[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 95 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 38.333 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Anoniem: 23009 schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 12:38:al dat geblaat en gezeur over die extra's who give's a crap about that lol als het er maar beter en sneller op wordt daar kijkt de klant naar meer ook niet.
Onzin - ik let daar wel degelijk op. En nee dat is geen goedheilig geblaat, even overdreven:

Familie A biedt een kilo aardappelen aan uit eigen tuin voor 10 euro en de smaak is een 8/10 bijvoorbeeld. De aardappelen worden aan iedereen verstrekt en de familie is gezellig.

Familie B biedt een kilo aardappelen aan uit eigen tuin voor 9 euro en de smaak is ook een 8/10. Echter is de familie vaak de oorzaak van problemen en achter de ellebogen werk.

Breng je dan 10 euro naar familie A of 9 euro naar familie B voor je aardappelen? Het antwoord: ligt eraan wat je voor mens bent. Maar het komt er op neer dat mijn geld wel degelijk bij familie A terecht komt :) .

offtopic:
Ben je trouwens gerelateerd aan user SG? Jullie manier van schrijven lijkt nogal sterk op elkaar - het is soms erg moeilijk doorkomen ...

[ Voor 7% gewijzigd door Cassius op 19-12-2008 13:06 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Ik begrijp echt niet waar men zich hier druk om maakt. Het gaat om een pre-release preview.
Wil je als site zo'n kaart previewen dan houd je je aan de voorwaarden (en vermeld je die eventueel). Wil je je niet aan de voorwaarden houden dan weiger je de kaart. It's that simple. En het zou wel mooi worden als een hardware vendor geen voorwaarden mocht stellen voor previewen van pre-release hardware waar nog zaken in zowel bios als drivers verder moeten worden uitgewerkt.
Gaat het om released/launched 'final' hardware dan is het natuurlijk een ander verhaal en is het onacceptabel om dergelijke voorwaarden te stellen. Maar daar hebben we het hier niet over... ;)

Laten we emotionele quota als "ligt er aan wat voor mens je bent" en dergelijke ff hierbuiten laten. Wiens videokaarten je koopt bepaald echt niet "wat voor mens je bent".
Het zijn beide commerciele bedrijven, met commerciele doeleinden, en ze doen beide hun best om winst te maken. En daarvoor betalen we allemaal individueel, ongeacht van wie je een kaart koopt. Denken dat 1 van de 2 filantropisch is, of denken dat ATi's marketing niet ook soortgelijke truukjes heeft, is echt een illusie i.m.o :)

PS: Zoek bijoorbeeld maar eens terug naar de 'miracle' beta driver ten tijde van de 2900XT release, die alleen aan reviewsites werd gefeed en die zogenaamd indicatief zou zijn voor het 'werkelijke' AA potentieel van de kaart. De driver zou zogenaamd binnen enkele weken releasestatus bereiken, waarna ze nog maanden het "die performancedriver komt eraan" verhaal hebben volgehouden. Well, it actually never happened... en dat vind ik persoonlijk nog wel een graadje erger dan bovenstaand. Zijn gewoon truuks waar je met wat gezond verstand doorheen moet prikken.

[ Voor 22% gewijzigd door Cheetah op 19-12-2008 15:11 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:29

Grozno

acts without consequence!

Ik wil zeuren hoor, maar zou je misschien iets meer om je zins opbouw en interpunctie kunnen denken? Op de manier waarop je nu schrijft is het niet echt lekker leesbaar en vind ik het moeilijk om je verhaal serieus te nemen, ondanks dat ik weet dat je zo af en toe wel wat nuttigs te melden hebt.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-04 09:58
Anoniem: 23009 schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 12:38:
...vaag verhaal....

toch kan ik goed begrijpen dat veel sites nog aan Cat 8.10 behouden , het is gewoon dat deze ook goed en stabiel werkt met de zo betrokkene HD 4850's in CFX en dat 8.12 over het algeen weer een bagger release is voor wat bepaalde ATi modellen ook de reden dat ze de beste stable driver release pakken iets wat 100% stabiel is is vaker sneller dan iets wat 2x zo snel is en vaker vast loopt.
ik heb het gevoel dat sommige dit niet eens zien.
Los van het feit dat ik eigenlijk weinig van je post kan opmaken door je onleesbare stijl en gebrek aan interpunctie, ik draai hier met twee HD4850's in CF met CAT 8.12 en heb nergens last van.
Dead Space, Prince of Persia, Far Cry 2, Crysis Warhead etc draaien als een tiet.
Ik vind de term 'bagger release' ontzettend overdreven. Draai je zelf wel CF? Je hebt toch helemaal geen HD4850's, dus eigenlijk vel je een oordeel zonder er uit eerste hand ervaring over te kunnen spreken.

Dat extra's voor jou blijkbaar niet belangrijk zijn hoeft niet te betekenen dat dat dan maar voor iedereen zo is.
Als ik bij fabrikant A een kaart met 10 snoeren, pluggen en games krijg en bij fabrikant B alleen de kaart ken ze kosten nagenoeg hetzelfde, dan ga ik toch sneller voor fabrikant A.
Cheetah schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 14:57:
Laten we emotionele quota als "ligt er aan wat voor mens je bent" en dergelijke ff hierbuiten laten. Wiens videokaarten je koopt bepaald echt niet "wat voor mens je bent".
Het zijn beide commerciele bedrijven, met commerciele doeleinden, en ze doen beide hun best om winst te maken. En daarvoor betalen we allemaal individueel, ongeacht van wie je een kaart koopt. Denken dat 1 van de 2 filantropisch is, of denken dat ATi's marketing niet ook soortgelijke truukjes heeft, is echt een illusie i.m.o :)
je snapt toch wel dat hij niet bedoelt dat het merk videokaarten bepaalt hoe je als mens bent, maar wel of je een 'gevoelsmens' bent. Het imago dat nVidia heeft zit bij mij ook niet lekker; veel te agressief en uit de hoogte qua marketing en aanpak. ATi heeft wat dat betreft een ander imago. Als dat soort dingen je aanspreken kan het dus wel degelijk uitmaken voor welke fabrikant je gaat.
Tuurlijk zijn ze beide niet filantropisch maar blijkbaar spreekt het imago van ATi op dat gebied meer aan.

[ Voor 44% gewijzigd door Demon_Eyez op 19-12-2008 16:53 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23009

As I said, If you have the resources I'd say use them, physics or DX10.1 , VGA vendors go for max performance on what they have in store even if it's added 3D acceleration with the help of Physics or DX10.1 if it helps they'll use it and I woudn't advise them not to ...

Example for some lads that don't see it ...

If a your car has a turbo you'd probably use it to get better acceleration since without it you'd be alot slower ;)

If your space craft has a hyperdrive , you'd probably use it to travel faster from point a to point B

If you VGA card has Physics support and it helps it to make it fast you'd probably use it to render them faster

The same fact would count if your VGA supports DX10.1 you'd probably use it since it will render the games or applications faster.

So cut your nonsense and get over with the facts the level of n00bness is get higeher around here some just don't see the facts of it all, eh?
laters I'm outa here.
Modbreak:Als je Engels wilt posten, doe dat op een Engelstalig forum. Hier posten we (ook als we EN als moedertaal hebben...) gewoon in het Nederlands.

Verder zijn opmerkingen over "level of n00bness" niet gewenst. GoT is voor iedereen met interesse in computers. Zijn zijn hier net zo welkom.

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 21-12-2008 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-03 19:55
Cassius schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 13:06:
[...]

Breng je dan 10 euro naar familie A of 9 euro naar familie B voor je aardappelen? Het antwoord: ligt eraan wat je voor mens bent. Maar het komt er op neer dat mijn geld wel degelijk bij familie A terecht komt :) .
dat zou je dan bij al je hard/software moeten doen uit principe....of doe je dat alleen met videokaarten ?

jij gebruikt dus ook geen windows ? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:20
Anoniem: 23009 schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 17:02:
...
If a your car has a turbo you'd probably use it to get better acceleration since without it you'd be alot slower ;)

If your space craft has a hyperdrive , you'd probably use it to travel faster from point a to point B

If you VGA card has Physics support and it helps it to make it fast you'd probably use it to render them faster

The same fact would count if your VGA supports DX10.1 you'd probably use it since it will render the games or applications faster.
...
Je vergeet hierbij alleen te vertellen dat Physics geen extra module is (zoals Turbo en Hyperdrive in je voorbeeld wel zijn). De auto rijdt met turbo niet langzamer en het ruimteschip gaat met hyperdrive niet langzamer. Met Physics is dit momenteel wel het geval - tenzij je er een extra module, bijv. een 9600GT - bij zet als je alleen een GTX260 hebt, het Physics gedeelte neemt namelijk een stuk van je grafische renderkracht in, waardoor je wel degelijk in beeld achteruit gaat (tenzij een game specifiek op Physx is gebouwd en niet anders kan, maar dat is bij een auto ook niet zo - hij is net alleen voor turbo gebouwd).

Bij DX10.1 wordt de kaart natuurlijk óók extra aangesproken, maar dit zorgt juist voor minder load (zoals in vele benchmarks al te zien), terwijl het bij Physics juist voor meer load zorgt op de grafische kaart (het zorgt wel voor wat minder CPU load, maar dat wil ik voor het gemak even buiten beschouwing houden).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mja het zelfde heeft men wel als Physics wel ondersteund wordt dan is de winst aanzienelijk groter als zonder zelfde geval met DX10.1 Farcry2 is een prachtig voorbeeld :)

maar idd dat is ook zo wat jij zegt :) sorry van me engels heb 11 jaar in Australia gewoond enzo en sommige dingen moet af en toe en het engels om duiderlijker over heen te komen heh

de 4G93-T heeft al standaard een turbo dus een extra module voor dat blok is het niet het geldt alleen als een extra module als je het zelf toepast ;) Deathkinght is ook een user van dit forum die weet er heel veel van van dit soort dingen, dat als je een blok met een turbo heeft en het hoort er bij is het geen addon iets omdat het er al standaard op zit :) een X-Wing heeft al uitzijn eigen een Hyperdrive een Actis ETA 2 Jedi Interceptor heeft die niet aan boord die heeft een Hyper drive ring nodig als extra ;) dat is het verschil eigenlijk het zit d'r bij als standaard iets of niet.

net als je een Radeon X800 XT PE AGP met een Ageia Phyix P1 combineerd dan pas is de PPU een add on als het met de VPU of GPU verwerkt is dan is het een standard procedure :)

En hey wie weet dat we ook van ATi eindelijk Physix krijgen met het toevoegen van een R580 bevoorbeeld dat hun Stream processing tech ook toegepast kan worden met games , pas dan zou Ati nog beter kunnen concureren met NV's Ageia Physix :) zou wel iig interessant worden sinds dat Physix later een belangerijke rol gaan spelen who knows what it will bring for us, all we can do now is wait and speculate and watch the rumors roll by.

[ Voor 68% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 19-12-2008 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513

GL is even zijn engels aan het laten zien. :P

But if the cars you want to drive don't support any turbo engines or your spacecraft doesn't fit a hyperdrive then it won't be of any use, would it?

Volgens mij was het trouwens PhysX, weet ik niet zeker.

De ene koopt gewoon, gaat daarna denken over verkoopwijze van de maker en vergelijkt die met de concurrent en vind idd dat Boer B maar even moet optiefen. De andere weet het maar kijkt liever naar zijn portefuie. Uiteindelijk bepalen de akties die jij onderneemt wel hoe je bent en hoe andere je zien.

nVidia's eisen zijn duidelijk strenger, maar het betreft idd ook preview kaarten en geen totale review samples. Netter zou zijn naar mijn idee, geef duidelijke kantekeningen erbij over tekortkomingen die gefixt zullen worden zoals fanspeeds en 2D powerusage, maar laat de previewer zelf meer meten etc.
Iets kwetsbaars van jezelf laten zien kan naar mijn idee meer respect en vooral begrip opbrengen. Dit geldt niet echt in de Die Hard Money Making Competitive wereld van tegenwoordig.

De G80 was trouwens buiten alle ATi delays een aardige lange punch in Ati's face. Mss dat nVidia's voorzichtigheid daar degelijk vruchten heeft afgeworpen want die R580 werd wel even flink aan de kant geveegt en ATi heeft daar lang geen antwoord op gehad. ATi heeft dit eerder andersom meegemaakt.
Mensen hebben lang met een 9700pro kunnen doen net zoals nu met een G80. ik zou met die laatste nog zeer tevreden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263719

AMD RV770 has 900 stream processors

http://www.hardware-infos...s.php?news=2597&sprache=1
An interesting detail, that finds first six months after the official presentation the why outwards.
en nog een gerucht dat de RV740 een 256bit geheugenbus zou hebben :

http://www.fudzilla.com/i...sk=view&id=11026&Itemid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-04 11:56
Beetje non-nieuws, het was allang bekend dat ze voor redundantie redenen meerdere streamprocessors hebben waarvan er aan aantal worden disabled ten einde de yield rate hoog te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:30
Dat zijn de extra shaders zodat ze voor elke kaart 800 shaders kunnen garenaderen, die zetten ze aan als er een shader kapot is.
Net als met hardeschijven, die hebben ook extra onzichtbare capaciteit, als SMART dan ziet dat een sector slecht word dan word die sector uitgezet en een extra reserve-sector aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-04 16:35
Avalaxy schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 19:05:
Beetje non-nieuws, het was allang bekend dat ze voor redundantie redenen meerdere streamprocessors hebben waarvan er aan aantal worden disabled ten einde de yield rate hoog te houden :)
Volgens het interview op anandtech niet. Ik denk niet dat je deze zaken kan analyseren aan de hand van een die-shot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-04 11:56
Dat denk ik ook niet, maar het zou best kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ dreee

Indeed mate ;)

Oke nu weer effe iets anders voor de ATi AGP liefhebbers die zijn er nog zat hehe 8)

Voor de ATi HD 2K/HD3K AGP gebruikers is er nu ook ATi Cat 8.12+ AGP Hotfix uit, maar sinds 15 december :D heh had ik het maar eerder geweten :X

WinXP CCC:
http://us.sapphiretech.com/driver/308.zip

WinXP 32:
http://us.sapphiretech.com/driver/488.zip

WinXP 64:
http://us.sapphiretech.com/driver/489.zip

WinVista 32:
http://us.sapphiretech.com/driver/490.zip

WinVista 64:
http://us.sapphiretech.com/driver/491.zip

hmm een RV770 heeft toch 800 Stream procies ? als ie er 900 heeft dan zijn er iig 100 afgetapt of hoe emn dat zegt heh, appart.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 19-12-2008 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
(overleden)
RV740 kan nog voor een verrassing zorgen in de midrange/budget sector. Het schijnt een 40nm HD4830 te zijn... een native 640 SP GPU met 32 TMUs, maar wel met een 128-bit memory interface gekoppeld aan snel GDDR5 (900Mhz -> 3600Mhz effectief) dat ook op de HD4870 zit. Prijs... rond <$100...

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Mr. Detonator schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 17:25:
[...]

dat zou je dan bij al je hard/software moeten doen uit principe....of doe je dat alleen met videokaarten ?

jij gebruikt dus ook geen windows ? :|
Spuit elf 8)7 Niet iedereen is even handig met linux of een ander OS.

Er zijn meer mensen die voor wat betreft de aanschaf van videokaarten net zo handelen/denken als Cassius.

Ikzelf ben ook minder gecharmeerd (en dan druk ik me nogal zacht uit) van de handelswijze van nVidia.
Ik zal daarom nimmer een nVidia kopen als er gelijkwaardig alternatief is. Zelfs al is de performance slechts 90%-95% van een nVidia kaart, dan nog zou ik er niet over peinzen om een kaart van dergelijk bedrijf aan te schaffen.

nVidia roept bij een aantal mensen gewoon zeer negatief beeld op. Ieder zijn meug toch? ;)

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

@ Cheetah
Ik zei niet dat welke videokaarten koopt bepaald wat voor mens je bent! Daar heb je gelijk in, ik zei het juist andersom - althans zo bedoel ik het natuurlijk. Aan de hand voor wat voor mens je bent maak je beslissingen qua aankopen. Als ik iemand ben die toevallig waarde hecht aan eerlijk nieuws / eerlijke media voor zover die mogelijk is in deze wereld, snap je ook wel dat ik hierop goed kan afknappen toch?

@ Demon_Eyez
Tuurlijk zijn ze beide niet filantropisch maar blijkbaar spreekt het imago van ATi op dat gebied meer aan.
Ik ben natuurlijk niet van gisteren [no flame] en begrijp dat de beste mensen een boterham moeten en willen verdienen, het liefst zo goed mogelijk belegd :) . Maar dat wil nog niet zeggen dat ze dat op dezelfde manier trachten te verdienen. En tuurlijk zijn beide bedrijven niet heilig, maar het voorbeeld dat Cheetah aandraagt over ATi heeft voor mij veel minder negatieve lading. Ik geloof namelijk best dat ze toen dachten dat dit nog met drivers opgelost kon worden - het is nog steeds slecht dat dit niet gebeurd is don't get me wrong - maar het is niet smerig op het gebied van vrij nieuws.

En al is het een preview? Als dit bij een preview zo is zie ik het ook wel bij een review gebeuren; we zagen het ook bij de GTX260 core216 dat er een vast benchpakket gevraagd werd. En ik denk dat iemand best kan begrijpen als ik dan liever mijn geld naar het andere kamp breng als de tijd aanbreekt :) ?

@ Mr. Detonator
jij gebruikt dus ook geen windows ?
Tang - varken. Ik ben zo vastgeroest in Windows dat ik helemaal niet productief overweg kan met een Mac/Linux ... mijn productiviteit wordt geenzins aangetast door het kiezen van een ander merk videokaart.

Misschien ben ik ook maar een sentimentele bastaard hoor :Y ... het is uiteindelijk gewoon waar ik me lekkerder bij voel. En als ik er nu achter kom dat ATi met de volgende kaarten hetzelfde doet; sta ik weer met mijn voeten op de aarde te mopperen "waarom is niemand nou eens eerlijk". Ignorance is bliss :) .

[ Voor 7% gewijzigd door Cassius op 19-12-2008 22:05 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
CJ schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 19:49:
RV740 kan nog voor een verrassing zorgen in de midrange/budget sector. Het schijnt een 40nm HD4830 te zijn... een native 640 SP GPU met 32 TMUs, maar wel met een 128-bit memory interface gekoppeld aan snel GDDR5 (900Mhz -> 3600Mhz effectief) dat ook op de HD4870 zit. Prijs... rond <$100...
Tadaaa. Nu ook op VR:

Afbeeldingslocatie: http://resources.vr-zone.com//uploads/6334/RV740.gif

http://vr-zone.com/articl...sguise/6334.html?doc=6334

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

De 4830 is nu de beste bang for the buck kaart; maar deze RV740 [HD47xx gok ik, misschien gewaagd op HD4840 om hem echt te pushen, marge op een 40nm part zal gezond zijn] gaat waarschijnlijk bijna identiek aan de 4830 presteren met die specs [128-bit compenseert hij met GDDR5] en wordt waarschijnlijk wel een knaller volgend jaar :) !

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Als de specs van deze bron kloppen en ik hem goed heb begrepen, dan gaat de RV740 niet identiek presteren aan de HD4830. Hij zou sneller moeten zijn. De core zou aanzienlijk harder moeten lopen dan 575Mhz. bij deze nieuwe GPU. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de naamgeving... HD4840? Of misschien toch HD47x0 of misschien zelfs HD5670?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:16

michaelvt

Tweaky Gonzalez

Nu vraag ik me dus af, wat gaat er dan gebeuren met de RV770LE chips die nu als HD4830 worden gelabeld? Blijven deze naast de nieuwe RV740 bestaan, of zijn de yields zo goed dat AMD deze amper heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Die "kreupele" chips die gebruikt worden in videokaarten als HD4830's worden op een gegeven moment niet meer rendabel omdat de yields in de loop der tijd inderdaad een stuk beter worden. Er komt een punt dat het productieproces zo goed werkt dat er amper iets is wat een defect heeft. En als je dan een populaire HD4830 blijft houden... dan moet je dus goed werkende chips met opzet kreupel maken... chips die je eigenlijk voor de hoofdprijs had kunnen kopen.

Dus ondanks dat videokaarten als de HD4830 erg leuk zijn voor de consument zijn ze minder leuk voor ATI. Dus die zullen tzt vervangen worden. Het kan goed zijn dat de RV740 straks stilletjes de RV770LE in de HD4830 vervangt mits de performance identiek is. Of ze doen een nVidia door het HD4830 te noemen terwijl de performance niet gelijk is (zie oude GF9600GSO met kreupele G92 en de nieuwe GF9600GSO met kreupele G94 die langzamer is dan de oude versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

Cassius schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 21:58:
Ik zei niet dat welke videokaarten koopt bepaald wat voor mens je bent! Daar heb je gelijk in, ik zei het juist andersom - althans zo bedoel ik het natuurlijk. Aan de hand voor wat voor mens je bent maak je beslissingen qua aankopen.
Wiens videokaart iemand aanschaft is zo ongeveer het allerlaatste waaraan ik iemands "type mens zijn" zou afmeten... maargoed, dat is voor mij persoonlijk, in m'n (aankoop)beslissingen probeer ik zelf gevoelskwesties er zoveel mogelijk erbuiten te houden :)
Als ik iemand ben die toevallig waarde hecht aan eerlijk nieuws / eerlijke media voor zover die mogelijk is in deze wereld, snap je ook wel dat ik hierop goed kan afknappen toch?
[...] En tuurlijk zijn beide bedrijven niet heilig, maar het voorbeeld dat Cheetah aandraagt over ATi heeft voor mij veel minder negatieve lading. Ik geloof namelijk best dat ze toen dachten dat dit nog met drivers opgelost kon worden - het is nog steeds slecht dat dit niet gebeurd is don't get me wrong - maar het is niet smerig op het gebied van vrij nieuws.
Reviewsites feeden met een rigged 'miracle' driver die de kaart er veel beter uit laat zien dan hij ooit gepresteerd heeft? Het is toch echt net wat je onder 'eerlijk nieuws' wilt verstaan... ;)
Ik heb toch liever een beperkte benchmarkset in een preview dan een driver die in een review van final hardware gewoon irreele resultaten laat zien, en om zelf heel eerlijk te zijn geloof ik er niets van dat ze niet bliksemsgoed wisten wat ze deden. Da's nou marketing, en dat bevind zich vrijwel altijd net op de grens tussen eerlijk en oneerlijk... en zit zo nu en dan gewoon over die grens heen. Zodra er iets uit die hoek komt - om het even van welk van de partijen - pak ik er weer een emmertje zout en een stevig schepje bij. 'Eerlijke marketing', da's bijna een contradictio in terminis ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Cheetah op 20-12-2008 02:45 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat zouden mooie marges zijn voor die 40nm chip. daarbij een 128-bit PCB-tje..tjing..kassa.

Hoewel de bandbreedte gelijk is zal er toch wel verschil zijn tussen 256-bit GDDR3 en 128-bit GDDR5 in realtime. Van mij mag die best beter worden maar dan wel geen naamgegoogel anders ga weer terug om. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnwY
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-01 14:37
Denk niet dat ATI een GPU (RV740) engineerd met maar 640SP, maar dat deze ongeveer 960SP of meer zal hebben. Zodat als de yields beter worden er een RV770XTX (HD5870) uitgebracht kan worden. Naar mijn mening zijn ze met een die shrink bezig waar h.e.e.a. in wordt verbeterd, zie HD2900 naar HD3870.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-04 09:58
Cheetah schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 02:38:
[...]
Wiens videokaart iemand aanschaft is zo ongeveer het allerlaatste waaraan ik iemands "type mens zijn" zou afmeten... maargoed, dat is voor mij persoonlijk, in m'n (aankoop)beslissingen probeer ik zelf gevoelskwesties er zoveel mogelijk erbuiten te houden :)
lees nou eens wat hij je probeert te vertellen. Met 'wat voor mens' bedoelt hij dat hij voor z'n 'gevoel' niet bij een bedrijf als nVidia een product koopt, omdat dat bedrijf er een negatieve en agressieve handelswijze op na houd. Al zouden ze fietsen verkopen, het gaat niet om het product maar om het bedrijf zelf
Dat jij daar immuun voor bent en je niet daardoor laat leiden snappen we nu wel. Hij probeert je ook heus niet te bekeren hoor. ;) hij legt alleen zijn manier van productaanschaf uit.

Met 'imago' bedoelde ik hier eerder het beeld dat meer mensen hebben bij nVidia; een bedrijf dat een (te)agressieve en negatieve handelwijze erop na houdt. Daar koop ik m'n producten ook liever niet bij.
Geldt overigens niet alleen bij nVidia, heb ik bij meer (grote) bedrijven. (of pensioenfondsen, die geld investeren in de productie van landmijnen bijvoorbeeld, maar da's een totaal andere discussie)

[ Voor 16% gewijzigd door Demon_Eyez op 20-12-2008 11:05 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

57GB/s Is al meer bandbreedte dan de 19xx series bij zich hadden maar zal serieus sneller zijn dan de 1900XTX uit die tijd en dat voor minder dan 80 euro schat ik. Erg veel power voor die prijs waarmee je ook nog enigzins normaal crysis kunt spelen als je dat zou willen .. :D

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-04 22:05
Hekking schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 11:09:
57GB/s Is al meer bandbreedte dan de 19xx series bij zich hadden maar zal serieus sneller zijn dan de 1900XTX uit die tijd en dat voor minder dan 80 euro schat ik. Erg veel power voor die prijs waarmee je ook nog enigzins normaal crysis kunt spelen als je dat zou willen .. :D
Idd. zelfs de HD4670 was min of meer al op gelijke voet met de X1900XT(X).

Ik vraag mij toch af of er niet zoiets is als een "minimum bus".
Is die 128bit bus nog wel genoeg om AA en AF te gebruiken op fullhd resoluties zoals dat bij een HD4830 wel kan? Of heeft ATI bewust GDDR5 gebruikt om de kleine busgrootte te compenseren?

Anyway, als deze kaart echt zo snel/sneller word dan de HD4830, dan vraag ik mij af wanneer ze dezelfde prestaties zullen halen op een 64-bit bus :)

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Is het dan niet een beetje raar dat de kaart <$100 gepositioneerd wordt, terwijl hij sneller is dan de 4830 die voor de >$100 & <&150 over de toonbank gaat. Dat lijk me geen gezonde bedrijfsvoering aangezien de marge op het 55nm part (de 4830 dus) minder zal zijn. Dan snij je toch jezelf in de vingers door tegen je eigen net uitgebrachte kaart te gaan concurreren?

In het kort [lekker concreet cas :p ] - waarom zou men nog een 4830 kopen als deze kaart er is :) ?

