Duurzame energie deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 72.437 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

flitspaal.nl schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 07:30:
Ik hoorde vanochtend op de radio dat Essent waarschijnlijk overgenomen gaat worden door het Duitse RWE.
En ook Nuon en Eneco schijnen aktief op zoek te zijn naar kopers. Vermoedelijk wordt Nuon overgenomen door Dong energy en Eneco door een Zweeds consortium?

Het opsplitsen van het netbeheer en de leveringstak/commercie van al die bedrijven heeft dus nu als gevolg? dat alleen het netbeheer in Nederland blijft en de rest in buitenlandse handen komt?

Moeten we daar nu echt zo blij van worden?
Nou "waarschijnlijk" is koffiedik kijken. Ik heb toegang tot een Energeia bericht over deze materie. Hierin wordt al gesproken over een "eind 2008 speculatie/obligatie" lijk in de kast van een miljard euri (zou van overname prijs van 10 miljard afgetrokken moeten worden), van der Hoeven zou kunnen dwarsliggen, al is Europese "regelgeving" hierover nog helemaal niet op orde (2010???). Dus het kan best doorgaan, en er kunnen nog de nodige kinken in de kabel komen. Vooral het "in de boeken van Essent mogen kijken" door RWE (vanwege overnameplannen) schijnt, niet geheel ondenkbaar, "strategisch gevoelig" te liggen. Zeker als die overname alsnog niet door zou gaan. Essent zit ook lekker op de Duitse markt te shoppen, dus gevoeligheden alom.

Er gaat sowieso wat gebeuren, kun je vergif op innemen. Reken niet op enig voordeel voor de NL klanten. Die zitten, als ze pech hebben, straks bij de grootste smeerlap van Duitsland, met 10.041 MW (ruim 10 GW) aan gore bruinkoolcentrales, ook nog eens 6.295 MW (ruim 6 GW) aan nukes, aandeel van 3.071 MW (ruim 3 GW) aan "hard coal" centrales, en nog wat ander grut (hernieuwbaar een schijntje, grotendeels bekende en nauwelijks uit te breiden waterkracht, aandeel 554 MW, wind stelt geen *** voor met 51 MW)... Zie deze engelstalige, zeer tale-telling link: http://rwecom.geber.de/fa...antportfolio/germany.html

Tenzij je het voordeel voor hun bruinzwarte kolenmixstroom wilt tellen als "financieel voordeel" natuurlijk.

Vergelijkbare verhalen kun je ophangen voor die andere Duitse (en Zweedse) giganten die met het kwijl uit de mond de fossiele Nederlandse markt afschuimen. Kijk ook eens op Energiebedrijven op het TROS Radar forum en wat daar over E.On en RWE al voor berichten (bekende telefoonpiraterij en ranzige wervingsacties) staat, dus dan weet je hoe erg het gaat worden.

Voorbeelden: deze en deze. Er staat meer dan genoeg (grotendeels NL piraten, ook Oxxio, onderdeel van Britse Centrica die nucleair cadeau'tje gaat krijgen in de megadeal tussen Franse atoom-EDF en British Energy), komt er nog steeds niet best vanaf).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Taan schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 16:19:
Nog een natuurkunde vraag. Als ik 1 liter water van 10C en een liter van 90c bij elkaar gooi, heb ik dan 2 liter van 50C? is die berekening zo makkelijk te maken?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:33
Ik heb bericht van Eneco ontvangen. Mijn nieuwe tarieven voor 2009. Lees en huiver!

"Uw nieuwe tarieven
Uit de media heeft u wellicht al begrepen dat de prijzen voor energie gaan stijgen. Ook Eneco past de tarieven per 1 januari 2009 aan. Uw nieuwe tarieven voor elektriciteit en gas vindt u hieronder.

Eneco houdt energie graag betaalbaar. Daarom bieden wij energie aan tegen scherpe prijzen. Ook zijn bij Eneco de prijzen voor Ecostroom gelijk aan die van gewone elektriciteit.

De tarieven zijn inclusief BTW, en exclusief transport- en aansluitkosten.

Nieuw tarief per 1-1-2009 -- Oud tarief T/m 31-12-2008

Vastrecht levering elektriciteit per jaar: € 23,85 € 19,99
Normaaltarief levering (dubbeltariefmeter) elektriciteit per kWh: € 0,12881 € 0,11010
Laagtarief levering (dubbeltariefmeter) elektriciteit per kWh: € 0,08019 € 0,06340
Energiebelasting elektriciteit: € 0,12912 € 0,08949
Totaal elektriciteit normaaltarief: € 0,2579 € 0,1996
Totaal elektriciteit laagtarief: € 0,2093 € 0,1529
Vastrecht levering gas per jaar: € 23,85 € 19,99
Leveringstarief gas per m3: € 0,53105 € 0,46204
Energiebelasting gas: € 0,18802 € 0,18493
Totaal gas: € 0,7191 € 0,6470
"
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

alex75 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 16:56:
Ik heb bericht van Eneco ontvangen. Mijn nieuwe tarieven voor 2009. Lees en huiver!

"Uw nieuwe tarieven
Uit de media heeft u wellicht al begrepen dat de prijzen voor energie gaan stijgen. Ook Eneco past de tarieven per 1 januari 2009 aan. Uw nieuwe tarieven voor elektriciteit en gas vindt u hieronder.

Eneco houdt energie graag betaalbaar. Daarom bieden wij energie aan tegen scherpe prijzen. Ook zijn bij Eneco de prijzen voor Ecostroom gelijk aan die van gewone elektriciteit.

Vastrecht levering elektriciteit per jaar: � 23,85 � 19,99
Normaaltarief levering (dubbeltariefmeter) elektriciteit per kWh: � 0,12881 � 0,11010
Laagtarief levering (dubbeltariefmeter) elektriciteit per kWh: � 0,08019 � 0,06340
Energiebelasting elektriciteit: � 0,12912 � 0,08949
Totaal elektriciteit normaaltarief: � 0,2579 � 0,1996
Totaal elektriciteit laagtarief: � 0,2093 � 0,1529
Vastrecht levering gas per jaar: � 23,85 � 19,99
Leveringstarief gas per m3: � 0,53105 � 0,46204
Energiebelasting gas: � 0,18802 � 0,18493
Totaal gas: � 0,7191 � 0,6470
"
-
Let op dat Eneco voor vastrecht levering gas (waar NL Energie 6,99 per maand voor vraagt, per jaar 83,88 incl. BTW) nog steeds 1,99/mnd (plm. 23,85/jaar) vraagt. NUON Energie heeft dat begin 2008 van 1,99 naar 2,49 per maand opgekrikt (alleen voor gas). Let zeer goed op dat, met zogenaamde "aanbiedingen" met lagere kWh en of kuub bedragen, vaak stiekem ook het zogenaamde "vastrecht levering" wordt veranderd, waarmee al snel een fors deel van de zogenaamde "lage variabele prijzen" teniet wordt gedaan (het is gewoon kunstmatige prijspolitiek om leuke verhaaltjes te kunnen vertellen aan de van niks wetende klanten).

Vergeet niet dat Eneco vorig jaar prijzen nauwelijks heeft verhoogd en nu opeens een "inhaalslag" moet maken (althans, zo wordt het gebracht). En, zeer belangrijk: Eneco heeft weinig eigen productiecapaciteit (wel gascentrale en windcapaciteit), i.t.t. de NUON, Essent en Delta holdings. Dat maakt ze zeer kwetsbaar.

(ben geen Eneco klant, maar ik vind dat Jeroen de Haas van die holding het best goed doet, alleen moeten ze wel die netboys van ze aan de ketting leggen, want die doen ranzige dingen)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-07 13:27
Taan schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 16:14:
Hallo Allemaal, en morrie van Wijk.

ben nu een paar dagen (sorry baas) aan het struinen op dit topic. Ik ben een hoop wijzer geworden, maar heb er ook weer een hoop vragen bijgekregen.

Binnenkort vervangen wij onze CVketel en wil ik ook een zonneboiler laten plaatsen.
We hebben een plat dak, dus de collector kan optimaal worden geplaatst.

Voor de boiler hebben we helaas niet zoveel ruimte. max 54 ruimte in de breedte, 150 hoogte en ca 65 cm diepte. Conclusie daaruit is dat we max 150 liter boilervat kwijt kunnen.

Walraven en zn adviseert ons HR solar. Boiler 100 liter + 1 collector 4,5 Gj /jaar
Dat lijkt mij vrij krap bemeten. Ik reken alleen voor douchen al 250 liter van 40C per dag,
(2 personen, 1x 10 minuten + 1x 15 minuten a 10 ltr/minuut.)

Mijn gevoel zegt dus 150 liter. Alleen, is 1 collector daarvoor voldoende om dat voor een groot deel van het jaar op temperatuur te brengen?

is het rendabel om 2 collectoren plaatsen? volgens mij krijg je op de 2e collector geen subsidie.

Wie heeft er nog meer een HR solar systeem? wat zijn de bevindingen?
Wij hebben de door Walraven aanbevolen installatie.

Tot nu toe is die 100 liter meer dan zat, maar het is dan ook winter en de zon moet nog op volle sterkte op de collector gaan schijnen. Verder is onze orientatie (behoorlijk west) niet zo ideaal.
Ik vermoed dat je met 1 collector aan 150 liter genoeg hebt. Als je twee collectoren zou nemen is een vat van 300 liter beter bijpassend.

Echter, waarom zou je op een plat dak en weinig ruimte binnen niet kiezen voor een oplossing waarbij het boilervat gewoon buiten aan de collector zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-03 14:17
Wanneer heb je hem laten plaatsen? ik zag dat je al eens 45c had gehaald.

Boilervat op het dak heb ik nog geen positieve verhalen over gelezen, behalve van de fabrikant.
Dat geeft mij geen warm gevoel.

[ Voor 47% gewijzigd door Taan op 08-01-2009 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Walraven en zn adviseert ons HR solar. Boiler 100 liter + 1 collector 4,5 Gj /jaar
Dat lijkt mij vrij krap bemeten. Ik reken alleen voor douchen al 250 liter van 40C per dag,
De douchekop hier gebruikt 3,25 liter per minuut, dus dat scheelt behoorlijk.
is het rendabel om 2 collectoren plaatsen? volgens mij krijg je op de 2e collector geen subsidie.
Bij meer dan 6m2 versoepelen de regels en hoeft er geen opbrengstverklaring te zijn voor het gehele systeem. Er wordt gekeken naar hoeveel de collectoren aan warmte invangen, en op die basis is de subsidie. Hoe meer collectoren, hoe meer subsidie. Ik heb nog nergens over een max subsidiebedrag gelezen (ja, vanaf 125.000 euro is er een accountantsverklaring nodig).

Per GJ is de subsidie iets lager (180e per GJ ip 200), maar het toegenomen oppervlak maakt dat weer goed. Bijvoorbeeld het systeem van sunsystems (mits de beloofde opbrengst gehaald wordt) is de subsidie per paneel net zo groot als dat het paneel in aanschaf kost. Per paneel betaal je enkel de installatiekosten extra.

Als je dat nog een keer zelf doet (wat er hier steeds meer op gaat lijken, je hoeft geen installateursverklaring te hebben oid)....betaal je alleen voor de boiler, pompgroep, stuurunit, en wat installatiemateriaal, grofweg zo'n 1300 euro. (300l boiler).

[ Voor 5% gewijzigd door SpiceWorm op 08-01-2009 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:44

ericplan

5180 Wp PV

Nu het engelse pond zo ontzettend laag staat is dit misschien een leuk ding, ook omdat sommige van die apparaten met 3 fases overweg kunnen. Nog niet uitgezocht of ze naar Nederland verzenden naar NL, maar dat komt nog wel.
Hier een vergelijking van de verschillende types. Als ik er een koop ga ik nog wel een meetpaneeltje maken met een perilex stekker en stopkontakt zodat ik m'n elektrische fornuis kan bemeten.

Ik heb momenteel m'n energy monitor aan m'n CV ketel hangen. Wat gebruikt jullie ketel zo per dag gemiddeld in deze tijd? (En welke regio?) Die van mij heeft nu (na 12 uur meten, Amsterdam) ca 1 kWh verbruikt, wel de hele dag thuis geweest, CV staat dus aan

[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 08-01-2009 19:14 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:16

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Mijn gevoel zegt dus 150 liter. Alleen, is 1 collector daarvoor voldoende om dat voor een groot deel van het jaar op temperatuur te brengen?

Wie heeft er nog meer een HR solar systeem? wat zijn de bevindingen?
Mij lijkt het heel krap, zeker als je deze dingen invult in de excel sheet van een (flink) aantal posts terug.
Als ik even een gokje maak dat je zeker 1m3 gas / dag erdoorheen gooit met 25min douchen, dan is dat 365m3 / jaar. Volgens de excel berekeningen is zo'n enkel paneel zelfs in de zomer niet voldoende om 100% tapwaterdekking te hebben. Met 2 panelen heb je 100% dekking of meer tussen april en september :P

Verder heb ik het advies gekregen als het gaat om de boilergrootte dat deze circa 1.5x de dagelijkse hoeveelheid tapwater moet kunnen bevatten om zo efficient mogelijk te werken (met natuurlijk de daarbij behorende collectoren), dus dan zit jij al zo aan een 300l boiler of meer, maar daarvoor heb je helaas dus geen plek :X

En zoals al eerder gezegd. Eén paneel kost vaak hetzelfde als de subsidie, dus dat valt best mee en levert toch weer per jaar het nodige op.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ericplan schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 19:00:
Ik heb momenteel m'n energy monitor aan m'n CV ketel hangen. Wat gebruikt jullie ketel zo per dag gemiddeld in deze tijd? (En welke regio?) Die van mij heeft nu (na 12 uur meten, Amsterdam) ca 1 kWh verbruikt, wel de hele dag thuis geweest, CV staat dus aan
Wij hebben (nog) een Nefit VR keteltje van 14 jaar oud. Begin december zat ie op 350kWh per jaar. Hij zal nu wel wat wat hogerl iggen.... Locatie achterhoek, overdag niemand thuis.

Maar je Daalderop zit dus op zo'n 2kWh per dag met dit weer..... dat klinkt fors!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:16

Mars Warrior

Earth, the final frontier

ericplan schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 19:00:
Ik zit hier (Eindhoven) met een Radson HR 2560 op een geextrapoleerd jaarverbruik (gemeten over 2 weken) van 560kWh, dus zo'n 1,5kWh / dag. Aardig wat minder dan jij dus, ondanks laatste tijd overdag veel thuis, temperaturen tot -17, en een pomp die 80-130W pakt als-tie draait...

[ Voor 9% gewijzigd door Mars Warrior op 08-01-2009 19:36 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 21:55:
ik las dat je veel pv had, ......foto`s ?
Afbeeldingslocatie: http://members.tele2.nl/harmenj/files/DSC_0188.jpg

160-180 wp (verschilt per paneel), van BP. In 2007 zijn er een aantal panelen onder garantie vervangen door mono kristallijn (vanwege productiefout in de panelen die we hadden), sindsdien is de opbrengst duidelijk omhoog. Je kan het verschil ook zien op de foto. Verder heeft ook de SMA sunnyboy het al een keer begeven, maar dat was nog binnen de garantie termijn van 5 of 7 jaar, dus dat is nog een meevaller. Ligt strak naar het zuiden. Indertijd aangeschaft voor netto zo'n 6000 euro.

2005: 2588 kWh
2006: 2449 kWh
2007: 2345 kWh
2008: 2538 kWh

Jammergenoeg zitten we niet aan de kust (je kan niet alles mee hebben). Ik had ook nooit verwacht dat je kon patsen met een dak op het zuiden :P. Owja, de schuur hebben we zelf gebouwd, daar heb je toch ook een hoop plezier van zeg!

[ Voor 8% gewijzigd door SpiceWorm op 08-01-2009 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147332

Wie heeft een screenshot van de prijzen van GreenChoice van voor januari 2008?
Wie heeft een screenshot van de prijzen van GreenChoice volgens jaarcontract van de VLB?

Er gebeuren vreemde dingen, de prijzen vliegen ineens omhoog ondanks het jaarcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
[..]

[ Voor 100% gewijzigd door SpiceWorm op 08-01-2009 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

SpiceWorm schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 19:45:

2005: 2588 kWh
2006: 2449 kWh
2007: 2345 kWh
2008: 2538 kWh

Jammergenoeg zitten we niet aan de kust (je kan niet alles mee hebben). Ik had ook nooit verwacht dat je kon patsen met een dak op het zuiden :P. Owja, de schuur hebben we zelf gebouwd, daar heb je toch ook een hoop plezier van zeg!
Aaaaaahhhhh. Soppuh. :9~ Volgens mij heb ik die foto (of een vergelijkbare) "elders" al eens gezien. Eerder DE draadje op Tweakers? Wat is het totale nominale vermogen? Uitgaande van 170 Wp gemiddeld zou ik grof tellend op 3,06 kWp komen en je jaaropwek in dat geval op 766 (2007) tot 846 kWh/kWp (2005) moeten komen.

Heb je je lokatie al eens vergeleken met de gesimuleerde resulaten op Siderea.nl? Daar zit je met de door mij "verzonnen" 3,06 kWp als uitgangspunt, in het oosten van het land volgens mij hoger (theoretisch haalbare opbrengst).

Kaartje 2005 (jouw hoogste opbrengst)
Kaartje 2007 (jouw laagste opbrengst)

Nog problemen gehad bij de uitwisseling van die BP probleem modules? Zie ook details in het verhaal van Lennart op een van mijn "inspiratie" pagina's (punt c).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
zonnigtype schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 20:07:
Aaaaaahhhhh. Soppuh. :9~ Volgens mij heb ik die foto (of een vergelijkbare) "elders" al eens gezien. Eerder DE draadje op Tweakers? Wat is het totale nominale vermogen? Uitgaande van 170 Wp gemiddeld zou ik grof tellend op 3,06 kWp komen en je jaaropwek in dat geval op 766 (2007) tot 846 kWh/kWp (2005) moeten komen.
Ja, klopt, hij is al eens eerder gepost (hier). Uuhm meeste cijfers (behalve opbrengst) zijn uit herinnering, dus daar zou 't een en ander niet kunnen kloppen (is 766 kWh niet erg laag voor 3,06 kWp?). Zitten wel in 't oosten.
Heb je je lokatie al eens vergeleken met de gesimuleerde resulaten op Siderea.nl? Daar zit je met de door mij "verzonnen" 3,06 kWp als uitgangspunt, in het oosten van het land volgens mij hoger (theoretisch haalbare opbrengst).
Nee, heb ook geen idee hoe dat zou moeten. Al mijn hersencapaciteit wordt opgeslokt door zonneboilers op het moment }:O .
Kaartje 2005 (jouw hoogste opbrengst)
Kaartje 2007 (jouw laagste opbrengst)

Nog problemen gehad bij de uitwisseling van die BP probleem modules? Zie ook details in het verhaal van Lennart op een van mijn "inspiratie" pagina's (punt c).
Nee, de (duitse) installateur heeft dat heel netjes geregeld, heeft niets gekost. Dat heeft BP een lieve duit gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

IJsbeer schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 19:31:
[...]

Maar je Daalderop zit dus op zo'n 2kWh per dag met dit weer..... dat klinkt fors!
De meting was het dagverbruik, vannacht zal het wel lager zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Uit 't NRC
Europa allengs zonder stroom

Rotterdam/Warschau, 8 jan. De gevolgen van de slepende gasruzie tussen Rusland en Oekraïne breiden zich steeds verder uit in Europa: tienduizenden mensen zitten zonder stroom en fabrieken worden stilgelegd. (snip)
Alleen daarom al zou ik willen uitzoeken hoe je van een netgekoppelde PV een standalone systeem maakt.

Ik dacht een 12V accu + een nette omvormer naar 230 om je inverter te laten werken (lees: voor de gek te houden), en een 12V acculader om je accu bij te laden (mocht dat nodig zijn).

En vervolgens een goed systeem wat alle geproduceerde energie nauwkeurig afneemt (bijv. een electrische boiler achter de hand). Zou dat kunnen werken in tijden van crisis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
De douchekop hier gebruikt 3,25 liter per minuut, dus dat scheelt behoorlijk.
Ik ga nú meten

.....

Dat valt mee. 6 liter per minuut.
Mars Warrior schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 19:30:
Verder heb ik het advies gekregen als het gaat om de boilergrootte dat deze circa 1.5x de dagelijkse hoeveelheid tapwater moet kunnen bevatten om zo efficient mogelijk te werken...
Waarom is dat dan?

[ Voor 67% gewijzigd door Taan op 08-01-2009 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:44
SpiceWorm schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 20:36:
Uit 't NRC

[...]

Alleen daarom al zou ik willen uitzoeken hoe je van een netgekoppelde PV een standalone systeem maakt.

Ik dacht een 12V accu + een nette omvormer naar 230 om je inverter te laten werken (lees: voor de gek te houden), en een 12V acculader om je accu bij te laden (mocht dat nodig zijn).

En vervolgens een goed systeem wat alle geproduceerde energie nauwkeurig afneemt (bijv. een electrische boiler achter de hand). Zou dat kunnen werken in tijden van crisis?
Er is op zich een reden dat een omvormer niet wil starten/werken, namelijk dat je de kans loopt dat de boel overbelast kan raken, met alle gevolgen van dien.
Volgens mij moet je met wat gepruts en een oude UPS best een eind kunnen komen om je eigen off-the-grid netwerkje te maken, maar let wel dat je dan absoluut niet meer verbruikt dan wat je op dat moment opwekt. Iets zegt me dat dat niet echt de efficiëntie ten goede zal komen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Die 1,5 is er voor zodat je een buffer hebt voor een mindere dag.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

SpiceWorm schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 20:25:
[...]

Ja, klopt, hij is al eens eerder gepost (hier). Uuhm meeste cijfers (behalve opbrengst) zijn uit herinnering, dus daar zou 't een en ander niet kunnen kloppen (is 766 kWh niet erg laag voor 3,06 kWp?). Zitten wel in 't oosten.
Sorry, je leest niet goed: ik had het over de normopbrengst, niet over de "absolute" kWh opbrengsten. Je hebt het over 160-180 Wattpiek modules. Ik tel op je foto 18 stuks, maakt totaal bij gemiddeld 170 Wp een installatiegrootte van 18 x 170 is 3,06 kWp. Voor 2005 geef je productie van 2.588 kWh op. Je komt dan, als het door mij afgeleide totale nominale STC vermogen klopt, uit op een genormeerde opbrengst van 2.588/3,06 = 846 kWh per kilowattpiek per jaar, lees: 846 kWh/kWp.jaar. Etcetera. Siderea en alle andere professionele instanties en vakbladen rekenen, om ergens een houvast te hebben, met genormeerde opbrengsten, kWh/kWp, dus. Sonnenertrag database "vergelijking Europa" (e.v.andere grafieken): maatstaf is kWh/kWp.

Zie net op die originele link dat je het over 2.800 Wp hebt. Als ik goed kijk zijn 8 van de 18 modules iets homogener en paarser van kleur. Vraag is: zijn dat de nieuwe modules, is die kleur toeval en is alles hetzelfde, of hoe zit het? M.a.w.: hoeveel modules van 160 Wp, hoeveel van 180 Wp. Pas dan weet je totale nominale capacteit "na renovatie". En moet je ook het tijdstip van renovatie weten, anders kun je niet verantwoord een "genormeerde" productie berekenen. Je oorspronkelijke bericht was van 13 feb. 2007, is daarna pas de BP renovatie geweest? Belangrijk om te weten als je een "zuivere" berekening wilt maken (je moet dan productie tot renovatie normeren met het oorspronkelijke STC vermogen, erna met het nieuwe STC vermogen).
Nee, heb ook geen idee hoe dat zou moeten. Al mijn hersencapaciteit wordt opgeslokt door zonneboilers op het moment }:O .
OK, ik vergeef je. Ingewikkelde materie, dat blijkt wel weer. :+
Nee, de (duitse) installateur heeft dat heel netjes geregeld, heeft niets gekost. Dat heeft BP een lieve duit gekost.
Klopt, hoeveel zeggen ze niet. In Photon van december stond een artikel van 3 pagina's over de twee (!!!!) renovaties die BP heeft laten uitvoeren. 20 Megawattpiek, mogelijk dik over de honderdduizend modules (3,5 MWp aansluitdoos probleem, 16,5 MWp voorzorgsmaatregel wegens vaststelling productiefout bij isoleerfolie achterzijde) omgeruild, van bestaande installaties... 7(8)7 (periode 2006-2008). Dat heeft wis en waarachtig een bom duiten gekost. Alleen al voor afwikkeling van de twee vervangingsaffaires was een team van 5 mensen permanent aangesteld die installateurs etc. moesten aansturen, klanten inlichten, vergoedingen niet opgewekte zonnestroom laten berekenen en uitbetalen, etc.). Wel hartstikke mooi dat ze dat gedaan hadden, al zijn er ook wat extra probleemgevallen opgedoken, beschreven in dat artikel. Ook in Nederland (o.a. Apeldoorn renovatieproject, maar ook in Stad van de Zon...) zijn systemen vervangen.

Tja, ze hadden/hebben een naam hoog houden. Ze heten niet voor niets "beyond petrol" tegenwoordig. Al zijn ze schatrijk geworden en nog steeds aan het worden door juist die petrol verkoop. Hebben ze die name-saving vervangingsoperaties makkelijk van kunnen ophoesten... Slotopmerking van vakjournaliste Ines Rutschmann: "Trotz des einen oder anderen Mankos bei Service und Umsetzung - die Kunden können zufrieden sein."...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Anoniem: 147332 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 19:51:
Wie heeft een screenshot van de prijzen van GreenChoice volgens jaarcontract van de VLB?

Er gebeuren vreemde dingen, de prijzen vliegen ineens omhoog ondanks het jaarcontract.
hier misschien?
http://web.archive.org/web/*/http://www.vastelastenbond.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-06 23:14
Mars Warrior schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 19:30:
[...]

Mij lijkt het heel krap, zeker als je deze dingen invult in de excel sheet van een (flink) aantal posts terug.
Als ik even een gokje maak dat je zeker 1m3 gas / dag erdoorheen gooit met 25min douchen, dan is dat 365m3 / jaar. Volgens de excel berekeningen is zo'n enkel paneel zelfs in de zomer niet voldoende om 100% tapwaterdekking te hebben. Met 2 panelen heb je 100% dekking of meer tussen april en september :P

Verder heb ik het advies gekregen als het gaat om de boilergrootte dat deze circa 1.5x de dagelijkse hoeveelheid tapwater moet kunnen bevatten om zo efficient mogelijk te werken (met natuurlijk de daarbij behorende collectoren), dus dan zit jij al zo aan een 300l boiler of meer, maar daarvoor heb je helaas dus geen plek :X

En zoals al eerder gezegd. Eén paneel kost vaak hetzelfde als de subsidie, dus dat valt best mee en levert toch weer per jaar het nodige op.
Wij hebben ook een HRsolar, 1 collector en een 100 liter boiler, zuid-west georrienteerd.
De laatste dagen van december haalden we ook 45 graden. In de zomer, als het mooi weer is, is de boiler zeer snel op 80+ graden. Volgens mij lukt dat ook met een 150 liter boiler. Verder wil ik je ook adviseren om een water besparende douchekop aan te schaffen. Jullie gebruiken al bijna 100 m3 water alleen voor het douchen. Wij (2 volwassenen en 2 kinderen) gebruiken per jaar maar 85 m3 water...
HRsolar bepaald de benodigde boiler grootte adhv je jaarlijkse waterverbruik: 1 liter boilerinhoud per m3 waterverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-05 13:18
Ik heb sinds 2007 een HR ketel met voorraadvat (Daalderop Combifort 30/50+). Nou overweeg ik, mede door de subsidieregeling, een zonneboiler, maar ik kom er niet goed uit wat voor type nou de juiste keus is voor mijn situatie. Weet iemand of er ergens een helder overzicht bestaat dat dit uit de doeken doet? Of heeft iemand hier een goed antwoord?

De beoogde lokatie voor de zonneboiler is een plat dak, dus het richten op het zuiden moet geen probleem zijn. Een eventueel voorraadvat kan, wat mij betreft, op het dak, of op zolder (waar de ketel ook hangt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

hey taan,

nu.nl/weer : Zonkans 60% 60% 80% 80% 70%
gaat lekker hier, onder de 6 m3 per dag al sinds kerst en heerlijk warm....
dat was vorig jaar met de qsolar op factory default nog 11m3 in de vorstperiode.
vandaag de gas cv uitgehad en naar werk gegaan, overdag niemand thuis, thermostaat op 20c gehouden.
bij thuiskomst huiskamer 17,3c, blijkbaar houd de zon cv het best redelijk vol.
morgen weer testen, maar dan de cv volledig uit, om de daling te zien zonder zon cv.
op dit moment sta ik exact op 0 kwh stroom verbruik voor januari.
hopelijk blijft het zonnig, want anders zou ik natuurlijk skyhigh gaan in gasvebruik,
toch lijkt me het aandeel zon op cv (momenteel) aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wie heeft een screenshot van de prijzen van GreenChoice
http://van.wijk.net/pvt/gc2009.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
zonneschijn schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 22:13:
Wij hebben ook een HRsolar, 1 collector en een 100 liter boiler, zuid-west georrienteerd.
De laatste dagen van december haalden we ook 45 graden. In de zomer, als het mooi weer is, is de boiler zeer snel op 80+ graden.
Kun je je tapwater naverwarming de hele zomer uit zetten? Enig idee hoeveel MJ (of kuub gas) jullie in de maand aan tapwater warmtevraag hebben/hadden? (Met antwoord op deze vragen kan ik beoordelen of ik een beetje in de buurt kom met m'n berekeningen)

Een berekening volgens de subsidieregeling:
Volgens de subsidieregeling levert de HRSolar een opbrengst van 4,5 GJ op jaarbasis (+/- 150m3 aardgas equivalent). 70% van die 4,5 GJ is gedurende de 6 zomermaanden, dus 0,7 *150kuub / 6 maanden = 17 m3 kuub gas per zomermaand aan tapwater.

Als jullie een warmtevraag hebben groter dan 17 m3, is jullie installatie rendabeler dan de situatie in de metingen van NEN EN 12976.

(4,5 GJ is iets meer is dan een 24 buis vacuumcollector: 4,2GJ).

[ Voor 52% gewijzigd door SpiceWorm op 09-01-2009 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Laatst online: 23-06 22:28

Mentalist

[avdD]

NielsTn schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 09:35:
[...]

Hier een digitale meter van Essent, met 4 meterstanden: hoog/laag verbruik afname, en hoog/laag verbruik teruglevering.
Bij teruglevering zie ik teller 6 en 7 oplopen (die later administratief verrekend wordt bij de meteropname).
Welke meter heb je dan daar hangen? Hier hangt een model van fabrikant ISKRA
Enermet Y120is (B6K6).
Vergeet NIET om je tijdig bij je energiebedrijf aan te geven dat je gaat terugleveren, dan kunnen hun daar in de administratie (en meteropname) rekening mee houden.
Was ik niet van plan eigenlijk.. Moet dat? Ik was dus _niet_ van plan om die hele subsidierompslomp in te gaan.
zonnigtype schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 00:42:
Ze hebben ook nog experimentele PV2Go project gehad, is niet commercieel ingezet
Ohja, de PV2Go, daar had ik over gelezen: http://www.ecn.nl/fileadm...n-nieuwsbrieven/0217.html

Waarom kan ik die nergens kopen eigenlijk? Ding heeft alleen maar voordelen?
SpiceWorm schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 10:56:
Ik kom gisteravond tot de ontdekking dat ik al jaáááren een abonnement heb voor mijn wekker. Met 5 watt (wat níks is) betaal ik 11 euro per jaar aan abonnementskosten!

Oftewel, de gebruikskosten per jaar zijn zomaar het dubbele van de aanschafprijs. 8)7

Over 10 jaar (wat kort is, ik heb waarschijnlijk tot m'n 70ste levensjaar een wekker nodig) is dat 110 euro.

Andere vergelijking, voor twee van dit soort wekkers, kan een A++ koelkast een heel jaar draaien!

:o
Ik moet hier ook eens meer spullen meten. Ik heb ook een wekker, ging er vanuit dat die bijna niets doet maar misschien toch eens meten..

Mobiele telefoon lijkt me een prima alternatief, die heb je waarschijnlijk toch al. Als klok gewoon een reguliere klok met kleine oplaadbare batterij of nog kleinere oplaadbare batterij die je op kan laden in je zonnelader.

Reden voor rechargeables met een lage capaciteit is logisch: die dingen lopen op den duur leeg, dus met een rechargeable met een lage capaciteit is de kans groter dat je klok 'm leegtrekt voor ie uit zichzelf een eind leegloopt.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 147332 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 19:51:

11 maart 2008 resp. 9 januari 2009, enkel tarief contract, direct bij GC, met een halve eurocent incl. BTW korting wegens zonnestroom opwek:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/download/Leveringstarief_GC_2008_09.gif

Prijs 11 maart 2008 klopt als een bus, nagerekend aan de hand van de toen geldende tarieven NUON Energie (door GC als onze zogenaamde "regioleverancier" gezien) en tariefblad Continuon.

Prijs 9 januari 2009 slaat als een tang op een varken: variabele transporktkosten slaan nergens op, zijn per 1 januari vervallen wegens invoering capaciteitstarief. Weg ermee!

Ik kom zelf met tarieven NUON Energie, 11,7 euricent incl. BTW, mijn korting bij GC, (blijft over 11,2 euricent incl. BTW = 9,41 ex BTW, klopt dus), en huidige energiebelasting (klopt ook, bron: Min. Fin.) op 20,26 eurocent/kWh ex BTW = 24,11 euricent incl. BTW. Beslist NIET op 28,25 euricent/kWh!!!

Conclusie: BAGGER, en GC zal haar huiswerk overnieuw moeten doen en die transportkosten weg moeten strepen. Anders gaat er een brief naar Energiekamer/ConsuWijzer toe...

Zie ook dit topic op TROS Radar over "heikele" GC zaken...

[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 09-01-2009 01:34 . Reden: blijven rekenen totdat je omvalt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

W3ird_N3rd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 00:51:

Was ik niet van plan eigenlijk.. Moet dat? Ik was dus _niet_ van plan om die hele subsidierompslomp in te gaan.
Nergens voor nodig die subsidierompslomp, als je niet wil. Maar vanwege Netcode "moet" je je formeel wel degelijk "aanmelden" als je "invoedt". Alleen weigeren de netbeheerders je daarover in te lichten (hebben ze nooit gedaan). Netcode is bureaucratenracekak, onleesbaar, en dat leggen ze liever niet uit. Stelt verder niks voor, en feitelijk is die zogenaamde nergens "gedefinieerde" dan wel "omschreven" aanmelding overgedragen aan de leverancier (herenakkoordje tussen NMa en EnergieNed, nergens in Wet vastgelegd...), maar ergens moet je dat dus wel kenbaar maken. Als je leverancier, zoals GC, ook netkosten incasseert, kun je daar melding maken (en zonnestroom korting krijgen), die zou die "melding" dan door moeten brieven naar de netbeheerder (als alles goed gaat...). Verder is salderen wettelijk verplicht, maar als je meter de invoeding registreert op telwerk en dus niet automatisch saldeert, moet je dat natuurlijk wel "door de bureaucratenmolen" zien te krijgen, vandaar die "melding".
Ohja, de PV2Go, daar had ik over gelezen: http://www.ecn.nl/fileadm...n-nieuwsbrieven/0217.html

Waarom kan ik die nergens kopen eigenlijk? Ding heeft alleen maar voordelen?
Gaat wel vaker zo met leuke "innovatie onderzoeksprojecten". Er hangen d'r geloof ik twee bij Sunergy in Rijswijk, om uit te testen, maar dat ding is nooit commercieel geproduceerd. Dus niet verkrijgbaar. Wel is "technologie" uit dat project ingezet in de Soladin600 van Mastervolt. Is Europees gesubsidieerd. Zo "gaan die dingen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

zonnigtype schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 01:17:
[...]

Nergens voor nodig die subsidierompslomp, als je niet wil. Maar vanwege Netcode "moet" je je formeel wel degelijk "aanmelden" als je "invoedt". Alleen weigeren de netbeheerders je daarover in te lichten (hebben ze nooit gedaan). Netcode is bureaucratenracekak, onleesbaar, en dat leggen ze liever niet uit. Stelt verder niks voor, en feitelijk is die zogenaamde nergens "gedefinieerde" dan wel "omschreven" aanmelding overgedragen aan de leverancier (herenakkoordje tussen NMa en EnergieNed, nergens in Wet vastgelegd...), maar ergens moet je dat dus wel kenbaar maken. Als je leverancier, zoals GC, ook netkosten incasseert, kun je daar melding maken (en zonnestroom korting krijgen), die zou die "melding" dan door moeten brieven naar de netbeheerder (als alles goed gaat...). Verder is salderen wettelijk verplicht, maar als je meter de invoeding registreert op telwerk en dus niet automatisch saldeert, moet je dat natuurlijk wel "door de bureaucratenmolen" zien te krijgen, vandaar die "melding".
Laat ik het anders vragen.. Wat als ik het niet doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

asvogel schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 22:47:
Ik heb sinds 2007 een HR ketel met voorraadvat (Daalderop Combifort 30/50+). Nou overweeg ik, mede door de subsidieregeling, een zonneboiler, maar ik kom er niet goed uit wat voor type nou de juiste keus is voor mijn situatie. Weet iemand of er ergens een helder overzicht bestaat dat dit uit de doeken doet? Of heeft iemand hier een goed antwoord?

De beoogde lokatie voor de zonneboiler is een plat dak, dus het richten op het zuiden moet geen probleem zijn. Een eventueel voorraadvat kan, wat mij betreft, op het dak, of op zolder (waar de ketel ook hangt).
Mijn situatie is min of meer vergelijkbaar. Ik heb een Combifort 24/50+ en ik hoop binnenkort de Nefit Solarline 2-110 op het dak te hebben.
Mijn argumenten:
geen terugloopsysteem, waardoor leidingen niet op afschot gelegd moeten worden
drinkwater in boiler, dus samen met combifort een flinke voorraad heet water beschikbaar.
compleet pakket, aantrekkelijk geprijsd bv bij warmteservice.
compacte maten boiler (die vrijwel altijd binnen, vorstvrij, geplaatst moet worden)
Het water kan uit de zonneboiler rechtstreeks de Combifort in, na de Combifort komt een thermostatische mixkraan die terugmengt tot 60 graden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:32

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

SpiceWorm schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 19:45:
[...]
Indertijd aangeschaft voor netto zo'n 6000 euro.
met een sloot subsidie neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zonnigtype schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 01:08:
[...]

11 maart 2008 resp. 9 januari 2009, enkel tarief contract, direct bij GC, met een halve eurocent incl. BTW korting wegens zonnestroom opwek:

[afbeelding]

Prijs 11 maart 2008 klopt als een bus, nagerekend aan de hand van de toen geldende tarieven NUON Energie (door GC als onze zogenaamde "regioleverancier" gezien) en tariefblad Continuon.

Prijs 9 januari 2009 slaat als een tang op een varken: variabele transporktkosten slaan nergens op, zijn per 1 januari vervallen wegens invoering capaciteitstarief. Weg ermee!

Ik kom zelf met tarieven NUON Energie, 11,7 euricent incl. BTW, mijn korting bij GC, (blijft over 11,2 euricent incl. BTW = 9,41 ex BTW, klopt dus), en huidige energiebelasting (klopt ook, bron: Min. Fin.) op 20,26 eurocent/kWh ex BTW = 24,11 euricent incl. BTW. Beslist NIET op 28,25 euricent/kWh!!!

Conclusie: BAGGER, en GC zal haar huiswerk overnieuw moeten doen en die transportkosten weg moeten strepen. Anders gaat er een brief naar Energiekamer/ConsuWijzer toe...

Zie ook dit topic op TROS Radar over "heikele" GC zaken...
Eenvoudig overstappen:
"U stapt eenvoudig en kosteloos over van Greenchoice naar energie:direct. Het enige wat u hoeft te doen is onderstaand uw keuze te maken en op de betreffende knop te klikken. U hoeft zich dus niet opnieuw aan te melden op onze website. Als u geen keuze maakt vervalt u in de standaardtarieven van Greenchoice."

Mag dit zomaar? De VLB is nu wel hele rare dingen aan het beweren. Ik heb een jaarcontract, of is
dit weer gebonden aan voorwaarden. Heeft iemand eigenlijk van de VLB zwart op wit de tarieven voor het
jaarcontract gekregen? Ik in ieder geval niet. Ik ga hier toch maar eens werk van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
SpiceWorm schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 23:47:
[...]

Kun je je tapwater naverwarming de hele zomer uit zetten? Enig idee hoeveel MJ (of kuub gas) jullie in de maand aan tapwater warmtevraag hebben/hadden? (Met antwoord op deze vragen kan ik beoordelen of ik een beetje in de buurt kom met m'n berekeningen)
In ons vorige huis met een VR AGPO ketel van 13 jaar oud hield ik altijd de meterstanden bij. Per jaar waren er in de zomermaanden +/- 20 weken met een gemiddeld gasverbruik van 8m3 per week. In deze tijd stond de thermostaat compleet uit en verbruikten we alleen gas voor tapwaterverwarming (koken op inductie)
Gezinssamenstelling: 2 vw + 1 knd

Half oktober, toen het een aantal dagen mooi weer was, heb ik temperaturen van 65'C gemeten in de boiler (100L). Onze installatie is pas eind september opgeleverd, ik hoop dus half maart weer dezelfde cijfers te verwelkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 21:21
W3ird_N3rd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 01:46:
[...]

Laat ik het anders vragen.. Wat als ik het niet doe?
emmm je zal je teruggeleverde energie niet gesaldeerd terugvinden op je administratie,
of je kan deze niet invullen op de kaart/internet-pagina van je leverancier.
En probeer dan maar achteraf je teruggeleverde energie verrekend te krijgen... I guess it'll be a
mission impossible....

Gewoon niet zeuren ;) : even belletje, en ik kreeg na uitleg bij Essent gewoon de next day een formulier
waar ik wat (onzinnige) informatie moest invullen:
-totaal aantal panelen,
-merk omvormer,
-totaal aan vermogen (Wp),
en een krabbel....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[...]

Een berekening volgens de subsidieregeling:
Volgens de subsidieregeling levert de HRSolar een opbrengst van 4,5 GJ op jaarbasis (+/- 150m3 aardgas equivalent). 70% van die 4,5 GJ is gedurende de 6 zomermaanden, dus 0,7 *150kuub / 6 maanden = 17 m3 kuub gas per zomermaand aan tapwater.

Als jullie een warmtevraag hebben groter dan 17 m3, is jullie installatie rendabeler dan de situatie in de metingen van NEN EN 12976.

(4,5 GJ is iets meer is dan een 24 buis vacuumcollector: 4,2GJ).
Ik houd sinds juni 2006 mijn cijfers bij. Mijn gasverbruik is in de zomermaanden ( CV ketel op zomerstand ) zo'n 18 a 20m3 gas per maand. Daarvan is gegokt ongeveer 3m3 aan koken. De rest is dus warm water.

Ik heb zelf 48 vacuumbuizen ( 8,4GJ ) op mijn dak liggen. Ik hoop vanaf half maart t'm begin oktober geen gas te hoeven verbruiken voor warm water.

Overigens mijn CV ketel is op dit moment ook een grootverbruik wat betreft electriciteit.

Gisteravond laat de kWh meter er tussen geplaatst. Dat was rond een uur of 11 schat ik. vanochtend vroeg stond de ketel al op 0,4kWh

[ Voor 8% gewijzigd door mkleinman op 09-01-2009 10:37 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 09:46:
[...]

Overigens mijn CV ketel is op dit moment ook een grootverbruik wat betreft electriciteit.

Gisteravond laat de kWh meter er tussen geplaatst. Dat was rond een uur of 11 schat ik. vanochtend vroeg stond de ketel al op 0,4kWh
De nacht heeft bij mij (wat verbruik betreft) een hoop goedgemaakt. Ik kwam uit op 1,213 kWh voor een etmaal.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

SpiceWorm schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 10:56:
Ik kom gisteravond tot de ontdekking dat ik al jaáááren een abonnement heb voor mijn wekker. Met 5 watt (wat níks is) betaal ik 11 euro per jaar aan abonnementskosten!

Oftewel, de gebruikskosten per jaar zijn zomaar het dubbele van de aanschafprijs. 8)7

Over 10 jaar (wat kort is, ik heb waarschijnlijk tot m'n 70ste levensjaar een wekker nodig) is dat 110 euro.

Andere vergelijking, voor twee van dit soort wekkers, kan een A++ koelkast een heel jaar draaien!

:o
Er zijn ook goede wekkerradio's te koop die niet slurpen. Wij hebben de Pure Siesta en van dat verbruik kan ik niet wakker liggen :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ericplan schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 11:17:
[...]

Er zijn ook goede wekkerradio's te koop die niet slurpen. Wij hebben de Pure Siesta en van dat verbruik kan ik niet wakker liggen :)
Gewoon een wekker van de Aldi, digitaal RDS-klokje, met temperatuursensor...
werkt gewoon al ruime tijd op 1 AA-cel.
Die oude ECHTE wekkers (die degelijke, opwind-dingen) daar ben ik wel naar aan het kijken,
maar de Ikea heeft helaas niet degelijke kwaliteit.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

NielsTn schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 11:21:
[...]

Die oude ECHTE wekkers (die degelijke, opwind-dingen) daar ben ik wel naar aan het kijken,
maar de Ikea heeft helaas niet degelijke kwaliteit.
tik tik tik tik tik tik tik tik tik tik tik tik tik tik tik tik tik tik 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hjs schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 11:33:
[...]

Inderdaad om getikt! van te worden 8)7

Dat is de reden dat ik een simpele wekker radio heb. Ding verbruikt geen drol en koste ook nog eens geen drol ( minder dan 10 euro ). Lekker grote leds, twee alarmen erop, afzonderlijk instelbaar. En een redelijk goede FM radio.

En niet zo 1 die elke nacht van z'n instelling afloopt en op RuisFM (c) (r) (tm) gaat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
hjs schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 11:33:
[...]

Disclaimer van mijn kant:
deze nostalgische wekker komt geheel op mijn slaapkamer te staan, en zal niet worden misbruikt voor terroristische aanslagen of soortgelijke activiteiten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NielsTn schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 11:36:
[...]

Disclaimer van mijn kant:
deze nostalgische wekker komt geheel op mijn slaapkamer te staan, en zal niet worden misbruikt voor terroristische aanslagen of soortgelijke activiteiten :+
off-topic. Is het wakker worden van zo'n bel van een analoge wekker al niet aanmerkbaar als een terorristische aanslag op je trommelvliezen? >:) ;)

on-topic

op wat u zegt ( telegraaf ) http://www.wuz.nl/artikel...prijzen%20per%202009.html

[ Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 09-01-2009 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 11:36:
[...]

Inderdaad om getikt! van te worden 8)7

Dat is de reden dat ik een simpele wekker radio heb. Ding verbruikt geen drol en koste ook nog eens geen drol ( minder dan 10 euro ). Lekker grote leds, twee alarmen erop, afzonderlijk instelbaar. En een redelijk goede FM radio.

En niet zo 1 die elke nacht van z'n instelling afloopt en op RuisFM (c) (r) (tm) gaat staan.
Er is maar duurzame wekker; gebruik gewoon je telefoon. Geen zorgen over stroomuitval en verbruikt vele malen minder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Roamor schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 12:13:
[...]

Er is maar duurzame wekker; gebruik gewoon je telefoon. Geen zorgen over stroomuitval en verbruikt vele malen minder. :)
Van een telefoon wordt ik niet wakker.... ben een vaste slaper,
dus een bus carbid zou meer doen aan deze kant! :+

Zojuist m'n statistieken van PV/gas geupdate, finale update volgt bij zonsondergang (al zal het qua sneeuw op de panelen niet schokkend wezen).
En er is een diesel met retrofit-roetfilter meer in Nederland, vernam ik zojuist van de garage. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Roamor schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 12:13:
........ Geen zorgen over stroomuitval .........
Behalve dan als je, zoals in toenemende mate de laatste paar jaar plaats heeft gevonden, telefoon hebt via internetmodem.
Gebruik in geval van druk maken over die zaken gewoon de ouderwetse wekker die je elke dag moet opwinden. Gaat bovendien ook nog een leven lang mee. En hij gebruikt alleen jouw zeer geringe energie die je er elke dag even moet instoppen. Tenzij je ook dat zonde van de energie vindt :) . In dat geval gebruik je helemaal geen wekker en vertrouw je op je natuurlijke ritme. Is even wennen, maar na een poosje went dat zeker ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zojuist contact met VLB gehad:

- VLB en GreenChoice gaanm uit elkaar omdat GC geen tarieven op papier aan klanten heeft gegeven, klanten van de VLB kunnen zich dus nergens op beroepen.

- VLB heeft GC om driejarige prijzen gevraagd en heeft geen goed aanbod gekregen afgelopen jaar. VLB is
overgestapt naar Energie:Direct en een dag voordat de aanbieding naar deklanten de deur uit gaat stuurt GC
ineens een aanbod voor 3 jaar vast aan alle VLB klanten.

- VLB gaat mij nu op papier de tarieven geven die met GC zijn afgesproken.

- VLB gaat stappen ondernemen tegen GC.

- Tarieven van mensen die een jaarcontract hebben blijven wel geldig bij GC in tegenstelling tot wat in
de e-mail van de VLB stond.

Wat een soap begint dit te worden zeg. Het is dat ik bij GC wil blijven vanwege 100% groen, anders was ik al lang weggeweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Techneut schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 12:33:
[...]
Behalve dan als je, zoals in toenemende mate de laatste paar jaar plaats heeft gevonden, telefoon hebt via internetmodem.
Gebruik in geval van druk maken over die zaken gewoon de ouderwetse wekker die je elke dag moet opwinden. Gaat bovendien ook nog een leven lang mee. En hij gebruikt alleen jouw zeer geringe energie die je er elke dag even moet instoppen. Tenzij je ook dat zonde van de energie vindt :) . In dat geval gebruik je helemaal geen wekker en vertrouw je op je natuurlijke ritme. Is even wennen, maar na een poosje went dat zeker ;) .
Mobiele telefoon natuurlijk hè? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Kunnen we lekker aan de gang blijven zo, want dan moet je wel gaan slapen met een voldoende geladen batterij van je mobieltje :) . Neem het scenario dat hij op het randje van z'n lading zit, je hangt hem aan de lading en de stroom valt uit als je net ligt te pitten ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:57
Bij Eneco is verkoop van commerciële activiteiten niet aan de orde.
Een stukje uit een bericht gecommuniceerd naar de medewerkers, en ik was me nog wel aan het voorbereiden op een overplaatsing naar Zweden ;)

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

De ITHO CVE eco fan is binnen en meteen gemonteerd. Montage was een eitje. Oude van de muur af. Nieuwe gaten aftekenen. Boren en ophangen.

Enige "lastige" was dat er twee draden in de perilexdoos om gewisseld moesten worden ( L1 en L3 ). Dat was even prutsen. Maar het is gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Techneut schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 13:05:
Kunnen we lekker aan de gang blijven zo, want dan moet je wel gaan slapen met een voldoende geladen batterij van je mobieltje :) . Neem het scenario dat hij op het randje van z'n lading zit, je hangt hem aan de lading en de stroom valt uit als je net ligt te pitten ......
Freeloader _/-\o_ Ik heb mijn telefoon en iPod al geen jaar meer aan "vuile" stroom gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 13:57:
De ITHO CVE eco fan is binnen en meteen gemonteerd. Montage was een eitje. Oude van de muur af. Nieuwe gaten aftekenen. Boren en ophangen.

Enige "lastige" was dat er twee draden in de perilexdoos om gewisseld moesten worden ( L1 en L3 ). Dat was even prutsen. Maar het is gelukt!
en nu nog een ITHO RF bediening erbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Komende zaterdag heeft Kassa een item over energiemeters, aldus hun nieuwsbrief.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
TD-er schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 14:56:
Komende zaterdag heeft Kassa een item over energiemeters, aldus hun nieuwsbrief.
Met energiemeter bedoel je die "slimme energiemeters" die energiebedrijven maar al te graag willen uitzetten?
Of juist de energiemeters waarmee we als kleine particulier onze apparatuur mee meten qua verbruik?

Ik vrees het eerste, maar wellicht kan jij daar helderheid over scheppen voor de uitzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ik heb de 3 standen schakelaar netjes in de keuken zitten en dat bevalt mij voorlopig prima :)

Eerste wat mij opviel is dat hij veel rustiger is t.o.v. de CMF van Stork ( geen E ) die ik eerst had. En hij is kleiner ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-07 13:27
Taan schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 17:34:
Wanneer heb je hem laten plaatsen? ik zag dat je al eens 45c had gehaald.

Boilervat op het dak heb ik nog geen positieve verhalen over gelezen, behalve van de fabrikant.
Dat geeft mij geen warm gevoel.
De HRsolar 2.5 set met Daalderop Combipact ketel is op 23 oktober in bedrijf gekomen.
45C was na twee dagen zon zonder veel warmwatergebruik.

Let wel, een zonneboiler is het meest effectief als het temperatuurverschil tussen de collector en het boilervat het grootst is. Zeker in de winter wordt de collector niet zo heel erg warm dus als de boiler dan al behoorlijk warm is zal de collector er niet zo makkelijk warmte aan kunnen toevoegen.
Een groot boilervat gecombineert met zoveel mogelijk collectoren is het best maar als je niet zoveel ruimte hebt voor de boiler hoef je dus ook niet zoveel collectoren te hebben.
Ik vermoed dat de opbrengst van onze set in de zomer een stuk hoger zal liggen.

Ons uitgangspunt is dan ook niet 100% tapwater dekking maar het warme water dat we gebruiken is wel al behoorlijk voorverwarmd waardoor het gasverbruik afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
NielsTn schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 15:06:
[...]

Met energiemeter bedoel je die "slimme energiemeters" die energiebedrijven maar al te graag willen uitzetten?
Of juist de energiemeters waarmee we als kleine particulier onze apparatuur mee meten qua verbruik?

Ik vrees het eerste, maar wellicht kan jij daar helderheid over scheppen voor de uitzending.
Nee niet die "slimme energiemeters", want het lijkt me niet dat je als consument daar een keus in hebt, dus heeft een test van verschillende meters (als er al >1 zal komen) is niet echt handig voor een consumentenprogramma.

In de nieuwsbrief staat alleen maar dit:
Weten wat uw apparaten werkelijk verbruiken? U kan dit tegenwoordig uitzoeken met energiemeters. Kassa test zaterdag deze energiemeters.
[...]
En een test van energiemeters. Hartstikke handig, als ze het goed doen tenminste.
Zal mij benieuwen hoe diep ze op de materie ingaan (zal wel tegenvallen vrees ik) en welke meters aan bod komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Klein beetje spammen http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=276

Ik zit, denk ik, wat betreft stroomverbruik no op een soort van bodem. Alles wat vervangen kon worden is vervangen. Al het standby verbruik is de deur uit gewerkt, nieuwe lampen etc.

We zitten met ons verbruik RUIM onder het landelijke gemiddelde, volgens mijn laatste berekening kom ik uit op 6,2 tot 6,4kWh stroomverbruik per dag. Dat is ongeveer 2250kWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Maar dan heb je ook een leuk ZES speeltje als referentie....

Zou dat een bedrag zijn van 6 cijfers voor die ZES-meter zijn.... :9

wel beetje verschil of je apparaten van pak-em-beet 20-30EUR vergelijkt met een creme-de-la-creme....

het kaliber : autotest/vergelijk tussen een Formule 1 en de doorsnee-Skoda van de familie Janssen & Co...

Maar wel leuk om te zien dat mn brennenstuhl 'licht positief' is over alles wat ie ruikt (he Polderboy!) :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:32

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

flitspaal.nl schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 15:33:
Klein beetje spammen http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=276
Wasdroger zou de grootste kandidaat zijn met ruim 400kWh de grootste verbruiker in huis op dit moment. Alleen is dat nu net zo’n geval van minder comfort als we die niet meer gebruiken. Keiharde handdoeken bijvoorbeeld. Wie weet aankomend jaar dat hij alsnog eruit gaat?

Iemand anders nog suggesties waar nog meer bespaard zou kunnen worden?
een gasdroger misschien? overweeg ik ook
http://www.gaswasdroger.nl/aanbieding.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 22:13
Hebben er hier mensen zelf panelen gemaakt met losse zonnecellen? Ik geloof dat het al een keer eerder is langs geweest was was verbaasd over het grote prijsverschil.
Kwam op ebay bijvoorbeeld dit tegen:
72 losse cellen voor 150 euro
Hiermee kan een paneel gemaakt worden van 72*1,75 = 126Wp. Dit is dus slecht 1,20 euro per Watt. Natuurlijk komen hier nog wat extra kosten bij om een mooi afgedicht paneel te maken, maar volgens mij nooit zo veel als een commercieel paneel. Lijkt me wel een leuk projectje en stuurt dit topic ook weer wat meer richting electronica.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ice-T106 schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 16:03:
Hebben er hier mensen zelf panelen gemaakt met losse zonnecellen? Ik geloof dat het al een keer eerder is langs geweest was was verbaasd over het grote prijsverschil.
Hiermee kan een paneel gemaakt worden van 72*1,75 = 126Wp. Dit is dus slecht 1,20 euro per Watt. Natuurlijk komen hier nog wat extra kosten bij om een mooi afgedicht paneel te maken, maar volgens mij nooit zo veel als een commercieel paneel. Lijkt me wel een leuk projectje en stuurt dit topic ook weer wat meer richting electronica.
Dat is wel het ULTIEME tweaken dan: je eigen PV-installatie in elkaar lijmen.... 8)
Maar goed... ik betwijfel of je mogelijk LANG plezier er van gaat hebben.
Denk aan coating tegen veroudering, uitlijnen van de cellen, niet-agressieve doch stevig hechtende lijm....

Nee... ik denk dat je zoiets maar beter links kan laten liggen.
Anders was het vast wel eerder bij "Eigen Huis en Tuin" aan de orde geweest als hobby-project! :+

En duurzame Energie is breed/wijds werkgebied: niet alleen PV, doch ook zonneboilers en windkracht/waterkracht vallen hieronder.

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 09-01-2009 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
Leader98 schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 15:12:
[...]
Ons uitgangspunt is dan ook niet 100% tapwater dekking maar het warme water dat we gebruiken is wel al behoorlijk voorverwarmd waardoor het gasverbruik afneemt.
Dat is ook het uitgangspunt van de systemen van de grote merken. Logisch, want als je maar een kleine collector en boiler hebt. gaat alle energie in je tapwater zitten omdat je die 100 liter wel dagelijks verbruikt.
Maximaal rendement en terugverdienen dus.

Zodra je in de zomer je max temp bereikt en je dus overcapaciteit hebt wordt je rendement minder en je terugverdientijd langer. Na die terugverdientijd tijd ga je wel harder besparen natuurlijk.
De terugverdientijd die ik bereken voor 150l + 2 panelen is maar een fractie langer dan 100 + 1, namelijk +/- 11 jaar. Ik verwacht echter dat dat nog wel korter wordt door stijgende gasprijs en hotfill gebruiken voor VW en WM. Als ik dan met nauwelijks meerkosten Duurzamer bezig ben, heeft dat mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dit betreft allemaal timer gestuurde apparaten! Daarmee verkl**t je dus gelijk weer een hoop van de winst. De meeste wasdrogers controleren hoe droog de was is, en stoppen dan dus (vaak) eerder.
Het merk ook nog nooit van gehoord, dus service (in de toekomst) is wellicht een 'uitdaging'.

Ik dacht dat Electrolux/AEG ook wat leverde op dit gebied, maar daar kan ik niets over vinden :(
Of toch electrisch: http://www.deschouwwitgoe...a/drogen-bosch-wtw86560nl

[ Voor 41% gewijzigd door IJsbeer op 09-01-2009 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

Een nederlandse uitvinding van een nieuw type zonnecel:

http://www.volkskrant.nl/...d_voor_Nijmeegse_zonnecel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

IJsbeer schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 16:39:
[...]

Dit betreft allemaal timer gestuurde apparaten! Daarmee verkl**t je dus gelijk weer een hoop van de winst. De meeste wasdrogers controleren hoe droog de was is, en stoppen dan dus (vaak) eerder.
Het merk ook nog nooit van gehoord, dus service (in de toekomst) is wellicht een 'uitdaging'.
De pirouwet is een nederlandse naam voor Crosslee, een grote engelse witgoedfabrikant. Volgens mij zijn ze in NL indertijd onder die naam ook geleverd door Nuon. Niet iedereen was er enthousiast over. Je kan ook nog terecht bij Huebsch, Levert ook nieuwe apparaten, maar die zien er niet uit of je kan direct de was voor het hele voetbalelftal gaan doen.

Ik heb mijn Miele T478G via Marktplaats gekocht, na een tijdje regelmatig die site afgezocht te hebben. Ik heb overigens nagevraagd bij Miele en die dingen hebben geen verder onderhoud nodig behalve het schoonhouden van het filter en de afvoerbuis.

Ik heb zo m'n bedenkingen bij warmtepompdrogers. Zo'n warmtepompunit is duur en wie zegt me dat hoe lang ze mee gaan? (iets zegt me dat ze niet lang mee gaan) De techniek bij een gaswasdroger is uiteraard veel simpeler.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174736

alex75 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 16:56:

"Uw nieuwe tarieven

...
Energiebelasting elektriciteit: � 0,12912 � 0,08949
"
-
Hoe waagt de asociale overheid de energiebelasting met 44 procent te verhogen!! Ze kunnen niet zeggen "Ich habe es nicht gewußt", want in juni waren de olieprijzen al exorbitant hoog. Dit is voor mensen die minder goed verdienen gewoon een 100 procent Hongerwinter met de huidige extreme kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:09
Anoniem: 174736 schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 17:33:
[...]

Hoe waagt de asociale overheid de energiebelasting met 44 procent te verhogen!! Ze kunnen niet zeggen "Ich habe es nicht gewußt", want in juni waren de olieprijzen al exorbitant hoog. Dit is voor mensen die minder goed verdienen gewoon een 100 procent Hongerwinter met de huidige extreme kou.
Als je het forum al wat langer volgt, weet je dat dit het gevolg is van de invoering van het capaciteitstarief.
De vaste teruggave is verhoogd.
Je eerst even verdiepen in de feiten, dan roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174736

deejeebv schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 17:40:
[...]

