MrDummy schreef op zondag 04 januari 2009 @ 12:17:
- Dagelijkse shutdown tussen 12.00 en 13.00. Hoogst irritant vooral in het weekend. Alsof ze elke dag een patch erop loslaten of net doen alsof hun systeem niet helemaal goed is. Wekelijks zou het beter staan. Je wordt niet altijd happy van als er telkens shutdown vensters verschijnen.
Tja, het is inderdaad een heel uur per dag niet game. Persoonlijk vind ik het tijdstip wel praktisch om te lunchen.
- Veel leren, steeds langere leertijden. En dat kost ook nog echt geld, je kan niet beetje sneller maken (hooguit 200% leersnelheid) en heb je zo 1 jaar lang nodig om echt wat te spelen. Een bekende trick van EVE om je lang online te houden. En maar 1 skill tegelijk leren, er valt niks te plannen door ze in queue te zetten, dus automatisch achter elkaar. Heel belachelijk voor een sci-fi spel waar computers intelligenter zijn dan jij. De automatisering is hier van laag niveau en moet je veel met de hand aanklikken.
Tsja, om te 'levellen' zul je het spel inderdaad moeten spelen. Overigens is dat in de eerste twee weken inderdaad nog naar omdat je skills dan een kwartier tot twee uur duren om te levellen; dat wordt snel langer (dagen), dus makkelijk te plannen.
Daarnaast is het nonsens dat je een jaar nodig hebt om mee te doen. In mijn eerste zes weken verdiende ik 400M, meer dan een hoop veteranen in dezelfde periode. Daarnaast ben ik nog minder dan een jaar 'oud', maar het op mijn killboard prijken ook spelers gestart in 2004 en 2005, inclusief solo kills.
- De GUI heeft nogal veel kleine letters, er valt niks aan te passen. Ongeschikt voor mensen met minder goede ogen.
Aardig punt, valt te ondervangen met een groter scherm of leesbril. Bovendien valt op de plek waar je de meeste tekst leest (chat kanalen) de tekst wel te vergroten.
- De radar ziet niet alles. Kleine beacons ziet het niet, maar capsules en piepkleine asteroids wel? Wat een joke voor high-tech game.
De radar heeft een filter, zodat je ziet wat je wil zien. Die kan je instellen; ontzettend handig. Als ik bijvoorbeeld aan het scannen ben naar waar een mogelijk slachtoffer is, wil ik hele andere dingen zien dan als ik me aan het verplaatsen of aan het knokken ben.
- Fouten maken gaat makkelijk. Beginners kopen te snel "grote" dingen en dat kunnen ze niet goedmaken omdat het niet gaat werken op hun kleine schepen (te weinig powergrid vooral). Verkeerde wapens of ammo want ze hebben ook weer andere resultaat op dps of range. Er zijn erg veel items met ieder steeds andere eigenschappen. Kleine schepen hebben vaak te weinig medium slots voor, wat wel frustrerend is. Je zit dus snel met de items die mooie eigenschappen lijken te hebben en je hebt genoeg skill voor, maar je schip kan het niet aan. Teruggeven kan niet vooral als het veel isk heeft gekost. Super balen.
Ik vind het ongelofelijk dat je de mogelijkheid tot fouten maken als negatief beschouwt.
Ja, Eve is een MMO waarbij je fouten kan maken bij keuzes. Je zult moeten nadenken wat je doet, een zwaardere cognitieve belasting dan bij WoW. Ik waardeer die uitdaging, en de vele mogelijkheden om te vechten.
Bijvoorbeeld tanking. WoW heeft "tanking", basta. Ja, een priest is praktisch. Eve heeft shield tanking, armor tanking, speed tanking, ECM tanking, spidertanking, sig radius tanking, tracking disruption tanking en sensor dampening tanking. Allemaal effectief wanneer juist gevlogen, en toch goed uitgebalanceerd.
Als je geen fouten wilt kunnen maken, zou je kunnen gaan MMO ganzenborden. Maar wat is de lol aan niks mis kunnen doen? Waar blijft dan de prestatie, de uitdaging?
- Automatisch afvuren gaat niet echt. Zelf klikken. Ook bij impact lopen de wapens niet ter zelfverdediging.
Dit klopt. In tegenstelling tot WoW, kun je bij Eve álles aanvallen. Dat leidt ertoe dat je zult nadenken over wat je wil aanvallen, en wat niet. Daarom is het goed dat je niet automatisch aanvalt.
Daarnaast is het uit tactische overwegingen soms slimmer om juist niet direct terug te schieten (o.a. aggro counter). Wederom val je Eve aan op het feit dat het uitdagend is, i.p.v. vol-automatisch grinden.
Overigens kan je je wapens groeperen; dan val je met alles aan in één klik.
- Quests zijn er aanwezig, maar soms kom ik bekende quests tegen waardoor het lijkt alsof er niet veel quests in zit.
Het totaal aantal quests is inderdaad beperkt, net als bij WoW.
- Bij warpen ga je zelfs dwars door de planeten en grote stations heen. Zou je in real live doen, ben je gegarandeerd kapot.
Eve noch WoW pretenderen het echte leven te zijn. Door een planeet vliegen is inderdaad niet heel chique, maar doet weinig af aan het geheel. Bij WoW zijn er ook momenten die voor mij de consistentie doorbraken.
- Dit is game voor sci-fi liefhebbers. En wat nog, je krijgt alleen maar schepen te zien. Je kan niet eens uitstappen en rondlopen (sommige stations zouden deze mogelijkheid bieden) dus het is zielloze wereld. Vooral beginners kunnen het saai vinden en er valt weinig lol te maken. Geen grafische emotes. Je komt nergens voet aan de planeet. Je speelt vaak alleen en je kan niet veel groet doen onderweg.
- Rondkijken in de stations is beperkt. Boven kijken is zelfs geblokkeerd. Wat een lachertje voor 3D game.
Ik speel ten eerste zelden alleen; daarvoor valt er veel te veel te doen met m'n corporation en twee andere groepen.
Wat in stations wandelen etc. betreft, in maart of april komt Ambulation uit waarmee dat wel kan.
- Je kan niet alvast meerdere quests meenemen. Vaak maar 1 tegelijk, want aantal hebben ook nog tijdslimiet. Zo kun je niet veel opschieten met isk verdienen.
Niet waar. Één per agent, maar het staat je vrij zoveel agents te gebruiken als je wilt. Lijkt veel op WoW.
- Geen aparte knop voor eigen schipcargo openen. Het moet steeds weer via Fitting. Bleh.
Niet waar. In space de bovenste knop links van je capacitor, en altijd via het rechtsklik menu.
- Om items te kunnen vergelijken zou meerdere info-vensters openen handig zijn. Maar nee, hier mag je maar 1 venster tegelijk doen. Je hebt snel de neiging om papier te pakken om te noteren.
Dat staat bij mij wel aan. Ik weet uit m'n hoofd niet waar die is bij instellingen, maar het kan wel.
EVE mag groot en complex zijn, het is duidelijk dat beginners heel veel moeten leren om beetje plezier te kunnen leven. De lange leertijden kunnen sommigen storen en afknappen. Je wilt graag snel iets doen, maar dat gaat niet. Het opbouwen gaat heel langzaam in het begin. Daarbij is er ook nog kans dat je neergeschoten kan worden als je door onveilige gebieden vliegt voor een agent daar, of tijdens minen. Zeer frustrerend voor beginner als die niet genoeg verzekering erop heeft staan en opnieuw moet beginnen. Hij kan ermee opgeven en uit het spel stappen. Ik weet niet of beginners voldoende beschermd worden in EVE.
Eve heeft inderdaad een steile leercurve:
Beloning is wel een érg grote diepgang.
Tijdens het spel kun je items looten van neergeschoten stations en schepen tijdens quests. Maar voor je het weet staan er zoveel items in de station voorraadkast. Je bent hier snel de kluts kwijt. Ze hebben allemaal bepaalde nut of toepassing maar je kan niet allemaal gebruiken. Verkopen of bewaren? Gelukkig is voorraadkast onbeperkt, maar toch zijn veel items onoverzichtelijk. Je kan ze niet echt sorteren of groepen.
De meeste spullen die je niet gebruikt verkoop je het best. Daarnaast kun je wel per categorie sorteren. Een andere methode is om je spulletjes uit te sorteren in containers (WoW term: soort backpacks).
En er zijn geen mods om EVE GUI beter te maken. Jammer.
Je kunt al erg veel customizen. Persoonlijk heb ik al m'n combat-windows doorzichtig staan, #local apart om goed in de gaten te houden, en vaste plekken voor m'n scanning, overview en drones.
Questen maakt niet alles duidelijk. Er is geen realtime voortgang of je goed op pad bent. Best wel afknapper zonder EVE websites als hulpmiddel.
Voor mij vind ik EVE al moeilijk genoeg om zelf plezier aan te beleven als beginner. In het begin wordt je overladen met teveel items en informatie, zodat je niet weet of je wel goed doet. Met aantal beperkingen omheen - ondanks ruime voorraadkast en aardige grafische beelden - is het niet meteen fijne spel voor kritische spelers die snel wat resultaat wil zien.
Als je oneens bent op de paar punten boven, mag je het zeggen.
Als gezegd, Eve vergt een investering. Mocht je die bereid zijn te maken, zullen je meeste genoemde punten ook verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Je krijgt er heel wat voor terug. Eve heeft een ongelofelijk schaal. Waar in WoW een level 60 ongeveer hetzelfde is als een level 5 plus een mount en wat meer glimmende spulletjes, is in Eve het verschil tussen een vloot frigates (klein, doch gevaarlijk) en een vloot capital ships visueel een factor duizend.
Eve biedt enorme tactische diepgang, met zaken als controle van afstand, snelheid, zeer uiteenlopende wapen-systemen in werking en omvang, diverse vormen van electronische oorlogsvoering, etcetera.
Ook de hele economie is werkelijk enorm; de meeste t2 spullen zijn van grondstof tot eindproduct door zo'n 6 opwaardeer-stappen gegaan, en hebben grondstoffen van tientallen verschillende plaatsen. In die enorme waarde-keten valt veel te doen, net als op de enorme markten.
Het is 'high risk, high reward', wat het echt spannend maakt. Eve is één van de weinige spellen waar ik (al 20 jaar aan het gamen) nog echt een adrenaline-kick van kan krijgen. Met WoW lukt mij dat niet, met shooters zoals Gears of War 2 slechts een beetje.
Ik denk dat Eve onderhand zo omvangrijk is, dat er niet één heldere handleiding is die je kan doorwerken en dan het spel 'snapt'. Het is alsof je Willem van Oranje zou teleporteren naar onze 21 eeuw, die zou ook niet weten hoe 'ie zou moeten beginnen in deze 'rare wereld'. Begin klein, maak maar een foutje, maak vrienden, en leer bij.
De meeste Eve veteranen kennen het spel ook niet helemaal. Ik heb geen idee hoe een goede mining operation te organiseren, of hoe competitief te zijn op de mineralen-markt. Wel kan ik goed handelen in eind-producten en goed PvP'en, en daar kan ik al genoeg in kwijt. Dat onbegrip voor een deel van het spel, wat anderen veel beter kunnen, is voor mij een deel van de magie.