foppe-jan schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 09:27:
Hierbij neem je dus aan dus dat de overheid alleen inflatie nastreeft om haar bevolking te verarmen, terwijl ze dat niet zullen doen als alleen bedrijven/banken/investeerders erdoor worden getroffen? Want dat ontging me dan, vergeef me.

Je maakt er een grap van, maar in de jaren zeventig/tachtig werd er veel gesproken over het beperken van inflatie, en wat dat voor winst en verlies oplevert. Ofwel, er werd daadwerkelijk gekozen om inflatie te beperken. Anders geformuleerd was er dus een keuze voor inflatiebeperking, en werd de keuze voor inflatie zelf dus niet genomen.
Dus ik zie inflatie als een instrument van de overheid.
Nou ja, dan hou je een iets langere tijdlijn aan dan ik, maar je conclusie lijkt me hetzelfde. Je hebt het hier over de periode voor de euro, en ik alleen over de periode na, waarin ze die macht al hadden overgedaan aan een instituut dat op dezelfde manier handelde als zij ook wilden, en het nog verder gedepolitiseerd.
Voor de invoering van de Euro waren de Europese munten al losjes aan elkaar gekoppeld - ze moesten binnen een zogenaamde bandbreedte blijven, de koersen van 'sterke' munten mochten onderling niet meer dan 3% varieren. Van enkele zwakkere munten zoals de Lire en Peseta was de bandbreedte 8% (of zo), en als ze daar doorheen schoten -vooral de Lire- dan werden de spilkoersen herzien, meestal met schokken op de beurzen.
Volgens mij kwam die munt-unie halverwege de jaren tachtig, daarvoor had de Nederlandse overheid al besloten dat inflatie bestreden moet worden.
De enige vraag die ik heb is wat hogere inflatie destijds voor gevolgen zou hebben gehad voor de (door de staat beroofde) pensioenfondsen. Zou dat iets uit hebben gemaakt voor de dekkingsgraden nu?
Je begrijpt natuurlijk dat je op vele manieren kan beleggen, je kan een hypotheek aan een particulier verkopen, je kan aandelen kopen, geld lenen aan bedrijven of geld lenen aan de overheid. Deze beleggingsvormen hebben allemaal zekere risico's en daaraan gerelateerde opbrengsten.
Welnu, pensioenfondsen (maar ook banken) zijn verplicht om een groot deel van hun beheerde vermogen zeer veilig te beleggen. In de praktijk komen alleen staatsobligaties daarvoor in aanmerking, pensioenfondsen worden gedwongen om een groot deel van hun vermogen in obligaties te stoppen. Stel je een obligatie voor van 1 miljard met een looptijd van 1 jaar, en een rente van 1%. Die rente lijkt laag maar er is een enorme zekerheid. Welnu, het pensioenfonds krijgt na een jaar 1 miljard en 10 miljoen terug. Dat bedrag krijgen ze altijd! Als de inflatie dus 15% is, dan verliest dat fonds 140 miljoen Euro. En als de inflatie 1,5% blijft, dan blijft het verlies beperkt tot 5 miljoen Euro. Dat is nog steeds een verlies, maar toch een koopje als je bedenkt dat het pensioenfonds verplicht is om die obligatie te nemen.
Ofwel, de pensioenfondsen nemen het verlies. Op dezelfde manier nemen banken het verlies op zich - naast de zeer veilige beleggingen moeten zij ook nog aanzienlijke sommen cash aanhouden, dus tegen 0% rente. En verzekeringsmaatschappijen hebben ook zulke eisen.
Mocht de inflatie langer aanhouden, dan wordt dat berovingseffect overigens minder. Die inflatie wordt meegenomen in de berekende rente, en die gaat dus omhoog. Maar dat gebeurt niet altijd - bij de invoering van de Euro was in Nederland nogal wat inflatie, maar de rentestand bleef gelijk.
Tenslotte, voor de dekkingsgraad als cijfer maakt het weinig uit. De definitie daarvan is de mate waarin een pensioenfonds aan zijn toekomstige verplichtingen kan voldoen, uitgaande van -jawel!- een inflatie van 0,0% Wel zal men eerder inzien dat het een nietszeggend getal is. Het is nu al omstreden, immers de meeste pensioenfondsen moeten een inflatiecorrectie toepassen om hun uitkeringen: het weglaten van inflatieinvloeden is dus niet zinvol.