Als je het forum al wat langer volgt, weet je dat dit het gevolg is van de invoering van het capaciteitstarief.
De vaste teruggave is verhoogd.
Je eerst even verdiepen in de feiten, dan roepen.
Ik heb al flink gegoogled, maar helaas niets kunnen vinden over de verhoging van de energiebelasting op elektriciteit. Verder weet ik dat het tweakers.net forum voor heel slimme mensen is.
Ik kreeg vandaag een e-mail van Eneco met de nieuwe prijzen. Eigenlijk had de energieleverancier de vaste teruggave er best bij mogen vermelden zodat de klant niet (extra) ongerust raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 174736 schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 18:00:
[...]

Ik heb al flink gegoogled, maar helaas niets kunnen vinden over de verhoging van de energiebelasting op elektriciteit. Verder weet ik dat het tweakers.net forum voor heel slimme mensen is.
Ik kreeg vandaag een e-mail van Eneco met de nieuwe prijzen. Eigenlijk had de energieleverancier de vaste teruggave er best bij mogen vermelden zodat de klant niet (extra) ongerust raakt.
Tsja als we zo gaan beginnen, dan mogen de energieleveranciers hun hele manier van rekening volschrijven wel omgooien.
Die is namelijk voor 90+% van de mensen totaal niet te volgen.

Heel in het kort:
Transport-tarief is komen te vervallen
Heffingskorting is verhoogd, met als het goed is de hoogte van het capaciteitstarief van de laagste capaciteit.
Capaciteitstarief is ingevoerd, waarbij je gaat betalen voor de dikte van de zekeringen voor je meterkast.
Energiebelasting is verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

ericplan schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 17:29:
[...]
Ik heb zo m'n bedenkingen bij warmtepompdrogers. Zo'n warmtepompunit is duur en wie zegt me dat hoe lang ze mee gaan? (iets zegt me dat ze niet lang mee gaan)
Wat is er mis met een warmtepompdroger?
Ik heb zelf de Blomberg TKF1350 en bevalt prima.
Op de kieskeurig site door diverse gebruikers gewaardeerd met gemiddelde van een 9,4

Op onderstaande link trouwens een vergelijking van de gasdroger oa. pirouwet .
http://www.top10.hier.nu/topten/top10.jsp?cid=55

[ Voor 7% gewijzigd door SpeksteenWP op 09-01-2009 19:03 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok, het huis is met de zon en gas cv uit bij thuiskomst 14,3 graden.
zon cv kan dus min of meer het huis 3 graden warmer houden dan uit.
dat is fors.

grid-pv autonoom :
als je een apc ups in bridge mode zet, dan koppeld het relay ac aan ac en monitored.
als de netspanning wegvalt, en de pv ook, kan je gerust de pv aan de andere zijde inpluggen.
let wel op dat je al zuinig bent, want anders is deze zo leeg.
ik heb dit nu staan en meermalen getest met een apc smartups 1400vac,
gaat prima.
zowieso is dit wel lekker, want als de stroom uitvalt onsteekt de cv tenminste nog en draait de pomp ook.
met een paar calex lampen van 3 watt houd ik het zo een dagje vol, met zon is er autonomie.door het boilervat kan ik zelfs gewoon douchen, water is ook gebuffert.
er is meestal een overeenkomst in de stop van de afzuiging en de cv,
deze is ideaal voor de zonboiler+cv+kamer/keuken.
ik was in 2008 gasloos van 12-04 tot en met 20 oktober,
en de boiler heeft ook de was en afwasmachine keurig bediend.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 09-01-2009 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de ethyleen glycol (-35c mix) was een goed idee in het terugloop systeem,
hierdoor start (na instellen) de delta-t regeling nu ook onder nul, en is de boiler nu 42c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
42c is mooi!, maar je had dan ook geen temperatuurverlies in de boiler door het verwarmen van je huis vandaag.

Even een kritische vraag bij je CV experiment. Was de buiten temperatuur overdag vandaag hetzelfde als gisteren?

Heb jij trouwens enige vorm van ltv in huis? of heb je alleen regulere radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het was gisteren -4 en vandaag ook.
gisteren was er lichte hoge bewolking.
de cv is helemaal ltv geworden, (je hebt ze al eens gezien ;-) )
tot op de wc aan toe.
de ltv kan ook op max 75c.

opvallend is dat de buitentemperatuur weinig invloed heeft op de interne collector temperatuur,
het is dan ook een indak collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-06 23:14
[...]

Wij kunnen de naverwarming helaas niet uitzetten, omdat dit een combiketel met een 25 liter voorraadvat betreft.
Als we de naverwarmer zouden uitschakelen en een dagje niet thuis zijn koelt dat vat af. Dus zelfs al is het water in de zonneboiler 80+ graden, dan nog moet de naverwarmer af en toe in actie komen om het interne voorraadvat op temperatuur te houden.

Onze besparing door de zonneboiler was vorig jaar slechts 531 kWh (/ 8.8 = 60 m3 gas) volgens de regeleenheid van de boiler. Deze lage besparing wordt veroorzaakt doordat we in de zomer lang niet al het warme water uit de boiler gebruiken en deze dus regelmatig zo warm wordt dat hij niet meer warmte kan opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Da's een hele mooie link, beste hjs.

Vooral deze opmerking zal bij "een zeker" Tweaker lid waarschijnlijk wat wenkbrauwen doen fronsen (Greenchoice deelde ze gratis uit tijdens bosonderhoudsdag...):
Lol ik heb de Brennenstuhl (210% afwijking) mmm toch maar een nieuwe kopen dan
(mijn partner en ik kregen er ook een, eentje is inmiddels al als kado verder gegeven)

>:)

Ja, Nijmegen weet waar Abraham de mosterd haalt (al jaren).

Die "andere", Deutsche Abraham (ISE) gebruikt al een tijdje leuke fresnel lenzen om met vergelijkbare cellen met ook nog eens een prachtige bedradings-structuur het rendement meteen maar naar 39,7% op te krikken...

Het zijn boeiende tijden...

Anoniem: 174736 schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 17:33:
Da's heel simpel, "Bijbelvertaling". Daartoe kregen ze de "opdracht" van de Farizeeërs van EnergieNed die het capaciteitstarief er door wilden rammen (reeds in 2005), en per 1 januari 2009 hun zin hebben gekregen. Om die ellende te compenseren (vooral laagverbruikers zouden zwaar belazerd gaan worden namelijk), "moest" de energiebelasting even veel verhoogd worden als de variabele transportkosten (ongeveer) hoog waren. Want die variabele transportkosten zijn overboord gegooid, het capaciteitstarief is er voor in de plaats gekomen, en de "compensatie" (door Min. Fin., die feitelijk helemaal NIETS met die ongein te maken heeft) bestaat uit de genoemde verhoging van de energiebelasting (uitsluitend elektra, voor gas, wat al jaren grotendeels in capaciteit werd verrekend, is het slechts 1,7% hoger), en met een absurde verhoging van de vaste teruggave die iedereen altijd al terugkreeg ("huis met verblijfsfunctie"). Die was vorig jaar nog 199 euri ex BTW, nu krijg je van Min. Bos 318,62 euri ex BTW (379,16 euri incl. BTW...) "in het handje". Een verhoging van de teruggave van maar liefst 60%...

Zie mijn bespreking van 19 december 2008, van dat geweldige cap. tarief en de verbijsterende compensatie troep d'r omheen.

Voor klachten gaarne Netbeheer Nederland en EnergieNed bestoken, doe d'r dan meteen een Cc'tje bij naar meneer Kalbfleisch van de NMa...

In dit land is het zo dat de energiebureaucraat wikt, en de overheid als haar slaafse dienaar beschikt...

[ Voor 79% gewijzigd door zonnigtype op 09-01-2009 22:58 . Reden: andere berichten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

NielsTn schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 09:40:
[...]

emmm je zal je teruggeleverde energie niet gesaldeerd terugvinden op je administratie,
of je kan deze niet invullen op de kaart/internet-pagina van je leverancier.
En probeer dan maar achteraf je teruggeleverde energie verrekend te krijgen... I guess it'll be a
mission impossible....
Onze meter heeft maar 2 draaischijven: een voor de dag en een voor de nacht. Lijkt me dus geen issue.
Gewoon niet zeuren ;) : even belletje, en ik kreeg na uitleg bij Essent gewoon de next day een formulier
waar ik wat (onzinnige) informatie moest invullen:
-totaal aantal panelen,
-merk omvormer,
-totaal aan vermogen (Wp),
en een krabbel....
Ok, dat valt mee. Helaas heeft Marktplaatsdude niets meer van zich laten horen en aangezien omvormers voor één paneel verder ook nergens te koop zijn gaat dit (helaas) op de lange baan.
NielsTn schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 12:17:
[...]

Van een telefoon wordt ik niet wakker.... ben een vaste slaper,
dus een bus carbid zou meer doen aan deze kant! :+
Neem een dun kussen, keylock, trilalarm en leg je telefoon onder je kussen. :+
Techneut schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 13:05:
Komt nog goed als de stroom snel terugkomt. Met je 5W wekker weet je dan zeker dat je de pineut bent.
ice-T106 schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 16:03:
Ziet er leuk uit maar ik ben nogal huiverig voor deze aanbieding. Al sinds 2007 geen feedback ontvangen en zo te zien al helemaal geen feedback van iemand die die cellen eerder heeft gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de elro m12 en de cresta hebben hetzelfde binnenwerk.
(chippies)
ik sloop ze open om de stroom-richting te veranderen.
van de elro kan je eenvoudig een mooie pv display maken,
de elro heeft een grote lcd.
met een gewoon fotolijstje en een print met foto,
all in ben je dan 50 euro kwijt ipv 500.

500euro displays :
http://www.leiderdorpinst...ratiepanelen/Maatwerk.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Sinds gisteren rond 18.00u mijn HR-ketel (Intergas Kombi Compact) aan een verbruiksmeter gehangen (Brennenstuhl PM230 die ik over heb na migreren naar Ferraris-meters (geijkt)).

Stand-by verbruik van de ketel = 18 Watt
Opstarten pomp/aanslaan ketel-CV verwarming: piek naar 110 Watt, daarna settlend rond 89-90 Watt.

Tot nu toe heeft de ketel sinds vrijdag 9 januari 0,84kWh verbruikt bij huidige winterse omstandigheden (en warmwater comfort UIT geschakeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NielsTn schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 11:44:
Sinds gisteren rond 18.00u mijn HR-ketel (Intergas Kombi Compact) aan een verbruiksmeter gehangen (Brennenstuhl PM230 die ik over heb na migreren naar Ferraris-meters (geijkt)).

Opstarten pomp/aanslaan ketel-CV verwarming: piek naar 110 Watt, daarna settlend rond 89-90 Watt.

Tot nu toe heeft de ketel sinds vrijdag 9 januari 0,84kWh verbruikt bij huidige winterse omstandigheden (en warmwater comfort UIT geschakeld).
Dat is iets meer dan de mijne. Mijn CV heeft een nagenoeg verwaarloosbaar standby verbruik. < 3W. Bij CV werking verbruikt hij in totaal 71W continu. Bij warmwater verbruik gaat dit naar 81W ( vermoedelijk ivm de 3weg klep? ).

Mijn CV ketel heeft sinds donderdagavond 23:00 tot nu toe 1,6kWh verbruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

M'n speksteensteentje heeft 0,0 kwh verbruikt _/-\o_

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Speksteenkachel schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 12:57:
M'n speksteensteentje heeft 0,0 kwh verbruikt _/-\o_
Niet helemaal waar ( strikt genomen ) ;) Dat zou betekenen dat je geen hout hebt verstookt in je speksteen ;).

Wat betreft stroomverbruik heb je uiteraard volkomen gelijk. :)

Overigens. Daarnet gekeken naar mijn vacuumbuis collector. Deze is volledig bedekt met rijp. Dus zo goed werkt het vacuum in de buizen.

De boiler doet het trouwens prima. De pomp is weer lekker aan het werk.

[ Voor 33% gewijzigd door mkleinman op 10-01-2009 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Onze besparing door de zonneboiler was vorig jaar slechts 531 kWh (/ 8.8 = 60 m3 gas) volgens de regeleenheid van de boiler.
ehm..
door je ruk ketel komt je zonneboiler niet tot zijn recht zou beter zijn.
erg zonde zeg, deze zomer maar gewoon de stekker eruit dus,
en wat isolatie om het buffervaatje.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 10-01-2009 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

zonneschijn schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 22:19:
[...]

Onze besparing door de zonneboiler was vorig jaar slechts 531 kWh (/ 8.8 = 60 m3 gas) volgens de regeleenheid van de boiler. Deze lage besparing wordt veroorzaakt doordat we in de zomer lang niet al het warme water uit de boiler gebruiken en deze dus regelmatig zo warm wordt dat hij niet meer warmte kan opslaan.
Komt vermoedelijk door de interne mini boiler in je CV ketel. Daaruit wordt eerst warm water getapt voordat je zonneboiler aan de beurt is.

Misschien een idee om Nefit te bellen en vragen of het mogelijk is om de interne boiler uit te schakelen en/of zelfs helemaal uit je CV te halen? Dat zou je niet alleen gas besparen voor het warm houden van mini vaatje maar ook je zonneboiler vele malen efficienter maken omdat er bij geringe vraag aan warm water meteen je zonneboiler aan de bak gaat.

En als meest uiterste kan je nog overwegen om je CV ketel te vervangen voor een ander exemplaar zonder intern boilervat. Mijn Remeha Avanta ( CW4 ) heeft geen intern boilervat en die hoeft dus ook niet nodeloos warm gehouden te worden.

Een Avanta kost je ongeveer 800 a 900 euro exclusief plaatsing, als je een beetje handig bent zou je het zelf eventueel aan kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en als je helemaal handig bent, en toch aan de slag gaat, zet dan meteen je wasmachine erop,
spreken we je over een jaar weer ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de qsolar-combi verbruikt : (idle is geen warmtevraag)
idle : 12 watt
idle en collectorpomp aan : 42,2watt
alles op full power, wasmachine op tapwater aan, en cv op 20c : 129.2 watt
gemiddeld verbruikt de qsolar minder dan een kwh per dag nu,(pompen zijn uper 20)
dat is zuinig, maar er word stroom aangewend om gas uit te sparen.(3x zo duur)
zomers ziet dat er zo uit :
na 2 uur idle is het vat warm.
er kan gedouced worden.
hiervoor was dus 2x 42,2 watt/h nodig (84,4Wh)
2 personen douchen na 2 uur voor 84,4Wh is erg cheap
...weer 2 uur later gaat de was en afwas aan.
aan het eind van het jaar ontstaat er een fors gat in de gasrekening,
en ook in de stroomrekening, want het element in de wasmachine word niet warm,
dit heeft de zonneboiler geregeld.
van elke kwh uitgespaard op de was, kan de collector een week draaien.
i you catch my drift...

hier komt die stroom tevens uit de pv, bye bye nuon, hello 2000 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 10-01-2009 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ps : in de top10 van hier.nu verschijnt ook ineens een nieuwe categorie,
de circulatiepompen.... daar zijn blijkbaar ook hondertallen kwhtjes te besparen.
mijn oude vaillant werd standaard met een 80watts pomp uitgerust, volstrekt nutteloos trouwens,
en veel lawaai in de leidingen.

http://www.top10.hier.nu/topten/top10.jsp?cid=68

maar laat je niet bedotten, ik betaalde 50 euro voor de uper 20 pompen.(atag grundfos)
de uper pompen kenmerken zich door instelbaarheid,
bijv 25-50, daarmee kun je instellen dat circulatie ook gegarandeerd is.
zoals met een pc jumpertje instelbaar, onder het deksel.
ook hier werd meermalen gezegd door installateurs dat zo de circulatie niet in orde zou zijn,
maar ik leef nog, er is niets ontploft, en het is hier heerlijk warm, vrouwlief klaagt ook niet.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 10-01-2009 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

zonneschijn schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 22:19:
[...]

Wij kunnen de naverwarming helaas niet uitzetten, omdat dit een combiketel met een 25 liter voorraadvat betreft.
Als we de naverwarmer zouden uitschakelen en een dagje niet thuis zijn koelt dat vat af. Dus zelfs al is het water in de zonneboiler 80+ graden, dan nog moet de naverwarmer af en toe in actie komen om het interne voorraadvat op temperatuur te houden.

Mix je voor of na de ketel af? Als je dat vóór de ketel doet, kan je kijken of dat omgekeerd kan worden. En misschien kan je iets met circulatie doen? Zodat je zonneboilerwater door je ketel gepompt wordt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Iemand hier nog belang bij een StorkAir CMF mechanische huisventilator met Perilex aansluiting? ;)

Blijft apart om te zien. De collector volledig wit en bedekt onder een laag ijs/rijp en toch staat de pomp te spinnen en wordt het water warm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 17:41:
Iemand hier nog belang bij een StorkAir CMF mechanische huisventilator met Perilex aansluiting? ;)

Blijft apart om te zien. De collector volledig wit en bedekt onder een laag ijs/rijp en toch staat de pomp te spinnen en wordt het water warm :)
Ik heb de mijne binnen een dag kunnen verpatsen via Marktplaats.
Hij draait nu dienst als ventilatie in een (grote) voliere (vogelkooi).
Wellicht een idee? Toch hergebruik en da's ook zekere duurzaamheid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NielsTn schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 17:50:
[...]

Ik heb de mijne binnen een dag kunnen verpatsen via Marktplaats.
Hij draait nu dienst als ventilatie in een (grote) voliere (vogelkooi).
Wellicht een idee? Toch hergebruik en da's ook zekere duurzaamheid....
Hij staat inmiddels op marktplaats, jammer genoeg nog maar 1 iemand gekeken naar de advertentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-05 13:18
ericplan schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 08:38:
[...]
Mijn situatie is min of meer vergelijkbaar. Ik heb een Combifort 24/50+ en ik hoop binnenkort de Nefit Solarline 2-110 op het dak te hebben. Mijn argumenten:
geen terugloopsysteem, waardoor leidingen niet op afschot gelegd moeten worden
drinkwater in boiler, dus samen met combifort een flinke voorraad heet water beschikbaar.
compleet pakket, aantrekkelijk geprijsd bv bij warmteservice.
compacte maten boiler (die vrijwel altijd binnen, vorstvrij, geplaatst moet worden)
Het water kan uit de zonneboiler rechtstreeks de Combifort in, na de Combifort komt een thermostatische mixkraan die terugmengt tot 60 graden.
Dank voor de tip van de Solarline 2-110. Ik probeer een beetje te begrjpen wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn i.c.m. met de Combifort combiketel. En daarbij de voors en tegens van de CV ook van de zonneboiler gebruik te laten maken (als dat al kan i.c.m. mijn ketel).

Een groot deel van jouw argumenten gaan voor mij niet of minder op: Ik heb nu nog voldoende ruimte op zolder en ben tamelijk vrij in het bepalen van waar de boel geinstalleerd zou moeten worden. Dat geldt ook door de collectoren, dus leidingen op afschot is ook niet zo'n punt.

Wel nog even een vraag over die mixkraan: Die zit gewoon direct achter de ketel en mengt het warmte water en koud water tot water van 60 graden? Ik neem aan dat dat is om het verlies in de warmwaterleidingen te beperken? Mijn boiler staat al op 'comfort 1', wat volgens mij overeenkomt met 60C. Waarom dan nog zo'n mengkraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
NielsTn schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 11:44:

Zojuist na 24 uur monitoren met de meter, is er 1,1kWh verbruikt door de HR-ketel.
veel? weinig? geen idee....

enne... .de 3 ferrari's (ehh de draaispoelmeters :+ ) draaiden vandaag al wat vlotter rond na t sneeuw wegpoetsen!

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 10-01-2009 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mijn Avanta heeft 1,769kWh gebruikt in precies 44 uur. Dus omgerekend net geen 1kWh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:09
Vandaag kreeg ik de goedkeuring voor de subsidie voor een zonneboiler binnen van SenterNovem. De aanvraag hed ik gedaan voor een systeem van Solar2all met 70 buizen.
In de tijd tussen de aanvraag van de subsidie en nu heeft Solar2all zijn prijzen met 10% verhoogd. Bovendien was de plaatsing van het 300 l. vat was lastig. Het zou op de slaapkamer moeten komen te staan.
Ik ga nu voor de Solesta Blackline 3.0H.
Ik ga deze echter uitbreiden met een extra opslagvat van 120 l. Deze heb ik vandaag via Marktplaats op de kop getikt. Het is een vat met drie aansluitingen zie http://www.hesi-groep.nl/documentatie/task,doc_download/gid,40.
Ik weet nog niet precies hoe ik hem het beste kan aansluiten. Bij een vat met 2 aansluitingen zou ik het zo doen:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/deejee/zonneboiler.jpg.
Mijn vat heet een warmwater in, een koudwater in en een warmwater uit aansluiting. De warmwateraansluitingen komen boven in het vat uit, de koudwater onderin. Het vat van de Solesta verwarmd het sanitair water via een warmtewisselaar.
Heeft iemand een idee wat de meest optimale configuratie is?
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.