Intel Core i7 / X58 discussie- en benchmarktopic

Pagina: 1 ... 10 ... 14 Laatste
Acties:
  • 120.531 views

Verwijderd

Vraagje mbt tot thermal compounds..

Heb net me Thermalright cooler binnen voor de i7 920 en nu vroeg ik me af of het beter is wat Artic silver te gebruiken of de thermal compound die bij de cooler zit te gebruiken? Heeft iemand hier ervaringen mee?

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:17

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2008 @ 11:16:
Vraagje mbt tot thermal compounds..

Heb net me Thermalright cooler binnen voor de i7 920 en nu vroeg ik me af of het beter is wat Artic silver te gebruiken of de thermal compound die bij de cooler zit te gebruiken? Heeft iemand hier ervaringen mee?
De Artic Silver zal nog net even wat beter zijn, maar met een TRUE maakt het niet heel veel uit denk ik. Belangrijker is dat de base van de koeler en de HS van de CPU helemaal vlak zijn, dat kost je veel meer temp...

Zijn er al i7's waargenomen met bolle/holle heatspreaders, of heeft Intel het nu beter onder controle?

Specs

Verwijderd

@tiepeks: (excuses voor de offtopic)
Ik kan met mijn Maximus Formula niet meer HDD's aansluiten op mijn (1ste) SATA controller, omdat die bezet is met 2 SATA schijven in raid 0.
Het is volgens mij dus niet zo dat je naast raid 0 op dezelfde controller nog andere schijven kan aansluiten, in ieder geval heb ik het niet voor elkaar gekregen. Op de 2e controller kan het wel gewoon.
Dat komt denk ik omdat ik in de bios RAID op enabled heb staan (voor raid 0) en als je een normale HDD op dezelfde controller aansluit wil de controller die ook in de raid meenemen en dat kan dan natuurlijk niet.
(Of je moet de schijven als zodanig installeren, maar dan wel in de raid en dus niet 2 schijven op raid en 1 niet)

• guido09
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-12 21:09
Zo mijn setup draait nu ook .

i7 920 met 6Gb OCZ op een Gigabyte ex58-ud5 plank.
Samen met 2 OCZ core V2 ssd in raid 0. En moet zeggen het loopt erg lekker...
Ik heb dan ook van mijn 4 oude sata schijven een 2e raid 0 gemaakt waar alle temp achtige dingen naar toe geschreven worden. Van het bekende stotter probleem met de ssd heb ik nog niks gemerkt.

So far so good enkel het easytune van gigabyte en dynamic energy saving wil niet lopen of geinstalleerd worden onder vista ultimate 64bit (SP1 zit erop), tevens laastse nieuwe bios geflasht (f4f).

Iemand dezelfde ervaring met de software van gigabyte??

[ Voor 1% gewijzigd door guido09 op 31-12-2008 12:30 . Reden: indianentaal aanpassen ]

been there, done that, bought the T-shirt

Verwijderd

Bedankt voor je reactie.
Ik vond ook al ergens een TMI test maar daar waren de burnin tijden van een bijv Artic Silver5 niet in meegenomen. Cure time voor Artic is 200 uur ofzo vandaar dat ik me dit even afvroeg. :?

Ik ga gewoon lekker Artic gebruiken aangezien me dat nooit slecht bevallen is en slecht zal het nooit zijn. :)
bvk schreef op woensdag 31 december 2008 @ 12:22:
[...]

De Artic Silver zal nog net even wat beter zijn, maar met een TRUE maakt het niet heel veel uit denk ik. Belangrijker is dat de base van de koeler en de HS van de CPU helemaal vlak zijn, dat kost je veel meer temp...

Zijn er al i7's waargenomen met bolle/holle heatspreaders, of heeft Intel het nu beter onder controle?

Verwijderd

Yup bekend fenomeen. Ik had dit ook ik heb een broertje dood aan dat activeren dus ik gebruikte een custom MSDN Vista.
Zodra ik me officiële Vista zonder boot loader gebruik en netjes activeer werken alle Gigabyte apps prima.. vreemd maar het lijkt me de oorzaak.

Dit gebeurd alleen met Vista instaltie's waarbij activatie omzeild word dmv een bootloader/crack.
guido09 schreef op woensdag 31 december 2008 @ 12:26:
Zo mij setup draait ook nu.

i7 920 met 6Gb OCZ op een Gigabyte ex58-ud5 plank.
Samen met 2 OCZ core V2 ssd in raid 0. En moet zeggen het loopt erg lekker...
Ik heb dan ook van mijn 4 oude sata schijven een 2e raid 0 gemaakt waar alle temp achtige dingen naar toe geschreven worden. Van het bekende stotter probleem met de ssd heb ik nog niks gemerkt.

So far so good enkel het easytune van gigabyte en dynamic energy saving wil niet lopen of geinstalleerd worden onder vista 64bit (SP1 zit erop), tevens laastse nieuwe bios geflasht (f4f).

Iemand dezelfde ervaring met de software van gigabyte??

• FlyBock
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-07 14:09
Na enig onderzoek ben ik voornemens om (onder andere) onderstaande componenten te bestellen voor mijn nieuwe PC.

- Intel Core i7 920
- Gigabyte GA-EX58-UD5
- Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K3/6G of Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K3/6G
(verschil: 1066 Mhz, latency 7 versus 1333 Mhz latency 9)

Over dat geheugen heb ik een vraag. Ik zie veel mensen in dit forum een Core i7 920 combineren met 1333 Mhz. geheugen, vaak met een latency van 9. Als ik het goed begrijp draait de Core i7 920 standaard echter met een klok van 1066 (8 x 133). Aangezien ik geen plannen voor overclocking heb, is dan de keuze voor 1066 Mhz geheugen met een latency van 7 de betere keuze?

Persoonlijk denk ik van wel, zeker gezien de conclusies in deze test op Techspot. Maar.. ik hoor graag de feedback vanuit deze community.

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-12 19:51

BioHazard

*\o/*

Ik heb een Gigabyte GA-EX58-DS4 plank, maar wanneer ik mijn PC aanzet springt die 1 a 2 sec aan. Daarna valt die uit, om na enkele seconden weer aan te gaan? Hoe kan dit? Dit deed die in het begin nog niet?

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-12 18:29
pposthoorn schreef op woensdag 31 december 2008 @ 10:40:
[...]

Ik heb al op diverse systemen Vista geïnstalleerd, zowel 32 als 64 bit, nog nooit iets dergelijks gehad. Bij mij loopt hij altijd soepel door. Het kan zijn dat het komt door een stukje hardware of bepaalde randapparatuur (printer, geluidskaart, kaartlezer, webcam). Probeer het eens met enkel de benodigde hardware, de rest kan je dan later bijpluggen.
Hmmm, ik heb het probleem even verder opgezocht op internet en nu had ik hier ook een topic gevonden waar iemand zei dat die het ook had maar nadat die een floppy drive aangesloten had het probleem weg was. Dus kan 2 dingen proberen, 1: floppy drive aansluiten of 2: Floppy disablen in de bios. Ik ga het nu niet testen want hij is net helemaal geinstalleerd, dus misschien dat iemand anders het kan testen die nog moet installeren?

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• dennis112
BioHazard schreef op woensdag 31 december 2008 @ 13:08:
Ik heb een Gigabyte GA-EX58-DS4 plank, maar wanneer ik mijn PC aanzet springt die 1 a 2 sec aan. Daarna valt die uit, om na enkele seconden weer aan te gaan? Hoe kan dit? Dit deed die in het begin nog niet?
Start die daarna gewoon door dan, of reboot die nogmaals en geeft die geen beeld?

Ik had dit namelijk ook met mijn vorige setup: Q6600, P5K en 4Gb geheugen, eerst gaat die aan, dan valt die uit en daarna na 1 of 2 seconden springt die weer aan en boot die gewoon normaal op. Nooit erachter gekomen wat het probleem nou eigenlijk was, het is nu in ieder geval weg met m'n nieuwe setup: P6T, i7 920, 6Gb geheugen.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-12 19:51

BioHazard

*\o/*

dennis112 schreef op woensdag 31 december 2008 @ 13:14:
[...]

Start die daarna gewoon door dan, of reboot die nogmaals en geeft die geen beeld?

