How to become a DJ: Deel XVI Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste
Acties:
  • 54.093 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:28
Kaap schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 06:41:
Maar eens pics van mijn setup online gegooid.

U ziet:

Technics SL1200 MK2
Technics SL1200 MK2
Technics SL1210 MK2
Technics RP-DH1200
Ecler Nuo 3

En me nieuwe UDG tassie
Nice hoor, drie decks draait ook echt godse zalig, vlot doormixen, platen stapelen, wil ik ook zeker een keer permanent hier hebben. *;
Gamma meubel van 33.- :+
Ik heb 'm pas bij de Karwei gekocht voor 29,- :P
Maar wel een prima ding, stevig, genoeg ruimte voor alles en kost nie duur. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:41
Ik draai altijd met 2 decks, meest linkse deck ligt altijd een plaat op waarmee ik met het handje af en toe een sample er doorheen gooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 08-06 18:42

Chiron

Moderator Discord
Ome_Les schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 21:16:
[...]

Tijdelijk dipje als je het mij vraagt. ;)

Gewoon nog ff vasthouden, dan komt het vanzelf wel goed... (Tja, of ook naar je BCR grijpen als je gaat draaien. :') )
Tja.. ik heb ook nog een bcr-2000, en een evo uc33e.. en zoals ik al eerder zei heb ook nog een timecode setje waar ik op mn draaitafels en mengpaneel nog mee aan de slag kan. Misschien dwingt het me ook om daadwerkelijk wat meer met produceren/semi live dingen bezig te zijn, in plaats van plaatjes mixen.
Volgens mij is de VCI-100 echt zo'n apparaatje waar je spijt van krijgt als je die voor een paar euro wegdoet. Prachtding.
Het is ook een prachtig apparaat, en als ie weggaat gaat ie zeker niet voor 'een paar euro'. Alhoewel ik er al wel de nodige feesten mee gedraaid heb is ie altijd vervoerd met foam inlay in m'n UDG Creator, er zit geen krasje op.

Ik denk dat ik er bijna uit ben, ik heb liever dat iemand het ding ook regelmatig gebruikt en er echt lol mee heeft dan dat ie hier stof ligt te verzamelen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Kaap schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 09:07:
Ik draai altijd met 2 decks, meest linkse deck ligt altijd een plaat op waarmee ik met het handje af en toe een sample er doorheen gooi.
Zou je niet beter af zijn met een losse sampler dan? Ondanks het feit dat je eerder aangaf daar juist niet om te geven.
Chiron schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 10:27:
Het is ook een prachtig apparaat, en als ie weggaat gaat ie zeker niet voor 'een paar euro'. Alhoewel ik er al wel de nodige feesten mee gedraaid heb is ie altijd vervoerd met foam inlay in m'n UDG Creator, er zit geen krasje op.

Ik denk dat ik er bijna uit ben, ik heb liever dat iemand het ding ook regelmatig gebruikt en er echt lol mee heeft dan dat ie hier stof ligt te verzamelen.
Precies hierom heb ik m'n VCI100 ook weer verkocht, maar ik moet toegeven, ik mis 'm wel. Gewoon even op de bank snel wat mixen, plaatjes bijeenzoeken, even makkelijk bij iemand een feestje opleuken. Ding was ideaal. Helaas heb ik geen geldboom, maar de centen hebben gelukkig wel een goede bestemming gevonden in m'n Nuo.

[ Voor 81% gewijzigd door Sjoewe op 14-01-2009 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Sjoewe schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 10:28:
[...]

Zou je niet beter af zijn met een losse sampler dan? Ondanks het feit dat je eerder aangaf daar juist niet om te geven.
Neuh vind het juist leuk om met die 3de deck met de hand samples erin te gooien of te scratchen. Is echt meer van af en toe een voice sample. Niets bijzonders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Kaap schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 11:10:
[...]

Neuh vind het juist leuk om met die 3de deck met de hand samples erin te gooien of te scratchen. Is echt meer van af en toe een voice sample. Niets bijzonders.
Okay, just asking :)

Ik heb het actief draaien met drie decks wel echt heel erg leren waarderen. Naast het gewoon heel vlot doormixen, doordat je al een plaat kan cue'en terwijl er nog twee lopen, vond ik het derde deck ook moddervet om nog meer lagen aan te brengen in je mix Zeker in combinatie met Traktor Scratch Pro. Gewoon een lange mix maken op deck A & B, dikke loop zetten op deck C. Loop erin mixen terwijl A en B nog draaien en dan langzaam A eruit en verder mixen met C. Dan heeft B dus eigenlijk amper zelfstandig gedraaid als track, maar die gelaagdheid geeft het zo'n dikke sound. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06-2021

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Chiron schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 10:27:
[...]

Tja.. ik heb ook nog een bcr-2000, en een evo uc33e.. en zoals ik al eerder zei heb ook nog een timecode setje waar ik op mn draaitafels en mengpaneel nog mee aan de slag kan. Misschien dwingt het me ook om daadwerkelijk wat meer met produceren/semi live dingen bezig te zijn, in plaats van plaatjes mixen.
Daar zouden we nog eens voor gaan zitten geloof ik he? ;)

...:::everybeat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Sjoewe schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 11:21:
[...]

Okay, just asking :)

Ik heb het actief draaien met drie decks wel echt heel erg leren waarderen. Naast het gewoon heel vlot doormixen, doordat je al een plaat kan cue'en terwijl er nog twee lopen, vond ik het derde deck ook moddervet om nog meer lagen aan te brengen in je mix Zeker in combinatie met Traktor Scratch Pro. Gewoon een lange mix maken op deck A & B, dikke loop zetten op deck C. Loop erin mixen terwijl A en B nog draaien en dan langzaam A eruit en verder mixen met C. Dan heeft B dus eigenlijk amper zelfstandig gedraaid als track, maar die gelaagdheid geeft het zo'n dikke sound. _/-\o_
Dat is wel heel erg lekker inderdaad, ik heb ook een tijdje met 3 decks gedraaid, maar dan 3x vinyl :) Wel hangt het enorm af van de stijl muziek die je draait, en niet alle platen passen even lekker inelkaar.

De logische volgende stap voor mij werd dan Ableton, daar kan je zoveel lagen toevoegen als je zelf wil.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 21:39
Dj Neo Ziggy schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 09:18:
Misschien een ontzettende noobvraag/probleem
Ik heb 2 redelijk elcheapo draaitafels, te weten de Citronic Pd-1
Nu zijn ze niet meer bedoelt om te mixen, want ik heb dat nooit met deze draaitafels onder controle gekregen.
Effin: Nu wil ik ze gaan gebruiken om mijn vinyl de digitaliseren, dit levert het volgende probleem op.
Als de arm heen en weer beweegt omdat je plaat niet helemaal recht is, hoor je een soort van ge"clunk" e.d. (en dan niet omdat je naald tegen je plaat aan botst)
Hoe is dat op te lossen?
Heb al verschillende gewichten erop gezet, en eraf gehaald, maar het geluid blijft hetzelfde.
Iemand een oplossing?

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Botst je element dan niet tegen je plaat aan? Of heb je gewoon megaveel speling in je toonarm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Laatst online: 08-06 21:39
Nee, dat niet, heb ik al gecheckt, zal wel ff een stukje opnemen van een stille plaat (zoals de achterkant van direct disko)

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Empathy schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 08:57:
Die Evo4 staat erg hoog op mijn verlanglijstje.. M'n ouwe trouwe UMX-7 is wel een keer aan vervanging toe ;)
Mocht je hem een keer willen proberen....hier staat er eentje. :P

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 16:27

Empathy

Extreme Audio

Ik zal het in m'n achterhoofd houden, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:20

Zym0tiC

^_^

Chiron schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 20:46:
Pff momenteel zit ik hard in dubio of ik m'n Vestax VCI-100 weg ga doen, het ding staat ultiem strak bij m'n macbook pro, en draait ook vet relaxed, maar ik maak er te weinig gebruik van.. heb uberhaupt weinig tijd om te dj'en, en ik heb ook nog m'n timecode vinyl systeem met djdecks en serato..

Momenteel ontbreekt het me uberhaupt een beetje aan motivatie om plaatjes uit te zoeken en te draaien, ik weet niet of dit een tijdelijk dipje is of dat het echt tijd is om wat anders te gaan doen..

keuzes keuzes
Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten en gister uiteindelijk besloten om hem te koop te zetten en maar hopen dat ik er geen spijt van ga krijgen. Ach er komen 2 cdj800mk2's voor in de plaats eind deze maand. Zit alleen nog te twijfelen waar ik ga bestellen. Bij new-line of in de uk waar hij toch een stuk goedkoper is (verzendkosten meegerekend en de pond staat lekker laag. Scheelt toch een paar 100 euro.
Iemand ervaring met djdeals.co.uk of djsuperstore.co.uk?

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Kaap schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 06:41:
Maar eens pics van mijn setup online gegooid.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

U ziet:

Technics SL1200 MK2
Technics SL1200 MK2
Technics SL1210 MK2
Technics RP-DH1200
Ecler Nuo 3
Gamma meubel van 33.- :+

En me nieuwe UDG tassie
Netjes!

Neem aan dat je Hardcore draait dan? :P

Wat is je DJ-naam, dan voeg ik je toe in de TS. ;)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Da_maniaC schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 13:49:
[...]

Netjes!

Neem aan dat je Hardcore draait dan? :P

Wat is je DJ-naam, dan voeg ik je toe in de TS. ;)
Neej juist niet. In 1995 t/m 1999 wel hardcore gedraaid en house classics. Toen gekapt met draaien en afgelopen Mei weer begonnen, maar ondanks dat ik hardcore van nu nog steeds leuk vind om op te feesten, vind ik het draaien er van juist niet meer leuk. Mijn mainstijl is dan ook Hardstyle, mijn andere favoriete muziekstijl.

En ga onder de naam Kaap natuurlijk :) PF profieltje: http://partyflock.nl/artist/47902:Kaap.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Zym0tiC schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 12:35:
[...]

Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten en gister uiteindelijk besloten om hem te koop te zetten en maar hopen dat ik er geen spijt van ga krijgen. Ach er komen 2 cdj800mk2's voor in de plaats eind deze maand. Zit alleen nog te twijfelen waar ik ga bestellen. Bij new-line of in de uk waar hij toch een stuk goedkoper is (verzendkosten meegerekend en de pond staat lekker laag. Scheelt toch een paar 100 euro.
Iemand ervaring met djdeals.co.uk of djsuperstore.co.uk?
Oei dat scheelt zo'n 120 euro per cd speler ja. Volgens mij leveren ze verzendkosten vrij binnen europa?
Ik heb bij deze winkels geen ervaring, wel bij deejayladen, maar dat scheelt tegenwoordig weer bijna niks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 08-06 21:25
Ik stond ooit in de TS (nu alleen nog met een stukje tekst)....

Maar goed, heb zojuist een mixje af. Een jaarmixje dit keer, met een leuke feature (hij kan in een "loopje").

1. Marc Romboy, Mr. K-Alexi - Ey Mind
2. Paul Kalkbrenner - Square 1
3. Guy J - Been Here Before (DJ Yellow Carina'dream Remix)
4. Midea - Memories
5. Moonbootica, IAMX - Pretty Little Angel (Preocoop Remix)
6. Ozgur Can - As We Slowly Drift
7. Psychic Camera - Hard Confidence
8. Paolo Mojo, Jim Rivers - Ron Hardy Said (Eric Prydz Remix)
9. Riley Reinhold - Kokore
10. The Heads - In Vibe
11. DJ Yellow, Duotone
12. Roxx Villalpando - Running With Scissors
13. The Alpha Rhythm - The Show Must Go On
14. Extrawelt - Homing Beacon
15. Danjel Esperanza - Addict
16. Applescal - Modulate At Last
17. Sebastian Steimel, Schetzke - Artifacts
18. Marc Romboy, Mr. K-Alexi - Ey Mind

DM voor de link.

[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 17-01-2009 01:09 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Kaap schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 20:12:
[...]

Neej juist niet. In 1995 t/m 1999 wel hardcore gedraaid en house classics. Toen gekapt met draaien en afgelopen Mei weer begonnen, maar ondanks dat ik hardcore van nu nog steeds leuk vind om op te feesten, vind ik het draaien er van juist niet meer leuk. Mijn mainstijl is dan ook Hardstyle, mijn andere favoriete muziekstijl.

En ga onder de naam Kaap natuurlijk :) PF profieltje: http://partyflock.nl/artist/47902:Kaap.html
Hardstyle! d:)b

Begon al bijna bang te worden dat ik de enige was hier. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:16

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb nu mijn laatste platen te koop staan die ik nog had staan. Als deze verkocht zijn wil ik gaan kijken naar een setje CD spelers.

Op gebied van draaitafels weet ik wel mijn weg te vinden, maar ben niet zo op de hoogte van wat er exact allemaal is op CDJ gebeid. Zelf is mijn eerste oog gevallen op instap model van Pioneer de CDJ200. De meeste shops bieden deze cdj aan samen met een mixer djm400 als ik het goed heb. Wat zijn jullie ervaringen met deze set?

Op dit moment alleen nog verdiept in het instap modellen van Pioneer of is het verstandig om ook eens te kijken naar Denon en andere merken?

Er word alleen thuis zo nu en dan gedraaid. Heb geen ambitie om weer op feesten te gaan draaien. Het is dus puur hobby en fun. Budget wat ik me ga geven is zo’n 1500 euro. ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:20

Zym0tiC

^_^

Waypoint schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 00:29:
[...]

Oei dat scheelt zo'n 120 euro per cd speler ja. Volgens mij leveren ze verzendkosten vrij binnen europa?
Ik heb bij deze winkels geen ervaring, wel bij deejayladen, maar dat scheelt tegenwoordig weer bijna niks. :)
hum ik kan dus 2cdj1000 mk2's van een vriend overkopen, voor 1200 euro bij elkaar. Geen slechte deal zo. Maar nu hebben die dingen wel op een aantal feestjes gestaan. Voor zover ik weet zijn er geen rare dingen mee gebeurd maar toch wil ik eerst even controleren of alles nog wel oke is. Alleen waar op te letten? Heb ze een weekje of 2 hier thuis staan dus tijd zat om ze grondig te testen.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Superdaantje schreef op zondag 18 januari 2009 @ 15:58:
Heb nu mijn laatste platen te koop staan die ik nog had staan. Als deze verkocht zijn wil ik gaan kijken naar een setje CD spelers.

Op gebied van draaitafels weet ik wel mijn weg te vinden, maar ben niet zo op de hoogte van wat er exact allemaal is op CDJ gebeid. Zelf is mijn eerste oog gevallen op instap model van Pioneer de CDJ200. De meeste shops bieden deze cdj aan samen met een mixer djm400 als ik het goed heb. Wat zijn jullie ervaringen met deze set?

Op dit moment alleen nog verdiept in het instap modellen van Pioneer of is het verstandig om ook eens te kijken naar Denon en andere merken?

Er word alleen thuis zo nu en dan gedraaid. Heb geen ambitie om weer op feesten te gaan draaien. Het is dus puur hobby en fun. Budget wat ik me ga geven is zo’n 1500 euro. ;-)
Kijk eens naar de CDJ400's, 2 van die + DJM400 en je hebt een prachtige set voor thuisgebruik die ook geschikt is voor MIDI en qua jog hetzelfde werkt als de CDJ800 (alleen kleiner). Heb die set ook en kan hem erg aanraden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb de set gezien, maar dat is iets meer dan ik er voor uit wil geven. Ik heb zelf naar de set van cdj200 gekeken. Alleen de djm400 zie ik de toegevoegde waarde niet van al die opties die er op zitten. Wellicht komt het dat ik alleen sl’s en een xtc gewend ben. Denk dat cdj(200) met een simpele mixer genoeg is voor een opstelling hier in huis.

Ben me nu beetje aan oriënteren welke twee kanaal mixer zonder al die poespas er bij past. Voor mij hoeven die effecten en beatcounters niet simpel 2 a 3 kanaal met gain, bass, mid en treble. Zoals de Reloop RMX-20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Nogmaals even, niet om te zeuren, maar wel omdat ik graag aan de slag wil skills te ontwikkelen nu het mogelijk is.
Saturnus schreef op maandag 12 januari 2009 @ 23:03:
Weet iemand nog een leuke beats/break vinyl waar ook lekker mee te scratchen valt? (voor beginners :P)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Saturnus schreef op zondag 18 januari 2009 @ 22:38:
Nogmaals even, niet om te zeuren, maar wel omdat ik graag aan de slag wil skills te ontwikkelen nu het mogelijk is.

[...]
Ga naar je platenzaak en vraag naar zo'n plaat vol met samples en loops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
universal creations schreef op zondag 18 januari 2009 @ 22:41:
[...]

Ga naar je platenzaak en vraag naar zo'n plaat vol met samples en loops.
Dat is een online shop. :)
Goed, mailtje kan inderdaad geen kwaad.

Geen specifieke aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Saturnus schreef op zondag 18 januari 2009 @ 22:43:
[...]

Je wil oefenen en als je niets specifiek zoekt, maakt het volgens mij niet veel uit. Het gaat erom dat je de techniek leert en gevoel krijgt in hoe je het beste vocals kunt combineren met beats. Dus neem 2 platen, 1 met loopjes of iig beats en 1 met vocals. Platen waarbij allebei op staan is natuurlijk ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ok dan, thanks. Dan gewoon dat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Zym0tiC schreef op zondag 18 januari 2009 @ 16:54:
[...]

hum ik kan dus 2cdj1000 mk2's van een vriend overkopen, voor 1200 euro bij elkaar. Geen slechte deal zo. Maar nu hebben die dingen wel op een aantal feestjes gestaan. Voor zover ik weet zijn er geen rare dingen mee gebeurd maar toch wil ik eerst even controleren of alles nog wel oke is. Alleen waar op te letten? Heb ze een weekje of 2 hier thuis staan dus tijd zat om ze grondig te testen.
Lijkt mij niet zo lastig, probeer gewoon alles op dat ding uit. Laat hem lekker draaien, gebruik hem en als je in die 2 weken niks tegenkomt... Sowieso voor die 1200 euro voor beide is dat niet veel geld denk ik. Het is natuurlijk wel de MKII en niet de MKIII ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Hoe doen jullie je cdj's trouwens uit, want op de 800 zit geen stopknop.... Gewoon op pauze en uitdrukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb toch maar gekozen voor een set CDJ400. Vooral om de vinyl mode en de jog wheel niet om alle andere functies. Bij de set zit dan wel de djm400 die ik zelf een beetje overkill vind, maar je hoeft het niet te gebruiken.

Ben zelf erg benieuwd wat ik van de set ga vinden, ieder geval me BCD3000 en platen staan te koop SL’s zijn al verkocht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129319

Waypoint schreef op maandag 19 januari 2009 @ 23:04:
Hoe doen jullie je cdj's trouwens uit, want op de 800 zit geen stopknop.... Gewoon op pauze en uitdrukken?
Uiteraard, maakt allemaal niet veel uit :) Pauze, cd'tje eruit en power off.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickbn
  • Laatst online: 04-06 14:28

Nickbn

Betrokken

je hoeft niet perse op pauze te drukken, zodra je op eject drukt wordt de CD op normale wijze afgeremd/ gestopt en zal ie ejecten, mits ie niet op eject lock staat uiteraard 8)7

op de 800 zit die lock natuurlijk niet |:(

[ Voor 11% gewijzigd door Nickbn op 20-01-2009 13:35 . Reden: 800 lock uitleggen, anders krijg ik straks van die bijdehandjes die dan zo zeggen van "ja!!1 maar de 800 heeft helemaal geen eject lock!, dus je zit fout HAHA!!11!". ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287806

Ik heb 2 vragen.

1)Ik heb nu al een jaartje virtual dj, en wil me graag een midi-controller aanschaffen. Iets goedkoop wel, tweedehands, zo'n €150.
Volgens de openingspost: Behringer BCD-3000, Behringer BCF/BCR2000, Hercules DJ Control Steel, Numark Omni Control, Reeloop Digital Jockey. Ook de Numark Total Control had ik al gevonden.

Mijn laptop heeft wel maar één geluidskaart, dus ik veronderstel dat ik best een controller koop mét geluidskaart. De Total control valt hier al zeker niet onder, dus die zou dus al wegvallen, van de rest weet ik het niet, moet ik best even opzoeken.

Maar wat is eigenlijk het grote verschil tussen de verschillende merken? Waarschijnlijk vooral de indeling?
En klopt het dat er eigenlijk ongeveer geen verschil is tussen de Behringer BCD-3000 en de 2000?

Iemand concrete tips, of ervaringen?
Het zou wel zijn om tweedehands te kopen, dus ik ga niet volledig zelf kunnen kiezen.

2)Niet echt een DJ-vraag, maar wel plaat-gerelateerd, en niet de moeite om er een nieuw topic voor te openen:
Onlangs heb ik de platen van mn vader van de zolder gehaald, en op mijn kamer gezet. Probleem: heel veel gekraak. Ik veronderstel dat dit door stof zal komen?
Kan je dat gewoon afkuisen met een doekje? Want ik heb me eens laten wijsmaken dat je daar een speciale borstel voor nodig hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

ik zou zelf voor de 3000 dit is de opvolger van de 2000. En heeft iets meer opties dan de 2000 (zie bijvoorbeeld het topic over de BCD, hier vind je de uitleg over de verschillen) Zelf heb ik hem gebruikt op een Mac Mini en aangesloten op me H/K reciever. Werkte prima.

Ik heb hem te koop staan met nog enkele maande garantie inverband met aanschaf set cdj400 ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 21-01-2009 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287806

Ik woon wel in België, misschien beter om iets te zoeken uit de buurt dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Anoniem: 129319 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 09:48:
[...]

Uiteraard, maakt allemaal niet veel uit :) Pauze, cd'tje eruit en power off.
Nickbn schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 13:33:
je hoeft niet perse op pauze te drukken, zodra je op eject drukt wordt de CD op normale wijze afgeremd/ gestopt en zal ie ejecten, mits ie niet op eject lock staat uiteraard 8)7

op de 800 zit die lock natuurlijk niet |:(
Ik laat altijd de cd erin zitten, vind ik veel fijner. Dus het eject verhaal sla ik altijd over ;) . Maar prima dat het geen kwaad kan dus! Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/saturnusdj/TT1.png

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/saturnusdj/TT2.png

Laat mij raden...de eerste is fokked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Nu online
Anoniem: 287806 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 10:21:
Ik heb 2 vragen.

1)Ik heb nu al een jaartje virtual dj, en wil me graag een midi-controller aanschaffen. Iets goedkoop wel, tweedehands, zo'n €150.
Volgens de openingspost: Behringer BCD-3000, Behringer BCF/BCR2000, Hercules DJ Control Steel, Numark Omni Control, Reeloop Digital Jockey. Ook de Numark Total Control had ik al gevonden.

Mijn laptop heeft wel maar één geluidskaart, dus ik veronderstel dat ik best een controller koop mét geluidskaart. De Total control valt hier al zeker niet onder, dus die zou dus al wegvallen, van de rest weet ik het niet, moet ik best even opzoeken.

Maar wat is eigenlijk het grote verschil tussen de verschillende merken? Waarschijnlijk vooral de indeling?
En klopt het dat er eigenlijk ongeveer geen verschil is tussen de Behringer BCD-3000 en de 2000?

Iemand concrete tips, of ervaringen?
Het zou wel zijn om tweedehands te kopen, dus ik ga niet volledig zelf kunnen kiezen.
Ik denk dat je met dat budget sowieso niet verder komt dan de Behringers. Zelf ben ik er niet echt gecharmeerd van. Ik krijg er zo'n speelgoed gevoel bij. Ik zou zelf nog even doorsparen. De Numark is al wat beter, al vond ik het nog wel wat klein. De Hercules en Reeloop zijn een stuk beter. Zelf ben ook voor de Reeloop gegaan vanwege de betere/grotere Jogwheels en de algehele look & feel. De Hercules is wel weer wat steviger geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Haha. Net degene die wel het lekkerste scratcht. 8)7
Vroeger al vaak meegemaakt dat als je iets nieuws hebt maar beter vrienden eraf kan laten blijven...en ook nu geld dat dus nog. :)
Goed dat ding blijkt 'recht te buigen' te zijn, maarja...goed kan het nooit zijn. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Vervangen lijkt mij de beste optie, maar... ik ben niet de autoriteit op naalden. ;)
(MIDI is tegenwoordig meer mijn ding.)

[ Voor 19% gewijzigd door Ome_Les op 23-01-2009 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-03 11:25
Zeker vervangen, een brakke naald vernaggeld je platen, zowiezo is het vaak aan te raden gemiddeld 1 keer per jaar je naalden te wisselen, (hangt er uiteraard vanaf hoe vaak je ze gebruikt.)

* PSN=Chef_NL** *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ja precies, maar zoals ik zei had ik hem dus weer zoals plaatje twee kunnen fixen, verder houd ik het elke keer in de gaten. Op dit moment is er niet even geld over om zo maar een nieuwe naald te plaatsen zo van 'die huidige lijkt stuk.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Saturnus schreef op zondag 18 januari 2009 @ 22:43:
[...]

Jazeker, koop ze dubbel, dan kan je nog veel meer leuke dingen doen :p Kapote naalden gooi je beter weg. Als ze krom zijn maak je je platen kapot, met krome naalden scratchen is al helemaal een moord op je vinyl.

Hoeveel gewicht zet je trouwens op je naald?

[ Voor 24% gewijzigd door Yalopa op 23-01-2009 21:45 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Yalopa schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 21:41:
[...]

Jazeker, koop ze dubbel, dan kan je nog veel meer leuke dingen doen :p Kapote naalden gooi je beter weg. Als ze krom zijn maak je je platen kapot, met krome naalden scratchen is al helemaal een moord op je vinyl.

Hoeveel gewicht zet je trouwens op je naald?
Ik heb niet het gevoel dat die ene kapot is. Geen ruis, af andere geluiden...alhoewel het waar is dat dat pas in een ernstigere fase optreed.
De standaard 4 gram staat er bijna altijd op. (Digitaliseren nog wel eens op 5 gram.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117098

Saturnus schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 23:23:
[...]

Ik heb niet het gevoel dat die ene kapot is. Geen ruis, af andere geluiden...alhoewel het waar is dat dat pas in een ernstigere fase optreed.
De standaard 4 gram staat er bijna altijd op. (Digitaliseren nog wel eens op 5 gram.)
Als je die eerste op een Technics SL1200/1210 MKII hebt zitten, kun je ook eens proberen om de toonarmhoogte wat hoger in te stellen, dan zal het element weer recht boven de plaat komen te hangen. Dan kun je altijd nog een nieuwe naald kopen voor de zekerheid, ipv een geheel nieuw element. Dan zou ik alleen geen gewicht op de headshell leggen, omdat de headshell niet meer horizontaal zal zijn (volgens mij klopt dan het gewicht dat je op het counterweight instelt niet meer).

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 117098 op 24-01-2009 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Nou Technics heb ik dus niet. ;)
Ergens stond ook nog dat als ze veel stof meeslepen ze ook aan vervanging toe zijn...maar wat als ze dat vanaf het begin al doen? (SNel stoffig huis door hete luchtverwarming.)
Laten jullie die stofjes eraan? Of halen jullie dat weg? En hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Saturnus schreef op zondag 25 januari 2009 @ 13:23:
Nou Technics heb ik dus niet. ;)
Ergens stond ook nog dat als ze veel stof meeslepen ze ook aan vervanging toe zijn...maar wat als ze dat vanaf het begin al doen? (SNel stoffig huis door hete luchtverwarming.)
Laten jullie die stofjes eraan? Of halen jullie dat weg? En hoe?
Nou ik maak na iedere keer dat ik m'n draaitafels heb gebruikt de naalden schoon met stylus cleaner, een soort borsteltje dat lijkt op dat ding waar je vriendin mascara mee op haar wimpers doet :P in een flesje met speciale oplossing; voorbeeld.
Als ik een plaat op leg en hij is wat stoffig ga ik er ff met een carbon borstel overheen om het ergste stof er vanaf te halen. Scheelt kraakjes en slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-04 13:29
Ben ik nu echt de enige die zijn draaitafels naast elkaar heeft staan, en dan daarnaast pas de mixer? :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Euh... Nou, het lijkt mij iig een erg ongebruikelijke opstelling. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Ik had al een vermoeden een tijdje en ben er vandaag eens mee aan de slag gegaan. Mijn SL1210MK2 loopt langzamer dan mijn 2 SL1200MK2's. Alle 3 zijn ze opgefokt middels het verstellen van de potmeter binnenin. De SL1210 loopt echter toch een stuk trager dan de andere 2.

Nu heb ik ze alle 3 opengemaakt en er viel mij iets op. De 2 SL1200's hebben de potmeter met zon blauw dopje erop, die draai je tot max en klaar. De SL1210 heeft dit dopje niet en heeft gewoon een dun plaatje wat tegen een heel klein puntje komt als hij zijn max heeft. Hij klikt ook heel makkelijk voorbij dat puntje.

Als ik alle 3 de decks op +4% zet, wat dan dus 8% voorsteld als ze opgevoerd zijn, dan draait op beide SL1200's de bovenste rij bolletjes alsof ze stil staan. Dit is, zover ik weet, goed. Als ik de SL1210 op +4 zet, dan loopt de bovenste rij langzaam terug. Wil ik de SL1210 zo hebben dat de bovenste rij ook stilstaat, moet ik hem pitchen naar bijna +6% (12% opgevoerd). Das dus een verschil van 4%! En dat is nogal wat.

Iemand een idee wat ik hier aan zou kunnen doen? Op AboutDJ staat wel een tutorial met potmeters en solderen, maar elektro is absoluut niet mijn ding. Of kan het zo zijn dat het pitchbereik dmv potmeter draaien van die SL1210 gewoon kleiner is? De 2 SL1200's zijn beide al meer dan 7 jaar oud, de 1210 is net 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Kaap schreef op zondag 25 januari 2009 @ 19:55:
Ik had al een vermoeden een tijdje en ben er vandaag eens mee aan de slag gegaan. Mijn SL1210MK2 loopt langzamer dan mijn 2 SL1200MK2's. Alle 3 zijn ze opgefokt middels het verstellen van de potmeter binnenin. De SL1210 loopt echter toch een stuk trager dan de andere 2.

Nu heb ik ze alle 3 opengemaakt en er viel mij iets op. De 2 SL1200's hebben de potmeter met zon blauw dopje erop, die draai je tot max en klaar. De SL1210 heeft dit dopje niet en heeft gewoon een dun plaatje wat tegen een heel klein puntje komt als hij zijn max heeft. Hij klikt ook heel makkelijk voorbij dat puntje.

Als ik alle 3 de decks op +4% zet, wat dan dus 8% voorsteld als ze opgevoerd zijn, dan draait op beide SL1200's de bovenste rij bolletjes alsof ze stil staan. Dit is, zover ik weet, goed. Als ik de SL1210 op +4 zet, dan loopt de bovenste rij langzaam terug. Wil ik de SL1210 zo hebben dat de bovenste rij ook stilstaat, moet ik hem pitchen naar bijna +6% (12% opgevoerd). Das dus een verschil van 4%! En dat is nogal wat.

Iemand een idee wat ik hier aan zou kunnen doen? Op AboutDJ staat wel een tutorial met potmeters en solderen, maar elektro is absoluut niet mijn ding. Of kan het zo zijn dat het pitchbereik dmv potmeter draaien van die SL1210 gewoon kleiner is? De 2 SL1200's zijn beide al meer dan 7 jaar oud, de 1210 is net 2 jaar.
De potmeter waar jij naar alle waarschijnlijkheid aan hebt zitten draaien zijn voor het symmetrisch af stellen van de pitch en het afstellen van het 0 punt op de pitch fader.

Om de zaak af te stellen zoals dat hoort heb je geen soldeerbout of wat dan ook nodig, gewoon goed lezen en daarna jezelf 3 keer af vragen of je het aan durft. Zo niet iemand zoeken die handig is met een multimeter en een schroevendraaier.

Link naar de tutorial, http://aboutdj.nl/tutoria...-fader-bij-de-sl1200.html

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Reind schreef op maandag 26 januari 2009 @ 10:39:
[...]

De potmeter waar jij naar alle waarschijnlijkheid aan hebt zitten draaien zijn voor het symmetrisch af stellen van de pitch en het afstellen van het 0 punt op de pitch fader.

Om de zaak af te stellen zoals dat hoort heb je geen soldeerbout of wat dan ook nodig, gewoon goed lezen en daarna jezelf 3 keer af vragen of je het aan durft. Zo niet iemand zoeken die handig is met een multimeter en een schroevendraaier.

Link naar de tutorial, http://aboutdj.nl/tutoria...-fader-bij-de-sl1200.html
Klopt, inderdaad door aan de V301 te draaien. Mijn probleem is dus eigenlijk te omschrijven als: waarom is de verschuiving bij mijn SL1210 kleiner dan bij mijn 2 SL1200's.

Volgens jou zou ik dus het beste alle 3 de SL's moeten hertunen naar standaard waarde, dus de grote strobedots laten stilstaan op het fysieke 0-punt van de pitchfader, en dan de V302 opdraaien.

Maar hoe weet je dan waar te stoppen of heeft de V302 een max waardoor je op -16% en +16% uitkomt en zou alleen vol opendraaien voldoende moeten zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenNietDoen op 26-01-2009 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Anoniem: 117098 schreef op zondag 25 januari 2009 @ 16:31:
[...]

Nou ik maak na iedere keer dat ik m'n draaitafels heb gebruikt de naalden schoon met stylus cleaner, een soort borsteltje dat lijkt op dat ding waar je vriendin mascara mee op haar wimpers doet :P in een flesje met speciale oplossing; voorbeeld.
Als ik een plaat op leg en hij is wat stoffig ga ik er ff met een carbon borstel overheen om het ergste stof er vanaf te halen. Scheelt kraakjes en slijtage.
Mooie tip.
Die staat vast in de lijst voor wanneer ik weer wat bestel. :)

Weet iemand nog een manier om zonder speciale apparatuur te checken of de naalden nog goed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Als de naald veel stof oppikt, is hij aan vervanging toe (eigenlijk ben je dan al te laat). Gewoon je naald regelmatig vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Kaap schreef op maandag 26 januari 2009 @ 11:23:
[...]

Klopt, inderdaad door aan de V301 te draaien. Mijn probleem is dus eigenlijk te omschrijven als: waarom is de verschuiving bij mijn SL1210 kleiner dan bij mijn 2 SL1200's.
Omdat misschien per draaitafel de pitch gain verschilt (oftewel, de ene draaitafel meer bereik heeft dan de andere waardoor je ook een ander verloop krijgt).
Volgens jou zou ik dus het beste alle 3 de SL's moeten hertunen naar standaard waarde, dus de grote strobedots laten stilstaan op het fysieke 0-punt van de pitchfader, en dan de V302 opdraaien.
Juist, eerst ga je naar een punt x toe waarvandaan je start en gaat dan naar punt y door de waardes uit te lezen/meten waardoor je 3 draaitafels hebt met gelijke waarden.
Maar hoe weet je dan waar te stoppen of heeft de V302 een max waardoor je op -16% en +16% uitkomt en zou alleen vol opendraaien voldoende moeten zijn.
Misschien moet je nog een keer goed gaan lezen, de VR302 is een analoge potmeter waarmee je de weerstand op je fader bepaald, analoog betekent dat er ook wel eens een stukje slijtage mee kan gaan spelen waardoor bijvoorbeeld fader A meer weerstand zal genereren dan fader B in een andere draaitafel. Je gaat dus eerst alle draaitafels zo afstellen dat ze gelijk aan elkaar zijn (fabrieks waarden) en gaat dan bij alle 3 de draaitafels de waarden gelijkwaardig omhoog/omlaag schroeven waardoor je met een bepaalde weerstand komt te zitten welke een hoger pitch bereik geeft maar gelijk is op alle 3 de draaitafels.

Vraag is echter waarom je een hoger pitch bereik zou willen hebben, 16% is tenslotte nergens goed voor. Misschien leuk voor thuis maar hoe ga je dat in een club aanpakken dan waar SL's staan die maar een +/_ 8% range hebben...

Het opvoeren van je draaitafels is dus redelijk zinloos te noemen en het is verstandiger gewoon de fabrieks waarden aan te houden zoals 2,7kOhm op de VR302 en 262,08kHz op de TP27 testpunten.
Anoniem: 117098 schreef op zondag 25 januari 2009 @ 16:31:
[...]

De vraag is of het wel zo slim is om iedere keer je naald schoon te poetsen met een oplosmiddel. Wanneer er bijvoorbeeld alcohol in de oplossing zit is dat geen verstandig iets omdat het je ophanging van het cantilever uit droogt met als gevolg een droog rubber waardoor de naald niet meer optimaal presteert.

Oppassen dus met dergelijke middeltjes en de regel is in de basis dat je het alleen gebruikt wanneer het echt niet anders meer kan. Er zijn ook mensen die hun platen "nat" af spelen om kraakjes e.d. tegen te gaan, dat helpt prima maar een probleem wat je wel krijgt is dat je ze altijd nat af zult moeten gaan spelen.

Het is net als met een wit t-shirt, zodra je hem nieuw uit de verpakking trekt kun je hem makkelijk 3 dagen aan zonder dat ie vies word... zodra je hem 1 keer gewassen hebt mag je blij zijn als je een halve dag haalt :+

[ Voor 26% gewijzigd door R2D2 op 27-01-2009 12:44 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Gelukkig komt het timecode signaal van traktor ook nog prima door als er een vogelnest onder de naald zit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
keejoz schreef op zondag 25 januari 2009 @ 18:26:
Ben ik nu echt de enige die zijn draaitafels naast elkaar heeft staan, en dan daarnaast pas de mixer? :O
Om daar nog even op terug te komen...op dit moment zou ik dat ook doen als ik op beide tafels moet kunnen scratchen. Linkerarm voor de tafel en rechter voor de mixer werkt prima voor de linker tafel, maar bij de rechter moet je ze dan kruisen óf natuurlijk de linker voor de mixer gebruiken en de rechter voor de tafel en dat is iets wat hier totaal nog niet lukt...
Dat valt te trainen neem ik aan? :P

Overigens lukt [tafel tafel mixer] alleen als je niet te korte armen hebt.
Empathy schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 08:16:
Als de naald veel stof oppikt, is hij aan vervanging toe (eigenlijk ben je dan al te laat). Gewoon je naald regelmatig vervangen :)
Tjah...wat is veel? Dat er stof achter blijft kleven is een feit, maar om na iets meer dan 1 maand niet intensief gebruik naalden gaan te vervangen... :+
Het punt is meer van: Iemand heeft mogelijk je naald beschadigt...hoe weet je zeker of je moet vervangen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Ik ben sinds gister in het gelukkige bezit van een Ecler Nuo5 :)
Helaas geen Evo4 zoals ik eerst wilde, maar voor de huidige nieuwprijs kon ik de Nuo5 niet laten liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Welkom bij de Nuo5 club. :)

Het is zo jammer dat 'ie er uit gaat bij Ecler. :'(

Maar als je nog vragen enzo hebt, ik heb er dus ook al een tijdje een staan, dus ik kan je redelijk op weg helpen mocht je nog wat willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Ik had vantevoren wel willen weten dat ik XLR to tulp kabeltjes moest hebben :P Kan ik weer een dag wachten ;)
Maar ik moet wel erg wennen aan de mixer, maar dat is niet zo gek na alleen maar met een simpele 2 kanaals mixer gedraaid te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Wat had je hiervoor dan?

Ik zit zelf nu ook te kijken naar een DJM700 maar vraag me af wat het verschil is tussen de 700 en 800 behalve 400,- Hij lijkt zo goed als hetzelfde te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Gemini UMX-7, een enorm degelijk ding, nooit problemen mee gehad.

De DJM700 heeft volgens mij geen digitale in- en uitgangen, en geen zg color effects.
Verder weet ik zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Kaap schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 13:29:
Wat had je hiervoor dan?

Ik zit zelf nu ook te kijken naar een DJM700 maar vraag me af wat het verschil is tussen de 700 en 800 behalve 400,- Hij lijkt zo goed als hetzelfde te zijn.
Ga maar eens voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:09

Saven

Administrator

Da_maniaC schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 22:59:
Bij deze mijn DJ-Booth :Y) :

Daglicht:
[afbeelding]

In het donker:
[afbeelding]

Mixer: Ecler Evo 4
Deck: Denon DN-HS5500 (2de komt medio 2009, hopelijk na een price-drop).
Headphone: Allen&Heath Xone XD-53

Wat recente aanwinsten:

[afbeelding]
Monitors: 2x Dynaudio BM12A
Monitor Control / Audio Interface: TC Electronic Desktop Konnekt 6

[afbeelding]
MIDI Keyboard: M-Audio Axiom 61 (Semi weighted, velocity pads etc)

Planning:
In de nabije toekomst moet er dus nog een tweede HS5500 komen samen met een DJ Coffin bovenop de 2 flightcases die je nu ziet.
De flightcases ben ik hier en daar nog aan het aanpassen; ik wil er waarschijnlijk nog koeling in maken en wat kabel aansluitingen zodat alles lekker modulair en verplaatsbaar blijft.
Aan apparatuur zit er nog niet veel in:
- Een zelfgebouwde DAW om te produceren (Codegen 4U 19" rackmount case, Asus P5B Deluxe, C2D E6600, 2GB 800 MHz DDR2 OCZ Platinum, XFX 8600GT, 2x WD Caviar Green Power 500 GB RAID1).
Op deze DAW draait zowel MacOSX (voor Logic) als Windows XP Prof SP3. :)
- Een Behringer EP2500 versterker (Deze zat op mijn oude speakers aangesloten maar een leuk versterkertje is altijd handig).
Leuke mixer :9 alleen van Denon cd spelers ben ik niet echt fan :P Maarja das persoonlijk, en eenmaal Pioneer (800/1000) gewend wil je niks anders meer denk ik :P
keejoz schreef op zondag 25 januari 2009 @ 18:26:
Nee :P een vriend van mij heeft dat ook zo. Al vind ik dat niet echt fijn, maarja das ook weer persoonlijke voorkeur ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Saven op 28-01-2009 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Empathy schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 09:43:
Ik ben sinds gister in het gelukkige bezit van een Ecler Nuo5 :)
Helaas geen Evo4 zoals ik eerst wilde, maar voor de huidige nieuwprijs kon ik de Nuo5 niet laten liggen :)
Netjes! :)
Ik wilde zelf echt persé VU meters per kanaal (is echt vreselijk als je daar aan gewend bent en op een mixer draait welke dat niet heeft).
Ik ben zelf destijds voor de Evo4 gegaan omdat dat toch de nieuwe generatie was en de prijs niet echt opmerkelijk veel scheelde met een Nuo 5.0.
Ik heb ook voor de Evo4 gekozen omdat ik een mixer wilde met een (of eigenlijk 2 :P) leuke effect-unit(s) en al wist dat ik geen losse wilde gaan gebruiken.
Saven schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 15:20:
[...]

Leuke mixer :9 alleen van Denon cd spelers ben ik niet echt fan :P Maarja das persoonlijk, en eenmaal Pioneer (800/1000) gewend wil je niks anders meer denk ik :P
Mja, ik keur Pioneer persoonlijk erg af vanwege hun reputatie misbruik (prijs/service etc) en de enige reden dat ik ooit nog een pioneer product bij zal kopen is omdat deze gewoon op veel plaatsen te vinden zijn.
(Ik kan echter prima draaien met de CDJ serie, maar als je er zelf een hebt en er dagelijks mee draait haal je er toch net iets meer uit).

Ik ben over de Denon echter zeer goed te spreken, hij bevalt echt super en is zeker niet zo ingewikkeld als sommige mensen denken. (Er word ook vaak gedacht dat Denon prul is en Pioneer hemels maar in werkelijkheid zijn de producten tegenwoordig ontiechelijk aan elkaar gewaagd).

[ Voor 48% gewijzigd door Da_maniaC op 28-01-2009 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:26
Da_maniaC schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 18:09:
[...]
Ik ben over de Denon echter zeer goed te spreken, hij bevalt echt super en is zeker niet zo ingewikkeld als sommige mensen denken. (Er word ook vaak gedacht dat Denon prul is en Pioneer hemels maar in werkelijkheid zijn de producten tegenwoordig ontiechelijk aan elkaar gewaagd).
gek he met zo'n speelgoed uiterlijk en die rare rubber knopjes? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
consolefreak schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 01:13:
[...]

gek he met zo'n speelgoed uiterlijk en die rare rubber knopjes? :X
Kijk dat bedoel ik.

Die rubberen knopjes vind ik dus stukken beter werken dan die metalen gevallen die je op de CDJ1000MK3 vind. :)
De uitval van die knoppen op de Pioneers is ook vele malen hoger.
(Vriend van me heeft in 1 jaar tijd al 6 knoppen versleten. :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Da_maniaC schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 18:09:
[...]

Netjes! :)
Ik wilde zelf echt persé VU meters per kanaal (is echt vreselijk als je daar aan gewend bent en op een mixer draait welke dat niet heeft).

[...]
Dat is idd een punt waar ik maar aan moet gaan wennen.. Heeft iemand nog leuke instellingen voor de fx's op de Nuo5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Die optie heb ik niet hier in de buurt maar zit er kwa degelijkheid en materiaal zon groot verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Empathy schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 08:47:
[...]

Dat is idd een punt waar ik maar aan moet gaan wennen.. Heeft iemand nog leuke instellingen voor de fx's op de Nuo5?
Standaard works fine. Maar de Filtered delay is leuk. Tempo op 1/2 zetten, Filter op 100, FX-fader half open en dan in een break lekker los, Filterdepth beetje verdraaien, beetje leuren aan die fader _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Kaap schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 09:48:
[...]

Die optie heb ik niet hier in de buurt maar zit er kwa degelijkheid en materiaal zon groot verschil in?
Het zijn echt twee verschillende mixers. Dat voel je gewoon :)
Faders van de DJM800 zijn heel stroef, faders van de DJM700 nies je naar de overkant etc.
Het zijn kleine verschillen uiteindelijk, maar ik zou 'm niet blind bestellen. Al, zou ik trouwens nooit een Pioneer mixer bestellen denk ik. Een DJM800 moet je niet kopen, zeker niet nieuw. Veelste duur en zo bijzonder is het ding nou ook weer niet. Voor dat geld heb je ook eeen Xone:92 en dan hebben we het pas echt over een mixer _/-\o_
DJM700 is redelijke keuze, leuke mixer, nog wel wat aan de prijs alleen. Maar daarom mijn: tip je moet echt even voelen. Het is namelijk wel echt een andere mixer en geen DJM800 waar ze de colorFX uitgesloopt hebben. Ik ken teveel verhalen van mensen die binnen drie maanden hun DJM700 toch maar voor een DJM800 hebben omgeruild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Gisteravond even op een DJM-800 gespeelt ter voorbereiding van feestje van vanavond.

1 woord: WOW

Wat is dat een lekker ding zeg! Faders lekker stroef, knobs lekker en die colour effects zijn echt leuk en simpel. Ik laat de effect unit zitten vanavond want dan snap ik niet, maar die colour effects zijn niet moeilijk en zal ik vanavond wel gebruiken.

Nu moet en zal ik die DJM willen hebben maar ja, 1400,- woei...dan mag ik wachten op vakantiegeld en mijn Nuo 3 verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Een DJM800 staat hier dit jaar zeker op t programma en daarna mocht ik er budget voor hebben 2 x CDJ1000MK3. DJM400 is leuk maar toch lijken me die ColorFX enorm vet :)

Iemand ervaring met een Korg Kaospad trouwens? Ik begrijp dat je dit apparaat pas na de master out van je mixer hangt, klopt dit :?

edit: http://www.b-boys.com/classic/beatcounter.html handige pagina die ik net vond en ik handig vind om ff snel BPM in te schatten want ben nog niet echt goed om dat op gehoor te kunnen.

[ Voor 23% gewijzigd door Cartman! op 30-01-2009 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Voor het geld van een DJM800 heb ik veel liever een Allen & Heath Xone:92 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Sjoewe schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 22:06:
Voor het geld van een DJM800 heb ik veel liever een Allen & Heath Xone:92 :9
Als je genoegen neemt met enkel filter effecten dan is dat ook zeker een goede mixer.
Echter heeft Allen&Heath tot op de dag van vandaag geen 'dj' mixer in het segment met een compleet digitale interface zoals vele concurrenten wel hebben.
High end analoog is natuurlijk prima, maar het is ook een stuk innovatie vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ach ja, ik geef daar weinig om, als het werkt dan werkt het.
Een Xone:92 behoort nog steeds bij de mixers bij de best klinkende mixers op de markt en geldt in bepaalde sectoren toch wel als de standaard ipv. de DJM800.
In Berlijn bijvoorbeeld staan eigenlijk in alle technoclubs van belang Xone:92's.
Wat dat betreft ben ik natuurlijk wel de ultieme anti-tweaker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Paar uur terug 2 nieuwe Stanton D 5100 AL/500.V3 naalden besteld, Stanton DJ Pro 2000, Reloop Stylus Cleaner en Reloop H-Q-S Platenborstel. Om de veiligheid maar direct tot een hoger niveau te brengen. Nu alleen nog die USB ASIO kaart en de setup is compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft er hier iemand ervaring met het vervangen van een pitch fader bij een Technics SL 1200 MKII? Ik heb namelijk een SL 1200 uit de eerste generatie (tussen 1978 en 1990 geproduceerd, met oud type serienummer (wikipedia)) en die heeft een pitch fader met aan elk uiteinde 3 connector pins.

Ik heb een vervangende pitch fader besteld maar deze bleek bij ontvangst 4 connector pins aan de uiteinden te hebben, en deze zijn dusdanig geplaatst dat ze niet in het originele circuit board passen.

Ik heb geen zin om ook nog eens een nieuw pitch circuit board te bestellen en daarmee het risico te lopen dat deze incompatible is met het main circuit board van de SL 1200.

Valt er wat te tweaken, door 3 van de 4 pinnen te solderen (en welke dan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@LocA
Kan je het niet met een multimeter doormeten ofzo? Om erachter te komen welke pin je niet moet gebruiken?

Hier nu het eerder genoemde pakketje binnen. Weer perfect snel van new-line.
De Stanton DJ Pro 2000 doet het erg goed op de midden en hoge tonen. Op de bass wordt hij natuurlijk wel ingemaakt door in-ears (EP-630) maar dat gebeurt iets harder dan ik had verwacht. :P
Maar goed, hij zit gewoon lekker op je hoofd en gaat behoorlijk lang mee hopelijk. :)
Die gare naald is vervangen, het werkt weer heerlijk en ook de accessoires zijn hun geld zeker waard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
* JeroenNietDoen is very happy

Maatje van me die eind jaren 90 ook gekapt was met draaien had zijn platen nooit weggedaan. Het waren er niet veel maar toch. Die heeft ie vandaag aan mij gegeven. 76 stuks aan early rave/hardcore. Heel wat baby booms, dwarfs, terrortrax, maar ook aantal platen die je toen al lastig kon krijgen. De orginele eerste releases van VHU bijvoorbeeld, of de anniversary picture discs van Bad Vibes records en Neophyte. Voor diegene die het wat zegt althans...

We vonden onderin die curverbak zelfs nog een rijksdaalder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
:)

Heb toevallig gisteren van een collega van me nog 2 Baby boom vinyls gehad omdat hij ze weg wilde gooien. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik wist eigenlijk niet dat die platen nog zo gewild zijn. Dacht zelf alles verkocht te hebben, maar heb vandaag nog nog zo'n 50 platen gevonden. waaronder 30 stuks oldschool/gabber en de rest House/dance -
Aaantal Terror Traxx waaronder nummer 1 en wat french connections :P

De platen beluisteren word lastig ... heb de laatste SL van de zomer verkocht :+

[ Voor 15% gewijzigd door Daan_ op 07-02-2009 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Superdaantje schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 22:51:
De platen beluisteren word lastig ... heb de laatste SL van de zomer verkocht :+
http://www.youtube.com/wa...WyTBUYolo&feature=related

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Hoe rippen jullie vinyl? Gewoon de tafel op stock of aan de hand van de target light het aantal RPM precies goed zetten? (T.90USB heeft op 45RPM kleine afwijking.)
Kom ik ook even achter na 3 platen en waarschijnlijk bijna net zoveel uur geklooi. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Gewoon op 0%, dus ook als je draaitafel een afwijking heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ok, die reactie had ik niet verwacht. :P Reden: Je zou de track toch zo origineel mogelijk digitaal willen hebben?
Heb je ook een onderbouwing voor je reactie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Onderbouwing:

De controller of CD-speler waar je op gaat mixen heeft ook weer een pitch slider. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:09

Saven

Administrator

Da_maniaC schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 07:49:
[...]

Kijk dat bedoel ik.

Die rubberen knopjes vind ik dus stukken beter werken dan die metalen gevallen die je op de CDJ1000MK3 vind. :)
De uitval van die knoppen op de Pioneers is ook vele malen hoger.
(Vriend van me heeft in 1 jaar tijd al 6 knoppen versleten. :)).
Hm wel beetje raar dat je die rubberen knopjes fijner vind. Zou toch bijna denken dat iedereen die van de Pioneers lekkerder vind. Bij die rubbere knopjes moet je beter op drukken zegmaar. Dus die vind ik persoonlijk een beetje gaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Da_maniaC schreef op zondag 08 februari 2009 @ 22:00:
Onderbouwing:

De controller of CD-speler waar je op gaat mixen heeft ook weer een pitch slider. :7
Da_maniaC. :w :P
djDecks heeft wel een pitch fader ja, maar wat bedoel je er verder mee? Dat het daarmee te herstellen is? Dat het opnieuw een afwijking krijgt? (bij CD-spelers dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Laatst online: 12:22
Saturnus schreef op zondag 08 februari 2009 @ 22:36:
[...]

djDecks heeft wel een pitch fader ja, maar wat bedoel je er verder mee? Dat het daarmee te herstellen is? Dat het opnieuw een afwijking krijgt? (bij CD-spelers dan).
Volgens mij dat je als dj toch per definitie bijna de pitch verschuift. Die miniscule afwijking bij het opnemen maakt dan toch niet meer uit als je de pitch toch tot 8% gaat verschuiven tijdens het afspelen.

Als je de track toch zo origineel mogelijk wilt ben je bijna altijd beter af met een versie op CD of online van beatport bijvoorbeeld. Dan mis je ook ineens alle ruis en tikjes die je bij vinyl toch bijna onvermijdelijk hebt.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Saturnus schreef op zondag 08 februari 2009 @ 21:17:
Ok, die reactie had ik niet verwacht. :P Reden: Je zou de track toch zo origineel mogelijk digitaal willen hebben?
Heb je ook een onderbouwing voor je reactie? :)
Met mijn reactie bedoelde ik eigenlijk 0% afwijking. Dus als je draaitafel een afwijking heeft, dan moet je inderdaad naar de strobedots kijken. Maar het maakt zoals hier al duidelijk wordt gemaakt, weinig uit. Overigens nam ik vroeger (jaartje of 10 geleden) mijn nummers altijd met +2% op, omdat ze dan standaard wat meer energie hadden (via winamp was het toen nog lastig om op te pitchen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ah ok, verkeerd begrepen, sorry. :)
Ik heb toch maar voor nauwkeurigheid gekozen, aan de hand van de stroboscoop echt 45RPM ingesteld en de 45RPM gevalletjes opnieuw geript. 33RPM wijkt als het goed is bijna niet af. Later deze week even de check, eerst alle 45RPM's rippen nu hij goed ingesteld staat. :)

Net zat ik even naar wat video's van de Pioneer DVJ-1000 te kijken. Het is wel grappig, maar echt niet essentieel voor een dj natuurlijk...máár...toch kan ik het niet laten om een 'nieuwe discussie' aan te snijden:
Zoiets moet ook mogelijk zijn met vinyl toch?
Time code erop, audio in een deck, video in een deck en go! (De software moet wel erg goed in elkaar zitten natuurlijk.)
Zou zoiets mogelijk zijn? Bestaat het al? (Google search: 'Time code vinyl video' eindigt in video's over time code, ook niet spannend.)
Dat er nauwelijks markt voor is geloof ik wel, maar toch... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Natuurlijk is video via timecode mogelijk. In plaats van een mp3 wordt er nu een video over je tijdcode gelegd. Op zich geen verkeerd idee, ga eens met Adion van DJ-Decks praten zou ik zeggen. Hij is altijd in voor vernieuwingen en past zijn software graag aan de wensen van de gebruikers aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
De nieuwe Serato kan het, Numark Cue kan het. Je hebt alleen wel een mixer met midi-output 'nodig', zodat je je faders etc naast een muzikale functie ook een functie voor de video kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Saturnus schreef op zondag 08 februari 2009 @ 22:36:
[...]

Die paar procent afwijking zou weinig uitmaken lijkt mij omdat je dat toch bijpitched (wat je ook als zou doen wanneer je draaitafel afwijkt en je de plaat daarop afspeelt).
Sterker nog... in livesets is de kans erg klein dat je hem op 0% pitch gebruikt lijkt me. :)

Wil je echt wat leuker rippen zou je mssn een programma kunnen gebruiken als Denon Music Manager en de geripte file uitlezen en BPM analyse doen...dan kan je een beetje zien wat je doet.
Desnoods zorg je dat je de MP3 hebt om hem te kunnen vergelijken... maar de ethiek rondom die mp3 word dan nogal vaag. (In mijn ogen zou je idd net zo goed die mp3 kunnen houden omdat je de plaat toch al betaald hebt).
Saven schreef op zondag 08 februari 2009 @ 22:03:
[...]

Hm wel beetje raar dat je die rubberen knopjes fijner vind. Zou toch bijna denken dat iedereen die van de Pioneers lekkerder vind. Bij die rubbere knopjes moet je beter op drukken zegmaar. Dus die vind ik persoonlijk een beetje gaar
Misschien is het 6 jaar geleden dat jij moeite had met rubberen knopjes op een skytec cd spelertje ofzow? :)
Ze zijn echt niet allemaal hetzelfde. Die rubberen knoppen op alle nieuwe Denon spelers zijn juist net zo gevoelig of zelfs gevoeliger dan die van CDJ's, dus je onderbouwing lijkt niet echt recent.

[ Voor 43% gewijzigd door Da_maniaC op 09-02-2009 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
universal creations schreef op maandag 09 februari 2009 @ 01:43:
Natuurlijk is video via timecode mogelijk. In plaats van een mp3 wordt er nu een video over je tijdcode gelegd. Op zich geen verkeerd idee, ga eens met Adion van DJ-Decks praten zou ik zeggen. Hij is altijd in voor vernieuwingen en past zijn software graag aan de wensen van de gebruikers aan.
Goed idee. :)
Sjoewe schreef op maandag 09 februari 2009 @ 02:27:
De nieuwe Serato kan het, Numark Cue kan het. Je hebt alleen wel een mixer met midi-output 'nodig', zodat je je faders etc naast een muzikale functie ook een functie voor de video kan geven.
Aha gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=pib5wN0UH2c
Maar waarom een midi mixer? Het timecode signaal is toch genoeg om de positie van de video te bepalen en deze vervolgens over HDMI of een 2e DVI poort de wereld in te sturen?
Da_maniaC schreef op maandag 09 februari 2009 @ 12:30:
[...]

Die paar procent afwijking zou weinig uitmaken lijkt mij omdat je dat toch bijpitched (wat je ook als zou doen wanneer je draaitafel afwijkt en je de plaat daarop afspeelt).
Sterker nog... in livesets is de kans erg klein dat je hem op 0% pitch gebruikt lijkt me. :)

Wil je echt wat leuker rippen zou je mssn een programma kunnen gebruiken als Denon Music Manager en de geripte file uitlezen en BPM analyse doen...dan kan je een beetje zien wat je doet.
Desnoods zorg je dat je de MP3 hebt om hem te kunnen vergelijken... maar de ethiek rondom die mp3 word dan nogal vaag. (In mijn ogen zou je idd net zo goed die mp3 kunnen houden omdat je de plaat toch al betaald hebt).
Het bijpitched verhaal (wat Adion dus ook zei) is wel waar, maar DJ's willen af en toe ook gewoon luisteren toch? Ok...1 seconde verschil is weinig, maar zo ben ik nu eenmaal. Zo precies mogelijk in alles wat mijn interesseert. :)
Denon Music Manager krijg je zeker alleen met hun producten?
Dat laatste ben ik zeker met je eens, daarom rip of 'download' ik eerder dan dat ik naar beatport of iets soortgelijks ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Saturnus schreef op maandag 09 februari 2009 @ 13:38:
Aha gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=pib5wN0UH2c
Maar waarom een midi mixer? Het timecode signaal is toch genoeg om de positie van de video te bepalen en deze vervolgens over HDMI of een 2e DVI poort de wereld in te sturen?
Hoe wil je op een analoge fader video infaden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Sjoewe schreef op maandag 09 februari 2009 @ 13:52:
[...]

Hoe wil je op een analoge fader video infaden ;)
Ah op die manier. Nee als dat de bedoeling is snap ik het wel ja. Ik was even rauw aan het denken, geen fade. :P Helaas kan ik mij ook niet snel een workaround bedenken dus dat zal wel de enige keuze zijn ja.
Pagina: 1 2 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.