Duurzame energie deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 72.187 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

hee, flitspaal, die +150m3 das gewoon het zeer koude voorjaar,
tot 30 april was het geen 20c geweest, dus de cv heeft flink doorgedraaid.

http://www.familie-kleinm...istieken/verbruik_gas.png
een leuk vergelijk is dan de zon, vanaf maart scoort het goed, de cv kreeg hier een peak-shave.

http://van.wijk.net/pvt/gas.jpg

ik heb precies dat tot mei 2007 ook gehad,
dat was ook redelijk fris, ondanks de isolatie was het verbruik toch hoger, (en dan ga je flink balen)
pas een jaar later is het effect zichtbaar geworden, gemiddeld tov mijn buurman toch een forse 300m3 minder in het eerste kwartaal van 2008.
totdat het systeem ineens gaat werken, dan is het niet meer te stoppen,
en dan komt er een onbetaalbaar gevoel boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
IJsbeer schreef op maandag 05 januari 2009 @ 20:31:
[...]
Die 16.8 is wel op een gemiddelde dat je iets van 100 liter water per dag bij 40 graden uit de boiler haalt (oid, zal ongetwijfeld in de bewuste NEN specificatie staan). Dat wil dus niet zeggen dat dat in jou situatie een max is! Het is niet zo dat er 16.8 GJ per jaar op de 4 panelen vallen en dat dus het maximaal theoretisch rendement is!
Maar er moet wel minimaal 16,8 GJ per jaar op de panelen vallen om die opbrengst te halen natuurlijk, dus het rendement kan alleen maar groter zijn (mits er voldaan is aan een aantal voorwaarden).
Alle opbrengst die groter is dan je vraag is verloren, deze kan niet nuttig worden ingezet. Ik heb in mijn berekening (excel, voor de liefhebbers kan ik hem wel posten) rekening gehouden met de warmtevraag per maand en de opbrengsten per maand (afhankelijk van stand van de zon). Daarbij heb ik aangenomen dat de buffer groot genoeg is, en je dus alle energie die je verbruikt vlot genoeg aanvult, waardoor er geen gas nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

W3ird_N3rd schreef op maandag 05 januari 2009 @ 04:02:
[...]
Is een doosje wasknijpers niet goedkoper èn zuiniger èn beter voor je kleren?
Dat het iets minder snel is moet geen probleem zijn als je genoeg kleren hebt..
Sneldrogende kleding hangt op zolder.
Handdoeken en spijkerbroeken droogt bij dit weer voor geen meter en gaan de warmtepompdoger in.
Te veel vocht in huis is bovendien zeer slecht en ik mag er ,voor een gezin van 4 personen, wel een zolder extra bij huren wil ik dat allemaal te drogen hangen :)
In de zomer hangt alles uiteraard wel buiten.

Op dit moment buiten -8 en hier binnen 22'C dankzij de onbehandelde maar kurkdroge afval pallets van m'n baas.
De stadsverwarming blijft mooi uit *O*

[ Voor 3% gewijzigd door SpeksteenWP op 05-01-2009 22:17 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Owja, vannochtend de sneeuw van de zonnepanelen geveegd:
van 600 watt naar 1500 watt! Whoei!

Owja, deze installatie had in 2003 ook al een keertje sneeuw :+ als we dan toch aan het opscheppen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
What is this snow you're all speakin' of?

Echt hier is het vandaag super zonnig geweest, strakblauwe lucht tot een uur of 14.
En nu is het buiten naar schatting zo'n -10. Ik heb in elk geval de rubbers van de autodeuren ingesmeerd en de ruitenwissers ook maar even.
Die laatste werkten vanmorgen echt totaal niet, omdat de wisser niet de vorm aan wilde nemen van de ruit.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-05 19:37

Mars Warrior

Earth, the final frontier

SpiceWorm schreef op maandag 05 januari 2009 @ 22:09:
[...]
Maar er moet wel minimaal 16,8 GJ per jaar op de panelen vallen om die opbrengst te halen natuurlijk, dus het rendement kan alleen maar groter zijn (mits er voldaan is aan een aantal voorwaarden).
Alle opbrengst die groter is dan je vraag is verloren, deze kan niet nuttig worden ingezet. Ik heb in mijn berekening (excel, voor de liefhebbers kan ik hem wel posten) rekening gehouden met de warmtevraag per maand en de opbrengsten per maand (afhankelijk van stand van de zon). Daarbij heb ik aangenomen dat de buffer groot genoeg is, en je dus alle energie die je verbruikt vlot genoeg aanvult, waardoor er geen gas nodig is.
Van mij mag je je excel posten, kan ik ook eens eea doorrekenen, want ik heb geen idee hoe dat moet :+

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Toshiba wil de kennis die het op het gebied van zonnecellen heeft opgedaan, onder meer gebruiken om op megawatt-schaal zonnestroom op te wekken. Daarnaast moet de divisie nieuwe technologieën als de Scib-accu (Super Charge ion Battery) gaan ontwikkelen en exploiteren.

aldus energieportal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

SpiceWorm schreef op maandag 05 januari 2009 @ 22:15:
Owja, vannochtend de sneeuw van de zonnepanelen geveegd:
van 600 watt naar 1500 watt! Whoei!

Owja, deze installatie had in 2003 ook al een keertje sneeuw :+ als we dan toch aan het opscheppen zijn ;)
2003? Dat was mijn recordjaar zonnestroom bakken. Sneeuw? Mwagh.

Van mij mag je vegen hoor, no problem. It's your choice, not green's choice.... (plat dak of makkelijk raampje in de buurt?)

Net als bij TD-er strakblauwe lucht hiero vanaf middaguur en retekoud. Tja, "boven de sneeuwgrens", nietwaar? (zeg maar: daar waar ze geen carnaval kunnen vieren... :+ )

1,23 kWh/kWp vandaag binnengeharkt, met suboptimale installatie en grauwe ochtend. Kon morgen wel eens meer worden als de weerman gelijk krijgt, het gaat weer de goede kant op (soms al meer dan 600 wattjes AC uit de 12 aftandse OK4'tjes en 1,236 kWp STC aan oud-Shell-fraais getoverd).

Hear, hear! >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 17:21

Mentalist

[avdD]

CanonG1 schreef op maandag 05 januari 2009 @ 10:25:
[...]

Dat gebeurt ons dagelijks. Wij hebben geen sluipverbruik, als we weg zijn of slapen staan alleen de koelkast en CV-ketel aan (en natuurlijk de PV-installatie). Overdag zal de installatie zeer regelmatig meer elektriciteit opwekken dan ons huis verbruikt, maar dat is geen probleem; de meter draait dan gewoon terug. Als bv. de koelkast dan weer aanslaat draait hij misschien weer een stukje vooruit, dan weer een stukje terug etc. Allemaal afhankelijk van het opgewekte en het verbruikte vermogen.
Wij hebben dus (helaas?) geen draaimeter meer maar zo'n geval met ledjes. Wel gewoon draaiende getalletjes net als bij een draaimeter.

Zou die dan ook terug kunnen draaien? (kan leuk worden met dubbeltarief)
[...]

Ja en nee. Als je teruglevert verkoop je feitelijk stroom aan je leverancier, die het inderdaad weer doorverkoopt. Perfecte constructie.
Waar ik dus bang voor ben is dat de meter _niet_ terug gaat draaien en Essent wel mijn energie aanneemt en aan de buren verkoopt.

Dus ik geef gratis stroom aan Essent en die verkopen het weer. Dat lijkt me niet zo heel erg perfect. Perfect voor Essent ja.. Is die zorg terecht?
Banjy schreef op maandag 05 januari 2009 @ 13:28:
[...]

Lijkt mij zeer plausibel. De lens zelf is groter dan het zonnepaneel als ik het zo snel zie waardoor je dus een groter lichtoppervlak hebt welke het concentreert op het zonnepaneel. Hetzelfde oppervlak met een zonnepaneel zal ongetwijfeld wel weer efficiënter zijn dan een klein paneel met een grote lens er boven op. Misschien wel erg interessant qua investering. Wat kost zo een lens, iemand enig idee?

Edit\ Werkt een PV zonnepaneel niet op UV licht? Wordt UV licht niet door glas geblokt?

Edit2\ Een PV zonnepaneel werkt gewoon op zichtbaar licht, dus ik denk dat het wel efficiënter is. Echter moet je natuurlijk wel rekening houden met het brandpunt wat gedurende dag bij een vaste opstelling gaat verschuiven. Dit stukje vond ik wel interessant:
Dit kan wel, hetzelfde principe als spiegels bij je zonnepanelen plaatsen. Daar vroeg ik al eerder naar in dit topic.

Nadeel: je zonnepaneel slijt sneller en kan zelfs stukgaan.

Echte vragen zijn: slijten je panelen in de winter ook harder met spiegels (als ze zelfs mèt spiegels hun max. Wp niet halen) en waarom slijten ze? Als ze door de hitte slijten zou je ze kunnen koelen (net als een overvolted CPU).

Eigenlijk zou je zonnepanelen met achterop buizen geïntegreerd moeten hebben. Je kan de panelen dan koelen (dan gaan ze langer mee toch?), en het warme water gaat een tank in. Hoppa, zonneboiler..

In de winter zou je met warm water in diezelfde buizen de sneeuw eraf kunnen krijgen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 03-05 17:24

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

QuestionMarc schreef op maandag 05 januari 2009 @ 21:44:
[...]

Ik bedoel de leidingen vanaf de collectoren :P
Bij mij betaat het collectorcircuit ook gewoon uit koperen leidingen, standaard 22mm leidingen met knelkoppelingen
Anoniem: 238103 schreef op maandag 05 januari 2009 @ 21:44:
hee, flitspaal, die +150m3 das gewoon het zeer koude voorjaar,
tot 30 april was het geen 20c geweest, dus de cv heeft flink doorgedraaid.

http://www.familie-kleinm...istieken/verbruik_gas.png
een leuk vergelijk is dan de zon, vanaf maart scoort het goed, de cv kreeg hier een peak-shave.

http://van.wijk.net/pvt/gas.jpg

ik heb precies dat tot mei 2007 ook gehad,
dat was ook redelijk fris, ondanks de isolatie was het verbruik toch hoger, (en dan ga je flink balen)
pas een jaar later is het effect zichtbaar geworden, gemiddeld tov mijn buurman toch een forse 300m3 minder in het eerste kwartaal van 2008.
totdat het systeem ineens gaat werken, dan is het niet meer te stoppen,
en dan komt er een onbetaalbaar gevoel boven.
Ik ben nog op zoek naar dat gevoel. Minder gas verbruiken is een stuk lastiger op de 1 of andere manier dan stroom. Ondanks alle aanpassingen in huis zie ik geen enkel verschil in het gasverbruik. Terwijl er best een aantal zaken zijn gedaan. Waaronder het compleet afsluiten ( vliering + halletje ) van mijn zolderverdieping. Ik had verwacht / gehoopt dat ik dit in mijn gasverbruik zou zien.

Hetzelfde voor het verhaal op Milieucentraal dat je bij 1 graad minder stoken 7% minder gas verbruikt. De verwarming staat hier het hele stookseizoen al onder de 20 graden t.o.v. 20-21 graden vorig jaar. Verwarming staat op dit moment zelfs maar op 19.2 graden. En geen verschil.

[ Voor 72% gewijzigd door mkleinman op 06-01-2009 07:38 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 07:31:
[...]

Ik ben nog op zoek naar dat gevoel. Minder gas verbruiken is een stuk lastiger op de 1 of andere manier dan stroom. Ondanks alle aanpassingen in huis zie ik geen enkel verschil in het gasverbruik. Terwijl er best een aantal zaken zijn gedaan. Waaronder het compleet afsluiten ( vliering + halletje ) van mijn zolderverdieping. Ik had verwacht / gehoopt dat ik dit in mijn gasverbruik zou zien.

