Ah, duidelijk. Ik ging er vanuit dat de sessie ook beëindigd zou worden na het afsluiten van die applicatie, maar die gaat als het ware op de achtergrond dus nog een tijdje door.
Ik vind de hele min of meer gedwongen manier van sudo gebruiken in Ubuntu steeds vervelender worden met het oog op veiligheid. Immers, met het wachtwoord van de gebruiker heb je dus in veel gevallen ook root rechten. Daarnaast kan iemand zonder je wachtwoord zelfs root worden als de sudo 'sessie' op de achtergrond nog loopt en je als gebruiker op je pc even niet oplet.
Kan ik in Ubuntu gewoon 'sudo' (pakket) verwijderen? Ik ben daar een beetje voorzichtig mee, omdat het lijkt alsof er dan veel stuk gaat.
* gertvdijk zit er daarom aan te denken weer Debian te gaan gebruiken.
Kan ik in Ubuntu gewoon 'sudo' (pakket) verwijderen? Ik ben daar een beetje voorzichtig mee, omdat het lijkt alsof er dan veel stuk gaat.
Ja, dat snap ik. Maar hoe gaan andere programma's daarmee om? Nautilus enzo. Kwestie van configfile aanpassen?kmf schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 13:26:
je kan ok gewoon root een password gegeven en dan su - doen.
[ Voor 19% gewijzigd door gertvdijk op 22-01-2009 13:30 ]
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
je kan ok gewoon root een password gegeven en dan su - doen.gertvdijk schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 13:22:
Ik vind de hele min of meer gedwongen manier van sudo gebruiken in Ubuntu steeds vervelender worden met het oog op veiligheid. Immers, met het wachtwoord van de gebruiker heb je dus in veel gevallen ook root rechten. Daarnaast kan iemand zonder je wachtwoord zelfs root worden als de sudo 'sessie' op de achtergrond nog loopt en je als gebruiker op je pc even niet oplet.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Je kan bij mijn weten sudo gewoon verwijderen. Ook kon je, als ik me niet vergis, sudo zo instellen dat het root-wachtwoord nodig is.
Ik zou sudo niet verwijderen, omdat Ubuntu min of meer om sudo gebouwd is en expres root geen wachtwoord geeft. Wat je kan doen is met sudo je root wachtwoord aanpassen en vervolgens jezelf uit de Admin groep halen. Dan ben je gelijk geen sudoer meer 
Maar niet iedere gebruiker is sudoer hoor! Alleen de eerste die je bij installatie aanmaakt (omdat je ten minste een gebruiker moet hebben die sudoer is). Alle andere, verder nieuw aangemaakte, gebruikers zitten niet automatisch in de admin groep.
Maar niet iedere gebruiker is sudoer hoor! Alleen de eerste die je bij installatie aanmaakt (omdat je ten minste een gebruiker moet hebben die sudoer is). Alle andere, verder nieuw aangemaakte, gebruikers zitten niet automatisch in de admin groep.
Mijn grootste probleem met linux de laatste tijd is dat het na elke update weer de vraag is of alles wel werkt zoals het eerst deed (behalve dan het geupdate zelf). Vooral de laatste tijd met Ubuntu, lijkt een deel van de stabiliteit te zijn geofferd voor snelle vooruitgang. Natuurlijk is dit op te lossen door gewoon niet meer te updaten, maar het heeft nietgeholpen voor de keuze van Ubuntu als mijn hoofd-OS.
"That was left handed..." - JJH
Welke repositories heb je aangevinkt in Software Sources? Indien je er alleen releasename-updates en releasename-security hebt staan is er niks aan de hand (dan heb je ook echt amper updates!), maar met -proposed en -backports kan het inderdaad snel instabiel worden.Jouke74 schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 13:59:
Mijn grootste probleem met linux de laatste tijd is dat het na elke update weer de vraag is of alles wel werkt zoals het eerst deed (behalve dan het geupdate zelf). Vooral de laatste tijd met Ubuntu, lijkt een deel van de stabiliteit te zijn geofferd voor snelle vooruitgang. Natuurlijk is dit op te lossen door gewoon niet meer te updaten, maar het heeft nietgeholpen voor de keuze van Ubuntu als mijn hoofd-OS.
Of bedoel je een upgrade (nieuwe release)?
Als je echt weinig bugs wenst zou je eens moeten kijken naar Debian. Minder dan 30 RC bugs in de ruim 20.000 pakketten in testing (!).

[ Voor 12% gewijzigd door gertvdijk op 22-01-2009 14:07 ]
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Beide, zowel updates als upgrades. Met upgrades ben je echter iets meer voorbereid
Ik heb nu inderdaad alleen de security updates aan staan en alle andere uitgevinkt.
En ja ik ben ook bekend met Debian, heb nog lang getwijfeld tussen Ubuntu of Debian, maar toch erg bedankt voor de tip.
Ik heb nu inderdaad alleen de security updates aan staan en alle andere uitgevinkt.
En ja ik ben ook bekend met Debian, heb nog lang getwijfeld tussen Ubuntu of Debian, maar toch erg bedankt voor de tip.
"That was left handed..." - JJH
Met -security mag je geen veranderingen in compatibiliteit of functionaliteit krijgen. Heb het wel één keer meegemaakt op Debian met een Samba pakketje, maar dat was ook na een dag weer rechtgezet.Jouke74 schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 14:13:
Beide, zowel updates als upgrades. Met upgrades ben je echter iets meer voorbereid![]()
-updates zou ook alleen maar bugfixes mogen bevatten en allerminst dingen stuk maken!
Zelf heb ik -proposed en -backports aanstaan, omdat ik wel graag wat experimenteer met iets nieuwere software en doordat ik voor mezelf een heel robuust en strict backupbeleid heb neem ik een paar uitglijders wel op de koop toe.
Jouke74 schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 14:13:
offtopic:
Debian heeft een andere filosofie en dat uit zich in het veel minder beschikbaar hebben van non-free dingen als veel codecs etc. Daarnaast zal je veel meer zelf moeten installeren. Standaard veel minder rommel dat meekomt, maar wel meer uitzoekwerk. Verder geeft Debian-unstable (nog een stapje experimenteler dan testing) mij een nóg stabielere indruk dan Ubuntu.
Debian heeft een andere filosofie en dat uit zich in het veel minder beschikbaar hebben van non-free dingen als veel codecs etc. Daarnaast zal je veel meer zelf moeten installeren. Standaard veel minder rommel dat meekomt, maar wel meer uitzoekwerk. Verder geeft Debian-unstable (nog een stapje experimenteler dan testing) mij een nóg stabielere indruk dan Ubuntu.
Veel plezier met debian op de desktop, maar mij niet gezien. Zelfs testing=lenny loopt hopeloos achter: lenny zit geloof ik al een half jaar in feature-freeze, etch=stable zat een jaar in feature-freeze in april 2007
, wat o.a. inhoudt dat firefox nog op 2.0 zit

Debian op de desktop draaien is ook gekkenwerk. Ik snap nog dat het veel op servers draait (al staat op mijn servers gewoon Ubuntu Server). Op de desktop zulke oude software draaien is gewoon heel vervelend.
