Het grootste probleem is de documentatie en de hulp van de community. Die geven nog veel te vaak een CLI-oplossing terwijl een GUI-oplossing ook bestaat. Je hoeft namelijk niet de terminal te gebruiken om je boot-volgorde aan te passen. Je kan Startup Manager installeren. Zelfde geldt voor sources.list en upgraden naar een nieuwe Ubuntu vanaf een LTS-versie. Dat kan je in Synaptic regelen.MsG schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 13:20:
[...]
Tja maar uiteindelijk moet je er als noob alsnog in, daar kan je bijna niet omheen. Zo wil de consument die zo overtuigd is van Ubuntu dit OS als eerste laten opstarten ipv Windows. Hoe doe ik dat? Ja ehh dan moet je menu.list openen. Oke doe ik dat. *browst erheen* *klik* zit in Gedit. Veranderd de default, wil saven. MAGNIET! En nu? Kan ik in het programma nog even inloggen voor alle rechten? Nee kan over 10 jaar, nu moet het met sudo. Waardoor hij dus weer in de terminal moet. Alleen de extreem minimalistische gebruiker hoeft er niet in, maar ja die boeien het ook niet of ze in Windows werken of in Linux.
Er zijn natuurlijk nog wel zaken waar je echt de terminal nodig hebt, maar dat wordt steeds minder. Wanneer heb jij bijvoorbeeld voor het laatst handmatig je X.org configuratie aangepast? Dat doe je tegenwoordig met de Nvidia/Ati tooltjes.