8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Het water uit de zonneboiler kan 90° of nog hoger worden. Je wil niet dat dit uit je kranen komt, daarom zit er in dit soort installaties een thermostatische regelkraan, die de temperatuur begrenst tot ca 60°.asvogel schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 18:22:
[...]
Wel nog even een vraag over die mixkraan: Die zit gewoon direct achter de ketel en mengt het warmte water en koud water tot water van 60 graden? Ik neem aan dat dat is om het verlies in de warmwaterleidingen te beperken? Mijn boiler staat al op 'comfort 1', wat volgens mij overeenkomt met 60C. Waarom dan nog zo'n mengkraan?
Afhankelijk of de ketel het aankan zit die mixkraan vóór of achter de CV-ketel. De Combifort mag gevuld worden met 90° (nagevraagd bij Daalderop) dus heb je zo maar een extra buffer van 50 liter waar je heet water opslaat. En als dat water nu ook nog eens ruim boven de 60 graden is hoeft het door de Combifort niet te worden naverwarmd.
A'dam PVOutput
Ah, dat is duidelijk! Weet je toevallig ook in hoeverre de CV ook verwarmd kan worden vanuit een zonneboiler met de Combifort?ericplan schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 19:48:
Het water uit de zonneboiler kan 90° of nog hoger worden. Je wil niet dat dit uit je kranen komt, daarom zit er in dit soort installaties een thermostatische regelkraan, die de temperatuur begrenst tot ca 60°.
Anoniem: 281733
Wanneer had je 'm ingediend?deejeebv schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 19:23:
Vandaag kreeg ik de goedkeuring voor de subsidie voor een zonneboiler binnen van SenterNovem.
Heb vandaag sunsystems aan de telefoon gehad en ga waarschijnlijk nog 3 collectoren extra bestellen zodat het totaal op 6 komt.
Moet nog even goed nakijken of dit zeker past.
Als dit kan, dan kan het systeem waarschijnlijk 750-1000m3 gas gaan sparen volgens de geleerden.
[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 10-01-2009 20:22 ]
Geen ervaring mee, maar ik weet wel dat je boiler dan groter moet zijn, zo richting 300 liter en een 2e warmtewisselaar moet hebben. Kleine boilers hebben maar plek voor één warmtewisselaar en zijn daarom vrijwel altijd alleen voor warm drinkwater.asvogel schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 19:59:
[...]
Ah, dat is duidelijk! Weet je toevallig ook in hoeverre de CV ook verwarmd kan worden vanuit een zonneboiler met de Combifort?
A'dam PVOutput
Het is geen slechte ketel, alleen werkt hij door het buffer vat niet optimaal samen met de zonneboiler.Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 14:12:
[...]
ehm..
door je ruk ketel komt je zonneboiler niet tot zijn recht zou beter zijn.
erg zonde zeg, deze zomer maar gewoon de stekker eruit dus,
en wat isolatie om het buffervaatje.
De stekker eruit lijkt me geen goed idee. Stel dat het water 10 graden afkoelt tijdens de nacht, of als we een dag niet thuis zijn. Dan kom je in het temperatuur gebied terecht waar legionella kan ontstaan. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Klopt, maar dat interne boilertje wordt dan wel gevoed vanuit de zonneboiler.flitspaal.nl schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 14:37:
[...]
Komt vermoedelijk door de interne mini boiler in je CV ketel. Daaruit wordt eerst warm water getapt voordat je zonneboiler aan de beurt is.
Dat is misschien geen slecht idee. Ik heb toevallig donderdag met de onderhoudsmonteur gesproken, maar die had niet meteen een oplossing paraat. Ik vraag me wel af hoeveel comfort ik inlever in de winter als ik het buffer vat zou verwijderen. Nu kan ik douchen terwijl mijn vrouw het bad laat vol lopen. Ik denk dat dat dan niet meer gaat lukken.Misschien een idee om Nefit te bellen en vragen of het mogelijk is om de interne boiler uit te schakelen en/of zelfs helemaal uit je CV te halen? Dat zou je niet alleen gas besparen voor het warm houden van mini vaatje maar ook je zonneboiler vele malen efficienter maken omdat er bij geringe vraag aan warm water meteen je zonneboiler aan de bak gaat.
Nog maar even niet. Deze of volgende maand eerst een extra PV-systeem van 22x130 WpEn als meest uiterste kan je nog overwegen om je CV ketel te vervangen voor een ander exemplaar zonder intern boilervat. Mijn Remeha Avanta ( CW4 ) heeft geen intern boilervat en die hoeft dus ook niet nodeloos warm gehouden te worden.
Een Avanta kost je ongeveer 800 a 900 euro exclusief plaatsing, als je een beetje handig bent zou je het zelf eventueel aan kunnen sluiten.
Is nog wel ooit de bedoeling.Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 14:54:
en als je helemaal handig bent, en toch aan de slag gaat, zet dan meteen je wasmachine erop,
spreken we je over een jaar weer ;-)
Op 20 september. Op die dag kreeg ik de goedkeuring binnen van de SDE aanvraag voor mijn PV-installatie.
Er wordt voor de ketel afgemixed omdat de HRsolar boiler in de fabriek compleet wordt samengesteld, dus inclusief mix kraan, drukvat etc. Hij hoeft dan bij plaatsing alleen nog op 4 leidingen te worden aangesloten. De leiding voor warm tapwater die uit de ketel komt hoeft dan niet te worden doorgezaagd.ericplan schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 16:33:
[...]
Mix je voor of na de ketel af? Als je dat vóór de ketel doet, kan je kijken of dat omgekeerd kan worden. En misschien kan je iets met circulatie doen? Zodat je zonneboilerwater door je ketel gepompt wordt.
Ik zou dit kraantje kunnen laten verplaatsen, maar dan moet ik wel eerst uitzoeken of de Nefit HR ketel water van 95 graden aan kan zonder rare problemen.
Wij hebben hier ook een 25 liter vat. Ik moet zeggen dat dit vat eigenlijk erg goed geisoleerd is (nefit ecomline HRC/30), ik hoor hem 's nachts nooit aanslaan in elk geval.zonneschijn schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 20:32:
[...]
Het is geen slechte ketel, alleen werkt hij door het buffer vat niet optimaal samen met de zonneboiler.
De stekker eruit lijkt me geen goed idee. Stel dat het water 10 graden afkoelt tijdens de nacht, of als we een dag niet thuis zijn. Dan kom je in het temperatuur gebied terecht waar legionella kan ontstaan. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Je kan heel mooi gebruik maken van dit vat door pas na de ketel af te mixen. (Is ook advies in de manual van Nefit!). Hierdoor vult het vat zich dus met het water uit de zonneboiler, van 95 graden max. Dat duurt dus veel langer dan een etmaal voordat de ketel bij moet springen.
Dat vaatje ertussenuit halen is vragen om problemen. De ketel is gemaakt om rustig op gang te komen, want een korte warmwatervraag vereist niet direct schakelgedrag van de ketel. Hierdoor gaan brander, 3wegklep etc veel langer mee. En je hebt ook goed heet water ookal is er maar een klein straaltje nodig.
Ik heb onze ketel uitgebreid met een moduline 30 thermostaat (via marktplaats), daarmee kan je exact alles regelen, ook het reageren op warmte vraag. Zo kan ik hem in de vakantieperiodes gewoon instellen dat ie uit moet staan, ook het boilervaatje wordt dan niet verwarmd. Dit kan je ook in combinatie met de insteltijden van de CV doen, eventueel met nalooptijden, etc etc.
De stekker eruit is een geen slimme oplossing de ketel doet immers ook elke 24 uur een korte testrun om te voorkomen dat de pomp opstartproblemen krijgt etc.
Een goede thermostaat aansluiten, en je kan alles tot in detail regelen. (En uitlezen op de koop toe
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Blijkbaar heeft Nefit de installatiehandleiding aangepast. In mijn handleiding staat dat het mengvetiel voor de ketel moet worden geplaatst. De maximale inlaattemeperatuur is 75 °C.Mistraller schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 21:05:
[...]
Je kan heel mooi gebruik maken van dit vat door pas na de ketel af te mixen. (Is ook advies in de manual van Nefit!). Hierdoor vult het vat zich dus met het water uit de zonneboiler, van 95 graden max. Dat duurt dus veel langer dan een etmaal voordat de ketel bij moet springen.
In de handleiding die nu op internet staat lees ik het volgende:
De vraag is, is alleen de handleiding aangepast, of ook de ketel zelf, zodat er warmer water in mag.Bij een Nefit SmartLine HRC 24/CW4-toestel met warmwatervoorziening in combinatie met een zonne-energiesysteem moet altijd na de ketel een thermostatisch mengventiel zonder terugslagklep geplaatst worden. De maximale inlaattemperatuur bedraagt 85 °C.
Ik zal die vraag bij de consumentenservice van Nefit neerleggen.
Jaloers is! 2600Wp extra.. Kom je totaal op ruim 3100Wp uit of niet?zonneschijn schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 20:44:
Nog maar even niet. Deze of volgende maand eerst een extra PV-systeem van 22x130 Wp
Welke panelen van 120Wp neem je eigenlijk? Wat is de maat van die panelen?
Ik hoop echt dat ik mijn vriendin ook zover kan krijgen dat ze aan de zonnepanelen wil. Ik kan op de westzijde naast de zonneboiler nog tegen de nok 3 a 4 panelen kwijt en op de oostzijde een stuk of 8. ( uitgaande van 1 meter brede panelen ).Dan kom ik totaal op 11 of 12 panelen uit . Dat is 1870Wp of 2040Wp uitgaande van Sharp 170Wp panelen ( SolarNrg )
Overigens ga ik het display van de zonneboiler verplaatsen, die hangt nu bij de zonneboiler. Ik ga via de bestaande leiding van de zonneboiler het display verplaatsen naar de woonkamer.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Het zijn Kyocera KC130GHT-2 panelen (22x130 = 2860 Wpiek). Het totaal komt dan op 3380 Wpiek.flitspaal.nl schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 21:36:
[...]
Jaloers is! 2600Wp extra.. Kom je totaal op ruim 3100Wp uit of niet?
Welke panelen van 120Wp neem je eigenlijk? Wat is de maat van die panelen?
Ik heb voor de kleinere panelen (65,2cm x 142,5cm) gekozen omdat deze netter rond ons dakraam zijn te leggen.
Wanneer het weer beter wordt (een graadje of 8 ) worden ze geplaatst.
Waar heb je ze besteld? En laat je ze installeren of ga je ze zelf op het dak leggen?zonneschijn schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 21:47:
[...]
Het zijn Kyocera KC130GHT-2 panelen (22x130 = 2860 Wpiek). Het totaal komt dan op 3380 Wpiek.
Ik heb voor de kleinere panelen (65,2cm x 142,5cm) gekozen omdat deze netter rond ons dakraam zijn te leggen.
Wanneer het weer beter wordt (een graadje of 8 ) worden ze geplaatst.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
http://www.hardware.info/...n_Energieverbruiksmeters/
Ik ben blij dat degen die ik heb (Conrad Energy Monitor 3000) er als nauwkeurigste uitkomt!
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Het valt mij tegen hoe onnauwkeurig de Energy Logger 3500 eigenlijk is.CanonG1 schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 23:48:
Hier een aardige test van verbruiksmeters:
http://www.hardware.info/...n_Energieverbruiksmeters/
Ik ben blij dat degen die ik heb (Conrad Energy Monitor 3000) er als nauwkeurigste uitkomt!
De dingen die ik gemeten had, waren vrijwel gelijk aan de Energy Monitor 3000, maar dan moet ik wel erbij zeggen dat ik niet heel erg goed gelet heb op de lage stand-by-vermogens.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
( Oppervlakte / Rwaarde oppervlak ) * (temperatuur binnen - temperatuur buiten ).
Mijn dak heeft een oppervlakte van 65m2. bestaat uit 22mm spaanplaat en 2cm PIR plaat. R waarde is gegokt 1.1. Mijn dak heeft dan op dit moment een uitstraling van ( 65 / 1.1 ) * ( 17 -- 5 ) = 1300W
Nu zat ik te denken. Mijn totale gasverbruik voor verwarmen is ongeveer 1250m3 per jaar. Zou daarin een verdeling te maken zijn ( verhoudingsgewijs ) tussen de verschillende onderdelen in huis waar warmte verloren gaat?
Bijvoorbeeld 20% is vloer, 20% is dak, 40% is muren, 20% is rest?
Anoniem: 238103
het l woord is weer gevallen...Stel dat het water 10 graden afkoelt tijdens de nacht, of als we een dag niet thuis zijn. Dan kom je in het temperatuur gebied terecht waar legionella kan ontstaan.
dat betekent dat in de winter je zonneboiler ook vol legionella zit want het vat is al 3 maanden onder 60c...
toch is dat niet zo want legionella ontstaat op een andere manier.
>> stilstaan+lucht/aerosol+minimaal 48 uur tussen 20 en 55c.
hint : investeer een groot deel van je spaargeld (75%) in duurzame energie.Ik hoop echt dat ik mijn vriendin ook zover kan krijgen dat ze aan de zonnepanelen wil.
van de totale vermeden energiekosten, bijv 150 euro per maand, spaar je terug, op je rekening.
dit bedrag mag maandelijks gebruikt worden om iets van te doen of kopen,
en reken inflatie en energiekosten stijging mee, je gaat dus steeds meer sparen.
de 25% buffer blijft een buffer voor calamiteiten.
zo is hier voor 200 euro aan h&m online kleding gekocht, en heb ik weer 250wp bijgekocht.
dit zijn de maanden november december en januari samen.
lijkt een beetje op die nieuwe heineken reclame, maar zo werkt het hier nu wel.
http://www.youtube.com/watch?v=S1ZZreXEqSY
na 32 maanden niet meer aan energie (was e 235,--) te hebben besteed, is de rekensom simpel :
niets doen : 32*235=7520
wel iets doen : 32*75=2400
investering was 8440 spaargeld.
reken daar het financieel rendement maar eens van uit,
op de bank is zeker nu niet meer zo verstandig,
een buffertje houden wel.(25% spaargeld)
ik weet inmiddels ook precies wat mijn energie kost de komende 15 jaar,
het is namelijk mijn energie, met vaste duidelijke bedragen, en nog echt duurzaam donkergroen ook.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 11-01-2009 11:29 ]
Nefit hr30Anoniem: 238103 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 11:34:
[...]
is dat met een moderne hr ketel ?
ik sta met zon-cv op 87m3 nu voor heel januari....(11 dagen)
woonoppervlak 125m2
bouwjaar 1974
hoekwoning met noordmuur
woonoppervlak 165m2 (waar gestookt wordt)
bouwjaar 1957+2007 (aanbouw)
vrijstaand
Gelegen in de koudste hoek van Nederland deze winter ( deze week nachten van -18)
Het volgende stookseizoen wordt anders

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 11-01-2009 11:52 ]
Hoe vorstbestendig worden de PVpanelen en de zonneboilers eigenlijk geïnstalleerd en hoeveel kun je er zelf aan tweaken ? Ik kan me voorstellen dat ook het gebruikte warmtetransportmiddel (Glycol meen ik) een max bereik heeft qua temp. en dat de materialen in de PV-cellen ook kunnen beschadigen bij te lage temperaturen, of dat het glas mogelijk stuk gaat zodra de zon bij dergelijke temperaturen gaat schijnen, maar niet gelijk op het hele paneel.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Ik ben blij dat de temperatuur weer gaat klimmen. Dan hoeft de CV-ketel niet zo hard te werken om duur Nederlands/Russisch aardgas te verstoken...
-33 was geloof ik op 1600m hoogte in Bayern.TD-er schreef op zondag 11 januari 2009 @ 12:07:
Ik vraag mij nu af, nu ik de afgelopen week inderdaad met enige regelmaat hier in NL temperaturen van -20 en kouder voorbij heb zien komen en in delen van Duitsland -33.
Hoe vorstbestendig worden de PVpanelen en de zonneboilers eigenlijk geïnstalleerd en hoeveel kun je er zelf aan tweaken ? Ik kan me voorstellen dat ook het gebruikte warmtetransportmiddel (Glycol meen ik) een max bereik heeft qua temp. en dat de materialen in de PV-cellen ook kunnen beschadigen bij te lage temperaturen, of dat het glas mogelijk stuk gaat zodra de zon bij dergelijke temperaturen gaat schijnen, maar niet gelijk op het hele paneel.
Normaal voor glycol ed wordt er toch van -26 uitgegaan?
Ook voor de auto's, benzine en olie.
In Duitsland veranderen ze in de winter de benzine en diesel van samenstelling anders heb je kans dat je auto niet meer kan starten.
Trouwens in NL passen ze ook de samenstelling van de diesel aan, omdat het anders inderdaad gaat vlokken bij koud weer. Dat hoor je af en toe op de radio als er weer mensen zijn die de auto lange tijd hebben laten staan en dan ineens de auto willen gebruiken bij plotselinge kou.
Het was bij de Beierse Funtensee welke op 1600m ligtTD-er schreef op zondag 11 januari 2009 @ 12:26:
Nee die -33 was in München, volgens mij (hoorde ik op de radio). Geen idee eigenlijk hoe hoog München ligt, zo heel erg goed ben ik niet (meer) thuis in de topografie van Duitsland.
zie:
http://www.volkskrant.nl/buitenland/article205223.ece
Slecht nieuws voor zonaanbidders?
http://www.kennislink.nl/web/show?id=274084
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 11-01-2009 12:38 ]
Volgens de specs van een willekeurig Sharp-paneel moet het paneel goed werken bij temperaturen tot -40 C. Van zonneboilers heb ik werkelijk geen idee, ik begrijp dat sommige systemen bij vorst de collector leeg laten lopen om bevriezing te voorkomen?TD-er schreef op zondag 11 januari 2009 @ 12:07:
Hoe vorstbestendig worden de PVpanelen en de zonneboilers eigenlijk geïnstalleerd en hoeveel kun je er zelf aan tweaken ?
http://www.krude.de/solar/
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 11-01-2009 13:18 ]
Ik lees op je website dat je vloerverwarming (=ltv) hebt. Dan begrijp ik sowieso niet dat je daarvoor geen Zonneboilercombi hebt genomen.zonneschijn schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 20:44:
Dat is misschien geen slecht idee. Ik heb toevallig donderdag met de onderhoudsmonteur gesproken, maar die had niet meteen een oplossing paraat. Ik vraag me wel af hoeveel comfort ik inlever in de winter als ik het buffer vat zou verwijderen. Nu kan ik douchen terwijl mijn vrouw het bad laat vol lopen. Ik denk dat dat dan niet meer gaat lukken.
dán haal je pas een goede besparing op je gasverbruik.
[...]
[ Voor 69% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 11-01-2009 13:29 ]
ja, mijne bijvoorbeeld, watergevulde terugloop.ik begrijp dat sommige systemen bij vorst de collector leeg laten lopen om bevriezing te voorkomen?
ik heb geheel onnozel en niet met voorbedachte rade mijn drukloze terugloop systeem met glycol 1 op 3 gevuld, begin december, ik had dat ook gepost geloof ik.
navraag bij atag of de delta t dan aan mag onder de 2c gaf het antwoord ja.
het is ook veiliger tav waterresten in de collector van een terugloop systeem.(gesloten)
bij vorst.
deze onnozele actie heeft toch een mooi resultaat opgeleverd ! (kosten 5,95 euro)
maar het idee was eerder dat dit inmiddels schreeuwend dure apparaat niet kapot mag gaan,
en de collector al helemaal niet.
ik heb gewoon niet zure, ph neutrale geconcentreerde texaco ethyleen glycol gebruikt,
voor oldtimers, want dit tast niets aan. (koper/rubber/alu)
de mix bied bescherming tot -35c.
ik lijk slim, maar dit is gewoon mazzel, met 4 weken volle record zon bij lage temperaturen,
de collector loopt keurig door met buitentemp -10c.
de besparing op gas is inmiddels opgelopen tot 202m3 tov jan-dec vorig jaar,
en in vergelijking tot de oude vr ketel 481m3.
disclaimer : ga niet zomaar lopen klooien met glycol, het is giftig op de huid en dodelijk bij inname.
[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 11-01-2009 14:09 ]
op de matterhorn hangen ze ook aan het bergstation.
wel even opletten bij de dimensionering dat voltages enorm oplopen onder 0,
en de omvormer moet dit wel kunnen, vooral openklem word dan belangrijk,
belast is het voltage lager, maar onbelast word link.
als je de stekker van je omvormer eruit trekt bij -10c, komt die openklemspanning op je omvormer,
en die kan dan stukgaan.
ik gebruik vaak genau.xls (sma) om bij doe-het-zelf goed te dimensioneren.
zo is bij -15c en zon in mijn sunny boy de openklem spanning 248volt,(gemeten)
en bij 250 volt heb ik een probleem.
dit word bij -18c bereikt, de panelen liggen oost(s`ochtend koud), en ik heb er toch niet ver vanaf gezeten.
resume : bij volle zon, en -19c en stroomuitval kan de sunny boy stukgaan.
veel mensen hebben geen idee of hun omvormer goed is gedimensioneert bij welke temperatuur,
zomers zijn de panelen tot 70c, nu zijn ze -4....
een verschil op bijvoorbeeld een shell rsm95 van maar liefst 20volt.(per paneel)
voorbeeld : http://van.wijk.net/pvt/sb-rsm95.pdf
mijn shell set heeft dus een verschil van 100volt (5x20volt) tussen zomer en winter,
en die wil je toch in je mpp tracker houden.
de soladin 600 heeft een DC bereik van 45 tot 155 volt,
je ziet dan ook meteen het probleem, het is een omvormer voor maximaal 3 paneeltjes.
de steca 500 heeft een veel groter bereik (75 tot 230 volt) maar heeft weer andere issues....
dit maakt pv moeilijker, en deze kennis is in nederland nauwelijks nog voor handen,
zeker voor consumenten niet.
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 11-01-2009 14:28 ]
http://www.dominicanen.nl/docs/200810281313325001.pdf
Ik krijg de indruk dat installateurs ook maar wat roepen. Een ZB icm met een CV met boilervat adviseren is in mijn ogen echt dom, zie het voorbeeld van Zonneschijn, maar ik zie dit bij meerdere mensen op dit forum
Nou heb ik dat dus wel uitgesloten, maar welke installateur kan ik nou voor verder advies benaderen?
Bijvoorbeeld de grootte van de boiler en de collectorcapaciteit, De 2 waar ik heb offerte heb opgevraagd hebben wel afgedaan in mijn ogen.
Daarbij vragen ze ongeveer 1400 eur voor de installatie van een ZB en een CV-ketel. Zo'n 28! manuren dus.
En dan rekenen ze al bijna dubbele prijzen voor de ketel.
Eric PVT welke installateur werk jij mee samen? Snapt die er wat van?
[ Voor 4% gewijzigd door Taan op 11-01-2009 15:03 ]
en als je iemand vind die het snapt, pv+warmte, dan nog is elke situatie anders.
ik heb veelgeleerd van nagel installatie, atag, itho, besseling en esdec voor de pv.
de rest doe ik zelf, trial on error, en dat gaat inmiddels aardig goed.
nagel ken je zelf ook nog wel van vroeger, die heeft nu het installatiebedrijf van zijn vader,
maar met een jong slim groen koppie, en officieel dealer.
hij is samen met besseling denk ik de enige die warmte en stroom advies-opwek en besparing-isolatie begrijpt. ik begin het pas ook net te snappen....en ben al 2 jaar bezig.
ik kan geen advies geven, ik kan alleen zeggen dat extern advies in nederland je altijd negatief beinvloed of op het verkeerde been zet, zo is het nu eenmaal, de adviezen zijn vaak op winst voor die ondernemingen gericht, en niet op consumenten voordeel, of duurzaamheid.
wat betaal je nu per maand ? als uitgangspunt ?
boven de 200 netto valt er al veel te scoren.(dat is 2000kwh / 2000m3)
Dat schreeuwt eigenlijk om een Wiki met informatie. De een kan dan zijn/haar kennis spuien en een ander kan het vorm en structuur helpen te geven, puur omdat hij/zij in de schoenen staat van die informatie opnemen.Anoniem: 238103 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 15:31:
je kan het niemand vragen want niemand weet het precies.
[...]
ik begin het pas ook net te snappen....en ben al 2 jaar bezig.
[...]
tweaken is eigenlijk goed uitrekenen, proberen, en optimaal afstellen.
het laten doordraaien van een terugloop boiler is gewoon tweaken...
het maximale uit je omvormer mpp halen is tweaken....
inmiddels is ook je verbruik halveren ineens stoer.
eigenlijk is 10 watt meer uit je pv halen veel leuker dan je nvidia cpuclock 50mhz hoger,
want zeg nou zelf, wat worden we nu wijzer van een aero interface waar je van te voren niet van wist dat je het nodig had ? (en er 349 euro voor moest betalen)
helaas print word 200x op vista niet veel sneller dan op windows 2000.....
toch hadden we het allemaal heel erg nodig schijnt....
meer, meer en weer anders is daar zeer gewenst, maar niet in de meterkast...dat is wollen sokken.
een wiki, tsja, dan het liefst zonder naam,
sommige reacties vragen daarom, ik krijg soms mail dat ik lieg op mijn site....(van bedrijven notabene)
ik heb al een paar keer op het punt gestaan om hem uit de lucht te halen....
men is blijkbaar erg bang voor het grid parity moment en peak-oil.
[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 11-01-2009 16:13 ]
OK, nog even verder ingelezen, en wat ik er nu van begrijp is dit:ericplan schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 20:19:
Geen ervaring mee, maar ik weet wel dat je boiler dan groter moet zijn, zo richting 300 liter en een 2e warmtewisselaar moet hebben. Kleine boilers hebben maar plek voor één warmtewisselaar en zijn daarom vrijwel altijd alleen voor warm drinkwater.
Het water in de zonneboiler wordt opgewarmd via de onderste spiraal. Het water in de boiler wordt, voor tapwater, gewoon naar de koudwateringang van de combiketel gestuurd (al dan niet met mengkraan, afhankelijk van wat de ketel aankan).
Voor CV is een extra spiraal nodig, die bovenin het boilervat zit. Waar ik niet uit ben is hoe de water-/warmtestroom dan loopt. Weet iemand of hiervan een duidelijke beschrijving beschikbaar is?
yep, zo : http://van.wijk.net/pvt/combisolar.jpgWeet iemand of hiervan een duidelijke beschrijving beschikbaar is?
de cv hoeft niet per se op die wisselaar,
het kan ook een speksteen kachel leiding zijn om warm water te maken,
of een warmtepomp, extra collector, het is meer een transport wisselaar.
ik heb de cv erop, standaard.
bevalt nu best goed, maar dan moet de zon wel blijven schijnen.
Dat is eigenlijk best wel triest.Anoniem: 238103 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 15:48:
[....]
een wiki, tsja, dan het liefst zonder naam,
sommige reacties vragen daarom, ik krijg soms mail dat ik lieg op mijn site....(van bedrijven notabene)
Wat is je site eigenlijk (staat niet in je profiel, of ik moet er echt overheen kijken)?
Dat roept toch nog wat vragen op. Op deze tekening lopen zowel de aanvoer- als de retourleiding van de CV via de ketel naar het boilervat. Dat betekent dat op de ketel 4 aansluitingen moeten zijn (2 richting CV, 2 richting boilervat). Op de Combifort zie ik er maar 2 - of heb ik hier nog een ombouwset voor nodig die dat mogelijk maakt?
en ik ben daar al heel lang mee bezig.
de set komt natuurlijk met een standaardinstelling, en die is al best redelijk.
het schema is een atag qsolar, en enkel als referentie.
http://van.wijk.net/pvtWat is je site eigenlijk (staat niet in je profiel, of ik moet er echt overheen kijken)?
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 11-01-2009 17:40 ]
Hmm ik snap niet hoe mensen/bedrijven zouden kunnen concluderen dat foto's en grafieken met meetwaarden leugens kunnen zijn.
Dat maakt het eigenlijk allemaal nog triester.
Hoezo liegen? Dat zou betekenen dat je jezelf ook aan het voorliegen bent en dat lijkt mij ontzettend onwaarschijnlijkAnoniem: 238103 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 15:48:

Anoniem: 204528
Wat voor informatie heb je nodig?Anoniem: 204528 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 19:14:
o.O @ dit topic, ik heb over 2 weken een inloopavond op mijn stageschool over duurzaamheidHeb dus nog 2 weken om iets met mijn leerlingen voor te bereiden, maar leerlingen kwamen maar weinig aanvraagmateriaal (posters bijv.) tegen op internet
Mja, ze hebben al redelijk wat informatie kunnen vinden op het internet. Het is alleen jammer dat je weinig tegenkomt om dingen aan te vragen.
Een aantal leerlingen maakt informatiebladen, andere leerlingen een powerpoint over duurzaamheid en een ander groepje maakt een papieren stad waar de huizen zonnecollectoren hebben, waar in het water windmolens staan en waar ook iets van een stuwmeertje moet worden gemaakt
Vader van een leerling werkt bij een bedrijf die met zonnecollectoren werkt, hopelijk dat hij wat leuks mee kan nemen om te showen. Verder zijn er weinig eenvoudige en goedkope gratis materialen om een leuk en interessant proefje mee te maken. Duurzame energie is niet zo makkelijk
die heeft informatie veel info en demo`s van molentjes en zonnecellen,
vast ook voor onderwijs.
Omdat de ketel pas een jaar of 7 oud was. Met de kennis en ervaring die ik nu heb zou ik misschien een andere beslissing hebben genomen.Taan schreef op zondag 11 januari 2009 @ 13:24:
[...]
Ik lees op je website dat je vloerverwarming (=ltv) hebt. Dan begrijp ik sowieso niet dat je daarvoor geen Zonneboilercombi hebt genomen.
dán haal je pas een goede besparing op je gasverbruik.
Heb je hiervoor een online winkel of gewone leverancier? Ik kan namelijk nergens prijzen vinden van solesta.deejeebv schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 13:46:
[...]
Ik heb trouwens vandaag een Solesta besteld.
Ik zit nog te twijfelen tussen solesta, nefit of remeha. Heb al een remeha ketel hangen.
Ik heb hem besteld bij Van Walsem in Rhenen. De dealers staan vermeld op de website van Solesta. Ik heb er een paar in de regio benaderd. De prijs ligt rond de 2000 € voor een Blackline 3.0H.RippyNL schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:56:
[...]
Heb je hiervoor een online winkel of gewone leverancier? Ik kan namelijk nergens prijzen vinden van solesta.
Ik zit nog te twijfelen tussen solesta, nefit of remeha. Heb al een remeha ketel hangen.
Wat je voor ketel hebt hangen maakt, zeker bij de Solesta niets uit, omdat deze zijn eigen regeling heeft.
Als het goed is kan ik hem morgen ophalen. Kan ik komende zaterdag aan de slag.
Het voordeel van de Solesta vind ik de eenvoud van het systeem (boiler, regeling en pomp in één apparaat) en het gewicht van de onderdelen 18 kg. per collector en 16 kg. voor de opslagmodule.
Let er wel op dat het een terugloopsysteem is, dus je collector moet hoger liggen als het vat. Doordat het vat klein is (bxhxd 560x560x600) lukt dat meestal wel.
Ik heb ze besteld bij Buro Wilders. De keus was een beetje beperkt omdat veel bedrijven dit soort kleinere panelen niet leveren. En ik laat ze plaatsen omdat ze op een schuin dak komen. Op een plat dak had ik het zelf gedaan.flitspaal.nl schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 22:43:
[...]
Waar heb je ze besteld? En laat je ze installeren of ga je ze zelf op het dak leggen?
Ik heb verder gezocht en kan geen opstelling vinden waarbij een zonneboiler aan een bestaande ketel wordt gekoppeld, en waarbij de zonneboiler dan niet alleen voor het tapwater, maar ook voor de CV wordt gebruikt. (Geintegreerd is het er wel: de zonneboilercombi). De subsidie geldt ook alleen voor het tapwater-gedeelte, en de winst voor de CV lijkt beperkt te zijn, dus misschien moet ik daar maar vanaf zien.Anoniem: 238103 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 17:39:
daar word het ook moeilijk, dat zijn allemaal 3 weg kleppen, met de vraag "what if",
en ik ben daar al heel lang mee bezig.
de set komt natuurlijk met een standaardinstelling, en die is al best redelijk.
het schema is een atag qsolar, en enkel als referentie.
Dan blijft nog de vraag wat voor grootte de boiler moet hebben. Geldt in principe hoe groter hoe beter, of is er ook een nadeel aan een grote boiler, behalve het ruimtebeslag?
Het nadeel van een grote boiler is dat het langer duurt voor je de 60 °C bereikt hebt. Tot die temperatuur moet de naverwarmer in actie komen vanwege het risco op legionella. Bij een verticale boiler is dit door de gelaagdheid minder een probleem.asvogel schreef op zondag 11 januari 2009 @ 21:15:
[...]
Dan blijft nog de vraag wat voor grootte de boiler moet hebben. Geldt in principe hoe groter hoe beter, of is er ook een nadeel aan een grote boiler, behalve het ruimtebeslag?
Zal ik eens doen morgen, bedankt voor de tip!!Anoniem: 238103 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 19:26:
morgen dus even bellen naar besseling in alkmaar,
die heeft informatie veel info en demo`s van molentjes en zonnecellen,
vast ook voor onderwijs.
Thanks!zonneschijn schreef op zondag 11 januari 2009 @ 21:13:
[...]
Ik heb ze besteld bij Buro Wilders. De keus was een beetje beperkt omdat veel bedrijven dit soort kleinere panelen niet levert. En ik laat ze plaatsen omdat ze op een schuin dak komen. Op een plat dak had ik het zelf gedaan.
Ik heb uitgerekend dat deze Kyocera modules veel interessanter zijn om te plaatsen op mijn dak dan bijvoorbeeld sharp panelen.
Met Sharp panelen kan ik op 1 dakhelft ( tegen de nok, 1 laag ) 1360Wp kwijt ( 8 panelen ). Met de Kyocera 130 panelen die jij ook neemt kan ik er 12 kwijt. Dat komt neer op 1560Wp.
http://www.insnet.org/nl/...%20voor%20groene%20stroom
vergeet het nou maar gewoon, het werkt wel....
en een combi valt ook in de regeling.
en dan nog even dit :
http://www.duurzameenergi...stroom-wordt-duurder.html
en dit :
http://www.duurzameenergi...aar-duurzame-energie.html
Maar als ik de boel in huis heb, moet ik het toch (laten) aansluiten. Dan gaat het er niet alleen om of het werkt, maar ook hoe het werkt. En daar ben ik dus naar op zoek.Anoniem: 238103 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 21:49:
vergeet het nou maar gewoon, het werkt wel....
Een oplossing die ik inmiddels wel zag, was met een driewegklep in de retourleiding van de CV, met een voeler in diezelfde retourleiding en een voeler in het bovendeel van de boiler. Als de temperatuur van de retourleiding lager is dan die in de boiler, dan leidt de driewegklep het retourwater eerst door de boiler. Overigens heb ik geen ltv, dus tenzij de boiler flink heet wordt, wordt de CV dan toch vanuit de ketel gestookt...
Dit hangt overigens ook weer van je ketel af. De pomp in mijn ketel ( remeha avanta ) slaat af wanneer de retour temperatuur hoger is dan de gevraagde aanvoertemperatuur. Of dit *ECHT* het geval is weet ik niet. Iemand van Remeha vertelde mij dit.asvogel schreef op zondag 11 januari 2009 @ 22:48:
[...]
Maar als ik de boel in huis heb, moet ik het toch (laten) aansluiten. Dan gaat het er niet alleen om of het werkt, maar ook hoe het werkt. En daar ben ik dus naar op zoek.
Een oplossing die ik inmiddels wel zag, was met een driewegklep in de retourleiding van de CV, met een voeler in diezelfde retourleiding en een voeler in het bovendeel van de boiler. Als de temperatuur van de retourleiding lager is dan die in de boiler, dan leidt de driewegklep het retourwater eerst door de boiler. Overigens heb ik geen ltv, dus tenzij de boiler flink heet wordt, wordt de CV dan toch vanuit de ketel gestookt...
Ik moet dit zelf nog eens eigenwijs testen
Ik zou de oude mixkraan gewoon laten zitten en een extra mixkraan kopen, ze kosten niet echt veel en het scheelt een hoop werk. Als je handig bent doe je het zelf.zonneschijn schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 20:53:
[...]
Ik zou dit kraantje kunnen laten verplaatsen, maar dan moet ik wel eerst uitzoeken of de Nefit HR ketel water van 95 graden aan kan zonder rare problemen.
A'dam PVOutput
1250m3 is nu voor mij mijn stookgemiddelde per jaar. Zou 1/5 deel hiervan ( 250m3 ) afkomstig zijn van mijn glas in huis? Ik probeer de besparing te berekenen wanneer ik mijn glas achter vervang voor HR++ glas.
Ik kan volgens mijn berekening bijna 50% besparen door het vervangen van 3 ramen in mijn woonkamer / keuken. Dit is mijn achterpui ( totaal oppervlak 5,5m2 dubbelglas ) en het raam in de deur tussen de bijkeuken en de schuur ( enkelglas! ). De schuur is onverwarmd.
Ik heb het glas naar de gang ook berekend. Hier is het temperatuurverschil veel kleiner dan tussen de bijkeuken en de schuur en hier valt het verschil dus ook veel kleiner uit.
In deze berekening hou ik geen rekening met het metalen ventilatierooster wat ik nu heb ( koudebrug ). Deze zou nog vervangen kunnen worden voor een plastic exemplaar die veel minder warmte geleid.
Overigens. Hoe idioot zou het zijn om tegen een glaszetter te zeggen dat je HR++ glas wilt in je binnendeuren
http://www.zerauto.nl/blo...mitsubishi-i-miev#more393
Op de fiets vervuil je niets!
Beats me, maar lijkt me veel, tenzij je veel enkelglas hebtflitspaal.nl schreef op maandag 12 januari 2009 @ 08:47:
Vraag aan iedereen.
1250m3 is nu voor mij mijn stookgemiddelde per jaar. Zou 1/5 deel hiervan ( 250m3 ) afkomstig zijn van mijn glas in huis? Ik probeer de besparing te berekenen wanneer ik mijn glas achter vervang voor HR++ glas.
Van enkel naar HR++ glas zou je zo'n 30m3 gas/m2 glas moeten halen. Van dubbel naar HR++ slechts 10m3/m2. Die achterpui zou dan maar 55m3 gas schelen op jaarbasis als je die vervangt, tenzij het heel oud en slechte kwaliteit (heel kleine spouw) dubbelglas is, dan kan het verschil een stuk(je) groter zijn.Ik kan volgens mijn berekening bijna 50% besparen door het vervangen van 3 ramen in mijn woonkamer / keuken. Dit is mijn achterpui ( totaal oppervlak 5,5m2 dubbelglas ) en het raam in de deur tussen de bijkeuken en de schuur ( enkelglas! ). De schuur is onverwarmd.
Dus hoe reken jij nu? Ik kom lang niet aan de 50% van 250m3 uit op deze manier...
De klant is koning? En mogelijk door het gewicht van het glas meteen maar een nieuwe binnendeur???Overigens. Hoe idioot zou het zijn om tegen een glaszetter te zeggen dat je HR++ glas wilt in je binnendeuren
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
koude kant op retour radiatoren
warme kant op de zonneboiler
uitgang van de kraan op de cv ketel in
tempratuur van de termostaat kraan stel je in op max
als de tempratuur vanuit de radiatoren warmer is dan de ingestelde temp zou de kraan geen water uit de boiler halen
als de tempratuur vanuit de radiatoren kouder is dan de ingestelde temp zou de kraan vanuit de boiler bijmengen
weet niet zeker of dit werkt, maar volgens mij heeft het een goede kans van slagen

Daarnaast bedenk ik me nog een dingetje: Stel 'A' is het boilerverwarmde retourwater, 'B' is de 'directe' retourleiding. Als A kouder is dan B, dan gaat B voluit stromen. Stroming in A is nul. Nu warmt de boiler op en verwarmt het water in leiding A, echter voordat deze warmte de mixkraan bereikt kan wel even duren, want er is geen stroming. Hoeveel vertraging levert dat op? En hoeveel rendements verlies zou dat praktisch zijn?
Ik heb de R waardes opgezocht voor de verschillende types glas, daarna met de formule oppervlakte / Rwaarde * deltaT = Wattage. Bepaald hoeveel W uitstraling ik heb op de verschillende oppervlaktes van ramen.Mars Warrior schreef op maandag 12 januari 2009 @ 09:39:
[...]
Beats me, maar lijkt me veel, tenzij je veel enkelglas hebt![]()
[...]
Van enkel naar HR++ glas zou je zo'n 30m3 gas/m2 glas moeten halen. Van dubbel naar HR++ slechts 10m3/m2. Die achterpui zou dan maar 55m3 gas schelen op jaarbasis als je die vervangt, tenzij het heel oud en slechte kwaliteit (heel kleine spouw) dubbelglas is, dan kan het verschil een stuk(je) groter zijn.
Dus hoe reken jij nu? Ik kom lang niet aan de 50% van 250m3 uit op deze manier...
[...]
De klant is koning? En mogelijk door het gewicht van het glas meteen maar een nieuwe binnendeur???
Uitgaande van een delta T van 16,4 graden ( 3 graden is gemiddelde wintertemp en ik stook op 19,4 graden ).
Achter links : 132W uitstraling ( oud, dunne spouw, dubbel glas ).
Achter rechts : 118W uitstraling ( oud, dunne spouw, dubbel glas ).
bijkeuken/schuurdeur : 80W uitstraling ( enkelglas )
Totale uitstraling aan glasoppervlak in mijn woonkamer : 451W
Als ik deze 3 ramen vervang voor HR++ glas dan kom ik op :
Achter links : 57W
Achter rechts : 50W
Schuurdeur : 17W
Totale uitstraling aan glasoppervlak bij volledig HR++ : 244W Besparing zou 46% zijn. Uitgaande van 250m3 gas is dat 114m3 gas.
Dat is dus als 250m3 gasverbruik op het glasoppervlak realistisch is.
Edit:
Ik heb eenzelfde som gemaakt voor mijn vloer die ik extra wil isoleren. Het is een dikke betonnen vloer met 4cm piepschuim ( Rwaarde gegokt op 2 ). Mijn vloer is daarmee al behoorlijk geisoleerd naar nu blijkt
Huidige uitstraling naar de kruipruimte : 349W
Met de beoogde 12cm extra piepschuim 139W
En mijn dak :
Huidige situatie : 560W
Met extra isolatie : 187W
[ Voor 10% gewijzigd door mkleinman op 12-01-2009 11:45 ]
Dus je meeste winst is te halen in je dak.flitspaal.nl schreef op maandag 12 januari 2009 @ 11:18:
[...]
En mijn dak :
Huidige situatie : 560W
Met extra isolatie : 187W
Maar ja investering naar opbrengst is een ander verhaal waarschijnlijk
Dat is denk ik nog niet eens de duurste investering. zeker niet als ik het zelf ga doen.Anoniem: 281733 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 11:59:
[...]
Dus je meeste winst is te halen in je dak.
Maar ja investering naar opbrengst is een ander verhaal waarschijnlijk
Schatting:
HR++ glas inclusief plaatsing : 850 euro ( laten doen )
Kruipruimte isoleren : 350 euro ( zelf doen )
Dak isoleren : 700 a 800 euro ( zelf doen )
Waar je geen rekening mee houdt zijn de 'lekkages' van isolatie in je huis (welke in ieder huis zijn)
Die moeten als eerste aangepakt worden.
Maar ja het moet ook niet te dicht worden.
Klopt. Een aantal lekkages heb ik al aangepakt. Onder andereAnoniem: 281733 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 13:16:
@Flitspaal
Waar je geen rekening mee houdt zijn de 'lekkages' van isolatie in je huis (welke in ieder huis zijn)
Die moeten als eerste aangepakt worden.
Maar ja het moet ook niet te dicht worden.
- Gat van kruipruimte naar meterkast dichtgemaakt
- Alle kozijnen voorzien van tochtstrips
- Brievenbus dichtgemaakt en buiten zo'n groen geval neergezet in de voortuin.
Wat ik me nog kan bedenken :
- Kruipruimte toegang ( luik ) is nog niet geisoleerd
- Metalen ventilatieroosters ( koudebrug )
- "Dranger" op de deur naar de gang zodat die deur niet open kan blijven staan.
Iemand nog suggesties / aanvullingen wat nog meer kan gebeuren?
De terugslagklep in de afzuigkap heb ik gisteren gemonteerd.
Dat scheelt een sloot!!
Ik heb zojuist de knoop doorgehakt.
Ik heb nog 3 collectoren extra besteld bij Sunsystems, totaal komt nu op 6 dus.
De subsidieaanvraag wordt opnieuw ingediend.
Heb ook met Senternovem gebeld.
[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 12-01-2009 14:11 ]
Johan zegt 2 x 2 mz704w40 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 14:28:
Kan iemand mij vertellen hoe breed de solar collector van SunSystems is? (24 buizen)
Uit mijn hoofd om en nabij de 2 meter. Volgens mij zijn de collectoren ( 24 buizen ) nagenoeg 2x2m.z704w40 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 14:28:
Kan iemand mij vertellen hoe breed de solar collector van SunSystems is? (24 buizen)
Er zijn nog veel meer vergelijkbare aanbiedingen te vinden op ebay van andere verkopers. Gewoon wereldwijd zoeken op "solar cells". Als je het nog extremer wil kun je zelfs bieden op beschadigde cellen, maar dat lijkt me zonde van je tijd gezijn de prijs van werkende cellen.W3ird_N3rd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 02:29:
Ziet er leuk uit maar ik ben nogal huiverig voor deze aanbieding. Al sinds 2007 geen feedback ontvangen en zo te zien al helemaal geen feedback van iemand die die cellen eerder heeft gekocht.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Is zinloos IMHO, want een duco mixkraan kan volgens mij max op 65 graden ingesteld worden, niet op 95 graden of zo. 1x mixen, ná de ketel. Dat is de beste oplossing. Probeer onnodige appendages te vermijden. Dat maakt de installatie overzichtelijker.ericplan schreef op maandag 12 januari 2009 @ 08:11:
[...]
Ik zou de oude mixkraan gewoon laten zitten en een extra mixkraan kopen, ze kosten niet echt veel en het scheelt een hoop werk. Als je handig bent doe je het zelf.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Daarvoor is echter wel een vastrecht tarief per dag gekomen, maar liefst 70 cent! Is dat niet wat hoog? Da's 20 euro per maand.

Edit...misschien was dat al zo, dat vastrecht? Tis iig een behoorlijk bedrag, 240 euro per jaar!
[ Voor 23% gewijzigd door QuestionMarc op 12-01-2009 16:15 ]
Op de fiets vervuil je niets!
Ze noemen het 'capaciteitstarief'. Ik ben benieuwd of 2009 voor mij het eerste jaar gaat worden waarin de vaste kosten hoger zijn dan de variabele kosten van electriciteit. Voor gas is dat denk ik al het geval (dit vanwege blokverwarming).QuestionMarc schreef op maandag 12 januari 2009 @ 15:57:
Edit...misschien was dat al zo, dat vastrecht? Tis iig een behoorlijk bedrag, 240 euro per jaar!
[ Voor 29% gewijzigd door Wilke op 12-01-2009 16:21 ]
Wat overzichtelijkheid moet ik je gelijk geven, hoe strakker hoe beter. Maar het zou een type kunnen zijn dat heter ingesteld kan worden , wel tot 95° en het was ook niet zeker welke temperatuur de ketel aan zou kunnen.Mistraller schreef op maandag 12 januari 2009 @ 14:51:
[...]
Is zinloos IMHO, want een duco mixkraan kan volgens mij max op 65 graden ingesteld worden, niet op 95 graden of zo. 1x mixen, ná de ketel. Dat is de beste oplossing. Probeer onnodige appendages te vermijden. Dat maakt de installatie overzichtelijker.
A'dam PVOutput
... en toen ik dat bericht las.....QuestionMarc schreef op maandag 12 januari 2009 @ 16:21:
En nog nieuws van het front:
http://www.nrc.nl/economi...jf_RWE_doet_bod_op_Essent
kreeg GreenChoice een signaal van mij voor een informatiepakket
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Dit is de tekst uit de welstandsnota:
4.2.10 Zonnecollectoren en zonnepanelen
a bij plaatsing aan rijks-, of gemeentelijke monumenten of in het
beschermd stadsgezicht mogen geen architectuur-historische
of anderszins monumentale waarden worden aangetast;
b de zonnecollector wordt geplaatst aan de achterzijde in het
vlak van het dak;
c meerdere zonnecollectoren worden op een horizontale lijn
gerangschikt;
d de gezamenlijke breedte van de zonnecollectoren bedraagt
niet meer dan 1/3 van de beschikbare dakvlakbreedte.
Dit is de tekst van de weigering:
Bezwaar. De historische binnenstad is aangewezen als beschermd stadsgezicht. Hier
worden hoge eisen gesteld aan behoud van de kwaliteit van de bebouwing en de
gebouwde omgeving. Het bouwblok is van na 1940 en niet gewaardeerd volgens de
ordekaart.
De aanvraag betreft het plaatsen van zonnepanelen op het platte dak.
Als beleidskader geldt hier de Welstandsnota van het stadsdeel Amsterdam Centrum
waarin onder art. 4.2.10 (Zonnecollectoren en zonnepanelen) wordt gesteld dat bij
plaatsing in het beschermd stadsgezicht geen architectuurhistorische waarden mogen
worden aangetast. De zonnecollector dient geplaatst te worden aan de achterzijde in het
vlak van het dak. Meerdere zonnecollectoren worden op een horizontale lijn
gerangschikt. De gezamenlijke breedte van de zonnecollectoren bedraagt niet meer dan
1/3 van de beschikbare dakvlakbreedte.
De commissie constateert dat het plan niet voldoet aan bovengenoemd beleid. De
zonnepanelen worden niet op de achterste helft van het dak geplaatst. Bovendien leidt
de voorgestelde, schuine plaatsing en de vrij forse hoogte en de hiervoor benodigde
constructie, tot een rommelig beeld.
De commissie adviseert de zonnepanelen op het achterste deel van het dakvlak te
plaatsen, allen op één lijn zodat er een eenduidige strook op het dak wordt aangebracht.
Tevens dienen de panelen nagenoeg vlak in het dakvlak aangebracht te worden.
Mijn stelling is dat het aangehaalde artikel bedoeld is voor schuine daken en niet voor platte daken en ook in de bijlagen (de VROM-nota over vergunningvrij bouwen) dat onderscheid wel gemaakt wordt.
Mijn argumenten hiervoor:
- Op een plat dak staan de collectoren altijd in een horizontale lijn.
- Zonnecollectoren worden op een plat dak nooit in het dakvlak geplaatst.
- Dat de totale breedte van de zonnecollector niet breder mag zijn dan 1/3 van de dakvlakbreedte is bij platte daken volstrekt irrelevant.
A'dam PVOutput
heel goed, vergeet die poepverhalen gewoon van overschot in de zomer, who cares,ik heb nog 3 collectoren extra besteld bij Sunsystems, totaal komt nu op 6 dus.
zomers autonoom warm water, dat lukt nog wel met een natte krant,
nee, swinters kun je scoren....
pv precies omgekeerd, en daar zit de crux.
leuk dat je het post, ik was net een offerte voor een 2e 5m2 collector aan het opvragen, ik heb de afgelopen 2 weken een hoop bijgeleerd, oa van dhr putin, die is meteorologisch-geologisch-politiek briljant, hij had geen beter moment kunnen kiezen, maar ik ook !
Nee, de bedoeling van het verplaatsen van het mixkraantje is om zo heet mogelijk water in het interne boilertje van de ketel te krijgen zodat deze niet zo vaak hoeft bij te verwarmen.ericplan schreef op maandag 12 januari 2009 @ 08:11:
[...]
Ik zou de oude mixkraan gewoon laten zitten en een extra mixkraan kopen, ze kosten niet echt veel en het scheelt een hoop werk. Als je handig bent doe je het zelf.
En ik ben niet handig met loodgieterswerk, dus misschien moet ik eens een 'mannetje' zoeken.
Dank, QM, meteen eigen dossier ook effe nagevlooid. En wat komt er nu om de hoek kijken?QuestionMarc schreef op maandag 12 januari 2009 @ 15:57:
Zojuist zag ik dat Greenchoice zijn dossiers heeft aangepast. De transport is geschrapt:
[afbeelding]
Daarvoor is echter wel een vastrecht tarief per dag gekomen, maar liefst 70 cent! Is dat niet wat hoog? Da's 20 euro per maand.

Elektra rechter kolom, boven variabele kosten, daaronder vastrecht. NB: enkel tarief contract!
Var. kosten stroom, screendump rechtsboven.
Bij mij ook: variabele transportkosten verdwenen. Althans, knullig op nul gezet (feit: ze "bestaan niet meer" per 1-1-2009, dus weg d'r mee, alsnog). Maar alla, OK. Nagerekend, wist ik al: klopt. Ik denk dat die transport post variabel d'r nog staat omdat ze nog steeds jaarafrekeningen moeten gaan opmaken die voor een fors deel nog in 2008 gaan vallen, en daarvoor moet beslist nog wel die variabele post op de nota doorgerekend gaan worden. Let daar s.v.p. op als je een jaarnota 2008-2009 gaat krijgen: voor 1 jan. 2009 betaal je die var. transportkosten maar geen cap. tarief, vanaf 1 jan. 2009 betaal je geen var. transportkosten meer, maar wel dat cap. tarief. Je zult voor jezelf zeer goed moeten controleren of alles wel goed is doorgerekend...
Vastrecht levering, screendump rechtsonder. Voor transportkosten Liander kom ik net effe iets anders uit vanaf 3e cijfer achter komma, is mogelijk goed, maar als op jaarnota (pas in najaar bij mij, hoop ik) teveel afwijking komt, ga ik daar wel even vraagje over stellen. Verder ziet dat er ook OK uit (geen structurele fouten). NB: vastrecht levering is gebaseerd op het al jaren door NUON Energie e.v.a. gehanteerde 1,99 incl. BTW/maand = 23,88 incl. BTW/jaar = 0,0654 incl. BTW/dag (jaar met 365 dagen) = 0,0550 ex BTW/dag.
Nu het - blijvende - probleem: gas. Linkerkolom, boven variabele kosten, eronder vastrecht.
Eerst var. kosten, screendump linksboven.
Klopt geen bal van! Hier transportkosten variabel nog doodleuk aangehouden (is vervallen per 1-1-2009, alle transportkosten ook in vorm van al langer bestaande capaciteit gegoten, zie vastrecht gas), energiebelasting tarief van VORIG jaar (0,1554/m3, moet zijn, Min.Fin.: 0,1580/m3), en leveringsprijs klopt ook al nix van. Zou bij mij 0,4366 ex BTW moeten zijn (dat is inclusief de kwart eurocent/kuub korting die GC op de standaard leveringsprijs bij de "regioleverancier", bij mij NUON Energie, geeft). Etcetera. Leuk dat het goedkoper lijkt, maar het ziet er naar uit dat ze gas nog helemaal niet aan de nieuwe realiteit hebben aangepast...
Vastrechten, screendump linksonder.
Vastrecht transport gas. Ik kom met alle Liander posten (incl. het nu 100 procent geldende capaciteitstarief, vergeet niet dat transportkosten gas al een tijd bijna grotendeels op capaciteit werden verrekend, dus verschil is gering in de nieuwe situatie) op 0,2592/dag, GC geeft te sterk afwijkende 0,2495/dag.
Vastrecht levering gas zou gebaseerd moeten zijn op de sinds 1-1-2008 door NUON Energie (in mijn geval) gehanteerde 2,49 incl. BTW/maand = 29,88 incl. BTW/jaar = 0,0819 incl. BTW/dag (jaar met 365 dagen) = 0,0688 ex BTW/dag. Bijna goed, maar alla.
Conclusie: elektra is waarschijnlijk vrijwel goed/gecorrigeerd i.v.m. capaciteitstarief. Gas echter is nog steeds fout gerekend en de energiebelasting van vorig jaar staat daar vermeld. Ergo: nog niet aangepast aan situatie per 1-1-2009... Wie gaat er een mail sturen (heb het nog steeds te druk)?
Thanx!
PS: op TROS Radar alarmerend bericht van mensen bij Essent Energie die ergens in het einde van het jaar een meterstand opname hebben (niet 31 december, maar soms veel eerder), en die door Essent "doorgeschat worden" qua eind meterstand tot en met 31 december. Ranzige toestanden, als je het mij vraagt, en waarschijnlijk met leuke monopolisten accoordjes te maken hebbend, zittend bij EDSN (vroeger B'con geheten). Bezopen, heeft mogelijk met komst capaciteitstarief te maken, maar ik vind dit uitermate schimmige handel. Zie dit draadje... Wat zou Smit-Kroes van dit soort dealtjes en onderons-afspraakjes tussen monopoloïde netbeheer jongens vinden?
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Configuratie wordt als volgt:

Zowel de pomp als het extra opslagvat komen van marktplaats.
Hoog?QuestionMarc schreef op maandag 12 januari 2009 @ 15:57:
Vastrecht stadsverwarming is 300 euro per jaar

administratief verantwoord, vooral het eigen belang dienen."doorgeschat worden" qua eind meterstand tot en met 31 december.
150km verderop :
http://www.nuzakelijk.nl/...engeland-naar-nul-procent
AMSTERDAM - Banken in Engeland hebben hun rente verlaagd tot soms wel nul procent.
Experts waarschuwen dat spaarders in de toekomst wellicht moeten gaan betalen om een spaarrekening bij een bank te hebben.
lekkere roi dan, die mij dan maar een paneeltje, zei de gek op wollen sokken,
op de bank of op het dak.......
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 12-01-2009 19:34 ]
geen condens meer, geen afvoergootjes meer,
nauwelijks koudedoorslag,
enorm besparend, meer dan in de folder.
vooral erg comfortabel.
het verschil met dubbelglas zal kleiner zijn, maar toch nog steeds merkbaar.
Energiemaatschappijen krijgen minder inkomsten door zelfopwek consumenten.
Dat vinden ze nie leuk nie, gevolg vastrecht wordt verhoogd met steun van de overheid.
Weigeren slimme meter? Straks worden de kosten van de good old meteropnemer in rekening gebracht

Zoek eens op stadsverwarming in dit topic en bespeur de frustraties.Frankie02 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 20:19:
Ik zit het me zo eens af te vragen (heb btw geen zonnepanelen of andere energiebesparende dingen, maar wel erover aan het nadenken alvast...) als je volledig zelfvoorziendend bent qua elektra (zonnecellen) en je verbruikt dus 0 via je energiemaatschappij (misschien lever je meer energie dan dat je krijgt/afneemt). Moet je dan toch nog betalen bijv. vastrecht enz.??
Hoezo straks? Daar betaal je nu ook al voor, toch?Speksteenkachel schreef op maandag 12 januari 2009 @ 20:25:
Daar zit 'm nou net de kruks.
Energiemaatschappijen krijgen minder inkomsten door zelfopwek consumenten.
Dat vinden ze nie leuk nie, gevolg vastrecht wordt verhoogd met steun van de overheid.
Weigeren slimme meter? Straks worden de kosten van de good old meteropnemer in rekening gebracht
Of staat dat de komende jaren toevallig anders vernoemd op de rekening, zodat we dat vergeten zijn?
eerst abo voor bellen, en dan het bellen.
dan adsl abo, het net.nie erbij, en dan veelal data verkeer ook.
dat is 4x kassa voor 2 draadjes (blauw en rood)
gouwe bussiness, toch gaan ze soms bijna failliet van de bonussen.
/whisper mode on : het mogen hebben van een blauw en rood draadje is nog niet belast.
"het in stand houden van uw blauwe en rode draadje"
het opheffen van mijn bel functie op het draadje koste me 185 euro.
do we see the picture here ?
niets doen en doorbetalen was toch fors duurder met nutteloos isdn...
grote overeenkomsten met je energie.
duurzame energie heeft een overeenkomst met de opkomst van internet thuis,
het is nieuw en leuk, maar pas op dat je niet geklopt word.
wazige contractjes en mist zit bij beide evenveel.
nuon heeft het al zover gekregen dat je "internet up en downstream apart afgerekent moest worden"
maar daar zijn ze maar snel mee gestopt, het broeit vast nog ergens, en komt vast weer een keer terug.
[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 12-01-2009 21:04 ]
Stel bijna iedereen zit aan de slimme meter bij jou in de straat, wat denk je dat het kost aan voorrij kosten om die beste man alleen bij jou naar de meter te laten kijken
jezus wat ging mijn meter toen hard achteruit zeg, stond ie net voor de deur....
was dat effe lachen...
het enige wat ie kon zeggen was : dat mag niet.
maar het mag wel. (5000kwh achteruit zelfs in 2009, met dank aan paulus)
(ik kan er nu gelukkig om lachen)
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 12-01-2009 21:12 ]
Dit topic is gesloten.