[Alg] Welke tools heb jij gemaakt? - deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste
Acties:

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:48

Gerco

Professional Newbie

Geïnspreerd door de vele "supply chain" aanvallen de laatste tijd en door envchain (wat op Mac en Linux werkt, maar niet op Windows) en een paar soortgelijke tools, heb ik een nieuw tooltje gemaakt over de laatste maanden: Envoke.

Wat doet het?

Geheimen zoals wachtwoorden, API keys, AWS keys en soortgelijke dingen opslaan in je OS Keychain zodat je die niet als environment variables in je shell hebt zitten en ook niet onbeschermd in je ~/.aws/credentials hebt staan. Daarnaast kun je het ook gebruiken om geheimen te delen met je team door een .envoke bestand aan je Git repo toe te voegen waardoor je makkelijk dezelfde geheimen kunt inladen als je teamgenoot zonder dat die veel hoeft te configureren.

Hoe begin je?

Een voorbeeld is waarschijnlijk het makkelijkst:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
$ envoke set aws-test AWS_ACCESS_KEY_ID
Value for aws-test/AWS_ACCESS_KEY_ID: ...

$ envoke set aws-test AWS_SECRET_ACCESS_KEY
Value for aws-test/AWS_SECRET_ACCESS_KEY: ...

$ envoke aws-test -- aws s3 ls
2026-04-29 00:15:10 mijn-s3-bucket
2026-04-28 16:13:01 nog-een-s3-bucket
De waardes voor de AWS variabelen bestaan alleen tijdens de uitvoering van aws s3 ls en zijn daarna weer verdwenen. Je besturingssysteem past de normale beveiliging toe op deze waardes dus ze kunnen op macOS bijvoorbeeld alleen gelezen worden door de applicatie die ze heeft weggeschreven. Je kunt eisen dat je een wachtwoord moet invoeren voor de waardes beschikbaar worden, etc.

Geavanceerd gebruik

Het is zo wel makkelijk om één set waardes vanuit één bron te gebruiken, maar dat is ook wat beperkend. Envoke ondersteund ook configuratiebestanden waarmee je een hele set waardes aan een project kan koppelen en je dan niet meer in het commando hoeft te beschrijven welke waardes je wilt gebruiken: een .envoke bestand.

Maak een bestand aan in je projectmap wat .envoke heet:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
verbose: true
namespaces:
- name: aws-test
- name: application-config
  backend: aws
- name: test-appclient-credentials
- name: test-rabbitmq-credentials
Nu kun je in het project al deze geheimen in één keer inladen:
Bash:
1
2
3
4
5
6
$ envoke just backend
namespace "aws-test": backend "keychain", fetched 2 key(s)
namespace "application-config": backend "aws", fetched 26 key(s)
namespace "test-appclient-credentials": backend "aws", fetched 5 key(s)
namespace "test-rabbitmq-credentials": backend "aws", fetched 5 key(s)
running: just backend
Hier haalt Envoke eerst de "aws-test" waardes uit de OS keychain op en gebruikt die vervolgens om meer waardes in te laden uit AWS Secrets Manager. Daarna start de applicatie op. .envoke is bedoeld om in Git te worden ingecheckt zodat het beschikbaar is voor alle ontwikkelaars in een team.

Elke "backend" (keychain, aws) kan ook geconfigureerd worden in een globale configuratie op gebruikersnivo, maar dat is voor eenvoudig gebruik niet nodig. De "keychain" en "aws" backends werken zonder configuratie. Er zijn nog meer backends gepland, maar voorlopig zijn "keychain" en "aws" de enigen die geimplementeerd zijn.

Documentatie | Blog post | github.com/gerco/Envoke

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:23

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

patrickberg schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:05:
Admin2026! ,nieuwe versie downloaden op mijn site , auto synchro is hiermee opgelost, backup in de admin maken en daarna weer terug zetten met de nieuwe versie, thats it
Dankjewel! Wij hebben er met 12 man veel plezier van.

• vantslot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-07 20:26
Hi!

*knip*, lees de topicwarning

[ Voor 97% gewijzigd door MueR op 17-06-2026 20:46 ]

• Alphyraz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:54
Ik heb nog niet vaak software open source gemaakt, ondanks dat ik al lang softwareontwikkelaar (privé en professioneel) ben. Hierbij wil ik graag delen dat ik zojuist een (tweede) Home Assistant app open source heb gemaakt omdat ik denk dat er wel meer mensen zijn die er gebruik van zouden kunnen maken. :)

Het gaat om de Home Assistant DSMR to HomeWizard P1 Meter app. Ik heb vorig jaar een Peblar-laadpaal aangeschaft en deze leest via een HomeWizard P1 Meter de slimme meter uit om de stroomtoevoer te regelen. Omdat ik al een paar jaar mijn Home Assistant-server, via USB met een P1-kabel, direct met de slimme meter heb verbonden, baalde ik dat ik hier een apart apparaat voor nodig had. Ik heb die gegevens namelijk al in Home Assistant dankzij de DSMR Smart Meter integratie.Tevens spreekt de Peblar iedere seconde de HomeWizard P1 Meter aan, via wifi, wat ik persoonlijk niet het betrouwbaarste protocol vind.

Ik heb hierom een eigen app (add-on) gemaakt die de DSMR-gegevens uit Home Assistant uitleest en via het API v1-formaat beschikbaar stelt, net zoals een echte P1 Meter. Hierdoor heb ik geen echte HomeWizard P1 Meter meer nodig. Dit draait al ruim een jaar heel erg goed en zonder veel problemen.

Het leuke is dat wanneer de app opstart, Home Assistant automatisch een "P1 Meter" detecteert. Wanneer je 'm toevoegt, zie je de de gegevens die al uit Home Assistant zelf zijn gekomen. Totaal niet nuttig, maar wel grappig. :p

Ik ben nog niet helemaal tevreden over hoe de app werkt (werkt nu bijvoorbeeld met een automatisering in Home Assistant die de app triggert om de gegevens weer uit Home Assistant te halen, terwijl ik liever een WebSocket zou gebruiken) en ik heb liever een aparte app repository en repositories voor de losse apps, maar voor nu is het goed genoeg en het perfecte moment om het uit te brengen komt toch niet, want perfectie bestaat niet in software development, al zou ik dat wel graag willen en is dat wel mijn streven. ;)

Ik hoop dat iemand er iets aan heeft!

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-08 10:25
Alphyraz schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:30:
Ik hoop dat iemand er iets aan heeft!
Je bent mijn held. Ik heb hier een SlimmeLezer die bekabeld de P1 poort uitleest en naar Home Assistant doorstuurt. Vanochtend kwam de elektricien langs voor een offerte voor een Peblar laadpaal, en we hadden het uiteraard over een HomeWizard P1 meter en een P1 splitter. Een oplossing in software is echt geweldig!

• Alphyraz
TobyW schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:07:
[...]

Je bent mijn held. Ik heb hier een SlimmeLezer die bekabeld de P1 poort uitleest en naar Home Assistant doorstuurt. Vanochtend kwam de elektricien langs voor een offerte voor een Peblar laadpaal, en we hadden het uiteraard over een HomeWizard P1 meter en een P1 splitter. Een oplossing in software is echt geweldig!
Kijk, dat is heel leuk om te horen! De app is wel zo gemaakt dat hij specifiek de gegevens van de DSMR Smart Meter uitleest, maar ik denk dat je met weinig aanpassingen gegevens van een andere entiteit of integratie kan halen. Voel je ook zeker vrij om een bijdrage te leveren als je wil. Succes!

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-08 10:25
De SlimmeLezer werkt ook via de DSMR Smart Meter integratie. Ik liep er alleen tegenaan dat ik de Docker versie van HA draai en dus geen apps kan draaien. Maar Claude heeft er voor mij een aparte Docker container van gemaakt, met auto-refresh, waardoor de automatisering niet meer nodig is.

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

diotav schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:08:
stopmetkleven.nl - een overzicht van publieke laadpalen met bezettingstijden gebaseerd op statuswijzigingen.

Alle data is afkomstig van het NDW (gratis). Kort uitgelegd: de bezetting is het meest betrouwbaar bij een laadpaal met een enkele connector. Bij een tweede voertuig of meer is sprake van een ondergrens, omdat de last_updated uit de response dan getriggerd wordt. Incidenteel triggert de operator de last_updated zelf ook. Neem het dus met een korrel zout.

Ontstaan uit het feit dat ik veel paalklevers zie (dagen), terwijl het buiten onze landsgrenzen vaak normaal is dat er een "idle fee" gaat lopen wanneer je een voertuig niet verplaatst. Het bekendste voorbeeld hier zijn de Tesla Superchargers.

Voor EV-rijders zou het overigens winst zijn als het NDW als de standaard geldt. Alles zit tegenwoordig, vaak incompleet, achter betaalde API's.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind het een prachtige web-applicatie, maar kan je nog de mogelijkheid toevoegen om de pagina _niet_ in Darkmode te tonen?

Mijn PC, Macs, iPhone enz. die staan allemaal in Darkmode, maar voor deze web-applicatie vind ik dat nu juist niet handig (Tweakers heb ik ook niet in Darkmode staan) ;)

• Alphyraz
TobyW schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:04:
De SlimmeLezer werkt ook via de DSMR Smart Meter integratie. Ik liep er alleen tegenaan dat ik de Docker versie van HA draai en dus geen apps kan draaien. Maar Claude heeft er voor mij een aparte Docker container van gemaakt, met auto-refresh, waardoor de automatisering niet meer nodig is.
Fijn om te horen dat het werkt voor je. Het liefst zou ik de app zo aanpassen dat 'ie eenmalig de gegevens ophaalt via de template endpoint en daarna via de WebSocket API de laatste gegevens binnenkrijgt. Dan hoef je niet meer met timers en dergelijke te werken en heb je altijd de meest recente gegevens. Maar ja, dat kost weer tijd om te bouwen en tijd is schaars op het moment. :P

• lariekoek
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-08 06:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBnA0WMve9DtPnXoUuFkRXIUQuQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7lWDrFAZbdKc3ouahAcm4aGz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kehwqd8idWtJ7e7uva3f_giD1FM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eIM6kctpEQrieYGIb2Zjr78S.png?f=fotoalbum_tile
Rust, Tauri en Ollama als backend.
Web search via searxng, git en wat andere nuttige tools.

Meerdere interessante patterns en lagen voor intelligenter gebruik van context, short/long term memory van chat en outputs.
Dat maakt echt het verschil voor grotere chats en projecten.

Volgende stap, authenticatie en load balancer voor LLM calls? Heh. Dit is puur lokaal voor mijn eigen lol.

[ Voor 158% gewijzigd door lariekoek op 20-06-2026 12:29 ]

• Puff_Uncle
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:37
lariekoek schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:01:
[Afbeelding][Afbeelding]
Rust, Tauri en Ollama als backend.
Web search via searxng, git en wat andere nuttige tools.

Meerdere interessante patterns en lagen voor intelligenter gebruik van context, short/long term memory van chat en outputs.
Dat maakt echt het verschil voor grotere chats en projecten.

Volgende stap, authenticatie en load balancer voor LLM calls? Heh. Dit is puur lokaal voor mijn eigen lol.
welke hardware gebruik je voor de inference en welke modellen werken voor jou het beste? of switch je steeds?

• lariekoek
Puff_Uncle schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:34:
[...]

welke hardware gebruik je voor de inference en welke modellen werken voor jou het beste? of switch je steeds?
3070, 8GB dus de modellen die ik kan gebruiken met een redelijke throughput zijn nogal meh.

Met een nieuwere GPU en meer VRAM doet een zwaardere versie van qwen, zonder of met minder agressieve quant die ik moet toepassen, het redelijk.
Het blijft 'AI slop' zonder 'frontier modellen' en de hardware die daarbij hoort.

Ollama heeft daarentegen wel al enige tijd hun 'cloud' modellen, en dat is dan ook van een heel andere orde.

Ik richt me dan ook volledig op het maken van de tooling zelf, niet op het gebruiken er van.
Dus voor het grootste deel werkt dat voor mij prima maar als ik serieuzere tests wil doen, langere runs, of kwaliteit wil testen, dan switch ik naar hun cloud.

Voor short/longterm memory oa., "LOD" summaries, en chat titels, draai ik daarnaast een kleiner model die het prima op enkel de CPU doet.
Dat gebruik ik om de beschikbare data te 'comprimeren', die vervolgens op te slaan, en een bruikbare context te maken en mee te geven met calls. Soms wil je toegang tot verbatim tekst, vaak niet. Voor andere zaken zoals MPC of tools, kun je JSON afdwingen. Dat gaat vaak goed, niet altijd.
Het staat en valt met de modellen.

Mijn eindconclusie is dan ook: prima op een per file basis, prima als je veel files in je context kwijt kan, maar je moet behoorlijk opletten. Drift is hoog en de kwaliteit, ook bij ('cloud') frontier modellen, is laag. Zeker wanneer mensen zelf de ervaring niet hebben om daadwerkelijk de zooi te checken en te beoordelen.
8GB 3070, verwacht dan sowieso niet meer dan rommel en micromanagement.

[ Voor 16% gewijzigd door lariekoek op 22-06-2026 10:25 ]

• Puff_Uncle
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:37
lariekoek schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:05:
[...]

3070, 8GB dus de modellen die ik kan gebruiken met een redelijke throughput zijn nogal meh.

Met een nieuwere GPU en meer VRAM doet een zwaardere versie van qwen, zonder of met minder agressieve quant die ik moet toepassen, het redelijk.
Het blijft 'AI slop' zonder 'frontier modellen' en de hardware die daarbij hoort.

Ollama heeft daarentegen wel al enige tijd hun 'cloud' modellen, en dat is dan ook van een heel andere orde.

Ik richt me dan ook volledig op het maken van de tooling zelf, niet op het gebruiken er van.
Dus voor het grootste deel werkt dat voor mij prima maar als ik serieuzere tests wil doen, langere runs, of kwaliteit wil testen, dan switch ik naar hun cloud.

Voor short/longterm memory oa., "LOD" summaries, en chat titels, draai ik daarnaast een kleiner model die het prima op enkel de CPU doet.
Dat gebruik ik om de beschikbare data te 'comprimeren', die vervolgens op te slaan, en een bruikbare context te maken en mee te geven met calls. Soms wil je toegang tot verbatim tekst, vaak niet. Voor andere zaken zoals MPC of tools, kun je JSON afdwingen. Dat gaat vaak goed, niet altijd.
Het staat en valt met de modellen.
ja en lokaal kom je ook sneller aan je context window. zelf heb ik een kleine RAG setup gemaakt en wilde het ook agentic maken zodat het model zelf nog verder kan zoeken als de eerste chunks niet goed waren. ik gebruik qwen3.5 9b en gemma4 12b. hier werkt een klein model best goed voor maar ik moet nog wat tunen voor welke query's gegenereerd worden

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

verkeerde topic

[ Voor 90% gewijzigd door Salvatron op 22-06-2026 19:25 ]

het gaat niet goed met de wereld

• lariekoek
Puff_Uncle schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:39:
[...]

ja en lokaal kom je ook sneller aan je context window. zelf heb ik een kleine RAG setup gemaakt en wilde het ook agentic maken zodat het model zelf nog verder kan zoeken als de eerste chunks niet goed waren. ik gebruik qwen3.5 9b en gemma4 12b. hier werkt een klein model best goed voor maar ik moet nog wat tunen voor welke query's gegenereerd worden
Nog even naar aanleiding van deze dan:
https://arxiv.org/abs/2606.16140

En als je dan spiekt achter de knop "Demos" dan zijn er dus ook modellen beschikbaar gemaakt.

Worth checking (voor 8GB met ruimte te over, let op geen tool calling):
ollama pull hf.co/mradermacher/VibeThinker-3B-i1-GGUF:Q6_K
ollama pull hf.co/mradermacher/VibeThinker-3B-GGUF:Q8_0

[ Voor 4% gewijzigd door lariekoek op 23-06-2026 15:50 ]

• wssjuh
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-08 16:21
Modbreak:Tegen de regels, dus weg

[ Voor 95% gewijzigd door Woy op 27-06-2026 18:10 ]

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:41
Dit is een forum over de techniek. Waar is de code, of wil je alleen een linkje droppen?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
edit:
Reactie is inmiddels verwijderd.

[ Voor 111% gewijzigd door Stukfruit op 27-06-2026 19:28 ]

Dat zit wel Schnorr.

• unixland
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-06 18:29
Modbreak:Tegen de regels, dus weg

[ Voor 96% gewijzigd door Woy op 27-06-2026 18:12 ]

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Nogmaals de herinnering dat we hier dus minstens een link naar de broncode willen zien. Niet bedoeld als Puurs promotie of zoeken van testers

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Dybeen
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 09-07 10:16
https://github.com/Dylan-Been/TV-Advertising-Switch-TAS-/tree/main?tab=MIT-1-ov-file - Python-programma voor Windows om Ziggo GO te kijken en (soms 😉) automatisch naar YouTube te schakelen zodra er een reclameblok begint. Terugschakelen werkt ook, maar aan beide moet ik nog wat aan sleutelen.

Ik heb ook wat gespeeld met een lokale LLM via Ollama voor de reclame detectie, maar dat gaf nog geen consistente resultaten.

Voor nu werkt het vooral erg lekker als een lokaal mediasysteem: via je telefoon kun je eenvoudig tussen YouTube en Ziggo schakelen. Ik draai het zelf op een HP Slice G2 die ik voor €80 op Marktplaats heb gekocht.

Hier wat afbeeldingen:

- Afstandsbediening op telefoon (via QR-code bij opstarten):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsHXNy9zb9qNHSLp_piYCAgDN6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fAZhhO7nUwefLw355R2uBlGt.jpg?f=fotoalbum_large

YouTube met Ziggo-overlay:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hRRHHRnW9kCn1Wq7s6vBaHKONo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTGqQuoNgGWJZhRNw129XNoC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat iemand anders er ook plezier van heeft. 🙂

• diotav
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:52
NaN schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:49:
[...]

Ik vind het een prachtige web-applicatie, maar kan je nog de mogelijkheid toevoegen om de pagina _niet_ in Darkmode te tonen?

Mijn PC, Macs, iPhone enz. die staan allemaal in Darkmode, maar voor deze web-applicatie vind ik dat nu juist niet handig (Tweakers heb ik ook niet in Darkmode staan) ;)
Toegevoegd. :)

dion.dev

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Perfect! Bedankt!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-08 22:02
Eigenlijk wou ik nog wat ruwe eindjes wegpoetsen maar ik merk dat ik er niet echt aan toekom dus toch maar posten.

VaarWeg (source)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzSqSIeT00clSbOpAVsCIy_gpSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s632Wf1fQ3UA2orLPXTc5HJv.png?f=fotoalbum_large

Ik wou een beter begrip krijgen van hoe navigatiesystemen werken dus ik heb een eenvoudige routeplanner gemaakt die routes van A naar B uitrekent voor vaarwegen. Vooral een leerproject maar wellicht nuttig :).

[ Voor 26% gewijzigd door Ed Vertijsment op 11-07-2026 08:32 ]

• Plnda
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-08 10:00
Modbreak:Weg, want geen broncode, alleen promotie

[ Voor 90% gewijzigd door Woy op 13-07-2026 12:37 ]

• jellevanderpal
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:17

jellevanderpal

Mijn beste ik dusver

Via vriendelijke tweakers kreeg ik ooit een GlobalPing Probe toegestuurd. En dit apparaatje heb ik sindsdien in mijn netwerk hangen als actieve probe. Maar nu zag ik op de website dat ik al heel wat "credits" gespaard had daarmee - kennelijk geschikt voor het GlobalPing Netwerk middels API-calls te kunnen benutten. Nu moest ik alleen nog maar een software bouwen dat het kon uitlezen. Nu ben ik niet de beste developper - maar ik heb een ideetje van wat mogelijk is en taalmodellen tot mijn beschikking. Dus samen met Gemini en Jules - kwam ik tot deze aardige creatie:
https://scan.zutphen.online
Ik zie in de post boven mijn reactie dat het dan ook wenselijk is de source mee te leveren, dus ik heb het repo gestript gecloned naar een aparte publieke repo:
https://github.com/PCPal-nl/GlobalPingScan

[ Voor 30% gewijzigd door jellevanderpal op 15-07-2026 07:06 ]

Ik schrijf. En ik onderneem. - Ik vibecode: Test je website

• BertZetX
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 21-08 18:08
Hoi, ik ben Bert.

*spam*

[ Voor 98% gewijzigd door MueR op 16-07-2026 23:53 ]

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:05
Ik twijfelde of dit hier moest of in de coffee corner, maar ik heb een paar avonden aan een projectje bezig geweest dat ik graag wil delen!

Poems, an .ISO puzzle

Het is een .ISO disc image met ogenschijnlijk 1 bestand, maar als je de headers/descriptors gaat uitpluizen zijn er in totaal 16 kleine gedichtjes te vinden. Een file format/CTF soort van puzzel!

Ik snap dat dit soort dingen nogal niche zijn, maar wie weet is er iemand hier die zoiets kan waarderen! Ik heb er in elk geval plezier aan gehad het te maken.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:04
Sijmen schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 01:16:
Ik twijfelde of dit hier moest of in de coffee corner, maar ik heb een paar avonden aan een projectje bezig geweest dat ik graag wil delen!

Poems, an .ISO puzzle

Het is een .ISO disc image met ogenschijnlijk 1 bestand, maar als je de headers/descriptors gaat uitpluizen zijn er in totaal 16 kleine gedichtjes te vinden. Een file format/CTF soort van puzzel!

Ik snap dat dit soort dingen nogal niche zijn, maar wie weet is er iemand hier die zoiets kan waarderen! Ik heb er in elk geval plezier aan gehad het te maken.
Op een Wii gehost. Nice. :D

Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• dutch_developer
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 30-07 12:05
CBR publiceert elke week de actuele wachttijden per examenlocatie (praktijkexamen, herexamen, theorie-examen), maar overschrijft die data de week erna — er bestond nergens een historisch overzicht.

Ik heb een klein project gebouwd dat de wekelijkse publicatie automatisch ophaalt en permanent archiveert: rijexamenwachttijden.nl. Statische site, ~50 locaties, draait vrijwel gratis (Cloudflare Pages). Broncode staat open op GitHub.

Het parsen van CBR's PDF-export was de grootste uitdaging — er zit een rare bug in waarbij tekens soms verdubbelen.

Site: https://rijexamenwachttijden.nl

Code: https://github.com/mansikapahi/cbr-wachttijden-archief

Benieuwd wat jullie ervan vinden, of tips voor de technische kant.

• DexterDee
  • Nu online

DexterDee

Moderator General Chat

I doubt, therefore I might be

Ik ben een gelukkige gebruiker van Cloudflare tunnels. Het werkt gratis, bijzonder goed en is gratis op te zetten. Nu is Europese soevereiniteit tegenwoordig hip en ik heb een eigen edge server tot mijn beschikking. Ik zat dus te denken, wat nu als je zo'n tunnel zélf kunt opzetten en in tegenstelling tot Cloudflare of Ngrok ben je zelf volledig in controle over beide zijden van de tunnel. Dat leek me een mooi (open-source) projectje en ik ben gaan bouwen.

Uitgangspunten van dit tooltje zijn gebruiksvriendelijkheid, veiligheid en performance. Het moet extreem makkelijk op te zetten zijn, industrie standaard encryptie bieden en robuust zijn (automatisch falende tunnels herstellen).

Het draait nu twee weken in "productie" en ik host er een website mee die thuis op een ProxMox VM draait zonder poorten open te hoeven zetten naar internet. Tijd dus om het tooltje wereldkundig te maken.

Ik heb lopen brainstormen naar een leuke naam. Alles met "tunnel" in de naam vond ik een beetje uitgekauwd. Uiteindelijk ben ik op "Coen" uitgekomen, als in coen tunnel :D

Coen is hier te bekijken en te downloaden:
https://github.com/baspeters/coen

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
DexterDee schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:20:
Ik ben een gelukkige gebruiker van Cloudflare tunnels. Het werkt gratis, bijzonder goed en is gratis op te zetten. Nu is Europese soevereiniteit tegenwoordig hip en ik heb een eigen edge server tot mijn beschikking. Ik zat dus te denken, wat nu als je zo'n tunnel zélf kunt opzetten en in tegenstelling tot Cloudflare of Ngrok ben je zelf volledig in controle over beide zijden van de tunnel. Dat leek me een mooi (open-source) projectje en ik ben gaan bouwen.

Uitgangspunten van dit tooltje zijn gebruiksvriendelijkheid, veiligheid en performance. Het moet extreem makkelijk op te zetten zijn, industrie standaard encryptie bieden en robuust zijn (automatisch falende tunnels herstellen).

Het draait nu twee weken in "productie" en ik host er een website mee die thuis op een ProxMox VM draait zonder poorten open te hoeven zetten naar internet. Tijd dus om het tooltje wereldkundig te maken.

Ik heb lopen brainstormen naar een leuke naam. Alles met "tunnel" in de naam vond ik een beetje uitgekauwd. Uiteindelijk ben ik op "Coen" uitgekomen, als in coen tunnel :D

Coen is hier te bekijken en te downloaden:
https://github.com/baspeters/coen
Klinkt heel vet, lijkt ook goed in elkaar te zitten. Zou een mooie vervanger zijn voor mijn tailscale setup voor een public facing VPS.

Ik vroeg me af of je ook plannen hebt voor layer 4 proxy tunneling? Voorbeeld: https://github.com/mholt/caddy-l4/blob/master/docs/examples/imaps_with_proxy_protocol.md
Wat achtergrond is dat mijn postfix en dovecot services (mailcow) ook intern draaien maar wel vanaf buitenaf bereikbaar moeten zijn. Nu doe ik dat met tailscale en caddy l4 proxy maar zou vet zijn als dat ook met Coen kan.

• DexterDee
  • Nu online

DexterDee

Moderator General Chat

I doubt, therefore I might be

bluewalk schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:30:
[...]

Klinkt heel vet, lijkt ook goed in elkaar te zitten. Zou een mooie vervanger zijn voor mijn tailscale setup voor een public facing VPS.

Ik vroeg me af of je ook plannen hebt voor layer 4 proxy tunneling? Voorbeeld: https://github.com/mholt/caddy-l4/blob/master/docs/examples/imaps_with_proxy_protocol.md
Wat achtergrond is dat mijn postfix en dovecot services (mailcow) ook intern draaien maar wel vanaf buitenaf bereikbaar moeten zijn. Nu doe ik dat met tailscale en caddy l4 proxy maar zou vet zijn als dat ook met Coen kan.
Het idee van Coen was echt het serveren van websites, L4 is een ander beestje. Zo moet je dan de encrypted TLS packets rechtstreeks doorzetten en is introspectie van de host: header niet meer mogelijk. En dan gaat eigenlijk het hele routing systeem van edge naar agent op de schop.

Het is op zich niet extreem moeilijk in te bouwen, maar het verandert wel het hele doel van de tool. Zeg dus nooit nooit, maar ik zou er ook niet op wachten :P

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:59

TheVMaster

Moderator WOS
TheVMaster schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:04:
Ik had een grote verzameling 4K UHD- en Blu-ray-schijven en hield die bij in een spreadsheet. Dat werkte prima totdat de collectie te groot werd en ik niet meer wist wat ik had, dubbel had gekocht, of had uitgeleend. Dus bouwde ik (Github Copilot en ik moet ik zeggen) DiscVault.

Wat doet het?

DiscVault is een webapplicatie waarmee je je fysieke schijvenverzameling beheert. Je scant de barcode op een schijf met je telefoon, en de app haalt automatisch de titel, coverfoto, genre, regisseur, speelduur en meer op via OMDb en TMDb. Alles draait op je eigen server — geen cloud, geen abonnement.

Functies:
  • Barcodescan via camera + handmatig invoeren
  • Automatische metadata en coverart via OMDb/TMDb
  • Zoeken en filteren op titel, genre, formaat, regisseur
  • Volledige back-up en herstel
  • Installeerbaar als PWA, werkt offline
  • MCP-endpoint voor integratie met AI-assistenten
  • Watchlist en kijkhistorie
  • Gebruikersbeheer met eigen accounts en rechten
  • Zelfgemaakte groepen — nodig anderen uit op gebruikersnaam, zij krijgen een notificatie en kunnen joinen of weigeren
  • Beschikbaar in Nederlands, Engels, Frans, Duits en Spaans
Draaien:

Loopt als één Docker-container. Staat ook in de Community Apps van Unraid (binnenkort).

docker pull ghcr.io/helmerzNL/DiscVault:latest

of voor de durfals : docker pull ghcr.io/helmerzNL/DiscVault:beta

Links:

— GitHub: https://github.com/helmerzNL/DiscVault

— Website: https://discvault.eu

Vragen, feedback of bugs zijn welkom — hier of als issue op GitHub.
We zijn onderhand een kleine twee maanden verder en ik ben druk bezig geweest met het uitbouwen van de app en heb sinds 2 weken een (standalone, voor nu) iOS app in de App Store die in een later stadium te koppelen gaat zijn aan de self-hosted backend. Daarnaast is er ook een Android app in ontwikkeling, maar los daarvan heeft de self-hosted variant ook veel liefde gehad afgelopen periode. Eigenlijk is de hele opzet overhoop gehaald en heb ik hem van de grond af opnieuw opgebouwd (meer schaalbaar gemaakt) en de interface gemoderniseerd.

Heb wat meer features ingebakken, onderder andere het weer kunnen geven (per film) van de backdrops / posters en Youtube video's die vanuit TMDB bij een film getoond kunnen worden. Daarnaast de mogelijkheid om een tabel view van al je films weer te kunnen geven (er komt nog een 'export' feature aan zodat je ze mooi in een excel/pdf kunt exporteren.

Daarnaast naast de Passkey authenticatie ook een mogelijkheid toegevoegd om (zodra je hem via een intern IP ( bv http://10.0.0.1:6080 ) benadert dat je ook de mogelijkheid hebt om user/password te gebruiken, aangezien op IP leven Passkey niet gaat werken. Mocht je dit nu ook via een publieke FQDN willen gebruiken, dan kan dat ook (via een variabele in je .env file - https://docs.discvault.eu/install/legacy-authentication/#discvault-v26-beta-1). Ohw en ik heb een documentatie pagina opgezet die nog verder aangevuld moet gaan worden met features en how-to's.

De source code vind je hier: https://github.com/helmerzNL/DiscVault

Hier een paar screenshots van (de self-hosted versie van) DiscVault.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21SsMyGxOtQKmRz2bcSoAErJfyM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LrEmsdaGO5579WLzJeqyY0EB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWIaTvvVqoB9u_pd_621iyB91K8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jjhKJKQlYbZYVv1P9hUOYB7J.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLQfV0iGC1OsKMfKzgoGIpUj2Bc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fOS4qKQ2ROL8bvBTZXRpeto3.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCf6AZjEgZd22RUatP_BOJOck0o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vPO3KSSd0DeK3LB44qYwfOZc.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pk8RTyfhqRIkl3rAWuCWEFwmmPg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XkZSOatcAVsoczHr7zxNDIPg.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtEJeuQw_-RvQRYH4pz1iwGc9aw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CtTUu4oB88VyZwjijq9NYjk9.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rbp1t-tgLIdzLNoXmff83bhxtbQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ILIn3mpzxBMROBEJZ11QAEm5.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gbzy8qcW4uh2GCRiWzIodVLJ2Zo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mVEatmkIOkFpcnZ8qiaHkWyR.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FZb-I6m7-Ne0xilZ8mx8jUi_dM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kkjQJHcJ41jynqqcKBXgkCoY.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pddi2geAd7Oo-Pi-CBbC9h0BRqc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JJIwYno71u76Nmv9LPWsGRL1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvXNweX1k_odRiObS65RtIinJeY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5lKYxNI2wXJPon0OVPH8bpn1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCuGg_OQs78bt6hPdGhhSJYvaO0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6pkfc0Fj7U68t8tENf08fQnR.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fp7Is5dfxBTgpeA7x5OFgWjNa8U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LfRFNSZ0d0rji7PVPJTepNkb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_tdrG39Ho-2pPXZzcY1K6K5X00=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/POVHK2OruA7VWOclZOI6X0Wf.png?f=fotoalbum_tile
Mocht je hem willen testen, hier staan instructies: https://docs.discvault.eu/install/

DiscVault - Beheer je fysieke schijvencollectie | Beschikbaar als Self-Hosted, iOS (ook TestFlight) en Android (beta).

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:52

wielhelm

80/86 ST bladebladed

3 weken geleden was ik op vakantie.

Wij spelen dan nog weleens een spelletje.

En dan met name een spelletje waarbij je QR codes moet scannen om die vervolgens op een tijdlijn te plaatsen.

Helaas was vrouwlief de spelletjes vergeten in te pakken dus..... paniek!

Gelukkig had ik mijn laptop met Claude mee en kon ik beginnen aan de eerste versie van KweetHet!

Een muziekspel voor het scherm van je pc, laptop, telefoon of tv: de app speelt een nummer, jij raadt in welk jaar het uitkwam en legt de kaart op de juiste plek in je tijdlijn. Wie als eerste het ingestelde aantal kaarten heeft, wint. Voor 2 tot 10 spelers, op één apparaat.

Speel het hier: https://wielhelmus.github.io/kweethet/

code: https://github.com/wielhelmus/kweethet
Wat het is
  • Werkt offline, ook op een oude telefoon in de tuin zonder bereik
  • Nederlands, Engels en Duits (KweetHet / KnowIt / WeißIch)
  • Te installeren als app op je beginscherm (Android, iOS, desktop)
  • Ruim 20.000 nummers, verdeeld over negen speellijsten, van Top 2000 tot Songfestival tot uitsluitend Nederlandstalige nummers
  • Zelf instelbaar: aantal spelers, fragmentlengte, hoeveel kaarten je nodig hebt om te winnen, en de trekkans per lijst
Ik ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden. En of jullie nog tips hebben voor verbeteringen.

[ Voor 4% gewijzigd door wielhelm op 11-08-2026 13:35 ]

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:02
dus eigenlijk een soort hitster? Heb je de source toevallig beschikbaar?

[ Voor 38% gewijzigd door Webgnome op 11-08-2026 12:33 ]

Strava | AP | IP | AW | SM

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Webgnome schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:32:
dus eigenlijk een soort hitster? Heb je de source toevallig beschikbaar?
staat er nu bij

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik werk voor een registrar, en moet nogal eens gegevens over een domeinnaam opzoeken. En natuurlijk staat niet alles waar mensen om vragen ook echt bij ons. Dus is het vele malen makkelijker en sneller om gewoon het internet te gebruiken, in plaats van eerst onze eigen database.

Daar is ondertussen een site uitgekomen die in een keer alles wat ik wil weten ophaalt en op het scherm gooit. Daarna heb ik er ook wat andere dingen aangehangen (op andere pagina's) die ik ook wel handig vond.

Ik presenteer: https://hostingdetails.eu

Ja, ik heb - als niet programmeur - heel veel gebruik gemaakt van AI. Maar ik wilde de boel zelf kunnen lezen, en niet random shite van andere sites gebruiken. En zowel snelheid als veiligheid waren een dingetje voor me ;)

[ Voor 16% gewijzigd door MueR op 12-08-2026 22:53 ]

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Jester-NL schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:39:
Ik werk voor een registrar, en moet nogal eens gegevens over een domeinnaam opzoeken. En natuurlijk staat niet alles waar mensen om vragen ook echt bij ons. Dus is het vele malen makkelijker en sneller om gewoon het internet te gebruiken, in plaats van eerst onze eigen database.

Daar is ondertussen een site uitgekomen die in een keer alles wat ik wil weten ophaalt en op het scherm gooit. Daarna heb ik er ook wat andere dingen aangehangen (op andere pagina's) die ik ook wel handig vond.

Ik presenteer: *nog steeds geen broncode*

Ja, ik heb - als niet programmeur - heel veel gebruik gemaakt van AI. Maar ik wilde de boel zelf kunnen lezen, en niet random shite van andere sites gebruiken. En zowel snelheid als veiligheid waren een dingetje voor me ;)
Werkt goed, 'k had alleen zelf ff een typo gemaakt de eerste try. :X

[ Voor 27% gewijzigd door MueR op 12-08-2026 22:50 ]

DiscVault - Beheer je fysieke schijvencollectie | Beschikbaar als Self-Hosted, iOS (ook TestFlight) en Android (beta).

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:41

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Om de topicwarning nog even aan te halen:
We zien natuurlijk wel graag de broncode zodat er ook wat discussie kan zijn, dus een Github (of soortgelijk) linkje hoort er wel bij.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

TheVMaster schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:56:
[...]

Als ik het domain van m'n eigen app invul, krijg ik allemaal 'errors' en vindt hij eigenlijk niets. Of doe ik iets verkeerd?
[Afbeelding]

Ik heb nog een paar andere domeinen geprobeerd, maar die doen het wel gewoon.
Het helpt als het domein geregistreerd is ;)

@MueR: Dat zal ik even moeten regelen... op dit moment staat de code niet openbaar.
En vanaf NU dus wel

[ Voor 18% gewijzigd door MueR op 12-08-2026 22:53 ]

me @ last.fm

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Jester-NL schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:17:
[...]

Het helpt als het domein geregistreerd is ;)

@MueR: Dat zal ik even moeten regelen... op dit moment staat de code niet openbaar.
Pff..of je maakt geen typo :z Ik miste gewoon een c

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:15
wielhelm schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:30:
3 weken geleden was ik op vakantie.

Wij spelen dan nog weleens een spelletje.

En dan met name een spelletje waarbij je QR codes moet scannen om die vervolgens op een tijdlijn te plaatsen.

Helaas was vrouwlief de spelletjes vergeten in te pakken dus..... paniek!

Gelukkig had ik mijn laptop met Claude mee en kon ik beginnen aan de eerste versie van KweetHet!

Een muziekspel voor het scherm van je pc, laptop, telefoon of tv: de app speelt een nummer, jij raadt in welk jaar het uitkwam en legt de kaart op de juiste plek in je tijdlijn. Wie als eerste het ingestelde aantal kaarten heeft, wint. Voor 2 tot 10 spelers, op één apparaat.

Speel het hier: https://wielhelmus.github.io/kweethet/

code: https://github.com/wielhelmus/kweethet
Wat het is
  • Werkt offline, ook op een oude telefoon in de tuin zonder bereik
  • Nederlands, Engels en Duits (KweetHet / KnowIt / WeißIch)
  • Te installeren als app op je beginscherm (Android, iOS, desktop)
  • Ruim 20.000 nummers, verdeeld over negen speellijsten, van Top 2000 tot Songfestival tot uitsluitend Nederlandstalige nummers
  • Zelf instelbaar: aantal spelers, fragmentlengte, hoeveel kaarten je nodig hebt om te winnen, en de trekkans per lijst
Ik ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden. En of jullie nog tips hebben voor verbeteringen.
Cool! Maar de code is wel een zooitje. Wellicht kan je de ai vragen wat organisatie aan te brengen 😉 En ik denk niet dat het offline werkt icm het downloaden van muziek?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Ramon schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:50:
[...]

Cool! Maar de code is wel een zooitje. Wellicht kan je de ai vragen wat organisatie aan te brengen 😉 En ik denk niet dat het offline werkt icm het downloaden van muziek?
Nadeel van AI is wel dat hij er vaak een rommeltje van maakt. Mijn app heeft onderhand 200.000+ regels code en ik heb Fable vanmiddag eens gevraagd de boel door te lichten en verbetervoorstellen op het vlak van security/performane en bruikbaarheid te doen. Maar als je begint, dan verlies je dat soort zaken snel uit het oog (helaas).

• ZpAz
TheVMaster schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:27:
[...]

Nadeel van AI is wel dat hij er vaak een rommeltje van maakt. Mijn app heeft onderhand 200.000+ regels code en ik heb Fable vanmiddag eens gevraagd de boel door te lichten en verbetervoorstellen op het vlak van security/performane en bruikbaarheid te doen. Maar als je begint, dan verlies je dat soort zaken snel uit het oog (helaas).
Je moet eigenlijk elke x features ofzo vragen om verbeteringen te vinden en door te voeren. Refactoren is juist nu wat "goedkoop" is vs eerder. En het wordt sneller een zooitje zonder.

• jellevanderpal

jellevanderpal

Mijn beste ik dusver

Deze is leuk en handig. _/-\o_ Het is alleen wachten tot een of andere overijverige regulator gaat klagen dat het een datalek is als je openbare registers toegankelijkerder maakt. Zucht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YA5dyqFtNJrnFgJp3SB_Eybe5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e38itL3xNhzjdoC5dEHijoKa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door MueR op 13-08-2026 13:00 ]

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Ramon schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:50:
[...]

De 30 sec samples komen bij itunes en deezer weg. +/- 20.000 nummers / samples lokaal draaien is onmogelijk natuurlijk.

• Webgnome
dan werkt de app toch niet meer offline? zoals de readme doet vermoeden? Ik kreeg het trouwens niet werkend. Na het invullen van namen en ik druk op play hoor ik niks

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Webgnome schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:08:
dan werkt de app toch niet meer offline? zoals de readme doet vermoeden? Ik kreeg het trouwens niet werkend. Na het invullen van namen en ik druk op play hoor ik niks
Dankjewel, dat zal ik aanpassen. Vreemd dat er niets afspeeld bij jou. Vanaf welke browser speel je het?

• Webgnome
brave

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
ZpAz schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 00:18:
[...]

Je moet eigenlijk elke x features ofzo vragen om verbeteringen te vinden en door te voeren. Refactoren is juist nu wat "goedkoop" is vs eerder. En het wordt sneller een zooitje zonder.
Ja, dat is wel een goeie. Ik heb nu in ieder geval een hele backlog met verbeterpunten staan die ik hem nu laat afwerken. En ga hem in z'n instructies laten opnemen dat hij na elke x features wederom een security/performance check moet doen en met verbeterpunten moet komen.

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

jellevanderpal schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 06:34:
[...]

Deze is leuk en handig. _/-\o_ Het is alleen wachten tot een of andere overijverige regulator gaat klagen dat het een datalek is als je openbare registers toegankelijkerder maakt. Zucht.

[Afbeelding]
Mocht dat zo zijn, dan ga ik er op dat moment wel even naar kijken.
Vooralsnog heb ik niet heel veel meer gedaan dan een handvol tools die verspreid over verschillende sites al te vinden waren bundelen, een beetje versnellen en van een jasje voorzien.
Daarbij slaat mijn site vrijwel niets op... en dat wat ik opsla, staat er maar een dag of drie

me @ last.fm

• MueR

MueR

is niet lief

Whelp. Ik had de tab nog open staan en de edit met codelink niet gezien. Scuzi.

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
MueR schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:53:
Whelp. Ik had de tab nog open staan en de edit met codelink niet gezien. Scuzi.
Zo jammer dit :9

• MueR

MueR

is niet lief

Kan ik het helpen dat nieuwe reacties wel meekomen in die groene balk maar edits niet :P Ga in Stoute bugs klagen :P

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
MueR schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:28:
[...]

Kan ik het helpen dat nieuwe reacties wel meekomen in die groene balk maar edits niet :P Ga in Stoute bugs klagen :P
Doe het zelf :9 hehe

• jellevanderpal

jellevanderpal

Mijn beste ik dusver

@Jester-NL Bedankt voor dit ook! Super chill dit!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvJK_JnLDVDg8rOJvEyWnmAsPys=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8haiwBorDsUgDc5eKorJCbry.png?f=user_large
Als we moeten gaan praten over resources - dan weet je mij te vinden. Ik verberg mijn identiteit tenslotte niet.

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

@jellevanderpal
Ik ben aan het kijken naar rate-limiting. Dank

En die zal ook die api-call die jij doet in je screenshot meenemen.

me @ last.fm

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ratelimiting is nu toegevoegd. En wel zo dat die API-call die hierboven wordt gebruikt daar ook tegenaan zal lopen.

me @ last.fm

• STK
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-08 22:03

STK

De afgelopen vakantie-weken nuttig besteed en eindelijk de app gemaakt die ik al heel lang wil maken: Een "pokedex voor auto's".

Het werkt bovenop RDW-data, wat het in theorie mogelijk maakt om "elke auto van Nederland" te spotten (vangen) en daarmee je garage te vullen. Per merk kun je alle modellen sparen, en per model alle kleuren, jaartallen, carrosserie-types, etc. Kenteken invullen en rest gaat vanzelf.

*knip*: Topicwarning gemist?

(Voor nu alleen iOS, bij interesse volgt Android, raamwerk ligt er al)

[ Voor 35% gewijzigd door MueR op 17-08-2026 20:30 ]

🚗 Autospotter-app.nl — Spot & verzamel alle auto's van Nederland

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:45

AlphaRomeo

FP ProMod
@STK mag dat wel? Je bent dan toch feitelijk (indirect) persoonsgegevens aan het verzamelen/verwerken?

• STK

STK

@AlphaRomeo In feite is RDW-data allemaal openbaar en in zekere zin je auto ook want hij staat gewoon op straat. Maar kentekens gaan nooit naar de database; de app downloadt een RDW-rapport (openbare data) en dat zit in de upload. Foto's hebben een lokale blur-pipeline (via VisionKit) voordat ze naar de server gaan, dus ook daar wordt het gestript.

Oja en er is een opt-out-pagina op de website als je helemaal niet in de app terecht wil komen :)

Ik heb wel echt mijn best gedaan om zoveel mogelijk privacy te waarborgen + stalking onmogelijk te maken. Fingerprinting zou niet echt mogelijk moeten zijn, tenzij je een echt unieke auto hebt. Een knalroze lambo nog-wat. Maarja, dan wil je zelf ook opvallen.

(Overigens, je moet autospot-forums en -groepen eens zien. Staan alle auto's met kentekens en al, ik doe het nog echt netjes hoor)

[ Voor 30% gewijzigd door STK op 17-08-2026 17:57 ]

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:03
Voor het RDW en alle andere overheidsinstellingen zoals politie, gemeentes en handhaving is een kenteken een persoonsgegeven omdat deze samen met andere data (naam, adres etc.) direct te herleiden zijn naar een individu.

Bij het loggen van kentekens is verder geen persoonsgegeven betrokken dus is het prima legaal.
Al die tienduizenden dashcams op de weg doen elke dag niks anders natuurlijk.

• Cartman!
  • Niet online
@STK post je ook nog even de link naar de broncode?

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP ProMod
Ruben279 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:59:
Bij het loggen van kentekens is verder geen persoonsgegeven betrokken dus is het prima legaal.
Al die tienduizenden dashcams op de weg doen elke dag niks anders natuurlijk.
Grijs gebied wat mij betreft. Een dashcam bouwt geen DB op van welk kenteken waar en wanneer gezien is. En dat doet deze app mogelijk wel. De data is wel openbaar, maar je gaat nieuwe data verwerken. In theorie zou je na een hack kunnen terugvinden hoe vaak je partner in de buurt van zijn of haar scharrel gezien is.

Anyway, het maakt mij niet veel uit persoonlijk. Ik vervang altijd mijn platen voordat ik vreemd ga.

• mavian
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 18-08 17:29
*spam*

[ Voor 99% gewijzigd door MueR op 18-08-2026 12:40 ]

• Cartman!
  • Niet online
Klinkt interessant! Je stopt helaas bij het interessante stuk over Code & Architectuur, link naar je code ontbreekt ook.

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP ProMod
Cartman! schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:44:
[...]
Klinkt interessant! Je stopt helaas bij het interessante stuk over Code & Architectuur, link naar je code ontbreekt ook.
doe maar niet

[ Voor 21% gewijzigd door MueR op 18-08-2026 12:40 ]

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
STK schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:54:
De afgelopen vakantie-weken nuttig besteed en eindelijk de app gemaakt die ik al heel lang wil maken: Een "pokedex voor auto's".

Het werkt bovenop RDW-data, wat het in theorie mogelijk maakt om "elke auto van Nederland" te spotten (vangen) en daarmee je garage te vullen. Per merk kun je alle modellen sparen, en per model alle kleuren, jaartallen, carrosserie-types, etc. Kenteken invullen en rest gaat vanzelf.

*knip*: Topicwarning gemist?

(Voor nu alleen iOS, bij interesse volgt Android, raamwerk ligt er al)
Interessant wel. Neem aan dat je alles lokaal doet, dos geen database (centraal) die te hacken is?

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:51
Lijkt mij een handige app voor de dievengilde.. je weet precies waar je welk model kan vinden. Ook handig voor de onderdelenlijn.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• jellevanderpal

jellevanderpal

Mijn beste ik dusver

Tja 'Verzamel ze allemaal' - maar inderdaad, de mensen die het meest er aan hebben, spelen geen spellen... Tricky. Strikt genomen is een kenteken geen geheim, maar het aggregeren en systematisch uitlezen, daar zitten wel haken en ogen. Wie zou je zoiets laten onderzoeken op voorhand? Een DPIA voor je app is misschien ook wat kostbaar als je alleen een spelletje wou maken...

• ZpAz
LordSinclair schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:39:
Lijkt mij een handige app voor de dievengilde.. je weet precies waar je welk model kan vinden. Ook handig voor de onderdelenlijn.
Net als andere diensten doe je het “in deze n km” straal ofzo. Ook zou ik zelf niet het nummerbord tonen. Die heb je maar één keer nodig. Iemand andere kan evt wel hetzelfde type auto hebben gezien maar het hoeft niet de exact zelfde te zijn?

• STK

STK

TheVMaster schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:51:
[...]

Interessant wel. Neem aan dat je alles lokaal doet, dos geen database (centraal) die te hacken is?
De app heeft een sociale functie (feed met alle spots van jou en je vrienden), dus er moet wel iéts naar de database, maar:

- Kentekens blijven altijd lokaal. Daarmee wordt RDW-rapport opgehaald, en een gedeelte daarvan (om fingerprinting te voorkomen) gaat naar de server om de vrienden-feed te vullen. Merk, model, kleur, carrosserie en jaar + wat stats zoals het vermogen. Er staat ook bij hoevaak die combinatie rondrijdt en meestal gaat het om honderden, zo niet duizenden keren binnen Nederland. Het zijn vooral imports, vrachtwagens, tuners, etc die vrij uniek kunnen zijn.

- Foto's worden lokaal (VisionKit API) gescand op kenteken en krijgen dan een blur net als bij Google Maps, vóórdat het naar de server gaat. Heb hier flink aan gesleuteld, en gaat vrijwel nooit mis.

- Er is een opt-out in de app en op de website voor als je helemaal niet in de app wilt komen. Je krijgt dan bij het spotten iets van "De eigenaar van deze auto heeft ervoor gekozen om niet deel te nemen", en dan wordt er dus ook echt niks opgeslagen/opgehaald.

• jellevanderpal

jellevanderpal

Mijn beste ik dusver

Sorry voor de spoilers, ik snap je enthousiasme en oprechte intenties met ontwikkelen.
Maar waarom zou dat dan opt-out moeten zijn, terwijl vrijwel overal elders in de maatschappij 'opt-in' de standaard is voor AVG-zaken? Ik betwijfel sterk of dit stand houdt.

• STK

STK

jellevanderpal schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:41:
Tja 'Verzamel ze allemaal' - maar inderdaad, de mensen die het meest er aan hebben, spelen geen spellen... Tricky. Strikt genomen is een kenteken geen geheim, maar het aggregeren en systematisch uitlezen, daar zitten wel haken en ogen. Wie zou je zoiets laten onderzoeken op voorhand? Een DPIA voor je app is misschien ook wat kostbaar als je alleen een spelletje wou maken...
Het idee kwam voornamelijk uit het feit dat ik op de snelweg vaak toffe/gekke auto's tegenkwam, en deze ging checken met de Finnik-app. Alleen daar kun je niet sorteren, filteren, etc. En het is een enorme ramp qua reclames. Ik wilde voornamelijk gewoon netjes op een rij hebben wat ik allemaal tegen ben gekomen.

Het spel-element is meer een extraatje, voor de fun, maar ik zie dat daardoor mijn moeder, dochter (10) en vrouw het er elke keer ook bijpakken als ze een leuke auto tegenkomen, terwijl ze vrij weinig (niks) met auto's hebben.

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP ProMod
STK schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:01:
- Er is een opt-out in de app en op de website voor als je helemaal niet in de app wilt komen. Je krijgt dan bij het spotten iets van "De eigenaar van deze auto heeft ervoor gekozen om niet deel te nemen", en dan wordt er dus ook echt niks opgeslagen/opgehaald.
Dus ik moet mij actief gaan aanmelden op jouw website om niet getrackt te worden? Lees die alinea zelf nog eens... wat vind je er van?

Anders: stel dat jij je actief bij de postcode loterij, de vriendenloterij, kika en de jehovagetuigen af moest gaan lopen melden om geen overlast te hebben. Is dat ok?

Ik snap dat je nu een hobby appje aan het maken bent (je geeft geen sources dus ik kan het alleen maar hopen) maar als welk bedrijf dan ook dit zou gaan doen zouden consumenten en privacy organisaties je binnen de korste keren voor de rechter slepen.

• STK

STK

AlphaRomeo schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:14:
[...]

Dus ik moet mij actief gaan aanmelden op jouw website om niet getrackt te worden? Lees die alinea zelf nog eens... wat vind je er van?

Anders: stel dat jij je actief bij de postcode loterij, de vriendenloterij, kika en de jehovagetuigen af moest gaan lopen melden om geen overlast te hebben. Is dat ok?

Ik snap dat je nu een hobby appje aan het maken bent (je geeft geen sources dus ik kan het alleen maar hopen) maar als welk bedrijf dan ook dit zou gaan doen zouden consumenten en privacy organisaties je binnen de korste keren voor de rechter slepen.
Het stelt niet veel meer voor dan op de /opt-out pagina je kenteken in te vullen. Er wordt verder niets gevraagd.

Overigens wel thanks voor je input/concerns, maar ik zou er niet te zwaar aan tillen. Ik heb gekeken naar een app als Finnik (megaveel downloads), en die doet alles wat 'niet mag'. Kentekens naar de database, fingerprinten van auto's, tonen hoevaak een bepaalde auto gespot is, wanneer die gekocht/verkocht is, tegen betaling allemaal extra rapporten overal vandaan toveren, etc. En die komen er prima 'mee weg'.

Ik toon alleen "Je hebt een rode Corsa gespot in Hoorn om 13:20". Ik zou me er niet te druk om maken.

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

STK schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:23:
[...]

Het stelt niet veel meer voor dan op de /opt-out pagina je kenteken in te vullen. Er wordt verder niets gevraagd.

Overigens wel thanks voor je input/concerns, maar ik zou er niet te zwaar aan tillen. Ik heb gekeken naar een app als Finnik (megaveel downloads), en die doet alles wat 'niet mag'. Kentekens naar de database, fingerprinten van auto's, tonen hoevaak een bepaalde auto gespot is, wanneer die gekocht/verkocht is, tegen betaling allemaal extra rapporten overal vandaan toveren, etc. En die komen er prima 'mee weg'.

Ik toon alleen "Je hebt een rode Corsa gespot in Hoorn om 13:20". Ik zou me er niet te druk om maken.
Het rotte aan deze opt-out (maar dat heb je natuurlijk net zo hard als je zou kiezen voor een opt-in) is dat jij een vreselijk obscure app hebt gebouwd... eentje waar geen enkele autobezitter van op de hoogte is. En aangezien niemand op de hoogte is van het bestaan van die app, is de kans dat iemand de opt-out invult (of, zou je daarvoor kiezen, de opt-in) dat die opt-out volledig een wassen neus is. Of.. in geval van een opt-in, dat je niets te spelen hebt, want er is niemand die zich realiseert dat ze ergens toestemming voor moeten geven.

me @ last.fm

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
jellevanderpal schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:04:
Sorry voor de spoilers, ik snap je enthousiasme en oprechte intenties met ontwikkelen.
Maar waarom zou dat dan opt-out moeten zijn, terwijl vrijwel overal elders in de maatschappij 'opt-in' de standaard is voor AVG-zaken? Ik betwijfel sterk of dit stand houdt.
Inderdaad. Ik zou het idd opt-in maken. Ik zou er niet blij van worden als ineens bekend wordt wat voor modellen auto's er bij ons in de wijk allemaal op de oprit staan, omdat iemand met die app langs is gereden.

Moet zeggen dat ik met mijn app ook enorm heb lopen worstelen m.b.t. het opvragen van metadata voor films. Uiteindelijk heb ik een heel systeem gebouwd (of laten bouwen O-) ) wat dus gegarandeerd anoniem is. Mijn Metadata service weet nooit wat iemand opvraagt, want voordat je een film kunt zoeken wordt gewoon de hele metadata-info-library lokaal gedownload en daar wordt dus pas gezocht naar een barcode/titel. Als hij hem kan vinden (wat vooral in het begin gebeurt), dan komt dat request wel door mijn systeem heen, maar er wordt helemaal niets gelogd qua device/IP etc in de logs. Pas als je data wilt contributen, dan zul je je tegenover het systeem moeten 'identificeren', maar dat is opt-in. Default staat dat uit. Ook al wordt er niets opgeslagen, want ik heb geen zin om data te verzamelen.

• MueR

MueR

is niet lief

STK schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:23:
[...]
Ik heb gekeken naar een app als Finnik (megaveel downloads), en die doet alles wat 'niet mag'.
Als anderen in de sloot springen, doe jij het dan ook? Dat het niet mag betekent, tromgeroffel, dat het niet mag. En "maar hunnie doen het ook" is geen excuus.

• Cartman!
  • Niet online
Zo'n app is ook gewoon prima om te maken voor jezelf en het daarbij te houden.

Semi-vergelijkbaar; ik heb ooit de app van Hitster "gehackt" om tegen een eigen API/proxy aan te draaien zodat ik de echte Hitster app kan gebruiken maar met een eigen sets kaarten terwijl de originele sets ook blijven werken, super lachen. Zoiets hou je vervolgens lekker bij jezelf want je weet dat als je die info publiek maakt je gezeik krijgt en dat moet je niet willen.

• the___butcher
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:10
wielhelm schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:22:
[...]

Dankjewel, dat zal ik aanpassen. Vreemd dat er niets afspeeld bij jou. Vanaf welke browser speel je het?
Ik kan deze niet meer vinden, offline gehaald?

• Webgnome
Misschien dat Brein dit zag en er achter aan ging? :+

[ Voor 3% gewijzigd door Webgnome op 21-08-2026 08:24 ]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Webgnome schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:23:
Misschien dat Brein dit zag en er achter aan ging? :+
Github repo is ook weg

De fragmentjes kwamen van iTunes of Deezer blijkbaar. Daarvan zijn de rechten afgekocht. Maar ik denk niet dat ze het leuk vinden als je die samples gebruikt voor een muziekquiz :)

• jellevanderpal

jellevanderpal

Mijn beste ik dusver

Tja dat voelt ontzettend naar als je bij nadere beschouwing je huiswerkje moet terugtrekken. Geen nood, dat gebeurt de beste. Daarvoor is dit topic toch ook? om elkaar van zinnig commentaar te dienen zo nodig.
Volgende ronde nieuwe kansen.

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:25
-verkeerde topic-

[ Voor 104% gewijzigd door Dannydekr op 21-08-2026 11:51 ]

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

• Webgnome
en waarr is de code? En heb je het helemaal zelf gemaakt? Heb je een paar agents een nachtje aan het werk gezet? Etc. Nu is het reclame?

[ Voor 77% gewijzigd door Webgnome op 21-08-2026 11:39 ]

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Ik heb dit inderdaad offline gehaald. iTunes keurt dit inderdaad af.

Had nog niets gehoord, maar ik wil geen gezeur met Apple. Jammer maar helaas.

Wel is er een nieuwe versie waarbij je de QR codes kan scannen met je telefoon / spotify. Je moet dan alleen je telefoon op tijd omkeren of je tegenstander laten scannen / afspelen.

Staat op https://kweethet.nl/

code is ook verhuist: https://codeberg.org/wielhelm/kweethet

[ Voor 12% gewijzigd door wielhelm op 21-08-2026 16:34 ]

• ZpAz
wielhelm schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:13:
Ik heb dit inderdaad offline gehaald. iTunes keurt dit inderdaad af.

Had nog niets gehoord, maar ik wil geen gezeur met Apple. Jammer maar helaas.

Wel is er een nieuwe versie waarbij je de QR codes kan scannen met je telefoon / spotify. Je moet dan alleen je telefoon op tijd omkeren of je tegenstander laten scannen / afspelen.

Staat op https://kweethet.nl/

code is ook verhuist: https://codeberg.org/wielhelm/kweethet
Je mag mogelijk weer terug verhuizen. nieuws: Softwareontwikkelplatform Codeberg verbiedt cryptovalutaprojecten en AI-code

Je hebt dat bestand - mag ik hopen - niet met het handje uitgetikt.

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

ZpAz schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:47:
[...]

Je mag mogelijk weer terug verhuizen. nieuws: Softwareontwikkelplatform Codeberg verbiedt cryptovalutaprojecten en AI-code

Je hebt dat bestand - mag ik hopen - niet met het handje uitgetikt.
Dat risico heb ik inderdaad genomen. Het is overigens wel een beetje genuanceerd.

We will also not spend significant amount of time and resources to automatically scan content on Codeberg. So while the following use cases are discouraged (similar to private repositories), they are likely to be tolerated in practice:
  • Repositories for side projects or experiments generated by LLM that use very few resources of Codeberg
En anders heb ik het zo weer online op een andere plek. Het is wel opensource nu :)

• jellevanderpal

jellevanderpal

Mijn beste ik dusver

Tja - hobbybobbouwen moet mogelijk blijven. De beste lessen van AI zitten in de uitleg waarom het zuigt tenslotte ;)

• ZpAz
wielhelm schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:54:
[...]

Dat risico heb ik inderdaad genomen. Het is overigens wel een beetje genuanceerd.

We will also not spend significant amount of time and resources to automatically scan content on Codeberg. So while the following use cases are discouraged (similar to private repositories), they are likely to be tolerated in practice:
  • Repositories for side projects or experiments generated by LLM that use very few resources of Codeberg
En anders heb ik het zo weer online op een andere plek. Het is wel opensource nu :)
Ik had letterlijk alles van Github naar hen verhuist, een paar dagen kwamen ze met het bericht. Kon ik alles weer terug plaatsen. Gelukkig ging dat relatief makkelijk met AI B)

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

ZpAz schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 18:19:
[...]

Ik had letterlijk alles van Github naar hen verhuist, een paar dagen kwamen ze met het bericht. Kon ik alles weer terug plaatsen. Gelukkig ging dat relatief makkelijk met AI B)
Ik heb wel alle AI namen e.d. eruit gehaald. Inclusief de double dashes

• arjan1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:38
wielhelm schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:54:
[...]

Het zit 'm bij Codeberg met name in a) open source projecten die lijden onder een overload aan pull requests met ai-slop en b) excessief resource gebruik door ai / vibecoded projecten die CI actions hebben en heel veel commits krijgen. Dat was volgens mij het grootste probleem, omdat codeberg een nonprofit is en ze dus via donaties / contributies de kosten van hun runners moeten betalen. Met deze AI projecten zou dit hun teveel geld gaan kosten.

Ik denk dus als je geen CI / Actions gebruikt dat ze het niet heel erg zullen vinden.
Ik heb wel alle AI namen e.d. eruit gehaald. Inclusief de double dashes
Dat vind ik eigenlijk niet zo netjes. Ik zou er wel transparant over zijn dat het met AI is gemaakt; als zij dan vinden dat je het moet verplaatsen, dan zij dat zo.

[ Voor 10% gewijzigd door arjan1995 op 25-08-2026 17:20 ]

• alain_raap
  • Laatst online: 07:21
Ik heb even een vraag over vibecoding apps die met AI gemaakt zijn (bijv. Claude Code), is het toegestaan om deze hier te bespreken of te posten?

• ZpAz
alain_raap schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:15:
Ik heb even een vraag over vibecoding apps die met AI gemaakt zijn (bijv. Claude Code), is het toegestaan om deze hier te bespreken of te posten?
Dat is het enige wat dit topic nieuw leven heeft ingeblazen. :D Het liefste kan je wel iets vertellen over "hoe en wat" lijkt me.

• alain_raap
Ik ben 'voor de fun' begonnen met een project wat ik inmiddels via github heb opgeslagen, het is een soort muziek mashup programma geworden voor Youtube videos, playlists, lokale muziek en videos en een jukebox. Ook heb ik voor mijn lokale muziekfiles een platenspeler (Pioneer PLX1000) gebouwd die werkt als je een nummer afspeelt in de jukebox of in je muziek repo.

Ik ben er al langer mee bezig en heb Claude Code in het begin veel bij moeten sturen omdat de code rommelig was, alles bij elkaar in Javascript, geen CRUD functies en CSS ook in de HTML pagina's. Ik heb Electron en een SQLite database gebruikt, en de Youtube API voor calls naar eigen data en playlists. Daar is wel een API key voor nodig, anders kom je niet bij de data.
Ik heb het project in de Windows Store staan, maar het is niet mijn bedoeling om het hier te promoten.

Op Github heb ik de code staan, het project staat nog niet in public mode:
https://github.com/asmraap-ship-it/musicwall
Vraag gerust als je er meer van wil weten, uiteindelijk kom je wel aan het betalen omdat je anders steeds tegen de user limiet van Claude Code aanloopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGkIjfDIbOUbRRze-5VgrQSZ9Ao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kJx944BHahYxqZKBpkK1Y6Yd.png?f=fotoalbum_large

• Cartman!
  • Niet online
alain_raap schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:10:
Op Github heb ik de code staan, het project staat nog niet in public mode:
https://github.com/asmraap-ship-it/musicwall
Die moet dus wel even beschikbaar komen mag het hier een plekje hebben, de topic warning is duidelijk genoeg toch?

• alain_raap
Cartman! schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:20:
[...]

Die moet dus wel even beschikbaar komen mag het hier een plekje hebben, de topic warning is duidelijk genoeg toch?
Ik zal de code wel op public gaan zetten, daar heb je wel een punt.

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

https://hostingdetails.eu heeft een update gehad.

Er staat een nieuw subdomein bij met wat tools (en wizards) om het een en ander aan beveiligingschecks te doen. Alles van scratch, en zonder 1-op-1 andere sites te volgen. Ik probeer de praktijk te vangen ;)

Code (nog steeds) op: https://codeberg.org/JJLvK

me @ last.fm

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld om zelfgemaakte tools te showen en te bespreken. Net als in de rest van Programming is het hier dus ook niet toegestaan om 'even te vragen of iemand iets kan maken'. Dit is een forum over zelf programmeren, geen McDonalds afhaalbalie voor lappen code of software.

We zien natuurlijk wel graag de broncode zodat er ook wat discussie kan zijn, dus een Github (of soortgelijk) linkje hoort er wel bij.