Het Grote Ubuntu Topic Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 27 Laatste
Acties:
  • 153.283 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:14

MBV

Dan zet je toch gewoon je backup terug :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Die grap kennen we inmiddels ook wel.. Als ie een backup gehad had, dan had ie die wel terug gezet, denk je niet?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 08:39
Tja soms zit het tegen, ik kwam er van de week bij een ram-upgrade naar 4gb achter dat ik de 32 bits versies van ubuntu en xp geinstalleerd heb staan :| Eigenlijk een beetje lomp omdat ik hier ook gewoon de 64bits cdtjes heb liggen. Koste me dus ongeveer 1,5 uur om ubuntu te installeren+configuren. en een hele middag voor xp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

jappsta schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 23:06:
Tja soms zit het tegen, ik kwam er van de week bij een ram-upgrade naar 4gb achter dat ik de 32 bits versies van ubuntu en xp geinstalleerd heb staan :| Eigenlijk een beetje lomp omdat ik hier ook gewoon de 64bits cdtjes heb liggen. Koste me dus ongeveer 1,5 uur om ubuntu te installeren+configuren. en een hele middag voor xp.
Of je gebruikt de server kernel, die ondersteunt BIGMEM en dan ziet ubuntu gewoon 4 GB ;)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Demoniac schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 19:48:
Die grap kennen we inmiddels ook wel.. Als ie een backup gehad had, dan had ie die wel terug gezet, denk je niet?
Niks grappigs aan hoor. Als je een server (waarvan je het heel belangrijk vindt dat hij blijft draaien) opnieuw gaat installeren/zwaar upgraden, dan maak je toch eerst een backup? Externe schijven kosten tegenwoordig bijna niks meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Natuurlijk zou dat moeten. Maar op het moment dat iemand hier komt vragen hoe ie zijn server kan redden, dan weet je toch al dat ie geen fatsoenlijke backup heeft..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
ok, tuurlijk had ik een backup moeten maken, maar stel. Er staan 92 pakketjes klaar en hij blijkt niet te werken, wat doe je dan? backup terugzetten en die updates maar laten zitten? heel veel had mogen omvallen, maar netwerk verliezen is wel heel onhandig en heb er niet eens bij stil gestaan dat me dat zou gebeuren (stom natuurlijk).
Hoe gaan jullie om met updates?

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Mijn laptop is niet bedrijfskritisch, daar maak ik niet eens backups van en installeer gewoon alle updates zonder er bij na te denken. Van mijn FreeBSD-server wordt elke avond een mysqldump gemaakt en naar een ander systeem gesynct. Dit is op zich wel een reminder dat ik mijn config-files in de backup moet opnemen, als ik die heb kan ik binnen twee uurtjes een werkende server installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
Ik kan het bijna niet geloven, maar ik heb het gefixed. Alles leek te kloppen, maar hij deed het gewoon niet.
Het bleek dat blijkbaar een geupdate driver niet meer werkte. Ik heb de module eruit kunnen gooien en een andere driver van realtek kunnen installeren: en nu werkt het weer !
eigenlijk dit probleem heb het exact zo opgelost. (had dat ook niet zelf kunnen bedenken).
nu maar snel een backupje maken :)

AAARG: hij heeft na een restart die nieuwe er weer uitgegooid en rustig de oude er weer neergezet, doet het dus niet, maar ik ben er bijna volgens mij.. Ga wel weer verder zoeken hoe ik dit moet oplossen.

Als ik nu opnieuw opstart wordt de helft van de keren de r8169 kernel module gebruikt voor de r8101 chipset. Daar gaat het fout. Nu moet ik nog regelen dat Ubuntu zelf elke keer de goede laad, iemand?

[ Voor 35% gewijzigd door Zandor op 14-03-2009 16:24 ]

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:57

Theimon

Snapte!?

De foute module blacklisten en de juiste toevoegen aan /etc/modules.autoload.d/kernel-2.6 ?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
thanx, waar blacklist ik die?
(ik had geprobeerd de foute driver te renamen in kernel/drivers, maar hij heeft hem toch weer gevonden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:57

Theimon

Snapte!?

Zandor schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 16:36:
thanx, waar blacklist ik die?
(ik had geprobeerd de foute driver te renamen in kernel/drivers, maar hij heeft hem toch weer gevonden)
Als het goed is /etc/modprobe.d/blacklist

Heb je de juiste module geinstalleerd of heb je je kernel aangepast? Er loopt op het Ubuntu forum een Master Kernel Thread, als je die opvolgt kan je de problematische module eventueel zelf verwijderen en de juiste selecteren.

[ Voor 28% gewijzigd door Theimon op 14-03-2009 16:55 ]

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
ok bedankt, ga me verder inlezen: voor nu heb ik een patch gevonden die gaat als volgt:
- die foute driver gerenamed in kernel drivers/net
- depmod -a
en een nieuwe ramdiskimage gemaakt, nu start hij telkens met de goede op, maar kreeg nu wel de melding acpid: exiting (bij restarten nadat het oranje zwarte blakje helemaal zwart is geworden) thanks voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Je hebt nu dus geen acpi meer? Lijkt me ook niet wenselijk :S waardoor werkte de blacklist-methode niet?

Over backups: tja, ik ben ook schuldig. Maar ik heb geen server waar ik geen nachtje zonder kan. Dat mijn website het een weekje niet doet: lekker boeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Weet iemand hoe deze theme heet? :9

Afbeeldingslocatie: http://duft.nl/image/300/gnometheme.png

[ Voor 31% gewijzigd door mcDavid op 16-03-2009 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

vista-look met tux-achtergrond en mac-kloon knopjes aan de onderkant? Geen idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb nu 9.04 draaien op m'n notebook. Een upgrade van 8.10 notabene :o Draait best lekker, voor zover ik er nu mee gespeeld heb. Wel crash reports gehad van de networkmanager en volume applet, maar die draaide wel gewoon door.
Wat me wel meteen opvalt: wat is het login scherm mooi! O+ :P Past mooi bij m'n Samsung T240, met dat rode onderaan :)

Trouwens, tip voor mensen die geen geluid krijgen uit audacity (daar heb ik redelijk lang mee lopen stoeien):

start hem eenmaal op de volgende manier op met:
padsp audacity

Dan kun je in Audacity via de preferences (Ctrl+P) een alsa of oss device kiezen (voor mij was dat ALSA: front) en deze blijft hij dan gebruiken.

[ Voor 39% gewijzigd door Room42 op 17-03-2009 01:24 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:28
Heb nu sinds een dag Ubuntu X64 8.10 Server draaien. Ben voor een stageproject bezig, heb dankzij medetweakers nu mdadm werkend en ben erg blij! Het systeem draait erg stabiel en het is erg snel. Boottijden blijven erg laag (ook met vele services draaiende) en het starten / herstarten van services gaat veel soepeler dan Server 2003 Enterprise.

Begin echt het gevoel te krijgen dat ik het volledige systeem odner controle heb! Heb al wat configfiles aangepast, kan nu uit de voeten met vi(m) en morgen ga ik aan de slag met het filesysteem door te krijgen. Het is lekker prutsen, elke 3 uur een harddisk-image maken en als er iets fout gaat, een image terugzetten!

Bij het inloggen staat er trouwens het volgende: Ubuntu 8.10 {servernaam} tty1, is deze tekst te wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Willekeurige donkere GTK-theme, AWN en lelijke icons :P Zonder knopjes of windows kom je er niet snel achter welke GTK2/Metacity (of Emerald, aangezien AWN ook compositing nodig heeft) er gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinker
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-07 15:42
http://maketecheasier.com...ac-osx-leopard/2008/07/23

Hier kan je onder andere de taskbar vinden met (volgens mij) dezelfde theme als het filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
code:
1
2
/dev/sda2: Device or resource busy
/dev/sdb2: Device or resource busy

Hoe kan ik die error(s) nou krijgen wanneer ik een raid1 gekilled heb waar een swap op draaide (de onlogica...vandaar dus) en de 2 device's die eruit loskwamen gedelete heb. Of anders gezegd, deze error kreeg ik door het proberen te maken van een swap partitie op unallocated ruimte.
Het lijkt erop dat de md1 (die bestond uit sda2 en sdb2) niet weg wil ofzo...want nu staat die sda2 ineens weer in cat /proc/mdstat onder md1. :S

En oplossing gevonden:
De superblock moet removed. (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=394281)

Is het trouwens zo dat je systeem niet meer boot als de superblock van de bootdrive niet in orde is?

En waarom is numlock in Ubuntu uit...daar kan ik me wel kwaad overmaken...alsof er nog mensen zijn die dat uit laten...jeeeej.... :/ En zelfs numlockx is geinstalleerd. Jeeeeeeeeeeeeeeeej2. :/ :/

[ Voor 27% gewijzigd door Saturnus op 22-03-2009 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Tja, 't is maar net wat je fijn vindt he. En Linux zou Linux niet zijn als er met 1 of 2 regels script niet iets aan te doen was. Of je doet wat Google voorstelt en installeert numlockx en voegt dat toe aan de opstartprogs van Gnome :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Numlockx staat erop ja. Volgens mij start die ook mee op want eerst had ik dit niet...??
En sterker nog wat ik 100% niet had was geen numlock on wanneer ik een hardware tobo aansloot vervolgens helemaal doorboote tot in de desktop dan numlock aanzette en verder ging op de VNC maar nu helpt zelfs dat niet! :S

[ Voor 4% gewijzigd door Saturnus op 22-03-2009 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 13:22
Room42 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 01:13:
Ik heb nu 9.04 draaien op m'n notebook. Een upgrade van 8.10 notabene :o Draait best lekker, voor zover ik er nu mee gespeeld heb. Wel crash reports gehad van de networkmanager en volume applet, maar die draaide wel gewoon door.
Wat me wel meteen opvalt: wat is het login scherm mooi! O+ :P Past mooi bij m'n Samsung T240, met dat rode onderaan :)

Trouwens, tip voor mensen die geen geluid krijgen uit audacity (daar heb ik redelijk lang mee lopen stoeien):

start hem eenmaal op de volgende manier op met:
padsp audacity

Dan kun je in Audacity via de preferences (Ctrl+P) een alsa of oss device kiezen (voor mij was dat ALSA: front) en deze blijft hij dan gebruiken.
Heb jij bij deze upgrade een verandering gemerkt van ext3 naar ext4?

Mijn hele systeem is gewoon vernaggelt door dit geintje. Ze upgraden je FS gewoon voor je ipv het optioneel te maken. De bekende bug dat dingen worden gecached en later met bursts op je schijf worden weggeschreven. Gnome devvers hebben een hoop sync truckjes gebruikt van ext3 die niet op ext4 (direct) benaderbaar zijn.

Mijn resultaat:
• 1 avond geen bootend systeem meer
• 4 uur durende dd copy over het netwerk om van 2 partities een image te maken
• 2,5 uur recoveren van de images
• 45 minuten recoveren van de daadwerkelijke partities
• 1 lost+found mapje VOL met gnome (nautilus, applet manager etc) config bestandjes die niet netjes weggeschreven waren

Ben zelf nog steeds op zoek naar DE manier om alles terug te draaien mbt het FS zelf :(

Voor mij echt een misser van de Ubuntu devvers. (hoe HAAL je het in je hoofd om ongevraagd een FS te upgraden! Maar wel vragen bij de upgrade of het 'menu.lst' bestandje aangepast mag worden of niet ... vreemde verhoudingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In een release, of in een alfa/beta-versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
blaataaps schreef op zondag 22 maart 2009 @ 22:13:
In een release, of in een alfa/beta-versie?
Alfa/Beta versie natuurlijk :Y)

Maar we zitten DICHT bij de officiele release, dus ik had al verwacht dat het goed uitontwikkeld was en de puntjes HER en DER op de I gezet zouden worden.

8.10 = 2008 de 10e maand
9.04 = 2009 de 4e maand ( dus met een paar daagjes :Y) )

Het ergste is dat ik me vooraf van het probleem bewust was en het express niet opzocht en zelfs de waslijst van uninstall, install, upgrade had DOOR zitten neuzen.
Even voor de goede orde, mijn systeem is WEL weer volledig functioneel, heb het kunnen terug draaien mbt filesysteem dat er gedraait wordt, maar nog niet met m'n settings. Deze heb ik zo ongeveer als voorheen ingesteld :Y)

Dus ZO erg is het nou ook weer niet als in de vorige post over kwam misschien. Maar laat het wel een waarschuwing zijn voor de mensen die jeuk krijgen om up te graden maar niet heel makkelijk filesystem recov's kunnen uitvoeren. Wacht nog EVENTJES :Y) ... or be warned/prepared })

[ Voor 29% gewijzigd door LinuX-TUX op 22-03-2009 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LinuX-TUX schreef op zondag 22 maart 2009 @ 22:32:
[...]

Alfa/Beta versie natuurlijk :Y)

Maar we zitten DICHT bij de officiele release, dus ik had al verwacht dat het goed uitontwikkeld was en de puntjes HER en DER op de I gezet zouden worden.

8.10 = 2008 de 10e maand
9.04 = 2009 de 4e maand ( dus met een paar daagjes :Y) )
Mwah, dat kan nog een hele maand duren hè. ;)
Het ergste is dat ik me vooraf van het probleem bewust was en het express niet opzocht en zelfs de waslijst van uninstall, install, upgrade had DOOR zitten neuzen.
Ik vind het heel vreemd dat Ubuntu automatisch Ext3 zou upgraden naar Ext4. Ik kan me niet voorstellen dat dat by design is.

Volgens Phoronix:
EXT4 will not replace EXT3 as the default file-system until at least Ubuntu 9.10, but as of yesterday, Ubuntu 9.04 now has install-time support for EXT4.
Het zou misschien een goed idee zijn om er "(not recommended)" bij te zetten in verband met de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2009 @ 22:40:
[...]

[...]

Ik vind het heel vreemd dat Ubuntu automatisch Ext3 zou upgraden naar Ext4. Ik kan me niet voorstellen dat dat by design is.

Volgens Phoronix:

[...]

Het zou misschien een goed idee zijn om er "(not recommended)" bij te zetten in verband met de problemen.
Jammer dat ik geen screenies heb om het te bewijzen, maar ze zijn dus echt tune2fs'd naar ext4. Ik was al pagus dat dit zou gebeuren, dus heb ECHT niet ergens dom geklikt voor deze 'feature'. Zelf later weer naar 'noextents' gedaan en files terug gekopieerd die aangemaakt waren door de ext4 features. Dus het is een SOORT van ext4, alleen gemount op ext3 niveau :Y)
@hieronder:
Ja natuurlijk, maar dan wel van 8.10 ... kan me niet voorstellen dat hij dat meeneemt. Sterker nog, als je update-manager -c -d doet, dan sluit hij alle "extra's" af voor je en gaat hij door met de officiele repo zonder uni/multi/back-port etc repo's. Heb ik wat gemist :?

[ Voor 15% gewijzigd door LinuX-TUX op 22-03-2009 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ook niet toevallig bij updates/upgrades ingesteld dat je pre-released en unsupported updates wilt aanvaarden ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nee, bij mijn upgrade is er niets aan het filesystem gedaan, hoor. Hoe heb jij de upgrade uitgevoerd? Ik gewoon via 'do-release-upgrade --devel-release'.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Room42 schreef op maandag 23 maart 2009 @ 01:43:
Nee, bij mijn upgrade is er niets aan het filesystem gedaan, hoor. Hoe heb jij de upgrade uitgevoerd? Ik gewoon via 'do-release-upgrade --devel-release'.
update-manager -c -d
  -c, --check-dist-upgrades
                        Check if a new distribution release is available
  -d, --devel-release   Check if upgrading to the latest devel release is
                        possible

Baaldag 2, gisteravond alles gefixed, vandaag booten en gewoon de root partitie waarop aardig wat dingen naar de knoppen zijn. Kennelijk toch iets over het hoofd gezien.

/me LinuX-TUX laat het nog even voor wat het is en gaat aan de slag onder 32-bit 8.10 ... vanavond weer spelen met 9.04 64 :Y)
Ik heb me bij deze bug geregistreerd: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/346691 - misschien was dat tune2fs helemaal niet nodig geweest/de oorzaak van dit alles

[ Voor 21% gewijzigd door LinuX-TUX op 23-03-2009 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truss
Gek, ik heb mijn 64bit 8.10 ook geupgrade met update-manager -d en mijn root fs is nog steeds netjes ext3.
Wel heb ik sinds de upgrade last van random crashes van rhythmbox en deluge, hoop dat dat nog gefixt wordt voor de release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
jappsta schreef op maandag 23 maart 2009 @ 17:36:
Gek, ik heb mijn 64bit 8.10 ook geupgrade met update-manager -d en mijn root fs is nog steeds netjes ext3.
Wel heb ik sinds de upgrade last van random crashes van rhythmbox en deluge, hoop dat dat nog gefixt wordt voor de release.
Ik was iets te voorbarig waarschijnlijk met de ext3 naar 4 overgang. Ze doen WEL even wat met tune2fs net als met fsck, maar dat is puur om de integriteit te checken voor de update/na de update zelf.

Waarschijnlijk zit ik gewoon net met een bug in de laatste kernel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2009 @ 22:40:
[...]

Nog precies een maand inderdaad, de officiële release staat geplanned voor 23 april.

Ik ga zelf denk ik de Beta proberen zodra die uit is, heb woensdag een flinke examendag dus donderdag weer tijd om te knutselen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door mcDavid op 23-03-2009 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Ik zal ook eens kijken wat ze allemaal geupdate hebben. Zondag deed ik ook een update en toen is er ook een hoop aangepast. Alles lijkt nog gewoon te werken tot nu toe.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truss
Ben op nog een probleem gestuit met 9.04. Flash is sinds de upgrade kapot, heb al geprobeerd de flashplugin-nonfree te herinstaleren maar dat loste niets op. Heb jammer genoeg nu niet zo veel tijd (tentamens) dus zal van de week eens proberen uit te vinden waar het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
jappsta schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 15:08:
Ben op nog een probleem gestuit met 9.04. Flash is sinds de upgrade kapot, heb al geprobeerd de flashplugin-nonfree te herinstaleren maar dat loste niets op. Heb jammer genoeg nu niet zo veel tijd (tentamens) dus zal van de week eens proberen uit te vinden waar het probleem zit.
Hmmm, niet altijd kapot, bij mij tenminste. Veel npviewer.bin crashes, maar na afsluiten browser werkt het meestal weer. Wel een erg irritante bug, vreemd genoeg werkte het in 8.x versies juist prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truss
Ik ben er nog niet achter wat het probleem was, denk dat er ergens een configuratiebestand kapot was. een --purge remove heeft in ieder geval wonderen gedaan. Hij doet het gewoon weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
n.a.v. deze post: Noxious in "Systeembeheerders en hun problemen - dee..." (en de rest erna) ben ik nu lekker 'over' op het werk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-12-2024

Kul

Frank-NL schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 16:35:
Hmmm, niet altijd kapot, bij mij tenminste. Veel npviewer.bin crashes, maar na afsluiten browser werkt het meestal weer. Wel een erg irritante bug, vreemd genoeg werkte het in 8.x versies juist prima.
Hmm, ik heb nu Flash10 in 8.10 x86_64, maar opera loopt er nog vaak genoeg op vast :(
Ik ben met de RC op 8.10 overgestapt, en was dat ook met 9.04 van plan, alhoewel ik eigenlijk niet kan wachten om over te stappen. Waarschijnlijk wordt het gewoon de 26e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokvis79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-08 13:50

stokvis79

Therapy?

Kul schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 19:17:
[...]

Hmm, ik heb nu Flash10 in 8.10 x86_64, maar opera loopt er nog vaak genoeg op vast :(
Ik ben met de RC op 8.10 overgestapt, en was dat ook met 9.04 van plan, alhoewel ik eigenlijk niet kan wachten om over te stappen. Waarschijnlijk wordt het gewoon de 26e
Volgens mij is de release de 23e april.

bron: https://wiki.ubuntu.com/

My girlfriend says That I need help My boyfriend says I'd be better off dead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
stokvis79 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 20:42:
[...]

Volgens mij is de release de 23e april.

bron: https://wiki.ubuntu.com/
waarschijnlijk bedoelt hij de Beta:
https://wiki.ubuntu.com/JauntyReleaseSchedule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Als ze nu nog een kleine maand te gaan hebben voor de release van 9.04 en nu nog op alpha 6 zitten zullen ze er behoorlijk hard aan moeten trekken willen ze iets fatsoenlijks op 23 april releasen. In 9.04 zit er op dit moment nog een fijne bug waardoor Nautilus als een gek gaat lopen respawnen als je er een cd in doet of wanneer je de show_desktop optie uit zet. Daar loopt al een bug over waarbij de problemen inmiddels groter blijken te zijn dan verwacht. Dit kon toch nog wel eens een beste show stopper zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:01

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Ach, een maand voor de release zitten er altijd nog een flinke berg bugs in Ubuntu, niets nieuws onder de zon dus. Over het algemeen worden ze in tussentijd allemaal wel weer gefixt of wordt er een andere oplossing gevonden.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Laatst online: 14:44
Een maand of 2 tot 2 weken voor de release krijg je altijd een sh*tload aan updates voorbij die per stuk weer het een en ander stuk kunnen maken. Die 2 weken voor release is in het verleden ook niet altijd stabiel gebleken.
Als je daring bent kun je altijd de Beta pakken, als je net begint met linux is de stable beter.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 07:27
Bij mij draait Jaunty verdacht stabiel op zowel mijn laptop als op mijn desktop...

1 Probleem maar:

pulse....

Heb het er weer afgeknikkerd, en heb vrijwel geen issues met alleen maar alsa, beh. dat onder preferences -- sound er niks in te stellen valt.
Heb ik opgelost door alsamixer-gui te installeren...nou ja, is een workaround.

Verders vallen me alleen de snellere opstart en afsluit tijden me op. En ext4 natuurlijk, de rest zal wel onder de motorkap zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Dirk schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 10:31:
Ach, een maand voor de release zitten er altijd nog een flinke berg bugs in Ubuntu, niets nieuws onder de zon dus. Over het algemeen worden ze in tussentijd allemaal wel weer gefixt of wordt er een andere oplossing gevonden.
Mja, de bug waar ik het over heb is er al aanwezig sinds alpha 3. Als dat tot op heden nog niet gefixt is (en aan de bug op launchpad te zien zit er niet zo gek veel beweging in) wordt het wel erg krap om het nog gefixt te krijgen voor de release. Cd's lijken hierdoor nu onbruikbaar net als een aantal andere zaken. Sommige zaken zijn dat ook maar in geval van de cd's kun je op de commandline nog de nodige dingen doen zonder enige probleem. Na een reeks updates van gisteren zat het probleem er nog in dus ik ben benieuwd wat de beta morgen (als hij al uit komt) gaat doen.

Het gaat trouwens om bug 325973

Ik heb overigens niet gespot dat ik ext4 als partities heb, de alpha 6 installer voorzag ze van ext3 (wat ik ook liever heb, ext4 is nog veel te buggy en zou gewoon net als reiserfs4 niet in de kernel moeten zitten; jammer die vriendjespolitiek wat dat betreft).

[ Voor 11% gewijzigd door ppl op 25-03-2009 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
neeroeter schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 11:41:
Bij mij draait Jaunty verdacht stabiel op zowel mijn laptop als op mijn desktop...

1 Probleem maar:

pulse....

Heb het er weer afgeknikkerd, en heb vrijwel geen issues met alleen maar alsa, beh. dat onder preferences -- sound er niks in te stellen valt.
Heb ik opgelost door alsamixer-gui te installeren...nou ja, is een workaround.

Verders vallen me alleen de snellere opstart en afsluit tijden me op. En ext4 natuurlijk, de rest zal wel onder de motorkap zitten.
Pulse is toch iets waar je niet onder vandaan blijft komen, hier draait het enorm simpel en heeft als voordeel dat je verschillende audio-applicaties tegelijkertijd kunt gebruiken zodat als je bijv flashfilmpjes opent en daarna bijv mythtv, je van beide het geluid hebt ipv flash die sound blokkeert. Dat is ook een van de redenen dat ik een enorme hekel aan flash heb btw..

@ppl: ext4 zit al wel in de kernel, maar bij ubuntu nog volledig optioneel.

[ Voor 3% gewijzigd door Loekie op 25-03-2009 12:31 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
M'n verse Ubuntu 8.10 desktop werkt perfect op het werk. Ik heb Lotus Notes 8.5 als Debian-package gevonden incl SameTime en Opera doet het ook prima :Y ik ben gewoon helemaal over *O*

Nog wel een XP Pro SP3 die in het domein zit in een virtuele machine (VirtualBox ftw :P) om het domein nog een beetje te beheren maar verder 8) woei

Toevoeging, screenshotje:
enjoy: http://tweakers.net/ext/f/Yj6EqABFsLaXJ6HcckJGXJNt/full.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Noxious op 25-03-2009 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truss
Leuk thema, alleen jammer van die iconset ;)
Had gister flash aan de praat gekregen op 9.04 maar weigerd nu opeens weer dienst. Er is in ieder geval nog veel te doen voor de developers de komende paar weken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
hehe ja en ik had altijd Ubuntu theme op XP :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 07:27
Pulse is toch iets waar je niet onder vandaan blijft komen, hier draait het enorm simpel en heeft als voordeel dat je verschillende audio-applicaties tegelijkertijd kunt gebruiken zodat als je bijv flashfilmpjes opent en daarna bijv mythtv, je van beide het geluid hebt ipv flash die sound blokkeert. Dat is ook een van de redenen dat ik een enorme hekel aan flash heb btw..
Je hebt wellicht gelijk, maar als ik geen sound heb , in een alpha, of wel sound met een hoop gekraak, dan is d keus snel gemaakt.
Dat wil zeggen, eig. zou ik gewoon op zoek moeten gaan naar een werkende pulse config maar daar had ik ff geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
Ik heb nu ook jaunty draaien op mijn laptop. En inderdaad pulseaudio is niet echt stabiel te noemen.
Maar je kan pulse gewoon restarten. Ik heb soms ook dat ruis of gewoon geen geluid.
Dan moet in je commandline typen:
pulseaudio -k
pulseaudio -D

Reden dat pulse stopt heb ik nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
neeroeter schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:14:
[...]
Je hebt wellicht gelijk, maar als ik geen sound heb , in een alpha, of wel sound met een hoop gekraak, dan is d keus snel gemaakt.
Dat wil zeggen, eig. zou ik gewoon op zoek moeten gaan naar een werkende pulse config maar daar had ik ff geen zin in.
Begrijpelijk ;)
Hier begint het ook te jeuken, misschien dat ik eerst maar eens kernel 2.6.29 ga installeren, kijken hoe dat bevalt. Zien of m'n TV-stick daarmee std al werkt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
enenen.. is de beta er al? *O*

-edit-

Dèm, heb nu jaunty geinstalleerd, en heb weer last van de zelfde artifacts als waar ik bij 8.04 last van had... heeft waarschijnlijk te maken met dat mijn videokaart een gemodde radeon 9500 is, maar met inteprid had ik nergens last van...

oude CD'tje videokaart gaat er dus weer in!

[ Voor 84% gewijzigd door mcDavid op 27-03-2009 01:48 . Reden: ...ook een oplossing :+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:26

MsG

Forumzwerver

Ik gebruik eigenlijk steeds minder Ubuntu, en als ik weer eens inlog, ben ik wel 100 updates verder, maar is er voor het oog totaal niks veranderd. Dat vind ik wat saai, en zit er aan te denken om een unstable source oid te draaien. Echter liepen bepaalde mensen vorig jaar bijvoorbeeld risico met hun netwerkkaart toen ze vooruit liepen op de versies. Is er ook een voorlopende versie waarbij je wel als eerste nieuwe features hebt, maar niet zulke hardwarematige risico's loopt?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
euh.. hardwarematige risico's? in de zin van dat het stuk gaat? Of dat het gewoon niet werkt?

Ik lees hier in het topic dat sommige mensen wat problemen hebben met het geluid... maar ik heb nergens last van. Maar verwacht geen wereld van verschil te zien, gnome is nog steeds gnome. Wat idd wel gelijk opvalt is dat'ie echt 2x zo snel opstart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

Jammer dat het nog wel even gaat duren voordat Plymouth in Ubuntu komt. Had gelezen ergens dat zelfs 9.10 het niet zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:14
Nu het toch over pulseaudio gaat, hoe share je die over meerdere x-servers?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Wie weet hoe je die vertraging van 60 seconden/doorklikmelding voor het afsluiten wegkrijgt, mag het zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
MsG schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 01:07:
Ik gebruik eigenlijk steeds minder Ubuntu, en als ik weer eens inlog, ben ik wel 100 updates verder, maar is er voor het oog totaal niks veranderd. Dat vind ik wat saai, en zit er aan te denken om een unstable source oid te draaien. Echter liepen bepaalde mensen vorig jaar bijvoorbeeld risico met hun netwerkkaart toen ze vooruit liepen op de versies. Is er ook een voorlopende versie waarbij je wel als eerste nieuwe features hebt, maar niet zulke hardwarematige risico's loopt?
Je hebt natuurlijk de keuze om een cutting-edge besturingssysteem te draaien, of een cutting-edge desktop environment. Ik gebruik Kubuntu (Intrepid) met de Kubuntu experimental repositories. Hierbij krijg je wat regelmatiger KDE updates binnen dan gewoonlijk. Daar waar Kubuntu uiteindelijk 4.1.3 heeft, zat ik al langer op 4.2. Dat is gewoon wel fijn. Daarnaast kan je met Project Neon zelfs nightly builds van pakketjes krijgen (bjiv. Amarok). Ik zou zelf eerder zoiets doen dan aan alpha core software zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:20

knakworst

Get more sats!

pkwarts schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 02:14:
Jammer dat het nog wel even gaat duren voordat Plymouth in Ubuntu komt. Had gelezen ergens dat zelfs 9.10 het niet zal hebben.
Ik had gelezen dat het wel in 9.10 komt, bron: http://www.phoronix.com/s...?page=news_item&px=NjkzNQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

MsG schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 01:07:
Met de live-CD van jaunty kun je testen om te kijken of alle hardware functioneert. Zie banner op ubuntu-website. Met alt-F2 en update-manager -d kun je je eigen distributie upgraden als alles werkt (en je een back-up gemaakt hebt van je belangrijke bestanden). Maar op het oog is er opnieuw niet heel veel veranderd. Je hebt natuurlijk wel alle flexibiliteit om het e.e.a. aan te passen, zoek bijvoorbeeld in google op gnome themes.

Ik wil zelf van het weekend op mijn PC windows eraf gooien (gebruik het nooit meer en als ik het toch wil is er ook nog virtualbox), partities opnieuw indelen en een verse install van jaunty erop gooien. Ik heb /home in zijn geheel gebackupt (inclusief verborgen bestanden). Zijn er nog meer dingen waaraan ik moet denken voordat ik van start ga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Minimale vereiste is dat je 2.6.29 hebt en drivers voor je (grafische) hardware die KMS ondersteunen. Er is ook een ppa voor plymouth, alleen met packages voor jaunty.
Zelf heb ik 2.6.29 al in gebruik en dat werkt goed, maar wacht nog wel even op release van jaunty.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
knakworst schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 10:04:
[...]

Met de live-CD van jaunty kun je testen om te kijken of alle hardware functioneert. Zie banner op ubuntu-website. Met alt-F2 en update-manager -d kun je je eigen distributie upgraden als alles werkt (en je een back-up gemaakt hebt van je belangrijke bestanden). Maar op het oog is er opnieuw niet heel veel veranderd. Je hebt natuurlijk wel alle flexibiliteit om het e.e.a. aan te passen, zoek bijvoorbeeld in google op gnome themes.

Ik wil zelf van het weekend op mijn PC windows eraf gooien (gebruik het nooit meer en als ik het toch wil is er ook nog virtualbox), partities opnieuw indelen en een verse install van jaunty erop gooien. Ik heb /home in zijn geheel gebackupt (inclusief verborgen bestanden). Zijn er nog meer dingen waaraan ik moet denken voordat ik van start ga?
/etc? mits je zelf aanpassingen hebt gemaakt?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

[...]

Ja maar ik bedoel structureel en blijvend. Bijvoorbeeld dat dingen als Openoffice 3 e.d. meteen automatich meekwamen, en elk stukje software wat al nieuwer is dan in de ubuntu lijst. Fedora hanteert dat toch iets meer heb ik wel eens gelezen?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
mcDavid schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 13:56:
enenen.. is de beta er al? *O*

-edit-

Dèm, heb nu jaunty geinstalleerd, en heb weer last van de zelfde artifacts als waar ik bij 8.04 last van had... heeft waarschijnlijk te maken met dat mijn videokaart een gemodde radeon 9500 is, maar met inteprid had ik nergens last van...

oude CD'tje videokaart gaat er dus weer in!
En voor de rest die hem nog niet gevonden had:
http://cdimage.ubuntu.com/releases/jaunty/beta/ :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

MsG schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 10:09:
[...]

Ja maar ik bedoel structureel en blijvend. Bijvoorbeeld dat dingen als Openoffice 3 e.d. meteen automatich meekwamen, en elk stukje software wat al nieuwer is dan in de ubuntu lijst. Fedora hanteert dat toch iets meer heb ik wel eens gelezen?
Dat is niet de folosofie van ubuntu. Ubuntu heeft een halfjaarlijkse release cycle. Iedere 6 maanden iets nieuws, en daarbinnen alleen fixes. Zie http://www.ubuntu.com/products/ubuntu/release-cycle

Misschien moet je kijken naar een andere distributie. Als je gaat voor stabiliteit en betrouwbaarheid ga je bijvoorbeeld voor Debian-stable. Als je gaat voor een mix van nieuwigheden en stabiliteit ga je voor ubuntu. Jij moet misschien eens kijken bij opensuse, mandriva of fedora. Maar ik denk gezien je eerste reactie dat je op zoek bent naar meer eye-candy, dus denk er eerst maar goed over na. Ik vind ubuntu echt een goede distributie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Nou ja kijk ik gebruik Ubuntu echt puur voor de leuk. Ik snap de filosofie helemaal en als je het echt als main OS gebruikt wil je niet allemaal onbewezen stabiele dingen in je distro, echter ben ik meer op zoek naar wat ik bij XBMC tegenkwam, dat er bij elke release wel iets significant nieuw was. Overstappen naar een andere distributie betekent wel minder support e.d. Ubuntu is altijd apart vindbaar met tutorials, dat is bij andere distro's wel anders. Nou ja ik kijk wel even wat ik doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Tja, dat is óók het gevolg van een 6 maandelijkse cycle. Wacht 4 jaar met een nieuw OS en het is compleet vernieuwd :+

Geen idee wat de releases bij XBMC inhouden (ik heb het pakketje geinstalleerd staan en kijk er verder niet naar). Maar zie bijvoorbeeld OS X en Windows. Daar zijn de aankondigingen veel grootser (uiteraard omdat het ook bekender is), maar dat komt ook doordat ze langer over de releases doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
[...]

Ohja ik heb ook nog altijd een dual boot... maar heb XP eigenlijk ook niet een keer meer gebruikt sinds ik ubuntu draai.

Iemand trouwens nog antwoord op mijn vorige vraag? (hoe de waarschuwing voor het afsluiten weg te krijgen is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

mithras schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 11:43:
Tja, dat is óók het gevolg van een 6 maandelijkse cycle. Wacht 4 jaar met een nieuw OS en het is compleet vernieuwd :+

Geen idee wat de releases bij XBMC inhouden (ik heb het pakketje geinstalleerd staan en kijk er verder niet naar). Maar zie bijvoorbeeld OS X en Windows. Daar zijn de aankondigingen veel grootser (uiteraard omdat het ook bekender is), maar dat komt ook doordat ze langer over de releases doen :)
Blaat, niet helemaal correct, als je phoronix leest of lxer.com zie je wel eens een opsomming van nieuwe featuers langskomen die in de volgende ubuntu release zitten o.a. ook gewone featueres KMS, EXT4 etc.

@MSG : ik snap niet helemaal wat je bedoeld wil je nou:
-Bleeding edge altijd de nieuwste pakketen (gentoo, arch)
-Semi-Stable ( Fedora, Ubuntu )
-Stable (Debian )

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
jelly schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 15:49:
[...]

Blaat, niet helemaal correct, als je phoronix leest of lxer.com zie je wel eens een opsomming van nieuwe featuers langskomen die in de volgende ubuntu release zitten o.a. ook gewone featueres KMS, EXT4 etc.
Ik zeg ook helemaal niet dat er geen nieuwe features in zitten :?

Alleen: als je na 6 maanden wachten de hoeveelheid features te weinig vindt, zul je langer moeten wachten. Dat heeft niets te maken met Ubuntu, open source of websites als phoronix. Het is slechts simpele logica (en mind de :+ ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradise
  • Niet online
Helaas is die wel mega traag. Is ie al ergens gemirrord? Ik kan niks vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

jelly schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 15:49:
[...]

@MSG : ik snap niet helemaal wat je bedoeld wil je nou:
-Bleeding edge altijd de nieuwste pakketen (gentoo, arch)
-Semi-Stable ( Fedora, Ubuntu )
-Stable (Debian )
Ik wil graag het allernieuwst, maar wel bij Ubuntu blijven en niet het risico op hardwarebeschadiging. De unstable-lui waren vorig jaar vlak voor 8.10 ja de klos met hun netwerkkaart.
mithras schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 15:53:
[...]
Ik zeg ook helemaal niet dat er geen nieuwe features in zitten :?

Alleen: als je na 6 maanden wachten de hoeveelheid features te weinig vindt, zul je langer moeten wachten. Dat heeft niets te maken met Ubuntu, open source of websites als phoronix. Het is slechts simpele logica (en mind de :+ ;)).
Het probleem is imo niet zozeer dat er niks visueel nieuws is na zoveel maand, maar dat Ubuntu hier vaak een poos mee wacht. Zo was bijvoorbeeld OO 3 al uit voor 8.10, die had er intussentijds toch al doorgegooid kunnen worden? Maar zo werkt het geloof ik helaas niet :).

[ Voor 34% gewijzigd door MsG op 27-03-2009 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MsG schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 15:59:
[...]

Ik wil graag het allernieuwst, maar wel bij Ubuntu blijven en niet het risico op hardwarebeschadiging. De unstable-lui waren vorig jaar vlak voor 8.10 ja de klos met hun netwerkkaart.

[...]

Het probleem is imo niet zozeer dat er niks visueel nieuws is na zoveel maand, maar dat Ubuntu hier vaak een poos mee wacht. Zo was bijvoorbeeld OO 3 al uit voor 8.10, die had er intussentijds toch al doorgegooid kunnen worden? Maar zo werkt het geloof ik helaas niet :).
Voor datsoort pakketen kun je gewoon een extra software repository toevoegen, die wel direct de nieuwste versie beschikbaar stelt.
Voor OpenOffice iig zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Loekie schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 12:29:
[...]

@ppl: ext4 zit al wel in de kernel, maar bij ubuntu nog volledig optioneel.
Ik zag het niet zo gauw bij alpha 6 staan maar het staat tegenwoordig wel netjes bij de beta vermeldt:
Ext4 filesystem support

Ubuntu 9.04 Beta supports the option of installing the new ext4 file system. ext3 will remain the default filesystem for Jaunty, and we will consider ext4 as the default for the next release based on user feedback. .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
[...]

Nope. Op het moment dat een 3rd party app delayed is, heb je drie keuzes: het toch opnemen, zonder dat het goed getest is, het opnemen én goed uittesten waardoor je zelf vertraging oploopt of het niet opnemen. Ubuntu heeft nu eenmaal een strakke policy (en terecht imho) en kiest voor optie #3.

Zie het als een nieuwe auto die met een nieuwe versie van een navigiatiesysteem wordt uitgerust. Helaas zijn de bouwers van het navigatiesysteem wat vertraagd. Wat doe je dan? Daarop wachten? Als er miljoenen auto's in productie moeten, neem je liever genoegen met de oude versie. Wanneer jouw nieuwe auto uitkomt pak je dat nieuwe systeem mee. Gewoon een keuze voor je business :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
[...]

Dat was niet Ubuntu-specifiek, maar kernel. Daarnaast was het in de rc-reeks, als je die draait, weet je dat je je bugs kan tegenkomen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

[...]

Gelukkig werkt het zo niet :). Als je pakketten loopt aan te passen tot het laatste moment heb je nooit een stable release. Jaunty heeft een feature freeze op 19 februari. Daarna is het door de bank genomen bugfixen en regressies oplossen. Zie hier een goede timeline: https://wiki.ubuntu.com/JauntyReleaseSchedule

Maar als je nieuwe dingen wilt kun je die vaak wel vinden via launchpad e.d. OO 3 bijvoorbeeld was voor mij 1 minuut googlen en het was geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 16:37

deadinspace

The what goes where now?

mcDavid schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 03:53:
Wie weet hoe je die vertraging van 60 seconden/doorklikmelding voor het afsluiten wegkrijgt, mag het zeggen!
Ik heb even gekeken, maar die vertraging lijkt hardcoded te zijn. Je kan wel het systeem afsluiten met "gnome-power-cmd shutdown". Misschien dat een launcher icon voor dat commando doet wat je wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

mithras schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 16:33:
[...]
Nope. Op het moment dat een 3rd party app delayed is, heb je drie keuzes: het toch opnemen, zonder dat het goed getest is, het opnemen én goed uittesten waardoor je zelf vertraging oploopt of het niet opnemen. Ubuntu heeft nu eenmaal een strakke policy (en terecht imho) en kiest voor optie #3.
Die strakheid bleek maar weer toen ze een RC versie van Firefox 3 in hun 8.04 LTS release opnamen. Die strakheid valt dus wel mee. Als ze echt heel strak waren geweest hadden ze het op versie 2 gehouden, later naar 3.0 gaan was ook geen optie geweest. Het is dus niet altijd een kwestie van domweg die strakke policy aanhouden omdat het ook niet altijd kan. Het hele gedoe rondom Firefox 3 destijds is daar toch een aardig goed bewijs van. Het meeleveren van 2.0 levert voor een LTS release een aanzienlijk probleem op omdat deze release binnen die LTS periode EOL gaat worden en er dan ook niets meer aan updates krijgt. Voor een LTS release is dat ook weer niet bepaald acceptabel i.v.m. problemen op gebied van security. Een product dat nog in ontwikkeling is meeleveren kan ook niet, je zit immers aan een code freeze plus dat je nou juist een LTS release wil uitbrengen die zo stabiel als mogelijk is. Wat heet in zo'n geval dan nog wijsheid? Strak aan de policy houden of toch een compromis sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

knakworst schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 16:45:
[...]

Gelukkig werkt het zo niet :). Als je pakketten loopt aan te passen tot het laatste moment heb je nooit een stable release. Jaunty heeft een feature freeze op 19 februari. Daarna is het door de bank genomen bugfixen en regressies oplossen. Zie hier een goede timeline: https://wiki.ubuntu.com/JauntyReleaseSchedule

Maar als je nieuwe dingen wilt kun je die vaak wel vinden via launchpad e.d. OO 3 bijvoorbeeld was voor mij 1 minuut googlen en het was geinstalleerd.
Ja klopt, het gaat me ook niet om de moeite. Maar nu moet ik alsnog handmatig elke keer kijken bij een programma of er een nieuwe versie is en daar een alternatieve up-to-date source voor vinden. Dat gaat een beetje voorbij aan het idee van een soort package manager. Want stel dat een nieuwe versie al wel allang bewezen is, maar nog niet is meegenomen, dan zie ik het voordeel hiervan niet. Hoezo zou het onstabiel worden als hij al zodanig is bewezen? Maar goed, ik moet het hiermee doen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
MsG schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 20:26:
Ja klopt, het gaat me ook niet om de moeite. Maar nu moet ik alsnog handmatig elke keer kijken bij een programma of er een nieuwe versie is en daar een alternatieve up-to-date source voor vinden. Dat gaat een beetje voorbij aan het idee van een soort package manager. Want stel dat een nieuwe versie al wel allang bewezen is, maar nog niet is meegenomen, dan zie ik het voordeel hiervan niet. Hoezo zou het onstabiel worden als hij al zodanig is bewezen? Maar goed, ik moet het hiermee doen :).
Je kunt even rondkijken op launchpad.net, daar zoek je dan je programma uit en je voegt de repo toe aan je sources.list, je voegt ook de sleutel toe en je loopt netjes mee in de releases van de devs.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Laatst online: 19-03 15:04
Loekie schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 21:12:
[...]

Je kunt even rondkijken op launchpad.net, daar zoek je dan je programma uit en je voegt de repo toe aan je sources.list, je voegt ook de sleutel toe en je loopt netjes mee in de releases van de devs.
Zou je kort kunnen toelichten hoe dat precies in zen werk gaat. Dus bij een package de juiste info voor de sources.list verkrijgen (URL + key). Snap namelijk geen knars van die website (heb wel launchpad repos in mijn sources maar nooit direct opgezocht op de website).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
deadinspace schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 17:25:
[...]

Ik heb even gekeken, maar die vertraging lijkt hardcoded te zijn. Je kan wel het systeem afsluiten met "gnome-power-cmd shutdown". Misschien dat een launcher icon voor dat commando doet wat je wil?
Hmm dat suckt. Naja. Dan doe ik het wel met een extra keer klikken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
maxjuh schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 00:23:
[...]

Zou je kort kunnen toelichten hoe dat precies in zen werk gaat. Dus bij een package de juiste info voor de sources.list verkrijgen (URL + key). Snap namelijk geen knars van die website (heb wel launchpad repos in mijn sources maar nooit direct opgezocht op de website).
Ja, je zoekt een package op, bijv me-tv(DVB-T viewer):
https://launchpad.net/me-tv
Vaak staat er al iets dat verwijst naar ppa, soms kun je gebruik maken van:
code:
1
https://launchpad.net/~<pakketnaam>-development/+archive/ppa

Daar staan instructies om iets aan je sources.list toe te voegen:

add:
code:
1
2
deb http://ppa.launchpad.net/me-tv-development/ppa/ubuntu intrepid main
deb-src http://ppa.launchpad.net/me-tv-development/ppa/ubuntu intrepid main

+ instructies voor het toevoegen van de sleutel:
code:
1
sudo apt-key adv --recv-keys --keyserver keyserver.ubuntu.com <sleutel-fingerprint>

Daarna is het upgraden en krijg je nieuwere packages binnen.

Anders werkt adding ppa to buntu wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Loekie op 28-03-2009 02:41 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Laatst online: 19-03 15:04
Loekie schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 02:40:
[...]

Ja, je zoekt een package op, bijv me-tv(DVB-T viewer):
https://launchpad.net/me-tv
... knip
Thx!.. :)

Bij die package is het inderdaad wel duidelijk. Ik zal nog is kijken naar die help link van launchpad zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
maxjuh schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 12:39:
[...]

Thx!.. :)

Bij die package is het inderdaad wel duidelijk. Ik zal nog is kijken naar die help link van launchpad zelf.
Ik ben met je eens dat het niet bij elk package zo duidelijk werkt, maar die waarvan het niet zo duidelijk is, zitten dan vaak al wel in de std repo's in bijgewerkte vorm.
Maar het hangt maar net van het pakket af.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

mcDavid schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 00:25:
Hmm dat suckt. Naja. Dan doe ik het wel met een extra keer klikken...
Heb je de rest van mijn post ook gelezen? Wat wil je precies bereiken eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
deadinspace schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 17:29:
[...]

Heb je de rest van mijn post ook gelezen? Wat wil je precies bereiken eigenlijk?
Jawel, maar een apart launcher icon zit ik ook niet op te wachten... Ik wil gewoon met de bestaande knop afsluiten, maar dan zonder dat ik ook nog een keer ok hoef te klikken of 60 seconden moet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

In plaats van alle repo's updaten ben ik nu gewoon alvast naar 9.4 gegaan, ziet er leuk uit. Dat messagingsysteem is ook wel geinig. De visuele stijl daarvan doet me een beetje Android achtig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

mcDavid schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 17:43:
Jawel, maar een apart launcher icon zit ik ook niet op te wachten... Ik wil gewoon met de bestaande knop afsluiten, maar dan zonder dat ik ook nog een keer ok hoef te klikken of 60 seconden moet wachten.
Die knop op je panel? Wat houdt je tegen die te vervangen door een launcher die dat commando uitvoert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ik zie dat er khotkeys zijn voor een directe afsluiting zonder interruptie, net als een directe restart. Is daar in Gnome niets voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drexxon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 22:23
Ook hier helemaal over van 8.10 naar Jaunty beta 64-bit (clean install, lvm, ext4) op mijn Dell Inspiron 1720. WiFi out of the box, perfect! Alles stabiel, inclusief de 64-bits versies van Flash en Java. Geen nsplugin meer nodig voor Flash, maar gewoon de Alpha versie van Flash downloaden en extracten naar .mozilla/plugins. Wat was Google hierbij toch weer behulpzaam >:) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Weet iemand nog een goede tutorial voor het opzetten van een mailserver?
Zowel https://help.ubuntu.com/community/MailServer als http://flurdy.com/docs/postfix/ snap ik geen bal van en de eerste errors stromen alweer binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:21
Het heeft me precies een weekend gekost maar Ubuntu draait nu als een zonnetje op mijn desktop PC. Op mijn laptop heb ik hem er jammer genoeg af moeten gooien.... ik kreeg mijn resolutie (1280x800) maar niet ingesteld (SiS672 is het crappy merk) en mijn draadloos internet werkt wel maar super sloom (20kbit) (R73 is het merk) Maar gelukkig werkt alles op mijn Desktop PC perfect. :) Weer een Windows gebruiker minder, +1 voor Ubuntu. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik vind het bijzonder dat het je een weekend gekost heeft! Bij mij was het in nog geen twee uur klaar! (maar ok, ik had een jaar of wat terug ook al eens ge-experimenteerd met wat linux distro's). Alleen het finetunen duurt langer, maar daar ben je volgens mij nooit mee klaar :Y)

@ deadinspace: ik zal van de week eens kijken wat ik voor elkaar krijg... Waarschijnlijk is het puur praktisch gezien de moeite niet waard, maar 't is wel leuk om gewoon wat te experimenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Ik heb ook een verse installatie gedaan van jaunty en ben nu over op EXT4 en ben van MS verlost.

Installatie gaat als een speer, 0 drivers installeren (heb intel kaart). Kost een uurtje. Vervolgens /home 100 gig aan zooi terugzetten (kost een uur). Vantevoren een lijstje gemaakt met programma's. Meeste een kwestie van aanvinken. Kost ook een uur. Vervolgens nog wat finetunen, de rest van het weekend _/-\o_
Het systeem draait nu als een zonnetje. Kan windows 7 vast niet aan tippen >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik draai alweer een tijdje Intrepid Ibex,
en al zou ik windows gratis krijgen,ik hoef het niet meer!
Jaunty Jackalope wacht ik nog even mee,de beta werkt niet helemaal lekker met mijn Ati Radeon HD 2900 GT..

ik raad echt iedereen aan,om ubuntu eens een eerlijke kans te geven...

Onlangs (door een foutje met mijn sources.list) nog een reinstall gedaan,
de install was er zo doorheen,configuratie binnen uurtje... en klaar zijn we :)
in windows was ik wel 2 dagen bezig met installeren van allerlei programma's..
maar die vergelijking blijft toch beetje appels met peren vergelijken..

Windows heeft natuurlijk gewoon een hele andere doelgroep,Interface en techniek.
en Mircosoft doet wat het grote publiek wilt,Terwijl Ubuntu (linux in het algemeen) kiest voor dat
wat het beste werkt,of de meeste mogelijkheden bied.
Pagina: 1 ... 8 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen