Van het weekend de kapotte Xbox360 (2006 - launch model met Samsung drive) die in de berging van mijn nieuwe huis lag weg te stoffen tot leven gewekt. Uiteraard heb ik eerst aan de vorige bewoners gevraagd of ze de xbox nog wilden hebben.
In eerste instantie gaf de console geen beeld of foutcode. Na openmaken en het voorzien van verse koelpasta op de CPU en GPU coolers gaf hij tenminste wel aan wat er aan de hand was: een echte RROD.
Omdat ik een tijdje terug al van de bak-truc op 8800-series videokaarten had gehoord ben ik op zoek gegaan (van tevoren natuurlijk) naar of dit ook bij de 360 mogelijk is. Zowel de 360 als die kaarten komen uit ongeveer hetzelfde bouwjaar, dus zijn waarschijnlijk met een vergelijkbaar procedé gemaakt.
In een filmpje zag ik hoe men na de x-clamp fix de boel nog een keer liet oververhitten om ervoor te zorgen dat de boel zichzelf weer vastsoldeerde, dus zo heb ik het ook gedaan:
- Ventilator unplugged
- Xbox aangezet
- Zodra de RROD overging in 2 knipperende ledjes de stroom eraf (via het stekkerblok, want de power button reageert dan niet meer)
- Afkoelen (lees: naar de kroeg)
- Volgende dag aangesloten en voila, weer beeld
Het enige dat ik nu nog wil doen is de originele firmware van de drive terugflashen zodat ie weer in originele staat is, en dus weer 100% legaal bruikbaar. Moet nog wel even opzoeken hoe we dat voor elkaar gaan krijgen.