Duurzame energie deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 72.505 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:15

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 18:59:
wat worden er toch een hoop dingen geroepen, vooral dingen waar ik totaal geen last van heb...
generaliserend zowel in dit forum als door leveranciers, met name over zonneboilers, zuur, cv opbrengst heetkokers en ga zo maar door.....overcapaciteit is juist heel goed, ik wou dat ik nog veel meer overcapaciteit had.
dat moeten we echt anders doen, meer feiten en ervaringen delen, en niet zomaar veronderstellingen doen, die mensen laten twijfelen.
Tja lastig om echt te beoordelen en ook aardig wat werk denk ik om dit goed in de OP samen te vatten.
Het heetkoken verhaal klinkt aan de ene kant plausibel, maar aan de andere kant: zelfs met een 1000l boiler en dan midden in de zomer 8 weken op vakantie gaan zal dus volgens deze theorie tot problemen kunnen leiden: dan moeten er in NL en zeker Duitsland toch wel heeeeeeeeeeeeeeeeel veel problemen zijn met zonneboilers.

Dat de levensduur achteruit gaat wil ik best nog geloven. Maar hoeveel dan? Van 30jr naar 29jr? Ik heb bij tests nog nooit iets daarover gelezen (Frauenhofer, solarenergy.ch etc.).

En eric-pvt: dat jij geen last hebt, wil natuurlijk niet zeggen dat je over 10jr geen problemen krijgt door je overcapaciteit O-)

Spelen hier soms andere belangen, want waarom dan niet expliciet op de website vermelden dat je hier bij de dimensionering rekening mee moet houden :?
ik heb nog 2 soladin 120`s liggen dus zoek rustig verder.....
Als je ook nog 2 bijbehorende paneeltjes hebt liggen, schroom dan niet om mij blij te maken _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Mars Warrior op 14-01-2009 19:21 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

TD-er schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 17:01:
Ik vroeg me af of er iemand in Groningen of omstreken van vandaag en gisteren stats heeft tov andere dagen van de opbrengst van PV-cellen en/of zonnecollectoren?
Het is vandaag en gisteren namelijk gewoon niet licht geworden hier in Groningen-stad.
Rond het middaguur was de mist zover opgetrokken dat je de contouren van een gebouw (Gasuniegebouw en hier zonder mist) wat hier nog geen 100 meter vandaan staat weer een beetje kon onderscheiden en om kwart over 2 reden alle auto's buiten alweer met de lichten aan.
Misschien kan Frank Bodewes je helpen (Groningen). Hij had live logging data, maar na een systeemcrash is hij met opbouw ander systeem bezig. Misschien heeft hij nog wel met de hand dagelijkse logging via metertje of zo:

http://solar.bodewes.net/

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

sander817 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 08:49:
ik gebruik al een hele tijd http://www.nuonenergiebesparen.nl/dashboard.php
sinds 1 jan 2009 is "mijn streefverbruik" grafiek naar 0 gedaald, hebben meer mensen dat?
Kredietcrisis! :+
flitspaal.nl schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 08:52:
[...]

Ik moest in mijn CV inderdaad 1 onderdeel vervangen, de doorstroombegrenzer. De standaard kan niet overweg met temperaturen boven de 90 graden. Deze nieuwe wel. Dit betreft een Remeha Avanta ketel. Er zijn overigens zat ketels met het NZ keurmerk waar je niets aan hoeft te veranderen.

Overigens was de operatie aan mijn ketel een eitje. Stelde achteraf gezien niets voor. Een hoop drukte maken door mijzelf om niets zeg maar :P

Je hoeft niet alles apart aan te sluiten wat je beschrijft. Je sluit gewoon je zonneboiler aan op je CV ketel. Verder niets. Dus als jij gaat douchen krijg je water vanaf je CV ketel, al dan niet voorverwarmd door je zonneboiler. Is je zonneboiler heet genoeg dan doet je CV ketel niets.
Euhm, nee. Wij hebben een CV van 20 jaar oud, en dat is ook echt alleen een CV. Die staat in de schuur, en het dak van de schuur is ook de enige locatie waar een zonneboiler wellicht kan. De keuken dan weer grenst aan de schuur. Voor de badkamer/douche hebben we een aparte (gas)geiser.

Voor warm water in de keuken is er een 10 liter elektrische (slurp slurp) boiler. En de vaatwasser staat daar ook, vandaar mijn idee dat die misschien ook gedeeltelijk op zon kan.

Een klein systeem voor tapwater (en evt vaatwasser) in de keuken zou vast ook al stevig schelen, maar dat zal door schaalvoordelen waarschijnlijk totaal niet interessant zijn.
Zo'n officiele FAQ is er niet, maar ik heb met dezelfde problemen als jou gezeten en ik heb ze allemaal proberen te verwoorden op mijn blog.

zie http://www.familie-kleinman.nl/energie
Ok, jammer dat er niet echt een FAQ is, zou misschien iets voor de topicstart zijn. Met antwoorden op vragen als: "wat moet ik vervangen?", "wat kost dat ongeveer?", "wat scheelt dat?" en "hoeveel m² kost dat ongeveer?"
[...]

ik heb nog 2 soladin 120`s liggen dus zoek rustig verder.....
Die zijn al vergeven zeker? :P Een los paneel zie ik hier en daar nog wel, maar een omvormer is altijd het lastige. Anders ga ik weer naar een paneel op zoek..

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
wat worden er toch een hoop dingen geroepen, vooral dingen waar ik totaal geen last van heb...
generaliserend zowel in dit forum als door leveranciers, met name over zonneboilers, zuur, cv opbrengst heetkokers en ga zo maar door.....overcapaciteit is juist heel goed, ik wou dat ik nog veel meer overcapaciteit had.
dat moeten we echt anders doen, meer feiten en ervaringen delen, en niet zomaar veronderstellingen doen, die mensen laten twijfelen.
Naja, jij roept net zo goed dingen. Ik weet niet wie ik moet geloven, en als ik dan moet kiezen dan hecht ik meer waarde aan het oordeel van de leverancier (die elke dag met die dingen werkt), dan iemand die er ééntje op z'n dak heeft en goed werkt.
Ik wil graag een installatie die het gewoon 30 jaar lang goed doet. Dat is het beste voor de mens en milieu, én de portemonnee. Dat jouw installatie al 2 jaar lang goed draait (van de verwachte 20!) betekend niet dat wij, alles wat jij niet hebt gedaan, ook niet hoeven doen.
Als je een nieuwe auto koopt, en na de 20.000 km beurt, er tot de 100.000 km beurt geen nieuwe olie in gooit, doet hij het waarschijnlijk prima. Echter heb je misschien wel de levensduur van 600.000 km naar 300.000 km terug gebracht, en daar zul je nooit achter komen.
Er zijn ook mensen die beweren dat je remvloeistof nooit hoeft te vervangen. Dat werkt namelijk ook prima, tot het moment dat het niet zo goed meer werkt. |:(

En nog even, enig idee hoeveel GJ jouw paneel oplevert volgens senternovem? Per sunsystems paneel praat je over 4,2 GJ per jaar. Een 5m2 vlakke plaat haalt met een beetje geluk 5 GJ. Daar plan ik er dan 3 van (sommigen 4 of zelfs 6), dan praat je dus over 12,6GJ, 16,8 GJ en 25,2 GJ. Tapwaterdekking is in de zomer tot bijna 200%. 10 kw aan warmte, de hele dag door, zonder dat kwijt te kunnen vanwege het vacuum principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Mars Warrior schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 17:22:
Als een zonnecollector niks wordt, kun je altijd nog dit (PDFje) op je woning zetten 8)
I like the "It hurts a bit to cut holes in the wall (but you get over it)" part ... :+

Als die knotse yankees het in hun bol hebben, doen ze rare dingen. Het leuke is dat er ook vaak wel eens werkelijke innovatie uit komt. Ook vaak wel niets. Maar geinig is 't ie, ook die plastic "flappers" om de opgewarmde lucht in het gebouw te houden...

Tjeemigdepeemig mensen. Wat gaat deze 11e serie retehard, pagina 21 alweer. Voorjaarskriebels??? :*)

Not quite off-topic: linksonder op deze pagina verschijnt ad "Stap over naar Essent. Betrouwbare leverancier van gas en elektriciteit"...

Voorschotje op de "spotgoedkope" bruinkool- of giganuke stroom uit de Bondsrepubliek, of van Poetin via Oekraïne door Duitsland getransporteerd Siberisch gas van viespeuk RWE? Wegwezen, mensen, naar ... eeeeuuhh Greenchoice???

[ Voor 20% gewijzigd door zonnigtype op 14-01-2009 19:55 . Reden: ad'je ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Mars Warrior schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 19:19:
Het heetkoken verhaal klinkt aan de ene kant plausibel, maar aan de andere kant: zelfs met een 1000l boiler en dan midden in de zomer 8 weken op vakantie gaan zal dus volgens deze theorie tot problemen kunnen leiden: dan moeten er in NL en zeker Duitsland toch wel heeeeeeeeeeeeeeeeel veel problemen zijn met zonneboilers.
Nee, maar misschien hebben ze daar ook wel een goede voorziening voor? Bij vlakke plaat bijv. 's nachts rondpompen, of bij vacuumbuizen, afblazen?
En een enkele keer 8 weken overproductie is iets anders dan standaard de 6 zomermaanden overproductie hebben.

Ik zou niet weten wat voor belang sunsystems erbij heeft om deze informatie te verstrekken; hij kan het materiaal van de voorgestelde oplossing niet leveren. Sterker nog, hij maakt zijn product lastiger verkoopbaar, want de installatie wordt complexer en duurder, en ik krijg de neiging om dan maar een kleiner systeem te installeren.

Maar; wat je wel terecht opmerkt is dat we er gééén idee van hebben wat voor schade het doet.

En we zijn echt toe aan een wiki, waarin de vershillende systemen worden vergeleken en waarin al het uitzoekwerk wat we gedaan hebben kan worden geplaatst. T'is nu behoorlijk versnippert.

Misschien zowieso een duurzame energie wiki, waarin een stappenplan staat wat je wanneer het beste kan doen, gezien de middelen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Nog ff wat zitten zoeken en bellen, maar daar wordt je niet heel veel wijzer van.
  • Het lijkt wel zo dat vacuumcollectoren veel meer last hebben van potentiele oververhitting dan vlakkeplaatcollectoren omdat dit overdruksystemen zijn.
  • De oplossing zou een leegloopsysteem zijn, die volgens de ene site enkel met vlakkeplaatcollectoren gecombineerd kan worden, maar volgens een belgische site weer niet.
En ja, een Wiki oid zou heel fijn zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze tekst vond ik op een amerikaanse site.

Vacuum Tube Systems
The reason someone buys a solar water heating system is to save money and reduce pollution. The primary characteristics of choosing one system over another is as the Florida Solar Energy Center suggests; "Find a durable certified system which provides the best value for the total amount of BTUs (energy)." Vacuum tube collectors cost 25 to 40% more than flat plate collectors and outperform them only in the far northern climates (Michigan, Maine Canada and etc.) by 10 to 15% (according to United States' SRCC, Germany's ITW and Switzerland's SPF testing centers). In addition vacuum collectors are typically only utilized with glycol systems. During an average U.S. summer day a vacuum collector glycol system will reach outrageous high temperatures. This will cause premature scaling and sediment buildup, possible pump failure and tempering valve leaks. Aside from paying more dollars per BTU and dealing with high tank temperatures in the summer they do not appear as a skylight on the roof. Another issue is that even most of the better manufactured tubes can lose their vacuum after 15 years (per the best manufactures in China where most are manufactured).
http://www.solarme.com/whyus.html

Het kan natuurlijk zo zijn dat het weer verkooppraat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 12:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

W3ird_N3rd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 19:35:

Euhm, nee. Wij hebben een CV van 20 jaar oud, en dat is ook echt alleen een CV. Die staat in de schuur, en het dak van de schuur is ook de enige locatie waar een zonneboiler wellicht kan. De keuken dan weer grenst aan de schuur. Voor de badkamer/douche hebben we een aparte (gas)geiser.

Voor warm water in de keuken is er een 10 liter elektrische (slurp slurp) boiler. En de vaatwasser staat daar ook, vandaar mijn idee dat die misschien ook gedeeltelijk op zon kan.

Een klein systeem voor tapwater (en evt vaatwasser) in de keuken zou vast ook al stevig schelen, maar dat zal door schaalvoordelen waarschijnlijk totaal niet interessant zijn.
Kan je dan niet veel beter je geld investeren in een HR ketel en een stuk vernieuwen van je leidingwerk in huis. Je kan daarmee EN je oude CV ketel vervangen, je gasgeiser EN je electrische boiler. De winst/besparing die je daarmee gaat behalen is vele malen groter dan de winst die je met de zonneboiler zou kunnen behalen.

Je kan daarna eventueel alsnog een zonneboiler nemen uiteraard.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 17:48:
Overweeg om echte solarleiding aan te schaffen maar is inderdaad duur.
[...]
Let ook op er is verschil in isolatiedikte 13 en 19mm
Armaflex HT 15 mm 2 meter voor 9,45€ vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:24:
[...]

Armaflex HT 15 mm 2 meter voor 9,45€ vind je hier.
Heb ik helaas niks aan, ik moet 19mm of 22mm pijp volgens sunsystems hebben.

ongeveer dezelfde alleen een ander merk en goedkoper:
http://www.solarheizungss...ar-%F8-15-13-mm::863.html

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2009 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:18:
Vacuum tube collectors cost 25 to 40% more than flat plate collectors and outperform them only in the far northern climates (Michigan, Maine Canada and etc.) by 10 to 15% (according to United States' SRCC, Germany's ITW and Switzerland's SPF testing centers).
Als je de klimaatgegevens van michigan (wikipedia) erbij pakt, zie je dat het redelijk vergelijkbaar is met de omstandigheden in NL.

