Een toegankelijker en vriendelijker GoT, help mee!

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:
  • 33.855 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

NMe schreef op woensdag 31 december 2008 @ 15:23:
Hoe vaak moet er in dit topic gezegd worden dat het niveau écht wel bewaakt zal worden door de modforce? ;)
Toch wordt imo het niveau niet echt bewaakt als slechte topics openblijven om ze een kans te geven; hoe lang krijgen ze een kans? 1 dag, 2 dagen? Intussen staan er dan wel veel topics in de lijst van laag niveau, alleen maar om ze een kans te geven. Dan zou ik toch eerder zijn voor het slotje gecombineerd met aanwijzingen hoe het wel had gemoeten, en waar verder gezocht kan worden.

Ik vind het jammer als een slotje als "slecht" of "bot" wordt gezien. Iemand die goed van wil is pikt de tips op en verbetert aanpak en topics, en wie dat niet doet, tja, niet veel aan verloren :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:49

Cyphax

Moderator LNX
gambieter schreef op woensdag 31 december 2008 @ 15:51:
Toch wordt imo het niveau niet echt bewaakt als slechte topics openblijven om ze een kans te geven
Ook niet als het niveau van het topic rechtgetrokken wordt? Volgens mij (en ik hoop het eigenlijk gewoon) is dat het uitgangspunt. Als het als vervanging dient van het eerste, gesloten, topic + nieuw topic scheelt dat per nieuweling die het fout doet een topic. Plus dat het denk ik sympathieker overkomt naar de gebruiker toe.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Cyphax schreef op woensdag 31 december 2008 @ 16:01:
Ook niet als het niveau van het topic rechtgetrokken wordt? Volgens mij (en ik hoop het eigenlijk gewoon) is dat het uitgangspunt. Als het als vervanging dient van het eerste, gesloten, topic + nieuw topic scheelt dat per nieuweling die het fout doet een topic. Plus dat het denk ik sympathieker overkomt naar de gebruiker toe.
Maar de vraag is dan hoe lang je het topic een kans geeft. Als je ze 2 of 3 dagen lang open laat staan, dan verpest je de topicslijst doordat er plotseling allerlei zooi tussen staat. Als de TS dezelfde dag nog een flinke investering doet, soi, maar dat kan ook door een slotje + vriendelijke boodschap dat deze eerst zelf een aantal dingen moet doen, en dat ook moet laten merken, en pas een nieuw topic mag openen als dat gebeurt is.

Je kunt best wel vriendelijk zijn en toch een slotje zetten. Zoals aangegeven: de mensen die klagen over het slotje terwijl ze zelf in de fout zijn gegaan, dat zijn op dat moment niet bepaald aanwinsten :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Maar de vraag is dan hoe lang je het topic een kans geeft.
Het lijkt me geen strak plan om hier een harde richtlijn voor op te nemen in het beleid. Mods kunnen prima aanvoelen wanneer een topic dicht moet of nog even open kan blijven en het lijkt me geen strak plan om daar daadwerkelijk toezeggingen over te doen aangezien het altijd maatwerk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

DaannO schreef op woensdag 31 december 2008 @ 16:17:
Het lijkt me geen strak plan om hier een harde richtlijn voor op te nemen in het beleid. Mods kunnen prima aanvoelen wanneer een topic dicht moet of nog even open kan blijven en het lijkt me geen strak plan om daar daadwerkelijk toezeggingen over te doen aangezien het altijd maatwerk blijft.
Maar dat is juist het punt. Als het beleid nu wordt ze langer open te laten, dan ontneem je de mods de kans om maatwerk te verrichten. Misschien was Zeef's OP daar wat ongelukkig in geformuleerd. Het lijkt mij bijvoorbeeld een slecht idee om de HW- en Telecomfora minder streng te maken. Zeker CSL zou daar erg onder lijden, juist omdat je daar de luilakken aantrekt.

Het gaat me er juist om dat het principebesluit om minder snel slotjes te zetten niet verstandig is om forumbreed in te voeren :) . Er zijn fora waar dat goed kan, en andere fora waar het onverstandig is en het imo zeker het niveau sterk verlaagd.

Ik ben het eens met Zeef dat wannabe-mods de sfeer kunnen verpesten, maar niet dat slotjes hard aankomen. Er is niets mis met een slotje zetten op een topic wat dat verdiend, als het met een vriendelijke/behulpzame sluitmessage samen gaat :)

[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 31-12-2008 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
gambieter schreef op woensdag 31 december 2008 @ 16:21:
[...]

Maar dat is juist het punt. Als het beleid nu wordt ze langer open te laten, dan ontneem je de mods de kans om maatwerk te verrichten. Misschien was Zeef's OP daar wat ongelukkig in geformuleerd. Het lijkt mij bijvoorbeeld een slecht idee om de HW- en Telecomfora minder streng te maken. Zeker CSL zou daar erg onder lijden, juist omdat je daar de luilakken aantrekt.

Het gaat me er juist om dat het principebesluit om minder snel slotjes te zetten niet verstandig is om forumbreed in te voeren :) . Er zijn fora waar dat goed kan, en andere fora waar het onverstandig is en het imo zeker het niveau sterk verlaagd.
Dat zie ik toch anders. In Telecom is dit beleid al vervroegd ingevoerd en houden we topics langer open of we mergen ze met de grotere topics. Hierbij worden vaak genoeg topic reports geplaatst echter leggen we deze al een tijdje bewust naast ons neer als we potentie zien in een topic. Het beleid kan dus wel forum breed worden ingevoerd echter moet er altijd ruimte zijn voor de locale modforce om hun eigen interpretatie hierbij te vinden en gelijktijdig uit te voeren. Volgens mij moet dat prima lukken zonder dat er allemaal regels vereeuwigd gaan worden waardoor micro-management gaat ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29
gambieter schreef op woensdag 31 december 2008 @ 16:21:
[...]

Ik ben het eens met Zeef dat wannabe-mods de sfeer kunnen verpesten, maar niet dat slotjes hard aankomen. Er is niets mis met een slotje zetten op een topic wat dat verdiend, als het met een vriendelijke/behulpzame sluitmessage samen gaat :)
Het is allemaal niet zo zwart wit als sommigen het zien. Ja, er zullen altijd slotjes blijven en ja, iemand die dat nodig heeft krijgt ook vast wel eens een botte reply van een mod als de situatie er om vraagt. Ik probeer de scherpe randjes alleen wat te polijsten. Een van die randjes is de manier waarop onwetenden bejegend worden. Dat kan gewoon beter en dat moet beter.

Met mijn oproep om wat vriendelijker en behulpzamer te reageren bedoel ik ook zeker niet dat je verplicht bent om te reageren. Is het een notoire helpdesker, is het topic echt slecht of de oplossing 13 in een dozijn : Maak een TR. Ga niet zelf lopen klooien maar laat het aan ons over. Wij zorgen er voor dat er wordt ingegrepen.

Dank voor alle goede input, dit probleem is niet iets van vorige week en de oplossing zal ook veel, heel veel tijd en inzet kosten. Dat is mij wel duidelijk en ondanks die wetenschap denk ik toch dat we er mee door moeten gaan. Het is overigens een combinatie van vriendelijker optreden en de teugels zo hier en daar wat laten vieren. We hebben inderdaad veel regeltjes en waarschuwingen.

Als jullie ideeën hebben over plekken waar met anders en beter kan met minder regeltjes dan horen we dat graag. De crew is zo hier en daar aan het experimenteren met een wat toleranter beleid en we merken dat dit over het algemeen prima gaat. Zoals in APL forum waar over OS X op een PC gepraat kan worden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-07 12:35

SmartDoDo

Woeptiedoe

SinergyX schreef op woensdag 31 december 2008 @ 15:21:
[...]

Even terug te vallen op mijn eerdere vraag, taalpuristen, moraalridders en mierendingetjes. Ook in de HK komt dit regelmatig voor,
In de Huiskamer is offtopic wat lastiger te definieren dan in een techtopic, dat is omdat er daar een groter grijs gebied heerst. De opzet van het subforum maakt ook dat het moeilijker is om strakke lijnen neer te zetten waaraan postings worden beoordeeld.

In het algemeen geldt dat we respectvol met elkaar willen omgaan op het forum, dat is altijd al zo geweest. Enkel wordt daar nu meer aandacht aan besteed omdat het schijnbaar een te grote bron van ergernis is, ook in de Huiskamer. Dus ja, ook in de Huiskamer (en SG en de andere GC-fora) zal hier meer op worden gelet. Maak dus ook TR's aan voor zulke zaken! vaak vallen dingen dan pas bij de crew op :)

En voor een geintje in de HK zullen de modbreaks, net zoals nu, niet uit het vet gehaald worden :) Eigenlijk is het heel simpel, doe gewoon normaal, of relaxt als we het over de HK hebben, en er is niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Erkens schreef op woensdag 31 december 2008 @ 08:32:
[...]

Dat je er niet over hebt gereageerd in het topic zelf is natuurlijk goed, maar je reden om er geen TR over te maken omdat je denkt dat er niks mee gedaan wordt is natuurlijk raar? Waarom denk je dat er niks aan gedaan wordt? Juist als een modje er niet op gewezen wordt kan er niks aan gedaan worden.
Hij had al antwoord gegeven maar een ander mogelijk antwoord zit 'm in het volgende verhaal:
Als je continu van dat soort problemen tegen komt ben je dus nogal erg druk met het insturen van TR's. Dat gaat na een x aantal keer enorm irriteren en dan krijg je het probleem dat men dan maar niks meer indient of gewoon helemaal niet meer in dat forum komt. Als ik kijk naar het niveau in het subforum van de mobiele telefoons is dat wel dramatisch laag. Als ik daar zou gaan lezen dan ben ik bang dat ik TR's kan blijven insturen en daar heb ik geen zin in omdat er nog wel meer bestaat buiten dit forum. Voor mij is dan ook de simpele oplossing om er maar gewoon niet meer te komen.

Daarnaast vind ik de TR zoals het nu is een slecht systeem. Als je iets indient heb je namelijk geen idee wat er mee gebeurd, je bent gewoon aan de goden overgelaten en je moet zelf maar zien of het uberhaupt geholpen heeft. Met het huidige DM systeem zou het erg fijn zijn als er iets van feedback is, dat het ontvangen is, dat er iemand naar kijkt maar ook dat het ingewilligd of afgewezen wordt. Daarmee voorkom je ook het probleem dat mensen door afwezigheid van feedback gaan denken dat het niet werkt en dat ze daarom maar niks gaan insturen.

Buiten dat mis ik een enorm groot deel in het verhaal. Het lijkt vooral gericht te zijn op de nieuwkomers. Het onderdeel van de bestaande gebruikers mis ik eigenlijk compleet. Het lijkt alsof men nu de verantwoordelijkheid van de bestaande gebruikers enorm ophoogt en er van die groep min of meer van wordt verwacht dat ze meehelpen en een ander maar voorziet van antwoorden of de persoon in kwestie op de juiste weg zet. Dat wat de verantwoordelijkheid is van een topicstarter (nieuw of bestaand) wordt nu naar de mensen die het topic lezen/erin reageren gezet. Dat is imho iets waarvoor je in dit geval moet waken, dat is dus iets wat je niet moet willen. Users zijn vaak user en niet een mod om een bepaalde reden, bijv. omdat ze geen tijd hebben of willen besteden aan al die zaken.

Verder klinkt het allemaal nogal idealistisch en is het idee an sich best aardig en nobel. Ik mis alleen een groot aantal zaken wat komt doordat de verwoording heel erg slecht is (het is te vaag, ik had meer een duidelijk lijstje wat er te verwachten valt van mods en users willen zien omdat dat duidelijker is). Een van de dingen die ik heel erg mis in het hele verhaal zijn punten waaruit blijkt dat men indien nodig (!) ook bereid is om impopulaire maatregelen te treffen. Bij een te slap beleid krijg je het probleem dat mensen wegblijven (bestaand en nieuw). Dat kan komen doordat heel veel reacties die op het randje zijn qua kwaliteit er dan wel doorheen komen. Als dat teveel gebeurd krijg je helaas wel een daling in het niveau hier en wordt heel GoT ineens iets als het subforum voor de mobieltjes. In dat geval kun je dan netzo goed naar een ander forum gaan, is het niveau van dezelfde hoogte als hier terwijl daar voorheen wel een verschil in zat. GoT biedt dan geen meerwaarde meer. Daarnaast kun je ongewild het idee bij bestaande gebruikers wekken dat het een pappen en nat houden gebeuren is. In beide gevallen kan het zijn dat bestaande gebruikers dan maar weg gaan. Dan heb je dus weinig tot geen nieuwe gebruikers en bestaande gebruikers die weggaan. Daalt het allemaal nog veel harder.

Als ik het verhaal nu een beetje tussen de regels doorlees zie ik eigenlijk niets anders dan wat er nu al is geregeld. Flaming mag niet, loze opmerkingen mag niet, offtopic replies zijn uit den boze, men dient fatsoenlijk te reageren, etc. Wat voegt dit verhaal daar dan nog verder aan toe in de huidige verwoording?
Erkens schreef op woensdag 31 december 2008 @ 11:59:
[...]

Het doel is dat de (nieuwe) users op GoT blijven, als je daarvoor zo'n topic moet 'redden' dan is dat een onderdeel van het gehele doel ;)
Dan heb je het, denk ik, niet helemaal begrepen. Het doel is om users die een aanwinst zouden kunnen zijn voor GoT te behouden. Het is dus niet de bedoeling om alle nieuwe users te behouden. M.a.w. je moet iets doen waardoor de huidige users blijven en waardoor nieuwe users blijven zonder dat daarmee de kwaliteit (en daarmee dus ook de reputatie) van dit forum vergaat. Het eigenlijke doel is namelijk dat men hier het voortbestaan van het forum wil veilig stellen, niet dat ze een x aantal users per maand willen binnen slepen. Misschien dat je het tekort door de bocht verwoord hebt maar erg positief vind ik je uitspraak niet, het is enigszins zorgwekkend.
dion_b schreef op woensdag 31 december 2008 @ 15:12:
[...]

Volledig mee eens. Helaas hangen we die dingen er niet aan omdat we graag overal waarschuwingen aan hangen. Stuk voor stuk wordt zo'n waarschuwing pas geplaatst nadat in praktijk voor dat topic gebleken is dat het nodig is. Precies wat er mis gaat verschilt van topic tot topic, maar 9 van de 10 keer komt het erop neer dat mensen schijnen te denken dat de GoT Huisregels alleen gelden in kleinere topics en dat alles wat niet mag in een eigen losse topic opeens wel mag in een grote.

Aangezien we in VB nogal last hebben van dat fenomeen sta ik erg open voor constructieve suggesties voor alternatieven voor dergelijke waarschuwingen :)
Misschien ouderwets maar wat dacht je van het welbekende: wie niet luisteren wil moet maar voelen ?
M.a.w. misschien dat men eens wat meer actie kan doen i.p.v. met het zachte handje overal overheen strelen en maar hopen dat alles goed komt. Als het niet werkt moet je ook een impopulaire maatregel durven nemen. Zoals ik al eerder heb gezegd zul je zowel bestaande als nieuwe users moeten behouden. Als je dingen maar op hun beloop laat en gaan daadwerkelijke straf neerzet dan vluchten zowel de bestaande als de nieuwe users weg en eindig je dus met nog minder.
DaannO schreef op woensdag 31 december 2008 @ 16:17:
Een richtlijn is niet meer dan een hulpmiddel om je te helpen om een bepaalde beslissing te maken. Het is geen strakke wet of regel. Ik denk dat je hier de verwarring maakt tussen wet/regelgeving en iets wat een richtlijn is. Als er op papier gewoon wat dingen worden neergezet als zijnde een richtlijn levert dit een stukje duidelijkheid op waar zowel mods als users zich kunnen baseren. Daarmee kun je de discussie over een bepaalde beslissing al wegnemen. Buiten dat heb je in geval van twijfelgevallen een handvest voor de mod in kwestie. Die dingen staan opzich al wel gemeld in de diverse faqs dus dat moet geen probleem zijn.

Het is misschien wat fijner als het hele verhaal in de topic start gewoon wat duidelijker wordt omschreven met gewoon een duidelijke lijst van verwachtingen/eisen/etc. Er staan inmiddels veel en veel te vragen in dit topic die puur en alleen komen omdat het verhaal allemaal te vaag is omschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

D2k schreef op woensdag 31 december 2008 @ 13:29:
wat is er mis met een beetje bot?
Daar is iets heel simpels mis mee: je bereikt er meestal je doel niet mee, ervanuitgaande dat je doel is om de ander iets te leren en hem bij te sturen. Emotie in een reactie leggen werkt bij bekenden, maar bij vreemden, laat staan anonieme vreemden op internet, meestal niet. Als je dan toch een botte reactie geeft, wat een uiting van emotie is, dan is de vraag wat het doel daar van is. Meestal is dat niets dan het geven van uiting aan je ergernis over de post van een ander. Maar dat zijn reacties waarover zeef in de topcistart JvS al geciteerd heeft: ze zijn ongewenst, want niet constructief.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
ppl schreef op woensdag 31 december 2008 @ 17:42:
[...]

Hij had al antwoord gegeven maar een ander mogelijk antwoord zit 'm in het volgende verhaal:
Als je continu van dat soort problemen tegen komt ben je dus nogal erg druk met het insturen van TR's. Dat gaat na een x aantal keer enorm irriteren en dan krijg je het probleem dat men dan maar niks meer indient of gewoon helemaal niet meer in dat forum komt. Als ik kijk naar het niveau in het subforum van de mobiele telefoons is dat wel dramatisch laag. Als ik daar zou gaan lezen dan ben ik bang dat ik TR's kan blijven insturen en daar heb ik geen zin in omdat er nog wel meer bestaat buiten dit forum. Voor mij is dan ook de simpele oplossing om er maar gewoon niet meer te komen.
Nou, dat is wel erg overdreven, imo. Ik kom ook geregeld in TCM, en ja.. het niveau is er gemiddeld lager door vele nieuwelingen die hun plekje nog niet echt gevonden hebben, en ja... je zult er gemiddeld vaker een TR in kunnen dienen. Maar het is ook weer niet zo dat je bezig blijft. Ik lees daar in ieder geval nog met plezier.
Daarnaast vind ik de TR zoals het nu is een slecht systeem. Als je iets indient heb je namelijk geen idee wat er mee gebeurd, je bent gewoon aan de goden overgelaten en je moet zelf maar zien of het uberhaupt geholpen heeft. Met het huidige DM systeem zou het erg fijn zijn als er iets van feedback is, dat het ontvangen is, dat er iemand naar kijkt maar ook dat het ingewilligd of afgewezen wordt. Daarmee voorkom je ook het probleem dat mensen door afwezigheid van feedback gaan denken dat het niet werkt en dat ze daarom maar niks gaan insturen.
Zoals al eerder aangegeven in andere topics is het een behoorlijke belasting als mods elke TR van feedback moeten voorzien. Je kunt er in ieder geval wel vanuitgaan dat elke TR gelezen en behandeld wordt. Het is niet zo dat TR's gemakkelijk te missen zijn voor mods.

