Het Grote Ubuntu Topic Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 27 Laatste
Acties:
  • 153.161 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-07 19:07

zomertje

Barisax knorretje

Knaagt dat Compiz veel aan je performance? Is het ook weer gemakkelijk te verwijderen als het niet bevalt of verpest het de boel? Overweeg om het ook te proberen maar ben wel blij met mijn huidige setup die eigenlijk heel lekker werkt.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-04 16:33
Goeie tip voor die multimediakeys. Ik herinner me vaag iets dat ik inderdaad zelf ergens code moest typen in 8.04. Ik vind het wel uit.

Window manager, niet aan gedacht. daar zal vast het probleem inzitten. Ik weet niet welke driver actief is als ik nvidia deactivate, dat is die standaard geinstalleerd wordt bij freshinstall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
zomertje schreef op woensdag 31 december 2008 @ 10:15:
Knaagt dat Compiz veel aan je performance? Is het ook weer gemakkelijk te verwijderen als het niet bevalt of verpest het de boel? Overweeg om het ook te proberen maar ben wel blij met mijn huidige setup die eigenlijk heel lekker werkt.
Compiz is niet echt heel belastend in mijn ervaring, het maakt als het even meezit de boel juist meer responsive omdat het je processor zou moeten ontlasten en je videokaart belasten. Het is heel makkelijk weer te verwijderen of gewoon uit te zetten met het Appearances-venster. :)

Als voorbeeld: op mijn P3 met 1GHz en Ati Radeon 7000 met 16MB RAM vertraagt het de boel eigenlijk nieteens echt, laat staan op een wat nieuwere machine. Ik denk dat de driver ook belangrijk is, in mijn geval is dat de open source ati driver.

[ Voor 16% gewijzigd door Cyphax op 31-12-2008 10:23 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 12:37

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Cyphax schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 12:18:
[...]

Zou meer geheugen helpen denk je? Het is nogal duur voor mijn laptop (omdat ie al op leeftijd is en nog geen DDR-geheugen heeft) en ik heb nu 640MB. Youtube-filmpjes gaan altijd prima trouwens. Het is bij mij alleen Blip.tv (en die filmpjes zijn scherper maar niet groter qua formaat in pixels) en The Daily Show gaat ook niet heel soepel maar die afleveringen zijn weer veel groter.

[...]

Youtube net vloeiend? Da's gek, is dat Flash 10?
Ja, flash 10. Gewoon de standaard flashplugin-nonfree Kwa processor zie ik hem ongeveer 40% van 1 processor gebruiken, wat wel een klein beetje veel is maar goed. Ook 64bit ubuntu maar heb gelukkig niks speciaals hoeven doen, alles is hier eigenlijk standaard.

En Compiz heb ik uit staan. An sich draait het vloeiend en dergelijke maar toch voor mijn gevoel allemaal nét wat minder snel dan het standaard gebeuren. Via System -> preferences -> Appearances -> Visual effects kun je het makkelijk 'uit' zetten door 'none' te selecteren.

[ Voor 14% gewijzigd door Koetjeboe op 31-12-2008 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:24
Mar2zz schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 15:58:
bas r: foobar2000 is een mediaplayer, maar het is ook een medialibrary-organizer en dat gaat zo diep dat er geen enkel programma aan kan tippen.
Ik ken het programma, als ik in Windows ben gebruik ik het ook, alleen vraag ik me af of er niks anders aan kan tippen. Waarschijnlijk ken ik het programma niet goed genoeg. Ik ben zeer tevreden met Banshee, met name de last.fm integratie vind ik erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 12:37

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Wat ik trouwens ook écht kan aanraden is firefox 3.1b3pre (shiretoko) te installeren. Waar ik de standaard firefox echt een ramp vond (veel te traag en hangups en dergelijke) werkt deze versie echt enorm stabiel en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07 07:48
Cyphax schreef op woensdag 31 december 2008 @ 10:21:
[...]

Compiz is niet echt heel belastend in mijn ervaring, het maakt als het even meezit de boel juist meer responsive omdat het je processor zou moeten ontlasten en je videokaart belasten. Het is heel makkelijk weer te verwijderen of gewoon uit te zetten met het Appearances-venster. :)

Als voorbeeld: op mijn P3 met 1GHz en Ati Radeon 7000 met 16MB RAM vertraagt het de boel eigenlijk nieteens echt, laat staan op een wat nieuwere machine. Ik denk dat de driver ook belangrijk is, in mijn geval is dat de open source ati driver.
Klopt niet volgens mij, Compiz reduceert GTK performance drastisch, de taken die zonder Compiz door de CPU moeten uitgevoerd worden, worden dit nog steeds maar het resultaad wordt nog eens extra verwerkt door de compositor. De performance kan er niet door verbeteren, Compiz is en blijft een extra laag. Gisteren nog getest: Compiz verlaagt GTK performance met 75%... En zeker met de open-source driver natuurlijk, aangezien diens 3D performance niet denderend is.
(Moest je over Compiz++ spreken kan je gelijk hebben, want dat poogt ook een vervanging te zijn voor de Window Manager).

Nuja, ik spreek me wel niet uit over de productiviteit dat je er mee kunt bereiken. Zelf gebruik ik ook Compiz, met een minimale set aan plugins: cube en expo. Met alle "initiate" events gebonden aan de knoppen op mijn 7-button mouse is het heel gemakkelijk om "ff uit te zoomen en firefox om een ander bureaublad te zwieren". Verhoogt de mijn productiviteit alleszinds, ik zou niet meer zonder willen :)

Laat je niet afschrikken door die grote GTK performance verlaging, ze is er wel, maar hiet voelt niet aan als 75%, eerder een paar percentjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Weet iemand ook of je ook nederlands (europees) formaat datums en tijden kan krijgen in ALLE programma's met een engelse installatie van Ubuntu. Dus niet met AM/PM systeem en 1 january 2009 ipv January 1 2009?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
maleadt schreef op woensdag 31 december 2008 @ 12:01:

Klopt niet volgens mij, Compiz reduceert GTK performance drastisch, de taken die zonder Compiz door de CPU moeten uitgevoerd worden, worden dit nog steeds maar het resultaad wordt nog eens extra verwerkt door de compositor. De performance kan er niet door verbeteren, Compiz is en blijft een extra laag.
Een extra laag die je videokaart belast, dat is eigenlijk de bedoeling. Dat het allemaal meer berekeningen nodig heeft is nogal logisch maar laat nou je videokaart net een expert zijn in dat soort berekeningen. En die hoeft je CPU niet meer te doen (verplaatsen van een venster is zonder compiz puur iets dat je CPU berekent, maar compiz hoort het je videokaart te laten doen). Daarom moet je er niets van merken. Of het uiteindelijk ook echt zo werkt kan ik alleen aannemen op basis van wat m'n eigen laptop me laat zien. Dat de videokaart ineens verantwoordelijk wordt voor veel van de taken kan ik wel bewijzen met dezelfde laptop: die 16MB videogeheugen zitten als ik genoeg grafische kneut aanzet zo vol waardoor de vensters zwart worden die er niet meer in passen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 17:37
Deikke schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 14:55:
Weet iemand ook of je ook nederlands (europees) formaat datums en tijden kan krijgen in ALLE programma's met een engelse installatie van Ubuntu. Dus niet met AM/PM systeem en 1 january 2009 ipv January 1 2009?
/etc/environment:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
PATH="/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games"
LANGUAGE="en_US:en" # Engels
LANG="en_US.UTF-8" # Engels
LC_CTYPE="nl_NL.UTF-8"
LC_NUMERIC="nl_NL.UTF-8"
LC_TIME="nl_NL.UTF-8"
LC_COLLATE="nl_NL.UTF-8"
LC_MONETARY="nl_NL.UTF-8"
LC_MESSAGES="en_US.UTF-8" # Engels
LC_PAPER="nl_NL.UTF-8"
LC_NAME="nl_NL.UTF-8"
LC_ADDRESS="nl_NL.UTF-8"
LC_TELEPHONE="nl_NL.UTF-8"
LC_MEASUREMENT="nl_NL.UTF-8"
LC_IDENTIFICATION="nl_NL.UTF-8"

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 246336

zomertje schreef op zondag 21 december 2008 @ 09:49:
[...]

Das een goeie. Ik heb hier een 64bits systeem en heb volgende week eindelijk eens de tijd voor een frisse installatie. Eigenlijk was ik van plan om er maar een 32bits Ubuntu op te gooien vanwege bijvoorbeeld de flash problemen maar met dit soort berichtjes twijfel ik toch weer om maar gewoon voor een 64bits te gaan.

Hoe zijn jullie ervaringen hierin?
Zo werkte het hier in een keer,voor een noob als mij :) :

link naar native flash 64 bit voor linux

http://labs.adobe.com/technologies/flashplayer10/

Deinstaller eerst wel eerdere flash-plugins.

Extract het gedownloade archief op desktop ,je ziet "libflashplayer.so" staan.
Open home folder en ga naar beeld en vink ¨laat verborgen bestanden zien¨aan.
Ga naar de .mozilla map en maak een folder die je ¨plugins¨noemt aan(zonder quotes).
Drag en drop libflashplayer.so van desktop naar de plugin folder.

Het werkt met OSS 4.1 geinstalleerd met X-fi geluidskaart .

link naar OSS als je een X-fi hebt.

https://help.ubuntu.com/community/OpenSound

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
Cyphax schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 15:20:
[...]

Een extra laag die je videokaart belast, dat is eigenlijk de bedoeling. Dat het allemaal meer berekeningen nodig heeft is nogal logisch maar laat nou je videokaart net een expert zijn in dat soort berekeningen. En die hoeft je CPU niet meer te doen (verplaatsen van een venster is zonder compiz puur iets dat je CPU berekent, maar compiz hoort het je videokaart te laten doen). Daarom moet je er niets van merken. Of het uiteindelijk ook echt zo werkt kan ik alleen aannemen op basis van wat m'n eigen laptop me laat zien. Dat de videokaart ineens verantwoordelijk wordt voor veel van de taken kan ik wel bewijzen met dezelfde laptop: die 16MB videogeheugen zitten als ik genoeg grafische kneut aanzet zo vol waardoor de vensters zwart worden die er niet meer in passen.
Aangezien ik er zelf niet meer zo zeker van was, ben ik wat gaan rondvragen en benchmarks draaien. En zoals je vermoedde, helpt Compiz bij het versnellen van bepaalde onderdelen, namelijk het verplaatsen en resizen van vensters (waarvoor Compiz twee aparte plugins heeft). Mijn fout zat erin dat Compiz zelf ook een window-manager is, en dus niet louter een extra laag boven metacity. Hierdoor staat compiz zelf in voor het decoraten van windows, wat op zijn beurt dan hardwarematig versneld kan worden. :)

Er is echter een grote beperking: dit help enkel als het proces zijn window niet moet redrawen, want het renderen van een window (wat voor de grootste vertraging zorgt) is toolkit afhankelijk (Qt, GTK2) en kan niet versneld worden door Compiz. Meer nog, de performance zal veeleer zakken, wat ook blijkt als je GtkPerf draait (130 seconden zonder Compiz, 236 seconden mét Compiz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69437

maleadt schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 15:29:
Er is echter een grote beperking: dit help enkel als het proces zijn window niet moet redrawen, want het renderen van een window (wat voor de grootste vertraging zorgt) is toolkit afhankelijk (Qt, GTK2) en kan niet versneld worden door Compiz. Meer nog, de performance zal veeleer zakken, wat ook blijkt als je GtkPerf draait (130 seconden zonder Compiz, 236 seconden mét Compiz).
En dat kan alleen opgelost worden als de widget toolkits zelf gaan redrawen via de GPU. Als Cairo via de GPU rendert, dan zal GTK veel sneller renderen, evenals Firefox (Xul/Gecko). Ik weet niet of er dan nog context-switching tussen Compiz en de widget-layer nodig is, maar dat is dan vast wel weg te hacken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Heeft iemand de kubus ook werkend met de laatste nvidia drivers? ik heb een 7600GS, maar de kubus tekent niet. Als ik van werkblad wissel dan zie ik wat onzinpixels/lijnen door beeld vliegen en dan kom ik op het andere werkblad.

Ik heb nog wat mediaplayers (listen, banshee, exaile, quodlibet, rhythmbox,songbird,amarok) geprobeerd in Ubuntu om te kijken hoever die programma's waren. Ik vond het nogal tegenvallen. Ze spelen de muziek allemaal prima af en er zitten leuke gadgets bij (mbt online info enzo), maar echte organizers zijn het niet. Ik mis functies zoals het batchrenamen/verplaatsen/converteren aan de hand van metadata uit de tags. Ook batchtaggen behoort niet tot de mogelijkheden. Quod Libet kwam overigens het meest in de buurt van een goede organizer.

Wat ik vooral mis is dat er in geen enkele player een optie te vinden is waarmee track artists worden genegeerd als er een album artist is voor een album. Hierdoor wordt de lijst met artiesten enorm onoverzichtelijk, elke artiest krijgt een entry, ook al heeft ie maar 1 kleine song in mijn collectie. Een optie om deze gewoon te groeperen onder de album artist is nergens aanwezig (zodat ze onder various artists of bv. Tiesto ofzo komen te staan). Na ja, ik zal wel verwend/veeleisend zijn door foobar2000, maar wat gegoogle leverde op dat ook Mediamonkey-gebruikers een gedegen organizer missen. Ben blij dat foobar in Wine werkt, al had ik het liefst alles native gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdb1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-06 17:58

jvdb1975

tsja.........

Ik werk nu al een paar jaar met Ubuntu, tot grote tevredenheid. Eigenlijk is er niets waar ik Windows nog voor nodig heb. Tot afgelopen weekend.... Het was weer zover. De dv camera moest weer eens op dvd over gezet worden. Ik heb meerdere pakketten geinstalleerd en getest: Kino, Lives, pitivi. Het wil allemaal niet. Het werkt niet goed, of het is weer NET niet wat je verwacht van een video bewerkingspakket.

Wat dat betreft ben je dan beter af in Windows of Apple.

Zijn er nog mede tweakers die inmiddels wel naar tevredenheid video bewerking doen en zo ja, met welke pakketten???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Kdenlive geprobeerd? De nieuwe versie (>0.7) werkte prima voor mij om wat video's te editen. Daarnaast installeert kdenlive een aantal pakketten waarmee via v4l, firewire of recordmydesktop je eenvoudig video's kan importeren.

[ Voor 5% gewijzigd door mithras op 05-01-2009 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdb1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-06 17:58

jvdb1975

tsja.........

mithras schreef op maandag 05 januari 2009 @ 12:12:
Kdenlive geprobeerd? De nieuwe versie (>0.7) werkte prima voor mij om wat video's te editen. Daarnaast installeert kdenlive een aantal pakketten waarmee via usb, firewire of recordmydesktop je eenvoudig video's kan importeren.
Ga ik nu proberen, tnx voor de tip en ik zal je vertellen wat ik er van vind :)

Edit:
Dit is het eerste pakket dat enigsinds wil werken! Kostte wel wat moeite, maar ik heb nu in ieder geval een film kunnen monteren en op een dvdv gebakken. Ik zal binnenkort nog eens verder kijken wat de mogelijkheden zijn.
Bedankt voor de tip, hij was bruikbaar!!

[ Voor 24% gewijzigd door jvdb1975 op 05-01-2009 19:13 . Reden: getest, ervaring toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269399

Koetjeboe schreef op woensdag 31 december 2008 @ 10:32:
[...]
En Compiz heb ik uit staan. An sich draait het vloeiend en dergelijke maar toch voor mijn gevoel allemaal nét wat minder snel dan het standaard gebeuren. Via System -> preferences -> Appearances -> Visual effects kun je het makkelijk 'uit' zetten door 'none' te selecteren.
Er stond onlangs iets in de brainstorm lijst hierover, namelijk dat het systeem veel sneller aanvoelt als je voor de open en close animations niet 200 ms instelt, maar eerder iets van 125 ofzo... Dan heb je net een beetje eyecandy (fade in van menu windows), maar het komt over alsof het systeem veel sneller is (ondanks dat je feitelijk even lang moet wachten tot prog X daadwerkelijk opgestart is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ik heb eergisteren mijn eerste bootprobleem met ubuntu gehad. had een stapel audioplayers neergehaald, en hidpoint (alternatieve logitech drivers) geinstalleerd (die -censored- alleen mijn muis herkende en niet mijn keyboard) en hoorde gister van 't vrouwtje dat de pc het niet meer deed (ze is een zij, dus ze ziet niet dat ook winxp of andere kernel geboot kon worden, dus heb ff winxp gedefault).

Probleem onbekend, splashscreen wordt geladen tot 25% en blijft daar, vervolgens jibberish over het scherm en dan zwart tot in de oneindigheid.

Ik dacht daarna voor de gein even Debian zelf te proberen, maar ik mis daar toch veel dingen die ubuntu al wel heeft (zoals die restricted drivers waarmee ik direct de goede resolutie krijg op mijn breedbeeld, zodat ik ook daadwerkelijk bij de knoppen annuleren en ok kan.) Gelijk maar even weer ubuntu er toch maar opnieuw opgezet, vanuit de livecd, zodat ik lekker kon browsen tijdens het installeren (nou ja lekker, op een compleet verkeerde resolutie, moest tijdens de installatie ook op de gok de tab-toets gebruiken om volgende te kiezen in de installatiemenu's). Wat echt heerlijk is aan linux (of debian dan) is synaptics. ff met zoektermen alles bij elkaar zoeken wat ik extra geinstalleerd wil hebben en geuninstalleerd, toepassen, en ff wachten... Als ik het goed heb gezien zou ik zelfs ergens een apt-get regel op kunnen slaan met al die programma's erin en die elke keer kunnen gebruiken (of krijg ik dan dependency-problemen?).

Wat is het beste subtitle-editor programma op linux? In winxp gebruik ik subtitle workshop, dus ben aardig verwend. Hij moet fps aan kunnen passen, kunnen joinen en splitten, en begin en endtime adjusten. Iemand tips? (gnome-subtitle-editor crashed bij mij als ik een video wil laden, maar zag er in principe wel prima uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Het heeft even geduurd, maar eindelijk heb ik de tijd genomen om mijn suspend to ram te maken. Ik zit nog in Hardy en was zo lui om er niks aan te doen. Maar achteraf gezien bleek het een simpele fix te zijn.

Het probleem was dat hij wel in standby modus wilde, maar bij het wakker worden geen grafische schil toonde, enkel een knipperend streepje.

echo SUSPEND_MODULES=\"ehci_hcd\" > /etc/pm/config.d/WORKAROUND

was de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
Mar2zz schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 09:01:
Wat is het beste subtitle-editor programma op linux? In winxp gebruik ik subtitle workshop, dus ben aardig verwend. Hij moet fps aan kunnen passen, kunnen joinen en splitten, en begin en endtime adjusten. Iemand tips? (gnome-subtitle-editor crashed bij mij als ik een video wil laden, maar zag er in principe wel prima uit).
Dit is een mooie :) Recent wel nieuwe versie uitgekomen, dus tenzij je Jaunty draait is zelf ff compilen misschien beter (wat eigenlijk zo simpel is in ubuntu: apt-get build-dep ${package}, configure & make, checkinstall). Of je er alle features zal in vinden weet ik niet, maar het leek me de meest geavanceerde beschikbaar :)

Vreemd over je boot-probleem trouwens. Het leek me op een X probleem, die niet met de nieuwe driver overweg kon. In het vervolg dan wat proberen hé, herinstalleren is zo drastisch :P (CTRL-ALT-BACKSPACE en xorg.conf aanpassen, of booten met de "single" kernel, krijg je een command-line waarmee je de installatie van die programmas ongedaan kon gemaakt hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
thx voor de tip. ik was al wat ontevreden over de install. Ik ben een beetje aan het freewheelen wat betreft programma's en zo, dus ik installeer heel veel, pas heel veel aan, en op een gegeven moment raak ik dan het overzicht kwijt wat ik allemaal precies heb gedaan. dan is het OS in mijn hoofd rommelig geworden en dan moet ik het wel ff opnieuw doen (of een backup terugzetten).

heb ik ook met windows, ik heb een soort smetvrees wat dat betreft, ik weeet niet of er al een term is voor de digitale variant daarvan. geeft niet zoveel hoor, ubuntu is zo geinstalleerd en na een halfuurtje na 1e boot volledig naar mijn hand gezet inclusief mijn musthave programma's en mounts enzo.

Het nadeel aan ubuntu is dat er zoveel software meekomt bij gnome. Ik gebruik echt veel niet. Alle spelletjes, evolution, fspot, totem, rhythmbox en nog wat waar ik niet zo op kan komen, kan allemaal weg na install. Ik deinstalleer wat meuk, maar hide ook gewoon wat, ik heb eerder problemen gehad door evolution volledig te verwijderen). Is er niet een handige manier om een kale gnome te installeren, en dan zelf te kiezen wat er wordt geinstalleerd als audioplayer, movieplayer, fotobeheerder, wordprocessor, browser, emailprogramma, messenger etc??

Nog mooier voor install al kiezen uit een stel opties op alle gebieden. Is er een debianbased distro die dat doet?

Bij windows is het ook een grote nono als er allerlei meuk ongevraagd meekomt met de installatie (al is dat erger, want dat zijn meestal proefversies die na 30 dagen om geld gaan zeuren). Daar wil ik ook IE, WMP11 en wlm6 niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Je zou ubuntu-server met gnome-core kunnen installeren. Ik weet niet wat in ubuntu-server allemaal meeverpakt zit, maar het is minder dan ubuntu-desktop. Wil je bijvoorbeeld alleen een kale kde erbij, moet je kde-core installeren. Wil je alle meuk van programma's als digikam en amarok erbij, moet je kubuntu-desktop installeren. Je hebt dan wel een basisversie nodig, maar ik denk dat ubuntu-server een goede kandidaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ok, ik ga dat wel ff live checken, of virtueel als dat niet kan. Ik heb te weinig kaas gegeten om met een commandline based iets te beginnen, ik moet dus (helaas) nog wel alvast een grafisch schilletje hebben om in rond te klikken. En ik wil gewoon met gnome aan de slag. die ken ik nu goed en vind ik het lekkerst werken (ik dacht ook al aan xubuntu enzo, maar is zelfde probleem in andere schil volgens mij en kde vind ik minder logisch werken (voorzover logica opgaat voor een beginneling).

In ieder geval, mijn vrouw heeft een aantal dagen in Ubuntu gewerkt zonder dat ze het door had (wat heet werken, emailen, muziek luisteren en surfen). Dat was een doel dat ik gesteld heb en dat is dus gehaald, daar ben ik al heel blij mee. De overgang heb ik wel heel klein gehouden, in winxp al jaren aan opensource/freeware toepassingen; de mozilla browser en email, openoffice en foobar2000 dus via wine laten draaien, allemaal netjes via een snelstarter op de taakbalk, net als in xp. helemaal in orde dus, zachte landingen voor overstappende users zijn dus mogelijk, mits het maar lijkt op het vorige OS en er bekend uitziende programma's te voorschijn komen.

Houdt dus ook in dat de menu's en dergelijke een overhaul krijgen, en alleen een taakbalk onderin, met startmenu links en klok rechts etc. En dankzij Emerald en compiz een mooi Vista-lookje erover. Favoriete foto als achtergrond en het verschil is al een stuk moeilijker te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Mar2zz schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 13:53:
Ok, ik ga dat wel ff live checken, of virtueel als dat niet kan. Ik heb te weinig kaas gegeten om met een commandline based iets te beginnen, ik moet dus (helaas) nog wel alvast een grafisch schilletje hebben om in rond te klikken.
Opstarten en installeren (wel text based). Daarna een kwestie van apt-cache install gnome-core en afaik neemt hij alle dependencies goed mee. Een restart en hij zal automatisch X opstarten en je kan inloggen.
En ik wil gewoon met gnome aan de slag. die ken ik nu goed en vind ik het lekkerst werken (ik dacht ook al aan xubuntu enzo, maar is zelfde probleem in andere schil volgens mij en kde vind ik minder logisch werken (voorzover logica opgaat voor een beginneling).
Het KDE verhaal was slechts ter illustratie, omdat ik daar zeker weet dat er een kde-core pakket is met de kale KDE zut. Apt-cache show gnome-core geeft hetzelfde weer, dus daarmee is het voor Gnome vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ik ga het uitproberen, ik kom er dan vast wel uit als het inderdaad zo makkelijk is. Probleem is dat ik op dit moment maar 1 pc operationeel heb, mijn oudjes zijn de deur uit wegens schoonmaakwoede, dus kan niet naslaan terwijl ik bezig ben, en browsen gaat zo lastig vanuit een console, dus troubleshooten zit er dan niet echt in.

Ik ga het denk ik virtual doen, heb ik nog niet mee geexperimenteerd in ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-07 15:56

deadinspace

The what goes where now?

Mar2zz schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 09:01:
Ik dacht daarna voor de gein even Debian zelf te proberen, maar ik mis daar toch veel dingen die ubuntu al wel heeft (zoals die restricted drivers waarmee ik direct de goede resolutie krijg op mijn breedbeeld, zodat ik ook daadwerkelijk bij de knoppen annuleren en ok kan.)
De proprietary NVidia en Ati drivers zitten gewoon in Debian non-free, dus die had je niet hoeven missen ;)
Als ik het goed heb gezien zou ik zelfs ergens een apt-get regel op kunnen slaan met al die programma's erin en die elke keer kunnen gebruiken (of krijg ik dan dependency-problemen?).
Als het om dezelfde Ubuntu (danwel Debian) versie gaat, dan werkt dat inderdaad prima. Als je naar een nieuwere versie gaat kun je wel ergens tegenaan lopen (package dat anders genoemd is ofzo).
Mar2zz schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 13:08:
heb ik ook met windows, ik heb een soort smetvrees wat dat betreft, ik weeet niet of er al een term is voor de digitale variant daarvan.
Gewoon een beetje perfectionisme? Maakt verder ook niet uit, zolang je niet overdrijft :P
Is er niet een handige manier om een kale gnome te installeren, en dan zelf te kiezen wat er wordt geinstalleerd als audioplayer, movieplayer, fotobeheerder, wordprocessor, browser, emailprogramma, messenger etc??
Mja, met niets (van Gnome) beginnen, en dan installeren wat je nodig hebt. En bij het uitkiezen van wat je installeert goed kijken welke packages meekomen als dependancies. Zo doe ik het ook.
Nog mooier voor install al kiezen uit een stel opties op alle gebieden. Is er een debianbased distro die dat doet?
Ja, Debian :P

Naja, tasksel is wel wat grover dan mediaplayer e.d. keuze, maar toch, het idee is er wel. Als je liever Ubuntu hebt kun je misschien wat met de alternate install CD?
Mar2zz schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 13:53:
Ok, ik ga dat wel ff live checken, of virtueel als dat niet kan. Ik heb te weinig kaas gegeten om met een commandline based iets te beginnen, ik moet dus (helaas) nog wel alvast een grafisch schilletje hebben om in rond te klikken.
In een terminal kun je ook het menu-driven, interactieve aptitude gebruiken. Aptitude is sowieso wel een aanrader als je veel controle wil over wat geinstalleerd is/wordt. Het programma heeft wel enige leercurve (zonder de juiste toetsen te kennen gaat het mis).

Maar ook apt-get/aptitude + apt-cache cmdline (niet-interactief dus) is niet moeilijk en behoorlijk duidelijk.
Houdt dus ook in dat de menu's en dergelijke een overhaul krijgen, en alleen een taakbalk onderin, met startmenu links en klok rechts etc. En dankzij Emerald en compiz een mooi Vista-lookje erover. Favoriete foto als achtergrond en het verschil is al een stuk moeilijker te vinden.
Je moet het helemaal zelf weten natuurlijk, maar moet het er per se hetzelfde uitzien? Dingen op dezelfde manier ordenen is natuurlijk om de gewenning tegemoet te komen, maar voor het uiterlijk kan het misschien juist leuk zijn om iets anders te kiezen? Bij 9x -> XP -> Vista is het uiterlijk ook telkens behoorlijk omgegooid, en daar is bijna iedereen ook zonder al te veel problemen aan gewend.
mithras schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 14:08:
Daarna een kwestie van apt-cache install gnome-core
Je bedoelt denk ik apt-get, want apt-cache kan dat niet ;)

En eigenlijk bedoel je aptitude, want dat is oneindig veel beter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Wat uiterlijk betreft heb je helemaal gelijk hoor, dat hoeft niet perse hetzelfde te zijn, voor mij al helemaal niet, ik ben gek op customizen. Het gaat me meer om de zachte landing van de eega, die went echt stapsgewijs. als ik teveel ineens verander is het mis hier, dan is het een k u t computer enzo. ik heb onder windows wel eens een alternatieve desktop geinstalleerd (zie emergedesktop.org).

ontzettend lang mee bezig geweest om een supergelikte desktop te maken, en toen kon er ineens niets meer gevonden worden... toen was het dus ook k u t geworden... dus maar weer terug naar een werkbaardere omgeving (=windows default) haha

langzaam veranderen, dat werkt, zo verspreid je religie en politiek ook...

Je zegt dat die restricted drivers in debian zitten, maar die heb ik niet gevonden via synaptics. een search op nvidia gaf alleen xorg dingen als ik het me goed herinner. ik heb de netinst-cd gebruikt, misschien ligt het daaraan? Ik kon namelijk ook niet van te voren apps kiezen, alleen maar of ik wel of niet een displaymanager wou installeren, en toen uiteraard gnome gepakt. ik zag tijdens de install ook wat kde librarys voorbij vliegen, en ik zag dat debian installatieseconden smokkelt! (nog 1 minuut te gaan, seconde later, nog 60 seconden te gaan...)

Ubuntu voelt al wat gelikter als het eenmaal geinstalleerd is, heb ik toch nog een safer gevoel bij, omdat ik maar half weet wat ik allemaal aan het uitvreten ben in dit OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akjssdk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04-2022

akjssdk

Slurp Slurp

http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,11174.0.html

Dit is een netinstall met wat verbeteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
akjssdk!
Superlink! Opgeslagen tot in de eeuwigheid. Ga ik mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akjssdk

akjssdk

Slurp Slurp

Mar2zz schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 20:47:
akjssdk!
Superlink! Opgeslagen tot in de eeuwigheid. Ga ik mee aan de slag.
Heb je wel een kabeltje bij nodig voor je internetverbinding, daar liep ik eerst op vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 06-07 15:56

deadinspace

The what goes where now?

Mar2zz schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 20:12:
Wat uiterlijk betreft heb je helemaal gelijk hoor, dat hoeft niet perse hetzelfde te zijn, voor mij al helemaal niet, ik ben gek op customizen. Het gaat me meer om de zachte landing van de eega, die went echt stapsgewijs. als ik teveel ineens verander is het mis hier, dan is het een k u t computer enzo. ik heb onder windows wel eens een alternatieve desktop geinstalleerd (zie emergedesktop.org).
Ahja. Het was ook maar een beetje een random opmerking. Sommige mensen krijg je juist enthousiast door ze te laten spelen met een ander theme :)
Je zegt dat die restricted drivers in debian zitten, maar die heb ik niet gevonden via synaptics. een search op nvidia gaf alleen xorg dingen als ik het me goed herinner.
De non-free channel moet wel aangezet worden, die staat standaard uit volgensmij. Vergelijkbaar met hoe je in Ubuntu universe/multiverse (en restricted?) eerst aan moet zetten voor je ze kan gebruiken.
ik heb de netinst-cd gebruikt, misschien ligt het daaraan?
Nee, dat zou niet uit moeten maken.

De Ubuntu alternate installer is trouwens gewoon debian-installer (tenminste, de laatste keer dat ik keek).
Ik kon namelijk ook niet van te voren apps kiezen, alleen maar of ik wel of niet een displaymanager wou installeren, en toen uiteraard gnome gepakt.
Ja, dat bedoelde ik dat het "grover" was dan individuele applicaties.
ik zag dat debian installatieseconden smokkelt! (nog 1 minuut te gaan, seconde later, nog 60 seconden te gaan...)
Oei! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
@Mar2zz:

Niet specifiek ()ubuntu, maar misschien heb je hier ook wat aan:

NimbleX
Suse laat gebruikers eigen Linux-distributie samenstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ziet er allemaal goed uit. Heb vanmiddag wat gestoeid met virtualbox en ben nu verschillende iso's aan het binnenhalen. ga eens kijken wat er allemaal te halen valt. suse, arch, freebsd, fedora en windows 7 staan op het programma om een virtueel plekje op mijn harde schijf te krijgen. Arch en freeBSD hebben nog niet echt gebruiksvriendelijke installers merkte ik. dan zijn de bekendere distro's toch een stuk verder in het bedienen van nieuwelingen.

Wat is trouwens sneller, windows xp als guest en ubuntu als host of andersom als je virtualiseert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat hangt er vanaf :) Wat wil je precies doen? De gevirtualiseerde machine is natuurlijk trager. Wil je gamen op windows maar toch ubuntu gebruiken? Dan ubuntu in een vm. Wil je voornamelijk ubuntu gebruiken maar heb je af en toe windows nodig? Dan andersom :)
Het laatste scenario heb ik bijvoorbeeld een tijdje gehad om de beschikking te hebben over IE voor bijvoorbeeld internetbankieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akjssdk

akjssdk

Slurp Slurp

blaataaps schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 20:51:
Dat hangt er vanaf :) Wat wil je precies doen? De gevirtualiseerde machine is natuurlijk trager. Wil je gamen op windows maar toch ubuntu gebruiken? Dan ubuntu in een vm. Wil je voornamelijk ubuntu gebruiken maar heb je af en toe windows nodig? Dan andersom :)
Het laatste scenario heb ik bijvoorbeeld een tijdje gehad om de beschikking te hebben over IE voor bijvoorbeeld internetbankieren.
Kun je daar niet beter wine met IE voor gebruiken
of IEs4Linux:http://www.tatanka.com.br/ies4linux/page/Main_Page

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:31

Sebazzz

3dp

blaataaps schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 20:51:
Welke bank uit 1960 is dat dan, of is het al een tijdje geleden ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:50

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Sebazzz schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 09:26:
[...]

Toevallig weet ik dat de nieuwe kastje's van ABN wel alleen werken met Windows en MAC. Je moet ze aansluiten op de USB.... Maar voor linux hebben ze geen drivers... Dit soort dingen kunnen dus nog wel gewoon ;)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-07 19:07

zomertje

Barisax knorretje

Bij mij werkt Rabo internetbankieren ook al jaren prima. Soms een klein suf iets als het niet goed weergeven maar de functionaliteit werkt gewoon.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

[...]

Helaas is dat nodig bij de ING. In elk geval het pakket voor zakelijk bankieren werkt niet onder FF, enkel onder IE. (heeft me nogal wat hoofdbrekens gekost om dat aan de praat te krijgen trouwens...)

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
[...]

Dat was de postbank, toen ze nog een of ander java-geval hadden, inderdaad jaren geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Dacht ik ook want internetbankieren met ING/Postbank gaat mij onder alle OS'en, zelfs Symbian, prima af :P

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:49

MBV

Touchdomex schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 09:28:
[...]

Toevallig weet ik dat de nieuwe kastje's van ABN wel alleen werken met Windows en MAC. Je moet ze aansluiten op de USB.... Maar voor linux hebben ze geen drivers... Dit soort dingen kunnen dus nog wel gewoon ;)
Jammer, ik had de hoop dat die nieuwe kastjes veiliger waren dan de oude door aparte knoppen voor inloggen en andere dingen (helpt tegen phishing-attacks, alleen tijdens het inloggen een 2e keer vragen om de code helpt dan niet meer). Maar als hij is verbonden met de computer, en er informatie wordt uitgewisseld die ik niet kan zien, dan vertrouw ik dat dus echt niet meer. Een bank-veiligheidssysteem moet transparant zijn, en een usb-kabel kan daar nooit aan voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ik wil ff experimenteren met een virus krijgen in windows xp. Als je dat in virtualbox draait (ubuntu als host), maakt het dan wat uit? Virtualbox is toch eigenlijk een soort sandbox? Even kijken hoe veilig SP3 nou is...

Ik dacht ff zonder virusscanner even naar wat cracksites te surfen om zo een trojan ofzo op te lopen en dat dan te monitoren ofzo. Iemand wel eens gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou dan in ieder geval wel een firewall installeren. Je wilt natuurlijk wel voorkomen dat je VM opeens mailtjes gaat versturen. Dat krijg je dan wel mooi te zien, dus de test wordt niet verstoord door een firewall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ik heb een cleane install, dus geen emailsettings gedaan. Het is een cleane windows xp pro sp3, nu bijgewerkt.

Ben heel nieuwsgierig hoe snel het naar de mallemoer kan zijn als je geen precautions neemt. met firewall gaat het effect dan weg. mijn enige concern is, dit is een dualboot pc, er staat dus ook een winxp op. kan toch niet buiten virtualbox raken dat virus? de host ubuntu en de virtual harddisk staan op een fysiek andere schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als jouw VM geïnfecteerd raakt met een virus dat jouw 'computer' onderdeel maakt van een botnet dat spam-mailtjes verstuurt, dan heb je niks aan het feit dat het een schone XP is zonder mail-instellingen. Maar misschien kan je uitgaande connecties ook wel in VirtualBox blokkeren. Dan heb je geen firewall nodig, maar dan zie je ook niet of je computer mailtjes probeert te versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 11-07 10:25

job

Touchdomex schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 09:28:
[...]

De nieuwe e.dentifier2 kan je ook gebruiken zonder usb kabel. Dan werkt het ding zoals de oude e.dentifier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:15

MsG

Forumzwerver

Ik heb ook al een virtual machine met windows xp out of the box (dus pre SP1 volgens mij) met de ergste spyware vindbaar op het net :). Vind ik wel komisch, heb ik ook een keer spyware.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Mar2zz schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 11:59:
Ik heb een cleane install, dus geen emailsettings gedaan. Het is een cleane windows xp pro sp3, nu bijgewerkt.

Ben heel nieuwsgierig hoe snel het naar de mallemoer kan zijn als je geen precautions neemt. met firewall gaat het effect dan weg. mijn enige concern is, dit is een dualboot pc, er staat dus ook een winxp op. kan toch niet buiten virtualbox raken dat virus? de host ubuntu en de virtual harddisk staan op een fysiek andere schijf.
Als je je windows boot partitie laadt in je virtual machine heb je natuurlijk 'gewoon' een probleem als je infected raakt. Als je zelf een nieuwe image bakt speciaal voor die virtual machine, en je houdt hem gewoon gescheiden van je windows partitie is er niets aan de hand.

Hoewel DOT met zijn botnet wel een goed punt heeft. Daar wordt je infected machine gewoon netjes lid van.
Anoniem: 69437 schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 12:03:
Als jouw VM geïnfecteerd raakt met een virus dat jouw 'computer' onderdeel maakt van een botnet dat spam-mailtjes verstuurt, dan heb je niks aan het feit dat het een schone XP is zonder mail-instellingen. Maar misschien kan je uitgaande connecties ook wel in VirtualBox blokkeren. Dan heb je geen firewall nodig, maar dan zie je ook niet of je computer mailtjes probeert te versturen.
Je kunt toch gewoon iptables draaien op de (virtual) NIC van je virtual machine? Dan kun je controleren wat je wilt.
MsG schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 12:14:
Ik heb ook al een virtual machine met windows xp out of the box (dus pre SP1 volgens mij) met de ergste spyware vindbaar op het net :). Vind ik wel komisch, heb ik ook een keer spyware.
Doet me denken aan die ene XKCD comic :P

[ Voor 9% gewijzigd door UDuckling5 op 10-01-2009 13:20 ]

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

offtopic:
Post hem dan ook :P

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Ik ben aan het WOGgen op m'n werk, maar zit achter een evil proxy. :+ Zelfs de tweakers stylesheet werkt niet :(

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ik snap het. firewall en netwerkmonitor opzetten in ubuntu, en daarmee de virtual box "beschermen". dan kan het virus of trojan in de virtual box gewoon los gaan. En als het te extreem wordt eens kijken welke scanner alles kan cleanen in winxp. leuk testje! echt iets om tijd te doden.

Deze zeker... http://xkcd.com/350/ die is wel geinig, vooral het laatste plaatje

't Is zo makkelijk nog niet.
Ik las een artikel over een onderzoek. een kerel heeft een half jaar lang een banner neer gehangen waarop stond Click here to get a virus. 409 mensen hebben er nog op geklikt.

Ik zocht ook naar zoiets. Ik moet echt ff een pre SP1 op de kop tikken, kijken of het blastervirus nog te krijgen valt, die heb ik ooit eens in recordtempo gehad, binnen een minuut of 10 na install, zo snel dat ik geen eens een virusscanner kon downloaden voordat de machine steeds rebootte. Nu met SP3 schiet het niet op, ben op tig rare sites geweest, wat random cracks gedownload en geexecute, maar ik zag niets bijzonders gebeuren in Wireshark. Zo ff scannen met spybot en clamwin en kijken wat er op is gekomen.

[ Voor 58% gewijzigd door Mar2zz op 10-01-2009 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Oude apache of mysql (voor windows) uit hun svn vissen en die runnen met de poort naar het internet wijd open? Zou niet zo lang moeten duren :)

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Eerder IIS op Windows 2003 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Hebben anderen ook problemen met het mounten van externe harde schijven?

Bij elke upgrade van ubuntu krijg ik meer last van het mounten van ext. schijven.
Bij Dapper werden deze automatisch gemount. Prima.
Bij Fawn and Gutsy werden deze niet meer automatisch gemount, maar moest ik in nautilus klikken om ze gemount te krijgen.
Nu heb ik Intrepid en ik zie wel de schijven in nautilus (computer) staan, maar er gebeurt niks als ik erop klikt of "mount" doe (rechtermuisknop op icon). Ze worden WEL automounted als ik ze eerst met root ergens mount, maar dan worden ze read-only.

Heeft iemand enig idee waar dit aan ligt?
Uiteraard de tutorials en howtos gevolgd
https://help.ubuntu.com/community/Mount/USB
https://answers.launchpad.net/ubuntu/+question/30501
Ubuntu ziet externe schijf niet goed

mijn fstab aanpassen zodat de cdrom niet meer in zit hielp niet veel. Dit soort dingen geven me toch het gevoel dat ubuntu slechter wordt met elke versie...

[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 12-01-2009 11:03 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5

UDuckling5

Nachteend

Dat wordt een beetje duur voor zo'n experimentje :P

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik heb juist op andere vlakken het idee dat ubuntu beter wordt met elke versie. Wat je misschien merkt, is dat Ubuntu probeert te detecteren wat wel en niet 'belangrijke' partities zijn. Mijn andere linux-root-partitie wil hij niet automounten zodra ik erop klik, daarvoor wil hij eerst een wachtwoord zien. Mijn andere partitie (NTFS) wil hij zonder problemen mounten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Even een waarschuwing voor de mensen die OpenOffice 3 via de repository van ppa.launchpad.net in hun Kubuntu-systeem hebben staan: Als je de update uitvoert doet OpenOffice 3 het niet meer onder KDE.
De work-around door kdebe1.uno.so en libvclplug_kdeli.so door eerdere versies te vervangen, schijnt nu ook niet meer goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Laatst online: 11-07 16:56
MBV schreef op maandag 12 januari 2009 @ 11:08:
Ik heb juist op andere vlakken het idee dat ubuntu beter wordt met elke versie. Wat je misschien merkt, is dat Ubuntu probeert te detecteren wat wel en niet 'belangrijke' partities zijn. Mijn andere linux-root-partitie wil hij niet automounten zodra ik erop klik, daarvoor wil hij eerst een wachtwoord zien. Mijn andere partitie (NTFS) wil hij zonder problemen mounten.
Hier is het juist andersom, NTFS wordt niet gemount als deze in hibernation of gewoon afgesloten is. Dat is m'n dataschijf, windowspartitie mag ik mee doen wat ik wil, maar dat doe ik maar niet.;)
Andere linuxdisks(spare serverschijfje) pakt hij eenvoudigweg, alleen de system-dirs en home-dirs zijn niet zonder meer te openen.

Maar je hebt gelijk, Ubuntu wordt steeds beter, daarom ben ik kwa server ook van Fedora naar Ubuntu gegaan(mede vanwege rolling release achtergrond).

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Beuzelarij schreef op maandag 12 januari 2009 @ 11:15:
Even een waarschuwing voor de mensen die OpenOffice 3 via de repository van ppa.launchpad.net in hun Kubuntu-systeem hebben staan: Als je de update uitvoert doet OpenOffice 3 het niet meer onder KDE.
De work-around door kdebe1.uno.so en libvclplug_kdeli.so door eerdere versies te vervangen, schijnt nu ook niet meer goed te werken.
In tegenstelling tot vorige keer, hebben ze de fout nu wel zelf hersteld d.m.v. een update vandaag. Ik meldde het voor de zekerheid maar, omdat betreffende repository vaak gebruikt wordt om OpenOffice 3 in 8.10 te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Sinds een update laatst aan PulseAudio werken geluidsapplicaties gewoon door na standby *O*

Helaas blijft de andere bug wel zitten: zo nu en dan staat netwerk op disabled na standby. Rechtsklik op nm-applet en aanvinken is genoeg, maar ik vind het wel irritant. In vorige versies zat die bug er niet. Iemand of dat al op launchpad staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-06 18:01

Iska

In case of fire, use stairs!

Ik heb sowieso heel vaak dat mijn wired network uitviel :S, echt super vervelend

-- All science is either physics or stamp collecting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truss
  • Laatst online: 08-12-2024
Ach het kan erger, 8.10 weigert bij mij mn wired network kaart te herkennen :) Nou hebben mjin buren gelukkig een onbeveiligd draadloos netwerk maar echt handig is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

kmf schreef op maandag 12 januari 2009 @ 11:02:
Hebben anderen ook problemen met het mounten van externe harde schijven?

Bij elke upgrade van ubuntu krijg ik meer last van het mounten van ext. schijven.
Uiteindelijk heb ik dit opgelost door
polkit-gnome-authorization
te gebruiken om mountpermissies voor alle users aan te zetten.

Dus het lijkt meer op een gnome-probleem. Maar toch niet echt handig voor de gebruiksvriendelijkheid om zoiets helemaal te verbergen in een configscherm die je normaal nooit kan vinden.

Dus ik weet niet of ik de schuld op ubuntu moet schuiven of op gnome. Maar over het algemeen doet dit de linuxervaring niet goed, als basale handelingen niet de label "it just works" kan krijgen. :/

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:48
MBV schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 20:09:
Helaas blijft de andere bug wel zitten: zo nu en dan staat netwerk op disabled na standby. Rechtsklik op nm-applet en aanvinken is genoeg, maar ik vind het wel irritant. In vorige versies zat die bug er niet. Iemand of dat al op launchpad staat?
Ik heb dezelfde bug, dus was nieuwsgierig en heb 'm gevonden. Ziet er naar uit dat er aan gewerkt wordt:
https://bugs.launchpad.ne...twork-manager/+bug/291062

De volgende bug is ook vervelend (maar wel overkomelijk):
https://bugs.launchpad.ne...twork-manager/+bug/264683

Vorige week onverwachts van de 2G/3G functionaliteit gebruik moeten maken, en dat werkte echt perfect. Gelukkig niet alleen maar problemen NM, alhoewel ik mijn portie wel te pakken heb (gehad) met Intrepid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ach, zoals ik al eerder heb gezegd: network manager is voor de desktop beter dan het alternatief.

En die andere bug komt omdat je met NM-applet niet de opdracht kan geven opnieuw te scannen, gruwelijk irritant. Enige oplossing is wireless uitzetten en weer aanzetten. Dit commando hielp volgens mij ook:
$ sudo iwlist eth1 scanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
Aangezien ik meestal van 'bekende plek' naar 'bekende plek' hop, los ik het meestal op door de optie 'Connect to hidden wirelss network' te gebruiken. Dan kies ik het netwerk dat van toepassing is en in no-time connect (dat is wel beter/sneller dan onder Hardy). Als je naar een plek gaat waar je nog niet eerder bent geweest dan is het handmatig opnieuw scannen idd de betere oplossing.

Het is wel jammer dat Intrepid werd geadverteerd met betere mobile connectivity, maar dat het wat mij betreft qua netwerkmanager de slechtste release ooit is (niet in features, maar in bugs). Veel regressies. Ook werd er in de release notes 2G/3G via bluetooth vermeldt, een feature die er niet in zat, nog niet in zit en waarvan de komst ook nog een flinke tijd gaat duren. Bij de begin van het ontwikkelen werd het als één van de speerpunten genoemd, dat een feature het niet haalt is jammer, maar in IT land gebruikelijk. Dat het wel in de release notes genoemd wordt, maar er niet in zit, dat is toch kwalijk. Maargoed gelukkig zijn er meer redenen om Ubuntu te gebruiken dan alleen de network manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

In Gutsy heb ik dat ook aan de praat gekregen (met Sony-Ericsson, bluetooth PAN, en 5 console commando's), maar handig was anders.

Maar ehm:
llevering schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 10:14:
Vorige week onverwachts van de 2G/3G functionaliteit gebruik moeten maken, en dat werkte echt perfect. Gelukkig niet alleen maar problemen NM, alhoewel ik mijn portie wel te pakken heb (gehad) met Intrepid.
llevering schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 10:46:
Ook werd er in de release notes 2G/3G via bluetooth vermeldt, een feature die er niet in zat, nog niet in zit en waarvan de komst ook nog een flinke tijd gaat duren.
que :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
MBV schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 11:50:
In Gutsy heb ik dat ook aan de praat gekregen (met Sony-Ericsson, bluetooth PAN, en 5 console commando's), maar handig was anders.
Nu was het USB kabeltje inprikken, telcom provider selecteren en gaan :)
que :?
Sorry niet helemaal duidelijk, maar de key zit in 'via bluetooth'. Zolang je via een USB kabeltje hebt gaat het prima, maar anders gaat het niet (noujah niet zonder heel veel geklooi, buiten NM om). En dan moet je maar net het goede kabeltje hebben liggen (niet heel zeldzaam, maar ik moest hem lenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

llevering schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 12:04:
[...]

De commando's waren om een bluetooth-verbinding op te zetten, telco etc heb ik niet hoeven instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Laatst online: 11-07 16:56
llevering schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 12:04:
[...]

[...]

Sorry niet helemaal duidelijk, maar de key zit in 'via bluetooth'. Zolang je via een USB kabeltje hebt gaat het prima, maar anders gaat het niet (noujah niet zonder heel veel geklooi, buiten NM om). En dan moet je maar net het goede kabeltje hebben liggen (niet heel zeldzaam, maar ik moest hem lenen).
Hier ben ik idd ook al tegen aangelopen, via kabel werkt het redelijk(op een of andere manier worden netwerk-instelling niet goed aangepast waardoor je eerst handmatig gateway en dns in moet stellen) maar via BT idd niet. Via wvdial kom je dan wel verder maar da's niet voor iedereen weggelegd.
Ook hier moet je eerst land en dan telco slecteren, via BT PAN hoeft dat niet omdat je je foon als router/modem gebruikt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UPPERKEES
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik werk nou al een half jaar met Ubuntu 8, en het bevalt me behoorlijk goed... Sindsdien heb ik alleen nog maar terug geboot om een programma te starten die niet stabiel werkte met Wine, of gewoon om eventjes een game te spelen...

Toch vind ik een aantal kleine dingetjes toch een beetje een minnetje zoals:
*muis functies werken niet zoals in Windows (de duimknoppen werken wel in Firefox maar niet in de vensters van Nautilus, en de super scroll werkt ook nergens)

*Geluidskwaliteit is minder

Verder heb ik zo even niets te klagen hehe maar ik dacht ik gooi ze even in de groep O-)

Conclusie is toch, ook al wordt Windows 7 een succes ik blijf bij Ubuntu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ik heb het omgekeerde. ik heb nu ongeveer 3 week denk ik alleen ubuntu geboot. Alles gedaan wat ik in windows ook kan. Vanmorgen was ik ineens zat van ubuntu, of eigenlijk niet van ubuntu zelf, maar van al die linuxprogrammaatjes.

Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd om opensource programma's te gebruiken die ik ook in windows gebruikte, maar ik mis de volwassenheid van veel programma's. In windows zijn zoveel programma's al feature-compleet, waarbij in linux er nog zoveel handigheidjes of functies missen, of functies die er wel in te krijgen zijn maar dan niet zonder slag of stoot.

voorbeeldjes:
diverse filemanagers geprobeerd (dualpanels, ik kan niet zonder), maar geen enkele is opgewassen tegen het freecommander (freeware total commander clone) wat ik al zo lang gebruik.

audioplayers/managers/taggers/converters. geen enkele zo gemakkelijk als foobar2000. nu liep foobar2000 wel lekker in Wine (op een muzikaal stottertje hier en daar na gelaten once in a while), maar veel werk (icoontje maken, .desktop maken, associaties maken). Wat vooral vervelend was is dat door wine-limititations de library niet direct werd bijgewerkt bij veranderingen.

samurize. een soort widgetmachine, highly customizable. heb niet eens gekeken in ubuntu of er een alternatief was, of dat het draaide onder wine omdat de setup nogal wat tijd kost. maar een sidebar op een breedbeeld-tft is een musthave imho.

subtitle workshop, het wil ook wel met de alternatieven, maar hier zit een handigheidje in dat editors in linux nog missen (fps veranderen van de srt file). Vreemd genoeg kunnen ze wel de fps van output, maar niet input veranderen). Ook kon Gnome Subtitle Editor niet de file saven als deze hem zelf open had staan, komt IO error van?

Picasa 3 en fotocamera import vanaf een ixus 80. Vreemd genoeg, met picasa 2.7 moest ik de camera aansluiten, dan unmounten en dan pas konden de foto's geimporteerd worden. Een gnome-iets schijnt dat te zijn, dat wel te omzeilen valt met een script (gaan we weer...).

Mijn multimediatoetsen heb ik voor de helft niet aan de praat gekregen. next/previous, playpause en stop werkten niet. alle andere toetsen op mijn toetsenbord wel. Verzopen in alle tutorials ervoor. Vond ik eindelijk drivers voor logitech in linux (hidpoint), herkent het alleen mijn muis, en vervolgens start ubuntu niet meer op...

Installeer ik eens Tux Racer, in ubuntu hardy werkte deze niet, ik wijtte dit aan mijn ati-kaart. Heb nu een nvidia, werkt het nog niet. out of range als het opstart. Weer de nodige tutorials erbij moeten pakken.

Gnome 3D cube, werkt niet, alle andere eyecandy wel.

Wil ik even een andere desktopmanager bekijken, wordt er ongelooflijk veel meuk (lees complete programma's) neergegooid in mijn startmenu, dat er niet zonder meer uit wil, weer een tutorial erbij pakken.
Ja ik weet het, installeer dan niet kubuntu-desktop of xubuntu-desktop, maar gewoon kde of xfce of icewm.

Mijn zoontje van 2 heeft een knoppen-fixatie, als hij de router uitdoet, die vervolgens na een minuut of 3 weer verbonden is met internet, dan moet ik mezelf afmelden uit ubuntu om de beperkte verbinding weg te krijgen. Of, ik moet iets in een terminal typen waarschijnlijk. lastig om uit te zoeken als de internetverbinding weg is.

Ubuntu wilde niet uit zichzelf afsluiten. Ik had altijd een vastloper op CIFS. Weer een tutorial erbij zoeken om dat op te lossen. En die zijn prima te vinden, dat is het probleem niet, maar het is compleet het tegenovergestelde van intuitief om te weten wat er dan getypt moet worden. dat is te vaak zo bij problemen in linux (neem permanente mounts met writerechten, typ dit en dat in fstab, ow ja tuurlijk! Hoe kon ik daar nou niet aan denken, waarom is dat niet gewoon vanuit de GUI mogelijk). Gelukkig was het commando eenmalig nodig ter reparatie waarna die altijd vliegensvlug afsloot.

Installeer ik xmbc, wat prima werkt op mijn xbox, maar ook op mijn windowspc in ubuntu (vanuit de xbmc repo's), kan ik helemaal geen locaties toevoegen, xbmc vind geen mappen. Nu is dat wsl xbmc zijn probleem, maar is toch opmerkelijk, zou ik weer moet klieren met tutorials, in forums duiken etc.

Totem die een eigen leven leidt. Ik heb een flink aantal keer tegen nautilus moeten zeggen dat media in vlc open moet. Helaas gooit ubuntu alle media op een hoopje via de normale manier (standaardprogramma's instellen via het beheer menu), waardoor er voor zowel muziek als video maar 1 programma aangewezen kan worden. Dan moet het via bestandstypen in nautilus apart gezet worden, muziek met die films met die!!!. Helaas gaat gnome-commander niet in diezelfde nautilussettings mee, dus moet het daar ook apart voor gezet worden. video vlc, audio foobar ok!

Zelfde met foto's. Dat F-spot blijkt ook erg hardnekkig op te starten. Terwijl ik aangaf dat picasa (tijdens de install van picasa) de standaard foto-manager moest zijn. Uiteindelijk heb ik gewoon fspot uitgezet, en picasa dan maar handmatig opstarten als ik mijn camera aankoppel, ik moet immers ook nog die camera unmounten, dus heb toch al genoeg te doen.

Nou ja, in ieder geval, om nog wat positiefs te zeggen, ubuntu is wel heerlijk stabiel. op die ene non-boot na nooit een probleem gehad qua crash of vastloper. Maar die heb ik onder winxp ook al jaren niet gehad. In hardy heb ik erg vaak vastlopers gehad. Misschien had dat achteraf te maken met mijn ati-kaart. Als ik winxp niet zo lang had gebruikt en zo verknocht was aan sommige programma's daarop dan was ik allang helemaal over geweest. De linux (gnome in mijn geval, kde vind ik erg lelijk btw) desktop mist kleine details, finishing touches om het zo te zeggen en dat komt in sommige gevallen doordat hardware nog niet goed gesupport wordt (vooral halfwerkend toetsenbord, 3D dingen die niet werken) en soms doordat dingen niet systeembreed, maar appsgewijs ingesteld worden (zoals fileassociations, shortcuts etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ok, ik wist niet dat er mensen waren die windows XP zo ver customizen 8)7
- Ipv total commander in windows gebruik ik Krusader, doet ongeveer wat ik wil. Bij hoge uitzondering trouwens, er zijn maar een paar dingen waar ik persé een dual-pane filemanager voor wil gebruiken.
- Wat voor videokaart?
- Wat voor toetsenbord? Mijn natural-toetsenbord met 85 multimedia-keys doet alles precies zoals ik wil (gnome mediaplayers aansturen met prev/next/whatever, mediaplayer starten, calc starten). Ik vermoed dat Foobar de multimedia-keys niet kan afvangen, omdat de worden afgevangen door gnome. Die kunnen dan weer worden uitgelezen door alle multimedia-programma's met ondersteuning van DBus. Anders werd het erg lastig om te zorgen dat alle mediaplayers naar die knoppen kunnen luisteren :)
- programma's per bestandstype (let erop dat niet naar de extensie wordt gekeken ;)) zijn idd een hel
- Hoe zet je F-Spot uit? Ik wordt daar ook ziek van, vooral die balk bovenaan de map met foto's 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Het is volgens mij vooral maar wat je gewend bent. Ik zit nu al jaren in Ubuntu (en andere Linux-varianten), en kom eigenlijk alleen in XP om spellen te spelen. 3 weken is m.i. nog lang niet genoeg om dezelfde finesse te krijgen in een ander OS dan je 'moeder-OS'. Ik ben inmiddels zo gewend dat ik eigenlijk niks meer op forums of in online-handleidingen hoef te zoeken, ik raak bijna geen tekstbased configuratiebestanden aan en hoef nooit meer uren in een programma te duiken om iets werkend te krijgen. Maar dat heeft te maken met ervaring en met een andere state of mind.

Het is m.i. een mentaliteitsverandering: je moet bepaalde software kunnen loslaten en 'genoegen nemen' met software die slechts ongeveer hetzelfde is of juist iets nieuws is. Zo moet er op Wikipedia: Comparison of file managers vast wel iets zitten die prima werkt, maar uiteraard geen 1 op 1 kopie is van Total Commander.

