Intel Core i7 / X58 discussie- en benchmarktopic

Pagina: 1 ... 9 ... 14 Laatste
Acties:
  • 120.407 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

@Lars_j:

Interessant dat je 'm op 500 watt hebt draaien :o

Welke versie van coretemp heb je gebruikt en ondersteund deze officieel wel de i7? Volgens jou in ieder geval niet, maar wat zegt de officiele documentatie?

Stock koeler en een overklok, om heel eerlijk te zijn verbaast het me niet heel veel. Hoe is de overklok bereikt? Heb je voltages verhoogt?

In wat voor kast zit de configuratie verder?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nouja ik heb maar 1 Video kaart he en de voeding is van OCZ en levert voldoende Amp op 12v.
Ik ging er stiekem vanuit dat die 500watt het niet zou trekken maar blijkt toch allemaal geen probleem te zijn echter ga ik naar 3.2ghz dan word alles wel wat minder stabiel. Ik heb turbo uit gezet en de bclk verhoogt naar 150. verder geen extra voltages toegepast. Ik ga met de stock cooler ook niet veel verder.

Afbeeldingslocatie: http://freeride.demon.nl/images/temp.jpg

De kast is een oude Lian-Li mid tower "review Linkje" 2x80mm inlaat fans aan de voorzijde vlak voor me 2HD's in raid0. verder nog 1 afvoer fan aan de achter zijde en een dvd brandertje. Ben op me werk dus weet niet precies welke versie Coretemp ik heb.. gewoon de laatste van de website iirc, en geeft ook netje aan dat de cpu een i7 920 is dus ik denk dat ie wel me cpu ondersteunt. Blijf het meet verschil van meer als 10c overigens erg vreemd vinden en ga voorlopig gewoon uit van de de leds op het moederbord.

edit:
Plaatje van temperatuur toegevoegd na een half uurtje 100% load
Motrax schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 08:54:
@Lars_j:

Interessant dat je 'm op 500 watt hebt draaien :o

Welke versie van coretemp heb je gebruikt en ondersteund deze officieel wel de i7? Volgens jou in ieder geval niet, maar wat zegt de officiele documentatie?

Stock koeler en een overklok, om heel eerlijk te zijn verbaast het me niet heel veel. Hoe is de overklok bereikt? Heb je voltages verhoogt?

In wat voor kast zit de configuratie verder?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2008 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Patriek schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 04:59:
ik vind 't een beetje vreemd dat je wel een UD5 overweegt, maar dan wel bij stock cooler blijft. De koeling van je CPU is nog wel het belangrijkst met OC'en
en die HD4870 wil je over 1-2 jaar niet meer hoor...

langer verhaal wil ik er niet van maken, probeer eerst zelf nog iets meer op te zoeken
Ten eerste heb ik zelf al een hoop op gezocht ;) was meer benieuwd of iemand met een andere inkijk er iets zinnigs over kon zeggen. Ik overweeg de UD5 niet omdat ik extreem wil gaan overklokken maar voor de andere extra functies. Zoals twee 16x PCIe poorten en 10 Sata poorten. Volgens mij moet de stock koeler voldoen als je maar een lichte overklok doet tot ongeveer 3.3Ghz?

Ik denk dat de HD4870 over 1-2 jaar nog best aardig mee moet kunnen als ik zie dat ik met mijn huidige 2x Asus 1950Pro Call of Duty 5 nog gewoon op mijn 24" scherm kan spelen.

@Lars_j: Ik zie dat je ongeveer dat heb wat ik ook wel gaan kopen, je schrijft dat jou 920 nu op 3Ghz loopt. Is dat de max die je met deze opstelling haalt?

[ Voor 8% gewijzigd door pposthoorn op 23-12-2008 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pposthoorn schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 13:58:

@Lars_j: Ik zie dat je ongeveer dat heb wat ik ook wel gaan kopen, je schrijft dat jou 920 nu op 3Ghz loopt. Is dat de max die je met deze opstelling haalt?
3.2Ghz gaat nog alleen moet ik dan wel wat extra spanning aan het geheugen toevoegen. Ook word het boeltje dan wel wat warmer +/- 7/10 C hoger dan op de afbeelding die ik eerder poste.

Ik wacht even met te kijken hoe ver dit setje wil tot ik een fatsoenlijke cpu cooler heb. Ook denk ik dat voor een overclock van meer dan 600Mhz me voeding wat te kort gaat komen.

Edit:
Ook heb jij het over een kleine overclock naar 3.3Ghz dat is 700mhz over stock en dus 26% overclock niet echt meer klein te noemen imo. Ik zou met stock niet verder gaan als 3.0/3.2 (mits dat niette heet word in je case).
Dat de 920 versie genoeg ruimte heeft om wat mee te rommelen mogen inmiddels wel duidelijk zijn. :*)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2008 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 09:57:
Nouja ik heb maar 1 Video kaart he en de voeding is van OCZ en levert voldoende Amp op 12v.
Ik ging er stiekem vanuit dat die 500watt het niet zou trekken maar blijkt toch allemaal geen probleem te zijn echter ga ik naar 3.2ghz dan word alles wel wat minder stabiel. Ik heb turbo uit gezet en de bclk verhoogt naar 150. verder geen extra voltages toegepast. Ik ga met de stock cooler ook niet veel verder.

[...]
Ocz voeding zijn erg sterk
Gebruik hier een 600watt versie die dik 4x20amper levert maximaal
Kleine bereking is dat al 960watt op 12volt
Ocz geeft namelijk contenu vermogen op als gegevens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 14:34:
[...]

3.2Ghz gaat nog alleen moet ik dan wel wat extra spanning aan het geheugen toevoegen. Ook word het boeltje dan wel wat warmer +/- 7/10 C hoger dan op de afbeelding die ik eerder poste.

Ik wacht even met te kijken hoe ver dit setje wil tot ik een fatsoenlijke cpu cooler heb. Ook denk ik dat voor een overclock van meer dan 600Mhz me voeding wat te kort gaat komen.

Edit:
Ook heb jij het over een kleine overclock naar 3.3Ghz dat is 700mhz over stock en dus 26% overclock niet echt meer klein te noemen imo. Ik zou met stock niet verder gaan als 3.0/3.2 (mits dat niette heet word in je case).
Dat de 920 versie genoeg ruimte heeft om wat mee te rommelen mogen inmiddels wel duidelijk zijn. :*)
Ik heb nu mijn E4300 van 1,8Ghz op 2.88Ghz lopen. Dat is 60% :) . Daar ging de temperatuur 8 graden naar beneden toen ik van stock naar Scythe Mugen ging.
Dus dan vind ik 26% niet echt heel veel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja kijk das natuurlijk niet echt objectief vergelijken :? . Als je gratis en voor niks zonder ook maar wat exta uit te geven 25% sneller kan draaien dan stock is dat gewoon een behoorlijke overklock. Dat je dat vervolgens vergelijkt met een ander type cpu die 60% overklockt is niet echt objectief ( wel een lekkere cpu die je daar hebt ;) ).
25% boven op stock zonder extra poespas is gewoon helemaal niet verkeerd. :)

Overigens als je even met de stock cooler aan de gang moet kleine tip.
Haal die drek van intel er goed af met aceton o.i.d. Smeer een klein beetje uit op het koperen deel van de cooler en veeg het daarna met een schone droge doek weer schoon. De heatsink van intel zit vol onevenheden en zo vul je die op met een beetje coolpasta wat weer zorgt voor een stuk beter contact tussen cpu en cooler wat overigens een ruk ding blijft hoor ;)
pposthoorn schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 15:44:
[...]

Ik heb nu mijn E4300 van 1,8Ghz op 2.88Ghz lopen. Dat is 60% :) . Daar ging de temperatuur 8 graden naar beneden toen ik van stock naar Scythe Mugen ging.
Dus dan vind ik 26% niet echt heel veel :P

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2008 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Om nog even terug te komen op de meerwaarde van duurder geheugen: met mijn Kingston 1333 valuerams draai ik nu 1440 MHz op 9-9-9-24 met 1,6V volledig stabiel. Bij deze klokfrequentie hoort een base clock van 180 MHz dus mijn Core i7 920 werkt nu op 3,6 GHz (in turbo stand zelfs 3,78 GHz).. :)

Dit met een Zalman CNPS 9700NT LED koeler en een bijbehorende Socket 1366 adapterkit. De temperatuur tijdens Prime95 (all acht threads 100%) piekt op 80-83C.

In orthos wordt slechts één core getest en dan gaat ook de turbo mode in werking. Daarbij wordt de actieve core 65C (3,78 GHz) en de andere drie gaan dan richting de 50C. Omdat de meeste games en applicaties de Core i7 niet 100% kunnen belasten zijn dit dus prima settings voor normaal en langdurig gebruik.

Het core voltage moest trouwens van 1,225V naar 1,250V in het BIOS om 3,5 en 3,6 GHz stabiel te krijgen. Met stock voltage was 3,33 GHz de hoogste stabiele klok.

Moederbord bevalt ook goed, een Gigabyte X58 UD5. Er zitten van die blauwe leds op die aangeven hoe ver het systeem overgeklokt is. Bij 3,6GHz zie je vier lampjes, bij 3,33 GHz drie en bij 3 GHz twee. Werkt wel aardig goed.

Misschien op een koude dag eens kijken of ik nog hoger kan klokken met de buitendeur open. :*)

[ Voor 15% gewijzigd door frankknopers op 23-12-2008 16:22 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Behalve dat die leds gruwelijk veel licht afgeven en de UD5 op mijn slaapkamer staat. Niet leuk. Net zo goed als de statusled vooraan de kast die ik heb, ook blauw, ook fel.

Moet er nog wat op verzinnen op die leds uit te krijgen, of af te dekken. Nee, naar stock instellingen is geen optie :P

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 16:07:
Tja kijk das natuurlijk niet echt objectief vergelijken :? . Als je gratis en voor niks zonder ook maar wat exta uit te geven 25% sneller kan draaien dan stock is dat gewoon een behoorlijke overklock. Dat je dat vervolgens vergelijkt met een ander type cpu die 60% overklockt is niet echt objectief ( wel een lekkere cpu die je daar hebt ;) ).
25% boven op stock zonder extra poespas is gewoon helemaal niet verkeerd. :)

Overigens als je even met de stock cooler aan de gang moet kleine tip.
Haal die drek van intel er goed af met aceton o.i.d. Smeer een klein beetje uit op het koperen deel van de cooler en veeg het daarna met een schone droge doek weer schoon. De heatsink van intel zit vol onevenheden en zo vul je die op met een beetje coolpasta wat weer zorgt voor een stuk beter contact tussen cpu en cooler wat overigens een ruk ding blijft hoor ;)

[...]
Was inderdaad een beetje scheve vergelijking :P
Ik denk dat ik gewoon ga proberen hoe ver ik kom met de stock koeler, mocht dat tegevallen (al lijkt me dat sterk afgaande op alle enthausiaste berichten hier ;) ), dan kan ik altijd nog mijn Mugen uit mijn huidige pc overzetten om de temps een beetje te drukken.
Ik vind het wel mooi om te zien dat iedereen goeie overclocks haalt zonder moeite. Dat is een goed teken dat de structuur van de processor degelijk in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:12

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Gemeten met speedfan wordt mijn 920 bijna 90 graden bij belasting van 'alle 8' cores met prime 95. Is dit ook wat anderen merken met de stock koeler of is er toch iets niet goed? (koelpasta probleem?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamerforever
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-02-2024
Q schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 20:36:
Gemeten met speedfan wordt mijn 920 bijna 90 graden bij belasting van 'alle 8' cores met prime 95. Is dit ook wat anderen merken met de stock koeler of is er toch iets niet goed? (koelpasta probleem?).
Nee gewoon ruk stock koeler :'( . Heb bericht gekregen van Highflow dat de TRUE 1366 volgende week goed verkrijgbaar zal zijn, krijg hem eindelijk volgende week (27 november bestelling geplaatst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg sterk het vermoeden dat de cooler niet goed op je cpu zit en/of je de stock cool drek heb laten zitten.
ik vind 90c wel wat aan de hooge kant ook stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb mijn uitgebreide gebruikerservaring met de Core i7 920 verwerkt in een product survey op tweakers. De eerste uitgebreide user review van deze processor. :)

productreview: Intel Core i7 920 review door frankknopers

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:53

Patriek

edit koning

pposthoorn schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 13:58:
[...]

Ten eerste heb ik zelf al een hoop op gezocht ;) was meer benieuwd of iemand met een andere inkijk er iets zinnigs over kon zeggen. Ik overweeg de UD5 niet omdat ik extreem wil gaan overklokken maar voor de andere extra functies. Zoals twee 16x PCIe poorten en 10 Sata poorten. Volgens mij moet de stock koeler voldoen als je maar een lichte overklok doet tot ongeveer 3.3Ghz?

Ik denk dat de HD4870 over 1-2 jaar nog best aardig mee moet kunnen als ik zie dat ik met mijn huidige 2x Asus 1950Pro Call of Duty 5 nog gewoon op mijn 24" scherm kan spelen.

Sorry, kreeg even de indruk dat je een wannabe tweaker was en lekker makkelijk hulp vraagt.

Maar dan snap ik nog steeds niet waarom je wel 2x16 lanes (UD5) Crossfire/SLI overweegt terwijl je ook twijfelt of je wel 1 HD4870 videokaart binnen 1 a 2 jaar neemt. Bedoel, mag ik daar uit opmaken dat je niet zo'n hardcore gamer bent en misschien tevreden bent met je huidige videokaarten? En met 1 HD4870 maak je natuurlijk nog geen gebruik van je UD5 (wie koopt er nou daadwerkelijk na 1 jaar nog een zelfde kaart bij? tegen die tijd zijn we minstens 1 generatie verder). De DS4 zal zo goed als het zelfde presteren (kan alleen geen SLI by default), ook met je huidige kaarten in 2x8 lanes Crossfire.

En gebruik je werkelijk 10 SATA poorten? Als je dan toch fanatiek bent met opslag, dan heb je toch liever een fatsoenlijke controller (op kaart)? Ik sluit me aan bij Lars over de stock cooler. Het is niet alleen beter materiaal, maar dwars coolen met de airflow mee op degelijke heatpipes en koelribben scheelt een hoop.

Nou ben ik niet het type dat zomaar doet alsof het niks kost (in tegendeel); het blijft een afweging natuurlijk. Maar het balanst niet helemaal imho... UD5 (goed voor hogere oc's) + stock cooler (alles behalve goed voor oc's) + 2x1950pro (zeker niet high end) + Core i7 (top high end). Zelfs bij de Core 2 is de GPU de grote bottleneck voor games.

[ Voor 22% gewijzigd door Patriek op 24-12-2008 03:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 08:28
ah nice. systeem binnen.
Gigabyte GA-EX58 DS4 en de i7 920

op full load met stock koeler op 48-52 graden. niet slecht! :)
(nog niet overclocked).

de 'it8720f' (reading van speedfan) wordt vrijwel meteen 60 graden (temp2 en temp3 in speedfan), ook zonder load.

Dit is een controller chip voor de fdd, en die heb ik niet eens. waarom zou die zo heet worden? of is de temp. reading niet goed?

[ Voor 45% gewijzigd door Molybdenum op 24-12-2008 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

frankknopers schreef op woensdag 24 december 2008 @ 01:21:
Ik heb mijn uitgebreide gebruikerservaring met de Core i7 920 verwerkt in een product survey op tweakers. De eerste uitgebreide user review van deze processor. :)

productreview: Intel Core i7 920 review door frankknopers
Netjes hoor, hoop werk van gemaakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Patriek schreef op woensdag 24 december 2008 @ 01:54:
[...]

Sorry, kreeg even de indruk dat je een wannabe tweaker was en lekker makkelijk hulp vraagt.

Maar dan snap ik nog steeds niet waarom je wel 2x16 lanes (UD5) Crossfire/SLI overweegt terwijl je ook twijfelt of je wel 1 HD4870 videokaart binnen 1 a 2 jaar neemt. Bedoel, mag ik daar uit opmaken dat je niet zo'n hardcore gamer bent en misschien tevreden bent met je huidige videokaarten? En met 1 HD4870 maak je natuurlijk nog geen gebruik van je UD5 (wie koopt er nou daadwerkelijk na 1 jaar nog een zelfde kaart bij? tegen die tijd zijn we minstens 1 generatie verder). De DS4 zal zo goed als het zelfde presteren (kan alleen geen SLI by default), ook met je huidige kaarten in 2x8 lanes Crossfire.

En gebruik je werkelijk 10 SATA poorten? Als je dan toch fanatiek bent met opslag, dan heb je toch liever een fatsoenlijke controller (op kaart)? Ik sluit me aan bij Lars over de stock cooler. Het is niet alleen beter materiaal, maar dwars coolen met de airflow mee op degelijke heatpipes en koelribben scheelt een hoop.

Nou ben ik niet het type dat zomaar doet alsof het niks kost (in tegendeel); het blijft een afweging natuurlijk. Maar het balanst niet helemaal imho... UD5 (goed voor hogere oc's) + stock cooler (alles behalve goed voor oc's) + 2x1950pro (zeker niet high end) + Core i7 (top high end). Zelfs bij de Core 2 is de GPU de grote bottleneck voor games.
Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest. In mijn huidige systeem heb ik 2x1950pro. Als ik over een maandje een i7 systeem koop dan koop ik daar direct 1 HD4870 in (ga natuurlijk niet i7 draaien met GPU van 3 generaties terug 8)7 ). Daarmee moeten de huidige spellen op mijn scherm goed te spelen zijn, behalve een paar spellen als crysis en GTA misschien (maar die heb ik al uitgespeeld dus is niet erg ;) ).
Ik zou dan over 1-2jaar een 2e HD4870 erbij nemen voor een paar tientjes. (Ik heb 3mnd geleden pas mn 2e 1950 gekocht, koste toen iets van €45 ofoz. Prestaties werden een stuk beter).

Ik ga 2 SATA DVD branders erin zetten en 6x500GB in Raid 10. Ik heb nu 4x160 in raid 10 en daar ben ik erg tevreden over. Ik verwacht dat 6 stuks in raid10 nog iets sneller is en natuurlijk wat meer opslag want nu wordt het toch wat krap. Ik twijfel wel nog een beetje tussen raid10 en raid 5, bij de laatste heb ik namelijk een hele TB meer opslag maar wel minder snelheid. Maar nu ga ik offtopic.

Ik probeer de standaard koeler met wat Artic Silver. Maar ik acht de kans groot dat ik snel mijn Mugen uit mn andere systeem trek >:)

Volgens mij heb ik zo: http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cm5xYZ1gk2md/view/
toch een redelijk gebalanceerd systeem.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26
Het enige dat mijn nog tegenhoudt van een i7 systeem is de twijfel over het moederbord. Gigabyte UD5 of Asus P6T...

De UD5 support 24gb ram, maar die ga ik er toch nooit inzetten lijkt me.
Het probleem waar ik mee zit is, ik heb twee PCI devices, dus die slots zitten sowieso vol. Heb ik dan uberhaupt plaats voor 1 dikke videokaart? Het lijkt allemaal zo cramped.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Wat is nou een "normale" OC voor een i7 920. Ik zie namelijk van alles voorbij komen. Ik ben zelf erg voor het overclocken op stock volts of lagere voltages om het verbruik niet te hoog te maken.

Dus dat heb ik ook bij mijn Q9450 gedaan en die loopt dan 3.5 Ghz.

Maar ik hoor ook veel geluiden dat die i7's niet veel meer doen dan 3.6. Nu zie ik hier toch het een en ander voorbij komen met 3.8+ ghz. Hebben die mensen dan geluk ? en dus een goede core te pakken ?

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

pposthoorn schreef op woensdag 24 december 2008 @ 19:48:
[...]

Ik probeer de standaard koeler met wat Artic Silver. Maar ik acht de kans groot dat ik snel mijn Mugen uit mn andere systeem trek >:)
Mijne heeft nu wat dagen burn-in+cool-down tijd gehad (stock cooler + artic5) en zit inmiddels al op 3.2Ghz waarbij de temperatuur nu opload tot max 72c en dat is dan na een uurtje of 3 Prime95(multicore versie), dat was eerst ruim 80 op 3.0Ghz

Nieuwe cooler is onderweg dus ben benieuwd of er nog wat meer rek in zit. Opzich ben ik dik tevreden over de snelheid nu, het is echt wel een overgang komend van een socket 939 X2AMD :)

@Astennu

het lijkt erop dat als je alles netjes monteerd een redelijke airflow in je case hebt de meeste met de stock cooler al zonder issue 25% halen. Het max met een 3rd party lucht cooler en prime stable lijkt gemiddeld zo rond de 3.8Ghz te zitten en das toch best netjes voor een instap model :).
Gewoon ff veel reviews en hardware freak sites lezen dan krijg je best een goede indruk. :P

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2008 10:35 ]

• Astennu
3.8 zal wel niet meer op stock volts zijn :) Nja over 1-2 weken Phenom II launch dan alles eens naast elkaar zetten. Als ik dan overtuigt ben ga ik mijn Q9450 misschien wel upgraden naar een Core i7 of een Phenom II.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Volgens mij doen de meeste i7's wel 3,6Ghz op 1,25V.

Als je hoger wil heb je iets meer voltage nodig, maar meer dan 3,6 is volgens mij heel goed te doen als je goede koeling hebt.

Edit; zoals Lars idd ook aangeeft. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Format-C op 25-12-2008 14:59 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Astennu schreef op donderdag 25 december 2008 @ 10:21:
Wat is nou een "normale" OC voor een i7 920. Ik zie namelijk van alles voorbij komen. Ik ben zelf erg voor het overclocken op stock volts of lagere voltages om het verbruik niet te hoog te maken.

Dus dat heb ik ook bij mijn Q9450 gedaan en die loopt dan 3.5 Ghz.

Maar ik hoor ook veel geluiden dat die i7's niet veel meer doen dan 3.6. Nu zie ik hier toch het een en ander voorbij komen met 3.8+ ghz. Hebben die mensen dan geluk ? en dus een goede core te pakken ?
Met standaard voltage kom ik al tot 3,33 GHz en met een heel klein beetje meer volt gaat ie zo naar 3,6 GHz en misschien ngo wel hoger. Ik heb nog neit hoger getest omdat de temperatuur van 83C en hoger onder prime me niet aanstaan. Wellicht zit er nog veel meer rek in als je maar een hele dikke koeler gebruikt. Dit heb je echt wel nodig als ik zo lees dat mensen met stock koeler of simpele luchtkoeler al niet veel verder komen dan 3 of 3,33 GHz. Naar mijn idee is de koeling dus eerder de bottleneck dan het instelbare voltage, want deze hoeft echt niet ver omhoog.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

op xtremesystems zitten dr een paar die 920 @ 4.5Ghz doen op lucht

[ Voor 4% gewijzigd door Patriek op 26-12-2008 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Patriek schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 02:20:
op xtremesystems zitten dr een paar die 920 @ 4.5Ghz doen op lucht
Met wat voor een cooler's en voltages is dat wel niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Ik krijg begin volgend jaar een Smackover en een 965 (hoop een stepping 5 maar dat zal wel niet)

Heb het geheugen (OCZ3G1600LV6GK) en de koeler (Noctua NH-U12P SE1366) al binnen.

Als ik deze berichten over de warmte lees vraag ik me af of deze koeler de temps wel aardig onder controle kan houden.

Anders zal ik toch mijn WC setup weer van stal moeten halen :/

[ Voor 0% gewijzigd door fast-server op 26-12-2008 22:32 . Reden: typo ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

3.7 GHz voor een i7 920, stressed 65 graden, idle 30-35.

Als dat niet voldoende voor je is, dan moet je waterkoeling gaan gebruiken. De Thermal Right 120 doet niet veel beter dan de Noctua.

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mensen met een X58-UD5 of Extreme

Nieuwe Audio drivers (32bits only), zo te zien ook wat nieuwe feautres van creative toegevoegd
UD-5
Extreme
Zo te zien nog niet voor 64bits users ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 10:16
Voor de Extreme is ook net de F4 bios uitgekomen, eens kijken of we daar nog wat leuks uit kunnen persen.

* PSN=Chef_NL** *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oja ook voor de UD5 is idd ook F4 released, las wat mixed ervaringen ermee en aangezien F3 het hier prima doet ben ik niet zo happig me bios te flashen atm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik snap dat niet met die 64bits drivers... wie draait nu een i7 op een 32bits systeem?
Dan zit je met je magere 3gb geheugen die zelfs budget laptops al hebben :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

de vraag is of je meer dan 3Gb benut.... ik ben een aardige poweruser, maar mijn RAM komt niet vol
heb voor nu dan ook gewoon een voordelige 3x1Gb set, wat ik later (als 't goedkoper is) wel vervang voor meer/sneller geheugen

bovendien weiger ik nog steeds een vista licentie te kopen, zeker nu Windows 7 in zicht is (en xp 64 is niet meer verkrijgbaar)

[ Voor 56% gewijzigd door Patriek op 27-12-2008 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Patriek schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 18:10:
de vraag is of je meer dan 3Gb benut.... ik ben een aardige poweruser, maar mijn RAM komt niet vol
Hangt ervanaf. Met Vista is meer RAM wel prettig, want hoe meer RAM je hebt, hoe meer hij kan superfetchen, waardoor apps op de meest optimale snelheid kunnen draaien :)

En het hangt ook van het gebruik af wat je ermee doet. Als je veel VMware-machines tegelijkertijd hebt draaien is 4 GB of meer ook wel erg prettig!

Zelf heb ik van de week een i7 920 besteld en een Asus P6T Deluxe bordje, met 6 GB (3x 2GB) OCZ Platinum 7-7-7-24 (1600 Mhz), hopen dat het lekker wil presteren :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
offtopic:
Draai nu al een tijd Vista 64bits en wil echt nooit meer terug naar 32bits al was het maar omdat je zeker weet dat al je duur betaalde geheugen in potentie ook gewoon gebruikt wordt.
Daarnaast draaien alle 32bits applicaties gewoon prima onder Vista 64. :)

Op mijn nieuwe i920 ga ik ook weer Vista 64 draaien of, nog waarschijnlijker, Windows 7 Beta 64bits .. :P
Het is natuurlijk onzinnig om met 6gb tripple channel een 32bits OS te draaien.

[ Voor 28% gewijzigd door Help!!!! op 27-12-2008 18:28 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Hmm. Hyperthreading is cool.

Ik doe een encode met Lame van 8 wav files (bij elkaar 2 GB aan data). Ik doe dit onder Ubuntu.

Eerst zonder HT, dus 2x 4 files tegelijk (we hebben 4 fysieke cores).

Tijdsduur: 235 seconden

Dan met HT, dus 8 files tegelijk (we hebben voor iedere core een virtuele core).

Tijdsduur: 121 seconden

Winst: 48%

:)

Dit betekent volgens mij dat je effectief gewoon een 8-core in je systeem hebt zitten. Hyperthreading had van oorsprong een slechte naam in de oude P4 etc, maar ik denk dat dit niet meer terecht is.

Extra test met HT uitgeschakeld in het bios laten veel minder voordeel zien (als in vrijwel geen).

[ Voor 29% gewijzigd door Q op 28-12-2008 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Uhm... is het normaal dat ik het hendeltje van de socket1366 amper omlaag krijg met de CPU er in? Ik durf gewoon niet meer kracht te zetten, want dan gaat het buigen. Ook merk ik dat het metalen deel (wat de cpu in de socket klemt) een beetje los op mijn X58-DS4 zit, ik kan het gewoon heen en weer wiebelen.

defect bord? of gewoon keihard doordouwen? :s
nog nooit zo ervaren met s775 of am2 sockets

[ Voor 6% gewijzigd door Patriek op 28-12-2008 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Ik heb een P6T en heb het zelfde ervaren. Metaal zit wat los en hendel gaat zwaar. Na goed kijken en controleren of ik niets fout deed gewoon doorgeduwd. Systeem werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

thnx voor je snelle reactie.... ik ga het er nog maar eens op wagen dan.... maar als ik de hendel omhoog doe, dan moet ik al kracht gaan zetten als tie net naar beneden gaat... dus dan moet je nog 80 graden zakken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Damn.... betwijfel echt of dit normaal is hoor... het hendeltje zit om het haakje, maar staat nog steeds krom van de spanning. Tis gewoon een standaard foxconn 1366 socket (door Gigabyte gemonteerd).

Toen ik het klepje op de CPU legde zag ik trouwens al dat deze niet geheel naar beneden kon. Logisch, want er moet wel een beetje spanning op komen om te klemmen, maar dit was nog een aardige hoek. Had dan ook niet verwacht dat het oppervlak nog recht zou komen bij het klemmen, maar dat is het wel! Ongelofelijk... het piepte en kraakte dan ook toen ik hendel naar beneden duwde. Het is trouwens maar goed dat de klem wat los onder de schroef zit, want dan kan het nog wat omhoog (wat zeker nodig was).

[ Voor 18% gewijzigd door Patriek op 28-12-2008 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

hij werkt! even snel geboot zonder drives en in BIOS gekeken naar temps van me 920 (idle dus);
CPU: 23 graden :*)
System: 29 graden
MCH: 41 graden

en dat is pal voor een hete verwarming.... alleen de MCH valt dus tegen... is dat normaal voor een DS4?
heb met de vinger gevoelt; niet heet ofzo, maar de southbridge wel (mch is toch northbridge?)

en nog iets... is het normaal dat +12V maar 11.604V geeft volgens BIOS? (Corsair HX620 + X58-DS4)

nu eerst es ff wat slapen... :/

[ Voor 78% gewijzigd door Patriek op 28-12-2008 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Dat die socket maar met kracht dicht wil is normaal patriek, ik had onderhand ook een blauwe duim voordat het hendeltje op z'n plek zat ;)

Voltage lijkt me ook normaal, mag tot 10% afwijken meen ik. En zowiezo zitten er weinig nauwkeurige sensoren op de meeste mainboards. Je zou er voor de grap eens een multimeter bij in moeten steken bij de connector.

Suc6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
(mch is toch northbridge?)
:Y
en nog iets... is het normaal dat +12V maar 11.604V geeft volgens BIOS? (Corsair HX620 + X58-DS4)

nu eerst es ff wat slapen... :/
Met hierboven en als het voltage echt zo laag is merk je dat snel genoeg. Als je alles aansluit en de PC gaat stressen. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Zo te zien heeft hyperthreading op de core 7i een beetje afhankelijk van de omstandigheden een winst van 14-23 procent, bij het uitvoeren van parallelle taken.

In dit voorbeeld gaat het om het encoden va 16 wavs naar mp3 met lame onder Loenux.

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/mw/prive/nan1/got/ht1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 06:56

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Sinds de 24e in het bezit van de nieuwe DFI LanParty UT X58-T3eH8 en bevalt goed.
Kan met dit board nu met veel minder VTT primen op een (iets) hogere BCLK :*)

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/w0lyeo.jpg

Mijn P6T deed maximaal 212 BCLK prime stable op auto (wat +/- 1.39 VTT was).

Maar zoals alle DFI boarden zal er waarschijnlijk nog wel wat meer inzitten met wat nieuwere bios update's :+ :D "Gotta Love DFI"

Turn it off and on again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Ziet er goed uit. Is dat met wc? Of indien air: welke koeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Q schreef op zondag 28 december 2008 @ 15:32:
Ziet er goed uit. Is dat met wc? Of indien air: welke koeler?
EK Supreme waterblok :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Dat ziet er indrukwekkend uit Smokey ,dat voltage en die temperaturen zijn relaxed met dat waterblok :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shevchenko
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-12-2023
ff vraagje ivm koeling. Heb de zwarte thermalright met bolt thru kit gekocht. Ben nu op zoek naar een fan die derbij past en natuurlijk zo stil mogelijk. Kan er ook langs beide een fan gemonteerd worden?
Kan iemand mij zeggen hoe je de koeler best plaatst eventueel met pic. Case ist een Stacker STC 101.
Greetzzzzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

^ dat is een beetje offtopic, maar ok; voor montage volg je gewoon de manual, alleen is het daar niet goed duidelijk waar je de haakjes in moet steken. Dat zie je hier goed. Omdat ik die haakjes te makkelijk vind losschieten zitten er nog een elastiekje omheen bij mij. Veel gebruikte fan is de Scythe S-Flex 1600RPM, heb zelf voor de Sharkoon SE2000 gekozen.

[ Voor 20% gewijzigd door Patriek op 28-12-2008 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Bedankt voor jullie reacties, dat stelt me gerust. Maar zou nog wel willen weten hoe warm jullie MCH wordt...
heb nu niets veranderd, maar 'm langer idle laten staan in BIOS;

System: 30 graden
CPU: 24 graden (nu met smartfan aan; ~860RPM ipv 2000RPM)
MCH: 49 graden

En dan draaid er dus nog helemaal niets en zo default als 't kan zijn.
Iemand anders hier die een DS4 heeft? Of anders een UD5? Hoe warm wordt jouw MCH?

edit: Hoorde van iemand dat zijn X58 ook 50 graden wordt, dus 't zal wel normaal zijn. Binnenkort stress-testen.

[ Voor 27% gewijzigd door Patriek op 28-12-2008 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proximus
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 10:21

Proximus

100% OC

4.4GHz

Het was zeer makkelijk om de 4.4GHz te halen, echter krijg die maar eens stabiel met bijv. SuperPI. Ik moet op 4GHz al een bult voltage erop gooien. Ik had een leuke linkje op xtremesystems gevonden met de uitleg over het clocken van de Core i7 iemand die het toevallig in z'n favo's heeft?

Afbeeldingslocatie: http://valid.canardpc.com/cache/screenshot/470566.png

Core i7 920
Asus P6T Deluxe
3GB PC3-8500 (6GB onderweg 1600MHz+)
Noctua S1366

Xeon X5650 - Asus P6T Deluxe - 9GB DDR3 - R9 280X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 20:51
Proximus schreef op zondag 28 december 2008 @ 20:10:
4.4GHz

Het was zeer makkelijk om de 4.4GHz te halen, echter krijg die maar eens stabiel met bijv. SuperPI. Ik moet op 4GHz al een bult voltage erop gooien. Ik had een leuke linkje op xtremesystems gevonden met de uitleg over het clocken van de Core i7 iemand die het toevallig in z'n favo's heeft?

[afbeelding]

Core i7 920
Asus P6T Deluxe
3GB PC3-8500 (6GB onderweg 1600MHz+)
Noctua S1366
cpuz geeft aan dat er maar 2 cores aan staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proximus

Proximus

100% OC

Ali_van_G schreef op zondag 28 december 2008 @ 20:38:
[...]

cpuz geeft aan dat er maar 2 cores aan staan
Zou het daarom zo makkelijk gegaan zijn?

/edit

Is dat niet de Turbomodus van Intel?

[ Voor 10% gewijzigd door Proximus op 28-12-2008 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 20:51
Proximus schreef op zondag 28 december 2008 @ 22:18:
[...]

/edit

geen idee eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

[...]

Dat is zeer goed mogelijk, kijk in de bios of je HT (hyper threading) aan heb staan.
Ook kan je op de P6T core's aan/uit zetten dus kijk daar ook even naar.
[...]
Die zorgt ervoor dat core 1 op een hogere multiplier kan draaien (handig voor single threaded apps).
Turbo doet in jou geval dit :

Core 0 : 21 x 210 BCLK = 4405 Mhz
Core 1 : 20 x 210 = 4200 Mhz
Core 2 : 20 x 210 = 4200 Mhz
Core 3 : 20 x 210 = 4200 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proximus

Proximus

100% OC

SmokeyTheBandit schreef op zondag 28 december 2008 @ 22:38:
[...]

Dat is zeer goed mogelijk, kijk in de bios of je HT (hyper threading) aan heb staan.
Ook kan je op de P6T core's aan/uit zetten dus kijk daar ook even naar.

[...]

Die zorgt ervoor dat core 1 op een hogere multiplier kan draaien (handig voor single threaded apps).
Turbo doet in jou geval dit :

Core 0 : 21 x 210 BCLK = 4405 Mhz
Core 1 : 20 x 210 = 4200 Mhz
Core 2 : 20 x 210 = 4200 Mhz
Core 3 : 20 x 210 = 4200 Mhz
Heb ik even gedaan, HT staat gewoon aan. Ook heb ik naar mijn weten alle cores aan staan in de bios. Speedstep, turbomode etc..alles staat aan. Ik ga nog even kloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-07 22:37
Misschien in msconfig/bootini even checken of daar 4 cores staat. Turbo 21x op i920 is voor alle 4 de cores, mits aan een aantal factoren wordt voldaan. Single core is multi 22x de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proximus

Proximus

100% OC

Viss schreef op zondag 28 december 2008 @ 22:52:
Misschien in msconfig/bootini even checken of daar 4 cores staat. Turbo 21x op i920 is voor alle 4 de cores, mits aan een aantal factoren wordt voldaan. Single core is multi 22x de max.
Heb ik even voor je gedaan, daar staan er wel 8 gek genoeg...doe ik nou wat fout of is CPU-Z raar aan het doen?

I7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-07 22:37
In systeembeheer staat altijd x8. Start, uitvoeren, msconfig, bootini, advanced, numproc. Zou 8 moeten staan. Zie beheer met enkel 2 aan:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v292/Viss1/bootini.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_v_leeuwen
Heeft het nog iemand het Gigabyte X58 extreme bord, of de UD5, het lukt me gek genoeg niet om stabiel een Bclock van 200 te draaien, iemand hiervoor tips?

* PSN=Chef_NL** *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

verhoog je ioh voltage iets chef, en cpu moet het natuurlijk ook kunnen op die voltage die je gebruikt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 00:46
Heeft DFI al een onboard oplossing voor het updaten van de bios (zoals bv EZ-Flash bij Asus)? & klopt het dat de DFI wat zwakjes is wat betreft geheugen-bandbreedte?

Ik heb vorige week eigenlijk blind een Rampage II Extreme besteld, maar na het doorspitten van een hoop reviews & fora heb ik het idee dat ik dit keer misschien toch 's een ander merk moet nemen. Ik zit dus erg te twijfelen tussen de DFI X58-T3eH8 & de GA-EX58 Extreme, of toch maar gewoon de Asus..?
(ik kan morgen m'n bestelling nog aanpassen)..

Lastig..

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

rabor schreef op maandag 29 december 2008 @ 02:30:
Heeft DFI al een onboard oplossing voor het updaten van de bios (zoals bv EZ-Flash bij Asus)? & klopt het dat de DFI wat zwakjes is wat betreft geheugen-bandbreedte?
De DFI laat zich gewoon via old-school dos (awdflash) flashen.
In windows kan ook via Winflash maar of je dat wil is wat anders (niet aan te raden).

Over de bandbreedte kan ik wel duidelijkheid verschaffen dit is namelijk precies "on pare" met de P6T
Haal dezelfde bandbreedte nu op me nieuwe DFI dan op de P6T die ik 4 weken heb gehad :)
Heb alleen wel veel minder VTT en Vdimm nodig om dezelfde snelheid memtest stable te krijgen dus, de DFI clocked ram dus beter als de P6T (die volgens zeggen beter ram clocked als de R2E :D )

De Asus is "makkelijker" out-of-the-box te tweaken door ieder niveau gebruiker maar voor de gevorderde is de DFI een heerlijk board en die zal daarom net even ietsjes meer potentie laten zien wanneer je hem echt goed doorhebt ;)
Tuurlijk er zitten wat kleine bugs in de bios en spelfouten op de doos :P maar noem mij een board van DFI die dat niet had >:)

[ Voor 5% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 29-12-2008 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rabor schreef op maandag 29 december 2008 @ 02:30:

Ik heb vorige week eigenlijk blind een Rampage II Extreme besteld, maar na het doorspitten van een hoop reviews & fora heb ik het idee dat ik dit keer misschien toch 's een ander merk moet nemen. Ik zit dus erg te twijfelen tussen de DFI X58-T3eH8 & de GA-EX58 Extreme, of toch maar gewoon de Asus..?
(ik kan morgen m'n bestelling nog aanpassen)..

Lastig..
Ik heb een Gigabyte UD5 gehad. Mooi bord om te zien maar er zit een groot nadeel aan de Gigabyte borden. En dat is de manier van opstarten. Het duurt erg lang voordat de borden echt doorstarten. Helaas heb ik het Gigabyte bord reeds na 5 dagen retour moeten zenden omdat het niets meer deed. Een belangrijk voordeel aan de Gigabyte borden is de hoeveelheid beta biossen en de geheugen bandbreedte. Omdat ik binnen 3 werkdagen mijn geld terug had ben ik overgestapt naar een Rampage 2 Extreme. Wat een heerlijk bord. Start snel op, klokt gewoon goed, blijft koel en is superstabiel. Er worden overal discussies gevoerd over de R2E over problemen die er zouden zijn. Ik kan deze niet bevestigen. Mijn setup:

Asus Rampage 2 Extreme
Intel Core i7 920 @ 200 blck met turbo zonder HT
TRUE 120 Black met 2 maal Sycthe S-Flex 1600 rpm
Corsair Dominator 6 gb kit @ DDR 1600 7-8-7-20-1T
Samsung Spinpoint F1 500 gb RAID0
Club 3D HD4870X2
Cosair TX750W voeding

Geheugen bandbreedte is inderdaar hoger op de Gigabyte borden maar dit is volgens mij een bios kwestie. Met bovenstaande setup geeft Sisoft Sandra 27.5 gb/s. Met Asus BIOS 0901 is de R2E een zeer compleet bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 00:46
Dus ze hebben eindelijk weer eens een "Expert"? Dan is de keus makkelijk.. ;)

R2X afbesteld.. Tx!

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_v_leeuwen
Rol-Co schreef op zondag 28 december 2008 @ 23:48:
verhoog je ioh voltage iets chef, en cpu moet het natuurlijk ook kunnen op die voltage die je gebruikt.
Thanx voor de Tip Rol-Co, maar het lukt me maar niet om door te booten, krijg een bluescreen als hij windows wil gaan opstarten. ben nu al dagenlang aant zoeken voor goede instellingen.

CPU wel over 4Ghz gekregen maar dit is met Turbo en 195 Bclock, maar bij het zoeken naar de 200Bclk settings heb ik de mutli flink omlaag geschroefd om de CPU uit te sluiten, met het Ram hetzelfde.

* PSN=Chef_NL** *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:34
Sinds een paar maanden doe ik aan multiboxing voor World of Warcraft op een Core 2 duo.
Aangezien ik 5 clients tegelijk draai is het nu wel een tijd om om te schakelen naar het grotere spul en de i7 920 lijkt me een uitstekende keuze daarvoor :)

Ik zat hiervoor te denken aan de volgende setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P6T Deluxe€ 226,81€ 226,81
2Corsair Dominator TR3X6G1600C8D€ 204,-€ 408,-
1Intel Core i7 920€ 248,20€ 248,20
1Noctua NH-U12P€ 56,90€ 56,90
1Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E€ 199,90€ 199,90
ImporterenTotaal€ 1.139,81

Dezelfde videokaart komt er in Februari bij voor Crossfire zogauw ik de winstuitkering van de baas heb ontvangen :-)
Mijn bedoeling is om lichtjes over te klokken maar niet al te veel (dus geen waterkoeling oid) en hier gewoon prettig op te kunnen gamen. Hebben jullie nog aanbevelingen voor deze setup of kan ik deze zonder problemen bestellen?

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Het bleek na een tijdje prime95 runnen dat de 95 graden gehaald werd. Zonder enige overclock.

Heb van de cpu maar de pasta afgeschraapt en het restje pasta op de koeler zelf laten zitten. Nu is de max temp 84 graden volgens het progsel real temp. Dus toch al een winst van 11 graden.

Die stock koeler van Intel is niet super. Kan dat eigenlijk wel, continue 80 graden? Wat is eigenlijk een acceptabele temp om continue op te werken voor de core 7i?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Of, als je financieel die ruimte hebt, meteen een 4870x2 er in, kun je er altijd nog een 4870 (x10 naast zetten mocht dat ooit nodig zijn.

Ik wil een religieuze oorlog betreffende ati vs nvidia voorkomen, maar toch het volgende opmerken.

Persoonlijk had ik het budged om ofwel een nvidia 280 te kopen, ofwel een 4870x2. Die laatste doet het soms fors beter dan de 280. Toch ben ik uiteindelijk voor de nvidia 280 gegaan. De reden is stabiliteit en driver issues. Er is een heel topic gaande hier op got over vista64 + bsods in crosfire. Vista 64 bit wil je hebben, want anders heb je niks aan je 6 gb geheugen.

Mij 2 cents.

[ Voor 48% gewijzigd door Q op 29-12-2008 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artouiros
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-05 15:54
Gegroet, ben dit topic al een tijdje aant volgen en ik dank jullie voor al de info.

Was daarjuist even wat aan't rondkijken voor een moederbord en op de Global Site van Asus viel me op dat er een P6T Deluxe V2 is bijgekomen. Heb er hier nog geen berichtje over gezien (of misschien erover gekeken).

Overview
Specs

Weet niet of er veel speciaals is maar ik ben maar een leek tegenover velen van jullie.
Prettige feesten nog! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:26

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Enig verschil dat ik er uit op kan maken met de "V1" en V2 is een ingebouwede SAS controller chip? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Turre schreef op maandag 29 december 2008 @ 15:16:
Gegroet, ben dit topic al een tijdje aant volgen en ik dank jullie voor al de info.

Was daarjuist even wat aan't rondkijken voor een moederbord en op de Global Site van Asus viel me op dat er een P6T Deluxe V2 is bijgekomen. Heb er hier nog geen berichtje over gezien (of misschien erover gekeken).

Overview
Specs

Weet niet of er veel speciaals is maar ik ben maar een leek tegenover velen van jullie.
Prettige feesten nog! :+
de V2 ondersteund 24gb ram en de V1 12gb?
Ow ik zie dat de V1 inmiddels ook 24gb ondersteund, was zeker een bios bug

[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 29-12-2008 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@alle mensen die een CoreI7 met 2 cores in CPUZ hebben:
Kan het zijn dat jullie cpu's (2 cores ervan iig) niet stabiel zijn/ herkend worden door het systeem?

Als CPUZ @stock wel 4 cores laat zien is dan lijkt dat inderdaad het geval. (en anders ben ik heel benieuwd naar wat het dan wel is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Er is een heel topic gaande hier op got over vista64 + bsods in crosfire.
En uit eindelijk lag het altijd aan iets anders.........

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 29-12-2008 22:35 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees hier eigenlijk helemaal niets over het Intel X58 bord 'Smackover'. Is daar een specifieke reden voor?
Zelf heb ik dit weekend een aantal nieuwe componenten besteld waaronder een Intel X58 plank, een 920 en 6Gb Kingston Valueram 1333MHz. Het is niet de bedoeling om flink te gaan tweaken.
Voornaamste functie is het encoden van h264 video en een zandbak voor VMWare ESX.
Wil geen Vista x64 draaien maar Windows2008 x64..

Dus eigenlijk mijn enige vraag. Waarom niemand aan de smackover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proximus

Proximus

100% OC

Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 22:11:
Ik lees hier eigenlijk helemaal niets over het Intel X58 bord 'Smackover'. Is daar een specifieke reden voor?
Zelf heb ik dit weekend een aantal nieuwe componenten besteld waaronder een Intel X58 plank, een 920 en 6Gb Kingston Valueram 1333MHz. Het is niet de bedoeling om flink te gaan tweaken.
Voornaamste functie is het encoden van h264 video en een zandbak voor VMWare ESX.
Wil geen Vista x64 draaien maar Windows2008 x64..

Dus eigenlijk mijn enige vraag. Waarom niemand aan de smackover?
De Intel Smackover heeft geen echte noemens waardige features. Het is een "gewoon" bord zonder bijvoorbeeld solidcapacitors. En ik denk dat het grootste gemis nog de 6 dimm sloten zijn i.p.v. de 4 stuks die de Intel heeft.

Neeee, voor mij geen Intel borden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-04 15:24
De smackover heeft toch redelijk wat records op zijn naam staan puur doordat het bord simpel is gehouden. Echter moet je wel weten hoe je op dat bord moet overclocken omdat verscheidene settings een compleet andere naam hebben en sommige gekoppeld zijn aan elkaar. Heb zelf de P6T met 965 en de SO met 920. De 6 sloten zijn voor mij nog geen gemis aangezien ik nu 3x2GB corsair reepjes gebruik en dat nog meer dan zat is voor nu. In de toekomst kan dit echter wel wat nadelen met zich meebrengen. Iemand wat settings ICM P6T en 965 (W30) Rob?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

smackover heeft wel wat records (van fugger) maar komt ook mede omdat hij als 1 van de eerste zo'n bord had met 9 nehalem chips.....dus ja.

p6t dlx kwm als goede 2e en ook die div records, persoonlijk tot nu toe het beste bordje hier.

heb wel wat settings eventueel sqorpius maar welk geheugen heb je en welke snelheid wil je ongeveer draaien?

basis is in princiepe: qpi/dram 1.20-1.45 (afhankelijk van je geheugen) pll 1.84 , mem voltage 1.65 en je timings van je mem instellen (eerste 4 en 1T en divider) , cpu voltage moet je proberen wat ie kan.
Maar met dit heb je tot 4ghz zeker voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sqorpius
Heb dezelfde modules als die jij van Jeroen hebt gekregen. "slechts" de 1333 stickies. Wel zelfde versie als die van jou volgens mij. CPU doet hier 4000Mhz op 1.33. Heb het nog niet lager getest. Bedankt alvast voor je settings, vanavond weer wat te doen. Max wat ik eruit heb kunnen halen met de TRUE (lucht) is 4.4..

[ Voor 13% gewijzigd door Sqorpius op 30-12-2008 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Wat is nou eigenlijk de meerwaarde van bv. OCZ Platinum 1333 t.o.v. Kingston Valueram 1333?
Heeft het echt zin om daar 50-75 euro meer aan uit te geven?
Ik wil niet echt mega overclocken, gewoon als ik ergens rond de 3,2 ghz haal ben ik al blij, op lucht dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welzo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-02-2024

Welzo

Perfectionist

Volgens mij heeft dat in jou geval weinig zin. Naja het is mij ook nog niet helemaal duidelijk.

Ik vraag me bijvoorbeeld af of de Cas Latency veel uit zou maken, zou je veel verschil merken tussen 'Corsair XMS3 TR3X6G1600C9' en 'OCZ Platinum XTC OCZ3P1600LV6GK' bijvoorbeeld? De Corsair heeft een CL van 9 en de OCZ een CL van 7, terwijl de prijs op het moment bijna gelijk is (199 tegenover 197 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Paar weken terug een p6t deluxe besteld,maar nu nog steeds niet binnen.
Vandaag een aanbod gekregen om voor dezelfde prijs een msi eclipse te ruilen.
Doen of niet?

Heb weinig ervaring met msi,altijd al een asus mobo gehad.

[ Voor 15% gewijzigd door Bullus op 30-12-2008 12:17 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sqorpius
Is je eigen smaak, Maar ik heb toch echt liever Asus omdat ik die bios-settings gewend ben. Volgens mij kwam de P6T overigens wel als een van de/ al dan niet Beste moederbord uit de X58 tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Sqorpius schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 01:27:
Heb dezelfde modules als die jij van Jeroen hebt gekregen. "slechts" de 1333 stickies. Wel zelfde versie als die van jou volgens mij. CPU doet hier 4000Mhz op 1.33. Heb het nog niet lager getest. Bedankt alvast voor je settings, vanavond weer wat te doen. Max wat ik eruit heb kunnen halen met de TRUE (lucht) is 4.4..
ik had de 1600 platinums kerel, maar inmiddels de 1866 cl9 van corsair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_v_leeuwen
Ik heb hier nu een setje van kingston, 1000mhz 9-9-9-28, maar draai nu op 900Mhz en dan draaien ze ook op 8-8-8-24, dit 8h prime, en op 1,66v verder moet ik nog even zoeken of lagere timings getrokken worden.

* PSN=Chef_NL** *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sqorpius
Rol-Co schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 13:27:
[...]

ik had de 1600 platinums kerel, maar inmiddels de 1866 cl9 van corsair.
Ahh vandaar, Hoe doen die het bij jou dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiepeks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-07 19:11
Kort vraagje hier:

ik ben ook aan 't oriënteren op de 1366 mobo's, liefst Asus.
Maar heb ik twee sata-controllers nodig als ik raid0 met twee raptors draai en wat sata-schijven voor gewone opslag? Of kan je bijv 2 satapoorten kiezen voor raid0 en 2 poorten voor de rest?
(Heb nu Asus K8N-DL met Nvidia en Silicon)

Asus heeft maar één controller, Gigabyte heeft intel ICH10R én gigabyte-controller.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proximus

Proximus

100% OC

tiepeks schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 16:25:
Kort vraagje hier:

ik ben ook aan 't oriënteren op de 1366 mobo's, liefst Asus.
Maar heb ik twee sata-controllers nodig als ik raid0 met twee raptors draai en wat sata-schijven voor gewone opslag? Of kan je bijv 2 satapoorten kiezen voor raid0 en 2 poorten voor de rest?
(Heb nu Asus K8N-DL met Nvidia en Silicon)

Asus heeft maar één controller, Gigabyte heeft intel ICH10R én gigabyte-controller.
Heeft weinig met dit topic te maken. Maar het antwoord op je vraag is "Ja" je kunt op één controller meerdere setups draaien (of het goed is is een 2e).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamerforever
Voor de mensen die opzoek zijn naar een nieuwe koeler, de Thermalright True 1366 is vanaf deze week weer goed verkrijgbaar, ik krijg hem morgen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Sqorpius schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 13:01:
Is je eigen smaak, Maar ik heb toch echt liever Asus omdat ik die bios-settings gewend ben. Volgens mij kwam de P6T overigens wel als een van de/ al dan niet Beste moederbord uit de X58 tests.
Daardoor had ik eigenlijk ook de P6T besteld, omdat het toch een nieuw platform is, toch de keuze voor de MSI gemaakt.
Ff wat reviews opgezocht en blijkt dat de Eclipse volwaardig aan de P6T is, alleen de MSI heeft wat meer tweaking nodig in de bios.Ook natuurlijk voor de MSI gekozen vanwege de dezelfde prijs als de P6T.(inruil aanbod)

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

Ik had 1 ding toch niet voorzien met me X58-DS4... beide PCI sloten worden geblokkeerd als je een Arctic Cooling Twin Turbo op je videokaart zet (blokkeerd 3 sloten!). Nu moet ik een PCI-E geluidskaart kopen, of opnieuw de VGA cooling vervangen, voor iets platters :s

edit: Heb 't verkeerd gezien! het past net :) waardoor ik eigenlijk wel blij ben met die vga cooler (incl. 2 x 80mm fans), omdat er dan nog wat airflow tussen die twee kaarten is (en erg goed/stil koelt!). Gelukkig was ik toch al niet van pan om Crossfire te gaan doen, want het bedekt wel een PCI en PCI-E 8x slot.

[ Voor 38% gewijzigd door Patriek op 31-12-2008 03:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de onbourd geen optie dan?
Deze worden steets beter en er bestaat eax software van creative die je kan gebruiken voor onbourd zodat je eax4 tot je beschikking heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek

Patriek

edit koning

sorry, loos alarm!
moet eerlijk zijn dat ik de onboard Realtek ALC888 geen eerlijke kans geef aangezien ik al een X-Fi Fatal1ty incl. drivebay heb en die dan ook wil gebruiken (was vrij duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 00:25
Ook ik heb gisteren mijn nieuwe setje opgehaald bij 4launch: Asus P6T Deluxe, i7 920 en 3x2Gb corsair XMS3 geheugen. Na het helemaal ingebouwd te hebben en ik hem aanzette gaf die geen beeld. Na onderzoek bleek dus dat ik de geheugen modules in de oranje banken moest stoppen en niet in de zwarte, nou gedaan en alles werkte gelijk. Eerst windows Vista X64 geinstalleerd, dit ging zonder problemen en daarna de programma's snel geinstalleerd. Het voelt nu allemaal veel soepeler aan en werkt veel sneller. Even voor de duidelijkheid, ik ben overgestapt vanaf een Q6600 met 4Gb geheugen, maar nu werkt toch een stuk fijner.

Ik had alleen wel een probleempje wat ik eigenlijk met mij vorige setup ook al had. Als ik Vista installeer dan blijft die altijd 10 minuten hangen bij het scherm waar je de taal moet kiezen, en als je dan volgende drukt en 'installeer nu' dan blijft die weer een kwartier hangen voordat die verder gaat. Daarna loopt die gewoon normaal door en ook in vista zelf is die gewoon snel. Ik heb het al met 3 verschillende versies en DVD's geprobeerd maar het is allemaal hetzelfde, ook al verschillende bios instellingen veranderd en hardeschijven uitgeschakeld maar het wil allemaal maar niet helpen. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Is het een Vista issue?

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shevchenko
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-12-2023
Gisteren setup ingebouwd en enkele keren bij het installen van updates enz bsod. Dan maar bios update gedaan en voorlopig alles ok. Gigabyte ud5, 6gb corsair cl8 en i7 920. Thermalright koeler gisteren ook toegekomen maar bij iemand anders geleverd dus zal dat donderdag installeren. Welke prog is het beste om temps uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamerforever
dennis112 schreef op woensdag 31 december 2008 @ 07:54:

Ik had alleen wel een probleempje wat ik eigenlijk met mij vorige setup ook al had. Als ik Vista installeer dan blijft die altijd 10 minuten hangen bij het scherm waar je de taal moet kiezen, en als je dan volgende drukt en 'installeer nu' dan blijft die weer een kwartier hangen voordat die verder gaat. Daarna loopt die gewoon normaal door en ook in vista zelf is die gewoon snel. Ik heb het al met 3 verschillende versies en DVD's geprobeerd maar het is allemaal hetzelfde, ook al verschillende bios instellingen veranderd en hardeschijven uitgeschakeld maar het wil allemaal maar niet helpen. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Is het een Vista issue?
Hetzelfde hier en bij 2 andere vrienden (tho, dezelfde systeem). Ik gok dat het normaal is bij Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Gamerforever schreef op woensdag 31 december 2008 @ 09:56:
[...]

Hetzelfde hier en bij 2 andere vrienden (tho, dezelfde systeem). Ik gok dat het normaal is bij Vista.
Ik heb al op diverse systemen Vista geïnstalleerd, zowel 32 als 64 bit, nog nooit iets dergelijks gehad. Bij mij loopt hij altijd soepel door. Het kan zijn dat het komt door een stukje hardware of bepaalde randapparatuur (printer, geluidskaart, kaartlezer, webcam). Probeer het eens met enkel de benodigde hardware, de rest kan je dan later bijpluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamerforever
pposthoorn schreef op woensdag 31 december 2008 @ 10:40:
[...]

Ik heb al op diverse systemen Vista geïnstalleerd, zowel 32 als 64 bit, nog nooit iets dergelijks gehad. Bij mij loopt hij altijd soepel door. Het kan zijn dat het komt door een stukje hardware of bepaalde randapparatuur (printer, geluidskaart, kaartlezer, webcam). Probeer het eens met enkel de benodigde hardware, de rest kan je dan later bijpluggen.
Ik heb mijn Vista 64-bit geïnstalleerd zonder randapparatuur en nog duurt het lang tijdens installatie. Zo ook bij mijn vrienden dus ik weet niet waar het aan ligt en lijkt voor mij normaal te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwman
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-07 11:40
Zit te wachten op TNT die vandaag komt.

heb besteld bij Afuture:

Intel Core I7 920 1 € 252,40
Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K3/6G 1 € 129,90
Asus Rampage II Extreme 1 € 318,90

Ik had OCZ geheugen besteld maar die hadden ze niet meer op voorraad, het enig wat ze nog hadden liggen was het Kingston geheugen, ik kijk wel hoe het draait anders koop ik er wel snellere in.
De keuze voor de rampage II moederbord is bij mij puur optisch, in de testen maakt het weinig verschil met de P6T maar vond de rampage er veel heftiger uitzien.
Verder heb ik zelf 2 x 4870 in crossfire dus ben benieuwd hoe het straks gaat draaien.
Ik kom van een duo core 2.4 met 2 Gb geheugen.
Pagina: 1 ... 9 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld om leuk te praten over de Nehalems en bijbehorende chipset. Gelieve geen vragen over het nu wel of niet zinnig is deze te kopen, dat is makkelijk zelf uit te zoeken en niet echt discussiewaardig.