Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-11 19:16
Beste Tweakers,

Omdat discussiëren op het internet altijd veel nuttige informatie naar voren brengt, graag jullie mening.
In de loop der jaren heb ik aardig wat spaargeld opgespaard, inmiddels +/- € 30.000,- en groeiend. Het volledige bedrag staat momenteel op een Rabo Spaarrekening met een rente van 2,2%.

Klein stukje informatie over mezelf; 20 jaar, ondernemend, thuiswonend en sinds kort een goede baan de IT. Er is momenteel nog geen interesse om uitwonend te gaan i.v.m. goede regelingen in de thuissituatie.
Onlangs is mijn opleiding voltooid en heb ik een nieuwe baan geaccepteerd. Mijn vaste kosten zijn erg laag en mijn inkomen vrij hoog. Ik woon thuis met mijn vader waarmee ik goede afspraken heb gemaakt betreft kostgeld en financiën.

Momenteel is er een spaarbedrag van +/- € 30.000,- opgebouwd. De komende 2 jaar kan ik met veel zekerheid zeggen dat er zeker € 30,000,- bij komt exclusief verwachte uitkomsten. Dit houdt in dat ik binnen 2 jaar op een totaalbedrag van +/- € 60,000,- spaargeld zit. Er is reeds rekening gehouden met mijn eigen auto, vakanties, hebbedingetjes, cadeautjes, kostgeld, onverwachte kosten en etcetera.

Uiteraard begrijp ik dat het in alle waarschijnlijkheid over enkele jaren wordt gebruikt voor mijn eigen huis, het inrichten daarvan en etcetera. Het is alleen de vraag, wat is verstandig om er nu mee te doen?

Is het verstandig om nu mijn geld ergens vast neer te zetten voor een hogere spaarrente? In investeren en/of aandelen heb ik geen interesse; daar heb ik simpelweg de tijd en de interesse niet voor.

Danku. :)

• Truss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11 20:56
Is een groen deposito of groensparen misschien iets voor je? Dan kan je zonder vermogensredementheffing (tot 55.000 dacht ik) je centjes een tijdje vastzetten.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:45
Aan (alles) vast zetten zou ik niet aan beginnen. Je zult altijd zien dat je je geld net nodig hebt als je het bijvoorbeeld voor 5 jaar hebt vastgezet. Wellicht dat je een deel kunt vastzetten, maar ik zelf vind dat niet wat als je weet dat je over een tijdje wellicht andere grote dingen gaat aanschaffen (huis/auto/weet ik het). Ik bedoel als je nou 50+ bent, dan heb je volgens mij de meest grote kosten wel gehad en wordt het steeds minder (als je gezond blijft en geen extra kosten hebt voor je evt. ziekte), dus dan zou je het bijv. wel kunnen vastzetten.

Zelf ben ik me daar ook de afgelopen tijd in aan het verdiepen en volgens mij zijn Ideaalsparen bij de ASN Bank en evt. Scotlandbank wel betrouwbaar met een goede rente.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Om te beginnen is het nuttig om deze topics wat door te bladeren:
Lage spaarrente, alternatieven?
Lage spaarrente, alternatieven? - Deel2

Daarin kom je bijvoorbeeld deze site tegen:
http://www.spaarinformatie.nl/

Daar kun je gemakkelijk de rentes van diverse banken en rekeningen vergelijken.
Persoonlijk denk ik dat je een gedeelte van je vermogen zou kunnen vastzetten in een deposito, maar ik zou dat niet langer dan 5 jaar doen. Gezien de onzekerheid in het monetaire systeem zou het best kunnen dat de rentes over een paar jaar fors gaan stijgen o.a. als gevolg van inflatie. Dan sta je daar met je 4% rente..
Als je meer risico wil nemen, zou je naar beleggen kunnen kijken, ook daar loopt een topic over.

[ Voor 26% gewijzigd door Henk007 op 25-04-2011 16:51 ]

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Alles vastzetten voor 10 jaar tegen 4,25-4,5% bij een bank die toestaat om het deposito op te nemen als je een huis koopt.

Dus nu die 30.000 erop en elk 3 maanden tot 6 maanden weer een nieuwe deposito openen met dezelfde voorwaarden.

Na 2-4 jaar koop je een huis en heb je qua sparen de beste rente gehad die er op dit moment te krijgen is.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als de inflatie omhoog gaat zit je niet zo goed met sparen. Dan kun je het geld beter uitgeven of beleggen in iets dat waardevast is (bepaalde grondstoffen bijvoorbeeld). Maar dat is iets voor de langere termijn.

Wil je toch sparen, dan zou ik er rekening mee houden dat de rente mogelijk verder stijgt, dat is een trend die nu is begonnen. Langdurig vastzetten tegen beperkte vaste rente is op dit moment waarschijnlijk niet zo'n goed idee. De rente was tot voor kort historisch laag.

Rente informatie kun je hier vinden: http://www.spaarinformatie.nl/

Je hebt geluk dat je nu in een periode zit waarin het loont om te sparen voordat je een huis gaat kopen. De huizenprijzen dalen nog.

• HaseMike
  • Niet online
Wil je toch sparen, dan zou ik er rekening mee houden dat de rente mogelijk verder stijgt, dat is een trend die nu is begonnen. Langdurig vastzetten tegen beperkte vaste rente is op dit moment waarschijnlijk niet zo'n goed idee.
Als je van plan bent een huis te kopen in de redelijke nabije toekomst zonder kans op koersverlies als je het geld nodig hebt, dan is de 10 jaar deposito de beste optie, dit omdat je > zonder boete < het geld kan opnemen bij de aankoop. Je centen staan dus niet 10 jaar vast, maar tot je een huis koopt.

Of de lange rente gaat oplopen is nog maar de vraag, de korte zeker. Door elke 3-6 maanden weer een nieuw deposito te openen, boven die 30k die er al is, profiteer je vanzelf van eventuele stijgende rente. Wordt de korte rente hoger dan de lange, wat weleens gebeurt, dan sluit je geen deposito maar laat je het natuurlijk op een dagrente rekening staan.

Suc6 !

[ Voor 9% gewijzigd door HaseMike op 25-04-2011 17:37 ]

• frankknopers
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

ThinClientQ schreef op maandag 25 april 2011 @ 16:21:
Is het verstandig om nu mijn geld ergens vast neer te zetten voor een hogere spaarrente?
NIET DOEN!! Het is nog volop crisis en als de banken een keer worden gesloten kun je niet bij je geld komen. Bij een kleine bank zou je ook nog het risico lopen dat als deze failliet gaat, je een groot deel van je geld kwijt bent (zie schandaal DSB).

Je moet je beseffen dat de inflatie op dit moment zeer hoog is door het destructieve monetaire beleid van de FED, de Bank of England en in mindere mate de ECB. De officiële inflatiecijfers moet je niet naar kijken, die worden met opzet gemanipuleerd. Ik zou met een dergelijk bedrag op een bankrekening sowieso spreiding aanbrengen. Je kunt een gedeelte in een tracker of indexfonds stoppen dat in de AEX belegd ofzo, maar daar moet je ook niet teveel van verwachten. Ik ben elke dag met de economie bezig en ik heb ook al veel boeken gelezen die mij ervan overtuigd hebben dat we in een grote overgangsfase zitten met mogelijk ingrijpende gevolgen (het uit elkaar vallen van de euro, grote problemen met de dollar). De problematiek is op zoveel fronten zo groot (economisch, geopolitiek) dat ik iedereen zou adviseren om tenminste een gedeelte van het vermogen om te zetten in goud en/of zilver. Je kunt een paar kilobaren zilver kopen, die zijn ongeveer 1000 euro per stuk. Of gouden munten van 1 ounce of een 1/2 ounce voor respectievelijk €1100 en €550.

Ik weet dat deze edelmetalen geen rente of dividend opleveren, maar ze fungeren als contrair indicator voor valuta's. En valuta's zoals euro's en dollars verliezen in de loop der jaren hun waarde doordat er steeds meer geld in de economie wordt gebracht. Goud en zilver zijn vaste waardes en hebben zich door de hele geschiedenis bewezen als het ultieme geld, vanwege de zeldzaamheid en de goede eigenschappen (goud roest niet, zilver is een van de beste geleiders en reflecteert goed). Zilver heeft heel veel toepassingen in de industrie en wordt onder andere gebruikt in elektronica, de medische wereld, voor zonnepanelen en nog veel meer.

Mocht de economie dus aantrekken dan in zilver een zeldzame grondstof waar erg veel vraag naar is (meer vraag dan aanbod inmiddels) en heb je dus waardevol bezit in handen. Gaan we in een valutacrisis terecht komen, dan is zilver het ultieme geld.

En andere mogelijke beleggingen:
- Vastgoed is ernstig overgewaardeerd in Nederland door de hypotheekrenteaftrek. Het is een kwestie van tijd voordat mensen tot bezinning komen en ontdekken dat ze niet meer zoveel vragen voor een huis als zeg vier jaar geleden.
- Aandelenmarkt heb ik geen flauw idee waar het heen gaat, is geen pijl op te trekken. Je kunt best in de AEX beleggen, maar dan zou ik een tracker nemen waar je vrijwel geen beheerskosten hebt.
- Beleggen in 'emerging markets' is hip, maar ook erg riskant. Er is ontzettend veel aanbod, het is niet bijster specifiek en je hebt ook nog valuta risico.

[ Voor 11% gewijzigd door frankknopers op 25-04-2011 17:52 ]

Goud is geen geld

• Henk007
Ter bescherming van spaarders kennen we het Depositogarantiestelsel.
Ik vind het nogal ongepast om iemand die momenteel zijn geld op een spaarrekening heeft staan zomaar te adviseren om zilver te kopen. Dat is een heel andere soort belegging. Heb je wel eens de koers van zilver rond 1980 bekeken?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mH2so8n4iIum2X5Nm5jytQxo/full.gif

Je kent mijn mening uit andere topics, maar ik ga dat hier niet rondbazuinen

[ Voor 9% gewijzigd door Henk007 op 25-04-2011 18:08 ]

• HaseMike
  • Niet online
@frankknoppers : De edelmetalen zijn de volgende luchtbel. Je hebt wel gelijk met de expansieve geldpolitiek van zowel de USA / UK en in mindere mate de EU. De enorme berg centen zoekt nu zijn weg naar grondstoffen. De cyclus van bellen blazen wordt echter steeds sneller. Nu nog geld in goud en zilver stoppen is te laat, de boom is al geweest, de bust komt eraan.

Forse inflatie hebben we ook in de jaren zeventig gehad, met gezellige hypotheekrentes van 12%, en bijbehorende 8-10% inflatie per jaar. Ook toen was goud slechts kort een toevlucht haven.

Als je "binnenkort" van plan bent een huis te kopen, beslist geen centen stoppen in blikkende nonsens die nu rap zijn hoogtepunt nadert en zoals je zelf aan aangeeft geen dividend of rente afwerpt.

Daarbij, als je een goud/zilver rekening bij een bank aanhoudt is die net zo goed foetsie als de bank omvalt. Dan moet je consequent zijn en de staafjes onder je bed bewaren.

@TS : Gewoon liquide blijven en met deposito's in de weer gaan, daarbij gaan de huizen nog stukken minder duur worden, vooral als Frank gelijkt krijgt :)

[ Voor 7% gewijzigd door HaseMike op 25-04-2011 18:04 ]

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik zou het gewoon laten staan waar het nu staat.... nou ja, misschien kijken voor een spaarrekening die iets meer rente geeft. Voor de rest geen gekke dingen doen.....

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

HaseMike schreef op maandag 25 april 2011 @ 18:03:
@frankknoppers : De edelmetalen zijn de volgende luchtbel. Je hebt wel gelijk met de expansieve geldpolitiek van zowel de USA / UK en in mindere mate de EU. De enorme berg centen zoekt nu zijn weg naar grondstoffen. De cyclus van bellen blazen wordt echter steeds sneller. Nu nog geld in goud en zilver stoppen is te laat, de boom is al geweest, de bust komt eraan.
Hoeveel mensen bezitten er feitelijk goud en zilver? Dat zijn er echt niet veel. Laat staan dat de man op de straat weet wat het waard is. Als het al in een bubbel is dan zitten we nog in de eerste of tweede fase. Als er iets een bubbel is in Nederland is het wel vastgoed, dat is minstens 40% overgewaardeerd. Per inwoner heeft ons land de hoogste hypotheekschuld ter wereld (dat noemen we de spaarzame Nederlands).
Forse inflatie hebben we ook in de jaren zeventig gehad, met gezellige hypotheekrentes van 12%, en bijbehorende 8-10% inflatie per jaar. Ook toen was goud slechts kort een toevlucht haven.
1. De schuldposities waren toen wereldwijd veel kleiner op het niveau van overheden, staten en particulieren. Daarom was het toen makkelijker om de rente flink te verhogen totdat deze weer hoger was dan de inflatie en geld interessanter werd om te hebben dan grondstoffen en edelmetaal. Als de rente nu naar 15% zou stijgen dan mag een aanzienlijk deel van de mensen die een hypotheek hebben afgesloten op 5x hun jaarsalaris of op een dubbel inkomen hun huis verlaten. Overheden krijgen de financiering niet meer rond en in landen als Spanje en Italië zijn er dan acuut problemen. Ook in de VS kan een hogere rente dan dit niet worden opgebracht.
2. In de vorige bubbel in goud en zilver was maar 10% van de wereldbevolking in staat om goud en zilver te kopen. Alle communistische landen verboden het bezit van goud en zilver, daarom zijn de Chinezen en Russen nu met een enorme inhaalslag bezig en hamsteren ze goud en zilver.
3. In de vorige bubbel was de leeftijd van de gemiddelde goud/zilver investeerder 55 jaar. Nu zie ik ook veel jonge mensen belangstelling tonen voor goud en zilver.
4. In 1980 had de VS nog een grote zilvervoorraad liggen, die is er nu niet meer
5. Zilver heeft veel toepassingen in de elektronica en in zonnepanelen, dit zijn naar mijn idee echt groeimarkten. De wereld is groter dan de VS en Europa, dus ook in andere landen en continenten willen mensen elektronica kopen waar ook zilver voor nodig is. Daarnaast zit er in accu's voor hybride en elektrische auto's ook zilver verwerkt, en daar wordt ook flink wat subsidie geld tegenaan gegooid.
Als je "binnenkort" van plan bent een huis te kopen, beslist geen centen stoppen in blikkende nonsens die nu rap zijn hoogtepunt nadert en zoals je zelf aan aangeeft geen dividend of rente afwerpt.
Zilver heeft het het afgelopen jaar beter gedaan dan elke andere belegging waar je makkelijk in kunt investeren (bron) en dat is niet zonder reden. De fundamenten die de zilverprijs omhoog stuwen zijn sterker dan ooit.
Daarbij, als je een goud/zilver rekening bij een bank aanhoudt is die net zo goed foetsie als de bank omvalt. Dan moet je consequent zijn en de staafjes onder je bed bewaren.
Wees creatief, iedereen kan iets verstoppen. Gewoon fysiek zilver en goud in huis bewaren dus.

En als je nu een huis koopt en je krijgt een paar procent van de vraagprijs af, denk dat niet dat je een 'koopje' hebt. ;)
Henk007 schreef op maandag 25 april 2011 @ 17:59:
Ter bescherming van spaarders kennen we het Depositogarantiestelsel.
Dat beschermt je niet tegen inflatie, alleen tegen het verlies van het getalletje in euro's op de bank.
Ik vind het nogal ongepast om iemand die momenteel zijn geld op een spaarrekening heeft staan zomaar te adviseren om zilver te kopen. Dat is een heel andere soort belegging. Heb je wel eens de koers van zilver rond 1980 bekeken?
Helaas leren wij op school en op de universiteiten niks over het geldsysteem, daarom weten mensen hier zo weinig van af. Het fiat geldsysteem zonder dekking is gunstig voor bankiers en voor overheden, over de rug van het volk d.m.v. inflatie. Ik heb voor mijn studie bedrijfskunde nooit een boek hoeven te lezen over wat geld nou feitelijk is (wat is de definitie van een euro of een dollar?? Ik weet het niet). Het is goed om even met een andere blik naar de zaken te kijken en zelf na te denken over wat geld nou feitelijk is. Je moet er immers hard voor werken en niemand vind het leuk om het te verliezen. Toch is er nog veel onwetendheid over geld..

[ Voor 19% gewijzigd door frankknopers op 25-04-2011 19:36 ]

Goud is geen geld

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik vind HaseMike's idee van een deposito een goede, maar alleen als je zeker weet dat je binnen afzienbare tijd een huis koopt. Let er alleen wel op dat dit een geldige reden is om het geld boetevrij op te nemen.
frankknopers schreef op maandag 25 april 2011 @ 19:27:
...Per inwoner heeft ons land de hoogste hypotheekschuld ter wereld (dat noemen we de spaarzame Nederlands)...
Nee, dat noemen we het effect van de HRA ;)

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 20:03
Ik ga helemaal een gekke tip geven, maar beloon jezelf voor het harde werken. Zorg dat je een bepaald bedrag achter de hand blijft houden, en ga de dingen doen die je graag hebt willen doen, zoals iets van de wereld zien in de vorm van een lange vakantie.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:07
Om even bij de zilverdiscussie in te stappen.

Een goede optie is om ongeveer 10% van je vermogen in zilver/goud te stoppen als inflatienbeschermer. Mocht er echt een grote inflatie komen (of hyperinflatie), dan zal die 10% wel 10 keer zoveel waard worden (nattevingergetal). De rest van je geld is dan niet meer waar, dus speel je quite. Komt er geen inflatie en valt de koers van zilver met een factor 10 omlaag, dan ben je 9% van je vermogen kwijt. Op die manier is zilver een vorm van verzekering.

En of je nu 10% doet, of 5%, of een ander percentage moet je ofc zelf weten, niemand weet wat er gaat gebeuren en iedereen moet zijn eigen inschatting maken. De rest kun je op deposito of spaarrekeningen zetten, maar ik zou je dan aanraden dit te verspreiden over een aantal banken. Mocht er dan iets mis gaan met 1, kun je nog terugvallen op een ander.

• Roenie
  • Niet online
merauder schreef op maandag 25 april 2011 @ 23:14:
Ik ga helemaal een gekke tip geven, maar beloon jezelf voor het harde werken. Zorg dat je een bepaald bedrag achter de hand blijft houden, en ga de dingen doen die je graag hebt willen doen, zoals iets van de wereld zien in de vorm van een lange vakantie.
Dat is niet eens een gekke tip. Het is goed om te sparen en geld achter de hand te houden, maar 60k is niet mis. Een wereldreis, sabbatical of wat dan ook vormt je en je leert er veel van. Iets dat je je hele verdere leven kunt gebruiken. Of die 30k die je nu hebt om eerder al op jezelf te wonen.

