was ook huurder, ik mocht niets, en ik vind het nogal lullig voor huurders dit,
ook VVE`s blinken uit in draaikonterij en dom fossiel gedrag)

[Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 26-01-2009 20:03]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:21

ericplan

5180 Wp PV

Van Photovoltaik forum:

Laut Phoenix Solar kommen Preise und Datenblätter im Februar. Solyndra hat diese Woche auch ihren europäischen Firmensitz nahe München eingeweiht.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Niet online
plugwise draait zie ik bij floris wouterlood(blog), dat is interessant !
dit betekend dat het systeem tussen diverse zaken kan,
zoals opbrengst pv, en afname stroom van de zonneboiler/cv....
ik zou dan kunnen zien hoeveel pv stroom ik aanwend om het vat op temp xx te krijgen...
de rest typen we dan over van de meter, en zo krijg ik dan een energiebalans duurzaam /opwek /afname.

• Mistraller
Dit is ook leuk om te lezen;

Zelfbouw zonneboiler

---------------

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 238103 schreef op maandag 26 januari 2009 @ 20:31:
plugwise draait zie ik bij floris wouterlood(blog), dat is interessant !
dit betekend dat het systeem tussen diverse zaken kan,
zoals opbrengst pv, en afname stroom van de zonneboiler/cv....
ik zou dan kunnen zien hoeveel pv stroom ik aanwend om het vat op temp xx te krijgen...
de rest typen we dan over van de meter, en zo krijg ik dan een energiebalans duurzaam /opwek /afname.
Ik "krijg" volgende week de eco-eye. Vooral leuk omdat ik dan kan meten aan m'n electrische fornuis (krachtstroom), maar ook aan de CV-pomp of de ventilator van de ketel. Het enige dat noodzakelijk is is een spoeltje om een stroomvoerend draadje klemmen.

Plugwise is als concept heel leuk, maar alleen Windows :( en nog geen plannen voor andere smaken.

A'dam ZonPHP PVOutput

• TD-er
ericplan schreef op maandag 26 januari 2009 @ 20:57:
[...]

Ik "krijg" volgende week de eco-eye. Vooral leuk omdat ik dan kan meten aan m'n electrische fornuis (krachtstroom), maar ook aan de CV-pomp of de ventilator van de ketel. Het enige dat noodzakelijk is is een spoeltje om een stroomvoerend draadje klemmen.

Plugwise is als concept heel leuk, maar alleen Windows :( en nog geen plannen voor andere smaken.
Ach hoe complex zal dat protocol zijn.

Maar even over die ecoeye, kun je daarmee ook 3 fases tegelijk meten? Of ga je ervanuit dat het per fase gelijk belast zal zijn?

• JeroenH
(jarig!)
ericplan schreef op maandag 26 januari 2009 @ 20:57:
Ik heb het in actie gezien bij Floris Wouterlood, echt heel leuk spul. Zonder modificatie geschikt om zonnestroom te meten, alleen de software meet de opbrengst als verbruik. Op zich niet erg, alleen de software kan het verbruik van meerdere pluggen optellen, en dan wordt de opbrengst dus opgeteld ipv afgetrokken. Ander minpuntje: volgens Floris meten de pluggen elke minuut (of zelfs vaker), maar is de output van de meetdata slechts per uur. Dat is zonde, ik had veel liever per 10 of 15 minuten willen meten. Verder is de software enorm dichtgetimmerd: je moet het activeren en zo. Daar hou ik niet zo van. Pluspunten: export naar excel (csv) werkt perfect, communicatie met de pluggen werkt perfect (ook naar zijn schuur, plm. 30m), gebruikersvriendelijkheid is hoog, pluggen hebben geen meetbaar eigenverbruik, pluggen zijn programmeerbaar als tijdschakelaars, loggen doen de pluggen zelf, dus PC hoeft niet aan te blijven!

Aan een Linux-versie van de software wordt gewerkt: http://www.maartendamen.com/node/35

Ik denk dat ik ook zo'n basisset aanschaf, het lijkt me wel leuk om te meten aan de zonnestroompanelen, en de Conrad Energy Logger bleek zo'n enorm fiasco.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

TD-er schreef op maandag 26 januari 2009 @ 21:38:
[...]

Maar even over die ecoeye, kun je daarmee ook 3 fases tegelijk meten? Of ga je ervanuit dat het per fase gelijk belast zal zijn?
Ja, je kan drie fases tegelijk meten, als je er twee extra sensors (£ 9.90 per stuk) bij koopt. Omdat je indirect meet zal het wel wat minder nauwkeurig zijn, maar toch ben ik super nieuwsgierig hoe (en of) het werkt. Ik krijg in ieder geval een set met 3 sensors. Er wordt overigens gewerkt aan een computerinterface, die binnenkort beschikbaar moet komen.

A'dam ZonPHP PVOutput

Anoniem: 287219

Wat is eigenlijk het verschil in temperatuur tussen de inkomende kant van de spiraal en de uitgaande kant van de spiraal in de boiler die verbonden is met de zonne collector ?
Heeft iemand dat al eens gemeten ?

Wat zou efficienter zijn, twee boilers de spiraal die verbonden is in serie, of parallel geschakeld ?
Als 1 boiler voor heet water is en een voor ltv verwarming, hoeft niet elke boiler 65 graden te worden.
Je zou dan met serie schakelen een voorkeursprincipe hebben voor de warwater boiler, deze als eerste na de collector en de cv boiler als tweede.
Met een klep zou je evt de cv boiler kunnen overbruggen, zodat alle warmte naar de warmwaterboiler gaat.
Heeft iemadn hier ideen over ?

• IJsbeer
  • Niet online
Dit soort regelingen zit vaak standaard in de aansturingsapp. van de leverancier. Bijvoorbeeld systeem 5: http://www.3d-veo.nl/rivusol/downloadfile.php?id=32 (zwembad is dan boiler)
http://sunsystems.nl/prod...ing%20uitgebreid/systeem2

Ik zou dus niet zelf wat lopen knutselen :)

• JeroenH
(jarig!)
[schaamteloze zelfpromotie]

Nu begint op Stads RTV Breda RayRadio, met daarin een stukje over zonnestroom. In dat stukje mag ik wat vertellen over de technische kant van zonnestroompanelen etc.

Windows Media Stream
Winamp Stream

Later (ws. vanaf morgen) terug te beluisteren als podcast.

[/schaamteloze zelfpromotie]

[Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 27-01-2009 21:37]

• Niet online
zonnepanelen worden niet goedkoper,
zonnepanelen zijn waardevast
http://www.nieuwsbank.nl/inp/1999/06/0611F061.htm
das nu 10 jaar geleden,
op marktplaats zitten we rond 430 euro voor een shell rsm 95 of 100 uit die tijd.
je schrijft dus ook nauwelijk af op een zonnepaneel.
de opbrengst is dus gewoon je rente op je investering,
de komende jaren word dat steeds leuker om te volgen.

http://www.bol.com/imgbas.../0/4/7/0/1/0470175699.GIF

[Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 27-01-2009 22:34]

• TD-er
Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 22:29:
das nu 10 jaar geleden,
op marktplaats zitten we rond 430 euro voor een shell rsm 95 of 100 uit die tijd.
Ik vermoed wel dat de kostprijs van zonnepanelen zal dalen de komende 10 jaar. Puur en alleen omdat het nu wel leeft en de afgelopen 10 jaar vrijwel niet. Daardoor is er meer productie en dus meer budget om te investeren in onderzoek. En daarnaast is het vaak puur door massaproductie goedkoper te maken.

Of de prijs mee gaat dalen is natuurlijk de vraag, aangezien de vraag de komende tijd wel zal stijgen als de prijzen van energie steeds meer gaan stijgen of schommelen.

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 18:20

Cheese_man

Waarom kiezen?

Aangezien energie van de zon voor mij verre toekomstmuziek is (maar wel iets is wat ik heel graag via onder andere dit forum blijf volgen), heb ik me eind vorig jaar op het nog verder besparen gestort. Vooral op gasverbruik wilde ik graag nog een stap maken aangezien dat het grootste deel is van de energiekosten.

Mede dankzij de goede info over de graaddagen in dit topic weet ik nu welk effect mijn maatregelen hebben gehad. Aan de hand van mijn meterstanden die ik vanaf december 2007 noteer heb ik de beroemde factor b kunnen berekenen. Op die manier heb ik dus kunnen vaststellen wat het verschil is tussen mijn huidige verbruik en wat het verbruik zou zijn geweest bij gelijk blijvend stookgedrag (de factor b). De resultaten zijn heftiger dan verwacht.

December 2008 tov december 2007 geeft een "gewogen" reductie van 24,25%
Januari 2009 tov januari 2008 geeft een "gewogen" reductie van 25,58%

Als maatregelen zijn genomen:
- radiator uit op zolder
- radiator uit in de studeerkamer waar we niet vaak zitten
- radiaterfolie achter de radiatoren geplakt in de woonkamer en keuken (is 1 ruimte).
- tussendeur naar de gang dicht
- finetuning programeerbare thermostaat

Objectief gezien is mijn verbruik natuurlijk minder gedaald, maar dat komt door de behoorlijk koude december en januari, maar het stimuleert wel om te zien dat hele eenvoudige maatregelen (zonder impact op comfort) zulke verschillen geven :).

reserveringshouder Tesla Model 3

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

das nu 10 jaar geleden,

We zullen het maar niet hebben over de plm. 1.200 heftige e-mails die n.a.v. onder anderen die eerste Solaris (en de daaruit volgende Sunpower® acties) "uitgewisseld" zijn tussen mijn persoontje en enkele andere partijen om alle ellende van de OK4 omvormers bij de contractpartijen weer recht te gaan laten breien (stuk of 4 crisismanagers zijn d'r voor "versleten"...). Die systemen waren met "innovatiesubsidie" (van toen nog Novem) geplaatst, het gros is nooit bemeten, er is MAP geld ingestoken wat door de elektra klanten van, jawel, ook dat "progressieve NUON ENW" al die jaren is opgehoest, etc.

Ach, het is "geschiedenis". En mijn OK4tjes doen het binnen vrijwel vlekkeloos (en zijn retegoed uit te lezen...). :)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• JeroenH
(jarig!)
Afgelopen zaterdag nog € 300 betaald voor een rsm-100 incl. OK4 :Y) Als ik bij de verkoper niet een halve dag was blijven plakken en al tijd tijd niet gebabbeld had over zijn 2500+Wp zonnestroompanelen, zijn kleine (tegenvallende) windturbine, zijn LED-verlichting, zijn luchtwarmtepomp en zijn gasmeter die hij weg gaat laten halen had ik daar nog wel wat vanaf gepraat ook. € 3 per Wp lijkt me geen gekke prijs!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-05 12:04

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

das nu 10 jaar geleden,

volgens sollandsolar in limburg wel, was dit weekend op L1. Ze zitten met een overschot aan panelen op dit moment

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

CanonG1 schreef op maandag 26 januari 2009 @ 23:24:
[...]

Aan een Linux-versie van de software wordt gewerkt: http://www.maartendamen.com/node/35
Maar niet door Plugwise ;( . Ze hebben blijkbaar niet door dat een hoop mensen afgeschrikt worden door het businessmodel dat ze gebruiken. Het is te hopen dat er binnenkort een concurrent komt, zodat Plugwise gedwongen wordt om opener, innovatiever en actiever te worden. (Zoals een zonnestroom plug die de andere kant op meet, een perilexplug voor mechanische ventilatie, electrisch fornuis met 2 of 3 fasen enz. En een softwaremodel geschikt voor Windows, Linux en Mac in een modulaire opbouw met ruimte voor plugins van derden)
Het idee van Plugwise is goed, maar het businessmodel is zo ontzettend achterhaald. En dan loopt Plugwise het risico de Video2000 van de domotica te worden.

A'dam ZonPHP PVOutput

• JeroenH
(jarig!)
ericplan schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 09:09:
Maar niet door Plugwise ;( . Ze hebben blijkbaar niet door dat een hoop mensen afgeschrikt worden door het businessmodel dat ze gebruiken.
Mee eens, mee eens.... Plug die bidirectioneel meet komt er aan, volgens Plugwise tegen Floris Wouterlood. Sowieso is niet de plug de beperking, die schijnt het al te kunnen, het is de software die het juist moet registreren. Ik heb nog wel wat vragen voor Plugwise (ga ik ze ook nog stellen):

- Hoe lang kunnen de pluggen meten zonder PC-contact?
- Kunnen de meetgegevens met een fijnere resolutie uitgelezen worden? (huidige software: per één uur)
- Ik wissel in vrij hoog tempo van windows-installatie, hoe zit het met de activatie van hun software?
- Komen er ook pluggen met een ingebouwde schakelaar (on/off/auto)?
- Encryptie? Security? Hoe weten die pluggen aan wie ze hun info wel en niet mogen geven?
- En ik bedank vast nog wel wat

Ik zit er wel aan de denken zo'n set te kopen, op zich kan het al prima meten aan zonnestroompanelen. Alleen het heeft wat beperkingen. Ze hebben één ontegenzeggelijk pluspunt: it just works, en dat kan ik van die !@#$%&*-Energy Logger 3500 niet zeggen. Er zijn niet zoveel alternatieven...

[Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 28-01-2009 09:26]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

CanonG1 schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 09:20:
[...]

Ik zit er wel aan de denken zo'n set te kopen, op zich kan het al prima meten aan zonnestroompanelen. Alleen het heeft wat beperkingen. Ze hebben één ontegenzeggelijk pluspunt: it just works, en dat kan ik van die !@#$%&*-Energy Logger 3500 niet zeggen. Er zijn niet zoveel alternatieven...
Voor het meten aan zonnepanelen kijk ik naar de Stecagrid oplossing. Maar ik heb makkelijk praten, ik heb nog niets, dus ik heb keuzevrijheid.

Als ik de Eco-eye heb zal eens kijken wat daarmee kan. Al is daarvan de resolutie wat minder hoog.

A'dam ZonPHP PVOutput

• tw_eek
sander817 schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 09:08:
[...]

volgens sollandsolar in limburg wel, was dit weekend op L1. Ze zitten met een overschot aan panelen op dit moment
Het is niet onwaarschijnlijk dat in 2009-2010 een overschot is aan panelen.
Bron: http://seekingalpha.com/a...try-in-oversupply-in-2008

Hier een linkje naar een geschat productieoverzicht:
http://static.seekingalph...pv_supply_demand_data.gif

Het is maar wat je instelling is. Wachten op een lagere prijs of direct duurzaam energie produceren. Die lagere prijs zal er zeker komen. Wanneer weet ik niet. Je kan nu voor 2.8 euro wp een chinees product kopen. Op marktplaats ben ik nu bezig met 175 wp photowatt voor 2.9 euro met omvormer. Verstandig? Misschien niet, maar wel duurzaam.

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 23:35
flitspaal.nl schreef op maandag 26 januari 2009 @ 17:12:
De zonneboiler komt hier nu goed op temperatuur. 29 graden onderin de boiler. Bovenin nog een paar graden hoger.
Anoniem: 238103 schreef op maandag 26 januari 2009 @ 19:15:
ja, hij gaat lekker, bovenin alweer 36 hier, en onderin ook 29c.....
The clash of the titans: Let the battle begin! :P

Vorderingen hier qua duurzaamheid:
De subsidieaanvraag voor de zonneboiler is de deur uit (3x24 buizen + 300l van sunsystems).
2 halogeenspotjes van 50 watt vervangen door megaman spaarlampen (2x9w). Per ongeluk de verkeerde besteld (had 11w moeten zijn), dus iets minder lichtopbrengst dan origineel. Ook de kleur is iets anders, maar absoluut niet storend. Dus 18W ipv 100W. De halogeenlampen boven de tafel (3x35w) helaas nog geen vervanger voor gevonden (steeklamp gu7.4 ofzoiets, ooknog achter een dimmer). De verlichting boven het aanrecht blijkt al gedimd, de halogeenspotjes van 20w gebruiken 10watt /stuk, dus daar valt niet zo heel veel meer te halen. In de woonkamer de twee laatste gloeilampen vervangen door dimbare spaarlampen van 20w (GoGreen dimbaar), echter zijn deze nog wat lastig te dimmen (komt door de goedkope dimmer bij de lamp).
Verder bezig met metingen om het stroomverbruik te verklaren, maar de 15 jaar oude koelkast en vriezer (-30) zijn het bijzonder genoeg niet (resp. 110 en 270 kwh op jaarbasis).

Anoniem: 165002

tw_eek schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 09:56:
[...]

Het is niet onwaarschijnlijk dat in 2009-2010 een overschot is aan panelen.
Bron: http://seekingalpha.com/a...try-in-oversupply-in-2008

Hier een linkje naar een geschat productieoverzicht:
http://static.seekingalph...pv_supply_demand_data.gif

Het is maar wat je instelling is. Wachten op een lagere prijs of direct duurzaam energie produceren. Die lagere prijs zal er zeker komen. Wanneer weet ik niet. Je kan nu voor 2.8 euro wp een chinees product kopen. Op marktplaats ben ik nu bezig met 175 wp photowatt voor 2.9 euro met omvormer. Verstandig? Misschien niet, maar wel duurzaam.
De prijzen zijn nu al aan het zakken. Ik heb mijn offertes van begin vorig jaar vergeleken met de prijzen nu. De per Wp prijs was bij mijn offertes tussen de 5.50 en 5.20; als je nu op een aantal websites kijkt zit dat al snel richting de 5 tot 4.80 per Wp.

Check ook dit mooie grafiekje van Solarbuzz; http://www.solarbuzz.com/moduleprices.htm

• vegterb
  • Laatst online: 19-11-2022

vegterb

[ZzZ]Vighter

Ik volg dit topic nu al enkele weken en heb er een aantal handige tips uit gehaald. Mijn motto is ook geworden maandlasten, voor eenmalige uitgaven. Dat wil zeggen dat ik best wat wil uitgeven om maandelijks goedkoper uit te zijn.

Per 29-01-2009 ben ik de eigenaar van een woning (massionette) in 's-Hertogenbosch, gebouwd tussen 1920 en 1930. Deze woning gaat op de schop. Dat wil zeggen dat we er flink wat willen verbouwen. Een aantal zaken wil ik dan ook graag aan jullie, ervarene, voorleggen.

Verwarming
Naar alle waarschijnlijkheid worden de radiatoren zelf niet vervangen. Allen zijn dubbelwandig met dubbele convector en voldoen ruimschoots aan de eisen.

De buizen gaan we wel verleggen. De rondleiding beneden verdwijnt, boven komt een rondleiding met voldoende dikte om het water rond te pompen. Er komen aftakkingen naar beneden die direct in de muur verdwijnen zodat ze onzichtbaar beneden uitkomen bij de verwarmingen (uit de muur).

Op elke verwarming wil ik een (tijd) instelbare thermostaat plaatsen. Zodat ik op tijd kan instellen welke ruimte de warme van de CV krijgt. Dit heeft als voordeel dat als ik de badkamer wil verwarmen de woonkamer niet mee hoeft te verwarmen.

Ik heb nog niet veel kennis van het 'op temperatuur' houden van je verwarmingswater. Dat wil zeggen dat je dus het water in de verwarming op een vaste temperatuur houd om zo een comfortabele warmte te garanderen. Zo zorg je ook dat het automatisch open en dicht draaien van verwarmingen functioneert.

Stroom
Eigenlijk weet ik niet goed wat ik met een 'beperkt' budget kan doen behalve stroom besparende apparaten gebruiken. Zonnepanelen e.d. apparaten zal ik er niet uit kunnen aangezien we niet verwachten hier langer dan 10 jaar te wonen.

Uiteraard stappen we over naar Greenchoice ;)

We denken ook nog na over vloerverwarming in de badkamer. (komt hele nieuwe badkamer in) Dit kan op twee manier natuurlijk, water en stroom. Water met voordeel dat het (bij een betonnen vloer) langer warm blijft, maar het duurt lager om op te warmen. Met stroom als voordeel dat het snel warm wordt. Alleen zit ik een beetje op te hikken tegen de toegevoegde waarde. Natuurlijk, comfort. Maar hoe vaak gebruik je het? Wat kost het? En als je het al niet gebruikt, is het verstandig om toch te doen met oog op de stijging in waarde van het huis?

Isolatie
HR++ glas. Beneden heeft alleen de voorkant dubbel glas. De achterkant moet dus nog voorzien worden van dubbel glas. Alleen na een nieuwsbericht van vandaag denk ik dat ik nog even wacht met de aanschaf:
CDA: Kwart miljard voor huis, milieu en economie | Iedereen dubbele beglazing

De CV-ketel staat buiten in een schuurtje op het balkon, die enkel bestaat uit wat dunne houten plankjes. Dit 'schuurtje' wil ik vervangen voor een goed geïsoleerde ombouw.

Boven zit een vliering waar nu niet op gelopen kan worden. Echter is deze wel stevig genoeg, volgens de bouwkundig expert, dus wil ik deze begaanbaar maken. Is het nuttig om hier nog isolatiemateriaal op aan te brengen? Dus voordat ik de vloer neerleg?

Overige
Zoals ik ergens gelezen heb is het een goede besparing om met behulp van een apparaatje je warm water aan te sluiten op je wasmachine. Waardoor je CV het water voor de wasmachine verwarmt en niet de energie-slurpende-wasmachine zelf.

Er zit een sier-opening in de muur tussen keuken en gang. De keuken staat in open contact met de woonkamer. Dus bij verwarmen van woonkamer functioneert dit als tochtgat. Ik wil het dicht, mijn vriendin wil het open. Nu komt er dus een raampje in.

Conclusie
Dit wil ik met jullie delen om te vragen naar meningen en/of suggesties voor deze of meer wijzigingen die ik direct aan kan brengen.

Duurzaam leven is duurzaam omgaan met energie.

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

• gp500
  • Niet online
CanonG1 schreef op maandag 26 januari 2009 @ 11:43:
[...]

Leuk product, maar dat is ook alles.
Een hoop commercieel geschreeuw, totaal geen cijfers niks te bekennen.

Zwak.

• Whizzer
  • Laatst online: 24-05 13:26

Whizzer

Flappie!

Wow, interessant topic, ik liep er per ongeluk tegenaan maar staat meteen in mijn favorites. Nu ben ik al wel aan het lezen geslagen, maar 10 delen met een flink aantal posts is toch net even iets "too much" (m'n werkgever gaat dat echt niet leuk vinden :X)

Ik zit al een tijdje te denken aan zonnepanelen op ons huis, redenen hiervoor:
- Groot schuin dak welke vol op het zuiden gericht is en totaal geen belemmering heeft qua zicht. Dus de zon kan er vol op en nog op een behoorlijk oppervlak ook! (schatting: 25 m²)
- Elektriciteitsverbruik is vele malen hoger dan het gas verbruik (5200 KWh t.o.v. 588 m³). Het aquarium (180L water op 28 graden houden) en de computerbende (tja, tweakers.net hè? :P) trekt nogal wat stroom 24x7 en dat zal ook niet veranderen de komende jaren.

De rest van het nieuwbouwhuis is bizar goed geïsolleerd. Temperatuur in huis komt 9 van de 12 maanden niet onder de 19 graden door isolatie, dus de verwarming staat amper aan. Alle ramen HR++, etc. etc. etc. :D

Wat me tot nu toe altijd wat tegen gehouden heeft zijn de verhalen dat je het never nooit niet terugverdient krijgt, tenzij je subsidie krijgt. Van de verhalen op het internet kom je wel iets verder, maar het blijft wazig! Of men roept dat je het zo terugverdient hebt, of dat het pas na 15 jaar is, of helemaal niet. Daarbij zie ik allerlei limieten, boven de 3000KWh zou de energieleverancier (eneco) helemaal niets meer vergoeden (en dan de eerste 3000KWh ook niet meer). De SDE subsidie zou dit jaar weer komen, maar de regels zijn nog niet helemaal bekend. Daarnaast heeft Zoetermeer (mijn woonplaats) de ambitie een verschrikkelijk groene gemeente te gaan worden, dus wellicht dat daar ook nog wat subsidie te halen valt. Ook lees ik iets over verbetering van je woning, wat wellicht nog interessant bij de belastingdienst zou kunnen zijn.

Daarnaast is ook nog de optie het niet terug te geven aan de energiemaatschappij en het lekker zelf op te slaan, maargoed, dan dus ook geen subsidie volgens mij.

Het begint voor mij een behoorlijk klok/klepel verhaal te worden en onduidelijkheid motiveert mij meestal niet er nog heel veel dieper in te duiken :(. Maar volgens mij heb ik nu dè bron gevonden waar veel antwoorden en adviezen te vinden zijn.

Dus alle hulp is welkom, vooral omdat alle begin moeilijk is. Hebben jullie nog meer tips behalve die vernoemd in de OP? Of willen jullie wèl in normaal nederlands even uitleggen hoe het nu precies zit? Momenteel sta ik voor echt alle opties open!

Ik ben geweldig.. en bescheiden! | AnimalCribs, dé plek om te shoppen voor uw huisdier

• JeroenH
(jarig!)
Heb nu ff geen tijd voor een uitgebreid antwoord (werkgever :P) maar ik heb één vraag:

Verdient je PC zich terug? Of je auto? Er is meer in het leven dan alleen geld. Ik heb onze zonnestroominstalaltie volledig uit eigen zak betaald, en ik kan je vertellen dat voelt goed. Ik heb niet mijn hand opgehouden bij de overheid. Het is van mij.

Anoniem: 165002

Whizzer schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 11:46:

Wat me tot nu toe altijd wat tegen gehouden heeft zijn de verhalen dat je het never nooit niet terugverdient krijgt, tenzij je subsidie krijgt. Van de verhalen op het internet kom je wel iets verder, maar het blijft wazig! Of men roept dat je het zo terugverdient hebt, of dat het pas na 15 jaar is, of helemaal niet. Daarbij zie ik allerlei limieten, boven de 3000KWh zou de energieleverancier (eneco) helemaal niets meer vergoeden (en dan de eerste 3000KWh ook niet meer). De SDE subsidie zou dit jaar weer komen, maar de regels zijn nog niet helemaal bekend. Daarnaast heeft Zoetermeer (mijn woonplaats) de ambitie een verschrikkelijk groene gemeente te gaan worden, dus wellicht dat daar ook nog wat subsidie te halen valt. Ook lees ik iets over verbetering van je woning, wat wellicht nog interessant bij de belastingdienst zou kunnen zijn.

Daarnaast is ook nog de optie het niet terug te geven aan de energiemaatschappij en het lekker zelf op te slaan, maargoed, dan dus ook geen subsidie volgens mij.
Terug verdientijd kan je in mijn ogen ook anders zien. Als het gaat om een uitgave aan zonnepanelen/isolatie etc gaat men ineens altijd met terugverdientijd rekenen.

Verdien je ooit je auto of nieuwe TV / PC zich terug ? Nee; die kosten alleen maar geld; zelfs als je er niets mee doet.

Als je budget / geld "over" hebt zou ik het gewoon doen; niet bij stil staan. Het lukt je niet om die 5200 KW op te wekken met 25m2 volgens mij dus je zal geen problemen hebben met te veel terug leveren.

Succes!!

Edit: CanonG1 was me dus al voor 8)7

• vegterb

vegterb

[ZzZ]Vighter

CanonG1 schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 11:53:
[...]

Heb nu ff geen tijd voor een uitgebreid antwoord (werkgever :P) maar ik heb één vraag:

Verdient je PC zich terug? Of je auto? Er is meer in het leven dan alleen geld. Ik heb onze zonnestroominstalaltie volledig uit eigen zak betaald, en ik kan je vertellen dat voelt goed. Ik heb niet mijn hand opgehouden bij de overheid. Het is van mij.
Dit snap ik niet helemaal? Een PC koop je niet om er iets op te 'verdienen', net als een auto. Het is bij zonnepanelen natuurlijk anders. Die koop je omdat ze stroom opleveren en normaliter betaal je voor je stroom, nu krijg je het 'gratis'.

Het is natuurlijk zo dat de zonnepanelen zonder subsidie zichzelf niet binnen hun leven terugverdienen. Een paar voordelen die je dus nog wel uit zonnepanelen kunt halen zijn o.a.:
a) Je ontlast het milieu
b) Je maandelijkse kosten gaan omlaag.
c) Het staat niet gek :9

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Whizzer schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 11:46:
- Elektriciteitsverbruik is vele malen hoger dan het gas verbruik (5200 KWh t.o.v. 588 m³). Het aquarium (180L water op 28 graden houden) en de computerbende (tja, tweakers.net hè? :P) trekt nogal wat stroom 24x7 en dat zal ook niet veranderen de komende jaren.
Ik ben het nog niet tegengekomen, maar het moet toch mogelijk zijn om met een zonneboiler het water in je aquarium op temperatuur te houden, ten minste een groot deel van het jaar?

En terugverdientijd, ach .... Dat is net zo iets als rendement op beleggingen. In het verleden behaalde rendementen enz.

A'dam ZonPHP PVOutput

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

vegterb schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 12:05:
[...]

Dit snap ik niet helemaal? Een PC koop je niet om er iets op te 'verdienen', net als een auto. Het is bij zonnepanelen natuurlijk anders. Die koop je omdat ze stroom opleveren en normaliter betaal je voor je stroom, nu krijg je het 'gratis'.

Het is natuurlijk zo dat de zonnepanelen zonder subsidie zichzelf niet binnen hun leven terugverdienen. Een paar voordelen die je dus nog wel uit zonnepanelen kunt halen zijn o.a.:
a) Je ontlast het milieu
b) Je maandelijkse kosten gaan omlaag.
c) Het staat niet gek :9
Die PC heb je ook gekocht vanwege bepaalde eigenschappen, die auto is vast ook veel groter dan je nodig hebt. Oftewel, er zijn andere argumenten waardoor jij je hebt laten beïnvloeden. Bij PV-panelen wordt de terugverdientijd als (vrijwel enige) verkoopargument gebruikt en eigenlijk is dat jammer. Want er is veel meer, dat geef je ook zelf al aan.

Als bijkomend argument kan ook nog gelden dat je door PV-panelen je veel bewuster wordt van je eigen verbruik, en daardoor nog veel meer gaat besparen. Dat is een hele grote winst, die nauwelijks in geld is uit te drukken.

A'dam ZonPHP PVOutput

• TD-er
Computers kun je als vuistregel 1000 kWh/jaar aanhouden als ze 24/7 draaien. (114 Watt)
Dat is tenminste als ze een beetje efficiënte voeding hebben.
Mocht de gebruikte voeding niet een Active-PFC variant zijn, dan zou ik daar in elk geval ook naar kijken. Bij 24/7 gebruik kan het uit om die te vervangen.
Rekenvoorbeeld:
100 Watt verbruik van de PC-onderdelen.
gewone voeding (60% eff.) trekt 166 Watt uit het stopcontact
Passive PFC voeding (75% eff.) trekt 133 Watt uit het stopcontact
Active PFC voeding (85+%) trekt max. zo'n 117 Watt uit het stopcontact.

Oftewel van el-cheapo naar Active PFC is bijna 50 Watt verschil voor een normale kantoor-PC. dat is 0,05 * 8760 uur/jaar = 438 kWh/jaar.
1 kWh kost inmiddels 23,5 ct all-in, oftewel 50 Watt continue besparen scheelt zo'n 100 euro per jaar op de rekening.
Daar heb je een hele degelijke Active PFC voeding voor.

Daarnaast kun je tegenwoordig makkelijk dingen samenvoegen op 1 PC dmv. virtualisatie, zodat er eigenlijk geen noodzaak meer is voor >1 PC continue aan. (voor zover die noodzaak er al is)

• Mars Warrior

Mars Warrior

vegterb schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 11:26:
[....]
Isolatie
HR++ glas. Beneden heeft alleen de voorkant dubbel glas. De achterkant moet dus nog voorzien worden van dubbel glas. Alleen na een nieuwsbericht van vandaag denk ik dat ik nog even wacht met de aanschaf:
Volgens mij had eric-pvt ook al eerder (kant weer eens niet vinden met die rot-search) iets over subsidie bij isolatie gehad, maar fijn dat jij ons nog even daaraan herinnert.
Moeten ze wel snel mee zijn, want ik wil toch echt in de zomer eea gaan doen, want we willen niet weer in de kou zitten komende winter :Y)

• Punkrocker
  • Laatst online: 23:50

Punkrocker

Mostly harmless

Boven zit een vliering waar nu niet op gelopen kan worden. Echter is deze wel stevig genoeg, volgens de bouwkundig expert, dus wil ik deze begaanbaar maken. Is het nuttig om hier nog isolatiemateriaal op aan te brengen? Dus voordat ik de vloer neerleg?
Minimaal óf je dak óf die zolder/vlieringvloer isoleren.
Zeker als je de vliering wilt gaan benutten. Dan zal het luik (?) meer open staan dan een ongebruikte vliering.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• JeroenH
(jarig!)
vegterb schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 12:05:
Het is natuurlijk zo dat de zonnepanelen zonder subsidie zichzelf niet binnen hun leven terugverdienen.
'Natuurlijk'? Hoe weet je dat zo zeker? Weet jij hoe de elektriciteitsprijzen zich de komende dertig jaar gaan gedragen? De afgelopen tien jaar was er een stijging van zo'n acht procent per jaar. Trek dat maar eens door, en zie hoe het plaatje er dan uit ziet. Niet gezegd dat dat gaat gebeuren natuurlijk, maar dan zie je dat terugverdienberekeningen niet zo simpel zijn als het lijkt.

En nogmaals, is geld nu echt het enige in het leven? In lol en voldoening hebben mijn zonnestroompanelen zich allang 'terugverdiend', net als mijn laptop, Wii, etc.

Ik heb ook een vraag voor jou: waarom zou ik moeten meebetalen (via subsidies) aan jouw zonnestroompanelen terwijl ik die van mij zelf betaald heb? Ik bedoel het niet onaardig, maar ik ben benieuwd hoe je het rechtvaardigt. Je hebt nl. ook niet meebetaald aan de mijne :)

-edit-

Een (veel te) simpele berekening. Mijn installatie heeft me in totaal € 7300 gekost. Stel dat ik de komende 25 jaar € 2000 kwijt ben aan onderhoud (vooral vervangen omvormers), in totaal dus € 9300. In die 25 jaar zou de installatie bijna 27000 kWh moeten produceren. Prijs per kWh: 9300 / 27000 = € 0,34 / kWh. We zitten nu op ongeveer € 0,27 / kWh. Niemand kan in de toekomst kijken, en al helemaal niet 25 jaar vooruit, maar het lijkt mij zeer, zeer onwaarschijnlijk dat we de komende 25 jaar een gemiddelde elektriciteitsprijs hebben van minder dan € 0,34 / kWh.

Ik verwacht dus 'terug te verdienen' op alle mogelijk gebieden. En dat zonder dat ik mijn handje opgehouden heb.

[Voor 38% gewijzigd door JeroenH op 28-01-2009 13:37]

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

CanonG1 schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 11:53:

Whoa.... didn't see that one coming... ;)

Natuurlijk is er veel meer in het leven dan geld. Geld is een bijzaak die het een en ander wel wat makkelijker/aangenamer kan maken. Maar als ik ergens geld aan uitgeef, hoeft dat toch niet per definitie "te veel" te zijn? Als ik bij de Aldi voor de helft van het geld een biefstukje kan halen wat net zo lekker is als die van de AH (en ze zitten naast elkaar), dan ga ik naar de Aldi, jij niet? Met andere woorden, als ik geld terug kan krijgen voor een zonnepanelen installatie, dan wil ik dat wel proberen. Aan de andere kant, als ik uiteindelijk door stroom uit een zonnepaneel 2,5 of 3x zoveel betaal en daar een heel tevreden gevoel over krijg maar vervolgens niet eens meer datzelfde biefstukje bij de Aldi kan halen, dan heb ik wel een tevreden gevoel maar al snel ook honger! Tja...

O, en de PC verdient zich natuurlijk nooit terug, maar ik heb wel getracht deze zo op te bouwen dat hij energiezuinig is en dus maar een watt of 35 verbruikt i.p.v. 85 of 100. En voor de auto geldt ongeveer hetzelfde, nu is het nog een leaseauto met 25% bijtelling, maar wanneer er eind van dit of begin volgend jaar een nieuwe gaat komen, kan dat er ook wel eens eentje zijn die aan de juiste milieu eisen voldoet waardoor hij minder bijtelling nodig heeft. Beide verhalen kun je heel makkelijk 2 extreme kanten op uitleggen:
1) Alles draait om de centen, minder verbruik en bijtelling betekent minder kosten, dus financieel bespaar je heel veel!
2) Je kiest bewust voor het milieu en hebt daarbij toevallig het geluk dat de overheid in het geval van de auto dat stimuleert met minder bijtelling. En die computer is bewust zuiniger zodat hij minder mileubelastend is, excuses dat het ook goedkoper is bij de energiemaatschappij.

De waarheid ligt voor veel mensen ergens in het midden. Bij mij ook zoals je kunt lezen!

Ik ben geweldig.. en bescheiden! | AnimalCribs, dé plek om te shoppen voor uw huisdier

• IJsbeer
  • Niet online
Precies ligt ergens in het midden! Je kunt het ook zo bekijken:

Met het geld dat je van je 14% bijtelling 'bespaart' leg je aan de kant. Over een paar jaar koop je met het geld (wat je anders uitgegeven had als er geen 'subsidie' op zat) 'gratis' een paar zonnepanelen. Dan kosten ze je dus niets! Het is maar hoe je het bekijkt.

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 18:20

Cheese_man

Waarom kiezen?

Whizzer schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 13:35:
[...]

Whoa.... didn't see that one coming... ;)
...verhaal

De waarheid ligt voor veel mensen ergens in het midden. Bij mij ook zoals je kunt lezen!
In reactie op je "openings post" het een en ander wat ik me nog kan herinneren van de vorige 10 topics :).

- "Het kost meer energie om de panelen te maken dan dat ze opleveren tijdens de levensduur"
Dit is een fabel als ik de specialisten mag geloven in dit forum. De energetische terugverdientijd was in maanden of enkele jaren (3 ofzo?) uit te drukken

- SDE...
Dat is het domein van Zonnigtype. Als ik het goed heb begrepen is het een zeer bewerkelijke, ondoorzichtige regeling met een variabel deel aan de opbrengsten kant waardoor tijdens de levensduur van de installatie niet een bepaalde extra opbrengst gegarandeerd kan worden. Dit is nog los van het verhaal van extra kosten door productiemeters en dergelijke.

- "Panelen verdienen zich niet financieel terug"
Is volgens iedereen hier met een korrel zout te nemen. Los van fijne gevoelens en vergelijkingen met luxe producten, lijkt het zo te zijn dat bij stijgende energieprijzen (voorbeeld Canon) zonder subsidie de terugverdientijd ongeveer 15-20 jaar te zijn. Panelen zouden ongeveer 30 jaar mee moeten kunnen. Omvormers rond de 10 jaar.

- "Overschot is een probleem"
Op de site van Canon zal daar ongetwijfeld meer info over volgen ;).

- Meter ellende
Er zijn nogal wat zaken omtrent de meters van electra. Je hebt een nieuwbouwhuis, dus waarschijnlijk geen "schijf" meter, maar een digitale. Je zal dan teruglevermeters moeten regelen (daar weet ik niet veel van).

- Groepen
Als ik het goed heb onthouden zou een installatie een eigen groep in de meterkast moeten krijgen wanneer deze meer dan 600W aan vermogen levert. Per groep kan je waarschijnlijk rond de 3000W kwijt?

- Installatie grootte
Ik dacht dat er een 3000kWp grens was voordat je in allerlei andere regelingen gaat vallen.

Dus het "makkelijkst" in jou situatie:

3000kWp installatie op de kop tikken a ongeveer € 15000
Opbrengst meters in de meterkast
Niet meedoen aan SDE
1 of 2 groepen speciaal voor PV installatie reserveren/aan laten leggen

Opbrengst met huidige prijs: €621 (2700 kWh opbrengst x 0.23) per jaar (€ 945 als je rekent met de 0.35 in het voorbeeld van Canon)

reserveringshouder Tesla Model 3

• vegterb

vegterb

[ZzZ]Vighter

Mars Warrior schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 12:30:
[...]

Volgens mij had eric-pvt ook al eerder (kant weer eens niet vinden met die rot-search) iets over subsidie bij isolatie gehad, maar fijn dat jij ons nog even daaraan herinnert.
Moeten ze wel snel mee zijn, want ik wil toch echt in de zomer eea gaan doen, want we willen niet weer in de kou zitten komende winter :Y)
Het is altijd de vraag hoe snel zoiets gaat. Maar als je afgaat op het belang van dergelijke regelingen is het redelijk om aan te nemen dat als we binnen een maand niets horen dan vervalt het? Vind het een betere investering dan 20 Miljard naar de een of andere bank. (Kort door de bocht, maar wil niet off-topic gaan)
CanonG1 schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 12:52:
[...]

'Natuurlijk'? Hoe weet je dat zo zeker? Weet jij hoe de elektriciteitsprijzen zich de komende dertig jaar gaan gedragen? De afgelopen tien jaar was er een stijging van zo'n acht procent per jaar. Trek dat maar eens door, en zie hoe het plaatje er dan uit ziet. Niet gezegd dat dat gaat gebeuren natuurlijk, maar dan zie je dat terugverdienberekeningen niet zo simpel zijn als het lijkt.

En nogmaals, is geld nu echt het enige in het leven? In lol en voldoening hebben mijn zonnestroompanelen zich allang 'terugverdiend', net als mijn laptop, Wii, etc.

Ik heb ook een vraag voor jou: waarom zou ik moeten meebetalen (via subsidies) aan jouw zonnestroompanelen terwijl ik die van mij zelf betaald heb? Ik bedoel het niet onaardig, maar ik ben benieuwd hoe je het rechtvaardigt. Je hebt nl. ook niet meebetaald aan de mijne :)

-edit-
[...] maar het lijkt mij zeer, zeer onwaarschijnlijk dat we de komende 25 jaar een gemiddelde elektriciteitsprijs hebben van minder dan € 0,34 / kWh.

Ik verwacht dus 'terug te verdienen' op alle mogelijk gebieden. En dat zonder dat ik mijn handje opgehouden heb.
Wow! Zo bedoelde ik het niet. Ik weet niets zeker, denk ook zeker niet dat de energieprijzen gelijk blijven. Sterker nog ik denk dat ze nu nog even dalen, maar straks weer in de oude vertrouwde snelheid omhoog gaan. Tot er een of andere super energiebron de kop opsteekt (kernfusie o.i.d.).

Nee, geld is ondergeschikt. Geld is helaas wel nodig in deze wereld en kan een hoop zorgen wegnemen en dus ook een hoop lol creëren. Net zoals je zegt; in beleving heeft je laptop of wii zich al terug verdiend. Toch vind ik dat ieder anders dan zonnepanelen. De een koopt ze voor de lol, omdat het interessant is of omdat ze techniek aanbidden _/-\o_ Zelf vind ik het ook een fantastische uitvinding en alleen het al 'hebben' (consumptiemaatschappij ;)) fantastisch vind. Zeker! Geef ik je dus helemaal gelijk in.

Subsidies zijn lastige dingen. Wanneer moet je ze introduceren zonder de gene die er geen gebruik meer van kunnen maken voor het hoofd te stoten? Mijn stiefvader heeft 3 zonnepanelen gekocht voor €250,- tenminste... dat zegt hij.. lang lang geleden! Ik betaal ook mee aan de opvang van zwervers of wegen waar ik nooit kom. Wie zegt dat ik door subsidie niet gewoon mijn eigen belastinggeld terug krijg? Nee, denk niet dat we die kant op moeten gaan in dit topic. Dat zou zonde zijn.

Zoals je zelf zegt. Zonnepanelen verdienen zichzelf misschien niet helemaal terug. Maar de lol en ervaring die je er uit haalt is onbetaalbaar. Daarbij is het gewoon zo dat energie duurder wordt, dus straks ben je vast wel goedkoper uit. Daarbij, het drukt de maandlasten toch weer een beetje :)
Punkrocker schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 12:38:
[...]

Minimaal óf je dak óf die zolder/vlieringvloer isoleren.
Zeker als je de vliering wilt gaan benutten. Dan zal het luik (?) meer open staan dan een ongebruikte vliering.
Nou ja, die vliering zal vooral gebruikt worden voor opslag. Er zit inderdaad een luik, waar een trapje (zo'n enge valtrap van vroeger ;)) in moet komen. Dan is het inderdaad handig om die vloer te isoleren. Scheelt weer extra warmteverlies.

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Cheese_man schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 14:03:
...Heerlijk uitgebreid verhaal met conclusie...
Thanks! Meer antwoorden zijn altijd welkom!

• JeroenH
(jarig!)
vegterb schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 14:06:
Tot er een of andere super energiebron de kop opsteekt (kernfusie o.i.d.).
Kernfusie is de energiebron van de toekomst.... en zal dat naar alle waarschijnlijkheid blijven. Lees je maar eens in. Het ziet er echt niet naar uit dat kernfusie op korte of zelfs middellange termijn een economisch rendabele energiebron wordt.

Er is al een super energiebron: de zon, en al zijn afgeleiden (wind, water).

Ieder zijn ding, dat is een feit. Maar ik begrijp compleet niet waarom juist bij iets als zonnepanelen zo gefocust wordt op het geld en terugverdienen, terwijl dit bij veel andere grote uitgaven die mensen doen (sprekend voorbeeld: auto) helemaal niet gebeurt.

Vergeet overigens ook de 'negatieve subsidie' voor fossiele brandstoffen niet. Alle schade en kosten die het gebruik van fossiele brandstoffen met zich meebrengt (vervuiling, eventueel klimaatverandering, ziektes) zit niet in de prijs van elektriciteit, aardgas en benzine maar wordt verdeeld over de gehele bevolking dmv belastingen. Het lijkt mij een goed idee deze negatieve externe effecten maar eens in de prijs te gaan verrekenen. Moet je eens zien wat dat met de 'terugverdientijd' van o.a. zonnestroompanelen doet.

• Mistraller
Ik volg dit topic nu al enkele weken en heb er een aantal handige tips uit gehaald. Mijn motto is ook geworden maandlasten, voor eenmalige uitgaven. Dat wil zeggen dat ik best wat wil uitgeven om maandelijks goedkoper uit te zijn.

Per 29-01-2009 ben ik de eigenaar van een woning (massionette) in 's-Hertogenbosch, gebouwd tussen 1920 en 1930. Deze woning gaat op de schop. Dat wil zeggen dat we er flink wat willen verbouwen. Een aantal zaken wil ik dan ook graag aan jullie, ervarene, voorleggen.

Verwarming
Naar alle waarschijnlijkheid worden de radiatoren zelf niet vervangen. Allen zijn dubbelwandig met dubbele convector en voldoen ruimschoots aan de eisen.

De buizen gaan we wel verleggen. De rondleiding beneden verdwijnt, boven komt een rondleiding met voldoende dikte om het water rond te pompen. Er komen aftakkingen naar beneden die direct in de muur verdwijnen zodat ze onzichtbaar beneden uitkomen bij de verwarmingen (uit de muur).

Op elke verwarming wil ik een (tijd) instelbare thermostaat plaatsen. Zodat ik op tijd kan instellen welke ruimte de warme van de CV krijgt. Dit heeft als voordeel dat als ik de badkamer wil verwarmen de woonkamer niet mee hoeft te verwarmen.

Ik heb nog niet veel kennis van het 'op temperatuur' houden van je verwarmingswater. Dat wil zeggen dat je dus het water in de verwarming op een vaste temperatuur houd om zo een comfortabele warmte te garanderen. Zo zorg je ook dat het automatisch open en dicht draaien van verwarmingen functioneert.

Stroom
Eigenlijk weet ik niet goed wat ik met een 'beperkt' budget kan doen behalve stroom besparende apparaten gebruiken. Zonnepanelen e.d. apparaten zal ik er niet uit kunnen aangezien we niet verwachten hier langer dan 10 jaar te wonen.

Uiteraard stappen we over naar Greenchoice ;)

We denken ook nog na over vloerverwarming in de badkamer. (komt hele nieuwe badkamer in) Dit kan op twee manier natuurlijk, water en stroom. Water met voordeel dat het (bij een betonnen vloer) langer warm blijft, maar het duurt lager om op te warmen. Met stroom als voordeel dat het snel warm wordt. Alleen zit ik een beetje op te hikken tegen de toegevoegde waarde. Natuurlijk, comfort. Maar hoe vaak gebruik je het? Wat kost het? En als je het al niet gebruikt, is het verstandig om toch te doen met oog op de stijging in waarde van het huis?

Isolatie

De CV-ketel staat buiten in een schuurtje op het balkon, die enkel bestaat uit wat dunne houten plankjes. Dit 'schuurtje' wil ik vervangen voor een goed geïsoleerde ombouw.

Overige
Zoals ik ergens gelezen heb is het een goede besparing om met behulp van een apparaatje je warm water aan te sluiten op je wasmachine. Waardoor je CV het water voor de wasmachine verwarmt en niet de energie-slurpende-wasmachine zelf.

Er zit een sier-opening in de muur tussen keuken en gang. De keuken staat in open contact met de woonkamer. Dus bij verwarmen van woonkamer functioneert dit als tochtgat. Ik wil het dicht, mijn vriendin wil het open. Nu komt er dus een raampje in.

Conclusie
Dit wil ik met jullie delen om te vragen naar meningen en/of suggesties voor deze of meer wijzigingen die ik direct aan kan brengen.

Duurzaam leven is duurzaam omgaan met energie.
Verwarming; installeer een buitenvoeler, en je systeem zorgt zelf voor de optimale cv water temperatuur.
Zonnepanelen; Met een beetje slim installeren kan je ze zonder schade meeverhuizen. Meeverkopen is ook een optie, het geeft meerwaarde aan de woning.
De CV ketel zelf is niet zo'n ramp als die in een slecht verwarmde ruimte staat. Als de leidingen maar goed geisoleerd zijn.
Badkamer; Overweeg een Warmte terugwin installatie in de douchekabine. Als je toch aan het verbouwen bent, is dat veel minder werk om te plaatsen.
Zo'n kastje voor je wasmachine; ik heb er onlangs 3 besteld in duitsland (inkoopactie met andere tweakers) In nederland zijn ze een paar tientjes duurder. Ik heb ze bij solarsparshop.de gekocht, snelle goede afhandeling in elk geval. (zoek op MS1002, hotfill, Waschmaschinen-Vorschalt-Gerät, etc)
Vergeet ook de vaatwasser niet, die kan vaak rechtstreeks op het warme water. ;)

succes!

---------------

• Mars Warrior

Mars Warrior

[...]
Het is altijd de vraag hoe snel zoiets gaat. Maar als je afgaat op het belang van dergelijke regelingen is het redelijk om aan te nemen dat als we binnen een maand niets horen dan vervalt het? Vind het een betere investering dan 20 Miljard naar de een of andere bank. (Kort door de bocht, maar wil niet off-topic gaan)
Over een maand zullen we dan weten of jouw kristallenbol klopt...
[...]
Nou ja, die vliering zal vooral gebruikt worden voor opslag. Er zit inderdaad een luik, waar een trapje (zo'n enge valtrap van vroeger ;)) in moet komen. Dan is het inderdaad handig om die vloer te isoleren. Scheelt weer extra warmteverlies.
Ik heb inmiddels een aardig deel van mijn vlieringvloer van isolatie voorzien en het verschil is duidelijk meetbaar: het plafond eronder blijft waar de isolatie zit op temperatuur, en daar waar nog geen isolatie zit is het plafond zo'n 3 graden kouder, en heb je last van koudeval...

Ook op de vliering zelf is het duidelijk meetbaar: vanochtend was het daar 2 graden. De vlieringvloer zelf met isolatie was iets meer dan 2 graden, maar de vlieringvloer zonder isolatie 12-15 (!!) graden. In de kamer eronder was het 20 graden overigens. Hoezo warmteverlies door het plafond :X

Dat is dus het verschil tussen een R van 0,125 (zachtboard), en een R van 2,75 (zachtboard + glaswol + spaanplaat). Oftewel bij een dT van 10 graden (binnen gemiddeld 20 graden, op de vliering gemiddeld 10 graden), per m2, per dag een warmteverleis van 6.912.000J tegen slechts 314.182J. Op jaarbasis 2523MJ (+/- 81m3 gas) tegen 115MJ (+/- 4m3 gas).

Niet geheel reeel omdat de kamer lang niet de gehele dag op 20 graden wordt gehouden, maar neem je 4u per dag, dan kom je in termen van gas, nog steeds op een winst van (81-4)/6 = 12,8m3 per m2 uit.

Verder is het precies zoals je (toevallig?) zegt: het scheelt dus warmteverlies, niet te verwarren met energiebesparing, iets wat sommige specialisten nog wel eens voorrekenen. Immers, de thermostaat hangt in de woonkamer, en die trekt zich nauwelijks iets aan van een al dan niet geisoleerde vliering, dus van gasbesparing is bij ons althans niet zozeer sprake (natuurlijk hoeft de radiator op de zolderkamer minder te doen, maar of dat nu zoveel scheelt dat geloof ik niet want die staat vol open als de kamer in gebruik is), wel van een flinke comfortverhoging!

• Punkrocker
  • Laatst online: 23:50

Punkrocker

Mostly harmless

CanonG1 schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 14:29:
[...]

Vergeet overigens ook de 'negatieve subsidie' voor fossiele brandstoffen niet. Alle schade en kosten die het gebruik van fossiele brandstoffen met zich meebrengt (vervuiling, eventueel klimaatverandering, ziektes) zit niet in de prijs van elektriciteit, aardgas en benzine maar wordt verdeeld over de gehele bevolking dmv belastingen. Het lijkt mij een goed idee deze negatieve externe effecten maar eens in de prijs te gaan verrekenen. Moet je eens zien wat dat met de 'terugverdientijd' van o.a. zonnestroompanelen doet.
Zoiets als met roken: gemiste accijnsen versus voorkomen ziektekosten.

Dat lijkt me een interessant sommetje...
Ingewikkeld ook...

"What do you get if you multiply six by nine..."

• JeroenH
(jarig!)
Punkrocker schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 14:58:
Zoiets als met roken: gemiste accijnsen versus voorkomen ziektekosten.

Dat lijkt me een interessant sommetje...
Ingewikkeld ook...
Absoluut ingewikkeld, en ook moeilijk om objectief te doen. Het is voor belanghebbenden makkelijk naar zich toe rekenen met dit soort complexe zaken.

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-05 14:55
Nog even terugkomend op de problematiek rond eventuele schade door langdurige stagnatie bij zonneboilers. Het probleem heeft me aan het twijfelen gebracht. Ik had een sunsystems systeem in gedachte, maar blijkbaar moet je bij een overgedimensioneerd systeem dan redelijk ingewikkelde trucen uithalen om geen schade op te lopen. Maar wat is de schade dan?

Ik kan tot nu toe op internet alleen info vinden over:
1. Schade door afbraak van glycol/antivries bij langdurige temperaturen > 170 graden celsius
2. Schade aan oudere/slechtere typen vacuumbuizen bestaande uit één glaslaag (vacuumverlies door lekkage bij de afdichting).

Aangezien sunsystem vacuumbuizen levert die zijn opgebouwd uit dubbelglas is punt twee volgens mij niet van toepassing. Gaat het hele verhaal dan echt alleen om het eerste punt?? Of kunnen de buizen zelf ook slecht tegen langdurige blootstelling aan hoge temperaturen?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• mkleinman

mkleinman

Joba schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 15:35:
Nog even terugkomend op de problematiek rond eventuele schade door langdurige stagnatie bij zonneboilers. Het probleem heeft me aan het twijfelen gebracht. Ik had een sunsystems systeem in gedachte, maar blijkbaar moet je bij een overgedimensioneerd systeem dan redelijk ingewikkelde trucen uithalen om geen schade op te lopen. Maar wat is de schade dan?

1. Schade door afbraak van glycol/antivries bij langdurige temperaturen > 170 graden celsius
2. Schade aan oudere/slechtere typen vacuumbuizen bestaande uit één glaslaag (vacuumverlies door lekkage bij de afdichting).

Aangezien sunsystem vacuumbuizen levert die zijn opgebouwd uit dubbelglas is punt twee volgens mij niet van toepassing. Gaat het hele verhaal dan echt alleen om het eerste punt?? Of
kunnen de buizen zelf ook slecht tegen langdurige blootstelling aan hoge temperaturen?
De buizen zijn bij Fraunhofer getest op stagnatie en hebben die testen glansrijk doorstaan. Wat betreft de hoge temperaturen. Je collectorvloeistof verdampt bij +/- 105 graden celcius ( uit mijn hoofd ) en zal volledig je collector verlaten.

Daarnaast zit er ook water in je glycol mengel. Water is iets lichter dan glycol en blijft dus in je collector zitten. Er is dus geen mogelijkheid dat je vloeistof kapot gaat.

• Mistraller
Nog even terugkomend op de problematiek rond eventuele schade door langdurige stagnatie bij zonneboilers.
Druk systemen zoals de nefit solarline worden gewoon zo verkocht, het enige waar je op moet letten is dat je je automatische onluchter dicht moet zetten want anders verdwijnt je vloeistof in gasvorm door de ontluchter. >:)
Ik vraag me af of dat dan een probleem kan vormen?

---------------

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 21:20
Hebben hier ook klanten van Essent een brief met formulier ontvangen om voor hun PV-installatie weer meterstanden door te geven (bij een digitale (ISKRA) hoofdmeter).

Dit is de eerste keer sinds jaaaaaaaaaaaaren dat Essent hier om vraagt. En gezien het feit dat ik zo meteen toch overstap naar GreenChoice een beeeeeeetje te laat.... :+

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Anoniem: 281733

@Joba

Het probleem van verzuring van het glycol veroorzaakt op langere termijn schade aan koper.
Dus als je koperen leiding hebt lost het een klein beetje op en onstaat er slib.

http://tyfo.de/enghtml/papers/Tyforop_Solar_Fluids.pdf

De kwaliteit van glycol speelt dus hierin ook een rol.
Het zal daarom ook wel zijn dat je steeds meer rvs-solarleiding ziet.

• SpiceWorm
Tot er een of andere super energiebron de kop opsteekt (kernfusie o.i.d.).
Ah, leuk dat je dat voorbeeld geeft. Kernfusie hoeft helemaal niet zo lang te duren voordat je dat kan gebruiken, en eigenlijk zijn we nu al zo ver dat we er gebruik van kunnen maken, echter kunnen we nog niet alles er uit halen wat er in zit. 14-16% rendement ongeveer. Heel simpel, namelijk met zonnepanelen >:)

Maar afgezien van allerlei niet-financiële voordelen van zonnepanelen op je dak (als we niet afhankelijk waren geweest van olie, hadden we dan in irak gestaan?) kán het financieel ook interessant zijn. Er zijn alleen investeringen (clusterbommen oid :+ ) waar je meer mee verdient (euh, kán verdienen. Iets met rendementen uit het verleden en iets over een toekomst) :P. En het is maar net hoe je rekent (voornamelijk afhankelijk wat je verwachting is wat de elektriciteitsprijzen doen).
Daarbij, de SDE subsidie (welke ook wel Sabotageregeling Duurzame Energie wordt genoemd), met een aantal 'mitsen', is wel éxtra geld. olino.org heeft uitgerekend dat zonder subsidie ook nog een redelijke terugverdientijd bereikt wordt.

Ook ik vind het prettig om de terugverdientijd uit te rekenen, daar ik geen garanties heb over mijn toekomstige inkomsten. En daarbij (zoals af en toe eerder opgemerkt wordt) zijn terugverdientijden een goede indicatie voor hoe goed iets werkt. Kleine windmolens vs. grote bijvoorbeeld, je kan wel een kleine neerzetten onder het mom dat je dan 'goed & groen' bezig bent, maar het betekend niet of je op een andere manier meer met je middelen had kunnen doen. En sja, het onderste uit de kan willen is wel een tweaker eigenschap.

[Voor 6% gewijzigd door SpiceWorm op 28-01-2009 16:50]

• Mistraller
NielsTn schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 16:10:
Hebben hier ook klanten van Essent een brief met formulier ontvangen om voor hun PV-installatie weer meterstanden door te geven (bij een digitale (ISKRA) hoofdmeter).

Dit is de eerste keer sinds jaaaaaaaaaaaaren dat Essent hier om vraagt. En gezien het feit dat ik zo meteen toch overstap naar GreenChoice een beeeeeeetje te laat.... :+
Check.

Ik heb al wel vaker wat verschillende brieven etc gekregen over onze teruglevering, maar uiteindelijk was onze afrekening altijd netjes in orde.

---------------

• SpiceWorm
Mars Warrior schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 14:58:
Verder is het precies zoals je (toevallig?) zegt: het scheelt dus warmteverlies, niet te verwarren met energiebesparing, iets wat sommige specialisten nog wel eens voorrekenen. Immers, de thermostaat hangt in de woonkamer, en die trekt zich nauwelijks iets aan van een al dan niet geisoleerde vliering, dus van gasbesparing is bij ons althans niet zozeer sprake (natuurlijk hoeft de radiator op de zolderkamer minder te doen, maar of dat nu zoveel scheelt dat geloof ik niet want die staat vol open als de kamer in gebruik is), wel van een flinke comfortverhoging!
Je redenering klinkt aardig, maar hij klopt niet.
Minder warmteverlies uit je huis betekend minder stoken, betekend minder gasverbruik. Dat is tenminste volgens de natuurkunde zo. Het is inderdaad ook comfortverhogend, de temperatuur in het extra geïsoleerde vertrek neemt iets toe, waardoor het warmteverlies ook weer iets hoger wordt (ivg met lagere temperatuur en zelfde isolatie). Maar dat is maar een fractie tov niet isoleren.

Nog 2 weekjes dan wordt als het goed is de zonnecollectoren met boilers geleverd *O*

• SpiceWorm
[..] redelijk ingewikkelde trucen uithalen om geen schade op te lopen.
Het valt opzich wel mee qua technisch ingewikkeld: er wordt dan een convector (ja idd gewoon zo eentje voor ltv) aangesloten alsof het een 2e boiler vat is. Als de eerste vol zit wordt via je convector de panelen gekoeld. Zo'n ding wil je echter niet binnen het geïsoleerde deel van je huis. Het is wat duurder, 300 euro voor zo'n convector en de extra installatiekosten.
[..] Maar wat is de schade dan?

Aangezien sunsystem vacuumbuizen levert die zijn opgebouwd uit dubbelglas is punt twee volgens mij niet van toepassing. Gaat het hele verhaal dan echt alleen om het eerste punt?? Of kunnen de buizen zelf ook slecht tegen langdurige blootstelling aan hoge temperaturen?
Punt 1 kun je voorkomen door vloeistof te gebruiken die maar liefst tot 270oC gaat, ver boven de stagnatietemperatuur van 240oC.

Of het terecht is of niet: van sunsystems én van solar2all heb ik te horen gekregen dat panelen die te vaak en te lang in stagnatie staan een kortere levensduur hebben (niet gekwantificeerd).

SpiceWorm schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 16:46:

Punt 1 kun je voorkomen door vloeistof te gebruiken die maar liefst tot 270oC gaat, ver boven de stagnatietemperatuur van 240oC.

Of het terecht is of niet: van sunsystems én van solar2all heb ik te horen gekregen dat panelen die te vaak en te lang in stagnatie staan een kortere levensduur hebben (niet gekwantificeerd).
Je kunt je ook afvragen hoe vaak het in Nederland langdurig zonnig is in combinatie met het feit dat je op vakantie bent of zo.
Want je moet dus langdurig meer produceren dan je opneemt.

Ik heb trouwens Tyfocor LS besteld welke speciaal voor vacuumcollectoren is.

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 28-01-2009 16:54]

• SpiceWorm
Klopt, maar dan kunnen we er nog steeds niets zinnigs over zeggen.

Echter sunsystems zegt dat bij 3x24 buizen 500l boiler eerder past, en solar2all 3x25 buizen een 800 liter. (Solar2all heeft redelijk hogere opbrengst per buis).
Als je ze dan vraagt of ze 3 collectoren met 300l kunnen leveren dan krijg je de reactie dat je dan iets moet regelen qua oververhitting.

Echter snap ik het niet helemaal, een 500 liter vat koelt net zoveel af als dat je er energie uit haalt (en natuurlijk warmtelek, maar dat is maar iets groter dan bij 300 liter (ik meen iets van 10%)). Dus een 500 liter vat komt - bij gelijkblijvend tappatroon - na een paar dagen zon bijna net zo snel op temperatuur als een 300l.

Behalve dan als beide leveranciers er vanuit gaan dat wanneer je een groter vat kiest ook een groter gebruik hebt (vanaf de andere kant redeneren).

Hoe zit het met subsidie bij Solar2all, ik zie op de site niks vermeld staan.
Is de opbrengst die geclaimd wordt ook door Senternovem geaccepteerd?

Het blijft moeilijk om in een specifieke situatie vooraf te stellen wat de opbrengst zal zijn, aangezien er behoorlijk wat variabelen zijn.
Als je een programma als Getsolar probeert en kijkt wat de opbrengsten zijn, dan varieren die behoorlijk als je 1 van de zovele variabelen aanpast, dat geeft dus wel aan hoe zeker je moet zijn van je gegevens voordat je uberhaupt conclusies kan trekken.

Ik denk sowieso dat je op een gegeven moment een knoop moet doorhakken en daarop moet verderwerken.
De een zegt dit en de ander zegt dat, wat is de waarheid????

[Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 28-01-2009 17:40]

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

CanonG1 schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 09:20:
[...]
Mee eens, mee eens.... Plug die bidirectioneel meet komt er aan, volgens Plugwise tegen Floris Wouterlood. Sowieso is niet de plug de beperking, die schijnt het al te kunnen, het is de software die het juist moet registreren. Ik heb nog wel wat vragen voor Plugwise (ga ik ze ook nog stellen):

- Hoe lang kunnen de pluggen meten zonder PC-contact?
- Kunnen de meetgegevens met een fijnere resolutie uitgelezen worden? (huidige software: per één uur)
- Ik wissel in vrij hoog tempo van windows-installatie, hoe zit het met de activatie van hun software?
- Komen er ook pluggen met een ingebouwde schakelaar (on/off/auto)?
- Encryptie? Security? Hoe weten die pluggen aan wie ze hun info wel en niet mogen geven?
- En ik bedank vast nog wel wat

Same here, Plugwise wil ik vooral gebruiken om overdag zoveel mogelijk onnodige stroomvreters (kuchUPCdecoderkuch) van het net af te snijden en eventueel schakelschema's te gebruiken. En natuurlijk meten want ik ben gek op dat soort geekyness ;) Nu zijn die pluggen aan de prijzige kant, maar ze verbruiken per stuk erg weinig (0,3watt oid) dus theoretisch kun je elk stopcontact wel coveren, mis je alleen het verbruik van lampen via wandschakelaars e.d. En het is inderdaad ook een perfecte manier om je zonnepanelenopbrengst te meten.

In een ouder filmpje een macbook gespot, maar geen Mac OS versie van Source :(

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=lPsyrVUymO8]
Maar an sich kan ik het via mijn XP bak 1x instellen en dan via de webserver regelen lijkt me, maar toch ... Ben ook bezig met een vragenlijstje aan ze, neem ik meteen mee of er een mooie Mac OS versie komt :)

[Voor 6% gewijzigd door 2Dutch op 28-01-2009 18:31]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

2Dutch schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 18:27:
[...]
In een ouder filmpje een macbook gespot, maar geen Mac OS versie van Source :(
Dat noemen ze gewoon misleidende reclame. In Amerika zou je daarvoor een rechtszaak starten ;)

Zat net op de fiets nog te brainstormen dat ze een afstandsbediening erbij moeten maken. Dan heb je een dure versie van een klikaan-klikuit systeem, dat je kan uitbouwen tot een volledig domotica systeem.

A'dam ZonPHP PVOutput

• SpiceWorm
Anoniem: 281733 schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 17:32:
De lijst met systemen op de senternovem site is enkel voor kleiner dan 6m2.
Uit een mail van solar2all (deze krijg je zodra je info aanvraagt):
€200/GJ: Door dat Nederland andere subsidie criteria kent dan gebruikelijk is, is Solar2all er niet in geslaagd om een landelijke apparaten goedkeuring te krijgen voor kleine systemen (kleiner dan 6 m2 aperture oppervlak). Een test zal als nog worden uitgevoerd in het voorjaar 2009, deze test kan niet eerder worden uitgevoerd door de beperkte zon in Nederland gedurende de winter maanden.

€140/GJ: Omdat veel fabrikanten niet de mogelijkheid hebben gehad om deze testen uit te laten voeren is er een overgangsregeling. De solar2all systemen komen in aanmerking voor deze subsidie (EN 12975-1,2). Het subsidiebedrag voor deze overgangsregeling is circa €27,- per buis. Voor het berekenen van de opbrengst wordt de collector opbrengst als maatstaf genomen en niet de systeemtest, een zelfde systeem zal daardoor een hogere opbrengst hebben in een systeem test waardoor het verschil minder groot is als het lijkt.

€180/GJ: Voor systemen met 65 buizen en meer (groter dan 6m2) welke vallen in de categorie grote systemen heeft solar 2 all ook de certificaten (EN 12975-1,2). De subsidie is dan circa €34,- per buis
Het blijft moeilijk om in een specifieke situatie vooraf te stellen wat de opbrengst zal zijn, aangezien er behoorlijk wat variabelen zijn.
Als je een programma als Getsolar probeert en kijkt wat de opbrengsten zijn, dan varieren die behoorlijk als je 1 van de zovele variabelen aanpast, dat geeft dus wel aan hoe zeker je moet zijn van je gegevens voordat je uberhaupt conclusies kan trekken.

Ik denk sowieso dat je op een gegeven moment een knoop moet doorhakken en daarop moet verderwerken.
De een zegt dit en de ander zegt dat, wat is de waarheid????
Ik vind de senternovem rekenopbrengst wel een leuk uitgangspunt (dat vangen je panelen gedurende een jaar op. Dat verdeel je volgens de zonne intensiteit over het jaar, heb je een redelijk idee. Nauwkeuriger dan dat zal het volgens mij ook niet worden.

• Niet online
interssante discusie over terugverdientijd.
kansloos ook.
ik weet nu wat het is, het bestaat, maar je gelooft het niet omdat de marketing van de big boys overuren draait, om je zand en stof in de ogen te gooien.
niets doen is o zo duur, je moet het alleen nog even ontdekken.
pak je afrekening 2001 en nu die van 2008.
het is een oer nederlands woord, je geeft er je niveau mee aan, en je negeert het uitstoot probleem.
dat mag natuurlijk, maar zeur dan niet over een jaar of 2.(gaan we fijn co afrekenen op je verbruik)
2 jaar geleden was apparatuur trouwens een stuk goedkoper,
inmiddels heb je echt wel subsidie nodig...

niets doen en terugverdientijd zijn dus eigenlijk synoniemen.

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 28-01-2009 18:57]

• Mars Warrior

Mars Warrior

SpiceWorm schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 17:17:
Klopt, maar dan kunnen we er nog steeds niets zinnigs over zeggen.

Echter sunsystems zegt dat bij 3x24 buizen 500l boiler eerder past, en solar2all 3x25 buizen een 800 liter. (Solar2all heeft redelijk hogere opbrengst per buis).
Als je ze dan vraagt of ze 3 collectoren met 300l kunnen leveren dan krijg je de reactie dat je dan iets moet regelen qua oververhitting.
Beide systemen zijn dus druksystemen en kunnen niet gecombineerd worden met een terugloopsysteem? Jammer, want er zijn al wel degelijk vacuumbuizen die beide systemen ondersteunen, waarmee je het vorst/oververhittingsprobleem niet zult hebben en je naar hartelust kunt overdimensioneren...
Echter snap ik het niet helemaal, een 500 liter vat koelt net zoveel af als dat je er energie uit haalt (en natuurlijk warmtelek, maar dat is maar iets groter dan bij 300 liter (ik meen iets van 10%)). Dus een 500 liter vat komt - bij gelijkblijvend tappatroon - na een paar dagen zon bijna net zo snel op temperatuur als een 300l.
Is de warmte bij een 500l vat niet meer verdeeld over het vat dan bij een 300l vat?
SpiceWorm schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 18:44:
[...]
Ik vind de senternovem rekenopbrengst wel een leuk uitgangspunt (dat vangen je panelen gedurende een jaar op. Dat verdeel je volgens de zonne intensiteit over het jaar, heb je een redelijk idee. Nauwkeuriger dan dat zal het volgens mij ook niet worden.
Daarmee neem je het specifieke rendement van de collector niet mee, en die kan per collector enorm verschillen naarmate het kouder wordt (winter dus) en het verschil tussen buitentemp en binnentemp toeneemt. Op SPF zijn best wat collectoren te vinden die als het om tapwater gaat gelijkwaardig presteren, maar zodra het om (bij)verwarmen gaat mijlenver (factor 2) uit elkaar komen te liggen.

Des te vlakker de rendementsgrafiek (zeg van 80% naar 70%), des te gelijkmatiger het afgegeven vermogen verdeeld is over het jaar, en daar je in de zomer toch enorm veel over hebt kan die gelijkmatigheid in de winter je toch ff een flink handje meer helpen, dan een collector met een hele steile rendementscurve (van 80% naar nog geen 30%).
Op de site van Solar2All zie je een vergelijking tussen (door hun gekozen type absoluut niet de top in rendement) een vlakkeplaat en hun eigen systeem in de winter, dan dan is het rendementsverschil toch bijna een factor 3!

Heeft overigens iemand de collectoreigenschappen van Solar2All en/of HRsolar?

SpiceWorm schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 18:44:

Mee eens, maar dan nog zijn er zoveel variabelen zodat er nog steeds geen goede prognose gemaakt kan worden.
Bijv: inhoud solarcircuit, diameter solarleiding, koper/ kunststof / rvs leiding, ltr/min, afstand boiler / collector, dakligging, slagschaduw, isolatie leidingen, isolatie boiler, kwaliteit regelaar en ga zo maar verder.
Je kunt nog wel ik weet niet hoeveel dingen opnoemen.

Ik denk dat je er pas achter komt als je het een volledig jaar hebt draaien, veel is koffiedik kijken helaas.
Wel denk ik dat je voor een zo gunstig mogelijke uitgangssituatie moet gaan maar dat wordt veelal een gevoelskwestie.
Voor mij is een kortere terugverdientijd belangrijk.
Ik heb offertes liggen van meer dan 10.000 euries, welke schermen met irreele terugverdientijden en prijsverhogingen voor het gas van ieder jaar 10%.
Deze moet je naar mijn mening duidelijk niet hebben, hoewel dit wel pure kwaliteit is (Tisun).

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 18:55:
interssante discusie over terugverdientijd.
kansloos ook.
ik weet nu wat het is, het bestaat, maar je gelooft het niet omdat de marketing van de big boys overuren draait, om je zand en stof in de ogen te gooien.
niets doen is o zo duur, je moet het alleen nog even ontdekken.
pak je afrekening 2001 en nu die van 2008.
het is een oer nederlands woord, je geeft er je niveau mee aan, en je negeert het uitstoot probleem.
dat mag natuurlijk, maar zeur dan niet over een jaar of 2.(gaan we fijn co afrekenen op je verbruik)
2 jaar geleden was apparatuur trouwens een stuk goedkoper,
inmiddels heb je echt wel subsidie nodig...

niets doen en terugverdientijd zijn dus eigenlijk synoniemen.
Dit is nu precies wat ik bedoel, gewoon een beslissing nemen en ervaren.

• deejeebv
Anoniem: 281733 schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 17:32:
Ik heb inderdaad goedkeuring gehad van SenterNovem voor een systeem met 70 buizen (dus > 6 m2) opbrengst 13,5 Gj per jaar, subsidie € 2340.
Ik ga uiteindelijk geen Solar2all plaatsen, vanwege de ruimte en de complexe installatie (zou ook CV ondersteuning geven). Ik heb gekozen voor een opgepimpte Solesta.

• Niet online
tipje,

http://maps.live.com
type je woonplaats,
zoom in op je huis, maximaal
ga dan naar birds eye
sleep je dak naast het het kompas, en je weet exact de ligging.

• deejeebv
SpiceWorm schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 16:46:
[...]

Het valt opzich wel mee qua technisch ingewikkeld: er wordt dan een convector (ja idd gewoon zo eentje voor ltv) aangesloten alsof het een 2e boiler vat is. Als de eerste vol zit wordt via je convector de panelen gekoeld. Zo'n ding wil je echter niet binnen het geïsoleerde deel van je huis. Het is wat duurder, 300 euro voor zo'n convector en de extra installatiekosten.
De uitgebreide besturing van Sunsystems kent voor die convector (of radiator) een optie, die je bij een bepaalde temperatuur van de boiler kunt inschakelen. Een andere mogelijkheid van die besturing is de collector 's nachts gebruiken om het boilerwater af te koelen.

• SpiceWorm
Mars Warrior schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 18:57:
Beide systemen zijn dus druksystemen en kunnen niet gecombineerd worden met een terugloopsysteem? Jammer, want er zijn al wel degelijk vacuumbuizen die beide systemen ondersteunen, waarmee je het vorst/oververhittingsprobleem niet zult hebben en je naar hartelust kunt overdimensioneren...
De panelen raken nog steeds oververhit. Voor zover ik het begrijp is oververhitting ook geen probleem van de vloeistof, maar meer het paneel. Dus ook met een leegloopsysteem (wat wel zou kunnen bij vacuumcollector) kunnen de panelen nog te warm worden.
Is de warmte bij een 500l vat niet meer verdeeld over het vat dan bij een 300l vat?
De soortelijke warmte (warmtecapaciteit) van water is ongeveer 4000 j per graad per liter. 4000 joule is 4 kilowatt voor één seconde.
Oftwel, de warmtecapaciteit van een 500 liter vat is 500/300x (1,6x) zo groot als een 300 liter vat.
Als je in de zomer een paar zonnige dagen achter elkaar hebt zal je 300liter en je 500 liter vol zitten (bij voldoende collector oppervlak, en dat hebben we, want we rekenen voor een oplossing voor een potentieel oververhit systeem). 's avonds douchen er een paar mensen, waardoor er een bepaalde hoeveelheid water uit wordt gehaald. Die hoeveelheid water heeft een bepaalde warmte capaciteit (4000 joule per liter per graad). Deze hoeveelheid afgenomen water wordt vervangen door water van 5 of 10oC (vanuit de waterleiding). Warmte uit - warmte in is je warmteverlies (dus volledig afhankelijk van je tapwater afname). Die is dus onafhankelijk van je boiler grootte. De volgende zonnige dag kunnen je collectoren enkel dit warmteverlies weer opwarmen. Een kleine opmerking: het absolute verlies uit een boiler van 500 liter is ongeveer 10% hoger (dus geen 1,6x of 60% hoger) dan bij een 300 liter vat (per liter dus een flink kleiner verlies). Dus, die nachtelijke verliezen moeten de panelen bij 500l. nog goedmaken. Let wel: Dit afkoelen is een effect van +/- 1 graad per twee uur (300 liter). Dus een nachtje warmte verliezen geeft een verlies van zo'n 6 graden. Bij 500 liter zijn dat dus minder graden. Met een beetje fantasie kun je bedenken hoeveel minuten het duurt om dat in de volle zon weer op te warmen.
Oftewel: in hoogseizoen helpt het groter maken van je boilervat niet. Anders wordt het als je 6 kuub water gaat verwarmen.
Daarmee neem je het specifieke rendement van de collector niet mee, en die kan per collector enorm verschillen naarmate het kouder wordt (winter dus) en het verschil tussen buitentemp en binnentemp toeneemt. Op SPF zijn best wat collectoren te vinden die als het om tapwater gaat gelijkwaardig presteren, maar zodra het om (bij)verwarmen gaat mijlenver (factor 2) uit elkaar komen te liggen.
Volgens mij zit dat in die opbrengstberekening van SN. Vacuumcollectoren hebben (in vergelijking met een vlakke plaat met dezelfde GJ rating) de papieren om in de winter beter te presteren dan vlakke plaat (zijn uitzonderingen, in principe). Bij continue leeg trekken van de boiler (35oC of zelfs 24oC) door de vloerverwarming worden de warmteverliezen van de vlakke plaat beperkt t.o.v. bijvoorbeeld 60oC voor tapwater.
Des te vlakker de rendementsgrafiek (zeg van 80% naar 70%), des te gelijkmatiger het afgegeven vermogen verdeeld is over het jaar, en daar je in de zomer toch enorm veel over hebt kan die gelijkmatigheid in de winter je toch ff een flink handje meer helpen, dan een collector met een hele steile rendementscurve (van 80% naar nog geen 30%).
Op de site van Solar2All zie je een vergelijking tussen (door hun gekozen type absoluut niet de top in rendement) een vlakkeplaat en hun eigen systeem in de winter, dan dan is het rendementsverschil toch bijna een factor 3!

Heeft overigens iemand de collectoreigenschappen van Solar2All en/of HRsolar?
Klopt. Afhankelijk van je beschikbare budget / dakoppervlak kijk je volgens mij naar respectievelijk GJ/€, GJ/m2.
En Solar2All stuurt de gegevens op aanvraag op, HRSolar heeft nog niet gereageerd om mijn aanvraag. (Misschien kwam dat omdat ik specifiek geïnterreseerd was in de winteropbrengst van de HRSolar >:) (Wie o wie voelt zich aangesproken? ;)) .
Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee