Het Grote Ubuntu Topic Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 27 Laatste
Acties:
  • 153.289 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
DevilsProphet schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 17:28:
Je kan ook een bepaalde versie van een geïnstalleerde package forceren in de Synaptics Package manager (menu System - Administration), daar moet je de gewenste package aanklikken in die ellenlange lijst (of je kan natuurlijk filteren op packagenamen om de lijst te verkorten), waarna je in het venster van Synaptic moet klikken op menu Package, en dan op Force Version.
Gaat niet. Probleem is dat die kijken naar wat er geïnstalleerd is, en wat er in de repositories voorhanden is, maar niet in (lokale) archieven naar versies die eerder geïnstalleerd zijn geweest. Dat Package → Force Version kun je daarbij dus niet gebruiken, omdat de gewenste versie (uit lokaal archief) niet (eenvoudig) in die lijst te krijgen is. En, zoals gezegd, stonden oude versies niet meer in de repository.
mithras schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 17:39:
Tja, als je met dependency problemen zit is het natuurlijk allemaal wat lastiger. Je kan het forceren, maar beter is om bij de huidige versie te blijven of álles te downgraden. Om welk pakketje gaat het btw en waarom moet hij terug?
OpenFTD. De nieuwe versie heeft de NZB-knop niet meer. Ik had er al een tijd rekening mee gehouden dat die een keer zou verdwijnen, omdat dat op de Windows-versie klaarblijkelijk al een tijd geleden gebeurd was. Dus bij elke update gekeken of dat het geval was, maar er was steeds niets aan de hand. Nu wat onvoorzichtig gedaan, en gewoon op updaten gedrukt, ofschoon de versie nu van 1.1.1. naar 1.2.0. was gegaan, een grotere stap.

Op zich kun je natuurlijk best zonder die knop, moet je gewoon paar keer meer klikken. Maar dan begint het toch een beetje te knagen bij me, dat je toch terug zou moeten kúnnen. Dan krijg ik dat niet uit m'n hoofd, en móet dat gewoon gebeuren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Beuzelarij

Tip als je dat pakket nu op hold zet wordt het nooit meer geupdate. Dit doe je doormiddel van:

sudo aptitude hold openftd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 21:14

MBV

@Beuzelarij: is er geen fork die de NZB-knop houdt, ondanks de nieuwe versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 april 2009 @ 07:22:
@Beuzelarij

Tip als je dat pakket nu op hold zet wordt het nooit meer geupdate. Dit doe je doormiddel van:

sudo aptitude hold openftd
Bedankt voor het meedenken, maar ik heb betreffende repository nu uitgevinkt en dat werkt ook.
MBV schreef op woensdag 08 april 2009 @ 10:25:
@Beuzelarij: is er geen fork die de NZB-knop houdt, ondanks de nieuwe versie?
Volgens mij niet. In de Windows versie is er klaarblijkelijk een patch die de knop terughaalt, wellicht komt er ook iets dergelijks voor Linux. Daar speelt het probleem dus pas sinds kort. Ontbreken van zo'n knop is ook niet iets onoverkomelijks, maar het was voor een groot deel ook een "erezaak" dat het toch mogelijk moet zijn een eerdere versie van een pakket terug te halen. Voor het "mooie" had dat echter wel minder ranzig gemoeten... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even gisteren 5 minuten aan het hobby'en geweest met Jaunty. Ik heb een moederbord met 2 nics en blijf het altijd zonde vinden om er dan maar 1 te gebruiken dus ik maak dan meestal gebruik van bonding. Dit is het resultaat 8)

/etc/network/interfaces

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
auto bond0
iface bond0 inet static
address 192.168.2.2
netmask 255.255.255.0
network 192.168.2.0
broadcast 192.168.2.255
gateway 192.168.2.1
slaves all
bond_mode round-robin
bond_miimon 100

ifconfig

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
bond0     Link encap:Ethernet  HWaddr 00:16:17:ba:03:55  
          inet addr:192.168.2.2  Bcast:192.168.2.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::216:17ff:feba:355/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MASTER MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:98035 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:72636 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0 
          RX bytes:125294845 (125.2 MB)  TX bytes:9189318 (9.1 MB)

eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:16:17:ba:03:55  
          UP BROADCAST RUNNING SLAVE MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:49152 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:36319 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000 
          RX bytes:62699127 (62.6 MB)  TX bytes:4624834 (4.6 MB)
          Interrupt:250 Base address:0x2000 

eth1      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:16:17:ba:03:55  
          UP BROADCAST RUNNING SLAVE MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:48883 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:36317 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000 
          RX bytes:62595718 (62.5 MB)  TX bytes:4564484 (4.5 MB)
          Interrupt:249 Base address:0x8000 

lo        Link encap:Local Loopback  
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:4 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:4 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0 
          RX bytes:240 (240.0 B)  TX bytes:240 (240.0 B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wanneer komt Jaunty Jackalope eigenlijk uit?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

anandus schreef op woensdag 08 april 2009 @ 11:45:
Wanneer komt Jaunty Jackalope eigenlijk uit?
Nog 15 dagen volgens de frontpage van Ubuntu.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
23 april idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
Als ik een upgrade maak van 8.04 naar 9.04, werken m'n oude gnome settings dan waarschijlijk nog ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• har0
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-02-2022
mijn KDe dingen werkten bijna allemaal nog na update (Beta, alleen de desktop dingen waren aan de verkeerde app gelinkt, ben er uteindelijk wel blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 19:00
Zo, de herinstallatie zit er op :) Omdat ik de indruk had dat mijn systeem toch niet meer zo kosjer was (ik kom van Intreprid en draai al enkele maanden Jaunty) heb ik er de Beta eens vers op gegooid. En met reden precies, want het eerste dat me opvalt zijn de fonts die positief veranderd zijn.
Ook wordt mijn HD4870 eindelijk herkend door jockey (restricted hardware manager), zodat ik hopelijk weer eens Compiz kan inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik ga toch maar een reinstall doen bij de release van Jaunty, mijn laptop doet nu ongeveer twee minuten over het bootproces en dat lijkt me niet helemaal gezond.. of zijn er tooltjes a la BootVis die laten zien waar het ding zo lang mee bezig is, zodat ik naar een oplossing kan gaan zoeken?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Bootchart is een leuk tooltje voor grafische visualisaties. Er zijn ook diverse tooltjes om via een gui te selecteren welke processen gestart moeten worden, zoals bum (bootup-manager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
maleadt schreef op woensdag 08 april 2009 @ 15:49:
Ook wordt mijn HD4870 eindelijk herkend door jockey (restricted hardware manager), zodat ik hopelijk weer eens Compiz kan inschakelen.
Het ziet er weer goed uit voor mensen met een ATI graphic card. :) Toch denk ik in de toekomst maar weer een NVDIA te nemen, als ik de kans heb.

unofficial ATI driver's wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-09 09:30

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Ik zit momenteel met jaunty te spelen, met de opensource ati driver (xserver-xorg-video-ati) gezien per heden fglrx mijn videokaart niet meer support. Ik ervaar echter een enorme sluggish performance zodra ik compiz enable terwijl ik met metacity nergens last van heb. Volgens http://www.x.org/wiki/RadeonFeature wordt mijn videokaart (R420 - x700 mobility) prima ondersteund en zou deze XAA en EXA ondersteunen. Iemand enig idee waarom compiz screenupdates (zoals de overgang van desktop naar de cube en wobbly windows maar ook scrollen in firefox, downscroll in terminal) zo tergend sloom verlopen?

alternativ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Zeer traag scrollen en beeldrefresh kan liggen aan het uitstaan van direct rendering. Om te weten te komen hoe dat op jouw systeem is ingesteld:

~$ glxinfo | grep direct

Als direct rendering aan staat zul je dit als output krijgen:

direct rendering: Yes

Voor meer informatie: google. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
iBurger schreef op woensdag 08 april 2009 @ 17:17:
[...]

Het ziet er weer goed uit voor mensen met een ATI graphic card. :) Toch denk ik in de toekomst maar weer een NVDIA te nemen, als ik de kans heb.

unofficial ATI driver's wiki
Feit feit, al had ik het leuker gevonden om de open-source driver te kunnen gebruiken. Normaal geef ik er niet echt om dat de 3D performance wat lager is (zolang compiz maar werkt, ik werk er zoveel sneller door), maarja dan koop je een pc over en zit daar ene HD4870 in, zonde om dat beestje niks te laten doen hé :+
En toegegeven, Nexquiz op Ultimate ziet er best lekker uit :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Toekomstperspectieven voor ATi zien er nu veel beter uit dan NVidea: van ATi zijn alle specs vrijgegeven, de OSS-community kan daar mooi mee aan de slag. Dikke kans dat over een jaar de ATi drivers probleemloos werken, net zoals Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:39
Tsja eerlijk gezegd valt me dat tegen, met gma500 is de performance van intrepid naar jaunty dramatisch achteruit gegaan (stotterende muziek bij scrollen!), met UXA aan wordt het iets beter, maar dan kun je geen twee beeldschermen. Twee schermen met Compiz enabled gaat ook niet, dat gaat pas bij de nieuwere chipset. Twee schermen in Intrepid met één daarvan geroteerd levert ook al gestotter op bij het scrollen op het geroteerde scherm. En bij de nieuwste chipset US15W schijnt het ook niet best met de drivers gesteld te zijn.