Dus, het is enkel een bevestiging dat het voor ons Nederlanders interessant is. En als tweede punt, dat ze 25 tot 40% extra kosten klopt niet. Bij een installatie op basis van vacuumbuizen is de opbrengst per geïnvesteerde euro veel hoger. Daar staat dan dus misschien tegenover de iets kortere levensduur als er geen maatregelen tegen oververhitting worden genomen, óf de iets duurdere installatiekosten vanwege afblazen overtollige hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zal wel meevallen.
Misschien is het wel verstandig een vuilfilter voor de pomp te monteren?
Voorkomen is beter dan genezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:21
SpiceWorm schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:34:
Dus, het is enkel een bevestiging dat het voor ons Nederlanders interessant is. En als tweede punt, dat ze 25 tot 40% extra kosten klopt niet. Bij een installatie op basis van vacuumbuizen is de opbrengst per geïnvesteerde euro veel hoger.
10-15% is niet "veel". Als die genoemde percentages tenminste kloppen dan he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:38:
Zal wel meevallen.
Misschien is het wel verstandig een vuilfilter voor de pomp te monteren?
Voorkomen is beter dan genezen ;)
Volgens mij kan je het nog simpeler voorkomen door elk jaar of om het jaar in de winter het hele systeem leeg te laten lopen, het glycol te filteren en daarna het systeem opnieuw af te vullen en op druk te brengen. Volgens mij werkt dat ook perfect.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:45:
[...]

Volgens mij kan je het nog simpeler voorkomen door elk jaar of om het jaar in de winter het hele systeem leeg te laten lopen, het glycol te filteren en daarna het systeem opnieuw af te vullen en op druk te brengen. Volgens mij werkt dat ook perfect.
Filter zal waarschijnlijk ook wel niet gaan, als het kan dan komt er zeker geen vuil bij de pomp of kleppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:18:
Deze tekst vond ik op een amerikaanse site.

Vacuum Tube Systems
Another issue is that even most of the better manufactured tubes can lose their vacuum after 15 years (per the best manufactures in China where most are manufactured).
http://www.solarme.com/whyus.html

Het kan natuurlijk zo zijn dat het weer verkooppraat is.
http://www.tecsolar.net/sdp/111596/4/cp-1000208.html
tecsolar(de sunsystems pipes) geeft ook 15 jaar op, althans kan 15 jaar halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Wilke schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:45:
Nee, maar zelfs als vacuum niet meer oplevert: wel tot 2x zoveel GJ's voor je euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sander817 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:53:
[...]

http://www.tecsolar.net/sdp/111596/4/cp-1000208.html
tecsolar(de sunsystems pipes) geeft ook 15 jaar op, althans kan 15 jaar halen
Na 15 jaar heeft het systeem als het goed is zeker z'n netto investering al zeker verdubbeld geproduceerd :Y

Kan je op de beurs en/of met een woekerpolis niet zeggen

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2009 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

ik hoop het wel :)
ik heb inmiddels een mail naar tecsolar gestuurd met de vraag of dit schadelijk is voor de tubes, eens kijken of ik antwoord krijg
Mars Warrior schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 19:19:
[...]Dat de levensduur achteruit gaat wil ik best nog geloven. Maar hoeveel dan? Van 30jr naar 29jr? Ik heb bij tests nog nooit iets daarover gelezen (Frauenhofer, solarenergy.ch etc.)
waar heb jij die levensduur van 30 jaar vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:33
Ik denk dat het voor ons huis ook heel interessant is om een zonnecollector voor WW en CV te installeren. Wij hebben een vrij groot huis (ong. 1400-1500M³) met gelukkig een groot dak dat met ong. 175graden vrij zuidelijk gericht is. De CV ketel heeft er met 33Kw warmteproductie bij koud weer zoals vorige week dan ook een flinke kluif aan om ons warm te houden en ik heb de laatste rekening er even bij gepakt: 28 feb 2008 zijn we aangeslagen voor 4947m³ gasverbruik. Dit is 13,1m³×dag-1. Sindsdien (heb het net even opgenomen) is alweer 3783m³, oftewel gemiddeld 11,8m3×dag-1. Met nog meer dan een maand winter in het verschiet zal dit nog wel stijgen...

Nou heb ik het er met m'n moeder over gehad, want het is mijn huis niet, en zij vind het niet esthetisch, maar als het een besparing op kan leveren van de nu ong. 3.500,- aan gaskosten en het systeem zich daarmee terug verdient, dan wil ze zich hier wel overheen zetten.

Op dit moment hebben we een HR ketel die in WW en CV voorziet. De CV bestaat uit hetelucht verwarming i.c.m. vloerverwarming in een aantal vertrekken. Helemaal verwarmen op lage temperatuur zit er dus niet in, maar voor de vloerverwarming is volgens mij prima zonnewarmte te gebruiken. De heteluchtverwarming begint pas lekker te werken vanaf ong. 60 graden. Verder is er ook nog het WW verbruik, maar dat is volgens mij niet zo spectaculair met 3 personen.

Ik denk dus dat we het beste een systeem met vacuumbuizen kunnen nemen, omdat dit ook in de winter warm water oplevert, wat gebruikt kan worden om het huis te verwarmen?
Ik heb al op het internet lopen zoeken, maar ik kom er nog niet goed uit hoe ik dit systeem zou moeten dimensioneren?
Hoeveel gaat dit kosten?
En hoeveel kan ik hiermee besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
sinds 1 jan 2009 is "mijn streefverbruik" grafiek naar 0 gedaald, hebben meer mensen dat?
Misschien heeft Nuon een exclusieve deal voor gas met Rusland gesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
pcmadman schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 21:22:

Ik denk dus dat we het beste een systeem met vacuumbuizen kunnen nemen, omdat dit ook in de winter warm water oplevert, wat gebruikt kan worden om het huis te verwarmen?
Ik heb al op het internet lopen zoeken, maar ik kom er nog niet goed uit hoe ik dit systeem zou moeten dimensioneren?
Hoeveel gaat dit kosten?
En hoeveel kan ik hiermee besparen?
Wat heb je tot nu toe zelf gevonden?
Een mooi startpunt is de blog van flitspaal: http://www.familie-kleinman.nl/energie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 17:21

[afbeelding]
Mijn streefverbruik is wel erg laag:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/deejee/nuon.jpg
Was eerder ook reëel, dus er zal bij Nuon wel iets mis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat er hier feitelijk gebeurde begin mei 2008 met >200% overcapaciteit, met vlakke plaat en terugloop, was het volgende :

98c boilervat onderin, collectorpomp stopt -> terugloop.
collector bereikt temperatuur tot 136c.
(schijnt daar tegen te kunnen)

wat doe ik daaraan ?
wasje draaien,
lekker douchen,
cv aan op 20c om 5 uur smiddags en shuifpui gewoon open,
in me tshirt lopen,
afwasmachine aan,
cv op 20c laten staan snachts,
en dan trekt de collector het niet meer,
ondertussen bespaar je klappen stroom, en ben je zeer comfortabel bezig.
dat is gewoon wat ik doe,
en dat voelt erg oke, alsof energie gratis is en lekker verspilt mag worden,
maar dat is ook zo, het is mijn energie en de gaskraan stond dicht van 12-4 tot 21-10.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2009 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

dan moet je wel al die koppelingen met je CV, was/afwas machine hebben

de tubes kun je natuurlijk ook afdekken, tijdens hete dagen of weinig verbruik

[ Voor 32% gewijzigd door sander817 op 14-01-2009 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

sander817 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 21:56:
dan moet je wel al die koppelingen met je CV, was/afwas machine hebben

de tubes kun je natuurlijk ook afdekken, tijdens hete dagen of weinig verbruik
Dat is waar. Ik zie mij alleen niet met een ladder mijn dak op sjouwen om mijn collector te bedekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

babybadje vullen ? ;-)
effe afwassen met de hand,
thee zetten met warm water,(weer 100wh bespaard)
vul maar aan.....
lekker je eigen energie verspillen,
en het is nog esthetisch verantwoord ook, geen rook uit je schoorsteen.... ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2009 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 22:14:
babybadje vullen ? ;-)
effe afwassen met de hand,
thee zetten met warm water,(weer 100wh bespaard)
vul maar aan.....
lekker je eigen energie verspillen,
en het is nog esthetisch verantwoord ook, geen rook uit je schoorsteen.... ;)
Ik kan echt niet wachten totdat de zon weer wat hoger aan de hemel komt te staan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

IJsbeer schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 21:25:
[...]

Misschien heeft Nuon een exclusieve deal voor gas met Rusland gesloten?
Nope. Mevrouw van der Hoeven heeft wat beleidsambtenaartjes naar schobbejak Poetin op sleeptouw genomen (eigenlijk: andersom...) die voor ...... ESSENT enkele lucratieve gascontractjes hebben geritseld! (bericht Energeia paar weken gelêe).

Lees: feitelijk dus voor .... dass Deutsche Braunkohle und Atom Moloch RWE...

Kijken wat de NUON onderhandelaars nog in hun toverkollen-mouw hebben zitten (beetje LNG uit Algerije hierheen verslepen en pepahduug op de Maasvlakte opslaan???).

Puur Power Politics, beste mensen. Heeft helemaal niks met "klantgerichtheid" of dergelijke blablabapoeha te maken... Het gaat hier om heul veul pecunia... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
IJsbeer schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 21:33:
[...]

Wat heb je tot nu toe zelf gevonden?
Een mooi startpunt is de blog van flitspaal: http://www.familie-kleinman.nl/energie/
Ik had nog niet bar veel gevonden, maar met die link ben ik hier terecht gekomen:
http://www.sunsystems.nl/subsidie%20aanbieding
Dat klinkt al heel interessant. €690,- voor 24 vacuumbuizen à 4,2GJ×€180,- is €756,- uit de grote gemeenschappelijke pot: €66,- terug per paneel. Dak is groot genoeg :9 Ik knutsel er wel wat van die paneeltjes op denk ik dan meteen.

Maar hoeveel bespaar ik daar nou mee? Als 3x24 buizen met in totaal 12,6GJ op het dak bouw kan ik dan zeggen dat ik 12,6GJ/31,65MJ=400m³ per jaar bespaar?
Dat valt me dan gruwelijk tegen hoor, want dat is welgeteld 8% (van 5000m³) :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Leuk voor huiseigenaren.

Van onze verhuurder (een van de rijkste van Nederland) nog niks gehoord over leuke "besparingsmaatregelen" voor hun huurders. Ja, ik heb wel een clubje jongens zien rondhobbelen hier die ons waanzinnig ingewikkelde complex kwamen "doormeten" (nee, ik zal je besparen hoe ze dat "deden") zodat er een "energielabel" uit gepeurd kon worden.

Verder niets meer van gehoord, ze wilden niet eens mijn dikke energie prestatie advies (destijds lucratief dubbelaartje voor aanschaf zonnepanelen, zeer snel afgeschoten door van Geel) van ons eigen appartement zien om iets over te kunnen pennen.

Leuke "business", die energielabels...

Ze zullen sowieso weinig kunnen betekenen voor ons (knappe jongen/meid die ons verbruik via externe maatregelen nog structureel omlaag kan brengen). Eerdere poging om een gelijkstroomventilator voor onze wisselstroomzuiperd (op vijf hoog, we wonen beneden) op onze kosten te laten vervangen is gestrand in de verhuurders call center bureaucratie. Ben bezig moed aan het verzamelen voor een nieuwe poging... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

flitspaal.nl schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:19:
[...]

Kan je dan niet veel beter je geld investeren in een HR ketel en een stuk vernieuwen van je leidingwerk in huis. Je kan daarmee EN je oude CV ketel vervangen, je gasgeiser EN je electrische boiler. De winst/besparing die je daarmee gaat behalen is vele malen groter dan de winst die je met de zonneboiler zou kunnen behalen.
Neenee zeker niet.

Om te beginnen is al dat spul niet mijn eigendom, dus het er zomaar uitgooien is sowieso al niet mogelijk.

Verder werkt het allemaal nog prima. Prima werkende spullen wegmieteren is over het algemeen zowel voor de portemonnee als het milieu verneukeratief. Hebben er sowieso geen trek in omdat dit allemaal prima werkt.

De gasgeiser is een stuk recenter, dus die willen we ook niet wegdoen.
Je kan daarna eventueel alsnog een zonneboiler nemen uiteraard.
Maar dat is met deze spullen dus niet mogelijk. Hmmja, jammer. Dan zal het niet eerder gebeuren dan wanneer de CV stuk is. (en dan is het nog maar zien omdat er dan al geld in een nieuwe CV gaat zitten)

Is nog lastig, duurzame energie in huis. De komende maanden zal ik het bij besparen moeten houden denk ik. Wellicht nog wat PV als dat niet te moeilijk is met het energiebedrijf.

[ Voor 8% gewijzigd door Mentalist op 15-01-2009 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

W3ird_N3rd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 00:31:
[...]

Neenee zeker niet.

Om te beginnen is al dat spul niet mijn eigendom, dus het er zomaar uitgooien is sowieso al niet mogelijk.

Verder werkt het allemaal nog prima. Prima werkende spullen wegmieteren is over het algemeen zowel voor de portemonnee als het milieu verneukeratief. Hebben er sowieso geen trek in omdat dit allemaal prima werkt.
Dat het niet je eigendom is is een goed argument, je zal dan eerst moeten overleggen met de eigenaar(s) om het zover te krijgen.

Strikt genomen werkte mijn oude Fasto CV ketel ook nog prima, die was nog maar 15 ofzo. Hij kon het huis goed warm houden en douchen wilde ook nog. Dat dat kreng per jaar 2700m3 gas er door heen fikte .. Agja. wat maakt het uit.

Mijn nieuwe CV ketel ( Remeha Avanta CW4 ) verwarmt mijn huis ook prima. Douchen gaat nu nog lekkerder want mijn water is meteen warm in de douche. Oja. En hij verbruikt maar 1500m3 gas per jaar.

Met andere woorden 1200m3 gas per jaar besparen dat is met de huidige prijzen 840 euro. De Remeha is in 2006 geinstalleerd. Dus buiten de CO2 besparing is mijn comfort verhoogd EN heeft de ketel zich zelfs economisch gezien al terugbetaald.
De gasgeiser is een stuk recenter, dus die willen we ook niet wegdoen.
Neem je je meterstanden op? Op wat voor gasverbruik zit je op dit moment per jaar? En hoeveel electriciteit? Met een oude CV ketel, een gasgeiser en een close-in electrische boiler moet dat behoorlijk hoog zijn.
Maar dat is met deze spullen dus niet mogelijk. Hmmja, jammer. Dan zal het niet eerder gebeuren dan wanneer de CV stuk is. (en dan is het nog maar zien omdat er dan al geld in een nieuwe CV gaat zitten)

Is nog lastig, duurzame energie in huis. De komende maanden zal ik het bij besparen moeten houden denk ik. Wellicht nog wat PV als dat niet te moeilijk is met het energiebedrijf.
Zonneboilers en PV worden pas echt interessant als je al een hoop aan besparingen in huis heb gedaan.

Voorbeeld : Ik heb vorig jaar mijn koelkast in de keuken vervangen. Deze verbruikte bijna 900kWh per jaar. De nieuwe die ik heb verbruikt slechts 300kWh. Ik heb met een investering van 500 euro 600kWh op mijn stroomrekening bespaard.

Als ik 600kWh had willen opwekken met PV dan had ik pak m beet 700 a 800Wp aan zonnepanelen ter waarde van 3500 a 4000 euro moeten aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:44
flitspaal.nl schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 07:22:
Zonneboilers en PV worden pas echt interessant als je al een hoop aan besparingen in huis heb gedaan.
Deze stelling is goud waard, maar niet voldoende mensen zien dat. Besparingen zijn suf. Ik heb trouwens ook gesmokkeld: ik heb al een paar jaar zonnestroompanelen en ik ga nu pas beginnen aan isolatie ;)
Voorbeeld : Ik heb vorig jaar mijn koelkast in de keuken vervangen. Deze verbruikte bijna 900kWh per jaar. De nieuwe die ik heb verbruikt slechts 300kWh. Ik heb met een investering van 500 euro 600kWh op mijn stroomrekening bespaard.

Als ik 600kWh had willen opwekken met PV dan had ik pak m beet 700 a 800Wp aan zonnepanelen ter waarde van 3500 a 4000 euro moeten aanschaffen.
Ik geloof dat als vuistregel wel eens wordt gesteld dat "elke euro die je aan elektriciteitsbesparing uitgeeft scheelt je drie tot vijf euro aan investering in zonnestroom", maar jij hebt nog veel beter geboerd!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

CanonG1 schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 08:38:
[...]

ik heb al een paar jaar zonnestroompanelen en ik ga nu pas beginnen aan isolatie ;)
Ja, maar jij hebt ook pas sinds kort een eigen woning ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
pcmadman schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 23:03:
[...]

Ik had nog niet bar veel gevonden, maar met die link ben ik hier terecht gekomen:
Dat klinkt al heel interessant. €690,- voor 24 vacuumbuizen à 4,2GJ×€180,- is €756,- uit de grote gemeenschappelijke pot: €66,- terug per paneel. Dak is groot genoeg :9 Ik knutsel er wel wat van die paneeltjes op denk ik dan meteen.

Maar hoeveel bespaar ik daar nou mee? Als 3x24 buizen met in totaal 12,6GJ op het dak bouw kan ik dan zeggen dat ik 12,6GJ/31,65MJ=400m³ per jaar bespaar?
De opbrengst valt niet gruwelijk tegen, jullie verbruik is gewoon gruwelijk hoog. Zucht. 400 m3 op jaarbasis is een kwart van het gasverbruik van een gemiddels nederlands gezin. Op jaarbasis 280 euro, zeg 25 euro per maand, ook zeker de moeite voor een gemiddeld nederlands gezin, maar krijg de indruk dat jullie op meerdere fronten niet vergelijkbaar zijn met het gemiddelde gezin. Is jullie huis goed geisoleerd? Dat zou de eerste stap moeten zijn.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[...]

Ik zou eerst gaan kijken waar dat hoge verbruik vandaan komt. Het is dan welliswaar een groot, oud?, huis, ik vermoed dat je daarin eerst veel meer kan besparen door te kijken waar het nu aan ligt dat jullie gasverbruik zo hoog is.

- Staat de thermostaat op hoog? bijvoorbeeld op meer dan 22 graden?
- Hoe oud is de CV ketel, in wat voor staat is die? en, is het een VR of HR ketel?
- Staat overal in huis de verwarming aan? Ook in kamers waar je bijna nooit komt?
- Zijn de verwarmingen ontlucht? en goed aangesloten ( waterzijdig )
- Heb je grote verschillen in huis, 1 kamer bloedheet, de ander steenkoud terwijl de verwarming in beide aan staat?
- Heb je enkel-, of dubbelglas in huis
- Hebben de muren een spouw, zoja is deze geisoleerd?
- Is je vloer geisoleerd?
- Is het dak geisoleerd?

Misschien een goed idee om een afspraak te maken met een isolatie deskundige? De Nuon heeft nu een aktie waarmee je gratis iemand langs krijgt die de gehele situatie gaat bekijken en je een advies op maat kan geven.

Mijn vermoeden is dat je met een fractie van de investering van de zonneboiler veel meer gas bespaard dan dat je met de zonneboiler kan doen.

Mijn huis is ongeveer 300m3 en mijn gasverbruik was het afgelopen jaar 1550m3. Van die 1550m3 was ongeveer 1300m3 voor het stoken.
CanonG1 schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 08:38:
[...]

Deze stelling is goud waard, maar niet voldoende mensen zien dat. Besparingen zijn suf. Ik heb trouwens ook gesmokkeld: ik heb al een paar jaar zonnestroompanelen en ik ga nu pas beginnen aan isolatie ;)

[...]

Ik geloof dat als vuistregel wel eens wordt gesteld dat "elke euro die je aan elektriciteitsbesparing uitgeeft scheelt je drie tot vijf euro aan investering in zonnestroom", maar jij hebt nog veel beter geboerd!
Ik smokkel ook, ik moet mijn glas nog vervangen voor HR++, ik kan mijn dak nog isoleren en m'n vloer kan ook nog wel een extra laagje isolatie gebruiken.

Met de koelkast heb ik ontzettend mazzel gehad in elk geval.

[ Voor 19% gewijzigd door mkleinman op 15-01-2009 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Wilke schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:45:
[...]

Als je op de site van SPF kijkt dan zie je dat de opbrengst van goede buizen met gemak 20% kWh/m2 of meer kan zijn dan goede vlakkeplaatcollectoren onder ideale (zuidligging) omstandigheden.

Als je hier echter bij optelt een minder perfecte ligging, dan gaat de IAM (hoekafhankelijkheid) meetellen, en daar doen buizen (doordat ze rond zijn...) het een stuk beter dan vlakkeplaat.

Neem je dan ook nog eens mee dat buizen het in de winter (als zeg maar elke % telt) beter doen doordat hun rendement bij toenemende dT groter is dan vlakkeplaten dan kan het verschil in rendement in de winter best oplopen tot zo'n 300% in het voordeel van de buizen...

Als je solar2all wilt geloven dan halen hun buizen bij een gemiddelde instraling in Nederland van 240W/m2 en een gemiddelde dT van 40 graden een rendement van 42,7%, tegen 13,7% voor een Agena Azur 6 vlakkeplaat (Grafiekjes vind je hier).

Nu heb ik solar2all en sunsystems gemaild met de vraag of hun systeem ook met een terugloopsysteem gecombineerd kan worden, maar daar heb ik dus nog geen antwoord op gekregen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

flitspaal.nl schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 22:11:
[...]

Dat is waar. Ik zie mij alleen niet met een ladder mijn dak op sjouwen om mijn collector te bedekken ;)
ja, bij jouw is het lastiger idd. Ik zou er zonder trap nog wel bij kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm

Je hebt opzich al redelijk wat uitgezocht, qua gasverbruik, grootte van het huis etc, je hebt een beginnetje gemaakt. Je berekening klopt ook, en idd het is maar een klein deel van je gasverbruik.
Een huis van 500 kuub kan (nattevingerwerk) met zo'n 1200 kuub gas worden warmgestookt, mits goed geïsoleerd. Als je er daar 3 van hebt zit je op het formaat van jullie huis, dus zo'n 3600 kuub gas. Echter, doordat je buitenoppervlak niet 3x zo groot wordt moet je eenvoudig onder die 3600 kunnen uitkomen.
Oftewel, ik denk dat the magic word Isoleren is (edit: een goede douche spaarkop scheelt zomaar de helft aan aardgas bij het douchen, zonder dat je comfort inlevert). Ik weet niet hoe lang je ouders er willen blijven wonen, maar dik & goed doen geeft op de lange termijn de grootste besparing. Misschien helpt het als je weet dat de gasprijs een aantal jaar terug minder dan de helft van de huidige prijs was.
Wij zitten hier op een gasverbruik voor verwarming op 400 kuub op jaarbasis (huis is 550 kuub). Da's echter een Zweedse woning (dus dik geïsoleerd) in een Nederlands klimaat, dus niet echt 'gemiddeld' zeg maar. Als je het voor elkaar krijgt om de volledige productie van die panelen op te slaan, kunnen wij onze woning het hele jaar zonder aardgas verwarmen :o.

owja: die 400 kuub gas voor verwarming is niet omdat we standaard met 2 wollen truien, wollen sokken en een jas aan in de kamer zitten, nee het hele huis is rond de 18oC, de woonkamer een 21oC. Ook door de goede isolatie vind je hier nergens tocht (en dat is comfort).

[ Voor 6% gewijzigd door SpiceWorm op 15-01-2009 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:11
Zijn jullie niet een beetje té positief over de vacuum buis collectoren?

- de prijs is goed,
- prestatie lijken goed, (blijkt er in de toekomst een kwaliteits- en opbrengstverschil per fabrikant?)
- garanties (lekkage) ?

Zelf ben ik nu bezig met HRsolar, dit is dus mijn enige vergelijkingsmaterial wat betreft vlakke plaat.
Mijn ervaring tot nu toe:
- zij zijn duurder, maar niet veel duurder.
- de prestaties lijken mij beter, een 2,5m2 collector geeft volgens SenterNovem(dus geaccepteerd) 4,5GJ
- garantie - onderdelen 2 jaar, collector 6 jaar.(miscchien onderhandelbaar?)
- nederlands fabricaat dus garantieclaims aan de bron.

Een eindofferte heb ik nog niet omdat ik nog erover denk hoe ik de zonneboiler op mijn cv aan zal sluiten.

Ik heb beneden vloerverwarming als hoofdverwarming, deze is aangesloten op mijn cv (Remeha Quinta) via een warmtewisselaar om het circuit gescheiden te houden van de rest van de installate omdat de slangen van de vloerverwarming zuurstof door kunnen laten (corrosie). Ik wil de retour van de vloerverwarming (20c -30c) op de zonneboiler aansluiten. Maar de cv staat op de 1ste verdieping, dus afstand speelt een rol. Misschien moet ik de hele installatie ltv maken.

Ik wil 4 á 5 collectoren (18 - 22,5 GJ) installeren. Bij warmteoverschot wil ik, zoals eric-pvt stelt koelen door warmtegebruik te verhogen en evt. meerdere collectoren afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Onze gemeente is zich al rijk aan het rekenen...

vreemd (nou ja... vertrouwd dan!) gevoel dat mij aangeeft dat er van die opbrengsten
bar weinig duurzaam geinvesteerd wordt, en men het liever benut om andere 'potjes'
te dichten...

daarnaast nog gekonkel over het samenvoegen met 2 andere gemeenten, of toch
grens-correctie tussen limburg/brabant/gelderland...

Nee.... ik hoop dat 't Rijk deze lokale graaicultuur voor is, en desnoods de gelden maar inlijft :+
Waren het ook niet lokale overheden die de politieke gesprekken tussen Den Haag en Ijsland
aan het ondermijnen....<zucht>

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
alex75 schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 11:34:
Zijn jullie niet een beetje té positief over de vacuum buis collectoren?

- de prijs is goed,
- prestatie lijken goed, (blijkt er in de toekomst een kwaliteits- en opbrengstverschil per fabrikant?)
- garanties (lekkage) ?
Kwaliteit(sverschil) is lastig in te schatten. Bij sunsystems heb je 5 jaar garantie (het lijkt wel alsof ik er werk :P maar nee, ben gewoon enthousiast).
Zelf ben ik nu bezig met HRsolar, dit is dus mijn enige vergelijkingsmaterial wat betreft vlakke plaat.
Mijn ervaring tot nu toe:
- zij zijn duurder, maar niet veel duurder.
- de prestaties lijken mij beter, een 2,5m2 collector geeft volgens SenterNovem(dus geaccepteerd) 4,5GJ
- garantie - onderdelen 2 jaar, collector 6 jaar.(miscchien onderhandelbaar?)
- nederlands fabricaat dus garantieclaims aan de bron.

Een eindofferte heb ik nog niet omdat ik nog erover denk hoe ik de zonneboiler op mijn cv aan zal sluiten.
Wat is de prijs dan bij HRSolar voor een installtie met 4,5GJ? En voor 9GJ?
Garantie is idd een goed punt. Niemand die mij garandeert dat Sunsystems over 5 jaar nog bestaat. Jij kan dan bij de NL fabriek claimen, vacuumbuizen worden bijna allemaal in china gemaakt.

Ander punt, die 4,5 GJ opbrengst uit een vlakke plaat is vooral in de zomer (rendement holt omlaag bij lage buitentemperaturen). Zoals eerder gesteld is: tapwater in de zomer is haalbaar met een natte krant. Een vacuumbuis collector die 4,5 GJ opbrengt, verspreid dat veel mooier over het jaar, dus meer in de tussenseizoenen en in de winter (en niet vooral in de zomer, wanneer je toch al genoeg hebt). Dus vandaar mijn enthousiasme.
Ik wil 4 á 5 collectoren (18 - 22,5 GJ) installeren. Bij warmteoverschot wil ik, zoals eric-pvt stelt koelen door warmtegebruik te verhogen en evt. meerdere collectoren afdekken.
Collectoren afdekken vind persoonlijk geen optie, ik zie mijzelf niet 2x per jaar op het dak om er een kleedje overheen te leggen. 1. Schiet het er algauw bij in (en daarbij brengt het gewoon risico's met zich mee), 2 ziet het er niet uit, 3 betrouwbaar?, 4 heb je in de zomer op minder zonnige dagen met een collector wel voldoende? dan wil je de afdekking er weer vanaf, etc.

En koelen in de zomer door je warmtegebruik verhogen? Ik weet niet, maar als het 25oC in huis is, wil je dan je vloerverwarming aan? Maar wat wel waar is is dat dat met vlakke plaat een minder groot probleem is (rendement gaat omlaag bij hogere water temperatuur) en het systeem haalt sowieso minder hoge temperaturen.

Enige nadelen van vacuumbuis die ik kan bedenken:
1: Het staat minder mooi staat op je dak. Een vlakke plaat gaat algauw door als een dakraam.
2: Garantie?
3: Overproductie is eerder een probleem dan bij vlakke plaat.

Voordelen:
1. Productie verspreid over het jaar (opbrengst op het moment dat je het kan gebruiken), oftewel hoger financieel rendement
2. Gunstige prijs (subsidie dekt de prijs het paneel)
3. Bij schade aan een aantal buizen blijft de rest van het systeem doorwerken, en kun je per buis vervangen. Geen gevaar voor glas in je drinkwater (bij sommige vlakke plaat systemen loopt het drinkwater door de collector 8)7)

[ Voor 7% gewijzigd door SpiceWorm op 15-01-2009 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

SpiceWorm schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 11:53:
[...]

En koelen in de zomer door je warmtegebruik verhogen? Ik weet niet, maar als het 25oC in huis is, wil je dan je vloerverwarming aan? Maar wat wel waar is is dat dat met vlakke plaat een minder groot probleem is (rendement gaat omlaag bij hogere water temperatuur) en het systeem haalt sowieso minder hoge temperaturen.
Dat koelen gebeurd wel. In Engeland is het standaard om in het collector circuit een extra radiator op te hangen ergens in huis. Wanneer de temperatuur in de boiler hoog genoeg is ( ergo hij is vol ) dan gaat een 3 weg klep om en wordt de warmte omgeleid via die radiator.

Zodoende wordt het systeem beschermt tegen in stagnatie gaan. Nadeel van dit systeem is natuurlijk wel dat de pomp blijft draaien ook al zit het boilervat vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75

Wat is de prijs dan bij HRSolar voor een installtie met 4,5GJ?
http://www.hrsolar.nl/

[quote]
De HRsolar-zonneboiler hrs100/2,5AR bestaat uit:

- 1 stuks zonnecollector 2,5 m2
- 1 stuks gotenset verticaal of platdak frame
- 1 stuks RVSvoorraadvat 100 liter
- 1 stuks pompset incl. vulkranen, expansievat, overstortventiel, manometer e.d. voorgemonteerd
- 1 stuks HRsolar besturingsregeling

€ 900,00 overheidssubsidie ontvangen!!! (dit is de hoogste subsidie in vergelijking met zonneboilers van dezelfde grootte

Bovengenoemde zonneboiler hrs100/2,5AR kost met aftrek van het subsidiebedrag slechts € 956,00 incl. BTW

*= exclusief installeren en levering af fabriek
[unquote]

Ik heb er verder geen belang bij, maar een beetje tegengas en discussie lijkt mij voor een ieder hier interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
Ander punt, die 4,5 GJ opbrengst uit een vlakke plaat is vooral in de zomer (rendement holt omlaag bij lage buitentemperaturen). Zoals eerder gesteld is: tapwater in de zomer is haalbaar met een natte krant. Een vacuumbuis collector die 4,5 GJ opbrengt, verspreid dat veel mooier over het jaar, dus meer in de tussenseizoenen en in de winter (en niet vooral in de zomer, wanneer je toch al genoeg hebt). Dus vandaar mijn enthousiasme.
Is dit eigenlijk wel waar. De ervaringen van eric-pvt en Flitspaal.nl zijn toch vergelijkbaar gedurende het weer van de laatste tijd?

Kunnen eric-pvt en Flitspaal.nl hierop reageren? Evt. anderen met een vlakke plaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

alex75 schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 13:50:
[...]

Is dit eigenlijk wel waar. De ervaringen van eric-pvt en Flitspaal.nl zijn toch vergelijkbaar gedurende het weer van de laatste tijd?

Kunnen eric-pvt en Flitspaal.nl hierop reageren? Evt. anderen met een vlakke plaat?
Eric-pvt heeft op dit moment meer rendement van zijn installatie. Zijn boilervat is kleiner en bereikt met dit weer sneller een hogere temperatuur. Daarnaast is het erg lastig vergelijken. Mijn installatie ligt op nagenoeg west, die van Eric meer richting zuid. ( correct me if I'm wrong Eric-PVT ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
alex75 schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 13:33:
De HRsolar-zonneboiler hrs100/2,5AR bestaat uit:

- 1 stuks zonnecollector 2,5 m2
- 1 stuks gotenset verticaal of platdak frame
- 1 stuks RVSvoorraadvat 100 liter
- 1 stuks pompset incl. vulkranen, expansievat, overstortventiel, manometer e.d. voorgemonteerd
- 1 stuks HRsolar besturingsregeling

� 900,00 overheidssubsidie ontvangen!!! (dit is de hoogste subsidie in vergelijking met zonneboilers van dezelfde grootte

Bovengenoemde zonneboiler hrs100/2,5AR kost met aftrek van het subsidiebedrag slechts � 956,00 incl. BTW

*= exclusief installeren en levering af fabriek
----

Ik heb er verder geen belang bij, maar een beetje tegengas en discussie lijkt mij voor een ieder hier interessant.
Helemaal eens met de tegengas opmerking trouwens. 't moet niet te eenzijdig worden, en iedereen heeft een ander huis en een andere situatie, gasverbruik etc.

Maargoed dat is dus 956 euro met een 100l. boilervat. Sunsytems levert voor dezelfde prijs 12,6 GJ en 300l boiler (als je de subsidies verrekend). Dus met deze aanbieding overtuig je mij in ieder geval niet.

Zonder subsidie (eerlijker vergelijken):
HRsolar levert zonder subsidie dus 100l boiler en 4,5 GJ voor 1856 €.
Bij sunsystems heb je 300l boiler + 8,4 GJ voor 2200€
Of 300l boiler, 4,2 GJ voor 1500€.

Nuja, dan weet ik het wel.
Je kan er natuurlijk over discussiëren of die GJ's van senternovem kloppen, daar durf ik geen uitspraak over te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
flitspaal.nl schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 14:00:
Zijn boilervat is kleiner en bereikt met dit weer sneller een hogere temperatuur.
Maar alle warmte die je opvangt gebruik je toch? Al is het maar om je tapwater van 5oC op te warmen naar 30oC. En als je boilervat afkoelt, komt die warmte toch in het huis terecht?
Dus boilervat grootte maakt hier niet echt uit, warmtetechnisch dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

SpiceWorm schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 14:40:
[...]

Maar alle warmte die je opvangt gebruik je toch? Al is het maar om je tapwater van 5oC op te warmen naar 30oC. En als je boilervat afkoelt, komt die warmte toch in het huis terecht?
Dus boilervat grootte maakt hier niet echt uit, warmtetechnisch dan.
Dan moet je de ingevangen energie gaan berekenen tussen mijn systeem en die van Eric-PVT. Het vergelijken wordt anders erg moeilijk.

Ik heb nog geen informatie over een heel jaar en dat maakt het voor mij ook lastig om aan te geven hoe goed mijn systeem op dit moment werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
alex75 schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 13:50:
[...]
Bij vlakke plaat wordt het rendement lager naarmate het temperatuurverschil van het water in de collector en de buitentemperatuur groter wordt. Bij vacuumbuis is warmteverlies bijna niet van toepassing (terwijl er rijp op de collector zit is het uitstromende water 40oC (ervaring uit het topic ergens).

Maar ik zit deeltje 7 door te bladeren, maar is een heleboel al eerder behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 17:21
SpiceWorm schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 14:39:
[...]

Je kan er natuurlijk over discussiëren of die GJ's van senternovem kloppen, daar durf ik geen uitspraak over te doen.
Bij systemen < 6 m2 wordt de opbrengst bepaald aan de hand van het totaal systeem, dus incusief boilervat etc. De opbrangst zoals Synsystems en Solar2all die opgeven zijn alleen voor de collector. Dus die gegevens mag je niet zomaar vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
Zijn de door Sunsystems geleverde boilers in rvs uitgevoerd zoals bij HRsolar?

edit: Bedankt Flitspaal.nl Ik weet niet of er een prijsverschil bestaat tussen deze boilers.UIteindelijk moet een verschil in offerte prijzen ook te vinden zijn in de kwaliteit/waarde van de gebruikte onderdelen.

[ Voor 58% gewijzigd door alex75 op 15-01-2009 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

alex75 schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 15:01:
Zijn de door Sunsystems geleverde boilers in rvs uitgevoerd zoals bij HRsolar?
PFoe. De boiler die SunSystems leverde voor mijn systeem is van de firma WOLF. Bekend Duits merk.

Dit vind ik op hun site

Solar cylinder made from steel with two enamel-coated indirect coils (DIN 4753)

The interior of the cylinder and the indirect coils are protected by enamel coating and a protective magnesium anode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Jippie! een groen zuchtje wind in Nederland

citaat:
"Staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat heeft een vergunning verleend voor de aanleg van een windmolenpark in de Noordzee.

Het is de eerste vergunning voor windmolens in de Noordzee in zeven jaar.

Het nieuwe park West Rijn komt 40 kilometer buiten de kust van Hoek van Holland te liggen en gaat vanaf 2013 stroom leveren aan zo'n 300.000 huishoudens.

Airtricity
De 72 windturbines worden ontworpen en gebouwd door de Ierse windmolenspecialist Airtricity. De vergunning heeft een geldigheidsduur van twintig jaar.

Nu Airtricity groen licht heeft gekregen, kan het bedrijf een aanvraag indienen voor financiële ondersteuning vanuit de Rijksoverheid via de regeling Stimulering Duurzame Energieproductie van het Ministerie van Economische Zaken.

Risico's
Eerdere aanvragen liepen stuk op bijvoorbeeld risico's voor de scheepvaart.

Vorige maand stemde het kabinet in met het waterplan voor de Noordzee, dat ruimte biedt aan grote windmolenparken."

Nou, ben toch wel 'opgelucht' :+ met dit nieuws.... :+
Maar..... ik wist niet dat BUITENLANDSE bedrijven aansprak kunnen (mogen?) maken op de SDE-regeling. Als men toch nationaal de economie een boost wil geven, waarom niet in eigen land dergelijke opdrachten verstrekken....

[ Voor 11% gewijzigd door NielsTn op 15-01-2009 16:24 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 15:57
Hier ook weer wat voortgang gemaakt gisteren. De boiler van mijn Nefit Solarline heb ik geinstalleerd en aangesloten. Binnenkort gaan de panelen het dak op en kan de installatie gaan werken!

Maarr...ik zou toch wel graag willen weten wat de temperaturen zijn in de leidingen en de boiler. Weet iemand of er temperatuurmeters zijn die je op de buizen kan monteren (standaard 15mm) zodat de temperatuur af te lezen is? Ik had een Watts thermometer besteld maar daar kan ik niks meer, die is voor minimaal 50 mm buizen...

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Goed nieuws!! Inderdaad raar dat het uitbesteed wordt aan het buitenland.

Leuke observatie bij mezelf: Een dik jaar geleden kon energieverbruik me niks schelen, lekker pc aan laten staan enzo....En na een jaartje dit topic volgen merk ik gewoon dat ik van bovenstaand bericht vrolijk word :P

Dat idee over een wiki vind ik wel erg goed. Ik vind wiki's altijd een zeer handige manier van informatie vergaren. Het zou in ieder geval een stuk minder versnipperd zijn dan hier op GoT. Als ik nu iets terug wil zoeken moet ik een paar delen doorzoeken als ik niet weet in welk deel de desbetreffende informatie stond. Bovendien is er nu geen index. De discussie kan dan nog steeds hier plaatsvinden, en de verkregen kennis en ervaringen kunnen in de wiki worden geplaatst! Ik heb zelf echter niet de know-how en de tijd om dit op te zetten, voelt niemand zich geroepen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:26

ericplan

5180 Wp PV

QuestionMarc schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 16:34:
Hier ook weer wat voortgang gemaakt gisteren. De boiler van mijn Nefit Solarline heb ik geinstalleerd en aangesloten. Binnenkort gaan de panelen het dak op en kan de installatie gaan werken!

Maarr...ik zou toch wel graag willen weten wat de temperaturen zijn in de leidingen en de boiler. Weet iemand of er temperatuurmeters zijn die je op de buizen kan monteren (standaard 15mm) zodat de temperatuur af te lezen is? Ik had een Watts thermometer besteld maar daar kan ik niks meer, die is voor minimaal 50 mm buizen...
Kan je niet beter in de buis meten door een T-stuk er tussen te maken? Buitenop de buis heb je altijd afwijkingen.
Heb jij overigens de maten van de pompunit van de Nefit?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Die zijn er inderdaad, Die monteer je in een leiding. Dus een T-Stuk installeren en daarna daar de thermometer in installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
flitspaal.nl schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 09:42:
[...]
Ik zou eerst gaan kijken waar dat hoge verbruik vandaan komt. Het is dan welliswaar een groot, oud?, huis, ik vermoed dat je daarin eerst veel meer kan besparen door te kijken waar het nu aan ligt dat jullie gasverbruik zo hoog is.

- Staat de thermostaat op hoog? bijvoorbeeld op meer dan 22 graden?
- Hoe oud is de CV ketel, in wat voor staat is die? en, is het een VR of HR ketel?
- Staat overal in huis de verwarming aan? Ook in kamers waar je bijna nooit komt?
- Zijn de verwarmingen ontlucht? en goed aangesloten ( waterzijdig )
- Heb je grote verschillen in huis, 1 kamer bloedheet, de ander steenkoud terwijl de verwarming in beide aan staat?
- Heb je enkel-, of dubbelglas in huis
- Hebben de muren een spouw, zoja is deze geisoleerd?
- Is je vloer geisoleerd?
- Is het dak geisoleerd?

Misschien een goed idee om een afspraak te maken met een isolatie deskundige? De Nuon heeft nu een aktie waarmee je gratis iemand langs krijgt die de gehele situatie gaat bekijken en je een advies op maat kan geven.

Mijn vermoeden is dat je met een fractie van de investering van de zonneboiler veel meer gas bespaard dan dat je met de zonneboiler kan doen.

Mijn huis is ongeveer 300m3 en mijn gasverbruik was het afgelopen jaar 1550m3. Van die 1550m3 was ongeveer 1300m3 voor het stoken.
[...]
Het is inderdaad een oud huis (1929), maar we hebben het in 1999 gekocht en toen helemaal verbouwd. Nieuw dak met overal 8cm steenwol. Alle vloeren eruit en overal zit nu piepschuim onder. Gedeelte van het huis was al spouwmuur, hier is niets aan veranderd, de rest, ongeveer 75% was vroeger stal en gewoon steens, dus daar zijn nieuwe binnenmuren voor gezet met steenwol in de spouw. Verder zijn de meeste ramen vervangen door HR++, alleen niet overal om de authenticiteit te bewaren zitten er ook nog ouderwetse stalraampjes in het huis met voorzetruiten en een aantal kleine (30cm*40cm schat ik) zijn ongeisoleerd. Dit zou dus verbeterd kunnen. Verder zit er een HR ketel in het huis met vloerverwarming waar we stenen vloeren hebben + heteluchtverwarming overal. Verder zijn onze gewoontes best goed, de thermostaat staat 's nachts en als we niet thuis zijn uit, anders op 21 graden. Ruimtes waar we weinig komen staat de verwarming dicht, zover zelfs dat een gedeelte van ons huis vorige week 4 graden was. (De verwarming stond er al 2 maanden uit en het is een uitstekend deel van ons huis: 6m*15m waarvan slechts 6m verbonden.)

Zo'n nuon adviseur klinkt wel interessant, maar kan dat ook als je geen klant bent bij Nuon?
SpiceWorm schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 11:28:
[...]
Je hebt opzich al redelijk wat uitgezocht, qua gasverbruik, grootte van het huis etc, je hebt een beginnetje gemaakt. Je berekening klopt ook, en idd het is maar een klein deel van je gasverbruik.
Een huis van 500 kuub kan (nattevingerwerk) met zo'n 1200 kuub gas worden warmgestookt, mits goed geïsoleerd. Als je er daar 3 van hebt zit je op het formaat van jullie huis, dus zo'n 3600 kuub gas. Echter, doordat je buitenoppervlak niet 3x zo groot wordt moet je eenvoudig onder die 3600 kunnen uitkomen.
Oftewel, ik denk dat the magic word Isoleren is (edit: een goede douche spaarkop scheelt zomaar de helft aan aardgas bij het douchen, zonder dat je comfort inlevert). Ik weet niet hoe lang je ouders er willen blijven wonen, maar dik & goed doen geeft op de lange termijn de grootste besparing. Misschien helpt het als je weet dat de gasprijs een aantal jaar terug minder dan de helft van de huidige prijs was.
Wij zitten hier op een gasverbruik voor verwarming op 400 kuub op jaarbasis (huis is 550 kuub). Da's echter een Zweedse woning (dus dik geïsoleerd) in een Nederlands klimaat, dus niet echt 'gemiddeld' zeg maar. Als je het voor elkaar krijgt om de volledige productie van die panelen op te slaan, kunnen wij onze woning het hele jaar zonder aardgas verwarmen :o.

owja: die 400 kuub gas voor verwarming is niet omdat we standaard met 2 wollen truien, wollen sokken en een jas aan in de kamer zitten, nee het hele huis is rond de 18oC, de woonkamer een 21oC. Ook door de goede isolatie vind je hier nergens tocht (en dat is comfort).
Ik heb echter wel het gevoel dat wij niet veel gas verspillen. Als Flitspaal.nl met 300m³ inhoud ongeveer 1300m³ nodig hebt om te verwarmen, dan zouden wij met ongeveer 1500m³ op 6500m³ gas zitten voor verwarming. Nou mag ik dit idd niet zomaar zover lineair extrapoleren, maar het geeft toch wel aan dat wij met 5000m³ inclusief WW, koken en twee gashaarden niet zo héél gek zitten. Let wel het is een vrijstaand en oud huis dat behoorlijk inefficiënt is voor warmte vasthouden qua bouw, twee redelijk langgerekte (23×8×8 + 6×15×6) gebouwen in een T-figuur aan elkaar.

Er valt waarschijnlijk wel het een en ander te halen op gebied van isolatie, maar ik verwacht hier geen grote dingen van. Een nieuw dak of alle vloeren eruit slopen (geen kruipruimte) zit er niet in. Kwart van het huis waar nu nog een holle spauw zit zouden we vol kunnen laten spuiten, maar dat hebben we destijds niet gedaan, omdat we bang waren voor vocht.

Hoe groot systeem is het interessants? Ik bedoel, die collectoren zijn zegmaar gratis met subsidie, dus 3, 6, 9 of 12 maakt me niet zo heel veel uit, maar waar houd het op met interessant zijn? Hoe groot vat is het beste om hierbij te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 10:18
Wij zijn bezig met het realiseren van een uitbouw bij ons huis. Daar houden we isolatiemateriaal (10cm steenwol en platen PUR) bij over. Ik heb ook nog enkele ramen over. Ik overweeg nu om dat te gebruiken voor het zelf maken van een zonneboiler. Omdat de uitbouw een plat dak heeft kan de zonneboiler daar mooi op geplaatst worden. Ik ben door dit topic heen gebrowsed maar ben geen mensen tegen gekomen die zelf een zonneboiler gemaakt hebben. Is dat mogelijk, zijn er beschrijvingen beschikbaar en hoe sluit je dit het beste op het bestaande leidingnet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Poecillia schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 18:12:
Wij zijn bezig met het realiseren van een uitbouw bij ons huis. Daar houden we isolatiemateriaal (10cm steenwol en platen PUR) bij over. Ik heb ook nog enkele ramen over. Ik overweeg nu om dat te gebruiken voor het zelf maken van een zonneboiler. Omdat de uitbouw een plat dak heeft kan de zonneboiler daar mooi op geplaatst worden. Ik ben door dit topic heen gebrowsed maar ben geen mensen tegen gekomen die zelf een zonneboiler gemaakt hebben. Is dat mogelijk, zijn er beschrijvingen beschikbaar en hoe sluit je dit het beste op het bestaande leidingnet aan?
Geen ervaring maar google is my best friend:
Link

link2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

pcmadman schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 17:53:
[...]

*KNIP*

Verder zit er een HR ketel in het huis met vloerverwarming waar we stenen vloeren hebben + heteluchtverwarming overal. Verder zijn onze gewoontes best goed, de thermostaat staat 's nachts en als we niet thuis zijn uit, anders op 21 graden. Ruimtes waar we weinig komen staat de verwarming dicht, zover zelfs dat een gedeelte van ons huis vorige week 4 graden was. (De verwarming stond er al 2 maanden uit en het is een uitstekend deel van ons huis: 6m*15m waarvan slechts 6m verbonden.)

Zo'n nuon adviseur klinkt wel interessant, maar kan dat ook als je geen klant bent bij Nuon?

[...]
Klinkt inderdaad alsof jullie er goed over hebben nagedacht. Wat ik mij nog kan bedenken is dat de HR ketel te licht is gedimensioneerd? 26kW was deze toch? Mijn Avanta is volgens mij ook 26kW uit m'n hoofd. Misschien dat je CV ketel constant op z'n top werkt en niet terug kan moduleren?

Je kan eens kijken op de Nuon site en eens een belletje plegen. Nee heb je ja kan je krijgen ;)
Ik heb echter wel het gevoel dat wij niet veel gas verspillen. Als Flitspaal.nl met 300m³ inhoud ongeveer 1300m³ nodig hebt om te verwarmen, dan zouden wij met ongeveer 1500m³ op 6500m³ gas zitten voor verwarming. Nou mag ik dit idd niet zomaar zover lineair extrapoleren, maar het geeft toch wel aan dat wij met 5000m³ inclusief WW, koken en twee gashaarden niet zo héél gek zitten. Let wel het is een vrijstaand en oud huis dat behoorlijk inefficiënt is voor warmte vasthouden qua bouw, twee redelijk langgerekte (23×8×8 + 6×15×6) gebouwen in een T-figuur aan elkaar.
Je huis is inderdaad erg groot in vergelijking met mijn huis. Ik verwacht met HR++ glas, dakisolatie en het naisoleren van mijn vloer nog iets van 250 a 300m3 te kunnen besparen

Ik vermoed / verwacht dat er bij jou ook 1 of 2 dingen zijn waardoor je nog behoorlijk kan besparen
Hoe groot systeem is het interessants? Ik bedoel, die collectoren zijn zegmaar gratis met subsidie, dus 3, 6, 9 of 12 maakt me niet zo heel veel uit, maar waar houd het op met interessant zijn? Hoe groot vat is het beste om hierbij te nemen?
uitgangspunt is 10 tot 13 liter water voor elke vacuumbuis die je installeert als je dak op ideaal zuid ligt.
24 buizen is dus ongeveer 200 a 250 liter. 48 buizen 400 - 500 liter. Met 96 buizen ga je al snel richting de 1000 liter.

Je kan ook, als je de ruimte hebt, aan seizoensopslag doen. Bijvoorbeeld door oude tanks in te graven en te isoleren. Dan kan je 's winters deze warmte aanwenden voor je vloerverwarming.

Er staan foto's van zo'n installatie op de site van www.sunsystems.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

NielsTn schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 16:22:
Jippie! een groen zuchtje wind in Nederland
Nou, ben toch wel 'opgelucht' :+ met dit nieuws.... :+
Maar..... ik wist niet dat BUITENLANDSE bedrijven aansprak kunnen (mogen?) maken op de SDE-regeling. Als men toch nationaal de economie een boost wil geven, waarom niet in eigen land dergelijke opdrachten verstrekken....
Ach, de bakken met MEP geld die Essent met hun grote windpark in Groningen verdient, vloeien straks toch naar bruinkoolstokerd en Essent-guzzler RWE, dus da's niet zo vreemd. Die MEP hebben jij en ik allemaal betaald (en worden nog steeds uitbetaald, tien jaar lang...). 52 Euri per jaar totdat Jopie Wijn de regeling een nekschot gaf.

Airtricity heeft trouwens goede naam en is een van de hardste trekkers aan een onderzeenet om off-shore windstroom op een verantwoorde wijze af te laten vloeien zodat er geen "congestieproblemen" ontstaan.

Van mij mogen ze, maar of ik daar aan mee wil betalen (aan dat net) is de grote vraag. Zelfde als met CSP stroom uit de Sahara hierheen slepen. Wie gaat al die netwerken ophoesten? Decentrale opwekkers ook, die grotendeels hun eigen stroom maken en juist netverliezen voorkomen? Dach het nie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Over het idee van een Duurzaam-energie-wiki.
Ik heb een jaar geleden al eens een wiki aangemaakt op een van mijn domeinen om aantekeningen op bij te houden tijdens het rev.engineeren van de EnergyLogger 3500.

Daar is ruimte zat om een dergelijke wiki op te zetten.
Het is http://wiki.meterstand.info
Of had iemand anders hier ook al iets dergelijks voorbereid/geplanned?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Zojuist op journaal het item over windenergie voor de kust van Urk....
de bevolking is falikant tegen. Waarom? de nostalgie en het uitzicht komt in het gedrang....
Okey.. kappen met alle milieuperikelen, dan stijgt het zeeniveau en lost het Urks probleeem ook op :+
;)

Update 2: de wekker van Aldi (paar page's terug) is plotsklaps overleden....
en een Pure Siesta vanmiddag besteld.
Voordeel is weinig verbruik ondanks netadapter, en ziet er strak/modern uit.
uiteraard in het stijlvol zwart....

[ Voor 37% gewijzigd door NielsTn op 15-01-2009 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Daarnet een infrarood thermometer besteld. Als die binnen is het hele huis door om alles te meten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
NielsTn schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 19:45:
Zojuist op journaal het item over windenergie voor de kust van Urk....
de bevolking is falikant tegen. Waarom? de nostalgie en het uitzicht komt in het gedrang....
Okey.. kappen met alle milieuperikelen, dan stijgt het zeeniveau en lost het Urks probleeem ook op :+
;)
Dan hebben ze wel weer het echte ouderwetse uitzicht terug ;)
Ik zou er subsidie op aanvragen in het kader van herstellen van oorspronkelijke leefsituatie.
[...]
Hoeveel DAB-zenders heb je eigenlijk tegenwoordig nog?

[ Voor 31% gewijzigd door TD-er op 15-01-2009 19:54 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
TD-er schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 19:52:
[...]

Dan hebben ze wel weer het echte ouderwetse uitzicht terug ;)
Ik zou er subsidie op aanvragen in het kader van herstellen van oorspronkelijke leefsituatie.

[...]

Genoeg:
De volgende zenders zijn reeds via DAB te beluisteren:

T-DAB NOS Ensemble op kanaal 12C:

Concertzender 160 kbit/s
FunX-BNN 128 kbit/s
Radio 1 128 kbit/s
Radio 2 128 kbit/s
Radio 4 160 kbit/s
Radio 747 128 kbit/s
Radio Top 2000 128 kbit/s
24Nieuws 48 kbit/s
3FM 128 kbit/s
PO_info 8 kbit/s
TPEG_test 16 kbit/s

En wakker worden doe ik wel met 3FM :+
daarnaast kun je ook gewoon FM-zenders ontvangen.... dus.... one size suits all! :+

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 15-01-2009 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ons bevalt die Siesta heel goed. Zuinig, goede ontvangst, ook DAB, drie afzonderlijke wekkers in te stellen en ook het wekvolume vooraf in te stellen. En in tegenstelling tot de onze oude wekker bromvrij!

[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 15-01-2009 20:43 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
flitspaal.nl schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 18:29:
[...]
Klinkt inderdaad alsof jullie er goed over hebben nagedacht. Wat ik mij nog kan bedenken is dat de HR ketel te licht is gedimensioneerd? 26kW was deze toch? Mijn Avanta is volgens mij ook 26kW uit m'n hoofd. Misschien dat je CV ketel constant op z'n top werkt en niet terug kan moduleren?

Je kan eens kijken op de Nuon site en eens een belletje plegen. Nee heb je ja kan je krijgen ;)
33Kw vmeen ik en als de verwarming aan is staat hij wel of 100% te draaien of niet, alleen vloerverwarmen doet hij op een lager vermogen. Bij de laatste servicebeurt heb ik wel dat bonnetje gehad van de test-run en hij draait bij max. vermogen nog steeds op 97% efficiëntie, dat verschilde maar weinig van half vermogen.

Nuon adviseur: Ik kan er niets van vinden op hun web-site...
[...]

Je huis is inderdaad erg groot in vergelijking met mijn huis. Ik verwacht met HR++ glas, dakisolatie en het naisoleren van mijn vloer nog iets van 250 a 300m3 te kunnen besparen

Ik vermoed / verwacht dat er bij jou ook 1 of 2 dingen zijn waardoor je nog behoorlijk kan besparen
Zoals? Daar heb ik namelijk wel oren naar.
[...]

uitgangspunt is 10 tot 13 liter water voor elke vacuumbuis die je installeert als je dak op ideaal zuid ligt.
24 buizen is dus ongeveer 200 a 250 liter. 48 buizen 400 - 500 liter. Met 96 buizen ga je al snel richting de 1000 liter.

Je kan ook, als je de ruimte hebt, aan seizoensopslag doen. Bijvoorbeeld door oude tanks in te graven en te isoleren. Dan kan je 's winters deze warmte aanwenden voor je vloerverwarming.

Er staan foto's van zo'n installatie op de site van www.sunsystems.nl
Ja, ik ken dat soort installaties. Heel interessant idee, maar ik kan zo niet bedenken waar we dat dicht bij ons huis zouden kunnen bouwen. In de wei is niet zo'n probleem, maar dan is het al snel 30-40 van het huis vandaan als ik niet in de schaduw wil zitten (of heel prominent in de tuin). Als ik ergens rond het huis een grote tank zou willen bouwen, dan word dat ook een vrij ingrijpende bouw denk ik zo, daar ben ik nog niet helemaal aan toe. Ik denk dat dat een mogelijk toekomstig project word. In m'n dromen bouw al een volledig autonoom huis, maar ik heb altijd de neiging iets teveel hooi op m'n vork te nemen... O-)

Maar waarom 10L boiler/buis? In de zomer kan ik al die warmte toch nergens kwijt, althans niet nuttig, maar in de winter krijg ik zo'n grote boiler maar half warm? Ik ben eerder geneigd om een boiler te nemen die groot genoeg is om de zomer zonder gas door te komen (twee daagjes zonder zon overbruggen) en dan een overgedimensioneerde zonnecollector, zodat hij in de winter bij een beetje zo snel op temperatuur is, of is dit een slecht idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
TD-er schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 19:39:
Over het idee van een Duurzaam-energie-wiki.
Ik heb een jaar geleden al eens een wiki aangemaakt op een van mijn domeinen om aantekeningen op bij te houden tijdens het rev.engineeren van de EnergyLogger 3500.

Daar is ruimte zat om een dergelijke wiki op te zetten.
Het is http://wiki.meterstand.info
Of had iemand anders hier ook al iets dergelijks voorbereid/geplanned?
Ik heb er al een stukje tekst over de subsidieregeling opgezet. Er komt meer, later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
ericplan schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 16:41:
[...]

Kan je niet beter in de buis meten door een T-stuk er tussen te maken? Buitenop de buis heb je altijd afwijkingen.
Heb jij overigens de maten van de pompunit van de Nefit?
Ja. 30x17x13 (l*b*h)

Die afwijkingen van meting zijn niet heel belangrijk, het gaat maar om een indicatie van de temperaturen...
T-stuk zal moeilijk worden. De schroefdraad op de thermometer is 1/4" en is hij is 42 mm lang. Ik zal eens zoeken of er misschien iets is waar ie ingebouwd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Volgens mij zijn er best T-stukken te vinden die naar ¼" gaan, ook als je buis dikker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
NielsTn schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 18:25:
[...]

Geen ervaring maar google is my best friend:
Link

link2
Mooie collectors bij die 2e link! Maar ja dat is ook wel hogere doe-het-zelf zeg maar. Aluminium lassen is niet echt een ganbare dhz klus :)

Overigens maakt ie wel een fout met de volgende uitspraak:
Daarna de voorzijde met bordenzwart gespoten, dit is een matte verf zodat de stralingswarmte goed geabsorbeerd wordt en niet weerkaatst wordt. De achterzijde van de collector blijft wit! Het is zo dat een zwart oppervlak warmte uitstraalt en het is niet de bedoeling dat er aan de achterzijde warmte wordt afgegeven. Witte oppervlakten daarentegen stralen geen warmte uit.
Het maakt geen zak uit welke kleur een object heeft, stralingswarmte is niet afhankelijk van de kleur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
pcmadman schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 20:48:
Volgens mij zijn er best T-stukken te vinden die naar ¼" gaan, ook als je buis dikker is.
Ja die zijn er, hier, maar helaas past mijn thermometer daar dus niet in :( Die is 50mm diep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

pcmadman schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 20:23:
[...]
Zoals? Daar heb ik namelijk wel oren naar.
Ik zou het zo niet weten, the usual suspects had ik eerder al neergezet in dit topic.
Maar waarom 10L boiler/buis? In de zomer kan ik al die warmte toch nergens kwijt, althans niet nuttig, maar in de winter krijg ik zo'n grote boiler maar half warm? Ik ben eerder geneigd om een boiler te nemen die groot genoeg is om de zomer zonder gas door te komen (twee daagjes zonder zon overbruggen) en dan een overgedimensioneerde zonnecollector, zodat hij in de winter bij een beetje zo snel op temperatuur is, of is dit een slecht idee?
De 1:10 tot 1:13 regel wordt door alle leveranciers onderschreven van vacuumbuizen. Dus hoe die tot stand gekomen is? Geen idee. Vandaar ook de verhouding tussen de collector in de boiler. En je overbruggingsdagen zijn ook weer afhankelijk van je hoeveelheid warmtevraag.

Ik heb hier uitgebreid over zitten bloggen op m'n site. Ik heb 48 vacuumbuizen op een 300 liter boiler. Dus 1 buis op 6,25 liter. Dus behoorlijk overgedimensioneerd. Dit heb ik gedaan omdat mijn collector op nagenoeg west ligt.

Als hij op pal zuid had gelegen had ik gekozen voor 30 vacuumbuizen met 300 liter of 48 vacuumbuizen met 500 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dank, ik neem overigens aan dat de h een d is (van diepte) :)
Die afwijkingen van meting zijn niet heel belangrijk, het gaat maar om een indicatie van de temperaturen...
T-stuk zal moeilijk worden. De schroefdraad op de thermometer is 1/4" en is hij is 42 mm lang. Ik zal eens zoeken of er misschien iets is waar ie ingebouwd kan worden.
Misschien kan je een haaks T stuk gebruiken, zoals op het plaatje? Dan kan je wat meer lengte kwijt.

http://www.vsh-flowcontro...gProducten/S%201224.t.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 16:22:

Airtricity krijgt vergunning
Het is de eerste vergunning voor windmolens in de Noordzee in zeven jaar.
Het Duitse deel is de afgelopen jaren "vol"gepland
De engelsen zijn al een paar jaar heel aardig bezig.
Denemarken is op weg naar 35% windstroom
De Nederlandse waterbouwer, Van Oord, heeft veel van die parken gebouwd. Zie kaart Mer op dat het duitse deel vol is en het nederlandse deel vrijwel leeg.
Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_JnY3wKMERBw/SW-_6mR032I/AAAAAAAABAc/ihjzcAtnaV8/s640/zeewindparken%20vanoord.JPG

De nederlandse ambtenaren zijn de baas op de noordzee, en als telegraaf-lezers heben ze de pest aan duurzame oplossingen, dus alles is uit de kast gehaald in de haagse burelen, om windenergie op de noordzee tegen te houden, en te vertragen. En dat is is goed gelukt, nederlandse bedrijven als Van Oord zijn marktleiders in hun specialisme, maar werken vrijwel uitsluitend in het buitenland. E-concern investeert vooral in het buitenland. De enige overgebleven nederlandse (grote)windmolen bouwer, EWT, van o.a. Henk Keilman, heeft net 1000 GW van zijn toekomstige produktie aan de chinezen verkocht. En weet dat zijn ontwerpen ook zonder hem, daar gekopieerd gaan worden.
De ambtenaren van RWS zijn op hun best in het wegpesten van omzet uit ons land.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2009 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of er temperatuurmeters zijn die je op de buizen kan monteren (standaard 15mm) zodat de temperatuur af te lezen is?
http://van.wijk.net/pvt/coltemp.jpg

kijk `m zitten die coole meter met veer om de leiding,
2 euro bij de cv handel.(gewone cv leiding analoge meter)

tegelijkertijd zie je ook alle aansluitpunten van een qsolar,
bovenaan koud in, warm uit, tapwater.
midden cv warm uit, en koud retour
onderaan dubbel geisoleerd de collectorleidingen.

de bovenste koperpijp is de gasleiding.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2009 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

In het kader van zonneboilertjes, vaccum/vlakkeplaat en overdruk/leegloop systemen heb ik bij alvasco een tweetal vragen neergelegd met de volgende antwoorden.

Vraag 1:
Bestaan er vacuum collectoren die geschikt zijn voor leegloop systemen ivm oververhittingpreventie in zomer?
Antwoord 1:
"De vacuum collectoren die gebruik maken van heat-pipes zijn geschikt voor zowel overdruk en leegloop systemen. De vacuum collectoren met u-pipes zijn niet geschikt voor leegloop omdat er altijd nog vloeistof in de u-vormige buizen blijft."

Vraag 2:
Wat raad u aan voor systeem voor een oost/west ligging van het dak?
Antwoord 2:
"Voor een oost/west opstelling is er weinig verschil tussen vacuum en vlak collectoren. Indien de vacuum collector met een aangepaste reflector wordt uitgerust kan het rendement voor een oost/west opstelling verhoogd worden. Deze reflectoren zijn momenteel echter nog niet leverbaar."

Alvasco levert deze systemen dus (vacuum collectoren met leegloop of overdruk systeem), en ziet bij hun eigen systemen (ze leveren zowel vaccum als vlakkeplaat) geen verschil in opbrengst bij een oost/west ligging.
Wat voor type collectoren ze gebruiken weet ik niet, dus het kan zijn dat zij net types leveren die inderdaad geen verschil geven tussen vacuum en vlakkeplaat...

...the story continues...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de afgelopen zomer een SDE zonnestroom installatie op mijn dak geinstalleerd.
20 panelen, in totaal 3400 Wp, met een Delta SI 3300 inverter.
Als pakket gekocht van Solar NRG.
Verderop een link naar wat foto's, eerst wat ervaringen.

Van te voren had ik de indruk gekregen dat ik de inverter met een RS485 interface zou kunnen uitlezen.
maar dat bleek achteraf niet mogelijk, ook al wekte de Solar NRG wel die indruk.
Dus als je de vermogens meter van de inverter zelf wilt uitlezen, KIES DAN GEEN Delta inverter.
In de documentatie van Delta staat netjes dat het apparaat is uitgerust met een RS485 interface, maar ze vertellen er niet bij dat ze niet publiceren welk protocol je moet gebruiken om de data uit te lezen.
Waarschijnlijk zijn ze bang dat onhandige codes, het apparaat ontregelen, omdat ze bij Delta te lui waren dat gedeelte goed af te schermen.
Voor mij is het dus een black box waar je niet veel mee kunt, anders dan af en toe naar toe lopen en de getalletjes op het display over schrijven, een flinke teleurstelling.

Rails op het dak monteren
Mijn dak heeft een helling van 45 graden op ZZW, en keramische dakpannen. En ze hebben diepe golven, dat bleek onhandig met de haken in het pakket van SolarNRG.
Op het dak ga je op en neer door pannen hier en daar omhoog te schuiven en zo trapjes te maken voor je voeten. Maar op datzelfde dak monteer je ook horizontale rails, en mijn pannen zijn zo hoog dat de rails verhinderden dat de pannen omhoog geschoven konden worden.
Mijn installatie bestaat uit 4 rijen boven elkaar en 3 panelen breed. Dus ik wilde de 8 rails eerst boven elkaar monteren voordat de panelen er op gingen. Maar als de onderste rail gemonteerd was, kon je de pannen daar in de buurt niet meer omhoog schuiven. Ik heb de eerste rail 4 keer gemonteerd, voordat ik tevreden was.
Toen was ik zover dat alle haken omgebogen waren, gemodificeerd, zodat ze de rails hoger boven de pannen positioneren.
Nu kun je de pannen in de buurt wel omhoog schuiven en kun je er over heen klimmen, om de rails erboven te monteren. En later de panelen omhoog brengen, maar dat is eigenlijk niet meer zo veel werk.
Een zuignap handvat is echter wel essentieel. Probeer dat ding goed uit, en maak het vochtig. Dan kun je met een hand een paneel van 1x1.3 meter en 15 kg zwaar in je eentje omhoog brengen. Zwaarder en groter lijkt me onhaalbaar.
Van te voren oefenen hoe je op het dak loopt, en of de omhooggeschoven pannen op de goede plaats gaten maken, is wel aanbevolen. Zie het als een missie die je van te voren oefent.

Extra koeling
In heb de rijen zonnepanelen ook op een onderlinge afstand van 15 cm gezet, dan kan de warme lucht er gemakkelijk onder vandaan. Je kunt in de volle zon ook goed voelen dat het bovenste deel warm is, en het onderste deel een stuk koeler, ook van de bovenste panelen.
Ik heb een proef gedaan, door de speelt af te dekken met golfkarton, dan kun je duidelijk voelen dat het onderste deel van een paneel niet meer gekoeld wordt.
Maar ik heb nog geen echte metingen gedaan.

Nog een opmerking over de haken
Toen ik ze kreeg waren ze precies haaks, dat lijkt goed, maar is fout.
Doordat ze haaks zijn, komt de bovenkant van de rail niet in het dakvlak. Dat komt doordat pannen juist niet in het dakvlak liggen maar schuin over elkaar heen.
Dat heeft weer tot gevolg dat de rails schuin onder de zonnepanelen komen te liggen.
Als je dan vervolgens gaat vastschroeven, trekken de zonnepanelen geheid scheef.
je kunt dit scheeftrekken voorkomen, door voor het vastschroeven, de rails een stukje naar beneden te duwen, zodat de haken permanent verbuigen, tot de bovenkant van de rail wel precies vlak onder de panelen zit, en goed aansluit.
Dat scheeftrekken valt vooral op als je panelen boven elkaar monteert en je kijkt lang de rij panelen omhoog.

Kabels aansluiten
Voor je de panelen op het dak legt, maak je eerst een aansluitschema. Welke kabels gaat naar welk ander paneel? En waar komen de aansluitkabels naar de inverter?
Die aansluitkabels moet je natuurlijk eerst leggen, als je weet waar het het beste uitkomt.
Door vooraf na te denken weet je ook of het mannetje of het vrouwtje kabel van een paneel er onderuit moet steken voor de verbinding met het volgende paneel.

Meterkast
Ik heb een 5 aderige kabel van zolder naar de meterkast gelegd. Die eindigt nu in een stekker. Nu zit er een simpele energiemeter op die stekker.
En uit het extra meterbord voor de productiemeter, komt een leiding die eindigt in een stopcontact. Zo hoop ik de installatiekosten die een evt installateur rekent te drukken.
De meter moet nog wel geplaatst worden.
Maar de installatie heeft al ca 400 kWh opgeleverd (volgens de inverter)
De losse energiemeter meet ook snachts dat hij 70 W vermogen gebruikt, maar de leverancier zweert dat dat puur blindvermogen is. En dat zou best kunnen, maar ik heb het nog niet zelf goed gemeten.
De energiemeter geeft zelf een cos phi van 1 aan, en dat zou dan niet kloppen, het is een brennenstuhl, en die wordt ook elders genoemd als niet zo nauwkeurig bij afwijkende cos phi.
Waarschijnlijk zit er een dik, capacitief filter in de inverter, dat zorgt voor een cos phi van 0, en dus geen echt verbruikt vermogen.

In totaal heeft de installatie de afgelopen maanden ca 400 kWh opgeleverd. De eerste 6 weken, sinds september, met maar 10 panelen. De laatste 10 panelen zijn er later bij gemonteerd en aangesloten

De laatste dagen heb ik niet gemeten, omdat je "bij licht" naar het apparaat toe moet, en ik ben dan op mijn werk.
De laatste dagen voor de kerst was er een heel sombere dag, toen werd 0 Wh geleverd.
Maar de zonnige dagen erna, leverden 7,6 tot aflopend 5,6 kWh op. Het werd steeds heiiger, en de lucht grijzer. De fijn stof concentratie ging ook geleidelijk omhoog.

De losse brennenstuhl energiemeter geeft geen goede waarde, omdat hij snachts gewoon doortelt, met 70 W. Het ding heeft geen richtinggevoel.
Maar ik weet ook niet of de inverter zelf goed meet, nog niet vergeleken met een geijkte Watt meter.

Bij de foto's heb ik wat commentaar gezet
Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_JnY3wKMERBw/SWpxHB9HQ7I/AAAAAAAAA78/03_GrWbaGH4/s144/DSC08592.JPG

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2009 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 23:01:
.........
De losse brennenstuhl energiemeter geeft geen goede waarde, omdat hij snachts gewoon doortelt, met 70 W. Het ding heeft geen richtinggevoel.
Maar ik weet ook niet of de inverter zelf goed meet, nog niet vergeleken met een geijkte Watt meter.

Bij de foto's heb ik wat commentaar gezet
[afbeelding]
Wellicht is de Brennenstuhl zelf defect? Heb een exemplaar gehad wat continue fluctueerde tussen de 0 Watt en de gemeten waarde (van een 2e brennenstuhl ernaast). Oorzaak? onbekend, maar goed omgeruild dankzij de garantie op het ding.
Als je in de buurt bent mag je er een komen lenen, heb ze nu vervangen door geijkte ferraris-meters....

Ziet er verder strak uit je installatie! Hulde!
Persoonlijk had ik 2 rijen van 10 horizontaal tegen de nok geplaatst, zodat je zeker weinig last van schaduweffect zal hebben (en de hitte van panelen blijft er zeker niet zo lang onder hangen).
Nu maar hopen op zonnige dagen (al zit het er vrijdag 16 januari wel goed uit)

[ Voor 14% gewijzigd door NielsTn op 15-01-2009 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Uit recente testen is gebleken dat de Brennenstuhl alleen geschikt is voor eenvoudige verbruikers zoals gloeilampen e.d. Zodra er apparatuur op wordt aangesloten met voedingen die gebruik maken van fase-aansnijding vertonen ze ontoelaatbare afwijkingen.

Zie topic Energiemeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een opmerking over het opwarmen van zonnepanelen.
Toen het vroor in jan 2009, waren ze in de ochtend bevroren, maar in de loop van de ochtend gingen ze natuurlijk opwarmen, en zo passeerden ze elke ochtend de 0 graden. Zie de cellen onderaan, ik was bij deze foto net iets te laat voor de bovenste cellen.
Je kon dan goed zien dat de ene cel warm werd en de andere niet, terwijl ze allemaal stroom leveren. Op deze foto produceerde het totaal van 3400 Wp, ca 400 W
Ik vraag me nu af of de gemiddelde spanning van een paneel nu wordt gerealiseerd door de cellen precies uti te sorteren. En gaat een paneel met veel temperatuurverschillen tussen de cellen eerder stuk?
Is daar een maat voor?

Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_JnY3wKMERBw/SWpxHXOgZwI/AAAAAAAAA8E/Qe_Jb8cdxw4/s640/DSC00026.JPG

Over schaduw,
Als het wat warmer wordt, moet ik nog wat snoeien. Er valt in jan en dec zelfs schaduw op van een boom van 3 huizen verder, dat had ik niet verwacht.

Op het bovendeel van het dak is inderdaad nog ruimte over, maar daar staat ook de pijp van de CV ketel, en die geeft van links naar rechts schaduw. Daarom zitten daar geen panelen.
De ketel is al 15 jaar oud, de aluminium warmtewisselaar is een verhaal/drama apart, ik volg de ontwikkeling van de HRE ketel dan ook met interesse.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2009 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 00:20:
....Op het bovendeel van het dak is inderdaad nog ruimte over, maar daar staat ook de pijp van de CV ketel, en die geeft van links naar rechts schaduw. Daarom zitten daar geen panelen.
De ketel is al 15 jaar oud, de aluminium warmtewisselaar is een verhaal/drama apart, ik volg de ontwikkeling van de HRE ketel dan ook met interesse.
HRE ketel?? hmmm ik denk roep "zonneboilert..." :9

@Techneut: eerst even mogelijk oorzaak elimineren....het is nog niet uitgesloten dat de Brennenstuhl zelf defect is... ;)

[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 16-01-2009 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 23:01:
Ik heb de afgelopen zomer een SDE zonnestroom installatie op mijn dak geinstalleerd.
20 panelen, in totaal 3400 Wp, met een Delta SI 3300 inverter.
Als pakket gekocht van Solar NRG.
Verderop een link naar wat foto's, eerst wat ervaringen.
...
Gefeliciteerd, beste H, mooi werk op een lastig pannendak... Dat wordt een leuk linkje in de newbee lijst op mijn site :Y

Zozo, nooit geweten dat jij mevrouw vd H. blij zou gaan maken met een SDE aanvraag... Komt ze soms carnaval vieren bij jullie?

Een goede oogst gewenst, in ieder geval. En laat die HRE zitten, joh. Poetin's gas kost nu al 71 euricent per kuub, all-in...

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

flitspaal.nl schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 07:22:
[...]

Dat het niet je eigendom is is een goed argument, je zal dan eerst moeten overleggen met de eigenaar(s) om het zover te krijgen.
Geloof me, ik heb niet genoeg overtuigingskracht. :P
Strikt genomen werkte mijn oude Fasto CV ketel ook nog prima, die was nog maar 15 ofzo. Hij kon het huis goed warm houden en douchen wilde ook nog. Dat dat kreng per jaar 2700m3 gas er door heen fikte .. Agja. wat maakt het uit.

Mijn nieuwe CV ketel ( Remeha Avanta CW4 ) verwarmt mijn huis ook prima. Douchen gaat nu nog lekkerder want mijn water is meteen warm in de douche. Oja. En hij verbruikt maar 1500m3 gas per jaar.

Met andere woorden 1200m3 gas per jaar besparen dat is met de huidige prijzen 840 euro. De Remeha is in 2006 geinstalleerd. Dus buiten de CO2 besparing is mijn comfort verhoogd EN heeft de ketel zich zelfs economisch gezien al terugbetaald.

[...]

Neem je je meterstanden op? Op wat voor gasverbruik zit je op dit moment per jaar? En hoeveel electriciteit? Met een oude CV ketel, een gasgeiser en een close-in electrische boiler moet dat behoorlijk hoog zijn.
Om het nog moeilijker te maken: we hebben ook een kachel. Zo'n ding waar je hout en steenkool enzo in doet. Die is er ook gedeeltelijk als soort hobby gekomen voor iemand hier, is ook echt een serieus ding (absoluut geen goedkoop prul!). Cijfers weet ik niet, maar wij zouden dus relatief weinig gas gebruiken als het goed is. Dat is ook een belangrijk argument wat ik hier hoor om van de CV af te blijven. En een eigen huis zit er pas in als de huizenprijzen in een vrije val raken. :+
[...]

Ben het 100% met je eens, maar besparingen blijven hier een heet hangijzer.

Zo bracht ik al eerder onze isolatie ter sprake. Of liever gezegd, het gebrek daaraan. Maar overal is wel een smoesje voor:

• Isolatie achter de radiatoren zodat minder warmte weglekt: "dat is lelijk en dan krijg je een stofnest".
• Op de vraag hoe dat zit met dubbelglas: "Weet je wat dat kost om die grote ruiten te vervangen? Dat verdien je...nooit terug"
• Op de vraag of die 4-6 gloeilampen + een dikke halogeenlamp 's avonds niet te vervangen zijn komt het er samengevat op neer dat alles wat geen zon of gloeilamp is lelijk is.

Nu ben ik hier ook de enige die iets geeft om energie. Zo hebben ze een kapotte 8W spaarlamp door een 11W spaarlamp vervangen "jah is wel handig meer licht", terwijl alles sowieso al genoeg verlicht was en een nieuwe spaarlamp ook altijd al meer licht geeft. Het is welliswaar maar 3W maar wel gewoon overbodig (iets met kleintjes eren enzo). En toen was er een losse dimmer voor de halogeen gekocht, want de ingebouwde dimmer was stuk. Toen is besloten de 300W maar door een 200W te vervangen omdat die losse dimmer niet meer aankon. Scheelt gewoon zo eventjes 100W, maar die 100W kan ze helemaal niets schelen, het was gewoon dat die dimmer maar tot 200 ging. Anders had er nog 300 ingezeten.

Soms heb ik zelfs het idee dat voor iedere master-slave stekkerdoos die ik neerleg er een extra gloeilamp aangaat.

Nu is dit natuurlijk een vrij land, dus als je energie wilt slurpen dan mag dat. Maar waarom er met alle geweld zoveel verspilt moet worden, en dat zal zonder twijfel niet tot dit huishouden beperkt zijn.. Dat snap ik niet.

Wat betreft de verlichting zouden wat links en tips naar gloeilampkleurachtige LED-lampen in de topicstart wel een aanwinst zijn, soms zie ik ergens LED-lampen maar waar je nu echt een goede aan hebt zonder dat het je de kop kost..

Ik heb geen idee of het rendabel/interessant is om een kleinere zonneboiler te kopen voor alleen maar tapwater en eventueel de vaatwasser in de keuken. Gas is natuurlijk sowieso goedkoper, maar met alleen maar gas heb ik het idee dat je het ene gat met het andere aan het vullen bent: gas is een fossiele brandstof, elektriciteit is tenminste nog neutraal.. Zon heeft in principe natuurlijk de voorkeur. Ik heb iig vast een bestelling voor een laser geplaatst zodat ik eens kan kijken/meten in hoeverre er genoeg zon op de schuur is te vangen.

Om wat interessanters te zeggen: ik ga iig verder met mijn eigen besparingen. Mijn computer draait nu nog 24/7 en daar wil ik toch echt eens wat aan veranderen. Ook wil ik die zuiniger maken door twee 7200rpm schijven door één Western Digital Green te vervangen en ga ik nog kijken hoe zuinig een aantal grafische kaarten idle zijn. De CPU ga ik wellicht ook nog onder handen nemen.

Verder nog een stekkerdoos met schakelaar installeren zodat één van m'n laptops niet meer constant de adapter kan laten slurpen. De accu van dat ding is toch dood. Zo nog wat kleine dingen.

Iets groters, mijn plan voor een "12V-net" binnenshuis. Het idee was om een zonnepaneel, laadregelaar en accu te kopen om een aantal apparaten die anders een adapter of batterijen gebruiken zo van elektriciteit te voorzien. Op zich geen slecht idee, want het is al snel beter dan al die adaptertjes die altijd maar ingeplugd zijn en batterijen.

Het idee is dus om hier en daar wat snoer te leggen, sigarettenaanstekerpluggen en molexjes eraan en je hebt 12V direct beschikbaar.

Dit is op zich een prima idee, en dat 12V-net wil ik ook echt gaan realiseren. Alleen bedacht ik me in de afgelopen dagen dat dat 12V-net zèlf het geniale is, en het zonnepaneel totaal niet.

Reken even mee met de diverse mogelijkheden om het 12V-net van prik te voorzien:

Optie 1

5W zonnepaneel €35
Laadregelaar €20
4,5Ah accu €12
Totaal €67

Optie 2

20W zonnepaneel €100
Laadregelaar €20
7Ah accu €16
Totaal €136

Optie 3

Netadapter 12V 2A €8 nieuw, maar ik heb er nog 1 liggen dus gratis.
Kosten per jaar: <€2 idle

Dat zonnepaneel verdient zichzelf dus van z'n lang-zal-z'n-leven niet terug. Er komt natuurlijk nog wat extra bij op de elektriciteitsrekening voor het verbruik van het 12V-net, maar als je je dan bedenkt dat een 5W paneel 5kWh per jaar doet wat gelijk staat aan €1,25.. Juist. Komt nog bij dat dat er ook op neerkomt dat ik dus constant maximaal 0,62 watt zou kunnen trekken met een 5W paneel. Dat maakt het twijfelachtig of ik zelfs maar een paar mobiele telefoons en een 5V inserter ervan kan voeden. En dan reken ik nog niet eens mee dat de opbrengst in de winter ver onder het gemiddelde zit en de omzetverliezen door de batterij ook aanzienlijk zullen zijn. En dáárbij reken ik nog niet eens mee dat ik bij het raam nooit het 5W paneel volle zon kan geven de hele dag. Laat staan een 20W paneel.

