Tenminste, dat dacht ik toen ik dit las:
quote: HardOCP
Here you can see the EVGA GTX 285 SSC (top) in comparison to a GTX 280 (bottom.) Note that on the back the GTX 285 has no covering. When comparing weight, the GTX 285 is much lighter than the GTX 280; it is very noticeable.
Later blijkt wel dat hij koeler draait, maar er wordt bij de temp meting weer niks gezegd over de fanspeed

. En omdat bij de GTX260 55nm er wel op de koeler is bezuinigd dacht ik dat het hier weer zo was, maar wellicht is dat niet zo.
Cergorach schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 23:57:
Na wat reviews te hebben gelezen van de GTX285 ben ik op zich wel verkocht. Hij mag dan wel 50% meer kosten dan een HD4870 voor een paar extra framepjes (Ik draai voornamelijk hoge resoluties 1920*1080, 1920*1200, 2560*1600, 5120*1600). Maar wat de kaart eigenelijk zich zelf aan mij heeft verkocht is het relatief lage stroom verbruik in 'Idle' (en daar ook mee de warmte afgifte relatief laag is in idle), het is een stuk lager dan een HD4870 (maar onder full load verbruikt hij weer meer). En zo te zien ook minder dan m'n 8800GTS640.
Het lage idle verbruik trekt mij inderdaad ook wel. Minder stroomverbruik, fans die minder hard draaien (nogmaals besparing) en vooral: stiller

. Nu de koudste periode weer voorbij is ga ik weer terug naar een zuinige kaart

Cergorach schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 23:57:Ik ben alleen nog aan het overwegen welke GTX285 kaart ik neem, in iedergeval geen OC versie (meer stroom verbruik). Ik zit te twijfelen tussen een EVGA en een BFG, voornamelijk voor hun inruil programma (scheelt relatief weinig geld met de concurentie). Ik ben echter benieuwd wat de ervaringen zijn met die inruil acties.
Bij EVGA betaal je het verschil tussen wat je betaald hebt voor je eigen kaart (factuur inscannen

) en de adviesprijs van de nieuwe kaart. Ofwel: je wordt zwaar genaaid, want de Europese adviesprijzen zijn idioot. Meestal zo'n 80-100 euro meer dan wat je bij een webshop betaald. Ik heb mijn EVGA 7800GT CO ingeruild voor een 7900GTX, vooral omdat de stom geregelde koeling van de 7800GT me tegen stond.
Bij EVGA: Naar Duitsland.
Bij EVGA: Ja; 12 euro.
Bij EVGA: een week, all-in. Woensdag je kaart opsturen, woensdag erna heb je je nieuwe kaart binnen. Als je hem op maandag opstuurd zou je wel eens je kaart sneller kunnen hebben. Bij mij nam de TNT weer een riant weekend waardoor EVGA mijn kaart was de maandag daarop ontving. Een paar uur later kregen ze mijn betaling binnen en dezelfde middag werd mijn nieuwe kaart verstuurd per UPS.
Ja, maar een oude kaart die je net voor de introductie van de nieuwe gekocht hebt is na de introductie van de nieuwere kaarten veel minder waard. Dus op die manier bekeken is de upgrade niet zo duur. Feit is wel dat je bij step-up vaak nog een tijdje moet wachten (ze geven niet de eerste kaarten aan de step-up gevallen).
Cergorach schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 23:57: Ook niet belangrijk om te weten, komt er nog binnen de komde 90 dagen een nVidia kaart uit (single GPU) die 'beter' is dan de GTX285? Ik had wat gelezen over een 212 serie in Q2 van 2009, maar weet niet wat ik hier van moet verwachten, de 300 serie haal ik niet binnen 90 dagen...
Daar geloof ik niks van. Sla de geruchten over de GT200b er maar eens op: "Ja, in september komt 'ie, absoluut"
En toen werd het 1 oktober: "GT200b rumored to be released end of the month".
En toen werd het november: "GT200b to be released before december"
En toen werd het december: "GT200b before Christmas"
En toen werd het kerst, lag alles op z'n gat voor twee weken en toen kwamen er concrete geruchten van 8 januari. Uiteindelijk werd het nog een weekje later, maar hij is er dan toch. De 55nm GTX260 was er welliswaar iets eerder, maargoed.
Q2 = april tm juni. Dus niet 1 April, zoals veel mensen denken / hopen!