Nou, ik snap er geen zak van. Ik ben gisteravond voor de grap nog eens gaan testen met een dual-screen setup via de TV zodat ik netjes CPU en GPU gebruik in de gaten kan houden. Getest met RivaTuner, CCC en de Windows CPU-load grafiek.
1600x1200 met 4xAA en 7xAFen settings op high (allen binnen Fallout 3 config schermpje) draait eigenlijk buiten overal wel soepel. Voor het overgrote deel is de GPU belasting maar tussen de 30 en 60 procent, netjes zou ik zeggen. Alleen in Andale had ik en beetje last van lichte framdrops, maarja, er kunnen altijd stukken in een spel zitten waar een GPU het wat zwaarder heeft. In VATS gaat 'ie een beetje hakken en springt de GPU-load naar bijna 100% maar ook dat is een bekend probleem. Niet zo'n issue aangezien je in VATS toch lekker de tijd kan nemen.
Maar dan. Als ik binnen (sewers, metro etc.) ben gaat het nog wel goed tot ik een vat met vuur (zo'n vuurtje waar zwervers zich aan warmen, zeg maar) in beeld krijg. Als ik van links naar rechts draai en in die draai krijg ik zo'n vat in beeld dan gaat de GPU usage opeens naar 100% en is er een substantiele framedrop.
Hetzelfde heb ik soms met Wadsworth (en volgens mij ook met soortgelijke robots), maar dan de ene keer wel en de andere keer niet. De ene keer draait alles als een zonnetje en heb ik geen probleem, als ik dan 5 minuten later weer terugkeer naar m'n Megaton-house dan heb ik hezelfde probleem als met de vuurvatten, alleen dan bij de robot. 100% GPU en een framedrop.
Ik had het soms met het stealthsuit als ik ging stealthen. Meestal wilde dat prima en kon ik gewoon doorspelen, maar één of twee keer werd de boel zo onspeelbaar dat ik maar zonder stealth verder ging en dan was er ook niets meer aan de hand.
Ik merkte ook 1600x1200 ook als ik schoot met de Geuss-rifle even een paar frames geskipt werden en sowieso gereduceerde performance heb als ik 'm equipped heb (als je 'm ziet zoals je een wapen in een FPS ziet zeg maar, niet als hij op m'n rug zit).
Ik bedacht me nu opeens dat bij Operation Anchorage de boel eigen vooral onspeelbaar werd als ik een beetje in de buurt kwam van het Pulse field. Toen dat uit was ging het opeens een stukje soepeler, alhoewel de endfight ook wel wat haperingen opleverde.
Als ik zo over mijn bovenstaande verhaal nadenk dan begint het er voor mij op te lijken dat het één of ander effect is waardoor de GPU opeens 100% gaat gebruiken. Dat vuur heeft een soort doorzichtigheid, Wadsworth heeft van die jets die een soort effect hebben, dat stealthsuit is doorzichtig en het Pulsefield is geen concreet voorwerp. Alleen bij de gauss rifle weet in niet precies wat het zou moeten zijn als ik 'm equipped heb, maar als ik schiet zou het wel weer zo'n effect kunnen zijn.
Het frustrerende is dat het spel op 1280x960 overal wel prima loopt, maar daar wordt ik weer helemaal gestoord van de jaggies (ik heb gemerkt dat ik daar vrij gevoelig voor ben). Die kaart moet Fallout op 1600x1200 gewoon aankunnen en kan dan voor het overgrote deel ook, maar wat niet werkt is vervelend genoeg om er toch niet op te kunnen spelen (zeker omdat het ook allerlei verschillende onderdelen van het spel zijn die op verschillende momenten te voorschijn komen).
Heel soms gaat de GPU load tijdens een gesprek fors omhoog, maar daarbij heeft het niet zo'n invloed op de performance van de game. Niet zo gek ook aangezien alles behalve de persoon waar je mee spreekt stilstaat, maar het geeft voor mij wel aan dat er ergens iets raars zit, want juist die scenes zouden bijna op idle gedraaid moeten kunnen worden.
Ik dacht dat het misschien aan mijn CPU lag, maar die lijkt het prima te doen. Sure, hij heeft het best zwaar met een sustained load van tussen de 70 en 90 %, maar hij raakt de 100 % eigenlijk nooit. Ik heb 'm dat één keer een stukje zien halen en dat had wel impact op de gameplay maar niet genoeg om vervelend te zijn. Het kan zijn dat een proces op de achtergrond op dat moment even wat CPU vrat omdat het een singlecore CPU is. Het probleem ligt volgens mij niet bij de CPU.
Edit: ik heb 'm net voor de zekerheid nog even op stockspeeds getest om zeker te weten dat het niet één of andere shadercore of het geheugen is dat over z'n nek gaat, maar OC of stock maakt geen verschil wat problemen betreft.
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 17-11-2009 19:35
]