Dus alhoewel de drivers van Intel in het algmeen best aardig zijn, is het toch zeker niet zo geweldig als je soms zou willen geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 15:04
MBV schreef op woensdag 08 april 2009 @ 20:31:
Toekomstperspectieven voor ATi zien er nu veel beter uit dan NVidea: van ATi zijn alle specs vrijgegeven, de OSS-community kan daar mooi mee aan de slag. Dikke kans dat over een jaar de ATi drivers probleemloos werken, net zoals Intel.
Dat is niet helemaal juist. De 2D en 3D specs van de R600 en R700 zijn vrijgegeven. Dit zegt dus niet zoveel over toekomstige generaties GPU's van ATi (al zullen er vast en zeker overeenkomsten zijn). De kans bestaat dus dat er bij een nieuwe generatie weer problemen onstaan met de open source driver.

Verder zijn de Nvidia drivers voor Linux van behoorlijk goed niveau, dat is niet iets wat je zomaar even in één jaartje inhaalt met een open source project. Daarnaast kan Nvidia gelijk beginnen met het maken van drivers voor een nieuwe generatie nog voordat ze terug te vinden zijn in daadwerkelijk videokaarten. Hierdoor zullen ook nieuwe generaties snel ondersteund zijn. Bij de open source driver zal de ontwikkeling, zo denk ik, echter een stuk langzamer gaan mede, omdat ze eerst over de specs dienen te beschikken. Deze specs zullen vast niet voordat de GPU al op de markt is worden vrijgegeven (als dat al überhaupt al gebeurt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
maxjuh schreef op woensdag 08 april 2009 @ 20:47:
[...]

Bij de open source driver zal de ontwikkeling, zo denk ik, echter een stuk langzamer gaan mede, omdat ze eerst over de specs dienen te beschikken. Deze specs zullen vast niet voordat de GPU al op de markt is worden vrijgegeven (als dat al überhaupt al gebeurt)
Specifiek bij ATi valt dat goed mee, zeker nu beide drivers (radeon && radeonhd) gebruik maken van de AtomBIOS. Door niet direct de hardware aan te spreken, maar via de atombios te gaan wordt het gros van de nieuwe kaarten (mogelijk enkel uit dezelfde generatie, dat weet ik niet) quasi out-of-the-box ondersteund.

Wat je de open-source drivers wel moet geven is dat ze veel sneller nieuwe generaties van software ondersteunen. Binary drivers doen er soms langer over (typisch: de Xserver ABI) of doen het gewoon nooit (NVIDIA geeft vb nu al te kennen dat ze, door GPL issues en het feit dat ze zelf al een goede memory manager hebben, nooit KMS zullen ondersteunen). OpenGL daarentegen is door alle binary drivers al tot versie 3 ondersteund waar de OSS drivers nog op 1.3 vast zitten :')

En voor de mensen met een HD4870 die naar Jaunty zouden willen upgraden: er zit blijkbaar een bug in Catalyst 9.4 waardoor video's afspelen met compiz ingeschakelt de Xserver doet hangen. En dankzij de nieuwe Xserver DontZap "feature" (CTRL+ATL+BACKSPACE uitgeschakeld) en een AZERTY toetsenbord (geen magische SysRQ REISUB) mag ik 2TB aan EXT3 gaan fsck'n :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Waarom werkt SysRQ niet bij AZERTY? Of weet je niet waar de toetsen zitten bij querty? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
MBV schreef op woensdag 08 april 2009 @ 23:25:
Waarom werkt SysRQ niet bij AZERTY? Of weet je niet waar de toetsen zitten bij querty? :P
Hmm, na zojuist vol zelfvertrouwen "Alt+SysReq & REISUB" ingevoerd te hebben om het scherm ineens zwart te zien worden, besluit ik dat het niks met AZERTY<->QWERTY te maken heeft O-) (ik wist niet goed of de SysReq toets bij qwerty op dezelfde plek lag, blijkbaar wel)

Het blijft iets vreemd though, want toen ik daarnet met een gecrashte X server hetzelfde probeerde, gebeurde er niks. Idem dito met een probleem in de grafische driver enkele maanden geleden: muziek en video bleven spelen, muis en toetsenbord hielden het voor bekeken (zelf met deze magische combo's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alt+SysRq werkt bij mij ook niet, maar volgens mij komt dat door de Nvidia drivers. Een veiligere toetsencombinatie is trouwens Alt+SysRq+K. Als dat werkt, dan krijg je een piep te horen. Dan killt-ie alles op de huidige VT.

Sowieso is Alt+SysRq niet echt een geweldige panic button, aangezien je de keys gewoon kan remappen.

Er is nu dus geen enkele toetsencombinatie die je kan indrukken om zeker te weten of je wel naar een legitiem login-scherm aan het kijken bent. Voor hetzelfde geld ben je je wachtwoord aan het invullen in een programma dat precies op het login-scherm lijkt. (Leuke phishing manier voor op openbare Linux-pc's.) Windows heeft hiertegen de C-A-Del combinatie die in de kernel wordt afgevangen.

Btw, C-A-Backspace is ook geen goede panic button. Ook die keys kan je gewoon remappen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2009 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

llevering schreef op woensdag 08 april 2009 @ 20:47:
[...]

Tsja eerlijk gezegd valt me dat tegen, met gma500 is de performance van intrepid naar jaunty dramatisch achteruit gegaan (stotterende muziek bij scrollen!), met UXA aan wordt het iets beter, maar dan kun je geen twee beeldschermen. Twee schermen met Compiz enabled gaat ook niet, dat gaat pas bij de nieuwere chipset. Twee schermen in Intrepid met één daarvan geroteerd levert ook al gestotter op bij het scrollen op het geroteerde scherm. En bij de nieuwste chipset US15W schijnt het ook niet best met de drivers gesteld te zijn.

Dus alhoewel de drivers van Intel in het algmeen best aardig zijn, is het toch zeker niet zo geweldig als je soms zou willen geloven.
Hier gelijkwaardige problemen met een gma900 in intrepid en heb daarvoor een topic aangemaakt op ubuntuforums.

Dualscreen maakt alles zelfs zonder compiz belachelijk traag. Compiz zelf op 1 scherm is ook vrij traag als ik mijn externe 24" tft koppel aan mijn laptop. Daarom dus geen dualscreen en geen compiz.

Ligt dit nu aan de driverimplementatie of puur aan de belabberde performance van de gma-reeks van intel? Mij lijkt het aan de drivers liggen, aangezien ik zelfs half-life 2 kan spelen op deze laptop. In windows weliswaar, waar de drivers iets beter geïmplementeerd zijn volgens wat ik ervaar.

Hier een link naar het betfreffende topic op ubuntuforums aangaande dit probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door RuddyMysterious op 09-04-2009 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Sinds de upgrade naar Jaunty kan ik de nvidia 177 drivers niet meer installeren :( Met 180 wil mijn laptop niet in standby en de oude 173 die ik geprobeerd heb lijken hetzelfde probleem te geven.
Zou het werken om in het slaapscript een rmmod en een modprobe op de nvidia-driver te doen voor slapen/wakker worden? Dat moest ik ook met acpi_cpufreq doen om mijn 2e cpu core te kunnen gebruiken na een suspend.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik heb nu op mijn stage een windows-pc, met Virtualbox erop om af en toe iets in Linux te testen. Sinds vandaag is daar versie 2.2 van, met OpenGL versnelling in linux! Ik heb nu dus meer effecten in Linux dan in Windows :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
Virtualbox op een Linux host werkt ook zeer relax. Het is volgens mij iets sneller. (ubuntu neemt vrij weinig resources weg).

Wickerworm, Vista... mensen... ik was zo afgezeken. Ben geloof ik wel 5 jaar te laat overgestapt naar ubuntu. Alleen al het feit dat vim standaard in shell draait. :)

its so good :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

GVim draait ook prima in windows shells ;) En anders heb ik hier cygwin geinstalleerd.

Wat me trouwens wel opviel, is dat ik op mijn laptop met Radeon X300 maar 1fps krijg in etracer, terwijl ik gevirtualiseerd iets van 20fps krijg. Niet dat ik nou zo'n fan ben van etracer, maar het zou toch leuk zijn als 3d-games werken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:26

MsG

Forumzwerver

Mijn eee 900 ook geupdate naar Jaunty. Helaas moest ik nog steeds de array kernel draaien, dat valt me toch best wel erg tegen. Ook update hij de menu.lst niet goed, alles heet daar nog 8.10, maar ik heb wel de hippe notifications :). Dat laatste deed hij op mn PC ook gewoon wél goed.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:17
Dit wordt mijn 3e poging in 2 jaar om volledig over te stappen naar Linux. Vorige week werd ik zo schijt ziek van Windows omdat het echt op het meest ontactische moment OOIT was vast gelopen, dat ik uit woede (ja ik was echt boos, want het liep écht op een verkeerd moment vast) een rondje ben gaan lopen buiten.
Toen dus meteen weer een aantal distributies opgehaald en 1 voor 1 uitgetest in VMware. Fedora leek het te worden, maar na een install op mn echte systeem flopte het toch, omdat ik na een half uur de Nvidia drivers er nog niet op had staan. Nou ben ik geen guru, maar een ook geen n00b met linux, dusja, Ubuntu er maar weer op.
Ding is net klaar met updaten en ik hoop toch echt dat ik deze keer niks ga missen.. ik heb eigenlijk alleen een hard hoofd in het syncen van Symbian (N78) met Evolution, zowel contacten als agenda.
Wat ik me nou net bedacht: Iedereen zeikt altijd over OEM systemen met Windows dat er al zoveel software is geinstalleerd. Nou keek ik net even bij de standaard programma's van ubuntu en toen dacht ik bij mezelf: what the **** moet ik hier mee? Eerst lopen we met z'n allen te zeiken op Windows, dat er al zoveel troep op staat, terwijl Ubuntu eigenlijk geen haar beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stijnos1991 schreef op donderdag 09 april 2009 @ 13:53:
Wat ik me nou net bedacht: Iedereen zeikt altijd over OEM systemen met Windows dat er al zoveel software is geinstalleerd. Nou keek ik net even bij de standaard programma's van ubuntu en toen dacht ik bij mezelf: what the **** moet ik hier mee? Eerst lopen we met z'n allen te zeiken op Windows, dat er al zoveel troep op staat, terwijl Ubuntu eigenlijk geen haar beter is?
Wil je nu werkelijk Gnome gaan vergelijken met alle troep die je van HP geïnstalleerd krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou keek ik net even bij de standaard programma's van ubuntu en toen dacht ik bij mezelf: what the **** moet ik hier mee?
Over welke standaard programma's heb je het dan?
Eerst lopen we met z'n allen te zeiken op Windows, dat er al zoveel troep op staat, terwijl Ubuntu eigenlijk geen haar beter is?
Als ik Ubuntu installeer kom ik toch echt geen trail versies van bijv. anti-virus software of dvd brand software tegen. Ik geloof niet dat ik je probleem helemaal begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

En daarbij is ook het probleem dat Windows echt trager is door de voorgeïnstalleerde brol van pc-assembleurs en dat je die brol moeilijk wegkrijgt, terwijl je er in Ubuntu maar een vinkje met weghalen uit de lijst van geïnstalleerde programma's die op zich zo goed als nooit mee opstarten met je systeem waardoor die de snelheid daarvan amper beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-09 09:30

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Het zat hem in de instellingen van compiz na alle verwijzingen (gconf en flat-file lists) te hebben verwijderd loopt het weer als een zonnetje. :*)

alternativ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
Over welke software heb ik het dan, oké komt ie:
Audio en Video: Audio CD creator? 2x een speler: Totem en Rhytmbox
Grafisch: 2x image viewer: F-spot en Gthumb?
Hulpmiddelen: Tomboy notities? Tracker zoekprogramma? Wachtwoorden en sleutels?
Internet: 2x Bitorrent client: BitTorrent en Transmission? 2x RDP: Terminal server client en werkplek op afstand. Ekiga softfoon?
Kantoor: OpenOffice voorgeinstalleerd? pardon? Wie zegt dat ik behoefte heb aan een voorgeinstalleerd office pakket? Misschien wil ik deze zelf wel customizen o.i.d.?
Spelletjes: Hele waslijst met games die niemand gaat spelen...

Kijk het maakt me verder niet uit, maar het schoot me gewoon te binnen. Er staat naar mijn mening best veel dubbele + overbodige software op(audio cd creator+alles in de genoemde lijst van hulpmiddelen+ekiga softfoon is echt overbodig..). Natuurlijk is het te verwijderen en ik kies er zelf ook voor door Ubuntu te installeren en het maakt me verder ook niet uit, maar ik breng het gewoon even naar voren... that's all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Laatst online: 01:01

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Het klopt inderdaad dat er een hoop software mee wordt geleverd waar je wel of niet wat aan kunt hebben. Maar:
• Het is altijd complete software, geen waardeloze trials.
• Er starten geen 20 'handige' programmaatjes mee op, die je in de praktijk (bijna) nooit gebruikt. Voor het opstarten maakt het dus niet uit.
• Het past allemaal op 1 cd, dus de hoeveelheid data valt ook wel mee.

Verder is het gewoon een typische eigenschap van 'complete' distro's zoals ubuntu, of in nog sterkere mate suse. Als je het allemaal niet hoeft te hebben begin je gewoon met een kale debian en bouw je het zelf op zoals je het hebben wil. Ubuntu is bedoeld als totaaloplossing, daar hoort een redelijk volledig arsenaal aan programma's bij.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Je tracht enkel aan te geven, dat je met betrekking tot je wensen een verkeerde distributie-keuze hebt gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanValentijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06-2023
en programma's die je niet wilt hebben verwijder je net zo makkelijk weer met synaptic of in terminal.

MBA 13' | EEE pad Transformer | Sony NEX - C3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
@Beuzelarij
Nee ik probeer Ubuntu niet af te kraken, ik vraag me alleen af hoe jullie daar over denken, neem een voorbeeld aan de reactie van DirkW?
Ik zeg toch ook in mijn laatste post: Ik kies er zelf voor, het maakt me verder ook niet uit, maar ik breng het alleen even naar voren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Mensen die het niet leuk vinden dat fabrikanten voorgeïnstalleerde software meegeven vinden dat niet leuk om dat het op zich extra software is, maar raken eerder geïrriteerd door de nadelen die daarbij gepaard gaan, zoals Windows die veel trager is dan bij een clean install.

Bij linux distro's zijn die nadelen niet van toepassing, en is er dus geen reden tot klagen, aangezien het enige waar iets op aan te merken valt (het aanwezig zijn van teveel ongebruikte software) makkelijk op te lossen valt door even in de package manager wat packages uit te vinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
@ stijlnos.

ubuntu bashen in het grote ubuntu topic deel 9. heheh. :)

ontopic: ubuntu lijkt veel meer op dos. meeste dingen werken op file-niveau, dus extra software zorgt meestal niet voor extra startup tijd, en problemen. vergeet alles wat doet in windows, en ubuntu is zeer relax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik vraag me trouwens af, wat als een HP / ACER / ASUS /whatever een notebook/pc uitbrengt met Ubuntu erop voorgeinstalleerd...(wat volgens mij nog niet kan?). Zullen ze dan daar ook een grote eigen stempel op drukken? aangepast thema / programma's van hunzelf etc..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom zou het niet kunnen? volgens mij heeft Dell al wel wat experimenten ermee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
stijnos1991 schreef op donderdag 09 april 2009 @ 15:06:
@Beuzelarij
Nee ik probeer Ubuntu niet af te kraken, ik vraag me alleen af hoe jullie daar over denken,
Je stelt het nu wel heel netjes en genuanceerd voor, hè.
Toch even een quote van je eerdere post erbij nemen:
Eerst lopen we met z'n allen te zeiken op Windows, dat er al zoveel troep op staat, terwijl Ubuntu eigenlijk geen haar beter is?
"Troep", "geen haar beter", dat is gewoon afkraken hoor.
Ik zeg toch ook in mijn laatste post: Ik kies er zelf voor, het maakt me verder ook niet uit, maar ik breng het alleen even naar voren...
Je zegt inderdaad al dat je daar zelf voor kiest door die distributie te nemen. Dan heb je dus toch de verkeerde distributie-keuze gemaakt? Bij Linux kun je uit allerlei distributies kiezen die het beste aan jouw eisen voldoen: Van kale command-line tot complete kerstbomen, en alles daartussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 15:34:
waarom zou het niet kunnen? volgens mij heeft Dell al wel wat experimenten ermee gedaan.
Ik bedoel niet dat de fabrikanten het niet kunnen, maar dat je dit moment volgens mij nog nergens dat kan kopen.. of ik moet me vergissen.. Zal commercieel gezien nog wel te weinig opleveren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
DevilsProphet schreef op donderdag 09 april 2009 @ 15:16:
Bij linux distro's zijn die nadelen niet van toepassing, en is er dus geen reden tot klagen, aangezien het enige waar iets op aan te merken valt (het aanwezig zijn van teveel ongebruikte software) makkelijk op te lossen valt door even in de package manager wat packages uit te vinken.
Ergens is het wel een punt. Er worden je programma's opgedrongen, het kost downloadtijd, configuratietijd, installatietijd. Voordeel is dat ubuntu ook kaal geinstalleerd kan worden, maar ik vervang meer dan 50% van de default programma's in de normale ubuntu voor wat ik graag heb. Ik hoef niet een voorgeinstalleerde mediaspeler of maillezer, ik kies liever zelf. Bij windows hekel ik WMP en OE net zo hard als Totem/Rhythmbox en Evolution. Ook vind ik het een oneerlijk voordeel tegenover andere hardwerkende devvers van andere mediaplayers, emailclients etc.

Bovendien, zomaar weghalen? Gooi evolution er maar eens uit. Je verliest meer dan alleen Evolution.

Ik zeg dat de optie om software mee te installeren default tijdens install langs moet komen, als in een selecteerbare lijst. En die lijst hoeft niet uitputtend te zijn, in de zin van alle mogelijke emailclients moeten erin, maar eerder een lijst van de prog's zoals nu geinstalleerd worden, met een optie om het gewoonweg uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
Mar2zz schreef op donderdag 09 april 2009 @ 16:12:
[...]

ik zeg dat de optie om software mee te installeren default tijdens install langs moet komen, als in een selecteerbare lijst. En die lijst hoeft niet uitputtend te zijn, in de zin van alle mogelijke emailclients moeten erin, maar eerder een lijst van de prog's zoals nu geinstalleerd worden, met een optie om het gewoonweg uit te zetten.
Redhat en fedora hebben die optie tijdens de installatie. Ubuntu kiest geloof ik standard 1 programma, zodat de support duidelijker wordt op de forums. Er is dan 'tenminste 1 default' optie.

>> meeste hier kennen deze google techtalk vast al, maar hij is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens naar Add/Remove's "Show installed applications only". En naar Synaptic's status "Instaled". Daarmee kan je alle software naderhand weggooien. En op een installatie die in totaal een kwartier duurt lijkt het me nogal onzinnig om die extra stap erin te zetten. Een optie is niet gratis. Elke optie maakt het moeilijker. Zelfs als je het onder een Advanced knop zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

stijnos1991 schreef op donderdag 09 april 2009 @ 14:42:
Over welke software heb ik het dan, oké komt ie:
Audio en Video: Audio CD creator? 2x een speler: Totem en Rhytmbox
De ene is een videoplayer, de ander een audioplayer met complete bibliotheek voor al je mp3's (denk iTunes). Wil je een audio cd maken dan kun je dat dus met die audio cd creator. In 9.04 zul je ook een paar dingen vinden: een programma om video's af te spelen, een programma om je muziekbieb te beheren en af te spelen, een programma om cd/dvd's te maken (audio/video/data) en een programmaatje om geluid mee op te nemen (heel basic). Gewoon bare essentials die ieder zo hun eigen ding doen. Als je geen muziek/video afspeelt/brandt dan heb je er inderdaad niets aan en kun je het gewoon weer verwijderen.
Grafisch: 2x image viewer: F-spot en Gthumb?
Gthumb heb ik er eerlijk gezegd nooit tussen zien staan, bedoel je niet GIMP (die staat er wel en is gewoon een foto/plaatjes editor welke richting Photoshop gaat). F-Spot laat zich meten met iPhoto. Nadeel hiervan is dat je steevast alles in F-Spot moet importeren maar wua beheer van je fotocollectie is het wel aardig.
Hulpmiddelen: Tomboy notities? Tracker zoekprogramma? Wachtwoorden en sleutels?
Tracker is iets wat zorgt dat je heel erg mooi kunt zoeken. OS X heeft dit sinds Tiger al in de vorm van Spotlight en Windows Vista heeft het inmiddels ook. Je kunt hiermee niet alleen domweg naar een bestand met een bepaalde naam zoeken maar ook meer in de inhoud van die dingen plus de inhoud van je im-gesprekken, mail, etc. Het maakt het zoeken veel makkelijker, sneller en gewoonweg beter omdat je veel sneller de juiste informatie hebt. Die wachtwoorden en sleutels is een algemeen systeem waarvan Ubuntu zelf ook gebruik maakt. Het packagemanagement stopt hier namelijk ook de nodige sleutels in voor de diverse repositories. OS X heeft ook zoiets in de vorm van Keychain Access. Het centraal beheren van je diverse logins voor bijv. networkshares en websites is hiermee enorm makkelijker en aangenamer. Mocht je gebruik willen maken van GPG dan kan dat hier dus ook heel gemakkelijk mee.

Ik zou deze 2 zaken dan ook eerder willen bestempelen als cruciale OS onderdelen.
Internet: 2x Bitorrent client: BitTorrent en Transmission? 2x RDP: Terminal server client en werkplek op afstand. Ekiga softfoon?
Inmiddels heeft men besloten om alleen nog Transmission als bittorent client te gebruiken, die 2x was inderdaad nogal een overkill en sluit niet aan op hun beleid om per taak 1 programma te leveren. Waarom er dan ook 2 remote management programma's zijn snap ik ook niet helemaal. Ik gok hier dat de ene voor RDP is en de andere voor VNC connecties. Ekiga is een softphone zodat je kunt conferencen middels SIP enzo, meer de netmeeting voor GNOME. IMHO meer iets voor zakelijk gebruik. Zal er misschien wel in zitten omdat de open source wereld bestaat uit mensen die over de wereld verspreid zijn. Die kunnen dan op een makkelijke wijze met elkaar in contact komen.
Kantoor: OpenOffice voorgeinstalleerd? pardon? Wie zegt dat ik behoefte heb aan een voorgeinstalleerd office pakket? Misschien wil ik deze zelf wel customizen o.i.d.?
De enige echt fatsoenlijke office suite voor Linux (Koffice gaat ook nog wel maar is niet zo fijn in een GTK omgeving). Zit er ook weer in omdat ze zich ook richting op het bedrijfsleven (het is een allround desktop OS).
Spelletjes: Hele waslijst met games die niemand gaat spelen...
Zitten zat leuke tussen die aardig wat mensen spelen om de tijd te doden.
Kijk het maakt me verder niet uit, maar het schoot me gewoon te binnen. Er staat naar mijn mening best veel dubbele + overbodige software op(audio cd creator+alles in de genoemde lijst van hulpmiddelen+ekiga softfoon is echt overbodig..). Natuurlijk is het te verwijderen en ik kies er zelf ook voor door Ubuntu te installeren en het maakt me verder ook niet uit, maar ik breng het gewoon even naar voren... that's all.
Voortaan dus wat beter kijken naar wat de software nou precies is voordat je uitspraken doet. Gezien bovenstaande heb je er dus amper naar gekeken, waarschijnlijk niet eens verder dan het lezen van het menu. Ik vind het nou niet een erg steekhoudend verhaal. Ik vind het ook prima dat men bij Windows een virusscanner levert, dat is ook erg nuttig maar helaas zijn dat weer trials en dan heb je er dus heel erg weinig aan (laat het dan weg of zet er een full version op!).

EDIT:
Nog even zitten kijken in Ubuntu naar die 2 remote management clients en ik heb goed gegokt: de ene is voor RDP (Microsoft Windows machines overnemen) en de ander voor VNC (wat op meerdere platformen draait). Het rare is dat de Terminal Services client (die RDP doet) ook de mogelijkheid heeft om VNC als protocol te gebruiken. Men had hier dus al genoegen mee kunnen nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 09-04-2009 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 14-09 16:37

deadinspace

The what goes where now?

MsG schreef op donderdag 09 april 2009 @ 13:24:
Mijn eee 900 ook geupdate naar Jaunty. Helaas moest ik nog steeds de array kernel draaien, dat valt me toch best wel erg tegen.
Waarom moet je dan de array kernel draaien? Ik draai gewoon een stock Debian kernel op mijn 900.
Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 00:09:
Sowieso is Alt+SysRq niet echt een geweldige panic button, aangezien je de keys gewoon kan remappen.
Volgensmij niet hoor. Je kan in X remappen wat je wil, maar alt-SyqRq wordt afgevangen door de kernel, en die heeft echt schijt aan wat X van je toetsaanslagen vindt ;)
Sommige 'dubbele' dingen hebben wel nut hoor; Zo is totem geschikt voor het afspelen van losse filmpjes en geluidsfiles, terwijl Rhythmbox een muzieklibrary is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@DOT: inderdaad, als n00b wordt je helemaal gek van Debian. Dan moet je 85 vragen beantwoorden voordat je klaar ben, Ubuntu vraagt alleen je partitionering en toetsenbordindeling [/overdreven]. Dat maakt Ubuntu een stuk makkelijker te installeren. Ook krijgt iedereen daardoor in het begin een compleet werkend systeem, en met add/remove kan je makkelijk de overbodige programma's eruit halen.

En Evolution heb ik net eruit gegooid, alleen jammer dat hij zijn mailicoontje niet meeneemt. En 1 database-achtig pakket kan je niet verwijderen zonder heel Gnome mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deadinspace schreef op donderdag 09 april 2009 @ 17:37:
Volgensmij niet hoor. Je kan in X remappen wat je wil, maar alt-SyqRq wordt afgevangen door de kernel, en die heeft echt schijt aan wat X van je toetsaanslagen vindt ;)
Alt+SysRq+REISUB werkt bij mij in de VT 1-6 en 8, maar niet in 7, waarin X draait. X heeft dus de mogelijkheid om SysRq te verstoren. En daarmee heb ik de mogelijkheid om iedereens wachtwoord te jatten op de universiteits-pc's. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

deadinspace schreef op donderdag 09 april 2009 @ 17:37:
[...]

Waarom moet je dan de array kernel draaien? Ik draai gewoon een stock Debian kernel op mijn 900.

[...]

[...]

Sommige 'dubbele' dingen hebben wel nut hoor; Zo is totem geschikt voor het afspelen van losse filmpjes en geluidsfiles, terwijl Rhythmbox een muzieklibrary is ;)
Mijn hele netwerk werkt niet, zowel wireless als bedraad dan. Ik zal het nog eens proberen binnenkort.

EEE 900 he, geen 901 oid.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met het risico dat ik na 9 delen in herhaling val: ik liep laatst tegen Songbird aan en dat vind ik toch een wat geslaagdere library/player dan Rhythmbox. Zie http://www.getsongbird.com/download/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truss
  • Laatst online: 12-09 08:39
ik gebruik songbird als ik XP weer eens moet aanslingeren (autocad enzo :(). Hoewel het er erg leuk uitziet en ik vooral de lyrics plugin heerlijk vind, ik houd nogal van meezingen, werkt het toch nog niet helemaal lekker. Opstarten duurt erg lang en ook de eerste keer dat je een nummer afspeelt moet je een paar tellen wachten.
Verder leuk programma, ik verkies het nog steeds boven itunes oid op windows :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

jappsta, waarom gebruik je geen virtuele machine zoals virtualbox voor autocad en andere windows-only apps? M'n vriendin doet het zo en ze is er heel blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
Banshee is gewoon itunes zonder store, maar met last.fm.
(for me at least) :)
+ gnome app

Afbeeldingslocatie: http://img508.imageshack.us/img508/8664/screenshot.th.png
Afbeeldingslocatie: http://img259.imageshack.us/img259/2117/screenshotessentialmixb.th.png

[ Voor 71% gewijzigd door iBurger op 09-04-2009 22:30 . Reden: screenshots ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
iBurger schreef op donderdag 09 april 2009 @ 22:22:
Banshee is gewoon itunes zonder store, maar met last.fm.
(for me at least) :)
+ gnome app

[afbeelding]
[afbeelding]
Ik snap nooit het probleem met die popups, je kunt toch net zo goed een normale link plaatsen of ben ik gek?

http://img508.imageshack.us/img508/8664/screenshot.png
http://img259.imageshack....reenshotessentialmixb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
Tralapo schreef op donderdag 09 april 2009 @ 23:02:
[...]

Ik snap nooit het probleem met die popups, je kunt toch net zo goed een normale link plaatsen of ben ik gek?

http://img508.imageshack.us/img508/8664/screenshot.png
http://img259.imageshack....reenshotessentialmixb.png
is iets raars van van tweakers. normaal gesproken krijg je twee kleine gelinkte screenshots.
- excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truss
DevilsProphet schreef op donderdag 09 april 2009 @ 22:11:
jappsta, waarom gebruik je geen virtuele machine zoals virtualbox voor autocad en andere windows-only apps? M'n vriendin doet het zo en ze is er heel blij mee.
Dat zou natuurlijk kunnen maar ik vind het op de een of andere manier toch lekkerder werken zonder VM. Kan ook komen omdat ik dan de volle kracht van mijn quadro kaart kan benutten (weet niet of dat tegenwoordig al in Virtualbox kan). Oh en ik wil nog wel eens een spelletje Battlefield Heroes spelen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik wilde op mijn eee grub er even helemaal opnieuw op dus delete ik hem in terminal en delete de grub folder. Nu was ik echter vergeten dat ik geen internet had doordat ik de verkeerde kernel had geladen. Nu krijg ik dus grub error 15.

Ik zit nu in de linux live usb stick van 8.10. Ook geen internet :P. Hoe kan ik grub nu installeren op de SSD van 4GB.

Hij heeft partitienaam sda1. grub-install sda1 werkt niet, hij zegt geen block device.

Of heeft iemand even een grub map voor me? mijn menu.lst heb ik zelf nog, maar kan nergens die mapinhoud downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 09:27
Ik heb de grub map natuurlijk wel (zoals iedereen met een Ubuntu 8.10 installatie), maar ik weet niet of die op ieder systeem hetzelfde is en dus ook bij jou gaat werken. Ten tweede weet ik niet waar ik hem online kan zetten of hoe ik hem op een andere manier bij jou kan krijgen (tarren en mailen?).

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
code:
1
grub-install /dev/sda

Map file is op iedere pc verschillend (als je het natuurlijk op grub/device.map hebt), die linkt block devices met grub's notatie (hd0, hd1, ...). Grub zichzelf laten installeren dus. Vervolgens een update-grub doen zodat je menu.lst automatisch gegenereerd wordt op basis van de kernels in je /boot mapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

jappsta schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 07:32:
[...]

Dat zou natuurlijk kunnen maar ik vind het op de een of andere manier toch lekkerder werken zonder VM. Kan ook komen omdat ik dan de volle kracht van mijn quadro kaart kan benutten (weet niet of dat tegenwoordig al in Virtualbox kan). Oh en ik wil nog wel eens een spelletje Battlefield Heroes spelen O-)
Wine , ik weet niet hoe goed autoCad daarin draait , en battlefield heroes . Zou wel mooi zijn als dat er in draait

offtopic:
jelle wacht nog steeds op beta key of release

Van die mooie oldskool games doen het wel goed , roller coaster tycoon en theme hospital _/-\o_

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

maleadt schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 09:16:
code:
1
grub-install /dev/sda

Map file is op iedere pc verschillend (als je het natuurlijk op grub/device.map hebt), die linkt block devices met grub's notatie (hd0, hd1, ...). Grub zichzelf laten installeren dus. Vervolgens een update-grub doen zodat je menu.lst automatisch gegenereerd wordt op basis van de kernels in je /boot mapje.
Dan krijg ik geneuzel over een block device unkown oid.

Nou ja dat wordt een reinstall :'(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

jelly schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 10:22:
[...]

Wine , ik weet niet hoe goed autoCad daarin draait , en battlefield heroes . Zou wel mooi zijn als dat er in draait

offtopic:
jelle wacht nog steeds op beta key of release

Van die mooie oldskool games doen het wel goed , roller coaster tycoon en theme hospital _/-\o_
Aangezien autocad sinds lang .NET nodig heeft en dat niet echt goed ondersteund kan worden op een non-windows platform, is het vrij onwaarschijnlijk dat autocad draait op wine. Check ook de appdb headquarters van wine, daarin zie je veel vrij recente ervaringen van mensen met wine en een bepaald programma.

Battlefield zou eventueel wel kunnen werken, dat hangt af van hoe goed het om kan met wine (of omgekeerd), dus daarvoor zou eventueel ook de appdb gecheckt moeten worden.

VirtualBox is inderdaad een probleem omdat het eigen hardware emuleert, zodat ik niet zeker ben of een quadro goed benut kan worden. Ik weet wel dat er sinds VirtualBox 2.1 of 2.2 OpenGL ondersteuning is voor Windows, dus hardwareversnelling kan eventueel mogelijk zijn, al twijfel ik er nog aan. Dat moet je maar uitzoeken. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truss
Heb er vandaag een beetje mee zitten prutsen, volgens de appdb vinden veel mensen autocad onder wine garbage dus dat ga ik niet eens proberen. Autocad moet gewoon netjes stabiel draaien, gelukkig heb ik het niet zo heel vaak nodig dus meestal start ik gewoon ubuntu op.

Virtualbox is heerlijk, maar jammer genoeg krijg ik Battlefield niet aan de praat. Ik heb geprobeerd WineD3D te installeren, wat meer video geheugen toe te wijzen en hardwareversnelling aangezet maar ik krijg het maar niet werkend. Ik ben niet echt een xp guru dus ik heb ook geen idee waarom hij niet wil opstarten. Ik krijg allen zo'n "dit programma is om onbekende reden afgesloten, wilt u dit probleem rapporteren?" melding waar ik bar weinig aan heb omdat ze me niet gewoon even vertellen waarom hij dan niet wil starten :/

Van de week als ik wat meer tijd heb maar weer wat uurtjes er tegenaan gooien om het aan de praat te krijgen, ik probeer nog steeds helemaal van windows af te komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

MsG schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 12:32:
[...]

Wat krijg je als je dit intikt?
ls -l /dev/s*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

jappsta schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 13:23:
Heb er vandaag een beetje mee zitten prutsen, volgens de appdb vinden veel mensen autocad onder wine garbage dus dat ga ik niet eens proberen. Autocad moet gewoon netjes stabiel draaien, gelukkig heb ik het niet zo heel vaak nodig dus meestal start ik gewoon ubuntu op.

Virtualbox is heerlijk, maar jammer genoeg krijg ik Battlefield niet aan de praat. Ik heb geprobeerd WineD3D te installeren, wat meer video geheugen toe te wijzen en hardwareversnelling aangezet maar ik krijg het maar niet werkend. Ik ben niet echt een xp guru dus ik heb ook geen idee waarom hij niet wil opstarten. Ik krijg allen zo'n "dit programma is om onbekende reden afgesloten, wilt u dit probleem rapporteren?" melding waar ik bar weinig aan heb omdat ze me niet gewoon even vertellen waarom hij dan niet wil starten :/

Van de week als ik wat meer tijd heb maar weer wat uurtjes er tegenaan gooien om het aan de praat te krijgen, ik probeer nog steeds helemaal van windows af te komen :P
Voor games moet je eerder Wine proberen dan VirtualBox, dus laat het ons eens weten of dat gelukt is. Als je spel werkt zonder registry-sleutels die aanwezig moeten zijn (veel games werken zonder die sleutels, zoals bv diablo 2), dan kun je gewoon naar de directory waarin de game geïnstalleerd is onder windows navigeren zodat je working dir (die verander je met het cd-commando) de dir is van je game. Sommige games vereisen dat je working dir de dir van je game is voor ze willen werken. Ik zorg bij het gamen in Wine met scripts dat de working dir eerst wordt veranderd naar de game dir en dat er eventueel iso's gemount worden voor de game wordt opgestart met wine. Het is nog nooit zo eenvoudig geweest. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

jappsta schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 13:23:

Een aanrader gamen in een virtuele machine lijkt mij echt bagger, daarom zou ik het gewoon via wine doen kijk hier maar eens naar http://appdb.winehq.org/o...lass=application&iId=9407

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
MsG schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 12:32:
[...]

Probeer dit eens i.p.v. /dev/sda (zie regel twee, regel drie is een voorbeeld van m'n desktop):
code:
1
2
3
4
5
$ sudo grub
grub > install (hd<tab>
 Possible disks are:    hd0, hd1
grub > quit
$

[ Voor 8% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 11-04-2009 13:57 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Maar ik kan alleen nog grub starten vanaf een Live USB stick. Gaat het dan ook werken? Of vanuit grub zelf, aangezien ik alleen de bootloader krijg (mappen terugzetten van mn pc naar laptop werkte, maar files zijn dus anders), maar ik weet niet wat ik vanuit daar kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
DevilsProphet schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 13:51:
[...]

Voor games moet je eerder Wine proberen dan VirtualBox, dus laat het ons eens weten of dat gelukt is. Als je spel werkt zonder registry-sleutels die aanwezig moeten zijn (veel games werken zonder die sleutels, zoals bv diablo 2), dan kun je gewoon naar de directory waarin de game geïnstalleerd is onder windows navigeren zodat je working dir (die verander je met het cd-commando) de dir is van je game.
DOSBOX Worms. ultimieme game met vrienden.
baa baa }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben lichtelijk allergisch geworden van Ubuntu (en linux in het algemeen) nadat er bij elke update wel dingen gemaakt werden (die eigenlijk al hadden moeten werken) maar er ook dingen gewoon gesloopt werden die werkten. Een programma naar de volgende versie updaten terwijl die nog niet af was en dat soort geneuzel.

Kan iemand aangeven welke gedeeltes of programma's van de komende release niet "productie" klaar zijn?
Ben vooral benieuwd naar regressies, die zijn het vervelendst, als iets nooit gewerkt heeft maakt mij dat minder uit dan dat het werkte en dat iemand er niet met z'n poten vanaf kon blijven :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als die lijst vantevoren bekend was, zouden ze niet releasen, denk je niet? En als er bij jou altijd van alles stukgaat bij het updaten, kun je ook kiezen om niet te updaten natuurlijk, de LTS-releases worden de komende jaren nog prima ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
MsG schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 14:23:
Maar ik kan alleen nog grub starten vanaf een Live USB stick. Gaat het dan ook werken? Of vanuit grub zelf, aangezien ik alleen de bootloader krijg (mappen terugzetten van mn pc naar laptop werkte, maar files zijn dus anders), maar ik weet niet wat ik vanuit daar kan.
Wat er op de live-usbstick geïnstalleerd wordt weet ik niet, maar op de livecd staat wat je nodig hebt (/boot/grub/*) in /usr/lib/grub/i386-pc/:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
ubuntu@ubuntu:/usr/lib/grub/i386-pc$ ls -al
total 291
drwxr-xr-x 2 root root    164 2008-10-29 23:15 .
drwxr-xr-x 3 root root     24 2008-10-29 23:15 ..
-rw-r--r-- 1 root root   8108 2008-10-22 00:16 e2fs_stage1_5
-rw-r--r-- 1 root root   7856 2008-10-22 00:16 fat_stage1_5
-rw-r--r-- 1 root root   8712 2008-10-22 00:16 jfs_stage1_5
-rw-r--r-- 1 root root   7352 2008-10-22 00:16 minix_stage1_5
-rw-r--r-- 1 root root   9756 2008-10-22 00:16 reiserfs_stage1_5
-rw-r--r-- 1 root root    512 2008-10-22 00:16 stage1
-rw-r--r-- 1 root root 121460 2008-10-22 00:16 stage2
-rw-r--r-- 1 root root 121460 2008-10-22 00:16 stage2_eltorito
-rw-r--r-- 1 root root   9556 2008-10-22 00:16 xfs_stage1_5

Installatie op schijf (Jaunty):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
ubuntu@ubuntu:/usr/lib/grub/i386-pc$ ls -al /media/sda5/boot/grub/
total 181
drwxr-xr-x 2 root root   1024 2009-04-08 11:59 .
drwxr-xr-x 3 root root   1024 2009-04-11 11:56 ..
-rw-r--r-- 1 root root    197 2009-03-29 22:34 default
-rw-r--r-- 1 root root     15 2009-03-29 22:34 device.map
-rw-r--r-- 1 root root   8108 2009-03-29 22:34 e2fs_stage1_5
-rw-r--r-- 1 root root   7856 2009-03-29 22:34 fat_stage1_5
-rw-r--r-- 1 root root     16 2009-03-29 22:34 installed-version
-rw-r--r-- 1 root root   8712 2009-03-29 22:34 jfs_stage1_5
-rw-r--r-- 1 root root    353 2009-04-08 11:59 menu.lst
-rw-r--r-- 1 root root   7352 2009-03-29 22:34 minix_stage1_5
-rw-r--r-- 1 root root   9756 2009-03-29 22:34 reiserfs_stage1_5
-rw-r--r-- 1 root root    512 2009-03-29 22:34 stage1
-rw-r--r-- 1 root root 121460 2009-03-29 22:34 stage2
-rw-r--r-- 1 root root   9556 2009-03-29 22:34 xfs_stage1_5

En ter volledigheid nog de md5sums:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
ubuntu@ubuntu:/usr/lib/grub/i386-pc$ md5sum /media/sda5/boot/grub/* *
4b89daf5de6aa6b3ab01d9e9f7d0e0a3  /media/sda5/boot/grub/default
757791aab6eef37e370d3c6e6fd20c34  /media/sda5/boot/grub/device.map
da631a03946db87b03c92bfe85fdb2a1  /media/sda5/boot/grub/e2fs_stage1_5
d4caf46e85b08109b08ef3ece190ac91  /media/sda5/boot/grub/fat_stage1_5
b50f46384ce9bd49921fe8965ce6067e  /media/sda5/boot/grub/installed-version
b2ebc4d056377d67795d257f3337f65c  /media/sda5/boot/grub/jfs_stage1_5
84f7fc74f73f955a10fabafb6d789193  /media/sda5/boot/grub/menu.lst
57578f59e3c268cfbd954cd2728d616d  /media/sda5/boot/grub/minix_stage1_5
58b86d7f22e248e6d2e0c66e9a6b9bbd  /media/sda5/boot/grub/reiserfs_stage1_5
c05824e4047360388cf7b71296117e54  /media/sda5/boot/grub/stage1
a855c0ab46e4a60c1484e49261093a24  /media/sda5/boot/grub/stage2
0561cdbd380edde5683e711b6a5d83e3  /media/sda5/boot/grub/xfs_stage1_5
da631a03946db87b03c92bfe85fdb2a1  e2fs_stage1_5
d4caf46e85b08109b08ef3ece190ac91  fat_stage1_5
b2ebc4d056377d67795d257f3337f65c  jfs_stage1_5
57578f59e3c268cfbd954cd2728d616d  minix_stage1_5
58b86d7f22e248e6d2e0c66e9a6b9bbd  reiserfs_stage1_5
c05824e4047360388cf7b71296117e54  stage1
a855c0ab46e4a60c1484e49261093a24  stage2
608298c23bd2f16f6fbd6a6b174ed499  stage2_eltorito
0561cdbd380edde5683e711b6a5d83e3  xfs_stage1_5

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caddy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 20:26

Caddy

Press start to shutdown

Weet iemand hier toevallig misschien hoe ik hellanzb kan laten starten tijdens het booten.
Ik start hem nu in de terminal met het commando:
 hellanzb -D 

Als ik dit in de rc.local zet dan start hellanzb wel bij het opstarten maar onder de root gebruiker waardoor alle bestanden die ik met hellanzb download root rechten krijgen.

Iemand enig idee hoe je dus een programma kan laten starten als gewone gebruiker tijdens het opstarten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 23:34
Waarschijnlijk iets als:
su -c 'commando' username

Wil je later nog via de terminal de output van hellanzb kunnen checken, dan moet je een constructie met 'screen' maken.

Even googlen leverde dit op: http://www.thesh17.com/wp...nloading-from-newsgroups/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

MBV schreef op donderdag 09 april 2009 @ 17:49:
@DOT: inderdaad, als n00b wordt je helemaal gek van Debian. Dan moet je 85 vragen beantwoorden voordat je klaar ben, Ubuntu vraagt alleen je partitionering en toetsenbordindeling [/overdreven].
Inderdaad overdreven :P

Ubuntu vraagt taal, locatie, keyboard layout, partitionering, gegevens eerste gebruiker en hostname. Debian stelt diezelfde vragen, plus nog domein, root password, popcon, tasksel en grub installatie. Toegegeven, domein en popcon zijn een beetje stomme (en verwarrende) vragen, maar zo dramatisch als jij het omschrijft is het niet bepaald.
En 1 database-achtig pakket kan je niet verwijderen zonder heel Gnome mee te nemen.
Welke dan?
Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 18:10:
Alt+SysRq+REISUB werkt bij mij in de VT 1-6 en 8, maar niet in 7, waarin X draait.
Hier wel. Wanneer werkte dat niet? Na/tijdens een lockup, of onder normale omstandigheden?

Ik ben het trouwens wel met je eens dat GNU/Linux geen al te briljante SAK heeft.
MsG schreef op donderdag 09 april 2009 @ 19:30:
Mijn hele netwerk werkt niet, zowel wireless als bedraad dan. Ik zal het nog eens proberen binnenkort.

EEE 900 he, geen 901 oid.
Ik heb ook een 900, en daarop draai ik een stock Linux 2.6.28 uit Debian Sid. Zowel bedraad als draadloos werken prima (al kon het wireless bereik beter, ik weet niet zeker of dit aan de antenne, kaart, of driver ligt).
MsG schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 14:38:
Ik wilde op mijn eee grub er even helemaal opnieuw op dus delete ik hem in terminal en delete de grub folder. Nu was ik echter vergeten dat ik geen internet had doordat ik de verkeerde kernel had geladen. Nu krijg ik dus grub error 15.

Ik zit nu in de linux live usb stick van 8.10. Ook geen internet :P. Hoe kan ik grub nu installeren op de SSD van 4GB.
Iets als het volgende zou moeten werken (ervanuitgaand dat je SSD nog niet gemount is):
# mount /dev/sda1 /mnt
# rm -rf /mnt/boot/grub/
# mount --bind /dev /mnt/dev
# chroot /mnt
# grub-install /dev/sda
# exit
# cp <jouwmenu.lst> /mnt/boot/grub/menu.lst
# reboot
Hij heeft partitienaam sda1. grub-install sda1 werkt niet, hij zegt geen block device.
Da's logisch, want sda1 (in je huidige directory) bestaat waarschijnlijk niet eens. /dev/sda1 wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
Caddy schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 16:16:
Weet iemand hier toevallig misschien hoe ik hellanzb kan laten starten tijdens het booten.
 hellanzb -D 

Als ik dit in de rc.local zet dan start hellanzb wel bij het opstarten maar onder de root gebruiker waardoor alle bestanden die ik met hellanzb download root rechten krijgen.

Iemand enig idee hoe je dus een programma kan laten starten als gewone gebruiker tijdens het opstarten ?
Op m'n server gebruik ik het volgende init scriptje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
#!/bin/sh

PATH=/sbin:/bin:/usr/bin:/usr/sbin

. /lib/lsb/init-functions

case "$1" in
  start)
    log_begin_msg "Starting HellaNZB..."
    /usr/bin/hellanzb -c/etc/hellanzb.conf -l/var/log/hellanzb.log -D
    log_end_msg $?
  ;;
  stop)
    log_begin_msg "Shutting Down HellaNZB..."
    /usr/bin/hellanzb shutdown
    log_end_msg $?
  ;;
  status)
    /usr/bin/hellanzb status
  ;;
  *)
    log_success_msg "Usage: /etc/init.d/hellanzb {start|stop|status}"
    exit 1
  ;;
esac

Waarbij, zoals je wel ziet, al m'n settings in /etc/hellanzb.conf staan. System-wide dus, en niet meer user-based.

Plaatsen in /etc/init.d/hellanzb, chmod'en, en toevoegen aan start sequence m.b.v. "update-rc.d hellanzb defaults".

EDIT: je post niet goed gelezen, hiermee zal het permissieprobleem niet opgelost zijn :) Ofte draai je hellanzb als een bepaalde user (kan ook met deze constructie, /var/log/hellanzb dan wel writeable maken), ofte je stelt een post-download script in die permissies goed zet.

[ Voor 13% gewijzigd door maleadt op 11-04-2009 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een probleem met de archive manager/mounter. Zodra ik een DVD download als ISO en vervolgens met archive manager/mounter open wordt er ;1 achter de extensies gezet:

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2gvnhoi.png

Hierdoor spelen de DVD files niet af. De ISO zelf speelt wel gewoon af in VLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Caddy schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 16:16:
 hellanzb -D 

Het kan inderdaad met een init script, zoals hier al gezegd is. Ik begrijp hier echter dat je systeem altijd naar je desktop(gnome) start? Dan is de simpelste oplossing het toevoegen van het commando waarmee je het nu start aan Voorkeuren -> sessies.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Laatst online: 01:01

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 18:34:
Ik heb een probleem met de archive manager/mounter. Zodra ik een DVD download als ISO en vervolgens met archive manager/mounter open wordt er ;1 achter de extensies gezet:

[afbeelding]

Hierdoor spelen de DVD files niet af. De ISO zelf speelt wel gewoon af in VLC.
Die ken ik. Ik heb overigens nooit gezocht naar een echt oplossing, ik mount gewoon handmatig, dat werkt wel:
mount -o loop /iso/locatie/bestand.iso /mount/locatie/

[ Voor 59% gewijzigd door Dirk op 11-04-2009 19:08 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

deadinspace schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 16:40:
[...]

Inderdaad overdreven :P

Ubuntu vraagt taal, locatie, keyboard layout, partitionering, gegevens eerste gebruiker en hostname. Debian stelt diezelfde vragen, plus nog domein, root password, popcon, tasksel en grub installatie. Toegegeven, domein en popcon zijn een beetje stomme (en verwarrende) vragen, maar zo dramatisch als jij het omschrijft is het niet bepaald.

[...]

Welke dan?

[...]

Hier wel. Wanneer werkte dat niet? Na/tijdens een lockup, of onder normale omstandigheden?

Ik ben het trouwens wel met je eens dat GNU/Linux geen al te briljante SAK heeft.

[...]

Ik heb ook een 900, en daarop draai ik een stock Linux 2.6.28 uit Debian Sid. Zowel bedraad als draadloos werken prima (al kon het wireless bereik beter, ik weet niet zeker of dit aan de antenne, kaart, of driver ligt).

[...]

Iets als het volgende zou moeten werken (ervanuitgaand dat je SSD nog niet gemount is):
# mount /dev/sda1 /mnt
# rm -rf /mnt/boot/grub/
# mount --bind /dev /mnt/dev
# chroot /mnt
# grub-install /dev/sda
# exit
# cp <jouwmenu.lst> /mnt/boot/grub/menu.lst
# reboot

[...]

Da's logisch, want sda1 (in je huidige directory) bestaat waarschijnlijk niet eens. /dev/sda1 wel.
Maar die menu.lst ben ik somehow toch wél kwijt :S. Kan ik die ook laten genereren vanuit grub op basis van mijn kernelbestanden? Als er maar eentje werkt kom ik iig ubuntu weer in :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

die menu.lst kán je niet kwijt zijn: die moet ook op de live-cd staan, anders kan hij niet eens opstarten :S

En menu.lst kan je ook automatisch laten genereren, dat was iets met dpkg-reconfigure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
@MsG: je bent toch alleen /boot/grub/ kwijt, niet heel /boot ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
Op dit moment draai ik 9.04 Beta weer eindelijk eens op mijn PC; heb tijden lang niet met Linux gewerkt.
Heb alleen wel het gevoel dat die zeer log geworden is. Ook al is het een beta. Hebben daar nog meer last van?

Daarnaast heb ik nog een vraagje: ik heb nu Ubuntu in Windows geinstalleerd op mijn D-schijf. Is het mogelijk om nu in Ubuntu in mijn D-Schijf te komen? Ik kan wel in mijn C-schijf komen, maar niet zo een-twee-drie in mijn D-schijf.

En laatste vraag: is het al mogelijk om de Creative X-fi werkend te krijgen onder Linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
MsG schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 20:50:
[...]

Maar die menu.lst ben ik somehow toch wél kwijt :S. Kan ik die ook laten genereren vanuit grub op basis van mijn kernelbestanden? Als er maar eentje werkt kom ik iig ubuntu weer in :P.
Als je menu.lst kwijt bent, dan heb je /boot verwijderd en niet /boot/grub zoals je vroeger zei. Dan is het probleem natuurlijk net iets groter, omdat al de kernels ook verwijderd zijn. Is dit het geval, dan moet je opstarten in de live-cd, je basissysteem mounten, en alle kernel pakketten herinstalleren (dpkg -l | grep linux && apt-get install --reinstall <pakketnaam>). Daarna kan je inderdaad menu.lst opnieuw genereren met update-grub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
blaataaps schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 15:06:
Als die lijst vantevoren bekend was, zouden ze niet releasen, denk je niet? En als er bij jou altijd van alles stukgaat bij het updaten, kun je ook kiezen om niet te updaten natuurlijk, de LTS-releases worden de komende jaren nog prima ondersteund.
Een van de main releases had "even" geen volledige bluetooth support (daarvoor werkte het dus wel), omdat er een pakketje ergens nog niet helemaal af was. Toch hebben ze gewoon gereleased. (en niet meer gefixed als ik het goed heb, maar toen ben ik even afgehaakt)
Daarnaast gebruikte ik een audiospeler (dacht XMMS, heerlijke look a-like van winamp) waarna ze versie 2 erin hebben gedaan. Bleek alleen dat versie 2 een compleet ander ding was, een of ander fancy audio netwerk waarbij ze alleen een proof of concept playertje erbij hadden gedaan. Ging ik van een werkende full-feature speler naar een of ander bagger ding, waar misschien over 5 jaar iets mee aan te vangen was. Als er iemand naar had gekeken, dan hadden ze het eruit geschopt, maar dat is om een of andere reden niet gebeurd.

Mijn vraag is dus helemaal niet gek, tuurlijk rammen ze de volgende release er gewoon doorheen, dus wat is er onderweg kapot gegaan, wat ze nu door de feature freeze niet meer mogen fixen?

Ik heb absoluut niks tegen hobby-en en ben vaak in de weer met linux. (nu even niet ivm drukte) Maar als de volgende versie (van een programma) NIET werkt en deze wel, mag het van mij best de oude versie blijven. Zeker als het om dingen gaat die toch echte show-stoppers worden.
Andersom geld het overigens ook, waarom sommige pakketten niet updaten als de kans op problemen bijzonder klein is en de halve community toch al over gestapt is. Bijvoorbeeld een nieuwe Firefox of OpenOffice.org, of die belangrijke update van Pidgin, omdat anders je MSN het niet meer doet.

Ik begin langzaam aan een beetje gek te worden van de release policy van Ubuntu. Als de 6 maanden toevallig te vroeg komen werkt het vanaf het begin niet, komt de release te laat dan zit je te wachten op een pakket waarvan je de update heel graag wil hebben. Als ik dat allemaal zelf bij elkaar moet sprokkelen met losse .deb-jes en repositories (waarbij bij elke versie weer andere programma's de klos zijn, dus ook andere repositories/deb-jes), wat voegt Ubuntu dan toe?

Liever heb ik dan dat ze elke 9-12 maanden een nieuwe "base-layout" uitbrengen, kernel, X, deamons etc. en dat ze dan alle programma's die toch gewoon in "Userland" leven gewoon updaten als het kan. Werkt de volgende versie niet bij mij? Who cares, ik kan met aptitude prima een versie blacklisten, wat ik niet kan is een update erin trekken die upstream is, maar daar staan nu net al die interessante pakketjes. En een beta gaan draaien voor de nieuwe firefox, OOo of ... is ook gekkenwerk.

Als ik iets te fanatiek hierboven was, mijn excuses, maar dit is wel mijn ervaring met Ubuntu (een versie of 4 achter elkaar), waarbij voor mijn gevoel als er links iets gemaakt werd er rechts wel weer iets gesloopt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

MsG schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 20:50:
grub-install genereert ook een menu.lst, al is die wel erg kaal. Je wil die waarschijnlijk aanpassen zodat hij je Ubuntu automatisch op kan starten (anders moet je dingen als "root (hd0,0)" en de kernel image enzo opgeven op de grub prompt.

Mocht het hierna nog niet lukken, dan kun je beter een apart topic openen denk ik, want dit hoort toch echt niet meer in dit topic. Of misschien dat deze posts afgesplitst kunnen worden.

Oh, en je mag wat selectiever quoten ;)
MBV schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 20:59:
die menu.lst kán je niet kwijt zijn: die moet ook op de live-cd staan, anders kan hij niet eens opstarten :S
Ik ben er vrij zeker van dat die liveCD geen grub gebruikt maar isolinux. Die liveCD heeft iig zeker geen menu.lst.
maleadt schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 22:53:
Als je menu.lst kwijt bent, dan heb je /boot verwijderd en niet /boot/grub zoals je vroeger zei.
Waarom? menu.lst staat in /boot/grub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanValentijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06-2023
GoTCoast schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 21:20:
Op dit moment draai ik 9.04 Beta weer eindelijk eens op mijn PC; heb tijden lang niet met Linux gewerkt.
Heb alleen wel het gevoel dat die zeer log geworden is. Ook al is het een beta. Hebben daar nog meer last van?

Daarnaast heb ik nog een vraagje: ik heb nu Ubuntu in Windows geinstalleerd op mijn D-schijf. Is het mogelijk om nu in Ubuntu in mijn D-Schijf te komen? Ik kan wel in mijn C-schijf komen, maar niet zo een-twee-drie in mijn D-schijf.

En laatste vraag: is het al mogelijk om de Creative X-fi werkend te krijgen onder Linux?
dat is het :). http://ubuntuforums.org/s...870001&highlight=creative

Met deze handleiding heb ik het zelf werkend gekregen (ik heb ook 9.04)

MBA 13' | EEE pad Transformer | Sony NEX - C3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
Is het trouwens normaal, dat ik nu ik de beta alweer een weekje draai, ik helemaal geen update-meldingen krijg rechtsbovenin?

En als ik ga naar Systeem-Beheer-Updatebeheer, Dan zijn er elke dag wel updates te zien...
Terwijl toen ik de beta nog niet draaide, was er om de zoveel dagen wel weer een update rechtsbovenin te zien...

Komt dit weer terug zodra de versie final wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
TripleQ schreef op zondag 12 april 2009 @ 10:22:
Is het trouwens normaal, dat ik nu ik de beta alweer een weekje draai, ik helemaal geen update-meldingen krijg rechtsbovenin?

En als ik ga naar Systeem-Beheer-Updatebeheer, Dan zijn er elke dag wel updates te zien...
Terwijl toen ik de beta nog niet draaide, was er om de zoveel dagen wel weer een update rechtsbovenin te zien...

Komt dit weer terug zodra de versie final wordt?
http://www.linuxcompatible.org/category25.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Laatst online: 11:14
Ik heb net de 9.04 beta geinstalleerd, maar nu herkent ie mijn videokaart niet meer, SIS 672

Zeer lelijk alles nu! :(

EDIT: alles weer zoals normaal :) had de nieuwe drivers gedownload op: http://ncc-1701a.homelinu.../index.php?page=Downloads meteen de eerste werkt zowel op een 671 als 672 :) Installeren en je systeem opnieuw opstarten en dan ziet alles er weer normaal uit ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Deezers op 12-04-2009 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
Dankje voor het linkje! interessant om te lezen

Maar snap nog steeds niet de reden, waarom ik geen melding krijg dat er een update beschikbaar is, terwijl ze er dus wel dagelijks te blijken zijn, en ik ze ook gewoon kan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Woehoe...het is weer zo ver. Ik probeerde VMware Server te installeren, goed gelukt. Vervolgens probeer ik in te loggen via de webinterface --> error (Login failed due to a bad username or password*). Stelt iemand (lees onderaan http://www.basicconfig.com/install_vmware_server_slackware) dat dus gefixed te hebben met PAM. Dus ik installeer ook die PAM en vervolgens is alles screwed.

Waarom moet het altijd zo'n gedonder zijn in Ubuntu/Linux? Zodra je iets verder gaat dan een simpel client programma eindig je direct in de stront met vaak extreem specifieke errors waar weinig over te vinden is en waar bij je zelf ook geen flauw idee weet hoe het op te lossen omdat je nog maar beginner bent... :/

*Ontstaat blijkbaar omdat even heel kort door de bocht/krom gezegd: Root (waarmee je in moet loggen) 'geen' password heeft maar zich basseerd op jou ingevulde username tijdens de installatie...welke (jouw username dus) geen toegang heeft om in te loggen op die VMware interface...oftewel Vicieuze cirkel. (Hoe de hell moet ik dit werkend krijgen?)

[ Voor 4% gewijzigd door Saturnus op 12-04-2009 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom gebruik je slackware-instructies voor ubuntu? https://help.ubuntu.com/community/VMware/Server is vrij duidelijk en compleet zo op het oog, hier ging dat gewoon allemaal zonder problemen voor zover ik me herinner.
En als je dat wil kun je root gewoon een wachtwoord geven. En je generaliseert wel erg snel van jouw specifieke situatie(s) naar ubuntu in het algemeen :)
En is "extreem specifiek" een minpunt voor een foutmelding? Een specifieke foutmelding lijkt me toch eerder een positieve kwalificatie, beter dan een generieke foutmelding toch? :)

[ Voor 19% gewijzigd door blaataaps op 12-04-2009 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Raar die ben ik helemaal niet tegengekomen in de google resultaten. :S Het installatie proces zelf was opzich niet zo lastig. Enkel een aantal dirs kiezen. Maar waar ik dus de fout maak is in die tutorial stap 5. Daar drukte ik enter zonder te weten dat root (standaard waarde) niet zou werken. Daar had mijn eigen username gemoeten.
Ik meende te hebben gelezen dat een wachtwoord voor root niet verstandig was ofzo, weet het niet zeker maar daar is iets mee. :P

Goed nu probeer ik de installatie te redden anders ga ik direct over op 64-bit maar kan dan wel weer al die bergen software gaan installeren...

Ja aan de ene kant is "extreem specifiek" positief...maar ik doelde erop dat je dan 1 van de 10 mensen op de wereld ben die die error krijgt (bij wijze van dan)...5 van de 10 snappen het en lossen het zelf op. 2 kappen alles af en de overblijvende 2 posten tevergeefs op een forum. :P

[ Voor 18% gewijzigd door Saturnus op 12-04-2009 15:40 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen