Met dank aan Ebod voor het voorwerk van posten op ons V3SPA forum
DEV BLOG: The POS Exploit - further investigated
sources:
http://myeve.eve-online.com/devblog.asp
http://nodecrash.com/SHC/e-posblog.pdf
Allereerst, mijn reactie is niet negatief, eigenlijk zeer positief, want CCP laat toch weer zien dat ze als bedrijf de moeite doen. Echter ben ik wel kritisch over het hoge PR gehalte van 'het valt wel mee...'
Once that list had been reviewed, we examined all the structures that had been duping. Using some other data available in the database, we figured out what resources they had been producing, and when they had last entered their production state.
Vaag gegeven in deze statement; "Using some other data available in the database", dat kan vanalles zijn, van harde geverifieerde data tot een ''twee vingers in de lucht schatting obv ervaring die we hebben'.
...resulted in an estimated total figure of 6.7 trillion ISK.
Ze gaan daarna bagatelliseren over dat de marktwaarde/handel maar, omg, dan nog! :0
En het is wel makkelijk te bagatelliseren dat er maar minder verhandeld is, maar gaan voorbij aan het verbruik door de exploiters, en noemen alleen direct trade en contracts.... CCP doet het gerustellend af als 'slechts' 0.7% van de totale trade in 2008 (964 triljard MARKET, wederom niet contracts en direct trade, wat weer een bevestiging is dat ze daar weinig tot geen logs van bijhouden), maar dit soort bedragen kunnen een complete region beïnvloeden vooral omdat ze het niet terugrekenen naar de relatief kleine groep die het gebruikte. Als je dat zou terugrekenen zul je zien dat de 'economische macht' van deze groep percentueel enorm stijgt.
Dat bevestingen ze trouwens later met;
Our estimate is that the exploiting parties made between six and 12 trillion ISK from this exploit.
en
At the time we discovered the exploit in early December, there were 232 reactors running in the bugged state. Those were installed at 178 POS complexes owned by seven corporations. The scale of the operations differed quite a bit, with one corporation running 81 bugged reactors and another with 3 reactors active.
Als ze nou het totaal aantal POS complexes in heel EVE hadden vermeld waar moon reactions plaatsvinden dan had je helemaal een goed beeld gehad hoezeer deze economische macht bij slechts een kleine groep lag.
Ander voorbeeld; als je 0.001 cent achterover drukt van elk telefoongesprek en er vinden in totaal triljarden gesprekken jaarlijks plaats, dan zal de rechtbank toch echt niet zeggen; 'agh, het was maar 0.7% van het totaal....'.

'
Our logs also show that there were only three corporations that had 88% of the 6.7 trillion ISK profit from the exploit.
Al met al zal het inderdaad dankzij de single shard technology wegzakken in tijd net als elk ander schandaal in de geschiedenis waarbij grote volumes betrokken zijn, en dat stelt mij gerust. Wat het natuurlijk niet minder intressant maakt om EVE te spelen... juist het tegenovergestelde

The total number of accounts banned in relation to the exploit of POS reactors is 134.
De gedachtes die hier bij mij opkwam waren; arme sukkels die zich wilden profileren bij hun bazen door te helpen, en daarnaast; je zou dom zijn om op industrial scale zoiets te gaan doen en dan dit te doen op een account die je main is en niet speciaal is opgestart hiervoor. Niks verloren voor die gasten dus behalve een account waar ze ooit eenmalig een eurootje of 30 voor hebben betaald.
The assets removed from the game by our actions because of this exploit consist of large numbers of capital ships including some motherships and titans, over 30 Tech II BPOs and other valuable items as well as large amounts of ISK.
wtf! weer 30 T2 BPO's verwijderd uit het spel?!!! damn, alsof ze op zo'n gelegenheid zaten te wachten. Ik hoor bepaalde niet bij naam te noemen mensen gewoon keihard lachen want dankzij deze actie is hun pakketje weer meer waard geworden. Aan de andere kant, men heeft ook de bibliotheek van Alexandrië ooit in de fik gestoken en zo moet je dit zien. Sommige dingen gaan verloren en andere zaken worden daardoor meer waard. Ter info; ik heb een aantal keren berekend dat een corporation die de production chain in 0.0 goed geregeld heeft met een willekeurige T2 BPO in 1.5 jaar dikke winst kan draaien. Dikke winst. Dat is trouwens niet voor ons het voorland, wij staan als groep ver van dat soort production chains af. Dus reken je niet rijk.
Had de aantallen van die schepen wel willen zien :0
Al met al ben ik erg content met deze uitleg en oplossing en geeft het mij weer een goed gevoel dat ik bij CCP speel en niet bijvoorbeeld een Blizzard Entertainment.
For silos and Moon Mining Arrays, being at the head of a production chain is entirely logical. Both can supply stuff, either out of the ether (Moon Mining Arrays) or out of their stockpile (silos). We process them normally.
Betekent dit dat je in een hi-sec pos wel reactions kunt doen door handmatig de silo's te vullen met moonminerals die je gekocht hebt op market?
So you think I should vaporize, my tech_info, triple the bulk 25a-d/1, enhance the filterarray & raid the isometric fusion!? KEEP IT PLAIN AND SIMPLE!