Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 12:20:
Ik zit te overwegen of ik dit spel ga aanschaffen of niet.
Hoe is de herbeleving van dit spel voor de PC eigenlijk? Ik heb veel mensen gehoord dat het snel begint te vervelen als je eenmaal de hoofdmissies heb uitgespeeld of is het te vergelijken met GTA SA en VC?
En hoe is de multiplayer? Zit het een beetje goed in elkaar?
Mijn persoonlijke mening:
Wat mij direct opviel was dat ik de missies sneller en gemakkelijker kon voltooien dan in GTA SA en VC. Maar dit kan mss enkel bij mij zo zijn door het feit dat ik voor het eerst een GTA met een controller speel. Dus dan heb ik auto-lock en de auto's kan ik nu ook een tikkeltje beter besturen dan met het toetsenbord.
Maar het kan mss ook liggen aan de leeftijd gewoon: aangezien ik bij GTA SA 14 jaar was en nu ben ik er 17 waardoor ik dus meer 'algemene game-ervaring' heb.
Enkel met de allerlaatste missie had ik het echt moeilijk: ik denk dat alles is foutgelopen waar ik iets fout zou kunnen doen.
Ik weet ook niet of het aantal missies hetzelfde is gebleven.
De cutscenes zijn wel weer subliem gemaakt, echt veel beter dan GTA SA en VC!

Elk karakter is naar mijn idee perfect uitgewerkt: bv. de gebaren en gemoedstoestand zijn altijd typisch voor die ene figuur.
Sommigen zullen mij hierin ongelijk geven maar ik vind dat de missies niet eentonig zijn: Ok, meestal komt het uiteindelijk neer op iemand vermoorden maar men is erin geslaagd de aanleidingen, etc tot die moorden bij elke missies variërend genoeg te maken.
Nu ik sinds enkele dagen de storyline heb uitgespeeld, ben ik direct met multiplayer begonnen. Ik heb nog niet zoveel gewoon rondgereden in singleplayer. Dus daar kan niet echt iets over zeggen.
De multiplayer vind ik zeer goed uitgewerkt, zeker als je weet dat het de allereerste keer is dat men multiplayer in een GTA-game heeft. (GTA VCS - voor PSP - erbuiten gelaten)
Er zijn een zeer grote variatie aan gamemodes, echt goed gevonden allemaal. ( check
http://www.gta4.net/multiplayer/ )
Ik heb ze nog niet allemaal gespeeld, ben voornamelijk met de gewone Race-modus beziggeweest tot nu toe. Die vind ik zo verslavend: met +- 20 man racen met bv. een brandweerwagen. Echt hilarisch wat je dan soms ziet gebeuren!
Ik ben wel niet zo te vinden voor de in-game serverbrowser. Het lijkt erop alsof niet alle servers getoond worden: na de ene refresh krijg je 6 race-servers, na de volgende refresh maar 4, enzovoort. Snap ik dus niet goed.
Maar het chatwindow in de lobby is wel zeer handig. De meesten laten weten welke class van wagens en track ze willen en meestal heeft de host hier wel oor naar.
Ook is het goed bij het racen dat, van zodra de eerste 5 man ofzo binnen zijn, er een countdown verschijnt die start vanaf 60 sec. Zo zal de race niet eindeloos duren als er zijn die liever bv. spookrijden dan deftig te racen.
Qua 'lag-factor' valt het meestal wel nog mee. Wel is het voor de host niet aan te raden traffic op high te zetten, anders begint het soms wel eens te laggen.
Nog een klein probleem is dat als een bepaalde racer een trage internetverbinding heeft, dat de andere racers zijn racetraject dan niet vloeiend zijn, maar eerder in schokken waardoor de anderen ineens tegen die persoon aan kunnen vliegen. Maar dit gebeurt zelden.
Er zitten echt zalig racetracks tussen, die op Times Square (achtvormig) is een van m'n favorieten.
De kick-functie werkt ook naar behoren. Heb het nog maar 2 keer meegemaakt dat er tijdens een race ineens een cheater verschijnt die met een RPG zonder reload iedereen afmaakt die hem passeert. Maar enkele minuten daarna wordt die dan wel gekickt.
Nog enkel andere dingen:
De laadtijden bij het opstarten v/h spel zijn eerder lang, maar ik denk dat dit de eerste GTA-game is waarbij er géén laadtijden zijn bij het rijden naar een ander eiland. En aangezien je bij missies regelmatig naar andere eilanden moet, is dit zeker te compenseren.
De physicsengine en de details zijn echt zot.

Hiervoor moet je maar dit topic doorlopen en je komt genoeg voorbeelden tegen!
De performance kan wel eens een redelijk grote drop nemen als het regent of als het nacht is.
Sleutel in het begin zeker nog even met de settings want zoals je wel zult gelezen hebben is de game niet al te goed geoptimaliseerd. (ga hiervoor vooral naar gtaforums.com en het GoT topic hierover)
Wat ik wel mis is een grote open vlakte, ik vond dit in GTA SA wel leuk om in rond te cruisen.

(Ik herinner mij nog goed het afgelegen vliegveldje waar de jetpack lag, of de legerbasis)
Ik mis ook het gevoel dat je je langzaamaan opwerkt tot aan de top. Je zult namelijk geen savehouses meer kunnen kopen en je krijgt ook niet betere huizen naarmate je vordert. Dus een villa met zwembad of helipad zal je niet kunnen krijgen.
De handling van de auto's is ook helemaal anders dan de vorige GTA's. Het was voor mij echt even wennen, ook met een controller!
In plaats van in volle vaart alle palen en vuilnisbakken omver te rammen, probeer ik zoveel mogelijk de handrem te gebruiken en dan in de bocht te driften en zo niets te raken. Online, in races, kan dit wel een voordeel hebben wat als je moet respawnen (door te brakke auto) verlies je soms veel kostbare tijd.
In deze GTA is er ook minder te customizen aan jezelf: geen eigen kapsel, geen tattoo's, geen fitness. Maar dit mis ik niet echt.
Wel vind ik dat er meer kledij mocht zijn om te kopen.
En je kan in een snackbar ook niet meer kiezen wat te eten, er is namelijk maar 1 ding.
Met de video editor heb ik nog niet zitten spelen, maar naar het schijnt werkt die heel goed.
Al bij al zou ik dus zeggen dat je niet mag twijfelen aan deze aankoop. Je zal er vele uren speelplezier aan beleven, op voorwaarde dat je geen (of niet al te veel) crashes hebt.
De game is dus op quasi elke gebied een grote stap voorwaarts tov GTA SA!
Dit is alles waar ik op dit moment op kan komen, hopelijk heb je nu een idee gekregen van de game.