DJH schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 12:53:
Ik ben redelijk nieuw met beleggen, maar heb wel al een hele tijd aandelen in ABN Netherlands Fund, en dat gaat (ook) erg slecht. Sinds mijn inzet (jaar 2000) is een aandeel 52% minder waard. Voordat het weer op niveau is zijn we ook 20 jaar verder vermoed ik.
Je gaat voorbij aan het feit dat je de afgelopen jaren waarschijnlijk wel dividend hebt ontvangen. Ik kon het fonds niet op Morningstar vinden en ben er maar vanuit gegaan dat dit tegenwoordig Fortis Netherlands Fund is wat verdacht veel wegheeft van een AEX index tracker. Dat fonds handelt op dit moment tegen een koers/winst verhouding van 6,57.
Nu zat ik te denken om die handel te verkopen en Apple aandelen te kopen, Vorig jaar waren de Apple aandelen dik 2x zo hoog, en het is imo een bedrijf met veel potentie. Wat denken jullie hiervan?
Persoonlijk vind ik het geen sterke onderbouwing.
De aandelen van bovengenoemd fonds stond vorig jaar ook bijna 2x zo hoog. Apple heeft daarnaast een koers/winst verhouding van 18.33. Het is dus bijna 3x zo duur als het Netherlands fund.
In 2000 heb je aandelen tegen een hoge koers/winst verhouding gekocht en nu wil je diezelfde aandelen terwijl ze goedkoop zijn verkopen om er dure aandelen voor terug te kopen. Ja, hierbij ga ik kort door de bocht met betrekking tot de groeipotentie van Apple, maar dat is ook verre van zeker.
De argumenten met betrekking tot spreiding hierboven zijn ook valide.
Een andere manier om er tegenaan te kijken is hoe actieve belegger je bent / wilt zijn. Als je het fonds 8 jaar onberoerd hebt gelaten dan zou ik je als een passieve belegger beschouwen. Daar passen dus fondsen bij die op termijn een gezonde bedrijfsvoering laten zien, niet de hype van
de daghet decennium. Een fonds dat hier m.i. goed bij past is
Skagen Global (huidige koers/winst 7.7). Alternatief zijn index trackers.
Langdurig gemiddelde koers/winst verhouding voor aandelen ligt rond de 14 a 15.
[
Voor 18% gewijzigd door
Rukapul op 14-12-2008 23:13
]