Ik volg dit topic nu al enkele weken en heb er een aantal handige tips uit gehaald. Mijn motto is ook geworden maandlasten, voor eenmalige uitgaven. Dat wil zeggen dat ik best wat wil uitgeven om maandelijks goedkoper uit te zijn.
Per 29-01-2009 ben ik de eigenaar van een woning (massionette) in 's-Hertogenbosch, gebouwd tussen 1920 en 1930. Deze woning gaat op de schop. Dat wil zeggen dat we er flink wat willen verbouwen. Een aantal zaken wil ik dan ook graag aan jullie, ervarene, voorleggen.
Verwarming
Naar alle waarschijnlijkheid worden de radiatoren zelf niet vervangen. Allen zijn dubbelwandig met dubbele convector en voldoen ruimschoots aan de eisen.
De buizen gaan we wel verleggen. De rondleiding beneden verdwijnt, boven komt een rondleiding met voldoende dikte om het water rond te pompen. Er komen aftakkingen naar beneden die direct in de muur verdwijnen zodat ze onzichtbaar beneden uitkomen bij de verwarmingen (uit de muur).
Op elke verwarming wil ik een
(tijd) instelbare thermostaat plaatsen. Zodat ik op tijd kan instellen welke ruimte de warme van de CV krijgt. Dit heeft als voordeel dat als ik de badkamer wil verwarmen de woonkamer niet mee hoeft te verwarmen.
Ik heb nog niet veel kennis van het 'op temperatuur' houden van je verwarmingswater. Dat wil zeggen dat je dus het water in de verwarming op een vaste temperatuur houd om zo een comfortabele warmte te garanderen. Zo zorg je ook dat het automatisch open en dicht draaien van verwarmingen functioneert.
Stroom
Eigenlijk weet ik niet goed wat ik met een 'beperkt' budget kan doen behalve stroom besparende apparaten gebruiken. Zonnepanelen e.d. apparaten zal ik er niet uit kunnen aangezien we niet verwachten hier langer dan 10 jaar te wonen.
Uiteraard stappen we over naar Greenchoice
We denken ook nog na over vloerverwarming in de badkamer. (komt hele nieuwe badkamer in) Dit kan op twee manier natuurlijk, water en stroom. Water met voordeel dat het (bij een betonnen vloer) langer warm blijft, maar het duurt lager om op te warmen. Met stroom als voordeel dat het snel warm wordt. Alleen zit ik een beetje op te hikken tegen de toegevoegde waarde. Natuurlijk, comfort. Maar hoe vaak gebruik je het? Wat kost het? En als je het al niet gebruikt, is het verstandig om toch te doen met oog op de stijging in waarde van het huis?
Isolatie
HR++ glas. Beneden heeft alleen de voorkant dubbel glas. De achterkant moet dus nog voorzien worden van dubbel glas. Alleen na een nieuwsbericht van vandaag denk ik dat ik nog even wacht met de aanschaf:
CDA: Kwart miljard voor huis, milieu en economie | Iedereen dubbele beglazing
De CV-ketel staat buiten in een schuurtje op het balkon, die enkel bestaat uit wat dunne houten plankjes. Dit 'schuurtje' wil ik vervangen voor een goed geïsoleerde ombouw.
Boven zit een vliering waar nu niet op gelopen kan worden. Echter is deze wel stevig genoeg, volgens de bouwkundig expert, dus wil ik deze begaanbaar maken. Is het nuttig om hier nog isolatiemateriaal op aan te brengen? Dus voordat ik de vloer neerleg?
Overige
Zoals ik ergens gelezen heb is het een goede besparing om met behulp van een apparaatje je warm water aan te sluiten op je wasmachine. Waardoor je CV het water voor de wasmachine verwarmt en niet de energie-slurpende-wasmachine zelf.
Er zit een sier-opening in de muur tussen keuken en gang. De keuken staat in open contact met de woonkamer. Dus bij verwarmen van woonkamer functioneert dit als tochtgat. Ik wil het dicht, mijn vriendin wil het open. Nu komt er dus een raampje in.
Conclusie
Dit wil ik met jullie delen om te vragen naar meningen en/of suggesties voor deze of meer wijzigingen die ik direct aan kan brengen.
Duurzaam leven is duurzaam omgaan met energie.