[Alg] Welke tools heb jij gemaakt? - deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-05 18:12

edeboeck

mie noow noooothing ...

Wouter071 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:05:
(knip)
Veel plezier en ik ben benieuwd wat je ervan vindt!
Leuk! Twee constructief bedoelde opmerkingen:
  1. Tijdens een reeks van 21 vragen kreeg ik 2 vragen dubbel (dus keuzes A1-A2 en B1-B2 kwamen beiden 2 maal voor). Zou leuker zijn als een keuze maar 1 maak ik een reeks vragen kan voorkomen (wie wil, zou het spel dan kunnen uitspelen *O* )
  2. Bij sommige keuzes zijn beide antwoorden mogelijk, maar wordt slechts 1 als juist gerekend (ik herinner me "verrassend/verassend", maar had er voordien al een gehad)... Dan is er context nodig (of andere woorden :Y) ).
In ieder geval: leuk spel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-05 14:33
Dude, je bent een productiviteitsmachine als het gaat om browserspelletjes!

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter071
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 11:43
edeboeck schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:53:
[...]
Leuk! Twee constructief bedoelde opmerkingen:
  1. Tijdens een reeks van 21 vragen kreeg ik 2 vragen dubbel (dus keuzes A1-A2 en B1-B2 kwamen beiden 2 maal voor). Zou leuker zijn als een keuze maar 1 maak ik een reeks vragen kan voorkomen (wie wil, zou het spel dan kunnen uitspelen *O* )
  2. Bij sommige keuzes zijn beide antwoorden mogelijk, maar wordt slechts 1 als juist gerekend (ik herinner me "verrassend/verassend", maar had er voordien al een gehad)... Dan is er context nodig (of andere woorden :Y) ).
In ieder geval: leuk spel!
Wat een goede tips, ik heb de code aangepast en verassend/verrassend weggehaald. Als je er nog meer vindt dan hoor ik het graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wouter071
ZpAz schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:17:
Dude, je bent een productiviteitsmachine als het gaat om browserspelletjes!
Ik heb nog veel meer ideeën!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Ik zou er een timer per vraag aan toevoegen om de druk op te voeren. Eerste vraag krijg je, zeg, 10 seconden en elke volgende vraag wordt de timer korter.

Verder werkt het wmb verwarrend dat de knop de kleur houdt van het vorige antwoord.

[ Voor 22% gewijzigd door RobIII op 04-10-2024 21:35 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter071
RobIII schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:35:
Ik zou er een timer per vraag aan toevoegen om de druk op te voeren. Eerste vraag krijg je, zeg, 10 seconden en elke volgende vraag wordt de timer korter.

Verder werkt het wmb verwarrend dat de knop de kleur houdt van het vorige antwoord.
1. Heb ik over gedacht, maar dan wordt het zo'n stress gedoe. Ik houd het liever relaxed, lekker tussendoor even een spelletje spelen.

2. Goede tip! Ik heb het op mobiel aangepast, op desktop werkt het net anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dit is mijn nieuwste browserspelletje: matty 19: je moet kiezen!

https://matty.games/matty19.html

Uitleg is eigenlijk overbodig (of is het over bodig?) maar ik doe het toch even. Ik heb bijna 750 lastige Nederlandse woorden verzameld en jij hoeft alleen maar het woord dat juist gespeld is te kiezen. Het is een lekker snel spel en ook nog eens leerzaam. Wil je je Engels opvijzelen? Er staat ook een versie met meer dan 500 Engelse woorden voor je klaar.

Leuk spel! Heb met andere spellen van je ook al de nodige tijd doorgebracht.

Een persoonlijke frustratie zijn de woorden waar gekozen moet worden tussen wel of geen koppelteken. Ik zou die vragen eruit doen, tenzij de keuzes echt goed vs. fout zijn. Dus eigenlijk wat hier beschreven staat: https://onzetaal.nl/taalloket/wanneer-zet-je-een-streepje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ik zou zeggen die is rijp voor de meuktracker voor zodra er weer een spel bijkomt...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter071
Trasos schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:20:
[...]

Leuk spel! Heb met andere spellen van je ook al de nodige tijd doorgebracht.

Een persoonlijke frustratie zijn de woorden waar gekozen moet worden tussen wel of geen koppelteken. Ik zou die vragen eruit doen, tenzij de keuzes echt goed vs. fout zijn. Dus eigenlijk wat hier beschreven staat: https://onzetaal.nl/taalloket/wanneer-zet-je-een-streepje
Dank, ik heb wat streepjeswoorden weg-gehaald ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
@Wouter071
Maar een beetje (niet teveel) oogsnoep zou wel kunnen, themaatje of zoiets ....

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-05 16:22
Ik had iets nodig in visual studio code om elke regel in single quotes te wrappen.
Reden: Een create table statement laten genereren in sequel ace en had een python applicatie waarin de query hardcoded erin kwam. En ik had een aantal tables, dus dat werd snel vervelend.

Dus heb ik deze quick and dirty in elkaar gezet:
https://marketplace.visua...ering.vscode-line-wrapper

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 13:43
Of in je editor:
  1. ga naar column mode
  2. op de eerste regel met shift naar beneden gaan, totdat je alle regels hebt geselecteerd
  3. Type de quote
  4. Druk op End, zodat elk cursor naar het einde van de regel gaat
  5. Type de quote
Of een "simpele" find/replace met een regexp.
Know your IDE! ;)

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-05 16:22
SPee schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:35:
Of in je editor:
  1. ga naar column mode
  2. op de eerste regel met shift naar beneden gaan, totdat je alle regels hebt geselecteerd
  3. Type de quote
  4. Druk op End, zodat elk cursor naar het einde van de regel gaat
  5. Type de quote
Of een "simpele" find/replace met een regexp.
Know your IDE! ;)
Of je doet: Cmd+p en typt 'single' en dan enter. ;)

Maar, ik kon de column mode nog niet, thanks!

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 80910

zit momenteel veel in de backend, en ik programmeer veel in de commandline momenteel en heb een handige functie in de cli gemaakt genaamd: breakpoint.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 function breakpoint($data=null): void
    {
        $trace = debug_backtrace(1);
        fwrite(STDOUT, $trace[0]['file'] . ':' . $trace[0]['line'] . PHP_EOL);
        var_dump($data);
        fwrite(STDOUT, 'press enter to continue or ctrl-c to break...');
        system('stty -echo');
        $input = trim(fgets(STDIN));
        system('stty echo');
    }

deze toont de "file" en "line" waar je de breakpoint hebt gezet, zodat je hem weer kan commentariseren/ weghalen

resultaat:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
object(stdClass)#1424 (2) {
  ["duration"]=>
  string(18) "80.847024917603 ms"
  ["instance"]=>
  string(18) "7.6479911804199 ms"
}
press enter to continue or ctrl-c to break...

en een handige shorcut in php storm is ctrl-k alt-p alt-p, dan commit ie waarschijnlijk

[ Voor 64% gewijzigd door Moonsugar op 23-04-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter071
eheijnen schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:59:
@Wouter071
Maar een beetje (niet teveel) oogsnoep zou wel kunnen, themaatje of zoiets ....
Wat voor thema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Geen direct idee, was meer een hint in die richting met alle mogelijkheden open.

Start/home page misschien met wat eenvoudige tegels van gelijke grootte en evenredig verdeeld over het scherm. En dat kleuren schema doorzetten naar de pagina's van de spellen...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-05 14:48

DaFeliX

Tnet Devver

Uitleg is eigenlijk overbodig (of is het over bodig?) maar ik doe het toch even. Ik heb bijna 750 lastige Nederlandse woorden verzameld en jij hoeft alleen maar het woord dat juist gespeld is te kiezen. Het is een lekker snel spel en ook nog eens leerzaam. Wil je je Engels opvijzelen? Er staat ook een versie met meer dan 500 Engelse woorden voor je klaar.

Ik vond 't een vermakelijk spel, dank je wel!

Ik zou wel even kijken naar de styling voor toetsenbordgebruikers. De knoppen zelf zijn beide <button>, dus met het toetsenbord te selecteren dmv tab. Alleen doordat er geen styling is voor de actieve knop, zie ik niet welke van de twee ik heb geselecteerd. Dat is dus steeds gokken, en dus eigenlijk niet lekker te spelen met toetsenbord...
Overigens is het keuzescherm niet te gebruiken met toetsenbord alleen; want "english" en "nederlands" zijn beide <span> elementen die niet "tab"baar zijn...

Nog een tip: Het "je bent af"scherm wat opsmuk geven? Iets als "Ah, jammer, dat was niet goed! Je hebt X antwoorden goed, jouw record is Y." oid.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:18

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Grappig dat je dit post 2 post na "Know your IDE"

Of gaat men mij nu vertellen dat je met PhpStorm niet kunt debuggen?

[ Voor 86% gewijzigd door Moonsugar op 23-04-2025 14:36 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter071
DaFeliX schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:02:
[...]

Ik vond 't een vermakelijk spel, dank je wel!

Ik zou wel even kijken naar de styling voor toetsenbordgebruikers. De knoppen zelf zijn beide <button>, dus met het toetsenbord te selecteren dmv tab. Alleen doordat er geen styling is voor de actieve knop, zie ik niet welke van de twee ik heb geselecteerd. Dat is dus steeds gokken, en dus eigenlijk niet lekker te spelen met toetsenbord...
Overigens is het keuzescherm niet te gebruiken met toetsenbord alleen; want "english" en "nederlands" zijn beide <span> elementen die niet "tab"baar zijn...

Nog een tip: Het "je bent af"scherm wat opsmuk geven? Iets als "Ah, jammer, dat was niet goed! Je hebt X antwoorden goed, jouw record is Y." oid.
Dank voor de tips, ik ga ermee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Janoz schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:22:
[...]

Grappig dat je dit post 2 post na "Know your IDE"

Of gaat men mij nu vertellen dat je met PhpStorm niet kunt debuggen?
Dat kan ook gewoon https://www.jetbrains.com...ing-a-php-cli-script.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zie een 10 jarige mijn functie kopiëren en gebruiken. Bij die editor heb je alweer een afwijking in dev en productie en volgens mij een alternatief php commando om het cli programma te kunnen debuggen. Simpliciteit en het klopt, ik had nog niet de tijd genomen om de debugger te configureren. Maar dit werkt prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De debugger werkt prima en met zelf slecht heruitvinden doe je echt alleen maar jezelf te kort.

Vroeger met xdebug2 was het instellen misschien een kwartier werk, en nu is het max een paar minuten. Specifiek van PHPStorm weet ik dat die IDE geheel je hand vasthoudt bij de config en/of autodetectie.

Dit is weer een NIH waarbij je jezelf ooit een paar minuten bespaard denkt te hebben door het zelf uit te vinden, zodat je jarenlang niet het maximale uit je tools kan halen.

{signature}

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:18

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Anoniem: 80910 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:50:
Ik zie een 10 jarige mijn functie kopiëren en gebruiken.
Waarschijnlijk omdat iemand van 11 wel door heeft dat bestaande tooling waarschijnlijk veel beter werkt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wel, ik had de functies al, (dump & dd (debug and die)) en ik dacht als ik die "die" vervang voor een readline heb ik een handige breakpoint debug functie.

Ik ben toch benieuwd naar wat er beter aan moet zijn, je hebt een debugpoort, je moet een interperter installeren/ configureren.

Daarnaast wijkt je dev machine meer af van de productie machine en nih over 10 regels code ? Je hebt het toch over "not invented here" ?

Tsja ik ben bezig met een eigen framework ontwikkelen, waarbij ik anders te werk ga dan bestaande frameworks, maar dat is een bewuste keuze.

En stel je wilt op de productie / staging server een breakpoint zetten, mijn functie is nu onderdeel van het framework waardoor je via een terminal een breakpoint kan zetten met bijvoorbeeld nano.

Hoe doe je dat via de ide ? Moet je weer een debugpoort openzetten om in de terminal daar een breakpoint te kunnen zetten ? Het kan beide gebruikt worden. Deze functie was 5 minuten werk tegenover de vele uren van de ide debugger. En het is veiliger want je hebt een poort minder open.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:40
Anoniem: 80910 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:30:
Wel, ik had de functies al, (dump & dd (debug and die)) en ik dacht als ik die "die" vervang voor een readline heb ik een handige breakpoint debug functie.

Ik ben toch benieuwd naar wat er beter aan moet zijn, je hebt een debugpoort, je moet een interperter installeren/ configureren.

Daarnaast wijkt je dev machine meer af van de productie machine en nih over 10 regels code ? Je hebt het toch over "not invented here" ?
10 Regels code die je in je codebase op moet nemen. Je kan er nog mee weg komen als je het in een apart package stopt die via require --dev installeert en dan doet maar dan nog heb je op heel veel plekken, als je pech hebt, die code aanroep staan. Dat wil je niet. Breakpoints worden niet in je codebase opgeslagen?
Tsja ik ben bezig met een eigen framework ontwikkelen, waarbij ik anders te werk ga dan bestaande frameworks, maar dat is een bewuste keuze.

En stel je wilt op de productie / staging server een breakpoint zetten, mijn functie is nu onderdeel van het framework waardoor je via een terminal een breakpoint kan zetten met bijvoorbeeld nano.
Als je dat al wil dan is dat reden voor een zeer goed gesprek. In mijn loopbaan heb ik nog nooit situaties gehad waar ik niet de situatie op test/dev na kon spelen. Is het vaak gedoe om het na te bootsen? Ja.

Je wilt de codebase niet aanpassen op productie omdat je aan het bug hunten bent. Dan is je productie namelijk een dev/test omgeving.
Hoe doe je dat via de ide ? Moet je weer een debugpoort openzetten om in de terminal daar een breakpoint te kunnen zetten ? Het kan beide gebruikt worden. Deze functie was 5 minuten werk tegenover de vele uren van de ide debugger. En het is veiliger want je hebt een poort minder open.
Het is de defacto standaard. Dat het uren kost in de IDE debugger is waarschijnlijk alleen de onbekendheid er mee is?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En als je die ene keer het echt nodig hebt, is het beschikbaar..., webgnome wat jij zegt is de staging server voor. Ik heb wel eens dagen gedaan over bugs, die wel op productie voorkomen maar niet op de dev omgeving.

Ik heb nu nog een bug op mijn productie server, die ik nog niet heb opgelost, want het probleem treed op indien de opcache wordt gebruikt van mijn template engine.

Je kan best ssh gebruiken naar de productie server, om commando's uit te voeren.

Als er dan een commando faalt kun je ff kijken wat de oorzaak is heel makkelijk. Het is niet dat iemand daar normaliter iets van merkt als jij een cli commando uitvoert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Ik kan mij niet voorstellen dat ik dit echt nodig heb in productie. Als er zaken kapot gaan in productie dan heb je daar genoeg tools voor om te achterhalen waar de oorzaak zou kunnen zitten. CLI commands/code aanpassingen op productie anders dan bij een livegang zijn gewoon not done?

Het voorbeeld dat je aanhaalt is er ook zo een. Je weet zelf al dat het iets met je opcache te maken heeft. Dan is het aan de andere tools ( sentry etc ) om te tonen waar wanneer en hoe het mis ging. Daar heb je geen debug informatie voor nodig.

En tuurlijk ik heb ook vaak geneog problemen gehad waar je heel erg lang mee bezig bent om te achterhalen, dat had echter nite veel sneller geweest als ik op productie aan het spelen was geweest. Het had wel de productie omgeivng van een klant om zeep kunnen helpen omdat ik met Nano een typo had gemaakt of iets

[ Voor 22% gewijzigd door Webgnome op 08-10-2024 14:24 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het is voor cli commando's niet voor web, hooguit doet dat ene commando het niet meer, maar die deed het al niet goed, vandaar het breakpoint, je bent als je een staging server hebt (heb ik nog niet nodig) niet op de productie server van de klant bezig, je bent ook alleen maar bezig met dat ene commando te debuggen met een breakpoint (die je natuurlijk weer weghaalt en oplost in je dev omgeving)

wat betreft de opcache, zit je er naast, in een uitzonderlijke situatie in het web gedeelte echo'ed ie de verkeerde volgorde waardoor de response corrupt raakt. ik heb nu de opcache uitgezet en dan heeft ie dat probleem niet (zelfde code), maar ik heb nog geen moeite genomen om het daar op te lossen. ipv ben ik begonnen met een nieuwe parser schrijven en dat schiet al mooi op. zo'n breakpoint is 5 minuten ipv 2uur bezig zo'n bug na te bootsen.

zoveel mensen zoveel wensen.

ik zal eens kijken wat sentry is, ik gebruik het niet (nog niet nodig gehad),

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Modbreak:Kunnen we weer gewoon ontopic? Het is hier "Welke tools heb jij gemaakt?", niet "Steggel hier over andermans/eigen code".

