Je hebt de bekende passive shield tank in missions of als bait in kleine gangs. In blobs maakt het recharge/repping procentueel steeds minder uit. Als een drake 5000dps vangt en bv 600dps tankt, dan wordt zijn buffer nog altijd met 4400dps eraf geblazen. Als er 2 cerbs en wat tackling frigs rond een drake vliegt, dan weegt die tank door.
Hoe meer je de tank opoffert, hoe meer dps je eruit kan halen. Een lichte shield buffer is leuk, maar je kan in grotere gangs uitwarpen of in de pos shield duiken als je gelockt wordt. Aangezien drakes niet snel primary worden, dan zet ik ECCM en indien mogelijk nog een sensor backup array tegen de falcons. Falcons locken wel massaal drakes om hun +/- 360 missile-dps uit een roaming gang te elimineren. Cerbs doen gelijkaardige dps, maar hebben meer bereik en halve buffer tank tov de drake. In een roaming gang worden er vrij snel op de cerbs geschoten, terwijl ze de drakes met falcons koest houden.
24km warp disruptor II had ik in het verleden gefit als zware tackler en in bepaalde gatecamps konden we pas haulers tegenhouden vanaf het moment dat mijn drake begon te tacklen.

Alles dat trager dan 900m/s is kan de drake moeilijk van zich afschudden. Ik heb nu 2 tackling kansen gemist zodat ik de warp disruptor II terug in mijn roaming drake toevoeg. De ene keer vluchte een domi door de gate en het uncloakte vlak naast mijn drake. Ik lockte hem en begon missiles te spammen, maar geen point en het is weg. Een andere keer zat ik bijna een falcon te bumpen, missiles erop spammen en het warpte uit. Je verschiet ervan hoe vaak een trage drake bij wijze van spreken doelwitten zit kapot te knuffelen.
Een kale drake heeft dus tech2 HML, tech2 BCS II en MWD. Dan kan je beginnen met de drake aan te kleden voor een bepaald doel. bv sensor booster om de locktijden beetje normaal te houden (om nog op de killmail te staan), warp disruptor om doelwitten vast te pinnen, ECCM/sensorbackuparray om 2 falcons bezig te houden en een beetje buffer tank.
Met de HAM drake en 500+ missile dps heb ik ook gespeeld. Het bereik is te kort en het werkt als een baby torp raven. Als ik javelin missiles moet gebruiken, dan komt de missile dps niet hoger dan die van de HML drake met faction missiles.