Mochten er zaken voorkomen waarbij je wél graag feedback wilt, dan kun je een SM-topic openen. Maar bij de meeste gevallen zal een simpele TR (bijvoorbeeld in het geval van een foute reply) wel volstaan. Je merkt dan ook gauw genoeg of er wat mee gedaan is, bijvoorbeeld door een modbreak.
Buiten dat mis ik een enorm groot deel in het verhaal. Het lijkt vooral gericht te zijn op de nieuwkomers. Het onderdeel van de bestaande gebruikers mis ik eigenlijk compleet. Het lijkt alsof men nu de verantwoordelijkheid van de bestaande gebruikers enorm ophoogt en er van die groep min of meer van wordt verwacht dat ze meehelpen en een ander maar voorziet van antwoorden of de persoon in kwestie op de juiste weg zet. Dat wat de verantwoordelijkheid is van een topicstarter (nieuw of bestaand) wordt nu naar de mensen die het topic lezen/erin reageren gezet. Dat is imho iets waarvoor je in dit geval moet waken, dat is dus iets wat je niet moet willen. Users zijn vaak user en niet een mod om een bepaalde reden, bijv. omdat ze geen tijd hebben of willen besteden aan al die zaken.
De enige verantwoordelijkheid die je hebt is dat je als users onderling elkaar niet op een onaardige manier bejegend. Je wordt verder niet verplicht om te reageren, of om mensen te helpen. Post dan gewoon niet, als je niets constructiefs toe te voegen hebt. Maak dan een TR en laat het aan een mod over die dan voor de nodige bijsturing zal zorgen.
Verder klinkt het allemaal nogal idealistisch en is het idee an sich best aardig en nobel. Ik mis alleen een groot aantal zaken wat komt doordat de verwoording heel erg slecht is (het is te vaag, ik had meer een duidelijk lijstje wat er te verwachten valt van mods en users willen zien omdat dat duidelijker is). Een van de dingen die ik heel erg mis in het hele verhaal zijn punten waaruit blijkt dat men indien nodig (!) ook bereid is om impopulaire maatregelen te treffen.
:? Het banbeleid staat nog steeds en is ook niet veranderd. Het is niet zo dat je nu meer rotzooi kan trappen dan vroeger. Het is wel zo dat onder andere nieuwelingen niet direct met de neus op de feiten gedrukt te hoeven worden door bot een topic te sluiten en naar FAQ's te verwijzen. Geef die mensen een kans, kijk of ze die kans grijpen, en dan kun je weer eens gaan kijken.

Een topic gaat bij mij gewoon dicht als een user na bijsturing weigert om initiatief te tonen. Het is en blijft hier geen helpdesk.
Bij een te slap beleid krijg je het probleem dat mensen wegblijven (bestaand en nieuw). Dat kan komen doordat heel veel reacties die op het randje zijn qua kwaliteit er dan wel doorheen komen. Als dat teveel gebeurd krijg je helaas wel een daling in het niveau hier en wordt heel GoT ineens iets als het subforum voor de mobieltjes. In dat geval kun je dan netzo goed naar een ander forum gaan, is het niveau van dezelfde hoogte als hier terwijl daar voorheen wel een verschil in zat. GoT biedt dan geen meerwaarde meer. Daarnaast kun je ongewild het idee bij bestaande gebruikers wekken dat het een pappen en nat houden gebeuren is. In beide gevallen kan het zijn dat bestaande gebruikers dan maar weg gaan. Dan heb je dus weinig tot geen nieuwe gebruikers en bestaande gebruikers die weggaan. Daalt het allemaal nog veel harder.
Ik denk dat TCM een wat aparte status heeft in dit verhaal. TCM is in het laatste jaar ge-explodeerd, en (wellicht mede door de splitsing) heeft dat een gigantische hoop nieuwe users die (dat blijkt) niet bekend zijn met de regels en normen op GoT. De mods werken daar echter wel hard aan omdat te veranderen. Users worden in TCM (merk ik op, doordat ik het gezien heb) zeer consequent bijgestuurd door de TCM-mods, ook al zie je daar wellicht niet direct iets van terug. Veel wordt dmv mail en DM gedaan.

Zet TR's, dat helpt echt. :)
Als ik het verhaal nu een beetje tussen de regels doorlees zie ik eigenlijk niets anders dan wat er nu al is geregeld. Flaming mag niet, loze opmerkingen mag niet, offtopic replies zijn uit den boze, men dient fatsoenlijk te reageren, etc. Wat voegt dit verhaal daar dan nog verder aan toe in de huidige verwoording?
Opzich niet gek veel, maar het is dus noodzakelijk om er wat extra nadruk op te leggen omdat het type negatieve reacties zoals beschreven door zeef toch nog wel geregeld voorkomt.
Dan heb je het, denk ik, niet helemaal begrepen. Het doel is om users die een aanwinst zouden kunnen zijn voor GoT te behouden. Het is dus niet de bedoeling om alle nieuwe users te behouden. M.a.w. je moet iets doen waardoor de huidige users blijven en waardoor nieuwe users blijven zonder dat daarmee de kwaliteit (en daarmee dus ook de reputatie) van dit forum vergaat. Het eigenlijke doel is namelijk dat men hier het voortbestaan van het forum wil veilig stellen, niet dat ze een x aantal users per maand willen binnen slepen. Misschien dat je het tekort door de bocht verwoord hebt maar erg positief vind ik je uitspraak niet, het is enigszins zorgwekkend.
Het doel is absoluut niet om maar zoveel mogelijk users binnen te halen. Het doel is om zoveel mogelijk users binnen te halen die ook bereidt zijn om zich aan de regels op GoT te houden. Lang niet elke user is er van op de hoogte van wat we op GoT van iemand verwachten alvorens hij of zij hier aanklopt.. maar wat denk je dat de bereidheid om actief en goed mee te posten op GoT verhoogt: een topic dat direct dichtgegooid wordt met de melding dat de FAQ's nog maar eens doorgelezen moeten worden... of een reply waarin wordt aangegeven wat we zoal van iemand op GoT verwachten en dde vraag om de post hier op aan te passen?

Dat kleine beetje extra vriendelijkheid ten opzichte van een user die zich verder niet als notoire helpdesker bewezen heeft zal weinig kwaad doen. En nogmaals, als het niet gaat, dan gaat het niet. Dan krijgt zo'n topic alsnog een slotje, wat mij betreft.
Misschien ouderwets maar wat dacht je van het welbekende: wie niet luisteren wil moet maar voelen ?
M.a.w. misschien dat men eens wat meer actie kan doen i.p.v. met het zachte handje overal overheen strelen en maar hopen dat alles goed komt. Als het niet werkt moet je ook een impopulaire maatregel durven nemen. Zoals ik al eerder heb gezegd zul je zowel bestaande als nieuwe users moeten behouden. Als je dingen maar op hun beloop laat en gaan daadwerkelijke straf neerzet dan vluchten zowel de bestaande als de nieuwe users weg en eindig je dus met nog minder.
Wie niet luisteren wil moet voelen wordt zeker wel toegepast. Alleen waar het dus om gaat dat je niet meteen nieuwe users een slot hoeft te laten "voelen" terwijl je op een andere manier de bereidheid van een user om zich aan de regels te houden veel effectiever en vriendelijker kunt bewerkstelligen.
Een richtlijn is niet meer dan een hulpmiddel om je te helpen om een bepaalde beslissing te maken. Het is geen strakke wet of regel. Ik denk dat je hier de verwarring maakt tussen wet/regelgeving en iets wat een richtlijn is. Als er op papier gewoon wat dingen worden neergezet als zijnde een richtlijn levert dit een stukje duidelijkheid op waar zowel mods als users zich kunnen baseren. Daarmee kun je de discussie over een bepaalde beslissing al wegnemen. Buiten dat heb je in geval van twijfelgevallen een handvest voor de mod in kwestie. Die dingen staan opzich al wel gemeld in de diverse faqs dus dat moet geen probleem zijn.

Het is misschien wat fijner als het hele verhaal in de topic start gewoon wat duidelijker wordt omschreven met gewoon een duidelijke lijst van verwachtingen/eisen/etc. Er staan inmiddels veel en veel te vragen in dit topic die puur en alleen komen omdat het verhaal allemaal te vaag is omschreven.
Een lijst met verwachtingen en eisen? Het lijkt mij opzich duidelijk genoeg. Gewoon vriendelijk reageren in een slecht topic, en niet bot of negatief andere users bejegenen. Of je reageert gewoon niet en maakt een TR.
Het principe van óf constructief reageren óf niet is toch niet zo ingewikkeld? Wat moet er verder over gezegd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Anoniem: 204528 schreef op woensdag 31 december 2008 @ 08:22:
[...]
Als een newbie een bericht maakt en hij reacties krijgt van 'Hey, dit mag niet. Kijk maar naar deze FAQ' dan is hij totaal niet geholpen en zorgt dat alleen voor wederzijdse ergenis. Terwijl je als je behulpzaam bent er alleen bij jou ergenis is ;).
En dan is de user geholpen met een pruts-topic en wat denk je dan dat er volgende keer gebeurt? Wat is de incentive voor de user om een beter topic te maken op deze manier wordt hij toch ook geholpen?
Stukjes uit de FAQ's er als quote bij zetten is dan wel iets dat ik handig vond, maar sommige mensen vinden je dan weer een mod-wannebe.
Ik vind je geen wannabe mod, maar ik vraag me gewoon af wat je de user daarmee leert? Dat hij gewoon elke basic vraag hier kan neerdumpen ook al staat het in de FAQ beantwoord, iemand copy/paste het stukje uit de faq wel?
Ik dacht dat er gepretendeerd werd dat dit een hoogstaand technisch forum was, oftewel teach a man how to fish ipv gewoon de vis geven...
Maargoed, ik denk dat veel mensen dat ook doen omdat moderators niet altijd even snel zijn in hun reacties en je TS toch meteen wil helpen :+
Ik kan het verkeerd hebben, maar volgens mij is een moderator alleen van toepassing als iets ontspoort. Het is imho geen vraagbaak die maar alle posts moet gaan beantwoorden.
En er is nog iets anders. Ik neem als voorbeeld even een -url verwijderd, ging om een bericht waarin opmerkingen werden geplaatst over taal/spelling-
Dergelijke offtopic opmerkingen zijn zo gigantisch zinloos om op het forum te plaatsen, mocht je je er aan ergeren zou je naar mijn mening gewoon even een DM moeten sturen.
Tja, opzich is het offtopic voor de vraag, maar volgens mij ontopic voor een goed forum. Dat even een DM sturen dat lijkt me juist veel meer wannabe mod overkomen, je plaatst 1 topic en je krijgt 30 DM's over je verkeerde spelling van 1 woord ( want niemand ziet dat er al 1 verstuurd is )

Sowieso vraag ik me af wat nu precies de gedachte is die uit de TS moet spreken hier, vziw wordt er al jarenlang geroepen dat de meeste regels juist strakker moeten dan vroegah omdat het forum groter is geworden etc. Helpdesk vragen zijn hier niet meer gewenst omdat anders het forum overstroomt met helpdeskvragen. En nu lijkt dit ( voor mij ) opeens omgedraaid te worden en moeten we opeens hoe slecht de TS ook is, hem ten koste van alles gaan begeleiden en helpen ofzo...

Slechte reply's zijn altijd al slechte reply's geweest. Maar een verwijzing naar een FAQ / GoT Search / Google search met keywoorden vind ik geen slechte reply ( persoonlijk vind ik het zelfs beter dan een rechtstreekse link naar het antwoord, want mensen zien ook wat van de dingen eromheen ).

Letterlijke oplossingen geven zoals Zeef vraagt vind ik juist een hele slechte zaak. Het stopt alle discussie ( dit was toch een discussieforum ) en trekt volgens mij alleen maar helpdeskers aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:05
Mag het FG gebeuren dan eindelijk onder die gearslet noemer weg ajb? Dat is mij een doorn in het oog.

[ Voor 19% gewijzigd door simon op 31-12-2008 18:14 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
[...]
Verder klinkt het allemaal nogal idealistisch en is het idee an sich best aardig en nobel. Ik mis alleen een groot aantal zaken wat komt doordat de verwoording heel erg slecht is (het is te vaag, ik had meer een duidelijk lijstje wat er te verwachten valt van mods en users willen zien omdat dat duidelijker is).
Mag het heel simpel: gewoon gezond verstand. Beslis voor je zelf bij een post die niet door de beugel kan :
- Kan ik helpen?
- Wil ik helpen?

Indien het antwoord op een van de vragen 'NEE' is : niet reageren en een TR plaatsen of een mod aanschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Gomez12 schreef op woensdag 31 december 2008 @ 18:12:
Sowieso vraag ik me af wat nu precies de gedachte is die uit de TS moet spreken hier, vziw wordt er al jarenlang geroepen dat de meeste regels juist strakker moeten dan vroegah omdat het forum groter is geworden etc. Helpdesk vragen zijn hier niet meer gewenst omdat anders het forum overstroomt met helpdeskvragen. En nu lijkt dit ( voor mij ) opeens omgedraaid te worden en moeten we opeens hoe slecht de TS ook is, hem ten koste van alles gaan begeleiden en helpen ofzo...
Natuurlijk niet. Een user die een slecht topic maakt kun je uitleggen wat hij of zij kan doen om zelf het antwoord te vinden, of wat hij of zij kan doen om ons afdoende informatie te geven zodat het een waardige topicstart wordt. Dan is het aan de user om deze kans te grijpen. Een user die herhaaldelijk de regels en bijsturing negeert wordt écht wel een halt toegeroepen.
Slechte reply's zijn altijd al slechte reply's geweest. Maar een verwijzing naar een FAQ / GoT Search / Google search met keywoorden vind ik geen slechte reply ( persoonlijk vind ik het zelfs beter dan een rechtstreekse link naar het antwoord, want mensen zien ook wat van de dingen eromheen ).
Je kunt ook best linkjes naar FAQ's of Google searches geven, maar dan wel graag vriendelijk. Iets als "lees de FAQ n00b" is sfeerverziekend, bot en werkt alleen maar averechts.
Letterlijke oplossingen geven zoals Zeef vraagt vind ik juist een hele slechte zaak. Het stopt alle discussie ( dit was toch een discussieforum ) en trekt volgens mij alleen maar helpdeskers aan.
Ik zou de boel zelf dan ook zeker niet zomaar voorkauwen, maar uitleggen wat er schort aan een topicstart en melden hoe de informatie zelf goed te vinden is. En dat kan best vriendelijk en constructief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

zeef schreef op woensdag 31 december 2008 @ 18:15:
Indien het antwoord op een van de vragen 'NEE' is : niet reageren en een TR plaatsen of een mod aanschieten.
Toch zal dit mogelijk wel een knock-on effect hebben op de bereidwilligheid een TR te zetten. Als je namelijk weinig tot geen effect ziet van een TR (omdat men het aan wil zien), dan kan ik me goed voorstellen dat mensen geen TRs meer zetten.

Zelf heb ik daar niet zo'n last van omdat mijn TRs altijd heel kort van stof zijn en ik me er verder niet mee ga bemoeien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
zeef schreef op woensdag 31 december 2008 @ 18:15:
[...]

Mag het heel simpel: gewoon gezond verstand. Beslis voor je zelf bij een post die niet door de beugel kan :
- Kan ik helpen?
- Wil ik helpen?

En waar gaan de vragen dan over? Over de TS of over een algemeen beter GoT?

Misschien kan iemand de TS niet direct helpen ( omdat bijv de TS een te vage vraag stelt ), maar kan hij GoT wel constructief helpen door een linkje naar de FAQ voor het openen van nieuwe topics te geven. Moet dat dan via een TR?
RoD schreef op woensdag 31 december 2008 @ 18:19:
[...]
Natuurlijk niet. Een user die een slecht topic maakt kun je uitleggen wat hij of zij kan doen om zelf het antwoord te vinden, of wat hij of zij kan doen om ons afdoende informatie te geven zodat het een waardige topicstart wordt. Dan is het aan de user om deze kans te grijpen. Een user die herhaaldelijk de regels en bijsturing negeert wordt écht wel een halt toegeroepen.
Tsja, wat moet je dan als je hem afdoende info geeft met afkortingen en de user snapt de afkortingen niet ( binnen 5 sec te vinden op google over het algemeen ). Als hij dan vraagt wat de afkortingen betekenen moet je hem dan weer helpen met hoe hij de betekenis van de afkortingen kan vinden etc. Of mag je hem dan wel gewoon in 2e instantie naar google verwijzen?
[...]
Je kunt ook best linkjes naar FAQ's of Google searches geven, maar dan wel graag vriendelijk. Iets als "lees de FAQ n00b" is sfeerverziekend, bot en werkt alleen maar averechts.
Zonder het n00b en met een linkje onder de tekst FAQ zie ik er weinig mis mee. Ja, het is redelijk bot. Maar het simpele feit dat een user de FAQ's gelezen hoort te hebben voor het openen van een topic geeft mij imho genoeg reden om een beetje bot te zijn, de user is ook bot door gewoon de huisregels te negeren...
[...]
Ik zou de boel zelf dan ook zeker niet zomaar voorkauwen, maar uitleggen wat er schort aan een topicstart en melden hoe de informatie zelf goed te vinden is. En dat kan best vriendelijk en constructief.
Tsja, als iemand even snel zit te GoTten dan kan ik me andersom ook best voorstellen dat hij wel tijd heeft om een (goed) google-linkje te geven maar geen tijd om even een analyse te maken wat er schort aan de TS, te melden waar de info wel goed te vinden is, hoe hieraan gekomen is en dit nog eens vriendelijk en constructief ook.

Bijv, Tukk in "Prince of Persia" vind ik dezelfde info geven als de post van PromoX erna, in wezen vind ik het antwoord van Tukk zelfs nog iets beter, want hij verwijst nog even naar de searchfunctie. PromoX verpakt het leuker maar geeft minder info

[ Voor 5% gewijzigd door Gomez12 op 31-12-2008 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ben niet meer als positief over deze beslissing. Beheer werd goed uitgevoerd, daar niet van maar op sommige punten word er hard opgetreden (bv een verkeerd topic) en word het gelijk afgebekt en succes ermee, en op andere punten word er juist vrij weinig gedaan, zoals bv het onderling flamen.

Ben blij dat er nu dus aan gewerkt gaat worden, niet dat ik zelf helemaal schuldenvrij ben aan sommige dingen, vooral verkeerde en slechte topics openen, maar dit is toch wel een goed begin.

Succes hiermee, dat is het enigste wat ik kan zeggen, kan er eigenlijk alleen maar beter van worden! Punten zijn duidelijk dus dat is ook goed. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Gomez12 schreef op woensdag 31 december 2008 @ 18:49:
[...]

En waar gaan de vragen dan over? Over de TS of over een algemeen beter GoT?

Misschien kan iemand de TS niet direct helpen ( omdat bijv de TS een te vage vraag stelt ), maar kan hij GoT wel constructief helpen door een linkje naar de FAQ voor het openen van nieuwe topics te geven. Moet dat dan via een TR?
C'est le ton qui fait la musique. Laat ik het anders zeggen : "Helpen : ja. Corrigeren : nee, want dat is des crews."
Tsja, wat moet je dan als je hem afdoende info geeft met afkortingen en de user snapt de afkortingen niet ( binnen 5 sec te vinden op google over het algemeen ). Als hij dan vraagt wat de afkortingen betekenen moet je hem dan weer helpen met hoe hij de betekenis van de afkortingen kan vinden etc. Of mag je hem dan wel gewoon in 2e instantie naar google verwijzen?
Misschien de afko (akorting) gewoon uitleggen? Kleine moeite, groot plezier. ;)
Zonder het n00b en met een linkje onder de tekst FAQ zie ik er weinig mis mee. Ja, het is redelijk bot. Maar het simpele feit dat een user de FAQ's gelezen hoort te hebben voor het openen van een topic geeft mij imho genoeg reden om een beetje bot te zijn, de user is ook bot door gewoon de huisregels te negeren...
En dat si dus exact wat ik niet meer wil zien. Als corrigerend gedrag nodig is dan is dat aan de crew en aan niemand anders. Natuurlijk ben je meer dan welkom om ons attent te maken op dit soort zaken. Overigens ben ik aan het nadenken over een vorm van feedback op TR's. Dat lijkt me wel prettig, dat een melder iets terughoort over z'n melding.
Tsja, als iemand even snel zit te GoTten dan kan ik me andersom ook best voorstellen dat hij wel tijd heeft om een (goed) google-linkje te geven maar geen tijd om even een analyse te maken wat er schort aan de TS, te melden waar de info wel goed te vinden is, hoe hieraan gekomen is en dit nog eens vriendelijk en constructief ook.

Bijv, Tukk in "Prince of Persia" vind ik dezelfde info geven als de post van PromoX erna, in wezen vind ik het antwoord van Tukk zelfs nog iets beter, want hij verwijst nog even naar de searchfunctie. PromoX verpakt het leuker maar geeft minder info
Het gaat ook niet over veel of weinig woorden, het gaat om het idee. Als ik moet kiezen tussen een post met veel woorden waarin men met een kluitje in het FAQ riet wordt gestuurd of een kort doch afdoende antwoord met een link (via Google) naar de oplossing dan kies ik natuurlijk voor de tweede. Nogmaals : zie het niet zo zwart wit. De bedoeling is dat we wat vriendelijker en voorkomender optreden naar elkaar. Dat dit soms niet kan besef ik terdege. Het enige wat ik in dat geval van je verwacht is dat je niet meer reageert maar de zaak aan de crew doorgeeft. Niets meer, niets minder.

offtopic:
* zeef is nu oud & nieuw vieren, ben morgen ergens in de middag weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 09:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

spone schreef op woensdag 31 december 2008 @ 14:39:
[...]

En door dan direct de zoekresultaten aan te reiken die die "luie poster" zelf ook in 20 seconden had kunnen vinden motiveer je deze om volgende keer zelf te gaan zoeken? Ik denk dat de gedachte dan alleen maar wordt versterkt van "Ik plemp een topic hier neer en over een kwartiertje staat er een oplossing. Klaar!".

Het niveau laten dalen en de teugels vieren om koste wat kost nieuwe mensen binnen te halen? In dat geval vrees ik dat ik in het nieuwe jaar minder tijd op GoT door ga brengen :N
Het doel dat we met GoT voor ogen hebben is niet om een hangplek voor regulars te onderhouden waar nieuwkomers nauwelijks binnen kunnen komen. Een forum is een dynamisch geheel, oude veelkomers worden minder actief of verdwijnen. In een gezonde situatie wordt hun plek ingenomen door nieuwe gebruikers. Als er onvoldoende users bijkomen zullen ook de regulars op een gegeven moment op elkaar uitgekeken zijn. Nieuwkomers kunnen zich optrekken aan het kennisniveau van de regulars en na verloop van tijd waardevolle deelnemers in de community worden. Een nieuwkomer die afketst op botte reacties in zijn eerste niet zo waardevolle topics kan op de lange termijn een groot verlies voor de community zijn.

Je kunt van een nieuwkomer niet verwachten dat hij op alle gebieden hetzelfde kennisniveau heeft als een regular. Tweakers.net bestaat al tien jaar en als je al veel kennis in huis over de onderwerpen die op dit forum worden behandeld was je waarschijnlijk al lang actief geweest. Niveau is nogal lastig af te dwingen zonder in te boeten aan levendigheid. Je kunt wel een omgeving scheppen waartoe mensen met een relatief hoog kennisniveau zich voelen aangetrokken. Dit doen wel al met alle content op Tweakers.net. Sommige die-hards vinden bepaalde nieuwsberichten en topics misschien 'laag niveau', een gemiddelde consument kan nog steeds geen kaas maken van wat we hier doen.

Vraag & antwoord is een belangrijk onderdeel van GoT, naast discussies en vermaak. Dit eerste verlangt behulpzaamheid van de bezoekers. Als je niet behulpzaam wilt zijn moet je buiten hulptopics blijven. Ik kan je verzekeren dat veel van de vroege topics op GoT volgens de huidige maatstaven erg 'laag niveau' waren. We hebben ons toen geweldig aan elkaar kunnen optrekken.
[...]

Als ik kijk naar het niveau in het subforum van de mobiele telefoons is dat wel dramatisch laag. Als ik daar zou gaan lezen dan ben ik bang dat ik TR's kan blijven insturen en daar heb ik geen zin in omdat er nog wel meer bestaat buiten dit forum. Voor mij is dan ook de simpele oplossing om er maar gewoon niet meer te komen.
Dat lijkt me een uitstekende oplossing. Als je een topic jou niets te bieden heeft moet je je er niet mee gaan bemoeien. De vraag is of de users zich in het betreffende forum weten te vermaken (ik volg het onderwerp mobiele telefoons niet erg en heb geen mening over het functioneren van deze forums). Als dat het geval is voldoet het kennelijk in een behoefte.

We moeten niet de hoge verwachtingen van enkele die-hards op de hele community projecteren. Het niveau is hier sowieso hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Om even algemeen te reageren. Ik zal als PMG mod (daar merk ik toch vooral veel newbie topics, waarschijnlijk ook omdat we helemaal bovenaan staan) echt niet topics open gaan laten als er echt 0,0 inzet getoond wordt. Die user krijgt gewoon een slotje waarin ik aangeef dat het zo niet gaat, maar ook dat hij altijd een nieuw topic kan openen. Een veel gehoorde klacht is dat problemen niet op GoT gepost mogen worden, iets wat natuurlijk niet waar is. Maar iemand die zegt "mijn computer doet het niet, lossen jullie het eens op", dat gaat niet werken.
Mensen die bang zijn voor een zgn n00bfest hoeven zich daar geen zorgen om te verlagen. Ik zie mijn taak als mod niet om het niveau te gaan verlagen, maar users de juiste richting op te zetten.

Veel regulars waaronder ikzelf hebben echt bagger zitten posten jaren geleden, maar als je eenmaal weet hoe het werkt zul je zien dat een groot deel bijdraait. En dat grote deel moeten we denk ik als users hebben. Mensen die gemotiveerd zijn om mee te denken en te discussieren. Dan komt de technische kennis vanzelf wel (iemand die eerst een FAQ leest weet al meer als iemand die die moeite niet neemt).

Maar zaken die echt niet door de beugel kunnen worden nog steeds aangepakt, dat verpest immers de sfeer van het topic/forum en dat is juist het tegenovergestelde van wat we willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:18

pino85

Im just a Bird in the Sky

Ik zelf hoor ook wel eens via een bekend ander forum mensen klagen over de drempel op tweakers.net
Over hoe mensen worden behandeld die nieuw hier komen.
En wat hier boven word gezegd hoor ik ook nog wel af en toe, er word dan gezegd daar op Got worden we niet geholpen, maar afgeserveerd, en hop topic op slot en dan weten we nog niets
Of zo van wat een stel arrogante mensen ze doen uit de hoogte daar of ze beter als anderen zijn.

Dit vind ik nu wel erge dingen om te horen omdat het echt niet zo erg is of zo zwart/wit.
Het niveau en de drempel is eenmaal wat anders hier dan op 9 van de 10 andere hardware forums, dat is wel iets wat zeker zo is, maar dat hoeft niet meteen per definitie erg te zijn absoluut niet.

Ik moet in alle eerlijkheid wel bekennen, zelf was in het begin ook zo van *@$&$^&@ waarom word mijn topic gesloten?( mijn eerste topic als ik me niet vergis)

Ik was dat niet gewend omdat waar ik vandaan kwam men heel anders te werk gaat.
Daar gaan in topics openen de zaken eenmaal anders en word zo goed als nooit iets gesloten iedereen word geholpen hoe de vraag stelling ook is of hoe weinig info men zelf heeft gevonden.

Maar overal gezien vind ik het echt wel mee vallen hier hoor.
Ik heb het zelfs naar mijn zin hier
Nu zie ik ook wel in dat het hier niet zo streng is , het was voor mij alleen echt erg aanpassen de eerste tijd.
Nu heb ik me draai wel weer gevonden ;)
Dus ik kan alleen maar zeggen ga zo door, ik zie niet veel wat nog erg aangepast zou moeten worden wat al niet gezegd is! _/-\o_

[ Voor 49% gewijzigd door pino85 op 01-01-2009 00:37 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

pino22 schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 00:23:
Dit vind ik nu wel erge dingen om te horen omdat het echt niet zo erg is of zo zwart/wit.
Maar de mensen die dat roepen zijn vaak juist de mensen die echt helemaal geen inzet tonen :P

Veel mensen die een slotje krijgen openen daarna gewoon een veel beter topic, of vinden hun antwoord in de FAQs. Ik krijg als mod ook wel DMs waarin mensen aangeven dat ze inderdaad beter hun best gaan doen, dus het is gelukkig niet alleen maar negatief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Erkens schreef op woensdag 31 december 2008 @ 08:32:
Dat je er niet over hebt gereageerd in het topic zelf is natuurlijk goed, maar je reden om er geen TR over te maken omdat je denkt dat er niks mee gedaan wordt is natuurlijk raar? Waarom denk je dat er niks aan gedaan wordt? Juist als een modje er niet op gewezen wordt kan er niks aan gedaan worden.
Ik kan me daar wel in vinden. Ik ben zelf ook iemand die met enige regelmaat een TR invult, echter als ik een TR heb ingevult (soms meerdere verspreid over meerdere dagen), omdat een topic bijvoorbeeld écht een FAQ vraag of een zoekertje is waarbij de oplossing met of binnen 5 minuten gevonden kan worden, dan lijkt het mij logisch dat een gebruiker daarop gewezen word (op een positieve manier), maar niet altijd word er niet op gereageerd, omdat een topic die een (aantal) TR('s) heeft dan gewoon (nog) niet gesloten is. Het zou dus fijn zijn, als (in sommige gevallen) er dus een (ongeautomatiseerde) reactie terugkomt op de TR.

Ik weet het, dat is voor de mods weer onbegonnen werk, want er zullen er ongetwijfeld een boel TR's binnen druppelen per dag. Maar de gebruiker die de TR indiende, weet dan wel of er wat gebeurd is met die TR, al is het maar een simpele reactie. De gebruiker weet dan dat er ook naar hen 'geluisterd' word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Voor wat betreft TRs, ze worden altijd gelezen en er wordt ook altijd wat mee gedaan (er is het nodige wat je als user niet ziet. DM/PM's die we sturen, notities maken voor het topic etc). Om er op te gaan reageren is echt niet te doen, dit doen we alleen als het echt nodig is. Er gaat al meer dan genoeg tijd zitten in het modderen van topics namelijk :)

Maar als je iets opvalt, maak altijd een TR aan, dat kunnen we erg goed gebruiken (we kunnen immers niet alle topics bij houden) en je zorgt ervoor dat de foute topics eerder aangepakt kunnen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Terw_Dan schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 00:58:
[...]

Maar de mensen die dat roepen zijn vaak juist de mensen die echt helemaal geen inzet tonen :P

Veel mensen die een slotje krijgen openen daarna gewoon een veel beter topic, of vinden hun antwoord in de FAQs. Ik krijg als mod ook wel DMs waarin mensen aangeven dat ze inderdaad beter hun best gaan doen, dus het is gelukkig niet alleen maar negatief :)
Klopt of die mensen die dat roepen zijn het gewoon niet gewend hoe alles er hier aan toe gaat als ze nieuw zijn.
Net als ik als voorbeeld, is gewoon even aanpassen ;)
En daarna ben je er snel aan gewend

Ik denk ook dat het net is hoe je het brengt als mod/admin zijnde naar iemand die zo'n soort topic opent en/of ook nog eens nieuw is en niet wetende hoe we hier te werk gaan.

Gelukkig zie ik zelf al dat men het * meestal* niet op een arrogante manier brengt maar op een normale manier met een normale toon en het topic dan dicht doet, en dan zoals je al aangeeft dan zal de persoon in kwestie veelal een beter topic openen. ;)
Natuurlijk zijn er ook gevallen waarin dit niet altijd gebeurd, of dat de persoon in kwestie zich verkeerd voelt behandeld.
Maar dit zul je altijd houden ben ik bang, je kan nooit iedereen 100% tevreden stellen, dat 80% al tevreden is vind ik opzich een erg hoog getal op zo veel gebruikers en daar mag men zich al zeer tevreden over voelen.
Maar dat men blijft streven om alles nog beter te maken voor iedereen juich ik alleen maar toe natuurlijk

[ Voor 46% gewijzigd door pino85 op 01-01-2009 01:22 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
zeef schreef op woensdag 31 december 2008 @ 21:44:
En dat si dus exact wat ik niet meer wil zien. Als corrigerend gedrag nodig is dan is dat aan de crew en aan niemand anders. Natuurlijk ben je meer dan welkom om ons attent te maken op dit soort zaken. Overigens ben ik aan het nadenken over een vorm van feedback op TR's. Dat lijkt me wel prettig, dat een melder iets terughoort over z'n melding.
Imho is het 2e gedeelte van je post bijna essentieel voor het kunnen verplaatsen van het zelfcorrigerend gedrag van de user naar het corrigerend gedrag van de mods.
Ik maak juist bijna geen TR's omdat ik nooit een idee heb wanneer er naar gekeken wordt, als ik een TR plaats en het topic word 2 dagen later gesloten is dat dan geweest omdat de mod de TR pas na 2 dagen zag of doordat iemand corrigerende opmerkingen ging maken 1 dag na het plaatsen van mijn TR?

Wmb ( = wat mij betreft ) wordt het al een stuk inzichtelijker met een simpele leesbevestiging in de trant van :
code:
1
2
Een mod heeft je TR bij topic ... gelezen. Op 01-01-08 om 0:01
Je TR was : ...

Dat zou voor mij al het hele idee van het zwarte gat weghalen. Wat er met die TR gebeurt is dat kan ik zelf wel controleren door even in het topic te gaan kijken. Ben ik het niet eens met de afhandeling van mijn TR dan kan ik op dat moment altijd nog in Schop een Modje een topic aanmaken.
[...]
Het enige wat ik in dat geval van je verwacht is dat je niet meer reageert maar de zaak aan de crew doorgeeft. Niets meer, niets minder.
Als er dan ook maar een reactie vanuit de crew komt of er wel iets met mijn opmerking gedaan is, op dit moment vind ik een TR gewoon een zwart gat.
Ik hoef geen naam en toenaam en uitleg te hebben waarom er wel of niet iets gedaan is ( ik ken het argument van te veel moeite ), maar nu krijg ik gewoon geen feedback.
pino22 schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 00:23:
Ik zelf hoor ook wel eens via een bekend ander forum mensen klagen over de drempel op tweakers.net
Over hoe mensen worden behandeld die nieuw hier komen.
En wat hier boven word gezegd hoor ik ook nog wel af en toe, er word dan gezegd daar op Got worden we niet geholpen, maar afgeserveerd, en hop topic op slot en dan weten we nog niets
Of zo van wat een stel arrogante mensen ze doen uit de hoogte daar of ze beter als anderen zijn.

Bedenk je dan gewoon maar dat je over het algemeen alleen de klagers hoort, mensen die het wel goed vinden die hoor je niet zoveel.

Half miljoen pageviews op het forum per dag is echt niet alleen femme die maar op zijn F5 knop zit te drukken hoor. Alleen moet je op GoT wel wat onderzoek verrichten voordat je een post plaatst, en heel veel mensen vergeten dit in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Dat is ook wat ik zeg idd, het is hier gewoon anders dan op die andere grote hardware site.
Dat is niet erg maar vergt soms even wat aanpassingen, en dat gaat sneller als je denkt.

En hoeveel Femme op F5 drukt dat durf ik niet te zeggen, misschien wel veel maar een half miljoen zal hij net niet halen he ;)

[ Voor 19% gewijzigd door pino85 op 01-01-2009 02:59 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Femme schreef op woensdag 31 december 2008 @ 21:59:
[...]
Het doel dat we met GoT voor ogen hebben is niet om een hangplek voor regulars te onderhouden waar nieuwkomers nauwelijks binnen kunnen komen. Een forum is een dynamisch geheel, oude veelkomers worden minder actief of verdwijnen. In een gezonde situatie wordt hun plek ingenomen door nieuwe gebruikers. Als er onvoldoende users bijkomen zullen ook de regulars op een gegeven moment op elkaar uitgekeken zijn. Nieuwkomers kunnen zich optrekken aan het kennisniveau van de regulars en na verloop van tijd waardevolle deelnemers in de community worden. Een nieuwkomer die afketst op botte reacties in zijn eerste niet zo waardevolle topics kan op de lange termijn een groot verlies voor de community zijn.
Precies, Femme.
Nieuwe aanwas is gewoon heel belangrijk, want er vallen altijd tweakers af die door druk priveleven geen tijd meer voor tweakers hebben.
En ik heb echt het gevoel (ik kom hier inmiddels ook wel een tijdje) dat het ons kent ons gehalte wel heel erg groot is tegenwoordig.
Je kunt van een nieuwkomer niet verwachten dat hij op alle gebieden hetzelfde kennisniveau heeft als een regular. Tweakers.net bestaat al tien jaar en als je al veel kennis in huis over de onderwerpen die op dit forum worden behandeld was je waarschijnlijk al lang actief geweest. Niveau is nogal lastig af te dwingen zonder in te boeten aan levendigheid. Je kunt wel een omgeving scheppen waartoe mensen met een relatief hoog kennisniveau zich voelen aangetrokken. Dit doen wel al met alle content op Tweakers.net. Sommige die-hards vinden bepaalde nieuwsberichten en topics misschien 'laag niveau', een gemiddelde consument kan nog steeds geen kaas maken van wat we hier doen.
Je mag best wel eigen inzet eisen van nieuwe gebruikers, maar er wordt gewoon teveel verwacht.
Je moet een computergenie zijn om hier een draadje te mogen openen. Dat gevoel heb ik tenminste heel sterk.
Vraag & antwoord is een belangrijk onderdeel van GoT, naast discussies en vermaak. Dit eerste verlangt behulpzaamheid van de bezoekers. Als je niet behulpzaam wilt zijn moet je buiten hulptopics blijven. Ik kan je verzekeren dat veel van de vroege topics op GoT volgens de huidige maatstaven erg 'laag niveau' waren. We hebben ons toen geweldig aan elkaar kunnen optrekken.
Zelfs 'regulars' kunnen leren van een simpele vraag. Misschien niet van de vraag, maar wel van de antwoorden in een draadje.
In het verleden volgde ik veel de diverse nieuwe systemen draadjes. Daar zaten echt hele leuke systemen tussen, waarin dingen genoemd werden waar ik nog nooit van had gehoord: Ik leerde zo heel snel bij.
Die kennis gebruik ik nu nog steeds bij het helpen van mensen. Helaas niet op het tweakers forum, maar op een collega-forum, waar men minder streng is.

Tweakers hoeft geen vragen te accepteren als "Help, mijn computer doet het niet: wat nu?". Maar een middenweg is zeker wel mogelijk.
Dat lijkt me een uitstekende oplossing. Als je een topic jou niets te bieden heeft moet je je er niet mee gaan bemoeien. De vraag is of de users zich in het betreffende forum weten te vermaken (ik volg het onderwerp mobiele telefoons niet erg en heb geen mening over het functioneren van deze forums). Als dat het geval is voldoet het kennelijk in een behoefte.
Neem de draadjes over nieuwe systemen: Ik las deze graag en vond het (na wat meer kennis opgedaan te hebben) heel leuk om mensen te adviseren. Zoals ik al zei: ik leerde hier veel van.
Andere mensen hadden gewoon geen zin in die vragen: die negeerden dus die vragen. Is dat dan erg?
Er zijn toch zat onderwerpen die wel interessant zijn voor jou?

De servers van tweakers (dat kan jij natuurlijk beter beoordelen dan ik) zijn volgens mij groot genoeg om beide soorten vragen op te kunnen slaan...
We moeten niet de hoge verwachtingen van enkele die-hards op de hele community projecteren. Het niveau is hier sowieso hoog.
Inderdaad. En dat maakt tweakers zo interessant. Immers, als de mensen hier het niet weten, dan is de kans klein dat je op andere fora wel een goed antwoord krijgt op je vraag.
Of het aantal mensen dat antwoorden wil geven moet steeds kleiner worden. Wanneer dat gebeurt, dan zal het juist steeds slechter worden. Immers als men bij moeilijke problemen ook al niet goed meer geholpen zou worden, dan komen er nog minder mensen met moeilijke problemen hier. En dat zorgt er weer voor dat er nog minder mensen bij komen met kennis.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-05 17:44
Quacka schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 03:17:

Je mag best wel eigen inzet eisen van nieuwe gebruikers, maar er wordt gewoon teveel verwacht.
Je moet een computergenie zijn om hier een draadje te mogen openen. Dat gevoel heb ik tenminste heel sterk.

[...]

Of het aantal mensen dat antwoorden wil geven moet steeds kleiner worden. Wanneer dat gebeurt, dan zal het juist steeds slechter worden. Immers als men bij moeilijke problemen ook al niet goed meer geholpen zou worden, dan komen er nog minder mensen met moeilijke problemen hier. En dat zorgt er weer voor dat er nog minder mensen bij komen met kennis.
Als relatieve nieuweling met weinig posts op mijn naam, wil ik toch deze twee punten benadrukken. Zelf heb ik ook nog steeds het gevoel - na 7 jaar lid hier - dat ik niet het recht heb om een draadje te openen, omdat het toch wel niet goed genoeg zal zijn. Nu weet ik zelf best het een en ander van pc's af, maar de drempel om een topic te starten of het antwoorden op een bericht is gewoon erg hoog. En voor veel mensen wordt die drempel alleen maar hoger als lezen hoe andere nieuwkomers afgekat worden met 'zoek eerst zelf eens en kom dan maar terug...'.

In 2002 ben ik lid geworden om echt actief mee te doen, maar om de redenen die hier al genoemd worden is dat nooit gelukt. Vooral het gevoel dat iedereen hier een vaste kliek vormt en dat nieuwkomers met argusogen bekeken worden. Tegenwoordig betrap ik mezelf erop dat ik alleen nog maar lid ben omdat de bookmarks handig zijn. Ook bij deze reactie twijfel ik weer of het niveau wel goed genoeg is, maar gezien het onderwerp wou ik het toch even meedelen. Er zullen zat nieuwkomers zijn die denken, geef mijn portie maar aan fikkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik blijf voorstander van het: geen moeite gedaan -> slotje beleid. Hoewel dit tot enorme forumvervuiling leidt, en misschien beter in het toepasselijke topic geplaatst kan worden, vind ik dat mensen die totaal geen moeite doen en maar als flapuit voor alles wat in hen opkomt een nieuw topic gaan openen geen plaats moet zijn hier op GoT. Ik zie het ook op andere forums waar niet met slotjes 'gestraft' wordt en daar merk je gewoon dat men de search helemaal niet meer gebruikt omdat er toch wel antwoord wordt gegeven. Dit leidt uiteraard tot minder kwaliteit op het forum en minder overzichtelijkheid en lastiger zoeken, waardoor men, je raadt het al, nog meer topics gaat maken. En last but not least, al die nieuwe topics van n00bs leidt tot frustratie bij de meer ervaren user op het forum met als gevolg slechte sfeer en afzeiken. Ja en al die: "waarom is mijn topic gesloten" topics zijn natuurlijk ook niet bevorderlijk voor de sfeer.

Zelf heb ik de 'gevoelsmatige' verandering van de frontpage en GoT niet heel bewust meegemaakt, maar onbewust kreeg ik steeds minder fijn gevoel bij beide.

Las ik normaal reacties (op niveau alle reacties) om wat extra verdieping en zinnige achtergronden over het onderwerp te vinden. Nu ontaardt elke reactie in een enorm off topic gelul en gezeik over spelling, een ander niet belangrijk woord in de titel, of iets wat met de context van het artikel te maken heeft maar niet relevant is. Daardoor ben ikzelf ook veel minder gaan posten op de frontpage. Nu kan men wel pronken met 42% meer moderaties, maar dat vind ik niet vreemd met al dat gezever en off-topic gelul (ja dit zit me vrij hoog, ik irriteer me er al jaren aan, omdat ik weet dat vroegah alles zoveel beter was).

Niet om te discrimineren en het is echt als observatie bedoeld en mijn indruk, maar de massale toestroom van mensen die vergeleken met mijn 26 jaar een jaar of 10 jonger zijn heeft het internet en daarmee ook Tweakers doen verwateren en met de bijkomende Br33zah spelling in kwaliteit doen afnemen.

Het probleem is nu alleen, dat nu het minder goed gaat, kwantiteit en niet zozeer meer kwaliteit lijken te gaan tellen. Minder advertentie-inkomsten. Als nieuwe users weggejaagd worden dan wordt het voor adverteerders ook minder interessant. Ik zag in deze thread al dat het doel was: nieuwe users te behouden. Maar ikzelf zou de flapuit maak maar topic zonder te googlen nieuwe users kunnen missen als kiespijn. Daar zijn genoeg andere fora voor. Tweakers is niet zo'n forum. Dat is duidelijk vanaf het moment dat je je registreert, maar niemand leest dat toch. En het staat nota bene ook nog boven het form voor het maken van een topic.

Ik vraag me daarom ook af of het zozeer de uitkomst van de enquête is, of dat deze enquête juist gehouden is om te kijken waarom de nieuwe users zo snel weg zijn met als werkelijke reden het teruglopende aantal nieuwe registraties en teruglopende advertentie-inkomsten. Misschien wat paranoïde van mij, maar wie weet.

[ Voor 19% gewijzigd door REDFISH op 01-01-2009 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

uashy schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 11:46:
[...]

Als relatieve nieuweling met weinig posts op mijn naam, wil ik toch deze twee punten benadrukken. Zelf heb ik ook nog steeds het gevoel - na 7 jaar lid hier - dat ik niet het recht heb om een draadje te openen, omdat het toch wel niet goed genoeg zal zijn. Nu weet ik zelf best het een en ander van pc's af, maar de drempel om een topic te starten of het antwoorden op een bericht is gewoon erg hoog. En voor veel mensen wordt die drempel alleen maar hoger als lezen hoe andere nieuwkomers afgekat worden met 'zoek eerst zelf eens en kom dan maar terug...'.

In 2002 ben ik lid geworden om echt actief mee te doen, maar om de redenen die hier al genoemd worden is dat nooit gelukt. Vooral het gevoel dat iedereen hier een vaste kliek vormt en dat nieuwkomers met argusogen bekeken worden. Tegenwoordig betrap ik mezelf erop dat ik alleen nog maar lid ben omdat de bookmarks handig zijn. Ook bij deze reactie twijfel ik weer of het niveau wel goed genoeg is, maar gezien het onderwerp wou ik het toch even meedelen. Er zullen zat nieuwkomers zijn die denken, geef mijn portie maar aan fikkie.
Ik herken het gevoel, wat betreft het openen van topics. Ik heb denk ik misschien één TS op m'n naam staan, lang geleden. Ik vertik het echt om mij op die manier kwetsbaar op te stellen en in het 'crossfire' te lopen.

Ik zoek nog veel liever een topic die zijdelings te maken heeft wat wat ik wil vragen zodat ik daar kan gaan inpikken, dan zelf iets nieuw te openen. Sowieso is het ook steeds minder nodig, dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-06 16:19

Yor

Yor1313#2571

REDFISH schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 12:25:

Ik vraag me daarom ook af of het zozeer de uitkomst van de enquête is, of dat deze enquête juist gehouden is om te kijken waarom de nieuwe users zo snel weg zijn met als werkelijke reden het teruglopende aantal nieuwe registraties en teruglopende advertentie-inkomsten. Misschien wat paranoïde van mij, maar wie weet.
Iets met spijker en kop.....^^

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
REDFISH schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 12:25:
Het probleem is nu alleen, dat nu het minder goed gaat, kwantiteit en niet zozeer meer kwaliteit lijken te gaan tellen. Minder advertentie-inkomsten. Als nieuwe users weggejaagd worden dan wordt het voor adverteerders ook minder interessant.
[...]
Ik vraag me daarom ook af of het zozeer de uitkomst van de enquête is, of dat deze enquête juist gehouden is om te kijken waarom de nieuwe users zo snel weg zijn met als werkelijke reden het teruglopende aantal nieuwe registraties en teruglopende advertentie-inkomsten.
Valide punt naar mijn mening. Al zou het denk ik als dat daadwerkelijk zo zou zijn nooit op die manier worden toegegeven, en meer op iets anders gegooid worden.

@zeef: Ik heb zelf het bewuste onderzoek niet gezien (niet per mail, en heb wellicht het topic erover gemist), maar wat was de aanleiding voor een dergelijk onderzoek? Puur om te kijken of de bezoekers tevreden zijn lijkt me niet direct een reden om een extern onderzoeksbureau in te schakelen :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

18327

spone schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 15:50:
[...]
Puur om te kijken of de bezoekers tevreden zijn lijkt me niet direct een reden om een extern onderzoeksbureau in te schakelen :)
Waarom zou dat geen valide reden kunnen zijn? Als je tevredenheid van gebruikers in kaart brengt, breng je in kaart op welke gebieden tweakers.net goed presteert en welke niet. Aan de hand daarvan kun je weer in kaart brengen wat er concreet verbeterd moet worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Om een site als Tweakers.net en daarbij behorend GoT draaiende te houden, moet je pro-actief bezig zijn. Het kan dus best zijn dat Tweakers.net wilt inspelen op wat er speelt onder de gebruikers, die in feite de site draaiende houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:08
Is er ook nog onderzoek gedaan naar het moderatie systeem. Ik als vel tegenstander van dit systeem vindt dat eigenlijk wel interessant om te weten.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
xzaz schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 17:07:
Is er ook nog onderzoek gedaan naar het moderatie systeem. Ik als vel tegenstander van dit systeem vindt dat eigenlijk wel interessant om te weten.
Dat is op de frontpage, en draait al jaren mee. Het houdt de reacties een beetje nuttig en is handig voor het karma. Heeft weinig met GoT te maken.

Wbt de bevestiging bij TR's: Ga er maar vanuit dat het binnen een dag gelezen wordt. Zo niet, is dat ook niet echt nuttige info lijkt me. De mod beslist of het wel of niet blijft staan, of is nog niet geweest. In alle gevallen: bedankt voor de TR, en het is in geen van de gevallen de bedoeling zelf toch nog ff te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

[...]
Overigens ben ik aan het nadenken over een vorm van feedback op TR's. Dat lijkt me wel prettig, dat een melder iets terughoort over z'n melding.
Om de moderator te ontlasten zou het al winst zijn om Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif van kleur te laten veranderen. Rood, TR is verzonden en groen, TR is gelezen. De mogelijkheid dat automatisch te laten gebeuren lijkt me aanwezig.

Wil je als gebruiker na x-uur feedback dan benader je de moderator.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

uashy schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 11:46:
[...]

Een post als deze laat zien dat er veel misverstanden zijn over het moderatiebeleid op GoT. Zelfs voor de "nieuwe aanpak" was het beleid altijd al dat er op inzet gemodereerd werd. Dat betekent dat geen vraag te dom is, maar dat we wel verwachten dat je duidelijk laat zien wat je zelf gedaan hebt om die vraag te beantwoorden.

Wat me opvalt is dat jij in de zes jaar dat je op GoT zit maar één keer een topic zelf geopend hebt, en dat dat topic zonder meer "goed" te noemen was, dus dat je er duidelijk de nodige moeite in gestoken had. Dat topic is dus uiteraard niet gesloten. Ook je andere posts zijn zonder meer behulpzaam te noemen. Muv het feit dat je niet zo vaak op GoT komt zou je dus zelfs redelijk als "voorbeeldige user" beschouwd kunnen worden :)

Dat betekent dat jij jouw gevoel mbt niet "het recht te hebben" topics te mogen openen niet uit ervaring met eigen slotjes of modbreaks of anderszins op negatieve manier in aanraking komen met de crew gekregen hebt. Toch zit het je blijkbaar best hoog als ik het zo lees.

Als mensen die zelf niets toevoegen aan GoT zeggen dat ze GoT naar vinden, laat het me redelijk koud. Maar ik word er zeker niet vrolijk van als mensen die wel degelijk een positieve aanwinst zijn zo voelen. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe uitgerekend jij dat gevoel gekregen hebt. Kun je misschien wat concreter toelichten en/of voorbeelden geven?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GFoAP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik deel ook het gevoel dat GoT erg gesloten is. Ik ben me er van bewust dat ik vroeger een aantal keer een slecht topic heb gestart. De laatste jaren ben ik trouw bezoeker, ik volg altijd wel een aantal draadjes. Maar het is de sfeer die me belet actief deel te nemen. ik heb een sterk gevoel dat er een "gevestigde orde" is, wier gezag/mening niet ondergraven mag worden.

Ik ben zelf vooral fervent lezer van fotografie topics en daar kom ik toch regelmatig foto's tegen die heel mooi zijn, prima in elkaar zitten maar die voldoen niet aan de norm die op GoT geldt als mooi of prima in elkaar. Het lijkt soms wel alsof sommige leden "dicht getikt" zijn.

Ik ben dan ook blij met dit nieuwe beleid en hoop dat het de sfeer en openheid ten goede zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145259

Van onvriendelijke mods is er in mijn inziens eigenlijk geen spraken. Ze zeggen gewoon op een bondige manier waar het op neer komt, geregeld (degene die ik lees) is het zelfs zo dat ze het nog een beetje leuk inkleden maar voor de rest zijn ze gewoon neutraal.
Misschien moeten er minder snel topics op een slotje gegooid worden en moet er zeker geminderd worden met de reacties als: "google eens of lees de OP een." Het kan heel fustrerend zijn 5x een OP te lezen, je antwoord niet te vinden omdat je er domweg overleest. Dan de vraag stelt en als antwoord "Lees de OP. Het staat erin" krijgt. Dat is dus om de muren van op te kruipen |:( . Het is niet omdat iemand een topic opent waarbij hij blijkbaar zelf niet de moeite gedaan heeft om iets op te zoeken dat dat ook zo is. Als het meermaals voorkomt kan je dat wel stellen maar hij kan ook gewoon slecht gezocht hebben of het gewoon verkeerd formuleren.
Ikzelf ben niet echt een poster maar eerder een lezer. Ik post alleen als ik ook daadwerkelijk iets kan bijbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uashy
  • Laatst online: 31-05 17:44
dion_b schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 17:46:
[...]

Als mensen die zelf niets toevoegen aan GoT zeggen dat ze GoT naar vinden, laat het me redelijk koud. Maar ik word er zeker niet vrolijk van als mensen die wel degelijk een positieve aanwinst zijn zo voelen. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe uitgerekend jij dat gevoel gekregen hebt. Kun je misschien wat concreter toelichten en/of voorbeelden geven?
Voor mij geldt dat het vooral gevormd is in de eerste 2-3 jaar dat ik hier lid was en wat ik toen gelezen heb. Er wordt in de faq's en op andere plaatsen zoveel gehamerd op het feit dat de openingspost goed moet zijn en dat daaruit moet blijken dat je zelf voldoende onderzocht hebt, dat je - althans ik - bijna vanzelf gaat twijfelen of je eigen openingspost wel voldoende niveau zal zijn.

Wat ik in de eerste jaren vooral mistte zijn concrete voorbeelden. Hoe ziet zo'n goede openingspost eruit? Hoe kun je laten zien dat je zelf voldoende onderzocht hebt? Misschien helpt het al om in de faq verwijzingen op te nemen naar voorbeelden van reeds bestaande goede en foute topicstarts.

Als iemand een topic wil openen doen ze dat omdat ze over een bepaald onderwerp zelf onvoldoende kennis hebben. Het is dan lastig om in je openingspost te laten blijken zelf voldoende onderzocht te hebben zonder dom over te komen of al te simpele vragen te stellen. Vaak blijft het dan bij 'ik heb gegoogled maar niets gevonden bla bla bla'. Maar of dat dan voldoende is? In mijn ogen niet, maar om nu met termen te gaan smijten om te laten blijken dat ik wel wat uitgepluisd heb is ook weer niet de bedoeling.

Echt concrete voorbeelden heb ik dus niet, het is meer een beeld wat in de beginjaren van mijn lidmaatschap gevormd is. GoT kwam op mij - en misschien op meerderen die net lid zijn - over als een club specialisten die erg gesloten is en waar nieuwkomers met minder technische bagage maar moeilijk tussenkomen, tenzij ze een beetje de taal spreken en de juiste toon in hun topics weten te gebruiken. Op een ander forum is er ook een gedeelte waarvan in de omschrijving staat '...maar wat je niet op GoT durft te vragen'. Het is de laatste tijd wel verbeterd (opener), maar het kan toch nog wel behoorlijk intimiderend zijn.

Tegenwoordig ben ik zover dat ik zelf van een aantal onderwerpen veel weet en van andere onderwerpen net voldoende weet om de echte specialisten vragen te kunnen stellen zonder dom over te komen. De noodzaak om topics te openen is voor mij dus minder geworden omdat ik zelf meer kennis heb vergaard.

Heel verhaal, maar hoop dat dit je vraag een beetje beantwoord.

[ Voor 0% gewijzigd door uashy op 01-01-2009 19:19 . Reden: Spelfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-07 12:35

SmartDoDo

Woeptiedoe

uashy schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 19:17:
[...]

Er wordt in de faq's en op andere plaatsen zoveel gehamerd op het feit dat de openingspost goed moet zijn en dat daaruit moet blijken dat je zelf voldoende onderzocht hebt, dat je - althans ik - bijna vanzelf gaat twijfelen of je eigen openingspost wel voldoende niveau zal zijn.
Persoonlijk ben ik het geheel met je eens, zo is de kans dat ik een techtopic zal openen ook niet groot :) En eigenlijk is het heel jammer als mensen zo denken, want als mensen zelf zo kritisch zijn naar hun eigen topics dan denk ik dat die topics juist heel erg de moeite kunnen zijn om wél te plaatsen.
Het is de laatste tijd wel verbeterd (opener), maar het kan toch nog wel behoorlijk intimiderend zijn.
Wat met name belangrijk is, is dat als gebruikers op inzet of postwijze moeten worden gewezen, dat door de crew gebeurd. Zo kan wat jij als intimiderend ervaart, hopelijk op een minder intimiderende en betere manier gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

uashy schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 19:17:
[...]

Voor mij geldt dat het vooral gevormd is in de eerste 2-3 jaar dat ik hier lid was en wat ik toen gelezen heb. Er wordt in de faq's en op andere plaatsen zoveel gehamerd op het feit dat de openingspost goed moet zijn en dat daaruit moet blijken dat je zelf voldoende onderzocht hebt, dat je - althans ik - bijna vanzelf gaat twijfelen of je eigen openingspost wel voldoende niveau zal zijn.

Wat ik in de eerste jaren vooral mistte zijn concrete voorbeelden. Hoe ziet zo'n goede openingspost eruit? Hoe kun je laten zien dat je zelf voldoende onderzocht hebt? Misschien helpt het al om in de faq verwijzingen op te nemen naar voorbeelden van reeds bestaande goede en foute topicstarts.
Dit is een heel concreet verbeterpunt - tnx :)

We doen dit al tot op zekere hoogte, maar zo te lezen kan het geen kwaad meer te doen. Een paar links naar goede topicstarts zijn zo te leggen en kunnen idd meer zeggen dan pagina's vol theoretisch geleuter. Of links naar slechte topicstarts zo'n goed idee is betwijfel ik, vooral omdat degene wiens topic het betreft zo permanent in het verdomhoekje gestopt wordt, wat niet wenselijk is. Allicht volstaat het om te verwijzen naar de gesloten topics onderaan de topiclist voor voorbeelden van hoe het niet moet.
Als iemand een topic wil openen doen ze dat omdat ze over een bepaald onderwerp zelf onvoldoende kennis hebben. Het is dan lastig om in je openingspost te laten blijken zelf voldoende onderzocht te hebben zonder dom over te komen of al te simpele vragen te stellen. Vaak blijft het dan bij 'ik heb gegoogled maar niets gevonden bla bla bla'. Maar of dat dan voldoende is? In mijn ogen niet, maar om nu met termen te gaan smijten om te laten blijken dat ik wel wat uitgepluisd heb is ook weer niet de bedoeling.
"ik heb gegoogled maar niets gevonden" is inderdaad niet voldoende, want dat is erg makkelijk gezegd. Als je daarentegen aangeeft welke zoektermen je geprobeerd hebt en wat je toen wel vond (met links!) is het wel voldoende.

Dat is trouwens niet alleen om te bewijzen dat je echt gezocht hebt. Vaak vind je dingen niet omdat je bij het zoeken iets heel simpels over het hoofd ziet. Als anderen kunnen zien hoe je zocht kunnen ze ook aangeven hoe je beter had kunnen zoeken. Dan heb je niet alleen je antwoord, maar weet je gelijk ook hoe volgende keer effectiever te zoeken. Give a man a fish and he has food for a day. Teach a man to fish and he never need go hungry again :)
Echt concrete voorbeelden heb ik dus niet, het is meer een beeld wat in de beginjaren van mijn lidmaatschap gevormd is. GoT kwam op mij - en misschien op meerderen die net lid zijn - over als een club specialisten die erg gesloten is en waar nieuwkomers met minder technische bagage maar moeilijk tussenkomen, tenzij ze een beetje de taal spreken en de juiste toon in hun topics weten te gebruiken.
Vijf of zes jaar geleden kan ik me voorstellen dat het zo overkwam, al viel het ook toen eigenlijk best mee - verreweg de meeste van die "specialisten" zijn ook gewoon als nieuweling zonder al te veel specifieke kennis een keer begonnen. In ieder geval hoop ik dat we het nu wat beter doen om ook expliciet dudelijk te maken dat een bepaalde toon of specialistentaal niet vereist zijn om hier rond te lopen.
Op een ander forum is er ook een gedeelte waarvan in de omschrijving staat '...maar wat je niet op GoT durft te vragen'. Het is de laatste tijd wel verbeterd (opener), maar het kan toch nog wel behoorlijk intimiderend zijn.
Dan noem je natuurlijk een forum wat niet bepaald neutraal staat tov GoT, en waar oud zeer leeft dat stamt uit een tijd ruim voordat jij op GoT aanmeldde :z
Tegenwoordig ben ik zover dat ik zelf van een aantal onderwerpen veel weet en van andere onderwerpen net voldoende weet om de echte specialisten vragen te kunnen stellen zonder dom over te komen. De noodzaak om topics te openen is voor mij dus minder geworden omdat ik zelf meer kennis heb vergaard.
Dat hebben we allemaal. Mooier is het nog als je dan in plaats van zelf vragen te stellen die kennis gebruikt om anderen te helpen. En dat doe jij iig zeker!
Heel verhaal, maar hoop dat dit je vraag een beetje beantwoord.
Absoluut. Het blijft moeilijk om in de huid van een ander te kruipen en dingen mee te voelen die je zelf niet ervaren hebt, maar je legt het goed uit, en geeft in ieder geval één duidelijk verbeterpunt waar we direct wat wat mee kunnen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

SmartDoDo schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 19:38:
Persoonlijk ben ik het geheel met je eens, zo is de kans dat ik een techtopic zal openen ook niet groot :) En eigenlijk is het heel jammer als mensen zo denken, want als mensen zelf zo kritisch zijn naar hun eigen topics dan denk ik dat die topics juist heel erg de moeite kunnen zijn om wél te plaatsen.
Toch zegt het aantal geopende topics lang niet alles over de bijdrage aan het forum. Ik heb voor de grap eens gekeken hoeveel topics ik geopend heb, en als we SG/NST/HK achterwege laten (dus techtopics) dan kom ik aan 15 topics in bijna 3 jaar. Maar dat is niet omdat ik "bang" ben, maar meer dat ik vaak genoeg de oplossing al weet te vinden zonder een topic nodig te hebben.

Maar de topics die ik heb geopend, die hebben eigenlijk altijd het probleem verholpen of me de gewenste tips of informatie gegeven :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:16
Ik kan me vooral in de CSL goed voorstellen dat mensen het niet met het beleid eens zijn. Tenslotte kan niemand zijn setup dumpen om te kijken of deze goed is. In dit geval heeft men vaak echt wel onderzoek gedaan, maar bij een aanschaf van aan apparaat van 1000+ euro kan ik me best voorstellen dat men de beste keuze wil maken en toch nog even een goedkeuring wil hebben.

Eigenlijk zijn de boodschappenlijstjes ook de enige die ik echt sluit. Zo nu en dan zit er nog een heel erg RTFM/UTFS/Geen inzet topic tussen, maar 80% gaat gewoon over boodschappen.

Om terug te komen op de dure aanschaf van een PC, zelf heb ik een DSLR aangeschaft, maar toch de kenners op dat gebied om goedkeuring gevraagd en dat hielp. De rest van mn collega's zijn nog altijd tegen, maar ik ben zelf voor een boodschappenlijsten topic. Er zijn zoveel mensen die hun systeem willen goedkeuren, puur omdat ze geen miskoop willen doen.

Ja, het haalt het niveau wat naar beneden? Maar is het erg? Ik vraag me nog altijd af wat het probleem is. Niet alles hoef je extreem te modereren, in zo'n topic houd de community zelf het niveau wel overeind bijvoorbeeld. In het geval van een 0-inzet post zal de volgende user aangeven dat hij ook geen advies kan geven als de eisen en budget missen bijvoorbeeld. Wat is wel het probleem? Schijfruimte oid? Users? Er zijn zat users, waaronder ik, die mensen graag advies geven bij aanschaf van een PC.

Volgens mij een win-win situatie voor iedereen. Als mod hoef ik niet dagelijks 5 sloten te zetten, de nieuwe mensen worden geholpen aan een goed systeem en raken betrokken. Andere mensen, met de kennis, hebben een plek om die kennis te delen (dat kan nu ook niet en is toch wel belangrijk bij een community!). Daarnaast zullen meer mensen blijven hangen die nu dus echt afvallen omdat ze direct de mond word gesnoerd. Bij een boodschappenlijst kan ik tenslotte geen onderscheid tussen geen inzet en veel inzet maken, het is een lijstje, hoe goed de onderbouwing etc ook.

De vraag die ik stel, wat is nou een "hoog"-niveau dat we op GoT willen bereiken? Je kan niet van iedereen verwachten dat ze de kennis hebben om een goed systeem neer te zetten waarvan alles compatibel is. Niet iedereen zit in computers en voor ons zijn ze misschien makkelijk, voor anderen is het gewoon een bos met bomen. Iets dat wij "basic" vinden is voor een ander rocket science.

In ieder geval houd ik de NBBG's open voor discussie en daar reguleerd alles automagisch op de community. Andere notebooks worden aanbevolen, mensen met vragen worden geholpen, reviews worden aangedragen. In principe hetzelfde principe als hierboven beschreven en het gaat allemaal op een GoT-waardig niveau.

Ik ben van mening dat inzet zwaarder moet wegen dan het niveau van het onderwerp op zichzelf.

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 01-01-2009 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijk eens aan. Een topic van zes pagina's en meteen al drie concrete concepten die het geheel héél wat beter kunnen maken. (of bevestiging van wat eerder al is beslist, maar nog niet duidelijk uit de verf komt)
SmartDoDo schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 19:38:

Wat met name belangrijk is, is dat als gebruikers op inzet of postwijze moeten worden gewezen, dat door de crew gebeurd. Zo kan wat jij als intimiderend ervaart, hopelijk op een minder intimiderende en betere manier gebeuren.
Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk dit is, en hoe strikt hier moet op toegezien worden. Noem het een heropvoeding van de users, maar een jaar later heeft niemand het er nog over. Het zal in het begin even een harde opstelling vragen en redelijk wat inspanning, maar dat moet gewoon lukken... Geen 'arrogante' wannabe users meer die zich mod wanen!!
dion_b schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 19:52:
[...]

Dit is een heel concreet verbeterpunt - tnx :)

We doen dit al tot op zekere hoogte, maar zo te lezen kan het geen kwaad meer te doen. Een paar links naar goede topicstarts zijn zo te leggen en kunnen idd meer zeggen dan pagina's vol theoretisch geleuter.
Al die hoogdravende, belerende forumguides leest toch niemand. Een voorbeeld zegt meer dan duizend woorden. Daarnaast is dat 'geleuter' idd niet erg verwelkomend, nogal autoritair..
Of links naar slechte topicstarts zo'n goed idee is betwijfel ik, vooral omdat degene wiens topic het betreft zo permanent in het verdomhoekje gestopt wordt, wat niet wenselijk is. Allicht volstaat het om te verwijzen naar de gesloten topics onderaan de topiclist voor voorbeelden van hoe het niet moet.
Simpel, eenvoudig, wat wil je nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GENETX schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 20:43:
[...]Ik vraag me nog altijd af wat het probleem is. Niet alles hoef je extreem te modereren, in zo'n topic houd de community zelf het niveau wel overeind bijvoorbeeld. In het geval van een 0-inzet post zal de volgende user aangeven dat hij ook geen advies kan geven als de eisen en budget missen bijvoorbeeld.
Dat is heel gevaarlijk. Een van de belangrijkste aandachtspunten voor ons in het nieuwe beleid is juist om op te treden tegen sfeerverpestende replies op posts van minder ervaren users. Als iemand exact doet wat je hier schrijft is er geen probleem, maar het is naief om te denken dat niemand er een sneer in gaat verwerken of erger.

Zoals hierboven al genoemd is:
SmartDoDo in "Een opener en vrolijker GoT, help mee!"
Ik ben van mening dat inzet zwaarder moet wegen dan het niveau van het onderwerp op zichzelf.
Dat was toch altijd al het geval?

Edit:
Anoniem: 131051 schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 20:45:
[...]

Al die hoogdravende, belerende forumguides leest toch niemand. Een voorbeeld zegt meer dan duizend woorden. Daarnaast is dat 'geleuter' idd niet erg verwelkomend, nogal autoritair..
Het zijn regels. Die horen duidelijk te zijn, niet warm & fuzzy. Meer toelichting in de vorm van voorbeelden is een prima idee, maar dat is allerminst een vervanging van de regels zelf.

Ik heb trouwens de indruk dat de meeste mensen wel degelijk de regels lezen, het zijn alleen de uitzonderingen die opvallen. Daarnaast is het overigens wat raar om een stellige mening te hebben over de inhoud van iets waarvan je zeker bent dat ze toch niet gelezen worden :z

[ Voor 23% gewijzigd door dion_b op 01-01-2009 20:58 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dion_b schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 20:54:

Ik heb trouwens de indruk dat de meeste mensen wel degelijk de regels lezen, het zijn alleen de uitzonderingen die opvallen. Daarnaast is het overigens wat raar om een stellige mening te hebben over de inhoud van iets waarvan je zeker bent dat ze toch niet gelezen worden :z
Idd... Fail. B)

Anyway, leve de voorbeeldjes, heb je niet het gevoel dat je een handleiding aan het lezen bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

...

Het zijn regels. Die horen duidelijk te zijn, niet warm & fuzzy. Meer toelichting in de vorm van voorbeelden is een prima idee, maar dat is allerminst een vervanging van de regels zelf.

Ik lees ze zeker, je kunt er handige tips aan overhouden om je probleem op te lossen (immers: je komt hier meestal voor een probleem)

Wat ik mooi vindt t.o.v. jaren terug is de uitgebreide startposts. Hulde daarvoor.

En ja, ik hoor en lees van mensen die het forum een grote hobbel vinden om te posten, en dat van mensen die zeker iets mede te delen hebben.Het voelt idd aan als een enorme kliek regulars, en dat doet de zaak geen goed. En ja, ik ben daar mede aan schuldig, maar als oudgediende heb je alles wel eens gezien en weet de search te vinden, en is Google je welwillig. Geen excuus maar wel de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
[...]

Dat is heel gevaarlijk. Een van de belangrijkste aandachtspunten voor ons in het nieuwe beleid is juist om op te treden tegen sfeerverpestende replies op posts van minder ervaren users. Als iemand exact doet wat je hier schrijft is er geen probleem, maar het is naief om te denken dat niemand er een sneer in gaat verwerken of erger.

Zoals hierboven al genoemd is:
SmartDoDo in "Een opener en vrolijker GoT, help mee!"
Klopt inderdaad ook wel weer, al gaat het in dit geval over complete topics zonder inzet die een slotje verdienen. In een centraal topic is het niet zo dat de post niet is toegestaan (itt het topic), alleen men essentiële informatie mist van de persoon die bv een systeem wil laten goedkeuren. Ik heb er geen problemen mee als een user zegt: "Sorry, maar ik kan je niet helpen als je geen budget en wensen neerzet, er zijn namelijk 3207843 configuraties mogelijk ;) ".
Dat was toch altijd al het geval?
Mwoah, niet in de CSL dus wat betreft boodschappentopics. Die zijn bij voorbaat verboden, hoe goed de TS ook is opgezet met eisen, wensen, budget, configuratie, onderbouwing etc etc. Boodschappenlijstjes mogen niet, punt, slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

GENETX schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 21:27:
[...]

Klopt inderdaad ook wel weer, al gaat het in dit geval over complete topics zonder inzet die een slotje verdienen. In een centraal topic is het niet zo dat de post niet is toegestaan (itt het topic), alleen men essentiële informatie mist van de persoon die bv een systeem wil laten goedkeuren. Ik heb er geen problemen mee als een user zegt: "Sorry, maar ik kan je niet helpen als je geen budget en wensen neerzet, er zijn namelijk 3207843 configuraties mogelijk ;) ".

[...]

Mwoah, niet in de CSL dus wat betreft boodschappentopics. Die zijn bij voorbaat verboden, hoe goed de TS ook is opgezet met eisen, wensen, budget, configuratie, onderbouwing etc etc. Boodschappenlijstjes mogen niet, punt, slot.
Waarom voor CSL een uitzondering maken? Als boodschappenlijstjes mogen, dan zouden in alle andere fora het soort "even zoeken en vergelijken topics" óók moeten mogen. Ik denk niet dat je collega's van de andere fora daarop zitten te wachten.

Trouwens in "Welke moet ik nemen?"-vragen weer toestaan* kun je je uit gaan leven.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

GENETX schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 21:27:
Een centraal topic gaat echt niet helpen. De mensen die boodschappenlijstjetopics openen zullen echt niet dat topic zien, en toch gewoon het aparte topic openen. Hoe schreeuwend je ook de titel maakt (iets van "boodschappenlijstjes topic voor luilakken" O-) ), ze zullen het toch niet zien. Zelfs **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? in VB wordt ik weet niet hoe vaak niet gezien door de topicstarters :) .

Maar dat deel van de discussie is meer iets voor "Welke moet ik nemen?"-vragen weer toestaan*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Guardian Angel schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 21:54:
[...]

Waarom voor CSL een uitzondering maken? Als boodschappenlijstjes mogen, dan zouden in alle andere fora het soort "even zoeken en vergelijken topics" óók moeten mogen. Ik denk niet dat je collega's van de andere fora daarop zitten te wachten.
Ik denk dat GENETX bedoelt, in CSL horen de complete systemen. Op het moment dat iemand een volledig systeem neerramt is het gewoon een ordinair boodschappenlijstje zoals we die niet willen hebben.
Waar dion_b het over had was 1 specifiek onderdeel (mobo, gpu etc). Maar die horen automatisch niet in CSL, omdat ze al in PMG of VB passen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Terw_Dan schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 22:10:
[...]

Ik denk dat GENETX bedoelt, in CSL horen de complete systemen. Op het moment dat iemand een volledig systeem neerramt is het gewoon een ordinair boodschappenlijstje zoals we die niet willen hebben.
Waar dion_b het over had was 1 specifiek onderdeel (mobo, gpu etc). Maar die horen automatisch niet in CSL, omdat ze al in PMG of VB passen bijvoorbeeld.
Uhhh
Ik kan me vooral in de CSL goed voorstellen dat mensen het niet met het beleid eens zijn. Tenslotte kan niemand zijn setup dumpen om te kijken of deze goed is. In dit geval heeft men vaak echt wel onderzoek gedaan, maar bij een aanschaf van aan apparaat van 1000+ euro kan ik me best voorstellen dat men de beste keuze wil maken en toch nog even een goedkeuring wil hebben.

Eigenlijk zijn de boodschappenlijstjes ook de enige die ik echt sluit. Zo nu en dan zit er nog een heel erg RTFM/UTFS/Geen inzet topic tussen, maar 80% gaat gewoon over boodschappen.
Misschien was IK wat onduidelijk, maar als het gaat om een goedkeuring dan kan ik me, al kost het me moeite, ook voorstellen dat iemand een htmlcode schrijft en dat laat goedkeuren ergens in de Devschuur.

Maar zoals gezegd, die discussie over CSL hoort i.m.o. niet in dit topic thuis.

De bovenstaande opmerking van GENETX kan verstrekkende gevolgen hebben voor de rest van de fora. Wat uniformiteit brengt alom duidelijkheid.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Guardian Angel schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 22:31:
Misschien was IK wat onduidelijk, maar als het gaat om een goedkeuring dan kan ik me, al kost het me moeite, ook voorstellen dat iemand een htmlcode schrijft en dat laat goedkeuren ergens in de Devschuur.
Maar als die persoon dan die HTML code laat "goedkeuren" door te vragen of dat een goede en optimale oplossing is en of het wellicht op een andere manier beter gaat dan denk ik persoonlijk dat het wel een leuke discussie zou kunnen worden waardoor het topic een bestaansrecht heeft :) Zelfde met hardware onderdelen, ik weet praktisch niks van hardware, en als ik dan wat leuke onderdelen heb verzameld en onderzocht dan vind ik het ook prettig als iemand mij eventuele problemen met een dergelijke config kan melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Erkens schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 22:50:
[...]
Maar als die persoon dan die HTML code laat "goedkeuren" door te vragen of dat een goede en optimale oplossing is en of het wellicht op een andere manier beter gaat dan denk ik persoonlijk dat het wel een leuke discussie zou kunnen worden waardoor het topic een bestaansrecht heeft :)
Ik had dus als voorbeeld beter niet de devschuur kunnen nemen zie ik maar ik koos daarvoor omdat ik daar nauwelijks verstand van heb. Het niveau is voor mij persoonlijk veel te hoog (je wilt mijn HTML-codes niet lezen en dus zoek ik, zonodig, mijn heil elders.)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Guardian Angel schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 23:17:
Ik had dus als voorbeeld beter niet de devschuur kunnen nemen zie ik maar ik koos daarvoor omdat ik daar nauwelijks verstand van heb. Het niveau is voor mij persoonlijk veel te hoog (je wilt mijn HTML-codes niet lezen en dus zoek ik, zonodig, mijn heil elders.)
Mja, als voorbeeld was het prima hoor, hetzelfde ik ook toe te passen voor bijvoorbeeld netwerken of bepaalde combinaties van software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 03-07 19:36
Ik heb niet dit hele topic doorgelezen, dus misschien zeg ik iets wat al gezegd is. Als dat zo is weten jullie dat er nog iemand is die er zo over denkt.

Wat van mij wel mag zijn de topics waarin mensen vragen wat ze moeten kopen. Ik ben zelf bijvoorbeeld op zoek naar een videokaart. Ik weet precies de specs van mijn systeem. Ik weet wat ik er mee wil gaan doen. Ik weet alleen niet welke kaart overkill zou zijn voor mijn processor, dus dat ik een te zware kaart koop voor het ding. Ik weet zelf niet waar ik dit soort dingen precies moet zoeken en ken ook niet alle termen die her en der gebruikt worden. Als ik dan een mailtje stuur naar de mod van dat forum om er een topic over te openen krijg ik een NEE. Ga maar naar beginnersweb.nl of iksnaphetniet.nl! IK kom er zelf niet uit. Ik weet zeker dat als ik er een topic over zou openen dat er zeker een heleboel mensen zijn die ook ongeveer zo'n systeem hebben en het ook hebben geupgrade met zo'n kaart. Tuurlijk, het aantal combinaties is groot, maar er zijn ook veel mensen hier die veel ervaring met die dingen hebben en zo kunnen zeggen of iets kan of nut heeft. Die willen ook hun kennis delen.
Er zit hier heel veel kennis op GoT. Er zijn veel mensen met vragen. De vragen worden, voordat het topic snel op slot wordt gegooid, ook vaak al een beetje beantwoord, al is het maar met een vraag om meer specs.
De kennis is er dus.
De behulpzaamheid van de ervaren mensen is er.
De antwoorden zijn er.
Maar de vragen mogen niet gesteld worden 8)7
Wat voor nut heeft het dan als er een hoop mensen met ervaring hier rondlopen die wel hun spulletjes mogen showen (hoe nuttig is dat dan?), hun snelheidsresultaten mogen showen maar die verder geen anderen kunnen helpen?
Maak van mijn part een apart stuk genaamd De Helpdesk, waar mensen met hun vragen terechtkunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:11

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Overigens ben ik aan het nadenken over een vorm van feedback op TR's. Dat lijkt me wel prettig, dat een melder iets terughoort over z'n melding.
Dat heb ik al meerdere aangekaart en het werd eigenlijk altijd van de tafel af geschoven. Ik hoop van harte dat zoiets ingebouwd kan worden, dan zie ik ook dat er iets gedaan is (mocht ik na de TR niet meer in het topic kijken).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daarvoor is hier toch al een goede, waarschijnlijk eenvoudig te implementeren, oplossing gesuggereerd die geen extra werklast op de schouders van de mods legt?

Gewoon zorgen dat bij een gelezen TR het handje in dat topic voor jouw account van kleur verandert? Of een geautomatiseerde respons die de mod kan versturen met één klik op de knop onder het bericht.

Het kan echt niet de bedoeling zijn dat elke TR individueel door een mod beantwoord wordt. Komop zeg. Geen idee hoeveel TR's hier per dag rondgestuurd worden, maar volgens mij zijn er echt users die voor het minste al op dat handje klikken. Dan blijf je volgens mij bezig.

Of gewoon een modbreak: 'Er zijn TR's verstuurd voor deze thread. We zijn er mee bezig'
of
'op basis van enkele TR's stel ik voor dat....'

En zo weet iedereen dat z'n TR's toch effect hebben gehad. Beetje erkenning naar de oplettende user toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

@Dancin Animal: Kijk hier eens :) "Welke moet ik nemen?"-vragen weer toestaan*, precies de discussie over hetgene dat jij nu aanhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:11

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Anoniem: 131051 schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 01:56:
Daarvoor is hier toch al een goede, waarschijnlijk eenvoudig te implementeren, oplossing gesuggereerd die geen extra werklast op de schouders van de mods legt?

Gewoon zorgen dat bij een gelezen TR het handje in dat topic voor jouw account van kleur verandert? Of een geautomatiseerde respons die de mod kan versturen met één klik op de knop onder het bericht.

Het kan echt niet de bedoeling zijn dat elke TR individueel door een mod beantwoord wordt. Komop zeg. Geen idee hoeveel TR's hier per dag rondgestuurd worden, maar volgens mij zijn er echt users die voor het minste al op dat handje klikken. Dan blijf je volgens mij bezig.

Of gewoon een modbreak: 'Er zijn TR's verstuurd voor deze thread. We zijn er mee bezig'
of

En zo weet iedereen dat z'n TR's toch effect hebben gehad. Beetje erkenning naar de oplettende user toe.
Ik denk dat ik inmiddels over de 2000 TR's heb(hell, GA heeft er teveel :X), maar ik zie toch graag iets van een terugkoppeling over het feit dat er wat gedaan wordt met mijn TR :) Van mijn part met een extra icoontje oid, als er maar iets van een terugkoppeling is.

Ik moet wel zeggen dat mijn TR's handgeschreven zijn en vaak meer dan 1 regel in beslag neemt. Wat is dan meer werk? Een TR plaatsen of iemand terugkoppeling geven?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:03

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Anoniem: 131051 schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 01:56:

Dat kost helaas ook devtijd, geen idee of dit iets is wat ze willen plannen of niet, maar er zijn hoe dan ook belangrijkere dingen die voorrang krijgen.
:Y
of

Heb je dergelijke modbreaks nodig? Als ik een topic bijstuur dan weet degene die een TR heeft gezet toch ook dat er iets is gebeurd met zijn TR? Het zijn juist de TR's waar we niet zichtbaar iets mee doen die meestal deze discussie oproepen.

Echter is dit een discussie die hier al vaker gevoerd is en die in dit topic eigenlijk geen plaats heeft. Zullen we ontopic blijven? :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dev anders een :) aan het einde van elke reply. Ziet het er in ieder geval vrolijker en vriendelijker uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

offtopic:
Ik ben een smileyfreak, ik moet me echt inhouden om niet achter elke zin of zelfs zinsdeel een smiley neer te zetten om te verduidelijken hoe ik die zin bedoel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Outerspace schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 02:04:
Ik moet wel zeggen dat mijn TR's handgeschreven zijn en vaak meer dan 1 regel in beslag neemt. Wat is dan meer werk? Een TR plaatsen of iemand terugkoppeling geven?
Er zit een asymmetrie in die situatie: het kost jou misschien een minuut om een fatsoenlijke TR te schrijven, maar het kost een mod een uur om alle zestig TR's fatsoenlijk te beantwoorden. Dat laatste kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Is het voldoende als er indicatie is dat je TR bijvoorbeeld gelezen is of verwijderd is? Want dat er 'iets mee gedaan is', is niet altijd helder aan te geven en dan krijg je gesteggel van "Mijn TR stond op 'behandeld', maar er is niet in het topic ingegrepen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

NMe schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 02:08:
[...]

Echter is dit een discussie die hier al vaker gevoerd is en die in dit topic eigenlijk geen plaats heeft. Zullen we ontopic blijven? :)
Ik vraag me af of het offtopic is. Het gaat hier om hoe we GoT vrolijker kunnen maken. Het gaat dus om de sfeer. Als er een topic is die sfeerverpestend is, door de ts of door andere users, dan worden wij geacht niet in het topic te reageren (want: sfeerverpestend), maar een TR in te dienen. Ik vind het als TR- en V&A Meldpunt reporter heel prettig als ik weet dat er iets mee gedaan wordt. Is dat niet zo, dan verneem ik dat ook graag.

Voorbeeld: ik doe V&A Meldpuntknopje druk omdat iemand in de ad een plaatje heeft van een concurrerende website. Ik doe dat zo'n beetje iedere dag. Ads blijven vaak gewoon staan. Ik zie in dit topic steeds dat alle TR's en andere meldingen worden gelezen. Ben ik dan gek dat ik denk: "Hé wat gebeurd er met mijn meldingen?" Dus een FP mod op IRC aangeschoten. En wat is het antwoord... "we doen er niets mee" (lekker boeiend). Dus ik zit van Jan Lul die reports te doen. Als iemand het na 20 van die reports (liefst minder) mij een DM had gestuurd...

Moraal: feedback op reports is gewenst zodat men weet dat ze niet voor niets werk verrichten. Als er een reactie van een mod d.m.v. een break of andere reactie komt, lijkt mij een apart bericht niet nodig (wel vriendelijk). Als iemand bijvoorbeeld voor hetzelfde topic een TR instuurt, maar er gebeurt niets mee, dan is antwoord erop wel zo prettig. Ik denk dat wanneer men aangeeft om wat voor reden dan ook niets te doen met de TR, de indiener het zeker op prijs stelt dat de inzet wordt gewaardeerd en die inzet blijft geven.
Confusion schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 09:13:
[...]

Er zit een asymmetrie in die situatie: het kost jou misschien een minuut om een fatsoenlijke TR te schrijven,
Outerspace kiest er zelf voor om een uitgebreide TR in te sturen waar een paar woorden mogelijk al volstaan. Dat is vaak genoeg aangegeven.
maar het kost een mod een uur om alle zestig TR's fatsoenlijk te beantwoorden. Dat laatste kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Ik vraag me oprecht af wat een mod doet in zijn beschikbare tijd: is dat alleen lezen, wat slotjes zetten en in crewfora posten :? Ik bedoel een mod heeft gewoon werk te doen, zonder bot over te willen komen :)
Is het voldoende als er indicatie is dat je TR bijvoorbeeld gelezen is of verwijderd is? Want dat er 'iets mee gedaan is', is niet altijd helder aan te geven en dan krijg je gesteggel van "Mijn TR stond op 'behandeld', maar er is niet in het topic ingegrepen".
Een mod hoeft niet uitgebreid te antwoorden w.m.b. Knopje "gelezen, bedankt" zou al voldoende zijn. Voor het thnx-gedeelte zou een indiener aangeven dat de inzet gewaardeerd wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door PcDealer op 02-01-2009 10:12 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:51

bonzz.netninja

Niente baffi

Ben ik het mee eens. Ik plaats ook regelmatig TR's. In sommige subfora krijg ik zowaar netjes een reactie van een MOD (in de sfeer van, he bedankt voor de moeite we hebben er wat aan gedaan) maar meestal blijft het gewoon akelig stil.

Ik heb geen zicht op het gebruik van de TR maar bij een goed lopend systeem wil je natuurlijk niet elke tr apart behandelen en reactie sturen. Een automatisch systeem zou hiervoor ruim voldoende zijn.

Daarbij is het wellicht ook een idee om slechts een beperkt aantal groepje TR rechten te geven, waardoor je de load op de modjes wat kan verzwakken. Echter is juist het feit dat iedereen dit kan wel weer erg krachtig (en goed voor de sfeer) :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

bonzz.netninja schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 10:21:
[...]

Daarbij is het wellicht ook een idee om slechts een beperkt aantal groepje TR rechten te geven, waardoor je de load op de modjes wat kan verzwakken. Echter is juist het feit dat iedereen dit kan wel weer erg krachtig (en goed voor de sfeer) :)
Niet iedereen is altijd op het forum of heeft dezelfde ideeën over wel of niet TR insturen. Dus vraag ik me af of dat zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

PcDealer schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 10:02:
Ik vraag me oprecht af wat een mod doet in zijn beschikbare tijd: is dat alleen lezen, wat slotjes zetten en in crewfora posten :? Ik bedoel een mod heeft gewoon werk te doen, zonder bot over te willen komen :)
Wat versta je onder 'beschikbare tijd'? Het klinkt alsof je denkt dat mods een contract hebben en betaald worden voor hun werk? Dat is dus niet zo: het is volledig vrijwilligerswerk. Een uur per dag TR's beantwoorden is niet iets dat iemand vrijwillig wil doen denk ik: die tijd besteedt hij liever aan, inderdaad, posts lezen, bijdragen aan zijn eigen forum, slotjes zetten, PM's sturen, TR's lezen en eventueel actie ondernemen en, inderdaad, in crewfora posten. Meer dan een uur per dag aan GoT besteden kan je niet van een crewlid verwachten (het gebeurt heel veel, daar niet van, maar je mag het niet verwachten).

[ Voor 30% gewijzigd door Confusion op 02-01-2009 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Eindelijk.
Iets van vijf jaar na dato dat wel.

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:51

bonzz.netninja

Niente baffi

PcDealer schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 10:29:
[...]

Niet iedereen is altijd op het forum of heeft dezelfde ideeën over wel of niet TR insturen. Dus vraag ik me af of dat zou werken.
daarom heb je ook een MOD slag eroverheen. Maar door het aantal mensen die mogen tr-en te beperken op een minder groot aantal (maar wel genoeg zodat er altijd wel iemand langs moet komen in aanzienelijke tijd) wordt mijn inziens de load al minder groot. Eigenlijk min of meer hetzelfde als op de frontpage

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik zie als mod liever gezegd meer TRs dan minder. De load dmv TRs valt best mee, ze worden namelijk toch alleen gepoot op het moment dat er wat mis is. Het helpt ons eerder om er sneller werk van te maken. Want als we er niet op gewezen worden zien we het wellicht nooit (we gaan namelijk echt niet alle topics doorlezen, dat kost gewoonweg teveel tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Terw_Dan schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 10:51:
Ik zie als mod liever gezegd meer TRs dan minder.
Daarnaast is een TR zoals ik ze meestal post, met alleen :w of een flauwe kul tekst "loempia'tje", al voldoende. Uitgebreid vertellen waarom er een ingreep moet komen? De moderator kent zijn pappenheimers en leest sowieso een topic voordat het slot uit het doosje komt.
Outerspace schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 02:04:
[...]
Ik denk dat ik inmiddels over de 2000 TR's heb(hell, GA heeft er teveel :X), maar ik zie toch graag iets van een terugkoppeling over het feit dat er wat gedaan wordt met mijn TR :) Van mijn part met een extra icoontje oid, als er maar iets van een terugkoppeling is.

Zie Terw_Dan en mijn reactie. :)

Ik onthou bij lange na niet waar ik een TR plaats. Wel zijn ze, denk ik, correct als ik zo af en toe eens kijk. Daarnaast, als iemand veelvuldig een TR plaatst die onterecht is, zal er vanzelf feedback komen.

[ Voor 48% gewijzigd door Guardian Angel op 02-01-2009 11:12 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Ten eerste.
Mogen wij de uitslag zien van het onderzoek, of moeten we ervan uitgaan dat wat jullie zeggen ook echt eruit is gekomen.
misschien een beetje achterdochtig, maar toch.

dan,
zeef schreef op woensdag 31 december 2008 @ 01:22:
De belangrijkste daarvan zijn de vermeende strengheid en onvriendelijkheid van de moderatoren én met name de houding van de users onderling.
de oplossing volgens GoT:
Belangrijk om te weten is dat we deze negatieve bejegening en botheid met harde hand gaan bestrijden in 2009.
Oorlog heeft nog nooit voor vrede gezorgd, dus kunnen we niet beter kijken naar waarom men zo bot geageerd en waarom men de modjes zo streng vindt. Een beginner zal altijd fouten maken bij het begin, het is aan de user om daar wel OF niet op te reageren. Ik denk zelf dat de users harder moeten worden aangepakt dan de nieuwe mensen die het nog moeten leren.
Vanaf 1 januari zullen we hier meer aandacht aan gaan besteden met als doel een vriendelijker en een beter GoT. We zijn al een heel eind op weg, nu is jullie hulp nodig. Samen maken we het forum en imho is dat een plek waar we nieuwelingen welkom heten en helpen, zonder afbreuk te doen aan ons geliefde en alom gerespecteerde (kennis)niveau.
Hier staat Tweakers juist niet meer om bekent sinds het sluiten van beginners topics en wat ik wil kopen topics.
Dus daar moeten we aanwerken als je daar in wil verbeteren. Van mij mogen deze topics gewoon terug komen, het is aan de mede tweakers om er wel of niet op te reageren en de modjes om een slechte TS te sluiten. Hiermee helpen we de nieuwelingen en laten we zien dat we
ons geliefde en alom gerespecteerde (kennis)niveau
waard zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Anoniem: 149800 schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 11:15:
Hier staat Tweakers juist niet meer om bekent sinds het sluiten van beginners topics en wat ik wil kopen topics.
Dus daar moeten we aanwerken als je daar in wil verbeteren. Van mij mogen deze topics gewoon terug komen, het is aan de mede tweakers om er wel of niet op te reageren en de modjes om een slechte TS te sluiten.
Dus GoT is niet vriendelijk als je beginners wijst op locaties waar hij/zij de benodigde informatie kan vinden en er vervolgens een slotje op zet? Mensen die geen inzet tonen, ben ik persoonlik liever kwijt dan rijk. Ik weet dat iedereen een beginner is geweest en dat mag ook best. Helemaal niks op tegen. Maar nul-inzet-topics mogen van mij gelijk dicht. Eventueel met in de sluitpost een linkje naar de Best Buy Guides of iets dergelijks.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
bonzz.netninja schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 10:21:
Ben ik het mee eens. Ik plaats ook regelmatig TR's. In sommige subfora krijg ik zowaar netjes een reactie van een MOD (in de sfeer van, he bedankt voor de moeite we hebben er wat aan gedaan) maar meestal blijft het gewoon akelig stil.
Maar dat het stil blijft betekent niet zo heel veel. Ik plaats ook weleens reports omdat een bepaalde reactie bijvoorbeeld een flamebait is waarvan je je nog maar af moet vragen of er direct opgetreden moet worden. Kan goed zijn dat een moderator besluit het gewoon in de gaten te houden. Daar ga ik niets van merken maar dan heeft de TR wel nut gehad.
Ik heb geen zicht op het gebruik van de TR maar bij een goed lopend systeem wil je natuurlijk niet elke tr apart behandelen en reactie sturen. Een automatisch systeem zou hiervoor ruim voldoende zijn.
Hoe wil je dat doen in mijn voorbeeld? De helft van de TR's die ik zet, zet ik met in het achterhoofd "kan nooit dat ik de enige ben die dìt meldt" en vervolgens gaat het topic dicht ofzo, dan weet je dat alvast, maar in andere gevallen is dat toch naders. Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde moderator niet zoveel zin heeft om mogelijk een discussie te starten door te reageren op de TR (in mijn richting) met "ik ga het in de gaten houden" terwijl ik suggereer dat het topic dichtmoet ofzo. Dat laat ik verder gewoon aan de expert over. :P
Een beperkt aantal groepje? (:+) Dat lijkt mij niet verstandig, het aantal TR's kan best afnemen maar wat schiet je daarmee op? De kans wordt groter dat dingen die niet kunnen langer onbehandeld blijven. Dit soort dingen zijn ook wel vaker geprobeerd in de vorm van lite-mods en regulars (en gele kaarten :+), maar uiteindelijk is gebleken dat het niet veel toevoegt. Als er teveel blijft liggen kom je gewoon modkracht tekort, kan je beter een nieuwe moderator aanstellen. Zij moeten het uiteindelijk uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertTCB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-12-2024

AlbertTCB

swing it baby

Hoewel ik GoT een van de meest plezierige plekken op het internet vind, beschouw ik het zeker niet als een van de meest vriendelijke. Maar helaas is het een packagedeal: als mensen niet min of meer gedwongen worden om zicht te houden aan de regels (zelf zoeken, geen slowchat, niet teveel offtopic, enz) dan verliest GoT juist zn kracht.

Maar zoals hierboven al gezegd is: modereren wordt gedaan door de moderators, niet door de members. Bemoeizuchtige moderators-wannabees horen direkt teruggefloten te worden. Dáár zit de meeste winst in denk ik.

I'm just taking care of business

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:09

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

mr. TCB schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 12:04:
Hoewel ik GoT een van de meest plezierige plekken op het internet vind, beschouw ik het zeker niet als een van de meest vriendelijke. Maar helaas is het een packagedeal: als mensen niet min of meer gedwongen worden om zicht te houden aan de regels (zelf zoeken, geen slowchat, niet teveel offtopic, enz) dan verliest GoT juist zn kracht.

Maar zoals hierboven al gezegd is: modereren wordt gedaan door de moderators, niet door de members. Bemoeizuchtige moderators-wannabees horen direkt teruggefloten te worden. Dáár zit de meeste winst in denk ik.
Daarintegen ben ik van mening dat je ook als users onderling elkaar op fouten dient te kunnen wijzen mits dit maar netjes gedaan word ipv " omg n000b, RTFM etc". Wanneer je iemand netjes op weg helpt en op een nette manier uitlegt dat er bv informatie in zijn of haar startpost ontbreekt is er niets aan de hand lijkt mij. Sterker nog, ik vind dat alleen maar positief.
Cyphax schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 11:24:
[...]

Maar dat het stil blijft betekent niet zo heel veel. Ik plaats ook weleens reports omdat een bepaalde reactie bijvoorbeeld een flamebait is waarvan je je nog maar af moet vragen of er direct opgetreden moet worden. Kan goed zijn dat een moderator besluit het gewoon in de gaten te houden. Daar ga ik niets van merken maar dan heeft de TR wel nut gehad.
Sommige mods nemen dan nog wel de tijd om een regeltje " thanks, we gaan er naar kijken " terug te sturen. Dat vind ik altijd prettig. Je weet dan dat men jouw TR heeft gelezen en dat er naar gekeken is en je hebt gelijk een meer direct contactpunt indien je nog iets kwijt wilt over die specifieke TR.
Guardian Angel schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 11:07:
[...]

Daarnaast is een TR zoals ik ze meestal post, met alleen :w of een flauwe kul tekst "loempia'tje", al voldoende. Uitgebreid vertellen waarom er een ingreep moet komen? De moderator kent zijn pappenheimers en leest sowieso een topic voordat het slot uit het doosje komt.

[...]

Zie Terw_Dan en mijn reactie. :)

Ik onthou bij lange na niet waar ik een TR plaats. Wel zijn ze, denk ik, correct als ik zo af en toe eens kijk. Daarnaast, als iemand veelvuldig een TR plaatst die onterecht is, zal er vanzelf feedback komen.
Klopt maar positieve feedback werkt vaak beter dan alleen negatieve feedback. Wanneer je wilt dat meer mensen TR's gaan indienen zou je hier ook over na moeten denken vind ik.
justmental schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 10:43:
Eindelijk.
Iets van vijf jaar na dato dat wel.
Waar doel je hier precies op? Een speciale gebeurtenis oid?

[ Voor 49% gewijzigd door Bor op 02-01-2009 12:11 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Bor de Wollef schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 12:07:
Waar doel je hier precies op? Een speciale gebeurtenis oid?
De tijd van het GoT veranderingen forum, toen werd er veel over dit soort dingen gediscussieerd.
Het modereren van inhoud naar intentie kreeg eerder al meer vorm, maar het aanpakken van het wannabe mod gedrag was toen nog een no-go.

Er zijn destijds meerdere mensen gepassioneerd hard tegen een muur gelopen.

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
De feature request voor een vorm van TR feedback is geplaatst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

zeef schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 12:40:
De feature request voor een vorm van TR feedback is geplaatst :)
Dat is toch al vaker voorgesteld? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-07 11:33

Saven

Administrator

Waarom? :') Omdat sommige zwakke personen dan depressief worden ofzo? Jezus :P
Je moet toch tegen een stootje kunnen en niet gaan janken om een klein dingetje.. Maarja |:(

En zeggen dat het dan 'gezelliger' is, mwah.. Zo nep dan.. Beetje nep aardig doen enzo daar kan ik echt niet tegen :') Beter zeggen mensen gewoon waar het op staat, klaar. Als je daar niet tegen kan ga je maar een sociaal leven zoeken ipv de hele dag op Tweakers te zitten :P 8)

[ Voor 82% gewijzigd door Saven op 02-01-2009 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Beetje nutteloze opmerking en toevoeging aan wat men hier probeerd te bereiken.
Jou kunnen we beter negeren en niet serieus nemen.
Ik denk dat men al een heel eind op weg is veel goede reacties zijn gegeven.

En natuurlijk veel oplossingen aangedragen door mensen wat de sfeer ten goede zou kunnen komen vooral voor de beginneling onder ons.
Wat de drempel wat zou kunnen verlagen, wat kan zorgen dat men gemakkelijker hier zijn plek kan vinden.
En vooral dat de nieuwe members hier blijven en uiteindelijk ook op het * hogere* niveau kunnen geraken door veel te leren van de mensen die al veel ervaring hebben op welk gebied dan ook.

Want als nieuwelingen zich verkeerd bejegend voelen en ze gaan weer weg, daar zijn we uiteindelijk in the long run niet mee gebaat.
Ik denk dat er wat meer geduld moet komen en wat meer begrip onder sommige leden die al wel alle verstand in pacht hebben( of denken dat ze dat hebben)
Je kan iets ook op een neutrale manier tegen een nieuweling zeggen als hij/zij echt iets doet wat niet volgens de norm zou zijn ipv ze af te bekken.

Als dat niet zal gebeuren dan zie ik het somber in want dan word het alleen maar meer groepsvorming ons kent ons, waar nieuwe mensen enkel tussen komen als ze voldoen aan de * hoge maatstaven*
Geef mensen de tijd om te ontwikkelen

Maar nogmaals men is goed bezig, ik zie zelf al veranderingen als ik bv de topics lees die worden gesloten.
De opmerkingen zijn al een stuk positiever gericht wat imo nog wel eens meer naar het sarcastische /negatieve ging.
En zo zijn er natuurlijk veel meer voorbeelden waar al aan te zien is dat dingen aan het veranderen zijn.
Ik merk ook dat vooral bestaande leden bang zijn dat de kwaliteit omlaag gaat van de topics en posts.

Ik denk zelf dat dit in het begin zo zou kunnen zijn aangezien de mensen toch ook de tijd nodig hebben om dingen te leren rondom hoe alles op tweakers.net in elkaar zit, wat men verwacht en ga zo maar door.

Ipv dus er zo negatief tegen over te staan is ze helpen de betere oplossing, des te eerder zullen ze zich op hun plek voelen.
Dan zullen lijkt me de betere topics en posts ook komen.

Mensen afserveren of negatief bejegenen die nog weinig verstand van alles rondom hardware etc hebben ,die nog niet weten wat men hier van ze verwacht, die hier zijn om te leren, dat is iets wat uiteindelijk averechts zal werken.
Niet iedereen heeft een hoog niveau, niet iedereen is kwa taal een wereld wonder, maar het aller belangrijkste niemand wil behandeld worden als een minder waardig iemand, en ik ben er van overtuigt dat er mensen zijn die dit gevoel wel hebben als nieuweling.

Maar zo kijkt deze * beginneling* er tegen aan

Ga zo door mijn steun hebben jullie _/-\o_

[ Voor 98% gewijzigd door pino85 op 02-01-2009 13:57 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Saven schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 13:01:
Je moet toch tegen een stootje kunnen en niet gaan janken om een klein dingetje.. Maarja |:(

En zeggen dat het dan 'gezelliger' is, mwah.. Zo nep dan.. Beetje nep aardig doen enzo daar kan ik echt niet tegen :') Beter zeggen mensen gewoon waar het op staat, klaar. Als je daar niet tegen kan ga je maar een sociaal leven zoeken ipv de hele dag op Tweakers te zitten :P 8)
Het gaat niet om "nep aardig doen", het gaat erom dat we juist omgekeerd niet onnodig bot zijn (en "we" betekent hier zowel users als crew).

We hoeven niet tegenover een nieuweling te doen alsof we van hem houden en opeens onze beste vriend is. Maar we moeten wel degelijk duidelijk maken dat wie dan ook hij is, en hoe "dom" hij op het eerste gezicht overkomt, hij hier expliciet welkom is. Daar hoort natuurlijk ook bij dat hij zich aan de regels moet houden, maar er zijn verschillende manieren om dat duidelijk te maken.

Er is een wereld van verschil tussen:
  • hee domme n00b, opzouten als je niet aan FAQ1, 2, 3, 4, 5 kunt houden :(
  • deze post voldoet niet aan $regel daarom gaat hij dicht
  • welkom op GoT :) - we begrijpen goed dat je gefrustreerd bent omdat $ding niet werkt. Toch hebben we om je te helpen wat meer info nodig dan je hier neerzet. Je kunt bijvoorbeeld hier (link) lezen wat we nodig hebben, maar ook wat je zelf kunt doen om het op te lossen.
Alledrie de replies zouden op dezelfde post kunnen slaan, en puur inhoudelijk zeggen alledrie hetzelfde. Toch komen ze beduidend anders over. De eerste is bot en aggressief, de tweede koud en afstandelijk, de derde warm en verwelkomend.
Ik hoop ten zeerste niet dat een GoT mod ooit op die eerste betrapt zou kunnen worden, maar de tweede kwam wel degelijk voor. Aandachtspunt is nu meer naar de derde toe te gaan. Zeg nou zelf, welke zou jij liever lezen als een mod op een post van jou moest ingrijpen? :z

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 02-01-2009 13:25 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-07 22:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

justmental schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 12:37:
[...]

De tijd van het GoT veranderingen forum, toen werd er veel over dit soort dingen gediscussieerd.
Het modereren van inhoud naar intentie kreeg eerder al meer vorm, maar het aanpakken van het wannabe mod gedrag was toen nog een no-go.

Er zijn destijds meerdere mensen gepassioneerd hard tegen een muur gelopen.
Yep. Ik was er een van. Ik ben sowieso tegen elke vorm van offtopic reageren. Reageer of inhoudelijk of reageer niet. Op regels wijzen vind ik een taak die puur en alleen voor de mods is. Wat mijn betreft wordt dat verboden (jawel! :P) voor normale gebruikers :).

Simpelweg omdat gebruikers (in de algemene zin van het woord) niet in alle gevallen de scheidslijn tussen 'vriendelijk wijzen op wat de bedoeling is' en 'betweterig op de regeltjes wijzen zonder te helpen' kunnen maken. Ondanks dat er gebruikers zijn die dit wel kunnen, zijn er nog veel meer die dat helemaal niet kunnen (en dat zijn helaas ook verrassend vaak oudgedienden en soms helaas ook moderators, maar die worden iig aangestuurd, gecontroleerd :)). Daarom zeg ik: Er is een regel die zegt simpelweg dat je niet offtopic moet reageren. Iemand op regels wijzen is offtopic. Plaats een TR en laat de melding aan de gebruiker over aan de moderator.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat gebruikers soepeler moeten worden aangepakt. De richtlijn die er is, is vrij ok. Hij zou iets minder strak gehanteerd kunnen worden (dus meer kijken naar inzet en ook interessante topics met onderwerpen die niet vaak behandeld zijn met weinig inzet niet direct sluiten). Maar ik vind vooral het betweterige en elkaar de les lezen dat gebruikers doen ronduit irritant. Maar dat vond ik inderdaad 5 jaar geleden ook al :P/.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Anoniem: 204528 schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 12:40:
[...]

Dat is toch al vaker voorgesteld? :P
Het zou zomaar kunnen dat het er deze keer wel van komt. O-) Ik vind het namelijk belangrijk als ondersteuning van deze nieuwe koers. Zonder TR's kunnen we een stuk minder effectief optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Juist, en jij denkt dat iemand de rest van je post serieus neemt als je zo begint? Als je laat blijken niet nagedacht te hebben en alles dat in dit topic is aangedragen verwerpt zonder daar ook maar enige reden voor te geven? Want dat is wat je hier doet: op zijn best negeer je iedereen die een ander antwoord op het "Waarom" heeft gegeven en daar redenen voor heeft gegeven. Op zijn slechtst suggereer je dat het dusdanige flauwkul is dat je er niet eens op ingaat. Als er een soort posting is waar dit topic over gaat, dan is het wel de posting die jij hier deed. Minstens zo ergerniswekkend als een helpdeskvraag.
Er bestaat niet zoiets als 'gewoon' zeggen waar het op staat. Je kan op heel veel verschillende manieren 'zeggen waar het op staat'. Termen als 'zwak', 'janken' en je smiley-gebruik wekken voornamelijk ergernis en meewarigheid op bij de lezer. Daarmee gaat iedere inhoudelijke boodschap verloren en bereik je je doel niet. Je had net zo goed niet kunnen posten. Dat is dus precies waar het hier over gaat: dit soort bijdragen zullen niet meer getolereerd worden, laat staan dat ze toegejuicht worden als een soort 'Bikkelposting'. Niet omdat je die gevoelens niet mag hebben, maar omdat het netto geen toegevoegde waarde heeft als je er uiting aan geeft.

[ Voor 50% gewijzigd door Confusion op 02-01-2009 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Bor de Wollef schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 12:07:
Daarintegen ben ik van mening dat je ook als users onderling elkaar op fouten dient te kunnen wijzen mits dit maar netjes gedaan word ipv " omg n000b, RTFM etc". Wanneer je iemand netjes op weg helpt en op een nette manier uitlegt dat er bv informatie in zijn of haar startpost ontbreekt is er niets aan de hand lijkt mij. Sterker nog, ik vind dat alleen maar positief.
Ik ben het volledig eens hiermee en ik hoop dat het uiteindelijk alleen aangepakt wordt als iemand onvriendelijk doet of over de schreef gaat. Als ik iemand een linkje geef naar een faq of een Google-opdracht om 'm op de goede weg te sturen maar niet voor te kauwen zou ik niet blij zijn als ik een [p|d]m krijg. Puur omdat het niet wannabe-modgedrag is, maar bedoeld is om iemand te helpen. Ook al lijkt het soms op elkaar.
Sommige mods nemen dan nog wel de tijd om een regeltje " thanks, we gaan er naar kijken " terug te sturen. Dat vind ik altijd prettig. Je weet dan dat men jouw TR heeft gelezen en dat er naar gekeken is en je hebt gelijk een meer direct contactpunt indien je nog iets kwijt wilt over die specifieke TR.
Ik vind het intussen helemaal niet erg meer (niet dat het dat ooit was, eerder jammer) als ik niets meer hoor van een TR. Ik verwacht echt niet meer dat moderators er de tijd voor hebben dus ik snap het prima en ik neem niemand dus wat kwalijk. Ik hoop wat te horen als ik een TR heb gezet die mods bijvoorbeeld overdreven vinden ofzo, omdat ik dat dan de volgende keer kan meenemen als ik weer een TR wil plaatsen. Daar is iedereen weer bij gebaat.
Dat is wel erg zwart/wit gesteld. Van wie moet "je" tegen een stootje kunnen en waarom zou je iedereen maar zelf laten bepalen hoe hard zo'n stootje is? Waarom zou je niet je boodschap minimaal neutraal verpakken? Ik mis onderbouwing in je post voor je mening.
Dat zegt meer over jou dan over het forum. Je beseft je wel dat je communiceert met anderen? Dat het via tekst gaat zegt niet zoveel maar er zijn mensen die dat beschouwen als nep. Terwijl het niet nepper is dan via de telefoon bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Cyphax schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 14:08:
Ik ben het volledig eens hiermee en ik hoop dat het uiteindelijk alleen aangepakt wordt als iemand onvriendelijk doet of over de schreef gaat. Als ik iemand een linkje geef naar een faq of een Google-opdracht om 'm op de goede weg te sturen maar niet voor te kauwen zou ik niet blij zijn als ik een [p|d]m krijg. Puur omdat het niet wannabe-modgedrag is, maar bedoeld is om iemand te helpen. Ook al lijkt het soms op elkaar.
Helemaal mee eens. Ik zie ook vaak genoeg gebruikers in de boodschappen lijstjes een link naar het beleid geven om aan te geven dat het niet is toegestaan, vervolgens voegen ze nuttige dingen toe aan die post zoals dingen waar op te letten bij de aanschaf van een PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Terw_Dan schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 01:14:
Voor wat betreft TRs, ze worden altijd gelezen en er wordt ook altijd wat mee gedaan (er is het nodige wat je als user niet ziet. DM/PM's die we sturen, notities maken voor het topic etc). Om er op te gaan reageren is echt niet te doen, dit doen we alleen als het echt nodig is. Er gaat al meer dan genoeg tijd zitten in het modderen van topics namelijk :)

Maar als je iets opvalt, maak altijd een TR aan, dat kunnen we erg goed gebruiken (we kunnen immers niet alle topics bij houden) en je zorgt ervoor dat de foute topics eerder aangepakt kunnen worden :)
Mja dat begrijp ik, maar omdat degene die de TR indiende er geen reactie op terugkrijgt, krijgt die gebruiker het gevoel dat er niets gebeurd is.

Wellicht een idee, om dan een pagina te maken, die de TR's van die ingelogde gebruikers weer geeft.
In dat overzicht staan dan alle TR's die ingediend zijn (eventueel met een paginator erbij) met daarbij de status.

De status van die TR wijzigt dan als een moderator de betreffende TR heeft opgepakt.
Zo kan de gebruiker zien dat er wel degelijk iets gebeurd is met de TR.

Of kan ik dit beter aangeven op de devtrack als feature request? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145259

Om terug te komen op de dure aanschaf van een PC, zelf heb ik een DSLR aangeschaft, maar toch de kenners op dat gebied om goedkeuring gevraagd en dat hielp. De rest van mn collega's zijn nog altijd tegen, maar ik ben zelf voor een boodschappenlijsten topic. Er zijn zoveel mensen die hun systeem willen goedkeuren, puur omdat ze geen miskoop willen doen.
Nou, zo moeilijk is het toch niet om een systeem samen te stellen. Gewoon wat moeite doen. Wil je die moeite niet doen of heb je de skills niet, neem dan een kijkje in de BBG. Keuzes genoeg zou ik zo zeggen.
In het geval van een DSLR is dat iets anders (ik ben verre van een expert). Elk toestel is anders en het een zal misschien beter zijn voor landschappen te trekken en het ander voor portretten. Daarbij komt natuurlijk altijd de grote vraag: is dit toestel geschikt voor wat ik er mee wil doen? Dat ligt volgens mij toch nog iets anders dan wanneer je een systeem wilt gaan kopen.
De vraag die ik stel, wat is nou een "hoog"-niveau dat we op GoT willen bereiken? Je kan niet van iedereen verwachten dat ze de kennis hebben om een goed systeem neer te zetten waarvan alles compatibel is. Niet iedereen zit in computers en voor ons zijn ze misschien makkelijk, voor anderen is het gewoon een bos met bomen. Iets dat wij "basic" vinden is voor een ander rocket science. Ik ben van mening dat inzet zwaarder moet wegen dan het niveau van het onderwerp op zichzelf.
Als iets je interesseert dan is het toch niet moeilijk je te motiveren om er wat opzoekings werk over te doen. Er staan volgens mijn websites op het internet waar men de basics uitlegt van iets. A;s het nu echt eenmalig is dat je iets moet weten of nodig heb dan kan je dat vragen maar anders moet je vind toch wel even de tijd nemen om het uit vissen. Je moet echt niet alles weten maar een beetje mag toch. Misschien je het anders formuleren: nieuwe gebruikers blijven niet omdat zich niet willen aanpassen om iets zelf te leren en daarom niet blijven. Waar ze op een andere plaats gewoon de vraag stellen en het antwoord krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 145259 op 02-01-2009 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:09

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

zeef schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 13:40:
[...]

Het zou zomaar kunnen dat het er deze keer wel van komt. O-) Ik vind het namelijk belangrijk als ondersteuning van deze nieuwe koers.
Dat is het ook. Als min of meer doorgewinterde GoTter weet ik hoe TR's werken en heb ik soms wat meer direct contact met een mod echter ook ik hecht waarde aan een simpele " thanks " reply. Voor mensen die nog nooit een TR hebben ingediend of dit in veel mindere mate doen zal dit niet anders zijn denk ik. Ik vind dat een soort TR feedback systeem kan bijdragen aan het inslaan en behouden van een nieuwe koers.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Anoniem: 145259 schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 16:39:
[...]

Nou, zo moeilijk is het toch niet om een systeem samen te stellen. Gewoon wat moeite doen. Wil je die moeite niet doen of heb je de skills niet, neem dan een kijkje in de BBG. Keuzes genoeg zou ik zo zeggen.
In het geval van een DSLR is dat iets anders (ik ben verre van een expert). Elk toestel is anders en het een zal misschien beter zijn voor landschappen te trekken en het ander voor portretten. Daarbij komt natuurlijk altijd de grote vraag: is dit toestel geschikt voor wat ik er mee wil doen? Dat ligt volgens mij toch nog iets anders dan wanneer je een systeem wilt gaan kopen.
offtopic:
Wel vreemd dat je dan dezelfde houding die je wél verwacht bij een hardware vraag niet zelf toepast op de aanschaf van een dSLR.
Je kan mij namelijk niet wijsmaken dat er niet een soortgelijke selectieprocedure voor te maken is waarbij je op basis van specificaties en ervaringen-topics ook diezelfde beslissing kan nemen.

* alt-92 moet ook eens in de zoveel tijd even wat bijspijkeren qua hardwarekennis, maar in de basis blijft de methode hetzelfde:
Gegevens verzamelen waarop je je keuzes gaat baseren - oftewel wat we hier op GoT onder moeite doen voor je topicstart verstaan :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 259669

Ik vind het soms niet fijn om op GoT deel te nemen aan een discussie omdat soms de mods (algemeen begrip, geen mod is hetzelfde) nogal kort door de bocht kunnen gaan als je eens een keer niet een of ander exact protocol volgd..

Post je bijvoorbeeld dat je iets aparts zoekt waarvan je na n uurtje googlen en forums pluizen nog zogoed als niets weet, dan kun je er meestal wel op rekenen dat er een mod genadeloos op je postje springt met een snauw en een slot omdat je niet aangeeft dat je zelf zoekt.. (maar als je niets vind, valt er ook niet aan te geven?) Sommige mods begrijpen helaas niet dat als je ergens zelf niet uit komt, je het juist DAAROM hier bij GoT komt vragen..

Ook valt er vaak op geen enkele manier discreet met de betreffende mod te communiceren over iets dat in zijn of haar ogen fout gegaan is en dus maar opslot moest, want dat kan alleen door onbeschoft een hoop lawaai te maken op een of andere publieke klaagmuur omdat de mod geen DM aan heeft staan en niet omkijkt naar zijn/haar opgegeven email. Zorg eens dat er met de modjes te praten valt, dan voelt het iig. niet zo koud en uit de verte als er een slot op je niet kwaad bedoelde topic geplempt wordt.

Op GoT is de vriendelijkheid soms erg ver te zoeken,
maar omdat hier zoveel kostbare kennis te vinden is, blijf ik toch maar stilletjes rondsluipen.

Daarom ben ik het roerend met dit topic eens.
Doe eens lekker op je gemak en behandel een user niet als een nummer,
we zitten hier volgens mij niet in het leger. ;)

De sfeer is hier overgens niet ALTIJD rot, ik lees als user graag ervaring topics en daar helpen mensen elkaar op een vaak gezellige manier, ook als ik zelf eens een vraagje voor ze heb.

ps.
Nu ik klaar ben met het opstellen van mijn post, begin ik toch weer te twijfelen of ik hem zal versturen..
Maar ik moet even mijn ei kwijt, want ik ben net "gepakt" door een van jullie modjes terwijl ik het er niet echt mee eens was... Mag het hier niet, dan bij voorbaat mijn excuses..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Persoonlijk vraagje voor mijn eigen duidelijkheid.
Wat was dan de juiste werkwijze geweest in dit topic : Gomez12 in "VPN of toch Niet"

Een TR plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

[b]Sokonomi schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 19:03:[
[...]
Post je bijvoorbeeld dat je iets aparts zoekt waarvan je na n uurtje googlen en forums pluizen nog zogoed als niets weet, dan kun je er meestal wel op rekenen dat er een mod genadeloos op je postje springt met een snauw en een slot omdat je niet aangeeft dat je zelf zoekt.. (maar als je niets vind, valt er ook niet aan te geven?) Sommige mods begrijpen helaas niet dat als je ergens zelf niet uit komt, je het juist DAAROM hier bij GoT komt vragen..
Zoals in de faq en in dit topic staat: geef aan waarop je hebt gezocht zodat we kunnen kijken waarom je niets vond en kunnen we eventueel betere steekwoorden geven waarom je je antwoord wel kunt vinden.
Ook valt er vaak op geen enkele manier discreet met de betreffende mod te communiceren over iets dat in zijn of haar ogen fout gegaan is en dus maar opslot moest, want dat kan alleen door onbeschoft een hoop lawaai te maken op een of andere publieke klaagmuur omdat de mod geen DM aan heeft staan en niet omkijkt naar zijn/haar opgegeven email. Zorg eens dat er met de modjes te praten valt, dan voelt het iig. niet zo koud en uit de verte als er een slot op je niet kwaad bedoelde topic geplempt wordt.
Voor zover ik weet reageren mods vrij vlug op mails en dm's. Wellicht niet op de manier waarop je had gehoopt, maar toch.
Gomez12 schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 19:06:
Persoonlijk vraagje voor mijn eigen duidelijkheid.
Wat was dan de juiste werkwijze geweest in dit topic : Gomez12 in "VPN of toch Niet"
Lijkt mij een prima behulpzame post. Hoezo?

[ Voor 10% gewijzigd door PcDealer op 02-01-2009 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Anoniem: 259669 schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 19:03:
Post je bijvoorbeeld dat je iets aparts zoekt waarvan je na n uurtje googlen en forums pluizen nog zogoed als niets weet, dan kun je er meestal wel op rekenen dat er een mod genadeloos op je postje springt met een snauw en een slot omdat je niet aangeeft dat je zelf zoekt.. (maar als je niets vind, valt er ook niet aan te geven?)
Om te beginnen waarop je gezocht hebt. Het is fijn als je noemt dat je gezocht hebt, maar daar gaan we sowieso maar vanuit. Het heeft alleen geen zin om te vermelden dat je gezocht hebt als je niet vermeld waarop je gezocht hebt en wat je daarbij vond. Op die manier zijn de eerste 15 replies in je topic nodig om dingen te posten die je al geprobeerd hebt, om nog eens te achterhalen wat je dan wel gezocht en gevonden hebt en pas dan kun je geholpen worden. Niet echt de meest zinnige manier waarop ik jouw en mijn tijd wil verspillen. ;)
Sommige mods begrijpen helaas niet dat als je ergens zelf niet uit komt, je het juist DAAROM hier bij GoT komt vragen..
Sommige users begrijpen helaas niet dat het niet erg is om dingen te vragen, als je het maar op een manier doet waarmee we ze daadwerkelijk kunnen helpen.
Sorry, maar de mods zijn doorgaans echt wel aanspreekbaar. 95% heeft DM aan staan, en de rest is bereikbaar via mail. Is dat niet het geval, dan kun je hun admin aanspreken.

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.