Ik had dit namelijk ook met mijn vorige setup: Q6600, P5K en 4Gb geheugen, eerst gaat die aan, dan valt die uit en daarna na 1 of 2 seconden springt die weer aan en boot die gewoon normaal op. Nooit erachter gekomen wat het probleem nou eigenlijk was, het is nu in ieder geval weg met m'n nieuwe setup: P6T, i7 920, 6Gb geheugen.
Nou hij start inderdaad gewoon normaal door dan. Maar dit kan toch niet goed zijn, eerst power op de HDs, vallen direct weer uit, en weer aan. :X

• Gamerforever
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-02-2024
Bij mij gebeurt hetzelfde, met UD5 moederbord.

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-12 13:57
Had mijn gigabyte ook, volgens mij zelfs de meeste, heb het wel van meer gehoord.

* PSN=Chef_NL** *

Verwijderd

Hier inderdaad ook last van, echter geen problemen daarna. Vreemd is het wel.

• pimpimmers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb mijn hele systeem (onderdelen) geannuleerd die ik al op 8 december had besteld en direct betaald bij salland. Alles wat ik besteld had was of op voorraad of maximaal 1 tot 10 dagen leverbaar.
Maar helaas klopt daar iets van. Omdat allemaal zo lang duurt ben ik veel meer geld kwijt als de prijzen van nu. En nog steeds waren er onderdelen niet leverbaar en ze weten zelfs niet wanneer ze wel leverbaar zijn. Omdat ik geen extra geld heb kan ik ook niet makkelijk even die onderdelen ergens anders bestellen en bij hun annuleren. Dan krijg ik namelijk een deel van mijn onderdelen en op mijn geld moet ik nog een tijd wachten. En dan zit ik dus met onderdelen waar ik nog niets mee kan omdat ik de helft nog mis en betaal te veel. Dus alles maar geannuleerd bijna 3400,- en dat was zonder monitor muis en keyboard en ook geen kast die heb ik al.
Ik bestel eigenlijk nooit bij 1 winkel altijd verspreid en dat ga ik nu ook maar weer doen.
En ik bespaar nu ook nog eens dik 200,- en dat geld leg ik mooi weer apart voor een nieuwe systeem over een paar jaren. Ik leg altijd geld apart zodat ik over bijvoorbeeld 3 jaar zo een nieuwe systeem kan kopen.

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-12 11:21

pposthoorn

Constructeur

Gamerforever schreef op woensdag 31 december 2008 @ 13:21:
[...]

Bij mij gebeurt hetzelfde, met UD5 moederbord.
Ik heb dit al ruim anderhalf jaar met mijn GA-P35-DS3P met Intel E4300@2.88Ghz, Geen problemen na al die tijd.

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
bvk schreef op woensdag 31 december 2008 @ 12:22:
[...]

Heb eindelijk ook een Core i7 920 en hebt gechecked of ie hol/bol was, maar het valt mee.
Een mm aan de buitenrand loopt ie wat naar beneden,maar in het midden ie mooi vlak.

|2600k|Asus 290|

• shevchenko
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-12-2023
Gigabyte x58 ud5, hier ook hetzelfde ivm dat opstarten. Springt aan ,uit na 2 sec terug aan :?

• Bullus
Denk dat dat wel zo hoord,als je leest hoeveel mensen dat al hebben met die "reboot".

Heb het trouwens ook met mijn asus formula x38, maar alleen als ik bepaalde bios instellingen aanpas, met name bij overklokken gaat ie wel eens 2 x rebooten. Bij een normale boot heb ik daar geen last van.

[ Voor 55% gewijzigd door Bullus op 01-01-2009 11:00 ]

|2600k|Asus 290|

Verwijderd

Gigabyte x58 ud5, ik heb dat niet met die reboot. Bios versie = F4, ik had het 1 keer na het toepassen van mn overclock, at hij uitviel en dan weer aan, daarna niet meer.

• dennis112
Denk ook dat het iets met overclocken te maken heeft want meestal als je hem in de bios overclockt en dan save settings doet dan gaat die ook even uit en weer aan om die instellingen toe te passen. Misschien doet die dat als je hem voor het eerst aanzet ook wel. Eerst start die normaal op, dan ziet die in de bios dat die overgeclockt is, dus schakeld die uit om daarna met die overgeclockte settings te booten. Zoiets is het denk ik maar weet het niet zeker.

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-12 13:57
Het heeft inderdaad met bepaalde settings te maken, toen ik bijna alle voltages op de hand had staan deed hij het volgens mij niet meer. Misschien een tip om even uit te zoeken.

* PSN=Chef_NL** *

• shevchenko
Eindelijk terug opgestart gekregen.
Gisteren thermalright extreme black met de bolt thru kit geinstalleerd.
Temperatuur gezakt met ongeveer 10a12 graden. Alles goed denk ik dan. Echter krijg ik het ene blue screen na het andere. De ene keer in het opstarten,dan in vista maar altijd eindig ik met een blue screen. :?
Deze morgen nog steeds hetzelfde liedje.
Dan maar alles terug op default in bios en voor de moment geen problemen :/ .
Geheugen had ik 1.64v en 1600mhz gezet. Is dat nu het geheugen die niet op 1600 kan draaien?
Specs gigabyte x58 ud5
i7 920
Corsair Dominator TR3X6G1600C8D

update: voltage verhoogd naar 1.6
toch op 1600mhz gezet maar timings stonden op 8-8-8-20 heb deze dan op 8-8-8-24 gezet.
Hopelijk blijft hij stabiel.

[ Voor 12% gewijzigd door shevchenko op 02-01-2009 10:57 ]

• tiepeks
  • Laatst online: 25-07 19:11
Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2008 @ 12:25:
@tiepeks: (excuses voor de offtopic)
Ik kan met mijn Maximus Formula niet meer HDD's aansluiten op mijn (1ste) SATA controller, omdat die bezet is met 2 SATA schijven in raid 0.
Het is volgens mij dus niet zo dat je naast raid 0 op dezelfde controller nog andere schijven kan aansluiten, in ieder geval heb ik het niet voor elkaar gekregen. Op de 2e controller kan het wel gewoon.
Dat komt denk ik omdat ik in de bios RAID op enabled heb staan (voor raid 0) en als je een normale HDD op dezelfde controller aansluit wil de controller die ook in de raid meenemen en dat kan dan natuurlijk niet.
(Of je moet de schijven als zodanig installeren, maar dan wel in de raid en dus niet 2 schijven op raid en 1 niet)
offtopic:
Idd, ik was er ook achter. ik heb een zelfde soort setup op mijn k8n-dl. Ik kies nu toch een mobo met 2 controllers (gigabyte / evga)
bedankt voor de reactie

specs

Verwijderd

Ik vraag me af hoe het nou zit met het OC'en van een i7 920 en het geheugen. Ik heb zelf de i7 920 op het oog met (op dit moment) daarbij Corsair 3x2GB DDR3 SDRAM PC10666 CL9.0 XMS3, dus op 1333 MHz. Nu las ik ergens dit:
The new FSB is called Base Clock (Bck) and runs at a default 133Mhz. Bck overclocks are topping out at ~ 200Mhz. The O/Cing drill is the same as it always has been. For instance the i7 has a fixed multiplier of 20x. To get to a CPU speed of 3.6, the Bck must be increased to 180Mhz (180x20=3.6). This Bck also drives the ram's speed. The new ram multipliers for the i7 920 is 6x and 8x. Users are having trouble getting the 6x multi to work. So plan on using the 8x. At a Bck of 180, the ram will be running at 180 x 8 = 1440. That means ya gotta get DDR3-1600 ram.
Maar als ik me niet vergis zijn hier zat lui die wel kunnen OC'en met 1333 RAM...?

Ik zat zelf trouwens te denken aan het Gigabyte UD5 bord: ik wilde eerste de goedkopere nemen (ik doe niet aan SLI/CF: twijfel nog tussen een GTX260/HD4870/GTX280/HD4870X2 :/ )), maar ik heb besloten geen geluidskaart te kopen, en dan schijnt de chip op de UD5 iets beter te zijn. Als ik dit topic zo doorlees is de P6T mss een betere keuze, alleen... is de audio daarvan ook okay?

En klopt het dat het OC'en van de 920 zelfs met de default cooler best wel kan? Of is dat kolder en gevaarlijk? Ik ben niet zo'n OC'er (nooit gedaan dus) maar het schijnt met de 920 wel errug makkelijk te gaan. Moet ik dus wel even weten of m'n Corsair 3x2GB DDR3 SDRAM PC10666 CL9.0 XMS3 wel goed genoeg is... Ik speel regelmatig FSX en dan heb je meer aan een snellere CPU, maar ja, om nou twee keer zoveel te betalen voor een i7 940 die nog geeneens op 3,0 GHz draait...!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2009 14:21 ]

Verwijderd

Mijn 533mhz modules lopen nu op 660mhz wat mij nu even snel zat is. ( nog steeds met maar een 500wat OCZ psu :)) Eerst heb ik de timing wat minder strak gezet toen dat stabiel leek heb ik de spd waarden van 533 Mhz ingesteld. Nachtje torture testen gaf geen error. Heb wel een TRUE op de cpu met stock werd ie echt wat te warm zo.

Afbeeldingslocatie: http://freeride.demon.nl/images/img1.jpg

• peeweeherman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12 14:03

peeweeherman

energieleverend.nl

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 14:17:
...

Maar als ik me niet vergis zijn hier zat lui die wel kunnen OC'en met 1333 RAM...?
...

En klopt het dat het OC'en van de 920 zelfs met de default cooler best wel kan?
Ik heb een setup met 920, stock koeler en 1333 geheugen draaien op 3.6 GHz op standaard voltage, dus no worries.

Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
peeweeherman schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 20:22:
[...]
Ik heb een setup met 920, stock koeler en 1333 geheugen draaien op 3.6 GHz op standaard voltage, dus no worries.
Juist naar wat ik op zoek was, bedankt voor de info! Dat is een leuke overlclock, zonder er geld aan te geven & het lawaai zal ook wel mee vallen :-)

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Hier nog een systeem met OCZ 1333 MHz geheugen op 3,7 GHz, divider niet op 8 maar op 6 dacht ik... het geheugen trok het niet helemaal. Voor maximale prestaties moet je toch voor 1600 MHz gaan, maar de i7 heeft genoeg geheugenbandbreedte om het niet echt te merken.

Maar... als je dit onderwerp een beetje had doorgenomen had je al gelezen dat ik het gepost had ;)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

peeweeherman schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 20:22:
[...]

Motrax schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 21:09:
Hier nog een systeem met OCZ 1333 MHz geheugen op 3,7 GHz, divider niet op 8 maar op 6 dacht ik... het geheugen trok het niet helemaal. Voor maximale prestaties moet je toch voor 1600 MHz gaan, maar de i7 heeft genoeg geheugenbandbreedte om het niet echt te merken.

Maar... als je dit onderwerp een beetje had doorgenomen had je al gelezen dat ik het gepost had ;)
Kijk, dat zijn goede berichten. ;) Misschien moet ik toch ook maar voor die P6T gaan, ook al is 'ie wat duurder.

Ik had het topic lichtelijk doorgenomen maar heb jouw post net gemist, denk ik... 8) Ik zal nogmaals dit topic doorzoeken op 1333 en alles nalezen. ;)

EDIT:
Zo, alle posts over 1333 doorgenomen: ik ben op de hoogte. En ik ben het nu helemaal zat. :o :+ 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2009 22:30 ]

Verwijderd

Ik ben toch echt bijzonder blij met me OCZ 1333 reepjes 170bclk ddr op 1.56v nu na een nachtje Linpack niks aan de hand alles lijkt stabiel. Idiote is lopen dus nog gewoon op 133Mhz timings 2:8 7/7/720/1T :)

Vandaag maar even naar de 180bclk, vroeg even wat op het oczforum en kan met een gerust hard 1.65v in me modules pompen zonder garantie verlies, dus ik denk dat 180 met verhoogde ram spanning best te doen moet zijn.

[quote]
SteveOCZ
1.65V is safe for the memory. I'd set it to 1.65V and start pushing the memory to the max
[quote]

• poing
  • Niet online
In tegenstelling met wat hierboven staat heb ik in heel wat reviews gelezen dat zo'n i7 geheugenbandbreedte genoeg heeft en dat sneller dan 1333 of lagere access tijden slechts marginaal uitmaken bij dagelijkse applicaties (games, vmware, ...). Dan vind ik 70 euro extra voor corsair 1600 geheugen... overdreven (zeker omdat ik over een paar maand naar 12Gb ga).

Verwijderd

Sinds geruime tijd volg ik dit topic aandachtig, en het helpt me aardig op weg, misschien is er voor mij ook een x58 systeempje in het verschiet. Toch heb ik een vraag. Gezien mijn budget hou ik het zelf liever bij 6gb geheugen. Wat is nu het verstandigst? 1x(3x2gb), of 2x(3x1gb)? Ik heb wat gezocht op het forum, kwam een wat verouderd topic tegen: 2x dualchannel of 2x2 dualchannel
Kwam erop neer dat 1x(3x2gb) dus de betere keuze zou moeten zijn, vroeg mij alleen af of dit nog steeds zo ondervonden wordt.

• poing
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 10:54:
Sinds geruime tijd volg ik dit topic aandachtig, en het helpt me aardig op weg, misschien is er voor mij ook een x58 systeempje in het verschiet. Toch heb ik een vraag. Gezien mijn budget hou ik het zelf liever bij 6gb geheugen. Wat is nu het verstandigst? 1x(3x2gb), of 2x(3x1gb)? Ik heb wat gezocht op het forum, kwam een wat verouderd topic tegen: 2x dualchannel of 2x2 dualchannel
Kwam erop neer dat 1x(3x2gb) dus de betere keuze zou moeten zijn, vroeg mij alleen af of dit nog steeds zo ondervonden wordt.
De i7 heeft ondersteuning voor tripple channel geheugen, maar dan heb je 3 latjes nodig (dus een kit met 3x2Gb). Ook hier zou het verschil in performancie gering zijn & enkel te merken in benchmarks.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:46
Ik heb besloten maar even te wachten op de Phenom II, de prijzen zijn nu toch weer gestegen en dan wacht ik liever nog even. Als er concurrentie is kan dat alleen maar goed zijn voor de prijs.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Phusebox schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 11:39:
Ik heb besloten maar even te wachten op de Phenom II, de prijzen zijn nu toch weer gestegen en dan wacht ik liever nog even. Als er concurrentie is kan dat alleen maar goed zijn voor de prijs.
Ik gok echter dat de Phenom II vooral moet concurreren met de Q9xxx 45nm parts en niet met de i7 parts helaas. Dus het kan best zijn dat de huidige Q9 procs in prijs omlaag gaan - maar de i7 kan het denk ik niet heel veel deren.

Ik ondervond bij mijn C2D dat bandbreedte (hogere FSB) over het algemeen meer uitmaakte als timings, iets wat eerder met mijn Athlon X2 juist niet zo was. Is het nu zo dat een i7 ook veel baat heeft bij lage timings omdat de geheugencontroller geïntegreerd is? Maakt het verschil tussen aankoop value 1600 spul of strak getimed 1600 spul.

De meeste mensen deugen!

• Bullus
Had eindelijk mijn core i7 platform binnen na 3wk.

i7 920
MSI Eclipse X58
OCZ gold 3x2gb DDR3-1600

Normaal heb ik waterkoeling, maar voor het geval dat er iets was, maar eerst de stock koeler erop gemonteerd.Nadat k alles ingebouwd heb, kreeg ik de ene bsod na de andere.Waarschijnlijk conflicten met de oude drivers. Windows in safe-mode opstarten, ging wat beter maar toch nog af en toe bsod's.
Toen alles geinstalleerd was, vista normaal opgestart. Maar na 15 min of zo toch nog bsod's.
Dan maar een verse install gedaan van vista.Dit bleek de oplossing te zijn.

Bij mijn vorige mobo upgrade had ik nergens last van, hoefde toen vista niet opnieuw te installeren.Ging toen wel van asus naar asus, misschien lig het daaraan dat ik nu wel bsod's kreeg omdat ik van asus naar msi ben gegaan?

[ Voor 40% gewijzigd door Bullus op 04-01-2009 11:53 ]

|2600k|Asus 290|

• Phusebox
Ik ben er nog steeds niet uit of ik CL7 OCZ geheugen moet nemen of dat Kingston CL9 valueram ook volstaat voor een o/c tot 3,6 ghz of rond die buurt.

[ Voor 16% gewijzigd door Phusebox op 03-01-2009 13:18 ]

Verwijderd

poing schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 09:52:
In tegenstelling met wat hierboven staat heb ik in heel wat reviews gelezen dat zo'n i7 geheugenbandbreedte genoeg heeft en dat sneller dan 1333 of lagere access tijden slechts marginaal uitmaken bij dagelijkse applicaties (games, vmware, ...). Dan vind ik 70 euro extra voor corsair 1600 geheugen... overdreven (zeker omdat ik over een paar maand naar 12Gb ga).
Volgens mij nemen de meeste hier alleen maar 1600 omdat het overklokken dan wat makkelijker gaat: die 1333 wordt dan wat overstressed. Als je niet overclocked is 1333 dan ook prima. Voor zover ik het begrepen heb dan. ;)

• Phusebox
Volgens mij is die nog niet leverbaar.

Ik ga zelf voor de Gold variant stuk goedkoper en voor de CL van 7 t.o.v. 8 hoef ik het niet te doen volgens mij

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-11 09:45
Cassius schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 12:01:
[...]

Ik gok echter dat de Phenom II vooral moet concurreren met de Q9xxx 45nm parts en niet met de i7 parts helaas. Dus het kan best zijn dat de huidige Q9 procs in prijs omlaag gaan - maar de i7 kan het denk ik niet heel veel deren.

Ik ondervond bij mijn C2D dat bandbreedte (hogere FSB) over het algemeen meer uitmaakte als timings, iets wat eerder met mijn Athlon X2 juist niet zo was. Is het nu zo dat een i7 ook veel baat heeft bij lage timings omdat de geheugencontroller geïntegreerd is? Maakt het verschil tussen aankoop value 1600 spul of strak getimed 1600 spul.
Klopt maar als je kijkt naar het prijs verschil wordt je misselijk. 700 euro voor een setup neer leggen. Of 400-500 euro. Dus het is dan de vraag of dat verschil in prestatie 200-300 euro extra waard is. En dan heb ik het over de i7 920 2.66 GHz vs de 3.0 GHz Phenom II 940. Als ik zie hoe mijn Q9450 presteert haal je meer dan zat performance uit een PHII. Ik gok dat die PH II 940 ook wel wat goedkoper gaat woren. De 920 versie (2.8 GHz) is 40 euro goedkoper.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12 15:28

frankknopers

Goud is geen geld

Phusebox schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 13:17:
Ik ben er nog steeds niet uit of ik CL7 OCZ geheugen moet nemen of dat Kingston CL9 valueram ook volstaat voor een o/c tot 3,6 ghz of rond die buurt.
Met 1333MHz DDR3 kun je je CPU al overklokken tot 3,33 GHz zonder dat je iets aan je geheugeninstellingen hoeft te veranderen. Heb je aan 3,33 GHz echt niet genoeg voor de dingen waarvoor je de processor gaat gebruiken, dan leg je gewoon 80 euro meer neer voor 1600 MHz reepjes.

Goud is geen geld

Verwijderd

frankknopers schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 17:55:
[...]

Met 1333MHz DDR3 kun je je CPU al overklokken tot 3,33 GHz zonder dat je iets aan je geheugeninstellingen hoeft te veranderen. Heb je aan 3,33 GHz echt niet genoeg voor de dingen waarvoor je de processor gaat gebruiken, dan leg je gewoon 80 euro meer neer voor 1600 MHz reepjes.
Ah, interessant, dat wist ik eerlijk gezegd niet (en ik heb gisteren het hele topic doorgelezen op 1333!). Ik vind de i7 920 stock al interessant (draai nu een E6600 stock!): al het extra is meegenomen. Nu ga ik geen superkoeler kopen of zo, gewoon de standaard cooler gebruiken: dan is 3,33 eigenlijk al heel netjes voor mij. Ik bedoel, de twee keer zo dure 945 loopt stock op 2,93! Tel uit je winst. Dus dan is 50 euro goedkoper mem net ze goed (80 euro is nogal wat meer trouwens).
Maar ach, morgen denk ik er mss weer helemaal anders over en wil ik alsnog het onderste uit de kan en wil ik super 1600 ram. :P Ik hink steeds heen en weer: heeeeeeeel vermoeiend. ;)

• Phusebox
Ik heb zojuist een 920 tray versie gekocht voor 210 euro, is toch een mooie prijs of niet? Via een kennis die bij een computerzaak werkt.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:50

mphilipp

Romanes eunt domus

frankknopers schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 17:55:
[...]
Ik heb deze vraag al eerder gesteld, maar geen reactie gekregen. Nog maar een keer:
Dat overklokken lekker makkelijk gaat op die 920 weten we inmiddels, maar hoe zit dat met de lange termijn? Als voorbeeld: mijn huidige pc is inmiddels 5 jaar oud en heeft met een paar korte onderbrekingen voor vakantie eigenlijk constant aan gestaan. Het is een P4 2.8HT die ik een klein beetje heb overklokt. Een klein beetje omdat ik 'm wat langer wil kunnen gebruiken. Is er nou een bepaalde vuistregel over de mate waarin overklokken ook voor de lange termijn niet problematisch wordt. Ook voor het geheugen niet. Ik kan me voorstellen dat het 1333Mhz DDR3 ook lekker op zijn tenen moet lopen en dus ook vluggen aan zijn tax is. En een 920 op 3.6Ghz laten lopen zal ook niet 3 jaar lang goed blijven gaan. Of vergis ik me daarin? Gaat het meer om het thermische verhaal; moet je 'm lekker koel houden en gaat het dan langer goed of hoe zit dat nou?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:51

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Niemand hier kan je zekerheid geven. Het risico mag je zelf nemen en inschatten. Ga eens googlen of je veel verhalen tegen komt van mensen wiens overgeclockte cpu voortijdig dood ging. Als in binnen vier jaar. Ik denk dat als het voltage niet echt fors wordt opgeschroeft en je het ding niet te warm laat worden er niet veel risico is. Qua overklokken biedt 1666 mhz geheugen meer kans op succes en meer veiligheid qua levensduur. Of je die 'investering' wilt maken, eigen keuze. Wat verstandig is, is aan jou om te bepalen.

Ik haal met mijn asus p6t + 920 + 1666 mhz geheugen al sowieso de 3800 mhz. Zonder iets te modificeren (voltage). Omdat ik een stock koeler heb, heb ik dit niet lang kunnen testen ivm warmte, maar het ziet er goed uit. Deze processor heeft veel potentieel. Met de stock koeler kun je zeker wel stabiel draaien op 3 ghz, waarschijnlijk ook wel op 3,2 waarbij je niet voor de levensduur zou hoeven te vrezen denk ik.

[ Voor 35% gewijzigd door Q op 03-01-2009 23:42 ]

• M55
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

M55

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 15:27:
Mijn 533mhz modules lopen nu op 660mhz wat mij nu even snel zat is. ( nog steeds met maar een 500wat OCZ psu :)) Eerst heb ik de timing wat minder strak gezet toen dat stabiel leek heb ik de spd waarden van 533 Mhz ingesteld. Nachtje torture testen gaf geen error. Heb wel een TRUE op de cpu met stock werd ie echt wat te warm zo.

[afbeelding]
Hmm mijn default bios waarde zet de DRAM frequency op 670 mhz voor de ocz reepjes, is dit wel goed ?
Ik heb tot nu toe (paar uur spelen, fallout, oblivion) etc geen probeem gehad, maar vraag me af of dit wel klopt.

Afbeeldingslocatie: http://img216.imageshack.us/img216/8315/cpuzut8.jpg

• Gamerforever
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-02-2024
Als je niet gaat spelen met voltage, dan kan je je CPU en RAM op maximale laten draaien. Het is de voltage dat ervoor zorgt dat je hardware warmer wordt en meer fouten maakt. Mensen die met voltage spelen hebben dan ook goed koeling.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:50

mphilipp

Romanes eunt domus

Q schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 23:15:
Niemand hier kan je zekerheid geven. Het risico mag je zelf nemen en inschatten. Ga eens googlen of je veel verhalen tegen komt van mensen wiens overgeclockte cpu voortijdig dood ging.
Zekerheid krijg je nooit, dat realiseer ik me.
Het lijkt me logisch dat je de boel niet enorm moet stressen gedurende langere tijd, dus niet teveel overklok en de temps een beetje in de gaten houden. Mijn huidige systeem heeft het goed gedaan met een milde overklok. Thermisch de boel goed in de hand gehouden dus ik denk dat ie het daarom nog doet.

Ik denk dat ik 'm in eerste instantie maar gewoon op stock speeds laat draaien. Het zal wel snel genoeg aanvoelen na een paar jaar op een P4... ;) En als ik het een beetje gewend ben de boel een beetje opschroeven.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• poing
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 19:35:
[...]
Maar ach, morgen denk ik er mss weer helemaal anders over en wil ik alsnog het onderste uit de kan en wil ik super 1600 ram. :P Ik hink steeds heen en weer: heeeeeeeel vermoeiend. ;)
Inderdaad vermoeiend! Het is niet zo eenvoudig als je de i7 nog niet hebt en van een Athlon XP komt. Zoals ik het begrijp werkt het als volgt:

De i7 is stock 133x20 = 2660MHz; RAM 133x8=1064MHz (stock speed 1066MHz geheugen)
Overclock 1: 166x20=3320MHz; RAM 166x8=1328MHz (stock speed 1333MHz geheugen)
Overclock 2a: 200x20=4000MHz; RAM 200x8=1600MHz (stock speed 1600MHz geheugen)
Overclock 2b: 200x20=4000MHz; RAM 200x6=1200MHz (lager dan 1333MHz geheugen)

Dus de enige reden om 1600 geheugen te gebruiken is om een snelheid tussen 3.3GHz en 4GHz te halen zonder het geheugen te overclocken, maar ook niet divider 6 te gaan gebruiken omdat die laag uit valt.

Verwijderd

@m55

Je memory divider lijkt op 2:10 te staan? das voor het eerst dat ik dat zie. Ik ben geen expert maar volgens mijn kan je die beter op 2:8 zetten.
Vervolgens je bclk op 133 mhz instellen. Je draait dan de stock spec's. Wil je wat gaan overclocken zal je als je verder dan 150mhz bclk wil je spd timings moeten vast zetten. Ben nu een nachtje verder en draai nu stabiel op 173bclk ram div 2:8 timing 7/7/720/1T Cpu voltage Default ram op 1.60v. Kan me zo voorstellen dat met iets meer relaxte timings er nog een stuk meer in die ram modules zit.

Afbeeldingslocatie: http://freeride.demon.nl/images/img2.jpg

• M55
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

M55

hmm misschien dat asus programma's dat doen ?
het staat nu op dit :
met een cas van 4(!) ?

Afbeeldingslocatie: http://img75.imageshack.us/img75/1449/cpuz2bn3.jpg

Verwijderd

poing schreef op zondag 04 januari 2009 @ 09:50:
[...]

Inderdaad vermoeiend! Het is niet zo eenvoudig als je de i7 nog niet hebt en van een Athlon XP komt. Zoals ik het begrijp werkt het als volgt:

Overclock 2a: 200x20=4000MHz; RAM 200x8=1600MHz (stock speed 1600MHz geheugen)

Dus de enige reden om 1600 geheugen te gebruiken is om een snelheid tussen 3.3GHz en 4GHz te halen zonder het geheugen te overclocken, maar ook niet divider 6 te gaan gebruiken omdat die laag uit valt.
Hm, tsja... als ik het al niet altijd zo hard laat lopen lijkt het me wel leuk de mogelijkheid te hebben alles zo te overklokken als een bepaald spel er om vraagt. Ik neem tenminste aan dat dat kan, dat je tijdelijk (via een of andere utility) de boel eens stevig overklokt? Dus ik denk dat ik dan toch maar 1600 geheugen ga kopen.

Is het trouwens enkel een kwestie van die block op 200 zetten en klaar of moet je dan nog met voltages gaan knoeien? Ik hou het het liefst zo simpel mogelijk. ;) Moet je dan nog eigenlijk letten op de CL en timings van dat 1600 geheugen of voldoet valueram dan wel (omdat je het ram toch niet gaat stressen, zoals bij 1333 wel het geva; zou zijn)?

Wat betreft het X58-mobo: ik wilde gaan voor de Gigabyte (UD5) maar het lijkt dat de meesten toch de Asus P6T gebruiken: heeft die nou een wezenlijk voordeel als het op OC'en aankomt? Ik wilde de Gigabyte ook nemen i.v.m. de betere geluidschip: scheelt weer geld voor een geluidskaart (ik speel ALTIJD met een hoofdtelefoon en ben niet geinteresseerd in effecten en 7.1).

• poing
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 04 januari 2009 @ 14:03:
[...]

Hm, tsja... als ik het al niet altijd zo hard laat lopen lijkt het me wel leuk de mogelijkheid te hebben alles zo te overklokken als een bepaald spel er om vraagt. Ik neem tenminste aan dat dat kan, dat je tijdelijk (via een of andere utility) de boel eens stevig overklokt? Dus ik denk dat ik dan toch maar 1600 geheugen ga kopen.

Is het trouwens enkel een kwestie van die block op 200 zetten en klaar of moet je dan nog met voltages gaan knoeien? Ik hou het het liefst zo simpel mogelijk. ;) Moet je dan nog eigenlijk letten op de CL en timings van dat 1600 geheugen of voldoet valueram dan wel (omdat je het ram toch niet gaat stressen, zoals bij 1333 wel het geva; zou zijn)?

Wat betreft het X58-mobo: ik wilde gaan voor de Gigabyte (UD5) maar het lijkt dat de meesten toch de Asus P6T gebruiken: heeft die nou een wezenlijk voordeel als het op OC'en aankomt? Ik wilde de Gigabyte ook nemen i.v.m. de betere geluidschip: scheelt weer geld voor een geluidskaart (ik speel ALTIJD met een hoofdtelefoon en ben niet geinteresseerd in effecten en 7.1).
Er is ook een behoorlijke kans dat je de 4GHz niet haalt natuurlijk en je zal zoals ik hier gelezen heb zeker moeten spelen met voltages & een degelijke koeling gaan gebruiken om op 4GHz te kunnen functioneren. Ik heb mijn bestelling geplaatst: Asus P6T Deluxe met Kingston ValueRAM 1333MHz en een i7 920 met boxed cooler. Die cooler zal ik misschien nog wel vervangen, ik ga eerst zien hoe dit loopt.

PS: de asus helemaal niet voor zijn overclock capaciteiten, ik heb er gewoon meer vertrouwen in dat ik met dat bord men pc kan installeren, overlcocken & gebruiken zonder er al te veel tijd in te steken (bios flashen ...).

Verwijderd

poing schreef op zondag 04 januari 2009 @ 15:01:
[...]

Er is ook een behoorlijke kans dat je de 4GHz niet haalt natuurlijk en je zal zoals ik hier gelezen heb zeker moeten spelen met voltages & een degelijke koeling gaan gebruiken om op 4GHz te kunnen functioneren. Ik heb mijn bestelling geplaatst: Asus P6T Deluxe met Kingston ValueRAM 1333MHz en een i7 920 met boxed cooler. Die cooler zal ik misschien nog wel vervangen, ik ga eerst zien hoe dit loopt.

PS: de asus helemaal niet voor zijn overclock capaciteiten, ik heb er gewoon meer vertrouwen in dat ik met dat bord men pc kan installeren, overlcocken & gebruiken zonder er al te veel tijd in te steken (bios flashen ...).
O, die 4 hoef ik niet te halen, hoor: ik vind 3,3 al leuk en 3,6 zou helemaal top zijn! Meer hoef ik niet per se.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:51

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Merken mensen ook dit enorme verschil in temperatuur met en zonder hyper threading?

Met de stock koeler zonder HT kom ik stressed met prime95 op 60-65 graden. Ga ik HT inschakelen en dus met 8 threads werken, dan gaat de temperatuur richting 85 graden.

• Janie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12 20:42
Na dit topic doorgespit te hebben heb ik ook een Core I7 systeem aangeschaft.

Gigabyte EX58-DS4
Kingston ValueRAM 1333MHz
Core I7 920
True 120 cooler

Ik moet zeggen dat het overclocken tot nu toe erg eenvoudig ging. Het scheelt natuurlijk dat ik gelijk een goede cooler erbij heb gekocht.
Ik zit nu op een bclk van 175 met 1.248v met turbo aan 3675 mhz. Geheugen divider heb ik wel op 6 moeten zetten, kost dit nu veel performance?
Temperatuur is stressed met prime met Real Temp tussen de 60-65.

Op een lager voltage krijg ik een blue screen met een geheugen dump tijdens het primen. Ik vraag me af waar dat precies door komt, je zou denken dat als de cpu fouten maakt dat prime wel fouten zou geven. Dit is trouwens met turbo en hyper threading.

Later deze week ga ik nog even proberen nog wat meer mhz eruit te slepen, het voltage kan nog wel stuk omhoog.

Verwijderd

Ik ben vandaag nieuw op deze site en ben van plan om ook een 920 aan te schaffen.
Wat bevelen jullie mij aan: de Gigabyte UD5 of de Asus P6T.
Mijn concept-systeem is als onderstaand: o.a samengesteld nav het lezen van diverse berichten hier.
De processor wil ik (indien mogelijk) overklokken naar 3.4 of 3.6 ghz.

Processor Intel i7 920 2.66GHz, 4.8GT/sec, 8MB, S1366, Boxed
Mobo Gigabyte GA-EX58-UD5, S1366, X58, 6xDDR3, ATX
Geheugen Corsair XMS3 6GB(3x2GB) DDR3 PC3-12800, 1600MHz
Kast CoolerMaster Haf 932 Zwart
Voeding CoolerMaster Real Power M620 Modular, ATX12V
Processor heatsink Thermalright Ultra-120 eXtreme, S1366 Retail

Bedankt alvast voor jullie evt reacties

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:19

Format-C

Tracing Rays

Janie schreef op zondag 04 januari 2009 @ 22:18:

Op een lager voltage krijg ik een blue screen met een geheugen dump tijdens het primen. Ik vraag me af waar dat precies door komt, je zou denken dat als de cpu fouten maakt dat prime wel fouten zou geven. Dit is trouwens met turbo en hyper threading.
Te laag voltage. ;)

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 / Team M2 1TB SSD/ MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• shevchenko
@ZZiplex
Heb volgende setup: I7 920, Gigabyte x58 UD5 en zelfde geheugen als jou. Als koeler de zwarte thermalright met bolt thru kit.
Had wat problemen in het begin om stabiel te krijgen maar was enkel aan mezelf te wijten.
Zag dat het geheugen op 1066mhz stond, dacht bij mezelf heb toch 1600mhz geheugen. Dus veranderd naar 1600 en voltage op 1.64. Nou dat dacht ik. Ene blue screen na het andere. En dan zag ik tussen de bios instellingen XMP profile staan wat het geheugen ook heeft. Dit op enabled zetten en alles liep lekker. Bleek dat de command rate op 1T niet goed liep, met het XMP profiel werd hij op 2 gezet en sindsdien alles lekker stabiel.
Heb het nu draaien op 3.0 Mhz zonder problemen en alles loopt lekker soepel.
Kiezen voor het Asus bordje geeft denk ik wat meer oc mogelijkheden. Voor mij was het direct het Gigabyte bordje wegens de goede ervaring ermee in het verleden en niet het asus ivm minder goede ervaringen :)
Maar het zijn beide heel goede bordjes.

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-12 08:32
Q schreef op zondag 04 januari 2009 @ 18:43:
Merken mensen ook dit enorme verschil in temperatuur met en zonder hyper threading?

Met de stock koeler zonder HT kom ik stressed met prime95 op 60-65 graden. Ga ik HT inschakelen en dus met 8 threads werken, dan gaat de temperatuur richting 85 graden.
Ik kom met de 920 (standaard geklokt) op full-load, HT en wprime niet verder dan 52 graden (stock koeler). Misschien zit ie niet goed bevestigd?

Hoe is de flow in je kast? Heb je al overclocked?

• Phusebox
Even een vraagje, ik heb een Antec NeoPower 500 voeding die ik wil gebruiken op mijn bestelde P6T moederbord. Deze Antec voeding zou ATX v2.2 moeten zijn, is dit voldoende? of moet ik echt een ATX v2.3 hebben?

• guido09
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-12 21:09
Wat zetten jullie aan of uit als je gaat overclocken?
HT uit?
eist uit?
etc..

Het vreemde is dat de multiplier van mijn cpu niet omhoog springt als de pc zwaar belast wordt.
Wel de busspeed (bsclk) gaat van 133 naar bijv. 145 Mhz.

been there, done that, bought the T-shirt

• Phusebox
Ik hoop mijn onderdelen allemaal dit weekend binnen te hebben, dan kan ik ook eindelijk eens aan de slag.

Heb gekozen voor:
MoBo: Asus P6T Deluxe
CPU: Core i7 920
RAM: 6gb OCZ Platinum 1600mhz 7-7-7-20
Koeler: Noctua NH-U12P SE 1366

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Dat gaat natuurlijk niet werken zonder GPU en kast ;) Nou ja, de kast kan je wel missen, maar als er ook geen voeding bij zit... :P

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Phusebox
Motrax schreef op maandag 05 januari 2009 @ 14:53:
Dat gaat natuurlijk niet werken zonder GPU en kast ;) Nou ja, de kast kan je wel missen, maar als er ook geen voeding bij zit... :P
Haha, nee de rest heb ik al, Coolermaster Stacker kast, Neopower 500 voeding, en Radeon X700 pro GPU.

Verwijderd

Phusebox schreef op maandag 05 januari 2009 @ 15:01:
[...]

Haha, nee de rest heb ik al, Coolermaster Stacker kast, Neopower 500 voeding, en Radeon X700 pro GPU.
Een X700...? Is dat niet een beetje zonde van je nieuwe hardware...? Je hebt een supermobo en een super CPU en dan zo'n oud kaartje erbij... Dat wordt volgens mij een giga bottleneck.

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-12 20:07
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2009 @ 16:51:
[...]

Een X700...? Is dat niet een beetje zonde van je nieuwe hardware...? Je hebt een supermobo en een super CPU en dan zo'n oud kaartje erbij... Dat wordt volgens mij een giga bottleneck.
Als hij niet gamed dan heb je ook niet zo'n goede gpu nodig he ;)

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ik had die van mij op 3600MHz staan. 20x180, 1,25V.

Ik dacht ik zet speedstep ook even aan, wat resulteert in 3780MHz, voltage opgeschroefd naar 1,275V.

Eens kijken wat ie doet. :D Ben nu 5 minuten aan het PRIMEN. Temp load is zo'n 63 tot 65 graden in een lekker koude kamer.

Vooralsnog lijkt het goed te gaan. :)

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 / Team M2 1TB SSD/ MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Janie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12 20:42
RappieRappie schreef op maandag 05 januari 2009 @ 18:11:
Ik had die van mij op 3600MHz staan. 20x180, 1,25V.

Ik dacht ik zet speedstep ook even aan, wat resulteert in 3780MHz, voltage opgeschroefd naar 1,275V.

Eens kijken wat ie doet. :D Ben nu 5 minuten aan het PRIMEN. Temp load is zo'n 63 tot 65 graden in een lekker koude kamer.

Vooralsnog lijkt het goed te gaan. :)
Heb je een betere cpu als ik heb, als ik hem op 175 zet krijg ik telkens blue screens tijdens het primen (soms pas na 4 uur primen). Dan heb ik het voltage al behoorlijk verhoogd richting de 1,35v in de bios, in CPUZ geeft hij trouwens een stuk lager voltage aan.

• Phusebox
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2009 @ 16:51:
[...]

Inderdaad, zoals gezegd game ik niet, althans niet op een pc. Te omslachtig.
Er zal wel over een paar maanden een nieuwe GPU in komen, maar dan voornamelijk voor videobewerking van HD materiaal.

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Hij loopt al een half uur... Temp load is 68 graden. Maar ik ga stug door... :)

Als hij geen 80 graden wordt vind ik het wel best. Ze kunnen heus wel wat hebben. ;)

Als hij een uur PRIME stable is vind ik het ook wel best trouwens. Dan is hij voor mij stabiel genoeg. Dan kijk ik nog ff of hij game stable is en vind ik het wel best.

Dan kan ik hem 's zomers eventueel nog wel wat omlaag klokken als hij dan te warm wordt. Maar goed ik heb toch airco, dus dat gebeurt niet zo snel. Edit; of ik zet HT uit. Scheelt ook best veel qua temps.

Edit:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/16bavll_th.jpg

:*)

En dat op 1,275V! Rielekst! :o

[ Voor 54% gewijzigd door Format-C op 05-01-2009 19:16 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Even een vraag...

Ik heb vandaag dan ook mijn Core i7 920 binnengekregen, samen met een P6T Deluxe.

Idle doet deze 32 graden, maar onder full load schiet hij naar 59-62 graden (schommelt een beetje). Dit alles met een Vcore van 1.18V, en een Nexus LOW-7000 koeler. De kast heeft voldoende airflow (Antec Twelve Hunderd, 3 front-intakes, 2 rear-outtakes, 1 top-outtake).

Het systeem is niet overclocked (nog niet iig).

Zijn dit acceptabele temperaturen, of loop ik bij deze temperaturen kans de processor onherstelbaar te beschadigen? Dit is namelijk maar liefst 20 graden warmer dan mijn oude E6600...

Qua prestaties is het wel een supersnel geval zeg, een heeel verschil tov mijn E6600-tje, en die was al niet traag...

Virussen? Scan ze hier!

• MartNL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:26

MartNL

Ik heb mijn spullen ook besteld.
zal binnenkort mijn resultaten posten.

Een hd4870x2 is al in bezit. :-)

OCZ Platinum - Geheugen - 2 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 2000 MHz / PC3-16000 - CL9 - 1.9 V
Asus Rampage II Extreme,Retail
i7 920 / 2.66 GHz - LGA1366 Socket - L3 8 MB
WD VelociRaptor WD1500HLFS - Vaste schijf - 150 GB - intern - 3.5" - SATA-300 - 10000 tpm -buffer: 16 MB
Thermalright Ultra-120 eXtreme 1366 RT - Koeler voor processor - ( Socket 1366 ) - koper
Arctic Silver 5 Premium Silver 12g - thermische pasta

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

wildhagen schreef op maandag 05 januari 2009 @ 20:16:
Even een vraag...

Ik heb vandaag dan ook mijn Core i7 920 binnengekregen, samen met een P6T Deluxe.

Idle doet deze 32 graden, maar onder full load schiet hij naar 59-62 graden (schommelt een beetje). Dit alles met een Vcore van 1.18V, en een Nexus LOW-7000 koeler. De kast heeft voldoende airflow (Antec Twelve Hunderd, 3 front-intakes, 2 rear-outtakes, 1 top-outtake).

Het systeem is niet overclocked (nog niet iig).

Zijn dit acceptabele temperaturen, of loop ik bij deze temperaturen kans de processor onherstelbaar te beschadigen? Dit is namelijk maar liefst 20 graden warmer dan mijn oude E6600...
traag...
Ik zou me er niet al te druk om maken. Als hij 70 graden wordt is er niets aan de hand. Zelfs 80 is geen probleem. Maar mooi is anders natuurlijk. Ik beschouw 70 als mijn absolute max. Maar ze kunnen wel meer hebben. Iemand (een reviewer) van HardOCP had hem overklokt, en die draaide zo'n 28 uur op 88 graden. :) En de CPU gaf geen errors. :) Voor de levensduur is dit niet bevorderlijk denk ik, maar goed, 3 jaar zal hij met die temps vast wel meegaan denk ik zo. Hier heb je die test: http://enthusiast.hardocp...=MTU4MSwsLGhlbnRodXNpYXN0

Als hij in PRIME bijv 65 graden wordt, wil dat niet zeggen dat hij dat in games oid ook is. Die van mij is Quad (Octa) PRIME ook 69 graden. Dat is dan wel op 3780Mhz. Maar in games is hij maar een graad of 50 a 54. :)

Echter zou ik op termijn wel een betere cooler aanschaffen als ik jou was. Ik denk dat die Nexus net even te licht is.

[ Voor 15% gewijzigd door Format-C op 05-01-2009 20:36 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ok, dank je, dan ga ik me er geen zorgen om maken. Misschien kijken of ik de Vcore nog lager kan krijgen dan die 1.18V, dat zal ook wel schelen denk ik.

Qua koeler ga ik waarschijnlijk nog wel een keer een andere halen, de Nexus was de enige LGA1366-koeler die ik op vrij korte termijn te pakken kon krijgen.

Virussen? Scan ze hier!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Het vreemde bij de i7 is dat v-core helemaal zoveel uit lijkt te maken. Tenminste hier niet. Of ik nu op 1,225V PRIME, of op 1,275V, het maakt qua temps niet zo heel veel uit... Dat was bij mijn vorige procs wel anders. Maar goed, daar kom je vanzelf achter. Een lager voltage is natuurlijk altijd beter. :)

Over de temps hoef je je iig absoluut niet druk te maken. 60 graden is heel normaal. :) Alleen heb je dan niet zoveel OC ruimte.

Edit; Zet voor de gein Hyperthreading maar eens uit. Dat scheelt ook een hoop. :) Wel grappig om te zien dat dat zoveel hitte genereert vind ik.

[ Voor 23% gewijzigd door Format-C op 05-01-2009 20:45 ]

• shevchenko
@MartNL, denk dat ge verkeerd zit met uw geheugen vriend. Voltage is veel te hoog. Is dual channel geheugen en ge hebt low voltage en triple channel geheugen nodig.
MartNL schreef op maandag 05 januari 2009 @ 20:17:
Ik heb mijn spullen ook besteld.
zal binnenkort mijn resultaten posten.

Een hd4870x2 is al in bezit. :-)

OCZ Platinum - Geheugen - 2 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 2000 MHz / PC3-16000 - CL9 - 1.9 V
Asus Rampage II Extreme,Retail
i7 920 / 2.66 GHz - LGA1366 Socket - L3 8 MB
WD VelociRaptor WD1500HLFS - Vaste schijf - 150 GB - intern - 3.5" - SATA-300 - 10000 tpm -buffer: 16 MB
Thermalright Ultra-120 eXtreme 1366 RT - Koeler voor processor - ( Socket 1366 ) - koper
Arctic Silver 5 Premium Silver 12g - thermische pasta

• Phusebox
Beetje omstreden vraag, maar koelpasta; uitsmeren of niet?
Volgens de instructies van Noctua niet, volgens andere sites weer wel...

• MartNL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:26

MartNL

shevchenko schreef op maandag 05 januari 2009 @ 20:47:
@MartNL, denk dat ge verkeerd zit met uw geheugen vriend. Voltage is veel te hoog. Is dual channel geheugen en ge hebt low voltage en triple channel geheugen nodig.

[...]
Thx man.
Heb het gelijk veranderd.

2 x Kingston HyperX Triple Channel Kit - Geheugen - 3 GB ( 3 x 1 GB ) - DIMM 240-pins - DDR3 - 2000 MHz / PC3-16000 - 1.65volt

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Phusebox schreef op maandag 05 januari 2009 @ 21:23:
Beetje omstreden vraag, maar koelpasta; uitsmeren of niet?
Volgens de instructies van Noctua niet, volgens andere sites weer wel...
Kwestie van proberen.

Ik smeer het altijd uit. Als dat niet werkt ga ik met druppels werken, en als dát niet werkt met streepjes. >:)

Verwijderd

Veel verschil in kwaliteit tussen DDR3 geheugen van Corsair en OCZ? Mij valt op dat de meerdere op dit forum kiezen voor geheugen van Corsair. Corsair geheugen stabieler of werkt beter op de X58 chipset?

• Phusebox
MartNL schreef op maandag 05 januari 2009 @ 21:53:
[...]

Thx man.
Heb het gelijk veranderd.

2 x Kingston HyperX Triple Channel Kit - Geheugen - 3 GB ( 3 x 1 GB ) - DIMM 240-pins - DDR3 - 2000 MHz / PC3-16000 - 1.65volt
Waarom pak je 6 reepjes? en niet 3 van 2gb?

Verwijderd

Dat zou ik niet durven zeggen, ik ben erg tevreden met mijn OCZ Platinum reepjes, ik heb ook best wat vraagjes gesteld op het OCZ forum en op elke vraag keurig reactie gehad van een OCZ medewerker en dat is mij ook best wat waard. Loopt nog steeds vrolijk op 175Mhz met spd timing's van 133Mhz mem divider gewoon 2:8. Vind dat best een behoorlijke overclock voor het geheugen, met versoepelde timings is er zelfs wel meer uit te halen. Overigens gister wel me TRUE en IHS gelapt wat toch al snel weer 5 C scheelt op 100% load.