Op de gevoelsdiscussie ga ik maar even niet meer in - het is puur mijn mening. Ik heb gevoel X bij kaart Y en dat speelt mee in mijn koopbeslissing. Ik [en met mij veel studies] geloof overigens niet in "kopen zonder emotie". Volgens mij bestaat dat niet :) .

Lunchtime :9 .

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Cassius schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 14:14:
Is het dan niet een beetje raar dat de kaart <$100 gepositioneerd wordt, terwijl hij sneller is dan de 4830 die voor de >$100 & <&150 over de toonbank gaat. Dat lijk me geen gezonde bedrijfsvoering aangezien de marge op het 55nm part (de 4830 dus) minder zal zijn. Dan snij je toch jezelf in de vingers door tegen je eigen net uitgebrachte kaart te gaan concurreren?
Zie de HD4830 als een manier van AMD om de erg slechte chips van de RV770 core toch nog voor een redelijk prijsje kwijt te kunnen. Ze verkopen op lagere prijzen geeft ze nog altijd meer dan ze maar gewoon weg gooien. Waarschijnlijk hebben ze gewoon een hele lading cores getest op wat ze konden en daar een nieuw product op gebouwd. Zoals hierboven al ergens genoemd, zal met de tijd het aantal slechte cores dusdanig laag worden dat er niet meer genoeg zijn om er een speciale kaart van te maken. Dat is dan het moment waar de RV740 om de hoek komt kijken, om de plek van de HD4830 over te nemen in hetzelfde prijssegment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-04 12:44
Cassius schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 14:14:

In het kort [lekker concreet cas :p ] - waarom zou men nog een 4830 kopen als deze kaart er is :) ?

Op de gevoelsdiscussie ga ik maar even niet meer in - het is puur mijn mening. Ik heb gevoel X bij kaart Y en dat speelt mee in mijn koopbeslissing. Ik [en met mij veel studies] geloof overigens niet in "kopen zonder emotie". Volgens mij bestaat dat niet :) .

Lunchtime :9 .
Er komen steeds minder 4830 kaarten aangezien de productie van de 4850 beter wordt en de yields beter, dan komen er steeds minder 'kapotte' kaarten beschikbaar.
Wat cj volgens mij een paar posts terug ook al zei, de kaartjes zijn heel populair en op een gegeven moment lukt het gewoon niet meer om ze allemaal te produceren, anders moeten ze van de goede 4850 delen uitschakelen om de 4830 te leveren en dat gaat ten koste van hun winst.
Volgens mij legde cj het zo uit. ^^

Edit: Te sloom getypt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvt

michaelvt

Tweaky Gonzalez

Cheetah schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 02:38:

[...]
Reviewsites feeden met een rigged 'miracle' driver die de kaart er veel beter uit laat zien dan hij ooit gepresteerd heeft? Het is toch echt net wat je onder 'eerlijk nieuws' wilt verstaan... ;)
Ik heb toch liever een beperkte benchmarkset in een preview dan een driver die in een review van final hardware gewoon irreele resultaten laat zien, en om zelf heel eerlijk te zijn geloof ik er niets van dat ze niet bliksemsgoed wisten wat ze deden. Da's nou marketing, en dat bevind zich vrijwel altijd net op de grens tussen eerlijk en oneerlijk... en zit zo nu en dan gewoon over die grens heen. Zodra er iets uit die hoek komt - om het even van welk van de partijen - pak ik er weer een emmertje zout en een stevig schepje bij. 'Eerlijke marketing', da's bijna een contradictio in terminis ;)
Ik ben het eens met Cheetah, het is van beide partijen gewoon pure marketing om hun kaarten zo goed mogelijk uit de hoek te laten komen. Waar ik het wel mee eens ben is dat Nvidia hier nog net wat extremer in is dan ATI.

Al is ATI op het gebied van marketing mijns inziens wel een stuk agressiever geworden, nu worden in hun slides bij presentaties de Nvidia kaarten ook gewoon als slecht aangemerkt, waar dit eerst eigenlijk veel minder het geval was.

Al met al denk ik dat de normale consument gewoon de videokaart koopt die een verkoper of "iemand die er verstand van heeft" ze aan raadt. Zelf werk ik ook in een computerwinkel en ik merk dat mensen wat dat betreft echt heel makkelijk te sturen zijn, ook diegene die er wat meer verstand van hebben.

Dan het volgende, op Computerbase staat een uitgebreide review waar de volgende kaarten tegenover elkaar getest worden:

* ATi Radeon HD 4870 X2 (750/1.800), 2x 1.024 MB
* ATi Radeon HD 4870 (750/1.800), 1.024 MB
* ATi Radeon HD 4870 (750/1.800), 512 MB
* ATi Radeon HD 4850 (625/993), 512 MB
* ATi Radeon HD 4830 (575/900), 512 MB
* ATi Radeon HD 4670 (750/1.000), 512 MB
* ATi Radeon HD 3870 (775/1.125), 512 MB
* Nvidia GeForce GTX 280 (602/1.296/1.107), 1.024 MB
* Nvidia GeForce GTX 260 New Revision (576/1.242/999), 896 MB
* Nvidia GeForce GTX 260 (576/1.242/999), 896 MB
* Nvidia GeForce 9800 GTX+ (738/1.836/1.100), 512 MB
* Nvidia GeForce 9800 GT (600/1.512/900), 512 MB
* Nvidia GeForce 9600 GT (650/1.625/900), 512 MB
* Nvidia GeForce 9600 GSO (555/1.350/800), 384 MB

http://www.computerbase.d...8/2/#abschnitt_testsystem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-04 09:45

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Alleen erg jammer dat de 4850X2 niet mee id genomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
En dit is ook errug jammer....

Treiberversionen: ATi Catalyst 8.11

Scheelt in een aantal games toch wel enorm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:43
@CJ:

heb jij al iets gehoord misschien over resultaten met de ''quadcore driver'' ?

ben heel benieuwd of het echt iets toe gaat voegen en of mijn quad nu eindelijk eens wat meer aan het werk wordt gezet :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Nope. Niks gehoord verder....

Overigens wel interessant en volgens mij nog niet voorbij gekomen is een interview uit september op PC Games Hardware met de developers van Stormrise, de SEGA titel die out-of-the-box DX10.1 ondersteunt. Daarin staat waarom ze DX10.1 gebruiken:
PCGH: What are in your opinion the general advantages of the extended feature set presented with DX10.1?

Artem Kulakov: We're able to use less video memory to achieve the same image quality, or we can raise image quality - and it's cool that it's so easy to code for, so adding this won't hurt the schedule of Stormrise. We'll let the user choose the balance of performance and quality that they want, but being able to do more with DirectX 10.1 hardware is a great opportunity. It's more efficient and definitely fixes some of the limiting drawbacks of DirectX 10.0

Afbeeldingslocatie: http://www.pcgameshardware.com/screenshots/medium/2008/12/stormrise-screenshot-06.jpg
Bron: http://www.pcgameshardwar...se_DX_101_support/?page=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 246336

Hotfix voor 2 of meer 4850 in CF Vista 32 enof 64 bit:

http://support.ati.com/ic...nowledge&questionID=40671

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-01 11:24
Interessant nieuws op de voorpagina: 'Opvolger X58-moederbord maakt combineren videokaarten flexibeler'.
De opvolger van Intels X58-moederbord voor Core i7-processors zou volgens geruchten een extra chip aan boord krijgen. De Lucid Hydra-chip biedt de mogelijkheid verschillende grafische kaarten met het moederbord te gebruiken.
En het interessante aan deze chip:
Lucids technologie maakt het mogelijk oude kaarten met moderne grafische kaarten te combineren: zo zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn videokaarten die twee generaties verschillen te bundelen. Bovendien zou de Hydra Engine de prestaties van de videokaarten lineair schalen, zodat het toevoegen van een oud, afgeschreven kaartje wel degelijk een positief effect zou hebben op de totale videoprestaties.
Er is al eens eerder in het ATi topic over Lucid gesproken. Lineaire schaling bij het combineren van videokaarten én mogelijkheid om verschillende kaarten te combineren zo lang ze van dezelfde fabrikant zijn. Dit klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar komt volgens de geruchten dus verrassend dicht bij!

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Depep schreef op zondag 21 december 2008 @ 17:57:
Interessant nieuws op de voorpagina: 'Opvolger X58-moederbord maakt combineren videokaarten flexibeler'.

Er is al eens eerder in het ATi topic over Lucid gesproken. Lineaire schaling bij het combineren van videokaarten én mogelijkheid om verschillende kaarten te combineren zo lang ze van dezelfde fabrikant zijn. Dit klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar komt volgens de geruchten dus verrassend dicht bij!
Hier ene uitgebreid nieuwsartikel op Hardware.info (http://www.hardware.info/..._voor_betere_GPU_scaling/). Daar staat hoe de techniek werkt en wat momenteel de beperkingen zijn. De techniek is veelbelovend, maar er is vooralsnog geen goede DX10 ondersteuning. Zodra deze er is wordt het pas echt nuttig.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Newsflash: AMD over de (toekomst van de) Avivo Video Transcoder

Hot Hardware heeft AMD een aantal vragen gesteld over de Avivo Video Transcoder, zoals:
Q: Why did AMD release such a buggy software application into the market?
A: The ATI Video Converter is a basic utility that introduces users of Catalyst to the capabilities of Stream processing on 32-bit operating systems. While it isn’t perfect, The level of functionality and quality is appropriate for maximizing the conversion speed on the most widely used video formats. Improvements are already being made and users can expect to have a much higher quality experience with future revisions.
Lees de rest van de FAQ hier: http://hothardware.com/Ne...Video-Converter-Feedback/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

nFo

CJ schreef op maandag 22 december 2008 @ 15:10:
Newsflash: AMD over de (toekomst van de) Avivo Video Transcoder

Hot Hardware heeft AMD een aantal vragen gesteld over de Avivo Video Transcoder, zoals:

[...]

Lees de rest van de FAQ hier: http://hothardware.com/Ne...Video-Converter-Feedback/
Download naar die Avivo ?
Had deze gedownload: http://game.amd.com/us-en...aspx?p=xp/radeonxavivo-xp
Avivo Video Converter will only work with X1000 series products :?
Snap er niks meer van. :')
Zoek dus die versie die werkt met de 4850 ect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Dat is 'm voor XP. Of deze voor Vista (32-bit) onderin de pagina: http://game.amd.com/us-en...?p=vista32/common-vista32 Er wordt nog gewerkt aan een 64-bits versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 246336

nFo schreef op maandag 22 december 2008 @ 18:34:
[...]

Download naar die Avivo ?
Had deze gedownload: http://game.amd.com/us-en...aspx?p=xp/radeonxavivo-xp
Avivo Video Converter will only work with X1000 series products :?
Snap er niks meer van. :')
Zoek dus die versie die werkt met de 4850 ect.
Er is eigenlijk bedoeld werkend VANAF X1000 kaarten dunkt me ,is beetje ongelukkig vermeld zo.
Deze versie is dus gewoon te gebruiken op 48xx kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Anoniem: 246336 schreef op maandag 22 december 2008 @ 21:41:
[...]

Er is eigenlijk bedoeld werkend VANAF X1000 kaarten dunkt me ,is beetje ongelukkig vermeld zo.
Deze versie is dus gewoon te gebruiken op 48xx kaarten.
Mogenlijk gewoon een ongelukkige copy/paste zelfs van toen de X1000 de nieuwste serie was, maar daar kom je het snelst achter door te downloaden en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:11

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

CJ schreef op maandag 22 december 2008 @ 18:53:
Er wordt nog gewerkt aan een 64-bits versie.
Wanneer verwacht je deze ongeveer... Ik zit er best wel een beetje op te wachten omdat ik elke week vaak in de bus zit convert ik elke week 5 afleveringen van 24 naar mijn iPhone...

Zou fijn zijn als dit eens wat sneller ging :+

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
dreameater schreef op maandag 22 december 2008 @ 22:52:
[...]

Wanneer verwacht je deze ongeveer... Ik zit er best wel een beetje op te wachten omdat ik elke week vaak in de bus zit convert ik elke week 5 afleveringen van 24 naar mijn iPhone...

Zou fijn zijn als dit eens wat sneller ging :+
Ik verwacht niks.... AMD zegt er zelf het volgende over in de FAQ die ik hierboven gelinkt had:
Q: Why does ATI Video Converter not work on 64-bit operating systems when so many PCs are moving in that direction?
A: While the move to 64-bit is well underway, 32-bit OS’s satisfy the mainstream consumer and the ATI Video Converter was to fill that segment first. We are evaluating our roadmap for future improvements, including the possibility of offering a 64-bit solution.
Effe doorlezen dus voor meer handige informatie over de Avivo Video Transcoder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:02
The War Begins Once more:
January launch

Sources close to Nvidia have confirmed that there will be a GTX 285, a faster 55nm based GTX 280 card with slightly higher clock and they even went out and said that it will be available in January.

January is also the time for real availability of GTX 260 at 55nm, but in all fairness, you might be lucky enough to get some of these cards in Europe or Japan before the end of this year.

The new GTX 285 should be clocked at 648MHz core, 1476MHz Shaders and 2.48GHz memory, at least that is what our sources believe. The card has 32 ROPs, 80 TMUs and 240 Shaders, but this time around the card's TDP is 183W, while the GTX 280 has a 236W TDP, 602MHz core clock, 1296MHz Shaders and 2.2GHz memory.

We are sure that someone might be capable of launching a 700MHz GTX 285, with a little help in the overclocking department.
Die GTX 285 OC kaarten zullen dus aardig op de snelheid zitten die ene HD4870 X2 haalt. Het wordt dus tijd dat AMD ook met een clockspeed boost komt want de RV870 is te ver weg.
A11 cards are running

ATI's first 40nm cards are taped out and we can confirm that the cards are up and running. A11 is a pre production silicon that gets out usually before A12, the production one, and our sources confirm that the card is in good shape.

This is a transitional product and it will help ATI to get easier from 55nm to 40nm and we learned that it should end up faster than RV770PRO, Radeon HD 4850 card, but its job is to compete Nvidia's Geforce 9600GT and it completely leaves it in the dust.

The card does use GDDR5 from troubled Quimonda and ATI is playing with IDGV1G-05A1F1C-40X GDDR5 at 900MHz. We still believe that the card has a 256-bit memory interface and with GDDR5 memory, this looks like a powerful combination.
Bij de RV670 was de A11 al goed genoeg en die is op de markt gekomen. Fud houd ook nog steeds vast aan die 256 Bit bus. Maar dat lijkt me niet waarschijnlijk als ze ook al GDDR5 gebruiken. Of die core moet tegen de 1 GHz clocken maar anders kan die core gewoon niet genoeg power leveren om 256 Bit GDDR5 te benutten. Een HD4870 kan die performance ook niet volledig benutten. + de RV740 kaart wordt te duur met een 256 bit bus. 128 Bit met GDDR5 moet voldoende zijn voor zo'n chip.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Eeek, je hebt het over een oorlog - maar de tegenpartij zet niet echt iets tegenover de GTX285 atm :p ? Lijkt me sterk dat ze die zomaar bijbenen met een clockboost op de RV770 kaart tbh. Denk dat ze het eerder in de pricing hoek gaan zoeken tot eind Q1. CJ zei toch ook al dat er geen nieuwe RV770's kwamen voor die tijd? Ik wacht dan ook op ATi's zet - voor hetzelfde geld duwen ze weer alle marktprijzen naar beneden [don't count on it :> ].

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-03 09:05

Format-C

Tracing Rays

Astennu schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 10:06:
The War Begins Once more:

[...]

Die GTX 285 OC kaarten zullen dus aardig op de snelheid zitten die ene HD4870 X2 haalt. Het wordt dus tijd dat AMD ook met een clockspeed boost komt want de RV870 is te ver weg.
Er is/ was nu ook al een Zotac GTX280 AMP! @ 700Mhz, en een MSI GTX280 Super OC @ 700Mhz, dus die 700Mhz die ze noemen is niets bijzonders.

Ik weet niet hoe hoog de shaders van de GTX285 willen, maar een coreclock van zo'n 750Mhz zou mogelijk moeten zijn lijkt me.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
Ik vermoed dat ATi als eerste reactie op de GTX 285 simpelweg de prijzen omlaag gooit, aangezien ze daar nog wel wat ruimte voor hebben.

Ik moet zeggen dat de RV740, een kaartje voor onder de 100 euro die de HD4850 verslaat, erg interessant klinkt. Nu maar hopen dat de geruchten kloppen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cassius schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 10:12:
[...]

Eeek, je hebt het over een oorlog - maar de tegenpartij zet niet echt iets tegenover de GTX285 atm :p ? Lijkt me sterk dat ze die zomaar bijbenen met een clockboost op de RV770 kaart tbh. Denk dat ze het eerder in de pricing hoek gaan zoeken tot eind Q1. CJ zei toch ook al dat er geen nieuwe RV770's kwamen voor die tijd? Ik wacht dan ook op ATi's zet - voor hetzelfde geld duwen ze weer alle marktprijzen naar beneden [don't count on it :> ].
Nou een eventuele superclocked RV770 op bv 900 MHz kan aardig wat weerstand bieden. En daar een X2 van moet genoeg power hebben om weet interessant te blijven.
RappieRappie schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 12:11:
[...]
Er is/ was nu ook al een Zotac GTX280 AMP! @ 700Mhz, en een MSI GTX280 Super OC @ 700Mhz, dus die 700Mhz die ze noemen is niets bijzonders.

Ik weet niet hoe hoog de shaders van de GTX285 willen, maar een coreclock van zo'n 750Mhz zou mogelijk moeten zijn lijkt me.
Ah ok dat wist ik niet. Ik veracht daat er ook nog wel snellere versies komen. Inderdaad een 725 of 750 MHz.
Depep schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 13:16:
Ik vermoed dat ATi als eerste reactie op de GTX 285 simpelweg de prijzen omlaag gooit, aangezien ze daar nog wel wat ruimte voor hebben.

Ik moet zeggen dat de RV740, een kaartje voor onder de 100 euro die de HD4850 verslaat, erg interessant klinkt. Nu maar hopen dat de geruchten kloppen.
Wie heeft gezecht dat de RV740 sneller zou zijn dan de HD4850 ? Gezien de specs denk ik dat hij er net onder komt te zitten. Of die core clocks moeten echt heel hoog zijn. 900-950 MHz kan wel een aardig eind komen. Alleen dan begint 60 gb/s ook wel wat krapjes te worden. Dat zie je bij de HD4850 ook al.

[ Voor 45% gewijzigd door Astennu op 23-12-2008 13:33 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
Astennu schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 13:30:
Wie heeft gezecht dat de RV740 sneller zou zijn dan de HD4850 ? Gezien de specs denk ik dat hij er net onder komt te zitten. Of die core clocks moeten echt heel hoog zijn. 900-950 MHz kan wel een aardig eind komen. Alleen dan begint 60 gb/s ook wel wat krapjes te worden. Dat zie je bij de HD4850 ook al.
Dat staat in je eigen quote ;)
This is a transitional product and it will help ATI to get easier from 55nm to 40nm and we learned that it should end up faster than RV770PRO, Radeon HD 4850 card, but its job is to compete Nvidia's Geforce 9600GT and it completely leaves it in the dust.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Dit kan 2 dingen betekenen:
1. een en een is twee: als de kaart sneller is dan de HD4850, dan is ie automatisch ook sneller dan een 9600GT.
2. ze hebben een sneak preview gehad cq. er zijn al werkende exemplaren in omloop en werkend gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-03 09:05

Format-C

Tracing Rays

Het is niet eens nodig voor ATi de prijzen te verlagen denk ik.

De prijs van de HD48701GB is nog steeds 20 euro lager dan die van een GTX260 216.

En volgens mij vliegen er nog steeds genoeg HD4870's over de toonbank. :)

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169917

offtopic:
Hier is een Sapphire 4870 1gb te koop voor €199

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Jejking schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 14:05:
[...]

Dit kan 2 dingen betekenen:
1. een en een is twee: als de kaart sneller is dan de HD4850, dan is ie automatisch ook sneller dan een 9600GT.
2. ze hebben een sneak preview gehad cq. er zijn al werkende exemplaren in omloop en werkend gezien.
In tegenstelling tot CPU's is bij GPU's redelijk te voorspellen hoe een GPU zich binnen een generatie zich zal gedragen. Kortom, op basis van aantal shaders & frequentie & renderbackends & bandbreedte is het prima vergelijken met andere kaarten op basis van dezelfde architectuur. Gezien het onwaarschijnlijk is dat ATI zijn structuur van (4S1C) shaders aanpast en het aantal shaders & renderbackends & bandbreedte in dat artikel bekend zijn blijft alleen de kloksnelheid over als vraagtegen.

Het is erg waarschijnlijk dat de 40nm versie iets sneller is dan de 4830 en iets langzamer dan de 4850. Tenzij ze de klok ver opvoeren natuurlijk.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
kalizec schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 14:21:
[...]
Het is erg waarschijnlijk dat de 40nm versie iets sneller is dan de 4830 en iets langzamer dan de 4850. Tenzij ze de klok ver opvoeren natuurlijk.
De 4830 komt al redelijk in de buurt van de 4850, vooral als deze een beetje overgeklokt wordt. Op 40nm kunnen waarschijnlijk ook nog wat hogere clocks bereikt worden, dus het is helemaal niet zo'n gek idee dat deze sneller dan een 4850 zou kunnen zijn. Maar goed, het blijft afwachten...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Depep schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 14:30:
[...]

De 4830 komt al redelijk in de buurt van de 4850, vooral als deze een beetje overgeklokt wordt. Op 40nm kunnen waarschijnlijk ook nog wat hogere clocks bereikt worden, dus het is helemaal niet zo'n gek idee dat deze sneller dan een 4850 zou kunnen zijn. Maar goed, het blijft afwachten...
Maar dat is erg onwaarschijnlijk tenzij ze nu al een prijzenoorlog voorbereiden. Waarom? Omdat een 4850 kaart nu iets van €135 kost en als een sub 100$ kaart ineens sneller is dan de 4850, verliest die zijn commerciele bestaansrecht. Hetzelfde zag je bij de 8800GT vs GTS320/640 ... ook zo'n rare zet. Ze bleven echt met veel oude G80 stock zitten die in waarde echt enorm inzakte [ondergetekende voelde de pijn toen hij zijn GTS320 verkocht :X ]. Ik gok dat hij netjes onder een 4850 blijft qua prestatie, 90% zeker.

[ Voor 5% gewijzigd door Cassius op 23-12-2008 14:58 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Depep schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 13:54:
[...]

Dat staat in je eigen quote ;)

[...]
Nja goed ik vertrouw fud niet meteen. Ik wil het eerst zien. Maar ik kan me voorstellen dat een RV740 core op 900 MHz aardig wat power heeft. 640 Shaders op 900 MHz of 800 Shaders op 625 MHz. Maar goed het is helemaal niet zeker dat die RV740 900 mhz draait. Al acht ik het niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

Astennu schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 15:01:
Nja goed ik vertrouw fud niet meteen. Ik wil het eerst zien. Maar ik kan me voorstellen dat een RV740 core op 900 MHz aardig wat power heeft. 640 Shaders op 900 MHz of 800 Shaders op 625 MHz. Maar goed het is helemaal niet zeker dat die RV740 900 mhz draait. Al acht ik het niet onmogelijk.
Zoals Cassius al zegt lijkt het me onwaarschijnlijk.
De RV740 zou in dat geval namelijk ATi's eigen HD4850 effectief elimineren en lijkt me nogal onnodig gezien de 4850 nu reeds de beste price/performer is in het ~140 Euro segment. Ik verwacht dat de RV740 gewoon de HD4830 komt aflossen: kleiner, koeler, goedkoper te produceren, ongeveer zelfde prijssegment. Specs zijn ook bijna identiek, alleen clocks nog niet bekend...

Het zou an sich natuurlijk wel kunnen dat dit kaartje een super-overklokker wordt, en overclocked de 4850 verslaat... dan moet ik 's gaan overwegen mijn 4850 te vervangen door 2 van die kaartjes in CF :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cheetah op 23-12-2008 21:59 ]

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

Cheetah schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 21:56:
[...]
Het zou an sich natuurlijk wel kunnen dat dit kaartje een super-overklokker wordt, en overclocked de 4850 verslaat... dan moet ik 's gaan overwegen mijn 4850 te vervangen door 2 van die kaartjes in CF :)
Ligt er een beetje aan hoe het voltage is geregeld. De 4850 gaat met een voltmod ook makkelijk over de 800 heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 14:26
Depep schreef op zondag 21 december 2008 @ 17:57:

Ik heb tijdens Computex een meeting met deze jongens gehad en een paar weken geleden heb ik in Taiwan met een engineering unit gespeeld. Mag zoals meestal geen details geven (NDA) maar ik zie weinig toekomst voor deze chip als hij PCI-E 1.0 blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Anoniem: 134818 schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 22:12:
[...]

Ligt er een beetje aan hoe het voltage is geregeld. De 4850 gaat met een voltmod ook makkelijk over de 800 heen.
Alleen dan is de single slot bij een 4830/4850 niet meer voldoende om het gedaan te krijgen; dan heb je echt een dual slot / aftermarket oplossing nodig. En voltmods zijn leuk - maar blijven bijna van 0 waarde op de overclock reviews, die weten dat zelfs van de tweakers maar een paar procent op zijn kaart gaat lopen solderen zeg maar.

But I gotta say ... een CF opstelling van twee 4830 kaarten die erg stil/koel gehouden kunnen worden voor onder de 200$ en dan in de buurt komen van een GTX280/GTX285 - ik zie het nog wel zitten atm op mijn P5K :) !

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

Cassius schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 23:05:
[...]

Alleen dan is de single slot bij een 4830/4850 niet meer voldoende om het gedaan te krijgen; dan heb je echt een dual slot / aftermarket oplossing nodig. En voltmods zijn leuk - maar blijven bijna van 0 waarde op de overclock reviews, die weten dat zelfs van de tweakers maar een paar procent op zijn kaart gaat lopen solderen zeg maar.

But I gotta say ... een CF opstelling van twee 4830 kaarten die erg stil/koel gehouden kunnen worden voor onder de 200$ en dan in de buurt komen van een GTX280/GTX285 - ik zie het nog wel zitten atm op mijn P5K :) !
Nu dat is mijn punt. Mocht de RV740 redelijk streng in de voltage staan, dan klokt ie nog niet ver. En om wind uit de zeilen te halen van mensen die dan roepen, dan volt mod je hem toch?! Gezien dat op de 4850 ook tot goeie resultaten leid.
En goeie dual slot koelers op de 4850 zijn er ook al hoor. Gainward GS bijvoorbeeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:32
Een gtx285 gaat echt niet ineens in de buurt komen van een HD4870X2, ook al gaan de clocks een stukkie omhoog. Als ie net zo duur wordt als een reguliere gtx280, wordt het wel een aantrekkelijke kaart.

Over de HD4830 kan denk ik weinig gezegd worden, behalve door insiders, maar die mogen niks zeggen :P Ik hoop stiekem een beetje dat ATI de boel voor de gek zit te houden, zoals met de HD4850, en plotseling met een supergoede bang for buck videokaart komt.

In europa snap ik zowieizo niet dat nvidia uberhaupt videokaarten verkoopt, ze zijn heer steevast duurder dan de ATI kaarten. In Amerika is dat wel anders, sowieso nooit gesnapt, die prijsverschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

VeniceX2 schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 23:31:
In europa snap ik zowieizo niet dat nvidia uberhaupt videokaarten verkoopt, ze zijn heer steevast duurder dan de ATI kaarten. In Amerika is dat wel anders, sowieso nooit gesnapt, die prijsverschillen.
Behalve dat de nVidia naam [en vooral het woord Geforce] onder jan-modaal nog steeds meer bekendheid geniet dan ATi's Radeon ... kan je wat meer zeggen over die prijzen?

Want volgens mij verhouden de nVidia kaarten qua dollars zich hetzelfde aan de ATi kaarten qua dollars als ze hier in de euro's doen :/ ?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Over de RV740 en dat-ie wel/niet in het vaarwater komt van de HD4850. 'Als' de specs kloppen en het is een 640SP kaart met 128-bit memory interface + GDDR5 die in ieder geval op 7x0Mhz is geklokt... dan zou het best kunnen dat-ie de HD4850 verslaat. Vergeet in ieder geval niet dat op bepaalde roadmaps (of ze bedoelt zijn om mensen om de tuin te helpen of echt zijn... weet ik niet...) er voor het einde van H1 09 nog een HD4900 Serie gepland staat... een refresh van de RV770.

Dit zou dus betekenen dat de HD4850 in ieder geval niet meer gemaakt gaat worden en de RV740 in dat gat gaat springen, terwijl de HD4870 opgevolgd wordt door een HD4970. Als de specs kloppen van de RV740, dan verwacht ik overigens dat de refresh van de RV770 niet zo maar een refresh is.

Alleen lijkt het me dat ze enorm in de knoei gaan zitten met de naamgeving.... tenzij ze nu weer met duizend omhoog gaan... HD2900 (Mei 2007), HD3800 (Oktober 2007, na 5 maanden), HD4800 (Juni 2007, na 8 maanden).... dan zou een HD5900 serie in April/Mei (na 10 maanden) ook best kunnen.... Een RV740 op 40nm zou dan mooi in het HD5650/HD5670 slot passen.

Aan de andere kant is de mogelijkheid natuurlijk ook prima aanwezig dat de RV740 een zelfde soort GPU is als de RV570. De RV570 zorgde er voor dat AMD geen goede R580 cores meer met opzet kreupel hoefde te maken om aan de X1900GT vraag te voldoen. Zo werd de X1950Pro geboren. En op diezelfde wijze zou dan de RV740 er voor moeten zorgen dat AMD geen goede RV770 GPUs kreupel hoeft maken om aan de HD4830 vraag te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215257

Wat nou als ze dan 4950 en 4970 doen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:29
CJ schreef op woensdag 24 december 2008 @ 00:46:
Als de specs kloppen van de RV740, dan verwacht ik overigens dat de refresh van de RV770 niet zo maar een refresh is.
Wordt de refresh van de RV770 een dubbele RV740 silicium al la intel presler? 2 cores op 1 packaging verbonden met de crossfireX port en shared memory (256 bit interface DDR5). De RV740 256bit met ddr3 en hoger clocks als vervanger van de 4850 (goedkoper te produceren) en een "presler" uitvoering met ddr5 als "refresh" van de RV770 (en dus ook een mogelijke refresh van de R700)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Ik heb geen idee wat het wordt.... Ik weet wel dat de RV810 iets aparts aan boord moet hebben omdat deze GPU onderdeel is van het Swift platform, wat dus wil zeggen dat deze GPU aan de CPU gekoppeld moet kunnen worden... eventueel zelfs als MCM. Als dit lukt... volgens mij staat niets AMD dan in de weg om ook GPUs op deze manier aan elkaar te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
AMD komt steeds dichter bij een "system on a chip" ontwerp, met zo'n ontwerp kunnen ze makkelijk het atom platform verslaan. (intel staat natuurlijk ook niet stil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat is dan ook de kracht van het concern. Ze hebben zowel CPU als GPU kennis. Ondanks dat NV en Intel in hun respectievelijke velden groter zijn, ontberen ze kennis in de breedte. Dat kan het strategische voordeel zijn en met die insteek was de koop van Ati een goede zet. Ik ben iig erg benieuwd naar de nieuwe generatie, al heb ik deze week mijn 4850 pas ingeruild voor een 4870 1GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:04
Wel noemenswaardig dacht ik, de eerste passief gekoelde hd4670 komt van HIS:

http://www.hisdigital.com/un/product2-412.shtml

Afbeeldingslocatie: http://www.hisdigital.com/UserFiles/product/HD4650_Heatpipe_5_250.jpg

Deze zou zomaar eens in mijn pc kunnen komen ooit, hopelijk zakt de prijs nog een beetje zo gauw meer winkels deze leveren.

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

nFo

Emcee schreef op donderdag 25 december 2008 @ 13:21:
Wel noemenswaardig dacht ik, de eerste passief gekoelde hd4670 komt van HIS:

http://www.hisdigital.com/un/product2-412.shtml

[afbeelding]

Deze zou zomaar eens in mijn pc kunnen komen ooit, hopelijk zakt de prijs nog een beetje zo gauw meer winkels deze leveren.
Die cooler lijkt 99% op deze van Zalman: http://www.zalman.co.kr/ENG/product/Product_Read.asp?idx=147

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Het is ook van Zalman! :P
The Ultimate Silence Media Center PC!

HIS unveils the HD 4670 iSilence 4 PCIe Card, deliver the ultimate silence solution for media center PC. Featuring the famous Korean cooling expertise’s product – ZALMAN VNF100, it maximizes cooling efficiency while provide a silence environment for gaming and multi-media entertainment.

Cross over with Zalman latest innovative heatpipe solution

It is cooled by the well-known Korean cooling expertise’s product – ZALMAN VNF100. With Zalman’s patented VFP (Variable Fin Profile) Fin Design, it maximizes cooling efficiency and dissipation surface area for excellent performance. As VNF100 is fanless, it does not emit any noise and can be used semi-permanently. Coming with 3 high performance heatpipes, it maximizes heat transfer. The thin aluminium fins (0.4mm) provide minimized heatsink weight, and prevents excessive force on the VGA card. More importantly, the heatsink is positioned above the VGA card that optimizes cooling efficiency and allows compatibility with CrossFire setups.

|2600k|Asus 290|

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-04 12:44
Ziet er opzich wel leuk uit, alleen had ik hem liever helemaal zwart gezien incl. zwart pcb.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Welnee man. Dat felle blauw icm de vorm is echt sexy op die kaart. Echt mooi als je daar LED-jes bijgooit.

En ja... ik heb een leven ;)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:14

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zm; Zalman logo/casebadge. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Nieuw topic komt er in de loop van morgen aan. :)

Dan wat Mobilty nieuws. Een tijd terug was het hier al gepost... maar MSI komt met een laptop met Mobilty Radeon HD4850. Fudzilla heeft hier nu ook eindelijk een artikel over. :+ De laptop zal vanaf Januari te krijgen zijn.

De specs van de MSI GT725 zijn als volgt:
- 2.4Ghz Intel Penryn Core 2 Duo P8600
- ATI Mobilty Radeon HD 4850 (M98)
* 512M DDR3 @ 750Mhz
* 800 SPs @ 550 Mhz
- ~10000 3DM06
Zie ook: http://global.msi.com.tw/...&cat2_no=271&prod_no=1676

Daarnaast komt MSI ook met een laptop met Mobilty Radeon HD4670. De specs van de GX623 zijn als volgt:
- Intel® Centrino® 2 Processor Technology
- Mobility Radeon HD4670 512MB GDDR3
* 320 SPs
Zie ook: http://global.msi.com.tw/...&cat2_no=271&prod_no=1702

Verder heeft MSI nog enkele andere laptops met HD4670s en HD4850s. Zie: http://global.msi.com.tw/...aincat_no=135&cat2_no=271

Ook interessant om te lezen is deze review van de Fujitsu Siemens Amillo Graphic Booster (XGP): http://www.notebookcheck....phic-Booster.13484.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Aha dan daar is hij dan een snelle Mobility kaart die de concurrentie aan kan met de nVidia M kaarten. Het is dat ik nu al een leuke desktop heb gekocht anders was dit zeker een optie geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat vat tegen de ATi Mobillity Radeon HD 3850 X2 haalde meer :)
http://www.notebookcheck....n-HD-3850-X2.11422.0.html

maar oke voor een single chip is het idd een goede vooruitgang, nu nog een
ATi Mobillity Radeon HD 4850 X2 :9~ :9~ :9~

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 26-12-2008 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvt

michaelvt

Tweaky Gonzalez

Wat nieuwe informatie over de GT216

Naar verluidt zullen standaard GT216-kaarten beschikken over 768 MB GDDR3-geheugen op 1200 MHz (2400 MHz data rate). De geheugeninterface zou 192-bit breed zijn. Het moet echter benadrukt worden dat dit slechts onbevestigde gelekte informatie betreft. Daarnaast wordt gespeculeerd dat de GT216 zal beschikken over 168 stream processor en 56 TMU's.

Ik vraag me af waar deze komt qua performance, tussen de 4850 en 4870? Of zou de nieuwe RV740 van ATI tegenover deze kaart terecht komen? Wat ik trouwens wel vreemd vindt is de 192-bits bus, dit lijkt me op hoge resoluties niet bevorderlijk vooral niet icm GDDR3. Weet er iemand of GDDR5 nog zoveel duurder is dan GDDR3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Niet dat ik cijfers heb, maar als ik kijk naar het prijsverschil tussen een 4850 en een 4870 zou je zeggen van wel. Echter, de 4870 1GB is maar 20-30 euro duurder dan de 512MB versie, dus ik denk dat het wel meevalt met de prijs van GDDR5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Nieuw deel anyone?

ATI RV740 - A 40nm RV770 In Disguise
If you check out the chart above, RV740 is essentially a 40nm version of RV770LE core with 640 stream processors but has the goodness of the GDDR5 memories used currently by the HD 4870 card. Certainly, AMD reckons that 128-bit memory interface is sufficient for RV740 by using the GDDR5 memories. You will also be seeing RV740 cards with GDDR2, GDDR3 and even GDDR4 memories to give you more choices.

Due to its 40nm process, power consumption clearly will be much lower than HD 4830 yet faster. Performance of RV740 is estimated to be between HD 4830 and HD 4850. You can expect RV740 cards to be priced lower than US$100.
Bron: http://vr-zone.com/articl...sguise/6334.html?doc=6334

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan kunnen ze er wel vier van op één kaart plakken, zeer klein en zuinig chippie.
De TS-er zal het wel druk hebben, gun iedereen zijn rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221575

Of ze maken single core (single chip 4830), dual core ( single chip 4950, 4970) en dual core ( dual chip 4970x2)

Dan hebben ze alle marktsegmenten weer in stevige handen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Anoniem: 221575 schreef op zondag 28 december 2008 @ 10:26:
Of ze maken single core (single chip 4830), dual core ( single chip 4950, 4970) en dual core ( dual chip 4970x2)

Dan hebben ze alle marktsegmenten weer in stevige handen :)
GPU's zijn reeds een vorm van multi-core dus dual-core zit er niet in.
Ik vraag me af wanneer ze met een MCM versie zullen komen voor hun multi-chip opstellingen. Het zou een hoop plaats op de PCB uitsparen maar de architectuur zou er waarschijnlijk speciaal voor ontwikkeld moeten zijn (rv870?). (imho, de (nu nog ongebruikte) directe verbinding tussen de 2 chips wijst in die richting, in MCM zou die directe verbinding een zeer lage latency hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:07

SG

SG surft naar info hardewaren

Anoniem: 126513 schreef op zondag 28 december 2008 @ 04:06:
Dan kunnen ze er wel vier van op één kaart plakken, zeer klein en zuinig chippie.
De TS-er zal het wel druk hebben, gun iedereen zijn rust.
Heb je ook 4x de effectieve hoevelheid die je wenst als vidram nodig.
Dus 512MB wordt dan 2GB.
1GB wordt dan 4GB.

De Voodoo 6000. Zou een 128MB kaart worden met 4 GPU in een tijd dat 32MB gangbaar was.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
SG schreef op zondag 28 december 2008 @ 13:05:
[...]

Heb je ook 4x de effectieve hoevelheid die je wenst als vidram nodig.
Dus 512MB wordt dan 2GB.
1GB wordt dan 4GB.

De Voodoo 6000. Zou een 128MB kaart worden met 4 GPU in een tijd dat 32MB gangbaar was.
Dat is de gangbare situatie voor een SLI/Crossfire opstelling. De techniek waar men echter naar op zoek is, is de multi-GPU oplossing die geheugen kunnen delen. Dan heb je dus niet meer de 4GB nodig voor 4 GPU's, maar 'slechts' 1 GB die door alle 4 de cores aangesproken kan worden.

Of dit echt zal gaan werken zal de toekomst natuurlijk uit moeten wijzen, maar mocht AMD er in slagen, dan hebben ze absoluut de mogelijkheid om de videokaart-markt een tijdje te domineren. Maar goed, dat valt in het 'eerst zien, dan geloven' segment. Voor het moment is het gewoon speculeren wat AMD precies van plan is met de RV740 (waarbij een X3 versie niet eens geheel onmogelijk is, die de HD4870X2 naar de kroon zou kunnen steken, als deze met een 256-bit geheugen interface zou worden uitgebracht: 1920 shader-units vs 1600).

[ Voor 9% gewijzigd door dahakon op 28-12-2008 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:07

SG

SG surft naar info hardewaren

De RV770 heeft een centrale hub voor CF connect. voor multicore zouden ze de mem controlers moeten strippen van de core en de hubs van 4 cores verbinden met losse memcontrolers op een breed bandige bus en dat op één die.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Laatst online: 21-05-2022
Ik denk niet dat nvidia voorlopig komt met gddr5 gezien ik gelezen heb dat amd all gddr5 productie voor de komende half jaar heeft opgekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

tomcatha schreef op maandag 29 december 2008 @ 20:01:
Ik denk niet dat nvidia voorlopig komt met gddr5 gezien ik gelezen heb dat amd all gddr5 productie voor de komende half jaar heeft opgekocht.
En waar o waar is de bron? Snorkel die eens op, dat wil ik ook wel lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvt

michaelvt

Tweaky Gonzalez

SG schreef op maandag 29 december 2008 @ 19:33:
De RV770 heeft een centrale hub voor CF connect. voor multicore zouden ze de mem controlers moeten strippen van de core en de hubs van 4 cores verbinden met losse memcontrolers op een breed bandige bus en dat op één die.
Maar wat is nu als ze eens bij de processor kant van het bedrijf gaan kijken en een soort van NUMA gaan toepassen net zoals de huidige opterons nu hebben. Dan zou je in principe de geheugencontrollers toch moeten kunnen bundelen?

Ik voorzie wel een interessante toekomst met het MCM model wat AMD wil gaan toepassen, als het ze goed lukt bij RV870 denk ik dat ze Nvidia compleet de grond in stampen. Dan kunnen ze voor ieder gedeelte van de markt een superchip neerzetten. Nu hebben ze dat ook, maar zie je ook de nadelen van crossfire/AFR bij sommige games. Ik voorzie een mooi 2009 :*) , altijd spannend met de nieuwe ontwikkelingen.

Wat ik me trouwens ook afvraag is hoe lang het nog duurt voordat we echt kunnen gaan overstappen op raytracing, de methode van nu wordt al ontzettend lang gebruikt, ik vraag me af of GT300 en RV870 hier krachtig genoeg voor zijn. Nu hebben we ook gezien dat Larrabee hier goed in is, of kan zijn, volgens Intel dan, het zal mij benieuwen.

Ik hoop dan ook op compleet nieuwe technologie op videokaartgebied >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Laatst online: 21-05-2022
Ik hoorde het in irc van iemand die een computer winkel heeft.

Ik zal het wel weer vragen waar hij het vandaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
tomcatha schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 01:07:
Ik hoorde het in irc van iemand die een computer winkel heeft.

Ik zal het wel weer vragen waar hij het vandaan heeft.
Tenzij de GT212 meer behelst dan een die-shrink en ze het risico nemen van het aanpassen van de geheugen-controller, zal Nvidia ook nog een poosje geen GDDR5 nodig hebben, er van uit gaande dat de op vr-zone getoonde roadmap enigsinds klopt.
In dat geval, zou het waarschijnlijk zijn dat ze ondersteuning voor GDDR5 gaan inbouwen bij de nieuwe hogere midend kaarten, gebasseerd op de GT214. Voor de high end zou het dan logischerwijze in de GT300 komen.

Ik weet echter niet of er veel meer bekend is over de GT212, anders dan dat het een die-shrinked GT200b is die in Q2 2009 uit moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Er is wel meer bekend over de GT212. Hoorde er deze week iets over van een zeer betrouwbare bron, waaronder o.a. dat hij pas als laatste uit de GT21x reeks z'n tape-out zal bereiken en niet als eerste zoals elders op het web staat. NV gaat weer eerst met de low-end/midrange kaarten komen op 40nm en daarna pas met de highend. Ze durven het nog niet aan om gelijk een risico-transitie te maken.

Nieuw topic komt er zo aan trouwens.

Edit: Deeltje 96: [Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 96

[ Voor 8% gewijzigd door CJ op 30-12-2008 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
edit:
knip

[ Voor 97% gewijzigd door anandus op 01-01-2009 19:31 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En we zijn alweer bij deel 96 8)7

[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 96

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!

Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!

Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.

Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!