De ene is een videoplayer, de ander een audioplayer met complete bibliotheek voor al je mp3's (denk iTunes). Wil je een audio cd maken dan kun je dat dus met die audio cd creator. In 9.04 zul je ook een paar dingen vinden: een programma om video's af te spelen, een programma om je muziekbieb te beheren en af te spelen, een programma om cd/dvd's te maken (audio/video/data) en een programmaatje om geluid mee op te nemen (heel basic). Gewoon bare essentials die ieder zo hun eigen ding doen. Als je geen muziek/video afspeelt/brandt dan heb je er inderdaad niets aan en kun je het gewoon weer verwijderen.
Grafisch: 2x image viewer: F-spot en Gthumb?
Gthumb heb ik er eerlijk gezegd nooit tussen zien staan, bedoel je niet GIMP (die staat er wel en is gewoon een foto/plaatjes editor welke richting Photoshop gaat). F-Spot laat zich meten met iPhoto. Nadeel hiervan is dat je steevast alles in F-Spot moet importeren maar wua beheer van je fotocollectie is het wel aardig.
Hulpmiddelen: Tomboy notities? Tracker zoekprogramma? Wachtwoorden en sleutels?
Tracker is iets wat zorgt dat je heel erg mooi kunt zoeken. OS X heeft dit sinds Tiger al in de vorm van Spotlight en Windows Vista heeft het inmiddels ook. Je kunt hiermee niet alleen domweg naar een bestand met een bepaalde naam zoeken maar ook meer in de inhoud van die dingen plus de inhoud van je im-gesprekken, mail, etc. Het maakt het zoeken veel makkelijker, sneller en gewoonweg beter omdat je veel sneller de juiste informatie hebt. Die wachtwoorden en sleutels is een algemeen systeem waarvan Ubuntu zelf ook gebruik maakt. Het packagemanagement stopt hier namelijk ook de nodige sleutels in voor de diverse repositories. OS X heeft ook zoiets in de vorm van Keychain Access. Het centraal beheren van je diverse logins voor bijv. networkshares en websites is hiermee enorm makkelijker en aangenamer. Mocht je gebruik willen maken van GPG dan kan dat hier dus ook heel gemakkelijk mee.
Ik zou deze 2 zaken dan ook eerder willen bestempelen als cruciale OS onderdelen.
Internet: 2x Bitorrent client: BitTorrent en Transmission? 2x RDP: Terminal server client en werkplek op afstand. Ekiga softfoon?
Inmiddels heeft men besloten om alleen nog Transmission als bittorent client te gebruiken, die 2x was inderdaad nogal een overkill en sluit niet aan op hun beleid om per taak 1 programma te leveren. Waarom er dan ook 2 remote management programma's zijn snap ik ook niet helemaal. Ik gok hier dat de ene voor RDP is en de andere voor VNC connecties. Ekiga is een softphone zodat je kunt conferencen middels SIP enzo, meer de netmeeting voor GNOME. IMHO meer iets voor zakelijk gebruik. Zal er misschien wel in zitten omdat de open source wereld bestaat uit mensen die over de wereld verspreid zijn. Die kunnen dan op een makkelijke wijze met elkaar in contact komen.
Kantoor: OpenOffice voorgeinstalleerd? pardon? Wie zegt dat ik behoefte heb aan een voorgeinstalleerd office pakket? Misschien wil ik deze zelf wel customizen o.i.d.?
De enige echt fatsoenlijke office suite voor Linux (Koffice gaat ook nog wel maar is niet zo fijn in een GTK omgeving). Zit er ook weer in omdat ze zich ook richting op het bedrijfsleven (het is een allround desktop OS).
Spelletjes: Hele waslijst met games die niemand gaat spelen...
Zitten zat leuke tussen die aardig wat mensen spelen om de tijd te doden.
Kijk het maakt me verder niet uit, maar het schoot me gewoon te binnen. Er staat naar mijn mening best veel dubbele + overbodige software op(audio cd creator+alles in de genoemde lijst van hulpmiddelen+ekiga softfoon is echt overbodig..). Natuurlijk is het te verwijderen en ik kies er zelf ook voor door Ubuntu te installeren en het maakt me verder ook niet uit, maar ik breng het gewoon even naar voren... that's all.
Voortaan dus wat beter kijken naar wat de software nou precies is voordat je uitspraken doet. Gezien bovenstaande heb je er dus amper naar gekeken, waarschijnlijk niet eens verder dan het lezen van het menu. Ik vind het nou niet een erg steekhoudend verhaal. Ik vind het ook prima dat men bij Windows een virusscanner levert, dat is ook erg nuttig maar helaas zijn dat weer trials en dan heb je er dus heel erg weinig aan (laat het dan weg of zet er een full version op!).
EDIT:
Nog even zitten kijken in Ubuntu naar die 2 remote management clients en ik heb goed gegokt: de ene is voor RDP (Microsoft Windows machines overnemen) en de ander voor VNC (wat op meerdere platformen draait). Het rare is dat de Terminal Services client (die RDP doet) ook de mogelijkheid heeft om VNC als protocol te gebruiken. Men had hier dus al genoegen mee kunnen nemen.
[
Voor 3% gewijzigd door
ppl op 09-04-2009 17:37
]