R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e
Er zijn tests waar ik nu helaas ff geen linkje van herinner waaruit blijkt dat 2*8 echt wel een behoorlijk performance nadeel heeft.Th1x4nG schreef op zondag 14 december 2008 @ 18:08:
maar is wel PCI-E 2.0 dus dat komt gewoon overeen met dubbel 16 van PCI-E 1.x moederborden
sowieso haalt er nog geen enkele kaart voordeel uit x16 PCI-E 2.0, is gewoon nog niet nodig
Voor 2card CF of SLI zou ik zeker voor 2*16 gaan, zeker omdat de prijs niet superveel scheelt.
Het grote voordeel van het X58 platform is ook dat zowel CF als SLI meestal ondersteund wordt.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Dat is deze test idd:Help!!!! schreef op zondag 14 december 2008 @ 19:55:
[...]
Er zijn tests waar ik nu helaas ff geen linkje van herinner waaruit blijkt dat 2*8 echt wel een behoorlijk performance nadeel heeft.
Voor 2card CF of SLI zou ik zeker voor 2*16 gaan, zeker omdat de prijs niet superveel scheelt.
Het grote voordeel van het X58 platform is ook dat zowel CF als SLI meestal ondersteund wordt.
http://www.tweaktown.com/...re_performance/index.html
In deze test lijkt t aan de andere kant wel weer wat mee te vallen:
http://www.legionhardware.com/document.php?id=761&p=0
Maar voor de zekerheid zou ik idd beter maar die paar tientjes meer uitgeven voor 2X16.
anathema
Hebben degene die hier een TRUE en dit moederbord gebruiken ook dit probleem?
Buffy 1966
Ik heb de Gb ga ex58 ud5 met Thermalright True 120 Extreme en 3 x 1 gb 1333 mhz Corsair geheugen.
geen enkel probleem om het geheugen in de eerste slot te plaatsen, denk wel dat bv. de Corsair Dominator
die hoger zijn wel een probleem zou kunnen geven.
[ Voor 32% gewijzigd door nec1560 op 14-12-2008 20:33 ]
Verwijderd
Ik ben nu me PC aan het bouwen, ben nu de Intel I7 920 aan het plaatsen op de X58 Asus deluxe.
Probleem:Ik heb de processor in de mobo geplaatst alleen het lukt alleen om het stalen klepje niet terug te zetten tenzij ik er aardig hard op druk, dus als hij helemaal dicht zit zit op het stalen pinnetje best veel spanning, hoort je zoveel kracht te zetten om hem dicht te krijgen?
De processor zit goed erin volgens mij met de goude driehoekje wijst naar het zwarte driehoekje op de mobo en ja ik heb de plastic bescherm kapjes er af gehaald.
Ik kan bevestigen dat het erg zwaar gaat, ik heb uiteindelijk maar doorgedrukt.Verwijderd schreef op zondag 14 december 2008 @ 20:49:
Oke kunnen jullie mij helpen ik hou het echt niet meer T-T
Ik ben nu me PC aan het bouwen, ben nu de Intel I7 920 aan het plaatsen op de X58 Asus deluxe.
Probleem:Ik heb de processor in de mobo geplaatst alleen het lukt alleen om het stalen klepje niet terug te zetten tenzij ik er aardig hard op druk, dus als hij helemaal dicht zit zit op het stalen pinnetje best veel spanning, hoort je zoveel kracht te zetten om hem dicht te krijgen?
De processor zit goed erin volgens mij met de goude driehoekje wijst naar het zwarte driehoekje op de mobo en ja ik heb de plastic bescherm kapjes er af gehaald.
Als je zeker weet dat de orientatie goed is, dan moet het vast wel goed gaan
Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl
Verwijderd
@PeeWeeHerman: en doet ie het nou wel goed?
Maar het lijkt mij gewoon niet normaal want in het boekje staat dat je niet te veel druk mag leveren op de processor en betwijfel dat de druk die dat kapje uitdrukt op de proc dan wel mag.
En als je in videos kijkt lijkt het ook niet zo moeilijk te gaan.
buffy1966 schreef op zondag 14 december 2008 @ 13:54:
Iemand met een GA-EX58-UD5 die al 4Ghz gehaald heeft? En kan je hier de QPI instellen?
Meesten hebben hier precies een Asus p6t.

Dit is op een EX58 UD5, cooling is een TRUE. Dit zijn dan ook mijn 24/7 settings. Met een beetje geluk en goede koeling zou 4 ghz geen probleem mogen zijn.
@ smokey
Leuke cpu heb je daar!
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Dacht namelijk dat de DS4 geen SLI ondersteund (ook niet met 8 lanes).
[ Voor 5% gewijzigd door Patriek op 14-12-2008 22:57 ]
Ja, ook als de CPU goed is geplaatst moet er flink wat druk op het metalen plaatje staan, dat is om de CPU goed vast te zetten. Dus ja, je moet veel kracht zetten.Verwijderd schreef op zondag 14 december 2008 @ 20:49:
Oke kunnen jullie mij helpen ik hou het echt niet meer T-T
Ik was dan van plan om een goedkoop upgradesetje te nemen met een i7 920, 3x2GB Kingston Valueram (1333 MHz, CL-9) en een ASUS P6T (niet deluxe) moederbord. Dan heb ik drie vraagjes waar jullie waarschijnlijk wel antwoord op weten:
1. Is er veel prestatieverschil merkbaar in games tussen een Q9550 en een Core i7 920? Misschien heeft iemand beide gehad en kan deze uit ervaring spreken of games nu beter lopen of niet
2. Is er een merkbaar snelheidsverschil tussen een low-budget triple-channel DDR3 setje met CL9 en een duurdere kit met CL7 of hogere kloksnelheid?
3. Hoe zit het met de overklokruimte van de Core i7 in combinatie met mijn Zalman CNPS 9700NT processorkoeler?
Goud is geen geld
Misschien handig om je videokaart te vermelden. Als die niet snel genoeg is dan kan het zijn dat je zelfs helemaal geen nut haalt uit je nieuwe CPU (C2D of i7).
Vraag 2 wil ik ook graag weten
En ik denk dat je geen kit kan vinden om jou Zalman op de i7 te plakken.
De 775 TRUE is er ook met fan (nogmaals, weet niet of tie ook veel duurder is).Gamerforever schreef op zondag 14 december 2008 @ 04:19:
[...]
Yep zelfde prijs maar dan zonder fan....
De vraag is echter of je die standaard fan ook wilt (niet dat die slecht is).
[ Voor 15% gewijzigd door Patriek op 15-12-2008 03:56 ]
1. Amper, bij huidige games in de CPU geen bottleneck maar GPU. De Ci7 is in theorie wel sneller per kloktik. Maar als je op je centen let kun je sowieso beter een Q2D pakken ipv een C2Q omdat er maar een paar games de extra 2 cores ook echt benutten.frankknopers schreef op zondag 14 december 2008 @ 23:51:
[...]
1. Is er veel prestatieverschil merkbaar in games tussen een Q9550 en een Core i7 920? Misschien heeft iemand beide gehad en kan deze uit ervaring spreken of games nu beter lopen of niet
2. Is er een merkbaar snelheidsverschil tussen een low-budget triple-channel DDR3 setje met CL9 en een duurdere kit met CL7 of hogere kloksnelheid?
3. Hoe zit het met de overklokruimte van de Core i7 in combinatie met mijn Zalman CNPS 9700NT processorkoeler?
2. Als ik jou was zou ik niet te veel geld steken in RAM, dat is het verschil niet waard. Zeker niet met huidige software. Kijk eventueel later (wanneer prijzen gedaald zijn) voor sneller geheugen.
3. Zoals hier boven gezegd; kun je die uberhaupt vastzetten op een s1366? (zie Zalman website). Maar niemand heeft dat antwoord, omdat het van te veel factoren afhangt (mobo, cpu, airflow)
Gigabyte X58 UD5
OCZ triple channel 1333 mhz c7
Core i7 920
Ik zit alleen met een paar problemen
Ik hoor wat als ik scroll (maakt niet uit hoe)
Alleen XP en Vista willen booten, XP komt alleen niet voorbij de drivers laden Vista wil wel gewoon installeren.
Linux start niet op (ubuntu) en Hirens bootcd wil ook niet booten
Ik gok dat er dus wat mis is met het moederbord, maar ik wil graag weten wat er mis en als ik heb kan verhelpen zonder hem naar de RMA te sturen.
Ik heb al wat verschillende dingen in de bios lopen doen, maar dit helpt geen fluit.
[ Voor 7% gewijzigd door cheeks op 15-12-2008 08:35 ]
Ik denk niet dat het het scrollgeluid een indicatie is van het probleem.
En zou je dan in ieder geval de volgende vragen ook een antwoord kunnen geven:
- Heb je het systeem zelf in elkaar gezet?
- Wat zijn je temperaturen
- Voeding en voltages?
- XP wil niet booten, maar doorliep wel succesvol de installatie? Kan je wel de veilige modus binnen komen? - - Draai je een (matrix)raid of is het een enkele schijf.
- Hoeveel geheugen heb je geinstalleerd? Heb je al een keer memtest gedraaid?
- Is het stabiel, loopt het vast in Vista?
Plus uiteraard de rest van de FAQ rondom systemen die niet willen booten
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Hier kan ik me bij aansluiten. Heb voor dezelfde keuzes gestaan 2-3 weken geleden toen ik een nieuw systeem wilde bestellen. Heb voor de i7 920 gekozen omdat ie imho meer upgrade-proof is.Patriek schreef op maandag 15 december 2008 @ 04:16:
[...]
1. Amper, bij huidige games in de CPU geen bottleneck maar GPU. De Ci7 is in theorie wel sneller per kloktik. Maar als je op je centen let kun je sowieso beter een Q2D pakken ipv een C2Q omdat er maar een paar games de extra 2 cores ook echt benutten.
2. Als ik jou was zou ik niet te veel geld steken in RAM, dat is het verschil niet waard. Zeker niet met huidige software. Kijk eventueel later (wanneer prijzen gedaald zijn) voor sneller geheugen.
3. Zoals hier boven gezegd; kun je die uberhaupt vastzetten op een s1366? (zie Zalman website). Maar niemand heeft dat antwoord, omdat het van te veel factoren afhangt (mobo, cpu, airflow)
Ondanks dat ie idd een stuk sneller dan een Q9450/9550, zeker als je het overklok potentieel van de i7 meeneemt, zul je dat met de huidige games niet merken, tenzij je een 3way-SLI setup i.c.m. een 27-30" TFT gaat gebruiken. Maar je hebt wel het voordeel dat je de 4870X2 of de GTX260/280 die je nu koopt over een jaar of anderhalf kunt gaan vervangen door een GPU die veeeeel sneller is en waarbij de CPU wel zijn kracht kan laten zien, zonder dat je dan meteen tegen de beperkingen van je CPU/mobo/RAM loopt. Want probeer over een jaar of anderhalf nog maar eens een S775 CPU te vinden die niet een bottleneck gaat vormen voor de GPUs die er dan zijn.
Latency van het geheugen maakt ook (in elk geval bij games en meeste andere apps) zowat geen drol uit, 1 tot max 2 FPS (als je dat al haalt) meer voor de hoofdprijs was mij het geld niet waard. Met 1333MHz C9 DDR3 geheugen kun je je i7 920 CPU tot 3.5GHz overclocken. Wel je nog meer uit je CPU halen zul je naar 1600MHz geheugen moeten gaan.
Dus als je net als ik niet elk jaar zowat de helft van je PC upgraded, dan is imho het trio van i7 920/X58/DDR3 de betere keuze, met het oog op de toekomst. Kost nu wat meer, maar bespaart je over 1-1.5 jaar minstens net zoveel in upgrade kosten.
Tenslotte, mocht SLI (of in elk geval de mogelijkheid) voor je belangrijk zijn, kijk dan goed uit welk X58 mobo je aanschaft, niet alle zijn gecertificeerd voor SLI (bv de DS4 dus niet).
☻/
/▌
Dat Kingston Valueram moet ook wel genoeg zijn voor mijn wensen. Als ik ga overklokken dan vind ik een grens bij 3,4 of 3,5 GHz ruim voldoende. Als het goed is loopt alles op stock speeds al een stuk beter dan een E8500 processor.
En die zalman 9700NT past wel op de Core i7, beetje googlen en je vind dit: http://www.azerty.nl/prod...93849/zalman-zm-cs4a.html Deze is compatible met de 9500/9700 serie volgens diverse bronnen.
Ik hoop wel dat die ASUS P6T binnenkort verkrijgbaar is. De Deluxe versie is mij veel te duur en heeft veel features die ik toch niet nodig heb. De Gigabyte X58 DS4 is ook wel voldoende, maar ik vind hem toch neit zo mooi met al die kleurtjes. Ik heb liever een strakke ASUS.
[ Voor 13% gewijzigd door frankknopers op 15-12-2008 10:55 ]
Goud is geen geld
Dat klopt idd. De mobomaker moet nVidia een fee betalen voor SLI gebruik.Patriek schreef op zondag 14 december 2008 @ 22:56:
Over SLI support op een X58 mobo.... kan dat niet enkel nadat Nvidia toestemming heeft gegeven (oftewel, geld ontvangt) om dit in de BIOS te zetten? Dat (die certificatie), of de nForce200 chip onboard.
Dacht namelijk dat de DS4 geen SLI ondersteund (ook niet met 8 lanes).
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Verwijderd
Mijn pc's moeten meestal zo'n jaar of 3/4 mee met 1 eventuele tussentijdse upgrade.
Ik kan me overigens goed voorstellen dat als je net een Duo Core systeem hebt het niet de moeite is om nu al over te stappen maar komend van een 4 jaar oud hok is dat het wel. IMHO is het dan niet echt meer een optie niet voor een i7 platform te kiezen.
Dus na lang wikken en wegen..
Gigabyte's X58 UD5, i7 920, 6gb ozc low latency ram, 2 diskjes voor een raid combo en een radeon 4870.
Met de optie er in de toekomst nog een kaartje in Xfire bij te kunnen zetten ( of 2 zelfs). Toch wat meer upgrade proef dan een huidige nieuw duocore systeem denk ik.
Een ieder hier bedankt voor alle info en ervaringen heeft enorm geholpen met kiezen.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2008 13:28 ]
Daar zit ik ook tussen te twijfelen.buffy1966 schreef op maandag 08 december 2008 @ 21:12:
Ik twijfel ook nog een beetje tussen de moederborden Gigabyte GA-EX58-UD5 en de Asus P6T Deluxe.
Ik las dat de Asus geen cmos reset switch heeft, het zou een jumper zijn. Of ik dat nu echt als een nadeel moet beschouwen weet ik niet.
De Gigabyte heeft wel een reset switch. En heeft ook dual bios. Hetgeen wel interessant is zodat je systeem nog kan opstarten als er iets mis is met de bios.
Heeft de Asus ook zoiets?
Waar na je kan kijken is hoe de slots zijn ingedeeld.
Bij Gigabyte zitten de 2 16lanes pci-express slots wat dicht bij elkaar,
zodat met 2 dikke videokaarten er weinig ruimte tussen is (denk aan koeling).
Bij Asus is dat beter met nog een extra slot ertussen.
Nadeel bij de Asus is al je b.v. een Creative Xi-Fi Gamer-kaart hebt in combinatie met een dikke videokaart.
Althans m'n 8800GTS/640 dan, daarbij komt het kabeltje van de Xi-Fi kaart voor de front aansluiting akelig dicht in de buurt van de fan van m'n 8800GTS/640.
Dus als je SLI of Crossfire overweegt: ASUS.
Komt bij dat de Gigabyte X58-UD5 momenteel wat moeilijker te verkrijgen is.
Ik had geen problemen er een te verkrijgenMadButcher schreef op maandag 15 december 2008 @ 13:37:
[...]
was binnen 3 dagen op voorraad bij Azerty
1.36V let wel op dit is op een multi van 21X. Van gigabyte krijg je een gratis multi erbij (ook wanneer alle 4 cores 100% belast worden. :-)Motrax schreef op zondag 14 december 2008 @ 22:43:
Wat is je vtt?
Dat verhaal van de 20x mp niet stabiel heb ik eerder gelezen, dat volg ik wel. Bedoel je dat je de 20x hebt overgeslagen en dat de 21x wel stabiel is?
☻/
/▌
Ik wil dus ook een systeem nemen met de Antec 900. Is het wel nodig om met de "goede" airflow in deze kast nog een extra fan op de (als ik die zou nemen) Ultra-120 eXtreme te zetten?Kokmeister schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 18:24:
[...]
Hij is inderdaad nogal grootsize does matter. Hij paste precies in mijn Antec 900. Met de metalen beugeltjes kun je in principe iedere 120mm fan er op zetten.
mijn keuze zal waarschijnlijk worden
i7 920
12gb (2x 6gb kit OCZ waarschijnlijk) Ik doe veel Vmware ..waaronder ook SBS 2008 (wil misschien ook licht overclocken)
Gigabyte X58 DS4 (gebruik de extra Gbit lan niet (andere mobo's ook nooit gedaan) eSata ook niet.
XFX GTX260 216 Black edition
X-fi XtremeMusic
Tv kaart die werkt onder Vista 64bit met 4+ geheugen.
Dit alles in een Antec 900 kast.
[ Voor 29% gewijzigd door Tranzy op 15-12-2008 15:28 ]
Ik heb ook een leuke computer..
Met 20X heb ik meer moeite om de cpu stabiel te krijgen ja. Oneven multi is veel stabieler, waarom weet ik ook niet. Enkel met het F4 beta bios van de EX58UD5 kan je hem constant op 21X laten lopen. Gewoon turbo enablen en gaan met die banaan. Als ie boot staat er nog wel 20x, maar eens je in windows bent staat ie gewoon op 21X.Motrax schreef op maandag 15 december 2008 @ 14:56:
Heh wat? Dat laaste volgde ik even niet. Je krijgt er een gratis multiplier bij?
Dat verhaal van de 20x mp niet stabiel heb ik eerder gelezen, dat volg ik wel. Bedoel je dat je de 20x hebt overgeslagen en dat de 21x wel stabiel is?
De Foxconn Bloodrage is "hopelijk" deze week leverbaar (staat op 16/17 december) in Nederland (bij Gistron
Kost daar €299 wat ik niet veel geld vindt voor een dusdanig caliber board

Turn it off and on again.
[ Voor 6% gewijzigd door Patriek op 15-12-2008 17:58 ]
Verwijderd
Op mijn DS4 kan zit deze optie ook. Standaard loopt ie op 20, maar GigaByte heeft zelf een optie ingevoerd om 'm te overclocken naar 21. Dit zorgt bij mij echter voor instabiliteit als ik de BLCK omhoog gooi. Heb het daarom uitgezet en mijn i7 920 loopt nu stabiel op 3,7 Ghz.Motrax schreef op maandag 15 december 2008 @ 14:56:
Heh wat? Dat laaste volgde ik even niet. Je krijgt er een gratis multiplier bij?
Ik bedoel; elk i7 mobo kan hoge bclocks aan toch?
Edit; zoals Viss ook al aangeeft.
[ Voor 15% gewijzigd door Format-C op 15-12-2008 19:19 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Met 2 dikke videokaarten bedoel je niet videokaarten die 2 sloten in beslag nemen?MadButcher schreef op maandag 15 december 2008 @ 13:37:
[...]
Daar zit ik ook tussen te twijfelen.
Waar na je kan kijken is hoe de slots zijn ingedeeld.
Bij Gigabyte zitten de 2 16lanes pci-express slots wat dicht bij elkaar,
zodat met 2 dikke videokaarten er weinig ruimte tussen is (denk aan koeling).
Bij Asus is dat beter met nog een extra slot ertussen.
Nadeel bij de Asus is al je b.v. een Creative Xi-Fi Gamer-kaart hebt in combinatie met een dikke videokaart.
Althans m'n 8800GTS/640 dan, daarbij komt het kabeltje van de Xi-Fi kaart voor de front aansluiting akelig dicht in de buurt van de fan van m'n 8800GTS/640.
Dus als je SLI of Crossfire overweegt: ASUS.
Je kan dus 2 dikke videokaarten juist steken, maar geen 2 stuks HD4870 kaarten plaatsen waarvan de koelers vervangen zijn door één van deze (met een fan er boven op)?
- Thermalright HR-03 GT 6-heatpipe VGA Cooler (Fabrikantnummer: HR-03 GT)
- Arctic Accelero S1 Rev2 (Fabrikantnummer: Accelero S1 Rev. 2)
- Zalman Z-Machine GV1000 (Fabrikantnummer: GV1000)
Want dan ben je met één kaart al 2 sloten kwijt.
Als het echt 14 dagen blijkt te zijn, dan moet ik op zoek gaan naar iets anders en het bij de shop geannuleert krijgen. Als dat al gaat lukken.
☻/
/▌
Koop op afstand kan je volgens mij altijd annuleren.Motrax schreef op maandag 15 december 2008 @ 22:47:
Snotver. Toen ik bestelde had mijn geheugen (OCZ Gold XTC Triple Channel Kit - Geheugen - 6 GB ( 3 x 2 GB ) DDR3 - 1600 MHz) nog een levertijd van 1-3 dagen. Ik kijk nog eens en het staat nu op 14 dagenNu maar hopen dat ik wel 1-3 dagen levertijd heb en dat niet ook voor de openstaande bestellingen geldt.
Als het echt 14 dagen blijkt te zijn, dan moet ik op zoek gaan naar iets anders en het bij de shop geannuleert krijgen. Als dat al gaat lukken.
Nou ben zelf in het bezit geweest van de Blackops en die liet me toch wel even een stukje meer oc zien met dezelfde apparatuur als 4 andere boarden die ik getest heb.Viss schreef op maandag 15 december 2008 @ 18:00:
Ben benieuwd. De 775 mount is aardig bedacht. Wat bedoel je met "kaliber" ? Ik heb het bord nog weinig zien doen dat niet kan op een P6T of GB.
Bij dit board zit standaard een "echt" koperen waterblock wat van betere kwaliteit is als gigabyte op ze extreme doet.
Ook zit er een 5.25" drive bay bij waar je (oa.) mee kan overclocken buiten de bios om.

Alleen al voor bovenstaande redenen heb ik hem ook gepre-ordered dus qua oc zie ik het wel maar verwacht wel een stuk meer opties, zal ook waarschijnlijk door de digitale PWM de vcore iets kunnen verlagen en wellicht iets meer BCLK als me P6T stabiel doet (212 prime).
[ Voor 4% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 16-12-2008 09:40 ]
De Gigabyte X58-DS4 heeft ook geen SLI-licentie in z'n bios.Unagi schreef op zondag 30 november 2008 @ 16:22:
Momenteel ondersteunt alleen de Intel DX58SO geen SLI. De rest is allemaal door Nvidia gecertificeerd.
Verwijderd
Vraag me af of de bios met een die wel sli licentie er op geflasht kan worden.MadButcher schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 14:15:
[...]
De Gigabyte X58-DS4 heeft ook geen SLI-licentie in z'n bios.
En anders zijn er wel tweakers die een bios hack gaan maken die sli licentie over zetten.
Verwijderd
Weet jij misschien hoe de ruimte tussen de PCI sloten is bij dit bord? Heb begrepen dat die bij de Renaissance nogal krap is en dat de chipsetkoeler daar ook niet zo jofel geplaatst is.SmokeyTheBandit schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 09:39:
[...]
Nou ben zelf in het bezit geweest van de Blackops en die liet me toch wel even een stukje meer oc zien met dezelfde apparatuur als 4 andere boarden die ik getest heb.
Bij dit board zit standaard een "echt" koperen waterblock wat van betere kwaliteit is als gigabyte op ze extreme doet.
Ook zit er een 5.25" drive bay bij waar je (oa.) mee kan overclocken buiten de bios om.
[[url=""]afbeelding[/url]]
Alleen al voor bovenstaande redenen heb ik hem ook gepre-ordered dus qua oc zie ik het wel maar verwacht wel een stuk meer opties, zal ook waarschijnlijk door de digitale PWM de vcore iets kunnen verlagen en wellicht iets meer BCLK als me P6T stabiel doet (212 prime).
Overigens ben ik benieuwd naar wat je allemaal met die 5.25" bay kan, wist niet eens dat 'ie erbij zit.
Koop dan gewoon een Artic Freezer 7 Pro of de Extreme dan heb je voor minder geld cooling die nagenoeg even goed is of zelf beter.Jfwiet schreef op woensdag 10 december 2008 @ 22:48:
Qua koeler zou je eventueel ook nog kunnen kijken naar de nexus FLC-3000. Best aardig koelertje wat ik ervan zie en waarschijnlijk gewoon iets beter dan stock. Voor €40 gaat deze van hand tot hand en ziet er wel leuk uit.
[afbeelding]
[afbeelding]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Gaat lekker dus
Als het goed is komen er vandaag nog dingen bij de winkel binnen en dan is het nog wachten op geheugen en de Asus Rampage II waar nog geen datum van bekend is wanneer ze binnen komen.
Ik hoop dat ik het ieder geval voor de kerst binnen heb.
F van force achter awdflash en je kan het zelf proberen (zou de UD5 bios proberen dan).Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 17:03:
[...]
Vraag me af of de bios met een die wel sli licentie er op geflasht kan worden.
En anders zijn er wel tweakers die een bios hack gaan maken die sli licentie over zetten.
Als de DS4 ook dual bios heeft kan je toch zo overschakelen naar de 2e bios en gewoon weer booten.
Mijn winrar score is trouwens 2980.
Wat voor geheugen heb je gekocht? 1066 of 1333mhz?Brakius schreef op woensdag 17 december 2008 @ 09:17:
Ik heb mijn I7 920 binnen. Ben zelf niet zo'n overclocker, moet lekker stabiel zijn. Wat mij opviel is dat het geheugen op 1066 mhz liep. Ik heb het zowel op 1066 als op 1333 getest, maar 1066 is sneller. Hoe moet het geheugen standaard staan, 1066 mhz?
Mijn winrar score is trouwens 2980.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
☻/
/▌
Je zou kunnen vragen of ze iets aan de prijs kunnen doen (als die bij hun ook is gezakt). Willen ze waarschijnlijk niet, dan kan je zeggen dat je je hele order wil annuleren (koop op afstand, kan je annuleren) volgens mij heb je toch een behoorlijke orderpimpimmers schreef op woensdag 17 december 2008 @ 01:59:
Ik heb mijn onderdelen 8 december besteld heb nog niets en is ondertussen al 125,- minder waard.
Gaat lekker dus![]()
Als het goed is komen er vandaag nog dingen bij de winkel binnen en dan is het nog wachten op geheugen en de Asus Rampage II waar nog geen datum van bekend is wanneer ze binnen komen.
Maar dat wil je natuurlijk niet want dat is een hoop gedoe, maar helpt hun misschien over de streep om jou tegemoet te komen
(er vanuit gaande dat je alles bij 1 winkel hebt besteld, anders gaat het natuurlijk niet op)
Verwijderd
Alleen vraag ik me af; heb je de oc-palm edition nodig met 1600mhz geheugen zoals de OCZ Gold 6GB(3x2GB) DDR3 PC3-12800, 1600MHz om te kunnen overklocken? Ik ben wat dit betreft een groentje, maar wil het graag leren. Of kan het ook met 1333mhz geheugen, alleen haal je dan maar een kleine overclock winst? Zo ja hoeveel maximaal?
Een hoop vragen...
Tnx
Zijn er hier gebruikers die af en toe toch vastlopers of reboots hebben?
p.s.
Heb een Core i7 in bestelling staan, maar als het niet 24/7 rock-solid is, verander ik het in een socket 775 quadcore systeempje.
Verwijderd
Lijkt me ook stug, maar iemand op een ander forum klaagt over z'n Core i7.Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2008 @ 19:19:
als die niet rock solid zijn op stock, denk ik niet dat intel ze de deur uit zou doen, denk je niet
Hij beweert dat het door de TLB-bug zou komen?
Hij is weer terug gegaan naar z'n oude Core.
Maar ik weet niet in hoeverre hij bekwaam is met hardware.
Of dat het misschien een grap is?
Ik heb een Core i7-965 sinds 'ie uit is, draait sindsdien rotsvast 24/7 met SETI@Home continu draaiend. Ook een beetje overgeklokt de laatste tijd, op 3.6 ipv 3.2ghz. Geen probleem.MadButcher schreef op donderdag 18 december 2008 @ 19:32:
[...]
Lijkt me ook stug, maar iemand op een ander forum klaagt over z'n Core i7.
Hij beweert dat het door de TLB-bug zou komen?
Hij is weer terug gegaan naar z'n oude Core.
Maar ik weet niet in hoeverre hij bekwaam is met hardware.
Of dat het misschien een grap is?
En van die TLB-bug hebben we sinds het bekend werd ook niets meer gehoord, als het echt een dusdanig probleem was hadden we er allang meer van gehoord.
[ Voor 11% gewijzigd door Wildfire op 18-12-2008 19:40 ]
Om eerlijk te zijn heb ik al 2-3 keer vastlopers meegemaakt, het kan zijn dat het aan de koeler ligt (crap koelers om eerlijk te zijn wat je standaard krijgt, realtemp leest uit 50 C in idle...) maar kan ook aan iets anders liggen. Draai niks geks om eerlijk te zijn, standaard zooi zoals geluidsdrivers, xfire, lan, antivir, logitech drivers voor muis en toetsenbord. De keren dat hij gehangen heeft was tijdens internetten.MadButcher schreef op donderdag 18 december 2008 @ 19:12:
Is de Core i7 wel rock-solid voor 24/7 gebruik?
Zijn er hier gebruikers die af en toe toch vastlopers of reboots hebben?
p.s.
Heb een Core i7 in bestelling staan, maar als het niet 24/7 rock-solid is, verander ik het in een socket 775 quadcore systeempje.
Ik heb ze gemaild en ben terug gebeld maar je mag producten annuleren maar is niet de bedoeling.pposthoorn schreef op woensdag 17 december 2008 @ 11:03:
[...]
Je zou kunnen vragen of ze iets aan de prijs kunnen doen (als die bij hun ook is gezakt). Willen ze waarschijnlijk niet, dan kan je zeggen dat je je hele order wil annuleren (koop op afstand, kan je annuleren) volgens mij heb je toch een behoorlijke order. En dan ergens anders bestellen.
Maar dat wil je natuurlijk niet want dat is een hoop gedoe, maar helpt hun misschien over de streep om jou tegemoet te komen
(er vanuit gaande dat je alles bij 1 winkel hebt besteld, anders gaat het natuurlijk niet op)
Natuurlijk wel gedaan ik ben niet gek. Scheelt zoveel geld dus paar dingen geannuleerd en opnieuw besteld.
En andere geheugen genomen omdat de levertijd op de site niet klopt.
Vanmorgen veranderd en nu is het geheugen alweer €25,- goedkoper en moederbord €35,- maar dat laat ik voorlopig zo moederbord is namelijk gereserveerd en als ik die annuleer ben ik mijn reservering kwijt.
Als de levertijd nu van dingen nog niet kloppen dan verander ik alles gewoon weer. Het kost mij geld omdat hun de levertijd op de site fout hebben staan. Prijzen gaan trouwens ook wel hard naar beneden ik had een i7 965 voor €962,- een week geleden besteld en heb hem nu voor €871,-
Heb er gelijk een Noctua-koeler bij besteld, weet dat 130W erg veel is uit ervaring met m'n Presscot P4.Gamerforever schreef op donderdag 18 december 2008 @ 19:59:
[...]
Om eerlijk te zijn heb ik al 2-3 keer vastlopers meegemaakt, het kan zijn dat het aan de koeler ligt (crap koelers om eerlijk te zijn wat je standaard krijgt, realtemp leest uit 50 C in idle...) maar kan ook aan iets anders liggen. Draai niks geks om eerlijk te zijn, standaard zooi zoals geluidsdrivers, xfire, lan, antivir, logitech drivers voor muis en toetsenbord. De keren dat hij gehangen heeft was tijdens internetten.
Je kan een goede overclock halen op 1333 MHz. Kwestie van de memory divider wat lager zetten. Rond 3,7 GHz is 1600 MHz geheugen beter omdat je dan meer ruimte hebt voor je geheugen overklok.Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2008 @ 03:24:
Ik ben ook van plan om een core i7 systeem te gaan aanschaffen en zit te denken aan de Asus p6t deluxe.
Alleen vraag ik me af; heb je de oc-palm edition nodig met 1600mhz geheugen zoals de OCZ Gold 6GB(3x2GB) DDR3 PC3-12800, 1600MHz om te kunnen overklocken? Ik ben wat dit betreft een groentje, maar wil het graag leren. Of kan het ook met 1333mhz geheugen, alleen haal je dan maar een kleine overclock winst? Zo ja hoeveel maximaal?
Een hoop vragen...
Tnx
Qua performance maakte het niet zo heel veel uit dacht ik. Er is in ieder geval 1 review op het internet waar singel, dual en triple channel bekeken werd en ik dacht ook de geheugen divider.
Met andere woorden: het is geld wat je er voor over hebt. Ik vind het prijsverschil niet zo groot en ga daarom voor 1600 MHz, ondanks het feit dat het qua performance niet zo uitmaakt. De i7 heeft meer dan genoeg bandbreedte beschikbaar.
☻/
/▌
9-9-9-24:

8-8-8-24:

Verwijderd
Bedankt voor het antwoord, zoals ik al zei ik ben nog helemaal nieuw wat overklocken betreft. Weet in ieder geval weer wat meer en zal is gaan lezen wat memory devider doet/inhoud. En het verschil is ongeveer 130euro (Informatique) dus vind ik opzich nog best redelijkMotrax schreef op donderdag 18 december 2008 @ 22:09:
[...]
Je kan een goede overclock halen op 1333 MHz. Kwestie van de memory divider wat lager zetten. Rond 3,7 GHz is 1600 MHz geheugen beter omdat je dan meer ruimte hebt voor je geheugen overklok.
Qua performance maakte het niet zo heel veel uit dacht ik. Er is in ieder geval 1 review op het internet waar singel, dual en triple channel bekeken werd en ik dacht ook de geheugen divider.
Met andere woorden: het is geld wat je er voor over hebt. Ik vind het prijsverschil niet zo groot en ga daarom voor 1600 MHz, ondanks het feit dat het qua performance niet zo uitmaakt. De i7 heeft meer dan genoeg bandbreedte beschikbaar.
Met de stock koeler kom ik met gemak tot 3.6 Ghz (van de standaard 2.7) en een game gaat ook prima, zolang ik maar niet alle cores belast. Een test met prime 95 op alle '8' cores geeft een temperatuur van 85 graden.
Dit alles volgens speedfan.
De conclusie is dat met een betere CPU koeler een forse overklok te maken valt met de 7i 920. Maar ik denk dat we dat hier al vaker hebben gezien.
Maar het resultaat stelt deze overclock newbie[1] tevreden. GTA 4 is speelbaar omdat niet alle cores worden belast. Bij 3.8 ghz is GTA 4 niet meer stabiel.
Overigens geeft het overclocken van de CPU op 1920x1200 geen enkele FPS extra dus is duidelijk de GPU de bottleneck in deze game.
[1] Ik herinner mij nog dat ik aan de hand van een artikel in PC magazine of Computer Totaal mijn Pentium 75 overklokte naar 100 Mhz.
[ Voor 13% gewijzigd door Q op 20-12-2008 23:56 ]
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Alleen kom ik er absoluut niet uit wat voor geheugen ik moet hebben?
- is het slim om het speciale i7 geheugen van OCZ te kopen of zijn er betere alternatieven?
- waarom zou ik 1600mhz geheugen moeten kopen? scheelt dat veel?
Wordt er echt niet meer wijs uit...
Ow en een 500W voeding is dat voldoende voor een i7 920, P6t deluxe, 6gb ram, 3 HDD's, 1 DVDRW, 1 Audiokaart, 1 Wifikaart?
Eerst nieuwe koelpasta. Een nieuwe koeler is een stuk duurder dan even opnieuw pasta aanbrengen. En waar lees de temperaturen uit?Soepstengel schreef op zondag 21 december 2008 @ 14:31:
Net een paar dagen nieuwe i7 PC. Net wat testjes uitgevoerd, idle loopt de proccesor tussen de 50 en 55 graden (gemeten met core temp) en stressed loopt die tegen de 100 graden aan volgens core temp. Dat kan niet goed zijn lijkt mij. Het is een intel i7 920 op een MSI Eclipse met stock cooler. Heb de koeler meteen op de proccesor geplaatst, koeler was voorzien van 3 streepjes koel pasta. Raden jullie aan om de koeler er af te halen en opnieuw pasta aan te brengen of meteen een nieuwe koeler?
Speciale aan i7 geheugen is het triple channel. Het is maar wat je wil, in de praktijk maakt het hooguit 2-5% verschil uit. Als je niet de superduperultraplatinum van OCZ doet, maar bijvoorbeeld de Gold ben je niet duurder uit dan de andere merken.Phusebox schreef op zondag 21 december 2008 @ 18:42:
ik ben nu ook al een paar weken bezig om uit te zoeken wat ik nodig heb Wil mijn huidige systeem upgraden, mag wel weer eens (zit nog met een amd64 3500+).
- is het slim om het speciale i7 geheugen van OCZ te kopen of zijn er betere alternatieven?
Ow en een 500W voeding is dat voldoende voor een i7 920, P6t deluxe, 6gb ram, 3 HDD's, 1 DVDRW, 1 Audiokaart, 1 Wifikaart?
1600 MHz geheugen met een stock i7 920 is niet nodig. Wil je overklokken is 1600 MHz verstandiger.
500 Watt is erg krap en helemaal niet haalbaar als het geen kwaliteitsvoeding is. Ik zou 600 of 700 kiezen en dan het liefst de 700.
☻/
/▌
Too bad, ik heb namelijk al de voeding, Antec Neopower 500. Wil mijn systeem upgraden, helaas geen budget voor een volledig nieuw systeem. En als er dus ook nog een nieuwe voeding bij moet houdt het al op voorlopig... helaaschMotrax schreef op zondag 21 december 2008 @ 20:33:
[...]
[...]
Speciale aan i7 geheugen is het triple channel. Het is maar wat je wil, in de praktijk maakt het hooguit 2-5% verschil uit. Als je niet de superduperultraplatinum van OCZ doet, maar bijvoorbeeld de Gold ben je niet duurder uit dan de andere merken.
1600 MHz geheugen met een stock i7 920 is niet nodig. Wil je overklokken is 1600 MHz verstandiger.
500 Watt is erg krap en helemaal niet haalbaar als het geen kwaliteitsvoeding is. Ik zou 600 of 700 kiezen en dan het liefst de 700.
Nieuw koelpasta gaat echt niet veel uitmaken, wordt tijd voor nieuw koeler. Ik heb zelf ook problemen met de temperatuur, is gewoon bagger stock koeler. Design is gewoon crap! De thermalright TRUE is met de boot onderweg, langer als 3 weken al....piraten hebben hem gekaaptMotrax schreef op zondag 21 december 2008 @ 20:33:
[...]
Eerst nieuwe koelpasta. Een nieuwe koeler is een stuk duurder dan even opnieuw pasta aanbrengen. En waar lees de temperaturen uit?
Temperatuur kan je uitlezen met realtemp.
http://www.techpowerup.com/realtemp/
[ Voor 7% gewijzigd door Gamerforever op 21-12-2008 21:14 ]
Ik heb geleidelijk de base clock verhoogd van 133 -> 145 -> 155 -> 166 MHz. Dit zonder het voltage van de core of de chipset aan te passen..
Ik ga nog een review maken van de processor en het moederbord. Daarin zal ik ook deze gegevens gebruiken.

Videokaart is een HD4870 X2..
Mijn usersysteem met meer benchmarks en foto's: http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cm5xYZ1nk2ad/view/
[ Voor 9% gewijzigd door frankknopers op 21-12-2008 22:23 ]
Goud is geen geld
Zie geen videokaart?Ow en een 500W voeding is dat voldoende voor een i7 920, P6t deluxe, 6gb ram, 3 HDD's, 1 DVDRW, 1 Audiokaart, 1 Wifikaart?
Onboard video? Dan is zelf een 300 Watt voeding meer dan genoeg, als die tenminste wat ampere op de 12 voltlijn kan leveren.
Voor de rest zie Welke voeding heb ik nodig? Deel 21
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Interesante post Frank, Ik sta op punt om iets soortgelijks aan te schaffen. Alleen heb ik de 940 in gedachten. Wat heeft jou doen besluiten om voor de 920 te gaan als ik mag vragen ?frankknopers schreef op zondag 21 december 2008 @ 22:22:
Ik heb afgelopen vrijdag ook maar een Core i7 setje in huis gehaald. Een i7 920 met 3x2 GB Kingston Valueram 1333 MHz op een Gigabyte X58-UD5 moederbord. Ben er zeer over te spreken. Ik heb ook al een aantal benchmarks gedaan en die vergeleken met mijn Core 2 Duo E8500. Het verschil is al goed merkbaar bij multitasking en bij GTA IV. Verder heb ik nog niet veel games gespeeld, meer benchmarks draaien en beetje overklokken.
Ik heb geleidelijk de base clock verhoogd van 133 -> 145 -> 155 -> 166 MHz. Dit zonder het voltage van de core of de chipset aan te passen..Door de Turbo modus is de kloksnelheid zelfs 3,5 GHz onder full load.
Ik ga nog een review maken van de processor en het moederbord. Daarin zal ik ook deze gegevens gebruiken.
Videokaart is een HD4870 X2..
Mijn usersysteem met meer benchmarks en foto's: http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cm5xYZ1nk2ad/view/
Lees de temperaturen uit in Core Temp, welke sensoren die gebruikt kan ik niet vinden in het programma. Ik zal morgen de PC weer eens open maken en de oude pasta er af halen en er nieuwe pasta van Thermalright op doen. Een rijstkorel heb ik gelezen, sommige doen ook als een dobbelsteen nummer 5 op de CPU maar dat lijkt me dan wat veel dus ik hou het maar bij een rijst korel en goed uitsmeren met een niet werkende chip pas dan maar. Oude eraf halen met alcohol swaps zie ik veel staan, waar kan ik die halen? Of is een flesje alcohol met een wattenstokje ook goed?Motrax schreef op zondag 21 december 2008 @ 20:33:
[...]
Eerst nieuwe koelpasta. Een nieuwe koeler is een stuk duurder dan even opnieuw pasta aanbrengen. En waar lees de temperaturen uit?
Is eingelijk ook vreemd, normaal gesproken zijn die stock koelers op zich wel goed alleen niet voor overclocken, maar 55 graden idle en 100 graden op 100% stress mag niet correct zijn met een stock koeler lijkt mij. Ik ben nog niet van plan over te klokken dus ik ga eerst eens nieuwe pasta proberen, die 3 strookjes gaven mij nou ook niet bepaald een goed gevoel (geheel onbeschermd op de koeler in een plastic doos die niet vacuum is of iets in die richting). Mocht dat niet lukken dan wordt het inderdaad een nieuwe koeler. Gelukkig maakt gewone pasta en (dure) thermalright pasta wel veel verschilNieuw koelpasta gaat echt niet veel uitmaken, wordt tijd voor nieuw koeler. Ik heb zelf ook problemen met de temperatuur, is gewoon bagger stock koeler. Design is gewoon crap! De thermalright TRUE is met de boot onderweg, langer als 3 weken al....piraten hebben hem gekaapt.
Bedankt voor de tips, ik laat het hier even weten of het gelukt is en wat het verschil is!
edit: Huh? Zoals ik aangegeven heb maak ik gebruik van Core Temp 0.99.3, deze laat waardes zien van 50 tot 55 graden. Op het moment (na een cool-start) lopen de cores op iets minder dan 50 graden. Met Real Temp 2.70 lopen ze op 42, 42, 44, 44
[ Voor 6% gewijzigd door Soepstengel op 21-12-2008 23:43 ]
Ik denk de prijs, de 920 is ook gewoon een goede oc'er.a90 schreef op zondag 21 december 2008 @ 23:36:
[...]
Interesante post Frank, Ik sta op punt om iets soortgelijks aan te schaffen. Alleen heb ik de 940 in gedachten. Wat heeft jou doen besluiten om voor de 920 te gaan als ik mag vragen ?
Opzich heeft de gemiddelde gebruiker denk ik wel zat aan een 920, vooral als je hem oc'ed.
De sweet spot qua prijs-prestatie. Zelfde geld voor vrijwel alle hardware componenten die ik koop. Ik zoek altijd het meeste waar voor mijn geld binnen het high-end segment. Dan is de i7 920 een veel meer verantwoorde keus dan de 940. Voor het prijsverschil tussen die twee kan ik er een complete HD4870 bij kopen voor Triple Crossfire en dat zou bijvoorbeeld al veel meer rendement geven.a90 schreef op zondag 21 december 2008 @ 23:36:
[...]
Interesante post Frank, Ik sta op punt om iets soortgelijks aan te schaffen. Alleen heb ik de 940 in gedachten. Wat heeft jou doen besluiten om voor de 920 te gaan als ik mag vragen ?
Het Valueram geheugen is echt een aanrader. Was 3x2 GB voor 140 euro, dat is echt niet duur.
Edit: Heb ik nou een hele goede processor dat ik kan overklokken van 2,66 naar 3,5 GHz zonder extra voltage of doen de meeste Core i7's dat wel?
[ Voor 8% gewijzigd door frankknopers op 21-12-2008 23:46 ]
Goud is geen geld
[/quote]
Ik denk van wel. Denk dat je tot zo'n 3.8 ghz kan geraken met stock voltages.
Is (tot mijn groot ongenoegen) alweer gedaald naar iets meer dan 120 euro geloof ik... Ik zeg wel groot ongenoegen maar ik moet niet zeuren, dit weet je gewoon bij het kopen van een nieuwe PC. Baal er wel van dat ik die gloednieuw PC vorige week gekocht en betaald heb en afgelopen vrijdag pas binnen heb gehad. Maarja, dat is te verwachtenfrankknopers schreef op zondag 21 december 2008 @ 23:43:
[...]
Het Valueram geheugen is echt een aanrader. Was 3x2 GB voor 140 euro, dat is echt niet duur.
[ Voor 7% gewijzigd door Soepstengel op 22-12-2008 00:00 ]
Toen ik net van 166 MHz base clock naar 175 ging kreeg ik voor het eerst een BSOD. Orthos liep wel stabiel op 1 core, maar prime95 op alle cores werd hem iets teveel. Het kan natuurlijk ook aan het geheugen liggen, want dat is gespecificeerd op 1333MHz, terwijl het op 1400 MHz gaat draaien bij 175 base clock.Nilos128 schreef op zondag 21 december 2008 @ 23:59:
Edit: Heb ik nou een hele goede processor dat ik kan overklokken van 2,66 naar 3,5 GHz zonder extra voltage of doen de meeste Core i7's dat wel?
[/quote]
Heb nu van beide het voltage iets verhoogd en het draait nu stabiel. Temperatuur is wel een paar graden hoger nu.
Wat is eigenlijk de maximale temperatuur voor dagelijks gebruik? Kan 75C full-load ermee door?
Het viel me ook op dat de turbo functie niet meer actief is als de processor boven een bepaalde temperatuur komt.
[ Voor 6% gewijzigd door frankknopers op 22-12-2008 00:21 ]
Goud is geen geld
Ik zou mooi gebruik maken van het recht tot terugsturen dat je als Nederlandse consument hebt en ze dan gewoon voor de huidige prijs elders halen.pimpimmers schreef op woensdag 17 december 2008 @ 01:59:
Ik heb mijn onderdelen 8 december besteld heb nog niets en is ondertussen al 125,- minder waard.
Gaat lekker dus![]()
Mooie grafiekjes.
Mijn core i7 verwacht ik ook deze week pas..ben nu ook benches in excel aan het zetten.
Maar welke settings + res. gebruik je voor de games?Is het avg. FPS?
|2600k|Asus 290|
Average fps uit de ingebouwde benchmark op 1920x1200 met alles high en 4x ingame AA indien mogelijk.Bullus schreef op maandag 22 december 2008 @ 00:53:
@Frank
Mooie grafiekjes.
Mijn core i7 verwacht ik ook deze week pas..ben nu ook benches in excel aan het zetten.
Maar welke settings + res. gebruik je voor de games?Is het avg. FPS?
Goud is geen geld
ow op dit moment een ati x700 pro, maar later een 3850 ofzo. Gamen doe ik niet.-The_Mask- schreef op zondag 21 december 2008 @ 22:35:
[...]
Zie geen videokaart?
Onboard video? Dan is zelf een 300 Watt voeding meer dan genoeg, als die tenminste wat ampere op de 12 voltlijn kan leveren.
Voor de rest zie Welke voeding heb ik nodig? Deel 21
(Waarom is een 4670 trouwens goedkoper
Gewoon voor de nieuwe generatie gaan, krijg je meer futures mee.Phusebox schreef op maandag 22 december 2008 @ 08:00:
[...]
offtopic:
(Waarom is een 4670 trouwens goedkoper)
Gamerforever schreef op maandag 22 december 2008 @ 09:12:
[...]
Gewoon voor de nieuwe generatie gaan, krijg je meer futures mee.
dus de 38xx is nieuwer dan de 46xx?
Ik kan dus op die ati site echt nergens zien wat nieuwer is ofzo, lekker overzichtelijk allemaal.
En dat voor iemand die jaren in een computerzaak heeft gewerkt, toen was ik van alles precies op de hoogte. Nu weet ik helemaal niks meer nu ik zelf een nieuwe pc nodig heb
Sorry voor de offtopic...
[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 22-12-2008 10:10 ]
Probeer het ook hier even:HaseMike schreef op maandag 22 december 2008 @ 11:02:
Ik wil binnenkort mijn pc upgraden naar een i7-920, nu zit ik nog met 1 vraagje : Op het moment draai ik een e6600@3000, 4gb, 260gtx (216 overclocked), 3 harddisks met een Enermax liberty 400watt, volledig probleemloos. Is zo'n voeding voldoende voor de voorgenomen upgrade, of zit ik dan toch net wat te krap ?
Welke voeding heb ik nodig? Deel 21
Ik denk, nu ik wat inzicht heb in het verbruik, dat het net kan... maar dan ook net.
Phusebox schreef op maandag 22 december 2008 @ 09:18:
[...]
offtopic:
dus de 38xx is nieuwer dan de 46xx?
Ik kan dus op die ati site echt nergens zien wat nieuwer is ofzo, lekker overzichtelijk allemaal.
En dat voor iemand die jaren in een computerzaak heeft gewerkt, toen was ik van alles precies op de hoogte. Nu weet ik helemaal niks meer nu ik zelf een nieuwe pc nodig heb
Sorry voor de offtopic...
Nee de 46xx is nieuwer
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Ik weet in ieder geval van Realtemp dat het de temperaturen van de i7 niet goed uitlas. In de nieuwste versie zou dat beter moeten zijn. Helaas leest ie 'm ongeveer 5 graden warmer uit.Soepstengel schreef op zondag 21 december 2008 @ 23:39:edit: Huh? Zoals ik aangegeven heb maak ik gebruik van Core Temp 0.99.3, deze laat waardes zien van 50 tot 55 graden. Op het moment (na een cool-start) lopen de cores op iets minder dan 50 graden. Met Real Temp 2.70 lopen ze op 42, 42, 44, 44Hoe kan dat verschil zo groot zijn?
2.70 in de link hierboven gegeven is niet de nieuwste en ondersteund de i7 niet. Versie 2.90.x wel.
Inderdaad. Geen stock koeler er op en je kan makkelijk tot 3.7 GHz. Ik ga er deze week aan beginnen om mijn box omhoog te tillen.Nilos128 schreef op zondag 21 december 2008 @ 23:59:
[/quote]

90 graden is een harde limiet. Dan worden bijna alle i7's instabiel. Hier hebben we twee systemen, een van mij (niet overklokt) en een van m'n broertje (wel overklokt). 35 graden idle voor beide systemen, maar fans niet op volle snelheid voor de gehele kast. 65-70 graden overklokt onder load. Geen stabiliteitsproblemen.frankknopers schreef op maandag 22 december 2008 @ 00:18:
Wat is eigenlijk de maximale temperatuur voor dagelijks gebruik? Kan 75C full-load ermee door?
Is inderdaad temperatuurgestuurd. Ik dacht dat je dat in bepaalde biossen wel kan aanpassen.Het viel me ook op dat de turbo functie niet meer actief is als de processor boven een bepaalde temperatuur komt.
Overigens interessante vergelijking met je oude processor.
De Noctua koeler heeft dezelfde prijs, ongeveer zelfde koelprestaties en is wel per direct leverbaar. You do the mathGamerforever schreef op zondag 21 december 2008 @ 21:12:
[...]
Nieuw koelpasta gaat echt niet veel uitmaken, wordt tijd voor nieuw koeler. Ik heb zelf ook problemen met de temperatuur, is gewoon bagger stock koeler. Design is gewoon crap! De thermalright TRUE is met de boot onderweg, langer als 3 weken al....piraten hebben hem gekaapt.
☻/
/▌
Als je zoveel geld gaat investeren aan een upgrade dan zou ik er ook een zwaardere voeding in zetten. Mijn systeem met Core i7 920 @ 3,5GHz / 3x2GB 1333MHz / HD4870 X2 / 5x WD Raptor + raidcontroller trekt onder full CPU load 390 watt. Ga ik gamen en zijn zowel de processor als de videokaart aan het werken dan verwacht ik toch richting de 500W te gaan.HaseMike schreef op maandag 22 december 2008 @ 11:02:
Ik wil binnenkort mijn pc upgraden naar een i7-920, nu zit ik nog met 1 vraagje : Op het moment draai ik een e6600@3000, 4gb, 260gtx (216 overclocked), 3 harddisks met een Enermax liberty 400watt, volledig probleemloos. Is zo'n voeding voldoende voor de voorgenomen upgrade, of zit ik dan toch net wat te krap ?
Jouw videokaart verbruikt ruwweg 100 watt minder en met drie schijven ben je ook iets van 30 watt zuiniger uit dan mijn systeem. Je zit dan echt op de max van je voeding, wat betekent dat de efficiëntie flink zal dalen met als gevolg meer energieverbruik, veel warmere voeding (dus fan gaat op 100% draaien) en mogelijk minder stabiliteit.
Dan zijn er twee oplossingen die allebei goed het overwegen waard zijn:
1. Je koopt een VGA voeding kopen om zo de hoofdvoeding te ontlasten. Zodoende is de efficientie veel beter en kun je nog een tijdje verder met je oude voeding. Ik heb dit zelf een tijdje gebruikt en het werkt heel goed (http://aclasscomputers.co...werExpress250w(W0099).jpg).
2. Koop een nieuwe voeding met meer vermogen (ongeveer 600 watt moet genoeg zijn).
Goud is geen geld
Welke versie bedoel je precies, ik kan het in ieder geval niet in pricewatch vinden.Motrax schreef op maandag 22 december 2008 @ 11:52:
De Noctua koeler heeft dezelfde prijs, ongeveer zelfde koelprestaties en is wel per direct leverbaar. You do the math
Bijvoorbeeld hier:
http://www.highflow.nl/cp...octua-nh-u12p-se1366.html
De Thermalright Ultra 120 Extreme is daar ook niet op voorraad, niet de 1366 editie.
Review, helaas geen vergelijking met de Thermalright:
http://www.overclock3d.ne...ctua_nh-u12p_cpu_cooler/1
[ Voor 19% gewijzigd door Motrax op 22-12-2008 12:36 ]
☻/
/▌
Bedankt voor de tips, ik ga voorlopig proberen of de liberty het aankan, want een nieuwe voeding is een duur grapje in verhouding tot de rest van de zaken. De prijzen van de i7 en de bijbehorende borden + geheugen is in rap verval. Ik kom ondertussen op een bedrag van rond de 580 euro voor de i72-920 + gigabyte bordje + 6gb, en dan de verkoop van de oude zaken er nog af. Begint al "mee te vallen"... Toch nog maar even wachten tot de eerste week(en) van het nieuwe jaar.frankknopers schreef op maandag 22 december 2008 @ 12:02:Als je zoveel geld gaat investeren aan een upgrade dan zou ik er ook een zwaardere voeding in zetten. Mijn systeem met Core i7 920 @ 3,5GHz / 3x2GB 1333MHz / HD4870 X2 / 5x WD Raptor + raidcontroller trekt onder full CPU load 390 watt. Ga ik gamen en zijn zowel de processor als de videokaart aan het werken dan verwacht ik toch richting de 500W te gaan.
Zal wel een kick van een moderator krijgen , maar ja toch ff proberen.[b][message=31233925,noline]......
De Thermalright Ultra 120 Extreme is daar ook niet op voorraad, niet de 1366 editie.
Review, helaas geen vergelijking met de Thermalright:
http://www.overclock3d.ne...ctua_nh-u12p_cpu_cooler/1
Als je een Thermalright Ultra 120 Extreme wilt , bestel hem dan in duitsland (www.comptech.de) kost ie zelfs met verzendkosten minder dan hier en is dus wel op voorraad.
been there, done that, bought the T-shirt
Daar de Thermalright Ultra-120 eXtreme-1366 RT nog nergens beschikbaar is had ik graag geweten of deze combinatie mogelijk was?
Thermalright Ultra-120 Extreme BLACK
+
Thermalright 1366 Bolt Thru Kit
Vorige post geven de gewone aan, maar ik had graag de zwarte koeler gehad.
Groeten
Wat toevallig, ik zit met hetzelfde 'probleem'.Phusebox schreef op zondag 21 december 2008 @ 18:42:
ik ben nu ook al een paar weken bezig om uit te zoeken wat ik nodig heb Wil mijn huidige systeem upgraden, mag wel weer eens (zit nog met een amd64 3500+).
Op het moment heb ik ook nog een AMD64 3500+ wou eigenlijk al vanaf de introductie van de Core i7 overschakelen op deze processor (en mobo en geheugen ofc).
Ik merk vooral bij de zwaardere games van deze tijd dat de CPU de bottleneck is, GTA IV is nog net speelbaar met bijna alles op het laagst, dit dan wel in combinatie met een GTX260 die ik eerder dit jaar had gekocht.
Mijn grootste redenen om te upgraden is dan ook de cpu, deze is ook nog single core en na al die benchmarks gezien te hebben scheelt zelfs core 2 duo (E8500) al enorm veel in prestaties, laat staan de Core i7.
Het is dat ik nu nog in mijn stageperiode zit (tot eind januari), waardoor ik toch weinig thuis ben en mijn home-pc op het moment amper gebruik, anders had ik allang de Core i7+X58 Mobo+1333/1600Mhz triple channel geheugen aangeschaft.
Ook zie ik de i7+X58+DDR3 combinaties steeds goedkoper worden, het gaat onderhand in de richting van Core2Quad+P45+DDR3 combinatie. De Core i7 920 is bijv al goedkoper als de Q9550.
Waarschijnlijk tegen de tijd dat ik weer genoeg tijd heb om mijn home-pc te gebruiken is deze upgrade alweer een euro of 100 goedkoper geworden en houden we wat geld over om nog een extra HD erbij te kopen of iets.
Dus wat ik eigenlijk wilde zeggen is: als je geen haast hebt met de upgrade moet je gewoon nog even wachten tot het iets goedkoper is en kan je misschien met het geld dat je dan overhoudt een Voeding (als 500W niet genoeg is) erbij kopen en toch in hetzelfde budget blijven.
@frankknopers: Bedankt voor het mooie overzichtje trouwens.
Thermalright 1366 Bolt Thru Kitshevchenko schreef op maandag 22 december 2008 @ 20:15:
Nog een vraagje ivm de cpu koeler voor Gigabyte x58 ud 5 bordje.
Daar de Thermalright Ultra-120 eXtreme-1366 RT nog nergens beschikbaar is had ik graag geweten of deze combinatie mogelijk was?
+
Groeten
Met deze montage kit, kunt u uw Thermalright koeler ook op de i7 processoren met 1366 sockets monteren.
Zo kunt u bijvoorbeeld uw goed presterende Thermalright Ultra Extreme ook gebruiken in uw nieuwe systeem.
In showing what Core i7 can really do in extreme overclocking, Thermalright Ultra-120 eXtreme 1366 RT was supplied by Intel!
Geschikt voor de volgende Thermalright koelers:
- Alle Ultra modellen---> zegt genoeg denk ik
- HR-01 Plus
- HR-01 4U
- HR-01 3U
- Ultima 90
http://www.highflow.nl/cp...t-1366-bolt-thru-kit.html
[ Voor 4% gewijzigd door Bullus op 22-12-2008 20:34 ]
|2600k|Asus 290|
P6T / UD5 - 6GB 1600 - i920.
Dit begon letterlijk op 710 euro en zit NU al op 570 euro

Wel erg prettig zo'n automatische winkelmand.
Ik had alleen gezworen op de "tock" te kopen en de eerste i7's zijn echt de "tick". Nadeel is dat er zometeen weer budget procs uitkomen met een budget socket waarvan je niet naar een i7 kan - dus meer componenten gaan een rol spelen in het toekomstige upgrade path

[ Voor 25% gewijzigd door Cassius op 22-12-2008 21:11 ]
De meeste mensen deugen!
Oke. Dat is duidelijkMotrax schreef op maandag 22 december 2008 @ 11:52:
[...]
Ik weet in ieder geval van Realtemp dat het de temperaturen van de i7 niet goed uitlas. In de nieuwste versie zou dat beter moeten zijn. Helaas leest ie 'm ongeveer 5 graden warmer uit.
2.70 in de link hierboven gegeven is niet de nieuwste en ondersteund de i7 niet. Versie 2.90.x wel.
Heb de koeler van de proccesor af gehaald en zag tot mijn verbazing dat er enorm veel pasta niet op de proccesor zat maar wel op de koeler. Ik denk dus dat ik de koeler niet lekker op de de mobo heb geplaatst wat wel vreemd is aangezien ik bijna heel het mobo aan het koelblok op kon tillen

Ik twijfel nog tussen de DS4 en UD5, maar die laatste is toch de grootste kanshebber. Ik heb besloten om te wachten ivm de hard dalende prijzen. Gemiddeld daalt de prijs van mijn winkelmand zo'n €15 per dag dus dat is snel verdiend. Het grafiekje spreekt voor zich:

Het hele systeem staat hier:
http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cm5xYZ1gk2md/view/
Winkelmand op Tweakers:
http://tweakers.net/ext/p...2C165749%2F1%2C209921%2F2
Ik ben van plan om 6 schijven in Raid 10 te draaien. Volgens mij is dat een stuk sneller dan Raid 5, en kan je gewoon doorwerken als er 1 schijf uitvalt.
De voeding ben ik nog niet echt van overtuigd. Ik vraag mij af of hij voldoet met een Core i7 op 3.5Ghz met 6 hardeschijven. Ook wil ik de optie open houden om over 1-2 jaar een 4870 erbij te zetten.
Als ik de berichten hier lees moet ik zonder problemen de 3.5Ghz kunnen halen met dit geheugen en standaard koeler.
Heel graag jullie commentaar, liever nu iets aanpassen dan er straks achter komen dat het toch beter had gekund
en die HD4870 wil je over 1-2 jaar niet meer hoor...
langer verhaal wil ik er niet van maken, probeer eerst zelf nog iets meer op te zoeken
Verwijderd
Die gaven keihard tempraturen weer to wel 85c fully stressed

Als ik de waardes van coretemp/occt vervolgens controleer met de onboard leds klopt er geen snars van CoreTemp/OCCT scheelt ruim +10c. Dus laatst speedfan geinstaleerd en zodra die de 60c hit begint ook op me moederbord de cpu temp led groen te branden. Ik ga er vervolgens dan toch maar even vanuit dat wat Speedfan weergeeft klopt en coretemp/occt hun zaken nog niet helemaal in orde hebben, of trek ik hier nu een foute conclusie?
Overigens scheelde het verwijderen van de stock coolpaste naar een likje Artic silver bij mij al snel een graad of 5.
edit added sys specs:
Gigabyte UD5
i7 920 @ 3.0Ghz (stock cooler)
Toxic Radeon 4870
OCZ 6gb triplle kit
OCZ 500 Watt psu
Soepstengel schreef op maandag 22 december 2008 @ 20:37:
[...]
Oke. Dat is duidelijkdan maar even Core Temp gebruik die het wel goed uitleest.
Heb de koeler van de proccesor af gehaald en zag tot mijn verbazing dat er enorm veel pasta niet op de proccesor zat maar wel op de koeler. Ik denk dus dat ik de koeler niet lekker op de de mobo heb geplaatst wat wel vreemd is aangezien ik bijna heel het mobo aan het koelblok op kon tillenHeb er nu thermalright silver compount op gedaan en dat scheelt zo'n 10 graden idle en zo'n 30 graden stressed, ik denk gewoon dat het koelblok niet goed zat...
Maar de stock koeler is inderdaad niet zo goed, stressed wordt die nu 75 graden en dan is die niet eens overclocked! Over een paar maanden maar eens kijken naar een nieuwe koeler, overclocken is voorlopig nog niet nodig
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2008 07:57 ]
shevchenko schreef op maandag 22 december 2008 @ 20:15:
Nog een vraagje ivm de cpu koeler voor Gigabyte x58 ud 5 bordje.
+
Groeten
Dit topic is gesloten.
Dit topic is bedoeld om leuk te praten over de Nehalems en bijbehorende chipset. Gelieve geen vragen over het nu wel of niet zinnig is deze te kopen, dat is makkelijk zelf uit te zoeken en niet echt discussiewaardig.