Wat voor mij erg helpt is googelen naar "programma_naam_in_windows ubuntu", 9 van de 10 keer krijg ik dan een succesvol alternatief voor het programma in windows (al ben ik die fase inmiddels voorbij en zoek ik juist naar alternatieven voor programma's in Ubuntu die ik in Windows kan draaien). Maar je moet dan altijd in je achterhoofd houden dat het nooit een 1 op 1 kopie is, en elk programma zijn eigen na- EN voordelen heeft. Op die manier vind ik gdesklets, Screenlets, adesklets, Conky en AWN als alternatieven voor Samurize.

Als ik tegenwoordig in XP ben, dan voel ik me juist beperkt en gevangen. Hoe vaak ik wel niet (onsuccesvol) de middelste muisknop gebruik in Windows om te plakken, aargghh! Ik kan geen gemaximaliseerde vensters van het ene naar het andere beeldscherm slepen. Er zijn geen functionele compiz-effecten zoals bureaublad-zoom, scale, uitgebreide alt-tab en focusspoor. Even vlug wat aanpassen over SSH vereist losse software die niet zo functioneel en geïntegreerd is als de systeembrede I/O van Gnome. Heb ik bepaalde software nodig, is er geen repository om aan te spreken, waar ik inmiddels erg aan ben gewend. En veel van de programma's die ik gebruik zijn ook stabieler onder Ubuntu dan onder XP, zoals inkscape, scribus en Gimp. En dan heb ik het nog niet eens over het gebrek aan een goede CLI en hardware die niet out of the box werkt waardoor ik drivers moet zoeken & downloaden.

Het is dus maar net hoeveel tijd je er in wilt stoppen om een andere werkstijl en denkwijze aan te leren. Overigens, dat je je moet aanpassen hoeft niet negatief te zijn. Je bent natuurlijk niet verplicht over te stappen, maar ik ben blij dat ik het wel heb gedaan.

(overigens fspot heb ik gewoon direct verwijderd, net zoals ik altijd met outlook express e.d. deed. Ongewenste software, be gone!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik ken het probleem ook een beetje. Ik vind het nog steeds heel leuk, iets naast Windows wat met een heel andere gedachtegang gebouwd wordt (wat je soms wel merkt, positief), maar veel dingen werken gewoon lekkerder in Windows, tuurlijk zal ik bevooroordeeld zijn omdat ik Windows gewend ben, maar ik vraag me af alles puur door gewenning komt.

Een greep uit de selectie:

-Firefox loopt veel trager en slechter op Ubuntu, als ik scroll bij een Java of flash-applet voel je de scrollsnelheid gewoon omlaag gaan.

- De lettertypes zijn een stuk onprettiger dan onder Windows. De verandering bij 8.10 heb ik eerlijk gezegd niet gemerkt.

Ook voor de meest simpele dingen moet je weer Sudo doen, wat bijna niet non-cli kan. Heel veilig misschien, maar uitermate irritant.

Ik doe m'n best om het allemaal prettig te vinden maar het lukt lang niet altijd, en ondanks het gesloten karakter vind ik Windows echt nog stukken beter :). Ik ben wel van plan een EEE'tje aan te schaffen met daarop puur Linux, om het nog beter onder de knie te krijgen en ik vind het wel leuk om helemaal eens Windowsloos (proberen) te draaien.

Nog even een ander vraagje: Fedora en Ubuntu gebruiken allebei Gnome. Maar bij Fedora werkt de "venster minimaliseerknop" linksonderin wél zoals ik hem verwacht, namelijk ALTIJD minimaliseren ook al zijn er maar 3 vensters gemaximaliseerd en de rest al geminimaliseerd. Jullie zeiden dat dit niet anders kon in Ubuntu, maar hoe zouden ze dat bij Fedora dan gedaan hebben? Iemand ideeën hoe ik dit net als Fedora krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MsG schreef op zondag 18 januari 2009 @ 00:35:
-Firefox loopt veel trager en slechter op Ubuntu, als ik scroll bij een Java of flash-applet voel je de scrollsnelheid gewoon omlaag gaan.
Dit is een stuk minder als je "smooth scroll" uit zet. Ik weet niet hoe het by default staat, maar bij mij scrollt het perfect als je dat uitzet. Compiz gooit ook roet in het eten voor Firefox. Ik gebruik daarom nu Metacity's eigen compositing. Geen wobbly helaas. :'(
- De lettertypes zijn een stuk onprettiger dan onder Windows. De verandering bij 8.10 heb ik eerlijk gezegd niet gemerkt.
De lettertypes zien er naarmate de instellingen heel anders uit. Met full hinting vind ik DejaVu persoonlijk niet zo mooi, dus ik gebruik slight hinting. Ook heb ik de font sizes op 8pt op een scherm met extra kleine pixels (17" WUXGA laptop scherm, daarom DPI op 119 ingesteld). Zo zien ze er erg scherp uit. Ik kan een screenshot maken, maar misschien dat je op schermen met grotere pixels meer last hebt van color bleeding, waardoor andere instellingen betere resultaten geven.
Ook voor de meest simpele dingen moet je weer Sudo doen, wat bijna niet non-cli kan. Heel veilig misschien, maar uitermate irritant.
Dit is een probleem waar men nu al een tijdje mee bezig is. Het kost tijd, helaas, maar de bedoeling is om met PolicyKit alle usecases af te vangen. Verwacht over enkele jaren weinig gesudo meer. :)
Nog even een ander vraagje: Fedora en Ubuntu gebruiken allebei Gnome. Maar bij Fedora werkt de "venster minimaliseerknop" linksonderin wél zoals ik hem verwacht, namelijk ALTIJD minimaliseren ook al zijn er maar 3 vensters gemaximaliseerd en de rest al geminimaliseerd. Jullie zeiden dat dit niet anders kon in Ubuntu, maar hoe zouden ze dat bij Fedora dan gedaan hebben? Iemand ideeën hoe ik dit net als Fedora krijg?
Ik denk dat ze bij Fedora een patch hebben gedaan. Ik kan nergens een configuratie-optie vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-05 09:00

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

MsG schreef op zondag 18 januari 2009 @ 00:35:

Ik doe m'n best om het allemaal prettig te vinden maar het lukt lang niet altijd, en ondanks het gesloten karakter vind ik Windows echt nog stukken beter :). Ik ben wel van plan een EEE'tje aan te schaffen met daarop puur Linux, om het nog beter onder de knie te krijgen en ik vind het wel leuk om helemaal eens Windowsloos (proberen) te draaien.
Je kan altijd mscore-fonts apten, die zien er vaak een stuk beter uit als de standaard lettertypes (mijn eerste actie vaak), al moet ik zeggen dat ik bij 8.10 volgens mij geen verschil meer zag tussen standaard en de mscore-fonts.

Het feit dat je druk bezig bent om te wennen betekend denk ik dat op het gegeven moment het kwartje bij je gaat vallen dat dat het moment van de echte overstap vast nog een keer komt :)
Eerst kom je er achter hoe het allemaal een beetje werkt, dan los je de afhankelijk van Windows op door vergelijkbaare apps te vinden en dan kom je er achter dat Linux ook nog tools heeft die Windows niet heeft en dat er makkelijk aan te komen is. Meestal is dát het moment waarop iemand van Windows af stapt :P

Ik blij des al niet te min wel dual booten om dat er situaties (vaak voor werk) zijn waarbij ik gewoon naar Windows moet, en dat is ook weer geen drama :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ik heb langer dan 3 week ubuntu gebruikt, alleen de laatste 3 week continue, in totaal heb ik er al wel wat maanden op zitten. Ook weet ik dat veel programma's te vinden zijn via programmanaam in windows + ubuntu in google. mijn setup in ubuntu was ook prima en werkbaar, dat geef ik toe, maar het zijn de kleine dingetjes waar het inzit dat een OS een goeie feel geeft. En qua feel is er veel aan te passen in ubuntu, maar sommige dingen zijn toch kernelzaken lijkte me.

systemwide drag & drop support. Ik vind het lekker als ik een plaatje zie in firefox dat ik wil bewaren dat ik dat dan naar een geminimaliseerde app kan draggen op de taakbalk, waarna die app maximaliseert en dat ik het plaatje daarin kan droppen. Als ik toevallig nautilus open heb staan kan dat daarin, maar dat is niet direct de goeie map in veel gevallen. Ik wil dat in Gnome Commander of Midnight Commander kunnen droppen, of beter nog, slepen over navigatieknoppen in die programma's zodat ik al draggend naar de goeie map kan gaan om daar te droppen.

hardwaresupport out of the box. klopt wel, maar is niet helemaal waar. Ook in ubuntu moet je restricted drivers installeren wil je volledig gebruik maken van je videokaart. voordeel is dat ubuntu het zelf voorstelt, zodat je niet helemaal naar www.nvidia.com hoeft te surfen om daar de goeie driver te zoeken (ik heb een 7600GS). Maar je moet wel je vingers gekruisd houden, want drivers installeren is geen garantie dat het lekker gaat werken en dat 3D echt gesupport wordt. (met 2 kaarten van 2 merken is het mij niet gelukt het volledig aan de praat te krijgen).

Toetsenborden... Als je logitech hebt, dan heb je in veel gevallen pech. Ik heb een logitech, in linux bekend als een logitech multimedia elite. Een paar multimediatoetsen, zie eerdere post, niet aan de praat gekregen, en daar heb ik enorm veel tijd in gestoken. Keytouch geinstalleerd, helpt niets. Hidpoint, helpt niet, bootprobleem. Via gconfig in metacity gebind aan specifieke acties helpt niets. In terminal keypress geven, helpt niet, kreeg geen codes (in hardy wel overigens, daar heb ik ze aan de praat gehad via die weg geloof ik). Probleem onbekend. Als ik de toetsen assign dan krijgen ze netjes de naam die ze moeten hebben XF86AudioPlay en dergelijke (dus ubuntu herkent dat ik ze indruk en wat hun functie is). Pest is alleen dat er helemaal niets gebeurd. (en niet alleen in foobar, het werkt in geen enkele app, ook niet in totem en/of rhythmbox).

Drag en drop support in het hoofdmenu. In windows kan je daar prima muizen, verwijderen/verplaatsen/hernoemen etc. Heel intuitief onder de rmb. In Ubuntu niet. Linux mist een overall contextmenu voor de rechtermuis.

Dependencies. Ook zoiets. Een programma in windows deinstalleren laat vaak wat meuk in het register achter. ubuntu heeft geen register, maar een programma deinstalleren in ubuntu kan desastreus zijn. Evolution compleet verwijderen is desastreus, dan gaan er nogal wat gnome dependencies mee waardoor functionaliteit van de de desktop verdwijnt (in Hardy meegemaakt, nu niet eens geprobeerd, heb Evolution gewoon gehide.) Iets installeren om te proberen kan enorm je hoofdmenu vervuilen (zie kubuntu-desktop install uit vorige bericht), en dat is niet zonder meer zomaar weg te halen.

Ik wil ubuntu niet bashen hoor, ik vermaak me er prima mee, ik vind het leuk om dingen uit te zoeken. Het gaan alleen heel erg vervelen als je steeds tegen een feature-muurtje oploopt en blijkt dat iets niet mogelijk is omdat het gewoonweg nog niet bestaat. En dat bedoel ik met volwassen zijn. Ik denk dat dat ook de makke is van de community.

Voorbeeld: Er zijn zoveel verschillende mediaplayers, de helft van die mediaplayers lijkt enorm op elkaar. Waarom steken die lui hun koppen niet bij elkaar? Een oorzaak zal zijn dat er gnome en kde-fans zijn, maar kom op: Ze adverteren zelfs al met Exaile:Amarok for Gnome. En dan probeer je listen, banshee, en verdorie het lijkt allemaal op elkaar, en ze hebben allemaal precies dezelfde tekortkomingen.

Ik ben zelf een aardig gevorderde computergebruiker, via google of forums kan ik het meeste wel vinden en kan ik het ook uitvoeren en ik snap zelfs wat ik doe. Ik vind dat ik in Ubuntu te vaak de browser erbij moet pakken om iets aan de praat te krijgen. Dat is net zo vervelend als de browser in windows erbij te moeten pakken om drivers te downloaden na een clean install.

Ik wil overigens geen genoegen nemen met het installeren van 5 programma's waar ik in Windows er maar 1 nodig heb. Gelukkig is er Wine. Wine heeft een hele centrale rol als het gaat om een lekker draaiend systeem. Hoe beter wine, hoe meer mensen kunnen switchen en toch gebruik kunnen blijven maken van hun fijne programma's.