De vraag is wanneer je op jezelf wilt wonen en hoe je dat vorm wilt geven. Als je dat weet, kun je inschatten hoeveel geld je wanneer nodig hebt.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Roenie schreef op maandag 25 april 2011 @ 23:42:
[...]
Een wereldreis, sabbatical of wat dan ook vormt je en je leert er veel van.
Sabbatical? De jongen is 20 :)

Even los van hoe je het geld het beste kunt laten renderen, ik zou wel doorgaan met wat je nu doet. Zo lang je niet perse het gevoel hebt het huis uit te moeten (en zolang je pa je niet weg wilt hebben), zou ik gewoon zo even doorgaan, want het klink alsof het je goed afgaat.

Zulke bedragen sparen kun je zodra je op je zelf woont eigenlijk niet meer, dus hoe meer je dat nu doet, hoe meer je profijt daar van hebt wanneer je ouder bent.

• Roenie
  • Niet online
ebia schreef op maandag 25 april 2011 @ 23:59:
[...]

Sabbatical? De jongen is 20 :)
...
Hij zal niet de enige zijn die iets aan zo'n topic kan hebben? Er zullen zat mensen zijn die 10 jaar ouder zijn en ook met dit soort vragen kampen. Daarbij komt dat een wereldreis iets makkelijker te doen is als je jong bent met weinig verplichtingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Roenie op 26-04-2011 09:07 ]

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 16-11 21:50
De beste jongen wil helemaal niet speculeren. Hij wil een gedegen advies waar hij zijn zuur verdiende centjes veilig neer kan zetten tegen een leuke rente. Ik denk niet dat hij wil investeren in aandelen/goud/zilver/olie of wat dan ook. :)

My favorite programming language is solder.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Puch-Maxi schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 00:30:
De beste jongen wil helemaal niet speculeren. Hij wil een gedegen advies waar hij zijn zuur verdiende centjes veilig neer kan zetten tegen een leuke rente. Ik denk niet dat hij wil investeren in aandelen/goud/zilver/olie of wat dan ook. :)
Fysiek goud en zilver is veiliger dan papiergeld op de lange termijn (en zoals het er nu naar uit ziet ook in de korte termijn). Je mag het negeren, ik geloof er in en ik heb me er goed in verdiept. Ik zeg dit niet zomaar, ik heb het beste met de topicstarter voor.

[ Voor 5% gewijzigd door frankknopers op 26-04-2011 00:39 ]

Goud is geen geld

• Roenie
  • Niet online
Fysiek? Dat kan gejat worden. En wat als de prijs keldert? En gedoe met kopen en verkopen? Ik kan me best voorstellen dat goud of zilver niet echt handig is voor iemand die zijn spaargeld wil veiligstellen.

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-11 01:56
Jongen, houdt het gewoon simpel: zoek zelf op internet naar de spaarrente bij een aantal banken. Je kan het x jaar vastzettten tegen een hogere rente als je 100% zeker weet dat je het geld zolang kan missen. Anders zet je het vast tegen een lagere rente maar altijd opneembaar. Afhankelijk van deposito garantie in NL verdeel je het desnoods over 2 banken. Ga niet naar een onbekende bank, ook al bied die meer rente. Goed opletten of die onder deposito garantie valt.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Verwijderd

Sabbatical met 20 jaar kan prima.

Mijn zusje is toen ze van school af kwam 7-8 maanden gaan reizen in Australie en indonesie en ZO Azie.
Ze had als excuus toen: nu kan het nog, als ik straks ga werken kan ik max 4-5 weken vrij nemen, en nu heb ik nog geen huis etc.

Nu 10 jaar na dato heeft ze er nog steeds geen spijt van, het is tot nu toe nog steeds een one-time in a lifetime moment voor haar. 7-8 maanden totaal vrij rondreizen zonder te hoeven nadenken.

Nu zit ze behoorlijk vast geroest qua huis en hypotheek, kinderen en baan dat ze nu niet meer zomaar 5-6 maanden onbetaald weg kan gaan.

Nu lees ik dat de TS al een baan heeft anders zou ik dit zeer zeker overwegen.
Anders kan het pas als je oud en met pensioen bent en je kinderen het huis uit zijn.

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 08:50:
Mijn zusje is toen ze van school af kwam 7-8 maanden gaan reizen in Australie en indonesie en ZO Azie.
Ze had als excuus toen: nu kan het nog, als ik straks ga werken kan ik max 4-5 weken vrij nemen, en nu heb ik nog geen huis etc.
Ja, dat was toen ik scholier was helemaal hip. Hoor ik nu nooit meer van backpacken doordat ik ouder geworden ben of doordat het niet meer gedaan wordt?

Anyway, mijn advies is om rustig door te sparen. Wel spreiden over verschillende banken en ik zou ook kiezen voor verschillende periodes om het vast te zetten. [Edit: verschillende valuta?]

Deflatie ipv inflatie is namelijk zeker niet uitgesloten. Cash is king, altijd!

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

• HaseMike
  • Niet online
Ik ben het met Franknoppes eens dat er weinig tot niets over geld verteld wordt bij een gemiddelde opleiding, hoogstwaarschijnlijk wegens onwetendheid van de leraren of wie weet zelfs wel expres. Nu "kopen" de centrale banken de schulden van de andere banken op met niets, oftewel de drukpers die tegenwoordig alleen nog maar uit bitjes en bytjes bestaat, draait overuren.

De herwonnen liquiditeit van die banken die zo hun rommel kwijtraken zoekt zich nu een weg naar grondstoffen, over een tijdje als blijkt dat we toch voorlopig wel genoeg hebben omdat, hee 70% van de aarde onder zee ligt en daar nog bergen en bergen edelmetalen op ons liggen te wachten, wordt het weer wat anders.

We moeten maar een ander draadje opzetten voor dit zeer interessante topic.

De TS wil gewoon een huis om in te wonen, niets beleggen en veilig wat meer rendement maken totdat het huis gekocht is, wil me niet herhalen maar gezien de reacties van sommigen doe ik het nog maar een keertje : Bij veel banken kan je binnen 2 dagen na het ondertekenen van je koopovereenkomst je 10 jaar deposito gratis terugkrijgen met lopende rente. Kortom profiteren van de lange rente op korte termijn, you can have your cake and eat it too, in dit geval.

Tuurlijk is zilver leuk, en tuurlijk is 73% (oid) rendement het afgelopen jaar ook leuk, maar het kan net zogoed -60% worden.

Over de huizenprijs kunnen we ook lange discussies opzetten, maar als je wilt wonen zoals de TS zal je toch op een gegeven moment gewoon moeten betalen. Huren is tenslotte ook niet bepaald makkelijk of goedkoop in NL.

Verwijderd

Naboo schreef op maandag 25 april 2011 @ 18:07:
Ik zou het gewoon laten staan waar het nu staat.... nou ja, misschien kijken voor een spaarrekening die iets meer rente geeft. Voor de rest geen gekke dingen doen.....
Schrikbarend om te zien dat je één van de weinigen bent die hiermee komt.. Je zou toch denken dat we met z'n allen maar al te graag nóg een crisis willen, gezien de tips om gezellig verder te speculeren en te investeren.

Laat je geld staan op een normale spaarrekening, het liefste een internetspaarrekening van NIBC ofzo. Het domste wat je kunt doen is je geld wegzetten, waarbij je alleen geld kunt opnemen bij aankoop van een huis.

• HaseMike
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 20:58:
Het domste wat je kunt doen is je geld wegzetten, waarbij je alleen geld kunt opnemen bij aankoop van een huis.
Argumenten graag !

• FireAge
Seconded.

Wat mij betreft is het vrij dom om al je spaargeld bij een bank laten staan. Verspreiden over meerdere banken is al beter bijvoorbeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door FireAge op 27-04-2011 07:20 ]

• Henk007
De mensen die hier de predicaten dom of slim toekennen aan bepaalde keuzes die andere mensen kunnen maken, zouden eens wat verder moeten nadenken. Het zijn allemaal persoonlijke keuzes; afwegingen van beperkende voorwaarden tegenover rentetarieven.
Als iemand vrijwel zeker weet dat hij de komende jaren een gedeelte van zijn spaargeld niet nodig heeft, behalve voor de aanschaf van een huis, laat hem/haar dan lekker een lange deposito afsluiten met ontbindende voorwaarde aanschaf eigen woning.
In het onverhoopte geval dat je het geld toch wil opnemen, is er bij iedere (?: ik heb ze niet allemaal gecheckt) bank een mogelijkheid om dat toch te doen, wel tegen boeterente uiteraard, maar dat is een gecalculeerd risico. Meestal is die boeterente niet zo heel hoog, als het bedrag een paar jaar heeft gestaan, heb je toch nog verdiend t.o.v. een vrij opneembare rekening.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
ThinClientQ schreef op maandag 25 april 2011 @ 16:21:
[...]Dit houdt in dat ik binnen 2 jaar op een totaalbedrag van +/- € 60,000,- spaargeld zit. [...]

Uiteraard begrijp ik dat het in alle waarschijnlijkheid over enkele jaren wordt gebruikt voor mijn eigen huis, het inrichten daarvan en etcetera. Het is alleen de vraag, wat is verstandig om er nu mee te doen?
[...]
De belangrijkste vraag is wanneer je van plan bent om een huis te kopen. En van welk deel van je spaargeld je dan afscheid wilt nemen.

Stel, je bent van plan om over 2 jaar een huis te kopen en je wilt het volledig financieren maar wel m.b.v. je spaargeld stofferen en inrichten. Laat dat (NB ik ken je smaak niet) 20.000,- kosten. Dan kun je je huidige vermogen in een langer lopend spaarproduct of belegging investeren. De 30k die er de komende jaren bij komt, hou je liquide: 20 voor de inrichting en 10 als buffer voor onvoorziene zaken.

Het rendement van die eerste 30k kun je twee dingen laten doen: laten bijdragen in je levensonderhoud of het vermogen doen aangroeien. Welke investeringen geschikt zijn, is afhankelijk van o.m. deze vraag.

• ThinClientQ
Ten eerste, bedankt voor alle reacties. :)

Ik ga straks nog even alles rustig doorlezen!

Edit; Mag ik ten eerste vragen waarom het verstandig is om het geld te verspreiden over meerdere banken? Ik had gelezen dat er een "garantie" was tot € 100,000 mochten er problemen zijn? Of kijk ik ergens overheen? Danku :)

[ Voor 55% gewijzigd door ThinClientQ op 27-04-2011 16:42 ]

• Henk007
Klopt, tot 100k€ per bank is gegarandeerd via het depositogarantiestelsel. Het probleem is dat als je alles bij één bank hebt staan, dan kun je minimaal een paar weken niet bij je geld, als het fout zou gaan. Daarom is het handig om bij een andere bank een spaarrekening aan te houden als backup.
Opmerking hierbij is wel dat we momenteel geen buitenbeentjes in de bankwereld meer hebben à la Dirk Scheringa Bank. Bovendien zal de staat de zogenaamde 'systeembanken' nooit laten omvallen, omdat die alles mee naar beneden zouden sleuren. (ABN-Amro, ING, Rabobank)

• HaseMike
  • Niet online
@franknoppes : Zilver gisteren met 30% gedaald, een bubble zoals ik al aangegeven had.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:18

Nakebod

Nope.

Wat ik zelf heb gedaan is wat HaseMike ook een beetje zegt @ HaseMike in "Spaargeld opgebouwd, wat is verstandig?", alleen had ik een ander type rekening met iets meer rente, welke ik geloof ik alleen kon (laten) opnemen bij overlijden, en niet kon opnemen in geval van het kopen van een huis.

Ik begon met 2 jaar vast met 1 deposito. Na ongeveer een jaar en weer een leuk bedrag een 2e deposito erbij voor 1 jaar, zelfde voorwaarden, en na afloop alle twee nog een jaar maar nu wel opneembaar, omdat er toen plannen ontstonden voor een huis. Dus iets minder rente over het bedrag gekregen.
Uiteindelijk pas na die periode nodig gehad, maar goed, dat is een keuze die je dan maakt :)

10 jaar vast zou ik dan ook alleen doen als hij opneembaar is bij aanschaf woning, en zelfs dan twijfel ik of dat handig is met de lage rentes momenteel.
Uiteraard is de kans aanwezig dat hij nog lager komt, maar de kans is ook dat de rente hoger uitkomt.
Dan is het het "risico" misschien nog wel waard om (meerdere) deposito's voor kortere tijd (1, 2 jaar) vast te hebben staan.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Henk007 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 16:56:
Klopt, tot 100k€ per bank is gegarandeerd via het depositogarantiestelsel. Het probleem is dat als je alles bij één bank hebt staan, dan kun je minimaal een paar weken niet bij je geld, als het fout zou gaan. Daarom is het handig om bij een andere bank een spaarrekening aan te houden als backup.
Opmerking hierbij is wel dat we momenteel geen buitenbeentjes in de bankwereld meer hebben à la Dirk Scheringa Bank. Bovendien zal de staat de zogenaamde 'systeembanken' nooit laten omvallen, omdat die alles mee naar beneden zouden sleuren. (ABN-Amro, ING, Rabobank)
NIBC en Friesland bank noem ik nu niet echt banken die de hele (Nederlandse) financiele wereld mee naar beneden zouden trekken :P NIBC is trouwens begonnen met het aantrekken van spaargeld omdat ze flinke problemen hadden tijdens de crisis.

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:26
Als je op dit moment al 30.000 euro hebt ga je ook geen starterslening kunnen aanvragen als je over 2 jaar een huis wil kopen, de max is meen ik ~20.000 (de belasting grens zegmaar). Als je dus een huis gaat kopen met 60.000 euro spaargeld en je wil meer lenen dan je loon toestaat zul je je geld in het huis moeten steken en dus vrijelijk over het geld kunnen beschikken (of boete willen betalen bij een deposito).
ik weet geen oplossing voor het te veel aan geld, maar houd hier rekening mee!

[ Voor 9% gewijzigd door N3oC op 07-05-2011 10:04 ]

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
merauder schreef op maandag 25 april 2011 @ 23:14:
Helemaal geen gekke tip, merauder. Ik heb precies hetzelfde gedaan toen ik 20-something was. Ik had toen ongeveer 30.000 Euro op de bank (toen nog Belgische frank). Heb toen mijn ontslag gevraagd bij mijn werkgever (had het er toch niet naar mijn zin) en ben gaan reizen. Uiteindelijk meer dan 3 jaar in Azië rondgezworven, er mijn vrouw leren kennen, ongelofelijk veel beleefd en met 5.000 over terug naar huis gekeerd, mét vrouw, om het leven terug comfortabel te beginnen. Geen seconde spijt van. Beste 25.000 Euro die ik ooit zal besteden. Zie het als een vorm van pensioen dat je opneemt als je er nog kan van genieten, bijvoorbeeld de trekkings die ik in Nepal gedaan heb zou ik NU al niet meer aankunnen en ik ben er nog geen 40.

[ Voor 9% gewijzigd door demichel op 07-05-2011 20:36 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• ThinClientQ
demichel schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 20:33:
[...]

Helemaal geen gekke tip, merauder. Ik heb precies hetzelfde gedaan toen ik 20-something was. Ik had toen ongeveer 30.000 Euro op de bank (toen nog Belgische frank). Heb toen mijn ontslag gevraagd bij mijn werkgever (had het er toch niet naar mijn zin) en ben gaan reizen. Uiteindelijk meer dan 3 jaar in Azië rondgezworven, er mijn vrouw leren kennen, ongelofelijk veel beleefd en met 5.000 over terug naar huis gekeerd, mét vrouw, om het leven terug comfortabel te beginnen. Geen seconde spijt van. Beste 25.000 Euro die ik ooit zal besteden. Zie het als een vorm van pensioen dat je opneemt als je er nog kan van genieten, bijvoorbeeld de trekkings die ik in Nepal gedaan heb zou ik NU al niet meer aankunnen en ik ben er nog geen 40.
Erg mooi verhaal! _/-\o_

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Behalve de leuke ideeen van maak een wereldrijd of wat dan ook sta ik iedere keer weer te kijken wat voor financiele adviezen worden gegeven. Ongeacht wat als je zelf geen financieel deskundige bent moet je je afvragen of een ICT forum wel de juiste plek is waar men advies geeft om bv in zilver/goud te investeren. Sorry maar ik toch op tweakers steeds huiveriger als iemand dit soort advies geeft.
Laat ik voorop stellen ik ben een bouwkundige maar ik ga toch ook niet hier iemand medisch advies vragen (gebeurd maar wat vaak en er word ook nog vaak serieus op wat voor vraag ingegaan).

Even ter indicatie stel je had vorige week om advies gevraagd en daadwerkelijk het advies gevolgd om hoeveel dan ook zilver aan te schaffen was je nu ruim 25% kwijt.

• FireAge
n4m3l355 schreef op zondag 08 mei 2011 @ 00:40:
Even ter indicatie stel je had vorige week om advies gevraagd en daadwerkelijk het advies gevolgd om hoeveel dan ook zilver aan te schaffen was je nu ruim 25% kwijt.
Daarom is het advies ook om 10% van je vermogen in een inflatiebeschermer te stoppen en niet je hele vermogen. En na deze dip is het weer een mooi instapmoment. De goud-zilver ratio is weer rechtgetrokken.

• ZeRoC00L
  • Niet online
FireAge schreef op zondag 08 mei 2011 @ 09:37:
[...]

En na deze dip is het weer een mooi instapmoment.
Want, jij weet 100% zeker dat er volgende week niet weer een dip is ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• FireAge
ZeRoC00L schreef op zondag 08 mei 2011 @ 12:50:
[...]

Want, jij weet 100% zeker dat er volgende week niet weer een dip is ?
Nee dat niet, maar dit soort grafieken lijken daar wel de indicatie van te geven.
Maar zoals er al bij staat, het is nog niet echt een stabiel geheel.
Afbeeldingslocatie: http://www.kitco.com/ind/Radomski/images/radomski_20110506_4.gif

EDIT:
Heren, ik zeg toch ook nergens dat hij zijn fortuin in zilver om moet zetten. Ik probeer alleen aan te geven dat het handig kan zijn een klein percentage te gebruiken als inflatiebescherming. TS vraagt om advies wat verstandig is te doen met ee som spaargeld en ik geef daar mijn mening over. En die is niet minder onderbouwt dan de gemiddelde "gooi het op een spaarrekening" reactie die ik hier zie verschijnen. Dus doe even rustig, en laat de TS gewoon zelf zijn keuzes maken uit alle opties die hier genoemd worden.

Dat gemier wat altijd volgt zodra het woord goud/zilver/whatever in een topic verschijnt begint een beetje oud te worden. En tevens begrijp ik niet precies waarom mensen iemands reactie niet gewoon in haar waarde kunnen laten. Iedereen geeft zijn persoonlijke mening en de TS vormt zijn eigen mening op basis van input van vele kanten. Maar goed, het zal wel aan mij liggen.

[ Voor 51% gewijzigd door FireAge op 08-05-2011 21:16 ]

• HaseMike
  • Niet online
Leuk hoor, maar de topicstarter wil gewoon een huis kopen in de relatief nabije toekomst en zijn 30.000 >> veilig << parkeren voor een tijdje. Dus geen goud, zilver, varkensbuiken, brent, aandelen, opties, of tulpenbollen.

Daarbij is technische analyse net zoiets als homeopathie, klinkt lekker maar is niets.

[ Voor 16% gewijzigd door HaseMike op 08-05-2011 17:27 ]

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-11 19:12
Hoe is het met je pensioen gesteld?
Wellicht kan je een deel van je spaargeld gebruiken om te banksparen voor je pensioen.
Je geld staat dan vast tot je pensioen en valt buiten box 3 bij de belastingaangifte. Op pensioengerechtde leeftijd laat je het omzetten in een lijfrenteuitkering. Je inleg kan je aftrekken van de belasting, over de uitkering moet je t.z.t. wel belasting over betalen (maar het tarief is dan waarschijnlijk wel lager). Hoeveel je mag inleggen (je jaarruimte) hangt af van wat je afgelopen jaar hebt verdiend en al aan pensioen hebt opgebouwd. Op de site van de belastingdienst kan je je jaarruimte uitrekenen.

Aangezien je al bij de Rabobank zit, is Toekomstsparen misschien wat voor je.

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-11 14:21
Sphandor schreef op zondag 08 mei 2011 @ 21:33:
Aangezien je al bij de Rabobank zit, is Toekomstsparen misschien wat voor je.
Ik maak sinds een half jaar ook gebruik van doelsparen en dat bevalt prima. Een hogere rente en toch gewoon sparen en als het echt moet kun je er toch bij (lage boete). Ik heb gekozen voor 20 jaar, maar je kunt ook kortere perioden kiezen. Daarnaast leg ik geld in bij Brand New Day voor mijn pensioen (ik moet mijn pensioen zelf opbouwen) en dan heb ik nog een normale spaarrekening voor vakanties, wasmachine kapot, etc. Dus qua sparen heb ik een 3-traps raket (korte, middellange en lange termijn) en dat bevalt prima en voor mijn gevoel heb ik qua inleg de balans gevonden tussen sparen voor later maar vooral ook nu genieten van het leven :)

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

HaseMike schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 06:52:
@franknoppes : Zilver gisteren met 30% gedaald, een bubble zoals ik al aangegeven had.
Als dat het niveau van deze discussie is, dan zoeken jullie het zelf maar uit :)

dit soort gebitch hoort hier dus niet thuis

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 09-05-2011 17:16 ]

Goud is geen geld

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ga gewoon eens met je bank praten daar zitten professionals en zeker bij de Rabobank staat het echt veilig. Misschien is een bepaalde mix wel verstandig maar wel iets waar jij je lekker bij voelt. Wat ook niet geheel onverstandig is, is om alvast wat extra pensioen te regelen, is echt voor de langere termijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• fisherman
  • Laatst online: 16:06
ik had toen ik nog maar net werkte ook redelijk wat vermogen, ongeveer 80.000 euro.
Toendertijd heb ik besloten om het niet voor langere tijd weg te zetten omdat ik graag een huis wilde kopen.
Ik wist dat ik het geld toen nodig had voor mijn toekomstige huis met mijn toenmalige salaris.

Als je het niet op korte termijn elk moment nodig zou kunnen hebben, zeker gewoon voor langere tijd wegzetten. Als ik de keuze nu gehad had met mijn huidige salaris, had ik dat namelijk ook gewoon gedaan.
Je komt dan ook niet in de verleiding om gekke dingen te doen als je daar gevoelig voor bent en je hebt een groter rendement.
Waar ik toen voor gekozen heb is om niet meer dan 20.000 per bank weg te zetten, dus had ik 4 banken nodig plus uiteraard een lopende rekening als tegenrekening.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-11 20:41
2,2% rente van de bank, weegt eigenlijk nauwelijks op tegen de inflatie.

En vanaf € 20.785,- (2011) moet je ook nog eens 1,2% vermogensbelasting betalen.
Als jij dan € 60.000 staan hebt betaal je straks ~€ 470,58 belasting per jaar. (1,2% van € 39.215,-).

Misschien dat je beter goudbaren kunt kopen. Prijs variërend per baar, maar goud verliest z'n waarde niet zo snel en de rest is een frauduleus advies dat hier niet past.

[ Voor 7% gewijzigd door SmartDoDo op 22-05-2011 09:47 ]

Mijn YouTube Channel

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-11 14:21
Snowwie schreef op zondag 22 mei 2011 @ 03:39:
maar goud verliest z'n waarde niet zo snel en *knip*[/b]
Is dat zo? Vermogen is vermogen lijkt me?

[ Voor 12% gewijzigd door SmartDoDo op 22-05-2011 09:47 ]

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-11 18:37
Waarschijnlijk bedoelt hij: het staat op een gegeven moment nergens meer officieel geregistreerd als vermogen als het thuis in de kluis ligt. Dus dan is het aan de persoon zelf om dit mee te nemen als vermogen.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
razorhead schreef op zondag 22 mei 2011 @ 08:37:
Waarschijnlijk bedoelt hij: het staat op een gegeven moment nergens meer officieel geregistreerd als vermogen als het thuis in de kluis ligt. Dus dan is het aan de persoon zelf om dit mee te nemen als vermogen.
Je moet het gewoon opgeven, anders ben je gewoon aan het frauderen.

• Roenie
  • Niet online
PolarBear schreef op zondag 22 mei 2011 @ 08:58:
Laten we nu niet roomser willen zijn dan de paus. Er zijn zat mensen die daar geen problemen mee hebben en dan is het een optie.

Maar inderdaad, je hoort het op te geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Roenie op 22-05-2011 13:13 ]

• FireAge
Als je het niet opgeeft, dan heb je je witte geld zwart gemaakt. Want hoe verklaar je later, wanneer je het weer verkoopt, de plotselinge toename in vermogen. Dat is een keuze, maar om nu voor 1.2% je geld zwart te maken lijkt mij iig niet handig.

• Roenie
  • Niet online
Zorgen dat je vermogen op papier niet plotseling toeneemt :) En niets verklaren natuurlijk ;)

• Snowwie
PolarBear schreef op zondag 22 mei 2011 @ 08:58:
[...]

Hoezo frauderen? Je hebt er toch al belasting over betaald?
Belasting over je loon dat je er eerst voor hebt moeten verdienen, belasting in de vorm van BTW over het product. En dan ook nog belasting betalen omdat je iets in huis liggen hebt? Persoonlijk vind ik dat alles wat thuis ligt "of the record", en dat is privé domein waar niemand wat mee te maken heeft.

Mijn YouTube Channel

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Leuk, een kopie van mezelf :) Ik ben alleen 7 jaar verder, en hoewel mijn stijging qua spaarpot wat minder hoog is dan die van jou, zit ik op een flinke bankrekening. Als ik mezelf van zeven jaar geleden een tip kon geven zou ik het volgende doen:

Sparen is goed. Geld is leuk. Geld maakt alles makkelijker. Geen geldzorgen hebben is ontzettend relaxed. Maar je mag er ook leuke dingen mee doen. Maak een lijst met 10 dingen die je wilt gaan doen in de komende jaren. Maak het zo gek mogelijk. En ga het doen.

Straks koop je inderdaad een huis, en zal de hypotheekadviseur je aanraden geen eigen geld in de hypotheek te stoppen. Dan geef je 20 tot 30k uit aan je inrichting en een verbouwing, indien nodig. Maar dan heb je nog zo'n 40k over.

Ik kan een heel frustrerend verhaal over relaties gaan vertellen, maar dat is zo verschillend per partner dat je hier toch niet veel over kan zeggen.

Hoe dan ook, ik kan mijn geld (ook) niet kwijt. Ik heb nu nog zo veel over dat ik, achteraf gezien, liever dat geld had uitgegeven aan leuke herinneringen en ervaringen.

Denk aan: skydiven (3k), een maand Australië (5k), een paar weken zuid Amerika (3k), duiken op de mooiste plekken op deze planeet (~8k), vliegbrevet halen (~20k), et cetera.

Het idee van "ik moet er wat mee doen" werd juist dit jaar alleen maar versterkt nu er allemaal mensen om me heen onverwacht dood neervallen. Het kan zomaar voorbij zijn. En zodra je dood bent gaat 50% van je vermogen naar de belastingdienst.

Doe er leuke dingen mee, zeker nu je nog zo jong bent.

• Henk007
Zoals ik in dit topic al eerder heb aangegeven valt naar mijn mening fysiek edelmetaal in een heel andere (risico)klasse dan een spaarrekening. Dit topic gaat over sparen, niet over beleggen.
Snowwie schreef op zondag 22 mei 2011 @ 13:39:
[...] Persoonlijk vind ik dat alles wat thuis ligt "of the record", en dat is privé domein waar niemand wat mee te maken heeft.
Wat jij vindt is niet zo relevant. Wat telt is de wet en die zegt dat alle bezittingen met beleggingsoogmerk onder box 3 vallen ;)

• Roenie
  • Niet online
Blue-eagle schreef op zondag 22 mei 2011 @ 13:43:
...Het kan zomaar voorbij zijn. En zodra je dood bent gaat 50% van je vermogen naar de belastingdienst.
Hoe kom je aan die 50%?
Henk007 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 13:46:
...Wat jij vindt is niet zo relevant. Wat telt is de wet en die zegt dat alle bezittingen met beleggingsoogmerk onder box 3 vallen ;)
In zoverre is dat wat Snowwie zegt wel relevant dat iemand die vindt dat vermogen thuis niet voor de fiscus is, hij/zij het dus niet op geeft en het vermogen dan dus ook niet 'bestaat'. Dat iets niet mag wil namelijk niet zeggen dat het niet gebeurt.

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:47
Roenie schreef op zondag 22 mei 2011 @ 14:04:
[...]
Hoe kom je aan die 50%?

[...]
In zoverre is dat wat Snowwie zegt wel relevant dat iemand die vindt dat vermogen thuis niet voor de fiscus is, hij/zij het dus niet op geeft en het vermogen dan dus ook niet 'bestaat'. Dat iets niet mag wil namelijk niet zeggen dat het niet gebeurt.
Die 50procent is alleen van toepassing als er niks is geregeld bij een Notaris, dacht ik.
Percentage is lager maar is nog hoop geld dat je moet betalen...

• Henk007
offtopic:
De nieuwe tarieven voor de erfbelasting sinds 2010 vind je op deze pagina; het hoogste tarief is 40%

• Roenie
  • Niet online
Erwinvz1 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 14:09:
[...]

Die 50procent is alleen van toepassing als er niks is geregeld bij een Notaris, dacht ik.
Percentage is lager maar is nog hoop geld dat je moet betalen...
Het hoogste tarief dat ik kon vinden op de site van de belastingdienst is 40%, maar dat is dan het toptarief vanaf 118k voor anderen dan partner, kinderen en kleinkinderen. Ook is er een vrijstelling.

Kortom, die 50 haal je nooit. Zelfs 40% haal je nooit aangezien de eerste 118k in de 30% valt. Ben je partner of kind, dan worden de percentages heel wat lager namelijk 10 tot 20%

henk007, je was me voor ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Roenie op 22-05-2011 14:21 ]

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Steek (een gedeelte van) je geld in je zelf.

Ik denk aan studie's (liefst in het buitenland), vakcertificaten, diploma's, cursussen. Maar ook aan bredere zelfontwikkeling. Zoals andere talen leren, reizen, andere culturen leren kennen. Maak ook eens wat sprongen buiten je eigen vakgebied.

Je bent jong, je leert dan nog gemakkelijk. Je zegt dat je opleiding voltooid is? Dat is een foute uitspraak.

Investeren in jezelf levert het beste rendement op lange termijn. Zowel financieel als qua levensgeluk.

Geld verdienen met een goede baan bij een baas is leuk. Weten hoe je geld kunt verdienen met je talent / inzicht / kennis is nog leuker. Als je veel kennis en maatschappelijk inzicht hebt is dat gemakkelijk geworden - je kunt je eigen waarde verhogen door in jezelf te investeren.

• Snowwie
Ik denk gewoon dat je het beste je geld in je huis kan steken, zodat je hypotheeklasten zo laag mogelijk worden. Koop je mooie meubels, veel kleding, desnoods bergen spaarlampen en allerlei andere spullen waar je wat aan hebt. Als je echt bang bent voor hyperinflatie dan is er toch weinig wat je er echt aan kunt doen. Zelfs al heb je goud of zilver, dan is het nog maar de vraag of Boer Bietsma jou zijn kostbare aardappelen verkoopt voor een paar staven goud.

Mijn YouTube Channel

• ThinClientQ
Nog bedankt voor alle reacties. :)

Ik heb besloten om het te spreiden over 2 banken naar aanleiding van dit topic. Bedankt voor alle leuke reacties!

Keep you posted..!

• Snowwie
De bankdirecteuren zijn super blij met jou :)

Mijn YouTube Channel

• zenith
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ThinClientQ schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 14:48:
Nog bedankt voor alle reacties. :)

Ik heb besloten om het te spreiden over 2 banken naar aanleiding van dit topic. Bedankt voor alle leuke reacties!

Keep you posted..!
Wat voor banken en rekeningsoort? :)
Pagina: 1