Ik heb de afgelopen zomer een SDE zonnestroom installatie op mijn dak geinstalleerd.
20 panelen, in totaal 3400 Wp, met een Delta SI 3300 inverter.
Als pakket gekocht van Solar NRG.
Verderop een link naar wat foto's, eerst wat ervaringen.
Van te voren had ik de indruk gekregen dat ik de inverter met een RS485 interface zou kunnen uitlezen.
maar dat bleek achteraf niet mogelijk, ook al wekte de Solar NRG wel die indruk.
Dus als je de vermogens meter van de inverter zelf wilt uitlezen, KIES DAN GEEN Delta inverter.
In de documentatie van Delta staat netjes dat het apparaat is uitgerust met een RS485 interface, maar ze vertellen er niet bij dat ze niet publiceren welk protocol je moet gebruiken om de data uit te lezen.
Waarschijnlijk zijn ze bang dat onhandige codes, het apparaat ontregelen, omdat ze bij Delta te lui waren dat gedeelte goed af te schermen.
Voor mij is het dus een black box waar je niet veel mee kunt, anders dan af en toe naar toe lopen en de getalletjes op het display over schrijven, een flinke teleurstelling.
Rails op het dak monteren
Mijn dak heeft een helling van 45 graden op ZZW, en keramische dakpannen. En ze hebben diepe golven, dat bleek onhandig met de haken in het pakket van SolarNRG.
Op het dak ga je op en neer door pannen hier en daar omhoog te schuiven en zo trapjes te maken voor je voeten. Maar op datzelfde dak monteer je ook horizontale rails, en mijn pannen zijn zo hoog dat de rails verhinderden dat de pannen omhoog geschoven konden worden.
Mijn installatie bestaat uit 4 rijen boven elkaar en 3 panelen breed. Dus ik wilde de 8 rails eerst boven elkaar monteren voordat de panelen er op gingen. Maar als de onderste rail gemonteerd was, kon je de pannen daar in de buurt niet meer omhoog schuiven. Ik heb de eerste rail 4 keer gemonteerd, voordat ik tevreden was.
Toen was ik zover dat alle haken omgebogen waren, gemodificeerd, zodat ze de rails hoger boven de pannen positioneren.
Nu kun je de pannen in de buurt wel omhoog schuiven en kun je er over heen klimmen, om de rails erboven te monteren. En later de panelen omhoog brengen, maar dat is eigenlijk niet meer zo veel werk.
Een zuignap handvat is echter wel essentieel. Probeer dat ding goed uit, en maak het vochtig. Dan kun je met een hand een paneel van 1x1.3 meter en 15 kg zwaar in je eentje omhoog brengen. Zwaarder en groter lijkt me onhaalbaar.
Van te voren oefenen hoe je op het dak loopt, en of de omhooggeschoven pannen op de goede plaats gaten maken, is wel aanbevolen. Zie het als een missie die je van te voren oefent.
Extra koeling
In heb de
rijen zonnepanelen ook op een onderlinge afstand van 15 cm gezet, dan kan de warme lucht er gemakkelijk onder vandaan. Je kunt in de volle zon ook goed voelen dat het bovenste deel warm is, en het onderste deel een stuk koeler, ook van de bovenste panelen.
Ik heb een proef gedaan, door de speelt af te dekken met golfkarton, dan kun je duidelijk voelen dat het onderste deel van een paneel niet meer gekoeld wordt.
Maar ik heb nog geen echte metingen gedaan.
Nog een opmerking over de haken
Toen ik ze kreeg waren ze precies haaks, dat lijkt goed, maar is fout.
Doordat ze haaks zijn, komt de bovenkant van de rail niet in het dakvlak. Dat komt doordat pannen juist niet in het dakvlak liggen maar schuin over elkaar heen.
Dat heeft weer tot gevolg
dat de rails schuin onder de zonnepanelen komen te liggen.
Als je dan vervolgens gaat vastschroeven, trekken de zonnepanelen geheid scheef.
je kunt dit scheeftrekken voorkomen, door voor het vastschroeven, de rails een stukje naar beneden te duwen, zodat de haken permanent verbuigen, tot de bovenkant van de rail wel precies vlak onder de panelen zit, en goed aansluit.
Dat scheeftrekken valt vooral op als je panelen boven elkaar monteert en je kijkt lang de rij panelen omhoog.
Kabels aansluiten
Voor je de panelen op het dak legt, maak je eerst een aansluitschema. Welke kabels gaat naar welk ander paneel? En waar komen de aansluitkabels naar de inverter?
Die aansluitkabels moet je natuurlijk eerst leggen, als je weet waar het het beste uitkomt.
Door vooraf na te denken weet je ook of het mannetje of het vrouwtje kabel van een paneel er onderuit moet steken voor de verbinding met het volgende paneel.
Meterkast
Ik heb een 5 aderige kabel van zolder naar de meterkast gelegd. Die eindigt nu in een stekker. Nu zit er een simpele energiemeter op die stekker.
En uit het extra meterbord voor de productiemeter, komt een leiding die eindigt in een stopcontact. Zo hoop ik de installatiekosten die een evt installateur rekent te drukken.
De meter moet nog wel geplaatst worden.
Maar de installatie heeft al ca 400 kWh opgeleverd (volgens de inverter)
De losse energiemeter meet ook snachts dat hij 70 W vermogen gebruikt, maar de leverancier zweert dat dat puur blindvermogen is. En dat zou best kunnen, maar ik heb het nog niet zelf goed gemeten.
De energiemeter geeft zelf een cos phi van 1 aan, en dat zou dan niet kloppen, het is een brennenstuhl, en die wordt ook elders genoemd als niet zo nauwkeurig bij afwijkende cos phi.
Waarschijnlijk zit er een dik, capacitief filter in de inverter, dat zorgt voor een cos phi van 0, en dus geen echt verbruikt vermogen.
In totaal heeft de installatie de afgelopen maanden ca 400 kWh opgeleverd. De eerste 6 weken, sinds september, met maar 10 panelen. De laatste 10 panelen zijn er later bij gemonteerd en aangesloten
De laatste dagen heb ik niet gemeten, omdat je "bij licht" naar het apparaat toe moet, en ik ben dan op mijn werk.
De laatste dagen voor de kerst was er een heel sombere dag, toen werd 0 Wh geleverd.
Maar de zonnige dagen erna, leverden 7,6 tot aflopend 5,6 kWh op. Het werd steeds heiiger, en de lucht grijzer. De fijn stof concentratie ging ook geleidelijk omhoog.
De losse brennenstuhl energiemeter geeft geen goede waarde, omdat hij snachts gewoon doortelt, met 70 W. Het ding heeft geen richtinggevoel.
Maar ik weet ook niet of de inverter zelf goed meet, nog niet vergeleken met een geijkte Watt meter.
Bij de foto's heb ik wat commentaar gezet
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 15-01-2009 23:20
]