[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 95 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 38.407 views

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 20:28
Depep schreef op donderdag 18 december 2008 @ 18:54:
Guru3D laat toch een ander beeld zien. Op zich niet onverwacht dat 2 opgewaardeerde 260 GTX kaarten in SLI beter presteren dan de HD4870X2. Opmerkelijk is wel dat de kaart volgens Guru3D ook minder stroom verbruikt, ik vraag me af of dat echt klopt...
Tja zo zou het ook moeten zijn maar goed Guru3D bind ik nou niet echt een super review site. Al had ik de resultaten wel zo verwacht. De HD4870 X2 zal wel in prijs gaan zakken. En ik hoop stiekem nog steeds dat ATi wel met iets nieuws komt. Of de intro van de RV870 naar voren haalt.

[ Voor 11% gewijzigd door Astennu op 18-12-2008 19:42 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-05 22:48
AGP?? wat is dat? :+

• michaelvt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-05 19:09

michaelvt

Tweaky Gonzalez

Depep schreef op donderdag 18 december 2008 @ 18:54:
Guru3D laat toch een ander beeld zien. Op zich niet onverwacht dat 2 opgewaardeerde 260 GTX kaarten in SLI beter presteren dan de HD4870X2. Opmerkelijk is wel dat de kaart volgens Guru3D ook minder stroom verbruikt, ik vraag me af of dat echt klopt...
Het lijkt me eigenlijk niet meer dan logisch dat ze minder stroom verbruiken, ze gaan van 65 naar 55nm. Dat maakt het verschil. Ook denk ik dat wanneer ze definitief geintroduceerd gaan worden, wel flink sneller zullen zijn. Het is tenslotte een 280GTX met een geknepen bus.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-01 11:24
michaelvt schreef op donderdag 18 december 2008 @ 20:18:
Het lijkt me eigenlijk niet meer dan logisch dat ze minder stroom verbruiken, ze gaan van 65 naar 55nm. Dat maakt het verschil. Ook denk ik dat wanneer ze definitief geintroduceerd gaan worden, wel flink sneller zullen zijn. Het is tenslotte een 280GTX met een geknepen bus.
De HD4870X2 is óók 55nm, heeft kleinere cores en 1 PCB. Ik had wel verwacht dat deze zuiniger zou zijn...

specs

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:10
CJ schreef op donderdag 18 december 2008 @ 16:16:
Iemand vroeg me of ik dacht dat AMD de prijzen ging verlagen. Ik antwoorde daarop met de volgende vraagstelling:

- NV: 2x ~470mm2 GPU + 2x duur 10 layer PCB voor $499
- AMD: 2x 256mm2 GPU + 1x duur 12 layer PCB al sinds de launch op $499 zonder echte prijsdalingen
Vraag: Welke van de twee zal hoogstwaarschijnlijk geen moeite hebben om z'n prijzen te verlagen?
Daar gaat het niet echt om. Door deze paper launch, ongeveer een maand voordat er stock beschikbaar is haalt NV wel de vaart uit de ATI sales. Er zijn genoeg positieve reviews te vinden over de GTX295 en de mensen die veel geld uit te geven hebben voor zo'n high-end segment krabben zich met kerst wel 2 keer achter de oren. Ze vergelijken nu NV hogere performance maar nog 3 weekjes wachten (meeste weten dat launch op 8 Jan is.. maar weten niet dat stock pas week later komt) of nu een kaart kopen voor dezelfde prijs en lagere performance. De meeste van deze high-end gebruikers zullen dan wachten.... dit is het beoogde resultaat van deze sneaky paper launch.

AMD verkeerd trouwens in een zeer slecht staat, ze hebben in de EU erg veel kundige sales mensen de laan uitgestuurd. Dit zal ze op lange termijn veel pijn gaan doen :(

Anoniem: 134818

Eigenlijk had AMD steviger moeten reageren op de launch van de GTX 295. Die dag van launch een stevige prijs verlaging bekend maken ofzo was natuurlijk een leuke actie terug geweest. Die ook meer op de tam tam gooien.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 18-12-2008 21:56 ]

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Anoniem: 134818 schreef op donderdag 18 december 2008 @ 21:56:
Eigenlijk had AMD steviger moeten reageren op de launch van de GTX 295. Die dag van launch een stevige prijs verlaging bekend maken ofzo was natuurlijk een leuke actie terug geweest. Die ook meer op de tam tam gooien.
ATI heeft zijn dag wel op de eerste dag van CES, met de officiele launch van de Phenom II en wellicht prijsverlagingen voor hun videokaarten. Geen reden om die nu al aan te kondigen als Nvidia toch nog geen werkelijk product in de winkel heeft liggen.

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

The Source schreef op donderdag 18 december 2008 @ 21:51:
[...]
AMD verkeerd trouwens in een zeer slecht staat, ze hebben in de EU erg veel kundige sales mensen de laan uitgestuurd. Dit zal ze op lange termijn veel pijn gaan doen :(
Toch haak ik hier even op in. Ze verkeren in slechte staat en ze sturen kundige sales mensen weg? Want ze kunnen niet managen en de minder-kundige eruit wippen :/ ? En hoe voorspel je dat dit ze zeer gaat doen en waarom ziet een redelijk tot goed volwassen organisatie als AMD dit niet in en The Source wel :p ?

Geen flame - ik ben gewoon geïnteresseerd.

De meeste mensen deugen!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Anoniem: 134818 schreef op donderdag 18 december 2008 @ 21:56:
Waarom zouden ze? Ik ben zelf niet echt onder de indruk van die GTX 295. Laten we eerst maar eens afwachten hoe de GTX 295 door de consument omarmd gaat worden. De HD4870 X2 is al lang op de markt en heeft zich inmiddels al wel bewezen als dé high-end kaart. Als de GTX 295 direct goed verkrijgbaar is en competitief geprijsd in de markt gezet wordt dan zou AMD misschien het prijswapen in te zetten. Waarom zou je nu al kruit verschieten terwijl de tegenstander nog niet eens in zicht is?

Goud is geen geld

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
(overleden)
The Source schreef op donderdag 18 december 2008 @ 21:51:
[...]

Daar gaat het niet echt om. Door deze paper launch, ongeveer een maand voordat er stock beschikbaar is haalt NV wel de vaart uit de ATI sales. Er zijn genoeg positieve reviews te vinden over de GTX295 en de mensen die veel geld uit te geven hebben voor zo'n high-end segment krabben zich met kerst wel 2 keer achter de oren. Ze vergelijken nu NV hogere performance maar nog 3 weekjes wachten (meeste weten dat launch op 8 Jan is.. maar weten niet dat stock pas week later komt) of nu een kaart kopen voor dezelfde prijs en lagere performance. De meeste van deze high-end gebruikers zullen dan wachten.... dit is het beoogde resultaat van deze sneaky paper launch.
En het percentage mensen die een high end kaart van $499 koopt is hoe groot? Nog geen 5%. Je ziet het zelfs op een forum als deze waar nogal veel enthusiasts zitten. De HD4850 verkoopt als een trein en die heb je voor veel minder geld. De verschillen zijn niet zo groot als NV het wil laten lijken, maar dat zal wel blijken wanneer de volledige reviews uit zijn met tests die niet voorgeselecteerd zijn door NV.

Daarnaast is het kerstseizoen een seizoen waar erg veel verkocht wordt. Mensen hebben vrij, willen nu een kaart en hebben nu de tijd om te gaan zitten stoeien/knutselen etc. Die kopen gewoon wat er nu beschikbaar is. Dat kleine percentage mensen die een highend koopt zullen ongetwijfeld wachten, maar daar heeft de grote menigte maling aan.

Kijk naar de recente aanbevelingen voor kerstaankopen van Anandtech en het is zo'n beetje een en al Radeon wat de klok slaat met een enkele uitzondering.
Sub $75 8-channel Audio HTPC Recommendation: ATI Radeon HD 4550
Sub $75 1080p24 HTPC Recommendation: GeForce 9500 GT
$75 Gaming Recommendation: ATI Radeon HD 4670
$100 - $130 Graphics Cards Recommendation: ATI Radeon HD 4830
$130 - $180 Graphics Cards Recommendation: ATI Radeon HD 4850
$180 - $220 Graphics Cards Non-Core i7 Recommendation: ATI Radeon HD 4870 512MB
$180 - $220 Graphics Cards Core i7 Recommendation: NVIDIA GeForce GTX 260
$220 - $300 Graphics Cards Recommendation: ATI Radeon HD 4870 1GB
$300+ Single-GPU Recommendation: NVIDIA GeForce GTX 280
$300+ Multi-GPU Recommendation: AMD Radeon HD 4870 X2
Bron: http://www.anandtech.com/guides/showdoc.aspx?i=3479

Ik tel daar welgeteld 7 Radeons en 3 GeForces, aanbevolen door een grote site als Anandtech. En in elke prijsklasse wordt een Radeon aanbevolen....

Overigens is deze paperlaunch perfect afgekeken van AMD die ook met de 'previews', een maand voor de echte launch, begonnen is.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Sja ik heb geen idee in welke orde van grote de GTX 295 de kerst verkopen beïnvloeden. The Source hier boven beweerd dat deze daar toch enige impact zal hebben. De kerst verkoop is natuurlijk wel een van de grootste in het jaar en vaak zijn januari en ook februari een beetje matjes kwa verkoop. Vandaar de paperlaunch bij nvidia voor die kaart. Waar het dus op neer komt: In hoe verre beinvloed de GTX 295 launch de kerst verkopen tenopzichte van de HD4870X2. Ik persoonlijk heb daar niet zon goeie kijk op.

Edit: Denk dat CJ daar nu wel het beste antwoord op heeft gegeven. Ik persoonlijk, geen idee. Ik heb niet het budget voor zulke kaarten :9 .

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 18-12-2008 23:21 ]

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:53

Apoca

Array Technology Industry

ATi heeft ook tot de release in de shops nog even tijd om wat aan de drivers te sleutelen voor de X2. Er moet best nog wel wat te vinden zijn kwa extra power, lijkt me niet dat de rek der al uit is. Maar goed we zullen, ik zal der persoonlijk echt uiteindelijk niet van wakker liggen dat de nV onder aan de streep sneller is.

Ik ben erg benieuwd of ATi de prijzen zal laten zakken bij het moment dat de GTX 295 echt verkrijgbaar is. En dan wil ik wel eens zien hoeveel rek der bij nV op deze chips zit om mee te gaan. Omdat ik verwacht dat ATi relatief gezien best nog veel ruimte heeft in de prijs.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

• The Source
Cassius schreef op donderdag 18 december 2008 @ 22:51:
[...]

Toch haak ik hier even op in. Ze verkeren in slechte staat en ze sturen kundige sales mensen weg? Want ze kunnen niet managen en de minder-kundige eruit wippen :/ ? En hoe voorspel je dat dit ze zeer gaat doen en waarom ziet een redelijk tot goed volwassen organisatie als AMD dit niet in en The Source wel :p ?

Geen flame - ik ben gewoon geïnteresseerd.
AMD verkeert in een slechte financiele staat, ik denk dit bekend is, anders bekijk deze URL maar eens. http://finance.google.com...;-18000&q=NYSE:AMD&ntsp=0 Nee tuurlijk het gaat met geen een bedrijf goed maar AMD is het laatste jaar toch wel erg hard gezakt en daarbij zakt het de laatste maand ook als de beurs wat aantrekt. De totale beurswaarde van AMD is nu 1.36M wat erg laat is zeker tov NV en INTC.

Dat er mensen uit moeten begrijp ik ook wel, dat heeft nVidia ook gedaan. Meestal wordt dit met overtollige mensen gedaan ergens in een fabriek. Maar nu wordt er in de EU flink in het aantal sales mensen gehakt en uiteindelijk zijn dit de mensen die de producten verkopen. Denk maar niet dat een product zichzelf verkoopt er komt veel bij kijken. Ik zie dat oud AMD mensen gecut worden terwijl oud ATI mensen gepromoot worden. Ja het gaat erg goed met hun VGA kaarten en met een goed product is het ook gemakkelijker verkopen. Echter denk ik dat met Phenom II een erg goed product op de markt komt maar als de ervaren AMD mensen weg zijn moeten de oud ATI mensen ook de CPU's gaan verkopen... en daar hebben ze niet veel verstand van. Dit was hetzelfde als toen de AMD mensen VGA kaarten moesten gaan verkopen, in het begin heb ik presentaties gezien waar ik erg hard om heb moeten lachen, totaal geen verstand van de producten. De CPU ervaring hebben ze nu net nodig gezien er een nieuw potentieel platform gelanceerd wordt.

Daarbij, zonder op namen en regios in te gaan, zie ik in de EU dat AMD zeker 4 erg kundige mensen laat gaan die al ruim 6 tot 8 jaar bij AMD zitten en hun vak zeer zeker verstaan. Ze hebben erg goede dingen in de tijd van de K8 gedaan maar nu zonder een goed product gaat het moeilijker. Deze mensen hebben zeer veel ervaring en uitgebreide netwerken en ik het er zelf jaren goed mee samen gewerkt. Nu worden deze mensen vervangen door andere die in mijn opinie en die van vele andere totaal hun vak niet verstaan, waar geen afspraken mee te maken zijn en waar keer op keer niets uitkomt.

Nu weet ik niet op wat voor selectie basis de te ontslagen mensen gekozen worden maar ik ben erg van mening dat dit op korte en middel lange termijn de Phenom II introductie zeker geen goed zal doen. Ik denk dat veel mensen uit de business dit met mij zullen delen. Sorry kan hier geen namen noemen, daarbij zijn de namen hier bij de meeste mensen toch niet bekend.
CJ schreef op donderdag 18 december 2008 @ 23:19:
En het percentage mensen die een high end kaart van $499 koopt is hoe groot? Nog geen 5%. Je ziet het zelfs op een forum als deze waar nogal veel enthusiasts zitten. De HD4850 verkoopt als een trein en die heb je voor veel minder geld. De verschillen zijn niet zo groot als NV het wil laten lijken, maar dat zal wel blijken wanneer de volledige reviews uit zijn met tests die niet voorgeselecteerd zijn door NV.
Ik heb het helemaal niet over de HD4850. Ik zeg ook niet dat de verschillen zo groot zijn als NV wil doen lijken, maar zoals je zelf al aangeeft lijken de verschillen wel groot. Daarbij willen mensen altijd het nieuwste hebben. En beweer nu niet dat het geen invloed heeft want ik zit lang genoeg in het vak om te weten dat zoiets wel degelijk invloed heeft. Het kan nog extremer, denk maar aan de Core 2 Duo previews van Intel. Cebit laten ze previews doen waar de benchmarks all vernietigen wat er op dat moment op de markt is, terwil het product pas 6 maanden later op de markt uitkomt. 3 Maanden voor de launch kondigen ze ook nog eens de prijzen aan die erg aggressief zijn en door deze 2 akties storten heel het marktaandeel van AMD in zonder dat Intel nog maar een Core2Duo CPU had verkocht. Veel mensen laten zich door dit soort paper launches en previews leiden in hun koop beslissing.

[ Voor 19% gewijzigd door The Source op 18-12-2008 23:31 ]

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

The Source schreef op donderdag 18 december 2008 @ 23:21:
[...]Nu weet ik niet op wat voor selectie basis de te ontslagen mensen gekozen worden maar ik ben erg van mening dat dit op korte en middel lange termijn de Phenom II introductie zeker geen goed zal doen. Ik denk dat veel mensen uit de business dit met mij zullen delen. Sorry kan hier geen namen noemen, daarbij zijn de namen hier bij de meeste mensen toch niet bekend.
Ik vraag je helemaal niet om namen te noemen - is niet nodig. Maar je moet je dan toch ook even achter je oren krabben niet? Als het niet eens je eigen mening alleen is; maar deze door een groter draagvlak van mensen gedeeld wordt - waarom neemt AMD dan toch de beslissing? Zijn die kundige mensen te duur of worden ze onterecht ingeschat als overbodig? En waarom zou een bedrijf minder kundige/minder professionele (geen afspraken kunnen maken is altijd een zeer slechte eigenschap) aan hun eigen sales afdeling koppelen ... zij hebben altijd het beste voor met het bedrijf?

Zijn toch altijd de beslissingen die wel veel vragen oproepen. Zeker bij de launch van een product wat de potentie heeft om qua prijs/prestatie prima te concurreren met de huidige C2D / C2Q 45nm parts totdat er mainstream i7 componenten komen [i5?'].

De meeste mensen deugen!

• dahakon
The Source schreef op donderdag 18 december 2008 @ 23:21:
Heel verhaal

Nu weet ik niet op wat voor selectie basis de te ontslagen mensen gekozen worden maar ik ben erg van mening dat dit op korte en middel lange termijn de Phenom II introductie zeker geen goed zal doen. Ik denk dat veel mensen uit de business dit met mij zullen delen. Sorry kan hier geen namen noemen, daarbij zijn de namen hier bij de meeste mensen toch niet bekend.
En dat is nu juist net het punt. Iets wat voor een 'buitenstaander' als onverklaarbaar overkomt, kan binnen het bedrijf een hele logische stap zijn. Zelfs als het bedreven salesmanagers zijn, als je er teveel hebt, dan heb je er teveel. Deze mensen zijn vaak niet goedkoop en leveren soms wellicht een 'magere' bijdrage aan de omzet. Als AMD denkt zonder die mensen te kunnen, zullen ze daar vast goede (of minder goede) redenen voor hebben.

Naast dat alles, zijn resultaten behaald in het verleden, geen garantie voor de toekomst. (of moet ik de naam Madoff maar even laten vallen?)

• The Source
dahakon schreef op donderdag 18 december 2008 @ 23:30:
[...]

En dat is nu juist net het punt. Iets wat voor een 'buitenstaander' als onverklaarbaar overkomt, kan binnen het bedrijf een hele logische stap zijn. Zelfs als het bedreven salesmanagers zijn, als je er teveel hebt, dan heb je er teveel. Deze mensen zijn vaak niet goedkoop en leveren soms wellicht een 'magere' bijdrage aan de omzet. Als AMD denkt zonder die mensen te kunnen, zullen ze daar vast goede (of minder goede) redenen voor hebben.

Naast dat alles, zijn resultaten behaald in het verleden, geen garantie voor de toekomst. (of moet ik de naam Madoff maar even laten vallen?)
Ik heb me dit vandaag ook afgevraagd en inderdaad ik vermoed dat het salaris is, de grootste kosten uit de organisatie snijden. Een slecht sales kan makkelijker een goed product verkopen tov een goed sales een slecht product minder makkelijk kan slijten.
CJ schreef op donderdag 18 december 2008 @ 23:19:
Overigens is deze paperlaunch perfect afgekeken van AMD die ook met de 'previews', een maand voor de echte launch, begonnen is.
Ik weet dat je alles richting AMD wilt schrijven maar nu ben je wel een beetje te kort door de bocht... deze strategie is al erg oud en daarbij is het niet iets om trots op te zijn, het zijn smerige truukjes omdat ze invloed hebben en je er als concurrent niets aan kunt doen.

[ Voor 21% gewijzigd door The Source op 18-12-2008 23:39 ]

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Ik schrijf niet alles met opzet richting AMD, ik geef alleen maar wat tegengas omdat je meestal een zwaar doomdenkerig financiele negatieve ondertoon aan AMD probeert mee te geven, terwijl ze toch al -tig jaar bestaan en het altijd hebben volgehouden. Daarnaast heb ik vertrouwen in de ATI Graphics Division, zeker sinds ze mensen als Dave Baumann hebben aangenomen die de HD4850 serie gered heeft van de incompetentie die er heerste bij ATI/AMD voordat hij er kwam.

En imo is het minder smerig dan wat ze eerst deden: producten echt officieel lanceren die niet of nauwelijks te verkrijgen zijn. X800XT PE, GF6800Ultra Extreme, GF7800GTX 512 etc. Zowel NV als AMD hebben aangegeven dat ze de huidige manier van lanceren ook hebben gekozen met het oog op de consument en de reviewsites. Die hebben nu tijd genoeg om in alle rust hun volledige review af te werken, ipv zich te haasten omdat men als eerste alle details op het web wil hebben. Daarnaast kan de consument rustig alles afwegen en afwachten (zoals bv het feit dat AMD de prijzen gaat verlagen van bepaalde Radeons).

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

dahakon schreef op donderdag 18 december 2008 @ 23:30:

Amerikaans systeem: Sales managers worden vaak afgerekend op al dan niet behaalde sales-targets.
Vermoedelijk zijn de sales-targets niet gehaald, gezien AMD's CPU-lijn op dit moment niet bepaald indrukwekkend is... targets niet halen betekend in slechte tijden echter vaak ontslag. Terecht of niet...

En wat betreft high-level management beslissingen: don't get your hopes too high. "Ze weten vast wel wat ze doen" gaat lang niet altijd op. Ik zie ook in mijn bedrijf (grote multinational) op topniveau strategische blunders gemaakt worden rond afstoten van personeel en outsourcing richting z.g.n. externe 'partners'. Of gekwalificeerd personeel vervangen door ongekwalificeerde mensen omdat er toch zogenaamd 'gestandaardiseerd' wordt en specialistische kennis 'niet meer nodig' zou zijn. Je hebt echt een manager nodig om zulke theoretische nonsense te bedenken en door te voeren, een techneut of zelfs iemand die 's op de vloer gewerkt heeft zou er nooit op komen. Anyway, dat waren beslissingen waar we nu een hele hoge prijs voor aan het betalen zijn. Letterlijk in geld, en figuurlijk in benodigde tijd om dingen geregeld te krijgen. Wij relatief eenvoudige 'goedkope' medewerkers hadden 't voorspeld, en ons dure topmanagement had het in hun ideale theoretische wereldje nooit zien aankomen. Praktijk moet zich in hun boek namelijk aanpassen aan de theorie en door hun vooraf bedachte cijfertjes en statistiekjes, in plaats van andersom ;)
Ik beweer niet dat dit hier ook aan de hand is, maar verbazen zou het me ook niet als ik The Sources relaas aanhoor.
Anyway, het moge duidelijk zijn: ik heb geen heel hoge pet op van veel (top)managers. De echt goede mensen die concreet weten waar 'het' over gaat zitten vaak een stuk lager in de beslisboom O-)

[ Voor 42% gewijzigd door Cheetah op 19-12-2008 00:59 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
CJ schreef op donderdag 18 december 2008 @ 23:51:
Ik schrijf niet alles met opzet richting AMD, ik geef alleen maar wat tegengas omdat je meestal een zwaar doomdenkerig financiele negatieve ondertoon aan AMD probeert mee te geven, terwijl ze toch al -tig jaar bestaan en het altijd hebben volgehouden. Daarnaast heb ik vertrouwen in de ATI Graphics Division, zeker sinds ze mensen als Dave Baumann hebben aangenomen die de HD4850 serie gered heeft van de incompetentie die er heerste bij ATI/AMD voordat hij er kwam.

En imo is het minder smerig dan wat ze eerst deden: producten echt officieel lanceren die niet of nauwelijks te verkrijgen zijn. X800XT PE, GF6800Ultra Extreme, GF7800GTX 512 etc. Zowel NV als AMD hebben aangegeven dat ze de huidige manier van lanceren ook hebben gekozen met het oog op de consument en de reviewsites. Die hebben nu tijd genoeg om in alle rust hun volledige review af te werken, ipv zich te haasten omdat men als eerste alle details op het web wil hebben. Daarnaast kan de consument rustig alles afwegen en afwachten (zoals bv het feit dat AMD de prijzen gaat verlagen van bepaalde Radeons).
Financieel doem denkering..... nou ik beweer totaal niet dat ze failliet gaan. Winst maken is iets dat AMD in haar history erg weinig heeft gedaan dus dat is absoluut niet nodig om te overleven. Het probleem van AMD is dat je zonder geld niet goed kunt investeren in de ontwikkeling van nieuwe producten en de marketing daarvan. Geloof maar dat er bij nVidia het afgelopen half jaar iemand met zijn vuist hard op de tafel heeft geslagen en geroepen heeft "dit nooit meer". Je weet precies wie ik bedoel en ook dat hij serieus en agressief genoeg is om weer met een zeer complete line-up te komen die AMD van de tafel veegt. Dat het plannen en ontwikkelen van een goede VGA kaart ongeveer 2 tot 3 jaar kost betekent dat we dit nog niet op korte termijn zullen zien maar ik verwacht wel dat 2009 en 2010 nVidia weer met een beter line-up gaat komen. Ze gaan rond het zelfde moment naar 40nm en 55nm vs 65nm was een groot cost voordeel voor AMD, iets dat ze vanaf H1 2009 niet meer zullen hebben. Dan moeten ze die-size en de architectuur voordelen het verschil maken. Anyway ik hoef je niet te overtuigen hoe gevaarlijk NV uit de hoek kan en zal komen.

Overigens zit ik nog achter het XFX verhaal aan. NV (en ook ATI en Intel) doen altijd koppel verkoop. Jij wilt 10K G80 GPUs?? Dan koop je ook 40K 8500 GPU's. Dit uiteraard voor producten die in shortage zijn en erg gewild zijn. XFX heeft altijd goede beschikbaarheid gehad van de high-end chips en nu beet ze dat de laatste jaren hard in de ass. Doordat AMD competatief werd en de prijzen onder druk zette was het moeilijker om de grote aantallen low-end GPU's te verkopen. Door de vele prijsdrops (prijs erosie) heeft XFX nVidia heel snel moeten betalen (iets waar ze niet aan konden voldoen) maar uiteindelijk veel met verlies moeten verkopen, ze zitten nog op enorme bergen oude stock. nVidia heeft ze niet willen helpen, ze hebben XFX zelfs met nog meer stock volgestopt. XFX was hier totaal niet blij mee en zijn daarom met ATI gaan praten. Ze blijven nog wel NV doen, ik gok omdat ze nog erg veel stock hebben en dat eerst moeten verkopen. Geloof maar dat NV niet blij is met XFX en ze hard zal naaien. Misschien is NV nu niet in de positie maar ze vergeten zoiets niet snel, zij hebben XFX eigenlijk gemaakt tot het bedrijf dat het nu is. Zij hebben XFX altijd de voordeeltjes, de betere deals gegeven. Daarbij ook heel veel dealers gedwongen om XFX te voeren.. (zonder XFX geen rebate van NV bijv.). Ach ja we zien wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

The Source schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 00:30:
Geloof maar dat NV niet blij is met XFX en ze hard zal naaien.
Uit je relaas klinkt het alsof nV dat al gedaan heeft en XFX daarom multi-vendor is gegaan ;)

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23009

heh die GTX 295 is nog een alpha prototype die ze gebruikt hebben de officiele zal iig beter zijn dan een prototype dat is altijd gebleken als je de scores van Dead space bekijkt dan is het gelijk een voorbeeld wat dat kaartje echt kan als die maar goed ondersteund wordt ;)
http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-295-preview/12

R700 gets crushed there en met Left 4 Dead doet deze alpha prototype het ook niet verkeerd ;)
http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-295-preview/13

Brothers in arms: Hell's Highway ook niet al te slecht voor een alpha proto ;)
http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-295-preview/9

Kyle Bennet is iig niet de enigste met deze alpha prototype van de GTX 295 Bit tech heeft hem nu ook inmiddels onder de hand genomen als Guru of 3D die volgens de meeste de meest uitgebreide preview van deze kaart heeft vertoont ook qua details het beste ;)

maargoed zo geweldig waren de eerste benchmarks van de HD 3870 X2 ook weer niet maar toen die officieel werd was ie al een stukje beter met HD 4870 X2 ook het geval :)

de GTX 295 aka GX2 295 wat het voor de meeste GX2 gebruikers eigenlijk is, moet nog volwassen worden het worden weer spannende tijden voor beide kampen zo :)

Nu kijken of er nog een refresh komt van de R700 wat bevoorbeeld HD 4970 X2 gaat heten? we zullen het zien aangezien dat eind Q1 2009 NV met GT 300 komt heh

Eigenlijk zijn de GTX 285 en GTX 295 maar voor proefjes voordat de grote klap van NV komt ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 19-12-2008 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Je mist één point dude... GT300 gaat hoogstwaarschijnlijk niet komen in Q1, daar is het veel te vroeg voor. Al door veel mensen over gespeculeerd en ook Tweakers.net slikte de geruchten voor zoete koek ;)

Wil dus absoluut niet zeggen dat het waar is, en ik heb sterk het gevoel dat RV7xx nog een tijdje op zal moeten boksen tegen de GTX2xx. Nieuwe generaties zie ik de komende tijd niet arriveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maare idd mischien Q2 maar later echter niet zoals de leaks het zegge heh maar idd we zullen het allemaal wel zien iig zijn de HD 3800 als HD 4800 series snel zat voor de ATi gebruikers, hier voldoet me HD 3850 AGP not prima hehe :)

Laten ze maar een HD 4850 or HD 4830 AGP maar uit brengen dat is altijd wel welkom AGP x8 is lang nog niet uit gejuiced aanm gezien dat een HD 3850 AGP vaak de PCI-E versie bij houd en zelfs is het verschil erg klein dat de PCI-E versie vaak sneller of trager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Cheetah schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 00:20:
[...]
Amerikaans systeem: Sales managers worden vaak afgerekend op al dan niet behaalde sales-targets.
Vermoedelijk zijn de sales-targets niet gehaald, gezien AMD's CPU-lijn op dit moment niet bepaald indrukwekkend is... targets niet halen betekend in slechte tijden echter vaak ontslag. Terecht of niet...

heel verhaal
Ik ben goed bekend met het Amerikaans systeem, maar wie zegt dat de huidige sales manager zijn ontslagen volgens dat systeem.
Verder, ja multinationals kunnen erg vreemde beslissingen maken, zelfs kleinere non-multinationale ondernemingen kunnen dat in de top. Maar dat alles is pure speculatie over wat er wel niet kan zijn gebeurd en heeft dus niet echt meer iets te maken objectieve observatie (aangezien niemand weet wat voor beslissingen zijn gemaakt, tenzij je aan de vergadertafel zat, maar dan denk ik dat je er toch al niet over praat :)) Je observatie binnen je eigen bedrijf is dan ook niets meer dan een 'leuke' annecdote tijdens een borrel. Voor AMD zal de toekomst het moeten uitwijzen of deze beslissingen goed zijn of niet.

[ Voor 8% gewijzigd door dahakon op 19-12-2008 06:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:01
AMD fixes HD 4850 CrossFireX issue with new hotfix

AMD has released a Catalyst 8.12 hotfix aimed at tackling with systems powered by Windows Vista and featuring two or more Radeon HD 4850 cards in CrossFireX. The problem targeted would see the said system hang with a black screen and fail to boot into the OS (operating system).

Those who encounter such problems can download the Catalyst 8.12 hotfix, for both the 32 and 64bit version of Windows Vista from this page. http://support.ati.com/ic...nowledge&questionID=40671

bron: http://www.tcmagazine.com/comments.php?id=23544&catid=3

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:26
Kijk naar de recente aanbevelingen voor kerstaankopen van Anandtech en het is zo'n beetje een en al Radeon wat de klok slaat met een enkele uitzondering.

Bron: http://www.anandtech.com/guides/showdoc.aspx?i=3479
Kijk mijn verlanglijst voor de kerst is bekend --> Een Sapphire HD4870 512 MB voor € 171,-- >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
[...]
Geloof maar dat er bij nVidia het afgelopen half jaar iemand met zijn vuist hard op de tafel heeft geslagen en geroepen heeft "dit nooit meer". Je weet precies wie ik bedoel en ook dat hij serieus en agressief genoeg is om weer met een zeer complete line-up te komen die AMD van de tafel veegt. Dat het plannen en ontwikkelen van een goede VGA kaart ongeveer 2 tot 3 jaar kost betekent dat we dit nog niet op korte termijn zullen zien maar ik verwacht wel dat 2009 en 2010 nVidia weer met een beter line-up gaat komen.
Het leuke is dat die ene kwade meneer wel erg voorspelbaar aan het worden is. Dat zag je ook in het artikel van Anandtech over het ontwikkeltraject van de RV770. Meneer JSH heeft al 2x eerder met z'n vuist op tafel geslagen en gezegd "dit nooit meer". Hij was weliswaar 2x succesvol (NV40 revanche na NV30 fiasco, G80 na het onderschatten van R580), maar er zit toch een patroon in.
Inside ATI, Carrell made a bet. He bet that NVIDIA would underestimate R580, that it would look at what ATI did with R480 and expect that R580 would be similar in vain. He bet that NVIDIA would be surprised by R580 and the chip to follow G70 would be huge, NVIDIA wouldn’t want to lose again, G80 would be a monster.
En dan vooral deze quote van een van de leadengineers van de RV770 over NV na de R580:
They aren’t going to lose, after the 580 they aren’t going to lose
En op dat moment was bij ATI al de beslissing gemaakt om compleet de andere kant op te gaan. Een gewaagde beslissing dus. Ze wisten toen al dat de GT200 enorm zou zijn en toch durfden een paar mensen bij ATI de knoop door te hakken door een 180 graden draai te maken:
When Carrell and crew were specing the RV770 the prediction was that not only would it be good against similarly sized chips, but it would be competitive because NVIDIA would still be in overshoot mode after G80. Carrell believed that whatever followed G80 would be huge and that RV770 would have an advantage because NVIDIA would have to charge a lot for this chip.
Nu is het zo dat geen enkele fabrikant elke keer een perfecte launch/product kan hebben. Bij ATI lijkt dat elke 3 jaar te zijn (2002: 9700Pro, 2005: X1900, 2008: HD4800), dus de volgende keer zal wel in 2011 zijn. Als de geschiedenis zich herhaalt zal NV aan het eind van 2009 weer de bovenhand hebben, tenzij ATI met een DX11 verrassing uit de hoek kan komen. ;)

Bit Tech had overigens de exacte eisen van NV gepubliceerd. Hier moesten sites zich aan houden als ze een GTX295 wilden ontvangen en een preview wilden plaatsen:
  • Top 5 Games benchmarks only
  • Plus one other title of their choosing
  • No other benchmarks period
  • No acoustic measurements
  • No power measurements
  • No PhysX testing or benchmarks
Let er bij de previews trouwens wel op dat sommige sites Catalyst 8.10 gebruiken ipv Catalyst 8.12. Daartussen zit toch duidelijk een performance verschil. Bit Tech noemt Catalyst 8.12 ook even tussen neus en lippen door:
The Top 5 Games benchmarks is a list of games that Nvidia asked bit-tech, and a number of other publications, to test exclusively upon the release of Nvidia’s Forceware 180 series drivers. It includes Call of Duty: World at War, Dead Space, Fallout 3, Far Cry 2 and Left 4 Dead – these are the games that Nvidia felt were going to be the biggest sellers and also happened to perform best on Nvidia’s GeForce GTX 200 series hardware – at least, until AMD released ATI Catalyst 8.12.
Wat ik zo leuk vind aan deze situatie is dat NV eigenlijk min of meer gedwongen wordt om met GX2 kaarten uit te komen en dat de prijzen voor iedereen weer richting betaalbaar gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Bit Tech had overigens de exacte eisen van NV gepubliceerd. Hier moesten sites zich aan houden als ze een GTX295 wilden ontvangen en een preview wilden plaatsen:
  • Top 5 Games benchmarks only
  • Plus one other title of their choosing
  • No other benchmarks period
  • No acoustic measurements
  • No power measurements
  • No PhysX testing or benchmarks
Kan je daar als tweakers nou niet pissig om worden? Sowieso is de wereld niet eerlijk blah blah; maar ik vind dat een review site zich verdomme moet schamen als ze dit binnen krijgen en dan nog een review schrijven. Daar is namelijk maar 1 zin voor:

Het is dan geen REVIEW meer.

In plaats van een [redelijkerwijs] objectieve review is het een subjectief verdraaid beeld van de werkelijkheid geworden. Je bent dan een marketingsite in plaats van een review website. Het is goed dat ze die absurde eisen van nVidia erbij zetten - maar als je als review site ECHT gewaardeerd wilt worden in de ogen van mensen die zoals mij meedenken: dan post je in plaats van een review van de nieuwe 285/295 geen benchmarks, maar alleen een grote frontpage post met die lijst en "we will not be bribed or blackmailed".

Want dat is het, het is toch chantage bah. Dat een bedrijf als nVidia hier zich niet voor schaamt - smerig. Ben als bedrijf trots en heb nederigheid waar nodig - ben eens een beetje goed menselijk. Ze weten dat een prominente review site die kaarten moet reviewen en echt niet iedere week nieuwe spullen kan kopen - en dan komen ze met die eisen. En als die site niets schrijft over die kaart ... is niet echt goed voor hun bekijk en daarmee hun inkomsten qua ads / sponsors / cijfers etc :/ .

Ik kan me hier serieus over opwinden - ik weet dat de wereld zo in elkaar steekt; maar mark my words: als ik ooit mijn bedrijf in (producten x) groot krijg, hang ik echt een betere filosofie aan. Want hier zou ik mezelf misselijk van maken :r .

Edit: Doet ATi dit ook? Ik kan het niet zo snel vinden - maar wil het wel weten. Dit beïnvloed namelijk direct mijn emtionele aanhang van fabrikant en daarmee mijn aankopen :) . Toevallig geef ik wel om de mensen met hun visie achter een bedrijf en niet alleen om het geleverde materiaal.

Edit2: Volgens mij is het J.H.H. CJ.

[ Voor 7% gewijzigd door Cassius op 19-12-2008 11:02 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
ATI heeft dit verkapt gedaan met de R700. Na de launch van de RV770 kregen enkele sites de mogelijkheid om een sneakpreview (dus geen review!) te nemen op de R700. In totaal waren het geloof ik maar 5 sites die een testexemplaar zouden krijgen en die moesten zich aan deze regels houden:
1. Previews can be posted any time after 12:01 am on Monday, July 14th.
2. Previews can include benchmarks of any combination of artificial tests or games up to a maximum of four.
3. As PowerPlay has not been enabled in the BIOS on your engineering sample, please stay away from Idle Power tests at this point.
4. In the interest of leaving something for the full NDA lift in August, we'd ask you to keep this high level and not go deep on the architecture at this point.
AMD heeft dus geen restrictie op de te testen games gesteld. De sites mochten zelf weten welke games ze gingen testen, maar er zat een limiet op van 4 applicaties. En men mocht niet al te diep op de architectuur in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sja, ik zou als review site het wel doen, maar beginnen met nvidia zegt dat we dit moeten doen. En dan je vooral richten op die one benchmark of choice. De rest van de benchmarks gewoon een ondergeschoven kindje maken.

* Anoniem: 134818 vraagt zich af of hij dan nog ooit weer eens een kaart zou krijgen, ondanks dat hij zich aan de "regels" houd.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 19-12-2008 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Als dat zo is, en het is echt zo [!], dan ga ik rustig wachten op de opvolger van de RV770. Noem me maar een emotionele slapkoper - maar het is wel goed ook. De wereld is gaar genoeg met al dit soort gedoe erin, je voelt je als individu toch al vaak vrij machteloos in deze grote draaikolk: dan haal ik mijn plezier wel uit het feit dat ik weet dat mijn geld naar de meer ethisch verantwoorde fabrikant gaat.

Een beetje reviews chanteren - het moet niet gekker worden. Haalt het principe finaal onderuit ... het moet verdomme een "objectieve keuze-orgaan" zijn voor de consument in deze wereld van mensen die hun materialen continue aan ons willen verkopen.

Grr.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
De zogenaamde objectieve reviewsites kunnen wel hun eigen mening over het resultaat van de GPU geven.

De (beknopte) conclusie van HardOCP van de GTX 295 (in mijn ogen een geloofwaardige site):
NVIDIA has definitely made this a worthy competitor to the Radeon HD 4870 X2. But in no way is this a “4870 X2 killer.” From our narrow look here today with what is likely to be an immature driver set, the GTX 295 is matching the 4870 X2 in gameplay. Maybe it will best it in a month, but I would not bet on it.
Dan de (beknopte) conclusie van Guru3D van de GTX 295 (in mijn ogen vooral een op nVidia gerichte site, wél BigBang drivers reviewen maar vervolgens doodleuk géén Cats8.12 reviewen):
Early January 2009 we'll have the final review of this product ready for you guys and we'll probably have some other stuff to show you as well. I'd like to close this review with just one word: impressive
Nogal een verschil in conclusie dunkt mij.
[...]

Geloof maar dat er bij nVidia het afgelopen half jaar iemand met zijn vuist hard op de tafel heeft geslagen en geroepen heeft "dit nooit meer". Je weet precies wie ik bedoel en ook dat hij serieus en agressief genoeg is om weer met een zeer complete line-up te komen die AMD van de tafel veegt. Dat het plannen en ontwikkelen van een goede VGA kaart ongeveer 2 tot 3 jaar kost betekent dat we dit nog niet op korte termijn zullen zien maar ik verwacht wel dat 2009 en 2010 nVidia weer met een beter line-up gaat komen.

Anyway ik hoef je niet te overtuigen hoe gevaarlijk NV uit de hoek kan en zal komen.
Dat zijn nogal gewaagde uitspraken….. :?
Mogen wij dan ook aannemen dat ze AMD ook niet stil zitten. AMD komt toch straks ook met een betere line-up (R800, R900 etc).

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als physics mijn producten sneller maakt ben ik eerder van use all the resources you have period ;) en dit is iets wat NV heeft vergelken met ATi ATi heeft eerlijk gezegd 2 chips nodig om een super chip van NV bij te houden dat is ook iets wat opvalt toen de R580 er was was het andersom toen had NV er twee nodig om het reken monster R580 bij te houden de rollen zijn nu omgedraaid, en waar lijft ATI's zo genoemde physics support die ze al met de R520 konden doen daar zien we ook eerlijk gezegd niets van, oke dat NV Ageia overgekocht heeft is wel iets maar ze gebruiken het wel en bij meerdere games gat het ook nut geven waarom doet ATi die met Havok of wat ze hadden niet ik denk zelfs als ATi physics had, dat er vele sites ook zullen testen er mee enet als dat NV dat nu heeft met Ageia het is een gebruikbare onderdeel wat niet verboden is om te gebruiken dus zelfs als een NV test waar ze de phyics gedeelte gebruiken en ATi heeft dit niet is het gewoon pech voor het rode kamp want nu heeft NV het voordeel daarvan.

ik ben zo van use all the resources you have Physics or not. het zijn maar videokaartjes die ze testen zo ben ik ook weer lol de ene heeft meerdere als betere specs dan de anderen ATi heeft DX10.1 en NVIDIA heeft Physics dan denk ik als geen Physics in een test gebruiken mag worden gebruik dan ook geen DX10.1 :') al dat geblaat en gezeur over die extra's who give's a crap about that lol als het er maar beter en sneller op wordt daar kijkt de klant naar meer ook niet.

toch kan ik goed begrijpen dat veel sites nog aan Cat 8.10 behouden , het is gewoon dat deze ook goed en stabiel werkt met de zo betrokkene HD 4850's in CFX en dat 8.12 over het algeen weer een bagger release is voor wat bepaalde ATi modellen ook de reden dat ze de beste stable driver release pakken iets wat 100% stabiel is is vaker sneller dan iets wat 2x zo snel is en vaker vast loopt.
ik heb het gevoel dat sommige dit niet eens zien.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 19-12-2008 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:21

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Anoniem: 23009 schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 12:38:
toch kan ik goed begrijpen dat veel sites nog aan Cat 8.10 behouden , het is gewoon dat deze ook goed en stabiel werkt met de zo betrokkene HD 4850's in CFX en dat 8.12 over het algeen weer een bagger release is voor wat bepaalde ATi modellen ook de reden dat ze de beste stable driver release pakken iets wat 100% stabiel is is vaker sneller dan iets wat 2x zo snel is en vaker vast loopt.
Nonsense..

Ook bij 8.10 werd die bug al gerapporteerd. Maar dan nog, zou cf jouw redenatie het gebruik van 8.10 alleen nuttig zijn wanneer je een 4850CF setup hebt draaien. Voor de rest van de wereld is 8.12 de enige juiste driver. Bovendien is het gebruik van de huidige driver voor beide merken de enige manier om een eerlijke vergelijking te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

Persoonlijk vind ik dat revieuws steets minder worden met die eisen.

Ik zie liefer dat ze het zo doen:

Verplicht de laatse officelen drivers (goed gekeurt door microsoft) (vga, moederbord en audio)
Diverse games realtime performence
stroom verbuik geteste systeem.
Zelf systeem gebruik.
Nieuwe windows instal verplicht
Geluid (db test)
Minimaal vga test op 1280\1024 32bit
Gpu-z en cpu-z screen verplicht

Wat niet mag
Beta drivers (moeten ze maar voor zorgen dat de drivers inorde zijn voor uitbrengen van de hardware)
Geselecteerde games
Standaart overgeklokt vga kaarten (allen toegestaan als de concurent ook een overklok versie aanwezig is bij de test)
Ouwe instal gebruiken .

Dit zal gewoon indeal zijn als ze hier aan houwen.
Nu op dit moment kijk naar gebruikers die de hardware al hebben gekocht over hun persoonlijke revieuws.
Tot nu toe gaat het goed .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Anoniem: 23009 schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 12:38:al dat geblaat en gezeur over die extra's who give's a crap about that lol als het er maar beter en sneller op wordt daar kijkt de klant naar meer ook niet.
Onzin - ik let daar wel degelijk op. En nee dat is geen goedheilig geblaat, even overdreven:

Familie A biedt een kilo aardappelen aan uit eigen tuin voor 10 euro en de smaak is een 8/10 bijvoorbeeld. De aardappelen worden aan iedereen verstrekt en de familie is gezellig.

Familie B biedt een kilo aardappelen aan uit eigen tuin voor 9 euro en de smaak is ook een 8/10. Echter is de familie vaak de oorzaak van problemen en achter de ellebogen werk.

Breng je dan 10 euro naar familie A of 9 euro naar familie B voor je aardappelen? Het antwoord: ligt eraan wat je voor mens bent. Maar het komt er op neer dat mijn geld wel degelijk bij familie A terecht komt :) .

offtopic:
Ben je trouwens gerelateerd aan user SG? Jullie manier van schrijven lijkt nogal sterk op elkaar - het is soms erg moeilijk doorkomen ...

[ Voor 7% gewijzigd door Cassius op 19-12-2008 13:06 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

Ik begrijp echt niet waar men zich hier druk om maakt. Het gaat om een pre-release preview.
Wil je als site zo'n kaart previewen dan houd je je aan de voorwaarden (en vermeld je die eventueel). Wil je je niet aan de voorwaarden houden dan weiger je de kaart. It's that simple. En het zou wel mooi worden als een hardware vendor geen voorwaarden mocht stellen voor previewen van pre-release hardware waar nog zaken in zowel bios als drivers verder moeten worden uitgewerkt.
Gaat het om released/launched 'final' hardware dan is het natuurlijk een ander verhaal en is het onacceptabel om dergelijke voorwaarden te stellen. Maar daar hebben we het hier niet over... ;)

Laten we emotionele quota als "ligt er aan wat voor mens je bent" en dergelijke ff hierbuiten laten. Wiens videokaarten je koopt bepaald echt niet "wat voor mens je bent".
Het zijn beide commerciele bedrijven, met commerciele doeleinden, en ze doen beide hun best om winst te maken. En daarvoor betalen we allemaal individueel, ongeacht van wie je een kaart koopt. Denken dat 1 van de 2 filantropisch is, of denken dat ATi's marketing niet ook soortgelijke truukjes heeft, is echt een illusie i.m.o :)

PS: Zoek bijoorbeeld maar eens terug naar de 'miracle' beta driver ten tijde van de 2900XT release, die alleen aan reviewsites werd gefeed en die zogenaamd indicatief zou zijn voor het 'werkelijke' AA potentieel van de kaart. De driver zou zogenaamd binnen enkele weken releasestatus bereiken, waarna ze nog maanden het "die performancedriver komt eraan" verhaal hebben volgehouden. Well, it actually never happened... en dat vind ik persoonlijk nog wel een graadje erger dan bovenstaand. Zijn gewoon truuks waar je met wat gezond verstand doorheen moet prikken.

[ Voor 22% gewijzigd door Cheetah op 19-12-2008 15:11 ]

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-05 17:41

Grozno

acts without consequence!

Ik wil zeuren hoor, maar zou je misschien iets meer om je zins opbouw en interpunctie kunnen denken? Op de manier waarop je nu schrijft is het niet echt lekker leesbaar en vind ik het moeilijk om je verhaal serieus te nemen, ondanks dat ik weet dat je zo af en toe wel wat nuttigs te melden hebt.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-05 01:39
Anoniem: 23009 schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 12:38:
...vaag verhaal....

Los van het feit dat ik eigenlijk weinig van je post kan opmaken door je onleesbare stijl en gebrek aan interpunctie, ik draai hier met twee HD4850's in CF met CAT 8.12 en heb nergens last van.
Dead Space, Prince of Persia, Far Cry 2, Crysis Warhead etc draaien als een tiet.
Ik vind de term 'bagger release' ontzettend overdreven. Draai je zelf wel CF? Je hebt toch helemaal geen HD4850's, dus eigenlijk vel je een oordeel zonder er uit eerste hand ervaring over te kunnen spreken.

Dat extra's voor jou blijkbaar niet belangrijk zijn hoeft niet te betekenen dat dat dan maar voor iedereen zo is.
Als ik bij fabrikant A een kaart met 10 snoeren, pluggen en games krijg en bij fabrikant B alleen de kaart ken ze kosten nagenoeg hetzelfde, dan ga ik toch sneller voor fabrikant A.
Cheetah schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 14:57:
Laten we emotionele quota als "ligt er aan wat voor mens je bent" en dergelijke ff hierbuiten laten. Wiens videokaarten je koopt bepaald echt niet "wat voor mens je bent".
Het zijn beide commerciele bedrijven, met commerciele doeleinden, en ze doen beide hun best om winst te maken. En daarvoor betalen we allemaal individueel, ongeacht van wie je een kaart koopt. Denken dat 1 van de 2 filantropisch is, of denken dat ATi's marketing niet ook soortgelijke truukjes heeft, is echt een illusie i.m.o :)
je snapt toch wel dat hij niet bedoelt dat het merk videokaarten bepaalt hoe je als mens bent, maar wel of je een 'gevoelsmens' bent. Het imago dat nVidia heeft zit bij mij ook niet lekker; veel te agressief en uit de hoogte qua marketing en aanpak. ATi heeft wat dat betreft een ander imago. Als dat soort dingen je aanspreken kan het dus wel degelijk uitmaken voor welke fabrikant je gaat.
Tuurlijk zijn ze beide niet filantropisch maar blijkbaar spreekt het imago van ATi op dat gebied meer aan.

[ Voor 44% gewijzigd door Demon_Eyez op 19-12-2008 16:53 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

As I said, If you have the resources I'd say use them, physics or DX10.1 , VGA vendors go for max performance on what they have in store even if it's added 3D acceleration with the help of Physics or DX10.1 if it helps they'll use it and I woudn't advise them not to ...

Example for some lads that don't see it ...

If a your car has a turbo you'd probably use it to get better acceleration since without it you'd be alot slower ;)

If your space craft has a hyperdrive , you'd probably use it to travel faster from point a to point B

If you VGA card has Physics support and it helps it to make it fast you'd probably use it to render them faster

The same fact would count if your VGA supports DX10.1 you'd probably use it since it will render the games or applications faster.

So cut your nonsense and get over with the facts the level of n00bness is get higeher around here some just don't see the facts of it all, eh?
laters I'm outa here.
Modbreak:Als je Engels wilt posten, doe dat op een Engelstalig forum. Hier posten we (ook als we EN als moedertaal hebben...) gewoon in het Nederlands.

Verder zijn opmerkingen over "level of n00bness" niet gewenst. GoT is voor iedereen met interesse in computers. Zijn zijn hier net zo welkom.

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 21-12-2008 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-05 16:43
Cassius schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 13:06:
[...]

Breng je dan 10 euro naar familie A of 9 euro naar familie B voor je aardappelen? Het antwoord: ligt eraan wat je voor mens bent. Maar het komt er op neer dat mijn geld wel degelijk bij familie A terecht komt :) .
dat zou je dan bij al je hard/software moeten doen uit principe....of doe je dat alleen met videokaarten ?

jij gebruikt dus ook geen windows ? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:36
Anoniem: 23009 schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 17:02:
...
If a your car has a turbo you'd probably use it to get better acceleration since without it you'd be alot slower ;)

If your space craft has a hyperdrive , you'd probably use it to travel faster from point a to point B

If you VGA card has Physics support and it helps it to make it fast you'd probably use it to render them faster

The same fact would count if your VGA supports DX10.1 you'd probably use it since it will render the games or applications faster.
...
Je vergeet hierbij alleen te vertellen dat Physics geen extra module is (zoals Turbo en Hyperdrive in je voorbeeld wel zijn). De auto rijdt met turbo niet langzamer en het ruimteschip gaat met hyperdrive niet langzamer. Met Physics is dit momenteel wel het geval - tenzij je er een extra module, bijv. een 9600GT - bij zet als je alleen een GTX260 hebt, het Physics gedeelte neemt namelijk een stuk van je grafische renderkracht in, waardoor je wel degelijk in beeld achteruit gaat (tenzij een game specifiek op Physx is gebouwd en niet anders kan, maar dat is bij een auto ook niet zo - hij is net alleen voor turbo gebouwd).

Bij DX10.1 wordt de kaart natuurlijk óók extra aangesproken, maar dit zorgt juist voor minder load (zoals in vele benchmarks al te zien), terwijl het bij Physics juist voor meer load zorgt op de grafische kaart (het zorgt wel voor wat minder CPU load, maar dat wil ik voor het gemak even buiten beschouwing houden).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mja het zelfde heeft men wel als Physics wel ondersteund wordt dan is de winst aanzienelijk groter als zonder zelfde geval met DX10.1 Farcry2 is een prachtig voorbeeld :)

maar idd dat is ook zo wat jij zegt :) sorry van me engels heb 11 jaar in Australia gewoond enzo en sommige dingen moet af en toe en het engels om duiderlijker over heen te komen heh

de 4G93-T heeft al standaard een turbo dus een extra module voor dat blok is het niet het geldt alleen als een extra module als je het zelf toepast ;) Deathkinght is ook een user van dit forum die weet er heel veel van van dit soort dingen, dat als je een blok met een turbo heeft en het hoort er bij is het geen addon iets omdat het er al standaard op zit :) een X-Wing heeft al uitzijn eigen een Hyperdrive een Actis ETA 2 Jedi Interceptor heeft die niet aan boord die heeft een Hyper drive ring nodig als extra ;) dat is het verschil eigenlijk het zit d'r bij als standaard iets of niet.

net als je een Radeon X800 XT PE AGP met een Ageia Phyix P1 combineerd dan pas is de PPU een add on als het met de VPU of GPU verwerkt is dan is het een standard procedure :)

En hey wie weet dat we ook van ATi eindelijk Physix krijgen met het toevoegen van een R580 bevoorbeeld dat hun Stream processing tech ook toegepast kan worden met games , pas dan zou Ati nog beter kunnen concureren met NV's Ageia Physix :) zou wel iig interessant worden sinds dat Physix later een belangerijke rol gaan spelen who knows what it will bring for us, all we can do now is wait and speculate and watch the rumors roll by.

[ Voor 68% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 19-12-2008 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513

GL is even zijn engels aan het laten zien. :P

But if the cars you want to drive don't support any turbo engines or your spacecraft doesn't fit a hyperdrive then it won't be of any use, would it?

Volgens mij was het trouwens PhysX, weet ik niet zeker.

De ene koopt gewoon, gaat daarna denken over verkoopwijze van de maker en vergelijkt die met de concurrent en vind idd dat Boer B maar even moet optiefen. De andere weet het maar kijkt liever naar zijn portefuie. Uiteindelijk bepalen de akties die jij onderneemt wel hoe je bent en hoe andere je zien.

nVidia's eisen zijn duidelijk strenger, maar het betreft idd ook preview kaarten en geen totale review samples. Netter zou zijn naar mijn idee, geef duidelijke kantekeningen erbij over tekortkomingen die gefixt zullen worden zoals fanspeeds en 2D powerusage, maar laat de previewer zelf meer meten etc.
Iets kwetsbaars van jezelf laten zien kan naar mijn idee meer respect en vooral begrip opbrengen. Dit geldt niet echt in de Die Hard Money Making Competitive wereld van tegenwoordig.

De G80 was trouwens buiten alle ATi delays een aardige lange punch in Ati's face. Mss dat nVidia's voorzichtigheid daar degelijk vruchten heeft afgeworpen want die R580 werd wel even flink aan de kant geveegt en ATi heeft daar lang geen antwoord op gehad. ATi heeft dit eerder andersom meegemaakt.
Mensen hebben lang met een 9700pro kunnen doen net zoals nu met een G80. ik zou met die laatste nog zeer tevreden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263719

AMD RV770 has 900 stream processors

http://www.hardware-infos...s.php?news=2597&sprache=1
An interesting detail, that finds first six months after the official presentation the why outwards.
en nog een gerucht dat de RV740 een 256bit geheugenbus zou hebben :

http://www.fudzilla.com/i...sk=view&id=11026&Itemid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:15
Beetje non-nieuws, het was allang bekend dat ze voor redundantie redenen meerdere streamprocessors hebben waarvan er aan aantal worden disabled ten einde de yield rate hoog te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 10:24
Dat zijn de extra shaders zodat ze voor elke kaart 800 shaders kunnen garenaderen, die zetten ze aan als er een shader kapot is.
Net als met hardeschijven, die hebben ook extra onzichtbare capaciteit, als SMART dan ziet dat een sector slecht word dan word die sector uitgezet en een extra reserve-sector aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 14:45
Avalaxy schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 19:05:
Beetje non-nieuws, het was allang bekend dat ze voor redundantie redenen meerdere streamprocessors hebben waarvan er aan aantal worden disabled ten einde de yield rate hoog te houden :)
Volgens het interview op anandtech niet. Ik denk niet dat je deze zaken kan analyseren aan de hand van een die-shot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:15
Dat denk ik ook niet, maar het zou best kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ dreee

Indeed mate ;)

Oke nu weer effe iets anders voor de ATi AGP liefhebbers die zijn er nog zat hehe 8)

Voor de ATi HD 2K/HD3K AGP gebruikers is er nu ook ATi Cat 8.12+ AGP Hotfix uit, maar sinds 15 december :D heh had ik het maar eerder geweten :X

WinXP CCC:
http://us.sapphiretech.com/driver/308.zip

WinXP 32:
http://us.sapphiretech.com/driver/488.zip

WinXP 64:
http://us.sapphiretech.com/driver/489.zip

WinVista 32:
http://us.sapphiretech.com/driver/490.zip

WinVista 64:
http://us.sapphiretech.com/driver/491.zip

hmm een RV770 heeft toch 800 Stream procies ? als ie er 900 heeft dan zijn er iig 100 afgetapt of hoe emn dat zegt heh, appart.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 19-12-2008 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
RV740 kan nog voor een verrassing zorgen in de midrange/budget sector. Het schijnt een 40nm HD4830 te zijn... een native 640 SP GPU met 32 TMUs, maar wel met een 128-bit memory interface gekoppeld aan snel GDDR5 (900Mhz -> 3600Mhz effectief) dat ook op de HD4870 zit. Prijs... rond <$100...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Mr. Detonator schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 17:25:
[...]

dat zou je dan bij al je hard/software moeten doen uit principe....of doe je dat alleen met videokaarten ?

jij gebruikt dus ook geen windows ? :|
Spuit elf 8)7 Niet iedereen is even handig met linux of een ander OS.

Er zijn meer mensen die voor wat betreft de aanschaf van videokaarten net zo handelen/denken als Cassius.

Ikzelf ben ook minder gecharmeerd (en dan druk ik me nogal zacht uit) van de handelswijze van nVidia.
Ik zal daarom nimmer een nVidia kopen als er gelijkwaardig alternatief is. Zelfs al is de performance slechts 90%-95% van een nVidia kaart, dan nog zou ik er niet over peinzen om een kaart van dergelijk bedrijf aan te schaffen.

nVidia roept bij een aantal mensen gewoon zeer negatief beeld op. Ieder zijn meug toch? ;)

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

@ Cheetah
Ik zei niet dat welke videokaarten koopt bepaald wat voor mens je bent! Daar heb je gelijk in, ik zei het juist andersom - althans zo bedoel ik het natuurlijk. Aan de hand voor wat voor mens je bent maak je beslissingen qua aankopen. Als ik iemand ben die toevallig waarde hecht aan eerlijk nieuws / eerlijke media voor zover die mogelijk is in deze wereld, snap je ook wel dat ik hierop goed kan afknappen toch?

@ Demon_Eyez
Tuurlijk zijn ze beide niet filantropisch maar blijkbaar spreekt het imago van ATi op dat gebied meer aan.
Ik ben natuurlijk niet van gisteren [no flame] en begrijp dat de beste mensen een boterham moeten en willen verdienen, het liefst zo goed mogelijk belegd :) . Maar dat wil nog niet zeggen dat ze dat op dezelfde manier trachten te verdienen. En tuurlijk zijn beide bedrijven niet heilig, maar het voorbeeld dat Cheetah aandraagt over ATi heeft voor mij veel minder negatieve lading. Ik geloof namelijk best dat ze toen dachten dat dit nog met drivers opgelost kon worden - het is nog steeds slecht dat dit niet gebeurd is don't get me wrong - maar het is niet smerig op het gebied van vrij nieuws.

En al is het een preview? Als dit bij een preview zo is zie ik het ook wel bij een review gebeuren; we zagen het ook bij de GTX260 core216 dat er een vast benchpakket gevraagd werd. En ik denk dat iemand best kan begrijpen als ik dan liever mijn geld naar het andere kamp breng als de tijd aanbreekt :) ?

@ Mr. Detonator
jij gebruikt dus ook geen windows ?
Tang - varken. Ik ben zo vastgeroest in Windows dat ik helemaal niet productief overweg kan met een Mac/Linux ... mijn productiviteit wordt geenzins aangetast door het kiezen van een ander merk videokaart.

Misschien ben ik ook maar een sentimentele bastaard hoor :Y ... het is uiteindelijk gewoon waar ik me lekkerder bij voel. En als ik er nu achter kom dat ATi met de volgende kaarten hetzelfde doet; sta ik weer met mijn voeten op de aarde te mopperen "waarom is niemand nou eens eerlijk". Ignorance is bliss :) .

[ Voor 7% gewijzigd door Cassius op 19-12-2008 22:05 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
CJ schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 19:49:
RV740 kan nog voor een verrassing zorgen in de midrange/budget sector. Het schijnt een 40nm HD4830 te zijn... een native 640 SP GPU met 32 TMUs, maar wel met een 128-bit memory interface gekoppeld aan snel GDDR5 (900Mhz -> 3600Mhz effectief) dat ook op de HD4870 zit. Prijs... rond <$100...
Tadaaa. Nu ook op VR:

Afbeeldingslocatie: http://resources.vr-zone.com//uploads/6334/RV740.gif

http://vr-zone.com/articl...sguise/6334.html?doc=6334

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

De 4830 is nu de beste bang for the buck kaart; maar deze RV740 [HD47xx gok ik, misschien gewaagd op HD4840 om hem echt te pushen, marge op een 40nm part zal gezond zijn] gaat waarschijnlijk bijna identiek aan de 4830 presteren met die specs [128-bit compenseert hij met GDDR5] en wordt waarschijnlijk wel een knaller volgend jaar :) !

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Als de specs van deze bron kloppen en ik hem goed heb begrepen, dan gaat de RV740 niet identiek presteren aan de HD4830. Hij zou sneller moeten zijn. De core zou aanzienlijk harder moeten lopen dan 575Mhz. bij deze nieuwe GPU. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de naamgeving... HD4840? Of misschien toch HD47x0 of misschien zelfs HD5670?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvt

michaelvt

Tweaky Gonzalez

Nu vraag ik me dus af, wat gaat er dan gebeuren met de RV770LE chips die nu als HD4830 worden gelabeld? Blijven deze naast de nieuwe RV740 bestaan, of zijn de yields zo goed dat AMD deze amper heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Die "kreupele" chips die gebruikt worden in videokaarten als HD4830's worden op een gegeven moment niet meer rendabel omdat de yields in de loop der tijd inderdaad een stuk beter worden. Er komt een punt dat het productieproces zo goed werkt dat er amper iets is wat een defect heeft. En als je dan een populaire HD4830 blijft houden... dan moet je dus goed werkende chips met opzet kreupel maken... chips die je eigenlijk voor de hoofdprijs had kunnen kopen.

Dus ondanks dat videokaarten als de HD4830 erg leuk zijn voor de consument zijn ze minder leuk voor ATI. Dus die zullen tzt vervangen worden. Het kan goed zijn dat de RV740 straks stilletjes de RV770LE in de HD4830 vervangt mits de performance identiek is. Of ze doen een nVidia door het HD4830 te noemen terwijl de performance niet gelijk is (zie oude GF9600GSO met kreupele G92 en de nieuwe GF9600GSO met kreupele G94 die langzamer is dan de oude versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

Cassius schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 21:58:
Ik zei niet dat welke videokaarten koopt bepaald wat voor mens je bent! Daar heb je gelijk in, ik zei het juist andersom - althans zo bedoel ik het natuurlijk. Aan de hand voor wat voor mens je bent maak je beslissingen qua aankopen.
Wiens videokaart iemand aanschaft is zo ongeveer het allerlaatste waaraan ik iemands "type mens zijn" zou afmeten... maargoed, dat is voor mij persoonlijk, in m'n (aankoop)beslissingen probeer ik zelf gevoelskwesties er zoveel mogelijk erbuiten te houden :)
Als ik iemand ben die toevallig waarde hecht aan eerlijk nieuws / eerlijke media voor zover die mogelijk is in deze wereld, snap je ook wel dat ik hierop goed kan afknappen toch?
[...] En tuurlijk zijn beide bedrijven niet heilig, maar het voorbeeld dat Cheetah aandraagt over ATi heeft voor mij veel minder negatieve lading. Ik geloof namelijk best dat ze toen dachten dat dit nog met drivers opgelost kon worden - het is nog steeds slecht dat dit niet gebeurd is don't get me wrong - maar het is niet smerig op het gebied van vrij nieuws.
Reviewsites feeden met een rigged 'miracle' driver die de kaart er veel beter uit laat zien dan hij ooit gepresteerd heeft? Het is toch echt net wat je onder 'eerlijk nieuws' wilt verstaan... ;)
Ik heb toch liever een beperkte benchmarkset in een preview dan een driver die in een review van final hardware gewoon irreele resultaten laat zien, en om zelf heel eerlijk te zijn geloof ik er niets van dat ze niet bliksemsgoed wisten wat ze deden. Da's nou marketing, en dat bevind zich vrijwel altijd net op de grens tussen eerlijk en oneerlijk... en zit zo nu en dan gewoon over die grens heen. Zodra er iets uit die hoek komt - om het even van welk van de partijen - pak ik er weer een emmertje zout en een stevig schepje bij. 'Eerlijke marketing', da's bijna een contradictio in terminis ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Cheetah op 20-12-2008 02:45 ]

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513

Dat zouden mooie marges zijn voor die 40nm chip. daarbij een 128-bit PCB-tje..tjing..kassa.

Hoewel de bandbreedte gelijk is zal er toch wel verschil zijn tussen 256-bit GDDR3 en 128-bit GDDR5 in realtime. Van mij mag die best beter worden maar dan wel geen naamgegoogel anders ga weer terug om. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnwY
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-01 14:37
Denk niet dat ATI een GPU (RV740) engineerd met maar 640SP, maar dat deze ongeveer 960SP of meer zal hebben. Zodat als de yields beter worden er een RV770XTX (HD5870) uitgebracht kan worden. Naar mijn mening zijn ze met een die shrink bezig waar h.e.e.a. in wordt verbeterd, zie HD2900 naar HD3870.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-05 01:39
Cheetah schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 02:38:
[...]
Wiens videokaart iemand aanschaft is zo ongeveer het allerlaatste waaraan ik iemands "type mens zijn" zou afmeten... maargoed, dat is voor mij persoonlijk, in m'n (aankoop)beslissingen probeer ik zelf gevoelskwesties er zoveel mogelijk erbuiten te houden :)
lees nou eens wat hij je probeert te vertellen. Met 'wat voor mens' bedoelt hij dat hij voor z'n 'gevoel' niet bij een bedrijf als nVidia een product koopt, omdat dat bedrijf er een negatieve en agressieve handelswijze op na houd. Al zouden ze fietsen verkopen, het gaat niet om het product maar om het bedrijf zelf
Dat jij daar immuun voor bent en je niet daardoor laat leiden snappen we nu wel. Hij probeert je ook heus niet te bekeren hoor. ;) hij legt alleen zijn manier van productaanschaf uit.

Met 'imago' bedoelde ik hier eerder het beeld dat meer mensen hebben bij nVidia; een bedrijf dat een (te)agressieve en negatieve handelwijze erop na houdt. Daar koop ik m'n producten ook liever niet bij.
Geldt overigens niet alleen bij nVidia, heb ik bij meer (grote) bedrijven. (of pensioenfondsen, die geld investeren in de productie van landmijnen bijvoorbeeld, maar da's een totaal andere discussie)

[ Voor 16% gewijzigd door Demon_Eyez op 20-12-2008 11:05 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

57GB/s Is al meer bandbreedte dan de 19xx series bij zich hadden maar zal serieus sneller zijn dan de 1900XTX uit die tijd en dat voor minder dan 80 euro schat ik. Erg veel power voor die prijs waarmee je ook nog enigzins normaal crysis kunt spelen als je dat zou willen .. :D

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 13:40
Hekking schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 11:09:
57GB/s Is al meer bandbreedte dan de 19xx series bij zich hadden maar zal serieus sneller zijn dan de 1900XTX uit die tijd en dat voor minder dan 80 euro schat ik. Erg veel power voor die prijs waarmee je ook nog enigzins normaal crysis kunt spelen als je dat zou willen .. :D
Idd. zelfs de HD4670 was min of meer al op gelijke voet met de X1900XT(X).

Ik vraag mij toch af of er niet zoiets is als een "minimum bus".
Is die 128bit bus nog wel genoeg om AA en AF te gebruiken op fullhd resoluties zoals dat bij een HD4830 wel kan? Of heeft ATI bewust GDDR5 gebruikt om de kleine busgrootte te compenseren?

Anyway, als deze kaart echt zo snel/sneller word dan de HD4830, dan vraag ik mij af wanneer ze dezelfde prestaties zullen halen op een 64-bit bus :)

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Is het dan niet een beetje raar dat de kaart <$100 gepositioneerd wordt, terwijl hij sneller is dan de 4830 die voor de >$100 & <&150 over de toonbank gaat. Dat lijk me geen gezonde bedrijfsvoering aangezien de marge op het 55nm part (de 4830 dus) minder zal zijn. Dan snij je toch jezelf in de vingers door tegen je eigen net uitgebrachte kaart te gaan concurreren?

In het kort [lekker concreet cas :p ] - waarom zou men nog een 4830 kopen als deze kaart er is :) ?

Op de gevoelsdiscussie ga ik maar even niet meer in - het is puur mijn mening. Ik heb gevoel X bij kaart Y en dat speelt mee in mijn koopbeslissing. Ik [en met mij veel studies] geloof overigens niet in "kopen zonder emotie". Volgens mij bestaat dat niet :) .

Lunchtime :9 .

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Cassius schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 14:14:
Is het dan niet een beetje raar dat de kaart <$100 gepositioneerd wordt, terwijl hij sneller is dan de 4830 die voor de >$100 & <&150 over de toonbank gaat. Dat lijk me geen gezonde bedrijfsvoering aangezien de marge op het 55nm part (de 4830 dus) minder zal zijn. Dan snij je toch jezelf in de vingers door tegen je eigen net uitgebrachte kaart te gaan concurreren?
Zie de HD4830 als een manier van AMD om de erg slechte chips van de RV770 core toch nog voor een redelijk prijsje kwijt te kunnen. Ze verkopen op lagere prijzen geeft ze nog altijd meer dan ze maar gewoon weg gooien. Waarschijnlijk hebben ze gewoon een hele lading cores getest op wat ze konden en daar een nieuw product op gebouwd. Zoals hierboven al ergens genoemd, zal met de tijd het aantal slechte cores dusdanig laag worden dat er niet meer genoeg zijn om er een speciale kaart van te maken. Dat is dan het moment waar de RV740 om de hoek komt kijken, om de plek van de HD4830 over te nemen in hetzelfde prijssegment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 19:15
Cassius schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 14:14:

In het kort [lekker concreet cas :p ] - waarom zou men nog een 4830 kopen als deze kaart er is :) ?

Op de gevoelsdiscussie ga ik maar even niet meer in - het is puur mijn mening. Ik heb gevoel X bij kaart Y en dat speelt mee in mijn koopbeslissing. Ik [en met mij veel studies] geloof overigens niet in "kopen zonder emotie". Volgens mij bestaat dat niet :) .

Lunchtime :9 .
Er komen steeds minder 4830 kaarten aangezien de productie van de 4850 beter wordt en de yields beter, dan komen er steeds minder 'kapotte' kaarten beschikbaar.
Wat cj volgens mij een paar posts terug ook al zei, de kaartjes zijn heel populair en op een gegeven moment lukt het gewoon niet meer om ze allemaal te produceren, anders moeten ze van de goede 4850 delen uitschakelen om de 4830 te leveren en dat gaat ten koste van hun winst.
Volgens mij legde cj het zo uit. ^^

Edit: Te sloom getypt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvt

michaelvt

Tweaky Gonzalez

Cheetah schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 02:38:

[...]
Reviewsites feeden met een rigged 'miracle' driver die de kaart er veel beter uit laat zien dan hij ooit gepresteerd heeft? Het is toch echt net wat je onder 'eerlijk nieuws' wilt verstaan... ;)
Ik heb toch liever een beperkte benchmarkset in een preview dan een driver die in een review van final hardware gewoon irreele resultaten laat zien, en om zelf heel eerlijk te zijn geloof ik er niets van dat ze niet bliksemsgoed wisten wat ze deden. Da's nou marketing, en dat bevind zich vrijwel altijd net op de grens tussen eerlijk en oneerlijk... en zit zo nu en dan gewoon over die grens heen. Zodra er iets uit die hoek komt - om het even van welk van de partijen - pak ik er weer een emmertje zout en een stevig schepje bij. 'Eerlijke marketing', da's bijna een contradictio in terminis ;)
Ik ben het eens met Cheetah, het is van beide partijen gewoon pure marketing om hun kaarten zo goed mogelijk uit de hoek te laten komen. Waar ik het wel mee eens ben is dat Nvidia hier nog net wat extremer in is dan ATI.

Al is ATI op het gebied van marketing mijns inziens wel een stuk agressiever geworden, nu worden in hun slides bij presentaties de Nvidia kaarten ook gewoon als slecht aangemerkt, waar dit eerst eigenlijk veel minder het geval was.

Al met al denk ik dat de normale consument gewoon de videokaart koopt die een verkoper of "iemand die er verstand van heeft" ze aan raadt. Zelf werk ik ook in een computerwinkel en ik merk dat mensen wat dat betreft echt heel makkelijk te sturen zijn, ook diegene die er wat meer verstand van hebben.

Dan het volgende, op Computerbase staat een uitgebreide review waar de volgende kaarten tegenover elkaar getest worden:

* ATi Radeon HD 4870 X2 (750/1.800), 2x 1.024 MB
* ATi Radeon HD 4870 (750/1.800), 1.024 MB
* ATi Radeon HD 4870 (750/1.800), 512 MB
* ATi Radeon HD 4850 (625/993), 512 MB
* ATi Radeon HD 4830 (575/900), 512 MB
* ATi Radeon HD 4670 (750/1.000), 512 MB
* ATi Radeon HD 3870 (775/1.125), 512 MB
* Nvidia GeForce GTX 280 (602/1.296/1.107), 1.024 MB
* Nvidia GeForce GTX 260 New Revision (576/1.242/999), 896 MB
* Nvidia GeForce GTX 260 (576/1.242/999), 896 MB
* Nvidia GeForce 9800 GTX+ (738/1.836/1.100), 512 MB
* Nvidia GeForce 9800 GT (600/1.512/900), 512 MB
* Nvidia GeForce 9600 GT (650/1.625/900), 512 MB
* Nvidia GeForce 9600 GSO (555/1.350/800), 384 MB

http://www.computerbase.d...8/2/#abschnitt_testsystem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:21

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Alleen erg jammer dat de 4850X2 niet mee id genomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
En dit is ook errug jammer....

Treiberversionen: ATi Catalyst 8.11

Scheelt in een aantal games toch wel enorm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-05 22:48
@CJ:

heb jij al iets gehoord misschien over resultaten met de ''quadcore driver'' ?

ben heel benieuwd of het echt iets toe gaat voegen en of mijn quad nu eindelijk eens wat meer aan het werk wordt gezet :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Nope. Niks gehoord verder....

Overigens wel interessant en volgens mij nog niet voorbij gekomen is een interview uit september op PC Games Hardware met de developers van Stormrise, de SEGA titel die out-of-the-box DX10.1 ondersteunt. Daarin staat waarom ze DX10.1 gebruiken:
PCGH: What are in your opinion the general advantages of the extended feature set presented with DX10.1?

Artem Kulakov: We're able to use less video memory to achieve the same image quality, or we can raise image quality - and it's cool that it's so easy to code for, so adding this won't hurt the schedule of Stormrise. We'll let the user choose the balance of performance and quality that they want, but being able to do more with DirectX 10.1 hardware is a great opportunity. It's more efficient and definitely fixes some of the limiting drawbacks of DirectX 10.0

Afbeeldingslocatie: http://www.pcgameshardware.com/screenshots/medium/2008/12/stormrise-screenshot-06.jpg
Bron: http://www.pcgameshardwar...se_DX_101_support/?page=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 246336

Hotfix voor 2 of meer 4850 in CF Vista 32 enof 64 bit:

http://support.ati.com/ic...nowledge&questionID=40671

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
Interessant nieuws op de voorpagina: 'Opvolger X58-moederbord maakt combineren videokaarten flexibeler'.
De opvolger van Intels X58-moederbord voor Core i7-processors zou volgens geruchten een extra chip aan boord krijgen. De Lucid Hydra-chip biedt de mogelijkheid verschillende grafische kaarten met het moederbord te gebruiken.
En het interessante aan deze chip:
Lucids technologie maakt het mogelijk oude kaarten met moderne grafische kaarten te combineren: zo zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn videokaarten die twee generaties verschillen te bundelen. Bovendien zou de Hydra Engine de prestaties van de videokaarten lineair schalen, zodat het toevoegen van een oud, afgeschreven kaartje wel degelijk een positief effect zou hebben op de totale videoprestaties.
Er is al eens eerder in het ATi topic over Lucid gesproken. Lineaire schaling bij het combineren van videokaarten én mogelijkheid om verschillende kaarten te combineren zo lang ze van dezelfde fabrikant zijn. Dit klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar komt volgens de geruchten dus verrassend dicht bij!

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Depep schreef op zondag 21 december 2008 @ 17:57:
Interessant nieuws op de voorpagina: 'Opvolger X58-moederbord maakt combineren videokaarten flexibeler'.

Er is al eens eerder in het ATi topic over Lucid gesproken. Lineaire schaling bij het combineren van videokaarten én mogelijkheid om verschillende kaarten te combineren zo lang ze van dezelfde fabrikant zijn. Dit klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar komt volgens de geruchten dus verrassend dicht bij!
Hier ene uitgebreid nieuwsartikel op Hardware.info (http://www.hardware.info/..._voor_betere_GPU_scaling/). Daar staat hoe de techniek werkt en wat momenteel de beperkingen zijn. De techniek is veelbelovend, maar er is vooralsnog geen goede DX10 ondersteuning. Zodra deze er is wordt het pas echt nuttig.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Newsflash: AMD over de (toekomst van de) Avivo Video Transcoder

Hot Hardware heeft AMD een aantal vragen gesteld over de Avivo Video Transcoder, zoals:
Q: Why did AMD release such a buggy software application into the market?
A: The ATI Video Converter is a basic utility that introduces users of Catalyst to the capabilities of Stream processing on 32-bit operating systems. While it isn’t perfect, The level of functionality and quality is appropriate for maximizing the conversion speed on the most widely used video formats. Improvements are already being made and users can expect to have a much higher quality experience with future revisions.
Lees de rest van de FAQ hier: http://hothardware.com/Ne...Video-Converter-Feedback/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:21

nFo

CJ schreef op maandag 22 december 2008 @ 15:10:
Newsflash: AMD over de (toekomst van de) Avivo Video Transcoder

Hot Hardware heeft AMD een aantal vragen gesteld over de Avivo Video Transcoder, zoals:

[...]

Lees de rest van de FAQ hier: http://hothardware.com/Ne...Video-Converter-Feedback/
Download naar die Avivo ?
Had deze gedownload: http://game.amd.com/us-en...aspx?p=xp/radeonxavivo-xp
Avivo Video Converter will only work with X1000 series products :?
Snap er niks meer van. :')
Zoek dus die versie die werkt met de 4850 ect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Dat is 'm voor XP. Of deze voor Vista (32-bit) onderin de pagina: http://game.amd.com/us-en...?p=vista32/common-vista32 Er wordt nog gewerkt aan een 64-bits versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 246336

nFo schreef op maandag 22 december 2008 @ 18:34:
[...]

Download naar die Avivo ?
Had deze gedownload: http://game.amd.com/us-en...aspx?p=xp/radeonxavivo-xp
Avivo Video Converter will only work with X1000 series products :?
Snap er niks meer van. :')
Zoek dus die versie die werkt met de 4850 ect.
Er is eigenlijk bedoeld werkend VANAF X1000 kaarten dunkt me ,is beetje ongelukkig vermeld zo.
Deze versie is dus gewoon te gebruiken op 48xx kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Anoniem: 246336 schreef op maandag 22 december 2008 @ 21:41:
[...]

Er is eigenlijk bedoeld werkend VANAF X1000 kaarten dunkt me ,is beetje ongelukkig vermeld zo.
Deze versie is dus gewoon te gebruiken op 48xx kaarten.
Mogenlijk gewoon een ongelukkige copy/paste zelfs van toen de X1000 de nieuwste serie was, maar daar kom je het snelst achter door te downloaden en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 12:08

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

CJ schreef op maandag 22 december 2008 @ 18:53:
Er wordt nog gewerkt aan een 64-bits versie.
Wanneer verwacht je deze ongeveer... Ik zit er best wel een beetje op te wachten omdat ik elke week vaak in de bus zit convert ik elke week 5 afleveringen van 24 naar mijn iPhone...

Zou fijn zijn als dit eens wat sneller ging :+

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
dreameater schreef op maandag 22 december 2008 @ 22:52:
[...]

Wanneer verwacht je deze ongeveer... Ik zit er best wel een beetje op te wachten omdat ik elke week vaak in de bus zit convert ik elke week 5 afleveringen van 24 naar mijn iPhone...

Zou fijn zijn als dit eens wat sneller ging :+
Ik verwacht niks.... AMD zegt er zelf het volgende over in de FAQ die ik hierboven gelinkt had:
Q: Why does ATI Video Converter not work on 64-bit operating systems when so many PCs are moving in that direction?
A: While the move to 64-bit is well underway, 32-bit OS’s satisfy the mainstream consumer and the ATI Video Converter was to fill that segment first. We are evaluating our roadmap for future improvements, including the possibility of offering a 64-bit solution.
Effe doorlezen dus voor meer handige informatie over de Avivo Video Transcoder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
The War Begins Once more:
January launch

Sources close to Nvidia have confirmed that there will be a GTX 285, a faster 55nm based GTX 280 card with slightly higher clock and they even went out and said that it will be available in January.

January is also the time for real availability of GTX 260 at 55nm, but in all fairness, you might be lucky enough to get some of these cards in Europe or Japan before the end of this year.

The new GTX 285 should be clocked at 648MHz core, 1476MHz Shaders and 2.48GHz memory, at least that is what our sources believe. The card has 32 ROPs, 80 TMUs and 240 Shaders, but this time around the card's TDP is 183W, while the GTX 280 has a 236W TDP, 602MHz core clock, 1296MHz Shaders and 2.2GHz memory.

We are sure that someone might be capable of launching a 700MHz GTX 285, with a little help in the overclocking department.
Die GTX 285 OC kaarten zullen dus aardig op de snelheid zitten die ene HD4870 X2 haalt. Het wordt dus tijd dat AMD ook met een clockspeed boost komt want de RV870 is te ver weg.
A11 cards are running

ATI's first 40nm cards are taped out and we can confirm that the cards are up and running. A11 is a pre production silicon that gets out usually before A12, the production one, and our sources confirm that the card is in good shape.

This is a transitional product and it will help ATI to get easier from 55nm to 40nm and we learned that it should end up faster than RV770PRO, Radeon HD 4850 card, but its job is to compete Nvidia's Geforce 9600GT and it completely leaves it in the dust.

The card does use GDDR5 from troubled Quimonda and ATI is playing with IDGV1G-05A1F1C-40X GDDR5 at 900MHz. We still believe that the card has a 256-bit memory interface and with GDDR5 memory, this looks like a powerful combination.
Bij de RV670 was de A11 al goed genoeg en die is op de markt gekomen. Fud houd ook nog steeds vast aan die 256 Bit bus. Maar dat lijkt me niet waarschijnlijk als ze ook al GDDR5 gebruiken. Of die core moet tegen de 1 GHz clocken maar anders kan die core gewoon niet genoeg power leveren om 256 Bit GDDR5 te benutten. Een HD4870 kan die performance ook niet volledig benutten. + de RV740 kaart wordt te duur met een 256 bit bus. 128 Bit met GDDR5 moet voldoende zijn voor zo'n chip.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Eeek, je hebt het over een oorlog - maar de tegenpartij zet niet echt iets tegenover de GTX285 atm :p ? Lijkt me sterk dat ze die zomaar bijbenen met een clockboost op de RV770 kaart tbh. Denk dat ze het eerder in de pricing hoek gaan zoeken tot eind Q1. CJ zei toch ook al dat er geen nieuwe RV770's kwamen voor die tijd? Ik wacht dan ook op ATi's zet - voor hetzelfde geld duwen ze weer alle marktprijzen naar beneden [don't count on it :> ].

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-05 18:58

Format-C

Tracing Rays

Astennu schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 10:06:
The War Begins Once more:

[...]

Die GTX 285 OC kaarten zullen dus aardig op de snelheid zitten die ene HD4870 X2 haalt. Het wordt dus tijd dat AMD ook met een clockspeed boost komt want de RV870 is te ver weg.
Er is/ was nu ook al een Zotac GTX280 AMP! @ 700Mhz, en een MSI GTX280 Super OC @ 700Mhz, dus die 700Mhz die ze noemen is niets bijzonders.

Ik weet niet hoe hoog de shaders van de GTX285 willen, maar een coreclock van zo'n 750Mhz zou mogelijk moeten zijn lijkt me.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
Ik vermoed dat ATi als eerste reactie op de GTX 285 simpelweg de prijzen omlaag gooit, aangezien ze daar nog wel wat ruimte voor hebben.

Ik moet zeggen dat de RV740, een kaartje voor onder de 100 euro die de HD4850 verslaat, erg interessant klinkt. Nu maar hopen dat de geruchten kloppen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cassius schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 10:12:
[...]

Eeek, je hebt het over een oorlog - maar de tegenpartij zet niet echt iets tegenover de GTX285 atm :p ? Lijkt me sterk dat ze die zomaar bijbenen met een clockboost op de RV770 kaart tbh. Denk dat ze het eerder in de pricing hoek gaan zoeken tot eind Q1. CJ zei toch ook al dat er geen nieuwe RV770's kwamen voor die tijd? Ik wacht dan ook op ATi's zet - voor hetzelfde geld duwen ze weer alle marktprijzen naar beneden [don't count on it :> ].
Nou een eventuele superclocked RV770 op bv 900 MHz kan aardig wat weerstand bieden. En daar een X2 van moet genoeg power hebben om weet interessant te blijven.
RappieRappie schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 12:11:
[...]
Er is/ was nu ook al een Zotac GTX280 AMP! @ 700Mhz, en een MSI GTX280 Super OC @ 700Mhz, dus die 700Mhz die ze noemen is niets bijzonders.

Ik weet niet hoe hoog de shaders van de GTX285 willen, maar een coreclock van zo'n 750Mhz zou mogelijk moeten zijn lijkt me.
Ah ok dat wist ik niet. Ik veracht daat er ook nog wel snellere versies komen. Inderdaad een 725 of 750 MHz.
Depep schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 13:16:
Ik vermoed dat ATi als eerste reactie op de GTX 285 simpelweg de prijzen omlaag gooit, aangezien ze daar nog wel wat ruimte voor hebben.

Ik moet zeggen dat de RV740, een kaartje voor onder de 100 euro die de HD4850 verslaat, erg interessant klinkt. Nu maar hopen dat de geruchten kloppen.
Wie heeft gezecht dat de RV740 sneller zou zijn dan de HD4850 ? Gezien de specs denk ik dat hij er net onder komt te zitten. Of die core clocks moeten echt heel hoog zijn. 900-950 MHz kan wel een aardig eind komen. Alleen dan begint 60 gb/s ook wel wat krapjes te worden. Dat zie je bij de HD4850 ook al.

[ Voor 45% gewijzigd door Astennu op 23-12-2008 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
Astennu schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 13:30:
Wie heeft gezecht dat de RV740 sneller zou zijn dan de HD4850 ? Gezien de specs denk ik dat hij er net onder komt te zitten. Of die core clocks moeten echt heel hoog zijn. 900-950 MHz kan wel een aardig eind komen. Alleen dan begint 60 gb/s ook wel wat krapjes te worden. Dat zie je bij de HD4850 ook al.
Dat staat in je eigen quote ;)
This is a transitional product and it will help ATI to get easier from 55nm to 40nm and we learned that it should end up faster than RV770PRO, Radeon HD 4850 card, but its job is to compete Nvidia's Geforce 9600GT and it completely leaves it in the dust.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Dit kan 2 dingen betekenen:
1. een en een is twee: als de kaart sneller is dan de HD4850, dan is ie automatisch ook sneller dan een 9600GT.
2. ze hebben een sneak preview gehad cq. er zijn al werkende exemplaren in omloop en werkend gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-05 18:58

Format-C

Tracing Rays

Het is niet eens nodig voor ATi de prijzen te verlagen denk ik.

De prijs van de HD48701GB is nog steeds 20 euro lager dan die van een GTX260 216.

En volgens mij vliegen er nog steeds genoeg HD4870's over de toonbank. :)

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169917

offtopic:
Hier is een Sapphire 4870 1gb te koop voor €199

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Jejking schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 14:05:
[...]

Dit kan 2 dingen betekenen:
1. een en een is twee: als de kaart sneller is dan de HD4850, dan is ie automatisch ook sneller dan een 9600GT.
2. ze hebben een sneak preview gehad cq. er zijn al werkende exemplaren in omloop en werkend gezien.
In tegenstelling tot CPU's is bij GPU's redelijk te voorspellen hoe een GPU zich binnen een generatie zich zal gedragen. Kortom, op basis van aantal shaders & frequentie & renderbackends & bandbreedte is het prima vergelijken met andere kaarten op basis van dezelfde architectuur. Gezien het onwaarschijnlijk is dat ATI zijn structuur van (4S1C) shaders aanpast en het aantal shaders & renderbackends & bandbreedte in dat artikel bekend zijn blijft alleen de kloksnelheid over als vraagtegen.

Het is erg waarschijnlijk dat de 40nm versie iets sneller is dan de 4830 en iets langzamer dan de 4850. Tenzij ze de klok ver opvoeren natuurlijk.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
kalizec schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 14:21:
[...]
Het is erg waarschijnlijk dat de 40nm versie iets sneller is dan de 4830 en iets langzamer dan de 4850. Tenzij ze de klok ver opvoeren natuurlijk.
De 4830 komt al redelijk in de buurt van de 4850, vooral als deze een beetje overgeklokt wordt. Op 40nm kunnen waarschijnlijk ook nog wat hogere clocks bereikt worden, dus het is helemaal niet zo'n gek idee dat deze sneller dan een 4850 zou kunnen zijn. Maar goed, het blijft afwachten...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Depep schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 14:30:
[...]

De 4830 komt al redelijk in de buurt van de 4850, vooral als deze een beetje overgeklokt wordt. Op 40nm kunnen waarschijnlijk ook nog wat hogere clocks bereikt worden, dus het is helemaal niet zo'n gek idee dat deze sneller dan een 4850 zou kunnen zijn. Maar goed, het blijft afwachten...
Maar dat is erg onwaarschijnlijk tenzij ze nu al een prijzenoorlog voorbereiden. Waarom? Omdat een 4850 kaart nu iets van €135 kost en als een sub 100$ kaart ineens sneller is dan de 4850, verliest die zijn commerciele bestaansrecht. Hetzelfde zag je bij de 8800GT vs GTS320/640 ... ook zo'n rare zet. Ze bleven echt met veel oude G80 stock zitten die in waarde echt enorm inzakte [ondergetekende voelde de pijn toen hij zijn GTS320 verkocht :X ]. Ik gok dat hij netjes onder een 4850 blijft qua prestatie, 90% zeker.

[ Voor 5% gewijzigd door Cassius op 23-12-2008 14:58 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Depep schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 13:54:
[...]

Dat staat in je eigen quote ;)

[...]
Nja goed ik vertrouw fud niet meteen. Ik wil het eerst zien. Maar ik kan me voorstellen dat een RV740 core op 900 MHz aardig wat power heeft. 640 Shaders op 900 MHz of 800 Shaders op 625 MHz. Maar goed het is helemaal niet zeker dat die RV740 900 mhz draait. Al acht ik het niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

Astennu schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 15:01:
Nja goed ik vertrouw fud niet meteen. Ik wil het eerst zien. Maar ik kan me voorstellen dat een RV740 core op 900 MHz aardig wat power heeft. 640 Shaders op 900 MHz of 800 Shaders op 625 MHz. Maar goed het is helemaal niet zeker dat die RV740 900 mhz draait. Al acht ik het niet onmogelijk.
Zoals Cassius al zegt lijkt het me onwaarschijnlijk.
De RV740 zou in dat geval namelijk ATi's eigen HD4850 effectief elimineren en lijkt me nogal onnodig gezien de 4850 nu reeds de beste price/performer is in het ~140 Euro segment. Ik verwacht dat de RV740 gewoon de HD4830 komt aflossen: kleiner, koeler, goedkoper te produceren, ongeveer zelfde prijssegment. Specs zijn ook bijna identiek, alleen clocks nog niet bekend...

Het zou an sich natuurlijk wel kunnen dat dit kaartje een super-overklokker wordt, en overclocked de 4850 verslaat... dan moet ik 's gaan overwegen mijn 4850 te vervangen door 2 van die kaartjes in CF :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cheetah op 23-12-2008 21:59 ]

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cheetah schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 21:56:
[...]
Het zou an sich natuurlijk wel kunnen dat dit kaartje een super-overklokker wordt, en overclocked de 4850 verslaat... dan moet ik 's gaan overwegen mijn 4850 te vervangen door 2 van die kaartjes in CF :)
Ligt er een beetje aan hoe het voltage is geregeld. De 4850 gaat met een voltmod ook makkelijk over de 800 heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Depep schreef op zondag 21 december 2008 @ 17:57:

Ik heb tijdens Computex een meeting met deze jongens gehad en een paar weken geleden heb ik in Taiwan met een engineering unit gespeeld. Mag zoals meestal geen details geven (NDA) maar ik zie weinig toekomst voor deze chip als hij PCI-E 1.0 blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Anoniem: 134818 schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 22:12:
[...]

Ligt er een beetje aan hoe het voltage is geregeld. De 4850 gaat met een voltmod ook makkelijk over de 800 heen.
Alleen dan is de single slot bij een 4830/4850 niet meer voldoende om het gedaan te krijgen; dan heb je echt een dual slot / aftermarket oplossing nodig. En voltmods zijn leuk - maar blijven bijna van 0 waarde op de overclock reviews, die weten dat zelfs van de tweakers maar een paar procent op zijn kaart gaat lopen solderen zeg maar.

But I gotta say ... een CF opstelling van twee 4830 kaarten die erg stil/koel gehouden kunnen worden voor onder de 200$ en dan in de buurt komen van een GTX280/GTX285 - ik zie het nog wel zitten atm op mijn P5K :) !

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cassius schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 23:05:
[...]

Alleen dan is de single slot bij een 4830/4850 niet meer voldoende om het gedaan te krijgen; dan heb je echt een dual slot / aftermarket oplossing nodig. En voltmods zijn leuk - maar blijven bijna van 0 waarde op de overclock reviews, die weten dat zelfs van de tweakers maar een paar procent op zijn kaart gaat lopen solderen zeg maar.

But I gotta say ... een CF opstelling van twee 4830 kaarten die erg stil/koel gehouden kunnen worden voor onder de 200$ en dan in de buurt komen van een GTX280/GTX285 - ik zie het nog wel zitten atm op mijn P5K :) !
Nu dat is mijn punt. Mocht de RV740 redelijk streng in de voltage staan, dan klokt ie nog niet ver. En om wind uit de zeilen te halen van mensen die dan roepen, dan volt mod je hem toch?! Gezien dat op de 4850 ook tot goeie resultaten leid.
En goeie dual slot koelers op de 4850 zijn er ook al hoor. Gainward GS bijvoorbeeld!
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!

Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!

Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.

Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!