Na een uurtje of 3 100% load blijft de cpu nu lekker onder de 60C @ 3.675Ghz :)
Ik las op Extremetech overigens ook dat er wat Turbo/Overclock issues zijn met de P6T en men daar over het algemeen toch de Asus laat liggen terwijl ik juist hier merk de meeste voor de asus gaan, best interessant te zien hoe dit zich ontwikkeld.

• Phusebox
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 08:29:
Dat zou ik niet durven zeggen, ik ben erg tevreden met mijn OCZ Platinum reepjes, ik heb ook best wat vraagjes gesteld op het OCZ forum en op elke vraag keurig reactie gehad van een OCZ medewerker en dat is mij ook best wat waard. Loopt nog steeds vrolijk op 175Mhz met spd timing's van 133Mhz mem divider gewoon 2:8. Vind dat best een behoorlijke overclock voor het geheugen, met versoepelde timings is er zelfs wel meer uit te halen. Overigens gister wel me TRUE en IHS gelapt wat toch al snel weer 5 C scheelt op 100% load.

Na een uurtje of 3 100% load blijft de cpu nu lekker onder de 60C @ 3.675Ghz :)
Ik las op Extremetech overigens ook dat er wat Turbo/Overclock issues zijn met de P6T en men daar over het algemeen toch de Asus laat liggen terwijl ik juist hier merk de meeste voor de asus gaan, best interessant te zien hoe dit zich ontwikkeld.
Ik heb ook gekozen voor OCZ Platinum 1600 reepjes, las er goede dingen over en heeft betere timings dan Corsair.

Verwijderd

Daar twijfelde ik ook tussen maar toch zelf gekozen voor de 1333mhz Platinums omdat ik toen nog dacht dat timings aardig wat verschil maakte wat dus over het algemeen wel meevalt. Overigens denk ik dat die 1333Mhz reepjes best lopen op 200Mhz bclk 2:8 8/9/9/24 1T. Ga ik van het weekend wel is even mee rommelen :-)

Alles boven de 200Mhz word wat lastig aangezien me Qpi dan boven de 4Ghz uitkomt. Altans als ik de onderstaande post geloven kan :)

http://www.xtremesystems....p?p=3495431&postcount=877

• Phusebox
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 10:15:
Daar twijfelde ik ook tussen maar toch zelf gekozen voor de 1333mhz Platinums omdat ik toen nog dacht dat timings aardig wat verschil maakte wat dus over het algemeen wel meevalt. Overigens denk ik dat die 1333Mhz reepjes best lopen op 200Mhz bclk 2:8 8/9/9/24 1T. Ga ik van het weekend wel is even mee rommelen :-)

Alles boven de 200Mhz word wat lastig aangezien me Qpi dan boven de 4Ghz uitkomt. Altans als ik de onderstaande post geloven kan :)

http://www.xtremesystems....p?p=3495431&postcount=877
De 1600 Platinums hebben alleen een langzamere TRAS, verder zijn de timings gelijk.

Verwijderd

Tracht zoveel mogelijk op deze site door te lezen cq google meer te weten te komen over oc: heb dat nooit gedaan. Wat bedoelen jullie dan met memory divider 2:8? Bijvoorbeeld: geheugen is 36 mhz

BCLK = 6Mhz (even als voorbeeld)
MMULT = 6x (memory divider?)
MCLK = 36Mhz .. memory is maximaal
CMULT = 20x ...i920 Core mult
Processor = 120Mhz

Bedankt voor de te nemen moeite

Verwijderd

Lees de post op extreme tech maar eens door de link die ik net poste.
Daar staat alles een stuk beter uitgelegd dan dat ik kan.

Simpel gezegt uitgaande van Stock

Memdevider 2:8
8x133Mhz = 1064 (1066 rounded)

Memdevider 2:6
6x133Mhz= 798Mhz

Op deze manier kan je hogere snelheden halen met langzamer ram (denk ik), wat het effect op overal performance is weet ik niet ik heb het niet getest.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2009 10:48 ]

• Vendrom
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-10 10:46
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 10:42:
Lees de post op extreme tech maar eens door de link die ik net poste.
Daar staat alles een stuk beter uitgelegd dan dat ik kan.
inderdaad na dat stukje te hebben gelezen begrijp ik er toch wel weer ietsje meer van. ik volg ook al een tijdje het topic en heb zelf ook een aantal onderdelen besteld.
* i920
* p6t Deluxe
* Corsair XMS3 - 3 GB ( 3 x 1 GB ) - 1333 MHz / PC3-10666 - CL9

ik ga zoiezo rustig aan beginnen maar ik vind dit wel een mooi eindpunt denk ik. ( berekent met de calculator die eerder is geplaatst)

Bclock: 170 = 3.4ghz
cpumulti = 20x
qpimulti = 18x = 3060
uncore multi = 16x = 2720
mem multi = 8x = 1360mhz

(herhaal: ik ben beginnend en dit lijkt me een mooi eindpunt. wat vinden jullie?)

Verwijderd

Gewoon lekker starten blijf lekker van de voltages af dan kan je in principe ook niks stuk maken. De review van Frank Knopers gaf al keurig weer wat je al kan bereiken zonder enge settings aan te passen een prima start punt.

Veel plezier met je systeem.

productreview: Intel Core i7 920 review door frankknopers

• Vendrom
Frank gebruikt in zijn review 1333mhz geheugen, hij klokt hem op 3.6ghz met een base van 180.
volgens die calculator draaid zijn geheugen dan ongeveer op 1440mhz. is dat geen probleem voor het geheugen? heb ook gelezen dat je de snelheid van het geheugen kan vastzetten op een p6t is dat aan te raden of moet 1440mhz geen probleem zijn?

• Phusebox
Weet iemand waar ik een core i7 badge sticker kan vinden?
Ik had een tray cpu dus helaas zonder badge...

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Vendrom schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 11:10:
Frank gebruikt in zijn review 1333mhz geheugen, hij klokt hem op 3.6ghz met een base van 180.
volgens die calculator draaid zijn geheugen dan ongeveer op 1440mhz. is dat geen probleem voor het geheugen? heb ook gelezen dat je de snelheid van het geheugen kan vastzetten op een p6t is dat aan te raden of moet 1440mhz geen probleem zijn?
Geen idee of je het geheugen vast kan zetten. De overklok is misschien haalbaar, misschien niet. Kwestie van proberen. Overklokken is geen exacte wetenschap ;)

☻/
/▌

• Vendrom
Oke Dat wordt dan lekker proberen.
bedankt voor de reacties.

edit: @phusebox
http://cgi.ebay.com/Intel...MSfp=TL081223112011r35015

[ Voor 57% gewijzigd door Vendrom op 06-01-2009 11:17 ]

Verwijderd

Wat frank daar laat zien is dat zijn Value ram lachend een overclock haalt van 47Mhz wat geen garantie is dat dat met dat ram altijd lukt. Garantie's zijn er niet als je wil overclocken. Kan het een probleem zijn? tijd zal het leren je draait een eind boven specificaties en moet daar dus wel rekening mee houden.

Wil je wat meer zekerheid hebben dat je een hoger bclk kan instellen dan raad ik je aan gewoon wat 1600 Ram te nemen.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 08:29:
Zou je even een linkje willen posten...... ;)

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• Phusebox
Helaas woon ik niet in de USA ;( Niemand hier die zijn stickertje niet gebruikt?

[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 06-01-2009 11:26 ]

• Vendrom
Phusebox schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 11:25:
[...]

Helaas woon ik niet in de USA ;( Niemand hier die zijn stickertje niet gebruikt?
zordra ik mijn proc binnen heb wil ik hem je wel toesturen? maar hij is nog in bestelling dus ik kan je nu nog niet helpen.

edit: Hem is het stickertje he :P

[ Voor 5% gewijzigd door Vendrom op 06-01-2009 11:31 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld om leuk te praten over de Nehalems en bijbehorende chipset. Gelieve geen vragen over het nu wel of niet zinnig is deze te kopen, dat is makkelijk zelf uit te zoeken en niet echt discussiewaardig.