Ik zie op planetkde e.d. gewoon de allernieuwste features langskomen. Plasmoids, KDE PIM, Digikam, Amarok. Ik wil niet een jaar wachten tot het downstream bij mij binnenkomt. Daarom staat de Kubuntu Experimental ppa van launchpad bij mij ook aan
Ik zie op planetkde e.d. gewoon de allernieuwste features langskomen. Plasmoids, KDE PIM, Digikam, Amarok. Ik wil niet een jaar wachten tot het downstream bij mij binnenkomt. Daarom staat de Kubuntu Experimental ppa van launchpad bij mij ook aan
Dat is inherent aan het begrip stable!MBV schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 14:29:
Veel plezier met debian op de desktop, maar mij niet gezien. Zelfs testing=lenny loopt hopeloos achter: lenny zit geloof ik al een half jaar in feature-freeze, etch=stable zat een jaar in feature-freeze in april 2007, wat o.a. inhoudt dat firefox nog op 2.0 zit
Het is gewoon een persoonlijke keuze die je maakt op de schaal van
stable stabiel, oude uitgeteste versies testing redelijk stabiel, redelijk nieuwe versies unstable 'needs testing', vrij nieuwe versies experimental 'use at your own risk', laatste versies
Ubuntu zit wat mij betreft bij een release tussen unstable en experimental (wel meer bij unstable), waar ik zelf ook wel mijn voorkeur voor heb op de desktop. Maar een vriend van mij draait heel bewust etch op zijn desktop, bijvoorbeeld, waar ook wel wat voor te zeggen valt.
Ik denk dat het beter getest is, maar op de een of andere manier duiken er toch altijd weer grove fouten op in Ubuntu na releases. Pulseaudio anyone? NVidea driver 2 releases terug anyone? 
@gert: ik weet hoe debian in elkaar zit, en voor mijn server is het ideaal (een keer in de X tijd apt-get upgrade draaien zonder ooit een probleem tegen te komen is handig
). Maar voor mijn desktop heb ik liever ubuntu

@gert: ik weet hoe debian in elkaar zit, en voor mijn server is het ideaal (een keer in de X tijd apt-get upgrade draaien zonder ooit een probleem tegen te komen is handig
De grap is dan wel weer dat dat juist geen zaken die bij een server van belang zijn, multimedia was bij linux altijd een zorgenkindje. Maar ik heb het idee dat het onderhand beter gaat dan bij de windowsvarianten en zaken als pulseaudio zijn op lange termijn alleen maar prettiger om te gebruiken dan esd of alsa, kijk naar fedora die de overstap al een aantal releases terug heeft gemaakt.
Ik heb het over de staat van Ubuntu vlak na een release. Ik ben echt behoorlijk afgeknapt op 8.04 toen die net uit was en had precies hetzelfde met 8.10. Kijk voor de grap eens naar die release notes!blaataaps schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 14:51:
Dus een ubuntu (al dan niet LTS) release is volgens jou slechter getest dan debian unstable?

Packages van bijvoorbeeld GNOME in Debian unstable zijn at the moment bijvoorbeeld ook ouder dan die in Ubuntu 8.10. (2.22 vs 2.24) Dit kan natuurlijk ook komen door de stop van het door mogen vallen naar testing, maar toch.
Daarnaast is de definitie van slecht natuurlijk maar net waar je dat op betrekt. Dit kan op basis zijn van (het type|aantal) bugs, maar ook op het ontbreken van features of adoption van nieuwere technieken en default dependencies...
edit: Ik had even moeten afkloppen denk ik.

[ Voor 22% gewijzigd door gertvdijk op 22-01-2009 18:21 ]
Je kan proberen gksu's "sudo mode" uit te zetten (gconf /apps/gksu/sudo-mode). Als Ubuntu overal braaf "gksu" gebruikt, dan zou hij daarmee voortaan braaf om het root wachtwoord moeten vragen. Als je jezelf (of de admin group, of wat dan ook) uit sudoers verwijdert, dan heb je volgensmij het klassieke authenticatie-model.gertvdijk schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 13:22:
Hmm, bedoel je dan echt Linux in het algemeen, of Ubuntu specifiek? Ik heb van Ubuntu het idee dat door dat geforceerd halfjaarlijks releasen inderdaad soms wel eens dingen erdoorheen gerushed worden.Jouke74 schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 13:59:
Mijn grootste probleem met linux de laatste tijd is dat het na elke update weer de vraag is of alles wel werkt zoals het eerst deed (behalve dan het geupdate zelf). Vooral de laatste tijd met Ubuntu, lijkt een deel van de stabiliteit te zijn geofferd voor snelle vooruitgang.
MBV schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 14:29:
Veel plezier met debian op de desktop, maar mij niet gezien. Zelfs testing=lenny loopt hopeloos achter [...]
Ik zal eens wat zeggen: Wat een onzin.mithras schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 14:41:
Debian op de desktop draaien is ook gekkenwerk. [...] Op de desktop zulke oude software draaien is gewoon heel vervelend.
Ik draai zelf zowel Debian Sid als Debian Etch desktops, en die Etch bakken werken over het algemeen prima als desktop.
Kijk, ik snap dat Debian Stable niet geschikt is als je het laatste nieuwe wilt draaien. Maar daarmee is het niet geschikt voor jullie, maar misschien nog wel voor de rest van de wereld. Sommige mensen willen gewoon iets dat werkt, en dan kan Etch een prima keuze zijn. Er zijn ook zat mensen die de voorkeur geven aan Windows XP boven Windows Vista, ondanks het feit dat XP meer dan 8 jaar oud is.
En nogmaals, prima dat je dat vind, maar bij generaliserende opmerkingen als "hopeloos achterlopen" en "gekkenwerk" is niemand gebaat.
ALSA gebruik je nog steeds hoor, pulse-audio of geen pulse-audioLoekie schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 16:29:
[...] en zaken als pulseaudio zijn op lange termijn alleen maar prettiger om te gebruiken dan esd of alsa
Welke versie draai je dan? De LTS releases lijken me vrij stabiel though, waag je anders eens aan 8.04.2 (vandaag gereleased) als je 8.10 te instabiel vindt.Jouke74 schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 13:59:
Anoniem: 249002
Ik ben het niet met je eens. Normaal gesproken is een het wachtwoord van een root account makelijker te achterhalen dan via de Ubuntu way en wel waarom? Op ieder ander Linux systeem is de inlog naam van het root account namelijk root en bij Ubuntu kan dit pietje, jantje, marietje enzovoort zijn. Op een Ubuntu systeem is het des te lastiger om te achterhalen wie er rootrechten heeft terwijl op een reguliere Linux distro root altijd root rechten heeftgertvdijk schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 13:22:
[...]
Ja, dat snap ik. Maar hoe gaan andere programma's daarmee om? Nautilus enzo. Kwestie van configfile aanpassen?
Verder kan je een sudo sessie killen met sudo -k of sudo -K. Overigens is het verwijderen van sudo ten strengste af te raden omdat Ubuntu diverse applicaties heeft gepatched om goed met sudo te kunnen samenwerken.
Let op het onderstaande is niet van toepassing op Ubuntu server systemen:
Nog even iets over wachtwoorden: normaal gesproken geef ik op remote systemen accounts nooit een wachtwoord maar een disabled password zodat ze alleen via ssh-keys kunnen inloggen en middels een wachtwoord is dit voor deze accounts onmogelijk.
Een * in /etc/shadow is een disabled password --> ssh login via keys is dan mogelijk.
Een ! in /etc/shadow is een locked password --> remote login is dan onmogelijk.
Security ftw.
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 249002 op 23-01-2009 22:50 ]
Daarom zet ik PermitRootLogin voor ssh altijd uit. Op die manier moeten inbrekers door twee lagen heen; een user account (onbekende naam, onbekend wachtwoord), en dan nog naar root (bekende naam, onbekend wachtwoord).Anoniem: 249002 schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 22:33:
Ik ben het niet met je eens. Normaal gesproken is een het wachtwoord van een root account makelijker te achterhalen dan via de Ubuntu way en wel waarom? Op ieder ander Linux systeem is de inlog naam van het root account namelijk root en bij Ubuntu kan dit pietje, jantje, marietje enzovoort zijn. Op een Ubuntu systeem is het des te lastiger om te achterhalen wie er rootrechten heeft terwijl op een reguliere Linux distro root altijd root rechten heeft
Gebruik je dan ook RootPWD in je sudoers bestand? Of blijf je bij "su" zweren?deadinspace schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 22:42:
[...]
Daarom zet ik PermitRootLogin voor ssh altijd uit. Op die manier moeten inbrekers door twee lagen heen; een user account (onbekende naam, onbekend wachtwoord), en dan nog naar root (bekende naam, onbekend wachtwoord).
Zelf gebruik ik nu sudo en rootpwd, wat beter lijkt te werken in combinatie met GUI's: "gedit" als "su" crasht soms, terwijl "sudo gedit" een pak beter werkt.
In dit geval is het wel mogelijk veiliger, maar als je Linux gaat gebruiken met profielen voor gebruikers dan krijg je dat de gebruiker met zijn wachtwoord ook alles kan wanneer hij is ingelogd.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Ja I know, ik had gewoon op de dubbellaagse beveiliging die deadinspace aanhaaldeMsG schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 22:52:
In dit geval is het wel mogelijk veiliger, maar als je Linux gaat gebruiken met profielen voor gebruikers dan krijg je dat de gebruiker met zijn wachtwoord ook alles kan wanneer hij is ingelogd.
Iemand al op Jaunty btw, is het al bruikbaar (op alpha-3 niveau) of is er nog veel breakage?
[ Voor 8% gewijzigd door maleadt op 23-01-2009 22:56 ]
Op mijn Debian servers doe ik het zo:deadinspace schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 22:42:
[...]
Daarom zet ik PermitRootLogin voor ssh altijd uit. Op die manier moeten inbrekers door twee lagen heen; een user account (onbekende naam, onbekend wachtwoord), en dan nog naar root (bekende naam, onbekend wachtwoord).
Alle accounts een disabled password op root na (wel handig als er een password op zit als je er niet remote bij moet. Accounts kunnen alleen via ssh-keys inloggen.
Rechtstreekse remote root login is wel mogelijk maar alleen met keys.
De volgende opties van belang staan aan in sshd_config:
PermitRootLogin without-password <-- lees eerst de man page voordat hier commentaar op komt
PasswordAuthentication no
Nu er in 9.04 een nieuwe Empathy zit, met file support, zijn er nog meer mensen die de oversprong gaan wagen van Pidgin hier naartoe?
Ik gebruik sowieso al een hele tijd Empathy, maar dit was echt nog het enige wat miste voor mij
Ik gebruik sowieso al een hele tijd Empathy, maar dit was echt nog het enige wat miste voor mij
Ik heb jaunty gisteren geinstalleerd en vlug getest. Het nog redelijk buggy. Gnome desktop dat soms gewoon vast loopt. Zonder dat ik iets speciaals deed.maleadt schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 22:55:
[...]
Ja I know, ik had gewoon op de dubbellaagse beveiliging die deadinspace aanhaaldeSudo is op een desktop systeem in de meeste geval veiliger, zeker als de permissies fijn afgesteld zijn.
Iemand al op Jaunty btw, is het al bruikbaar (op alpha-3 niveau) of is er nog veel breakage?
bv, film bekijken op pauze zetten en switchen naar desktop = vast lopen
uit screensaver modus komen = vast lopen
Vanmorgen was er een kernel update en een X update. Deze update heeft ervoor gezorgd dat ik allemaal strepen en puntjes zag ipv gewoon scherm
Iets wat ik ook gemerkt had was dat ctrl + alt + backspace niet meer werkte. Ik vind het jammer dat ze dit eruit hebben gehaald.
Ik heb ubuntu geinstalleerd met ext4 en ik moet zeggen dat de opstart tijden veel beter geworden zijn.
Nu ja, tot dat je bij het inlogscherm komt. Inloggen duurde lang.
Kweet niet ofdat ext4 ervoor zorgde dat de opstarttijden korten waren of het iets anders was.
Mijn laptop moest toch hereinstalleerd worden, en heb er daarmee jaunty (verse install, geen upgrade)erop gezet.
Ondertussen gebruik ik wel terug intrepid. Ik zal nog een beetje wachten tot jaunty verder is in de ontwikkeling om over te schakelen.
[ Voor 9% gewijzigd door software op 24-01-2009 01:14 ]
Wat? Dit is een van de meest fundamentele X commando's!software schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 01:12:
Iets wat ik ook gemerkt had was dat ctrl + alt + backspace niet meer werkte. Ik vind het jammer dat ze dit eruit hebben gehaald.
Op de ubuntu forums is er al enorm veel over gediscussieerd.gertvdijk schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 03:34:
[...]
Wat? Dit is een van de meest fundamentele X commando's!
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1040988
Handig als er iets vast loopt en je kan niet ff gdm restarten. Waarschijnlijk weer gedaan om de normale windows user niet af te laten schrikkengertvdijk schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 03:34:
[...]
Wat? Dit is een van de meest fundamentele X commando's!
Ik vraag me nou af wat het voordeel is van empathy tegenover gaim? Ik zie dat empathy ook alle protocollen ondersteunt net zoals gaim, wat ik erg handig zodat ik me msn, xfire & irc in een heb. In plaats van allemaal aparte programma's
En de mensen die 8.10 wel willen gebruiken maar niet hun systeem opnieuw willen instaleren/upgraden waarom maak je geen gebruik van virtualbox, quemu, vmware etc.
[ Voor 12% gewijzigd door jelly op 24-01-2009 10:47 ]
Keep it simple stupid
Empathy is gebaseerd op Telepathy, een framework dat via DBus instaat voor alle communicatie (protocolimplementatie zit dus niet in Empathy, maar is mooi gescheiden in een apart pakket). Empathy is dus enkel een set widgets rond Telepathy.jelly schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 10:46:
[...]
Ik vraag me nou af wat het voordeel is van empathy tegenover gaim? Ik zie dat empathy ook alle protocollen ondersteunt net zoals gaim, wat ik erg handig zodat ik me msn, xfire & irc in een heb. In plaats van allemaal aparte programma's
Daarnaast is Empathy ook veel beter geïntegreerd met Gnome, user status updates (vb screensaver activeert) kunnen dan volautomatisch via dbus & empathy toegepast worden op alle aangemelde services.
Tenslotte heeft Telepathy nu ook al een meerwaarde boven libpurple: (experimentele) audio & video support, onder de noemer Farsight. Iets waar Pidgin/Gaim users al jaren achter roepen zal nu ook werkelijkheid worden, maar dan voor Empathy/Telepathy.
De voordelen (die ik ken) in short: beter en bruikbaardere code, betere integratie met de DE, en audio/video support.
