Verbazingwekkend, dat er zelfs met dit fraaie vriesweer nog mensen achter een toetsenbord zitten

Sommige post hierboven verbazen me nog meer.
Even vooropgesteld: er is weinig niks onder de zon. Al jaren is het corrigeren van gebruikers voorbehouden aan de crew. Niet omdat de crew zo uitzonderlijk getalenteerd of begaafd is dat zij en zij alleen dat kan, maar simpelweg omdat het voor niemand leuk is om van verschillende kanten om zijn oren gemept te worden. Nieuw is dat we voor komend jaar de sfeer op het forum wat strakker willen bewaken en met name tegenover nieuwkomers coulanter willen zijn in de manier van aansturen.
Degenen die constateren dat er een zekere tegenstrijdigheid zit in het losser om willen gaan met regels en tegelijkertijd daarom één bepaalde regel strakker willen handhaven hebben gewoon gelijk. Die tegenstrijdigheid zit erin en ik zie niet hoe die er uit te halen is. De bottomline is namelijk dat GoT, ondanks de uitgebreide policy, een toegankelijk en open forum wil zijn voor iedereen die geinteresseerd is in computer hardware, - software, consumentenelectronica en wat dies meer zij. De hele policy en Av is ook in één regel samen te vatten: doe een beetje normaal tegen elkaar. Omdat het begrip 'normaal' voor niet iedereen hetzelfde inhoudt is die vuistregel uitgewerkt in AV en policies.
De policy geldt voor iedereen: crew, regulars en nieuwkomers. Aan de andere kant verwachten we van niemand dat hij of zij de uitwerking van de policy vanaf punt nul volledig is al zijn facetten beheerst. Dus wordt er eerst gestuurd, opgemerkt, medegedeeld, gecommuniceerd en je moet eigenlijk enorm halsstarrig zijn om echt tegen sancties aan te lopen. En zelfs dan is er nog een doktersteam waar je verhaal kunt halen.
Maar regels hebben ook iets geks: er bestaat altijd het gevaar dat ze een eigen leven gaan leiden. Wat je dan krijgt is dat mensen zich storen aan iets, niet omdat iemand er last van heeft, maar omdat het tegen de regels is en omdat regels er nu eenmaal zijn om gehandhaafd te worden. Zo kan er een heel topic ontstaan omdat iemand een engelstalige startpost maakt en de lokale crew niet besluit om dat topic meteen dicht te gooien. GoT heeft helaas -en imho best onterecht- de naam een forum te zijn waar je eerst een half wetboek moet doorlezen voordat je mag reageren. Daar willen we vanaf -zonder het niveau overboord te gooien- en ik geloof niet dat iemand daar bezwaar tegen kan hebben. Minder regels om de regels, maar regels echt met het doel van de regels in het achterhoofd.
En om dan even specifiek op GA in te gaan: als jij je geschoffeerd voelt door die edit dan kan ik je verzekeren dat dat niemands bedoeling is, maar draai het ook even om: als jij, als regular, die GoT en de verschillende mensen door en door kent, al zo geraakt kunt worden door een edit, probeer je dan eens in te denken hoe het kan zijn voor iemand die hier voor de eerste keer post en niets of niemand kent. Die pakt zijn biezen en komt niet meer terug, en erger nog, die vindt genoeg voer en medestanders om te beamen dat het op GoT allemaal kloterige regelgeile nerds zijn.
Zeker als het om een mod gaat, die je zoals je zelf schrijft, tot voor kort hoog op je lijstje hebt van behulpzame types, zou ik verwachten dat je je schouders ophaalt en denkt 'mwah, dat had subtieler gekunt maar de bedoeling zal wel OK zijn' of idd dat je even er een Dm aan wijdt aan mod, admin, of DT met de strekking dat je zo'n edit wel erg betuttelend ervaart, in het vertrouwen dat het niet als grievend bedoeld is. Imho mogen we dat wel van onze regulars verwachten. Feedback op modacties wordt op prijs gesteld en zeker ter harte genomen, maar ik heb er in ieder geval geen zin om elke modactie op een gouden schaaltje af te wegen. Ook de crew kan groeien, fouten maken, aanpassen en vooral weer verder gaan.
Verder is het, zoals gezegd, ook het zoeken naar de juiste toon en aanvliegroute. Dat daar in het begin ook fouten in gemaakt worden is jammer, maar zeker geen reden om het zo hoog op te spelen.
Dus: zie je zaken, hetzij van regulars, nieuwkomers of crew, die volgens jou voor verbetering vatbaar zijn, meldt het. In een TR, een DM naar mod, admin of DT, maar maak er vooral geen persoonlijk verhaal van of een of andere schandaligheid. Feedback is belangrijk, en public uitdiscussieren wie wat hoe slecht wel niet is geweest zeker niet. Vruchteloos, sfeerverpestend en impliciet vaak een onterechte motie van wantrouwen.
[
Voor 8% gewijzigd door
Lustucru op 10-01-2009 17:25
]
De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland