Het Grote Ubuntu Topic Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 27 Laatste
Acties:
  • 153.280 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MsG schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 13:20:
[...]

Tja maar uiteindelijk moet je er als noob alsnog in, daar kan je bijna niet omheen. Zo wil de consument die zo overtuigd is van Ubuntu dit OS als eerste laten opstarten ipv Windows. Hoe doe ik dat? Ja ehh dan moet je menu.list openen. Oke doe ik dat. *browst erheen* *klik* zit in Gedit. Veranderd de default, wil saven. MAGNIET! En nu? Kan ik in het programma nog even inloggen voor alle rechten? Nee kan over 10 jaar, nu moet het met sudo. Waardoor hij dus weer in de terminal moet. Alleen de extreem minimalistische gebruiker hoeft er niet in, maar ja die boeien het ook niet of ze in Windows werken of in Linux.
Het grootste probleem is de documentatie en de hulp van de community. Die geven nog veel te vaak een CLI-oplossing terwijl een GUI-oplossing ook bestaat. Je hoeft namelijk niet de terminal te gebruiken om je boot-volgorde aan te passen. Je kan Startup Manager installeren. Zelfde geldt voor sources.list en upgraden naar een nieuwe Ubuntu vanaf een LTS-versie. Dat kan je in Synaptic regelen.

Er zijn natuurlijk nog wel zaken waar je echt de terminal nodig hebt, maar dat wordt steeds minder. Wanneer heb jij bijvoorbeeld voor het laatst handmatig je X.org configuratie aangepast? Dat doe je tegenwoordig met de Nvidia/Ati tooltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
deadinspace schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 01:13:
[...]

Ahja, inderdaad, je hebt gelijk!
Mooi om te weten dat compromised server keys niet leidt tot kwetsbaarheid van sessies uit het verleden :)

[...]

Hmm, ik ken "replay attacks" als het herhalen van een afgeluisterd stuk (encrypted) comminucatie op een moment dat de aanvaller goed uitkomt.
Je hebt helemaal gelijk, ik gebruikte daar de term verkeerd, replay attack is inderdaad wat je daar schetst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-08-2023

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Soulfly schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 14:37:
Iemand nog een suggestie hoe ik in X bij de scherminstellingen kom? (toetsen combi o.i.d.)
(ik heb geen menubalk(en) tot m'n beschikking....)
Vroeger kon je in X (pure X-server) met ctrl, alt + en ctrl, alt - de resolutie aanpassen. Mits je in de config een aantal resoluties gedefinieerd had.

Of bedoel je iets anders?

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:22

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 15:16:
[...]

Het grootste probleem is de documentatie en de hulp van de community. Die geven nog veel te vaak een CLI-oplossing terwijl een GUI-oplossing ook bestaat. Je hoeft namelijk niet de terminal te gebruiken om je boot-volgorde aan te passen. Je kan Startup Manager installeren. Zelfde geldt voor sources.list en upgraden naar een nieuwe Ubuntu vanaf een LTS-versie. Dat kan je in Synaptic regelen.

Er zijn natuurlijk nog wel zaken waar je echt de terminal nodig hebt, maar dat wordt steeds minder. Wanneer heb jij bijvoorbeeld voor het laatst handmatig je X.org configuratie aangepast? Dat doe je tegenwoordig met de Nvidia/Ati tooltjes.
Laatst nog :p er moest iets bij over een touchpad.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 00:05

MBV

dragunova schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 15:27:
[...]

Vroeger kon je in X (pure X-server) met ctrl, alt + en ctrl, alt - de resolutie aanpassen. Mits je in de config een aantal resoluties gedefinieerd had.

Of bedoel je iets anders?
met crtl+F2 kan je elk commando opstarten, dus ook een console. Hij zoekt volgens mij vrij slim, dus resolutie aanpassen zou je moeten kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:24
Of Xorg.conf in de cli aanpassen kan natuuurlijk ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 12:17

DaRoot

Some say...

Loekie schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 12:58:
Daarnaast weet ik niet exact welke P4 je gebruikt en of je die al hebt liggen, maar als het je om verbruik gaat zou je ook uit kunnen wijken naar een 780g-bordje met athlon 4*50e. Dat is de optie die ik op dit moment aan het verkennen ben met zelfde reden, de PCI-sloten.
Asus M3A-H/HDMI heeft 3 PCI + 2 PCIE, het verbruik zo dan zo nog maar eens 10 Watt lager uit kunnen vallen.
SMP zit tegenwoordig std in de kernel ingebakken die je bij Ubuntu krijgt en hoeft niet apart gecompileerd te worden oid, verder zou dit ook geen problemen op moeten leveren.
Je kunt via synaptic gewoon de generic-kernel selecteren en installeeren, daar draait dual/singlecore op.
Ik heb vanmiddag ter test ff de server uitgezet, en de schijven en de LAN kaart aan het P4 board gehangen, en dit werkte tadellos...
Wat ik ook nog vergeten was, dat de schijven in een LVM configuratie aan een losse PCI IDE controller hingen, en nu dus aan de onboard intel.. Kein problem voor Ubuntu. Ook geen problemen met de kernel, heb software matig niets veranderd, gewoon board geswapped, et voila, werken..
Moet je onder Windows eens proberen haha..

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Paulusbrand schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 15:58:
Of Xorg.conf in de cli aanpassen kan natuuurlijk ook
8)7 lees eens waar we het over hebben :). We proberen juist voor Joe the Plumber non-cli oplossingen te zoeken voor dingen die in zijn ogen te vaak cli worden aangeboden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jordz. schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 15:14:
[...]

gksu :? Er zit standaard in gnome/nautilus toch "open as administrator" ?
"Open as administrator" kan je installeren met nautilus-gksu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:24
Haha oops.. goeiemorgen.. hmm dan weet ik het ook niet
MsG schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 15:59:
[...]

8)7 lees eens waar we het over hebben :). We proberen juist voor Joe the Plumber non-cli oplossingen te zoeken voor dingen die in zijn ogen te vaak cli worden aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragunova

dragunova

Vlgns mij bedoelt soulfly ook iets anders maar ik weet niet goed wat.
Soulfly wat bedoel je met menubalken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:19

deadinspace

The what goes where now?

DaRoot schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 12:15:
Nu zegt iets mij dat de huidige SMP kernel niet gaat werken op de single core P4 cpu. Iemand enig idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?
  • SMP kernels werken ook op uniproc machines
  • Tegenwoordig zijn bij Debian alle 686+ kernels sowieso allemaal SMP-enabled, of je nou meerdere CPUs/cores hebt of niet. Ik verwacht dat dat bij Ubuntu niet anders is, dus je eindigt dan sowieso met een SMP kernel.
  • Waarschijnlijk heb je nu een -686 kernel, in Debian is dat ook precies de gewenste kernel voor je P4, dus dan zou je niet eens wat hoeven veranderen. Weer verwacht ik dat dat in Ubuntu weinig verschilt.
Met andere woorden: waarschijnlijk hoef je niks te veranderen :P
MBV schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 15:54:
met crtl+F2 kan je elk commando opstarten, dus ook een console. Hij zoekt volgens mij vrij slim, dus resolutie aanpassen zou je moeten kunnen vinden.
Inderdaad, open met ctrl alt-F2 een terminal, en zet de resolutie weer goed met xrandr :)

[ Voor 0% gewijzigd door deadinspace op 12-02-2009 00:01 . Reden: Typobla ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 12:17

DaRoot

Some say...

deadinspace schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 16:14:
[...]
  • SMP kernels werken ook op uniproc machines
  • Tegenwoordig zijn bij Debian alle 686+ kernels sowieso allemaal SMP-enabled, of je nou meerdere CPUs/cores hebt of niet. Ik verwacht dat dat bij Ubuntu niet anders is, dus je eindigt dan sowieso met een SMP kernel.
  • Waarschijnlijk heb je nu een -686 kernel, in Debian is dat ook precies de gewenste kernel voor je P4, dus dan zou je niet eens wat hoeven veranderen. Weer verwacht ik dat dat in Ubuntu weinig verschilt.
Met andere woorden: waarschijnlijk hoef je niks te veranderen :P
[...]
Nee inderdaad, zoals ik hierboven al ergens gemeld heb, heb ik niets veranderd.. en werkt het prima! wat wil een mens nog meer haha..
Tijdje geleden ter test ook eens mijn MythTV machine van P4 met SiS chipset veranderd naar een AMD AthlonXP systeem met Via chipset.. werkte ook tadellos..

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deadinspace schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 16:14:
[...]

Inderdaad, open met ctrl-F2 een terminal, en zet de resolutie weer goed met xrander :)
Even voor de duidelijkheid: Alt+F2 en xrandr. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik heb nu iets raars: ineens (zonder dat ik iets heb gedaan) is er een upgrade geweest van Firefox :X

grep 23:20.*upgrade dpkg.log
2009-02-11 23:20:43 upgrade firefox-3.0-branding 3.0.5+nobinonly-0ubuntu0.8.10.1 3.0.6+nobinonly-0ubuntu0.8.10.1
2009-02-11 23:20:44 upgrade xulrunner-1.9-gnome-support 1.9.0.5+nobinonly-0ubuntu0.8.10.1 1.9.0.6+nobinonly-0ubuntu0.8.10.1
2009-02-11 23:20:44 upgrade xulrunner-1.9 1.9.0.5+nobinonly-0ubuntu0.8.10.1 1.9.0.6+nobinonly-0ubuntu0.8.10.1
2009-02-11 23:20:46 upgrade firefox-3.0-gnome-support 3.0.5+nobinonly-0ubuntu0.8.10.1 3.0.6+nobinonly-0ubuntu0.8.10.1
2009-02-11 23:20:47 upgrade firefox-3.0 3.0.5+nobinonly-0ubuntu0.8.10.1 3.0.6+nobinonly-0ubuntu0.8.10.1
2009-02-11 23:20:47 upgrade firefox 3.0.5+nobinonly-0ubuntu0.8.10.1 3.0.6+nobinonly-0ubuntu0.8.10.1
2009-02-11 23:20:47 upgrade firefox-gnome-support 3.0.5+nobinonly-0ubuntu0.8.10.1 3.0.6+nobinonly-0ubuntu0.8.10.1

[edit]

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=189361
Default zou die onzin uit moeten staan, maar als ik bij Automatic Updates kijk, staat onder 'check for updates' 3 radio-buttons met een min-teken erin :?
Ik krijg een melding van ubuntu dat ik firefox moet afsluiten omdat hij geupgrade is.

En jawel, in /etc/apt/apt.conf.d/50unattended-upgrades staat dat security upgrades standaard worden binnengehengeld, en de rest moet je zelf voor klikken. En dat blijft staan, ook als je in de GUI iets anders instelt :S

[ Voor 16% gewijzigd door MBV op 11-02-2009 23:48 ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 16:34:
Even voor de duidelijkheid: Alt+F2 en xrandr. ;)
Eh, oeps, ja. Ik heb overigens geen idee van de default Gnome keybindings, dus ik typte wat dat betreft MBV maar na :P

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
MBV schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 23:28:
Ik heb nu iets raars: ineens (zonder dat ik iets heb gedaan) is er een upgrade geweest van Firefox :X
Die update kreeg ik gewoon via het standaard update-systeem. Heb je niet per ongeluk automatisch downloaden&installeren van updates aan staan?

edit:
Edit

Zolang
code:
1
APT::Periodic::Unattended-Upgrade "0";
in 10periodic op 0 staat, worden de unattended upgrades niet uitgevoerd. Standaart (in elk geval in 8.04 en daarvoor) staat dit op 0. Klikken in de GUI veranderd dan ook 10periodic en niet 50unattended-upgrades (die wordt beïnvloed door de "Ubuntu Updates" vinkjes daarboven).

[ Voor 102% gewijzigd door sub0kelvin op 12-02-2009 00:32 . Reden: reactie op edit toegevoegd (een spellingsstuff) ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Ik heb vanmiddag ook op mijn eigen computer Xubuntu geinstalleerd, maar daarna toch de Gnome desktop erop gezet. En ik moet zeggen, het werkt als een zonnetje!

Toen ik het een klein jaar geleden probeerde (Hardy Herron) vond ik het allemaal nog maar niets... maar inmiddels ben ik een hoop problemen waar ik toen dagen tegenaan liep al gepasseerd (ATI-videokaart drivers, binaries newsreader, enz - gaat allemaal vanzelf!).
Op de to-do-list staan nog de printer, Wlan en toegang tot het (windows) netwerk.

Alleen, het scrollen van firefox... dat gaat niet bepaald soepel... Hebben meer mensen dat?
Ik heb een sempron 2500+, 1024 MB en een Radeon 9700 (eigenlijk een geklokte 9500). Absoluut geen wondermachine maar een beetje scrollen zou wel moeten lukken toch?

-edit-
na wat googlen heb ik (op goed geluk) deze blogpost gevolgd: http://thatsbibulous.blog...-in-firefox-3-ubuntu.html
En nu scrollt het weer als een razende! :D

[ Voor 13% gewijzigd door mcDavid op 12-02-2009 02:57 ]

• MBV

MBV

- Printer moet bijna vanzelf gaan: klik 'nieuwe printer toevoegen' of iets in die geest aan, en voor HP en Epson zijn er standaard goede drivers aanwezig. Canon schijnt wel eens lastiger te zijn.
- Wlan werkt beter dan windows imho: network-manager aanklikken, netwerk selecteren, gegevens invullen, klaar.
- windows-netwerk toegang? Via het 'places' menu (2e menu bovenaan, naast de programma's) kan je een nieuwe netwerkverbinding maken.

Mooi dat alles direct werkt :)

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 12-02-2009 10:34 ]

• dragunova

dragunova

MBV schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 23:28:
Ik heb in SuSE ook een tijdje deze update aangeboden gekregen (xulrunner) maar die werkte niet.
Heeft ongeveer een maandje geduurd voordat ie er uit was; ligt denk ik meer aan de versie dan aan iets anders.

• mcDavid
MBV schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 10:35:
- Printer moet bijna vanzelf gaan: klik 'nieuwe printer toevoegen' of iets in die geest aan, en voor HP en Epson zijn er standaard goede drivers aanwezig. Canon schijnt wel eens lastiger te zijn.
- Wlan werkt beter dan windows imho: network-manager aanklikken, netwerk selecteren, gegevens invullen, klaar.
- windows-netwerk toegang? Via het 'places' menu (2e menu bovenaan, naast de programma's) kan je een nieuwe netwerkverbinding maken.

Mooi dat alles direct werkt :)
Ja het is eigenlijk vooral ontdekken waar alles zit. Mijn usb-wifi-adapter (D-link DWA-140) plopte niet zomaar aan, dus denk dat ik even een driver ofzo nodig heb.

Wat ik ook nog moet proberen is de 2e monitor goed aan de praat krijgen. Ik kwam erachter dat de resolutie van de primaire monitor niet goed ingesteld kon worden omdat de 2e op veel lagere resolutie werkt. Heb die 2e er dus ff uit getrokken. Ff kijken hoe ik ze op verschillende resoluties kan laten draaien dus...

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
mcDavid schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 11:02:
Ja het is eigenlijk vooral ontdekken waar alles zit. Mijn usb-wifi-adapter (D-link DWA-140) plopte niet zomaar aan, dus denk dat ik even een driver ofzo nodig heb.
Maakt niet uit wat voor fabrikant het is van de behuizing van dat usb dongeltje. Het gaat om de chip die erin zit. Doe eens
lsusb
en google op de numerieke device IDs.
mcDavid schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 11:02:
Wat ik ook nog moet proberen is de 2e monitor goed aan de praat krijgen. Ik kwam erachter dat de resolutie van de primaire monitor niet goed ingesteld kon worden omdat de 2e op veel lagere resolutie werkt. Heb die 2e er dus ff uit getrokken. Ff kijken hoe ik ze op verschillende resoluties kan laten draaien dus...
Dat kan op meerder manieren. Separate X screen, Xinerama en TwinView-achtige dingen wat in Windows standaard is. Voor dat laatste moet je naar de handleiding bij de driver van je videokaart, want dat is driver specifiek.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

• Harry
  • Laatst online: 13-12-2024
dragunova schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 16:06:
Vlgns mij bedoelt soulfly ook iets anders maar ik weet niet goed wat.
Soulfly wat bedoel je met menubalken?
Sorry, misschien inderdaad niet helemaal duidelijk. Het is voor mij ook nog allemaal even wennen. En met linux ben ik (zal ook nog wel even duren :) echt een gigantische noob).

Op dit moment komt het neer op het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://home.orange.nl/harmo/Schermafdruk-1.png

Normaliter heb je 2 menubalken boven 1, en onder 1.
Daarnaast heb ik opeens 7 'schermen' i.p.v. de 4 die ik had ingesteld. Ik kan op 3 van de 7 komen. De andere 4 zitten 'tussen in' en kan ik niet bereiken. (Ik kan er wel (als je 't beeld zo zet dat je de schermen naast elkaar hebt) het e.e.a. heen schuiven.)

Ik weet dat voordat ik dit probleem had, ik iets heb gewijzigd in de scherminstellingen van X.
Met de door jullie aangegeven optie xandr staat de resolutie keurig op 1280*800 wat helemaal klopt.

Met Alt+F2 kan ik inderdaad een hele boel opstarten, ik weet alleen niet hoe ik bij de (grafisch dus) scherminstellingen van Ubuntu terecht kom. Wellicht dat ik vanuit daar weer het e.e.a. terug kan zetten.

BMW 535D

• gertvdijk
Soulfly schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 11:47:
Met Alt+F2 kan ik inderdaad een hele boel opstarten, ik weet alleen niet hoe ik bij de (grafisch dus) scherminstellingen van Ubuntu terecht kom. Wellicht dat ik vanuit daar weer het e.e.a. terug kan zetten.
Die moeten automatisch goed gaan met een auto detect van X. Heb je dat dpkg-reconfigure commando al geprobeerd in een Virtual Terminal. (Ctrl+Alt+F1-6)

[ Voor 12% gewijzigd door gertvdijk op 12-02-2009 12:26 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

• MBV

MBV

je kan het CLI-programma xrandr proberen, die werkt (in mijn ogen) best eenvoudig. Je krijgt daarbij regels als:
xrandr --output VGA0 --set 1280x1024
xrandr --output LVDS --left-of VGA0

niet uitgeprobeerd, geen syntax gechecked, maar als indicatie hoe het eruit komt te zien. Ik zit hier op een windows-bak.

Je kan ook proberen erachter te komen hoe de gnome resolution changer heet in de console, ik ben de naam even vergeten.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Soulfly schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 11:47:
[...]

Sorry, misschien inderdaad niet helemaal duidelijk. Het is voor mij ook nog allemaal even wennen. En met linux ben ik (zal ook nog wel even duren :) echt een gigantische noob).

Op dit moment komt het neer op het volgende:
[afbeelding]

Normaliter heb je 2 menubalken boven 1, en onder 1.
Daarnaast heb ik opeens 7 'schermen' i.p.v. de 4 die ik had ingesteld. Ik kan op 3 van de 7 komen. De andere 4 zitten 'tussen in' en kan ik niet bereiken. (Ik kan er wel (als je 't beeld zo zet dat je de schermen naast elkaar hebt) het e.e.a. heen schuiven.)

Ik weet dat voordat ik dit probleem had, ik iets heb gewijzigd in de scherminstellingen van X.
Met de door jullie aangegeven optie xandr staat de resolutie keurig op 1280*800 wat helemaal klopt.

Klinkt dan eerder als een probleem met Compiz; Probeer eens je windowmanager (tijdelijk) te vervangen door metacity. Voer in een terminal of het 'uitvoeren' dialoog (alt+f2 dus) het commando:

metacity --replace

in?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06 17:34
Lijkt me dat nautilus opnieuw gestart moeten worden als je je panels kwijt bent, dus alt+f2: "nautilus".

Arch Linux

• MBV

MBV

panels is volgens mij "gpanels", 't is geen windows waar alles aan Exploder hangt ;)

edit:
gnome-panel dus

[ Voor 14% gewijzigd door MBV op 12-02-2009 14:54 ]

Verwijderd

killall gnome-panel wil waarschijnlijk wel helpen (gnome-panel zou dan opnieuw moeten worden gestart).

Nautilus zorgt alleen voor de desktop iconen.

• Harry
  • Laatst online: 13-12-2024
MaximusTG schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 12:55:
Klinkt dan eerder als een probleem met Compiz; Probeer eens je windowmanager (tijdelijk) te vervangen door metacity. Voer in een terminal of het 'uitvoeren' dialoog (alt+f2 dus) het commando:

metacity --replace

in?
Is inderdaad een Compiz probleem blijkt nu.

Weer wat wijzer geworden.

BMW 535D

• gertvdijk
Soulfly schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 23:01:
Is inderdaad een Compiz probleem blijkt nu.

Weer wat wijzer geworden.
I.c.m. ATI kaarten zijn er wel meer Compiz problemen. Het beruchte White screen of death is daar een voorbeeld van. Die is nog steeds niet eens helemaal uit Hardy, want ik heb laatst hele rare capriolen moeten uithalen op een laptopje om dat weer te fixen na een update met nieuwe regressions...

• mcDavid
de 2e monitor aansturen is me zojuist gelukt met MergedFB.
Alleen, zou het niet fucking briljant zijn om de twee beeldschermen te combineren met de twee desktops?

Zodat dus desktop 1 op monitor 1 staat, en desktop 2 op monitor 2... Zou dat kunnen?

• gertvdijk
mcDavid schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 23:37:
Alleen, zou het niet fucking briljant zijn om de twee beeldschermen te combineren met de twee desktops?
Workspace, bedoel je?
Euhm... lijkt mij niet heel logisch, aangezien je dan ook moet kunnen wisselen van workspace en de resoluties niet gelijk hoeven te zijn, dus dat je vensters niet helemaal getoond worden. Is niet echt een nette generieke manier voor om zo'n probleem op te lossen, dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

je kan een 2e taskbar neerzetten onder je 2e beeldscherm, en het schijnt dat hij dan automatisch alleen de goede schermen erop vermeldt. Pin me er niet op vast (maar pin de panel wel vast aan de goede kant :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
MBV schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 00:16:
je kan een 2e taskbar neerzetten onder je 2e beeldscherm, en het schijnt dat hij dan automatisch alleen de goede schermen erop vermeldt.
Dat is wel hip! :o
Ga het binnenkort eens proberen op mijn oude dual-monitor desktop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
gertvdijk schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 23:58:
[...]

Workspace, bedoel je?
Euhm... lijkt mij niet heel logisch, aangezien je dan ook moet kunnen wisselen van workspace en de resoluties niet gelijk hoeven te zijn, dus dat je vensters niet helemaal getoond worden. Is niet echt een nette generieke manier voor om zo'n probleem op te lossen, dan.
Ja ik weet niet precies hoe die dubbele workspace precies werkt... Maar het lijkt me wel handig als je met de functies die je normaal gebruikt om vensters heen en weer te verplaatsen tussen workspaces, ook tussen 2 schermen kunt kegelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

dat kan niet, maar in tegenstelling toch *kuch*het os dat hier niet genoemd mag worden kan je fullscreen windows gewoon naar het andere scherm toe slepen. Kan vziw niet met het toetsenbord, maar verder werkt het ongeveer hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 14:44
gertvdijk schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 23:58:
[...]

Workspace, bedoel je?
Xmonad doet dat, zeer succesvol moet ik zeggen. Beter dan een set per scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
In de meuktracker staat Moonlight 1.0

Betekent dit dat we silverlight kunnen gebruiken in Firefox? Heeft iemand een duidelijke link hoe je het moet installeren? Is er een repository voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akjssdk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04-2022

akjssdk

Slurp Slurp

Crackh34d schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 14:42:
In de meuktracker staat Moonlight 1.0

Betekent dit dat we silverlight kunnen gebruiken in Firefox? Heeft iemand een duidelijke link hoe je het moet installeren? Is er een repository voor?
Ik heb het eens geprobeerd, met de livestreams van de NOS werkt het wel, hij geeft als je een site met silverlight bezoekt gewoon aan dat je de plugin moet downloaden, doet dit zelfs automatisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t mac
  • Laatst online: 14:04
Ik heb een beetje een stom probleempje.
Elk programma dat ik wil starten opent in de linkerbovenhoek. Precies zo dat de balk van het programma (balk met _ . x) onder de ubuntu balk schuift (boven).
Nu moet ik telkens rechtsklikken op de applicatie en kiezen voor 'verplaatsen' voor dat ik de balk te zien krijg en er voor kan kiezen om het scherm bijvoorbeeld te maximaliseren.

Iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat vensters in het midden openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

in plaats van clikken zou je ook op Alt kunenn drukken en dan met de muis het scherm kunnen verplaatsen

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

akjssdk schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 17:26:
[...]

Ik heb het eens geprobeerd, met de livestreams van de NOS werkt het wel, hij geeft als je een site met silverlight bezoekt gewoon aan dat je de plugin moet downloaden, doet dit zelfs automatisch
Zal het zo eens proberen :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

jelly schreef op zondag 15 februari 2009 @ 11:15:
in plaats van clikken zou je ook op Alt kunenn drukken en dan met de muis het scherm kunnen verplaatsen
je kan ook de titelbalk verslepen, net als windows

edit:
Ik ga eens beter lezen :X

[ Voor 6% gewijzigd door MBV op 15-02-2009 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
MBV schreef op zondag 15 februari 2009 @ 15:00:
[...]

je kan ook de titelbalk verslepen, net als windows
Die ziet ie immers niet, dat is juist het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t mac
  • Laatst online: 14:04
Dat met 'alt' werkt in ieder geval wel aardig.
Het helpt ook niet als ik bijvoorbeeld het programma versleep, afsluit en dan weer start.

Dan maar alt gebruiken. Firefox opent wel normaal omdat ie meteen gemaximaliseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik verbaas me echt over hoe ik door 8.10 heenvlieg.

De laptop bij mijn ouders doet nu ook alles wat die moet doen.

Als je de vooruitgang doortrekt van 7.10 naar 8.4 naar 8.10, dan kan Bill Gates maar beter vast gaan solliciteren voordat 9.10 uitkomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
mcDavid schreef op zondag 15 februari 2009 @ 22:12:
Als je de vooruitgang doortrekt van 7.10 naar 8.4 naar 8.10, dan kan Bill Gates maar beter vast gaan solliciteren voordat 9.10 uitkomt!
Ja die ontwikkeling gaat mega hard. Ik heb eens een grafiekje getekend en die van de meeste Linux distro's had toch 1,8 keer de steilheid van die van Windows als je kijkt naar ontwikkelingen op de desktop. :D Eind 2011 hebben we een snijpunt en een ontzettende groei in het marktaandeel van Linux distro's, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:45

Cyphax

Moderator LNX
gertvdijk schreef op maandag 16 februari 2009 @ 17:52:
Ja die ontwikkeling gaat mega hard. Ik heb eens een grafiekje getekend en die van de meeste Linux distro's had toch 1,8 keer de steilheid van die van Windows als je kijkt naar ontwikkelingen op de desktop. :D
Wat was het beginpunt dan? De gemiddelde distributie op punt X en Windows op punt X?
Als ze bij Canonical niet uitkijken met die regressies steeds blijven ze op een belangrijk punt wel achterlopen. Ik kon haast meer met 8.04 dan met 8.10 uiteindelijk (ik kan van mijn laptop sinds 8.10 ineens geen brightness meer instellen bijvoorbeeld). Aan de andere kant zijn er dingen die wat beter zijn geworden in 8.10 tov 8.04, maar die hadden veelal in 8.04 goed moeten zijn maar waren dat niet.

Als ik dan zie welke verbeteringen Vista heeft tov XP (los van de performance), dan is die stap veel groter dan Ubuntu 8.10 tov de allereerste Ubuntu (6.06?). Natuurlijk zit er ook meer tijd tussen XP en Vista, maar toch.

De ontwikkeling gaat prima, dat is wel zo, maar dat geldt voor Windows ook wel. Het is immers gewoon niet zo dat Ubuntu op alle vlakken Windows flink voorbijstreeft, toch?

Let wel: ik vind 't een mooi OS, ik gebruik het full-time, maar er zijn nog genoeg punten waarop er gewoon ingehaald moet worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 16-02-2009 18:20 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou geen uitspraken durven doen over wanneer free software de markt zou overnemen, maar het is onvermijdelijk. Als het een bedrijf zou zijn, dan zou er 1 eind-scenario zijn: het bedrijf gaat failliet. Hoeveel bedrijven zijn er nu al 200 jaar oud? En faillissement hoeft niet eens te komen doordat het product (Windows, OS X) geen waarde meer heeft... het bedrijf kan door slecht management imploderen, waardoor de ontwikkeling stil komt te liggen.

Maar free software is een beweging (idealistisch), en een gemeenschappelijk product (pragmatisch). Er is geen winstbejag. Dat zit er slechts omheen in de vorm van relatief kortlevende bedrijven. Dus de ontwikkeling komt nooit stil te liggen. En een ideaal is een stuk lastiger kapot te krijgen dan een financieel systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:12
TJa..software waar vol voor betaald wordt mag ook wel anders zijn, nietwaar?
Je moet er vanuit gaan dat er bij windows nogal wat mensen full-time aan de ontwikkeling bezig zijn...

Bij ubuntu gaat het toch anders. Bovendien merk ik gewoon dat mijn pc's, beide, ubuntu veel beter draaien. Zowel qua drivers, als met snelheid... Ik kan gewoon een stuk meer programma's open hebben voor de pc trager wordt. Vista draaien heb ik niet eens geprobeerd.

Bovendien weegt bij mij de gratis software ook goed mee :) Alles is er wel te vinden, op games na, en nog gratis ook! (ik tel dan even cracks enzo niet mee natuurlijk ;) want zo kan alles gratis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyphax schreef op maandag 16 februari 2009 @ 18:17:

Als ik dan zie welke verbeteringen Vista heeft tov XP (los van de performance), dan is die stap veel groter dan Ubuntu 8.10 tov de allereerste Ubuntu (6.06?). Natuurlijk zit er ook meer tijd tussen XP en Vista, maar toch.
XP kwam uit in 2001, Vista in 2007, 6 jaar dus. In 6 jaar gaat Ubuntu van 4.10 naar 10.10. Ga jij maar eens 4.10 draaien... daar word je niet vrolijk van. En 10.10 bestaat nog lang niet, dus de toekomstige verbeteringen moet je er ook bij rekenen.

Het verschil tussen Vista en Win7 is wel ongeveer vergelijkbaar met het verschil tussen Ubuntu 7.04 en 9.04.
vandevorst schreef op maandag 16 februari 2009 @ 18:30:
TJa..software waar vol voor betaald wordt mag ook wel anders zijn, nietwaar?
Je moet er vanuit gaan dat er bij windows nogal wat mensen full-time aan de ontwikkeling bezig zijn...
Bij de free software scene zijn er uiteindelijk veel meer mensen full-time mee bezig. Vandaar dat het ook zoveel beter werkt. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2009 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Voor mij telt voornamelijk het gebruiksgemak. Dat een gigantische berg software zomaar gratis te installeren is is daar een gigantisch pluspunt in!

Overigens ben ik het er niet mee eens dat free software gelijk staat aan 'geen winstbejag'. Kijk maar naar mozilla, google, enz.
Verdienen bakken met geld aan die free software van ze. Maar zolang de gebruiker daar verder geen last van heeft, is dat wat mij betreft prima!

In veel gevalen wil het ook wel helpen om een product naar een hoger niveau te tillen. Als er geld verdiend moet worden, moet er een goed bruikbaar product op tafel komen, wat actief doorontwikkeld wordt. Niet een half-af hobbyprojectje zoals er eigenlijk veel te veel zijn in de open-source wereld. En bedrijven als google laten wel zien dat geld verdienen en gratis/open-source software prima samen kunnen gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 18:54:
[...]

Bij de free software scene zijn er uiteindelijk veel meer mensen full-time mee bezig. Vandaar dat het ook zoveel beter werkt. ;)
Een ander belangrijk en mooi punt is dat omdat de bron code vrij beschikbaar is dat iedereen patches kan indienen, verbeteringen kan aanbrengen en de code controleren. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat bijv. security bugs of exploits vaak dezelfde dag nog gepatched worden. In de closed source software wereld is dat wel anders :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:27
Sinds ik conservatief ben geworden met mijn repositories, geen derden meer beh. medibuntu eventjes voor w32 en libdvdcss2, heb ik een stabiel systeem aan intrepid. Keurig, en voor de normale taken heb ik geen windows meer nodig.
Van regressie merk ik niet veel, drivers worden alleen maar beter, software doet gewoon wat het moet doen.
Sinds gutsy zo'n beetje is ubuntu echt mijn primair OS.
Of ubuntu windows echt voorbij gaat streven, durf ik niet te beantwoorden. Meer ervaring betekent ook meer kunde in problemsolving en sommige issues waar anderen over zouden struikelen, is nu geen gedoe meer voor mij en jullie hier.
Het is waar, MS gaat een x ten onder. Maar voorlopig nog niet en zolang mensen niet verder kijken dan hun neus lang is, blijft dat zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op maandag 16 februari 2009 @ 19:16:
Overigens ben ik het er niet mee eens dat free software gelijk staat aan 'geen winstbejag'. Kijk maar naar mozilla, google, enz.
Verdienen bakken met geld aan die free software van ze. Maar zolang de gebruiker daar verder geen last van heeft, is dat wat mij betreft prima!
Het mooiste voorbeeld vind ik eigenlijk wel Red Hat. Deze jongens verdienen bakken met geld aan open-source software en geven zeer veel aan de community terug. In de open-source wereld valt zeer veel geld te verdienen door het aanbieden van support of andere services en dat doet Red Hat heel slim. Hulde Red Hat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op maandag 16 februari 2009 @ 19:16:
Ik zei dan ook: "Dat zit er slechts omheen in de vorm van relatief kortlevende bedrijven." Over 10, 50, 100 jaar bestaan Mozilla en Google niet meer. Maar wat ze hebben geproduceerd blijft doorontwikkeld worden door andere bedrijven en communities. De echte waarde die ze hebben gemaakt, gaat nooit meer verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik denk trouwens ook niet dat microsoft over de kop gaat. Een bedrijf van dergelijk caliber heeft voldoende reserve om een flinke domper te doorstaan.
Ik denk eerder dat microsoft op een bepaald moment ook over zal gaan naar échte open formaten en standaarden. En zo ook apple. Of wellicht is dat mijn droombeeld van de toekomst... :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Netscape is ook niet meer, dat had ook bijna niemand zien aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 15:04
MBV schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 10:07:
Netscape is ook niet meer, dat had ook bijna niemand zien aankomen.
Dat is natuurlijk niet helemaal juist want Mozilla is ontstaan vanuit netscape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:11
gertvdijk schreef op maandag 16 februari 2009 @ 17:52:
[...]

Ja die ontwikkeling gaat mega hard. Ik heb eens een grafiekje getekend en die van de meeste Linux distro's had toch 1,8 keer de steilheid van die van Windows als je kijkt naar ontwikkelingen op de desktop. :D Eind 2011 hebben we een snijpunt en een ontzettende groei in het marktaandeel van Linux distro's, denk ik.
Ja. Of niet. Ik hoor al jaren dat dit jaar het jaar van linux op de desktop zal zijn. Kijk onder Year of Desktop Linux. Of het nou gebeurt of niet, het zal mij een zorg zijn: linux regeert de server markt, en ik gebruik het, dat ik het enige wat ik belangrijk vind, niet of de massa het gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door bas-r op 17-02-2009 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
bas r schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 10:28:
[...]
Of het nou gebeurt of niet, het zal mij een zorg zijn: linux regeert de server markt, en ik gebruik het, dat ik het enige wat ik belangrijk vind, niet of de massa het gebruikt.
Ik hoop eigenlijk dat het nooit heel erg populair zal worden. Anders zitten we in Linux zo die rekt ook met een virus scanner opgescheept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

maxjuh schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 10:52:
[...]

Ik hoop eigenlijk dat het nooit heel erg populair zal worden. Anders zitten we in Linux zo die rekt ook met een virus scanner opgescheept.
Tja true, vandaar mag linux van mij ook wel voor powerusers blijven, maar meer hardware support vind ik ook wel leuk :) . Maar als het populair word hoop ik dat / policykit / the kernel etc. veilig genoeg zijn.

Ik vraag juist hardop af wanneer Apple onderuit gaat met security aangezien het steeds hipper is en volgens sommige mensen draaien de schrijven zelfs op 3,5 GHz zie deze link

Het grootste probleem wat de open source community heeft is dat het geen 'echte' leider heeft wel voor X, kernel etc. maar het is niet altijd allemaal op elkaar afgestemd zoiets is bij apple veel strakker geregeld, bij microsoft ook wel maar ze hebben gefaald met Vista het consumentenvertrouwen is wel aardig gedaald.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

bas r schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 10:28:
... het zal mij een zorg zijn [...] ik gebruik het, dat ik het enige wat ik belangrijk vind, niet of de massa het gebruikt.
En toch denk ik dat het marktaandeel van GNU/Linux je meer kan schelen dan je zegt, om een hele simpele reden: als veel mensen het gebruiken moet er rekening mee worden gehouden, en zijn er meer mensen die er ook aan werken.

En daarmee bedoel ik dat hardware-fabrikanten drivers en/of specificaties leveren. Dat ISPs en andere dienstverleners niet de telefoon ophangen als je zegt dat je GNU/Linux gebruikt. Dat webdevelopers sites maken die ook zonder bijvoorbeeld ActiveX werken.

Probeer maar eens een echt minderheids-OS te gebruiken, zoals plan9 of BeOS. Drivers zijn dan toch ineens best problematisch, en het belastingaangifteprogramma kun je ook vergeten. En samba was er ook niet geweest als genoeg mensen zin hadden gehad om SMB te reverse-engineeren ;)
Waarom? Het nodig zijn van virusscanners is (tegenwoordig) veel meer een gevolg van gebruikersgedrag dan van de eigenschappen van het OS. Virussen worden vziw meestal binnengehaald door allerlei ranzige troep te downloaden en maar raak te klikken.

Als je weet waar je mee bezig bent, je software van trusted sources haalt, en security updates bijhoudt, dan lijkt een virusscanner me bij grote populariteit even nodig als nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

[...]

Linux/Apache is jarenlang nummer 1 geweest in de webservermarkt. Toch was het altijd IIS met een veiligheids-bug in de server (brakke PHP-scriptjes dus daargelaten). Rara, hoe kan dat? Pas sinds een paar jaar heeft IIS zijn veiligheid op orde, en zijn er steeds meer websites die op IIS draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
deadinspace schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 15:02:
[...]

Waarom? Het nodig zijn van virusscanners is (tegenwoordig) veel meer een gevolg van gebruikersgedrag dan van de eigenschappen van het OS. Virussen worden vziw meestal binnengehaald door allerlei ranzige troep te downloaden en maar raak te klikken.

Als je weet waar je mee bezig bent, je software van trusted sources haalt, en security updates bijhoudt, dan lijkt een virusscanner me bij grote populariteit even nodig als nu.
Het lijkt mij alleen wel heel erg sterk dat je alles kan tegenhouden door het up to date houden van je systeem. Je hebt altijd nog de 0-day exploits, er zijn heel veel opensource pakketen die gebruik maken van de zelfde stukjes code maar zichzelf niet up to date houden.

Niet dat met een virus scanner wel wordt tegengehouden, die zijn ook niet zo bijster effectief meer tegenwoordig, maar het was meer een voorbeeld waarmee ik erop doelde dat ik er een beetje voor vrees dat Linux stukken minder "veilig" wordt als het een erg populair OS wordt. En zelf denk ik wel dat een OS een verschil kan maken in de veiligheid. In Linux hebben ze een fundamenteel ding vanaf het begin wel goed begrepen en dat zijn de rechten, niet dat je weinig kwaadaardig kan doen in userland maar het is toch weer een lijn van defensie.
MBV schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 15:58:
[...]

Linux/Apache is jarenlang nummer 1 geweest in de webservermarkt. Toch was het altijd IIS met een veiligheids-bug in de server (brakke PHP-scriptjes dus daargelaten). Rara, hoe kan dat? Pas sinds een paar jaar heeft IIS zijn veiligheid op orde, en zijn er steeds meer websites die op IIS draaien.
Ja dus??

of topic:
Is de populariteit van IIS niet te wijten aan het .net framework?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maxjuh schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 16:40:
[...]

Het lijkt mij alleen wel heel erg sterk dat je alles kan tegenhouden door het up to date houden van je systeem. Je hebt altijd nog de 0-day exploits, er zijn heel veel opensource pakketen die gebruik maken van de zelfde stukjes code maar zichzelf niet up to date houden.
En Linux-distributies hebben 0-day fixes. Of je nu de tijd neemt om een virus-definitie te schrijven, of om een patch te schrijven... beide lossen het op, en virussen zouden in beide gevallen al wijdverspreid kunnen zijn voordat een release is gedaan, maar zullen dat eigenlijk nooit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

maxjuh schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 16:40:
[...]

Het lijkt mij alleen wel heel erg sterk dat je alles kan tegenhouden door het up to date houden van je systeem. Je hebt altijd nog de 0-day exploits, er zijn heel veel opensource pakketten die gebruik maken van de zelfde stukjes code maar zichzelf niet up to date houden.
Juist in OSS kom je vaak heel veel dependencies tegen, omdat er zoveel mogelijk van externe libs gebruik wordt gemaakt. Closed source komt dat niet/nauwelijks voor, omdat je met compiled code zit.
[...]

Ja dus??

offtopic:
of topic:
Is de populariteit van IIS niet te wijten aan het .net framework?
Dus de grootte van de userbase maakt een platform niet noodzakelijk onveiliger. Ondanks dat IIS een veel kleiner marktaandeel had, werden er veel meer (en grotere) exploits gevonden dan in Apache.
offtopic:
Ook, maar het is wel heel toevallig dat dat samenvalt met grotere veiligheid van MS. En ik heb zelf nooit met VB gewerkt, maar is de tooling nou echt zoveel verbeterd sinds .NET?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 16:56:
[...]

En Linux-distributies hebben 0-day fixes.
Ik vind dat er anders op fixes voor Firefox altijd wel erg laat wordt gereageerd wordt door Canonical.
MBV schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 17:29:
[...]

Juist in OSS kom je vaak heel veel dependencies tegen, omdat er zoveel mogelijk van externe libs gebruik wordt gemaakt. Closed source komt dat niet/nauwelijks voor, omdat je met compiled code zit.

[...]
Daar zal je best gelijk in kunnen hebben...
Dus de grootte van de userbase maakt een platform niet noodzakelijk onveiliger. Ondanks dat IIS een veel kleiner marktaandeel had, werden er veel meer (en grotere) exploits gevonden dan in Apache.
offtopic:
Ook, maar het is wel heel toevallig dat dat samenvalt met grotere veiligheid van MS. En ik heb zelf nooit met VB gewerkt, maar is de tooling nou echt zoveel verbeterd sinds .NET?
Dat hoeft natuurlijk ook niet (als is de vergelijking met een software pakket en een totale distributie niet helemaal eerlijk), maar ik kan gewoon moeilijk geloven als Linux mega populair wordt dat het net zo veilig blijft.

Ik heb niet erg veel ervaring met .NET webpagina's maar weet nog wel dat je redelijk simpel bijv. C# kan koppelen aan een webpagina.

[ Voor 3% gewijzigd door maxjuh op 17-02-2009 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Virusscanner? Was Linux niet in de basis veiliger dan Windows waardoor een virusscanner redelijk overbodig zou moeten zijn? Wellicht krijgen we een goed beeld van de Mac: die stijgt vrij goed in populariteit, hoeveel virussen zwermen daarvoor rond nu? Als dat heel erg meevalt hoeven we niet te snel te concluderen dat het ligt aan de populariteit van een OS.

En voor wat betreft de stijgende populariteit van IIS: Microsoft heeft het geheel als pakket goed voor elkaar. Ze bieden een aardige IDE (gratis ook nog), een aardig framework (ook gratis) en het integreert niet gek. Ik ben helemaal geen liefhebber van de combinatie van .net en websites (ik vind het traag en het is ook helemaal niet transparant) maar praktisch gezien biedt Microsoft toch een goed pakket voor het bedrijfsleven, met support en al.

Hoe met Apache? Het is een uitstekende webserver, maar je moet veel meer zelf doen. Geen probleem voor een beetje systeembeheerder, maar die is bij een Microsoftoplossing haast niet meer nodig (tot het fout gaat dan). Dat is een ijzersterke manier om te concurreren met een opensource-oplossing en dat doen ze goed op een aantal vlakken (met de Xbox360 gaat het om een vergelijkbare reden goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
Cyphax schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 18:04:
[...]

Virusscanner? Was Linux niet in de basis veiliger dan Windows waardoor een virusscanner redelijk overbodig zou moeten zijn? Wellicht krijgen we een goed beeld van de Mac: die stijgt vrij goed in populariteit, hoeveel virussen zwermen daarvoor rond nu? Als dat heel erg meevalt hoeven we niet te snel te concluderen dat het ligt aan de populariteit van een OS.
Er zitten natuurlijk wel dingen in de basis van Linux waardoor het veiliger is (al ben ik daar niet heel goed van op de hoogte wat deze allemaal precies zijn). Om daarvan een te noemen is het rechten systeem wat vanaf het begin goed is geïmplementeerd, hierdoor draait alle software (natuurlijk niet alles, zo zal je bijvoorbeeld toch meer rechten moeten hebben als je met Wireshark het verkeer wilt gaan sniffen) in userland waardoor een exploid in een applicatie niet gelijk lijd naar het kunnen uitvoeren van acties met alle rechten maar enkel met de rechten van de user. Hierdoor ben je natuurlijk niet immuun voor virussen immers kan je in userland ook een hele hoop doen, kijk maar naar al die applicaties die daarin draaien. Wel beperk je de mogelijkheden en de kans op infectie.

Het grootste security voordeel van Linux (Ubuntu) in mijn ogen is de update functie die ook alle applicaties update. Bij hoeveel Windows gebruikers is alle geïnstalleerde software up to date? Het is gewoon veel te lastig voor de normale gebruiker om dat allemaal up to dat te houden. (waarvan flash en adobe reader erg belangrijks zijn).

Ik weet niet of het OS van Apple echt een goede kandidaat is om de vergelijking voor te trekken. Apple is nogal lui met het patchen van bugs, ze zijn daar zo wie zo niet zo heel erg mee bezig. Het heeft ook even geduurd voordat Microsoft security aware was.

Maar volgens mij raken we behoorlijk off topic zo, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

maxjuh schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 17:53:
Dat hoeft natuurlijk ook niet (als is de vergelijking met een software pakket en een totale distributie niet helemaal eerlijk), maar ik kan gewoon moeilijk geloven als Linux mega populair wordt dat het net zo veilig blijft.

Ik heb niet erg veel ervaring met .NET webpagina's maar weet nog wel dat je redelijk simpel bijv. C# kan koppelen aan een webpagina.
Ik vergeleek Windows/IIS met Linux/Apache als platform voor websites. Vroeger was minstens de helft van mijn hits een aanval op een verouderde IIS-server, terwijl ik linux draai 8)7 Net gecheckt, en dat is niet meer. Nu proberen ze brakke PHP-scripts automatisch te hacken...

offtopic:
Ik was niet direct weg van .NET, het is niet beter dan java met een goed framework IMHO. Maar het is wel lekker makkelijk kiezen: 'we doen het op de bill-gates manier', ipv 'we doen java, met framework X, met OR-mapper Y, en database Z'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

maxjuh schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 18:34:
[...]

Maar volgens mij raken we behoorlijk off topic zo, of niet?
Yup ;)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Toch denk ik dat het uiteindelijk gewoon aan de gebruikers ligt. Het voordeel is wel dat een virus niet zomaar in Linux root-achtige dingen kan doen, maar als je ziet hoe makkelijk de gemiddelde pc-tiener zijn msn-email en wachtwoord prijsgeeft op die malafide "win een PS3"-sites, en zo makkelijk doorklikt met UAC, heb ik er een hard hoofd in dat het ooit echt goed zal zijn als de gebruiker( s ) niet verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:54

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
MsG schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 20:31:
Toch denk ik dat het uiteindelijk gewoon aan de gebruikers ligt. Het voordeel is wel dat een virus niet zomaar in Linux root-achtige dingen kan doen, maar als je ziet hoe makkelijk de gemiddelde pc-tiener zijn msn-email en wachtwoord prijsgeeft op die malafide "win een PS3"-sites, en zo makkelijk doorklikt met UAC, heb ik er een hard hoofd in dat het ooit echt goed zal zijn als de gebruiker( s ) niet verandert.
Het grootste gedeelte van de virussen komt door de gebruiker zelf. Het is zelfs vrij goed mogelijk om windows met de juiste gebruiker ook virusvrij te houden. Mij lukt het ook vrij goed namelijk *moet windows gebruiken voor school en games* De enige keren dat het fout gaat is doordat ik dingen verkeerd instel of installeer(half verwijderen of half installeren onder windows is best makkelijk maar kan een hoop gezeik veroorzaken zeg |:( Blij dat linux dat wat minder heeft zeg)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Toch moet ik altijd ff glimlachen als ik onder ubuntu op een site terecht kom waarvan ik denk dat ie iets kwaads in de zin heeft. Welke malware weet de weg in mijn /root of /home? Niks toch?
Zodoende heb ik er de gewoonte van gemaakt om onder linux te surfen. Met win doe ik dat nog heel weinig, en gebruik mijn xp puur voor wat audio-toepassingen. Zit een stuk achterdocht bij van mijn kant, als er mee wordt gekeken door derden, dan ga ik er maar vanuit dat de kijker helemaal niks snapt van de linux directory structuur :)
Aan de andere kant: dit maakt ook makkelijk, en echt me erin verdiept heb ik niet omdat ik dus het idee heb dat dat niet hoeft.Dat zou dan dus wel weer eens naief kunnen zijn, wat ik met windows in de loop der jaren wel heb afgeleerd.....

Los van de veiligheid, werk ik door gewenning intussen prettiger met ubuntu dan met win. Maar als niet-nerd heeft me dat wel een paar jaar gekost hoor, om de meest voorkomende probs op te lossen, te editten in config-files, en iha mijn ubuntu-install in leven te houden.
Ik heb afgelopen dagen nog geprobeerd om op ubuntuforums.org iemand te helpen met zijn fstab te editten....pffffff......ik geloof niet dat die knakker een blijvertje is voor linux. :'(
Een nieuw os vraagt om veel gewenning, tijd, en vooral een open mind.

Oh ja, weet iemand toevallig een tv-tuner kaart die werkt met digitenne ( samsung kassie ) en ondersteunt wordt binnen linux? Lastig te googlen voor iemand die de terminologie rond dat spul nog niet zo goed kent....

[ Voor 7% gewijzigd door neeroeter op 18-02-2009 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
offtopic:
zoek naar een DVB-T tuner: Wikipedia: Digital Video Broadcast
Touchdomex schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 21:24:
[...]

Het grootste gedeelte van de virussen komt door de gebruiker zelf. Het is zelfs vrij goed mogelijk om windows met de juiste gebruiker ook virusvrij te houden. Mij lukt het ook vrij goed namelijk *moet windows gebruiken voor school en games* De enige keren dat het fout gaat is doordat ik dingen verkeerd instel of installeer(half verwijderen of half installeren onder windows is best makkelijk maar kan een hoop gezeik veroorzaken zeg |:( Blij dat linux dat wat minder heeft zeg)
Hier ben ik het ook mee eens. Ik heb onder XP nooit last van virussen of mallware gehad, terwijl ik niets geen beveiligingssoftware heb/had. Bij mijn ouders (en broertje) moet ik nog steeds iedere maand zo'n beetje weer een ander virus verhelpen, ookal betalen ze zich scheel aan de internet-security pakketten.

[ Voor 71% gewijzigd door mcDavid op 18-02-2009 08:50 ]

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik draai Intrepid, en na een update gisteren heb ik ineens veel problemen. Flash werkt niet meer in Firefox, de searchtool rechtsboven in FF werkt ook niet, Pidgin hangt de hele tijd :S Verder lijkt alles nog normaal te werken. Ik heb niks raars gedaan de afgelopen dagen, behalve updates van gisteren.
Kent iemand deze verschijnselen?

Ik ga eens ff een oudere kernel booten,kijken of dat helpt

EDIT: Blijkbaar was mijn HDD helemaal vol, waardoor echt geen enkel programma nog fatsoenlijk liep, met hele rare bugs. Toch raar dat ik geen melding krijg dat er geen hardeschijfruimte is?? De problemen leken zo erg dat ik al een reinstall overwoog, totdat ik toevallig in Nautilus zag dat er 0 Byte free space was...

[ Voor 28% gewijzigd door Crackh34d op 19-02-2009 17:09 ]

• mcDavid
Ik heb geen problemen met firefox, maar idd al een aantal keer dat Pidgin er ineens geen zin meer in heeft en zonder waarschuwing afsluit... Best irritant!

-edit n.a.v. edit-

Ik heb op mijn installatiepartitie ruimte zat, 21GB vrij. Op een (NTFS) dataschijf die ik veel gebruik nog 6,1 GB, maar dat lijkt me niet relevant?

[ Voor 35% gewijzigd door mcDavid op 19-02-2009 17:13 ]

• MBV

MBV

Crackh34d schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 16:11:
EDIT: Blijkbaar was mijn HDD helemaal vol, waardoor echt geen enkel programma nog fatsoenlijk liep, met hele rare bugs. Toch raar dat ik geen melding krijg dat er geen hardeschijfruimte is?? De problemen leken zo erg dat ik al een reinstall overwoog, totdat ik toevallig in Nautilus zag dat er 0 Byte free space was...
Komt me bekend voor uit Gutsy, en is iets wat echt fundamenteel aangepakt moet worden. Lees deze bug maar:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/pkgsel/+bug/9459
En dit idee:
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-409822.html

Verwijderd

Dat is een gevolg van het niet meer opdelen in verschillende partities. Wel jammer dat we Windows achterna gaan. Standaard LVM met sensible defaults en een simpele GUI frontend zou mijn oplossing zijn. Een melding is natuurlijk een makkelijke workaround die de verantwoordelijkheid bij de gebruiker legt. IMHO is dat geen oplossing.

En dan moeten er natuurlijk ook geen apps afhankelijk zijn van vrije ruimte op /home... dat is gewoon slecht design.

• Henridv
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Zelf al zijn er partities kan dit nog altijd voorkomen. Laatst werden mijn logbestanden helemaal gevuld met een of andere error (system.log, messages, en nog een) waardoor mijn / partitie in enkele minuten helemaal vol was.

Verwijderd

Henridv schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 18:39:
Zelf al zijn er partities kan dit nog altijd voorkomen. Laatst werden mijn logbestanden helemaal gevuld met een of andere error (system.log, messages, en nog een) waardoor mijn / partitie in enkele minuten helemaal vol was.
Dat is in /var/log. Als je /var in een aparte partitie hebt loopt je systeem hierdoor niet vast.

• MBV

MBV

En dan mag je zeker continue jongleren om te zorgen dat je overal voldoende vrije ruimte hebt 8)7 Dat je je servers zo inricht, prima, maar op een laptop-systeem wil ik 1 partitie omdat er dan zo min mogelijk ruimte verspild wordt.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Als je anacron goed hebt draaien, blijven de logs ook klein en kunnen deze nooit het probleem vormen. Was bij mij eerst wel zo, omdat Anacron niet ging draaien. Dat is nu wel het geval en daarmee is het probleem opgelost. Anacron laten draaien dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb gister eens zitten spelen met een paar Google kalenders in combinatie met Evolution, maar dat is nogal een mixed bag momenteel. De integratie is heel mooi, je maakt een nieuwe kalender aan, geeft aan dat het er een van Google is, vult je gebruikersnaam en wachtwoord in en dan kies je uit een lijstje welke je wilt toevoegen. Heel mooi gedaan. Maar dan gaat het toch niet helemaal goed: het ding kan maar 1 kalender van Google ophalen voor zover ik kan zien, all-day-events worden genegeerd en de synchronisatie is sloom.

Ik heb Thunderbird geinstalleerd met de Lightning plugin, en deze Provider voor Google Calendar (ook een plugin). En ik moet zeggen dat dat veel beter werkt, keurig 2 kanten op. Je moet de url van de kalender opgeven, waarmee het toevoegen wat minder naadloos is als in Evolution, maar het werkt echt goed. Hopelijk gaan ze de (bekende!) bugs hieromtrent in Evolution aanpakken, want het begin is zo mooi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

@Cyphax: ik heb inderdaad dezelfde ervaring met Thunderbird icm Lightning en de Google Provider plugin. Alleen jammer dat er geen syncronisatietools zijn om vanuit Ubuntu de kalendergegevens dan ook te syncen naar bv. een mobiele telefoon (Sony Ercisson W660i in mijn geval). Of kent iemand daar misschien ook een (bruikbare) oplossing voor?

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Tijdens mijn zoektocht om Google calendar aan de praat te krijgen kwam ik suggesties tegen om een tussenstap te gebruiken: Scheduleworld. Die zou met veel dingen moeten kunnen synchroniseren, misschien ook wel met je W660i: als dat ding kan synchroniseren met Scheduleworld, dan laat je Google er ook mee synchroniseren, misschien gaat dat wel. Misschien lukt het met mijn Nokia dan ook wel, die draait op Symbian s60 volgens mij. Dat zou dan allemaal via SyncML moeten kunnen.

Het zou trouwens wel gaaf zijn als hier wat aandacht aan werd geschonken. Misschien via Gnome-pilot? Ik zou ook mijn Psion wel willen synchroniseren, maar dat zal nog wel niet zomaar gaan zonder zelf aan de slag te gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Cyphax op 20-02-2009 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
neeroeter schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 07:50:
Oh ja, weet iemand toevallig een tv-tuner kaart die werkt met digitenne ( samsung kassie ) en ondersteunt wordt binnen linux? Lastig te googlen voor iemand die de terminologie rond dat spul nog niet zo goed kent....
Gewoon een Haupage Nova T500 kopen met dual tuner, werkt perfect moet je nog wel een antenne hebben die zelf voor die extra 5v zorgt want dat doet een standaard kpn antenne niet.

Hmm, misschien nog een beetje vroeg maar ik draai nog steeds Hardy want ik zag geen voordeel in om Intriped te gaan draaien biedt Jaunty dit wel ? Ik had gehoord van een note dat het lighting fast moest opstarten maar op launchpad heb ik even in de blueprint zitten kijken en ik kon dan ook niks zien wat met de snelheid te maken heeft.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Bedankt dat je m'n vraagje nog ff hebt opgepikt.
Ik zal er eens op googlen, evt. kom ik er nog op terug via een niuw topic, mocht ik er niet uitkomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@d4rkst4r

Ik sync mijn se w850i dmv bluetooth en myphone explorer onder wine. De ontwikkelaar heeft er een speciale versie voor wine voor uitgebracht.
Deze kan gewoon netjes je kalender en agenda met google calendar en ook met een lokaal ical file syncen. Ik heb gewoon een scriptje gemaakt dat Kontact killed, backup maakt van het ical bestand, een bluetooth verbinding maakt met mij n w850i en vervolgens begint te syncen. na het syncen start ie netjes Kontact weer op en is mijn agenda weer gesynced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Laatst online: 14:44
Ik heb ook een apart probleem:
Draadloos met een atheros usb-stick krijgt de PC wel een IP, maar kan het internet niet op.
Dualboot naar windows levert exact hetzelfde IP op en dan kan er wel het internet opgegaan worden.
Ik heb lokkit al eens uitgezet en nu ook helemaal verwijderd, de nm-applet kan met alle netwerken die ik ken verbinden.
Het gaat om intrepid en 2 dagen terug werkte dit zonder problemen. Het enige dat ik me voor kan stellen is dat er iets mis is met de IP-instelling, er kan niet eens naar de gateway gepingt worden die toegewezen is via DHCP. Een vast IP instellen op draadloos werkt ook niet.
De std stappen op ubuntuforums geven ook geen oplossing.
Is er een mogelijkheid om de hele netwerkstack net als bij windows een reset te geven?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@ loeki

Dat kan zeker: open de terminal en ga naar /etc/init.d en type dan:

sudo ./networking restart 

als het goed is wordt dan de hele netwerk stack gerestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Hij heeft al geboot naar windows, dus opnieuw opstarten helpt niet ;) Probeer op de console eens verbinding te maken met een paar ip-adressen. Zoek in windows het ip-adres van google of t.net op, start in linux, en probeer die te pingen. Werkt dat wel? Anders zou ik graag de uitvoer van het volgende commando willen zien:
ifconfig

Bij System->Administration zit ook een GUI-applicatie met netwerk-tools, daar kan je diverse dingen doen om je netwerk te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
@MBV: zelfs de gateway pingen lukt niet. Lijkt me sterk dat dan ineens wel het pingen naar google.nl lukt :p

Maar check ifconfig eens (liefst ifconfig -a) en post anders ook de uitvoer van /var/log/messages eens wanneer je met nm-applet verbinding maakt (uiteraard alleen het nieuwe, toegevoegde gedeelte wat NetworkManager in de log post).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

* MBV moet beter lezen. De router hoeft niet persé pings te beantwoorden :P

Gateway is gewoon je router neem ik aan? Internetverbinding werkt ook niet? Tja ehm....
Waarschuwing:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 21-02-2009 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
wat vinden jullie eigenlijk de beste text-editor voor ubuntu? Beetje in de lijn van Notepad++?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

GVim, zonder meer. Als je meer wilt dan met GVim kan zit je aan Kile (voor latex), OpenOffice, of Eclipse (programmeren)

En waag het niet om Emacs te roepen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
Ik vind Gedit prima voldoen. Zijn ook een hoop plugins voor te krijgen. Zo worden er bij mij automatisch haakjes gezet en is het inspringen van de code goed geregeld als je op een bepaalde diepte zit.
Pagina: 1 ... 6 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen