Oscar Mopperkont schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 14:00:
[...]
Meerdere problemen.
Eerste probleem was dat hij niet is te installeren met de meegeleverde software. Hij blijft dan in de laatste stap hangen. Na een paar keer proberen (en hij weer bbleef hangen) werkte het gelukkig stiekem toch wel. Maar dan was het probleem dat als je je computer uit had gedaan, je vervolgens wel verbinding kon krijgen met de router, maar dat de router geen verbinding kon krijgen met het moden. Enige oplossing was stroom eraf.
Dat was met de installatie-CD bij mij ook zo, omdat er nogal lovend over dat LELA oid werd gesproken wilde ik dat ook even proberen. Helaas werkte dat niet, na handmatige config werkte het redelijk ok, alleen wat weinig mogelijkheden. Vandaar andere firmware in mijn geval.
Vervolgens de oplossing van een howto hier van GoT gebruikt, hetgeen neerkomt op de DHCP server uitzetten en modem via LAN ipv WAN aansluiten. Dan is mijn eerste probleem verholpen, maar dan is de verbinding niet stabiel (terwijl ik in een directe line of sight op slechts een paar meter zit). Hij valt regelmatig weg en aanmelden duurt dan lang. Bovendien is de snelheid sterk wisselend.
Wegvallen en dan lang aanmelden kan een aantal oorzaken hebben: verkeerde config client(meerdere progs om wifi te beheren, firewall die allergisch doet tot aan brakke hardware toe) of een ander B of G netwerk dat z'n kanaal wijzigt, of de WRT160N die dat zelf doet. Een channelchange zou dan vrij transparant moeten verlopen, maar sommige chips lijken dit 'roamen' niet vloeiend te doen onder bijvoorbeeld Vista.
Daarnaast is te zien dat de snelheid überhaupt max de helft is van bedraad aansluiten. Enige overhead ok, maar dit is beetje veel. Mijn internet haalt 10-11mbit en via een N verbinding haal ik tussen de 4-6mbit en met mijn interne simpele B verbindin haal ik 3-4mbit. Ik verlies dus ook nog eens veel te veel snelheid met deze methode.
Dat is een eigenschap van wifi, zeker als je in een druk gebied zit qua wifi. Als je hardware het aankan kun je kijken of kanaal 13 voor je voldoet, maar niet alle chips ondersteunen die hogere kanalen.
Nu kan ik wel aan de slag met de firmware die je noemt, maar een gebruiker hier op GoT die exact zelfde probleem had, heeft zijn router daarmee gebrickt. Bovendien zzit ik nu nog binnen de 7 dagen dat ik hem simpel kan omruilen.
Dan ga ik dus liever voor een router die out of the box werkt, dan hiermee lopen aanmodderen.
Hier had ik mijn probleem neergezet op forum:
Oscar Mopperkont in "[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Ac..."
Daar lees je ook dat een andere gebruiker Checkesys (ff uit hoofd) het probleem ook had, vervolgens een andere router heeft genomen en nu zonder probs internet.
Ik had bij mijn flashpoging geen enkele moeite, gewoon rustig blijven en eerst goed inlezen en voorbereiden. Daarnaast is hij vaak niet eens echt bricked, maar staat in een soort van recovery waar je deze zonder extra hardware zomaar uit krijgt.
Je void echter wel je warranty

Als een je apparaat wilt dat std werkt, ga dan voor modem geïntegreerd met wifi-router. Je hebt dan geen routingproblemen, 1 apparaat dat je moet beheren. Ik ben niet enorm thuis in de ADSL-WIFI(N)-modems, maar persoonlijk gebruik ik een fritzbox 7270 waar ik behoorlijk tevreden over ben. Er zijn vast andere N-routers te vinden, het std modem voldeed na enige tijd toch niet aan mijn wensen.