CBoard: Customizable Keyboard Application
Ik en mijn projectgroep zijn op het moment bezig met een invoermethode voor Android, een virtueel keyboard dus. De unieke feature van dit keyboard is dat het volledig naar je wensen is aan te passen.
Wil je de Q onder de W hebben omdat je hem toch zelden gebruikt? Geen probleem! Wil je de E breder hebben omdat het een vaakgebruikte toets is? Geen probleem! Wil je alle nummers onder één toets hebben? Geen probleem. Wil je de enter en backspace onder één knop hebben, ook geen probleem

Wil je een complete tekst kwijt onder een knopje zoals bijvoorbeeld 'Met vriendelijke groet, <naam>' onder het knopje 'sig': geen probleem. Je kan heel je toetsenbord tot in de puntjes samenstellen, the sky is the limit!
Screenshots
Hoofdmenu, bovenaan de optie om een voorgeïnstalleerd standaard toetsenbord te laden
Een rij bewerken - contextmenu voor een toets
Toetsenbord bewerken
Toetsenbord zelf - met de '0' opgeklapt
In ieder scherm is contextuele hulp beschikbaar, dus als je de editor opent wordt je niet in het diepe gelaten. De toetsenborden worden op je externe storage, zoals een SD kaart opgeslagen en je kan ze op deze manier ook delen met andere mensen.
We willen nog een desktop client maken om toetsenborden in elkaar te zetten, wat zeker handig is als je liever vanaf scratch begint met het maken van een toetsenbord. Daarnaast zijn we nog wat bugs eruit aan het halen, het nog net wat gebruiksvriendelijker aan het maken en ook nog wat mooier en beter het eruit laten zien.
Qua userinterface taal en woordenboeken zijn zowel Engels als Nederlands ondersteunt. Omdat mijn Android telefoon op Nederlands staat ingesteld, zie je hieronder Nederlandse screenshots. Ik heb er vanaf het begin van het project op getimmerd dat we ons zo veel mogelijk aan de Android guidelines houden zodat alles netjes in het OS integreert.
Verwachte releasedatum is één tot vier weken voor de eerste versie. We gooien hem dan ook gelijk op de Android market.