Het Grote Ubuntu Topic Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 27 Laatste
Acties:
  • 153.284 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saturnus schreef op zondag 29 maart 2009 @ 20:25:
Weet iemand nog een goede tutorial voor het opzetten van een mailserver?
Zowel https://help.ubuntu.com/community/MailServer als http://flurdy.com/docs/postfix/ snap ik geen bal van en de eerste errors stromen alweer binnen.
Ik vind de documentatie van postfix zelf altijd wel duidelijk.

http://www.postfix.org/documentation.html

Als ik jou was zou ik beginnen met deze:

http://www.postfix.org/BASIC_CONFIGURATION_README.html

En daarna deze:

http://www.postfix.org/SOHO_README.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 12:29:
Windows heeft natuurlijk gewoon een hele andere doelgroep,Interface en techniek.
en Mircosoft doet wat het grote publiek wilt,Terwijl Ubuntu (linux in het algemeen) kiest voor dat
wat het beste werkt,of de meeste mogelijkheden bied.
Wat ik veel heb gedaan is wel leuk, een beetje een n00b test om de kracht van Linux te tonen maar okay. Je neemt 2 virtuele machines 1 met een verse Linux installatie en een met 1 verse Windows installatie. Daarna ga het internet op en laat de deelnemers van de test overal op klikken en maar dan echt overal op. Je mag raden welk OS het eerste stuk is >:) Leuke testjes zijn dit voor op school bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 15:04
Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 19:33:
[...]

Wat ik veel heb gedaan is wel leuk, een beetje een n00b test om de kracht van Linux te tonen maar okay. Je neemt 2 virtuele machines 1 met een verse Linux installatie en een met 1 verse Windows installatie. Daarna ga het internet op en laat de deelnemers van de test overal op klikken en maar dan echt overal op. Je mag raden welk OS het eerste stuk is >:) Leuke testjes zijn dit voor op school bijv.
Heb je daarbij ook de persoon op de XP machine zonder admin rechten laten klikken? Anders is het natuurlijk geen eerlijke test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hebben er meerdere mensen er last van, dat na de upgrade van 8.10 naar 9.04beta alles wel succesvol lijkt verlopen, behalve dat je dan geen 9.04 in je grub lijst ziet staan? Hij laat alleen nog maar de 8.10 kernels zien.

een handmatige grub-update laat wel het het volgende zien:
joost@laptopJoost:/boot/grub$ sudo update-grub
Searching for GRUB installation directory ... found: /boot/grub
Searching for default file ... found: /boot/grub/default
Testing for an existing GRUB menu.lst file ... found: /boot/grub/menu.lst
Searching for splash image ... none found, skipping ...
Found kernel: /boot/vmlinuz-2.6.28-11-generic
Found kernel: /boot/vmlinuz-2.6.27-9-generic
Found kernel: /boot/memtest86+.bin
Updating /boot/grub/menu.lst ... done
Die bovenste kernel is toch de 9.04 ? ( /boot/vmlinuz-2.6.28-11-generic)
Maar nadat ik dit commando heb gedraaid, is het niet in /boot/grub/menu.lst terug te vinden :?
joost@laptopJoost:/boot/grub$ cat menu.lst | grep 28
*geen output*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:14

MBV

psst:
grep 28 menu.lst

;)

Geen idee waardoor dat komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
ow kan dat ook zo :), deed het altijd op die andere manier... weer wat geleerd...

anyway, krijg die nieuwe kernel nog steeds niet in me lijstje...
Of zou ik hem handmatig aan het bestand kunnen toevoegen?

Zoveel verstand heb ik er nu ook weer niet van, en nu boot Ubuntu tenminste nog, ben bang dat ik hem helemaal omzeep help zo O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03:10

Theimon

Snapte!?

TripleQ schreef op maandag 30 maart 2009 @ 22:29:

anyway, krijg die nieuwe kernel nog steeds niet in me lijstje...
Of zou ik hem handmatig aan het bestand kunnen toevoegen?
Je kan de nieuwe entry gewoon toevoegen aan menu.lst. Het is gewoon een tekst bestandje wat grub uitleest. Gewoon de "oude" entry overnemen en dan wat cijfertjes veranderen naar de nieuwe versie. Zolang je er voor zorgt dat de "oude" entry er in blijft staan zoals ie er nu instaat kan het niet mis gaan. Mocht de nieuwe entry namelijk niet werken/booten kan je altijd terug naar je vorige kernel.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maxjuh schreef op maandag 30 maart 2009 @ 22:14:
[...]

Heb je daarbij ook de persoon op de XP machine zonder admin rechten laten klikken? Anders is het natuurlijk geen eerlijke test.
Nee hoor een gewone default install net zoals elke huis-tuin en keuken gebruiker doet, ik wil de zaken natuurlijk wel een beetje realistisch houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
AMD timmert hard aan de weg:
nieuws: AMD publiceert documentatie R700-gpu's
meuk: ATI Catalyst Linux Display Driver 9.3

Vooral die onderste is wel leuk om direct te testen, denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

ik hoor anders hele andere berichten over ATI icm met Xserver 1.6 etc. Gelukkig zelf nooit last gehad met videokaarten etc.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanValentijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06-2023
Die onderste is helemaal niet leuk om te testen idd ;).

X doet dan niet meer.

MBA 13' | EEE pad Transformer | Sony NEX - C3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Laatst online: 23:21
Zo, Ubuntu nu naast mijn desktop, ook werkend op mijn laptop. :)
Alle programmas die ik wil gebruiken werken gewoon goed op Linux ;)
Heb dus geen Windows meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Aha, das mooi, dus de drivers voor je SiS chipset werkten goed? Misschien kan je hier, of in het Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 posten welke driver precies, en hoe je die hebt geinstalleerd? Handig voor de andere mensen met dat probleem. :)

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik heb een vraag, die waarschijnlijk te klein is om een eigen topic te rechtvaardigen:

Het betreft Kubuntu 8.10. Er wordt gebruik gemaakt van 2 X-screens. Om via de tv-out van een NVidia kaart films fullscreen op TV (CRT) te kunnen kijken, wordt er gebruik gemaakt van het volgende commando in een terminal:

DISPLAY=:0.1 mplayer -fs bestandsnaam.avi

Dat functioneert afdoende, mplayer heeft voldoende sneltoetsen om te spoelen, pauzeren, volume aan te passen, etc.. De film stoppen kan door op "enter" te drukken. Allemaal prima dus, alleen je moet steeds het volledige pad van een film intoetsen, en het liefste wil ik een film gewoon grafisch vanuit Krusader of Dolphin kunnen aanzetten.

Daartoe is er in de Menu Editor een snelkoppeling gemaakt met daarin exact dezelfde code als hierboven staat. Met de rechtermuisknop kan de film via die snelkoppeling dan worden geopend. De film start ook gewoon op, alleen blijken dan de sneltoetsen niet meer te werken. Voor alle duidelijkheid: Ik laat daarbij ook een terminal opstarten, en daar ligt de focus ook op. Alleen functioneren de sneltoetsen dan niet in mplayer, en kan ik met "enter" de film ook niet stoppen. In plaats daarvan wordt in de terminal de regel met afspeelinformatie steeds gekopieerd. De film afsluiten moet dan ook geschieden door de terminal te sluiten.

Het lijkt er dus op dat als die terminal via de snelkoppeling wordt geopend, de toetsen niet meer op mplayer reageren maar op de terminal zelf. Wordt mplayer direct vanuit de terminal opgestart dan reageren de toetsen wel op mplayer. Mijn vraag: Hoe kan ik dat laatste ook met een snelkoppeling bereiken?

edit:
De mogelijkheid om terminal in system tray te plaatsen stond aangevinkt, en dat lijkt de boosdoener te zijn geweest, ondanks dat de terminal open stond en de focus had. Door die optie uit te schakelen reageert mplayer nu wel op toetsaanslagen

[ Voor 7% gewijzigd door Beuzelarij op 31-03-2009 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Ja, die werken goed. Alleen 2D, geen 3D, maar volgens mij kan die SiS dat niet eens aan.. wat een bagger merk! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
Theimon schreef op maandag 30 maart 2009 @ 23:16:
[...]

Je kan de nieuwe entry gewoon toevoegen aan menu.lst. Het is gewoon een tekst bestandje wat grub uitleest. Gewoon de "oude" entry overnemen en dan wat cijfertjes veranderen naar de nieuwe versie. Zolang je er voor zorgt dat de "oude" entry er in blijft staan zoals ie er nu instaat kan het niet mis gaan. Mocht de nieuwe entry namelijk niet werken/booten kan je altijd terug naar je vorige kernel.
Dankje! dit werkte helemaal!

Enige problemen waar ik nu nog mee zit (en voor de upgrade dus niet) zijn:

Firefox die bij elke herstart zeurt, dat die geen flash heeft, en dan flash wilt installeren. En dan zegt dat flash al geinstalleerd is |:(

En aMSN wil niet meer connecten naar msn...met Pidgen kom ik er nog wel gewoon op.
[edit] aMSN probleem is verholpen door de laatste SVN versie te compileren.. (had gewoon de standaard ubuntu versie)

[ Voor 6% gewijzigd door TripleQ op 31-03-2009 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Hmm. nieuw probleem!
Ik heb een Lacie 1TB Externe harde schijf (USB) en als ik hem aansluit op de USB poort (hij is sowieso voorzien van stroom via stopcontact) dan krijg ik de volgende error: Optie 2 heb ik al uitgevoerd. maar dan zegt ie dat alleen de root kan mounten... Ik heb er 500GB aan data op staan, dus formatteren wil ik liever niet...
Afbeeldingslocatie: http://img509.imageshack.us/img509/8668/lacie.png

Hoe krijg ik hem toch werkend onder ubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
Dat moet ik ook wel eens doen, als ik de schijf niet goed "ge-unmount" heb...

Gewoon dat commando laten beginnen met "sudo". Dan voer je het als root uit.
Of had je dat al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennis Lammers schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 21:10:
Hmm. nieuw probleem!
Ik heb een Lacie 1TB Externe harde schijf (USB) en als ik hem aansluit op de USB poort (hij is sowieso voorzien van stroom via stopcontact) dan krijg ik de volgende error: Optie 2 heb ik al uitgevoerd. maar dan zegt ie dat alleen de root kan mounten... Ik heb er 500GB aan data op staan, dus formatteren wil ik liever niet...
[afbeelding]

Hoe krijg ik hem toch werkend onder ubuntu?
In Windows moet je niet zomaar je schijf eruit trekken, maar 'm veilig verwijderen via dat icoontje in je taakbalk. De beste oplossing is om, als je deze melding krijgt, in Windows chkdisk op de schijf uit te voeren.

Optie 2 is ook mogelijk, maar dan negeer je dus dat het filesystem mogelijk corrupt is. Een vriend van me die nooit geloofde in "veilig verwijderen" kon zo z'n USB stick een keer formatteren omdat die corrupt was geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Hmm ik wordt er nog niet echt iets wijzer van... :P
Afbeeldingslocatie: http://img187.imageshack.us/img187/4876/lacie2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennis Lammers schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 21:34:
Hmm ik wordt er nog niet echt iets wijzer van... :P
[afbeelding]
Je hebt een spatie tussen "/" en "media".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

welke ***** gebruikt er dan ook spaties in zijn labels? :P

sudo mount -t ntfs-3g /dev/sdc1 "/media/Dennis Lammers" -o force

Op de command line heeft een spatie altijd een speciale betekenis. Dat betekent dat je er " " omheen moet zetten. Is iemand in dat dialoogje vergeten :)

En die andere spatie natuurlijk ;)

P.S. je kan ook de output van je console copy/pasten in je browser, leest iets makkelijker. Simpelste manier: tekst selecteren, en met je middelste muisknop op het invoerveld van je browser klikken. Dat is het '2e klembord' van 'Linux'

[ Voor 32% gewijzigd door MBV op 31-03-2009 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je straks trouwens je data kwijt bent moet je niet denken dat Ubuntu je data heeft opgegeten. Het komt doordat het bestandssysteem corrupt is geraakt door die schijf niet netjes te unmounten. Wat je nu aan het doen bent moet je niet doen als je veel waarde hecht aan de data op je schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 21:43:
Als je straks trouwens je data kwijt bent moet je niet denken dat Ubuntu je data heeft opgegeten. Het komt doordat het bestandssysteem corrupt is geraakt door die schijf niet netjes te unmounten. Wat je nu aan het doen bent moet je niet doen als je veel waarde hecht aan de data op je schijf.
Mjah, wat als je per ongeluk de schijf eruit getrokken hebt zonder te unmounten?

Optie 1 was om in Windows checkdisk te doen...Maar wat als je geen Windows hebt?
Dan blijft er alleen nog maar optie 2 over toch?

Is het trouwens niet zo, dat als de schijf niet aan het schrijven is (lampje knipperd dan vaak), dat je hem er zonder al te veel risico kan uittrekken? Al doe ik dan onder Ubuntu dus nu nooit meer, aangezien ik dan dit commando weer handmatig moet intikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Hij herkent hem inmiddels via Ubuntu en alles staat er nog op. :)
Ik moest hem inderdaad veilig verwijderen via Windows... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TripleQ schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 21:49:
[...]

Mjah, wat als je per ongeluk de schijf eruit getrokken hebt zonder te unmounten?

Optie 1 was om in Windows checkdisk te doen...Maar wat als je geen Windows hebt?
Dat is waar, en dat is een nadeel van NTFS onder Linux. Het is wachten tot iemand een chkdisk schrijft voor Linux. Of een Ext4 driver voor Windows natuurlijk...
Is het trouwens niet zo, dat als de schijf niet aan het schrijven is (lampje knipperd dan vaak), dat je hem er zonder al te veel risico kan uittrekken? Al doe ik dan onder Ubuntu dus nu nooit meer, aangezien ik dan dit commando weer handmatig moet intikken.
Dan is er weinig kans dat het gebeurt inderdaad. Maar met unmounten weet je het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
TripleQ schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 21:49:
[...]

Als het een Ext3 volume is volgens mij wel (weet ik niet 100% zeker trouwens). Maar NTFS absoluut niet! (al gaat het 99 van de 100 keer wel gewoon goed)

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 31-03-2009 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hmm.. Jackalope is nog niet te bestellen op cd op shipit, iemand enige idee per wanneer dat kan?
(Er stond mij namelijk iets bij dat het al voor de echte release besteld kon worden? Of ben ik abuis?)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

mcDavid schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 22:28:
[...]

Als het een Ext3 volume is volgens mij wel (weet ik niet 100% zeker trouwens). Maar NTFS absoluut niet! (al gaat het 99 van de 100 keer wel gewoon goed)
Het kan nooit gegarandeerd worden dat het werkt. Ook niet met EXT3. Er zitten namelijk buffers op een paar niveaus, waarbij niet gegarandeerd kan worden dat die geflushed zijn wanneer je hem eruit trekt. Denk aan je HDD cache (die zal na een seconde wel leeg zijn), je write-cache van je OS (die niet gegarandeerd zo snel mogelijk wordt weggeschreven, heel irritant :(), en volgens mij zelfs in je controller ook nog iets. Altijd unmounten, ook in windows met NTFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

Kwam er overigens net achter dat in Jaunty er ook iconen worden ondersteund voor disks dmv de windows manier (autorun bestandje en .ico file). Toch weer wat leuker dan zo'n standaard disk icoontje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Laatst online: 23-08 23:57
Ik ben eigenlijk heel tevreden met Ubuntu, ik draai versie 8.10 nu sinds kort op mijn laptop, en ik zou niet anders willen. Geen gezeik met WiFi op de universiteit, dat is een belangrijk argument, in Windows moet je zelfs aparte software installeren voor authenticatie op het WiFI-netwerk van de universiteit, maar met Ubuntu is het opgeven van een gebruikersnaam+ww al voldoende.

Heb de boel wel even flink lopen customizen, omdat ik redelijk gek ben van de looks van Mac OSx. Zal wel even een screenshotje er tegenaan doen:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/1zftm9y.png

Zoals jullie zien had ik nog niet alle updates gedraaid :p .

Trouwens, als n00b hierin weet ik een aantal dingen nog niet zo goed:
- wat is een goede (Winamp-achtige) mediaspeler?
- Wat is een goeie messenger? Of is Pidgin prima? Op zich bevalt 't wel, alleen 't ziet er zo standaard uit...

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanValentijn
audacious is een goede mp3 speler. daar kun je vervolgens nog een winamp classic skin overheen gooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
En pidgin is prima voor IM :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

MPD is ook een heerlijke client (en sonata), het leuke aan linux is er zijn veel alternatieven dus gewoon ff apt-get-install *mp3spelers en dan kun je zelf uitvinden welke jij het fijnst vind :)

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
RobertJ schreef op woensdag 01 april 2009 @ 11:13:
- Wat is een goeie messenger? Of is Pidgin prima? Op zich bevalt 't wel, alleen 't ziet er zo standaard uit...
Als messenger kan je ook emesene gebruiken, ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.emesene.org/img/emesene-main.png

En als je voor looks gaat, probeer dan Kubuntu Jaunty ook eens met KDE4.2. Denk dat je dat ook wel zal bevallen.

Afbeeldingslocatie: http://www.kde.org/announcements/4.2/screenshots/plasma-other-widgets_thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

Je kan voor IM empathy proberen, maar die ziet er nog meer basic uit dan Pidgin. Vind ik opzich wel fijn, want veel meer dan berichtjes sturen doe ik er niet mee. Als mediaspeler gebruik ik Banshee, al ziet die er meer Itunes achtig uit dan Winamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er hier mensen die Ubuntu hebben geïnstalleerd via wubi?
Ik heb dat namelijk net geprobeerd, maar dat lukte niet helemaal.
Ik denk dat het komt door mijn RAID-0. Ik draai windows namelijk op een RAID-0 en heb daarnaast nog een back-up schijf. Op die back-up schijf wou ik Ubuntu draaien.
De standaard installatie fucked mijn RAID-0, dus dat wil sowieso niet. Via wubi wordt Ubuntu netjes aan de boatloader van windows toegevoegd, maar boot vervolgens niet. Het bootbestand is dan namelijk kapot.

Nu vraag ik mij af of dat komt omdat Ubuntu mijn RAID-0 niet kan lezen en of daar wat aan te doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Als je Ubuntu gewoon installeert op de back-up-schijf, dan fuckt hij bij mijn weten helemaal niet met je RAID-0 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Frank-NL schreef op woensdag 01 april 2009 @ 12:06:
[...]

Als messenger kan je ook emesene gebruiken, ziet er zo uit:

[afbeelding]

En als je voor looks gaat, probeer dan Kubuntu Jaunty ook eens met KDE4.2. Denk dat je dat ook wel zal bevallen.

[afbeelding]
Emesene vind ik zelf beter dan pidgin , het is eenvoudiger en lijkt opzich qua gui aardig op msn daardoor kan je makkelijk overstappen

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
RobertJ schreef op woensdag 01 april 2009 @ 11:13:
Ik ben eigenlijk heel tevreden met Ubuntu, ik draai versie 8.10 nu sinds kort op mijn laptop, en ik zou niet anders willen. Geen gezeik met WiFi op de universiteit, dat is een belangrijk argument, in Windows moet je zelfs aparte software installeren voor authenticatie op het WiFI-netwerk van de universiteit, maar met Ubuntu is het opgeven van een gebruikersnaam+ww al voldoende.

Heb de boel wel even flink lopen customizen, omdat ik redelijk gek ben van de looks van Mac OSx. Zal wel even een screenshotje er tegenaan doen:
[afbeelding]

Zoals jullie zien had ik nog niet alle updates gedraaid :p .

Trouwens, als n00b hierin weet ik een aantal dingen nog niet zo goed:
- wat is een goede (Winamp-achtige) mediaspeler?
Heb je dit theme ergens gedownload? Erg mooi, heb ik ook wel intresse in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

@Dennis: Dat lijkt mij het Mac4Lin thema te zijn. Link naar Mac4Lin @Sourcefourge

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
Dat is inderdaad het Mac4Lin theme die ik gebruik :). Thanks guys, voor de input, ga ff wat dingen proberen dan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik vind pidgin een heerlijke IM client! Gebruikte het onder windows ook al wel eens (portable vanaf mijn usb-stick). Maar dat het geen voice/video ondersteuning biedt is wel een zeer groot gebrek!

Als muziek player gebruik ik nu Rhythmbox, met de Music Applet voor controle-knopjes in het gnome-panel. Ben er alleen nog niet onverdeeld tevreden over, omdattie (in tegenstelling tot Totem) af-en-toe blijft hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

mcDavid schreef op woensdag 01 april 2009 @ 17:58:
Ik vind pidgin een heerlijke IM client! Gebruikte het onder windows ook al wel eens (portable vanaf mijn usb-stick). Maar dat het geen voice/video ondersteuning biedt is wel een zeer groot gebrek!

Als muziek player gebruik ik nu Rhythmbox, met de Music Applet voor controle-knopjes in het gnome-panel. Ben er alleen nog niet onverdeeld tevreden over, omdattie (in tegenstelling tot Totem) af-en-toe blijft hangen...
Empathy is op dit moment hard bezig audio en video te ondersteunen. Tot nu toe nog maar voor 2 diensten die niet veel mensen gebruiken, maar ze breiden nog steeds uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik denk dat ik gek ben, maar ik krijg zo'n thema niet geinstalleerd.
Hoe doe ik dit nu precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RavonsDaro
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-09 14:11

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Ik draai nog steeds lekker op Ubuntu 8.10 en ik ben dik tevreden. Hoewel ik mijn Trust webcam niet werkend kan krijgen maar ach, can't have it. :9~

Ik vraag me nu alleen af met 9.04 praktisch om de hoek: Wat voor verbeteringen brengt ext4 tegen zijn voorganger(s)? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RavonsDaro schreef op woensdag 01 april 2009 @ 19:55:
Wat voor verbeteringen brengt ext4 tegen zijn voorganger(s)? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. :?
Dat staat hier allemaal beschreven: Wikipedia: ext4

Met wat fantasie kun je zeggen dat ext4 een mengeling van xfs en ext3 is. Persoonlijk houd ik het gewoon lekker bij xfs tot de meeste bugs uit ext4 zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
Tralapo schreef op woensdag 01 april 2009 @ 19:37:
[...]

Ik denk dat ik gek ben, maar ik krijg zo'n thema niet geinstalleerd.
Hoe doe ik dit nu precies?
Omdat je er ook Avant Window Navigator bij moet doen, voor de dock. Ik zal het makkelijk maken :+ :
Linkje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Verwijderd schreef op woensdag 01 april 2009 @ 20:05:
[...]

Dat staat hier allemaal beschreven: Wikipedia: ext4

Met wat fantasie kun je zeggen dat ext4 een mengeling van xfs en ext3 is. Persoonlijk houd ik het gewoon lekker bij xfs tot de meeste bugs uit ext4 zijn ;)
bugs in ext4? Ik draai het al sinds het uit is (stabiele release) geen problemen mee gehad.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
jelly schreef op woensdag 01 april 2009 @ 22:08:
[...]

bugs in ext4? Ik draai het al sinds het uit is (stabiele release) geen problemen mee gehad.
Dat jij er persoonlijk geen problemen mee hebt, betekent niet dat het bugvrij is :)
Zeker met iets essentieels als een filesystem kijken de meeste mensen de kat even uit de boom, ook als het al release-kwaliteit is. Een filesystem is nogal ingrijpend om te veranderen (even nieuwere versie van gnome of een browser proberen is zo gebeurd), en als het misgaat zijn de gevolgen meestal wat serieuzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanValentijn
jelly schreef op woensdag 01 april 2009 @ 22:08:
[...]

Mijn huisgenoot en ik draaien allebij Ubuntu, maar na aanleiding van verhalen over bugs met ext4 draaien we allebei nog met ext3 (ik 9.04, hij 8.10). Zoals Blaataap al zei, dat het bij jou goed gaat wil niet zeggen dat het bij iedereen goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja, maar jij baseert je alleen maar op "verhalen". Dat wil natuurlijk ook niet zeggen dat het vol bugs zit. Kunnen ook picnic's zijn. ;)
Harde feiten gaat het om. En tot die er zijn moet je een afweging maken: Hoe critical is de partitie waar ik mee werk. Is het niet erg boeiend als ie crasht en heb je zin in een uitdaging? Lekker experimenteren met Ext4. Wil je rock-solid draaien of heb je geen zin in klieren, gewoon Ext3 kiezen tot Ext4 ruim volwassen is (leeftijd 30-40, bij mensen) :+

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wacht altijd minimaal 1.5 jaar voor het in productie nemen van een nieuw filesysteem. Overigens is er een prima wiki met alles over ext4 op kernel.org: http://ext4.wiki.kernel.org/index.php/Main_Page

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

Banshee heeft overigens notification support toegevoegd, iemand nog andere apps tegengekomen behalve Pidgin?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iUIEFz487wIm0fVQkux09e8o/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanValentijn
Ook Pidgin heeft notification support. Best leuk opzich, maar niet echt nuttig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Beuzelarij schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 18:04:
Ik heb een vraag, die waarschijnlijk te klein is om een eigen topic te rechtvaardigen:

Het betreft Kubuntu 8.10. Er wordt gebruik gemaakt van 2 X-screens. Om via de tv-out van een NVidia kaart films fullscreen op TV (CRT) te kunnen kijken, wordt er gebruik gemaakt van het volgende commando in een terminal:

DISPLAY=:0.1 mplayer -fs bestandsnaam.avi

Dat functioneert afdoende, mplayer heeft voldoende sneltoetsen om te spoelen, pauzeren, volume aan te passen, etc.. De film stoppen kan door op "enter" te drukken. Allemaal prima dus, alleen je moet steeds het volledige pad van een film intoetsen, en het liefste wil ik een film gewoon grafisch vanuit Krusader of Dolphin kunnen aanzetten.

Daartoe is er in de Menu Editor een snelkoppeling gemaakt met daarin exact dezelfde code als hierboven staat. Met de rechtermuisknop kan de film via die snelkoppeling dan worden geopend. De film start ook gewoon op, alleen blijken dan de sneltoetsen niet meer te werken. Voor alle duidelijkheid: Ik laat daarbij ook een terminal opstarten, en daar ligt de focus ook op. Alleen functioneren de sneltoetsen dan niet in mplayer, en kan ik met "enter" de film ook niet stoppen. In plaats daarvan wordt in de terminal de regel met afspeelinformatie steeds gekopieerd. De film afsluiten moet dan ook geschieden door de terminal te sluiten.

Het lijkt er dus op dat als die terminal via de snelkoppeling wordt geopend, de toetsen niet meer op mplayer reageren maar op de terminal zelf. Wordt mplayer direct vanuit de terminal opgestart dan reageren de toetsen wel op mplayer. Mijn vraag: Hoe kan ik dat laatste ook met een snelkoppeling bereiken?

edit:
De mogelijkheid om terminal in system tray te plaatsen stond aangevinkt, en dat lijkt de boosdoener te zijn geweest, ondanks dat de terminal open stond en de focus had. Door die optie uit te schakelen reageert mplayer nu wel op toetsaanslagen
Heb je dat al geprobeerd met nautilus-actions? Ik heb daarmee al heel wat leuke contextmenu items toegevoegd, en het werkt lekker. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 19:00
pkwarts schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 01:03:
Banshee heeft overigens notification support toegevoegd, iemand nog andere apps tegengekomen behalve Pidgin?

[afbeelding]
lottanzb, hellanzb, apport, evolution, rhythmbox, die schieten me nu binnen. Thunderbird niet, jammer dat die niet zo mooi in gnome geintegreerd is als evolution :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dat is wel het grootste minpunt aan thunderbird: Evolution doet gave dingen als de kalender van het klokje rechtsboven vullen met je afspraken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
MBV schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 11:35:
Dat is wel het grootste minpunt aan thunderbird: Evolution doet gave dingen als de kalender van het klokje rechtsboven vullen met je afspraken :)
Evolution is top, maar helaas nog altijd zonder support voor meerdere identiteiten per account... Echt zonde.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

Opzich zou het voor Thunderbird met een add-on kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

gertvdijk schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 11:41:
[...]

Evolution is top, maar helaas nog altijd zonder support voor meerdere identiteiten per account... Echt zonde.
Evolution kreeg ik niet aan de gang met Exchange van de TU/e, dus sindsdien gebruik ik Thunderbird. Uiteraard met de Lightning plugin ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MBV op 03-04-2009 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:29
Ik zit met het probleem dat op ubuntu mijn officiele ati drivers (1900xt) de fans continue laten draaien op mn videokaart, iemand een idee of de opensource drivers wel goed functioneren (lees: geen fanissue en fatsoenlijk performance icm compiz)?

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

blouweKip schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 13:04:
Ik zit met het probleem dat op ubuntu mijn officiele ati drivers (1900xt) de fans continue laten draaien op mn videokaart, iemand een idee of de opensource drivers wel goed functioneren (lees: geen fanissue en fatsoenlijk performance icm compiz)?
Ik ben met de nieuwe install van 9.04 overgegaan op de radeon drivers en het is er alleen maar beter op geworden. Ik kan nu mijn laptop scherm uitschakelen, resolutie pikt hij altijd correct op en Compiz werkt nog steeds. Echter had ik met de officiele drivers niet het probleem van een fan die continue blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
ik gebruik 8.10 maar was eigenlijk naar de officiele drivers overgestapt omdat de oss driver mn resolutie niet ondersteunde out of the box (1680x1050) en dual head niet verder ging dan het clonen van 2 identieke resoluties (en laat ik nu net een monitor met een lagere resolutie als 2e hebben)

Mn doel is het zonder de terminal te stellen als ik de radeon drivers werkende wil krijgen, maar ik vrees dat dat niet gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
voor dual monitor, lees deze howto even door:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=221174

Heeft bij mij ook gewerkt met een ati-kaart en 8.10 (heb op 9.04 de 2e monitor nog niet geprobeerd eigenlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Heb t al gefixet, even een updatje gedaan naar 9.0.4, gewone radeon opensource driver doet t prima (compiz performance is niet helemaal perfect vergeleken met mn nvidia pc maar t is acceptabel)

Ben iig wel prettig verrast door gnome (draai ubuntu nu op mn mac dus de vergelijking is snel gemaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Twijfel, twijfel.. heb net mijn laptop geüpdate naar Jaunty, maar overweeg nu om het ding een verse install te geven. Echter heb ik in het afgelopen halfjaar het nodige getweakt aan mijn Ubuntu-installatie en ik ben dus bang dat ik dingen ga vergeten. Zou een verse install voordeel hebben tov een upgrade van Hardy > Intrepid > Jaunty?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
804 FTW ben voorgoed overgestapt. :)

Virtualbox is erg goed. vreemd dat daar niet meer tam tam over wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:56

g0tanks

Moderator CSA
Ik heb vandaag Portable Ubuntu ontdekt, hiermee kan je Ubuntu in een Windows environnement draaien.

http://portableubuntu.sou...x.php?section=screenshots

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
Demoniac schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 20:07:
Twijfel, twijfel.. heb net mijn laptop geüpdate naar Jaunty, maar overweeg nu om het ding een verse install te geven. Echter heb ik in het afgelopen halfjaar het nodige getweakt aan mijn Ubuntu-installatie en ik ben dus bang dat ik dingen ga vergeten. Zou een verse install voordeel hebben tov een upgrade van Hardy > Intrepid > Jaunty?
Nu upgraden/overstappen naar Jaunty is gewoon vragen om problemen (het zal vast bij vele prima draaien, maar dat is niet voor iedereen te garanderen). Zou gewoon even de final afwachten, ik zelf wacht nog even langer om eventuele kinderziektes te vermijden. Vorige keer ook gelijk op de beta overgestapt en dat resulteerde niet alleen in een nieuwe installatie van de toen vorige versie. Maar ook het verwijderen van alle gnome, compiz-fusion en nog enkele andere settings. Dat heeft toen behoorlijk wat tijd gekost en een hoop ergernis.

Met het upgraden naar een andere versie heb ik slechte ervaring. Ik doe dus altijd een fresh install. Maar omdat mijn /home op een aparte partitie staat en ik via een script de gewenste software installeer en verwijder, en nog enkele andere zaken, ben ik binnen no time weer up en running.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
maxjuh schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 21:13:
[...]

Met het upgraden naar een andere versie heb ik slechte ervaring. Doe dus altijd een fresh install.
Dat is nu wel heel kort door de bocht hé :P upgraden werkt inderdaad niet altijd vlekkeloos, maar Ubuntu's upgrade scripts zijn er de laatste jaren sterk op vooruit gegaan, zowel Hardy->Intrepid en Intrepid->Jaunty zijn hier zonder probleem verlopen ondanks het tweaken van mijn systeem. En als je zoals het een voorbeeldige tweaker beaamt wekelijks je settings en documenten back-upt, valt er toch niks bij te verliezen :)

En om op Demoniac te reageren: als je geen problemen ondervindt laat je het toch gewoon draaien zoals het nu is? :) een verse install gaat de boel niet versnellen, enkel eventuele upgrade issues mogelijks verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
maleadt schreef op zondag 05 april 2009 @ 00:55:
[...]

Dat is nu wel heel kort door de bocht hé :P upgraden werkt inderdaad niet altijd vlekkeloos, maar Ubuntu's upgrade scripts zijn er de laatste jaren sterk op vooruit gegaan, zowel Hardy->Intrepid en Intrepid->Jaunty zijn hier zonder probleem verlopen ondanks het tweaken van mijn systeem. En als je zoals het een voorbeeldige tweaker beaamt wekelijks je settings en documenten back-upt, valt er toch niks bij te verliezen :)

En om op Demoniac te reageren: als je geen problemen ondervindt laat je het toch gewoon draaien zoals het nu is? :) een verse install gaat de boel niet versnellen, enkel eventuele upgrade issues mogelijks verhelpen.
Hoezo kort door de bocht. (ik heb het hier over mijn ervaring, en spreek daarbij niet voor iedereen). Bij jou zijn de upgrades zoals je zegt probleemloos verlopen, maar ik heb tot nu toe altijd problemen gehad met een upgrade. Ik backupt dan ook netjes mijn waardevolle bestanden maar niet mijn settings (die zijn namelijk vervangbaar).

[ Voor 11% gewijzigd door maxjuh op 05-04-2009 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

g0tanks schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 20:20:
Ik heb vandaag Portable Ubuntu ontdekt, hiermee kan je Ubuntu in een Windows environnement draaien.

http://portableubuntu.sou...x.php?section=screenshots
Hey, dit is erg handig. Ik erger me op school altijd aan het missen van mijn eigen software, eens kijken of ik dit wat kan ombouwen naar KDE :). Ik heb vast nog wel een USB stick liggen, kunnen we het daar ook gelijk op zetten. Ik ben wel benieuwd! Ik heb er even kort naar gekekend, maar er zitten nog wel wat schoonheidsfoutjes in, maar tot noch toe draait het erg vlotjes. Morgen eens verder bekijken.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
maxjuh schreef op zondag 05 april 2009 @ 03:13:
[...]

Hoezo kort door de bocht. (ik heb het hier over mijn ervaring, en spreek daarbij niet voor iedereen). Bij jou zijn de upgrades zoals je zegt probleemloos verlopen, maar ik heb tot nu toe altijd problemen gehad met een upgrade. Ik backupt dan ook netjes mijn waardevolle bestanden maar niet mijn settings (die zijn namelijk vervangbaar).
Ik had het op de "doe dus altijd een fresh install", in het OSS wereldje kunnen dingen zo snel veranderen dat ik het wat kort door de bocht vond om door enkele mindere ervaringen vertrouwen te verliezen in de upgrade functionaliteit. Meer niet, je doet natuurlijk wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
maleadt schreef op zondag 05 april 2009 @ 13:20:
[...]

Ik had het op de "doe dus altijd een fresh install", in het OSS wereldje kunnen dingen zo snel veranderen dat ik het wat kort door de bocht vond om door enkele mindere ervaringen vertrouwen te verliezen in de upgrade functionaliteit. Meer niet, je doet natuurlijk wat je wil.
"Ik doe dus altijd een fresh install" is natuurlijk een groot verschil met "doe dus altijd een fresh install" zoals jij hier citeert.

Mijn ervaringen (4 keer inmiddels een nieuwe versie) heb ik altijd problemen gehad met een upgrade. Vind het dan ook zeker niet te kort door de bocht dat mijn vertrouwen in die functionaliteit een stuk minder is geworden. Maar ik zal ook weer bij deze versie de upgrade proberen (zoals ik in het verleden ook altijd heb gedaan). Het "ik doe dus altijd een fresh install" vermoord dan misschien ook niet helemaal het gene wat ik wou zeggen. Want doel daar eigenlijk op het feit, dat ik na een upgrade altijd bij een fresh install ben beland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
maxjuh schreef op zondag 05 april 2009 @ 15:31:
[...]

"Ik doe dus altijd een fresh install" is natuurlijk een groot verschil met "doe dus altijd een fresh install" zoals jij hier citeert.
Ik zou gezworen hebben dat er tot over drie uur stond "Doe dus altijd een fresh install", zoals ook gequote in mijn post van deze nacht... Maar goed, aangezien er geen edit footer in je post aanwezig is zal ik dat maar tussenbeide laten. Sorry voor de discussie, want ik had blijkbaar je post mislezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 07:27
Speelt hier ook niet de psyche een rol?

De ubuntu jongens en meisjes hier zijn geen computer-nitwits..een 'fresh install' is ergens een makkie, en we weten allemaal dat het lekkerder is om met een schone lei te beginnen in --- dit keer --- in April. :)

Ik draai Jaunty al een tijdje en ik moet zeggen met steeds meer tevredenheid. De plussen die me -- langzaam -- nu gaan opvallen:

font-rendering, ik begin nu langzaam te stellen dat m'n fonts er smoother uitzien dan bij vorige edities, zonder tweaking overigens ( wel een custom "zekton" van gnome-look )..heeft -- ook -- met de nvidia-drivers te maken, gok ik..

snelheid, bij booten en afsluiten..

stabiliteit, voor een bèta erg "rustig" , nog geen issues tegen gekomen.

wifi, m'n broadcom lijkt volledig en stabiel ondersteund door de bcm4311-driver. Had ik in het verleden ndiswrapper voor nodig.

Ext4..nog geen issues mee. Snelheidsverbetering??

Overall een verbeterde user-experience ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik ook een zeer goed gevoel over deze versie van Ubuntu :) Voor een beta release voelt het allemaal zeer degelijk aan. Overal zie je mooie verbeteringen die zowel Gnome als Ubuntu doorgevoerd hebben. Bij elke Ubuntu release zie je tal van verbeteringen om de ulitieme desktop distro te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat het probleem al is besproken en dat ik eroverheen heb gekeken met zoeken maar ik ga het toch hier vragen. Ik heb ubuntu 8.10 geinstalleerd op mijn acer aspire one a150. Netwerkkabel erin gedaan en ik had prompt een internetverbinding. Na de aangerade updates geinstalleerd te hebben kan ik niet meer internetten. Niet via bedraad en wireless niet. Wireless ging sowieso niet maar daar was ik mee bezig om dat op te lossen. Hoe kan ik bedraad internet weer aan de praat krijgen? Heb ook gelezen dat windows het ip adres niet meer vrijgeeft en dat je die moet relasen als je een keer windows hebt gestart. Deze actie bood helaas geen oplossing. Iemand nog een briljante oplossing?

Alvast bedankt en excuus als dit al tig keer is besproken

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2009 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 11:01:
Ik hoop dat het probleem al is besproken en dat ik eroverheen heb gekeken met zoeken maar ik ga het toch hier vragen. Ik heb ubuntu 8.10 geinstalleerd op mijn acer aspire one a150. Netwerkkabel erin gedaan en ik had prompt een internetverbinding. Na de aangerade updates geinstalleerd te hebben kan ik niet meer internetten. Niet via bedraad en wireless niet. Wireless ging sowieso niet maar daar was ik mee bezig om dat op te lossen. Hoe kan ik bedraad internet weer aan de praat krijgen? Heb ook gelezen dat windows het ip adres niet meer vrijgeeft en dat je die moet relasen als je een keer windows hebt gestart. Deze actie bood helaas geen oplossing. Iemand nog een briljante oplossing?

Alvast bedankt en excuus als dit al tig keer is besproken
Om te beginnen is dit niet de plek om deze vraag te stellen, een nieuw topic lijkt me daar beter voor ;)
Verder mis ik nogal wat info, heb je specifieke pakketten geupdate of gewoon een standaard install ? Wat heb jij tot nu toe gedaan om het werkend te krijgen ? Welke zoekwoorden heb je gebruikt in de search enz :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Even een veertje in de reet van Ubuntu.. Laatst had ik mijn gsm eens aangesloten op mijn laptop, om te kijken wat die daar van zou vinden.. Nog voor ik met mijn ogen geknipperd had, zag Ubuntu een mobiele modem en begon me te vragen of ik die wilde instellen. Kwestie van de juiste provider kiezen en ik had een nieuwe verbinding in network manager :) Misschien toch eens een internet-uitbreiding op mijn abo nemen..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
DevilsProphet schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 02:15:
Heb je dat al geprobeerd met nautilus-actions? Ik heb daarmee al heel wat leuke contextmenu items toegevoegd, en het werkt lekker. ;)
Ik werk met KDE en gebruik geen Nautilus. Het creëren van het contextmenu-item was het probleem niet. :) Zoals al gemeld kan ik een film ook via de rechtermuisknop starten door te openen met het gecreëerde contextmenu-item die mplayer op het tweede screen laat afspelen. Het probleem wat ik daarbij aanvankelijk had, was dat sneltoetsen vervolgens niet op mplayer reageerden maar op het terminalvenster zelf. Dat bleek te zitten in de aangevinkte mogelijkheid om de terminal in de system tray te kunnen plaatsen. Door dat uit te vinken werkt alles naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 07:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

@demoniac: als je het via usb kabel doet wel ja.. maar ik moet zeggen dat het toch ingewikkelder wordt als je wilt verbinden via Bluetooth... eerst blueman downloaden, dan nog zo'n ppp connection service... Hmm... eigenlijk maakt dat het helemaal niet makkelijk :|

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

Vandaag even CUPS en bluetooth modules eruit gegooid. Heb helaas geen boot logs, maar het lijkt een stuk sneller te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
pkwarts schreef op maandag 06 april 2009 @ 13:50:
Vandaag even CUPS en bluetooth modules eruit gegooid. Heb helaas geen boot logs, maar het lijkt een stuk sneller te gaan.
Heb je de complete modules verwijderd of ze gewoon uitgeschakeld? Ik heb zelf alle overbodige zaken (dus ook bluetooth) uitgeschakeld in de services die worden gestart. Volgens mij moet dat ook voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
pkwarts schreef op maandag 06 april 2009 @ 13:50:
Mag ik even vragen hoe je dat precies gedaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
Ik heb een vaag probleempje.
Als ik externe schijven of USB sticks aansluit gebeurt er totaal niks, ze worden ook niet gemount ofzo.
Als ik ze er @ boot in laat zitten, staan ze er echter wel.

Wat kan daarvan de oorzaak zijn?

Ik draai 8.10 desktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

Frank-NL schreef op maandag 06 april 2009 @ 15:03:
[...]

Mag ik even vragen hoe je dat precies gedaan hebt?
Je kan bij services (administration > services) de verschillende modules aanpassen en wat ze doen in welke runlevel. Door alles op ignore te zetten worden ze uitgezet. Ook kan je de modules echt verwijderen als je weet dat je ze nooit meer gaat gebruiken door in synaptic de belangrijkste cups en bluetooth modules eruit te gooien.

Ik ben echter geen Linux expert, dus ik kan je niet garanderen dat mijn aanpak klopt. Bij mij werkte het iig. Er worden in de mappen rc*.d geen verwijzingen meer gemaakt naar die twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:56

g0tanks

Moderator CSA
icyx schreef op zondag 05 april 2009 @ 04:43:
[...]

Hey, dit is erg handig. Ik erger me op school altijd aan het missen van mijn eigen software, eens kijken of ik dit wat kan ombouwen naar KDE :). Ik heb vast nog wel een USB stick liggen, kunnen we het daar ook gelijk op zetten. Ik ben wel benieuwd! Ik heb er even kort naar gekekend, maar er zitten nog wel wat schoonheidsfoutjes in, maar tot noch toe draait het erg vlotjes. Morgen eens verder bekijken.
Ik heb het vandaag even op school geprobeerd, maar het is me niet gelukt om internet er op aan de praat te krijgen :/

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
Draait er iemand hier Virtualbox PUEL seamless met succes? zou graag XP venster naar m'n andere desktop willen slepen, maar dit lukt me tot nu toe niet.

ps. gnome's system monitor is zehr gelicked btw. was vergeten dat er een core duo in m'n laptop zit. sweet stuff.. :P :P

[ Voor 41% gewijzigd door iBurger op 06-04-2009 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ja, en het werkt best aardig. Vergeet alleen niet dat je windows-venster in de windows-desktop draait, ook al zie je die niet. Als je dus iets buiten het oorspronkelijke windows-venster wilt slepen, dan kan dat domweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
MBV schreef op maandag 06 april 2009 @ 22:38:
Ja, en het werkt best aardig. Vergeet alleen niet dat je windows-venster in de windows-desktop draait, ook al zie je die niet. Als je dus iets buiten het oorspronkelijke windows-venster wilt slepen, dan kan dat domweg niet.
Tenzei je het voor elkaar krijgt om je VM ook dual screen te maken (weet niet of dat kan) of je desktop uit te rekken over 2 schermen (maar dan krijg je een extreem grote taakbalk en maximaliseert ook alles over 2 schermen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

VM dualscreen gaat niet lukken, je kan wel je VM over 2 schermen uitrekken (mits je videokaart niet gaat bokken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Is het mogelijk om als je via een repository hebt geupdate, terug te gaan naar een vorige versie van betreffende applicatie? Volgens mij niet, maar kan iemand dat bevestigen. Of, indien het wel mogelijk is, even een zetje geven in de manier waarop. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Misschien staat het pakketje ook nog in /var/apt/cache, waarmee je het misschien terug kunt halen. Anders kan je ook versies forceren. Geen idee of je daarmee ook terug kan, maar je kan wel een huidige versie behouden terwijl er al een nieuwe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
MBV schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 10:40:
VM dualscreen gaat niet lukken, je kan wel je VM over 2 schermen uitrekken (mits je videokaart niet gaat bokken).
Ik heb het met een workaround wel eens gedaan. 2VM's, de 2e met alleen MaxiVista @ autostart er op. Dan heb je een 2e scherm over LAN. Werkt best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Beuzelarij schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 10:57:
Is het mogelijk om als je via een repository hebt geupdate, terug te gaan naar een vorige versie van betreffende applicatie? Volgens mij niet, maar kan iemand dat bevestigen. Of, indien het wel mogelijk is, even een zetje geven in de manier waarop. :P
ja, dat kan met apt-get. Vraag me alleen niet hoe :X
[google=apt-get downgrade], en/of kijk in de man-page:
http://www.debian.org/doc...-howto/ch-apt-get.en.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
mithras schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 11:23:
Misschien staat het pakketje ook nog in /var/apt/cache, waarmee je het misschien terug kunt halen. Anders kan je ook versies forceren. Geen idee of je daarmee ook terug kan, maar je kan wel een huidige versie behouden terwijl er al een nieuwe is.
MBV schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 13:05:
ja, dat kan met apt-get. Vraag me alleen niet hoe :X
[google=apt-get downgrade], en/of kijk in de man-page:
http://www.debian.org/doc...-howto/ch-apt-get.en.html
Apt-get kijkt volgens mij in de sources.list, maar de oude versie was in de repository al verwijderd. Daar staat enkel de laatste versie in. Lokaal stonden gelukkig nog wel de *.deb bestanden in /var/cache/apt/archives. Het rottige is echter dat je die niet rechtstreeks in Adept of Synaptic kunt toevoegen. Synaptic biedt wel de mogelijkheid om "downloaded packages" toe te voegen, maar dat lukt niet rechtstreeks. Ze blijven greyed-out. Uiteindelijk maar een ontzettend ranzige methode gebruikt: "sudo dpkg -i --force-downgrade bestandsnaam.deb".
"Ranzig" omdat er vervolgens meldingen komen van depedency problemen. Vervolgens alle benodigde *.deb bestanden met genoemde methode geforceerd, en dat allemaal nog eens herhaald vanwege eventuele dependency problemen. Uiteindelijk heeft het wel het gewenste resultaat opgeleverd, en lijkt het te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Je kan ook een bepaalde versie van een geïnstalleerde package forceren in de Synaptics Package manager (menu System - Administration), daar moet je de gewenste package aanklikken in die ellenlange lijst (of je kan natuurlijk filteren op packagenamen om de lijst te verkorten), waarna je in het venster van Synaptic moet klikken op menu Package, en dan op Force Version.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Tja, als je met dependency problemen zit is het natuurlijk allemaal wat lastiger. Je kan het forceren, maar beter is om bij de huidige versie te blijven of álles te downgraden. Om welk pakketje gaat het btw en waarom moet hij terug?
Pagina: 1 ... 9 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen