Ik heb een vraag, die waarschijnlijk te klein is om een eigen topic te rechtvaardigen:
Het betreft Kubuntu 8.10. Er wordt gebruik gemaakt van 2 X-screens. Om via de tv-out van een NVidia kaart films fullscreen op TV (CRT) te kunnen kijken, wordt er gebruik gemaakt van het volgende commando in een terminal:
DISPLAY=:0.1 mplayer -fs bestandsnaam.avi
Dat functioneert afdoende, mplayer heeft voldoende sneltoetsen om te spoelen, pauzeren, volume aan te passen, etc.. De film stoppen kan door op "enter" te drukken. Allemaal prima dus, alleen je moet steeds het volledige pad van een film intoetsen, en het liefste wil ik een film gewoon grafisch vanuit Krusader of Dolphin kunnen aanzetten.
Daartoe is er in de Menu Editor een snelkoppeling gemaakt met daarin exact dezelfde code als hierboven staat. Met de rechtermuisknop kan de film via die snelkoppeling dan worden geopend. De film start ook gewoon op, alleen blijken dan de sneltoetsen niet meer te werken. Voor alle duidelijkheid: Ik laat daarbij ook een terminal opstarten, en daar ligt de focus ook op. Alleen functioneren de sneltoetsen dan niet in mplayer, en kan ik met "enter" de film ook niet stoppen. In plaats daarvan wordt in de terminal de regel met afspeelinformatie steeds gekopieerd. De film afsluiten moet dan ook geschieden door de terminal te sluiten.
Het lijkt er dus op dat als die terminal via de snelkoppeling wordt geopend, de toetsen niet meer op mplayer reageren maar op de terminal zelf. Wordt mplayer direct vanuit de terminal opgestart dan reageren de toetsen wel op mplayer. Mijn vraag: Hoe kan ik dat laatste ook met een snelkoppeling bereiken?
edit:
De mogelijkheid om terminal in system tray te plaatsen stond aangevinkt, en dat lijkt de boosdoener te zijn geweest, ondanks dat de terminal open stond en de focus had. Door die optie uit te schakelen reageert mplayer nu wel op toetsaanslagen
[
Voor 7% gewijzigd door
Beuzelarij op 31-03-2009 21:17
]