DarthDavy schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 09:45:
[...]
Hehe, we zitten inderdaad op dezelfde lijn. Ik zal vanavond eens naar mijn display settings kijken. Volgens mij heb ik alles uitgevinkt staan in de PS3, behalve 1080p. Maar volgens jou kan 576p niet uitgevinkt worden... Ik zal dat vanavond eens checken. Als dit waar is, dan betekent dit dat de 1:1 pixelmapping van mijn tv niet werkt, want alles games (ook Uncharted) is beeldvullend. Wordt vervolgd...
Effe leuk, mezelf quoten, maar angelus20 heeft dus gelijk.
Ik ga gisteren in het display settings menu van mijn PS3 en wat zie ik: alle opties staan aangevinkt! Bon, kan gebeuren, misschien door een ongewilde reset. Maar 576p kon idd niet uitgevinkt worden. Ik vink dus 720p en 1080i uit. Dan even in het menu van mijn tv gaan kijken: 1:1 pixelmapping staat op.
Tijd voor een paar testjes. Om te starten houd ik het simpel. Ik steek een willekeure BD-film in mijn PS3 (1080p) en laat die opstarten. Mooi beeldvullend op mijn tv, zoals ik het gewoon ben.
Volgende simpele test: WipeOutHD (1080p). Mooi beeldvullend op mijn tv, zoals ik het gewoon ben.
Tijd om een 720p-spel te testen (Uncharted). Ik was echt benieuwd wat ik te zien ging krijgen, want 720p staat afgevinkt op m'n PS3 en mijn tv moet de output 1:1 gaan pixelmappen, dus de PS3 moet het 720p-spel naar 1080p schalen. Het beeld op mijn tv is volledig gevuld, maar toch niet zo mooi als voorheen... denk ik. Ik probeer nog een paar andere spellen (720p) en ook GTAIV die op nog een andere exotische resolutie draait en ik kan me niet van indruk ontdoen dat het voorheen allemaal beter was. Ik check de display-settings op m'n PS3 en daar nog altijd enkel 576p en 1080p aangevinkt. Ik kijk in het menu van mijn tv en daar staat nog altijd mooi de 1:1 pixelmapping op.
Alles is dus zoals ik het wil en denk dat het het best is, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ik vroeger betere graphics had. Ik ben dan heel wat gaan spelen met settings en om een lang verhaal kort te maken: blijkbaar schaalt mijn tv beter dan de PS3.
Ik heb dus nu de opties 576p, 720p en 1080p opstaan op m'n PS3 (1080i staat af) en ik laat de tv schalen. Op deze optie zijn de graphics het mooist, maar ik zit met het nadeel dat 1080p materiaal ook nog eens geschaald wordt door mijn tv (terwijl dat niet zou hoeven, want dat is de natieve resolutie) en mijn tv past nogal wat overscan toe. De zin van een full HD tv te hebben is op die manier wat weg.
De andere optie is om de PS3 te laten schalen, maar dan ziet niet-1080p materiaal er minder goed uit. Aangezien de meeste spellen geen 1080p zijn heb ik er maar voor gekozen om de tv te laten schalen, maar ik gebruik mijn PS3/TV ook veel voor het bekijken van BD's en nu knaagt het wel een beetje dat ik daarop met een groot stuk overscan zit. En iedere met de settings te gaan zitten knoeien, is me ook wat teveel van het goede.
Moraal van het verhaal: het HD tijdperk maakt het er niet simpeler op voor de consument en je moet als consument eigenlijk zelf uitzoeken wat de beste settings tussen uw PS3 en TV zijn.