Na zo'n 3 weekjes en vele uurtjes heb ik ondertussen de hoofdverhaal-lijn uitgespeeld en ben ik opnieuw begonnen om het dit keer op m'n gemakkie eens allemaal te bekijken. Ik kan nu dus wel mijn mening over het spel hier neer donderen. Eigenlijk kan ik er maar 1 ding over zeggen: Rockstar heeft het 'm weer geflikt.
Wat een geweldig spel. Ik ga niet mierenpiepen over performance, want dat kon mij na 1 uurtje spelen al niet meer schelen. Ik speel met een mooie resolutie op een 22" breedbeeld TFT en het loopt zo soepel als wat.
De belichting en de manier waarop voertuigen en personen zich voortbewegen vind ik al geweldig t.o.v. de vorige versies. Het lijkt allemaal een stuk realistischer, maar ook weer niet té, want het blijf GTA en geen SIM game.
Wat ik toch wel de mooiste vernieuwing vind zijn al die kleine details die erin zitten. De rommel die mensen op straat knikkeren, al dan niet vanuit de auto, groepjes rokers (om de 4 meter) die lopen te zeiken dat ze nergens meer mogen roken, NPC's die ook werkelijk dingen aan het doen zijn zoals vegen en auto's repareren. Ook de opvulling van de steegjes e.d., vol met dozen, kratten, karren en vuilnisbakken. (Ik heb hiervoor heel veel Fallout 3 gespeeld en had in het begin nogal de neiging de vuilnisbakken en dozen te doorzoeken en ook heel vaak op TAB gedrukt

)
Ik lees hier ook nogal wat klachten over de besturing van de voertuigen. Ik moest ook even wennen aan het rijden met WASD en rondkijken met de muis, maar na enige oefening gaat me dat zeer goed af. In SA had je wel de mogelijkheid een secundaire toets in te stellen, daar had ik de pijltjestoetsen ook als besturing voor auto's staan zodat ik af en toe makkelijker bij m'n biertje of shaggie kon

.
Het dating gebeuren vind ik ook beter, ik werd in SA af en toe aardig moe van zo'n muts waarmee je 10 keer rond de blok moest karren en dan niet te hard of te zacht anders werd ze pissig. In deze versie is het een stuk makkelijker, juiste kleding en juiste auto is niet moeilijk aan te komen, je schatje komt tevreden weer thuis en Nico heeft een leuke nacht. Én niet 20 keer uit hoeven voordat je überhaupt een kusje krijgt.
Nog even dit maar wel gespoilert...
spoiler:Één van de mooiere missies vond ik toch wel de bankroof, zeker het ontsnappings gedeelte, alhoewel ik het niet de eerste keer heb gehaald. Volgens mij is dat stuk toch redelijk zwaar gebaseerd op dat vergelijkbare en geweldige stuk uit de film 'Heat'. Als ik mij niet vergis had Val Kilmer's personage zelfs hetzelfde wapen. (M4)
Goed, genoeg mening, ik ga weer spelen. Over even zit ik waarschijnlijk weer achter een auto die vol kogelgaten word geknald door de immer vriendelijke LCPD. Dat verveelt nooit.