Dualbooten naar windows voor het werk? Waarom niet gewoon virtualboxen?
Windows xp werkt erg goed in virtualbox vanaf een 256mb geheugen geassigned. Het vreemde is zelfs, windows als guest op een ubuntu host werkt sneller/voelt sneller als een linux-guest op een ubuntu host met dezelfde toewijzingen qua geheugen e.d. (bij mij dan).

Anyway, ik stel nogal wat eisen, en dat maakt de overstap wat gecompliceerder. Mijn vrouw kon erg prima uit de voeten met deze intrepid. Maar zij gebruikt alleen firefox, thunderbird, foobar en picasa. Als die eenmaal ingesteld zijn heeft zij verder geen wensen.

(overigens bijzonder rare bug in firefox onder ubuntu, rechtermuisknop heeft soms een eigen leven en kiest zelf een actie uit het contextmenu (meestal opslaan als). Maar ik merkte geen verschil in scrol en dergelijke zoals msg ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-06 20:38

jelly

Arch Linux

@Marzz:
Aan de ene kant is het mooi dat er zoveel audiospelers zijn, ze hebben allemaal wat unieks, cli of GUI gericht. Net zoals het grote aantal torrentclients, filemanagers, texteditors, browsers. Allemaal hebben ze hun eigen voordelen, die af en toe nogal toegedeeld zijn tot bepaalde gebruikers neem maar vim en gedit.

Als ik hoor waar jij het meeste over klaagt dan is dat meestal GUI, integratie problemen, nu is het natuurlijk zo dat linux oorspronkelijk nogal CLI based was en windows eerder met de gui bezig is daardoor ook aardig geintegreerd.

Je zoch ook nog een vervanger voor widgets etc. , nou die is er Conky. Het is een geweldig programma dat weinig recourses gebruikt en waar je enorm veel informatie op kwijt kan zelf heb ik er : mijn agenda, klok , CPU, RAM, SWAP gebruik, rhythmbox, logs, torrent info, rss feeds, gmail. Met linux is veel te customizen, en je computer naar je eigen hand te zetten het kost alleen tijd ( ik zie je er de moeite voor hebt genomen). En dan zijn sommige dingen nog niet geimplementeerd, zelf mis ik eigenlijk niet veel behalve games. Moet eigenlijk wel eerlijk zeggen dat ik het zelf wel leuk vind om in de terminal te duiken en zo problemen op te lossen, nu ook bezig met vim leren >:)

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Mar2zz schreef op zondag 18 januari 2009 @ 10:24:
Ik heb langer dan 3 week ubuntu gebruikt, alleen de laatste 3 week continue, in totaal heb ik er al wel wat maanden op zitten. Ook weet ik dat veel programma's te vinden zijn via programmanaam in windows + ubuntu in google. mijn setup in ubuntu was ook prima en werkbaar, dat geef ik toe, maar het zijn de kleine dingetjes waar het inzit dat een OS een goeie feel geeft. En qua feel is er veel aan te passen in ubuntu, maar sommige dingen zijn toch kernelzaken lijkte me.
OS's verschillen erg veel van elkaar en vervullen ieder een bepaalde markt. Wat jij als minpunten ziet, ziet een andere gebruiker als pluspunten. En andersom. Of iets een goeie feel heeft, is dan ook erg persoonlijk, en kun je zodoende niet als fact neerzetten.
systemwide drag & drop support.
In Nautilus kun je gewoon bladeren door over de mappen te zweven, net zoals bij Windows. Dat kan blijkbaar niet in Gnome Commander, maar het kan net zo goed niet bij mijn PHP editor in Windows, terwijl dat in Linux weer prima werkt. Heck, ik kan zelfs zonder tussenkomst van aparte software drag en droppen naar mijn externe servers over SSH. Dit is niet om aan te geven dat Ubuntu perfect of beter is, want het kan zeker beter. Maar maar dat geldt voor elk OS; ieder OS heeft zijn eigen super-handige features en stomme missende handigheden.
hardwaresupport out of the box.
Je zult mij ook nooit horen beweren dat iets perfect is. Mijn punt was meer dat hardware-support in Ubuntu in mijn geval vele malen beter is dan onder Windows.
Toetsenborden...
Dat is inderdaad vervelend. Mijn Logitec muis moest ik in voorgaande versies ook vertellen dat hij meer dan 3 knoppen had.
Drag en drop support in het hoofdmenu.
Tja, dat kan allemaal prima door met je rechtermuisknop op het menu te klikken en menu-bewerken te kiezen. M.i. net zo makkelijk, alleen net even op een andere manier.
Dependencies.
Dat snap ik niet, want ik kon in Synaptic gewoon Evolution uitvinken en dan liet hij de belangrijkste dependencies gewoon staan (in Hardy). Dat teveel installeren als je grote meta-packages kiest is inderdaad vervelend, maar er schijnen wel clean-up commando's voor te zijn. Daar moet (en wordt) zeker aan gewerkt worden.
Trouwens, het hoofdmenu kun je heel gemakkelijk opruimen door de menu-items die je niet gebruikt uit te schakelen, die kun je dan altijd weer activeren wil je het later wel gebruiken.
Ik wil ubuntu niet bashen hoor, ik vermaak me er prima mee, ik vind het leuk om dingen uit te zoeken. Het gaan alleen heel erg vervelen als je steeds tegen een feature-muurtje oploopt en blijkt dat iets niet mogelijk is omdat het gewoonweg nog niet bestaat. En dat bedoel ik met volwassen zijn. Ik denk dat dat ook de makke is van de community.
Ik wil jouw problemen absoluut niet bagatelliseren, maar ik heb een totaal andere ervaring. En dat komt denk ik doordat ik om de feature-muren heen loop of andere features wens. Volgens mij doe jij dat ook in Windows alleen merk je het niet, waardoor je vindt dat Ubuntu onvolwassen is. Ik loop juist in XP steeds tegen feature-muren aan, maar dat betekent niet dat Windows onvolwassen is, het heeft gewoon andere features.
Voorbeeld: Er zijn zoveel verschillende mediaplayers, de helft van die mediaplayers lijkt enorm op elkaar. Waarom steken die lui hun koppen niet bij elkaar?
Dat is ook een van mijn pet-peeves. Keuze is prima, maar ik heb liever 1 goed programma dan 10 halve programma's die na een aantal jaar weer in de steek worden gelaten door de ontwikkelaars. Er moeten meer bedrijven komen die op een 'Windows'-manier software gaan maken. En dat hoeft m.i. niet open-source te zijn. Je ziet het al hier en daar bedrijven zoals Novell, Google, Skype, Yuuguu, NuSpere, Mathworks die maken ports van/native hun software voor Linux en doen veel minder aan community driven development. Bij dat soort bedrijven lijkt de evolutie van de software veel sneller te gaan.
Ik ben zelf een aardig gevorderde computergebruiker, via google of forums kan ik het meeste wel vinden en kan ik het ook uitvoeren en ik snap zelfs wat ik doe. Ik vind dat ik in Ubuntu te vaak de browser erbij moet pakken om iets aan de praat te krijgen. Dat is net zo vervelend als de browser in windows erbij te moeten pakken om drivers te downloaden na een clean install.
Mijn ervaring is dat je een tijdje steeds minder de forums in hoeft te duiken, en dan alleen om een keuze te maken welk programma het beste bij mijn wensen past. En ik zit toch enkele uren per dag achter een PC voor studie, werk en plezier, dus ik stel hoge eisen aan mijn systeem, de programma's die ik gebruik en de daarbij horende workflow.

Maar volgens mij is Linux (welke variant dan ook) niet aan jou besteed, en dan moet je ook niet proberen over te stappen. Jij werkt het beste onder Windows, dat is prima, dan moet je dat gewoon blijven gebruiken! Never change a winning team, etc. Ik ben overgestapt omdat ik XP niet kon waarderen en de handigheidjes van Linux als een verademing ervoer. Voor mij was overstappen dus juist een grote stap voorwaarts. Zo zie je maar dat welk OS het beste is erg persoonlijk is, en daarom denk ik dat je moeilijk kunt zeggen dat het ene OS volwassener is dan het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-07 21:34

jmk

Ik heb laatst Ubuntu geïnstalleerd op mijn EEE 1000H met http://www.array.org/ubuntu/

+ Wireless werkt heel goed, bluetooth niet geprobeerd
+ Erg fijn dat je Firefox precies zo kan krijgen als in Windows. Extensies voor het kleiner maken van de interfaces zijn echt aan te raden.
-De knopppen voor brightness doen het wel, maar iedere keer als de PC uit de slaapstand komt reset hij weer naar een hele hoge brightness. Dit kost dus batterijen.
-Touchpad met multi-touch functionaliteit werkt alleen na het starten van een een touchpad programma. Dit is wel op te lossen natuurlijk, maar lastig.
-Als ik een stream van DWDD bekijk, kan ik niet seeken, alleen vanaf het begin afspelen. Vooral irritant als je iets gemist hebt. Ik kijk dagelijks tijdens het koken DWDD, dus dit is wel belangrijk dat dit werkt onder Ubuntu.

Wat ik nu ga proberen is eeebuntu installeren. Dit is ook een full-desktop versie van Ubuntu geoptimaliseerd voor EEE-netbooks. Kijken of de problemen een beetje zijn gladgestreken.

Ik moet zeggen dat Ubuntu sneller installeert dan Windows. Gewoon omdat er al heel veel software opstaat en de codec ed. met 1 klick kan worden geïnstalleerd.
Lukt iets niet dan ben ik langer bezig het probleem op tee lossen, maar dat is ook onervarenheid en onwetendheid. Vandaar dat ik ook liever opnieuw installeer dan dat ik probeer vanuit mijn installatie dingen te fixen.

Mijn doel is Ubuntu mijn standaard te maken op mijn EEE.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-06 20:38

jelly

Arch Linux

jmk schreef op zondag 18 januari 2009 @ 13:15:
Ik heb laatst Ubuntu geïnstalleerd op mijn EEE 1000H met http://www.array.org/ubuntu/
-Touchpad met multi-touch functionaliteit werkt alleen na het starten van een een touchpad programma. Dit is wel op te lossen natuurlijk, maar lastig.
-Als ik een stream van DWDD bekijk, kan ik niet seeken, alleen vanaf het begin afspelen. Vooral irritant als je iets gemist hebt. Ik kijk dagelijks tijdens het koken DWDD, dus dit is wel belangrijk dat dit werkt onder Ubuntu.

Wat ik nu ga proberen is eeebuntu installeren. Dit is ook een full-desktop versie van Ubuntu geoptimaliseerd voor EEE-netbooks. Kijken of de problemen een beetje zijn gladgestreken.

Ik moet zeggen dat Ubuntu sneller installeert dan Windows. Gewoon omdat er al heel veel software opstaat en de codec ed. met 1 klick kan worden geïnstalleerd.
Lukt iets niet dan ben ik langer bezig het probleem op tee lossen, maar dat is ook onervarenheid en onwetendheid. Vandaar dat ik ook liever opnieuw installeer dan dat ik probeer vanuit mijn installatie dingen te fixen.

Mijn doel is Ubuntu mijn standaard te maken op mijn EEE.
eeebuntu is echt een aanrader voor dat ding, kernel is ook aangepast etc. dus dat moet nog beter werken. Over je touchpad een programma automatische opstarten kan heel makkelijk bij sessions of sessies in <system> -> <preferences> . Ik weet niet wat voor een stream dat is maar heb je het al geprobeerd met mplayer (installeer dan het liefst gnome-mplayer of smplayer mooie gui). deze speler is vele malen beter dan totem ;)

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sub0kelvin schreef op zondag 18 januari 2009 @ 12:16:
Dat is ook een van mijn pet-peeves. Keuze is prima, maar ik heb liever 1 goed programma dan 10 halve programma's die na een aantal jaar weer in de steek worden gelaten door de ontwikkelaars. Er moeten meer bedrijven komen die op een 'Windows'-manier software gaan maken. En dat hoeft m.i. niet open-source te zijn. Je ziet het al hier en daar bedrijven zoals Novell, Google, Skype, Yuuguu, NuSpere, Mathworks die maken ports van/native hun software voor Linux en doen veel minder aan community driven development. Bij dat soort bedrijven lijkt de evolutie van de software veel sneller te gaan.
Behalve dan dat Google Earth er belachelijk uit ziet onder Linux, en dat Skype niet wil werken met PulseAudio, dat er jarenlang geen 64bit versie was van Flash, en dat de installatie van al die programma's meestal niet bepaald makkelijk gaat. En voor updates mag je ook weer zelf aan de slag gaan.

Doe mij maar één van de 10 free software programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:22
jelly schreef op zondag 18 januari 2009 @ 18:54:
eeebuntu is echt een aanrader voor dat ding
Dat heet tegenwoordig niet meer zo nu Canonical op haar strepen is gaan staan voor het verweven van de Ubuntu merknaam in een variant die zij niet erkennen. Het heet tegenwoordig Easy Peasy.
"Wat heb jij nou op je EEE pc staan?"
"Ja, dat is Easy Peasy!"

Wat een naam. :+

[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 18-01-2009 22:43 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja, dat snap ik ook niet. Marketing technisch niet echt sterk, zeker als je hier leest dat Canonical nota bene geen probleem had gehad met namen als "Ubuntu for eee" of "Ubuntu-eee remix". 8)7

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Niet om ubuntu of linux te bashen. Maar in de jaren dat ik linux geprobeerd heb (en ik heb vanaf ubuntu 7.04 linux geprobeerd) heb ik vrij veel negatieve ervaringen er mee.

Ik vind linux persoonlijk lomp reageren op bepaalde acties. Neem nou bijvoorbeeld het slepen van een venster. Op mijn toen nog main pc die een vet geweldige Geforce 7500LE had had Gnome bugs, venstertitels verdwenen. Transparantie liepniet helemaal lekker.

Voor de rest is de hardwareherkenning veel beter, maar de drivers NIET. Mijn Samsung NC10 vind Ubuntu niet zo leuk. Wired werkt goed, wireless niet. Daar meost je eerst weer de terminal induiken. Daarnaast werken brightness keys niet, en als ze al werken, dan word compiz gewoon donkerder ingesteld.

Ik ben nog altijd van mening. Wil Linux mainstream worden, dan moet er een geode ondersteuning van fabrikanten komen. Neem nou bijvoorbeeld Atheros. In linux is het gekloot met terminals. De normale huis-tuin-en-keuken vader die duikt de terminal niet in. Het moet werken of het mag de deur uit. Bovendien moeten fabrikanten van hardware dan ook drivers voor linux meeleveren. Maar dan heb je weer gekloot, welke kernel, welke distro, welke window manager. Linux is mooi, absoluut, maar het is voor veel mensen gewoon te ver weg om goed te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:22
BlackWhizz schreef op zondag 18 januari 2009 @ 23:01:
Ik vind linux persoonlijk lomp reageren op bepaalde acties. Neem nou bijvoorbeeld het slepen van een venster. Op mijn toen nog main pc die een vet geweldige Geforce 7500LE had had Gnome bugs, venstertitels verdwenen. Transparantie liepniet helemaal lekker.
Dat is dus Gnome/Metacity of de gesloten Nvidia driver, niet Linux. Daarnaast hoef je geen eye-candy te gebruiken en kan je ook nog de open source, reverse engineered nv driver proberen.
BlackWhizz schreef op zondag 18 januari 2009 @ 23:01:
Voor de rest is de hardwareherkenning veel beter, maar de drivers NIET. Mijn Samsung NC10 vind Ubuntu niet zo leuk. Wired werkt goed, wireless niet. Daar meost je eerst weer de terminal induiken. Daarnaast werken brightness keys niet, en als ze al werken, dan word compiz gewoon donkerder ingesteld.

Ik ben nog altijd van mening. Wil Linux mainstream worden, dan moet er een geode ondersteuning van fabrikanten komen. Neem nou bijvoorbeeld Atheros. In linux is het gekloot met terminals. De normale huis-tuin-en-keuken vader die duikt de terminal niet in. Het moet werken of het mag de deur uit. Bovendien moeten fabrikanten van hardware dan ook drivers voor linux meeleveren. Maar dan heb je weer gekloot, welke kernel, welke distro, welke window manager. Linux is mooi, absoluut, maar het is voor veel mensen gewoon te ver weg om goed te kunnen werken.
Nee, fabrikanten moeten de driver in de kernel krijgen. Dat doen er al heel veel, maar fabrikanten zijn geen softwarefabrikanten en hebben niet altijd door dat ze even moeten afstappen van de mindset van een drivermodel zoals die in Windows. Als er eenmaal een open source driver is opgenomen in de mainstream kernel dan hoeft de fabrikant zich verder geen zorgen meer te maken over verdere vernieuwingen in de kernel. Immers, iedereen kan de driver herschrijven als dat nodig is.

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 18-01-2009 23:08 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Overigens begint het tij echt te keren qua hardware vendors. Ze beginnen nu toch echt wel door te krijgen hoe ze hun hardware onder Linux aan de praat moeten (laten) krijgen. Van Atheros zal je ook niet veel last meer hebben.
gertvdijk schreef op zondag 18 januari 2009 @ 23:06:
[...]

Dat is dus Gnome/Metacity of de gesloten Nvidia driver, niet Linux. Daarnaast hoef je geen eye-candy te gebruiken en kan je ook nog de open source, reverse engineered nv driver proberen.
De nv-driver is nauwelijks open source te noemen. Hij is geleverd door Nvidia, half functioneel, en volledig geobfusceerd. De mensen van Nouveau hebben eerst die driver moeten reverse-engineeren voordat ze ermee aan de slag konden. Wel jammer dat zij geen stable 2D-only driver uitgeven terwijl ze aan de 3D-functionaliteit werken. Ik denk dat een hoop mensen wel blij zullen zijn met een Ubuntu die vanuit de Live-omgeving al Nvidia-kaarten goed ondersteund op 3D graphics na. Ook zou je dan in bijvoorbeeld corporate omgevingen, die doorgaans geen gesloten 3D-driver gaan installeren, wat betere ondersteuning tegenkomen.

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 69437 op 19-01-2009 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Ik heb eerst Easy Peasy geprobeerd, maar daar kon ik niet aan wennen. Vooral de remix-interface was heel storend.
De "art" onder Easy Peasy was heel lelijk. Blokkerige letters als bureaublad afbeelding.
eeeBuntu is heel mooi, van het opstarten, tot het inloggen, bureaublad en mooie Awn starter(Mac look :) )
eeeBuntu heeft keuze uit een full-desktop, of een remix, of een gestripte versie van de full.
De site van eeeBuntu is heel langzaam, torrent is echter binnen 15 minuten binnen. Ik haalde de 1,6MB/s

Ik heb met mijn EEE onder linux wel wat dingen geleerd:
- Onder energiebeheer moet je de brightness instellen waarmee je PC opstart/uit de slaapstand komt. Dat staat standaard op 100%, 25% vind ik prettig. (onder "op netstroom")
- Line-out (geluid) moet helemaal omhoog, anders hoor je bijna niets. PCM staat standaard al op 100%
- Als je webstreams bekijkt in Firefox, bijvoorbeeld DWDD(De Wereld draait door) kan je het index-bestand(blabla.asf bijvoorbeeld) opslaan, en openen met VLC player. Werkt perfect. Ook seeken. De media plugin die nu gebruikt word om Windows Media Player plugin na te doen, mist vaak functionaliteit.
-Mijn touchpad doet het alleen goed met muliti-touch, als ik gsynaptics opstart(naam touchpad onder voorkeuren) Ik kan het meteen weer sluiten. Waarschijnlijk iets met het opstarten van syanptic in de xorg.conf... Kom ik nog wel uit. gsynaptics heeft een GUI, dus als ik hem in sessies zet, moet ik hem ook weer sluiten.
Array.org heeft de EEE-kernel gemaakt, die andere EEE-bouwers weer gebruiken(eeeBuntu, Easy Peasy) de Touchpad Support (Elantech Driver) staat standaard uit volgens Arry.org, testing status, vandaar dat het een beetje buggy is/lastig te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

- Je kan de URL van het .asf-bestand ook aan VLC geven, dan hoef je niet eerst te downloaden :) Ik vind de kwaliteit van VLC trouwens wel slechter dan mediaplayer of totem, maar de eerste werkt niet op linux en de tweede kan niet zoeken.
- Heeft gsynaptics geen command-line optie om zonder gui te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201861

jmk schreef op maandag 19 januari 2009 @ 10:19:
- Line-out (geluid) moet helemaal omhoog, anders hoor je bijna niets. PCM staat standaard al op 100%
Via System instellingen kun je je geluids device op Intel HQ zetten (iets dergelijks, ik geef dit uit mijn geheugen), het betreft de onderste pull-down. Daarna kun je via dubbelklikken op je geluids icon in de tray met een nieuwe control het gelijk flink harder maken.

Het betreft een eeebuntu op een eee 901.

hgj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201861

gertvdijk schreef op zondag 18 januari 2009 @ 22:42:
Dat heet tegenwoordig niet meer zo nu Canonical op haar strepen is gaan staan voor het verweven van de Ubuntu merknaam in een variant die zij niet erkennen. Het heet tegenwoordig Easy Peasy.
dat betreft ubuntu eee ( www.ubuntu-eee.com ) dat inderdaad nu Easy Peasy heet.

Maar eeebuntu bestaat nog steeds met die naam ( www.eeebuntu.org ) en die is erg goed, ik draai er nu een week mee op een eee 901 en ben erg tevreden.

hgj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

MBV schreef op maandag 19 januari 2009 @ 10:24:
...
- Heeft gsynaptics geen command-line optie om zonder gui te starten?
Wat bleek nou, de driver werd wel geladen, maar niet met alle settings van gsynaptics.
code:
1
2
synclient VertTwoFingerScroll=1
synclient HorizTwoFingerScroll=1
Met deze 2 commando's in de CLI doet hij het wel, zonder het starten van de gui.

Met deze 2 regels onder section "inputdevice" doen ze het ook(xorg.conf)
code:
1
2
        Option          "VertTwoFingerScroll"   "1"
        Option          "HorizTwoFingerScroll"  "1"

Met synclient -l kan je meer opties bekijken.

[ Voor 22% gewijzigd door jmk op 19-01-2009 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dat is het nadeel van de meeste configuratie-tools in userland: ze wijzigen niet de configs die je eigenlijk wilt wijzigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Hoe zijn jullie ervaringen met universele afstandsbedieningen onder Ubuntu? Mijn vader heeft namelijk een Logitech Harmony 555 aangeschaft.

Nu heb ik XBMC onder Ubuntu draaien op mijn laptop, én mijn laptop(Lenovo T60p) heeft een IR-poort. Ik wil dus wel eens proberen om XBMC te besturen met de Harmony. Nu gaf deze site me wel hoop:
http://www.beulbek.nl/200...h-a-logitech-harmony-555/

Maar daar gebruikt hij een philips MCE ontvanger. Nu weet ik dus niet of mijn infrarood onder Ubuntu uberhaupt wel werkt. Deze site geeft wel aan dat het zou moeten kunnen werken: http://www.thinkwiki.org/wiki/How_to_make_use_of_IrDA

Heeft iemand hier ervaring mee en kan me een schop in de goede richting geven of al meteen zeggen dat het niet gaat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Toch even een kleine vraag, omdat een eigen topic daarvoor een beetje overdreven is:

Als ik in Kubuntu 8.10 Adept opstart, wordt keurig om een wachtwoord gevraagd. Sluit ik Adept op een gegeven moment af, waarbij het volgens de system monitor ook daadwerkelijk is afgesloten, en vervolgens weer opnieuw op, dan wordt er niet meer om een wachtwoord gevraagd. Hoort dit zo, qua veiligheid e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Het komt omdat je de eerste keer een sudo sessie aanmaakt. Je bent dan voor korte tijd geautoriseerd sudoer. De sessie geldt voor 5 minuten (of zoiets). Hierdoor kan je, als je wat aan het systeem veranderd, een korte tijd ermee doorwerken. Het is dodelijk vervelend als je een apt-get update, apt-get upgrade en misschien nog een apt-get install doet en daarbij elke keer je wachtwoord in moet tikken. Door de sessie hoef je het maar een keer te doen :)
Pagina: 1 ... 3 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen