Je betaald inderdaad nu nog indirect de kosten voor het meteropnemen, met de slimme meter hoeven ze in principe niet meer langs te komen om alle standen te noteren, maar ik vrees dat je toch ergenst blijft betalen al komt er niemand meer langs.Speksteenkachel schreef op maandag 12 januari 2009 @ 21:03:
Kosten meteropnemer staan NOG niet specifiek vermeld op de nota.
Stel bijna iedereen zit aan de slimme meter bij jou in de straat, wat denk je dat het kost aan voorrij kosten om die beste man alleen bij jou naar de meter te laten kijken.
Ik ben benieuwd wat er van die slimme meter gaat komen.
Als je vaker dan 1x per maand de standen door zou moeten geven (standen uploaden dus), dan is het wat mij betreft te veel.
Dat we in de toekomst toe gaan naar prijzen downloaden en aan de hand daarvan "slimme" apparaten in en uit laten schakelen is wat mij betreft tot daar aan toe, maar elk kwartier de standen doorgeven is gewoon vragen om problemen en volstrekt onnodig.
Zolang het dus onnodig zal zijn, zal ik mij zo sterk mogelijk verzetten tegen die slimme meter.
Als je vaker dan 1x per maand de standen door zou moeten geven (standen uploaden dus), dan is het wat mij betreft te veel.
Dat we in de toekomst toe gaan naar prijzen downloaden en aan de hand daarvan "slimme" apparaten in en uit laten schakelen is wat mij betreft tot daar aan toe, maar elk kwartier de standen doorgeven is gewoon vragen om problemen en volstrekt onnodig.
Zolang het dus onnodig zal zijn, zal ik mij zo sterk mogelijk verzetten tegen die slimme meter.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Nog even een domme vraag over die Duco mixkraantjes. Hoe werkt zo'n ding nu precies?
Wordt er alleen koud water bijgemengd als het binnenkomende water te warm is of wordt er altijd een percentage koud water bijgemengd?
Met andere woorden, als het water in mijn zonneboiler 65 graden is, en het Duco kraantje staat ingesteld op 65 graden, wordt er dan wel of geen koud water bijgemengd?
Wordt er alleen koud water bijgemengd als het binnenkomende water te warm is of wordt er altijd een percentage koud water bijgemengd?
Met andere woorden, als het water in mijn zonneboiler 65 graden is, en het Duco kraantje staat ingesteld op 65 graden, wordt er dan wel of geen koud water bijgemengd?
Verwijderd
hier bestaan alleen domme antwoorden...Nog even een domme vraag over die Duco mixkraantjes.
dat kraantje werkt net zo als de kraan in je douche.
behalve dan : hij gaat niet helemaal dicht, en ook niet helemaal open.(warm+koud)
dit is het bereik van het kraantje. ongeveer 25 tot 65 graden.
Sorry, dikke streep door jouw conclusie. Wellicht geldt de conclusie voor jou thuis, maar bij mij staat er nog steeds variabele transportkosten van 4 cent en een beetje bij elektra, en weer juist geen variabele transportkosten bij gas.... Net andersom dus. Het is een zooitje bij GC. Mijn mail wacht al een paar dagen op een antwoord.zonnigtype schreef op maandag 12 januari 2009 @ 19:22:
[...]
Dank, QM, meteen eigen dossier ook effe nagevlooid. En wat komt er nu om de hoek kijken?
...
Conclusie: elektra is waarschijnlijk vrijwel goed/gecorrigeerd i.v.m. capaciteitstarief. Gas echter is nog steeds fout gerekend en de energiebelasting van vorig jaar staat daar vermeld. Ergo: nog niet aangepast aan situatie per 1-1-2009... Wie gaat er een mail sturen (heb het nog steeds te druk)?
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Verwijderd
het datacentrum voor die slimme meter word duurder dan de jaarlijkse meteropnemer.
want dat datacentrum gebruikt .....
net zoals google.
http://www.nu.nl/internet...echt-voor-het-milieu.html
1x raden wie de integrale kosten gaat betalen, en vergeet de zware co ecotax per 2012 niet.(poznan)
ieder half uur een datastream X 10 miljoen huishouden + 8 miljoen bedrijven is een aardige shitload,
dat ga je niet redden met 1 datacentertje, oftwel, weer 8 megawatt weg in een jaar.
/edit : oh ja de meter zelf gaat ook sluipen, aan de consumenten kant natuurlijk, ik geloof 2 tot 12 watt.
net zoals google.
1x raden wie de integrale kosten gaat betalen, en vergeet de zware co ecotax per 2012 niet.(poznan)
ieder half uur een datastream X 10 miljoen huishouden + 8 miljoen bedrijven is een aardige shitload,
dat ga je niet redden met 1 datacentertje, oftwel, weer 8 megawatt weg in een jaar.
/edit : oh ja de meter zelf gaat ook sluipen, aan de consumenten kant natuurlijk, ik geloof 2 tot 12 watt.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2009 21:46 ]
Dus als er water van 50 graden het mixkraantje in gaat zou het er best eens met 45 graden uit kunnen komen?Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 21:34:
[...]
dat kraantje werkt net zo als de kraan in je douche.
behalve dan : hij gaat niet helemaal dicht, en ook niet helemaal open.(warm+koud)
dit is het bereik van het kraantje. ongeveer 25 tot 65 graden.
Verwijderd
hangt van de stand van het draaiknoppie af, je monteert er koud en warm op,
en de uitgang temp word bepaald door het knoppie.(ik regel ze af met een thermometertje, 40c voor de wasmachine, en uiteindelijk de volle mep hitte in de afwasmachine)
heeeeeeee !
http://www.energieportal....nergie-opwekken-4765.html
kan ik daar sde op aanvragen ? of moet dat ook weer op een aparte meter ?
en de uitgang temp word bepaald door het knoppie.(ik regel ze af met een thermometertje, 40c voor de wasmachine, en uiteindelijk de volle mep hitte in de afwasmachine)
heeeeeeee !
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2009 21:47 ]
Ruw geschat 20 miljoen pakketjes per kwartier. Stel dat je op zo'n SMS-grootte zit per opname, dan hebben we het over max zo'n 3,2 GB per kwartier, dat is 3,5 MB/s. Oftewel 1 servertje zou dat qua capaciteit kunnen verwerken als de boel een beetje gespreid aan komt.Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 21:37:
het datacentrum voor die slimme meter word duurder dan de jaarlijkse meteropnemer.
net zoals google.
Je wilt wel wat overcapaciteit en redundantie etc, maar veel meer dan een server-rackje heb je niet echt nodig voor een heel land.
Ik gok zo dat de meters in een beetje wijk meer verbruiken.
Grotere bottle-neck zal de communicatie naar het datacenter zijn vanaf de meters op wijk-niveau.
Ik denk dat de meter dan wel op de pedalen moet gemonteerd worden, want je zou de warmte van de dynamo eens kunnen gebruiken voordat de meter het geregistreerd heeft.Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 21:45:
hangt van de stand van het draaiknoppie af, je monteert er koud en warm op,
heeeeeeee !
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
ja ruw geschat tel je daar nog 500 consultants bij op, die 2500 uur weglullen (per persoon)Ruw geschat
dan word het afgeschoten, gaat de minster wat zeggen, maar inderdaad, op een evo/esx clustertje kan het draaien in amsterdam...
het word echt zo`n systeem met als doel besparen, waarbij het doel dusdanig voorbij word geschoten, dat er meer ingaat dan eruit komt, en congestiemanagement aan het project word geplakt, nog even na het aangeplakte security verhaal...
(goh eric werk je in de ict ?
Voor hoeveel GJ ga je subsidie aanvragen? 6x 4,2 GJ? Heb je sowieso een idee of senternovem het met die 4,2 GJ eens is?Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 13:40:
Ik heb zojuist de knoop doorgehakt.
Ik heb nog 3 collectoren extra besteld bij Sunsystems, totaal komt nu op 6 dus.
De subsidieaanvraag wordt opnieuw ingediend.
Heb ook met Senternovem gebeld.
Ben wel benieuwd hoe het systeem gaat werken!
Verwijderd
Wat denk je?SpiceWorm schreef op maandag 12 januari 2009 @ 22:41:
[...]
Voor hoeveel GJ ga je subsidie aanvragen? 6x 4,2 GJ? Heb je sowieso een idee of senternovem het met die 4,2 GJ eens is?
Ben wel benieuwd hoe het systeem gaat werken!
Heb met Senternovem overlegt en het was geen probleem.
Subsidiepot was overigens voorlopig nog lang niet leeg volgens hen.
Sunsystem had al eenzelfde systeem verkocht in Nederland, ik wacht nog op antwoord over de resultaten van dit systeem.
Ben zelf ook benieuwd hoe het in de praktijk gaat uitpakken.
Het hele dak van het woonhuis komt nu vol te liggen.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2009 22:48 ]
In september 2008 New York bezocht, uiteraard ook Times Square bekeken en ik viel stil van de overdaad aan verlichting....
Vrees dat ik toch terug moet gaan, om het groene reclamebord eens te gaan bewonderen.
Moet toch wel wat bekijks krijgen, met verticale windmolens!
Vrees dat ik toch terug moet gaan, om het groene reclamebord eens te gaan bewonderen.
Moet toch wel wat bekijks krijgen, met verticale windmolens!
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Vergissing. Met "dank" aan Diederik...Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 21:07:
hahaha, ja, de meteropnemer, 2 jaar geleden had ik de eerste aanvaring,
jezus wat ging mijn meter toen hard achteruit zeg, stond ie net voor de deur....
was dat effe lachen...
het enige wat ie kon zeggen was : dat mag niet.
maar het mag wel. (5000kwh achteruit zelfs in 2009, met dank aan paulus)
(ik kan er nu gelukkig om lachen)
Bericht al van 24 oktober 2006...
In Duitsland leg je gewoon 30 kilowattpiek op je dak als je de pecunia hebt, niks "salderingsgrens". Salderen? Wass??!! Wass ist das für Blödsinn?
***Zucht***Joba schreef op maandag 12 januari 2009 @ 21:37:
[...]
Sorry, dikke streep door jouw conclusie. Wellicht geldt de conclusie voor jou thuis, maar bij mij staat er nog steeds variabele transportkosten van 4 cent en een beetje bij elektra, en weer juist geen variabele transportkosten bij gas.... Net andersom dus. Het is een zooitje bij GC. Mijn mail wacht al een paar dagen op een antwoord.
Misschien had Michiel al mijn reacties/commentaar gelezen zo her en der op het web?
Sterkte, en laat horen of d'r wat van komt. Dit begint steeds ranziger te worden...
SenterNovem quote:Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 22:47:
[...]
Wat denk je?6 x 4,2
Heb met Senternovem overlegt en het was geen probleem.
Subsidiepot was overigens voorlopig nog lang niet leeg volgens hen.
Dus ga je gang, beste Sunhacker. Geld genoeg (tot in 2011, wellicht dat dat weer verandert als Balkje IV voortijdig strandt...). Ik zou bijna gaan verhuizen naar een huis met dak op zuid en hoop ruimte...02-12-2008 | Huiseigenaren investeren miljoenen in duurzame warmte
Ruim dertienhonderd huizenbezitters investeren samen meer dan 7 miljoen euro in duurzame warmte-technologie. De woningeigenaren - van wie het merendeel particulieren - voorzien in totaal 2.649 woningen van energiebesparende technieken voor warm water en verwarming.
Ze vroegen daarvoor het afgelopen kwartaal in totaal 3,2 miljoen euro aan bij de subsidieregeling Duurzame Warmte. SenterNovem beheert deze subsidie in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Er is 60 miljoen euro subsidie beschikbaar.
[ Voor 59% gewijzigd door zonnigtype op 12-01-2009 23:06 . Reden: GC rommel, CentenNozem quote ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Eh eric, tegenwoordig laat je alles ook nog testen voor je als bedrijf de zooi de maatschappij / productie in werpt!Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 22:25:
[...]
ja ruw geschat tel je daar nog 500 consultants bij op, die 2500 uur weglullen (per persoon)
dan word het afgeschoten, gaat de minster wat zeggen, maar inderdaad, op een evo/esx clustertje kan het draaien in amsterdam...
het word echt zo`n systeem met als doel besparen, waarbij het doel dusdanig voorbij word geschoten, dat er meer ingaat dan eruit komt, en congestiemanagement aan het project word geplakt, nog even na het aangeplakte security verhaal...
(goh eric werk je in de ict ?)
Dus nog wat extra pecunia te verbrassen
(jip ook vakidioot ICT....)
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Waarom niet dat enorme (500% ??) overschot lekker 'verkopen' aan je buren tegen een zeer schappelijk prijsje van zeg 125m3 gas per buur?? Pak je bovenop de 500m3 die je zelf al bespaart met je lekker gesubsidieerde overdimensionering er nog ff lekker gratis 250m3 bijVerwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 18:42:
[...]
heel goed, vergeet die poepverhalen gewoon van overschot in de zomer, who cares,
zomers autonoom warm water, dat lukt nog wel met een natte krant,
nee, swinters kun je scoren....
pv precies omgekeerd, en daar zit de crux.
En van wie heb je nog meer bijgeleerd, en wat danleuk dat je het post, ik was net een offerte voor een 2e 5m2 collector aan het opvragen, ik heb de afgelopen 2 weken een hoop bijgeleerd, oa van dhr putin, die is meteorologisch-geologisch-politiek briljant, hij had geen beter moment kunnen kiezen, maar ik ook !

Oeps, dat is iets groter dan ik me tot nu toe had voorgesteld. Zat al te rekenen met 60 buizen, maar dat worden dan wel heel veel metertjes.
Wie was overigens ook al weer bezig om zijn oost/west dak aan beide kanten van collectoren te voorzien en zijn daar al resultaten van bekend?
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Is niet de "bedoeling". Bedoeling is dat die kwartierwaarden worden opgeslagen in die meter, en dat er bijvoorbeeld 's nachts (of whenever the server is ready) een "burst" van die opgeslagen kwartierwaarden van die dag de willige buitenwereld wordt ingestuurd.TD-er schreef op maandag 12 januari 2009 @ 21:20:
Nota's. De "bedoeling" is 6x per jaar een afrekening. Op basis van de zegeningen van de gemeten "kwartierwaarden". (Waar trouwens nogal harde kritiek op kwam van een juristencollectief, wat inmiddels door de heel erg hard doortikkende beleidsambtenaren van EZ alweer van de allerscherpste gifangeltjes is ontdaan). Dossier ligt eventjes op ijs, maar je kunt er vergif op innemen dat dit extreem belangrijke onderdeel van de EnergieNed MEGA operatie gegarandeerd er door geramd, of bij veel verzet, er in "gemasseerd" gaat worden. Zo zijn ze nu eenmaal.
Althans: dat zijn "de bedoelingen". Als er weer eens iets fout gaat, zal er weer gegarandeerd aan gemorreld gaan worden door Den Haag, komt er weer een rapportje, wordt dat weer besproken, etc., etc. Eindresultaat: dikke mist.
Het "verzet" tegen dat vermaledijde Apparaat Van Orwell wordt in huize PPV gedeeld met vele anderen. Alleen al de dreiging van het mogelijk in rekening brengen van een dubbele meetdienst bij invoeding van een miezerig aantal zonnestroom overschot kilowattuurtjes (zeeeeer wel denkbaar gezien de formulering - en de door netbeheer gewilde interpretatie daarvan - van de ranzige tekst in die TarievenCode) doet hier de rode bloedlichaampjes tot topsnelheid opgevoerd worden... Vergeet niet dat de "gereguleerde" meetdienst nu al 25,25 euri ex BTW is, 30,05 euri incl. BTW/jaar. Als ze "in" en "uit" apart gaan rekenen (ze zijn d'r toe in staat!) wordt dat 61,10 euri alleen al aan compleet absurde meetwaanzin. Dat komt neer bij mijn huidige GC variabele prijs van 24,1 cent/kWh op een verliespost van 254 kWh saldering. Dat zou al neerkomen op 23 procent van mijn huidige opwek (1.122 kWh in 2008)...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Naarmate het aandeel van zon en wind in onze elektriciteitsvoorziening groter wordt, wordt de variatie in vraag en aanbod groter (zon en wind zijn grillige aanbieders).TD-er schreef op maandag 12 januari 2009 @ 21:20:
De economische wetten van vraag en aanbod zorgen voor de verschillende prijzen.
Als het land vol ligt met zonnepanelen zal stroom in de zomer, overdag, goedkoop zijn, en 's nachts, of in de winter duurder.
Stel dat in 2020 onze aardgas op is, moeten we of gas uit Rusland halen (wil je liever niet), of voldoende elektrische voorrraad hebben (hoe? blijft lastig) om warmte en elektriciteit te produceren. Zoniet, krijg je toch wel een enorm verschil in aanbod.
Nu met pak 'em beet 95% fossiel is enkel de vraag variabel, en het aanbod stijgt mee met deze vraag.
Laat ik het anders stellen: ik zou het knap vinden van de overheid als ze een duurzame-energie-mix maken waardoor de prijs gedurende het gehele jaar constant blijft (lees: een op elkaar afgestemd vraag en aanbod).
Ik denk dus dat uiteindelijk de slimme meter wel de manier van afrekenen wordt, waarbij je per uur, kwartier, misschien per dag deel je verbruik betaald.
in dat bericht staat: "kunnen deze fietsen 180 W per uur opleveren"
Echt irritant hoevaak er fouten gemaakt worden met eenheden, zelfs door een site als ENERGIEportal.nl, die zouden toch wel moeten weten hoe het moet??
Sorry voor mijn gezeur
Gelukkig hebben ze (na een vriendelijke mail
Mooie gedachte, beste SpiceWorm.
Ik heb ook wel eens mooie dromen...
Nog effe doorbijten, dus...
Ik snap ook dat dit waarschijnlijk de manier van betalen gaat worden, al is dat voor het huishoudboekje best wel funest te noemen. Je weet namelijk echt niet meer wat je over een heel jaar gaat betalen.SpiceWorm schreef op maandag 12 januari 2009 @ 23:31:
[...]
Naarmate het aandeel van zon en wind in onze elektriciteitsvoorziening groter wordt, wordt de variatie in vraag en aanbod groter (zon en wind zijn grillige aanbieders).
Als het land vol ligt met zonnepanelen zal stroom in de zomer, overdag, goedkoop zijn, en 's nachts, of in de winter duurder.
Stel dat in 2020 onze aardgas op is, moeten we of gas uit Rusland halen (wil je liever niet), of voldoende elektrische voorrraad hebben (hoe? blijft lastig) om warmte en elektriciteit te produceren. Zoniet, krijg je toch wel een enorm verschil in aanbod.
Nu met pak 'em beet 95% fossiel is enkel de vraag variabel, en het aanbod stijgt mee met deze vraag.
Laat ik het anders stellen: ik zou het knap vinden van de overheid als ze een duurzame-energie-mix maken waardoor de prijs gedurende het gehele jaar constant blijft (lees: een op elkaar afgestemd vraag en aanbod).
Ik denk dus dat uiteindelijk de slimme meter wel de manier van afrekenen wordt, waarbij je per uur, kwartier, misschien per dag deel je verbruik betaald.
Persoonlijk zie ik het ook wel als taak van de energie-maatschappijen om die wisselingen op te vangen (winsten krijgen we ook niet terug als consument), maar kennelijk ben ik wat dat betreft nogal wereldvreemd.
Maar puur vanuit privacy/inbraakveiligheid/etc. wil ik gewoon niet dat mijn meetgegevens super nauwkeurig over langere tijd bekend zijn bij een grote centrale partij.
Dus ook een burst-upload van meetdata per kwartier is IMHO onwenselijk en zeker onnodig. Ook genormaliseerde meetdata per kwartier/uur van de dag is onwenselijk. Ik neem aan dat ik hier niet hoef uit te leggen waarom.
En daarnaast moet ik de "voorbijganger" nog tegenkomen die een uur lang 180 Watt op die pedalen weet te zetten.Crackh34d schreef op maandag 12 januari 2009 @ 23:45:
[...]
in dat bericht staat: "kunnen deze fietsen 180 W per uur opleveren"
Echt irritant hoevaak er fouten gemaakt worden met eenheden, zelfs door een site als ENERGIEportal.nl, die zouden toch wel moeten weten hoe het moet??
Sorry voor mijn gezeur
Gelukkig hebben ze (na een vriendelijke mail) het handboek duurzame energie bij de tegenlicht aflevering "Het land van zonnestroom en windenergie" verbeterd, waarin gesteld werd dat kWh energie per uur was...
Maar zon en wind energie zijn negatief gecorreleerd. Ook geldt, hoe meer verschillend duurzame (en duurzamere) bronnen, hoe groter de leveringszekerheid.SpiceWorm schreef op maandag 12 januari 2009 @ 23:31:
[...]
Naarmate het aandeel van zon en wind in onze elektriciteitsvoorziening groter wordt, wordt de variatie in vraag en aanbod groter (zon en wind zijn grillige aanbieders).
De economische wetten geven ook weer ruimte voor regelvermogen. Denk bijvoorbeeld aan tuinders die kunnen kiezen tussen verwarmen met een ketel en verwarmen met WKK. Als er grote fluctuaties zijn in de korte termijn prijzen (APX), geeft dat ruimte voor ontwikkelingen.
Tevens zijn er al reeds ontwikkelingen die implementatie van wind en zon in veel grotere getalen mogelijk maakt. Denk aan koppeling van europeese netten.
En daar speelt ook mee dat de stroom prijzen in hele hete zomers, erg hoog zijn geweest. Er komen steeds meer airco's bij. Dus de prijzen zijn in erg hete zomers, hoger.Als het land vol ligt met zonnepanelen zal stroom in de zomer, overdag, goedkoop zijn, en 's nachts, of in de winter duurder.
De huidige 'slimme' meter gaat daar NIET mee helpen. Verschillende tarief regiems worden slecht ondersteund. Neemt niet weg dat één van de oplossingen in toekomst zal smart grid zijn. Oftewel: De leverancier bepaalt 's nachts wanneer je afwasmachine aan wordt gezet.Stel dat in 2020 onze aardgas op is, moeten we of gas uit Rusland halen (wil je liever niet), of voldoende elektrische voorrraad hebben (hoe? blijft lastig) om warmte en elektriciteit te produceren. Zoniet, krijg je toch wel een enorm verschil in aanbod.
Kortom: Het Nederlandse energie gestel biedt ruim voldoende ruimte voor een verdubbeling van wind en een zonnestroom productie van 2GW. Als we op deze niveau's aankomen zal blijken dat de economische wetten gaan zorgen voor maatregelen om de prijzen te dempen.
Cedo Nulli
Ik, maar heb het nog niet in bedrijf. Sta op het punt te bestellen. Heeft even minder prioriteit gehad omdat tegelijkertijd ook de cv-ketel vervangen moet worden. En de nieuwe komt dan op een soort houten raamwerk voor de boiler te hangen wat betekent dat we lang (3 dagen?) zonder CV zitten, dat doe ik liever niet in de winter.Mars Warrior schreef op maandag 12 januari 2009 @ 23:01:
[...]
Wie was overigens ook al weer bezig om zijn oost/west dak aan beide kanten van collectoren te voorzien en zijn daar al resultaten van bekend?
Oost-west heb je een iets duurdere controller nodig en natuurlijk iets meer installatiewerk, maar ik denk dat het wel rendabel is. 's morgens oost, rond het middag uur oost en west en 's middags west. Ik heb 4 collectoren en een boiler van 300 liter van sunsystems op het oog, met aansluiting van CV. Daarnaast nog een bergkachel in de woonkamer.
Misschien niet helemaal het juiste forum hier, maar even een vraagje...ik heb een knelkoppeling die lekt, dat komt omdat de buis er niet recht in zit. Kun je die losmaken, corrigeren en opnieuw knellen of gaat dat zeker lekken?
Op de fiets vervuil je niets!
Je kan het proberen. Ik heb het hier in huis ook een aantal keer gehad en daar ging het opnieuw knellen goed.QuestionMarc schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 10:24:
Misschien niet helemaal het juiste forum hier, maar even een vraagje...ik heb een knelkoppeling die lekt, dat komt omdat de buis er niet recht in zit. Kun je die losmaken, corrigeren en opnieuw knellen of gaat dat zeker lekken?
Het risico wat je alleen loopt is dat je messing knelbuisje niet meer goed kan afsluiten en dus blijft lekken. Die kan je er nog proberen af te tikken en te vervangen voor een andere. En wil dat echt niet dan kan je uiteraard nog een stuk van je buis afzagen, er een nieuwe knelkoppeling tussen zetten en hem alsnog knellen.
Het wordt er dan niet netter op maar het werkt wel
[ Voor 19% gewijzigd door mkleinman op 13-01-2009 10:38 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Daar ben ik het helemaal mee eens!Taan schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 16:37:
[...]
Dat is ook het uitgangspunt van de systemen van de grote merken. Logisch, want als je maar een kleine collector en boiler hebt. gaat alle energie in je tapwater zitten omdat je die 100 liter wel dagelijks verbruikt.
Maximaal rendement en terugverdienen dus.
Zodra je in de zomer je max temp bereikt en je dus overcapaciteit hebt wordt je rendement minder en je terugverdientijd langer. Na die terugverdientijd tijd ga je wel harder besparen natuurlijk.
De terugverdientijd die ik bereken voor 150l + 2 panelen is maar een fractie langer dan 100 + 1, namelijk +/- 11 jaar. Ik verwacht echter dat dat nog wel korter wordt door stijgende gasprijs en hotfill gebruiken voor VW en WM. Als ik dan met nauwelijks meerkosten Duurzamer bezig ben, heeft dat mijn voorkeur.
Helaas hadden wij niet de ruimte voor een groter vat... De installatie van oa Flitspaal had anders zeker de voorkeur gehad...
Ik blijf bezig met die lucht warmtepomp om de woonkamer mee bij te verwarmen als alternatief om te besparen op het gasverbruik.
Ik heb een leverancier gesproken die een apparaat heeft met een COP van 4. Ergo 1000W electrische energie in geeft 4000W warmte als resultaat. Gesteld ik zou met zonnepanelen 1040kWh kunnen opwekken per jaar.
dan is : 1040*4/8,8 = 473m3 aardgas equivalent. ( 8,8kWh = 31,54Gj = 1m3 gas ).
1040kWh kost met de huidige prijzen ongeveer 270 euro. 473m3 gas kost wat meer, namelijk 335 euro.
Dit lijkt mij energetisch gezien ontzettend voordelig. En met de juiste isolatie in huis ontzettend rendabel en confortabel.
Ik heb een leverancier gesproken die een apparaat heeft met een COP van 4. Ergo 1000W electrische energie in geeft 4000W warmte als resultaat. Gesteld ik zou met zonnepanelen 1040kWh kunnen opwekken per jaar.
1040kWh kost met de huidige prijzen ongeveer 270 euro. 473m3 gas kost wat meer, namelijk 335 euro.
Dit lijkt mij energetisch gezien ontzettend voordelig. En met de juiste isolatie in huis ontzettend rendabel en confortabel.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Eh dat kan geloof ik niet? Wet van behoud van energie?flitspaal.nl schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 11:59:
Verwijderd
Heb je een site van die firma?flitspaal.nl schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 11:59:
Ik blijf bezig met die lucht warmtepomp om de woonkamer mee bij te verwarmen als alternatief om te besparen op het gasverbruik.
Zo werkt het wel,Crackh34d schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 12:05:
[...]
Eh dat kan geloof ik niet? Wet van behoud van energie?
Wikipedia: Warmtepomp
Wet van behoud van energie blijft gewoon overeind. Dmv arbeid wordt warmte van plek a naar plek b gepompt. En afhankelijk van de COP waarde geeft dit aan hoe efficient dit gebeurd.
Was even een zoek werk maar ik heb hem gevonden.
http://www.frisselucht.nl/
Bedrijf is gevestigd in Alkmaar.
[ Voor 23% gewijzigd door mkleinman op 13-01-2009 12:28 ]
Ah oke, dan natuurlijk wel. Ik stelde me er iets bij voor als een soort van straalkacheltje waar de elektrische energie werd omgezet in thermische energie, maar bij dit systeem zorgt elektrische energie voor ´transport' van thermische energie, iets heel anders dusflitspaal.nl schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 12:10:
[...]
Zo werkt het wel,
Wikipedia: Warmtepomp
Wet van behoud van energie blijft gewoon overeind. Dmv arbeid wordt warmte van plek a naar plek b gepompt. En afhankelijk van de COP waarde geeft dit aan hoe efficient dit gebeurd.
1) Je gaat er vanuit dat je complete jaaropbrengst van je PV panelen gebruikt om warmte te maken. Gebruik je ook daadwerkelijk zoveel warmte? Als je minder gebruikt moet je dat wel meenemen in je opbrengstberekening.flitspaal.nl schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 11:59:
2) Hoe kouder het buiten is, hoe inefficiënter de lucht/lucht warmtepomp werkt. Ik heb gelezen over systemen die uitschakelen zodra de buitentemperatuur onder de 5/7oC komt, wanneer je dus de grootste warmtevraag hebt werkt het systeem niet! (en dat heeft natuurlijk weer invloed op je afname).
1. Ja dat gebruik ik met gemak. Ik gebruik op dit moment nog ruim 1200 m3 gas per jaar voor het verwarmen. Met het extra isoleren van mijn huis kan ik dit denk ik terugbrengen tot 800 a 900m3. Uitgaande van een COP van 4.0 komt dat neer op : 900x8,8/4 = 1980kWh. En dit is inderdaad verrekend over een heel jaar. En niet per maand.SpiceWorm schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 12:24:
[...]
1) Je gaat er vanuit dat je complete jaaropbrengst van je PV panelen gebruikt om warmte te maken. Gebruik je ook daadwerkelijk zoveel warmte? Als je minder gebruikt moet je dat wel meenemen in je opbrengstberekening.
2) Hoe kouder het buiten is, hoe inefficiënter de lucht/lucht warmtepomp werkt. Ik heb gelezen over systemen die uitschakelen zodra de buitentemperatuur onder de 5/7oC komt, wanneer je dus de grootste warmtevraag hebt werkt het systeem niet! (en dat heeft natuurlijk weer invloed op je afname).
2. Dat is een hele interessante, dat wist ik niet. Mocht het wel zover komen dat er een warmtepomp komt dan is dit zeker iets wat ik ga vragen.
Hier nog een berichtje over luchtwarmtepompen.
http://startpagina.pagina...vervangt_de_cv_ketel.html
Een zoon van een collega van mij heeft laatst een aantal Mitsubishi luchtwarmtepompen geinstalleerd.
Ze zijn wel aardig aan de prijs maar schijnen uitstekend te werken.
Een zoon van een collega van mij heeft laatst een aantal Mitsubishi luchtwarmtepompen geinstalleerd.
[ Voor 38% gewijzigd door SpeksteenWP op 13-01-2009 12:48 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Mag ik vragen hoe je dat dan gaat aansluiten en aansturen ( en welke ketel je erachter hangt)? Ik ben hier namelijk ook over zoiets aan het nadenken.Joba schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 09:18:
[...]
Ik heb 4 collectoren en een boiler van 300 liter van sunsystems op het oog, met aansluiting van CV.
life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get
Psst: Dat doet je huidige meter ook al, die draait helaas voor je niet op niks. Ook een Ferraris meter heeft een eigenverbruik wat in veel gevallen hoger is dan de slimme meter die je gaat krijgen.Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 21:37:
Naar wat ik heb begrepen valt de prijs reuze mee. De man die ik heb gesproken had het over een 3,2-3,5kW unit voor in de woonkamer / keuken. Dit was zowel een warmtepomp als een airco van Mitsubishi. totale kosten inclusief installatie was 2000 a 2400 euro. Dat vind ik 100% meevallen in elk geval.Speksteenkachel schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 12:44:
Hier nog een berichtje over luchtwarmtepompen.
Het gebruik van het apparaat duurzaam laten opwekken met behulp van zonnepanelen is de iets duurdere factor

eventueel kun jer ook nog wat henneptouw tussen draaien. Het touw neemt het eventuele vocht op en zet dan uit waardoor de lekkage beperkt blijft. Wel ieder jaar de vulling van je installatie controleren, maar dat moet sowieso.flitspaal.nl schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 10:26:
[...]
Je kan het proberen. Ik heb het hier in huis ook een aantal keer gehad en daar ging het opnieuw knellen goed.
Het risico wat je alleen loopt is dat je messing knelbuisje niet meer goed kan afsluiten en dus blijft lekken. Die kan je er nog proberen af te tikken en te vervangen voor een andere. En wil dat echt niet dan kan je uiteraard nog een stuk van je buis afzagen, er een nieuwe knelkoppeling tussen zetten en hem alsnog knellen.
Het wordt er dan niet netter op maar het werkt wel
Wat ik zelf zondag heb gedaan, toen ik na een keukenverbouwing de radiator terugplaatste: De messing ringetjes met teflontape omwikkelen om de eventuele kiertjes af te dichten. Het is een beun-oplossing, maar bij mij werkt het lekvrij (Zondag was de bouwmarkt dicht, dus ik kon geen nieuwe knelkoppeling halen, de CV was al afgetapt en ik wilde toch wel graag de radiator weer aangesloten hebben... Bovendien kan ik ze makkelijk vervangen als ze toch gaan lekken).wazzup105 schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 13:59:
[...]
eventueel kun jer ook nog wat henneptouw tussen draaien. Het touw neemt het eventuele vocht op en zet dan uit waardoor de lekkage beperkt blijft. Wel ieder jaar de vulling van je installatie controleren, maar dat moet sowieso.
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Daar was ik ook al achter ja. 4 collectoren is zo'n 16,8GJ, dus 16,8*180=€3024 subsidie als ik het goed heb.Joba schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 09:18:
[...]
Oost-west heb je een iets duurdere controller nodig en natuurlijk iets meer installatiewerk, maar ik denk dat het wel rendabel is. 's morgens oost, rond het middag uur oost en west en 's middags west. Ik heb 4 collectoren en een boiler van 300 liter van sunsystems op het oog, met aansluiting van CV. Daarnaast nog een bergkachel in de woonkamer.
Op de site van solar2all heb ik al eens zitten kijken naar de opbrengst als je oost en west combineert en dat ziet er op zich goed uit. Je hebt wel 10-20% verlies tov een zuivere zuid ligging, maar dat valt nog best mee.
Waar ik niet achter kan komen nog is het mogelijke verschil in gebruikte collectoren tussen sunsystems en solar2all als het gaat om het rendement. Beide gebruiken vacuumbuizen, maar daar kan nog een aardig verschil in zitten. In de zomer is dat geen ramp (toch veel over), maar in de winter gaat dat juist tellen, zeker met een oost/west ligging.
Ik kan voor beide systemen geen onafhankelijk testverslag vinden zoals deze.
Iemand wel zo'n verslag of referentie van deze 2 bedrijven?
[ Voor 0% gewijzigd door Mars Warrior op 13-01-2009 19:15 . Reden: m2 en GJ door elkaar gehaald bij bereking subsidie ]
En Essent is verkocht (volgens de site van Essent): 9,3 miljard euro, inclusief alle centrales (op afvalcentrales na, die onder Essent Milieu vallen). Dus inclusief 50% van de Borsele centrale waar van der Hoeven nog om het hardst riep dat dit niet de bedoeling was
[ Voor 0% gewijzigd door Irby op 13-01-2009 15:32 . Reden: typo ]
11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric
Irby schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 15:29:
En Essent is verkocht (volgens de site van Essent): 9,3 miljard euro, inclusief alle centrales (op afvalcentrales na, die onder Essent Milieu vallen). Dus inclusief 50% van de Borsele centrale waar van der Hoeven nog om het hardst riep dat dit niet de bedoeling was

Antwoord van Nefit over mijn vraag over mengventiel voor of na CV-ketel:
Dat ga ik dus doen, de naverwarmer zal pas in actie komen bij temp. lager als 60 gr. Komt er maar 60 binnen, dan zal zodra dat afgekoeld is de ketel in actie komen.
.Ook bij uw toestel uit 2004 mag u het mengventiel na het toestel plaatsen. Het toestel is geschikt om een maximale inlaattemperatuur van 85 graden te verwerken.
Dat ga ik dus doen, de naverwarmer zal pas in actie komen bij temp. lager als 60 gr. Komt er maar 60 binnen, dan zal zodra dat afgekoeld is de ketel in actie komen.
Nou Nuon heeft zichzelf ook te koop gezet:
http://www.rtl.nl/(/finan...3_nuon_wordt_verkocht.xml
Oftewel we zijn straks volledig afhankelijk van buitenlandse partijen als het aan deze regering ligt...
Oftewel we zijn straks volledig afhankelijk van buitenlandse partijen als het aan deze regering ligt...
Op de fiets vervuil je niets!
Wellicht maar zelf een gas-boring uitvoeren, en zelf gaan voor off-grid parity!QuestionMarc schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 16:48:
Nou Nuon heeft zichzelf ook te koop gezet:
Voor de geïnteresseerden:
Disc jockey (...) Ray Meur van "RayRadio" (onderdeel van Stadsradio Breda) heeft Here Comes The Sun van Tegenlicht gezien en is helemaal "om". Hij is van plan om een jaar lang (...) aandacht aan zonne-energie te gaan besteden.
Vanavond eerste "echte" uitzending, hij heeft me gevraagd of ik af en toe iets kan toelichten.
Ik denk dat ik dat wel "kan", onder voorbehoud ervaringsdeskundige te zijn, geen techneut.
Programma is van 21h00-22h00, hij vroeg of ik zo'n beetje kwart over negen in de startblokken kon zitten/staan.
Gaat waarschijnlijk eenvoudig beginnen, maar hij heeft grootse plannen voor veel meer interviews e.d. en "commentaar van de zijlijn"... Elke dinsdagavond... Leuk! (ik hoorde dat hij ook al contact had gehad met "een bekend lid" van dit GROOTSE DE forum...
)
En niet gaan schelden als ik een fout/blunders maak, ik ben ook maar een eenvoudige tuinderszoon met wat zonnepaneeltjes op het dak...
podcasts direct van RayRadio (6 januari: nieuwjaarsuitzending met samenvatting van Ray's plannen en hoop muziek, luister vanaf plm. 6e minuut)
StadsRadio Breda live luisteren via internet, via Winamp of via Media Player
NB: als ik op die Winamp of Media Player links klik start geen van beide, maar krijg ik een codeveld:
Disc jockey (...) Ray Meur van "RayRadio" (onderdeel van Stadsradio Breda) heeft Here Comes The Sun van Tegenlicht gezien en is helemaal "om". Hij is van plan om een jaar lang (...) aandacht aan zonne-energie te gaan besteden.
Vanavond eerste "echte" uitzending, hij heeft me gevraagd of ik af en toe iets kan toelichten.
Ik denk dat ik dat wel "kan", onder voorbehoud ervaringsdeskundige te zijn, geen techneut.
Programma is van 21h00-22h00, hij vroeg of ik zo'n beetje kwart over negen in de startblokken kon zitten/staan.
Gaat waarschijnlijk eenvoudig beginnen, maar hij heeft grootse plannen voor veel meer interviews e.d. en "commentaar van de zijlijn"... Elke dinsdagavond... Leuk! (ik hoorde dat hij ook al contact had gehad met "een bekend lid" van dit GROOTSE DE forum...
En niet gaan schelden als ik een fout/blunders maak, ik ben ook maar een eenvoudige tuinderszoon met wat zonnepaneeltjes op het dak...
podcasts direct van RayRadio (6 januari: nieuwjaarsuitzending met samenvatting van Ray's plannen en hoop muziek, luister vanaf plm. 6e minuut)
StadsRadio Breda live luisteren via internet, via Winamp of via Media Player
NB: als ik op die Winamp of Media Player links klik start geen van beide, maar krijg ik een codeveld:
Iemand hier die een aanwijzing heeft hoe je bijv. Media Player op live stream moet zetten met deze link (ben nogal een dummy op dit gebied...) ???<ASX Version="3.0">
<ENTRY>
<ref href="http://icecast.streamone.nl:9023/live"/>
</ENTRY>
</ASX>

Van der Hoeven mag wel roepen, maar als Verhagen, Van Geel, en Hessels van d'r bloedeigen draaikontenpartij "vinden" dat RWE best wel met hun "nuke expertise" hier Delta mag helpen er 4 van die *****dingen bij te gaan bouwen in oost Vlissingen, kun je d'r al vanuit gaan dat er op dit moment weer een paar beleidsambtenaartjes bezig zijn om alvast een "hoe red ik me hier nou weer uit" Kamerbrief in elkaar te rammen, zodat dat "des CDA's" allemaal weer in kannen en kruiken gaat komen...Irby schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 15:29:
Productiepark RWE
Daar is palmolie (of nu: Max Havelaar koffiebonenschillen)-op-een-kolenbedje-fikker Essent natuurlijk helemaal NIKS bij vergeleken. Als ik (per ongeluk) Essent klant zou zijn, zou ik nu gillend wegrennen naar een andere leverancier, in de hoop dat die vervolgens niet door atoomboy Vattenfall wordt overgenomen... (ik vrees met grote vreeze: ben gedwongen NUON stadswarmte klant, bij welke fossiele gek ga ik straks belanden????)
@zonnigtype
- Media Player starten
- File > Open URL
- 'http://icecast.streamone.nl:9023/live' opgeven (zonder quotes)
- OK
- Media Player starten
- File > Open URL
- OK
Aaaaaahhh. Mag ik u hartelijk danken. Ik had dat "bestand openen" over het hoofd gezien als potentieel linkvenster openaartje.waldorf schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 17:24:
@zonnigtype
- Media Player starten
- File > Open URL
- OK
U staat op de rol voor een op zonnestroom gebakken appelpunt in huize PPV, als u daar behoefte aan heeft (wel op tijd aankondigen, natuurlijk)!
Verwijderd
Praktische combinatie
De Elga (ELektrische warmtepomp voor de GAsketel) is een lucht-waterwarmtepomp met een binnen- en buitenunit. De kleine binnenunit wordt geplaatst naast een HR-ketel; de hoogrendement buitenunit van Carrier op een dak tot 15 meter van de HR-ketel. Bouwkundige aanpassingen en een grondgekoppelde bron zijn niet nodig
http://www.techneco.nl/sy...mpen_bestaande_bouw/elga/
(bestaande bouw warmtepomp)
dit ding is voor mij target 2010 naast de qsolar,
het uit-bespaarde energiebudget gaat nog even naar pv in 2009,
maar dankzij mr putin, weer een hoop bijgeleerd.
3250Wp pv levert voldoende dekking voor de woning + elga.
en dan gaat hier echt de gaskraan dicht.
De Elga (ELektrische warmtepomp voor de GAsketel) is een lucht-waterwarmtepomp met een binnen- en buitenunit. De kleine binnenunit wordt geplaatst naast een HR-ketel; de hoogrendement buitenunit van Carrier op een dak tot 15 meter van de HR-ketel. Bouwkundige aanpassingen en een grondgekoppelde bron zijn niet nodig
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2009 18:17 ]
Verwijderd
http://www.rtl.nl/(/finan...en_gemeente_opbrengst.xml
Opbrengst per gemeente, exclusief de opbrengst van de betreffende provincie
Gemeente top 10 aantal aandelen percentage opbrengst
1-Den Bosch 5.5585.482 3,73% 309,7 miljoen euro
1-Tilburg 5.5585.482 3,73% 309,7 miljoen euro
3-Groningen 1.776.448 1,19% 98,5 miljoen euro
4-Emmen 1.343.706 0,09% 74,5 miljoen euro
5-Sittard-Geleen 1.100.250 0,735% 61,0 miljoen euro
6-Leudal 903.150 0,60% 51,6 miljoen euro
7-Maasgouw 885.600 0,59% 49,1 miljoen euro
8-Assen 862.169 0,576% 47,8 miljoen euro
9-Kerkrade 715.500 0,478% 39,7 miljoen euro
10-Landgraaf 610.200 0,41% 33,8 miljoen euro
mooi, daar komen dus flinke duurzame subsidies van.... of toch niet ? .....
De gaskraan helemaal dichtdraaien gaat niet, want dan zit je in de kou als het vriest. De Elga werkt volgens mij niet bij buiten temperaturen onder het vriespunt.Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 18:14:
Elga staat ook voor Electriciteit en gas.
Verwijderd
daarom kocht ik ook 2 elektrische kacheltjes voor 9 euro in de aanbieding bij praxis.
ik wil niet in de rij staan als het een keer een dag of weekje fout gaat,
vorig jaar zagen we vreemde dingen met spa blauw in groningen en noord holland,
(hamsteren ... ! maar dan echt)
bij de uitval van de drinkwaterleiding.
alleen daarom al wil ik een boiler in huis.
wat een idioot gedoe zeg.
onder nul ?
volgens mij werkt ie gewoon wel of is het instelbaar, ik zal ze morgen bellen.
(reken maar dat ie het wel doet, en anders mag de unit in mijn kruipruimte)
ik wil niet in de rij staan als het een keer een dag of weekje fout gaat,
vorig jaar zagen we vreemde dingen met spa blauw in groningen en noord holland,
(hamsteren ... ! maar dan echt)
bij de uitval van de drinkwaterleiding.
alleen daarom al wil ik een boiler in huis.
wat een idioot gedoe zeg.
onder nul ?
volgens mij werkt ie gewoon wel of is het instelbaar, ik zal ze morgen bellen.
(reken maar dat ie het wel doet, en anders mag de unit in mijn kruipruimte)
Nou, Gosse Boxhoorn (een trap onder de kont bij Solland Solar gekregen van Boerma van meerderheids-aandeelhouder atoomboer Delta) wil in Geleen The Silicon Mine bouwen, en daar heeft hij heel veel pecunia voor nodig. Daar mag zeker ook wel wat van de buurgemeentes bij, toch? Bovenop die 61 miljoen euri van Sittard-Geleen zelf?Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 18:21:
Ownee! Essent is 18% aandeelhouder van TSM (en nog een mistige instantie waar een Essent bobo de scepter zwaait, zelfde percentage...). Gaat allemaal linea recta naar bruinkool megastoker RWE...

Ownee! Dan gaat al dat door TSM geproduceerde silicium natuurlijk straks linea recta de grens over naar Duitse zonnecelbakkers. Of Vlaamse. Of Franse. Of ...
Toch maar een "regionale" aanschafsubsidie voor zonnepaneeltjes, dan maar weer?
Of op een "lucratieve" HotSafe rekening in Nigeria zetten en hopen dat het rendement vanzelf gaat aangroeien?
Mitsubishi luchtwarmtepompen werken ook bij temperaturen ver onder nul.
Je kunt natuurlijk ook een spek of tigchel nemen
Verwijderd
aha, dus er heeft weer iemand geroepen, zonder feit ?
ik had ze al gebeld, en hij doet het gewoon ongeacht buitentemperatuur,
klaas vaak heeft dus weer met zand gestrooid.
aan de telefoon : "quote : wie zegt dat dan ?"
...tsja...
...tsja...
Dat haalt ineens een idee dat ik had bij me boven. Toen ik in Lesotho op vakantie was zaten we daar op een avond in een hutje van de locals. Daar hadden ze in het midden een vuurplaats gemaakt, die ook wat lager dan vloer lag. Verder lagen er onder de vloer lange (enigszinds poreuze) stenen naar de buitenkant van de vloer gelegd. Binnen no-time was de hele vloer flink warm en toen het vuur uit ging (omdat het warm was en je dan makkelijker/veiliger bij het eten komt). Dus de vraag is zijn er ook mensen die een spek/tigchel kachel zo gebouwd hebben dat'ie ook als vloer verwarming dient (zonder warmte wisselaar + 'conventionele' vloerverwarming). Heb jij daar al ervaring mee?Speksteenkachel schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 18:36:
Heel leuk ding zo te zien, maar ze moeten nog wel even hun folder aanpassen als het kan:Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 18:14:
Praktische combinatie
- De Elga laat een besparing van 20 tot 25% op de verwarmingskosten zien. Voor een gemiddelde bestaande woning betekent dit een besparing van circa € 250,- per jaar.
- Een gemiddelde Nederlandse woning heeft circa 10 kW aan warmte nodig. De Elga genereert met 3 kW in een Nederlandse situatie circa 70% van de warmtebehoefte.
- Omdat de warmtepomp maar een beperkte hoeveelheid energie gebruikt, wordt in dit proces tot circa 50% aan energie bespaard
Wat is nu de besparing, 20-25%, 70% of 50%

Maar goed. Toepassing is mooi, al lost hij het probleem in de winter tov een zonneboiler ook niet op. Had mooi geweest als dat ding het perfect in de winter zou doen...
Dit plaatje komt uit hun eigen brochure.Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 18:45:
...tsja...

Ik zie dat onder nul de bijdrage van de Elga naar 0 gaat. En vanaf 8 graden de HR al moet bijspringen. Dit zal uiteraard wel van een aantal factoren aghangen, maar ik heb het dus niet uit mijn duim gezogen.
Ach dat is een redelijke "vergoeding" voor het IJsland-debacle... Tenminste dat is waarschijnlijk hoe de gemeenten het zullen zien en beschouwen.Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 18:21:
[...]
Ik vraag me trouwens wel serieus af wat de garanties zijn van Essent nu het kennelijk in Duitse handen is.
@llevering
Dan moet je aan een finoven denken, gaat niet echt via de vloer maar je kunt er wel een muur incl zitbank mee warm houden en je woonkamer natuurlijk.
Dat is echt het summum van warmte, 1x per 24 uur stoken beter is er niet.
Zie bijvoorbeeld onderstaande link, even doorscrollen naar beneden.
http://www.tigchelkachels.nl/?pag_id=1581&site_id=31
Dan moet je aan een finoven denken, gaat niet echt via de vloer maar je kunt er wel een muur incl zitbank mee warm houden en je woonkamer natuurlijk.
Dat is echt het summum van warmte, 1x per 24 uur stoken beter is er niet.
Zie bijvoorbeeld onderstaande link, even doorscrollen naar beneden.
http://www.tigchelkachels.nl/?pag_id=1581&site_id=31
[ Voor 15% gewijzigd door SpeksteenWP op 13-01-2009 19:12 ]
1) Het lijkt me dat wanneer je puur en alleen kijkt naar de besparing op de gas-kosten, het zo'n 20-25% gaat schelen.Mars Warrior schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 19:04:
[...]
Heel leuk ding zo te zien, maar ze moeten nog wel even hun folder aanpassen als het kan:
- De Elga laat een besparing van 20 tot 25% op de verwarmingskosten zien. Voor een gemiddelde bestaande woning betekent dit een besparing van circa € 250,- per jaar.
- Een gemiddelde Nederlandse woning heeft circa 10 kW aan warmte nodig. De Elga genereert met 3 kW in een Nederlandse situatie circa 70% van de warmtebehoefte.
- Omdat de warmtepomp maar een beperkte hoeveelheid energie gebruikt, wordt in dit proces tot circa 50% aan energie bespaard
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Wat is nu de besparing, 20-25%, 70% of 50%En sinds wanneer is 3kW van 10kW 70%
[...]
2) 70% van de warmtebehoefte kan ook nog steeds, als je nagaat dat het maar een paar dagen per jaar onder de 0 graden is, waarbij de Elga dus niet bijdraagt. Oftewel puur gelet op de perioden dat je normaal de verwarming aan zou laten gaan. Vergeet niet dat je in die overige perioden (dus als de Elga niet bijdraagt) veel harder moet stoken, waardoor je dus relatief veel gas gebruikt in een korte periode.
3) Ik vermoed dat je dan 2x zoveel warmte verplaatst, vergeleken met wat dat verplaatsen aan energie kost.
Thnx! Dan misschien toch maar zelf een vloertje met grote stenen afgesmeerd met een mix van koeienstront en cement. Wel een stuk goedkoper, maarja of het echt mooi in je huiskamer staat. Het finoven idee is iig goed! Hopelijk wordt het wat betaalbaarder in de loop van de tijd, of standaard ingebouwd.Speksteenkachel schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 19:09:
@llevering
Ik was tevreden Essent klant, maar als er nu toch gerommel onstaat stappen wij over. Nu nog uitzoeken welke voor ons interessant is, met onze eigen PV en zonneboiler. Iemand tips?zonnigtype schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 17:13:
[...]
Als ik (per ongeluk) Essent klant zou zijn, zou ik nu gillend wegrennen naar een andere leverancier, in de hoop dat die vervolgens niet door atoomboy Vattenfall wordt overgenomen... (ik vrees met grote vreeze: ben gedwongen NUON stadswarmte klant, bij welke fossiele gek ga ik straks belanden????)
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Volgens mij is overstap eigenlijk alleen een principieel iets, want als het letterlijk gaat rommelen, kom je volgens mij hoe dan ook in het donker te zitten in een Essent-gebied.Mistraller schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 20:39:
[...]
Ik was tevreden Essent klant, maar als er nu toch gerommel onstaat stappen wij over. Nu nog uitzoeken welke voor ons interessant is, met onze eigen PV en zonneboiler. Iemand tips?
Verwijderd
zeg, wel eens gedacht aan besparen en isoleren ? of is dat een no-issue buzz word ?Maar goed. Toepassing is mooi, al lost hij het probleem in de winter tov een zonneboiler ook niet op. Had mooi geweest als dat ding het perfect in de winter zou doen...
ik zit al op een fraaie verbruiksdaling van 75% en de elga kan dus aanvullen.
als de elga het niet trekt kan je best wat elektrisch bijverwarmen, als het uit een windmolen komt.
een hr ketel met een dichte putin kraan heeft tenslotte onder 0 ook niet echt een fantastisch rendement......
douche morgen voor je werk gewoon eens op volledig koud water, dan begrijpen we elkaar beter,
of gaat dat nooit gebeuren ? ............(v/d hoeven gaat het regelen !)
Van de Techneco elga website :Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 18:45:
ik had ze al gebeld, en hij doet het gewoon ongeacht buitentemperatuur
EldersDe kracht van de combinatie
Door de combinatie van warmtepomp en gasketel wordt onder alle omstandigheden het hoogste rendement geboekt. Op momenten dat de warmtelevering van de warmtepomp niet toereikend is, genereert de HR-ketel extra capaciteit. Bij lage temperaturen is het rendement van de warmtepomp minder goed dan dat van de gasketel. De warmtepomp schakelt dan uit en de HR-ketel neemt de verwarmingsfunctie geheel over.
enDoordat dit type warmtepomp tijdens verwarmingsbedrijf de buitenlucht koelt, zal de verdamper bij buitentemperaturen beneden 5 a 7 °C na verloop van tijd invriezen.
Ik weet niet of je op mijn reactie doelde, maar ik zou het graag willen weten voordat ik 3000€ zou uitgeven!De capaciteit van een warmtepomp of een koelmachine is geen vast gegeven, maar afhankelijk van de momentane bedrijfsomstandigheden van het apparaat. Bij hogere condensatiedrukken zal het volumetrisch rendement van een compressor afnemen, waardoor de capaciteit vermindert terwijl het opgenomen vermogen toeneemt. Bij lagere verdamperdrukken zal de dichtheid van het koudemiddel afnemen waardoor de compressor minder koudemiddel verpompt en de capaciteit afneemt. Dit resulteert bij een warmtepomp in een sterk afnemende capaciteit bij een dalende buitentemperatuur en indien de buitenbatterij is ingevroren. Verder zal bij hele lage verdamperdrukken de aangezogen koudemiddelhoeveelheid door de compressor zo laag worden, dat de motorkoeling en de oliehuishouding gevaar lopen. Dit betekent dat beneden een bepaalde buitentemperatuur een warmtepomp niet meer kan functioneren. Deze minimum temperatuur wordt bepaald door het ontwerp en het toegepaste koudemiddel, maar bij de doorsnee omkeerbare warmtepomp ligt dit punt rond -10°C.
[ Voor 0% gewijzigd door SpiceWorm op 13-01-2009 20:56 . Reden: minnetje was weggevallen ]
De tec-solar panelen fraunhofer testMars Warrior schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 15:13:
Daar was ik ook al achter ja. 4 collectoren is zo'n 16,8GJ, dus 16,8*180=€3024 subsidie als ik het goed heb.
Op de site van solar2all heb ik al eens zitten kijken naar de opbrengst als je oost en west combineert en dat ziet er op zich goed uit. Je hebt wel 10-20% verlies tov een zuivere zuid ligging, maar dat valt nog best mee.
Waar ik niet achter kan komen nog is het mogelijke verschil in gebruikte collectoren tussen sunsystems en solar2all als het gaat om het rendement. Beide gebruiken vacuumbuizen, maar daar kan nog een aardig verschil in zitten. In de zomer is dat geen ramp (toch veel over), maar in de winter gaat dat juist tellen, zeker met een oost/west ligging.
PDF van solar 2 all
Puur op geclaimde opbrengst (in GJ) en prijs hebben de panelen van solar2all een grotere opbrengst per geïnvesteerde euro, echter zijn de andere componenten weer duurder.
De solar2all panelen direct uit china (12 buizen, 221$ omgerekend naar 10 buizen collector in euro: 141 euro, 280 euro voor 20 buizen, etc, minimaal 10 stuks afnemen). Voor de echte creatieveling!
Wanneer is vooral je warm water gebruik? Als je vooral 's avonds en 's ochtends (voor 9à 10 uur) douched is het misschien interessant om 3 of zelfs 4 panelen op west te leggen. Alles wat je 's ochtends opwarmt koelt alleen maar af in de loop van de dag.
[ Voor 25% gewijzigd door SpiceWorm op 13-01-2009 21:12 ]
Verwijderd
bij de doorsnee combi zonneboiler is dat +2cDeze minimum temperatuur wordt bepaald door het ontwerp en het toegepaste koudemiddel, maar bij de doorsnee omkeerbare warmtepomp ligt dit punt rond –10°C.
er valt een hoop in te regelen, en er bestaat ook een no frost functie.
juist bij -10c en zon heb ik net geleerd dat de collector 40c word en de cv op ltv gewoon warm genoeg,
ik heb alleen een klein beetje meer nodig, het liefst niet meer op gas, danwel elektrisch.
ik wou dat we net zo scherp snel en assertief waren bij het afdoen van fossiele middelen.
>> vandaag totaal geen opbrengst, uit de zon.
Zo, de kop is er af, van RayRadio en zonne-energie. Disc-jockey Ray Meur bedoelt dus blijkbaar toch vooral zonnestroom, maar daar kan natuurlijk wat aan gedaan worden...
Er was blijkbaar wat "gekraak" tijdens de uitzending, maar daar heb ik niks van gemerkt, aan de andere kant van de telefoonlijn. Zou verholpen moeten zijn in de RayRadio studio.
Volgende week: de oprichter van het beste duurzame energieforum van Nederland (?!), ene CanonG1...
... die het vooral zal gaan hebben over watts, kilowatturen, dat soort "basics voor beginners". Alle begin is immers moeilijk, maar dat kunnen we beslist aan onze "topic starter" overlaten. (hoezo "topic"? We zitten potblomme al aan deel 11!
)
Zet hem op, Kanon!
Volgende week dinsdagavond dus weer luisteren via de live stream van RayRadio...
Er was blijkbaar wat "gekraak" tijdens de uitzending, maar daar heb ik niks van gemerkt, aan de andere kant van de telefoonlijn. Zou verholpen moeten zijn in de RayRadio studio.
Volgende week: de oprichter van het beste duurzame energieforum van Nederland (?!), ene CanonG1...
... die het vooral zal gaan hebben over watts, kilowatturen, dat soort "basics voor beginners". Alle begin is immers moeilijk, maar dat kunnen we beslist aan onze "topic starter" overlaten. (hoezo "topic"? We zitten potblomme al aan deel 11!
Zet hem op, Kanon!
Volgende week dinsdagavond dus weer luisteren via de live stream van RayRadio...
Even doorspoelen naar moment 13.40 van de podcast, dan kun je het artikel beluisteren...zonnigtype schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 21:51:
Zo, de kop is er af, van RayRadio en zonne-energie. Disc-jockey Ray Meur bedoelt dus blijkbaar toch vooral zonnestroom, maar daar kan natuurlijk wat aan gedaan worden...![]()
... die het vooral zal gaan hebben over watts, kilowatturen, dat soort "basics voor beginners". Alle begin is immers moeilijk, maar dat kunnen we beslist aan onze "topic starter" overlaten. (hoezo "topic"? We zitten potblomme al aan deel 11!)
Zet hem op, Kanon!
leuke plaats voor een WCDflitspaal.nl schreef op maandag 05 januari 2009 @ 14:56:
[...]
[afbeelding]
Bij mij zit het ventiel NA de ketel. Dwz. er gaat t/m 90 graden water m'n ketel in en er wordt daarna afgemixed. Bij andere ketels zit dit ventiel voordat het hete water de ketel in gaat.
[...]
100% zeker weet ik het niet, volgens mij van 35 tot 70 graden.

PS: zal nu eerst weer een bijlezen.
Wat gaat dit topic snel.
het techneco elga systeem spreekt me wel aan. Als je het goed beschouwt is het een split airco unit waarbij je in plaats van lucht het cv-water koelt of verwarmt. Als je dan de vergelijking met een airco maakt kom ik (logisch redenerend) op de volgende verschillen:
efficientie
uitgaande van marginale leveringskosten voor gas en electra van resp. 58ct en 20ct en het feit dat 1m3 = 8,8 kWh ga je besparen als je COP > 3 is (8,8*20/58=3). In de folder wordt gesproken over een COP van 6-10 (in bepaalde omstandigheden). Een gewone split-airco gaat uit van 4. Waarom dit verschil? Een warmtepomp systeem van nefit komt tot een COP van ruim 5 (http://www.nefit.nl/consu...pompen/Pages/Default.aspx)
koelen
de capaciteit lijkt 3 kWh te zijn wat niet zo hoog is. Een airco kan daarmee volgens de specs een ruimte van 25m3 koelen (http://www.mitsubishi-air...1298&type=91292&set=92209). Koelen door koude lucht in een ruimte te blazen lijkt me een stuk efficiënter dan koud water door radiatoren laten lopen. Het is dus zelfs de vraag of je bij het elga systeem daadwerkelijk 3 kWh koelcapaciteit haalt
temperatuur
de elga schakelt zichzelf uit onder de 1 graden, de airco lijkt door te gaan bij een stuk lagere temperaturen. Daar zou ik me een voordeel van een warmtepomp die met grondwater werkt kunnen voorstellen. Die blijft het doen.
financien
wat zouden de extra kosten zijn van het onderhoud van je "airco". Moeten het koelmiddel af en toe bijgevuld worden, extra servicekosten? Je loopt het risico dat je een groot deel van de besparing al snel weer kwijt bent.
Puur financieel wordt het waarschijnlijk sowieso duurder want als je gaat koelen kost dat extra M.a.w. je soupeert je besparing op.
zijn er ook andere leveranciers? Ik heb een Nefit ketel zonder opentherm. Bovendien lijkt de capaciteit me wat aan de lage kant van het elga systeem.
efficientie
uitgaande van marginale leveringskosten voor gas en electra van resp. 58ct en 20ct en het feit dat 1m3 = 8,8 kWh ga je besparen als je COP > 3 is (8,8*20/58=3). In de folder wordt gesproken over een COP van 6-10 (in bepaalde omstandigheden). Een gewone split-airco gaat uit van 4. Waarom dit verschil? Een warmtepomp systeem van nefit komt tot een COP van ruim 5 (http://www.nefit.nl/consu...pompen/Pages/Default.aspx)
koelen
de capaciteit lijkt 3 kWh te zijn wat niet zo hoog is. Een airco kan daarmee volgens de specs een ruimte van 25m3 koelen (http://www.mitsubishi-air...1298&type=91292&set=92209). Koelen door koude lucht in een ruimte te blazen lijkt me een stuk efficiënter dan koud water door radiatoren laten lopen. Het is dus zelfs de vraag of je bij het elga systeem daadwerkelijk 3 kWh koelcapaciteit haalt
temperatuur
de elga schakelt zichzelf uit onder de 1 graden, de airco lijkt door te gaan bij een stuk lagere temperaturen. Daar zou ik me een voordeel van een warmtepomp die met grondwater werkt kunnen voorstellen. Die blijft het doen.
financien
wat zouden de extra kosten zijn van het onderhoud van je "airco". Moeten het koelmiddel af en toe bijgevuld worden, extra servicekosten? Je loopt het risico dat je een groot deel van de besparing al snel weer kwijt bent.
Puur financieel wordt het waarschijnlijk sowieso duurder want als je gaat koelen kost dat extra M.a.w. je soupeert je besparing op.
zijn er ook andere leveranciers? Ik heb een Nefit ketel zonder opentherm. Bovendien lijkt de capaciteit me wat aan de lage kant van het elga systeem.
Ik zie wel dat het hier voornamelijk over zonneboilers gaat. Maar nu dacht ik ergens gelezen te hebben (ik hoop het fout te hebben) dat je (een deel van) je CV moet vervangen om dat aan te sluiten. En dat lijkt me nogal een hobbel, want wat nu als je CV het nog prima doet? Maar ik hoop dat ik het fout heb.
Als hier al een zonneboiler te plaatsen valt zou dat vermoedelijk op de schuur zijn (moet nog meten of daar genoeg zon is). Van daaruit zou de CV vrij makkelijk te bereiken zijn, en tapwater voor de keuken en eventueel vaatwasser in de keuken. Zowel tapwater als vaatwasser (weet niet eens of dat kan op een zonneboiler) in de keuken zijn elektrisch, dus dat zou wellicht een leuke besparing kunnen zijn. Maar de douche zit weer heel ergens anders, dus die zou waarschijnlijk moeilijker aan te sluiten zijn.
Is er ergens misschien ook een goede FAQ over zonneboilers?
Zonnepanelen heb ik overigens weer op de lange baan gezet, heb geen bericht teruggehad van marktplaatsdude en omvormers voor één paneel zijn zeldzaam.
Als hier al een zonneboiler te plaatsen valt zou dat vermoedelijk op de schuur zijn (moet nog meten of daar genoeg zon is). Van daaruit zou de CV vrij makkelijk te bereiken zijn, en tapwater voor de keuken en eventueel vaatwasser in de keuken. Zowel tapwater als vaatwasser (weet niet eens of dat kan op een zonneboiler) in de keuken zijn elektrisch, dus dat zou wellicht een leuke besparing kunnen zijn. Maar de douche zit weer heel ergens anders, dus die zou waarschijnlijk moeilijker aan te sluiten zijn.
Zonnepanelen heb ik overigens weer op de lange baan gezet, heb geen bericht teruggehad van marktplaatsdude en omvormers voor één paneel zijn zeldzaam.
[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 14-01-2009 03:20 ]
Verstuurd vanaf mijn Computer®
ik gebruik al een hele tijd http://www.nuonenergiebesparen.nl/dashboard.php
sinds 1 jan 2009 is "mijn streefverbruik" grafiek naar 0 gedaald, hebben meer mensen dat?
sinds 1 jan 2009 is "mijn streefverbruik" grafiek naar 0 gedaald, hebben meer mensen dat?

Tja, die doos zat daar eerder voordat die mengkraan daar zat. Bij het plaatsen van het stopcontact was dit de enige oplossing waar ruimte was.gp500 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 00:26:
[...]
leuke plaats voor een WCD![]()
PS: zal nu eerst weer een bijlezen.
Wat gaat dit topic snel.
Overigens goed dat je me er aan herinnert. Ik zal dit stopcontact een cm of 40 naar boven plaatsen.
Ik moest in mijn CV inderdaad 1 onderdeel vervangen, de doorstroombegrenzer. De standaard kan niet overweg met temperaturen boven de 90 graden. Deze nieuwe wel. Dit betreft een Remeha Avanta ketel. Er zijn overigens zat ketels met het NZ keurmerk waar je niets aan hoeft te veranderen.W3ird_N3rd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 03:15:
Ik zie wel dat het hier voornamelijk over zonneboilers gaat. Maar nu dacht ik ergens gelezen te hebben (ik hoop het fout te hebben) dat je (een deel van) je CV moet vervangen om dat aan te sluiten. En dat lijkt me nogal een hobbel, want wat nu als je CV het nog prima doet? Maar ik hoop dat ik het fout heb.
Overigens was de operatie aan mijn ketel een eitje. Stelde achteraf gezien niets voor. Een hoop drukte maken door mijzelf om niets zeg maar
Je hoeft niet alles apart aan te sluiten wat je beschrijft. Je sluit gewoon je zonneboiler aan op je CV ketel. Verder niets. Dus als jij gaat douchen krijg je water vanaf je CV ketel, al dan niet voorverwarmd door je zonneboiler. Is je zonneboiler heet genoeg dan doet je CV ketel niets.
Zo'n officiele FAQ is er niet, maar ik heb met dezelfde problemen als jou gezeten en ik heb ze allemaal proberen te verwoorden op mijn blog.
zie http://www.familie-kleinman.nl/energie
[ Voor 67% gewijzigd door mkleinman op 14-01-2009 08:57 ]
0 verbruik is een prachtig streven toch! Way to go Nuon!sander817 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 08:49:
ik gebruik al een hele tijd http://www.nuonenergiebesparen.nl/dashboard.php
[afbeelding]
"What do you get if you multiply six by nine..."
Heeft jouw ketel een NZ keurmerk? Of heb je de ketel met de operatie NZ-keurmerk waardig gemaakt?flitspaal.nl schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 08:52:
Ik moest in mijn CV inderdaad 1 onderdeel vervangen, de doorstroombegrenzer. De standaard kan niet overweg met temperaturen boven de 90 graden. Deze nieuwe wel. Dit betreft een Remeha Avanta ketel. Er zijn overigens zat ketels met het NZ keurmerk waar je niets aan hoeft te veranderen.
Ben er ondertussen achter dat de 4,2 GJ berekend wordt uit de waarden van de EN 12975 test. Deze is er wel voor de tec-solar panelen, dus dat gaat wel goed komen.
Alleen de voorwaarde is wel dat er meer dan 6m2 geplaatst wordt, dat zijn dus minimaal 3 collectoren.
Probeem is (volgens sunsystems) dat 3 collectoren + een 300l boilervat teveel overproductie heeft in de zomer en er koeling aangesloten moet worden (Aaargh, denk je het eindelijk rond te hebben, krijg je dit...). 500l vat gaat niet helpen, aangezien we dan niet opeens meer warmte uit het vat halen. Je kan er niet meer warmte in stoppen als dat je er uit hebt gehaald, dus de 500 liter zit (bijna) net zo snel vol als de 300l, en gaat niet passen ook trouwens.
Op de lange termijn is het bereiken van de stagnatietemperatuur nadelig van invloed op de levensduur van de buizen.

Dusss, óf overproductie afblazen (met zo'n ding), of toch maar ééntje van de lijst met systemen kleiner dan 6m2.
[ Voor 8% gewijzigd door SpiceWorm op 14-01-2009 13:20 ]
Hij heeft het NZ keurmerk alleen is er dus een ombouwset verkrijgbaar wanneer je een zonneboiler daadwerkelijk gaat aansluiten.SpiceWorm schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 13:13:
[...]
Heeft jouw ketel een NZ keurmerk? Of heb je de ketel met de operatie NZ-keurmerk waardig gemaakt?
Ben er ondertussen achter dat de 4,2 GJ berekend wordt uit de waarden van de EN 12975 test. Deze is er wel voor de tec-solar panelen, dus dat gaat wel goed komen.
Alleen de voorwaarde is wel dat er meer dan 6m2 geplaatst wordt, dat zijn dus minimaal 3 collectoren.
Probeem is (volgens sunsystems) dat 3 collectoren + een 300l boilervat teveel overproductie heeft in de zomer en er koeling aangesloten moet worden (Aaargh, denk je het eindelijk rond te hebben, krijg je dit...). 500l vat gaat niet helpen, aangezien we dan niet opeens meer warmte uit het vat halen. Je kan er niet meer warmte in stoppen als dat je er uit hebt gehaald, dus de 500 liter zit (bijna) net zo snel vol als de 300l, en gaat niet passen ook trouwens.
Op de lange termijn is het bereiken van de stagnatietemperatuur nadelig van invloed op de levensduur van de buizen.
![]()
Dusss, óf overproductie afblazen (met zo'n ding), of toch maar ééntje van de lijst met systemen kleiner dan 6m2.
Heb je al eens gedacht aan het volgende?
Je besteld 3 collectoren waarop je subsidie krijgt maar je installeert er maar twee?
Is me totaal nieuw. Dat heeft zowel sunsystems als solar2all me nog niet weten te vertellen met 4 collectoren (2 west/2 oost) en een 250l boilervat. Ik heb juist aangegeven dat ik overproductie wens om in de winter zoveel mogelijk profijt te hebben, zeker omdat een collector ongeveer evenveel kost als de subsidieSpiceWorm schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 13:13:
[...]

Ik kijk naar een kleiner systeem, maar HRsolar vertelde ook dat te veel overcapaciteit niet goed is.
De glycol schijnt te zuur te worden??? Wat daar dan weer de consequentie van is weet ik niet.
Ik zou het jaarlijks moeten vervangen zeiden ze.
Ik weet niet wat glycol kost en hoeveel er in het systeem moet, maar als het een paar tientjes is, is dat al een aardig percentage van mijn besparing.
De glycol schijnt te zuur te worden??? Wat daar dan weer de consequentie van is weet ik niet.
Ik weet niet wat glycol kost en hoeveel er in het systeem moet, maar als het een paar tientjes is, is dat al een aardig percentage van mijn besparing.
http://www.antifrogen.de/...F851EA0A5C125693D003350D8
Stabiel van -30 tot +260oC, dus zuur worden bij hoge temperaturen is wel te voorkomen.
Stabiel van -30 tot +260oC, dus zuur worden bij hoge temperaturen is wel te voorkomen.
[ Voor 48% gewijzigd door SpiceWorm op 14-01-2009 15:50 ]
Ik heb ook propyleen glycol in mijn systeem zitten van tycofor of iets dergelijks . Apart spul. Het ziet eruit als water maar het is, als je het voelt, iets dikker dan water.SpiceWorm schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 15:25:
http://www.antifrogen.de/...F851EA0A5C125693D003350D8
Van Bosch support net gehoord dat de Radson Maxicom enkel gevuld mag worden met water van max 60oC, er is ook geen ombouwset beschikbaar. Scheelt weer wat euro's, met als nadeel dat buiten de zomer de ketel iets vaker even onnodig aanslaat. Dit laatste kan voorkomen worden via communicatie tussen de boiler en de ketel, met behulp van bijvoorbeeld opentherm.flitspaal.nl schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 13:54:
Hij heeft het NZ keurmerk alleen is er dus een ombouwset verkrijgbaar wanneer je een zonneboiler daadwerkelijk gaat aansluiten.
Maar da's gewoon fraude hè. Een heleboel panelen neerleggen & aansluiten zonder dat je de extra warmte gebruikt is dat niet, maar je hebt geen gedoe bij een controle achteraf.Je besteld 3 collectoren waarop je subsidie krijgt maar je installeert er maar twee?
Netjes is het inderdaad niet, iemand anders had het ook al tegen mij gezegd. Ik heb het niet gedaan. Ik heb de goede hoop dat de systemen van Sunsystems volledig in aanmerking komen voor subsidie. en dan krijg ik 8,4 * 200 = 1680 euro terug. Mijn systeem heeft dan 2255 euro gekost.SpiceWorm schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 15:50:
[...]
Van Bosch support net gehoord dat de Radson Maxicom enkel gevuld mag worden met water van max 60oC, er is ook geen ombouwset beschikbaar. Scheelt weer wat euro's, met als nadeel dat buiten de zomer de ketel iets vaker even onnodig aanslaat. Dit laatste kan voorkomen worden via communicatie tussen de boiler en de ketel, met behulp van bijvoorbeeld opentherm.
[...]
Maar da's gewoon fraude hè. Een heleboel panelen neerleggen & aansluiten zonder dat je de extra warmte gebruikt is dat niet, maar je hebt geen gedoe bij een controle achteraf.
En mijn idee is om die 1680 euro die ik terug ga krijgen te gaan investeren in zonnepanelen.
[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 14-01-2009 15:55 ]
HRsolar vertelde mij hetzelfde. Ik ben ook van plan om overcapaciteit te iinstalleren, 4 collectoren (18GJ ) icm 300ltr boiler. In de zomer wil ik, in geval van warmteoverschot, 1 of meer collectoren afdekken. Ik vind trouwens dat hun collectoren zeer goed produceren en concurerend aangeboden worden.Taan schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 15:07:
Ik kijk naar een kleiner systeem, maar HRsolar vertelde ook dat te veel overcapaciteit niet goed is.
ik ben al een paar maanden met sunsystems bezig, 3 collectoren + 400 ltr, maar daar heb ik nog nooit wat over gehoord. Heeft Johan je dat meegedeeld? Dan zal ik eens gaan mailenSpiceWorm schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 13:13:
[...]
Heeft jouw ketel een NZ keurmerk? Of heb je de ketel met de operatie NZ-keurmerk waardig gemaakt?
Probeem is (volgens sunsystems) dat 3 collectoren + een 300l boilervat teveel overproductie heeft in de zomer en er koeling aangesloten moet worden
Het Bosch systeem (en dus waarschijnlijk ook het Nefit systeem) heeft een 'vakantie' - functie. Die laat dan warmte op koude momenten wegvloegen (dus 's nachts pompt hij warm boiler water door het paneel om de boiler af te koelen).
Gezien dit soort functies bestaan lijkt er dus wel ergens een kern van waarheid in te zitten?
Gezien dit soort functies bestaan lijkt er dus wel ergens een kern van waarheid in te zitten?
Ja, dat komt van Johan ja. Wat gaat er een pokke hoeveelheid tijd in zo'n ding zitten hè!sander817 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 16:04:
ik ben al een paar maanden met sunsystems bezig, 3 collectoren + 400 ltr, maar daar heb ik nog nooit wat over gehoord. Heeft Johan je dat meegedeeld? Dan zal ik eens gaan mailen
Toen ik er mee begon vroeg ik me af waarom half Nederland niet zo'n ding op z'n dak had liggen, maar snap nu heel goed waarom. Mede omdat de kant en klaar systemen flink duurder zijn, om nog maar te zwijgen over de installatiekosten.
Ik weet niet of hij er rekening mee heeft gehouden dat ons dak precies op zuid ligt. Als goedkope oplossing draagt hij aan om een jaga convector te plaatsen (buiten) met een capaciteit van ongeveer 3 kw (bij 45oC, nieuw zo'n 300 euro). Elke 24 buis collector levert ongeveer 3kw aan warmte, samen 10kw. Bij 80 à 90 graden is de capaciteit van die convector toegenomen tot 9 a 10 kw, dus dan kun je alle warmte weer netjes lozen. Zowieso goed voor de levensduur van je installatie dus.Mail van sunsystems:
hou er wel rekening mee dat 300 liter + 3 collectoren veel te krap is qua water opslag.
daar moet dan even een voorziening voor gemaakt worden.
zoals dit : http://www.apricus.com/html/solar_heat_dissipator.htm
Deze convectoren zijn eigenlijk gewoon ltv radiatoren voor binnen, maar door de goede coating kunnen ze buiten worden geplaatst. De convector wordt dan door het systeem gewoon gezien als het laatste boilervat waar oneindig veel warmte in afgeblazen kan worden.
Ja, is een goede oplossing, maar alleen bij vlakke plaat. Vacuumbuizen slecht werken als koeler, ten eerste vanwege het vacuüm, ten tweede dat de heatpipe geen warmte naar beneden wil afvoeren en de warmte lekker in de geïsoleerde leiding blijft zitten.IJsbeer schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 16:15:
Het Bosch systeem (en dus waarschijnlijk ook het Nefit systeem) heeft een 'vakantie' - functie. Die laat dan warmte op koude momenten wegvloegen (dus 's nachts pompt hij warm boiler water door het paneel om de boiler af te koelen).
Daar staat niets over in bij de manual van de solarline. De vloeistof wordt meegeleverd, dus ik ga er min of meer vanuit dat het wel op mekaar is afgestemd...De standaard set die ik heb (4m2 collector en 110 liter boiler) is immers ook al ietswat overgedimensioneerd.SpiceWorm schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 16:22:
[...]
Ja, is een goede oplossing, maar alleen bij vlakke plaat. Vacuumbuizen slecht werken als koeler, ten eerste vanwege het vacuüm, ten tweede dat de heatpipe geen warmte naar beneden wil afvoeren en de warmte lekker in de geïsoleerde leiding blijft zitten.
Als je dat bij een nefit solarline zou willen, zal je zelf een regelaar moeten kopen/maken die dat kan. De meegeleverde regelaar is heel minimaal, maar voldoende voor een standaard systeem.
Overigens ga ik proberen om voorzichtigaan toch weer wat verder te komen met de installatie. De sneeuw is van het dak, dus een beetje klussen moet wel weer lukken. Onze kleine begint inmiddels een piepkleinbeetje regelmaat te tonen dus dat gaat de goede kant op. Ik ben al wezen informeren voor buisisolatie, maar dat spul wat ze mij aanraden was best aan de prijs, 9 euro/meter. Ik heb toch wel een meter of 15 nodig denk ik...worden dure leidingen op deze manier. Ik ben er ook nog niet uit of ik de buizen zal knellen of solderen. Met solderen kan ik immers veel makkelijker isolatie over de buizen schuiven...
[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 14-01-2009 16:52 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Dat kan je ook mooi gebruiken om in de winter het ijs van de collectoren te smelten zodat ze daarna vlot aan de slag kunnen :-)IJsbeer schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 16:15:
Ik vroeg me af of er iemand in Groningen of omstreken van vandaag en gisteren stats heeft tov andere dagen van de opbrengst van PV-cellen en/of zonnecollectoren?
Het is vandaag en gisteren namelijk gewoon niet licht geworden hier in Groningen-stad.
Rond het middaguur was de mist zover opgetrokken dat je de contouren van een gebouw (Gasuniegebouw en hier zonder mist) wat hier nog geen 100 meter vandaan staat weer een beetje kon onderscheiden en om kwart over 2 reden alle auto's buiten alweer met de lichten aan.
Het is vandaag en gisteren namelijk gewoon niet licht geworden hier in Groningen-stad.
Rond het middaguur was de mist zover opgetrokken dat je de contouren van een gebouw (Gasuniegebouw en hier zonder mist) wat hier nog geen 100 meter vandaan staat weer een beetje kon onderscheiden en om kwart over 2 reden alle auto's buiten alweer met de lichten aan.
[ Voor 7% gewijzigd door TD-er op 14-01-2009 17:02 ]
Ergens in dit topic, (kan het niet terug vinden) had iemand uitgezocht dat je voor erg weinig geld erg goede isolatie kon ophalen. Misschien weet iemand anders nog waar dat staat?Mistraller schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 16:50:
Ik ben al wezen informeren voor buisisolatie, maar dat spul wat ze mij aanraden was best aan de prijs, 9 euro/meter. Ik heb toch wel een meter of 15 nodig denk ik...worden dure leidingen op deze manier.
(een wiki is geen verkeerd idee!)
Kan zijn dat ik dat was. Die 9 euro lijkt op armaflex. Ik ben zeer tevreden over de climaflex (zelfde fabrikant), en die is bijv. bij stopet, afhankelijk van de diameter iets meer dan 1 euro per meter.SpiceWorm schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 17:11:
[...]
Ergens in dit topic, (kan het niet terug vinden) had iemand uitgezocht dat je voor erg weinig geld erg goede isolatie kon ophalen. Misschien weet iemand anders nog waar dat staat?
(een wiki is geen verkeerd idee!)
Mijn radiatoren worden sinds ik mijn cv leidingen heb geisoleerd met climaflex zo'n 20 graden warmer
Als een zonnecollector niks wordt, kun je altijd nog dit (PDFje) op je woning zetten
Verwijderd
Overweeg om echte solarleiding aan te schaffen maar is inderdaad duur.
Maar als je bij normale koperen leiding alles bij elkaar opteld met vergelijkende isolatie dan val je ook achterover.
http://shop.strato.de/epa...Protect%20EPDM%2BVlies%22
http://www.thesolarshop.e...Stainless_Solar_Tube.html
Kijk eens naar de foto als je de verkeerde isolatie gebruikt.
http://www.thesolarshop.e...olar_Pipe_Insulation.html
Let ook op er is verschil in isolatiedikte 13 en 19mm
Maar als je bij normale koperen leiding alles bij elkaar opteld met vergelijkende isolatie dan val je ook achterover.
http://shop.strato.de/epa...Protect%20EPDM%2BVlies%22
http://www.thesolarshop.e...Stainless_Solar_Tube.html
Kijk eens naar de foto als je de verkeerde isolatie gebruikt.
http://www.thesolarshop.e...olar_Pipe_Insulation.html
Let ook op er is verschil in isolatiedikte 13 en 19mm
Verwijderd
wat worden er toch een hoop dingen geroepen, vooral dingen waar ik totaal geen last van heb...
generaliserend zowel in dit forum als door leveranciers, met name over zonneboilers, zuur, cv opbrengst heetkokers en ga zo maar door.....overcapaciteit is juist heel goed, ik wou dat ik nog veel meer overcapaciteit had.
dat moeten we echt anders doen, meer feiten en ervaringen delen, en niet zomaar veronderstellingen doen, die mensen laten twijfelen.
generaliserend zowel in dit forum als door leveranciers, met name over zonneboilers, zuur, cv opbrengst heetkokers en ga zo maar door.....overcapaciteit is juist heel goed, ik wou dat ik nog veel meer overcapaciteit had.
dat moeten we echt anders doen, meer feiten en ervaringen delen, en niet zomaar veronderstellingen doen, die mensen laten twijfelen.
ik heb nog 2 soladin 120`s liggen dus zoek rustig verder.....en omvormers voor één paneel zijn zeldzaam
Dit topic is gesloten.