[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 95 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 38.499 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm ziet er goed uit, alleen vind ik dit dan wel weer heel jammer:
One annoying piece of the puzzle is that there doesn't seem to be a way to access the converter wizard when the Catalyst Control Center is in "advanced" mode - you must revert to "basic" to have access to the start of the wizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Ik ga het zo even testen :) Ben nu de beta drivers aan het downloaden / installeren, dan ff een klein filmpje converten en vervolgens wat resultaten posten. (of zit dit nog niet in de beta drivers?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 14:53:
Hmmm ziet er goed uit, alleen vind ik dit dan wel weer heel jammer:

[...]
Dat is al 3 jaar zo sinds de lancering van de officiele Avivo Video Converter. Men moest nog iets vinden om over te klagen, dus dan maar over een 3 jaar oud iets. :+

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
spNk schreef op maandag 08 december 2008 @ 14:57:
Ik ga het zo even testen :) Ben nu de beta drivers aan het downloaden / installeren, dan ff een klein filmpje converten en vervolgens wat resultaten posten. (of zit dit nog niet in de beta drivers?)
Okey, ik zit dus op afstand drivers te installeren, maar helaas start hij nu niet meer op :P
Naja, dan maar ff wachten tot ik thuis ben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 20:40
CJ schreef op maandag 08 december 2008 @ 15:32:
[...]

Dat is al 3 jaar zo sinds de lancering van de officiele Avivo Video Converter. Men moest nog iets vinden om over te klagen, dus dan maar over een 3 jaar oud iets. :+
Ja maar goed, je kan ook redeneren dat ze het na 3 jaar nu wel inmiddels de mogelijkheid hadden ingebouwd om het ook via het advanced gedeelte te kunnen benaderen.

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Klopt. Maar bekijk het eens van een paar andere kanten.

1) Het gebeurt al drie jaar op dezelfde manier en tot nu toe heeft nog niemand er echt een punt van gemaakt.

2) Het gebruiksgemak van de Avivo Video Converter staat bovenaan. Het Catalyst Control Center wordt op enorm veel OEM PC's geleverd en start dus standaard in de 'noob' mode (Basic) op. Het is de bedoeling dat het simpel en gemakkelijk te gebruiken is. Basic is dus logisch.

Voor een kenner van hardware zal de stap minder groot zijn om even naar de Basic versie over te stappen dan voor een leek om in de vrij uitgebreide Advanced layout te zitten werken, ondanks dat ik het zelf vrij overzichtelijk vind.

Maar het zou misschien inderdaad geen slecht idee zijn om een snelle link in de Advanced CCC te maken naar de AVC. Wie weet komt het nog. ;)

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-07 21:04
Cj, is dat een stille hint? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Niet direct, maar dit zijn punten die wel vaker naar voren zullen komen. En zoals we in het verleden al gezien hebben zullen bepaalde zaken ook in de drivers verschijnen als er maar lang en hard genoeg 'gezeurd' wordt. Zie bv de Fan Control voor de HD4800 serie in de huidige drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja, betekend dat ik dus steeds moet switchen van advanced naar basic(en vice versa) als ik wil converten en als ik andere anti aliansing settings wil hebben(edge detect vooral). Zou toch onnodig moeten zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2008 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Klopt.

http://support.ati.com/ic...nowledge&questionID=21793

Je hoeft in principe niet te switchen. Gewoon de wizard opstarten vanuit je start-menu.

Vergeet daarnaast niet dat dit een gratis tooltje is als extraatje voor Radeon bezitters. En ik geloof dat je een gegeven paard nooit in de bek moet kijken. Ze hadden ook niks kunnen releasen. ;)

Wil je meer functionaliteit dan kan je straks een van de third party applicaties kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:56

nFo

Modbreak:Ook al is het reclame voor onze eigen frontpage, het is geen ATi nieuws. Kortom hoort het niet hier in het topic.

[ Voor 79% gewijzigd door Ultraman op 08-12-2008 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Met de nieuwe drivers is het control panel verdwenen, meer mensen met dit probleem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de mensen die nog niet overtuigd zijn door DX10.1, ik heb hier alvast een aantal plaatjes van de tests die ik met unigene engine heb gedraait!(Dit is nog niet eens de helft, heb er nog veel meer :9 )

Verwijderd in "Het ATi HD48XX Ervaringen Topic - Deel 6"

Ik ben in ieder geval wel overtuigd! Laat maar komen die DX10.1 games!!!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2008 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:56

nFo

http://games.fok.nl/news.php?newsid=28970
Mirror's Edge trailer laat Physx-verbeteringen zien.

Ik heb het niet helemaal gevolgd dat PhysX, maar is het Hardware matige veel beter dan Havok o.i.d.
Kan toch ook wel met een ATI kaart ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-08 17:19
Havoc wordt in ieder geval in veel meer games gebruikt (niet dat dat iets bewijst over de kwaliteit van havoc).
De CPU implementatie van PhysiX is eigenlijk zeer slecht geoptimaliseerd te zijn (de maker van swiftshader heeft eens een korte anayse gedaan en grote gebreken gevonden), de GPU implementatie is enkel om nvidia te promoten.
En, btw, moest je het nog niet doorhebben, de physics hype is voorbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
  • Laatst online: 31-10-2022
AMD processors finally get to address DDR3 memory on the new AM3 socket. Compatible processors under the Phenom II and Athlon X3, X4 banners that come in AM3 socket packages, will run initially on updated AMD 7-series chipset variants, and later be succeeded by the the company's RD890 and RS880 chipset cores. HKEPC compiled some information on the RS880 core logic. The "RS" prefix for AMD GPG chipsets mark the presence of integrated graphics. Based on the performance efficiency of the RSx80 dice, they're branded into the mainstream RSx80 product (eg: RS780 for AMD 780G), RSx80C for a value product (eg: RS780C for AMD 740G) and a high-end RSx80D (eg: in AMD 790GX).

The RS880 will use feature-set refresh, though will embed a rather dated RV620-class graphics processor. The IGP will have DirectX 10.1 API compliance. Specifications-wise it is identical to the RS780, both sport 40 stream processors, 8 texture address and 4 texture filtering units, though the core speed on the RS880 is expected to be significantly higher. The feature-set refresh, as stated earlier, includes support for Universal Video Decoder 2 (UVD-2), in addition to 100% hardware acceleration for VC-1, H.264 and MPEG-2 bitstream decoding. Also provided is video dynamic-contrast. The IGP supports HDMI with audio routing, and DisplayPort. The chipset will be released in Q3 2009. Like the current RS780, the RS880 will be manufactured on the 55nm node of TSMC. It will be used on motherboards with companion SB710 or SB800 southbridge chips.
Bron: techPowerUp! News

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Jammer dat ze niet de basis van de RV7xx gebruikt hebben. Dan had je nog een veel leukere boost gehad. En UVD2 mja je kan niet alles hebben :)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben benieuwd wat ie dan gaat doen voor stroom verbruik, als hij alleen heel hard geboost is qua mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

HardOCP: FarCry 2 DX9 vs. DX10 Image Quality

HardOCP is erg positief over FC2 icm DX10

Anandtech: Mirror's Edge PhysX Side-by-Side Video
Dit gaat weliswaar meer over nvidia maar is denk ik toch ook zeker interessant voor dit topic.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RappieRappie schreef op zondag 07 december 2008 @ 17:21:
[...]
Zeg maar gerust (bijna) een keer zo hoog... 1920x1200= HD. :) 1440x900 is gewoon "laag" in verhouding. Al is daar niets mis mee als je er tevreden mee bent. Want daar gaat het om. :)

Aangezien ik 60 FPS het meest lekker vind gamen met V-Sync aan, EN ik op de native res van mijn monitor wil gamen en AA en AF wil gebruiken, dan heb je wel SLi of CF "nodig". :)
mwah 1440 x 900 is nog steeds een nette resolutie, ikzelf game op 1680 x 1050, en aan hd heb je niks in games, en als ik films kijk doe ik dat wel op mn 37" tv schermpje ( HD ;) )
de vsync capt het juist op 60fps, als je die uitzet kom je vast nog wat hoger uit, maar dat hoeft niet te zeggen dat een 1gb ati hd4870 het niet trekt, ik heb er zelf een en die haalt in racedriver grid met gemak met alles op het hoogste ingesteld op bovengenoemde resolutie 120fps, en de kaart zelf loopt makkelijk 900mhz op de core... en de 800 shaders :), denk dat hij dan horsepower te over heeft, net als jouw sli set, wel minder ofc ;) .

dat jij zo'n bakken geld om de maand tegen je pc aansmijt, daar kijkt niemand je vies voor aan, is je eigen keus, maar met drie keer minder kan het ook, dat is misschien jammer voor jou, maar daar verander je niets aan, of je nou op 20"of 24" gamed, ziet er toch hetzelfde uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Help!!!! schreef op maandag 08 december 2008 @ 23:30:
Anandtech: Mirror's Edge PhysX Side-by-Side Video
Dit gaat weliswaar meer over nvidia maar is denk ik toch ook zeker interessant voor dit topic.
Dat filmpje zal wel vaker voorbij komen net zoals in de link naar Fok!. Overigens verwacht ik dat dit even een kleine opleving is van PhysX, maar daar zal het bij blijven. Zeker met de komst van OpenCL, de bemoeienissen van Microsoft en Intel die een grote som geld achter Havok kan stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:27

Apoca

Array Technology Industry

Ik moet zeggen loopt der niet echt warm voor, maar ja is volgens mij uiteindelijk weer gewoon het zelfde als destijds met UT3. Hoop fuzz, en uiteindelijk was het ook niks op een paar "aangepaste" levels na.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Newsflash: Zowel AMD als NV kondigen support aan voor OpenCL 1.0

Het is zover! Zowel AMD als nVidia hebben aangekondigt dat ze zo snel mogelijk de OpenCompute Library (OpenCL) van Apple zullen gaan ondersteunen. OpenCL 1.0 maakt het voor developers mogelijk om op zeer eenvoudige wijze de vele Teraflops aan processingpower van de GPU te gebruiken. OpenCL gebruikt die kracht voor General Purpose Computing.

De officiele specs van OpenCL zijn sinds 5 december j.l. bekend en zowel AMD als NV zullen hun hardware/software geschikt maken voor deze nieuwe open standaard.

NV heeft natuurlijk ook haar eigen CUDA en volgens NV kunnen CUDA en OpenCL prima naast elkaar bestaan. OpenCL lijkt erg veel op CUDA, maar is veel uitgebreider en flexibeler. Daarnaast is OpenCL, zoals de naam al zegt, een open standaard. Daardoor is de keuze voor AMD om OpenCL als compute language te accepteren natuurlijk snel gemaakt. En het helpt natuurlijk ook dat AMD een grote vinger in de pap had bij de tot stand koming van de specificaties en dat heeft zo z'n gevolgen.... AMD heeft namelijk OpenCL al prima draaiende op hun GPUs...
AMD is a founding and contributing member of the OpenCL working group in The Khronos Group, and has consistently been one of the most vocal and active proponents of the standard. AMD is committed to getting this valuable new technology into the hands of programmers as quickly as possible, and is rapidly evolving its free ATI Stream SDK to make it happen. AMD is making good progress on its OpenCL-compliant offering and plans to release a developer version of the ATI Stream SDK with support for OpenCL 1.0 for content developers in the first half of 2009. Working from early specifications of OpenCL, AMD’s engineering team has already started running code on its initial implementation.
Bron: http://www.legitreviews.com/news/5447/

Nu moet Microsoft nog de officiele DX11 specs uit brengen, waarin zij de Compute Shaders zullen inbakken als tegenhanger van OpenCL (net zoals Direct3D een tegenhanger is van die andere open standaard van de Khronos groep... OpenGL). Ook dit zullen zowel AMD als NV ondersteunen, aangezien het een vast onderdeel wordt van DX11.

[ Voor 8% gewijzigd door CJ op 09-12-2008 04:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:49

PD2JK

ouwe meuk is leuk

edit:

(beter lezen, stond duidelijk in de ts)

[ Voor 68% gewijzigd door PD2JK op 09-12-2008 05:29 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
CJ schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 04:36:
[b]

Nu moet Microsoft nog de officiele DX11 specs uit brengen, waarin zij de Compute Shaders zullen inbakken als tegenhanger van OpenCL (net zoals Direct3D een tegenhanger is van die andere open standaard van de Khronos groep... OpenGL). Ook dit zullen zowel AMD als NV ondersteunen, aangezien het een vast onderdeel wordt van DX11.
De preview van DX11 compute shaders zit reeds in de laatste dx-sdk, inclusief ondersteuning door de software referentie implementatie van dx11. Je kan dus nu al beginnen met dx11 compute shader ontwikkeling.
Velen denken dat ms snel deze beta-versie uitgebracht heeft om OpenCl voor te zijn.
Eens OpenCL uit is zal het ook de meest gebruikte api worden voor academisch onderzoek en dat was momenteel de grootste sterkte van cuda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.......
dat jij zo'n bakken geld om de maand tegen je pc aansmijt, daar kijkt niemand je vies voor aan, is je eigen keus, maar met drie keer minder kan het ook, dat is misschien jammer voor jou, maar daar verander je niets aan, of je nou op 20"of 24" gamed, ziet er toch hetzelfde uit. ;)
Offtopic: 20" 1680*1050 en 24" 1900*1200 zien er niet hetzelfde uit. (en is groter natuurlijk)
24" op 19*12 heeft meer pixels per inch. Extreem voorbeeld: 2560*1600 op 30" is veel scherper dan 19*12 op 24". Zelfs bijna 2x zo veel pixels per inch alhoewel jij waarschijnlijk zou zeggen "ziet er toch hetzelfde uit".
Daar komt nog bij dat je op 1680 (iets) meer AA nodig hebt dan op 19*12 om alles supersmooth te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 11:05:
[...]

Offtopic: 20" 1680*1050 en 24" 1900*1200 zien er niet hetzelfde uit. (en is groter natuurlijk)
24" op 19*12 heeft meer pixels per inch. Extreem voorbeeld: 2560*1600 op 30" is veel scherper dan 19*12 op 24". Zelfs bijna 2x zo veel pixels per inch alhoewel jij waarschijnlijk zou zeggen "ziet er toch hetzelfde uit".
Daar komt nog bij dat je op 1680 (iets) meer AA nodig hebt dan op 19*12 om alles supersmooth te krijgen.
Als ik het zo bekijk, heb je practisch evenveel pixels per inch met 2560x1600 op een 30" scherm, als dat je hebt op 1920x1200 op een 24" scherm. Net iets meer dan 100 per inch (uitgaande van die resoluties). Das is dus niet bijna 2z zo veel pixels. Zelfde geldt voor 1680x1050 op een 20" scherm, practisch dezelfde verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
dahakon schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 11:39:
[...]

Als ik het zo bekijk, heb je practisch evenveel pixels per inch met 2560x1600 op een 30" scherm, als dat je hebt op 1920x1200 op een 24" scherm. Net iets meer dan 100 per inch (uitgaande van die resoluties). Das is dus niet bijna 2z zo veel pixels. Zelfde geldt voor 1680x1050 op een 20" scherm, practisch dezelfde verhouding.
Het gaat om de pixel grote. En daar heeft hij wel gelijk in die is bij een 30" nog kleiner dan bij een 24". Het verschil tussen een 24" en 27" of 20" en 22" is duidelijk te zien. Groter scherm maar even veel pixels. Ik heb zelf een 24" en een 30" en het is inderdaad een stuk scherper maar door de resolutie heb je wel een zware vga kaart nodig.

Bij laptops is het nog erger. daar heb je 17"schermen met 1920x1200 (reso van een 24" desktop scherm). Dat is helemaal scherp alleen wordt soms wel erg klein. Telefoons zijn ook een mooi voorbeeld met 2.8-3"schermen met 800x480 en 640x480.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Volgens mij past de discussie hierboven toch echt meer in een ander topic en heeft het weinig meer met ATI te maken....

Wat wel in de discussie past is dat Elite Bastards een review online heeft gezet van de Sapphire HD4650 HDMI:

Afbeeldingslocatie: http://www.elitebastards.com/hanners/sapphire/4650-hdmi/images/board_profile_tn.jpg

Het is jammer dat de videokaart niet met andere kaarten vergeleken wordt, maar dat was ook niet echt het doel van deze review aangezien het hier gaat om een - relatief gezien zeldzame - videokaart met native HDMI aansluiting. Wat wel interessant is (in mijn ogen) is het feit dat deze HD4650 over te klokken is naar 790Mhz core en 860Mhz mem... Daarmee is de core dus sneller dan een HD4670, terwijl het geheugen slechts ietsje langzamer loopt. Hiermee wordt zo'n 23% performancewinst geboekt!
Overall, the Radeon HD 4650 HDMI offers up a well-balanced menu of performance and functionality for both casual gamers and HTPC builders, particularly considering its specific price point - Whether its features and design are right for you is of course an issue for personal consideration dependant on your own requirements, but if it fits what you want to do with your system and you're looking for a graphics board along these lines, it's hard to argue against this part from Sapphire.
Lees de hele review hier: http://www.elitebastards....ask=view&id=647&Itemid=27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Dan ook maar even gelijk mijn reactie kopieeren uit het frontpage artikel. ;)

--------------

Deze deal zegt op zich niet erg veel... PhysX als physics-platform bestaat al een tijd en ondersteunt alle platformen. Ook de Playstation, X-Box, Wii, GameCube (en alle andere consoles) hebben ooit wel eens games gedraait die de PhysX engine (of toendertijd Novodex engine) ondersteunden.

EA en 2K Games maken nu bekend dat ze een deal hebben gesloten met NV om gebruik te maken van de PhysX library, maar dat wil niet automatisch zeggen dat er gebruik gaat worden van de GPU voor physics-acceleratie. De meeste consoles hebben immers geen GF8/9/GTX200 achtige GPU aan boord. Je kan er van uit gaan dat de meeste games van die developers de softwarematige versie van PhysX aan boord zullen hebben, zoals dat nu ook het geval is bij de nummer 1 physics-engine Havok, wat nu in handen is van Intel. Hiermee zorg je er voor dat je enorm veel platformen bereikt.

Om PhysX ook op de GPU werkzaam te krijgen zal voor NV iets meer moeite zijn. Waarschijnlijk zullen ze engineers on-site moeten sturen, net zoals ze dat al doen bij de grote AAA titels binnen het TWIMTBP programma.

Ik verwacht zelf echter niet dat het aantal titels die GPU PhysX zal gebruiken enorm zal toenemen. Ten eerste hebben ze een enorme concurrent aan de huidige nummer 1 in physics land Havok. Ten tweede is Havok sinds dit jaar onderdeel van Intel (volgens eigen bewoordingen zijn ze nog vrij autonoom maar worden ze 'gesponsord'). En ten derde is er nog Microsoft die graag een algemene physics API wil hebben in een vorm van een eventuele DirectPhysics (en met de komst van de Compute Shader in DX11 nemen ze al een eerste stap in die richting). NV zal dus enorm veel geld in GPU PhysX moeten pompen om er een succes van te maken.

Zie ook een van de persreleases waarin duidelijk wordt gemeld dat PhysX dus niet per se GPU PhysX inhoudt, maar ook de softwarematige versie behelst:
PhysX technology works across all major gaming platforms, including Nintendo Wii, Playstation 3, Xbox 360, and the PC, and can be accelerated by both the CPU and any CUDA general purpose parallel computing processor, including NVIDIA GeForce GPUs.
Als er dus titels worden aangekondigd met de PhysX engine wil dit niet automatisch zeggen dat er ook GPU PhysX in zit. De laatste zin geeft trouwens aan dat ook Radeons PhysX zouden kunnen ondersteunen, mits AMD de stap maakt om ook CUDA te ondersteunen. Maar aangezien zowel AMD als NV afgelopen week hun support voor OpenCL hebben uitgesproken, lijkt de kans dat dit gebeurt erg klein

Ik zou er echter niet vreemd van opkijken als Intel nog in de tegenaanval gaat met hun Havok engine. Deze engine wordt gebruikt in films (Harry Potter, X-Men: Last Stand, 10000 BC, Narnia etc) en in grote AAA gametitels. Enkele grote titels met Havok ondersteuning zijn bijvoorbeeld: Diablo 3, Fallout 3, Fable 2, Starcraft 2, Alan Wake. Intel is een taaie met enorm veel geld... dat weten we nu allemaal... en die kan erg veel kracht zetten achter hun producten. Nu AMD heeft aangegeven dat ze samen werken met Havok om Havok Physics op de Radeon GPU te laten werken, krijg je dus weer een tweedeling in kampen. Intel/AMD: Havok vs NV: PhysX. Waarschijnlijk is een derde (Microsoft: DirectPhysics) dan nodig om alles weer op 1 lijn te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eolis
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-12-2021

Eolis

And the heavens shall tremble

Volgens dit bericht zou 8.12 vanaf vandaag beschikbaar komen . . . maareh, helaas staat 8.11 er nog steeds op.

Zou het met tijdverschil (US) te maken kunnen hebben? Dus vanaf vanmiddag voor ons beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:38

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Eolis schreef op woensdag 10 december 2008 @ 10:12:
Volgens dit bericht zou 8.12 vanaf vandaag beschikbaar komen . . . maareh, helaas staat 8.11 er nog steeds op.

Zou het met tijdverschil (US) te maken kunnen hebben? Dus vanaf vanmiddag voor ons beschikbaar?
Je moet vanavond pas kijken. Altijd tegen 21.30 (NL tijd) worden de drivers er opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
ze staan inmiddels online!!

http://ati.amd.com/support/driver.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De nieuwe drivers zijn er inderdaad. Tragisch genoeg lijkt AMD zich echter niet aan de toezegging van een significant performanco improvement voor GTA4 te hebben gehouden. Ik heb het nog niet getest, maar in de releasenotes wordt met geen woord over GTA gerept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Wel flinke verbeteringen zeg:

Performance Improvements
The following performance gains are noticed with this release of Catalyst™
• 3DMark Vantage DX10 – performance gains of up to 5% for Single and
Crossfire mode. Performance gains were noticed on HD46xx, HD4550 and
HD4350.
• Call of Duty: World at War DX9 – performance gains of up to 21% for Single
and Crossfire mode. Performance gains were noticed on all Radeon HD48xx.
• Crysis DX10 – performance gains of up to 25% for Single and Crossfire
mode. Performance gains were noticed on all Radeon HD4xxx.
• Crysis Warhead DX10 – performance gains of up to 13% for Single card
mode and up to 16% for Crossfire mode. Performance gains were noticed on
all Radeon HD4xxx.
• Devil May Cry 4 DX10– performance gains of up to 6% for Single and
Crossfire mode. Performance gains were noticed on all Radeon HD4xxx and
HD38xx.
• Fallout 3 – performance gains of up to 15% for Single card mode.
• Far Cry 2 DX10 – performance gains of up to 10% for Single card mode and
up to 57% in Crossfire mode. Performance gains were noticed on all Radeon
HD4xxx and HD38xx.
• FEAR DX9 – performance gains of up to 6% for Single and Crossfire mode.
Performance gains were noticed on Radeon HD4870X2 and HD4870.
• Hellgate: London DX10 – performance gains of up to 6% for Single card
mode and up to 10% for Crossfire mode. Performance gains were noticed on
all Radeon HD4xxx.
ATI Catalyst™ Release Note 6
• Left 4 Dead DX9– performance gains of up to 10% for Single card mode and
up to 5% for Crossfire mode. Performance gains were noticed on all Radeon
HD4870 series.
• Lost Planet Colonies DX10 – performance gains of up to 10% for Single and
Crossfire mode. Performance gains were noticed on all Radeon HD4xxx and
HD38xx.
• Prey OGL – performance gains of up to 15% for Crossfire mode. Performance
gains were noticed on Radeon HD4870 1GB products, HD46xx,
HD45xx.
• S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky – performance gains of up to 10% for Crossfire
mode. Performance gains were noticed on all Radeon HD4xxx and HD38xx.
• Unreal Tournament 3 DX9 – performance gains of up to 18% for Single
card mode and up to 15% in Crossfire mode, especially in cases where AA is
enabled. Performance gains were noticed on all Radeon HD4xxx and
HD38xx.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpt870
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:38
Wel even via Radeon 4800 proberen, want via 3850 of 3870 krijg je nog steeds de 8.11 voorgeschoteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wombat13
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 18:22
hpt870 schreef op woensdag 10 december 2008 @ 17:35:
Wel even via Radeon 4800 proberen, want via 3850 of 3870 krijg je nog steeds de 8.11 voorgeschoteld.
Blijkbaar alweer opgelost... ik zie gewoon de 8.12 via de 3870.
Misschien is deze link beter voor de volgende keer?
http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm echt een verbetering zijn die 8.12's niet althans voor me HD 3850 AGP, ik heb WinXP Pro + SP3 en de WonXP Pro /Home 32Bit driver gebruik kreeg ik dit...
Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/thumb/cat8.12nohd3850agpsuppkljs.jpg

well vaag eigenlijk.

Op de Sapphire site kon ik ook geen latere driver vinden dan Cat 8.10 + AGP hotfix, ook raar dat ATi zelf niet die hotfix in hun huidige driver zet, als er ooit nieuws komt dat die AGP hotfix is geimplenteerd in de huidige drivers dan zou dat ook best handig kunnen zijn.

Cat 8.10 + AGP hotfix werkt wel:
Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/thumb/cat8.10agphotfixwerktwzuns.jpg

ik weet dat dit een topic is waar men niet probs kan posten maar ach dit valt bij mij onder nieuws dat zelfs met hun laatste driver van 2008 weer een bekende probleem zich laat vertonen voor best recente AGP kaart van ATi, dat je zonder AGP Hotfix gewoon de lul bent.

[ Voor 127% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2008 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpt870
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:38
Dit "compatible" probleem heb ik ook wel eens tijdens het installeren van 8.10 en 8.11 (en ouder) gehad (gaat hier wel om pci-e versie 3850), maar dit lag bij mij aan het niet goed verwijderen van de oudere drivers. Nadat ik dit wel had gedaan, geen probleem meer.
Ligt dus niet noodzakelijkerwijs aan de driver zelf..

EDIT @ GOLD LEADER:

Min of meer offtopic
: Ik kan verder niet ingaan op je (technische) argumenten, omdat ik al lange tijd geen ervaring meer heb met AGP kaarten, maar je frustratie begrijp ik uiteraard. Ik heb zo ook mijn persoonlijke driver problemen.

Wel denk ik dat het met AGP zo is dat je alleen bij ATI terecht kan voor recentere kaarten en het feit dat vrij nieuwe drivers wel support geven is alleen maar positief,toch?

[ Voor 47% gewijzigd door hpt870 op 10-12-2008 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska
  • Laatst online: 24-08 21:44

Iska

In case of fire, use stairs!

Hopen dat ze ik (en veel andere dual 4850's CF eigenaren) geen BSOD's meer krijgen tijdens/na de install zoals 8.11 en 8.10 hotfix..

-- All science is either physics or stamp collecting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm ik verwijder alles en echt het blijft gebeuren gebruik al sinds de 9700 pro AGP ATi's en echt die doen het weer wel ik denk eerder dat het aan de ATi Rail-To PCI-E 2 AGP converter chip het probleem zich verdraagd, iets waar de natural AGP kaarten als de 9000 serie en de X800/X850 serie geen last van hebben.

als ik 8.9 + AGP hot fix installeer na het verwijderen van 8.10 + AGP hotfix dan werkt het ook anders zou ik ook het zelfde probleem moeten hebben dat jij me probeerd te verweren :)

maargoed wat ik persoonlijk vind is dat als ATi nog recente AGP kaarten maakt dat ze die AGP hotfix gewoon in de huidige driver moet plaatsen want AGP gebruiker of PCI-E , je hebt de recht om neiwue drivers te kunnen downloaden en installeren wanneer dat kan en dit begint echter een probleem te vormen waaronder de AGP gebruikers die een kaart hebben met de ATi Rail-To PCI-E 2 AGP converter chip aan boord hebben.

de HD 4870 X2 installeerde dit probleem loos van me maat als een andere maat van me die twee HD 3870's heeft in CF en dit zijn eerder PCI- varianten dus voor het PCI-E vlak is het goed recht getrokken wat ik hoor van ATi PCI-E gebruikers, zelfs de 2900 XTX prototype werkt goed met Cat 8.12 :)

het is gewoon balen dat het "ATi RaiTo PCI-E 2 AGP converter chip gebasseerde segment" op een of andere manier op zij wordt gelaten, wij koipen hun producten dus ook wij verwachten goede driver support.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2008 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 17:05:
De nieuwe drivers zijn er inderdaad. Tragisch genoeg lijkt AMD zich echter niet aan de toezegging van een significant performanco improvement voor GTA4 te hebben gehouden. Ik heb het nog niet getest, maar in de releasenotes wordt met geen woord over GTA gerept.
Waarschijnlijik wordt dat een Hotfix. Bedenk je wel dat Catalyst 8.12 al zo'n 4-6 weken oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska

Iska

WTF man! Werken daar alleen maar een stel kneuzen bij AMD ofzo :( :( .. dit is al de derde driver release waarbij, als ik mijn 2 kaarten erin heb zitten, ik een bluescreen krijg na het opnieuw opstarten! Ik word hier echt gek van |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
Jasper91 schreef op woensdag 10 december 2008 @ 19:34:
WTF man! Werken daar alleen maar een stel kneuzen bij AMD ofzo :( :( .. dit is al de derde driver release waarbij, als ik mijn 2 kaarten erin heb zitten, ik een bluescreen krijg na het opnieuw opstarten! Ik word hier echt gek van |:(
Ooit eens aan gedacht dat het misschien jouw installatie kan zijn die niet lekker is? Hele volksstammen hebben er géén last van.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska

Iska

winwiz schreef op woensdag 10 december 2008 @ 19:37:
[...]

Ooit eens aan gedacht dat het misschien jouw installatie kan zijn die niet lekker is? Hele volksstammen hebben er géén last van.
Maar als ik zo rond kijk blijken andere volkstammen hetzelfde probleem :(! Het vreemde is ook dat 8.10 wel normaal werkt.. http://forums.amd.com/gam...FTVAR_FORUMVIEWTMP=Linear

[ Voor 13% gewijzigd door Iska op 10-12-2008 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
Ik heb zelf geen Ati maar ligt dit niet aan de users zelf?
En volgens mij hebben toch niet heel veel lui hier last van?

[ Voor 6% gewijzigd door EdwardvGelder op 10-12-2008 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska

Iska

Het is vooral de combinatie Vista x64 <> 4850 Crossfire die bij veel mensen het probleem veroorzaakt.. andere Windows versies hebben er geen last van: http://www.dvhardware.net/article31668.html

[ Voor 15% gewijzigd door Iska op 10-12-2008 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:29
Ik heb een Ati X1950 Pro AGP.

Ik heb nooit iets van die AGP fix gehoort? Maar alles werkt wel gewoon. Ik installeer al een gehele tijd gewoon de drivers. nooit last gehad van een AGP fout ofzo?
Wat houdt die AGP fix in dan?

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiXX
  • Laatst online: 08-09 21:17

WiXX

Kijk uit malloot een...

Heeft iemand de Catalyst Software Suite (64 bit) English Only drivers ergens op een mirror staan, want die site is tergend traag. Krijg gewoon 5kb/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 22:28

edward2

Schieten op de beesten

In safe mode eventxx uitschakelen.

Ik krijg met geen mogelijkheid meeer QCF (CF-X) aan de gang. Bij het rebooten (2e keer) wordt CF-X pas geinitialiseerd (ipv na de 1e reboot) en dat mondt uit in een loop van Cf-X aan vs uit waarbij de monitor ook aan en uit gaat ?

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska

Iska

Ik heb het werkend!!!!!!!!!! Ik heb het zo gedaan:
- Eerst alles weghalen is safe-mode
- Dan drivers installeren (BSOD komt pas tijdens Catalyst install)
- Weer naar safe-mode
- Kaarten via apparaatbeheer uninstallen
- Uit safe-mode en terug naar normaal
- Kaarten drivers laten zoeken in C:/ATI
- Krijg je zwart beeld.. even 2 minuten aan laten staan en dan (als je nieuwe menu hebt) windows -> links -> rechts -> enter (alternatieve manier om af te sluiten)
- Dan via install alleen CCC installeren
- En hij werkt :D (na 2 uur :S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
; Far Cry 2 DX10 ; performance gains of up to 10% for Single card mode and
up to 57% in Crossfire mode. Performance gains were noticed on all Radeon
HD4xxx and HD38xx.
Zooo...hier ben ik wel benieuwd naar .Iemand al getest?

Dat is weer een voordeel van een X2.Heb zelf weinig problemen gehad met whql drivers installeren.

[ Voor 16% gewijzigd door Bullus op 10-12-2008 21:43 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Hmm de final's zijn schijnbaar hetzelfde als de beta 8.12
Heb last van spontane reboots als ik games afsluit (alleen bij het afsluiten!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Nu online
spNk schreef op woensdag 10 december 2008 @ 22:08:
Hmm de final's zijn schijnbaar hetzelfde als de beta 8.12
Heb last van spontane reboots als ik games afsluit (alleen bij het afsluiten!)
Misschien wel handig om te zeggen om welke spellen het gaat. Ik heb zelf geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
need for speed: undercover & Wolfenstein - enemy territory, en zelfs in Spore. 3 behoorlijk verschillende games, dus daar ligt het niet aan. Maar soms gebeurt het zomaar bij het maximaliseren van dingen / minimaliseren.

Edit: hmm de drivers zijn toch anders... er zit zelfs een folding@home client ingebouwd!

[ Voor 17% gewijzigd door spNk op 10-12-2008 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:47

Shiro

Serenity

Ik heb alleen Devil May Cry 4, en een increase van 6% zag ik er niet echt in terug. Mijn avarage frame ging met 1 omhoog.. van 90 naar 91... :S

En ik heb nog wel een beter moederbord nu(eerst P5QL-E, en nu P5Q deluxe)

Ik ben benieuwd of iemand anders nog grote verschillen merkt, en zo ja met welke games.

Misschien wel nuttig te vermelden. Ik heb een HD4850 i.c.m E8400.

[ Voor 26% gewijzigd door Shiro op 10-12-2008 23:10 ]

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
Die performance gain is waarschijnlijk alleen met 1 kaart op een bepaalde resolutie dus niet op alle reso's.

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

CJ schreef op donderdag 04 december 2008 @ 16:03:
Zoals je ziet... ze hadden meer kunnen vragen en waren er ook even door in de verleiding gekomen na het zien van de performance van de GTX200 serie van NV... maar ze hadden door dat veel mensen niet blij waren met de hoge prijzen... en dat inhaligheid dus niet loont, maar onthouden wie je klanten zijn wel!
...en ze hadden een enorme achterstand in marktaandeel op de DX10 markt in te lopen, en zodoende een price/performance klapper nodig om indruk te maken ;)
Dat laatste is een duidelijk verschil met de mentaliteit van ATI/AMD en NV. De NV fans mogen ATI/AMD erg dankbaar zijn dat AMD de RV770 heeft gelanceerd, anders hadden ze nu nog de volle pond voor GTX260 en GTX280 betaald en was de GTX260 Core 216 er nooit geweest. Dus alle videokaartliefhebbers hebben de RV770 enorm veel te danken <+:)
Net zoals de ATi fans "erg blij en dankbaar mogen zijn" met de G80 architectuur, die ATi noopte om alle zeilen bij te gaan zetten door versneld competieve en goedgeprijsde producten als de RV770 te releasen?? ;)
Concurrentie gaat gewoon over en weer in deze markt, en ik ben erg blij dat er weer serieuze concurrentie is met producten die competief performen en competief geprijst zijn. Heeft 1 van de 2 - om het even welk - een serieuze overhand dan zul je dat altijd terug gaan zien in de prijzen. Geen van beide bedrijven is filantropisch :)
CJ schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 18:24:
EA en 2K Games maken nu bekend dat ze een deal hebben gesloten met NV om gebruik te maken van de PhysX library, maar dat wil niet automatisch zeggen dat er gebruik gaat worden van de GPU voor physics-acceleratie. De meeste consoles hebben immers geen GF8/9/GTX200 achtige GPU aan boord. Je kan er van uit gaan dat de meeste games van die developers de softwarematige versie van PhysX aan boord zullen hebben, zoals dat nu ook het geval is bij de nummer 1 physics-engine Havok, wat nu in handen is van Intel. Hiermee zorg je er voor dat je enorm veel platformen bereikt.
Volgens mij zit in de nieuwere PhysX SDK's support voor hardware acceleration (dus: door een PPU of ondersteunde GPU) automatisch ingebakken. Wikipedia lijkt ook daarop te zinspelen:
Video games supporting hardware acceleration by PhysX can be accelerated by either a PhysX PPU or a CUDA-enabled GeForce GPU, thus offloading physics calculations from the CPU allowing it to perform other tasks faster, and as such, the whole system can provide a higher framerate, resulting in a smoother gaming experience.
Dit in tegenstelling tot de physx-concurrentie:
However, Havok does not currently support hardware physics acceleration.
Zie ook een van de persreleases waarin duidelijk wordt gemeld dat PhysX dus niet per se GPU PhysX inhoudt, maar ook de softwarematige versie behelst:
quote:
PhysX technology works across all major gaming platforms, including Nintendo Wii, Playstation 3, Xbox 360, and the PC, and can be accelerated by both the CPU and any CUDA general purpose parallel computing processor, including NVIDIA GeForce GPUs.
Zo duidelijk staat dat er helemaal niet. Je doet die interpretatie door de nadruk te leggen op "can". Leg je echter de nadruk op "both" - wat mij veel meer in lijn lijkt met de bedoeling van de statement - dan heb je al een heel ander verhaal :)

Ik verwacht persoonlijk dat GPU accelerated physics in de nabije toekomst (tussen nu en een jaar) behoorlijk belangrijk gaan worden... impact op gameplay en realisme is significant, en in ieder geval belangrijker dan de rol die DX10.1 ooit zal spelen.

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Cheetah schreef op donderdag 11 december 2008 @ 00:04:
[...]
...en ze hadden een enorme achterstand in marktaandeel op de DX10 markt in te lopen, en zodoende een price/performance klapper nodig om indruk te maken ;)
Denk je dat AMD wist dat ze een 'achterstand' op de DX10 markt zouden hebben op het moment dat ze in 2005 besloten om het roer om te gooien door zich met RV770 op de performancemarkt te richten ipv de enthusiast markt?
Net zoals de ATi fans "erg blij en dankbaar mogen zijn" met de G80 architectuur, die ATi noopte om alle zeilen bij te gaan zetten door versneld competieve en goedgeprijsde producten als de RV770 te releasen?? ;)
Denk je dat AMD begin 2005 exact wist wat hoe de G80 architectuur zo'n kleine 2 jaar later zou presteren? Je kan het ook weer omdraaien zoals Anandtech het doet. De G80 was zo goed omdat NV niet nogmaals zo ingemaakt wilde worden door AMD als toendertijd met de R580.
Inside ATI, Carrell made a bet. He bet that NVIDIA would underestimate R580, that it would look at what ATI did with R480 and expect that R580 would be similar in vain. He bet that NVIDIA would be surprised by R580 and the chip to follow G70 would be huge, NVIDIA wouldn’t want to lose again, G80 would be a monster.
En hij bleek gelijk te hebben. G80 was een monster. En ook de volgende aanname dat de opvolger van de G80 een monster zou zijn klopte. Heb je het artikel op Anandtech gelezen over de conceptie van de RV770 in 2005? Scheelt namelijk veel van dit soort speculaties waar je al lang antwoord op had kunnen weten ;)
Concurrentie gaat gewoon over en weer in deze markt, en ik ben erg blij dat er weer serieuze concurrentie is met producten die competief performen en competief geprijst zijn. Heeft 1 van de 2 - om het even welk - een serieuze overhand dan zul je dat altijd terug gaan zien in de prijzen. Geen van beide bedrijven is filantropisch :)
Nee, maar de bedrijfsfilosofie is wel anders. En dat zie, merk en voel je. Niet alleen bij de klanten, maar ook bij de partners. De producten komen met een hele andere achtergrondgedachte tot stand... ook hier... zie Anandtech artikel.
Volgens mij zit in de nieuwere PhysX SDK's support voor hardware acceleration (dus: door een PPU of ondersteunde GPU) automatisch ingebakken. Wikipedia lijkt ook daarop te zinspelen:
Dat klopt dus niet helemaal.... (niet altijd uitgaan van de correctheid van Wikipedia, er stond bv ook lange tijd verkeerde informatie bij de Radeons). Maar we zullen het snel genoeg zien of de nieuwe games van EA / 2K met PhysX ondersteuning van huis uit GPU acceleratie hebben zonder dat NV er ook maar aan te pas heeft hoeven komen om te assisteren met de developmentcode. ;)
Dit in tegenstelling tot de physx-concurrentie:
Wat niet is kan nog komen....
Zo duidelijk staat dat er helemaal niet. Je doet die interpretatie door de nadruk te leggen op "can". Leg je echter de nadruk op "both" - wat mij veel meer in lijn lijkt met de bedoeling van de statement - dan heb je al een heel ander verhaal :)

Ik verwacht persoonlijk dat GPU accelerated physics in de nabije toekomst (tussen nu en een jaar) behoorlijk belangrijk gaan worden... impact op gameplay en realisme is significant, en in ieder geval belangrijker dan de rol die DX10.1 ooit zal spelen.
Tja, ieder z'n eigen interpretatie en visie op de toekomst. :)

Heerlijk hoe je DX10.1 in ieder geval onderschat. Zonder DX10.1 is er geen DX11, aangezien DX10.1 de basis is van DX11. Dat realiseer je je hopelijk wel? Vroeger of later zal nVidia dus alle DirectX 10.1 functies moeten ondersteunen. Tel daarbij op dat Windows 7 Aero Desktop Windows Manager gebaseerd is op DX10.1...

Ook ik verwacht dat GPU accelerated physics in de (nabije) toekomst een belangrijke rol zal spelen. Dat hoor je me ook niet ontkennen als je mijn stuk goed gelezen had. Zo doe je het namelijk nu overkomen. Ik zeg alleen dat PhysX in mijn ogen niet de GPU physics manier gaat worden.

Aangezien je mij nogal redelijk vaak selectief quote zal ik ook even het laatste gedeelte quoten van m'n post:
Ik zou er echter niet vreemd van opkijken als Intel nog in de tegenaanval gaat met hun Havok engine. Deze engine wordt gebruikt in films (Harry Potter, X-Men: Last Stand, 10000 BC, Narnia etc) en in grote AAA gametitels. Enkele grote titels met Havok ondersteuning zijn bijvoorbeeld: Diablo 3, Fallout 3, Fable 2, Starcraft 2, Alan Wake. Intel is een taaie met enorm veel geld... dat weten we nu allemaal... en die kan erg veel kracht zetten achter hun producten. Nu AMD heeft aangegeven dat ze samen werken met Havok om Havok Physics op de Radeon GPU te laten werken, krijg je dus weer een tweedeling in kampen. Intel/AMD: Havok vs NV: PhysX. Waarschijnlijk is een derde (Microsoft: DirectPhysics) dan nodig om alles weer op 1 lijn te krijgen.
En dan de nadruk op de laatste zin. PhysX is het dus niet. AMD zal het nooit ondersteunen. Intel zal het nooit ondersteunen aangezien die Havok in huis hebben. Intel komt straks met Larrabee en reken maar dat die geoptimaliseerd zal zijn voor Havok. Als je Intel vs NV zet dan is NV maar een kleintje. Intel heeft veel meer draagkracht (lees: geld) om een platform te lanceren en ook te kunnen onderhouden. Hetzelfde geldt voor Microsoft... als ze DirectPhysics (of iets dergelijks) in een DX versie stoppen, dan zal dat sneller door de massa opgepakt worden... en zowel NV als AMD als Intel zal het moeten accepteren en integreren in hun GPUs... anders zijn ze niet meer DX1x compliant...

NV heeft nu dus wat mij betreft de minste physicskaarten in handen, ondanks dat ze wel een werkende implementatie hebben. We wachten nu al meer dan een jaar op games die echt GPU PhysX ondersteunen... en meer dan wat demo's en gratis levels of halve gare titels hebben we niet gezien. Mirror's Edge wordt nu als the second coming naar voren geschoven, maar dat is het niet... in ieder geval niet in z'n eentje. Daarvoor zal er toch wel wat meer moeten gebeuren.

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

CJ schreef op donderdag 11 december 2008 @ 02:02:
Intel komt straks met Larrabee en reken maar dat die geoptimaliseerd zal zijn voor Havok.
Aangezien de Larrabee cores bevat met x86-64 ISA, zal het porten geen moeite vereisen; om Havok optimaal te laten draaien zal het zo parallel mogelijk moeten worden geschreven, maar dat is voor dit soort rekenwerk makkelijk te doen. Dus ja, Havok zal zonder moeite goed ondersteund kunnen worden op de Larrabee. Voor de Radeon en GeForce GPGPUs zal er meer werk verricht moeten worden, alhoewel het wellicht nog relatief makkelijk kan zijn als Havok ook ANSI C implementaties kent van zijn algoritmen (en niet alleen versies met geoptimaliseerde x86 assembly in de fast paths), daar die makkelijker zijn om te zetten tot CUDA of OpenCL code. Ik ben benieuwd of Intel ze al dat werk laat doen voor hun release van de Larrabee, of dat ze pas later daar support/licenties voor willen geven.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• Astennu
Gister de 8.12 drivers er op gezet. Voor Left 4 Dead stond er 10% winst voor single en 5% voor Crossfire. Maar ik heb wel meer winst. Ik kan nu 2560x1600 met 4x aa en 16x af draaien zonder echt onder de 60 FPS te komen een hele enkele keer gaat hij even naar 54.

Eerst kon ik dat op die reso niet dan ging hij regelmatig naar 45. Dus ik ben heel erg tevreden.

Ik heb nu ook een Twin turbo cooler op de HD4850. super ding veel beter dan een VF1000 en ook heel veel stiller + goedkoper. En nog een voordeel je kunt em gewoon op de plug van de stock cooler aansluiten. Dus ik heb me bios wat aangepast dat hij eerder naar een hogere fan speed gaat want anders zat hij op 78c load omdat de fan speed maar 24% werd. Maar mensen die hun stock cooling te veel herrie vinden maken en of beter willen coolen zonder te veel herrie kan ik dit ding wel aanbevelen.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik kan het niet staven met cijfers, want niet gebenched, maar met 8.12 Draai ik op dit moment CoD:WaW met de hoogste instellingen en 4xAA vlekkeloos. FPS lijkt niet onder de 40 te zakken en zit bijna altijd boven de 60. Dit alles op 12x10 met een 4850. Ik ben er zeer tevreden mee.

(en ik haal wel 300fps in Warcraft 3!!1one) :)

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
Een 4850X2 review http://www.firingsquad.co...re_radeon_4850_x2_review/
Frame rates with the 4850 X2 were excellent. The card outran NVIDIA’s GeForce GTX 280 in all of our benchmarks, in games that really favor the Radeon 4800 architecture the margin was as wide as 25%. Crysis ran 5-9% faster with the 4850 X2 at 1920x1200 and 2560x1600. Based on our benchmarks, it’s pretty safe to say that this is the second fastest card on the market behind ATI’s Radeon 4870 X2.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Cheetah

Cheetah

CJ schreef op donderdag 11 december 2008 @ 02:02:
Denk je dat AMD wist dat ze een 'achterstand' op de DX10 markt zouden hebben op het moment dat ze in 2005 besloten om het roer om te gooien door zich met RV770 op de performancemarkt te richten ipv de enthusiast markt?

Denk je dat AMD begin 2005 exact wist wat hoe de G80 architectuur zo'n kleine 2 jaar later zou presteren? Je kan het ook weer omdraaien zoals Anandtech het doet. De G80 was zo goed omdat NV niet nogmaals zo ingemaakt wilde worden door AMD als toendertijd met de R580.
Ik probeerde niet te beweren dat AMD over een werkende glazen bol beschikt. Ik maakte met mijn post alleen duidelijk dat nV's releases en pricing policy net zoveel invloed hebben op ATi's releases en pricing, als andersom. Je deed het voorkomen alsof dat zo ongeveer alleen 1 kant op is: ATi heeft invloed op nV (en RV770 prijzen zijn zo laag omdat ATi zo lief is voor de klanten) :)

Dit terwijl het commerciele model/doel hierachter toch wel behoorlijk duidelijk is: ATi moest een competief performend en scherp geprijst product in de markt zetten om indruk te maken, en zo marktaandeel terug te pakken op G80 en G92 die tot de 1ste helft van dit jaar bijna volledige DX10 marktdominantie hadden in midrange en high-end.
Uiteraard zet ATi's marketingdepartment dat neer als pure benevolente klantvriendelijkheid. Mogen we hier echter best wel wat kritischer tegenaankijken i.p.v. het klakkeloos over te nemen :)
Nee, maar de bedrijfsfilosofie is wel anders. En dat zie, merk en voel je. Niet alleen bij de klanten, maar ook bij de partners. De producten komen met een hele andere achtergrondgedachte tot stand... ook hier... zie Anandtech artikel.
De achtergrondgedachte van elk commercieel bedrijf is het neerzetten van een scherp presterend, maar tegelijk tegen zo gering mogelijke kosten te produceren product, waarmee concurrentievoordeel kan worden behaald. Hiermee wordt beoogd zowel winst als marktaandeel, in een beoogde verhouding, te maximaliseren.
Zowel ATi als nV zijn commerciele bedrijven en ontwikkelen vanuit die gedachte. Hun strategie om tot hetzelfde resultaat te komen mag dan wellicht iets van elkaar afwijken (en niet eens veel for that matter), maar het beoogde doel is nog steeds dat commerciele resultaat.
Heerlijk hoe je DX10.1 in ieder geval onderschat.
Ik onderschat helemaal niets, ik schat het gewoon op waarde :)
Zonder DX10.1 is er geen DX11, aangezien DX10.1 de basis is van DX11. Dat realiseer je je hopelijk wel? Vroeger of later zal nVidia dus alle DirectX 10.1 functies moeten ondersteunen.
DX10.1 is gewoon een extensie van enkele functies die onder DX10 reeds beschikbaar maar nog niet verplicht waren. DX10.1 is net zo goed "de basis" voor DX11 als DX8.1 "de basis" voor DX9 was. De opvolger implementeert alle functies van de voorganger en meer. Dus ja, DX11 kaarten ondersteunen ook alle DX10.1 (en DX10.0, DX9c, DX9b, DX9a, DX8.1, DX8.0, DX7 etc) functies. Niets nieuws onder de zon.
Tel daarbij op dat Windows 7 Aero Desktop Windows Manager gebaseerd is op DX10.1...
Jup, en je kunt er donder op zeggen dat het gewoon gaat werken op DX10.0 kaarten en vermoedelijk zelfs DX9 kaarten. MS gaat echt niet het risico lopen om 90% van z'n klanten te dwingen een gpu-upgrade te moeten doen voordat ze Win7 kunnen draaien, en zal er ongetwijfeld voor zorgen dat de backwards compatibility met mainstream en zelfs low-end kaarten prima is.
Ook ik verwacht dat GPU accelerated physics in de (nabije) toekomst een belangrijke rol zal spelen. Dat hoor je me ook niet ontkennen als je mijn stuk goed gelezen had. Zo doe je het namelijk nu overkomen. Ik zeg alleen dat PhysX in mijn ogen niet de GPU physics manier gaat worden.

En dan de nadruk op de laatste zin. PhysX is het dus niet. AMD zal het nooit ondersteunen. Intel zal het nooit ondersteunen aangezien die Havok in huis hebben. Intel komt straks met Larrabee en reken maar dat die geoptimaliseerd zal zijn voor Havok. Als je Intel vs NV zet dan is NV maar een kleintje. Intel heeft veel meer draagkracht (lees: geld) om een platform te lanceren en ook te kunnen onderhouden. Hetzelfde geldt voor Microsoft... als ze DirectPhysics (of iets dergelijks) in een DX versie stoppen, dan zal dat sneller door de massa opgepakt worden... en zowel NV als AMD als Intel zal het moeten accepteren en integreren in hun GPUs... anders zijn ze niet meer DX1x compliant...
Larrabee is er nog niet, en Larrabee is dus nog niet opgepakt door de dev's. Havok hardware support bestaat uberhaupt nog niet, dus kan ook nog niet ingebouwd worden in games, ook al zouden dev's dat willen.

Als MS nu naar een werkende implementatie voor hardware/GPU physics zou moeten gaan kijken om aan een DX standaard daaromtrent te werken is het zeer aannemelijk dat nV's implementatie (PhysX) daarbij goed bekeken en wellicht zelfs als basis genomen wordt. Het is namelijk de enige beschikbaar momenteel.
NV heeft nu dus wat mij betreft de minste physicskaarten in handen, ondanks dat ze wel een werkende implementatie hebben. We wachten nu al meer dan een jaar op games die echt GPU PhysX ondersteunen... en meer dan wat demo's en gratis levels of halve gare titels hebben we niet gezien. Mirror's Edge wordt nu als the second coming naar voren geschoven, maar dat is het niet... in ieder geval niet in z'n eentje. Daarvoor zal er toch wel wat meer moeten gebeuren.
nV heeft de minste physicscards in handen :? Waar slaat dat statement nou weer op? nV heeft de enigste physicscards in handen, dus dat zijn ook automatisch de beste zou je denken 8)7
En we wachten er al meer dan een jaar op ondersteunende games, terwijl GPU PhysX hardware support pas ~4 maanden terug live is gegaan :?
Je verwacht dus dat de games het al ondersteunen 8 maanden voordat de GPU hardware dat doet? Nou ben je toch wel heel erg optimistisch over nV's invloed op de developpers denk ik :)

Het is toegestaan af en toe ook eens positief te zijn over iets wat nV doet hoor, in plaats van het constant te proberen te downplayen...

[ Voor 3% gewijzigd door Cheetah op 11-12-2008 11:41 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:29
Ik hoorde hier een stuk boven mij iets over een AGP hotfix.

Wat bedoelen ze hiermee? Ik heb die eerst een tijdje moeten gebruiken, maar die zaten toen toch al verwerkt in de drivers?
Wat voor voordeel heb ik hiermee als ik deze erop zet dan?

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

• oeLangOetan
TGEN schreef op donderdag 11 december 2008 @ 02:14:
[...]

Aangezien de Larrabee cores bevat met x86-64 ISA, zal het porten geen moeite vereisen; om Havok optimaal te laten draaien zal het zo parallel mogelijk moeten worden geschreven, maar dat is voor dit soort rekenwerk makkelijk te doen. Dus ja, Havok zal zonder moeite goed ondersteund kunnen worden op de Larrabee. Voor de Radeon en GeForce GPGPUs zal er meer werk verricht moeten worden, alhoewel het wellicht nog relatief makkelijk kan zijn als Havok ook ANSI C implementaties kent van zijn algoritmen (en niet alleen versies met geoptimaliseerde x86 assembly in de fast paths), daar die makkelijker zijn om te zetten tot CUDA of OpenCL code. Ik ben benieuwd of Intel ze al dat werk laat doen voor hun release van de Larrabee, of dat ze pas later daar support/licenties voor willen geven.
Toch niet, per core heeft larabee een 16 - breede vector processing unit, dat is een grote verandering tov normale x86 cpu's, als je goede prestaties wil zal je er maximaal gebruik van moeten maken. Op CPU's wordt de meeste parallelisering als taak-parallelisering geïmplementeerd. Voor GPU's & larrabee moet je algoritme data-parallel zijn, hierdoor mag je meestal je werk opnieuw doen.
Ik hoop dat havoc overschakelt naar OpenCL, hierdoor kan het op alle platformen werken.

• Cheetah

Cheetah

Jup, is qua performance een prachtkaart. Alleen zou ik zelf mensen met een CF capable board momenteel eerder aanraden i.p.v. 1x Sapphire 4850X2 2x een single 4850 in hun PC te stoppen, vanwege het volgende:
At load noise levels for the 4850 X2 spiked to 61.4 decibels.
There’s only one card we’ve tested in the last 10 years that runs louder at idle than Sapphire’s 4850 X2: NVIDIA’s infamous GeForce FX 5800 Ultra.
Jammer dat Sapphire op de koeling bezuinigd heeft gezien de rest van de 48xx serie juist erg stil is.
Ik hoop dat anderen, of wellicht Sapphire zelf, binnenkort 4850X2's met 'n betere koeler uitbrengen.

Full Specz

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Hangt van de aansluiting af. Mocht het meer dan twee draadjes bevatten, kan je het zelf makkelijk fiksen.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Jejking schreef op donderdag 11 december 2008 @ 13:43:
Hangt van de aansluiting af. Mocht het meer dan twee draadjes bevatten, kan je het zelf makkelijk fiksen.
Maar dat is toch wel een kleine groep mensen die dat kunnen. Dan is die kaart wel voor een héél specifieke doelgroep. Een een third party cooler zit er ook al niet in...

Die 8.12 drivers zien er goed uit. Een beetje de big bang van ATi. Als die komende quad-core drivers nou ook nog flink wat toevoegen (vooral bij core i7 processors kan ATi nog wel een boost gebruiken), dan is ATi echt goed bezig op driver gebied!

[ Voor 24% gewijzigd door Depep op 11-12-2008 15:08 ]

specs

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Cheetah schreef op donderdag 11 december 2008 @ 11:15:
[...]
Het is toegestaan af en toe ook eens positief te zijn over iets wat nV doet hoor, in plaats van het constant te proberen te downplayen...
Als ik de posts van CJ lees in het nVidia Topic, kan ik krijg ik toch echt niet het idee dat CJ nVidia is aan het downplayen. Daarentegen kan ik me niet aan het idee onttrekken dat iemand anders wél constant ATi is aan het downplayen in dit Topic. :X

Wat me opvalt in de Firingsquad review is dat de HD4850X2 erg goed schaalt in de geteste games. In Far Cry2 zelfs tot 2,6 keer de performance van een enkele HD4850!

FC2, 1920x1200 8AA/16AF:
HD4850 512MB: 17,2 fps
HD4850X2 1GB: 44,7 fps

Opvallend is ook het feit dat de HD4870 1GB met de Cats 8.12, weer gelijkwaardig scoort met de GTX260 216 (ATi wint in Crysis, Left 4 Dead en ET:QW. nVidia wint in FC2, CoH, WiC).

Alleen erg jammer dat vooralsnog alleen Sapphire de HD4850X2 produceert. Ik had graag ook HD4850X2 kaarten gezien die minder geluidsproductie veroorzaken of minder lang zijn.

Ben trouwens erg benieuwd of Hilbert H van Guru3D nu ook de Catalyst 8.12 aan een grondige review gaat onderwerpen, net zoals hij dat ook heeft gedaan bij de release van de BigBang drivers. :+

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

• Cheetah

Cheetah

Indy91 schreef op donderdag 11 december 2008 @ 15:48:
Als ik de posts van CJ lees in het nVidia Topic, kan ik krijg ik toch echt niet het idee dat CJ nVidia is aan het downplayen. Daarentegen kan ik me niet aan het idee onttrekken dat iemand anders wél constant ATi is aan het downplayen in dit Topic. :X
Vanuit een rood perspectief is wit groen natuurlijk :)

Full Specz

• CJ
  • Niet online
(overleden)
En vanuit een groen AMD perspectief is er ineens RV775XT....

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:55
@indy91
In tegenstelling tot wat er in de y-assen van de grafieken staat is er een 4850x2 2GB gebruikt (niet de 1GB uitvoering)

@CJ verklaar je nader :)

[ Voor 9% gewijzigd door Blastpe op 11-12-2008 16:12 ]

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Oh en RV740 komt er ook aan. Dat is de eerste 40nm GPU van ATI/AMD. Het is - als mijn bronnen kloppen - een 8 SIMD array GPU met 128-bit memory interface. Dat duidt op een die-shrink van een RV730... ze slaan dus 45nm over en de GPU zal dus een stuk kleiner zijn (en RV730 is al vrij klein en wordt niet echt warm). In het meest gunstigste geval bestaan de SIMD Arrays uit 80 SPs ipv 40 SPs om tot een totaal van 640SPs ipv 320 SPs te komen.

Super RV770 :+

[ Voor 7% gewijzigd door CJ op 11-12-2008 16:13 ]

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:38
Zijn er al mensen bezig geweest met ATI Stream? Zo ja, werkt dit met een (main) kaart HD4870 en voor de physx een HD3650? dus 2 kaarten uit andere series? (En HOE werkt dit) :D

[ Voor 6% gewijzigd door Deagle op 11-12-2008 16:20 ]

• CJ
  • Niet online
(overleden)
PhysX werkt niet op een HD3650. PhysX is van NV, dus dat werkt voorlopig alleen op GeForce kaarten.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

CJ schreef op donderdag 11 december 2008 @ 16:13:
Oh en RV740 komt er ook aan. Dat is de eerste 40nm GPU van ATI/AMD. Het is - als mijn bronnen kloppen - een 8 SIMD array GPU met 128-bit memory interface. Dat duidt op een die-shrink van een RV730... ze slaan dus 45nm over en de GPU zal dus een stuk kleiner zijn (en RV730 is al vrij klein en wordt niet echt warm). In het meest gunstigste geval bestaan de SIMD Arrays uit 80 SPs ipv 40 SPs om tot een totaal van 640SPs ipv 320 SPs te komen.

Super RV770 :+
Of ze gaan een nog kleinere chip bouwen, dus 320 shaders for the masses. Dus 50 euro is 320 shaders, 100 euro is 640 shaders en wie weet komt er dan nog een 40nm high-end met 1280 of 1600 shaders. :P

Goud is geen geld

• Cheetah

Cheetah

CJ schreef op donderdag 11 december 2008 @ 16:25:
PhysX werkt niet op een HD3650. PhysX is van NV, dus dat werkt voorlopig alleen op GeForce kaarten.
Een tijdje geleden was er toch een onofficieel initiatief van ngohq voor het maken van een wrapper voor PhysX -> ATi? Is daar eigenlijk nog iets uitgekomen?

Ze leken toen vrij serieus op weg.

Full Specz

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Ik heb even wat voor de gein uitgerekend... een RV740 zou dan zo'n 100mm2 zijn... De RV730 is al 150mm2 en de RV710 is iets van 73mm2.

Een highend 40nm komt er zowiezo. Zou me niks verbazen als dat RV870 is. En ik hoorde net dat de RV740 al sampled dus we kunnen die binnenkort verwachten... Q1 ofzo.

[ Voor 4% gewijzigd door CJ op 11-12-2008 16:38 ]

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:38
Cheetah schreef op donderdag 11 december 2008 @ 16:36:
[...]
Een tijdje geleden was er toch een onofficieel initiatief van ngohq voor het maken van een wrapper voor PhysX -> ATi? Is daar eigenlijk nog iets uitgekomen?

Ze leken toen vrij serieus op weg.
Het linkje werkt niet.

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

oeLangOetan schreef op donderdag 11 december 2008 @ 11:35:
Toch niet, per core heeft larabee een 16 - breede vector processing unit, dat is een grote verandering tov normale x86 cpu's, als je goede prestaties wil zal je er maximaal gebruik van moeten maken. Op CPU's wordt de meeste parallelisering als taak-parallelisering geïmplementeerd. Voor GPU's & larrabee moet je algoritme data-parallel zijn, hierdoor mag je meestal je werk opnieuw doen.
Ik hoop dat havoc overschakelt naar OpenCL, hierdoor kan het op alle platformen werken.
Dat niet alleen vermoed ik.
De Compile maar ook source code moet voor in order cores geoptimaliseerd worden.
De programmer heeft nu wel invloed op de caches en kan dus in zijn source code of de compiler kan daar rekening mee houden.
De coretjes krijgen ook wat afwijking kwa SSE extensies. Dat wil iNtel later weer gelijk trekken
En die 16 Vector units.
Misschien ook de 4x HT verhouding. Gelijkmatig de treads verdelen over de cores. Dan pas HT.

En dan is Larrabee alleen easy als je basic IA32 of EM64T code ongeoptimaliseerd alleen tot gemeenschappelijke SSE extensies gebruikt.
Leuk voor snelle time to market talen en aplicatie ontwikkeling met C#. Met 4(HT) x 32 (Cores) aan treads.
Voor snel resultaalt met performance consessies.

Wil je meer dan krijg je dus op dezelfde Dual compiler en source code optimalisatie rompslomp zoals bij Cell. Zoals voor IBM powerPC intruktie taal maar dan voor PPE en SPE cores compileren maar daarvoor eers optimaal voor programmeren. SPE zijn sterk in iets maar allergies voor andere dingen. Terwijl PPE mannetje voor als is maar niet uitblinkt iets.

Dus de intel Plug in compile met larrabee support zal dus meer een dubbele compiler zijn.

Ik denk dat je in Visual C++ net zoals je ASM of shader routine specifiek moet aangeven dat je dat ook met larrabee moet doen. Zodat de juiste compiler gelinkd wordt voor die souce code.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Cheetah

Cheetah

Er zit een komma in de link en dan wordt ie blijkbaar standaard niet goed opgepakt.
Zo moet 't wel goed gaan.

Full Specz

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Hmm. De geruchtenmolen over RV870 begint flink op gang te komen in m'n mailbox. 2x performance van RV770 en veel meer shaders. Ik ga de komende dagen even kijken of ik er wat meer uit kan trekken....

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

CJ schreef op donderdag 11 december 2008 @ 16:59:
Hmm. De geruchtenmolen over RV870 begint flink op gang te komen in m'n mailbox. 2x performance van RV770 en veel meer shaders. Ik ga de komende dagen even kijken of ik er wat meer uit kan trekken....
Altijd. Iedere keer weer. Het heilige "100% performance increase". Het lijkt wel of bij iedere uitkomst van een nieuwe kaart dat de term is om mee te smijten haha. Helaas gebeurt het alleen bijna -nooit-, alleen zelden op sommige resoluties in combinatie met sommige settings in combinatie met sommige specifieke drivers etc.

Als ze nou eens zeiden dat het gemiddeld 64% sneller was, vond ik dat ook al indrukwekkend en geloofwaardiger ook nog ;) . Btw CJ, ik lees eroverheen - maar even voor een eigen hersenspinsel met de oppervlaktes van de ATi en nVidia high-end kaarten [RV770 en GT200]; weet je wat de yields zijn of wordt dat nergens bekend gemaakt?

De meeste mensen deugen!

• Cheetah

Cheetah

Cassius schreef op donderdag 11 december 2008 @ 17:05:
Altijd. Iedere keer weer. Het heilige "100% performance increase". Het lijkt wel of bij iedere uitkomst van een nieuwe kaart dat de term is om mee te smijten haha. Helaas gebeurt het alleen bijna -nooit-, alleen zelden op sommige resoluties in combinatie met sommige settings in combinatie met sommige specifieke drivers etc.
Het kan echter wel, en ik denk dat het in deze ook best nog wel mogelijk zou zijn om in de buurt van die100% te komen. Als je kijkt naar RV670XT -> RV770XT dan waren perf.winsten van 100% of meer ook niet ongebruikelijk.

Als RV870, conform de geruchten, over 1600 shaders (etc) beschikt kan e.e.a. best haalbaar zijn. Wel op hoge reso en met AA flink open natuurlijk, gezien de CPU limits waar vaak je met huidige kaarten al tegenaan loopt op lagere reso's :)

Full Specz

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

CJ schreef op donderdag 11 december 2008 @ 16:59:
Als de RV870 een dubbele RV770 wordt zoals bij de stap van R300 --> R420 maar dan van 55nm naar 40nm dan zou de chip dus ongeveer 256 x 0,66 x 2 = 338 mm² worden.

Dat is dus heel reeel als je bedenkt dat de G92 van nVidia 330mm² groot is op 65nm en dat deze kaarten al voor 100 euro verkocht worden. En als nVidia een GX2 kan maken met twee 330mm² chips dan kan AMD dat ook wel. Dus HD5870 X2 met 3200 shaders klinkt goed, nog 2x2GB GDDR5 erop en we hebben een kaart die GTA 4 voluit kan draaien. :P

[ Voor 14% gewijzigd door frankknopers op 11-12-2008 17:36 ]

Goud is geen geld

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:35
de huidige generatie zou toch de laatste single gpu zijn (qua highend)?

dus dan wordt de volgende kaart een dual 4870 chip maar dan op 40nm. zeer waarschijnlijk wat hoger geklokt dus idd: sneller dan 2x 4870 (mits het schaald.......helaas, dus niet in alle games?)

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

meljor schreef op donderdag 11 december 2008 @ 17:49:
de huidige generatie zou toch de laatste single gpu zijn (qua highend)?

dus dan wordt de volgende kaart een dual 4870 chip maar dan op 40nm. zeer waarschijnlijk wat hoger geklokt dus idd: sneller dan 2x 4870 (mits het schaald.......helaas, dus niet in alle games?)
Ik dacht dat we hier een met de RV870 als enkele chip aan het bespreken waren. Mocht er een R800 komen, dan geloof ik uiteraard direct dat deze sneller is dan de RV770 - maar dat ligt meer in de lijn der verwachting imo :) .

ATi doorloopt dus een soort basis-expansie-basis model. Een goede chip [RV770], daarna een stuk grotere [RV870?]; maar evendoch ook stuk snellere kaart. Hierbij is grotere dus niet een enorme 500mm2+ kaart, maar gewoon rond de 300-350mm2 kaart die voor een gezonde marge de toonbank overkomt (mocht de concurrentie niet te zwaar op het dak komen, zoals ATi atm de marges van nVidia beperkt). Daarna weer terug naar een basis performer met meer in-diepte modificaties om deze vervolgens weer uit te breiden in de generatie daarna? Tis meer tick-tock van Intel als ik het zo beschrijf, zal in die wereld wel beproefd en goed bevonden zijn :) .

De meeste mensen deugen!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

frankknopers schreef op donderdag 11 december 2008 @ 17:33:
[...]
En als nVidia een GX2 kan maken met twee 330mm² chips dan kan AMD dat ook wel.
Maar daar gebruikt NV wel een sandwichboard voor. Dat vind ik nou niet bepaald passen bij de 'kleiner is beter' filosofie die de basis was voor de RV770.

• Cheetah

Cheetah

Edmin schreef op donderdag 11 december 2008 @ 18:18:
Maar daar gebruikt NV wel een sandwichboard voor. Dat vind ik nou niet bepaald passen bij de 'kleiner is beter' filosofie die de basis was voor de RV770.
Maakt het dan zoveel uit of je 2 PCB's horizontaal of vertikaal aan elkaar 'vastplakt'?
Als de 4850X2 vertikaal aan elkaar was vastgeplakt als de GX2 dan had ie bijv. veel makkelijker (en in veel meer) kasten gepast... dus een "sandwich" kan ook voordelen hebben.

Full Specz

• EdwardvGelder
Had Ati laatst niet zo'n afspraak gemaakt met een bepaalde fabrikant van koelers, dat ze een systeem mochten gebruiken die iets van 30% 14% beter warmte afvoert oid?
Dan kunnen ze dat opzich ook wel gebruiken bij de grote warme chips.
Edit: Gevonden, nieuws: Celsia en AMD ontwikkelen efficiënte gpu-koeling
Edit: Fout percentage weggedaan, domme ik 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door EdwardvGelder op 11-12-2008 18:33 ]

Verwijderd

Cheetah schreef op donderdag 11 december 2008 @ 18:24:
[...]
Maakt het dan zoveel uit of je 2 PCB's horizontaal of vertikaal aan elkaar 'vastplakt'?
Als de 4850X2 vertikaal aan elkaar was vastgeplakt als de GX2 dan had ie bijv. veel makkelijker (en in veel meer) kasten gepast... dus een "sandwich" kan ook voordelen hebben.
Onzin, de GX2's blijven ook ontzettend groot. Oh en for the record: GTX 280, GX2 en de X2 zijn allemaal 10.5 inches, dus het is onzin te stellen dat de X2 dan niet in kasten zou passen, want de GX2 past er ook niet in.. Puur FUD.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2008 19:38 ]

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Wanneer wordt die RV870 verwacht? Welk kwartaal?

Ik weet dat het koffiedik kijken is, maar er zijn hier wel mensen die een aardige indicatie kunnen geven imho. :P

[ Voor 55% gewijzigd door Format-C op 11-12-2008 20:26 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

• Demon_Eyez
  • Laatst online: 05-06 20:40
Cheetah schreef op donderdag 11 december 2008 @ 18:24:
[...]
Precies zoals Reinman zegt, die kaarten zijn even groot dus je opmerking slaat kant nog wal.
Je zei eerder iets over downplayen? :z

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

oeLangOetan schreef op donderdag 11 december 2008 @ 11:35:
[...]

Toch niet, per core heeft larabee een 16 - breede vector processing unit, dat is een grote verandering tov normale x86 cpu's, als je goede prestaties wil zal je er maximaal gebruik van moeten maken.
Dat is geen verandering ten opzichte van 'normale' x86 CPUs, maar een uitbreiding van SSE. De Larrabee cores zullen net zo goed backwards compatible zijn met SSE2, waardoor generieke x86-64 code zal werken.
Op CPU's wordt de meeste parallelisering als taak-parallelisering geïmplementeerd. Voor GPU's & larrabee moet je algoritme data-parallel zijn, hierdoor mag je meestal je werk opnieuw doen.
Niet geheel waar; het is het probleemdomein wat dicteert hoe parallel je je algoritme implementeert. FFT libraries en dergelijke die goed schalen zijn geen unicum, en ook niet revolutionair nieuw.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
RappieRappie schreef op donderdag 11 december 2008 @ 20:26:
Wanneer wordt die RV870 verwacht? Welk kwartaal?

Ik weet dat het koffiedik kijken is, maar er zijn hier wel mensen die een aardige indicatie kunnen geven imho. :P
Het is inderdaad koffiedik kijken.

Uiteindelijk zal het vooral afhangen van de ontwikkeling van de RV870. Als alles goed gaat, kan het best wel eens zijn dat hij in Q1 wordt gelanceerd, zoals in sommige roadmaps wordt gesteld. Dit zou in zekere zin ook in de tred lopen met updates in de value chips, die elk ~half jaar een refresh kunnen verwachten.

Maar goed, er zullen enkelen zijn die het weten en misschien, met een beetje geluk, vertelt 1 van die mensen binnenkort iets meer aan CJ, die dan op zijn beurt lukraak een datum post op dit draadje met wat indirecte hints :P

• Cheetah

Cheetah

Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2008 @ 19:32:
> Maakt het dan zoveel uit of je 2 PCB's horizontaal of vertikaal aan elkaar 'vastplakt'?
> Als de 4850X2 vertikaal aan elkaar was vastgeplakt als de GX2 dan had ie bijv. veel makkelijker (en in veel meer) kasten gepast... dus een "sandwich" kan ook voordelen hebben.

Onzin, de GX2's blijven ook ontzettend groot. Oh en for the record: GTX 280, GX2 en de X2 zijn allemaal 10.5 inches, dus het is onzin te stellen dat de X2 dan niet in kasten zou passen, want de GX2 past er ook niet in.. Puur FUD.
LEZEN dude. Ik zeg nergens dat de 9800GX2 niet groot is, ik zeg alleen dat de 4850X2 een stuk korter zou zijn als het dual board vertikaal 'gesandwiched' was in plaats van horizontaal bevestigd/geplakt.

Daarnaast is wat je stelt nog onzin ook, want de 4850X2 is 11,25" en de 9800GX2 (en 4870X2) 10,5"
The PCB itself is massive. Measuring 11.25” in length, the Sapphire 4850 X2 is actually longer than the GeForce 9800 GX2, the GTX 280, and ATI’s own Radeon 4870 X2 reference board design! Because the card is so long, it will not only reach across the edge of your motherboard, it’s actually so long you may have difficulty fitting it in some mid-tower ATX cases.
Het kan soms praktisch zijn je even in te lezen voordat je begint te krijsen dat iemand anders FUD praat.
Demon_Eyez schreef op donderdag 11 december 2008 @ 20:28:
Precies zoals Reinman zegt, die kaarten zijn even groot dus je opmerking slaat kant nog wal.
Je zei eerder iets over downplayen? :z
Ja, daar zei ik inderdaad iets over ja :z

@hieronder: Zeker joh. 1.) wederom niet lezen wat ik probeer te zeggen, en 2.) lijnrecht ingaan tegen wat ik net rechtstreeks quote van de FiringSquad review, want 't past niet in 't ATi straatje. Blij te zien dat er weinig is veranderd in dit topic...

[ Voor 23% gewijzigd door Cheetah op 11-12-2008 22:00 ]

Full Specz

Verwijderd

Nee het is en blijft FUD, want de GX2 is en blijft OOK groot, dus dat hij in veel minder kasten zou kunnen is gewoon onzin. Mischien maar ff uit leggen wat FUD is, Fear, Uncertainty and Doubt. Dat is wat jij hier probeerd te verspreiden over deze ATI kaart. Want hij is zo veel groter dat hij niet in veel kasten zou passen.... yah... right. Doei!

Als een GX2 in de kast past, dan past de 4850X2 niet, want die nog niet eens een INCH mist bij AL die kasten, al die miljoenen kasten, daar past hij niet in. Dat is toch niet realistisch(90% van de kasten waar een HD4870X2 in past zou deze ook gewoon in kunnen). Daarbij is de HD4870X2, de hoger geplaatste, hogere performance, hoger verbruik kaart, even lang als de GX2 en de GTX 280. Dat word dan weer vergeten he. Het sandwich idee was beter geweest, want de 4850X2 kon niet korter zijn....
Niet te vergeten, dit is de eerste 4850X2, waarbij er geen referentie model is. Ben benieuwd wanneer het volgende merk komt.... met dezelfde koeler als de 4870X2. :X
Ik zie nog geen gedownplay op je eigen nvidia straatje statements, jammer.

Het zou geen FUD zijn geweest had je gezegt: De HD4850X2 zoals saphire deze voorstelt is langer dan een GX2, mogelijk zullen er kasten zijn waar deze niet in passen. Sapphire had beter zijn HD4870X2 koeler kunnen gebruiken. Zie je wat een wereld van verschil het is?

[ Voor 111% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2008 23:17 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Heren, een chillpill voor beiden. Danku :)

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 11-12-2008 21:41 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!

Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!

Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.

Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!