Hetzelfde voor het verhaal op Milieucentraal dat je bij 1 graad minder stoken 7% minder gas verbruikt. De verwarming staat hier het hele stookseizoen al onder de 20 graden t.o.v. 20-21 graden vorig jaar. Verwarming staat op dit moment zelfs maar op 19.2 graden. En geen verschil.
Vergeet je neit dat we vorig jaar het neit zo koud hebben gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ik heb nog wat nagevraagd over horizontale en vertikale boilers:
  1. Mogelijkheden / voordeel&nadeel / kosten horizontale boiler versus vertikale boiler?
    Horizontale boilers zitten rond de 100 of 150 liter, hoogte is dan ca 700 mm.
    Een 200 liter boiler vertikaal is 1.250 mm hoog.
    Het rendement van een horizontale boiler loopt door de slechte gelaagdheid in het water terug met ca 10-15%, qua prijs ca € 200,= duurder dus als het enigzins mogelijk is neem dan een vertikale (horizontaal is echt een noodoplossing)
  2. Combineren van panelen (oost/west ligging op dak) met 1 boiler of ieder zijn eigen boiler??
    dmv het besturings/pompsysteem en een electrische mengklep kun je meerdere panelen koppelen aan 1 boiler
  3. Zijn er beperkingen bij het koppelen van de zonneboiler aan een oude cv combi, in dit geval een Radson HR combi 2560 uit 1992, voor zowel tapwater als verwarming?
    Ervanuitgaande dat u vanuit de zonneboiler de bestaande Radsonboiler vult lijkt mij alleen de maximale invoer temperatuur maatgevend, maar deze is altijd instelbaar op bv 65 graden.
Ik had verwacht dat vertikale boilers veel hoger zouden zijn, dus ik moet toch nog eens gaan meten of dit ergens zou passen. Tegen het knieschot heb ik slechts 60cm, dus daar past zelfs een horizontale niet :(

Antwoord 3 is me nog niet helemaal duidelijk, dat zal ik nog even moeten navragen. Het klinkt nl zo simpel?

Verder vraag ik me nog af of er nu echte voor- en nadelen aan drukloze versus onder druk staande systemen zit als het gaat om rendement en onderhoud, want dat kan ik dus nergens vinden. Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Mars Warrior schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 08:20:
Ik heb nog wat nagevraagd over horizontale en vertikale boilers:

Antwoord 3 is me nog niet helemaal duidelijk, dat zal ik nog even moeten navragen. Het klinkt nl zo simpel?

Verder vraag ik me nog af of er nu echte voor- en nadelen aan drukloze versus onder druk staande systemen zit als het gaat om rendement en onderhoud, want dat kan ik dus nergens vinden. Weet iemand dat?
Vraag 3: Zo simpel is het ook :) Je boiler kan je gewoon vullen met water van 60, zodat deze niet (direct) het inlaatwater naverwarmt. Nadeel is wel dat je dus 'maar' 60 graden erin gooit en dus afmixt voor de boiler. Het zou prima zijn, als de boiler het aan zou kunnen (maar dat moet je bij Radson navragen), om bijv. max 90 graden in de boiler te kunnen mikken zodat hij eerst al een heel eind moet afkoelen voordat hij zelf gaat verwarmen. Dan wel afmengen tot 60 graden NA de boiler of ketel!

Voor/nadelen leegloop/drukvat:
- Drukvat heeft wat meer onderdelen nodig
- Drukvat plaatst makkelijker doordat er grotere afstanden overbrugt kunnen worden tussen boiler en paneel
- Bij leegloop moeten de leidingen schuin aflopend geplaatst worden
- Leegloop kent geen gevaar voor bevriezing en zal in veel gevallen gewoon water door eht paneel lopen

Volgens mij maakt het in de praktijk weinig uit qua rendement. Drukvat zal wellicht met dagen als vandaag net iets meer doen, maar die extra winst ben je ook wel weer kwijt met de extra pomp die je nodig hebt. Milieu-technisch is de leegloop dus de beste (geen pomp/stroom en vaak geen glycol)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

IJsbeer schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 09:01:
[...]
Volgens mij maakt het in de praktijk weinig uit qua rendement. Drukvat zal wellicht met dagen als vandaag net iets meer doen, maar die extra winst ben je ook wel weer kwijt met de extra pomp die je nodig hebt. Milieu-technisch is de leegloop dus de beste (geen pomp/stroom en vaak geen glycol)
Wat bedoel je met extra pomp? Leegloopsystemen hebben toch ook een pomp? Bij Nefit zeggen ze juist dat de pomp bij een druksysteem lichter uitgevoerd is, omdat er geen glycol/water omhoog gepompt moet worden, maar alleen voor de circulatie nodig is. Dat klinkt niet onlogisch.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-05 12:43
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 03:19:
[...]

Wij hebben dus (helaas?) geen draaimeter meer maar zo'n geval met ledjes. Wel gewoon draaiende getalletjes net als bij een draaimeter.

Zou die dan ook terug kunnen draaien? (kan leuk worden met dubbeltarief)

[...]

Waar ik dus bang voor ben is dat de meter _niet_ terug gaat draaien en Essent wel mijn energie aanneemt en aan de buren verkoopt.

Dus ik geef gratis stroom aan Essent en die verkopen het weer. Dat lijkt me niet zo heel erg perfect. Perfect voor Essent ja.. Is die zorg terecht?

[...]
Hier een digitale meter van Essent, met 4 meterstanden: hoog/laag verbruik afname, en hoog/laag verbruik teruglevering.
Bij teruglevering zie ik teller 6 en 7 oplopen (die later administratief verrekend wordt bij de meteropname).
Welke meter heb je dan daar hangen? Hier hangt een model van fabrikant ISKRA

Vergeet NIET om je tijdig bij je energiebedrijf aan te geven dat je gaat terugleveren, dan kunnen hun daar in de administratie (en meteropname) rekening mee houden.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
zonnigtype schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 00:26:
[...]
2003? Dat was mijn recordjaar zonnestroom bakken. Sneeuw? Mwagh.

Van mij mag je vegen hoor, no problem. It's your choice, not green's choice.... (plat dak of makkelijk raampje in de buurt?)
hmmm miss was het dan 2002? Weet het niet meer. Vegen gaat redelijk met een spons op een stok (geen idee wat voor naampje het heeft) die zomaar 6 meter wordt. Panelen liggen op de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Zit hier verblind door de zon en met gloeiende oren (computerscherm met karton aan zijkant afgeschermd om het leesbaar te houden zonder brightness op te schroeven) te werken, verwarming staat uit terwijl het buiten vriest. Tja, gratis zonlicht die de op zuid liggende serregevel bijna horizontaal in stroomt, geen zonnecollector voor ruimteverwarming nodig (nu, wordt vanavond wel weer anders, maar dan "helpt" E.On me met dure restwarmte geleverd via NUON Warmte). Net nog even gekeken in de kruipruimte, we hebben hier 21 centimeter piepschuim onder het vloerbeton en ook nog 7 cm. dikke "opzetstukken" in rijen, geen idee waar die precies voor zijn (misschien wel klemstukken voor de hele piepschuimen onderplaat, ik zie geen bevestigingsmateriaal doorsteken). Aan/afvoer leidingen stadswarmte zitten als het goed is in een kronkelvorm in de vloer ingebouwd (nooit plaatjes van gezien, helaas). Complex is in 1988/89 gebouwd.

Net ook even een hele dikke laag ijs kapotgebikt in een regenton om te voorkomen dat het inloopstuk kapotvriest, het is erg koud buiten terwijl zon full speed gaat. Noordkant van het complex werpt gigantische schaduw op de straat en brug: daar is het vriesbitterkoud...

Computer/koelkast/mechanische ventilatie lopen nu op 100 procent zonnestroom (teruglopende Ferrarismeter, net gecheckt, dus zonnestroom overschot) en schaduw effecten op 4 van de 12 modules worden alweer minder sterk.

Screendump van 11h06:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/download/6jan2008_11h06_felle_zon.gif

Kolommen 1-4 4x 93 Wp (onbeschaduwd), 5-6 2x 108 Wp (onbeschaduwd), 7-10 zusjes van de vorige 2 (4x 108 Wp), achterste rij, partieel beschaduwd (alleen winterperiode, plm. nov-mrt, echter effect grootste bij directe zoninstraling). Ex. in kolom 10, aan de oostrand van de rij staand, was toen al redelijk uit de schaduw aan het komen. Laatste 2 kolommen de pal zuid geplaatste meest recent (voor schijntje van buurvrouw) gekochte 2 identieke 108 Wp modules die in combinatie met ongebruikte OK4 omvormers het byzonder goed doen (onbeschaduwd). Totale AC vermogen om 11h06 al 466 Watt. NB: "kleur" van het gesimuleerde zonnepaneeltje geeft range van output klasse weer. Hoe lichter hoe beter de module/omvormer combinatie het doet. Bij voldoende continue instraling zijn alle paneeltjes dan geel van kleur, bij max. instraling wordt kleur donkergeel. Bij zeer lage instraling wordt paneel kleur zwart, als omvormer afschakelt, wordt het paneel ikoontje grijs. Programma specifiek voor de OK4 ontwikkeld, ik gebruik het dagelijks en hij staat dan ook nog eens op achtergrond volautomatisch om de 5 minuten (instelbaar) data weg te schrijven naar logfile. Nog een mooi relict uit de NKF/OK4 geschiedenis...

I love PV... :9~

... en ik vind dat maximaal "op de zon bouwen" verplicht dient te worden, die zon moet vooral de winter zo efficiënt mogelijk de woningen in rammen, gratis warmte. Hoeft niet speciaal te betekenen dat alles identiek "op zuid" moet worden georiënteerd, maar bijvoorbeeld wel dat naar noord afhellende daken en slecht georiënteerde huizen met zware beschaduwing in winterperiode (niks/weinig meer mee te doen) bij Wet verboden zouden moeten worden (ik zie nog steeds verschijnen in nieuwbouw...). Tenzij er structureel andere energie beperkende dan wel decentrale opwekkings-technieken worden geïmplementeerd. :O

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

zonnigtype schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 12:22:

... en ik vind dat maximaal "op de zon bouwen" verplicht dient te worden, die zon moet vooral de winter zo efficiënt mogelijk de woningen in rammen, gratis warmte. Hoeft niet speciaal te betekenen dat alles identiek "op zuid" moet worden georiënteerd, maar bijvoorbeeld wel dat naar noord afhellende daken en slecht georiënteerde huizen met zware beschaduwing in winterperiode (niks/weinig meer mee te doen) bij Wet verboden zouden moeten worden (ik zie nog steeds verschijnen in nieuwbouw...). Tenzij er structureel andere energie beperkende dan wel decentrale opwekkings-technieken worden geïmplementeerd. :O
Architecten, tekenaars, planontwikkelaars en welstandscommissies zouden hier eens serieus op moeten inspelen bij nieuwbouw maar ook aanbouw en renovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15536

NielsTn schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 09:35:
[...]

Hier een digitale meter van Essent, met 4 meterstanden: hoog/laag verbruik afname, en hoog/laag verbruik teruglevering.
Bij teruglevering zie ik teller 6 en 7 oplopen (die later administratief verrekend wordt bij de meteropname).
Welke meter heb je dan daar hangen? Hier hangt een model van fabrikant ISKRA
Ik heb zo'n zelfde Iskra meter met 4 telwerken. Op dit moment zijn daarvan slechts twee telwerken actief. Ik saldeer dus met enkel-tarief.

Ik vraag me af:
- Heeft het zin om dit om te zetten naar hoog/laag tarief?
- Betaal je dan een hogere meterhuur?
- Verdien je de kosten die je betaalt voor het omzetten terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Het zonnepaneeltje in kolom tien zit nu een stuk lager dan de zusjes ernaast: zon voorbij zuid, dus schaduw valt nu andere kant op. Paneel ernaast iets minder schaduw, de twee exemplaren aan westzijde krijgen nu meeste licht. Leuk gadget...

George: alle meters hebben nu zelfde "meterhuur". Is per 1-1-2008 door NMa in opdracht van politiek "gereguleerd" (daarbij miljoenen enkel tarief klanten zoals ik gen***d). Is net door NMa/Energiekamer opnieuw "vastgesteld".

Alle meters 25,25 euri ex BTW. Let wel: de netbeheerders beginnen nu ook te dreigen met "bij productie zelfde meetdienst". Voorschotje op invoering slimme meter: u heeft "twee energierichtingen"? Dan betaalt u ook twee maal die krankzinnige 25,25 Euri. Niet gek staan te kijken dat "ze" het gaan proberen, en dat Den Haag de andere kant opkijkt. Teken voor jezelf uit wat dat voor de tienduizenden burgermansjes met maar paar paneeltjes op het dak gaat betekenen, dik 60 Euri aan meetkosten incl. BTW (voor mij zou dat 250 verloren gegane kilowattuur opwek aan alleen al meterhuur gaan betekenen, dik 22 procent van mijn jaarlijkse opwek met huidige kWh prijs van 24,1 ct/kWh) ...

Omzetten zal per situatie verschillen. Netbeheerders worden op transporttarieven geknepen door de Energiekamer, dus gaan ze inkomsten elders zoeken. Bijvoorbeeld, extreem lucratief, bij "gevraagde metervervangingen", afsluiten en weer aansluiten, dat soort ongein. Je wil niet weten welke belachelijke bedragen ze daarvoor zijn gaan vragen (denk even aan de ellende voortvloeiende uit een "niet meer gewenste" te hoge capaciteit door invoering belachelijke capaciteitstarief, dan ben je dus de l*l, want dan mag je op een forse schadepost verlaging ("verlichting") aansluiting rekenen).

Dus zelf tarieven verwisselen meter bij Essent Netbeheer (die het oude briefpapier naar de recycling heeft moeten brengen, ze heten nu "Enexis") navragen en zelf gaan rekenen... Enexis: 105,67 (???ex BTW???) voor enkel>>>dubbel tarief meter. Dat is 320 "2008 SDE kilowattuur" (subsidiecentjes á 0,33/kWh, saldering niet meegerekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Zojuist de 3 ferrarismeters binnengekregen. Iemand nog tips mbt aansluiten tussen
de zonnepanelen?

Dan kunnen we echt eens kijken wat ze doen, om bepaalde mensen mogelijk verbijsterd te laten staan :+

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

NielsTn schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 14:32:
Zojuist de 3 ferrarismeters binnengekregen. Iemand nog tips mbt aansluiten tussen
de zonnepanelen?

Dan kunnen we echt eens kijken wat ze doen, om bepaalde mensen mogelijk verbijsterd te laten staan :+
Eerst eventueel ijken m.b.v. goede 100 Watt (oeps... ;( ) gloeilamp "die je nog ergens hebt liggen slingeren op een stoffig plankje" O-) ... Kijk naar aantal omwentelingen per kWh op dat ding, ik heb destijds ook zitten tellen (veel plezier). Tenzij ze al geijkt zijn...

Dan omgekeerd aansluiten zodat ze vooruit gaan lopen bij invoeding via die meter, dat leest het makkelijkst af, namelijk...

Ze hebben wel wat sluipverbruik, schattingen variëren van 1-5 Watt. Maar jij hebt toch zo'n "krachtige" installatie, moet kunnen, toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 14:39:
[...]

Eerst eventueel ijken m.b.v. goede 100 Watt (oeps... ;( ) gloeilamp "die je nog ergens hebt liggen slingeren op een stoffig plankje" O-) ... Kijk naar aantal omwentelingen per kWh op dat ding, ik heb destijds ook zitten tellen (veel plezier). Tenzij ze al geijkt zijn...

Dan omgekeerd aansluiten zodat ze vooruit gaan lopen bij invoeding via die meter, dat leest het makkelijkst af, namelijk...

Ze hebben wel wat sluipverbruik, schattingen variëren van 1-5 Watt. Maar jij hebt toch zo'n "krachtige" installatie, moet kunnen, toch? ;)
Hi Polarboy,
thanks! ik zal es kijken, ze zijn alle 3 geijkt door een Deutsches ijkwezen, om de discussie te beeindigen 8) .
momenteel hangen er reeds 2 van de 3 ingeschakeld, en ze waren reeds 2,4-2,5kWh op de teller (wellicht eindcontrole bij fabricage).

mbt "omgekeerd' aansluiten dat zal ik even checken, heb nu volgens de installatiehandleiding gewerkt....
Maar goed... zoveel kwh'tjes pluk ik met die g$dgeklaagd slagschaduw van de achterburen toch niet (op dit moment). "had ik ze maar op mijn dak staan.... maar ja... dan poets de sneeuw zo lastig weg"

update 15:59u: nu de 2 geijkte ferrarismeters 'omgekeerd' aangesloten. Gezien de invoer (2x 60Watt aldus de Brennenstuhl PM230) zal ik over een uur eens kijken of er meer 'veranderd' is qua tellerstand

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 06-01-2009 16:00 . Reden: update mbt aansluiten draaischijfmeter ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
flitspaal.nl schreef op maandag 05 januari 2009 @ 08:53:
[...]
Overigens de TEC-Solar buizen worden ook gebruikt door Rivusol. Rivusol levert exact hetzelfde als Sunsystems alleen duurder. Ze plakken er een Rivusol sticker op and thats it, verder is alles van hen hetzelfde voor zover ik kan overzien.
Bedoel je dat sunsytems ook dezelfde boiler levert? Ik kan geen wolf boiler van 300l vinden, laat staan specificaties. Wel van rivusol, en het lijkt er wel veel op.

PV heeft 5 kWh gedaan vandaag, met pieken van 1700 watt.

[ Voor 5% gewijzigd door SpiceWorm op 06-01-2009 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:04

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

http://www.wolf-heiztechn...chnik_GB_4800439_1008.pdf
pag 12, 300/400/500/750/1000 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Johan (Sunsystems) levert ook MP-tec boilers, deze heeft hij mij aangeboden maar is ook duits

http://www.mp-tec.de/MP-T...e.225+M54a708de802.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
@hierboven: dank

De rekensheet voor opbrengsten zonneboiler en of het interessant is om de verwarming aan te sluiten staat op
http://home.zonnet.nl/har...apwater en verwarming.xls

Openofaanmerkingen hoor ik graag.

Ben er ondertussen ook achter dat doorstroomboilers (dus dat je boiler enkel warmwater buffer is, en je tapwater in een seconde via een warmtewisselaar wordt opgewarmd) erg duur zijn. Bij sunsystems komt er zomaar 1000 euro bij de prijs op!

Maar in de boiler die sunsystems aanbied zit nog een tweede spiraal voor naverwarming met een CV ketel. En als je op die warmtewisselaar nu eens je koudwaterleiding aansluit... :)

Maar met een oppervlakte van 1 m2 en inhoud van 6 liter, en een stroomsnelheid van 6 liter per seconde (CW klasse 4) zal dat wel niet voldoende opgewarmd zijn.

De 300l boiler weegt 130 kg, dus er komt in totaal zo'n 450 kg bij in het stookhok. 4,5 kn. Even snel uitzoeken leert dat de minimale vloerbelasting al 2,5kn per m2 moet zijn. Spreiden van het gewicht van het boilervat over 2 m2 lijkt dus voldoende. Dat is hier wel te doen. (Ik ben geen bouwkundig ingenieur oid én dit is meer een schatting! Ik doe dus geen bewering over een andere situatie dan de situatie hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zo net weer terug van een wandeling met m'n jongste dochter op de slee door het prachtig besneeuwde Twentse land.
Weer terug aangekomen in onze woonwijk hoorden we een zacht zoemend geluid.
Nieuwschierig als ik ben toch maar eens ergens aangebeld en wat bleek?
Het waren de driftig ronddraaiende GJ-meters van de stadsverwarming (+18,5% prijsstijging per 1-1-2009).
Temperatuur buiten op dit moment (19.40 uur) -13,3'C en dalende.
Radiatoren staan nog steeds dichtgedraaid d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:06
SpiceWorm schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 19:16:
Ben er ondertussen ook achter dat doorstroomboilers (dus dat je boiler enkel warmwater buffer is, en je tapwater in een seconde via een warmtewisselaar wordt opgewarmd) erg duur zijn. Bij sunsystems komt er zomaar 1000 euro bij de prijs op!
De boiler van Solesta (zie mijn eerdere post) is ook een doorstroomboiler. Set van 3 panelen met 100 l. boiler kost rond de 2000 €, en levert € 840 subsidie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Vandaag uitgebreid met iemand van Remeha gepraat. Het ging over het aansluiten van de tweede warmtewisselaar op mijn CV installatie. Bottom line. Het is HEEL erg lastig.

De mogelijkheden die we hebben besproken:

1. Boiler in serie met m'n CV ketel via een 3weg klep.

Gaat niet werken. De aansturing in de CV ketel kan dit niet aan. Zodra de temperatuur in de retour warmer is dan de aanvoer dan slaat de pomp af.. Ergo. als m'n zonneboiler heter is dan m'n aanvoertemperatuur dan gaat mijn systeem in de storing.

2. Mengleiding, cascade systeem.

De boiler is systeem 1 die geeft bij warmtevraag. De CV ketel is systeem 2. Nadeel. De CV ketel kan het water van de boiler niet naverwarmen, en dit scheelt opbrengst. Nadeel 2. Dit werkt alleen met een klassiek aan/uit scenario. En mijn Remeha Celcia 20 werkt nu juist modulerend met Opentherm.

Ergo. Het wordt heel erg lastig om mijn boiler op de CV installatie aan te sluiten.

Verder iemand aan de telefoon gehad over een lucht warmtepomp / airco. Die installatie klinkt mij ook erg goed in de oren. Er is tussen de 3,6 en 4kW nodig om mijn woonkamer / keuken (bij) te verwarmen. Maximale opgenomen vermogen electrisch is tussen de 800W en 1kW. Dus een COP van 4.

Met een aantal zonnepanelen zou dit een ideale aanvulling zijn op het verwarmen cq koelen van mijn woonkamer. In het voor/najaar voor het bijverwarmen. In de zomer voor het koelen van de woonkamer.
Installatiekosten voor dit systeem ongeveer 2000 tot 2400 euro.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

flitspaal.nl schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 20:32:
Verder iemand aan de telefoon gehad over een lucht warmtepomp / airco. Die installatie klinkt mij ook erg goed in de oren. Er is tussen de 3,6 en 4kW nodig om mijn woonkamer / keuken (bij) te verwarmen. Maximale opgenomen vermogen electrisch is tussen de 800W en 1kW. Dus een COP van 4.
Een zoon van een collega van mij heeft zo'n ding pas ergens geinstalleerd en de gebruikers waren er bijzonder enthousiast over.
Ik zal hem eens vragen of hij fabrikaat en technische specs bovenwater kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandaag uitgebreid met iemand van Remeha gepraat. Het ging over het aansluiten van de tweede warmtewisselaar op mijn CV installatie. Bottom line. Het is HEEL erg lastig.

De mogelijkheden die we hebben besproken:

1. Boiler in serie met m'n CV ketel via een 3weg klep.

Gaat niet werken. De aansturing in de CV ketel kan dit niet aan. Zodra de temperatuur in de retour warmer is dan de aanvoer dan slaat de pomp af.. Ergo. als m'n zonneboiler heter is dan m'n aanvoertemperatuur dan gaat mijn systeem in de storing.

2. Mengleiding, cascade systeem.

De boiler is systeem 1 die geeft bij warmtevraag. De CV ketel is systeem 2. Nadeel. De CV ketel kan het water van de boiler niet naverwarmen, en dit scheelt opbrengst. Nadeel 2. Dit werkt alleen met een klassiek aan/uit scenario. En mijn Remeha Celcia 20 werkt nu juist modulerend met Opentherm.

Ergo. Het wordt heel erg lastig om mijn boiler op de CV installatie aan te sluiten.
toon volledige bericht
Zit met hetzelfde, maar ik denk wel de oplossing te hebben voor dit probleem.

Aangezien wij afgelopen jaar een flinke aanbouw hebben gebouwd( 60m2 vloerverwarming) ga ik de aanbouw als 2e cv/circuit gebruiken.
Heb een aparte thermostaat geinstalleerd (danfoss cf-rf systeem).
De thermostaat regelt per groep vd vloerverwarming dmv motortjes (electrisch bediende kleppen) dde diverse ruimtes (iedere ruimte kan ik apart regelen)
De bestaande aanvoer retour naar de aanbouw (vloerverwarming) plaats ik 2-weg kleppen in die ik stuur dmv de uitgebreide controller van de zonneboiler ( boiler te koud kleppen open, boiler warm kleppen dicht)
Kleppen open is dus normale cv die het weer overneemt, maar de 2e thermostaat regelt evengoed de temperatuur in de aanbouw.
Aangezien de aanbouw van superisolatie is voorzien is de normale kamerthermostaat toch degene die de ketelvraag regelt (de koudste ruimte)

De zonneboiler kan in de winter als de verwarmingsvraag het grootst is (nu dus >:) ) toch niet aan, dan mag je blij zijn als je je tapwater warm krijgt.

Wat denk je van een bypass bij je cvketel.
Als de zonneboiler warm genoeg is dan bypass open ( dus een mini cvcircuit maken voor de cvketel) sturen door de controller van de zonneboiler.
In beide gevallen is wel een extra gestuurde pomp nodig

Misschien kan je er wat mee

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 06-01-2009 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat een totale installateurs priet praat zeg,
ik ga daar verder niet op reageren, maar ze praten allemaal volkomen poep, nee stront.
je cv warmtewisselaar zit natuurlijk op de retourleiding,
en je hr ketel dient hierop te moduleren
.
zon opbrengst = mod down = klep open door het vat
geen zon opbrengst klep dicht, gewone gas cv.
veel zonbrengst = mod down = hr moduleert down, retour water heter dan aanvoerwater.
dit is geen storing, zo moet het ingeregeld worden.
als men niet weet hoe dat moet, dan zeg je : ik weet niet hoe dat moet,
en dus niet : "uhhh het ken niet"
de vraag begint bij : kan de delta t regeling praten met mijn cv ketel.
nefit itho vaillant babbelt keurig met elkaar.
atag : mode - step (c123) para 1 1=85 (sla af en stop pomp bij 85c retourwater)

je warmwater wisselaar idem dito.
ze kunnen het niet, ze snappen het niet, ze zijn oliedom, en verkopen liever ijzer.
doe me een lol en ga zelf op zoek, en guess what, dat bevalt mij erg goed,
maar zoek de info buiten nederland op het internet.
ik heb al 2 installatie bedrijven over de vloer gehad om de inregeling hier over te schrijven.
das de realiteit, cv monteurs zijn cv monteurs.
een doorstroomvat of een buffervat gewoon als hot top inregelen.
duurzame inregeling = ict en clue, niet iets voor iemand met een hamer en een beitel.
speciaal voor iedereen, uit eigen werk en volle borst,

eric

(op mijn werk is enw/nuon al 19 maanden bezig een waterkotte in te regelen, en ik heb het er voornamelijk erg koud)

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 06-01-2009 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@eric-pvt

Als je de systemen volledig intregeert dan heb je inderdaad gelijk.
Dat is gewoon moeilijk te realiseren.

Daarom juist het scheiden van de systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als de delta t regeling en de ketel compatible zijn, is alles mogelijk,
de rest is moeilijker, maar niet onoverkomelijk.
(aka kingston en samsung is een gok, een matched pair niet)

de vraag wat praat het ? kan geen enkel installatie bedrijf beantwoorden,
openterm bijvoorbeeld, of atag/luigjes dedicated(rs232 vt100 etc)

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 06-01-2009 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Helemaal mee eens, maar ik installeer zelf.
De installateurs die ik tot nu toe benaderd heb vallen inderdaad in die 99,9% categorie en kom ik absoluut ook niet verder mee.

Wat ik nu ga toepassen zal ook werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Jongens neem een speksteen of tigchelkachel, een paar oude pallets erin en je hebt het heerlijk warm. (zelfs nu bij -14,5 'C hier in Enschede)
Als je stookt op de wandtemperatuur van de kachel verbruik je nooit teveel hout.
Zonneboiler komt er dit jaar ook voor het tapwater en ik wil nog uitzoeken of ik iets met een warmtewisselaar op de kachel kan doen voor de wintermaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 21:40:
als de delta t regeling en de ketel compatible zijn, is alles mogelijk,
de rest is moeilijker, maar niet onoverkomelijk.
(aka kingston en samsung is een gok, een matched pair niet)

de vraag wat praat het ? kan geen enkel installatie bedrijf beantwoorden,
openterm bijvoorbeeld, of atag/luigjes dedicated(rs232 vt100 etc)
De warmtevraag wordt in mijn geval geregeld door mijn thermostaat. ( Celcia 20 ) die praat dmv het opentherm protocol met de CV ketel. De CV ketel bepaald in wat voor mate hij moduleerd door de aanvoer en retourleidingtemperatuur en uiteraard de warmtevraag van de thermostaat.

De techneut die ik gesproken heb van Remeha was overtuigd. Wanneer het delta T verschil klein wordt moduleert hij terug naar stand 1. Wanneer de temperatuur nagenoeg gelijk is gaat de brander uit en blijft de pomp nog even draaien.

In het geval van een hogere retourtemperatuur gaat de brander uit en de pomp uit.

de Quinta CV ketels kunnen dit wel aansturen. Hier kan je tegen de pomp zeggen dat hij moet blijven draaien. De software in de Quinta serie is wat dat betreft een stuk uitgebreider.

Ik zal eens kijken of ik het kan simuleren. Kijken of ik op een 1 of andere manier de retourleiding kan verwarmen en kijken wat de CV ketel doet. Als de pomp blijft draaien dan kan het dus wel :) Gaat hij in de storing of slaat de pomp af dan heb ik dus in die situatie pech gehad.

Ik ben trouwens op Google aan het zoeken of iemand het al heeft. En / of regelingen , al dan niet met Opentherm voor een Cascasde oplossing.

Naar wat ik nu begrijp is de Remeha Avanta niet in staat om in een Cascade oplossing te plaatsen. De aansturing is daar simpelweg niet geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm

Met een aantal zonnepanelen zou dit een ideale aanvulling zijn op het verwarmen cq koelen van mijn woonkamer. In het voor/najaar voor het bijverwarmen. In de zomer voor het koelen van de woonkamer.
Installatiekosten voor dit systeem ongeveer 2000 tot 2400 euro.
lucht/lucht warmtepomp zit nog 1000e subsidie op ook. Al ben ik er nog niet uit of ik dit een duurzaam apparaat vind of niet. Een water warmtepomp ipv een airco is een ander verhaal natuurlijk.

Reken op een flink hoger electriciteitsverbruik (vooral in de winter, als je panelen niet zoveel doen), en in de zomer is het natuurlijk gewoon een airco!

[ Voor 7% gewijzigd door SpiceWorm op 06-01-2009 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

volgens mij kan je gwoon de avanta-kw (bijv 8 of 12kw) waarde verlagen, en de cv retour op 60c,
dan zal het al aardig gaan werken, en de zonneboiler zal dan echt heel hard moeten werken, om de retour boven de 60c te krijgen, of helemaal niet als de zon niet schijnt.
de kw waarde moet nog wel voldoende zijn om de woning te verwamen,
dit kan ook door langer laag te moduleren, en dit is ook zuinig.
(par 17 staat op 35 dit is de fabriekswaarde voor 18Kw)
http://start.remeha.com/pdfs/nl/57997-0303.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 06-01-2009 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Is vaak, maar kort aanslaan van de CV ketel ongunstig? Wordt daarbij aardgas verbrand waarvan de warmte niet in het water terecht komt?

De ketel slaat hier elke +/- 10 minuten voor een seconde of 30 aan, warmt het water van 35oC op naar +/- 50oC, slaat af en wacht weer tot het 35oC is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108023

Het moet mogelijk zijn om een zonneboiler te benutten voor ruimte verwarming, naast een gewone CV ketel.
Helaas heb ik hier in deze Duurzame Energie reeks tot nu toe geen begrijpelijke uitleg of instructie gelezen.
Verwarming is ook steeds anders omdat onze huizen verschillen in isolatiegraad en hoeveelheid warmte die ze zelf al opslaan in de betonnen vloeren en muren. Je kunt dit uitdrukken in warmtebehoefte in kWh per dag bij een gemiddelde buitentemperatuur.
Natuurlijk is ook van belang hoeveel warmte lekkage door kieren en tocht er is, en de hoeveelheid zoninstraling door ramen op het zuiden.

En CV monteurs moet je dat niet zomaar vragen. Zij zijn specialist in het ophangen en inregelen van gewone CV ketels en CV installaties.

Zelf beoordelen of het kan en zin heeft is het beste. En dat dan hier beschrijven. Of op een wiki pagina waar iedereen dezelfde tekst kan verbeteren en uitbreiden, zie deze aanzet

Dat begint met het bepalen van de hoeveelheid warmte.
Wat heb je nodig of over voor warm water. Druk dat uit in kWh per dag.
Wat resteert dan voor ruimte verwarming. En op hoeveel dagen zal dat gebeuren?

dan heb je een idee over hoeveel kWh er beschikbaar is en dus hoeveel geld er is te besparen.
dat is een indicatie over wat je redelijkerwijs kunt uitgeven. Want we hebben het hier niet over de allersnelste game PC, maar over duurzame energie. Dan moet er een relatie zijn tussen wat je investeert in tijd en geld, en wat het oplevert.

Als je dan weet hoeveel warmte je over hebt, kun ej kijken naar je bestaande verwarmings systeem.
is daar gemakkelijk warmte aan toe te voegen.
Of is het gemakkelijker om de overwarmte apart naar de te verwarmen ruimte te brengen. En zo zorgen dat de CV minder vaak aan slaat.

In beide gevallen moet je kijken naar de warmte stromen in je huis.
En hoe die systemen het gemakkelijkst zijn te beinvloeden of bij te voeden.
Daar is de CV monteur wel handig, die kun je vragen hoe het nu werkt in jouw situatie.
En hem dan tonen wat je wilt. Er zal dan ooit een tijd komen dat hij enkele oplossingen kan aandragen.

Vervolgens stuur je je gegevens naar een paar zonneboiler leveranciers. Wellicht dat zij een goede oplossing hebben. (die ze dan weer aan CV installateurs geven)

Vergis je overigens niet in de regeltechniek die al in CV ketels zit. Die is vaak al behoorlijk geavanceerd, maar meestal nog niet berekend op extra warmte toevoer vanuit een zonneboiler.
Ik kan me goed voorstellen dat al zouden installateurs een idee hebben hoe het zou kunnen om extra zonneboiler warmte toe te voegen, ze toch huiverig zijn om een concrete oplossing aan te dragen.
Want dat is experimenteren, en als het niet meteen werkt zoals gewenst, dan dan moet de insrtallateur steeds opdraven, en dat kost veel te veel tijd en geld, die de klant niet wil betalen.

Probleem is ook dat elke ketel een eigen unieke ketel-regeling heeft. Die verandert ook nog eens in d eloop der jaren. En CV installateurs weten niet welk regelgedrag elk type ketel in de loop der jaren heeft gehad.

Dit pleit opnieuw om dit soort experimenteren zelf te doen.
Maar dan moet het wel simpel.
Of simpel met slimme componenten.

Zelf heb ik een HR ketel met weersafhankelijke regeling van de watertemperatuur.
Mijn plan was, 15 jaar geleden, om warmte van de zonneboiler beschikbaar te stellen door het retourwater van van de CV installatie door dat zonneboiler water te leiden en het zo voor te verwarmen.

Natuurlijk moesten daar dan weer automatisch geregelde kleppen in komen, die voorkomen dat het zonneboilerwater wordt opgewarmd door het retour CV water, op de tijden dat het zonneboilerwater te koud is.
Die regeling kon ik niet vinden, en zelf maken vond ik te veel werk. want knutselen is leuk, maar het moet wel 15 jaar blijven werken als je bent uitgekeken op het knutselen.
Geen zonneboiler dus. De aansluiting voor die zonneboiler zit er nog steeds, en er lekt een beetje water uit.