Conclusie: het 12V-net blijft geniaal, al die adaptertjes en batterijen kunnen beter vervangen worden. Maar het is beter al die adaptertjes en batterijen door één iets zwaardere adapter te vervangen dan door een zonnepaneel met accu.
TD-er schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 19:52:
[...]

Straks misschien wel helemaal geen meer. >:) Nu is de PO nog wel beschikbaar, maar de kans is klein dat commerciëlen ooit volgen. Die gaan waarschijnlijker DAB+ oid gebruiken. Of de PO dan op DAB blijft is maar de vraag, de installed base is minimaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 16-01-2009 02:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

W3ird_N3rd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 02:32:
[...]

Geloof me, ik heb niet genoeg overtuigingskracht. :P
Je huisgenoten / vriendin / vrouw?

Bij het eerste wordt het wat lastiger, maar laat ze zien wat je kan besparen aan geld. Ik heb hier het afgelopen jaar bijna 500 euro op de stroomrekening bespaard.

Bij vriendin / vrouw kan je hier wat makkelijker over discussieren. ( althans ik :) )

Update : Uit je verhaal krijg ik het gevoel dat je met een paar huisgenoten zit opgescheept :). Ik weet niet hoe jullie huis eruit ziet maar is het geen idee om elke kamer zijn eigen energiemeter te geven? En iedereen betaald dan zijn/haar eigen deel?
Om het nog moeilijker te maken: we hebben ook een kachel. Zo'n ding waar je hout en steenkool enzo in doet. Die is er ook gedeeltelijk als soort hobby gekomen voor iemand hier, is ook echt een serieus ding (absoluut geen goedkoop prul!). Cijfers weet ik niet, maar wij zouden dus relatief weinig gas gebruiken als het goed is. Dat is ook een belangrijk argument wat ik hier hoor om van de CV af te blijven. En een eigen huis zit er pas in als de huizenprijzen in een vrije val raken. :+
Dat scheelt inderdaad ontzettend, zeker als je goedkoop of gratis aan je hout / steenkool kan komen.
• Isolatie achter de radiatoren zodat minder warmte weglekt: "dat is lelijk en dan krijg je een stofnest".
Onzin, als je Tonzon radiatorfolie neemt, dat plak je rechtstreeks achter de radiator, je ziet er niets van en er kan ook geen stofnest ontstaan
• Op de vraag hoe dat zit met dubbelglas: "Weet je wat dat kost om die grote ruiten te vervangen? Dat verdien je...nooit terug"
Dat verdien je zeker terug. Hierover staat een interessant artikel op www.milieucentraal.nl. En buiten de gasbesparing is het ook comfort verhoging.
• Op de vraag of die 4-6 gloeilampen + een dikke halogeenlamp 's avonds niet te vervangen zijn komt het er samengevat op neer dat alles wat geen zon of gloeilamp is lelijk is.
Ook onzin, je moet alleen ff zoeken, ik heb hier thuis twee stuks 50watt halogeen lampen vervangen ( GU10 ) vervangen voor 2x 7W philips spaarlampen ook met GU10 socket. Lichtopbrengst is ietsje minder maar de licht kleur die deze dingen geven is nagenoeg hetzelfde als met halogeen.

Daarnaast heb je ook ECO lampen, nog steeds gewoon gloeilampen maar met een verbeterd rendement. Dus 50W lichtopbrengst terwijl de lamp maar 34watt verstookt.

Bij mij in huis is bijna alles spaarlamp of ledlamp, zelfs in de gang, overloop, wc, douche, overal. Alleen op zolder heb ik nog een paar halogeen inbouwspots. Als ik daar een goede spaarlampvervanger voor vind dan gaan die ook meteen eruit.

Offtopic : Mocht iemand voor hele kleine halogeenlampjes ( weet type niet ) met glas eromheen spaarlamp of led vervangers weten dan houdt ik mij aanbevolen. Ik ben ze alleen nog niet tegengekomen.
Nu is dit natuurlijk een vrij land, dus als je energie wilt slurpen dan mag dat. Maar waarom er met alle geweld zoveel verspilt moet worden, en dat zal zonder twijfel niet tot dit huishouden beperkt zijn.. Dat snap ik niet.
Tja, dat is denk ik iets wat je snapt of niet. Beetje de vergelijking met een auto 24 uur per dag aan laten staan omdat je dan meteen weg kan rijden. Iedereen zal dan meteen zeggen dat dat verspilling is. En dan daaroverheen de opmerking maken "En die lamp daar aan laten staan. Dat is dan geen verspilling?"

Het is een bewust wordings proces. Het scheelt je niet alleen een heel hoop centen die je richting je energiemaatschappij stuurt maar bespaard ook het milieu voor toekomstige generaties. En ook dat hebben maar weinig mensen door. Die kijken niet verder dan hun neus lang is.
Ik heb geen idee of het rendabel/interessant is om een kleinere zonneboiler te kopen voor alleen maar tapwater en eventueel de vaatwasser in de keuken. Gas is natuurlijk sowieso goedkoper, maar met alleen maar gas heb ik het idee dat je het ene gat met het andere aan het vullen bent: gas is een fossiele brandstof, elektriciteit is tenminste nog neutraal.. Zon heeft in principe natuurlijk de voorkeur. Ik heb iig vast een bestelling voor een laser geplaatst zodat ik eens kan kijken/meten in hoeverre er genoeg zon op de schuur is te vangen.
Ik vermoed dat een zonneboiler in jouw geval een te kleine winst gaat opleveren, die al bijna niet is te berekenen. In dat geval is energiebesparen een stuk beter.
Om wat interessanters te zeggen: ik ga iig verder met mijn eigen besparingen. Mijn computer draait nu nog 24/7 en daar wil ik toch echt eens wat aan veranderen. Ook wil ik die zuiniger maken door twee 7200rpm schijven door één Western Digital Green te vervangen en ga ik nog kijken hoe zuinig een aantal grafische kaarten idle zijn. De CPU ga ik wellicht ook nog onder handen nemen.
Kijk eens naar RMClock. daarmee kan je je processor terugschakelen. ik gebruik het hier ook op m'n laptop. Dat scheelt behoorlijk wat in wattage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allemaal,

Ook ik ben de moeizame weg der zonne boilers ingeslagen.
Een hoop leesvoer, maar eigen weinig inhoudelijke zaken.
Je moet mijns inziens zelf veel vragen en uitzoeken, dat is wel jammer.

De installateurs hier in de omgeving, komen aan met standaad oplossingen zoals
Remea en Nefit, maar de echt intresante zoals daalderop en atag, daar weten ze dan weer niks van
Ook de vacuumbuizen zegt ze niks, en als ik begin over een hybride systeem, zeg maar een zonneboiler-combi, gaat het licht bij hun uit.
En dan heb ik het alleen nog maar over de installateurs die wel reargeren op email......

Ondertussen vind ikhet hottop princiepe wel erg intressant.
Als ik het goed begrepen heb werkt atag ook zo.
Ik doel dan op de Qsolar atag Q 25 sc200 of groter.

Ik heb begrepen dat er mensen zijn op dit forum die deze combinatie hebben staan,
er super enthousiast over zijn.
Ik heb ook foto,s gezien van een mooi display naast een chronoterm IV.

Nu een paar vragen:

Ik wil eigenlijk het zelfde maar dan met andere componenten.
vacuumbuizen met eem 300 mischien meer boiler.
en dan alleen de atag Q25 solar ketel. Zou dit te realiseren zijn.

Je kan natuurlijk alle buizen wel goed aan elkaar knopen, maar de besturings elketronica
moet ook gaan werken.

Heeft iemand hydrolische schema's van een combi zonneboiler
dus een 3 spiraal's boiler, zonnepaneel, en koppeling met een cv ketel

Heeft iemand schema's, type's, voorbeelden, van regel electronica
waarmee ik de zonne boiler en de cv ketel kan besturen.

Dan nog het aantal liters water.
Meer is beter, dat snap ik wel alleen hoe zit het dan met legionella.
Het water wordt bij een hottop niet na verwarmt, dus de legionelle moet ik het
boilervat gedood worden, het anti legionella verwarmen van een 300ltr vat kost minder gas
dan het bij verwarmen van een 500ltr vat, iemand hier iets zinnigs over te zeggen.

@eric-pvt, heb jij wat meer info over jou regeling en display ?
info over je hele zonneboiler installatie is welkom.

Dit was het voor nu.

Ik vond nog een intressante link

http://team.bk.tudelft.nl...%20Jaap%20de/ZONWATER.doc

groeten,
sprokkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

W3ird_N3rd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 02:32:
[...]

Straks misschien wel helemaal geen meer. >:) Nu is de PO nog wel beschikbaar, maar de kans is klein dat commerciëlen ooit volgen. Die gaan waarschijnlijker DAB+ oid gebruiken. Of de PO dan op DAB blijft is maar de vraag, de installed base is minimaal.
Off topic: Die Pure radio's zijn the flashen voor DAB+

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Weet iemand de stekkerdiameter van zonnepanelen/kabels? De dakdekker gaat vast een gaatje boren in het beton. :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ericplan schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 10:08:
Weet iemand de stekkerdiameter van zonnepanelen/kabels? De dakdekker gaat vast een gaatje boren in het beton. :)
Tip eerst de kabel doorvoeren, daarna pas de stekker er op 'klinken'... scheelt weer een paar mm.
zo op het oog is 1 aders bij mijn PV-set ca 8 a 9 mm diameter.
de connector is aanzienlijk groter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gisteren ben ik in contact gekomen met iemand van Pico Sol. Zij plaatsen kleinschalige autonome zonnestroominstallaties in ontwikkelingslanden.

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/nieuws/img/20090116picosol.jpg

Ze draaien volledig op vrijwilligers en giften, dus als je wat kunt missen en het doel steunt, maak dan wat geld over of bestel zo'n grappig zonnebloempje.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ben niet zo'n CO2-ridder, maar dit kan interessant zijn (staat vol met links);

http://www.nu.nl/wetensch...n-100-procent-omlaag.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 21:43
Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 09:55:
Hoi allemaal,

Ook ik ben de moeizame weg der zonne boilers ingeslagen.
Een hoop leesvoer, maar eigen weinig inhoudelijke zaken.
Je moet mijns inziens zelf veel vragen en uitzoeken, dat is wel jammer.

De installateurs hier in de omgeving, komen aan met standaad oplossingen zoals
Remea en Nefit, maar de echt intresante zoals daalderop en atag, daar weten ze dan weer niks van
Ook de vacuumbuizen zegt ze niks, en als ik begin over een hybride systeem, zeg maar een zonneboiler-combi, gaat het licht bij hun uit.
En dan heb ik het alleen nog maar over de installateurs die wel reargeren op email......
Check oa eens www.walravenenzn.nl
Daar komt onze zonneboiler vandaan (HRSolar). Aardige lui die met je meedenken (en via de mail!)
Let wel op dat installatiebedrijven en e-mail niet altijd samen gaan...
Ff bellen kan ook wat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25

Kijk eens bij de foto's op www.kaelen.nl (onder projecten) daar zie je ze ook zitten.
Ik ga ze er in elk geval ook in plaatsen.
Mars Warrior schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 17:18:
[...]

Kan zijn dat ik dat was. Die 9 euro lijkt op armaflex. Ik ben zeer tevreden over de climaflex (zelfde fabrikant), en die is bijv. bij stopet, afhankelijk van de diameter iets meer dan 1 euro per meter.

Mijn radiatoren worden sinds ik mijn cv leidingen heb geisoleerd met climaflex zo'n 20 graden warmer _/-\o_
In de handleidigen staat dat de isolatie kortstondig 180 graden aan moet kunnen. (Omdat de pomp soms afgeschakeld staat, kan de vloeistof overgaan in damp, dus hoge temperaturen!)
Als ik het zo zie lijkt deze climaflex op het spul van de bouwmarkt en die kan geen 180 graden weerstaan. (Deze heb ik overigens ook om onze cv leidingen.)

[ Voor 35% gewijzigd door Mistraller op 16-01-2009 14:01 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben nog steeds bezig om aan de hand van percentages en de uitstraling in de woning te bepalen waar ik het meeste winst kan halen met isoleren. Ik kom nu op het volgende staatje uit.

Percentages:

Vloer : 15% (195 m3 ) ( Uitstraling : 349W )
Dak : 30% (390 m3 ) ( Uitstraling :700W )
Gevel : 55% ( 715 m3 ) ( Uitstraling : 1301W )

Ik heb uit m'n hoofd alle materialen bepaald van m'n huis en hun oppervlakte. En daarna de R waarde bepaald. Ik weet redelijk hoeveel isolatie wat waar zit.

R waarde van m'n dak 1,2 ( 22mm spaanplaat + 3cm pir )
R waarde van m'n vloer 2 ( 20cm beton + 5cm piepschuim )

De rest van de voor en achtergevel bepaald. aansluitingen met de buren heb ik ook meegenomen maar een zeer hoge R waarde voor genomen. en een klein temperatuursverschil

Iemand hier op/aanmerkingen over? Klinkt het plausibel. of slaat het nergens op?

Edit

Als ik extra zou isoleren dan zou ik kunnen besparen :

Dak : 280m3 ( extra 3.0 r toevoegen ) ( 4,3m3 per m2 )
Vloer : 117m3 ( extra 3.0 r toevoegen ) ( 2,7m3 per m2 )
HR++ glas achter : 75m3 ( van dubbel naar HR++ )

Totaal 472m3 gas besparing? Klinkt dat geloofwaardig? Zoja dan begin ik vandaag nog :P

[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 16-01-2009 14:12 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.