@Anoniem: 80910 Je merkt dat je framework met grote regelmaat vraagtekens oproept en topics, zoals deze, ontspoort. Ik wil je vriendelijk verzoeken, tenzij je concrete of inhoudelijke (programmeer)vragen hebt, je framework niet telkens ergens bij te slepen.
Daarnaast wijkt je dev machine meer af van de productie machine en nih over 10 regels code ?
Juist. 10 regels code. Wijst naar topictitel. Vind ik niet bepaald "een tool". Een functie - at best.

[ Voor 30% gewijzigd door RobIII op 08-10-2024 15:19 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
offtopic:
edit:was aan tikken tijdens modbreak…

Letterijk elk bericht per stuk hier is meer werk dan gewoon de debugger leren gebruiken. De voordelen voorkauwen: De debugger toont alle vars en méér context, en je hebt mooie knopjes voor continue/dieper en zelfs beetje tinkeren.

En debuggen doe je niet op productie inderdaad. Stunts uithalen met acceptatie zou al enigszins zeldzaam of not-done moeten zijn. Sentry wordt genoemd als voorbeeld; het gaat dus om goed loggen.

En tot slot, opcache bugs kunnen bestaan. Zeer zeldzaam, maar kan. Met een herimplementatie weet je niet of je de root cause ook echt verholpen hebt, of per toeval het symptoom niet meer raakt. Jij ligt blijkbaar minder wakker van dat verschil, good for you I guess..

[ Voor 3% gewijzigd door Voutloos op 08-10-2024 15:26 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Modbreak:Voor commentaar op de moderatie hebben we

Feedback op moderatie binnen de Devschuur

Het is niet de bedoeling om alsnog in dit topic verder te gaan lopen discussiëren.

[ Voor 89% gewijzigd door Janoz op 09-10-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online

Heerlijk in zijn eenvoud. :)
Ik vind de Engelse versie wel flink makkelijker; ik maak mij bijna zorgen of dat iets over mijn Nederlands zegt. :D

Heb je misschien binnenkort de kans om Matty #9 een toelichting te geven? Of misschien kunnen andere Tweakers dat?

{signature}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter071
Voutloos schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:47:
[...]
Heerlijk in zijn eenvoud. :)
Ik vind de Engelse versie wel flink makkelijker; ik maak mij bijna zorgen of dat iets over mijn Nederlands zegt. :D

Heb je misschien binnenkort de kans om Matty #9 een toelichting te geven? Of misschien kunnen andere Tweakers dat?
Nederlands is gewoon een moeilijke taal ;)

Natuurlijk kan ik een uitleg geven bij matty #9. Ik zal ook in het spelletje zelf een i zetten met uitleg.

Het doel van het spel is dat je twee vakjes selecteert met getallen die bij elkaar opgeteld een priemgetal opleveren. Dus bijvoorbeeld 12 en 49 maken samen priemgetal 61. Als je 40 en 43 bij elkaar optelt kom je uit op 83 en dat is ook een priemgetal. Vervolgens hoef je alleen nog maar mijn high score van 1029 te verbeteren. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Thanks @Wouter071 !
Aangezien ‘prime pair’ of ‘prime twins’ ook iets is, snapte ik het gedrag niet. Ik dacht veel te moeilijk, en kwam daardoor niet achter ‘opgeteld priem’ als de bedoeling. :)

Misschien “find prime pairs” -> “Combine numbers to make primes” zou al genoeg toelichting kunnen zijn.

Edit: Nu vlot op 2 vakjes na bord leeg kunnen spelen. 899pts. Om jouw highscore te verslaan moet je uberhaupt beetje mazzel hebben dat je random hogere getallen krijgt. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Voutloos op 09-10-2024 10:59 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter071
Voutloos schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:49:
Thanks @Wouter071 !
Aangezien ‘prime pair’ of ‘prime twins’ ook iets is, snapte ik het gedrag niet. Ik dacht veel te moeilijk, en kwam daardoor niet achter ‘opgeteld priem’ als de bedoeling. :)

Misschien “find prime pairs” -> “Combine numbers to make primes” zou al genoeg toelichting kunnen zijn.

Edit: Nu vlot op 2 vakjes na bord leeg kunnen spelen. 899pts. Om jouw highscore te verslaan moet je uberhaupt beetje mazzel hebben dat je random hogere getallen krijgt. ;)
Klopt, een beetje geluk + slim combineren!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wouter071
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcEvo5I18qRZ3jN15yNbPV6jxj0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nhF7uxVPgEiUZHcyrdGQYBlD.png?f=fotoalbum_large

Daar ben ik weer, met een nieuw browserspelletje! Voor matty #20: easy as 1-2-3 hoef je alleen maar tot drie te kunnen tellen. Je moet zoveel mogelijk 1-2-3 combinaties maken en je kan alleen horizontaal en verticaal (niet diagonaal dus). Je mag wél de hoek om.

Het is weer een gezonde mix geworden van strategie en geluk.

Ohja, de high score staat op (niet schrikken): 690.

Succes: https://matty.games/matty20.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:51
Leuk spelletje, maar twee dingen:

1. Het lijkt er op dat je de verkeerde set cirkels animeert. Als er drie verwijderd worden bewegen de overgebleven cirkels naar beneden, en de nieuwe cirkels niet. Lijkt me dat dat precies omgekeerd bedoeld was.

2. Het zou helpen als de cirkels ook verschillende kleuren hebben, b.v. van licht naar donkerblauw, zodat je visueel makkelijker patronen kunt herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:10

krietjur

Where am I?

Wouter071 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:12:
[Afbeelding]

Daar ben ik weer, met een nieuw browserspelletje! Voor matty #20: easy as 1-2-3 hoef je alleen maar tot drie te kunnen tellen. Je moet zoveel mogelijk 1-2-3 combinaties maken en je kan alleen horizontaal en verticaal (niet diagonaal dus). Je mag wél de hoek om.

Leuk spel weer! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Soultaker schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:29:
[...]
2. Het zou helpen als de cirkels ook verschillende kleuren hebben, b.v. van licht naar donkerblauw, zodat je visueel makkelijker patronen kunt herkennen.
Of anders van vorm, voor de mensen die minder goed kleuren kunnen onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:51
Wouter071 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:12:
[Afbeelding]

Bug gevonden!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZX496tqV5xBl6r6TuHiW66AWTAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8oscrLSiBNGdVQMEDKVPEk3.jpg?f=fotoalbum_large
Als je zo'n combinatie aanklikt loopt ie vast. (3 in het midden dus)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Soultaker
  • Laatst online: 23:51
Voor de grap heb ik er een AI voor geschreven: https://jsfiddle.net/e6k8goaq/

Die komt op een high score van 1044, maar heel consistent is 'ie niet.
sig69 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:40:
Bug gevonden!
[Afbeelding]
Je kan ze gewoon deselecteren door er op te klikken volgens mij?

[ Voor 62% gewijzigd door Soultaker op 15-10-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter071
Soultaker schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:38:

[...]

Wat Soultaker zegt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter071
[quote]Soultaker schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:38:

Haha, wat goed zeg! Nu is het wachten op de eerste niet-AI-er die 1044 verbreekt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Is gewoon een script toch? Niet echt een AI model :p

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZpAz
DennusB schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:47:
[...]

Is gewoon een script toch? Niet echt een AI model :p
“AI” in video games bestaat al lange tijd en een grote tijd was het gewoon vaste regels volgen met randomization en meer cheaten op hogere difficulty settings. Weinig machine learning origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:51
Soultaker schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:38:

Mmm ja, nu wel. Geen idee wat ik verkeerd deed dan.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Bij mij verspringt/hapert matty 20 wel flink tijdens de animatie. Ik was even aan het testen om in renderGrid() pas aan het einde de hele div te vervangen door een nieuwe, maar dat helpt weinig.

Zou het grid misschien juist allemaal flexbox kolommen moeten zijn, alignet naar bottom? Als je dan echt de ballen delete ipv hele grid opnieuw opbouwt, eindig je misschien met flink minder code, kan misschien zelfs alle animatie zonder classes en tig loops..
(Vermoeden, ben meer van de backend O-) )

[ Voor 5% gewijzigd door Voutloos op 15-10-2024 21:41 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter071
Voutloos schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:38:
Bij mij verspringt/hapert matty 20 wel flink tijdens de animatie. Ik was even aan het testen om in renderGrid() pas aan het einde de hele div te vervangen door een nieuwe, maar dat helpt weinig.

Zou het grid misschien juist allemaal flexbox kolommen moeten zijn, alignet naar bottom? Als je dan echt de ballen delete ipv hele grid opnieuw opbouwt, eindig je misschien met flink minder code, kan misschien zelfs alle animatie zonder classes en tig loops..
(Vermoeden, ben meer van de backend O-) )
Ik hou me aanbevolen voor tips! Ben geen programmeur en heb best lang met ChatGPT en Perplexity erover gedaan om het een beetje soepel te krijgen, maar verder dan dit kwam ik niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Wouter071 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:36:
Ben geen programmeur en heb best lang met ChatGPT en Perplexity erover gedaan
Misschien dat je dan, na 20 games, misschien toch eens een (online?) cursusje moet gaan doen? ;)

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
@Wouter071 getest in fiddle van Soultaker op mn ipad: vervang alle renderGrid(); door requestAnimationFrame(renderGrid);. Enorme, snelle tweak. :)

{signature}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter071
Voutloos schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:04:
@Wouter071 getest in fiddle van Soultaker op mn ipad: vervang alle renderGrid(); door requestAnimationFrame(renderGrid);. Enorme, snelle tweak. :)
https://matty.games/matty20.html?6

Beter zo, bedankt! Enne, was het een test dat je de g van grid zonder hoofdletter had geschreven? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter071
RobIII schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:03:
[...]

Misschien dat je dan, na 20 games, misschien toch eens een (online?) cursusje moet gaan doen? ;)
Tja, misschien wel. Maar eigenlijk ben ik meer van de ideeën zelf dan van het uitwerken ervan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter071
Soultaker schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:29:
[...]

Leuk spelletje, maar twee dingen:

1. Het lijkt er op dat je de verkeerde set cirkels animeert. Als er drie verwijderd worden bewegen de overgebleven cirkels naar beneden, en de nieuwe cirkels niet. Lijkt me dat dat precies omgekeerd bedoeld was.

Ik heb de ballen rood gemaakt en de animatie is inmiddels (dankzij jullie) vloeiender. Helpt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter071
sig69 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:40:
[...]

Bug gevonden!
[Afbeelding]
Dank voor je opmerkzaamheid! Om verwarring te voorkomen heb ik het spel zo aangepast dat je, na het selecteren van een 1, niet diagonaal een 2 of een 3 kunt selecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Passen we wel ook een beetje op dat dit niet "Het grote Wouter071 topic" wordt? ;)

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBqDroOIkGMHw-3LGhK7wxpQgmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gPLStI20EIbIiMi62iqZm3tA.png?f=fotoalbum_large

ik ben bezig met een ollama frontend applicatie. met veel moeite een plaatje laten weergeven, heb nu 7 modellen op mijn server.

het maak gebruik van server sent events en ollama.com streaming in de achtergrond via mijn backend applicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puff_Uncle
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-05 09:03
@Anoniem: 80910 welke taal heb je het geschreven? waar ik echt op zoek naar ben is een ollama of LM studio werkende aiclipboard manager zoals in MS Powertoys maar ik denk dat ik het zelf moet bouwen.
ik heb ook nog een C# winforms app gemaakt met OllamaSharp werkt wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Puff_Uncle in php, plain javascript, mijn eigen ontwikkelde template taal (zie screenshot en markdown testfile), html, css.
Ik heb nu historie, toegevoegd
on the fly markdown formatter na elke ping met data.
highlightjs getest.

ga zo nog wat statistieken toevoegen en ben nu bezig met de highlightjs configuratie zodat ie alle code ook mooi formatteerd on the fly.

en de ollama server draait gewoon lokaal op de server en wordt via php-curl aangeroepen dit alles in een docker image.

[ Voor 153% gewijzigd door Moonsugar op 23-04-2025 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lqvI_yGxJNqgxHBIHrflj3SxDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C2yajZRTFmsYepJ3CLOkyCHq.png?f=fotoalbum_large

hier zie je de snelheid van mijn server met een model van 40 GB in het geheugen, wellicht binnenkort een testje met een gpu ergens...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Anoniem: 80910 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:52:
in jullie forum zit ook een bugje, als ik de post edit en aanvul, dan wijzigd de laatste reactie tijd niet goed :o
Waarom zou die moeten wijzigen? Je post je reactie op tijd X, je bewerkt je post daarna wellicht nog, maar de originele tijd van de reactie veranderd daar niet mee :?

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Anoniem: 80910 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 03:23:
[Afbeelding]

hier zie je de snelheid van mijn server met een model van 40 GB in het geheugen, wellicht binnenkort een testje met een gpu ergens...
Om te voorkomen dat je heel veel tijd gaat stoppen in het namaken van Enchanted (macOS - zo te zien gebruik je iets anders?) of Open WebUI: wat is je doel? :)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik begrijp ook echt niet waar ik naar kijk. Wat is nu precies de bedoeling van de templates die je steeds tussendoor gooit in je prompt?

Is t n vervanger voor een abo op bijv ChatGPT Pro? Ik maak er inderdaad uit op dat je met Ollama je eigen LLM hebt die je kunt gebruiken. Ik hou t op ChatGPT Pro, de baas betaalt en geen zware server nodig om alles te regelen :)

[ Voor 32% gewijzigd door Cartman! op 25-10-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Die templates zie ik nu pas :)

Heb je de ondersteuning voor tools gezien? (@Anoniem: 80910)

[ Voor 4% gewijzigd door Stukfruit op 25-10-2024 09:07 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Stukfruit bedankt, nee wist ik nog niet, dat is dan een tool_call via de output ? Mijn file.read is input. Daar komt ook nog iets van een html2markdown functie omdat als het model dat doet, ik niet altijd goede resultaten krijg. En er is een vision model van meta net uit, die ook images kan classificeren net als llava.

[ Voor 144% gewijzigd door Moonsugar op 23-04-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[php] binarysearch functie.

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 80910 op 28-10-2024 18:34 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Nieuw Albert Heijn userscript: Kortingen en prijzen per kg direct zichtbaar! :D

Hey mede-Tweakers,

Ben je ook altijd aan het puzzelen met die kortingsstickers en kiloprijzen bij de Appie? :? Nou, ik heb iets Handigs™ gemaakt! Mijn nieuwe userscript voegt automatisch het kortingspercentage en de prijs per kilogram toe aan de producten op de AH.nl bonus pagina en standaard categorie/zoekpagina's. Geen wiskundeknobbel nodig! :P

Hier is alvast een screenshot om je een idee te geven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3r6WJzbWcMzEXMXCgvCEIhZW17w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MQJme9eaYFhRcr4I4iLM409r.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsXDWRzBP7GM1zhjlstTRud2R3A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7DDvlbB4OvWWErTj73C1zlDf.png?f=fotoalbum_large

Dus waar wacht je nog op? Download het script, bespaar geld en tijd, en stop die rekenmachine maar weg! 8)

Happy shopping! ;)

[edit]
Update: nu werkt het ook voor de normale (niet bonus) pagina's met prijs per kg.

[ Voor 19% gewijzigd door Wolfboy op 02-11-2024 13:06 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Wolfboy schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:41:
Nieuw Albert Heijn userscript: Kortingen en prijzen per kg direct zichtbaar! :D

Hey mede-Tweakers,

Ben je ook altijd aan het puzzelen met die kortingsstickers en kiloprijzen bij de Appie? :? Nou, ik heb iets Handigs™ gemaakt! Mijn nieuwe userscript voegt automatisch het kortingspercentage en de prijs per kilogram toe aan de producten op de AH.nl bonus pagina en standaard categorie/zoekpagina's. Geen wiskundeknobbel nodig! :P

Hier is alvast een screenshot om je een idee te geven.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus waar wacht je nog op? Download het script, bespaar geld en tijd, en stop die rekenmachine maar weg! 8)

Happy shopping! ;)

[edit]
Update: nu werkt het ook voor de normale (niet bonus) pagina's met prijs per kg.
Ik zie op de eerste afbeelding al gelijk een fout staan.

De bietjes zijn 2 zakken van 500 gram voor €2,08, maar de kiloprijs is €4,16 volgens jouw script?

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Yorinn schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:49:
[...]

Ik zie op de eerste afbeelding al gelijk een fout staan.

De bietjes zijn 2 zakken van 500 gram voor €2,08, maar de kiloprijs is €4,16 volgens jouw script?
Ai... nu je het zegt, hij denk dat de "2 zakken" hier 2 kilo is :P

Bij de bonuspagina zijn ze nog inconsistenter met de hoeveelheden lijkt het |:(

Ik zie:

- Bijv. Organic kimchi - Pot 300 gram
- Bijv. Rucola - 2 zakken à 75 gram
- Per zak
- 2 zakken
- Per stuk
- Los
- Bijv. Mango schijven siroop
- Per net
- Bijv. Conference - Per kilo
- Bijv. 75% groente smoothie wortel

Mijn gok is dat dit deels met de hand ingevuld wordt... goed, voor nu is prijs per kg op de bonus pagina niet altijd betrouwbaar 8)7
Gelukkig is het bij de zoek-paginas en de categorieen wel consistent en werkt het daar wel goed.

[Edit] Deze bug is opgelost, maar er zijn nogsteeds wel uitzondering waar het fout gaat. Bijvoorbeeld: `2 Zakken a 250 gram` welke ik voor nu gewoon even negeer O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Wolfboy op 02-11-2024 17:29 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De AH zou ook maar zelf de kiloprijs vermelden, zeg. Dat zou het vergelijken veel te makkelijk maken en dan koop je duurdere producten niet meer. :+

Mooi initiatief, dus.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MartenBE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 10:29
Als lesgevers in de IT zijn we erg fan van GitHub en MkDocs om de cursussen in markdown te organiseren. Dit semester dacht ik: kunnen we zoals MkDocs documentatie maakt van markdown niet iets maken dat op een gelijkaardige manier slideshows maakt van markdown? En zo heeft MkSlides het levenslicht gezien:

[ Voor 3% gewijzigd door MartenBE op 03-12-2024 20:34 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• melvinius
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23-05 08:58
Ik heb een windows (10/11) app gemaakt om automatisch mijn foto's en video's te sorteren in mappen, op basis van jaar/datum.

Normaal deed ik dit met de hand in Explorer, wat me regelmatig vele uren kostte en de nodige frustratie opleverde. Uit deze frustratie is mijn app geboren ;)

Naast de sorteerfunctie zit ook een tijdlijn bij om makkelijk door alle datums heen te scrollen en alle foto's te bekijken, want ook het terugkijken van foto's via Explorer vond ik frustrerend :)

Mijn app (Photo album manager) is sinds vandaag te downloaden in de microsoft app store. Het design en alles is nog niet perfect, maar ik ben evengoed trots op mijn 1e release.

https://www.microsoft.com/store/productId/9N5TTBVC9R2J

In volgende versies ga ik:
-Meerdere UI talen ondersteunen
-Meer bestandsformaten ondersteunen
-Extra functies toevoegen (favorieten bijv)
-Design verder afwerken
-Code verder optimaliseren voor snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 12:06

DaveFlash

Here's to the crazy ones

ik begrijp dat je hier ook je userscripts voor grease/tampermonkey kan delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:27
Zag dit topic voorbij komen, dus laat ik ook eens mijn belangrijkste wapenfeit op dit gebied etaleren.

Over een periode van ca. 20 jaar heb ik samen met en voor mijn neef, die bij een metaalbewerkingsbedrijf werkte, een CAM programma geschreven. CAM stond toen nog in de kinderschoenen, althans bij dat bedrijf.
Het begon met een simpel DOS programma, geschreven in Borland Pascal, om een DXF bestand naar ISO G-code te vertalen voor het aansturen van een freesmachine.

In de loop der tijd is het uitgebreid met tal van opties en was het inmiddels ook overgezet naar Borland Turbo Vision en nog later voor Windows in Borland Delphi verder gegaan.
In eerste instantie was de vertaalslag van DXF naar CNC hard in de code gezet.
Nu kan mijn neef, die ondertussen een eigen bedrijf had opgericht, zelf met templates, bestaande uit vaste tekst en variabele codes, voor verschillende machines en bewerkingen de uitkomst volledig zelf bepalen.

De verdere ontwikkeling ligt nu stil, mede omdat Borland Delphi niet meer bestaat en dat de laatste versie alleen nog werkt op mijn oude Windows XP machine.
Heb nog wel eens overwogen om het om te zetten naar Lazarus/Free Pascal, maar daar is het (nog) niet van gekomen.

Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb opgeschreven. Heb er de laatste tijd niets meer aan gedaan, dus het is een beetje weggezakt.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:27
bwerg schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:39:
De AH zou ook maar zelf de kiloprijs vermelden, zeg. Dat zou het vergelijken veel te makkelijk maken en dan koop je duurdere producten niet meer. :+

Mooi initiatief, dus.
Dat doen ze ook wel, je moet alleen doorklikken naar de product pagina zelf.
Zo heb ik nog wel eens zitten vergelijken tussen Jumbo en AH.
Op een PC met 2 monitors gaat dat ook wel erg makkelijk.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:53
JukeboxBill schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 00:03:
De verdere ontwikkeling ligt nu stil, mede omdat Borland Delphi niet meer bestaat en dat de laatste versie alleen nog werkt op mijn oude Windows XP machine.
Heb nog wel eens overwogen om het om te zetten naar Lazarus/Free Pascal, maar daar is het (nog) niet van gekomen.
Delphi bestaat nog steeds hoor. Er bestaat ook een gratis versie: https://www.embarcadero.c...phi/starter/free-download

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

JukeboxBill schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 00:54:
[...]

Dat doen ze ook wel, je moet alleen doorklikken naar de product pagina zelf.
Als je de prijzen wil vergelijken is het natuurlijk wel zo handig als dat op de overzichtspagina te zien is. Of als je er zelfs op zou kunnen sorteren.

Maar ik denk dat het voor de AH een keuze was tussen de beste gebruikerservaring en meer upselling. Zet vooral producten met meer marge bovenaan, en maak het moeilijk om te vergelijken.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 11:30

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Hoi ik ben al een paar jaar met sascha bezig. Mijn telefoon assistent.
Het is een integratie met scripts tussen asterisk, home assistant en nextcloud.
Wat de telefoon opneemt als je bezig bent.
Het heeft verschillende groepen. beheerd in nextcloud. zodat sommige je altijd kunnen bellen. andere de optie kijken om me toch te bellen (na het geven van de rede dat ik de telefoon niet aan neem) of niks vertellen en geen op bel optie te geven. (Dus dit is al uitgebreider dan de busy feature op telefoons)
Maar het heeft ook een LLM die ook de optie geeft om door te verbinden, mij een bericht sturen om de telefoon op te nemen. EN kan zelfs afspraken maken.

YouTube: #homeassistant making plans when unavailable.

https://github.com/Bram-d...erisk-homeassistant-tools

Mensen interesse. feedback.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timelord
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-05 21:25
Laat ik beginnen bij Android:
een nieuwsapp, een adressenboek, een lijstjesapp, een app waar je adressen in kunt opslaan en dan door een naam aan te raken ga je gelijk naar Google maps.
Een app die je foto's een naam geeft, als je op de betreffende button klikt (en dan steeds 1 hoger)
Een app die de barcodes van winkelkaarten toont (ZONDER reclame)

JAVA: een adressenboek (compatibel met de Androidversie), een programma voor m'n werk geschreven en die ik nog steeds update indien nodig. Scheelt ons veel handwerk.
Ook een fotohernoem programma geschreven.

verschillende websites, enkele voor mezelf en enkele voor anderen.
Een agenda om de ritten van de chauffeurs in te zetten, met steeds opschuivende datum tot een jaar vooruit.
Dus na 0.00 uur is de vorige dag weg en aan het eind een dag er bij.

Alles reclamevrij, want aan reclame heb ik een enorme pesthekel, dus ga ik het ook NIET in m'n eigen apps zetten.

Mijn Google account ben ik helaas kwijt sinds 1 februari, want ik moest zoveel persoonlijke gegevens geven aan Google, dat het niet meer leuk was. Zelf moeten ze alles weten, maar als je zelf iets wilt weten schermen ze met privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Films kontroleren op fouten.
Movies check.
Dit is met GUI.
FFmeg probeerd film te openen en om te schrijven, dus codec moet ook werken, voor grote films kan ook 3 plaatsen in de film 5 minuten gekontroleerd worden.

Via ffmpeg en AI een python programma gemaakt, die films kan checken op fouten, dit is niet 100%.
Je kunt op 4 manieren testen, 4 iets andere python programma.
Ffmpeg schrijft naar null, dan ziet ffmpeg dat er film aanwezig is in de file.
Ik had soms op het einde/in het midden bijv een leeg stuk in de film.

Gedeelte gemaakt met chatgpt, de rest met deepseek.

01 Je checkd op 1 file, en gehele file check
02 Check op alle bestanden, hier ook de gehele file
03 Check, alle files, van 1 tot 30 minuten wordt gehele file gecheckd, op grote files, wordt op 3 plaatsen een steek proef genomen van 5 minuten film. Met AI geoptimaliseerd voor cpu, progresbar.
04 Check, op alle files, dus groot en klein wordt 100% gecheckd, Met AI geoptimaliseerd voor cpu, progresbar.

https://drive.google.com/...agyF8loR/view?usp=sharing
link aangepast en 1 python programma aangepast.

Dit is gemaakt in linux, vermoedelijk moet er aangepast worden voor windows.

Link aangepast zou moeten werken.

[ Voor 24% gewijzigd door jan99999 op 09-02-2025 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Timelord schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:10:
Laat ik beginnen bij Android:
een nieuwsapp, een adressenboek, een lijstjesapp, een app waar je adressen in kunt opslaan en dan door een naam aan te raken ga je gelijk naar Google maps.
Een app die je foto's een naam geeft, als je op de betreffende button klikt (en dan steeds 1 hoger)
Een app die de barcodes van winkelkaarten toont (ZONDER reclame)

JAVA: een adressenboek (compatibel met de Androidversie), een programma voor m'n werk geschreven en die ik nog steeds update indien nodig. Scheelt ons veel handwerk.
Ook een fotohernoem programma geschreven.

verschillende websites, enkele voor mezelf en enkele voor anderen.
Een agenda om de ritten van de chauffeurs in te zetten, met steeds opschuivende datum tot een jaar vooruit.
Dus na 0.00 uur is de vorige dag weg en aan het eind een dag er bij.

Alles reclamevrij, want aan reclame heb ik een enorme pesthekel, dus ga ik het ook NIET in m'n eigen apps zetten.

Mijn Google account ben ik helaas kwijt sinds 1 februari, want ik moest zoveel persoonlijke gegevens geven aan Google, dat het niet meer leuk was. Zelf moeten ze alles weten, maar als je zelf iets wilt weten schermen ze met privacy.
Maar wat heb je nou gemaakt?

Het doel van dit topic is om je tools te showen. Show us the good stuff ;)

Aan een regel met iets wat iets kan zijn heb ik als bezoeker van dit topic niet erg veel. Ik kan er geen tips voor geven, ik kan er niets over vragen, het is niet uit te proberen, er is niets om je harde werk te bewonderen, enz.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
jan99999 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:17:
Films kontroleren op fouten.
Movies check.

Via ffmpeg en AI een python programma gemaakt, die films kan checken op fouten, dit is niet 100%.
Je kunt op 4 manieren testen, 4 iets andere python programma.
Ffmpeg schrijft naar null, dan ziet ffmpeg dat er film aanwezig is in de file.
Ik had soms op het einde/in het midden bijv een leeg stuk in de film.

Gedeelte gemaakt met chatgpt, de rest met deepseek.

01 Je checkd op 1 file, en gehele file check
02 Check op alle bestanden, hier ook de gehele file
03 Check, alle files, van 1 tot 30 minuten wordt gehele file gecheckd, op grote files, wordt op 3 plaatsen een steek proef genomen van 5 minuten film. Met AI geoptimaliseerd voor cpu, progresbar.
04 Check, op alle files, dus groot en klein wordt 100% gecheckd, Met AI geoptimaliseerd voor cpu, progresbar.

https://drive.google.com/...1UUko/view?usp=drive_link
Op welk soort fouten checkt je tool? Is er een interface? Heb je een voorbeeld van hoe het er in de terminal uitziet als er geen UI is? Heb je een link waar ik niet voor hoef in te loggen?

Een paar van de benoemde zaken lijken wel of niet aanwezig te zijn, maar aan de hand van je omschrijving heb ik werkelijk geen idee hoe, wat of waar.

Als je over iets post over waar je aan gewerkt hebt is het natuurlijk wel zo leuk als andere mensen het kunnen begrijpen en beoordelen of ze er naar willen kijken :) Zie bijvoorbeeld de documentatie en video van @daft_dutch hierboven.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:12

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Al een redelijke tijd gebruik ik Home Assistant, maar m'n energie provieder heeft geen realtime API. Niet eens een vertraagde API.
Nou ja, dan steel ik toch gewoon m'n eigen koekje en doe het met wat python?
https://firesphere.dev/ar...ng-to-know-my-power-usage

:*)

Niet echt bruikbaar voor mensen buiten Aotearoa/New Zealand, hoewel Australia en de UK misschien ook een variant van Powershop hebben die op hetzelfde platform draait (Powershop's platform is een A/NZ product dat ze proberen te verkopen in andere CW landen)

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De nieuwsartikelen op tweakers.net zijn altijd een leuke dataset om hobby projecten mee te maken (zoals mijn tijdmachine van vorig jaar: https://randomize.be/wot_tijdmachine ). Deze keer heb ik een pagina gemaakt waar je de populariteit van nieuwsartikelen kan op weergeven, gebaseerd op trefwoorden in de titels, van Voodoo tot NVIDIA

Hoe zit het technisch in elkaar? 27 kleine sqlite databases van enkele MB's die de data sharded opslaan gebasseerd op de eerste letter van het sleutelwoord. Elke DB bevat een tabel met de som van het aantal artikelen per tijdstip (maand + jaar) volgens trefwoord.en wordt dan weergegeven op een PHP pagina met chart.js. Het zal verre van een schoonheidsprijs winnen, maar dat maakt zulke projecten net zo leuk.

Waarom enkel de sleutelwoorden van de titels? Eerst en vooral ik denk dat ze het op de Tweakers redactie niet op prijs zouden stellen als je alle content gaat scrapen. Ook blijft de dataset toch enigszins compact en die zijn makkelijker in bulk op te halen via de xml sitemaps: https://tweakers.net/nieuws/sitemap.xml .

[ Voor 5% gewijzigd door ieperlingetje op 12-03-2025 21:27 ]

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Leuk! Volgens mij werkt het linkje naar Tweakers search niet helemaal, bijvoorbeeld bij Voodoo krijg ik gewoon alle artikelen te zien. (Ook die van vandaag als ik sorteer op nieuw naar oud). Via deze url werkt het wel.

https://tweakers.net/nieuws/zoeken/?keyword=Voodoo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Niet online
ZpAz schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:32:
Leuk! Volgens mij werkt het linkje naar Tweakers search niet helemaal, bijvoorbeeld bij Voodoo krijg ik gewoon alle artikelen te zien. (Ook die van vandaag als ik sorteer op nieuw naar oud). Via deze url werkt het wel.

https://tweakers.net/nieuws/zoeken/?keyword=Voodoo
Bedankt. Ik heb het aangepast. Nadeel is dat ik de sortering niet kan instellen via de URL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
@ieperlingetje dat is inderdaad wel een erg leuke tool die je gemaakt hebt.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Niet online
Kleine update, nu kun je meerdere series (tot 4) plotten:
bijv. Apple vs Microsoft of Intel vs AMD of Berichten over Netlog, Hyves, Twitter en Facebook. Ook zit er nu autocomplete op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadowfiks
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-05 13:31
Veggie-Stats een online tool om je moestuin (of andere planten) te managen https://veggie-stats.com/

De website is gemaakt met Nuxt, waar ik groot fan van ben, heerlijk om 1 eco systeem als stack te hebben. Verder Drizzle ORM met een Postgresql database. Gehost om een VPS server waar ik meer heb draaien in een Docker configuratie. Wat er nu staat was ongeveer 4 weken werk.

De grootste feature die ik nog wil toevoegen is weer intergratie, maar ik moet nog even kijken welke API ik hiervoor ga gebruiken, misschien iemand nog tips?
Ik dacht nu aan Open-Meteo. Tomorrow.io ziet er goed uit maar ik ben bang dat die prijzig is.

[ Voor 69% gewijzigd door Shadowfiks op 26-03-2025 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 04:09

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hoi @Shadowfiks, ik zou je willen vragen om wat technische details toe te voegen, dit is immers een forum over development en ook in dit topic willen we dat onderwerp laten terugkomen, en dus niet louter een showcase van je eigen waar :).

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Shadowfiks schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:53:
De grootste feature die ik nog wil toevoegen is weer intergratie, maar ik moet nog even kijken welke API ik hiervoor ga gebruiken, misschien iemand nog tips?
Wel handig als je dan even aangeeft wat je eisen zijn. Er zijn talloze (gratis) weer-API's. Ik heb zelf o.a. OpenWeatherMap en VisualCrossing gebruikt in wat projectjes.

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowfiks
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-05 13:31
RobIII schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:55:
[...]

Wel handig als je dan even aangeeft wat je eisen zijn. Er zijn talloze (gratis) weer-API's. Ik heb zelf o.a. OpenWeatherMap en VisualCrossing gebruikt in wat projectjes.
Ik wil het voornamelijk gebruiken om te voorspellen wanneer er water in de moestuin gegeven moet worden. Ik kan zelf een schatting maken met temperatuur en regen. Maar sommige api's hebben ook de evapotranspiration, wat de hoeveelheid water die aan de bodem ontrekt is. Hier kan ik waarschijnlijk nauwkeuriger mee werken.

Verder bodemtemperatuur om de zaai kalender aan te passen en waarschuwen voor vorst en misschien harde wind.

En als bonus de eerste en laatste vorstdagen van het jaar, die kan lastig worden de enige manier die ik nu zie is weer data van het afgelopen jaar ophalen voor de gebruiker zijn locatie en zelf uitvogelen. Maar dan zit je vaak in het dure api pakket.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BdR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-05 00:29

BdR

TV is gooder then books

De CSV Lint plug-in voor Notepad++ is al een tijdje beschikbaar, en ik heb onlangs een kleine update gedaan naar v0.4.6.8. De plug-in is bedoeld om te werken met CSV, puntcomma, tab separated bestanden of tekst data met vaste kolom breedte.

https://github.com/BdR76/CSVLint

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vj1OeMD4T-6Bn_E3CCQcESi9xAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eiQ68ycv9pwJV14VXOPuQh0N.png?f=fotoalbum_large

Meest zichtbare deel is dat er kolom kleuren worden toegevoegd, maar daarnaast zijn er ook menu items beschikbaar om de data te valideren en te converteren. Via de "Validate" knop controleert de plugin op technische fouten zoals verkeerde datum formaten, te lange waarden of ontbrekende quotes of komma's etc. En er is een "Convert data" menuitem om de csv data om te zetten naar XML, JSON of een SQL INSERT script.

In de praktijk worden csv bestanden nog steeds veel gebruikt, de plugin wordt dan ook veel gedownload en ik heb goede reacties ontvangen. Laat maar weten wat je ervan vindt. :)

mijn web games -> Impossible Snake 2 :: Impossible Snake :: Snake Slider

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pOZOR jED
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-05 10:06
De kinderen wilden laatst met mij gamen, dat liep al snel uit in een Minecraft server thuis, maar er moest ook gechat worden, dus een discord guild aangemaakt en gezellig chatten en gamen. Je kunt raden hoe dat gaat, er haken vrienden aan en het wordt al snel een gezellige boel. Nu ben ik nogal van het monitoren, in Zabbix, wat resulteerde in een aantal leuke dingen om met jullie te delen.

Discord monitoren in Zabbix
Zo monitor ik nu Discord, elk kanaal wordt in zabbix een host (Guild - Channel) en elke user krijgt op die host 2 items, een message count en een message length. In een dashboard met een host en item selector kun je zo heel leuk zien hoe druk het is en wie er aan het kletsen zijn geweest.

Voor de liefhebbers: https://github.com/Ivo-tje/Zabbix_discord_bot/
Een token bij discord, het IP van de zabbix server en een api-token zijn genoeg om het aan de gang te krijgen!

inecraft monitoren in Zabbix
Heb je dan toch Zabbix thuis en ook een minecraft server? Weet je wel niet hoeveel data je daar uit kunt trekken? Al snel een paar honderd Items per speler. Over alles wat ze minen, killen, craften etc. https://github.com/Ivo-tje/MineStats

Ik heb ook een andere discord bot gemaakt, deze roept in een Minecraft kanaal welke spelers online komen en offline gaan, wat natuurlijk aanstekelijk werkt bij de spelers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bghoPIYp-anwwViIJ1oYbMtAtzw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BwvWHn2QQm06fVRVzizZ2WlX.png?f=user_large
En het /stats commando haalt uit Zabbix hoeveel tijd elke speler in de server doorbracht en dit netjes als gesorteerd lijstje weergeeft.
Deze bot doet tal van bijzaken, als facts, jokes, updates van minecraft versies melden, de (wekelijkse) gratis games van Epic melden etc.

KarmaBot
De laatste bot is eentje die oudere gebruikers van IRC nog zullen herkennen, het !karma++ en !karma-- verhaal.
Deze heb ik nagemaakt als simpele discord app welke in de directory is opgenomen. Altijd leuk om te zien dat het geven en afpakken van karma nog altijd een ding is :9
https://discord.com/disco...tions/1341373495329685624

Leuke bezigheid om zo de hobby van de kinderen te combineren met wat Zabbix en Python. :+
Want wie zegt dat het altijd allemaal maar serieuze zaken hoeven te zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZpAz
De laatste tijden been ik wat meer bezig met machine learning en alles wat er omheen hangt, voor mezelf vind ik het altijd fijn om wat dingen uit te proberen om het zo te leren. Deze keer was MCP aan de beurt.

LLM Chess
Speel schaken tegen een LLM, via een GUI.

https://github.com/matthijn/mcp-chess-poc

Afbeeldingslocatie: https://github.com/matthijn/mcp-chess-poc/raw/main/screenshot.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:44

Onbekend

...

BdR schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:31:
De CSV Lint plug-in voor Notepad++ is al een tijdje beschikbaar, en ik heb onlangs een kleine update gedaan naar v0.4.6.8. De plug-in is bedoeld om te werken met CSV, puntcomma, tab separated bestanden of tekst data met vaste kolom breedte.

https://github.com/BdR76/CSVLint

[Afbeelding]

Meest zichtbare deel is dat er kolom kleuren worden toegevoegd, maar daarnaast zijn er ook menu items beschikbaar om de data te valideren en te converteren. Via de "Validate" knop controleert de plugin op technische fouten zoals verkeerde datum formaten, te lange waarden of ontbrekende quotes of komma's etc. En er is een "Convert data" menuitem om de csv data om te zetten naar XML, JSON of een SQL INSERT script.

In de praktijk worden csv bestanden nog steeds veel gebruikt, de plugin wordt dan ook veel gedownload en ik heb goede reacties ontvangen. Laat maar weten wat je ervan vindt. :)
Het lijkt wel goed bruikbaar alhoewel ik het maar een paar keer heb geprobeerd.
Helaas geeft het wel problemen in combinatie met de plugin Compare 2.0.2 die ik regelmatig gebruik.
Na een vergelijking daarmee en stoppen met vergelijken, wordt elke regel waarop ik mijn cursor heb staan helemaal zwart gemaakt en kan je de tekst niet meer lezen. Na opnieuw starten van Notepad++ werkt het weer prima. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• QuizzNL
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-05 10:50
Veel nieuwsgroepen-gebruikers hier zijn ongetwijfeld bekend met Spotnet en Spotweb.

Spotnet is een manier om content op nieuwsgroepen te indexeren via nieuwsgroepen. Spotweb biedt applicatie die de index uitleest en opslaat, met daarbij een user-interface waarmee de index doorzocht kan worden. Deze index bevat onder andere veel Nederlandstalige content die elders minder goed te vinden is.

Omdat ik zelf vooral media beheer via de bekende *Arr applicaties (Sonar, Radarr, Prowlarr etc.) leek het me wel handig om een applicatie te hebben die Spotnet indexeert en direct beschikbaar stelt aan deze applicaties via het newznab protocol.
Spotweb kan dit ook, maar heeft een aantal issues:
- De zoekresultaten vallen tegen omdat de index niet geoptimaliseerd is voor zoeken via Newznab
- De applicatie voelt nogal verouderd en eigenlijk heb ik de UI niet nodig, alles wordt namelijk via de *Arrs aangestuurd.

Dus ik presenteer: Spottarr, een spotnet client en index specifiek voor integratie met andere *Arrs.
Gebouwd in C#, en opgezet om makkelijk te draaien in een container zonder al te veel extra configuratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDkFC3gmkW_EnebshtaM5HV57NI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tHzrDlkkEUIqsaF2BO4KKC1J.png?f=fotoalbum_large

https://github.com/Spottarr/Spottarr

Voel je vrij om het uit te proberen en laat me vooral weten of het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brenrecorder
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 14-05 10:58
Iemand interesse in de code en of hosting van dit appje ergens anders?

Het is een appje bestaande uit een client en een server en je maakt willekeurig verbinding met een andere gebruiker, gefilterd op gender. Daarna word de stream van beide gebruikers getoond.

Heb deze geforkt gender filter en layout en werking van de koppelfunctie compleet verandert.

Link naar app demonstratie: VideoPartner

Alvast bedankt voor uw reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

brenrecorder schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:15:
Iemand interesse in de code en of hosting van dit appje ergens anders?
Tegenvraag: waarom zou je (een link naar) de code niet (meteen al) posten?

Verder: Ik heb je topic gemerged naar [Alg] Welke tools heb jij gemaakt? - deel IV (je was al bekend met dit topic, waarom heb je deze post niet meteen hier gedaan?)

Over mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:52

switchboy

-ruimte te huur-

Omdat Arch up-to-date houden soms een bitch is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
#!/bin/bash
set -euo pipefail
NEWS_CHECK_FILE="$HOME/.cache/archnews-lastcheck"
NEWS_URL="https://archlinux.org/feeds/news/"
NEEDED_PACMAN_PKGS=(reflector curl lynx xmllint)
NEEDED_YAY=yay

install_pacman_dependencies() {
    echo "[0/6] Vereiste systeemprogramma's controleren..."

for pkg in "${NEEDED_PACMAN_PKGS[@]}"; do
        if ! command -v "$pkg" &> /dev/null; then
            echo "➡️  $pkg ontbreekt. Wordt geïnstalleerd..."
            sudo pacman -Sy --noconfirm "$pkg"
        fi
    done
}

install_yay_if_missing() {
    if ! command -v yay &> /dev/null; then
        echo "➡️  yay ontbreekt. Wordt geïnstalleerd via makepkg..."
        sudo pacman -Sy --noconfirm git base-devel
        tmpdir=$(mktemp -d)
        git clone https://aur.archlinux.org/yay.git "$tmpdir/yay"
        pushd "$tmpdir/yay" >/dev/null
        makepkg -si --noconfirm
        popd >/dev/null
        rm -rf "$tmpdir"
    fi
}

update_mirrors() {
    echo "[1/6] Mirrors updaten..."
    sudo reflector --latest 20 --sort rate --protocol https --save /etc/pacman.d/mirrorlist
}

check_arch_news() {
    echo "[2/6] Controleren op nieuwe Arch Linux nieuwsberichten..."
    if ! NEWS=$(curl -fs "$NEWS_URL"); then
        echo "⚠️  Waarschuwing: Arch Linux nieuws kon niet worden opgehaald."
        return
    fi
    LAST_CHECK=$(date -r "$NEWS_CHECK_FILE" +%s 2>/dev/null || echo 0)
    LATEST_DATE=$(echo "$NEWS" | xmllint --xpath 'string(//item[1]/pubDate)' - 2>/dev/null)
    if [[ -z "$LATEST_DATE" ]]; then
        echo "ℹ️  Geen nieuwsberichten gevonden of XML-indeling is veranderd."
        touch "$NEWS_CHECK_FILE"
        return
    fi
    DATE_EPOCH=$(date -d "$LATEST_DATE" +%s 2>/dev/null || echo 0)
    if (( DATE_EPOCH > LAST_CHECK )); then
        TITLE=$(echo "$NEWS" | xmllint --xpath 'string(//item[1]/title)' - 2>/dev/null)
        DESCRIPTION=$(echo "$NEWS" | xmllint --xpath 'string(//item[1]/description)' - 2>/dev/null)
        LINK=$(echo "$NEWS" | xmllint --xpath 'string(//item[1]/link)' - 2>/dev/null)
        echo -e "\n⚠️  \033[1;33mNIEUW ARCH LINUX NIEUWS GEVONDEN:\033[0m"
        echo -e "\033[1m$TITLE\033[0m"
        echo "$DESCRIPTION" | lynx -stdin -dump | head -n 40
        echo -e "\n\033[1;31mLet op:\033[0m handmatige actie kan vereist zijn. Volledig nieuws: $LINK"
        read -rp $'\n❓ Wil je toch doorgaan met de update? [Y/n]: ' antwoord
        antwoord=${antwoord,,}
        if [[ "$antwoord" == "n" ]]; then
            echo "🚫 Update afgebroken op jouw verzoek."
            exit 0
        fi
    fi
    touch "$NEWS_CHECK_FILE"
}

update_keyring() {
    echo "[3/6] Pacman keyring bijwerken..."
    sudo pacman -Sy --noconfirm archlinux-keyring
}

update_system() {
    echo "[4/6] Pacman systeemupdate uitvoeren..."
    sudo pacman -Syu --noconfirm
}

update_aur() {
    echo "[5/6] AUR pakketten bijwerken via yay..."
    yay -Syu --noconfirm --noredownload --answerclean All --answerdiff N --removemake
}

clear_yay_cache() {
    echo "[6/6] yay build cache opruimen..."
    yay -Sc --noconfirm
}

install_pacman_dependencies
install_yay_if_missing
update_mirrors
check_arch_news
update_keyring
update_system
update_aur
clear_yay_cache

echo -e "\n✅ \033[1;32mVolledige systeem- en AUR-update voltooid.\033[0m"

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-05 00:29

BdR

TV is gooder then books

Onbekend schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:21:
[...]
Helaas geeft het wel problemen in combinatie met de plugin Compare 2.0.2 die ik regelmatig gebruik.
Na een vergelijking daarmee en stoppen met vergelijken, wordt elke regel waarop ik mijn cursor heb staan helemaal zwart gemaakt en kan je de tekst niet meer lezen. Na opnieuw starten van Notepad++ werkt het weer prima. :)
Dat is een bekend probleem waar ik helaas nog steeds geen oplossing voor heb :S

Je kan overigens ook de CSV Lint settings openen en dan op cancel, dat reset de zwarte balk ook weer naar normaal.

mijn web games -> Impossible Snake 2 :: Impossible Snake :: Snake Slider

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld om zelfgemaakte tools te showen en te bespreken. Net als in de rest van Programming is het hier dus ook niet toegestaan om 'even te vragen of iemand iets kan maken'. Dit is een forum over zelf programmeren, geen McDonalds afhaalbalie voor lappen code of software.