Ondanks 14 cm isolatie rondom, is het gasverbruik toch nog ca 1800 m3 per jaar.
Maar ik heb ook nog een lucht warmtewisselaar liggen voor de balans ventilatie.
Alleen de inblaas slangen zijn nog niet aangebracht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SpiceWorm schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 22:44:
Is vaak, maar kort aanslaan van de CV ketel ongunstig? Wordt daarbij aardgas verbrand waarvan de warmte niet in het water terecht komt?

De ketel slaat hier elke +/- 10 minuten voor een seconde of 30 aan, warmt het water van 35oC op naar +/- 50oC, slaat af en wacht weer tot het 35oC is.
Het zou gunstiger zijn als hij langer op een lagere temperatuur verwarmde. Dus modulerend werkt (als hij dat kan)
Nu warmt hij in die 30 sec waarschijnlijk vooral water in de leidingen op. Wat uiteindelijk natuurlijk ook de ruimte verwarmt.
En waarschijnlijk is dit niet gestuurd door de kamer thermostaat.

Het zou me niets verbazen als het een combiketel is, die op deze manier het water in zijn 4 l tapwater warmte wisselaar warm houdt. Doet hij dit ook als je de thermostaat laag zet? Er er dan geen enkele reden is om aan te slaan voor ruimte verwarming.

Warmte technisch is het belastend om steeds op te warmen en af te koelen. Maar het zou best kunnen dat jouw CV ketel juist is ontworpen om daar goed tegen te kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Anoniem: 108023 schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 22:47:
Dat begint met het bepalen van de hoeveelheid warmte.
Wat heb je nodig of over voor warm water. Druk dat uit in kWh per dag.
Wat resteert dan voor ruimte verwarming. En op hoeveel dagen zal dat gebeuren?
Je kan een goede poging doen met het excel sheet wat ik een paar posts terug gepost heb.

En vwb ketels die niet willen meewerken: kun je niet een deel van het retourwater omleiden door je zonneboiler? Dus bijv. 20% door je zonneboiler, zodat het resultaat dezelfde temperatuur is als vloerverwarming uitgaand? Raakt je ketel niet in de war, zo'n situatie kan normaliter ook wel ontstaan.

2. Kun je de sensor die het retourwatertemperatuur meet niet gewoon bij de uitgaande leiding op gooien? Zo is je retourwater temp. nooit warmer dan je uitgaande vloerverwarming. Geen idee wat voor veiligheid je dan overboord gooit trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Anoniem: 108023 schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 22:57:
Het zou gunstiger zijn als hij langer op een lagere temperatuur verwarmde. Dus modulerend werkt (als hij dat kan)
Nu warmt hij in die 30 sec waarschijnlijk vooral water in de leidingen op. Wat uiteindelijk natuurlijk ook de ruimte verwarmt.
En waarschijnlijk is dit niet gestuurd door de kamer thermostaat.

Het zou me niets verbazen als het een combiketel is, die op deze manier het water in zijn 4 l tapwater warmte wisselaar warm houdt. Doet hij dit ook als je de thermostaat laag zet? Er er dan geen enkele reden is om aan te slaan voor ruimte verwarming.

Warmte technisch is het belastend om steeds op te warmen en af te koelen. Maar het zou best kunnen dat jouw CV ketel juist is ontworpen om daar goed tegen te kunnen
Idd een HR107 combiketel op de eco stand (geen tapwater voorraad). We hebben hier vloerverwarming (1 graad verschil in uitgaand en retour) en luchtverwarming (in de huiskamer ingesteld op 12oC slaat nooit aan). Het vloer retour water koelt de warmtewisselaar van de ketel af. Zitten in NL in een zweeds huis met een goede houtkachel, dus warmtevraag voor de CV is erg laag. 400 kuub op jaarbasis (voor verwarming dan he).

Wat ik kan veranderen is de ruimte-verwarmings temperatuur weer op 70oC te zetten, maar dan doet hij precies hetzelfde, maar dan van 70oC naar hoger.
Of de ketel van de ECO stand afhalen, maar volgens mij kan hij dat tapwater niet gebruiken voor verwarming.

[ Voor 3% gewijzigd door SpiceWorm op 06-01-2009 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SpiceWorm schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 23:01:
[...]

Je kan een goede poging doen met het excel sheet wat ik een paar posts terug gepost heb.
Ben al bezig geweest.
Intressant.

Houd helaas geen rekening met buffering (ik zou niet weten hoe)
Je kan mooi het verschil zien als je het aantal collectoren veranderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Anoniem: 281733 schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 23:12:
Houd helaas geen rekening met buffering (ik zou niet weten hoe)
In zomer is de buffer snel groot genoeg (elke dag warmte toevoer).
In de winter en het tussen seizoen: als je ruimte-verwarming warmte vraagt, zorg je automatisch voor dat de panelen hun warmte kwijt kunnen en is de invangst van zonnewarmte maximaal.

Oftewel, buffergrootte, mits groot genoeg voor tapwater, is niet heel erg van invloed op het rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SpiceWorm schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 23:06:
[...]
Idd een HR107 combiketel op de eco stand (geen tapwater voorraad). We hebben hier vloerverwarming (1 graad verschil in uitgaand en retour) en luchtverwarming (in de huiskamer ingesteld op 12oC slaat nooit aan). Het vloer retour water koelt de warmtewisselaar van de ketel af. Zitten in NL in een zweeds huis met een goede houtkachel, dus warmtevraag voor de CV is erg laag. 400 kuub op jaarbasis (voor verwarming dan he).
Ik zou dan eerst willen begrijpen waarom hij elke 10 min, 30 sec opwarmt. Die vloerverwarming kan dat niet doen.
Lijkt me dan toch dat de eco stand probeert altijd snel warm water te kunnen leveren.

Je hebt dus een luchtverwarming die eigenlijk uitstaat, en niet door deze ketel energie krijgt.
Je hebt een vloerverwarming die bijna niets vraagt.
Dan zou die CV ketel wat langer gewoon uit moeten blijven.
Wat zegt je thermostaat? gaat die wel eens aan?
En las je de thermostaat laag zet, houdt de ketel dan op om elke 10 min even aan te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Groningen is de laatste tijd al druk bezig om een groen imago te kweken en het ene nieuwsbericht over CO2 uitstoot-beperking na het andere sturen ze de wereld in.

Vriend van mij heeft vandaag deze foto gemaakt van de Grote Markt hier in Groningen.
Zeg maar terras-verwarming in het kwadraat bij 10 graden vorst, omdat de kerst-kunstijsbaan niet smelt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SpiceWorm schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 23:01:
[...]

En vwb ketels die niet willen meewerken: kun je niet een deel van het retourwater omleiden door je zonneboiler? Dus bijv. 20% door je zonneboiler, zodat het resultaat dezelfde temperatuur is als vloerverwarming uitgaand? Raakt je ketel niet in de war, zo'n situatie kan normaliter ook wel ontstaan.

2. Kun je de sensor die het retourwatertemperatuur meet niet gewoon bij de uitgaande leiding op gooien? Zo is je retourwater temp. nooit warmer dan je uitgaande vloerverwarming. Geen idee wat voor veiligheid je dan overboord gooit trouwens.
Nee, het retourwater moet niet door je zonneboiler.
In het voor en na seizoen, zou de boiler het CV water veel te warm maken voor de warmte behoefte.
Maar eigenlijk zou je dit moeten simuleren.
Dus een simulatie model van je verwarming maken
En dan verschillende situaties simuleren.
Ik heb alleen geen ervaring met simulatie pakketten.

Punt 2 begrijp ik niet.
Vloerverwarming heeft altijd een apart circuit, omdat daar de watertemperatuur lagere, en andere waardes heeft dan CV water, dat is meestal warmer, behalve bij compleet lage temperatuur verwarming. Of het bij bij LTV nog nodig is om vloerverwarming een apart circuit te geven, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Anoniem: 108023 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 00:14:

Punt 2 begrijp ik niet.
Vloerverwarming heeft altijd een apart circuit, omdat daar de watertemperatuur lagere, en andere waardes heeft dan CV water, dat is meestal warmer, behalve bij compleet lage temperatuur verwarming. Of het bij bij LTV nog nodig is om vloerverwarming een apart circuit te geven, weet ik niet.
Nou altijd :?
De vloerverwarming bij ons is gewoon een aftakking van de buis naar een radiator.
En het is te merken ook aan die radiator of de vloerverwarmings pomp draait of niet ;)

(erfenis van de vorige bewoners)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

zelfde hier, later pas vloerverwarming aangelegd(6 jaar geleden), dat is ook een aftakking van een bestaande radiator. Achteraf gezien had dat heel anders gemoeten, rechtstreeks van de ketel

Die Remeha's hebben wel software die volgens mij wel eens geupdate wordt of kan worden, is daar niet iets in te regelen dat die pomp gewoon door blijft draaien door Remeha? Of kan het gewoon niet met de Avanta

Van maandagavond tot dinsdagavond maar liefst 17 m3 gas er doorheen gedraaid, dit soort dagen moet je niet teveel hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 02-05 10:37

De rekensheet voor opbrengsten zonneboiler en of het interessant is om de verwarming aan te sluiten staat op

Goed werk. Ik heb een aantal maanden iets soortgelijks gemaakt, maar is zeker niet zo gebruiksvriendelijk als jouw versie. Kleine opmerking, regel 10: 31 GJ is een beetje veel voor 1 kuub gas, moet MJ zijn.

Verder valt me op dat je 30 kuub per maand voor warm water zuinig vindt en 400 kuub per jaar voor verwarming per jaar normaal? In onze situatie (2 volwassenen en 2 kleuters) ga ik uit van 0,7 kuub per dag = 21 kuub per maand voor warm water en 1400 kuub voor verwarming (hoekwoning met grote uitbouw, vr-ketel). Dat verklaart waarschijnlijk waarom aansluiten van de cv bij ons wel rendabel is en bij jou wat minder (100 kuub per jaar, ik zou het doen...).

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
hjs schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 08:44:
[...]

Nou altijd :?

De vloerverwarming bij ons is gewoon een aftakking van de buis naar een radiator.
En het is te merken ook aan die radiator of de vloerverwarmings pomp draait of niet ;)

(erfenis van de vorige bewoners)
sander817 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 09:11:
zelfde hier, later pas vloerverwarming aangelegd(6 jaar geleden), dat is ook een aftakking van een bestaande radiator. Achteraf gezien had dat heel anders gemoeten, rechtstreeks van de ketel
Wij hebben ook zo'n erfenis en aangezien ik me aan het orienteren ben op een nieuwe (zuiniger) CV vraag ik me af hoe dat eventueel van belang is.

In de badkamer is in 2003 vloerverwarming aangelegd (1 a 2 m2). Het enige wat er van te zien is is een thermostaatknop die uit de muur/vloer steekt. Als ik het leidingwerk door het huis zo inschat dan wordt het eenvoudig afgetakt.

Betekent dit dat er onder de vloer nog een pomp ingebouwd zit en eventueel iets om de temperatuur te regelen zoals ik hierboven heb gelezen? Of, stroomt hier gewoon direct het water van de ketel (a 70oC) doorheen?

Moet ik hier nog rekening mee houden met een nieuwe HR-ketel die wellicht een nog hogere bedrijfstemperatuur heeft? De huidige ketel is een Vaillant Thermocompact VCW NL 244 XE uit '97 (volgens mij een VR ketel). Sowieso ben ik nog op zoek naar het rendement van dat ding om te bepalen hoeveel we er potentieel op vooruit kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

misschien is die in de badkamer electrisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
sander817 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 09:44:
misschien is die in de badkamer electrisch?
Er is een thermostaatkraan (+ klein stukje leiding) te zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55212

Ik heb een huis gekocht met PV-panelen en heb daar een paar vragen over:

Ik heb inmiddels iets meer informatie uit dit PDFje kunnen halen:
http://www.senternovem.nl...63300061_tcm24-136492.pdf

Het gaat om 6 Shell RSM70 panelen,

Vermogen per woning 0,42 kWp
Oppervlakte per woning 4,32 m2
Merk en type omvormers 100x Mastervolt 300
Garantietermijn panelen 10 jaar
Garantietermijn omvormers 5 jaar
Vergoeding gebruikers terugdraaiende meter

Nu heb ik de volgende vragen:

1. Is dit wat? Zijn het merk en type van de panelen en de omvormer goed?
2. Telt de meter echt terug (het is een digitale) of blijft hij stilstaan wanneer er energie wordt geleverd aan het net?
3. Zou het kastje boven de trap (meest links) de omvormer kunnen zijn?
Afbeeldingslocatie: http://www.directwonen.nl/koop/ajax/Housing/getFotoAvailable.ashx?Foto=15604499.JPG
4. In het PDFje staat: "per woning een stroomleveringsindicator" Die zou dan in de meterkast moeten zitten? Ik heb die nog nergens anders kunnen ontdekken?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 55212 op 07-01-2009 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Anoniem: 108023 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 00:04:
Ik zou dan eerst willen begrijpen waarom hij elke 10 min, 30 sec opwarmt. Die vloerverwarming kan dat niet doen.
Lijkt me dan toch dat de eco stand probeert altijd snel warm water te kunnen leveren.

Je hebt dus een luchtverwarming die eigenlijk uitstaat, en niet door deze ketel energie krijgt.
Je hebt een vloerverwarming die bijna niets vraagt.
Dan zou die CV ketel wat langer gewoon uit moeten blijven.
Wat zegt je thermostaat? gaat die wel eens aan?
En las je de thermostaat laag zet, houdt de ketel dan op om elke 10 min even aan te gaan
De thermostaat bediend de luchtverwarming (geen andere verwarming verder), en die staat op 12oC, dus die vraagt geen warmte. De vloerverwarming staat op 20oC, retour leiding is 19oC. Deze stroomt continue door de CV-ketel heen en koelt de wtw af.
Anoniem: 108023 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 00:14:
In het voor en na seizoen, zou de boiler het CV water veel te warm maken voor de warmte behoefte.
Waarom niet? Je zorgt dat de warmte die afgegeven is aan de vloer weer gecompenseerd wordt voordat deze door de ketel heen gaat, zodat die niet hoeft te verwarmen. Wel met een klep die bijvoorbeeld 20%, of 30% van je retourwater door je zonneboiler laat gaan, zodat het water niet te warm wordt. De zonneboiler van 300l van wolf heeft twee spiralen (en een tweede sensor bij de tweede spiraal) waarop je je vloerverwarming aan zou kunnen sluiten. Deze spiraal gaat niet tot helemaal bovenin, dus je houd een klein tapwater buffertje op hogere temperatuur. Als je regelunit slim genoeg is kan hij zorgen dat de retour vloerverwarming temperatuur gelijk is als uitstromend van de ketel, waardoor die niet hoeft bij te verwarmen en dat de ketel niet op storing slaat.

Gaat in ieder geval op bij ltv-only, maar zou volgens mij net zo goed kunnen werken bij vloerverwarming en radiatoren.
Punt 2 begrijp ik niet.
Terecht, het is geen goed idee ;)

De ketel dan ook niet hoe hard hij moet stoken voor de vloerverwarming (als de zonneboiler niet genoeg ondersteuning heeft), dus dat lijkt me niet echt een optie. Of je moet een echte tweakert zijn en hier weer verder mee gaan klooien.
Hierboven in het topic werd verteld dat een bepaald type CV-ketel op storing slaat op het moment dat de retourleiding warmer is dan uitgaande leiding. Als je dan gewoon zorgt dat de temperatuur van het water wat uit de vloer komt, precies zoveel wordt opgewarmd tot de temperatuur waar het de vloer in gaat, hoeft je CV niet bij te stoken.
Joba schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 09:18:
Kleine opmerking, regel 10: 31 GJ is een beetje veel voor 1 kuub gas, moet MJ zijn.
Ah, natuurlijk, is aangepast.
Verder valt me op dat je 30 kuub per maand voor warm water zuinig vindt en 400 kuub per jaar voor verwarming per jaar normaal? In onze situatie (2 volwassenen en 2 kleuters) ga ik uit van 0,7 kuub per dag = 21 kuub per maand voor warm water en 1400 kuub voor verwarming (hoekwoning met grote uitbouw, vr-ketel). Dat verklaart waarschijnlijk waarom aansluiten van de cv bij ons wel rendabel is en bij jou wat minder (100 kuub per jaar, ik zou het doen...).
30 kuub per maand met pak-em-beet gemiddeld 3,5 volwassenen vind ik niet zo veel, of dat terecht is? De verbruikscijfers voor aardgas zijn geen gemiddelden, dat is de specifieke situatie hier. Die moet je toch hebben om een berekening te maken om een beetje in de buurt te komen.
Voor de berekening hier heb ik de graaddagen in de zomermaanden op nul gezet, aangezien hier de vloerverwarming en ruimteverwarming compleet uit staan vanaf april t/m half november (CV instelknop op 'uit'). Al het gasverbruik in die maanden is dus koken, tapwater en douchen. Het aansluiten van de vloerverwarming geeft bij ons een besparing van 4 kuub per jaar (bij 3x24 buizen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-05 21:33
Speksteenkachel schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 21:51:
Jongens neem een speksteen of tigchelkachel, een paar oude pallets erin en je hebt het heerlijk warm. (zelfs nu bij -14,5 'C hier in Enschede)
Als je stookt op de wandtemperatuur van de kachel verbruik je nooit teveel hout.
Zonneboiler komt er dit jaar ook voor het tapwater en ik wil nog uitzoeken of ik iets met een warmtewisselaar op de kachel kan doen voor de wintermaanden.
Tja, het is wel lekkere warmte. Zelf zat ik te denken aan een speksteen van granit kleber uit Noorwegen. Het voordeel is dat ze verplaatsbaar zijn. Als ik ga verhuizen dan hoeft de nieuwe eigenaar hem niet over te nemen. Een houtkachel in nl geeft geen extra waarde en om nu een speksteen aan te schaffen van 10-15k voor een paar jaar is mij te veel van het goede.

Of massaal stoken op hout een oplossing is voor nl betwijfel ik. Je moet goed stoken, het rookkanaal moet schoon zijn en je hout mout droog en onbehandeld zijn. Met andere woorden: er moet aandacht en tijd in gestoken worden. Kijk eens naar de berichten uit de wijk Vathorst in Amersfoort over de gesloten ventilatiesystemen. Deel van de problemen liggen in het niet onderhouden van de apparatuur oftewel het regelmatig schoonmaken van filters.

Misschien is het opzetten van een aardwarmte project in de straat/buurt een optie. Zelf hebben de huizen te weinig ruimte maar een stukje grond van de gemeente en subsidie van sensornozems. Wie weet, ik heb geen flauw idee of het financiëel haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
NEN EN 12975 voor de TEC-Solar http://www.stookgoedkoop....TecSolar_TS-58-series.pdf testrapport van Fraunhofer.

Iemand al gevonden waarom senternovem maar 314 euro subsidie geeft op het 24 buizen paneel ipv de beloofde 756 euro?

Kan nog geen NEN EN 12976 voor de Tec-Solar vinden (heeft dat met dat subsidiebedrag te maken?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

SpiceWorm schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 13:33:
NEN EN 12975 voor de TEC-Solar http://www.stookgoedkoop....TecSolar_TS-58-series.pdf testrapport van Fraunhofer.

Iemand al gevonden waarom senternovem maar 314 euro subsidie geeft op het 24 buizen paneel ipv de beloofde 756 euro?

Kan nog geen NEN EN 12976 voor de Tec-Solar vinden (heeft dat met dat subsidiebedrag te maken?).
Subsidiebedrag is inderdaad te laag. NEN EN 12975 is klaarblijkelijk voor SenterNovem niet voldoende. Er komen vanaf februari ook NEN12976 rapporten voor de tecsolar collectoren. Johan van Sunsystems vertelde me dit.

Overigens. Vandaag een ITHO CVE2 fan besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcaklein
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-03 11:11
SpiceWorm schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 13:33:

Omdat zij eisen dat voor kleine collectoren (<6 m2) er een systeemtest beschikbaar moet zijn (van de combinatie van collector, pomp, regeling en het opslagvat). Die is er nog niet voor een systeem waarin de TecSolar-collector wordt gebruikt. Als overgangsregeling is het nu tot 1 september 2009 mogelijk om subsidie te krijgen voor systemen waarin alleen de collector is getest, maar daarbij gaan ze uit van een heel lage standaardopbrengst (0,7 GJ jaaropbrengst/m2 collectoroppervlak). Het TecSolar paneel levert volgens deze berekening slechts 1,57 GJ per jaar op.... De "beloofde" subsidie op de website van SunSystems geldt dus pas als je meer dan 6 m2 hebt.

5400 Wp, 4,5GJ zonneboiler, B/W warmtepomp, wandverwarming, regenwatersysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:06
flitspaal.nl schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 13:36:
[...]

Subsidiebedrag is inderdaad te laag. NEN EN 12975 is klaarblijkelijk voor SenterNovem niet voldoende. Er komen vanaf februari ook NEN12976 rapporten voor de tecsolar collectoren. Johan van Sunsystems vertelde me dit.
DIt komt omdat bij een systeem < 6m2 het hele de opbrengst van het hele systeem (dus incl. boiler etc.) bepalend is. Is daar geen testrapport van beschikbaar, maar alleen een collectortest dan hanteren ze de volgende regel:
Bij zonneboilers met een collectoroppervlak ≤ 6 m2 zonder een opbrengstverklaring van het systeem zoals in de regeling is aangegeven, wordt uitgegaan van een forfaitair kengetal van 0,7 GJ jaaropbrengst/m2 collectoroppervlak. Het collectoroppervlak is het apertuuroppervlak
Ik heb trouwens vandaag een Solesta besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Dank je voor je werk :*)
Ik heb de graaddagen van Eindhoven erin gegooid en eens wat mee wezen stoeien. Geeft wel een goede indruk van hoeveel panelen nuttig zouden zijn.
Wel schrikken hoeveel energie je over hebt in de zomer: zou toch wel heel mooi zijn als je dit nog naar electriciteit kunt omzetten, ook al is het rendement maar 10-25% :9

Ik vraag me alleen of of het mogelijk is het meest optimale systeem uit te rekenen (investering, subsidies, opbrengst/besparing) door bijv. max 6 systemen in te kunnen voeren op 1ste tab (dit kan simpelweg hetzelfde systeem zijn met variatie panelen, maar ook andere systemen, met andere kosten en subsidies).
Met extra tabjes moet dat wel kunnen lijkt me: op het eerste tab de systemen invoeren + graaddagen en andere herbruikbare info, en de resultaten van max 6 tabs weer presenteren op eerste tab. Tab 2-7 bevatten dan de detailgegeens zoals je ze nu al hebt.

Of schiet ik nu wat door O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Mars Warrior op 07-01-2009 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Euhm, ik heb gewoon meerdere excel documentjes gemaakt. Maar be my guest ;)

Was deze petitie voor het feed-in tarief al een keer langs gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
SpiceWorm schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 16:18:

Was deze petitie voor het feed-in tarief al een keer langs gekomen?
Lol, toch al gauw 5 pagina's niet meer! Tnx 4 the reminder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
flitspaal.nl schreef op maandag 05 januari 2009 @ 08:53:
[...]
Overigens de TEC-Solar buizen worden ook gebruikt door Rivusol. Rivusol levert exact hetzelfde als Sunsystems alleen duurder. Ze plakken er een Rivusol sticker op and thats it, verder is alles van hen hetzelfde voor zover ik kan overzien.
De boiler en de contoller zijn hetzelfde, maar de panelen hebben andere specificaties. Die van Rivusol hebben een iets betere absorptie en dientengevolge een iets hoger rendement. Of dat de meerprijs waard is durf ik niet te zeggen.

Ik verwacht dat we hier wachten op de NEN EN 12976 opbrengstverklaring voor de TEC-Solar panelen. Nu moeten we de verkoper op z'n blauwe ogen geleuven. Euhm enkel op z'n website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja dat moet het wel, want anders gaat het koud de ketel in en die gaat dan vlammen,
van een andere oplossing word alleen mevrouw v/d hoeven blij.
een driewegklep regelt of het ook gebeurt, en of het nut heeft.
nut heeft het swinters maar een klein beetje in lente en herfst is aardig te oogsten, in de zomer heb je geen cv nodig, het is altijd slechts bij,- en voorverwarming, maar alle kleine beetje helpen.
zonnig december was geen beetje, de record zonuren sloegen hier een gat van 100m3 in het gasverbruik (water+cv) best aardig.

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 07-01-2009 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Overigens, geven de vacuumbuizen bij het huidige weer nog problemen? 's Nachts extreem koud, en overdag weer bloedheet. Iemand ervaringen of zal je dat pas op langere termijn merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Roamor schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 20:21:
Overigens, geven de vacuumbuizen bij het huidige weer nog problemen? 's Nachts extreem koud, en overdag weer bloedheet. Iemand ervaringen of zal je dat pas op langere termijn merken?
Ze doen het hier prima. Zelfs met -5 een paar dagen terug wordt mijn collector tegen de 30 graden.

Ze zijn dubbelwandig uit 1 stuk glas. Dus het glas moet breken wil de vacuum verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.ecn.nl/docs/library/report/2008/e08090.pdf

sde, energie etc.
ecn/kema dec 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Doorgelezen. Zeer interessant. Voor een ambtelijk document zelfs redelijk leesbaar. Er wordt verwezen naar de Duitse successtory voor PV. Maar ik haal niet uit het document dat de SDE opzet voor PV in NL moet worden aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 20:06:
zonnig december was geen beetje, de record zonuren sloegen hier een gat van 100m3 in het gasverbruik (water+cv) best aardig.
Wat voor installatie heb je? Orientatie, type panelen, oppervlak, etc?

edit: qsolar met 5m2, west.

[ Voor 4% gewijzigd door SpiceWorm op 07-01-2009 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een leuk berekeningsprogramma voor zonneboilerinstallaties

http://www.getsolar.de/gsdownld.php

ook in het engels en zeer uitgebreid

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 07-01-2009 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

edit: qsolar met 5m2, west.
een 25sc200 om precies te zijn met alle opties.(buitensensor etc)
collector 44 graden hoek, 15 graden van west richting zuid, 4 km van de kust (bergen/egmond)
met vrij zicht tot aan de duinen.
ik las dat je veel pv had, ......foto`s ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:55
Ik ben door Senternovem teruggebeld, ze gaan de verhoogde subsidie verrekenen, dus ik krijg meer geld zonder dat ik daar verder formulieren voor in hoef te sturen. En de installatie moet binnen het jaar in bedrijf zijn, nou dat komt wel goed.

Op dit moment wel een praktisch probleem; we proberen de slaapkamers een beetje constant op 17/18 graden te houden, en dan de rest van het huis wat minder te verwarmen. Dit probeer ik door de radiatoren in de woonkamer te knijpen, zodat de ketel wat anders regelt. Maar zou dat nou voordeliger zijn? Of kan ik beter het hele huis gewoon op 18 graden houden?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147332

Ben nu via de vaste lastenbond voor 1 jaar vast bij Greenchoice zoals wel meer van jullie.

Heb net een aanbieding gehad voor 3 jaar vast GreenChoice.

Is dit interessant?

Vaste prijs 3 jaar | Leveringstarief | Incl. BTW en energiebelasting
Groene stroom enkel per kWh € 0,07 € 0,2124
Groene stroom piek per kWh € 0,09 € 0,2362
Groene stroom dal per kWh € 0,05 € 0,1886
Groen gas per m³(incl regiotoeslag) € 0,34 € 0,5926
Vastrecht per maand per produkt € 3,00 € 3,57

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 147332 op 07-01-2009 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De kWh piek is dan net zo hoog als de kWh-enkeltarief bij Essent en ook de gasprijs scheelt zo'n 8-9 ct per kuub met Essent hier in Groningen
Maar bedenk wel dat de kans redelijk is dat de energieprijs flink kan dalen als de olieprijs op dit peil blijft het komende jaar. Echter als die weer gaat stijgen tot laten we zeggen (natte vingerwerk) 60 dollar/vat, dan verwacht ik dat de prijzen gelijk blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.vastelastenbond.nl/site/index.php?pid=52

Het lijkt er wel sterk op dat de prijzen gaan dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

al tien jaar lang kenmerken dalingen zich in luttele procenten, en stijgingen in tientallen procenten.
afgelopen juli was +8% stroom, 1-1-2009 was +21% stroom,
reken maar op een prachtige goed op tv ondersteunde breede actie van goedkopere stroom,
van wel 5% ! zo rond juni/juli.(alsof je ineens goedkoper uit bent)
hint : doe altijd het tegenovergestelde van wat energiebedrijven graag willen.
dus nu even niet groen en vast, maar groen en variabel.
en kies een goed moment voor vast.
mijn vast moment was 30-06-2008 voor 3 jaar,
zo heb ik die 8% en 21% vermeden.
op de ard was recent een onderzoek in duitsland over het negatief nivelleren van dalingen in energie en het vooral NIET doorberekenen aan consumenten, stijgingen daarintegen wel, en zelfs excessief, en snel.
het ziet er dus naar uit dat prijzen niet meer dalen, en consequent stijgen.
http://www.energie.nl/stat/trends074.html
http://www.energie.nl/stat/trends029.html
korte fluctuaties daargelaten, zoals nu.
het best en snelst werkt trouwens besparen, isoleren en wellicht opwekken,
elke m3 of kwh bespaart geeft legitiem ontduiking van energiebelasting en btw.
do the math.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 07-01-2009 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Anoniem: 281733 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 21:41:
Een leuk berekeningsprogramma voor zonneboilerinstallaties

http://www.getsolar.de/gsdownld.php

ook in het engels en zeer uitgebreid
Geeft mooie overzichten van verschillende installaties moet ik zeggen.

Kan iemand me de grafiek uitleggen (met x = 0,05 etc.) die in de dialoog collector parameters / tabblad collector type staat? De grafiek is opmerkelijk vlakker bij een vacuumbuizen collector dan bij de vlakkeplaat collectoren :?
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 23:00:
[...]mijn vast moment was 30-06-2008 voor 3 jaar,
zo heb ik die 8% en 21% vermeden.
Oftewel: even juli 2009 afwachten als de prijzen (in ieder geval van gas) weer gezakt zijn, en dan vastzetten omdat het daarna eigenlijk alleen maar weer omhoog kan ?????

[ Voor 25% gewijzigd door Mars Warrior op 07-01-2009 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Mars Warrior schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 23:06:
Kan iemand me de grafiek uitleggen (met x = 0,05 etc.) die in de dialoog collector parameters / tabblad collector type staat? De grafiek is opmerkelijk vlakker bij een vacuumbuizen collector dan bij de vlakkeplaat collectoren :?
volgens mij is dat het rendement wat afhankelijk is van het temperatuurverschil met de buitenwereld. Hoe hoger de temperatuurverschil, hoe groter het warmteverlies. Bij vacuumbuis is het verlies bij hoge temperatuur verschillen lager, want de isolatie (vacuum) is beter dan bij vlakke plaat.

Idd, mooi programma, alleen komt hij bij mij op een besparing van bijna 90 kuub gas per maand in de zomermaanden 8)7 (met aansluiting op de verwarming), ergens gaat er nog wat mis.
Neem wel de nieuwste versie, versie 8 gaat nog uit van verwarmen van je boilervat met de CV-ketel.

[ Voor 23% gewijzigd door SpiceWorm op 07-01-2009 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

tw_eek schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 12:49:
[...]
Misschien is het opzetten van een aardwarmte project in de straat/buurt een optie. Zelf hebben de huizen te weinig ruimte maar een stukje grond van de gemeente en subsidie van sensornozems. Wie weet, ik heb geen flauw idee of het financiëel haalbaar is.
Zo zijn ze met onze stadsverwarming ook begonnen bij ons in de gemeente Enschede, 9 van de 10 bewoners willen er wel van af.
Systeem functioneert prima maar door het monopolie van Essent is het een peperdure melkkoe geworden.
Een kleine speksteenkachel of een Tigchelkachel hoeft echt geen 10 of 15k euro te kosten voor dat bedrag kun je beter een echte finoven in je woning zetten. :P
Ik moet met m'n kleine speksteen van 300kg wel iets vaker stoken als zo'n zware jongen maar door het gratis kurkdroge onbehandelde pallethout is dat geen enkel probleem.
Een Tigchelkachel is ook een goed alternatief.

http://www.tigchelkachels.nl/?pag_id=1387&site_id=31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SpiceWorm schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 23:16:
[...]

volgens mij is dat het rendement wat afhankelijk is van het temperatuurverschil met de buitenwereld.

Idd, mooi programma, alleen komt hij bij mij op een besparing van bijna 90 kuub gas per maand in de zomermaanden 8)7
Er zijn verrekte veel parameters die de berekeningen beinvloeden
jammer dat het maar een demo is, de volle versie is een beetje duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 147332 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 22:19:
Ben nu via de vaste lastenbond voor 1 jaar vast bij Greenchoice zoals wel meer van jullie.

Heb net een aanbieding gehad voor 3 jaar vast GreenChoice.

Is dit interessant?

Vaste prijs 3 jaar | Leveringstarief | Incl. BTW en energiebelasting
Groene stroom enkel per kWh € 0,07 € 0,2124
Groene stroom piek per kWh € 0,09 € 0,2362
Groene stroom dal per kWh € 0,05 € 0,1886
Groen gas per m³(incl regiotoeslag) € 0,34 € 0,5926
Vastrecht per maand per produkt € 3,00 € 3,57
Relatief hoog vastrecht "levering"/maand! En dat terwijl je een vast contract aangaat en GC niks meer voor je hoeft te doen, qua "administratie"!!! (heb contractdata gezien waarbij volgens mij geen vastrecht levering werd berekend, was jij dat eric-pvt?)

Mijn huidige vastrechten/mnd bij variabel direct opzegbaar contract bij GC zijn dezelfde als die van de "regioleverancier", is in onze regio NUON Energie, en die hanteert 1,99 voor elektra en 2,49 voor gas, wat GC een op een overneemt. Totaal 4,48 per maand (incl. BTW), is per jaar 53,76 incl. BTW.

Met bovengenoemd vastrecht 3,57 incl. BTW (?) per maand per product kom je op 2x 3,57 x 12 = 85,68, een verschil van 31,92. Dat zijn weer 150 enkel tarief kilowattuurtjes "vast contract" die je weggooit, of 145 kuub "groen gas vast contract".

Kuub prijs is wel veel lager dan variabel contract, ik betaal per 1-1-2009 70,75 ct/kuub, dat is incl. de kwart cent korting die je krijgt bij var. contract (maar ik verbruik maar 30 kuub kookgas, dus maakt niet zoveel uit). Elektra is bij huidige tariefstelling (mijn berekening, niet volgens "elektronische dossier"!!!!) 24,1 cent/kWh (incl. een halve eurocent incl. BTW korting wegens eigen zonnestroom opwek). Hangt sterk van je (rest)verbruik af of het interessant is, of je dubbeltarief contract hebt, etc. En niet klagen als energieprijzen flink gaan dalen (zal wel mee/tegen gaan vallen denk ik). Of als Greenchoice bijvoorbeeld door RWE wordt opgevroten of zo, dan ben je heel ver van huis... Als je dan opeens weg wil, wordt het boete betalen (er wordt volgens mij tegenwoordig extreem veel nepgeld aan die bezopen boetes verdiend).

En opletten als dit via vastelastenbond gaat. Weer een intermediair d'r tussen waardoor er van alles mis kan gaan qua communicatie. Of is dit direct bij GC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 55212 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 10:41:
Ik heb een huis gekocht met PV-panelen en heb daar een paar vragen over:

Ik heb inmiddels iets meer informatie uit dit PDFje kunnen halen:
http://www.senternovem.nl...63300061_tcm24-136492.pdf

Het gaat om 6 Shell RSM70 panelen,

Vermogen per woning 0,42 kWp
Oppervlakte per woning 4,32 m2
Merk en type omvormers 100x Mastervolt 300
Garantietermijn panelen 10 jaar
Garantietermijn omvormers 5 jaar
Vergoeding gebruikers terugdraaiende meter

Nu heb ik de volgende vragen:

1. Is dit wat? Zijn het merk en type van de panelen en de omvormer goed?
2. Telt de meter echt terug (het is een digitale) of blijft hij stilstaan wanneer er energie wordt geleverd aan het net?
3. Zou het kastje boven de trap (meest links) de omvormer kunnen zijn?
[afbeelding]
4. In het PDFje staat: "per woning een stroomleveringsindicator" Die zou dan in de meterkast moeten zitten? Ik heb die nog nergens anders kunnen ontdekken?
toon volledige bericht
Ik zou sowieso over het project bij W/E adviseurs gaan navragen, die moeten alle projectgegevens nog hebben liggen:

http://www.w-e.nl/WE%20algemeen/adresgegevens.htm

Tja, het zijn wel oude Shell modules, maar de meeste modules van hen zijn goed gemaakt en gesealed, zal weinig mis mee zijn (ik heb zelf 93 resp. 108 Wp modules van Shell, latere modellen). Omvormer is een ander verhaal. Kan best goed werken, maar de wat oudere typen omvormers die in NL in de beginjaren op de markt zijn gebracht hebben "nogal" wat problemen gekend. En dit project is uit 2001, dus omvormers zijn bijna 8 jaar oud. Daarom noodzakelijk om goed te monitoren. Nogmaals: Mastervolt heeft naam hoog te houden, dus kan best zijn dat 'ie het nog prima doet. Wel vreemd, want ik ken geen 300 watt omvormer van Mastervolt uit die tijd. Wel een Sunmaster 130. Ze hebben ook nog experimentele PV2Go project gehad, is niet commercieel ingezet, wel technologie daarvan in Soladin600 opgenomen later. De Soladin 120 wordt niet meer verkocht, maar moeten ze volgens mij nog wel op voorraad hebben (er staan nog docs op de Mastervolt site).

Foto wordt ik niet veel wijzer van, kun je detailfoto van dat rechthoekige kastje naast de mechanische ventilatie (rechts) maken? Dat kastje waaruit onderuit wat kabels komen?

Dat op SN site staat dat er een "stroomleveringsindicator" zou moeten zijn zegt geen drol. Zoiets stond ook zogenaamd in de voorwaarden voor het Sunpower/OK4 gedoe. Werd er later weer uitgehaald die "voorwaarde" (voorwaarde vanwege verkregen subsidie voor de "innovatie"...) omdat leverancier een OPTIE op een monitoring instrument aanbood, tegen betaling... (ja, ik heb dat ding natuurlijk wel direct gekocht, met de gegevens daarvan heb ik al die grafieken op mijn site gemaakt). Ik zou zeker even goed in de meterkast kijken, je weet maar nooit. En goed navragen bij W/E adviseurs.

Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik hoorde vanochtend op de radio dat Essent waarschijnlijk overgenomen gaat worden door het Duitse RWE.
En ook Nuon en Eneco schijnen aktief op zoek te zijn naar kopers. Vermoedelijk wordt Nuon overgenomen door Dong energy en Eneco door een Zweeds consortium?

Het opsplitsen van het netbeheer en de leveringstak/commercie van al die bedrijven heeft dus nu als gevolg? dat alleen het netbeheer in Nederland blijft en de rest in buitenlandse handen komt?

Moeten we daar nu echt zo blij van worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Anoniem: 147332 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 22:19:
Nog geen nieuwsbrief ontvangen van de VLB ?

http://www.vastelastenbond.nl/nieuwsbrieven/jan2009/

Ik ben gelijk maar overgestapt naar 5 jaar vast 8)7
zonnigtype schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 00:09:
En opletten als dit via vastelastenbond gaat. Weer een intermediair d'r tussen waardoor er van alles mis kan gaan qua communicatie. Of is dit direct bij GC?
De vastelastenbond is juist een plus om ertussen te hebben.
Mocht je straks problemen hebben met Energie:Direct kun je alles via de VLB spelen en krijg je (zeer waarschijnlijk) meer voor elkaar dan rechtstreeks bij Energie:Direct.
Op het forum van de consumentenbond staat een niet zo fraai draadje over E:D :D

VLB biedt ook Extra Service voor het E:D contract. Ik zit nu twee jaar bij de VLB en dat bevalt met prima :*)

[ Voor 52% gewijzigd door hjs op 08-01-2009 09:58 . Reden: vlb links erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
hjs schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 09:52:
[...]

[...]
Energie:Direct hoort nou niet echt thuis in het Duurzame Energie topic:
http://www.groenestroomjagraag.nl/stroometiket/essent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hjs schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 09:52:
[...]

Nog geen nieuwsbrief ontvangen van de VLB ?

http://www.vastelastenbond.nl/nieuwsbrieven/jan2009/

[...]

De vastelastenbond is juist een plus om ertussen te hebben.
Mocht je straks problemen hebben met Energie:Direct kun je alles via de VLB spelen en krijg je (zeer waarschijnlijk) meer voor elkaar dan rechtstreeks bij Energie:Direct.
Op het forum van de consumentenbond staat een niet zo fraai draadje over E:D :D

VLB biedt ook Extra Service voor het E:D contract. Ik zit nu twee jaar bij de VLB en dat bevalt met prima :*)
toon volledige bericht
Als ze dit via Greenchoice aanboden was ik ook akkoord gegaan, hoewel ik wel denk dat
je over 6 maanden een beter aanbod zult krijgen.

Echter stuit de keuze voor een andere leverancier dan Greenchoice mij tegen de borst om de redenen
die meer van jullie zullen hebben. Namelijk dat ik echt groen wil en niet grijs met een groen sausje.
Die 0,25 euro per maand extra betalen om je te vergroenen.... hoe verzinnen ze het.
Jammer VLB, ik wacht op het juiste aanbod van GreenChoice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flitspaal.nl schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 07:30:
Ik hoorde vanochtend op de radio dat Essent waarschijnlijk overgenomen gaat worden door het Duitse RWE.
En ook Nuon en Eneco schijnen aktief op zoek te zijn naar kopers. Vermoedelijk wordt Nuon overgenomen door Dong energy en Eneco door een Zweeds consortium?

Het opsplitsen van het netbeheer en de leveringstak/commercie van al die bedrijven heeft dus nu als gevolg? dat alleen het netbeheer in Nederland blijft en de rest in buitenlandse handen komt?

http://www.nu.nl/economie...kiest-voor-duits-rwe.html
Dit verhaal.

Zoals je leest is RWE niet gesplitst en kan de overname om die reden geblokkeerd worden door de NL overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:01
flitspaal.nl schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 07:30:

Ik denk niet dat de gemiddelde consument daar veel van merkt, anders dan dat je de jaarrekening in het Zweeds gaat krijgen, Ecöstrøøm ;). Misschien dat je gemeentebelastingen omhoog gaan omdat inkomsten als aandeelhouders wegvallen: eenmalig een feestje bij de ambtenaren en de opbrengsten die op een IJslandse bank worden gezet, maar daarna geen inkomsten meer.

Ik heb aardig wat verlichting met van die fijne G9 lampen er in, 2 armaturen met 3x 25W lampjes bijvoorbeeld. Zou een dimmer kunnen zorgen voor een besparing, en krijg ik dan te maken met sluipverbruik?

[ Voor 35% gewijzigd door Irby op 08-01-2009 10:50 ]

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ik kom gisteravond tot de ontdekking dat ik al jaáááren een abonnement heb voor mijn wekker. Met 5 watt (wat níks is) betaal ik 11 euro per jaar aan abonnementskosten!

Oftewel, de gebruikskosten per jaar zijn zomaar het dubbele van de aanschafprijs. 8)7

Over 10 jaar (wat kort is, ik heb waarschijnlijk tot m'n 70ste levensjaar een wekker nodig) is dat 110 euro.

Andere vergelijking, voor twee van dit soort wekkers, kan een A++ koelkast een heel jaar draaien!

:o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-05 13:06
Inquiry launched into 'UFO attack' on turbine

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article5473254.ece

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Zojuist tijdens een wandeling door de gemeente nog een windturbine bij een huishouden ontdekt.
Uiteraard windstil....

Ik zal eens pogen bij de eigenaar te achterhalen wat zijn ervaring zoal zijn, en natuurlijk opbrengsten :+
Afbeeldingslocatie: http://www.niels-thijssen.nl/www/tweakers/windmolen-Gennep.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door NielsTn op 08-01-2009 15:34 . Reden: foto toegevoegd windmolen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

ja, een tijdje geleden al gespot, staat er al even

warmteservice gennep heeft ook een vergunning voor een windmolen op hun pand aangevraagd, of die er al staat weet ik niet. Frits, 1 van die mensen die daar rondloopt, heeft ook iets van 3400 Wp op zijn dak liggen heeft hij een keer verteld. Waar hij woont weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
sander817 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 15:37:
ja, een tijdje geleden al gespot, staat er al even

warmteservice gennep heeft ook een vergunning voor een windmolen op hun pand aangevraagd, of die er al staat weet ik niet. Frits, 1 van die mensen die daar rondloopt, heeft ook iets van 3400 Wp op zijn dak liggen heeft hij een keer verteld. Waar hij woont weet ik niet
Kan die Frits niets regelen voor duurzame regionale types 'like us'? :+
Ik heb nog wel een verlanglijstje, waaronder zo'n Qsolar ketel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-03 14:17
Hallo Allemaal, en morrie van Wijk.

ben nu een paar dagen (sorry baas) aan het struinen op dit topic. Ik ben een hoop wijzer geworden, maar heb er ook weer een hoop vragen bijgekregen.

Binnenkort vervangen wij onze CVketel door een HR en wil ik ook een zonneboiler laten plaatsen.
We hebben een plat dak, dus de collector kan optimaal worden geplaatst.
We gaan de zonneboiler alleen voor SWW gebruiken.

Voor de boiler hebben we helaas niet zoveel ruimte. max 54 ruimte in de breedte, 150 hoogte en ca 65 cm diepte. Conclusie daaruit is dat we max 150 liter boilervat kwijt kunnen.

Walraven en zn adviseert ons HR solar. Boiler 100 liter + 1 collector 4,5 Gj /jaar
Dat lijkt mij vrij krap bemeten. Ik reken alleen voor douchen al 250 liter van 40C per dag,
(2 personen, 1x 10 minuten + 1x 15 minuten a 10 ltr/minuut.)

Mijn gevoel zegt dus 150 liter. Alleen, is 1 collector daarvoor voldoende om dat voor een groot deel van het jaar op temperatuur te brengen?

is het rendabel om 2 collectoren plaatsen? volgens mij krijg je op de 2e collector geen subsidie.

Wie heeft er nog meer een HR solar systeem? wat zijn de bevindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-03 14:17
Nog een natuurkunde vraag. Als ik 1 liter water van 10C en een liter van 90c bij elkaar gooi, heb ik dan 2 liter van 50C? is die berekening zo makkelijk te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

NielsTn schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 15:56:
[...]
Kan die Frits niets regelen voor duurzame regionale types 'like us'? :+
Ik heb nog wel een verlanglijstje, waaronder zo'n Qsolar ketel :9
hij was wel erg meedenkend toen ik mijn itho daar ophaalde op mijn vraag over het besparen van energie, o.a. over gasdrogers, vvpompschakelaars, windenergie. Ze gaan, als ik het goed begreep, zelf ook die molens verkopen. Ik kreeg toen een offerte van de remeha zenta, 2000 euro excl de ketel die in het pakket zit
Korting op de itho kreeg ik echter niet, dus of er iets te regelen valt met hun, ben ik nog niet achter

op vragen via mail of hij wellicht een installateur weet voor sunsystems systemen, krijg ik maar geen antwoord. Ik ga er binnenkort maar eens langs, het persoonlijk vragen

[ Voor 12% gewijzigd door sander817 op 08-01-2009 16:36 ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.