[ Voor 3% gewijzigd door maleadt op 24-01-2009 11:38 ]
Bovendien vind ik de simplicity van Empathy een stuk fijner. Geen poespas, gewoon berichtjes sturen.
Kan iemand mij helpen bij het patchen van de kernel?
Ik heb al op google gezocht, maar ik snap er helemaal niks van..
Ik wil namelijk de FN brightness knoppen werkend hebben in Ubuntu op mijn Samsung NC10.
Hiervoor moet ik 2 regels toevoegen aan /usr/share/hotkey-setup/samsung.hk
En daarnaast moet ik hiermee de kernel patchen.
Is dit erg moeilijk, of gewoon kopieren-plakken?
Bron
Ik wil namelijk de FN brightness knoppen werkend hebben in Ubuntu op mijn Samsung NC10.
Bron
Ik heb vorig weekend Ubuntu 8.10 desktop geïnstalleerd. Ik heb Ubuntu netjes geconfigureerd zodat er een usenetdownloader, torrentdownloader en samba server op draait. Ik kan op afstand met SSH er op inloggen, en zo een VNC connectie tunnelen. De VNC server is de standaard Remote Desktop server van Ubuntu.
Ik wil dit systeem als server gaan laten draaien zonder monitor, dus het is nogal zonde van de system resources om X.org te laten draaien. Ik heb geprobeerd om de GDE service uit te schakelen, ik zou dan de desktop weer kunnen inschakelen door startx in m'n SSH console te typen, en vervolgens in te loggen met VNC. Het probleem is echter dat wanneer ik X weer start met dit commando, de Remote Desktop server instellingen allemaal uit staan, ik kan dus niet inloggen via VNC. Ik heb geen idee hoe ik deze Remote Desktop server instellingen weer in kan schakelen via de SSH console...
Iemand die enig idee heeft hoe ik de standaard Ubuntu Remote Desktop weer kan configureren via de console (dus password configureren, inschakelen enz.), of beter nog, kan laten starten zodra ik X.org handmatig start?
Alvast bedankt!
Ik wil dit systeem als server gaan laten draaien zonder monitor, dus het is nogal zonde van de system resources om X.org te laten draaien. Ik heb geprobeerd om de GDE service uit te schakelen, ik zou dan de desktop weer kunnen inschakelen door startx in m'n SSH console te typen, en vervolgens in te loggen met VNC. Het probleem is echter dat wanneer ik X weer start met dit commando, de Remote Desktop server instellingen allemaal uit staan, ik kan dus niet inloggen via VNC. Ik heb geen idee hoe ik deze Remote Desktop server instellingen weer in kan schakelen via de SSH console...
Iemand die enig idee heeft hoe ik de standaard Ubuntu Remote Desktop weer kan configureren via de console (dus password configureren, inschakelen enz.), of beter nog, kan laten starten zodra ik X.org handmatig start?
Alvast bedankt!
V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE
Is grafisch inloggen via SSH geen optie? Dus ssh -x met X11 forwarding aan op de host?
Overigens hier nog een topic met -ik denk- een antwoord op je probleem:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=266981
Google trefwoorden "cli vino"
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=266981
Google trefwoorden "cli vino"
Zoek op de ubuntu fora de master kernel thread oid, beschrijft in alle geuren en kleuren hoe je een dpkg-managed custom kernel installeert. patchen is niks meer dan .patch downloaden in de kernel map en applyen. Niks moeilijks aan dusVinze schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 14:50:
Kan iemand mij helpen bij het patchen van de kernel?
Bron
Ik log in via PuTTY, dus dat is helaas geen optie. Bedankt voor je antwoord! Dit is inderdaad precies wat ik wilde doen! Ga het vanavond even testen zodra ik thuis ben, kan ik tenminste handmatig de instellingen wijzigen als het niet luktpkwarts schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 15:33:
Is grafisch inloggen via SSH geen optie? Dus ssh -x met X11 forwarding aan op de host?
V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE
Eerlijk gezegd nog niks geprobeerd, klinkt namelijk als een vrij serieuze handeling (patchen van de kernel)blaataaps schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 14:51:
Wat heb je zelf al geprobeerd, en waarom niet in een eigen topic?
Daarom dacht ik dat het verstandiger is om het eerst hier maar even te vragen, voor ik zelf ga zitten klooien

Dankje, zal ik daar even naar gaan zoeken!maleadt schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 15:43:
[...]
Zoek op de ubuntu fora de master kernel thread oid, beschrijft in alle geuren en kleuren hoe je een dpkg-managed custom kernel installeert. patchen is niks meer dan .patch downloaden in de kernel map en applyen. Niks moeilijks aan dus
En moet ik dan dit kopieren naar bijvoorbeeld gedit, en vervolgens opslaan als iets van hotkeys.patch?
het is extreem frustrerend om de wi-fi drivers te installeren.
ik heb ndiswrapper gedownload, vrijwel alle tutorials die ik maar kon vinden geprobeerd maar elke keer werkt het niet in de terminal.
8.10 geprobeerd, 8.04 ook geprobeerd en heb er nu al tig uur inzitten
ik heb ndiswrapper gedownload, vrijwel alle tutorials die ik maar kon vinden geprobeerd maar elke keer werkt het niet in de terminal.
8.10 geprobeerd, 8.04 ook geprobeerd en heb er nu al tig uur inzitten
Wat voor chipset heb je dan op je wlan kaartje andyy ?
realtec 8101e/8102eRoconda schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 17:04:
Wat voor chipset heb je dan op je wlan kaartje andyy ?
en de linux drivers van hun site installeren lukt me ook niet, geen flauw idee hoe het moet ondanks dat ik toch behoorlijk lang heb lopen zoeken
Jup. En zoals je ziet verschilt slechts 1 folder in het begin pad, je zal dus 1 directory moeten strippen (-p1). Wel patchen op 2.6.28 hé, je zal dus zelf source moeten dloaden en niet via apt (2.6.27).Vinze schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 15:51:
[...]
Eerlijk gezegd nog niks geprobeerd, klinkt namelijk als een vrij serieuze handeling (patchen van de kernel)
Daarom dacht ik dat het verstandiger is om het eerst hier maar even te vragen, voor ik zelf ga zitten klooien
[...]
Dankje, zal ik daar even naar gaan zoeken!
En moet ik dan dit kopieren naar bijvoorbeeld gedit, en vervolgens opslaan als iets van hotkeys.patch?
Realtek 810x kaartjes zijn vziw bedraad en niet wireless. 8101 wordt pas goed ondersteund in 2.6.28. 818x kaartjes zijn wifi.
Weet je zeker dat je dat je het goede typenummer te pakken hebt? Doe anders eens een lspci -v en eventueel een lspci -vn en dan zoeken op die vendor/model nummers.
[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 24-01-2009 18:35 ]
Atheros AR242x dusgertvdijk schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 18:34:
[...]
Realtek 810x kaartjes zijn vziw bedraad en niet wireless. 8101 wordt pas goed ondersteund in 2.6.28. 818x kaartjes zijn wifi.
Weet je zeker dat je dat je het goede typenummer te pakken hebt? Doe anders eens een lspci -v en eventueel een lspci -vn en dan zoeken op die vendor/model nummers.
stom stom stom.. was gewoon met de verkeerde bezig
bedankt, ik ga weer verder zoeken. of weet iemand hoe ik dat werkend krijg in ubuntu 8.04 ?
Daarover is genoeg te vinden op google (madwifi builden enzo). Heb het zelf na een half uurtje aan de praat gekregen op een laptop. Nadeel was wel dat doordat je het zelf moest compileren het bij elke update van de kernel weer (gedeeltelijk) opnieuw moest gebeuren.
ik kom er nog steeds niet uit 
heb madwifi uitgepakt, met command cd naar die directory gegaan. eenmaal in die directory command make gebruikt (aan het eind stan wat error's) en sudo make install.
bij de laatste krijg ik ook errors..
het liefst zou ik 'm nu kapot smijten maar daar zullen m'n ouders niet blij mee zijn denk ik
heb madwifi uitgepakt, met command cd naar die directory gegaan. eenmaal in die directory command make gebruikt (aan het eind stan wat error's) en sudo make install.
bij de laatste krijg ik ook errors..
het liefst zou ik 'm nu kapot smijten maar daar zullen m'n ouders niet blij mee zijn denk ik
Ik zou even een nieuw topicje openen.
BTW: ik gebruikte deze guide.
[ Voor 17% gewijzigd door gertvdijk op 25-01-2009 01:27 ]
Gisteren ben ik een beetje aan het spelen geweest met diverse gui frontends voor hellanzb. Daarbij ben ik tot de volgende conclusie gekomen:
1) De best afgewerkte met de grootste dev. groep is lottanzb --> http://www.lottanzb.org/ Echt een hele fijne grafische frontend met tal van features. Een ding is erg jammer je kan alleen remote hella servers monitoren maar niet managen.
2) remote-hellanzb-gui kan wel hella servers remote managen en nzb files kun je daarmee over ssh uploaden. Nu is de code van remote-hellanzb-gui gebasseerd op die van lottanzb en het schijnt dat de devs van lotta de remote upload feature ook willen implementeren in lotta.
Cool
1) De best afgewerkte met de grootste dev. groep is lottanzb --> http://www.lottanzb.org/ Echt een hele fijne grafische frontend met tal van features. Een ding is erg jammer je kan alleen remote hella servers monitoren maar niet managen.
2) remote-hellanzb-gui kan wel hella servers remote managen en nzb files kun je daarmee over ssh uploaden. Nu is de code van remote-hellanzb-gui gebasseerd op die van lottanzb en het schijnt dat de devs van lotta de remote upload feature ook willen implementeren in lotta.
Cool
Bij mij mag alleen root sudo'en, dus ik gebruik su als ik root wil worden jamaleadt schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 22:46:
Gebruik je dan ook RootPWD in je sudoers bestand? Of blijf je bij "su" zweren?
Mijn sudoers:
code:
1
| root ALL=(ALL) ALL |
Ik zou sudo helemaal verwijderen als gksu er niet op dependde.
Da's wel netjes jaAnoniem: 249002 schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 22:58:
Alle accounts een disabled password op root na (wel handig als er een password op zit als je er niet remote bij moet. Accounts kunnen alleen via ssh-keys inloggen.
Rechtstreekse remote root login is wel mogelijk maar alleen met keys.
Bah. Na een tijdje geleden Jaunty te hebben geupgrade van intrepid, was mijn hele install naar de mallemoeren. Geen X / gdm die up komt, alleen errors. Nu al die dingetjes rechtsbovenin die niet werken, geen wlan, geen internet. Ben nu weer aan 't upgraden, 402 pakketjes. Edit zo m'n post wel met bevindingen, maar ben nog niet echt tevreden
Waarom installeer je dan ook Jaunty, die is toch ook nog niet stable? Zulke problemen kan je dan verwachten imho..
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Ja, wat verwacht je dan? Het is nog niet eens bèta!Luqq schreef op zondag 25 januari 2009 @ 13:06:
Bah. Na een tijdje geleden Jaunty te hebben geupgrade van intrepid, <problemen>
Klopt, klopt, jullie hebben helemaal gelijk, maar ik hoopte niet dat 't mn hele install naar de mallemoeren hielp..Heb nu in ieder geval geen dependency problemen meer(even afkloppen
).
Edit: Hij doet 't weer normaal, alleen videodrivers nog niet helemaal..krijg geen gdm up, maar hij gaat in maintenance mode dan
Edit: Hij doet 't weer normaal, alleen videodrivers nog niet helemaal..krijg geen gdm up, maar hij gaat in maintenance mode dan
[ Voor 26% gewijzigd door Luqq op 25-01-2009 14:06 ]
Ik heb ook een tijd bèta's gebruikt, en daatnaast ben ik altijd heel makkelijk om gesprongen met pakketbronnen...nu ubuntu echter mijn main-os is geworden op laptop en desktop ben ik consevatief
Ik durf nu dan ook te beweren dat het een stabiel os is: gewoon in de pas lopen
Medibuntu bv. gaat alleen maar even erin om w32 en libdvdcss2 erop te zetten, verder alleen de officiele rep's..en geen backports.
Ik durf nu dan ook te beweren dat het een stabiel os is: gewoon in de pas lopen
Medibuntu bv. gaat alleen maar even erin om w32 en libdvdcss2 erop te zetten, verder alleen de officiele rep's..en geen backports.
Hoe bedoel je "even erin" ? Na de installatie haal je hem weer weg? Dat is niet zo handig wat updates betreft.neeroeter schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 08:15:
[...]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Inderdaad, bovendien net een update van Xine gehad die als critical bestempeld werd.
Medibuntu is gewoon een stabiele repo, verder ben ik het wel eens met niet te veel verschillende repo's. M'n server zet ik nog wel eens naar proposed en backport voordat ik reboot(heel af en toe nodig
) dan heb ik niet 3 maanden via VNC dat reboot icoon bovenin staan.
Medibuntu is gewoon een stabiele repo, verder ben ik het wel eens met niet te veel verschillende repo's. M'n server zet ik nog wel eens naar proposed en backport voordat ik reboot(heel af en toe nodig
Ik heb gisteren een update van 8.04 naar 8.10 gedaan bij iemand. Omdat ik clean wilde beginnen bij hem wilde ik zijn account legen. Als ik echter de user verwijderde en opnieuw aanmaakte meteen pakte hij dezelfde "home" folder, met alle instellingen gewoon bewaard. Toen besloot ik om de hele inhoud van de home folder maar te legen. Echter is dat een beetje fataal geworden, als ik nu inlog vraagt hij of ik root/home wil gebruiken omdat die andere home niet bestaat, en ik kom in een totaal leeg ubuntu bureauscherm waar ik niets kan doen. Via een live cd kan ik de betreffende home folder niet echt vinden, dus die vullen werkt ook niet echt. Wat is de beste methode om zijn home folder te vullen met de standaard configuratie die je als nieuwe user ook hebt.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Anoniem: 69437
De winnende Google term is "ubuntu default home directory".
De defaults staan in /etc/skel.
Putty heeft ook X Forwarding. Je moet wel een X server hebben draaien (zoals X-Ming). Ik gebruik het zelf ook best veel.Solomon schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 15:44:
[...]
Ik log in via PuTTY, dus dat is helaas geen optie. Bedankt voor je antwoord! Dit is inderdaad precies wat ik wilde doen! Ga het vanavond even testen zodra ik thuis ben, kan ik tenminste handmatig de instellingen wijzigen als het niet lukt
"adduser" script gebruiken in plaats van "useradd", dat zorgt voor automatische home-folder creatie en invulling van benodigde configuratiefiles.MsG schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 14:09:
Ik heb gisteren een update van 8.04 naar 8.10 gedaan bij iemand. Omdat ik clean wilde beginnen bij hem wilde ik zijn account legen. Als ik echter de user verwijderde en opnieuw aanmaakte meteen pakte hij dezelfde "home" folder, met alle instellingen gewoon bewaard. Toen besloot ik om de hele inhoud van de home folder maar te legen. Echter is dat een beetje fataal geworden, als ik nu inlog vraagt hij of ik root/home wil gebruiken omdat die andere home niet bestaat, en ik kom in een totaal leeg ubuntu bureauscherm waar ik niets kan doen. Via een live cd kan ik de betreffende home folder niet echt vinden, dus die vullen werkt ook niet echt. Wat is de beste methode om zijn home folder te vullen met de standaard configuratie die je als nieuwe user ook hebt.
Ik ben er nog niet uit wat ik veiliger vind - een disabled root password heeft zo zijn voordelen, maar dan kan je dus ook weer niet rootpw in je sudoers bestand zetten....maleadt schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 22:46:
[...]
Gebruik je dan ook RootPWD in je sudoers bestand? Of blijf je bij "su" zweren?
Zelf gebruik ik nu sudo en rootpwd, wat beter lijkt te werken in combinatie met GUI's: "gedit" als "su" crasht soms, terwijl "sudo gedit" een pak beter werkt.
Het voordeel van sudo is inderdaad dat je in je huidige environment blijft, dus dan kan gedit de xserver vinden enzo. Ik gebruik trouwens liever sudoedit (ofwel sudo -e) want dat houdt dan een log voor je bij van de wijzigingen die je maakt. Als je dat met gedit wil gebruiken kan je EDITOR=gedit in je environment zetten.
Dat geldt voor su net zo goed.John_Glenn schreef op zondag 01 februari 2009 @ 02:47:
Het voordeel van sudo is inderdaad dat je in je huidige environment blijft, dus dan kan gedit de xserver vinden enzo.
Hmmm. Aan zowel sudo en su zitten voor en nadelen. Op zich is de sudo manier zoals Ubuntu en Apple het doen wel okay, tenminste ik zie geen overdreven voor of nadelen. En de su manier zoals de rest het doet is ook wel okay daar zie ik ook geen overdreven voor of nadelen in.
Ik heb zojuist ook ubuntu op de pc geinstaleerd...
De afgelopen weken al 3, 4 keer windows opnieuw geinstalleerd en telkens was er wel iets fout.. die hoop heb ik dus opgegeven
Nu een beetje testen hoe het werkt
Ziet er in ieder geval goed uit!
De afgelopen weken al 3, 4 keer windows opnieuw geinstalleerd en telkens was er wel iets fout.. die hoop heb ik dus opgegeven
Nu een beetje testen hoe het werkt
Wat is daar volgens jou het grote voordeel van? Of je nou het wachtwoord van root kraakt en inlogt, of het wachtwoord van een willekeurige gebruiker en dan zonder rootpw gebruik maken van sudo?John_Glenn schreef op zondag 01 februari 2009 @ 02:47:
[...]
Ik ben er nog niet uit wat ik veiliger vind - een disabled root password heeft zo zijn voordelen, maar dan kan je dus ook weer niet rootpw in je sudoers bestand zetten....
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Demoniac schreef op zondag 01 februari 2009 @ 18:26:
[...]
Wat is daar volgens jou het grote voordeel van? Of je nou het wachtwoord van root kraakt en inlogt, of het wachtwoord van een willekeurige gebruiker en dan zonder rootpw gebruik maken van sudo?
What he said...Anoniem: 249002 schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 22:33:
[...] Op ieder ander Linux systeem is de inlog naam van het root account namelijk root en bij Ubuntu kan dit pietje, jantje, marietje enzovoort zijn. Op een Ubuntu systeem is het des te lastiger om te achterhalen wie er rootrechten heeft terwijl op een reguliere Linux distro root altijd root rechten heeft
Wow... ik merk hoe eenvoudig ubuntu eigenlijk werkt.
Gewoon in programma's alles zoeken, installeren en verwijderen...
En alles gratis, dus geen illegale downloads, cracks en keygens
Heerlijk dit
Gewoon in programma's alles zoeken, installeren en verwijderen...
Heerlijk dit
Totdat je VMWare gaat installeren en toch Workstation wilt hebbenvandevorst schreef op zondag 01 februari 2009 @ 19:08:
Heerlijk dit
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
VMWare is voor nubsSebazzz schreef op zondag 01 februari 2009 @ 19:18:
[...]
Totdat je VMWare gaat installeren en toch Workstation wilt hebben
Maar VMware kan wel OpenGL hebben in een VM 
Heeft iemand al geprobeerd om Wayland te draaien? Mijn grootste ergernis blijft toch de traagheid van Xorg.
Heeft iemand al geprobeerd om Wayland te draaien? Mijn grootste ergernis blijft toch de traagheid van Xorg.
Anoniem: 69437
Oh? Ik dacht dat dat alleen in VirtualBox kon? (ook Direct3D in een volgende versie) Nouja, sowieso is dat dus geen voordeel van VMWare ten opzichte van VirtualBox.
Wayland gebruikt Xorg, dus kgeloof niet dat je daar nou zoveel mee opschiet.Heeft iemand al geprobeerd om Wayland te draaien? Mijn grootste ergernis blijft toch de traagheid van Xorg.
Met Virtualbox ook, tenminste, er is een checkbox voor
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
I stand correctedSebazzz schreef op zondag 01 februari 2009 @ 21:03:
[...]
Met Virtualbox ook, tenminste, er is een checkbox voor
Nee hoor; Xorg is te draaien in Wayland, maar het kan ook gewoon zonder. Probleem is alleen dat GTK2 of QT4 er standaard niet op kunnen. (daar is men mee bezig geloof ik)Anoniem: 69437 schreef op zondag 01 februari 2009 @ 21:03:
Wayland gebruikt Xorg, dus kgeloof niet dat je daar nou zoveel mee opschiet.
[ Voor 46% gewijzigd door zAo op 01-02-2009 21:21 ]
PermitRootLogin noJohn_Glenn schreef op zondag 01 februari 2009 @ 19:00:
What he said...Gaat natuurlijk niet op bij een gerichte aanval, maar als onbetekenende dertien-in-een-dozijn gebruiker verwacht ik met name ongerichte pogingen om mijn pc binnen te komen...
Meer heb ik er niet over te zeggen
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Dat heb ik dus ook op mijn serverbak als eerste als optie ingevuld. Eigenlijk veiliger dan sudo: je hebt nu 2 (uiteraard verschillende) wachtwoorden nodig om in te loggen als root. Sudo heb ik voor een paar veel-voorkomende taken ingesteld, die hopelijk weinig veiligheidsrisico's kennen. En mijn user-wachtwoord is wel in gebruik voor een paar 'veilige' websites (mail), mijn root-wachtwoord nergens. gruwelijk irritant random-gegenereerd wachtwoord van iets van 12 tekens
[ Voor 9% gewijzigd door MBV op 02-02-2009 10:37 ]
Nu het toch over rechten gaat: Om een PC na een bepaalde tijd automatisch af te laten sluiten zou ik graag KShutdown willen gebruiken. Daarin kan bijvoorbeeld worden ingesteld dat een PC moet worden afgesloten nadat een bepaald proces is beëindigd. Probleem is alleen dat KShutdown niet goed functioneert, omdat het aangeroepen shutdown-commando root-rechten vereist. Weet iemand misschien hoe je de "normale" afsluit-procedure aanroept, want daarbij hoef je geen wachtwoord in te geven? Of een andere manier om een PC na beëindiging van een proces automatisch af te laten sluiten?
8.10 aan het installeren op m'n laptop van de zaak 
Eindelijk een fijne Linux machine hier op het werk

Eindelijk een fijne Linux machine hier op het werk
aanroepen vanuit een cron-job met root-rechten? sudo instellen dat het shutdown-commando zonder wachtwoord wordt uitgevoerd?Beuzelarij schreef op maandag 02 februari 2009 @ 11:07:
Nu het toch over rechten gaat: Om een PC na een bepaalde tijd automatisch af te laten sluiten zou ik graag KShutdown willen gebruiken. Daarin kan bijvoorbeeld worden ingesteld dat een PC moet worden afgesloten nadat een bepaald proces is beëindigd. Probleem is alleen dat KShutdown niet goed functioneert, omdat het aangeroepen shutdown-commando root-rechten vereist. Weet iemand misschien hoe je de "normale" afsluit-procedure aanroept, want daarbij hoef je geen wachtwoord in te geven? Of een andere manier om een PC na beëindiging van een proces automatisch af te laten sluiten?
Ik ben nog een lompe en vervelende bug tegengekomen in 8.10
Ik heb een Nvidia-pc met een TFT via D-Sub aangesloten, en een CRT TV via s-video aangesloten. Beide schermen hebben een aparte X screen. Nu wil ik dat bij het starten van de pc XBMC op de CRT TV in full screen start. Nu dacht ik slim te zijn en via System->Preferences-> Sessions mijn huidige sessie te onthouden, zodat XBMC bij een reboot gewoon weer op de TV start.
Helaas blijkt deze feature bugged te zijn en dus gewoon helemaal niet te werken. Oplossing is dan gnome-panel en gnome-session downgraden, maar bij elk pakket dat ik wil downgraden moet ik weer andere pakketten downgraden, en daar heb ik dus echt geen zin in.
Het stomme vind ik dat de bug al sinds de alpha van 8.10 bekend was en er nu dus nog steeds is, terwijl dit toch wel een belangrijke feature is.
Ik heb een Nvidia-pc met een TFT via D-Sub aangesloten, en een CRT TV via s-video aangesloten. Beide schermen hebben een aparte X screen. Nu wil ik dat bij het starten van de pc XBMC op de CRT TV in full screen start. Nu dacht ik slim te zijn en via System->Preferences-> Sessions mijn huidige sessie te onthouden, zodat XBMC bij een reboot gewoon weer op de TV start.
Helaas blijkt deze feature bugged te zijn en dus gewoon helemaal niet te werken. Oplossing is dan gnome-panel en gnome-session downgraden, maar bij elk pakket dat ik wil downgraden moet ik weer andere pakketten downgraden, en daar heb ik dus echt geen zin in.
Het stomme vind ik dat de bug al sinds de alpha van 8.10 bekend was en er nu dus nog steeds is, terwijl dit toch wel een belangrijke feature is.
Hoewel het op zich waarschijnlijk weinig kwaad kan, hou ik daar toch niet zo van, vandaar dat ik het hier vraag.MBV schreef op maandag 02 februari 2009 @ 11:17:
sudo instellen dat het shutdown-commando zonder wachtwoord wordt uitgevoerd?
Eigenlijk zou KShutdown de "normale" shutdown-functie moeten gebruiken, die vraagt immers geen wachtwoord.
Heel belangrijk voor jouw, maar ik denk dat > 90% van de Ubuntu-gebruikers geen TV-out gebruiktCrackh34d schreef op maandag 02 februari 2009 @ 11:18:
@hierboven: zodra je erachter bent hoe de normale manier werkt mag je hem mij ook wel vertellen. Ben er ook wel eens naar op zoek geweest
[ Voor 10% gewijzigd door MBV op 02-02-2009 11:49 ]
Kan ook te maken hebben met de moeilijkheid om een CRT goed aan te sturen. Bij een LCD is het wat makkelijker, met een vaste resolutie. Bij een CRT wil je om een film goed schermvullend te krijgen eigenlijk in "overlay" afspelen. Dat is mij onder Linux nog niet gelukt, terwijl dat onder Windows gewoon even aanvinken is.MBV schreef op maandag 02 februari 2009 @ 11:49:
Heel belangrijk voor jouw, maar ik denk dat > 90% van de Ubuntu-gebruikers geen TV-out gebruikt
Ik had daar dus ook al naar gezocht, maar ook niets bruikbaars gevonden.@hierboven: zodra je erachter bent hoe de normale manier werkt mag je hem mij ook wel vertellen. Ben er ook wel eens naar op zoek geweest
De bug is er natuurlijk ook als je maar één scherm hebt. Ik wou hem alleen gebruiken met twee schermen, maar dat staat los van de bug.MBV schreef op maandag 02 februari 2009 @ 11:49:
[...]
Heel belangrijk voor jouw, maar ik denk dat > 90% van de Ubuntu-gebruikers geen TV-out gebruiktIs er geen command-line parameter (start een console, typ in xbmc --help of man xbmc) waarmee je hem fullscreen kan starten op een bepaald scherm? Sessie zou moeten werken, en geef vooral de bug-report een schop, maar een workaround zou kunnen helpen
Xbmc fullscreen starten kan door in de terminal xbmc -fs te typen, maar dan start hij op mijn primary monitor, de TFT. Met het commando DISPLAY=:0.1 xbmc -fs werkt het wel, maar als ik dit bij sessions als commando toevoeg werkt dat niet.
De oplossing van hier werkt ook niet bij mij, blijft gewoon op TFT starten.
Als het wel werkt als je in de terminal uitvoert kun je er een script van maken dat je in session >> startup aanroept.Crackh34d schreef op maandag 02 februari 2009 @ 12:09:
[...]
De bug is er natuurlijk ook als je maar één scherm hebt. Ik wou hem alleen gebruiken met twee schermen, maar dat staat los van de bug.
Xbmc fullscreen starten kan door in de terminal xbmc -fs te typen, maar dan start hij op mijn primary monitor, de TFT. Met het commando DISPLAY=:0.1 xbmc -fs werkt het wel, maar als ik dit bij sessions als commando toevoeg werkt dat niet.
De oplossing van hier werkt ook niet bij mij, blijft gewoon op TFT starten.
Script begint dan met
#!/bin/bash
Waarom zou je een wachtwoord instellen voor je useraccount op je server? Voor het root account kan ik me het voorstellen ja.MBV schreef op maandag 02 februari 2009 @ 10:36:
Dat heb ik dus ook op mijn serverbak als eerste als optie ingevuld. Eigenlijk veiliger dan sudo: je hebt nu 2 (uiteraard verschillende) wachtwoorden nodig om in te loggen als root. Sudo heb ik voor een paar veel-voorkomende taken ingesteld, die hopelijk weinig veiligheidsrisico's kennen. En mijn user-wachtwoord is wel in gebruik voor een paar 'veilige' websites (mail), mijn root-wachtwoord nergens. gruwelijk irritant random-gegenereerd wachtwoord van iets van 12 tekens
Bedankt! Ik zal er dit weekend even naar kijken en laten weten of het gelukt is!Loekie schreef op maandag 02 februari 2009 @ 13:08:
[...]
Als het wel werkt als je in de terminal uitvoert kun je er een script van maken dat je in session >> startup aanroept.
Script begint dan met
#!/bin/bash
Omdat mensen zonder wachtwoord gewoon in kunnen loggen als ze mijn naam weten, en er in het verleden aardig wat user-access-bugs zijn gevonden in de kernel. Mijn server kan je met SSH overal vandaan inloggen, en zonder wachtwoord zouden in elk geval al mijn bestanden verwijderd kunnen wordenAnoniem: 249002 schreef op maandag 02 februari 2009 @ 13:25:
[...]
Waarom zou je een wachtwoord instellen voor je useraccount op je server? Voor het root account kan ik me het voorstellen ja.
Je hebt toch ook een wachtwoord op je t.net account zitten
Ik ben nu bezig met het afmakan van de installatie van 8.10 op m'n werklaptop.
Tot zover:
- Ubuntu 8.10 (dûh
)
- Midnight Commander
- Alle updates
- VirtualBox OSE
Nu wil ik een XP Professional SP3 (moet toch het domein nog kunnen beheren) in seamless mode in een VM laten draaien. Tot nu toe op linux alleen maar ervaring met VirtualBox OSE.
Heeft iemand anders nog tips voor een andere VM-omgeving? Of is deze prima. Voor mij voldoet 'ie alleen waren de laatste versies soms wat bugged had ik gemerkt. Ik hoop er maar het beste van
.
Verder is m'n wifi er mee gestopt, maar die deed het de laatste week onder Windows ook al niet, dus vermoed dat het een hardwareprobleempje is. Voorheen heeft deze machine wel eens Ubuntu van een live'cdtje gestart om wat bestanden te restoren en toen werkte wifi prima.
Zometeen maar even deze tut nog uitvoeren: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=222492
Tot zover:
- Ubuntu 8.10 (dûh
- Midnight Commander
- Alle updates
- VirtualBox OSE
Nu wil ik een XP Professional SP3 (moet toch het domein nog kunnen beheren) in seamless mode in een VM laten draaien. Tot nu toe op linux alleen maar ervaring met VirtualBox OSE.
Heeft iemand anders nog tips voor een andere VM-omgeving? Of is deze prima. Voor mij voldoet 'ie alleen waren de laatste versies soms wat bugged had ik gemerkt. Ik hoop er maar het beste van
Verder is m'n wifi er mee gestopt, maar die deed het de laatste week onder Windows ook al niet, dus vermoed dat het een hardwareprobleempje is. Voorheen heeft deze machine wel eens Ubuntu van een live'cdtje gestart om wat bestanden te restoren en toen werkte wifi prima.
Zometeen maar even deze tut nog uitvoeren: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=222492
Je kan ook Virtualbox NOSE installeren (non opensource edition
), die werkt soms wel wat beter dacht ik.
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Jep de seamless mode werkt prima in VirtualBox OSE 
@maximus: ah, mja ik deed een apt-get install virtualbox en toen kwam 'ie automagisch met OSE, ik probeer die wel even, werkt het niet kan ik alsnog voor de andere gaan
USB emulatie enzo heb ik toch niet nodig
toch bedankt voor de tip
@maximus: ah, mja ik deed een apt-get install virtualbox en toen kwam 'ie automagisch met OSE, ik probeer die wel even, werkt het niet kan ik alsnog voor de andere gaan
Als je je wachtwoord disabled kan je helemaal niet meer met een wachtwoord inloggen. Je kunt dan alleen doormiddel van keys inloggen. Vraag je maar eens af wat * (disabled password) en dit ! (disabled login) betekent in /etc/shadow. Ga je voor security geef een ssh user account nooit een wachtwoord maar een disabled wachtwoordMBV schreef op maandag 02 februari 2009 @ 13:37:
[...]
Omdat mensen zonder wachtwoord gewoon in kunnen loggen als ze mijn naam weten, en er in het verleden aardig wat user-access-bugs zijn gevonden in de kernel. Mijn server kan je met SSH overal vandaan inloggen, en zonder wachtwoord zouden in elk geval al mijn bestanden verwijderd kunnen worden![]()
Je hebt toch ook een wachtwoord op je t.net account zitten
man adduser:
--disabled-login
Do not run passwd to set the password. The user won’t be able
to use her account until the password is set.
--disabled-password
Like --disabled-login, but logins are still possible (for exam‐
ple using SSH RSA keys) but not using password authentication.
Oh, dan is het nog 'leuker': hoe wil je er dan voor zorgen dat ik bij een willekeurige computer kan inloggen, met niet meer moeite dan "download putty" in google intikken
Als ik PKI wil gebruiken zal ik toch mijn public key mee moeten zeulen, die dan bij voorkeur alsnog versleuteld is.
Netto resultaat:
- nauwelijks veiligheidswinst, want het was al bijna niet te hacken met een sterk wachtwoord
- nauwelijks veiligheidswinst, want die public key is weer net zo veilig als het wachtwoord wat erop zit
- veel gedoe
- geen tijdwinst bij inloggen omdat mijn public key alsnog versleuteld moet zijn...
Dus leg het eens uit: waarom zou ik disabled-password gebruiken?
Netto resultaat:
- nauwelijks veiligheidswinst, want het was al bijna niet te hacken met een sterk wachtwoord
- nauwelijks veiligheidswinst, want die public key is weer net zo veilig als het wachtwoord wat erop zit
- veel gedoe
- geen tijdwinst bij inloggen omdat mijn public key alsnog versleuteld moet zijn...

Met de huidige grote hoeveelheden brute-force attacks zijn ssh logins met wachtwoorden niet echt veilig meer. Met keys is het zo dat zonder de juiste key een eventuele attacker er gewoon niet in komt. En mocht de attacker in het bezit komen van zo'n key dan zit daar weer een sterk wachtwoord op natuurlijk. Dus een driedubbele beveiliging: username + key + password tegenover een username + password. Zeker met rsa keys die zeer groot zijn is het cracken van zo'n key vrijwel onmogelijk. Het nadeel is echter wel dat je je key altijd bij je moet hebben en nog beter is het om je key op je usb stick te encrypten met bijv. truecrypt of dm-crypt.MBV schreef op maandag 02 februari 2009 @ 22:17:
Oh, dan is het nog 'leuker': hoe wil je er dan voor zorgen dat ik bij een willekeurige computer kan inloggen, met niet meer moeite dan "download putty" in google intikkenAls ik PKI wil gebruiken zal ik toch mijn public key mee moeten zeulen, die dan bij voorkeur alsnog versleuteld is.
Netto resultaat:
- veel gedoe
Vooral op systemen met zeer veel shell accounts is het werken met keys een must zowel qua beheer en als qua security.
Tenzij je Debian of Ubuntu draait.Anoniem: 249002 schreef op maandag 02 februari 2009 @ 23:13:
Met keys is het zo dat zonder de juiste key een eventuele attacker er gewoon niet in komt.
* deadinspace rent hard weg
Want? ssh-key login is niet anders dan bij andere distro's toch?deadinspace schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 00:55:
Tenzij je Debian of Ubuntu draait.
Ik doelde op dit fiasco van ruim een half jaar teruggertvdijk schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 00:57:
Want? ssh-key login is niet anders dan bij andere distro's toch?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen