Het Grote Ubuntu Topic Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 27 Laatste
Acties:
  • 153.282 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op zondag 22 februari 2009 @ 00:21:
GVim, zonder meer. Als je meer wilt dan met GVim kan zit je aan Kile (voor latex), OpenOffice, of Eclipse (programmeren)

En waag het niet om Emacs te roepen :P
Als je echt iets wilt met je texteditor zou ik zeker GNU Emacs proberen. Een aantal redenen: 1. org mode 2. gnus 3. auctex 4. lisp. 5. slime 6. nxml mode. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 23:28:
wat vinden jullie eigenlijk de beste text-editor voor ubuntu? Beetje in de lijn van Notepad++?
Geany --> http://www.geany.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Misschien wel handig om het even te onderbouwen. Anders wordt het zo'n opsomming (en nog off-topic ook) ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Room42 schreef op zondag 22 februari 2009 @ 02:37:
[...]

Misschien wel handig om het even te onderbouwen. Anders wordt het zo'n opsomming (en nog off-topic ook) ;)
Nja, ik denk dat dit wel genoeg zegt ;)

Geany is one of the more fully-featured editors on the Linux platform, as most Linux editors adopt a more minimalist philosophy. It is similar to Windows editors such as NoteTab or ConTEXT.

Reviews:

http://www.ubuntunews.info/geany-perfect-programming-ide

http://novicenotes.com/20...dows-php-ide-text-editor/

http://www.softpedia.com/...Geany--Review-84142.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Ik ga ze gewoon allemaal proberen :)

Mijn doel is overigens vooral HTML / JS / PHP editten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Tja, ik heb het ook allemaal geprobeerd (Geany, Winefish, Gedit), maar kom toch altijd terug bij Eclipse. Het lijkt misschien wat groot voor je doel, maar ik gebruik het ook slechts voor php werk. Het dat gaat fantastisch.

Met PDT, Subclipse en nog wat dingen zit je echt goed met je ontwikkeling. Het werkt fijner en heb meer overzicht binnen mijn projecten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 14:07
Wie is het gelukt om Ubuntu Server 8.10 aan de praat te krijgen in VirtualPC 2007?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 00:05

MBV

Waarom in VirtualPC? In Sun Virtualbox had ik geen probleem, misschien die eens proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:46

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Silver7 schreef op maandag 23 februari 2009 @ 11:43:
Wie is het gelukt om Ubuntu Server 8.10 aan de praat te krijgen in VirtualPC 2007?
Hier wel in Fusion, maar dat vroeg je niet :P

FF een eigen vraag :

Ik heb voor me zoontje Ubuntu 8.10 op een oude AMD Athlon 1.1Ghz getrapt!
Werkt leuk enzo voor hem.
Echter de wireless krijg ik kopzorgen van.
Ubuntu herkent hem meteen en alles werkt ook.

Alleen de ene keer krijgt ie dan gewoon geen verbinding, en komt het pasw veld weer omhoog.
En de andere keer connect ie in 1 x
Er is dus totaal geen pijl op te trekken

P.S het gaat om een WPA key , hij verbind naar de Fonero (Intern net)

[ Voor 49% gewijzigd door CrankyGamerOG op 23-02-2009 13:34 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Hoe handig ben je in de console? nvm.

In menu systeem (3e menubalk-item) staat bij de 'globale' instellingen (2e kopje) de system log viewer. Daarin kan je foutmeldingen langs zien komen. Als de verbinding mis is gegaan, zou je eens moeten kijken onder daemons.log, welke foutmelding Network-Manager geeft. Je zou evt de foutmelding kunnen copy/pasten naar de TS van een nieuw topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

CrankyGamerOG schreef op maandag 23 februari 2009 @ 13:17:
[...]

FF een eigen vraag :

Alleen de ene keer krijgt ie dan gewoon geen verbinding, en komt het pasw veld weer omhoog.

zoeken welke chipset de wificard heeft en dan ubuntforums.org doorstruinen.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Het kan natuurlijk ook aan je wireless router/accespoint liggen. Heb zelf al eens eentje vervangen, die niet compatible was met een van mijn wireless clients, kreeg af en toe geen verbinding.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:44
MBV schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 15:45:
* MBV moet beter lezen. De router hoeft niet persé pings te beantwoorden :P

Gateway is gewoon je router neem ik aan? Internetverbinding werkt ook niet? Tja ehm....

[...]
Gheh ;)
Anyway, probleem niet opgelost, maar lijkt zich nu niet meer voor te doen. PC krijgt nu zowel onder windows als ubuntu hetzelfde IP, hetgeen anders is dan een eerder IP. er zijn in dat netwerk in totaal 3 apparaten aangesloten, een C475IP een wireless PC en een STB. Het enige dat ik kan bedenken is dat die STB een IP-adres krijgt dat al bezet was/is, maar gezien mijn ervaringen met STB's zitten die in een apart VLAN.
Ik heb geen idee waar het aan gelegen kan hebben...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akjssdk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04-2022

akjssdk

Slurp Slurp

mcDavid schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 23:28:
wat vinden jullie eigenlijk de beste text-editor voor ubuntu? Beetje in de lijn van Notepad++?
gphpedit ideaal voor het progammeren in php, is rete snel en geeft suggesties tijdens het intiepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@Loekie: oh, die ene rootkit die ik had gestuurd denk ik :+

[ Voor 8% gewijzigd door MBV op 23-02-2009 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
akjssdk schreef op maandag 23 februari 2009 @ 15:45:
[...]

gphpedit ideaal voor het progammeren in php, is rete snel en geeft suggesties tijdens het intiepen
offtopic:
Toevallig net geprobeerd, maar die gaat niet (goed) overweg met bestanden op sftp locaties. Die kan ie gewoon niet openen. Dat is lastig, aangezien ik alles via ssh doe. Voor mij afgevallen dus. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:37

deadinspace

The what goes where now?

Room42 schreef op maandag 23 februari 2009 @ 15:50:
Toevallig net geprobeerd, maar die gaat niet (goed) overweg met bestanden op sftp locaties. Die kan ie gewoon niet openen. Dat is lastig, aangezien ik alles via ssh doe. Voor mij afgevallen dus. :)
Je kunt overwegen je remote locaties te mounten met sshfs, dan kun je gewoon elk lokaal programma gebruiken om die bestanden toe te takelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Laatst online: 14:44
MBV schreef op maandag 23 februari 2009 @ 15:47:
@Loekie: oh, die ene rootkit die ik had gestuurd denk ik :+
offtopic:
: Bastard!

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

BOFH liep hier ook rond, maar die had een rood kleurtje en zat vooral in Netwerken :P
deadinspace schreef op maandag 23 februari 2009 @ 17:24:
[...]

Je kunt overwegen je remote locaties te mounten met sshfs, dan kun je gewoon elk lokaal programma gebruiken om die bestanden toe te takelen :)
Is daar een mooie GUI voor? die dingen die je onder 'places' toevoegd kan je uit de console niet bij, of ik weet niet waar ze staan. En veel programma's (die niet specifiek voor Gnome zijn geschreven) kunnen daar ook niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
MBV schreef op maandag 23 februari 2009 @ 22:19:
[...]

BOFH liep hier ook rond, maar die had een rood kleurtje en zat vooral in Netwerken :P

[...]

Is daar een mooie GUI voor? die dingen die je onder 'places' toevoegd kan je uit de console niet bij, of ik weet niet waar ze staan. En veel programma's (die niet specifiek voor Gnome zijn geschreven) kunnen daar ook niet bij.
Bij mij staan die tegenwoordig onder ~/.gvfs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Dankuwel, weet ik eindelijk waar ik de aangekoppelde iso bestanden kan vinden die je aankoppelt met 'Archief-aankoppelaar'.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
blaataaps schreef op maandag 23 februari 2009 @ 22:34:
[...]

Bij mij staan die tegenwoordig onder ~/.gvfs/
Thanks!! :D Ja, nu lijkt gphpedit wel ok ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 23-02-2009 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

MBV schreef op maandag 23 februari 2009 @ 22:19:
[...]

Je kan toch gewoon met nautilus - > verbind met server -> ssh en als optie natuurlijk add bookmark dan zie je hem in het lijstje van harde schrijven etc. in nautilus ;)

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
jelly schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 10:17:
[...]

Je kan toch gewoon met nautilus - > verbind met server -> ssh en als optie natuurlijk add bookmark dan zie je hem in het lijstje van harde schrijven etc. in nautilus ;)
Het gaat om de console. Daar zie je die bookmarks niet. Maar actieve verbindingen komen dus te staan onder ~/.gvfs/

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 24-02-2009 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

jelly schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 10:17:
[...]

Die optie wist ik, en was precies wat ik bedoelde met 'places'. Daar heb je niks aan als je een remote bestandje vanuit Vim, of gphpedit of zoiets wilt openen...

Maar bedankt blaataaps :)

[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 24-02-2009 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 15:04
CrankyGamerOG schreef op maandag 23 februari 2009 @ 13:17:
[...]

FF een eigen vraag :

De standaard gnome network manager is in 8.10 een beetje prut.. Gebruik WICD en je kopzorgen zijn over. Wel even de gnome network manager verwijderen nadat je wicd geinstalleerd hebt...

hier meer: http://wicd.sourceforge.net/download.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

gassiepaart schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 11:45:
[...]

De standaard gnome network manager is in 8.10 een beetje prut.. Gebruik WICD en je kopzorgen zijn over. Wel even de gnome network manager verwijderen nadat je wicd geinstalleerd hebt...

hier meer: http://wicd.sourceforge.net/download.php
Waarom is die 'een beetje prut'? Bij mij werkt Network Manager zonder problemen, heb WICD wel geprobeerd nadat ik het tegenkwam in dit topic, maar vind die juist allesbehalve prettig werken. Ik gebruik NM zowel om thuis te connecten (simpel WPA-encrypted netwerkje) als op Eduroam. (WPA Enterprise met PEAP/MSCHAPv2 ofzo, ben daar niet zo in thuis)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 15:04
gassiepaart schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 11:45:
[...]

De standaard gnome network manager is in 8.10 een beetje prut..
Prut 8)7 Het werkt geweldig!

Zonet dacht ik dus laat is even kijken of ik mijn telefoon als modem kan gebruiken. Heb het wel is bij versie 8.04 geprobeerd maar nooit aan de praat gekregen. Nu koppel ik mijn telefoon aan via USB, selecteer op mijn Nokia N82 PC Suite voor het connectie type en krijg gelijk een notificatie of ik de boel wil configureren. Je krijgt dan keurig een lijst voor je neus met alle Nederlandse providers (je kan dus ook een ander land selecteren) en kiest de juiste provider en klikt op OK. Voor de rest hoef je niks te configureren.

Dit ging te makkelijk dus gelijk even gaan testen, * maxjuh denkt"Dit gaat vast niet werken". Even wireless uit gezet en selecteer dat ik via mijn provider een connectie wil opzetten. 5 seconden later heb ik verbinding en post ik nu dus dit bericht via T-mobile. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden hoe gemakkelijk het is om bepaalde connecties aan de praat te krijgen of te customizen. Zoals hierboven ook wordt aangegeven werkt Eduroam out of the box, geen ranzige SecureW2 plugin nodig zoals bij Windows.

Kan nu eindelijk in de auto of trein internetten op me laptop :9~

Hoezo prut? _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door maxjuh op 25-02-2009 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:40

MsG

Forumzwerver

Eduroam werkt in Windows ook zonder die ranzige securew2 hoor maar goed :).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
MsG schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 20:27:
Eduroam werkt in Windows ook zonder die ranzige securew2 hoor maar goed :).
Naar mijn weten bied ZeroConf hier geen ondersteuning voor. Dacht wel in de configuratie util van Intel maar dan moet je natuurlijk wel een Intel wireless addapter hebben en dan nog is dat geen support direct vanuit Windows.

[ Voor 6% gewijzigd door maxjuh op 25-02-2009 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Volgens mij kan Eduroam tegenwoordig via PEAP met MSCHAPv2 in Windows XP SP3 en Vista, dat kon eerst niet, en daar was SecureW2 voor nodig.

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:46

knakworst

Get more sats!

Net update-manager -d uitgevoerd en binnen een uur was alles weer up-and-running. Alles draait top, eigenlijk is er heel weinig veranderd. Er waren bij mij wel een paar programma's die spontaan verdwenen waren maar ook die waren snel weer geinstalleerd (opera, openftd, squeezecenter). Verder staat er epihany webbrowser op (wie zit daar op te wachten?).

Opvallende punten tijdens het gebruik:

- Ubuntu start wel een stuk sneller op, maar vervolgens moet je wel iets langer wachten op een bruikbaar bureaublad. Per netto saldo een kleine vooruitgang.
- Alles werkt grafisch net even wat soepeler, komt denk ik door de driverupdate van mijn intel G35 grafische chipset
- Google Earth liep bij mij onder compiz dramatisch in 8.10 (moest ik switchen naar metacity), nu werkt het perfect.
- Na 2 uur spelen nog geen enkele bug, en dat voor alpha-status _/-\o_

Dus totnutoe ben ik blij met de update :)

• maxjuh
Ik ben dit keer een stuk voorzichtiger met voortijdig updaten. Vorige keer bij de beta overgegaan, zoals ik eigenlijk altijd deed, maar dat was toen drama. Heb toen alles opnieuw moeten installeren dus dit keer wacht ik braaf tot de final.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hier snap ik even niets meer van:
Heb de laatste XAMPP draaien (dus ook ProFTP).
Nu zijn hier een aantal manieren voor om het aan te sturen...
Ik heb een nieuwe user aangemaakt namelijk 'ftp'.
Die zit ook in de groep ftp.
In de ProFTP config heb ik deze ftp user en ftp group genoteerd.

Tevens heb ik de home dir van deze ftp user aangepast naar waar mijn htdocs zich bevinden.

Nu moet ik voor deze user ftp een hoger niveau chmod toepassen dan chmod 755 die gebruikelijk is of de 555 die ik er nu op heb staan. (Wil namelijk niet dat ik naast root een ander account heb dat per ongeluk htdocs weg kan gooien, dus ook niet mijn inlog account.)
Maar hoe zet ik bijv specifiek 775 voor dat account 'ftp'? :S

Op dit moment geeft de FTP client waarmee ik inlog:
Bij verwijderen van een bestand: Response: 550 index.html: Permission denied
Bij poging tot uploaden van bestand: Response: 550 4.jpg: Permission denied

Een betere structuur voor dit FTP-gedoe is ook welkom, zolang het makkelijk en veilig is. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Saturnus op 26-02-2009 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saturnus schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 23:16:
Een betere structuur voor dit FTP-gedoe is ook welkom, zolang het makkelijk en veilig is. :)
sftp gebruiken (onderdeel van openssh). Het ftp protocol is qua techniek en security niet meer van deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:27
Ik heb ook een upgrade gedaan op mijn dell laptop, resulteerde in een mooie nieuwe install van intrepid...ik kon al mooi niet meer in jaunty.
Ik wacht op de final dit x...sterker nog....ik zit er zelfs aan te denken om pas te upgraden als ik om me heen heb gehoord hou de final van jaunty bevalt.

Ik heb wel weer eens zelf een kernel gebakken via deze howto:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=311158

Dat is een heel nette imo, alleen ik ben te weinig op de hoogte van alle opties die je in xconfig om de oren vliegen om er winst uit te behalen.....als linux learning-experience blijft het wel grappig echter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:46

knakworst

Get more sats!

Ja ik neem altijd wat risico, vorige keer was ik nog eerder geüpgradet maar ik dacht nu met de feature freeze laat ik het proberen. Wel de /home gebackupt en als het dan misgaat heb ik intrepid ook weer in een halfuur draaiende. Ik heb een lijstje met pakketten die ik installeer die staan vrijwel ook allemaal al in synaptic, behalve openftd, skype en nog een paar programma's. Het mooie in vergelijking met windows vind ik dat je geen enkele driver hoeft te installeren (printer, webcam, videokaart). Alles werkt out-of-the-box. Maar goed de hele exercitie bleek niet nodig want 9.04 blijkt prima te werken. Hopen dat het zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 05:42:
[...]

sftp gebruiken (onderdeel van openssh). Het ftp protocol is qua techniek en security niet meer van deze tijd.
Ok...die draait nu...
Maar het wordt alleen maar erger nu.
Ik heb ProFTP gestopt en zelfs OpenSSH maar nog steeds kan ik via FileZilla inloggen. Die komt ook weer in de htdocs uit waar ik nog steeds geen rechten heb...hoe kan dit nou weer? 8)7
Ok blijkbaar blijft dat mogelijk zolang de sessie/connectie open is...dus OpenSSH killen is niet genoeg wil je direct alle SFTP eruit gooien? :S

[ Voor 13% gewijzigd door Saturnus op 27-02-2009 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

killall -9 ssh? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
ssh: no process killed

Via ps -A zag ik dat ze sshd heten zodat
killall -9 sshd
wel werkte, maar het komt een beetje als een omweg over als je haast hebt...

Maar ok...nu heb ik eigenlijk nog steeds dat probleem met rechten.
Via FilleZilla log ik in als die user ftp met bijbehorende wachtwoord. De user zit dus ook in het linux systeem.

Logje wanneer ik 4.jpg probeer te uploaden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Response:   fzSftp started
Command:    open "ftp@192.168.1.2" 22
Command:    Trust new Hostkey: Once
Command:    Pass: 
Status: Connected to 192.168.1.2
Status: Starting upload of C:\Documents and Settings\*\Bureaublad\4.jpg
Command:    cd "/home/*/htdocs/"
Response:   New directory is: "/home/*/htdocs"
Command:    put "C:\Documents and Settings\*\Bureaublad\4.jpg" "4.jpg"
Error:  /home/*/htdocs/4.jpg: open for write: permission denied

User ftp heeft dus nog geen schrijfrechten in /home/*/htdocs/
Wat is nou de juiste command waarmee ik alleen ftp die rechten geef?
Chmod xyz heeft betrekking op jou, je groep en daarna iedereen. ftp zit niet in mijn groep en ik wil niet dat meer users behalve ftp die rechten hebben.

Daarnaast blijkt dat ftp nog door het hele systeem kan bladeren...dat is ook niet de bedoeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saturnus schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 12:46:
Daarnaast blijkt dat ftp nog door het hele systeem kan bladeren...dat is ook niet de bedoeling...
Chroot for sftp zit sinds een klein jaar standaard in openssh. Dit is op zich vrij eenvoudig in te stellen:

http://www.debian-administration.org/articles/590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Dat is wel aardig ja.
Als ik dan voor elke user een map htdocs aanmaak in /home/%user%/ en die vervolgens mount als subdomain in apache krijg je volgens mij wel een aardig systeem waarbij users zelf kunnen bepalen wat wel en niet online staat...
Zorgt die chroot er ook voor dat de PHP scripts die users kunnen draaien in /home/%user%/htdocs/ geen toegang krijgen buiten hun home dir of moet ik dit ook weer op een of andere manier gaan beveiligen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saturnus schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 14:06:
Dat is wel aardig ja.
Als ik dan voor elke user een map htdocs aanmaak in /home/%user%/ en die vervolgens mount als subdomain in apache krijg je volgens mij wel een aardig systeem waarbij users zelf kunnen bepalen wat wel en niet online staat...
Zorgt die chroot er ook voor dat de PHP scripts die users kunnen draaien in /home/%user%/htdocs/ geen toegang krijgen buiten hun home dir of moet ik dit ook weer op een of andere manier gaan beveiligen?
Die chroot geldt alleen voor sftp. Php scripts beveiliging is een Apache/Php kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Die kan je dan ook weer chrooten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 07:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ik heb een vraag: enige tijd geleden nam ik een 'oude' agp kaart (GeForce 7800 GS) over en ik werd direct _heel_erg_ blij van de drivers van Nvidia. Het was mijn eerste GeForce kaart sinds ik vrijwel alleen maar Linux (eerst SLED, daarna Ubuntu nu al weer lang) gebruik.

Nu wil ik een nieuw systeem in elkaar gaan zetten en aangezien ik alle mijn favo games prima kan spelen via Wine, hoef ik op dat systeem echt geen windows meer, maar momenteel komt bij iedereen Ati als big winner uit de bus als het gaat om de grote videokaartenstrijd. Alleen - je snapt het al - is mijn ervaring met de driverondersteuning van Ati niet positief in vergelijking met tot nu Nvidia... (externe monitoren, beamers, etc, alles werkt gewoon zonder eerst 3 verschillende handmatige xorg.conf's aangepast te moeten hebben)

Ziet men voortuitgang mbt. de Ati drivers en 3D ondersteuning? Of kan ik hoe dan ook voor het komende jaar nog beter voor GeForce kiezen?

in 2005 werkte WoW prima op mijn laptop met een ati X700 kaart met Sled overigens, maar ja, WoW had ook niet heel veel 3D power nodig natuurljik

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

3d-kracht kan ik niet beoordelen, ik heb een X300 :X waar volgens mij de 9600 pro nog rondjes omheen rent :X Instellen is met de GPL-drivers 'a piece of cake': in Ubuntu zit een tool vergelijkbaar met de instellingen in windows, maar dan makkelijker :Y) Je kan daar prima instellen wat je met je schermen wilt doen. Ook een duidelijke CLI-interface (standaard xrandr) waarmee je on-the-fly wijzigingen kan doen.
Binary drivers zijn wat irritant met meerdere schermen, en aangezien ik 3D-desktop ook daarmee niet fatsoenlijk aan de praat kreeg i.c.m. dual-screen-setup, ben ik teruggegaan naar GPL-drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik heb een FireGL V5250 in mijn laptop(gelijk aan een X1650Pro geloof ik) en die werkt perfect met de GPL drivers. Compiz werkt, en ik kan gewoon via de display settings van Ubuntu schermen toevoegen, aan- en uitzetten enz. World of Goo demo werkt ook perfect :) 3D-games heb ik nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Nou.. mijn ervaring is dat compiz wel werkt, maar dan werken de overlays voor video weer voor geen meter. HD 720p content was een drama (met een 9800 pro en met de x700), etc. etc. Nou weet ik wel dat die 7800 gs heel wat sneller is en HD over de gpu heen gooit dus logischerwijs al heel wat minder problemen geeft.
Ook basisinstellingen in Ubuntu met de standaard closed source drivers van ati via ubuntu repro's ook geen probleem met gewoon standaard instellingen, dual monitor support een stuk verbeterd, etc. etc. , de verbetering in de afgelopen paar jaar gingen snel met ati, maar toch... dus daarom vroeg ik het eigenlijk, misschien eerst gewoon proberen en dan later je vid card omruilen omdat je 3D linux games-via-wine prestaties niet goed genoeg zijn, dan kijken mensen je waarschijlijk wat raar aan ;)

[ Voor 5% gewijzigd door letatcest op 02-03-2009 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

online bestellen en omruilen, hoef je geen reden op te geven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 12:17

DaRoot

Some say...

letatcest schreef op maandag 02 maart 2009 @ 16:57:
Nou.. mijn ervaring is dat compiz wel werkt, maar dan werken de overlays voor video weer voor geen meter. HD 720p content was een drama (met een 9800 pro en met de x700), etc. etc. Nou weet ik wel dat die 7800 gs heel wat sneller is en HD over de gpu heen gooit dus logischerwijs al heel wat minder problemen geeft.
Ook basisinstellingen in Ubuntu met de standaard closed source drivers van ati via ubuntu repro's ook geen probleem met gewoon standaard instellingen, dual monitor support een stuk verbeterd, etc. etc. , de verbetering in de afgelopen paar jaar gingen snel met ati, maar toch... dus daarom vroeg ik het eigenlijk, misschien eerst gewoon proberen en dan later je vid card omruilen omdat je 3D linux games-via-wine prestaties niet goed genoeg zijn, dan kijken mensen je waarschijlijk wat raar aan ;)
Ik heb een laptop met een ATI kaart onboard.. Een X1250. Met de Compiz effecten aan had ik inderdaad video problemen.. het gedeelte van een internetpagina, of het venster waarin video werd weergegeven begon helemaal te knipperen.. Dat was met Ubuntu 8.10. Heb nu de 64 bits versie draaien, en met alle Compiz effecten aan geen problemen nu..

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
ik draai hier een beta nvidia-driver 180.35 geloof ik, op een 7600go..erg tevree over, vooral 2d is sneller/scherper dam met de stock 177 uit de repo's.
Nu met dual monitors aan het klooien, en dat lukt heel aardig.

Met ati nog niet geprobeerd, dus geen vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Pfff... had ik ook maar een nvidia :( Met mijn 4870x2 kan ik stabiele dual monitor wel schudden...
@#$% ATi...zucht.

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 03-03-2009 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stay1ed
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-08 15:56
Ik heb Ubuntu een tijd geprobeerd, maar ik ben het niet blijven gebruiken. Ik gebruik Vista als standaard OS, maar ik heb daarnaast nog een partitie van ongeveer 20GB, waar ik dan een ander OS op kan proberen. Erg handig als Vista het even niet doet, kan ik even dat andere OS opstarten. Momenteel is dat Windows 7, maar ik ben ooit begonnen met Kubuntu.

Mijn enige grote probleem met Ubuntu en vooral Kubuntu is dat nooit de drivers voor mijn nvidia 8400M GT goed aan de praat heb kunnen krijgen (Ik heb een Sony laptop (FZ21M)). Deze kaart wordt namelijk niet officieel ondersteund door nvidia. Op Vista heb ik de 174.31 aan de praat weten te krijgen, met een gemodde .inf geloof ik.

Aangezien je drivers nodig hebt voor Compiz Fusion, extern beeldscherm ondersteuning en het lekker draaien van games draaide alles de hele tijd een beetje op halve kracht.

Verder vind ik Ubuntu veel beter dan Windows. De interface is veel beter, onder andere door de taakbalk bovenaan en de software bibliotheek is gewoon vreselijk handig. Bovendien heb ik het idee dat de community veel groter is, dat er meer gepost wordt op fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-08-2023

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

letatcest schreef op maandag 02 maart 2009 @ 12:28:
Ik heb een vraag: enige tijd geleden nam ik een 'oude' agp kaart (GeForce 7800 GS) over en ik werd direct _heel_erg_ blij van de drivers van Nvidia. Het was mijn eerste GeForce kaart sinds ik vrijwel alleen maar Linux (eerst SLED, daarna Ubuntu nu al weer lang) gebruik.

Nu wil ik een nieuw systeem in elkaar gaan zetten en aangezien ik alle mijn favo games prima kan spelen via Wine, hoef ik op dat systeem echt geen windows meer, maar momenteel komt bij iedereen Ati als big winner uit de bus als het gaat om de grote videokaartenstrijd. Alleen - je snapt het al - is mijn ervaring met de driverondersteuning van Ati niet positief in vergelijking met tot nu Nvidia... (externe monitoren, beamers, etc, alles werkt gewoon zonder eerst 3 verschillende handmatige xorg.conf's aangepast te moeten hebben)

Ziet men voortuitgang mbt. de Ati drivers en 3D ondersteuning? Of kan ik hoe dan ook voor het komende jaar nog beter voor GeForce kiezen?

in 2005 werkte WoW prima op mijn laptop met een ati X700 kaart met Sled overigens, maar ja, WoW had ook niet heel veel 3D power nodig natuurljik
Hoi, Heb een amd 2800 (32bitter) met zo een 7800GS in de ene machine. Op de gok de asus hd3650 gekocht voor in mn amd x2 64 bitsbak.
Allebei hebben prima 3D acceleratie met de proprietary drivers (ook compiz hoewel alleen enkele monitoren), en ik kan wel een beetje merken dat nvidia iets langer meedraait op gebied van linuxdrivers bakken, maar tot nu toe eigenlijk geen problemen met ati kunnen ontdekken. Binnenkort bestel ik een hdmikabeltje om de atikaart op mn tv aan te sluiten; Ben benieuwd naar het film- en gameplezier dat ons gezin er aan gaat beleven.
Zeker met de huidige prijzen is de gok voor een atikaart zeker te wagen.
Heb er tot nu toe geen spijt van gehad dat ik m gekocht heb.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Zijn er hier toevallig ook mensen met een Nec Versa P550 die Ubuntu draaien? Ik heb nu namelijk een verse installatie gedaan van mijn Windows en wil eigenlijk Ubuntu gaan uitproberen omdat ik gek van windhoos wordt..
Ik heb alleen wel een ATI videokaart, dat is schijnbaar een beetje klote kwa ondersteuning..
(specs in het kort: Intel Pentium M 750 proc / Intel 915PM chipset (Sonoma) / 1GB / ATI Mobility Radeon X300)
Ik wil een deel van mijn D schijf gaan opsplitsen om daar Ubuntu op te installeren. In totaal heb ik 65GB op D die ik dus kan gebruiken (moet echter nog wel een gedeelte overblijven voor windows)
Wat raden jullie mij aan om te gebruiken voor Ubuntu voor de verschillende partities?

Bijvoorbeeld zoiets:
swap 1,5GB (of is 1GB genoeg omdat ik maar 1GB geheugen heb)
root 10GB (is dit teveel of te weinig?)
home 15GB
of raden jullie iets totaal anders aan?

[ Voor 11% gewijzigd door Markos op 04-03-2009 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

't ding werkt prima onder linux, enige probleem is dat je accu wat minder lang meegaat doordat de GPL drivers geen terugklokken ondersteunen (terwijl ze dat wel zouden moeten doen :S).

Ik heb zelf een root van 12 GB, waarvan 7.3GB gebruikt. /home is 5GB bij mij, waarvan 3 gebruikt, en mijn D-schijf (waar ik documenten etc op heb staan, NTFS) is 91GB groot, waarvan 75GB gebruikt. Inderdaad, een grotere HDD erin gezet :P
Swap is 1.6GB bij mij, ik had toch ruimte genoeg.

[ Voor 5% gewijzigd door MBV op 04-03-2009 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Pricewise ga ik dan idd. toch voor een Ati, ik heb ook nog nooit een echt nieuwe vid.card gebruikt he, dus, misschien dat dat weer heel anders voelt.

@ik_ben_mark3: ik ben zo'n idioot die besluit dat alle hippe 3d (windows) games dan ook soepel meoten draaien (via wine) en dat 720p filmpjes het ook goed moeten doen op daarvoor eigenlijk te oude hardware, voor al het normale gebruik zou ik me met die x300 totaal geen zorgen maken! vrijwel alles werkt waarschijnlijk out of the box. Succes en veel plezier ermee! (soms wel even _lezen_ als het om installeren van exotische dingen gaat die niet via de add/remove software tool gaan in het applications menu of via de repositories)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:01

Auredium

Informaticus Chaoticus

Hmmzzz, Ubuntu bevalt me tot nu toe perfect. Zelfs mijn WLAN printer (HP Photosmart C4580) werkt prima, zolang de WLAN printer maar aan staat als Ubuntu wordt opgestart. Anders levert het probleempjes op met de detectie ervan.

Ik hoef geen hippe en kekke spellen te draaien als retrofreak. Ik vraag mij echter wel 1 ding af. Als ik een algemeen Linux boek pak van O'Reilly bijvoorbeeld, zijn de basisbegrippen dan ook geschikt voor Ubuntu?

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KS1987
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-05-2019

KS1987

no frills

Room42 schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 21:08:
Pfff... had ik ook maar een nvidia :( Met mijn 4870x2 kan ik stabiele dual monitor wel schudden...
@#$% ATi...zucht.
Zelfs na EnvyNG, netjes CCC instellen en dan bij screen res apply te drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:04
Ik sta op het punt om Ubuntu server 8.04 LTS te installeren op mijn server. Deze server heeft twee NIC's en ik wil het internet ermee delen. Wie kan me vertellen of dit goed te doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Auredium schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 10:07:
Hmmzzz, Ubuntu bevalt me tot nu toe perfect. Zelfs mijn WLAN printer (HP Photosmart C4580) werkt prima, zolang de WLAN printer maar aan staat als Ubuntu wordt opgestart. Anders levert het probleempjes op met de detectie ervan.

Ik hoef geen hippe en kekke spellen te draaien als retrofreak. Ik vraag mij echter wel 1 ding af. Als ik een algemeen Linux boek pak van O'Reilly bijvoorbeeld, zijn de basisbegrippen dan ook geschikt voor Ubuntu?
Waarschijnlijk wel... al zul je er hier en daar 'sudo' bij moeten denken als er in de terminal gewerkt wordt. Verder is het denk ik aan te raden een boek te pakken wat een beetje op je desktop omgeving in gaat (voor de gewone ubuntu is dat Gnome).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Weet iemand trouwens of ik kan instellen dat mijn (NTFS-) dataschijf direct aangekoppeld wordt met opstarten?

Ik heb namelijk de mappen zoals "muziek", "foto's", "documenten" enz. vervangen door verwijzingen naar de bijpassende mappen op die dataschijf... maar die verwijzingen doen het pas als de dataschijf aangekoppeld is, wat pas gebeurt als ik hem eerst apart aanklik... en das natuurlijk lastig :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KS1987
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-05-2019

KS1987

no frills

Misschien hier iets mee? (is wel al iets ouder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
smeerbartje schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 11:45:
Ik sta op het punt om Ubuntu server 8.04 LTS te installeren op mijn server. Deze server heeft twee NIC's en ik wil het internet ermee delen. Wie kan me vertellen of dit goed te doen is?
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=3713684

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

mcDavid schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 11:49:
Weet iemand trouwens of ik kan instellen dat mijn (NTFS-) dataschijf direct aangekoppeld wordt met opstarten?

Ik heb namelijk de mappen zoals "muziek", "foto's", "documenten" enz. vervangen door verwijzingen naar de bijpassende mappen op die dataschijf... maar die verwijzingen doen het pas als de dataschijf aangekoppeld is, wat pas gebeurt als ik hem eerst apart aanklik... en das natuurlijk lastig :7
Voor mij de makkelijkste is de drive toevoegen aan je fstab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akjssdk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04-2022

akjssdk

Slurp Slurp

mcDavid schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 11:49:

http://www.goitexpert.com...ount-NTFS-Drive-in-UBUNTU
Wat dacht je daar van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
Ik installeer altijd via Add/Remove NTFS-config en voeg daarmee de schijf toe, waarna hij altijd automatisch gemount wordt. De schijf moet wel niet gemount zijn als je hem met NTFS-config wil toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Trouwens, er is nog zo'n dingetje met een nieuwe compu kopen: die is dan natuurlijk weer 64 bits, is het verstandig of onverstandig de 64 bits versie te installeren? Is zo jammer als er ineens allemaal dingen zijn die niet goed werken op 64 bit omgeving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
letatcest schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 17:50:
Trouwens, er is nog zo'n dingetje met een nieuwe compu kopen: die is dan natuurlijk weer 64 bits, is het verstandig of onverstandig de 64 bits versie te installeren? Is zo jammer als er ineens allemaal dingen zijn die niet goed werken op 64 bit omgeving
Ik ben erg weinig tegen gekomen hier in de 64bit versie. Vrijwel alles draait vlekkeloos. (Enkele maanden ervaring nou)

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 06-03-2009 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 19:00
Room42 schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 18:27:
[...]

Ik ben erg weinig tegen gekomen hier in de 64bit versie. Vrijwel alles draait vlekkeloos.
Idem, ik heb twee weken geleden twee systemen (1 server en 1 desktop) verhuisd naar een recent x86_64 Linux OS (Lenny & Jaunty om precies te zijn), en ondanks intensief gebruik nog geen enkel probleem of incompatibiliteit tegen gekomen.

[ Voor 5% gewijzigd door maleadt op 05-03-2009 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

grmbll.. ik krijg constant "aperture beyond 4 GB" en mijn dvd fikker is blijkt stuk, dus ik kan ook niet nog een nieuwe dvd fikken, ... :| da's niet handig..

damn.. ik ben er achter geloof ik:
hij hangt op de "io scheduler cfq registerd"

Dat heeft te maken met usb devices.. als die er dus in zitten, doet ie het niet... Dat is niet zo handig met alles usb tegenwoordig.. nou ja, ik typ er nu in ieder geval op. Dat is dan al wat. Ik kan me dit trouwens herinneren van mijn oude laptop, maar ja, die gebruikte ik toch voor games, maar zette daar dus weer XP op. Damn.. ik ging mijzelf klokken in hoeveel tijd ik de ouwe meuk uit de kast kon krijgen, de nieuwe erin en een fully operation system te hebben, helaas.. iets meer uurtjes dan gepland. Het lijkt wel XP installeren ;)

even voor de specs:
- ASUS m4A78 pro
- 2 x 2GB corsair
- WD 620 GB HD
- Radeon HD 4850

maar dus helaas wat brak qua gebruik.. Vreemde zaak!

[ Voor 77% gewijzigd door letatcest op 06-03-2009 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

het heeft niets met ubuntu te maken, maar om een heeeeel lang verhaal kort te maken: ik had bedacht dat ik het mobo moest omruilen, want die usb fout toch wel heel vreemd. Nadat ik de videokaart eruit gehaald had dacht ik: toch eens checken met de interne kaart, en hup.. geen problemen meer!

Nou ja.. dan het probleem dat het ATI is.. Nee, het maakt niets uit met meer dan een jaar terug. Het werkt niet goed. Echt niet te doen. Morgen eens kijken wat er gebeurt als ik de kaart voor een geforce omgeruild heb (waarom kunnen de mensen van Envy wel een goede installermanier maken en ati zelf niet? ik snap dat niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Ik gebruik zowel een ati ( HD4850 ) als een nvidia ( 7600GO )...
Voor beide geldt dat je ff moet weten hoe de drivers te installeren, het is idd niet simpel even klikken, maar het vereist wat inzicht en durf.
Als het mis gaat, val je tegenwoordig gelukkig terug op de nv driver, en....geloof ik .....de radeon driver.

Dat idiote wegjaag command van dpg reconfigure xserver........................
Zou niet meer nodig moeten zijn.

Ik draai hier naar volle teverdenheid beide closed-source laatste beta-drivers, waar nvidia het wint op punten, betere 2d-rendering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

ik heb aardig wat aan de praat gekregen de afgelopen jaren, en ik weet dat het niet zomaar even klikken en gaan is, maar zo langzamerhand krijg ik er wel heel erg de pip van, kan ik weer niet de goede dependencies etc. vinden. Ik snap dus niet dat zo'n progje als Envy op zich redelijk goed werkt en een groot bedrijf niet eens een begrijpelijke installatieprocedure kan maken. \
Ik installeerde Jaunty omdat het geluid dan wel werkt ivm. laatst alsa drivers, maar die vind dan weer niet zelf de videokaart, waardoor ik dan toch weer handmatig ati meuk moet installeren waarbij die constant die mesa drivers start, terwijl in mijn config toch staat dat ie fglrx aan moet spreken, terwijl ik toch, aarrgg.. Nee. Laat maar, ik breng die hele zut terug naar de winkel en vraag gewoon om een ouder bord en een geforce zodat iig. geluid werkt in Intrepid en de videokaart out of the box full pull 3D power ondersteund.

en xp installeren probeerde ik na het installeren van Jaunty (duurde 14 minuten), maar dat was nog een groter drama, ik deed het om te kijken of de boel misschien daarin wel normaal wilde werken, damn, dat had ik lang niet gedaan, voordat ik uberhaupt de wifi aan de praat had... en dan begint het gedonder, geluidskaartdrivers werken niet, nieuwe downloaden van de site, werken ook niet (zip file corrupt) hele middag verklooid door zoeken naar werkende drivers want elke download vanuit het verre oosten duurde een uur of zo, uiteindelijk niks werkend, hmmm.. fijn. :| xp install kostte uren zonder uiteindelijke tevreden resultaat

[ Voor 0% gewijzigd door letatcest op 08-03-2009 10:57 . Reden: sorry trouwens, dit zijn meer kroeg-gesprekken dan waardige ubuntu topic verhalen.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

letatcest schreef op zondag 08 maart 2009 @ 10:52:
Nee. Laat maar, ik breng die hele zut terug naar de winkel en vraag gewoon om een ouder bord en een geforce zodat iig. geluid werkt in Intrepid en de videokaart out of the box full pull 3D power ondersteund.
Bordjes met een nvidia nforce chipset werken normaal gesproken perfect onder Linux. Een voordeel is dat de nvidia nforce drivers opensource zijn en gewoon standaard in de vanilla kernel zitten. Koop dan een leuke nvidia geforce erbij en klaar ben je :) Ik heb zelf momenteel dit bord:

MSI K9N Platinum, nForce 570 Ultra, DDR2

samen met een

Nvidia Geforce 7600GS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Ik heb zojuist rTorrent geinstalleerd op m'n Ubuntu 8.04 LTS server. Werkt echt fantastisch! Maar ik heb één kleine vraag: als ik rTorrent automatisch laat starten tijdens het booten, hoe kan ik dan via de console af en toe even de interface benaderen? Stel, op de achtergrond draait de tijdens het booten gestarte rtorrent sessie, als ik dan vanaf de console 'rtorrent' intyp, start ik dan geen nieuwe instance van rtorrent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
smeerbartje schreef op zondag 08 maart 2009 @ 22:08:
Stel, op de achtergrond draait de tijdens het booten gestarte rtorrent sessie, als ik dan vanaf de console 'rtorrent' intyp, start ik dan geen nieuwe instance van rtorrent?
Daar word vaak 'screen' voor gebruikt. Als je in het rtorrent bash initscript kijkt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
# This script depends on screen.
# For the stop function to work, you must set an
# explicit session directory using absolute paths (no, ~ is not absolute) in your rtorrent.rc.
# If you typically just start rtorrent with just "rtorrent" on the
# command line, all you need to change is the "user" option.
# Attach to the screen session as your user with
# "screen -dr rtorrent". Change "rtorrent" with srnname option.

Dus waarschijnlijk kun je gewoon "screen -dr rtorrent" doen... detachen kan met ctrl-A gevolgd door d.
Screen is even wennen, maar vooral icm. SSH is het erg handig om commando's op de achtergrond te draaien.

Hoe bevalt Jaunty bij jullie? Bij eerdere versies was ik vaak bij alpha 2 al helemaal over, nu pas sinds alpha 5. Er zitten opzich wel leuke dingen in (Firefox 3.1, KDE 4.2, Python 2.6), verder weinig schokkends volgens mij. Plymouth en KMS komen hopelijk met 9.10 :)

Het heeft er denk ik ook mee te maken dat elke Ubuntu versie steeds completer word. Tegenwoordig werkt alles bij mij vrijwel out-of-the-box, dus is er minder reden om te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
JanDM schreef op maandag 09 maart 2009 @ 10:30:
[...]

Daar word vaak 'screen' voor gebruikt. Als je in het rtorrent bash initscript kijkt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
# explicit session directory using absolute paths (no, ~ is not absolute) in your rtorrent.rc.

Dus waarschijnlijk kun je gewoon "screen -dr rtorrent" doen... detachen kan met ctrl-A gevolgd door d.
Screen is even wennen, maar vooral icm. SSH is het erg handig om commando's op de achtergrond te draaien.

Hoe bevalt Jaunty bij jullie? Bij eerdere versies was ik vaak bij alpha 2 al helemaal over, nu pas sinds alpha 5. Er zitten opzich wel leuke dingen in (Firefox 3.1, KDE 4.2, Python 2.6), verder weinig schokkends volgens mij. Plymouth en KMS komen hopelijk met 9.10 :)

Het heeft er denk ik ook mee te maken dat elke Ubuntu versie steeds completer word. Tegenwoordig werkt alles bij mij vrijwel out-of-the-box, dus is er minder reden om te upgraden.
Ik ga zelf ook niet upgraden naar 9.04. Alles werkt in 8.10! Ik heb geen zin om alles weer in te stellen zoals ik het wil hebben(Matlab, Maple, Evolution etc.) als het toch al perfect werkt.
Jaunty start dan misschien wel sneller op, maar ik suspend toch altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
JanDM schreef op maandag 09 maart 2009 @ 10:30:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7

He man, dankje! Ik ga het vanavond -als ik weer console toegang heb- even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Ik heb zojuist rTorrent geinstalleerd op m'n Ubuntu 8.04 LTS server. Werkt echt fantastisch! Maar ik heb één kleine vraag: als ik rTorrent automatisch laat starten tijdens het booten, hoe kan ik dan via de console af en toe even de interface benaderen? Stel, op de achtergrond draait de tijdens het booten gestarte rtorrent sessie, als ik dan vanaf de console 'rtorrent' intyp, start ik dan geen nieuwe instance van rtorrent?
Is torrentflux niets voor je? gebruik ik ook al jaren naar tevredenheid..
http://www.torrentflux.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
DaRoot schreef op maandag 09 maart 2009 @ 13:46:
[...]

Is torrentflux niets voor je? gebruik ik ook al jaren naar tevredenheid..
http://www.torrentflux.com/
Ik ken het inderdaad; groot nadeel van TorrentFlux vind ik dat het niet de optie biedt om automatisch 'finished' torrents te verplaatsen naar een andere directory. Vandaar rTorrent ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

smeerbartje schreef op maandag 09 maart 2009 @ 13:50:
[...]

Ik ken het inderdaad; groot nadeel van TorrentFlux vind ik dat het niet de optie biedt om automatisch 'finished' torrents te verplaatsen naar een andere directory. Vandaar rTorrent ;).
Als je de torrents dan direct in die juiste directory laat opslaan? ik laat torrentflux de torrents downloaden naar een map die via samba geshared wordt.. of bedoel je dat je van tevoren per torrent een dir wilt kunnen opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het grote nadeel van torrentflux vind ik dat je een complete LAMP server moet opzetten voor downloaden en seeden van wat torrents. Wie dat bedacht heeft 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
DaRoot schreef op maandag 09 maart 2009 @ 14:24:
[...]

Als je de torrents dan direct in die juiste directory laat opslaan? ik laat torrentflux de torrents downloaden naar een map die via samba geshared wordt.. of bedoel je dat je van tevoren per torrent een dir wilt kunnen opgeven?
Dit zou kunnen, maar ik wil graag dat de torrents pas in de samba share komen te staan als ze daadwerkelijk 100% gedownload zijn (en dus enkel geseed worden). Torrents die nog niet volledig binnen zijn hoef ik niet in m'n share te zien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

smeerbartje schreef op maandag 09 maart 2009 @ 16:02:
[...]

Dit zou kunnen, maar ik wil graag dat de torrents pas in de samba share komen te staan als ze daadwerkelijk 100% gedownload zijn (en dus enkel geseed worden). Torrents die nog niet volledig binnen zijn hoef ik niet in m'n share te zien :).
Tja... dat doet ie inderdaad, maar goed, ik vind dat op zich niet zo'n probleem..
Het werkt in elk geval vlekkeloos bij mij.
En tja, een LAMP-server opzetten, ook niet zo'n punt, aangezien mijn server die pakketten toch nodig heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

smeerbartje schreef op maandag 09 maart 2009 @ 16:02:
[...]

Geeft ie de onvolledige bestanden een suffix, zoals µTorrent dat doet? Dan zou je dat bestandstype in Samba kunnen verbergen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Demoniac schreef op maandag 09 maart 2009 @ 17:21:
[...]
Geeft ie de onvolledige bestanden een suffix, zoals µTorrent dat doet? Dan zou je dat bestandstype in Samba kunnen verbergen.
Nee, dank je voor je suggestie.. maar daar heb ik al naar gekeken. rTorrent is gewoon net iets volwassener als client. Maar ik ben er al uit; d.m.v. het 'screen' commando kun je een proces naar de achtergrond zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Transmission-daemon al bekeken trouwens? Die heeft een aparte CLI-client en een webinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanValentijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06-2023
Ik ben vandaag tegen een raar probleem aangelopen. Ik wilde Ubuntu opnieuw installeren en met mn mn live cd erin kreeg ik op een gegeven moment de melding ''out 'of range''. Ik heb mn computer vervolgens opnieuw opgestart en de cd gestest op fouten, maar daar kwam niks uit. Nog een keer geprobeert maar weer hetzelfde probleem.

Toen in windows maar een 64bit versie gedownload en toen verliep het installeren zonder problemen. Het probleem is nu wel opgelost, maar ik vraag me toch af hoe het komt.

MBA 13' | EEE pad Transformer | Sony NEX - C3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Wat zijn de ideeen hier rond pulse?

Ik ben blij iig dat ik het uit mijn install gemikt heb...

Kan iemand mij eens vertellen waarom het voordelen heeft boven alleen alsa? Want ik snap 'm niet hoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Welke voordelen zou het boven alsa moeten hebben, het is heel wat anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

neeroeter schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 08:48:
Kan iemand mij eens vertellen waarom het voordelen heeft boven alleen alsa? Want ik snap 'm niet hoor....
Het werkt bij mij prima. Voordelen:
- met meerdere geluidskaarten kan je per applicatie instellen over welke output het geluid gaat
- als je dat hebt gedaan, en je trekt de USB-geluidskaart eruit, wordt alles (meestal) automatisch naar een andere overgezet, ipv de applicatie laten crashen (zoals bij Alsa gebeurt als je instelt dat alles via de USB-geluidskaart gaat).
- Je kan zelfs de audio-stream over je netwerk naar een andere PC sturen.
- Je kan een system-wide equalizer instellen: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=789578

Komt omdat de architectuur flexibeler is. Met Alsa laat je applicaties rechtstreeks met de geluidskaart praten, of via een omweg om software mixing te doen. In dat geval leest de applicatie tijdens het laden de configuratie, en leest hij wat hij moet doen. Bij Pulse praat de applicatie met pulse, en pulse stuurt het door naar de goede plek.

[ Voor 9% gewijzigd door MBV op 12-03-2009 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Ik vraag het hier omdat ik problemen had met pulse geinstalleerd om mijn Hercules RMX dj console onder ubuntu aan de praat te krijgen.
Werkt zonder pulse iig goed als usb/geluidskaart , moet ff proberen hoe ie het met jack doet icm mixxx..

Verder heb ik het idee dat wine en pulse geen vriendjes zijn± ik speel graag met foobar onder wine, en de geluidskwaliteit is imo verbeterd na het verwijderen van pulse.
met meerdere geluidskaarten kan je per applicatie instellen over welke output het geluid gaat
Ik regel iig met "asoundconf set-default-card' mijn kaartje van het moment, of de RMX, of mijn delta1010....
Da's wel system-wide, da's waar.

Echt een killer-finctie zie ik nog niet iig voor pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dat is system-wide, na het herstarten van de applicatie. Hangt helemaal samen met de architectuur, zoals ik net uitlegde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
neeroeter schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 22:44:
Echt een killer-finctie zie ik nog niet iig voor pulse.
(Draadloos) over het netwerk een geluidsstream sturen vindt ik behoorlijk 'killing'. Ik kan nu gewoon mijn desktop aangesloten houden op mijn versterker en ik hoef niet meer telkens een audio kabel aan te sluiten. Tevens kan ik door het hele huis nu met mijn laptop rond met het geluid uit mijn versterker. Ik denk hierbij aan veel meer toepassingen, zoals in heel grote ruimtes waarbij de lange dure audiokabels kunnen worden vervangen door goedkope Cat5E kabels en een EEE PC. (ik noem maar wat)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
[filosofie]

Tsja, da's het punt he: zo zie jij de voordelen, ik de nadelen. Let wel, ik ben geen power-user, ik wil gewoon een ( vrij ) eenvoudige set-up, jij wil advanced kunnen gaan ( interpretatie )....
Voor mij past pulse vooralsnog in het rijtje grub , fstab, ndiswrapper, xorg.conf........precies de thema's waar vooralsnog de meeste problemen uit voortkomen bij beginnende en intermediate linux/ubuntu gebruikers.
( Ik zie mijzelf als intermediate, niet bang voor de CLI, maar zeker niet ingevoerd in alle configuratie-truukjes )

Nou ja, ik neem direct van jullie aan dat pulse in wezen een goed ding is. Voor mij alleen nog even niet, zolang de configuratie nog geen peace of cake is, en out-of the-box....

[/filosofie]

Ik zit wel eens te denken om me eens op gentoo te storten of arch, ik ben alleen een soort van verknocht geraakt aan ubuntu...start ik xp op, dan vin' ik de compu opeens niet leuk meer. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

neeroeter schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 08:27:
[filosofie]

Tsja, da's het punt he: zo zie jij de voordelen, ik de nadelen. Let wel, ik ben geen power-user, ik wil gewoon een ( vrij ) eenvoudige set-up, jij wil advanced kunnen gaan ( interpretatie )....
Voor mij past pulse vooralsnog in het rijtje grub , fstab, ndiswrapper, xorg.conf........precies de thema's waar vooralsnog de meeste problemen uit voortkomen bij beginnende en intermediate linux/ubuntu gebruikers.
Zonder grub zou linux niet opstarten, zonder fstab zouden je harde schijven niet gemount worden, ndiswrapper is (nagenoeg) overbodig geworden, net zoals xorg.conf, wat is je punt? Zonder kernel zou je geen linux hebben, noob-probleem opgelost 8)7 Je zal toch iets moeten hebben wat voor het opstarten zorgt, iets wat bepaalt welke harde schijven waar gemount worden...
Nou ja, ik neem direct van jullie aan dat pulse in wezen een goed ding is. Voor mij alleen nog even niet, zolang de configuratie nog geen peace of cake is, en out-of the-box....
Wat is het probleem met de configuratie? Bij mij werkt alles out-of-the-box, en met een pakketje (waarvan ik de naam niet meer weet) krijg je een applet naast je klokje waarmee je alles via een GUI kan instellen. Vergelijk dat eens met het kunst-en-vliegwerk om Alsa via een softwaremixer naar een USB-geluidskaart te sturen :(
[/filosofie]

Ik zit wel eens te denken om me eens op gentoo te storten of arch, ik ben alleen een soort van verknocht geraakt aan ubuntu...start ik xp op, dan vin' ik de compu opeens niet leuk meer. :+
Geen idee hoe dat voelt, mijn laptop al minstens 5 maanden niet met teletubbie-landschap op de achtergrond gezien :+ Binnenkort zal ik er toch aan moeten geloven, ik wil wat foto's afdrukken, en randloos werkt niet goed met hplib :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19

Sosabowski

nerd

Zelf draai ik rTorrent op een oud laptopje in de meterkast. Voor beheren gebruik ik rtGui, welke ik je kan aanraden.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Zonder grub zou linux niet opstarten, zonder fstab zouden je harde schijven niet gemount worden, ndiswrapper is (nagenoeg) overbodig geworden, net zoals xorg.conf, wat is je punt?
Mijn punt is dat pulse tot dit rijtje behoort, critical voor je systeem, maar lastig te configureren ( wanneer het niet out-of-the -box werkt. )
Heb je wel goed gelezen? ;)
Voor een beginner dan he...

Check ubuntuforums maar eens, een substantieel deel van de threads gaat nog steeds over zaken als fstab, xorg, compiz, grub...wat mij betreft hoort pulse daarbij...
Bij mijn uninstall van pulse heb ik erg goed moeten opletten dat ik mijn systeem niet sloopte.

Ik ben benieuwd naar jaunty, zal zeker weer een poging wagen met pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
gadverdikkie, net een update gedraaid van mijn ubuntu servertje, ben ik opeens mijn netwerk connectie kwijt. vannacht zitten te kliten en eind van het verhaal zit ik nu op mijn desktop mijn sitejes te runnen.

ik heb wel gevonden hoe ik pakketten kan terugdraaien, kom er alleen met geen mogelijkheid achter welke ik moet terugdraaien. waren 92 updates.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Pagina: 1 ... 7 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen