CJ schreef op donderdag 11 december 2008 @ 02:02:
Denk je dat AMD wist dat ze een 'achterstand' op de DX10 markt zouden hebben op het moment dat ze in 2005 besloten om het roer om te gooien door zich met RV770 op de performancemarkt te richten ipv de enthusiast markt?
Denk je dat AMD begin 2005 exact wist wat hoe de G80 architectuur zo'n kleine 2 jaar later zou presteren? Je kan het ook weer omdraaien zoals Anandtech het doet. De G80 was zo goed omdat NV niet nogmaals zo ingemaakt wilde worden door AMD als toendertijd met de R580.
Ik probeerde niet te beweren dat AMD over een werkende glazen bol beschikt. Ik maakte met mijn post alleen duidelijk dat nV's releases en pricing policy net zoveel invloed hebben op ATi's releases en pricing, als andersom. Je deed het voorkomen alsof dat zo ongeveer alleen 1 kant op is: ATi heeft invloed op nV (en RV770 prijzen zijn zo laag omdat ATi zo lief is voor de klanten)
Dit terwijl het commerciele model/doel hierachter toch wel behoorlijk duidelijk is: ATi
moest een competief performend en scherp geprijst product in de markt zetten om indruk te maken, en zo marktaandeel terug te pakken op G80 en G92 die tot de 1ste helft van dit jaar bijna volledige DX10 marktdominantie hadden in midrange en high-end.
Uiteraard zet ATi's marketingdepartment dat neer als pure benevolente klantvriendelijkheid. Mogen we hier echter best wel wat kritischer tegenaankijken i.p.v. het klakkeloos over te nemen

Nee, maar de bedrijfsfilosofie is wel anders. En dat zie, merk en voel je. Niet alleen bij de klanten, maar ook bij de partners. De producten komen met een hele andere achtergrondgedachte tot stand... ook hier... zie Anandtech artikel.
De achtergrondgedachte van elk commercieel bedrijf is het neerzetten van een scherp presterend, maar tegelijk tegen zo gering mogelijke kosten te produceren product, waarmee concurrentievoordeel kan worden behaald. Hiermee wordt beoogd zowel winst als marktaandeel, in een beoogde verhouding, te maximaliseren.
Zowel ATi als nV zijn commerciele bedrijven en ontwikkelen vanuit die gedachte. Hun strategie om tot hetzelfde resultaat te komen mag dan wellicht iets van elkaar afwijken (en niet eens veel for that matter), maar het beoogde doel is nog steeds dat commerciele resultaat.
Heerlijk hoe je DX10.1 in ieder geval onderschat.
Ik onderschat helemaal niets, ik schat het gewoon op waarde

Zonder DX10.1 is er geen DX11, aangezien DX10.1 de basis is van DX11. Dat realiseer je je hopelijk wel? Vroeger of later zal nVidia dus alle DirectX 10.1 functies moeten ondersteunen.
DX10.1 is gewoon een extensie van enkele functies die onder DX10 reeds beschikbaar maar nog niet verplicht waren. DX10.1 is net zo goed "de basis" voor DX11 als DX8.1 "de basis" voor DX9 was. De opvolger implementeert alle functies van de voorganger en meer. Dus ja, DX11 kaarten ondersteunen ook alle DX10.1 (en DX10.0, DX9c, DX9b, DX9a, DX8.1, DX8.0, DX7 etc) functies. Niets nieuws onder de zon.
Tel daarbij op dat Windows 7 Aero Desktop Windows Manager gebaseerd is op DX10.1...
Jup, en je kunt er donder op zeggen dat het gewoon gaat werken op DX10.0 kaarten en vermoedelijk zelfs DX9 kaarten. MS gaat echt niet het risico lopen om 90% van z'n klanten te dwingen een gpu-upgrade te moeten doen voordat ze Win7 kunnen draaien, en zal er ongetwijfeld voor zorgen dat de backwards compatibility met mainstream en zelfs low-end kaarten prima is.
Ook ik verwacht dat GPU accelerated physics in de (nabije) toekomst een belangrijke rol zal spelen. Dat hoor je me ook niet ontkennen als je mijn stuk goed gelezen had. Zo doe je het namelijk nu overkomen. Ik zeg alleen dat PhysX in mijn ogen niet de GPU physics manier gaat worden.
En dan de nadruk op de laatste zin. PhysX is het dus niet. AMD zal het nooit ondersteunen. Intel zal het nooit ondersteunen aangezien die Havok in huis hebben. Intel komt straks met Larrabee en reken maar dat die geoptimaliseerd zal zijn voor Havok. Als je Intel vs NV zet dan is NV maar een kleintje. Intel heeft veel meer draagkracht (lees: geld) om een platform te lanceren en ook te kunnen onderhouden. Hetzelfde geldt voor Microsoft... als ze DirectPhysics (of iets dergelijks) in een DX versie stoppen, dan zal dat sneller door de massa opgepakt worden... en zowel NV als AMD als Intel zal het moeten accepteren en integreren in hun GPUs... anders zijn ze niet meer DX1x compliant...
Larrabee is er nog niet, en Larrabee is dus nog niet opgepakt door de dev's. Havok hardware support bestaat uberhaupt nog niet, dus kan ook nog niet ingebouwd worden in games, ook al zouden dev's dat willen.
Als MS nu naar een werkende implementatie voor hardware/GPU physics zou moeten gaan kijken om aan een DX standaard daaromtrent te werken is het zeer aannemelijk dat nV's implementatie (PhysX) daarbij goed bekeken en wellicht zelfs als basis genomen wordt. Het is namelijk de enige beschikbaar momenteel.
NV heeft nu dus wat mij betreft de minste physicskaarten in handen, ondanks dat ze wel een werkende implementatie hebben. We wachten nu al meer dan een jaar op games die echt GPU PhysX ondersteunen... en meer dan wat demo's en gratis levels of halve gare titels hebben we niet gezien. Mirror's Edge wordt nu als the second coming naar voren geschoven, maar dat is het niet... in ieder geval niet in z'n eentje. Daarvoor zal er toch wel wat meer moeten gebeuren.
nV heeft de minste physicscards in handen

Waar slaat dat statement nou weer op? nV heeft de
enigste physicscards in handen, dus dat zijn ook automatisch de beste zou je denken
En we wachten er al meer dan een jaar op ondersteunende games, terwijl GPU PhysX hardware support pas ~4 maanden terug live is gegaan

Je verwacht dus dat de games het al ondersteunen 8 maanden voordat de GPU hardware dat doet? Nou ben je toch wel heel erg optimistisch over nV's invloed op de developpers denk ik
Het is toegestaan af en toe ook eens positief te zijn over iets wat nV doet hoor, in plaats van het constant te proberen te downplayen...
[
Voor 3% gewijzigd door
Cheetah op 11-12-2008 11:41
]
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz